Ivow85 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:32:
[...]
Maar er zijn 'maar' 2,6 miljoen gezinnen op 8,3 miljoen huishoudens. Slechts 31% van de huishoudens is dus een gezin met thuiswonende kinderen.
Dat komt er dus op neer dat slechts 5% van de huishoudens 3 of meer thuiswonende kinderen heeft.
En slechts 18% van de huishoudens heeft
twee of meer thuiswonende kinderen.
82% van de huishoudens heeft wat betreft de ruimte in huis dus in principe voldoende aan 2 of 3 slaapkamers van fatsoenlijke formaat waarvan er dan één als werk/hobbykamer/logeerkamer gebruikt kan worden. Alles daar boven is pure luxe. Leuk als het binnen budget past of als een huis wat om andere redenen gekocht wordt die ruimte heeft, maar nog meer 'extra' kamers dan X slaapkamers + 1 staat zelden hoog op de eisen/wensenlijst.
Terwijl het gelijkvloers wonen en de aanwezigheid van een lift wel heel belangrijke punten zijn voor mensen die nadat de kinderen zijn uitgevlogen 'kleiner gaan wonen'. En die lift is gewoon best prijzig.
Bij mij in de straat, oorspronkelijk allemaal sociale huur met 4 slaapkamers wonen best veel mensen alleen, net als ik. Een van de slaapkamers is een badkamer geworden, maar weet nog niet wat ik met die andere 2 moet. Had eerst een aparte computerkamer, maar de PC in de woonkamer is wel net zo lekker, dicht bij de koelkast, TV op de achtergrond.
Als je samen woont met 1 kind heb je meteen eigenlijk al 2 slaapkamers extra nodig, eentje voor je kind en eentje om je af te kunnen zonderen om te werken (of wild gamen). De eettafel gebruik ik ook niet in mijn eentje, maar het staat wel gezellig, als ik daar mijn bed neer zou zetten kan ik boven er wel af zagen.
Het is echt heel snel alles of niets, comfortabel alles in 1 ruimte of je hebt meteen allerlei aparte ruimtes nodig, jammer ook voor mij dat appartementen (in ieder geval hier) vrij schaars zijn en duurder. Sowieso kan ik geen toereikende hypotheek krijgen, maar als je voor dezelfde prijs een appartement kan vinden, is er misschien wat te regelen met je hypotheek meenemen, lijkt me een prima optie in een tijd van schaarste.
Weet alleen niet of dat sowieso nog kan tegenwoordig, heb er wel eens van gehoord, maar dat is jaren geleden, dat zou de doorstroming wel helpen, ik naar een appartementje en een gezin hierheen. Zo zijn er denk honderdduizenden alleenstaanden die te groot wonen, maar gewoon maar blijven zitten.
Ook kan je met een eigen huis zonnepanelen plaatsen en airco's of een warmtepomp, waardoor je ook nog eens 2 tot 3x goedkoper uit bent qua maandlasten, dus tja, waarom zou je weg gaan.