Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 309 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.701 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:55
Tijdje al niet meer op de actuele rentes gekeken. Had net een stukje hypotheek afgesloten voor 4.5% @ 20 jaar.

https://www.actuelerentes...rente-vast.asp#goto-table

Maar dat zit alweer op 4%. Rentes beginnen aardig de zakken..... Als dat door gaat zetten gaan we zeker in 2024 misschien zelfs nieuwe ATH prijzen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Flying Blue schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
Blijft koffiedik kijken wat de markt gaat doen in de komende jaren. Ikzelf zit nu in het aankoopproces van een nieuwbouw appartement buiten de randstad a 100m2 woonoppervlak, prijs 4 ton. Veel geld ten opzichte van tussenwoningen die eenzelfde of meer woonoppervlak hebben. Al zijn appartementen vaak altijd wel wat duurder toch?

Hik toch een beetje aan tegen het risico van 100% financieren met eventueel dalende woningprijzen, gezien de appartementsprijzen nu zo hoog zijn, zou je zeggen dat het alleen maar naar beneden kan toch? Jullie wellicht advies / inzichten?
Vraag jezelf vooral af: hoe lang kan en wil ik hier blijven wonen?

Je lost toch minimaal 50% af. Ook al dalen de prijzen sta je op termijn toch niet in het rood.

Én, belangrijk, zelfs een 400% rentestijging heeft maar voor een klein dipje in de woningmarkt gezorgd. Er komt pas echt een daling als er een financiële crisis komt met veel ontslagen, hogere werkeloosheid etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Aurum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:15:
Wat mij echt verbaasd bij ons in de regio (noord-holland noord) is dat er tussen een "netjes" onderhouden woning waarbij alles 30+ jaar oud is en een gemoderniseerde woning met een keuken/badkamer van 1 of 2 jaar oud echt bijna geen verschil zit in prijs. Scheelt misschien 20 of 30k
Ik denk dan alleen maar ja al zou je alleen al cosmetisch de woning waar in tijdens niks aan is gebeurd willen opknappen, zeg schrootjes weg, zeg stucadoor erin, knappe nieuwe deuren, nieuwe vloer erin etc etc dan ga je ook al naar de 100k toe.

Ik snap wel dat iemand desnoods een ander kleurtje op de muur zet, maar een knap huis met knappe vloeren/badkamer/keuken zou ik toch wel wat meer waarde geven als je dat wegzet tegenover wat het heeft gekost.

Uit die optiek verbaasd het me dat je nog geflipte woningen ziet. Je zou denken dat je dan helemaal geen winst meer maakt.
Het hangt af van de regio en de verschillen die ik zie zijn vaak wel wat groter, maar je hebt gelijk dat de 'korting' op een woning waar alles aan moet gebeuren niet in de buurt komt van wat zoiets gaat kosten. Ik dat het in ieder geval ten dele veroorzaakt wordt doordat mensen echt geen benul hebben van wat (ver)bouwen nu daadwerkelijk kost. De huidige woonprogramma's die zogenaamd voor een appel en een ei een heel huis overhoop halen helpen waarschijnlijk ook niet, want mensen geloven die onzin ook nog.

Ik heb de afgelopen paar jaar twee renovaties van dichtbij meegemaakt waarbij er geen sprake was van grote structurele wijzigingen. Het ging dan om het gedateerd huis van binnen strippen en naar moderne standaarden weer opbouwen. De door jou genoemde 100k is toch wel erg krap hoor, dan moet je harde keuzes maken, voor goedkope materialen en oplossingen kiezen, alles zelf doen of delen laten voor wat ze zijn. Voordat de prijzen stegen was 150k al krap en inmiddels kost het allemaal nog een stuk meer, en dan heb je het dus nog niet over grote huizen, meer exclusieve materialen en keuzes of meer structurele verbouwingen. Wellicht dat de veel te optimistische kijk van mensen op de kosten ervoor zorgt dat er eigenlijk veel te veel geboden wordt voor gedateerde huizen.

Wat wel verschilt is hoe gemakkelijk die gemoderniseerde woningen verkopen. Toen de markt bij de rentestijging wat minder oververhit raakte, zag je dat gemoderniseerde woningen bleven verkopen, maar het spul waar werk aan zat veel minder.

Dezelfde nonlineariteit zie ik overigens ook bij bijgebouwen. Soms zijn dat gewoon volwaardige stukken woning die toevallig niet aan de hoofdwoning vastzitten, maar het doet maar beperkt wat voor de vierkantemeterprijs van die hoofdwoning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aurum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:15:
[...]

Wat mij echt verbaasd bij ons in de regio (noord-holland noord) is dat er tussen een "netjes" onderhouden woning waarbij alles 30+ jaar oud is en een gemoderniseerde woning met een keuken/badkamer van 1 of 2 jaar oud echt bijna geen verschil zit in prijs. Scheelt misschien 20 of 30k
Ik denk dan alleen maar ja al zou je alleen al cosmetisch de woning waar in tijdens niks aan is gebeurd willen opknappen, zeg schrootjes weg, zeg stucadoor erin, knappe nieuwe deuren, nieuwe vloer erin etc etc dan ga je ook al naar de 100k toe.

Ik snap wel dat iemand desnoods een ander kleurtje op de muur zet, maar een knap huis met knappe vloeren/badkamer/keuken zou ik toch wel wat meer waarde geven als je dat wegzet tegenover wat het heeft gekost.

Uit die optiek verbaasd het me dat je nog geflipte woningen ziet. Je zou denken dat je dan helemaal geen winst meer maakt.
Tja er is ook een doelgroep die liever alles laat verbouwen naar eigen wensen, smaak, enz. Al vind je dat denk ik meer in het wat duurdere segment.
De 'gemoderniseerde' badkamers en keukens van te koop staande woningen zijn vaak ook al 4-5 jaar oud al zien ze er nog nieuw uit, dan is er dus al makkelijk 25% afgeschreven.

Als ik mocht kiezen tussen 2 identieke woningen:
- 5 jaar geleden opgeknapt (nieuwe cv ketel, vloer, enz) , of
- 25 jaar oude badkamer, keuken, vloer, enz

Dan gaat mijn voorkeur naar het tweede uit, komt er mijn smaak vloer in, overal vloerverwarming, warmtepomp, etc... Dat is mij best veel waard. En hoef ik geen >10 jaar tegen de keuze van vorige bewoners aan te kijken ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:41:
[...]

Tja er is ook een doelgroep die liever alles laat verbouwen naar eigen wensen, smaak, enz. Al vind je dat denk ik meer in het wat duurdere segment.
De 'gemoderniseerde' badkamers en keukens van te koop staande woningen zijn vaak ook al 4-5 jaar oud al zien ze er nog nieuw uit, dan is er dus al makkelijk 25% afgeschreven.

Als ik mocht kiezen tussen 2 identieke woningen:
- 5 jaar geleden opgeknapt (nieuwe cv ketel, vloer, enz) , of
- 25 jaar oude badkamer, keuken, vloer, enz

Dan gaat mijn voorkeur naar het tweede uit, komt er mijn smaak vloer in, overal vloerverwarming, warmtepomp, etc... Dat is mij best veel waard. En hoef ik geen >10 jaar tegen de keuze van vorige bewoners aan te kijken ;).
Dat zeggen ze ook wel vaak bij aankoop van een nieuwe keuken of badkamer, niet de verkopers, maar bijvoorbeeld je ouders :9 je moet niet denken dat de waarde van je huis met dat bedrag stijgt, ook al verkoop je het morgen, want het is altijd net niet de smaak van de koper.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:48:
[...]

Dat zeggen ze ook wel vaak bij aankoop van een nieuwe keuken of badkamer, niet de verkopers, maar bijvoorbeeld je ouders :9 je moet niet denken dat de waarde van je huis met dat bedrag stijgt, ook al verkoop je het morgen, want het is altijd net niet de smaak van de koper.
Dat zit hem ook in dat de "oude" badkamer nog waarde heeft. Je haalt alleen 100% of meer meerwaarde als het en de smaak van de koper is en de oude badkamer "kapot" was. alleen oud is echt niet genoeg ookal praten veel mensen dat zichzelf wel aan.

Achterstallig onderhoud heeft in nederland nu eenmaal maar beperkt invloed op de prijs. dat geld ook voor kozijnen etc. in een kopers markt zoals 2009 - 2014 was het verschil een stuk minder aanwezig maar zelfs toen was het niet zo dat je bij 75k achterstallig onderhoud 75k "korting" kon verwachten. in amerika was het in die tijd dat je flink meer "korting" kreeg dan de waarde van het achterstallige onderhoud. vaak het hele verdienmodel van de flippers. hier moet je er eigenlijk wel iets van vierkantemeters aan toevoegen. (of splitsen, kleine huizen zijn meer waard per m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Valorian schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:46:
[...]

Wow, goede spot. Voor mij werkelijk onbegrijpelijk dat zo'n van 90m2 met twee slaapkamers dan uiteindelijk voor meer euro's weg gaat dan de twee-onder-een-kap van 136m2 en tuin. Maar de cijfers liegen in dit geval niet dus dat ligt dan aan mij ;)
We hebben een snel groeiende generatie ouderen met veel vermogen. Naarmate de noodzaak tot gelijkvloers wonen voor hen nadert, zijn zij vaak best bereid om een fors bedrag neer te tellen voor een modern, comfortabel appartement met 2 of 3 fatsoenlijke slaapkamers én liftinstallatie, in een kleinschalig complex op een goede locatie.

Geld is geen probleem als ze een (vrijwel) hypotheekvrije ruime gezinswoning achterlaten.

De groep Nederlanders die echt 4 slaapkamers in een gezinswoning 'nodig' heeft is juist aan het dalen. Er zijn nauwelijks nog gezinnen met meer dan 2 twee kinderen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Ivow85 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:00:
De groep Nederlanders die echt 4 slaapkamers in een gezinswoning 'nodig' heeft is juist aan het dalen. Er zijn nauwelijks nog gezinnen met meer dan 2 twee kinderen.
Tegenwoordig dan wel weer meer thuiswerkers. Met twee kinderen zijn vier kamers dan geen overbodige luxe.

Overigens was ik benieuwd naar de cijfers en als ik het zo nareken kom ik op ongeveer 16% van de gezinnen met drie of meer kinderen uit, 41% voor twee kinderen en 43% voor één kind.

https://www.nji.nl/cijfers/gezinnen

[ Voor 6% gewijzigd door XOR op 24-12-2023 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:56
XOR schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:16:
[...]

Tegenwoordig dan wel weer meer thuiswerkers. Met twee kinderen zijn vier kamers dan geen overbodige luxe.

Overigens was ik benieuwd naar de cijfers en als ik het zo nareken kom ik op ongeveer 16% van de gezinnen met drie of meer kinderen uit, 41% voor twee kinderen en 43% voor één kind.

Goed gevonden. Maar dan tel je alleen de gezinnen, dus de mensen met kinderen. Kijk je naar het totaalplaatje aan huishoudens dan wordt het aantal huishoudens met 3 of meer kinderen waarschijnlijk zelfs in de enkele cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
XOR schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:16:
[...]

Maar er zijn 'maar' 2,6 miljoen gezinnen op 8,3 miljoen huishoudens. Slechts 31% van de huishoudens is dus een gezin met thuiswonende kinderen.

Dat komt er dus op neer dat slechts 5% van de huishoudens 3 of meer thuiswonende kinderen heeft.
En slechts 18% van de huishoudens heeft twee of meer thuiswonende kinderen.
82% van de huishoudens heeft wat betreft de ruimte in huis dus in principe voldoende aan 2 of 3 slaapkamers van fatsoenlijke formaat waarvan er dan één als werk/hobbykamer/logeerkamer gebruikt kan worden. Alles daar boven is pure luxe. Leuk als het binnen budget past of als een huis wat om andere redenen gekocht wordt die ruimte heeft, maar nog meer 'extra' kamers dan X slaapkamers + 1 staat zelden hoog op de eisen/wensenlijst.

Terwijl het gelijkvloers wonen en de aanwezigheid van een lift wel heel belangrijke punten zijn voor mensen die nadat de kinderen zijn uitgevlogen 'kleiner gaan wonen'. En die lift is gewoon best prijzig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:32:
[...]

Maar er zijn 'maar' 2,6 miljoen gezinnen op 8,3 miljoen huishoudens. Slechts 31% van de huishoudens is dus een gezin met thuiswonende kinderen.

Dat komt er dus op neer dat slechts 5% van de huishoudens 3 of meer thuiswonende kinderen heeft.
En slechts 18% van de huishoudens heeft twee of meer thuiswonende kinderen.
82% van de huishoudens heeft wat betreft de ruimte in huis dus in principe voldoende aan 2 of 3 slaapkamers van fatsoenlijke formaat waarvan er dan één als werk/hobbykamer/logeerkamer gebruikt kan worden. Alles daar boven is pure luxe. Leuk als het binnen budget past of als een huis wat om andere redenen gekocht wordt die ruimte heeft, maar nog meer 'extra' kamers dan X slaapkamers + 1 staat zelden hoog op de eisen/wensenlijst.

Terwijl het gelijkvloers wonen en de aanwezigheid van een lift wel heel belangrijke punten zijn voor mensen die nadat de kinderen zijn uitgevlogen 'kleiner gaan wonen'. En die lift is gewoon best prijzig.
Bij mij in de straat, oorspronkelijk allemaal sociale huur met 4 slaapkamers wonen best veel mensen alleen, net als ik. Een van de slaapkamers is een badkamer geworden, maar weet nog niet wat ik met die andere 2 moet. Had eerst een aparte computerkamer, maar de PC in de woonkamer is wel net zo lekker, dicht bij de koelkast, TV op de achtergrond.

Als je samen woont met 1 kind heb je meteen eigenlijk al 2 slaapkamers extra nodig, eentje voor je kind en eentje om je af te kunnen zonderen om te werken (of wild gamen). De eettafel gebruik ik ook niet in mijn eentje, maar het staat wel gezellig, als ik daar mijn bed neer zou zetten kan ik boven er wel af zagen.

Het is echt heel snel alles of niets, comfortabel alles in 1 ruimte of je hebt meteen allerlei aparte ruimtes nodig, jammer ook voor mij dat appartementen (in ieder geval hier) vrij schaars zijn en duurder. Sowieso kan ik geen toereikende hypotheek krijgen, maar als je voor dezelfde prijs een appartement kan vinden, is er misschien wat te regelen met je hypotheek meenemen, lijkt me een prima optie in een tijd van schaarste.

Weet alleen niet of dat sowieso nog kan tegenwoordig, heb er wel eens van gehoord, maar dat is jaren geleden, dat zou de doorstroming wel helpen, ik naar een appartementje en een gezin hierheen. Zo zijn er denk honderdduizenden alleenstaanden die te groot wonen, maar gewoon maar blijven zitten.

Ook kan je met een eigen huis zonnepanelen plaatsen en airco's of een warmtepomp, waardoor je ook nog eens 2 tot 3x goedkoper uit bent qua maandlasten, dus tja, waarom zou je weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 17:02
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:06:
[...]
Weet alleen niet of dat sowieso nog kan tegenwoordig, heb er wel eens van gehoord, maar dat is jaren geleden, dat zou de doorstroming wel helpen, ik naar een appartementje en een gezin hierheen. Zo zijn er denk honderdduizenden alleenstaanden die te groot wonen, maar gewoon maar blijven zitten.

Ook kan je met een eigen huis zonnepanelen plaatsen en airco's of een warmtepomp, waardoor je ook nog eens 2 tot 3x goedkoper uit bent qua maandlasten, dus tja, waarom zou je weg gaan.
Waarom zou je je eigen woongenot opgeven? Om een ander te plezieren omdat die meer kinderen hebben?

Ik zie geen reden om te verhuizen van deze hoekwoning met 4 slaapkamers naar een of ander flatje met 1 of 2 slaapkamers. En met een beetje pech last van allerhande buren rondom.
Nu een fatsoenlijke werkkamer, ruimte voor fitness, bioscoop op zolder. En mocht er nog iemand hier in willen trekken dan ruimte genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:13
Trichoglossus schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:33:
[...]

Waarom zou je je eigen woongenot opgeven? Om een ander te plezieren omdat die meer kinderen hebben?

Ik zie geen reden om te verhuizen van deze hoekwoning met 4 slaapkamers naar een of ander flatje met 1 of 2 slaapkamers. En met een beetje pech last van allerhande buren rondom.
Nu een fatsoenlijke werkkamer, ruimte voor fitness, bioscoop op zolder. En mocht er nog iemand hier in willen trekken dan ruimte genoeg.
Je huis was er alleen niet voor gebouwd.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:45:
[...]

Maar die VVE/servicekosten betaal je nog weer apart, bovenop je hypotheek, loopt soms wel op tot 200 euro extra vaste lasten per maand. Kan nog wel hoger bij luxe appartementen.
Onderhoud van je huis betaal je ook bovenop je hypotheek. Dak/fundering en schilderwerk zijn ook niet gratis. En vergeet niet je stookkosten niet in je vrijstaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:45
XOR schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:39:
[...]

Het hangt af van de regio en de verschillen die ik zie zijn vaak wel wat groter, maar je hebt gelijk dat de 'korting' op een woning waar alles aan moet gebeuren niet in de buurt komt van wat zoiets gaat kosten. Ik dat het in ieder geval ten dele veroorzaakt wordt doordat mensen echt geen benul hebben van wat (ver)bouwen nu daadwerkelijk kost. De huidige woonprogramma's die zogenaamd voor een appel en een ei een heel huis overhoop halen helpen waarschijnlijk ook niet, want mensen geloven die onzin ook nog.

Ik heb de afgelopen paar jaar twee renovaties van dichtbij meegemaakt waarbij er geen sprake was van grote structurele wijzigingen. Het ging dan om het gedateerd huis van binnen strippen en naar moderne standaarden weer opbouwen. De door jou genoemde 100k is toch wel erg krap hoor, dan moet je harde keuzes maken, voor goedkope materialen en oplossingen kiezen, alles zelf doen of delen laten voor wat ze zijn. Voordat de prijzen stegen was 150k al krap en inmiddels kost het allemaal nog een stuk meer, en dan heb je het dus nog niet over grote huizen, meer exclusieve materialen en keuzes of meer structurele verbouwingen. Wellicht dat de veel te optimistische kijk van mensen op de kosten ervoor zorgt dat er eigenlijk veel te veel geboden wordt voor gedateerde huizen.

Wat wel verschilt is hoe gemakkelijk die gemoderniseerde woningen verkopen. Toen de markt bij de rentestijging wat minder oververhit raakte, zag je dat gemoderniseerde woningen bleven verkopen, maar het spul waar werk aan zat veel minder.

Dezelfde nonlineariteit zie ik overigens ook bij bijgebouwen. Soms zijn dat gewoon volwaardige stukken woning die toevallig niet aan de hoofdwoning vastzitten, maar het doet maar beperkt wat voor de vierkantemeterprijs van die hoofdwoning.
Wat ook triest is dat je voor de rentestijgingen weleens zag dat flippers een “slechte” woning voor Funda begrippen goedkoop kochten en dan wat goedkope esthetische dingen toevoegden/oplosten en dan weer duur verkochten. De echt nodige dingen zoals energiebesparende maatregelen werden niet gedaan want het ging niet om prijs kwaliteit maar om snel cashen. Tegen de tijd dat de onwetende mensen na aankoop op het huis dat we zo mooi uit ziet erachter komen gaat bijvoorbeeld de visgraat laminaat de prullenbak in omdat er eigenlijk eerst vloerverwarming moest komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:06:
[...]

Bij mij in de straat, oorspronkelijk allemaal sociale huur met 4 slaapkamers wonen best veel mensen alleen, net als ik. Een van de slaapkamers is een badkamer geworden, maar weet nog niet wat ik met die andere 2 moet. Had eerst een aparte computerkamer, maar de PC in de woonkamer is wel net zo lekker, dicht bij de koelkast, TV op de achtergrond.

Als je samen woont met 1 kind heb je meteen eigenlijk al 2 slaapkamers extra nodig, eentje voor je kind en eentje om je af te kunnen zonderen om te werken (of wild gamen). De eettafel gebruik ik ook niet in mijn eentje, maar het staat wel gezellig, als ik daar mijn bed neer zou zetten kan ik boven er wel af zagen.

Het is echt heel snel alles of niets, comfortabel alles in 1 ruimte of je hebt meteen allerlei aparte ruimtes nodig, jammer ook voor mij dat appartementen (in ieder geval hier) vrij schaars zijn en duurder. Sowieso kan ik geen toereikende hypotheek krijgen, maar als je voor dezelfde prijs een appartement kan vinden, is er misschien wat te regelen met je hypotheek meenemen, lijkt me een prima optie in een tijd van schaarste.

Tja mijn schoonmoeder (70) woont ook alleen in een vrijstaand huisje ca 140m2, hypotheek is nog 120k aflossingsvrij tegen 1,1% rente voor de komende 18 jaar. Woning is echt perfect voor een jong gezin en zij wilt graag naar een appartement zonder tuin en onderhoud. Maar wel per se in dezelfde plaats, uitzicht op 'groen', een groot balkon , een grote keuken en 2 grote slaapkamers.
Het energie label interesseert haar weer niet..
Dat bestaat niet.

Het was voor ons te klein (met 3 kinderen) anders hadden wij het gekocht. En uhm het is niet bepaald mijn/onze smaak en ik had ruzie gekregen als ik die 'nieuwe' keuken zou slopen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2023 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

donald_dick schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:45:
[...]

Onderhoud van je huis betaal je ook bovenop je hypotheek. Dak/fundering en schilderwerk zijn ook niet gratis. En vergeet niet je stookkosten niet in je vrijstaande woning.
Klopt, ik vond het ook heerlijk in een luxe nieuwbouw appartement in Den Haag, garage onderin, lobby op de begane grond, geen zorgen over onderhoud.

Is alleen niet betaalbaar meer, zou mn oude appartement ook niet meer kunnen huren met hoger loon. Die zit inmiddels op 1200/maand ofzo.

Als ik dezelfde luxe en ruimte zou willen als ik nu heb in een appartement ben ik denk ik 1,5 tot 2 keer zo veel kwijt dan mijn rijtje. En ik kan de helft minder lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
donald_dick schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:41:
[...]

Je huis was er alleen niet voor gebouwd.
Hoezo niet? Het huis is gebouwd om in te wonen. Dat doet hij toch dus ik zie niet waarom het huis er niet voor gebouwd is.
Je eisen aan een woning veranderen ook als je ouder word. Dus met een Slaapkamer, werkkamer, logeerkamer zit je al aan 3 slaapkamers die je nodig hebt. Als je dan nog een kamer hebt voor hobby ( sporten, bios oid ) dan zit je gewoon aan 4 kamers die je effectief gebruikt.

Vergeet niet dat in bepaalde dorpen je ook vrij weinig keuze hebt daar hebben ze gewoon geen appartementen.
donald_dick schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:45:
Klopt alleen heb je daar zelf veel meer invloed op. Als jij je eigen huis gaat schilderen scheelt dat best wel wat vergeleken met een schilder inhuren. Ja je moet je eigen uren ook tellen maar dan wel netto. Je bent wat flexibeler in je onderhoud en je bent overhead kosten kwijt.
Zonnepanelen compenseren wel voor die extra stookkosten zeker als je een warmtepomp neemt ( die je bij een hoekwoning makkelijk kan plaatsen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
Shadowhawk00 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:57:
[...]

Hoezo niet? Het huis is gebouwd om in te wonen. Dat doet hij toch dus ik zie niet waarom het huis er niet voor gebouwd is.
Je eisen aan een woning veranderen ook als je ouder word. Dus met een Slaapkamer, werkkamer, logeerkamer zit je al aan 3 slaapkamers die je nodig hebt. Als je dan nog een kamer hebt voor hobby ( sporten, bios oid ) dan zit je gewoon aan 4 kamers die je effectief gebruikt.
een woning is op te wonen, recreëren kan ook ergens anders. We hebben kantoorruimte om te werken en een logeerkamer is een kamer reserveren voor iets wat je een handjevol keer per jaar nodig hebt.

Dus in plaats van de kamers te maken, had je ook je woning kleiner kunnen maken of er een familie in stoppen om de kamers elke nacht te bezetten.

Maar zou nog drie kamers in mijn eigen huis willen? Jazeker. Is het logisch om zoveel ruimte op te offeren terwijl het beter benut had kunnen worden. Jazeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
donald_dick schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:10:
[...]
een woning is op te wonen, recreëren kan ook ergens anders. We hebben kantoorruimte om te werken en een logeerkamer is een kamer reserveren voor iets wat je een handjevol keer per jaar nodig hebt.
Recreeren en sporten hoort ook gewoon bij wonen. Genoeg mensen die een hometrainer thuis hebben staan. Het heet niet voor niets een HomeTrainer niet een GymTrainer he.
Ook thuiswerken is vrij standaard dat mensen dat 2-3x in de week doen dus de stelling je moet op kantoor werken is gewoon heel erg ouderwets.
Logeerkamer, tja hoe vaak gebruik je die. Hier doet die tevens dienst als ruimte om de was te laten drogen maar zeker als je vrienden/familie hebt die verder weg wonen gebruik je die kamer dus regelmatig.
Dus in plaats van de kamers te maken, had je ook je woning kleiner kunnen maken of er een familie in stoppen om de kamers elke nacht te bezetten.
Maar zou nog drie kamers in mijn eigen huis willen? Jazeker. Is het logisch om zoveel ruimte op te offeren terwijl het beter benut had kunnen worden. Jazeker
Zolang het je eigen woning is en geen sociale huurwoning zie ik het probleem niet, je betaald er zelf gewoon voor. Hoe anders is dit dan de situatie van co-ouderschap waarbij beide ouders dus 3 slaapkamers hebben omdat de helft van de week de kinderen bij hem en de andere helft bij haar wonen. Die kunnen veel beter samen in 1 huis met 4 slaapkamers wonen volgens jou redenatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:57:
Klopt alleen heb je daar zelf veel meer invloed op. Als jij je eigen huis gaat schilderen scheelt dat best wel wat vergeleken met een schilder inhuren. Ja je moet je eigen uren ook tellen maar dan wel netto. Je bent wat flexibeler in je onderhoud en je bent overhead kosten kwijt.
Zelf schilderen is wel serieus veel werk (en imo niet het leukste tijdverdrijf), bij mijn huis minstens een week (zo lang deed de schilder erover, dus wellicht het dubbele).
Ga je dat dan van je vakantiedagen afhalen, of extra onbetaald verlof? Of ga je een maand je weekenden (en gezin) opofferen.
Persoonlijk leg ik liever maandelijks 3 tientjes extra (bovenop materiaalkosten) opzij, dan kun je het laten doen eens in de 8 jaar.
Zijn natuurlijk wel kosten die je bij een huurwoning niet zo specifiek/transparant ziet.
Maargoed, hetzelfde geldt ook voor ander onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
Shadowhawk00 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:35:
[...]

Recreeren en sporten hoort ook gewoon bij wonen. Genoeg mensen die een hometrainer thuis hebben staan. Het heet niet voor niets een HomeTrainer niet een GymTrainer he.
Ja, rondom je huis. En ik ken ook weinig mensen met een voetbalveld op de zolderkamer, om maar wat te noemen.
Ook thuiswerken is vrij standaard dat mensen dat 2-3x in de week doen dus de stelling je moet op kantoor werken is gewoon heel erg ouderwets.
Nee, er zijn genoeg banen die je niet op je zolderkamertje kan doen. En wederom, als je thuis kan werken, kun je dat op je laptopje doen en dus overal. Hoef je geen aparte kamer voor te hebben ;)
Logeerkamer, tja hoe vaak gebruik je die. Hier doet die tevens dienst als ruimte om de was te laten drogen maar zeker als je vrienden/familie hebt die verder weg wonen gebruik je die kamer dus regelmatig.
Regelmatig, niet elke avond dus. Ze kunnen ook in de huiskamer slapen. Moet wel lukken voor een nachtje.
Zolang het je eigen woning is en geen sociale huurwoning zie ik het probleem niet, je betaald er zelf gewoon voor.
er zijn weinig mensen die zelf een lap grond kopen en daar zelf op gaan bouwen. De rest wordt bedacht vanuit een kantoortje en als ik de gemeente was, zou ik erop sturen dat woningen kleiner worden zodat je meer mensen kwijt kunt per vierkante meter.
Hoe anders is dit dan de situatie van co-ouderschap waarbij beide ouders dus 3 slaapkamers hebben omdat de helft van de week de kinderen bij hem en de andere helft bij haar wonen. Die kunnen veel beter samen in 1 huis met 4 slaapkamers wonen volgens jou redenatie.
Nee, of stel je voor dat de logeerkamer, washok, recreatieruimte en werkruimte omdeweek een kinderkamer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Sanitair en keuken kan je best delen met je buren… allemaal onnodige luxe, kan dat geld wat we besparen naar Afrika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Laten we teruggaan naar 1950, toen gezinnen met 3 kinderen op 50m2 prima woonden.

Laten we ook gelijk alle andere welvaartstappen sindsdien terugdraaien. Geen auto als je in de stad woont, geen mobiele telefoons etc etc.

Ideeen zijn leuk, maar ze moeten wel reëel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:06
@Jopie035 sarcasme? ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BlauweLucht
donald_dick schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:33:
[...]

En wederom, als je thuis kan werken, kun je dat op je laptopje doen en dus overal. Hoef je geen aparte kamer voor te hebben ;)
[…]
Misschien ligt het aan mij of het type kantoorwerk dat ik doe maar ik moet er niet aan denken dat ik in een drukke woonkamer een presentatie moet geven met een laptop van 15 inch op mijn schoot zonder extra scherm. Ik heb toch liever een extra scherm i.v.m. productiviteit in een ruimte die stil is en dus niet mijn kind om de haverklap in beeld komt en waar ik niet de rest van de dag rugpijn/nekpijn heb. Om maar nog te zwijgen over de onprofessionaliteit van woonkamer vergaderen.

Ik werk veel vanuit huis omdat ik die luxe van een aparte ruimte voor werken heb. Als ik dat niet had zou ik voornamelijk vanuit kantoor werken om deze reden ondanks dat een enkeltje 45-60min rijden is. Ik besef me maar al te goed dat niet iedereen hetzelfde type werk doet en voor anderen die geen extra scherm nodig hebben, geen vergaderingen doen o.i.d. kan het wel werken. Maar om te zeggen “als je thuis kan werken, kun je dat op je laptopje doen en dus overal. Hoef je geen aparte kamer voor te hebben” vind ik wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Sport_Life schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:30:
[...]

Tja mijn schoonmoeder (70) woont ook alleen in een vrijstaand huisje ca 140m2, hypotheek is nog 120k aflossingsvrij tegen 1,1% rente voor de komende 18 jaar. Woning is echt perfect voor een jong gezin en zij wilt graag naar een appartement zonder tuin en onderhoud. Maar wel per se in dezelfde plaats, uitzicht op 'groen', een groot balkon , een grote keuken en 2 grote slaapkamers.
Het energie label interesseert haar weer niet..
Dat bestaat niet.

Het was voor ons te klein (met 3 kinderen) anders hadden wij het gekocht. En uhm het is niet bepaald mijn/onze smaak en ik had ruzie gekregen als ik die 'nieuwe' keuken zou slopen :X
Zij heeft op haar 68e een hypotheek kunnen vernieuwen voor 20 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Paralize_nl schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:56:
[...]

Waarom niet? Loan-to-value is waarschijnlijk erg laag, en er is geen risico dat ze de komende 20 jaar haar inkomen verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Ah ik dacht dat leeftijd wel een rol zou spelen. Blijkbaar dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paralize_nl schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:56:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar waar het om gaat is dat er - met haar eisen pakket - geen beschikbare appartementen zijn, precies waar iedereen last van heeft momenteel, in bijna ieder segment. Er is vaak genoeg vermogen en/of leencapaciteit, maar bij weinig of geen aanbod dat aansluit bij de wensen (momenteel dus ook een goed label) houdt het op .

Tenminste in deze regio (randstad). Bijna alles is binnen een paar maanden weg, de uitzonderingen zijn woningen met label F of lager , die hoeft niemand blijkbaar .

[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2023 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
mitsumark schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:07:
[...]

Zelf schilderen is wel serieus veel werk (en imo niet het leukste tijdverdrijf), bij mijn huis minstens een week (zo lang deed de schilder erover, dus wellicht het dubbele).
Ga je dat dan van je vakantiedagen afhalen, of extra onbetaald verlof? Of ga je een maand je weekenden (en gezin) opofferen.
Persoonlijk leg ik liever maandelijks 3 tientjes extra (bovenop materiaalkosten) opzij, dan kun je het laten doen eens in de 8 jaar.
Zijn natuurlijk wel kosten die je bij een huurwoning niet zo specifiek/transparant ziet.
Maargoed, hetzelfde geldt ook voor ander onderhoud.
Klopt ik zeg niet dat het geen tijd kost of dat iedereen dat moet doen met een eigen woning kan je ook gewoon sparen en dan een schilder laten komen, dat doet de VVE ook. Maar je hebt de keuze om zelf te schilderen of een schilder te laten komen.
donald_dick schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:33:
Ja, rondom je huis. En ik ken ook weinig mensen met een voetbalveld op de zolderkamer, om maar wat te noemen.
Maar dan weer genoeg mensen met een hobby ruimte in huis. Yoga/hometrainer/treintjes en ze hebben gewoon voor die woning betaald dus ik zie het probleem niet.
Nee, er zijn genoeg banen die je niet op je zolderkamertje kan doen. En wederom, als je thuis kan werken, kun je dat op je laptopje doen en dus overal. Hoef je geen aparte kamer voor te hebben ;)
Ok je bent gewoon een troll dat is nu wel duidelijk. Op een laptop mag je maar 2 uur werken, dus je hebt een volwaardige werkplek nodig als je normale dagen van thuis wilt werken.
Regelmatig, niet elke avond dus. Ze kunnen ook in de huiskamer slapen. Moet wel lukken voor een nachtje.
Normaals, mensen betalen voor een groter woning dus hoe ze die ruimte indelen is aan de eigenaar.
er zijn weinig mensen die zelf een lap grond kopen en daar zelf op gaan bouwen. De rest wordt bedacht vanuit een kantoortje en als ik de gemeente was, zou ik erop sturen dat woningen kleiner worden zodat je meer mensen kwijt kunt per vierkante meter.
Je kan beter zorgen dat je niet zo veel mensen kwijt moet dat is een veel beter oplossing.
We leven in een democratie waar de mensen bepalen. Wat jij wilt is gewoon naar een soort Sovjet unie oplossing de staat bepaald wat voor woning jij mag hebben.
Maar niets houd jou tegen om een studio te kopen als jij graag weinig ruimte hebt.
Nee, of stel je voor dat de logeerkamer, washok, recreatieruimte en werkruimte omdeweek een kinderkamer wordt?
Ach mensen willen met 20 al het huis uit, dat kan best pas met 30jaar, dan heb je een aantal jaar dat je goed inkomen hebt en geen kosten. Is die studieschuld weg en heb je een leuk spaarpotje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:52
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 03:40:
Maar dan weer genoeg mensen met een hobby ruimte in huis. Yoga/hometrainer/treintjes en ze hebben gewoon voor die woning betaald dus ik zie het probleem niet.
[...]
Je kan beter zorgen dat je niet zo veel mensen kwijt moet dat is een veel beter oplossing.
Een kamer voor yoga/hometrainer/treintjes voor een Nederlander is dus belangrijker dan überhaupt een dak boven het hoofd voor een ander.

Dit is helaas hoe het voor de mens tot op zekere hoogte nu eenmaal werkt. Om dit ook actief na te streven vind ik wel next level egoïsme.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

assje schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:56:
[...]

Een kamer voor yoga/hometrainer/treintjes voor een Nederlander is dus belangrijker dan überhaupt een dak boven het hoofd voor een ander.

Dit is helaas hoe het voor de mens tot op zekere hoogte nu eenmaal werkt. Om dit ook actief na te streven vind ik wel next level egoïsme.
Er zijn buiten de sociale huur gewoon te weinig woningen voor alleenstaanden, appartementen met een oppervlakte van zeg maar 60m2 over 2 of 3 kamers voor de prijs van een goedkoop rijtjeshuis.

Als ze nu een flat zouden bouwen naast mijn huis, desnoods op mijn huis met 20+ van zulke appartementen en ik kan ruilen, dan zou ik er meteen voor tekenen. Ik heb al deze ruimte niet (meer) nodig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jopie035
Hobbies moet verboden worden, de bespaarde ruimte sturen we naar Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Jopie035 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:58:
Sanitair en keuken kan je best delen met je buren… allemaal onnodige luxe, kan dat geld wat we besparen naar Afrika.
Ik had op de basisschool een klasgenoot die woonde (vlak naast mijn school) in zo'n soort "community" en daar deelden ze ook allerlei gezamenlijke ruimtes, maar je had wel je eigen verdieping* van een rijtjeshuis.

Raar concept en kwam een beetje sekte achtig over, ik mocht er ook niet komen van mijn ouders, maar werd uiteindelijk goede vrienden met hem en kwam er regelmatig. Vooral kinderfeestjes waren wild, eigenlijk al bijna middelbare school feestjes (er werd nog net geen alcohol geschonken).

Het zat een beetje tussen een kamp en een gewone wijk in, weet niet of zulke dingen nog bestaan. Ook niet of dat gebied nog op deze manier werkt, woon er niet meer in de buurt.

*wel gescheiden met eigen ingang, gewoon appartementjes dus, maar het leken rijtjeshuizen.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 26-12-2023 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:47
[...]

Er is ruimte zat in Nederland om te bouwen dus we mensen mogen wat mij betreft gewoon een hobbyruimte hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Een huis is daarin niet anders dan aandelen, crypto, spaargeld, een mooie auto of andere spullen. Bezit wat je nastreeft door hard te werken, wat je ermee doet mag je gelukkig helemaal zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Dus omdat we te weinig bouwen en de meerderheid blijft stemmen voor te weinig woningen bouwen en een veel te laks beleid omtrent immigratie mogen mensen ineens niet meer hun hobby thuis uitoefenen.

Vind ik nogal egoistisch om te zeggen, ik kies voor meer bevolking en minder bouwen en andere mensen moeten daarvoor maar inleveren.
En het is niet dat je die kamer los kan koppelen en dat daar iemand kan wonen, als jou huis 4 kamers heeft en je hebt er 3 nodig omdat je 2 kinderen hebt dan kan je niet zeggen nou die 4e kamer die hebben we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Shadowhawk00 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:35:
Zolang het je eigen woning is en geen sociale huurwoning zie ik het probleem niet, je betaald er zelf gewoon voor. Hoe anders is dit dan de situatie van co-ouderschap waarbij beide ouders dus 3 slaapkamers hebben omdat de helft van de week de kinderen bij hem en de andere helft bij haar wonen. Die kunnen veel beter samen in 1 huis met 4 slaapkamers wonen volgens jou redenatie.
En als iemand nou in zijn eentje in een sociale huurwoning woont met 4 slaapkamers? Die de huur kan ophoesten zonder huurtoeslag, maar niet kan kopen? En op zoek is naar een partner? Of niet op zoek is?
JDx schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:15:
[...]

Ik had op de basisschool een klasgenoot die woonde (vlak naast mijn school) in zo'n soort "community" en daar deelden ze ook allerlei gezamenlijke ruimtes, maar je had wel je eigen verdieping* van een rijtjeshuis.

Raar concept en kwam een beetje sekte achtig over, ik mocht er ook niet komen van mijn ouders, maar werd uiteindelijk goede vrienden met hem en kwam er regelmatig. Vooral kinderfeestjes waren wild, eigenlijk al bijna middelbare school feestjes (er werd nog net geen alcohol geschonken).

Het zat een beetje tussen een kamp en een gewone wijk in, weet niet of zulke dingen nog bestaan. Ook niet of dat gebied nog op deze manier werkt, woon er niet meer in de buurt.

*wel gescheiden met eigen ingang, gewoon appartementjes dus, maar het leken rijtjeshuizen.
Zoiets? https://www.iewan.nl/

De woongemeenschap biedt plek aan gezinnen, woongroepen, alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens. Bij Iewan wonen op het moment 44 volwassenen en 9 kinderen. Samen dragen zij zorg voor hun leefomgeving. Zij delen een aantal gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen, en er is ook de mogelijkheid om werkruimtes te huren. Naast een groot pand met wooneenheden is er De Kleine Wiel, een multifunctioneel gebouw waar verschillende activiteiten georganiseerd worden. De gemeenschappelijke tuin wordt aangelegd op basis van permacultuur, een ecosysteem dat zichzelf in stand houdt en waarbij zoveel mogelijk eetbare producten worden geproduceerd.

[ Voor 53% gewijzigd door Trichoglossus op 26-12-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Trichoglossus schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:58:

En als iemand nou in zijn eentje in een sociale huurwoning woont met 4 slaapkamers? Die de huur kan ophoesten zonder huurtoeslag, maar niet kan kopen? En op zoek is naar een partner? Of niet op zoek is?
Als er daadwerkelijk een marktconforme huur word gevraagd, wat bij een sociale huurwoning eigenlijk nooit het geval is, dan zou het minder uitmaken.Maar vaak zit daar indirect ook subsidie achter door een lagere huurprijs.
Maar Sociale huur is eigenlijk ook bedoelt om mensen passende woonruimte te geven dus eigenlijk zou een sociale woningbouw stichting wel meer mogelijkheden moeten hebben om mensen passend te verhuizen.

Maar goed we kunnen vrij gemakkelijk wat gallerijflats uit de grond stampen, die dingen kosten weinig grond en aangezien er veel woningen bij elkaar zitten kost de lift en dergelijke per appartement minder. Het is een stuk goedkoper dan woontorens omdat je veel meer appartementen in het gebouw kwijt kan per verdieping. Los je het probleem ook mee op als je die gewoon bouwt in de grote steden waar het tekort aan woning het hoogst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Trichoglossus schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:58:
[...]

[...]

Zoiets? https://www.iewan.nl/

De woongemeenschap biedt plek aan gezinnen, woongroepen, alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens. Bij Iewan wonen op het moment 44 volwassenen en 9 kinderen. Samen dragen zij zorg voor hun leefomgeving. Zij delen een aantal gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen, en er is ook de mogelijkheid om werkruimtes te huren. Naast een groot pand met wooneenheden is er De Kleine Wiel, een multifunctioneel gebouw waar verschillende activiteiten georganiseerd worden. De gemeenschappelijke tuin wordt aangelegd op basis van permacultuur, een ecosysteem dat zichzelf in stand houdt en waarbij zoveel mogelijk eetbare producten worden geproduceerd.
Denk het, ik weet de naam weer, het heette Centraal Wonen, je had dan bijvoorbeeld geen eigen tuin, maar samen een grote tuin en misschien thuis een klein gaspitje, maar als je uitgebreid wilde koken met of voor buren kon je de grote keuken gebruiken. Kinderfeestjes werden ook gegeven in die gezamenlijke ruimte.

Meer weet ik er zo niet meer van, gaat om 1988 ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:20:
Er is waarschijnlijk een reden waarom dit niet meer bestaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:16:
[...]

Als er daadwerkelijk een marktconforme huur word gevraagd, wat bij een sociale huurwoning eigenlijk nooit het geval is, dan zou het minder uitmaken.Maar vaak zit daar indirect ook subsidie achter door een lagere huurprijs.
Maar Sociale huur is eigenlijk ook bedoelt om mensen passende woonruimte te geven dus eigenlijk zou een sociale woningbouw stichting wel meer mogelijkheden moeten hebben om mensen passend te verhuizen.

Maar goed we kunnen vrij gemakkelijk wat gallerijflats uit de grond stampen, die dingen kosten weinig grond en aangezien er veel woningen bij elkaar zitten kost de lift en dergelijke per appartement minder. Het is een stuk goedkoper dan woontorens omdat je veel meer appartementen in het gebouw kwijt kan per verdieping. Los je het probleem ook mee op als je die gewoon bouwt in de grote steden waar het tekort aan woning het hoogst is.
Sociale huur, hypotheekrenteaftrek. Beide partijen hebben wat financieel voordeel.

Veel mensen willen ook niet passend verhuizen, die vinden een ruimere woning met tuintje uitermate prettig. Die krijg je echt niet op een een flatje 3hoog achter. Want voor andere opties komen ze door de huureisen niet meer in aanmerking.

De ene persoon is blij met een kippenhok als huis, en de ander heeft graag wat meer ruimte.
De keuze voor een flatje of een eengezinswoning voor 100 of 200 euro meer per maand, met meer ruimte, tuintje.

Zetten we gewoon weer Bijlmer 1 t/m 100 neer. Kan je wel een hoop mensen in wegstoppen. Probleem opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:56
hoevenpe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:39:
[...]

Er is waarschijnlijk een reden waarom dit niet meer bestaat... ;)
Dit soort woongroepen bestaan gewoon nog hoor. Misschien niet die ene die hier genoemd wordt, maar er zijn er nog zat, in alle vormen en maten. Ik ben er uit interesse wel eens ingedoken en zag dat het er best veel zijn. Daarbij wordt een huis of soms zelfs villa met veel kamer verdeeld, ieder heeft zijn eigen privé ruimte en daarnaast zijn er algemene ruimtes. Koken gaat vaak via een rooster wat als nadeel heeft dat je eens in de zoveel dagen een flinke maaltijd moet maken, je iets minder keuze hebt wat je gaat eten, maar je per saldo waarschijnlijk veel tijd, energie en kosten bespaard. Verder trekken de woongroepen zowel mensen aan die het wat minder getroffen hebben als mensen met een goed inkomen die deze manier van leven gewoon logischer en interessanter vinden. Sommige groepen zijn specifiek voor ouderen, andere juist voor jonge mensen.

De meeste hebben wel een sociaal karakter en vragen ook wel om een soort van sociale inbreng, het lijkt niet de bedoeling dat je vooral goedkoop wilt wonen en jezelf vervolgens opsluit op je kamer. Verder wordt de huur soms gebaseerd op inkomenshoogte zodat in praktijk iedereen 'naar draagkracht' betaalt, maar dat is niet altijd het geval. Een bekende woongroep is de groep in de roze villa bij De Bilt op landgoed Sandgoed, dat stond leeg, werd gekraakt in de '80'er jaren en is inmiddels al weer heel lang een legale (geen kraak of antikraak meer) woongroep van volgens mij zo'n 20-30 mensen. Maar dat is dan ook een enorm pand. Heb je meteen ook de grootste achtertuin van de provincie zonder er onderhoud aan te hoeven plegen (landgoed wordt onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
https://www.vrt.be/vrtnws...rrang-voor-werkende-huur/

Strengere voorwaarden voor sociaal wonen: voorrang voor werkende huurders en geen contracten voor het leven meer

Voorrang voor sociale huurders die werken, een begeleidingstraject voor werkloze sociale huurders en geen levenslange contracten meer. Het zijn enkele nieuwe regels die de Vlaamse regering heeft vastgelegd voor sociaal wonen, schrijft de krant Het Laatste Nieuws. Die gaan in vanaf 1 januari 2025. "Er zit iets fouts in het systeem dat niet-werkenden aanmoedigt om geen werk te zoeken, en werkenden ontmoedigt. Dat willen we veranderen", zegt Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA).
Zuiderburen pakken door met hele logische ingrepen. Het is aan de woningen wellicht niet meteen te zien, maar daar nemen ze zaken als volkshuisvesting een stuk serieuzer dan in Nederland. Geen boom-bust cyclussen, relatief meer eigen woningbezit, minder sociale huurwoningen met betere toewijzing aan specifieke doelgroepen etc..

[ Voor 3% gewijzigd door Laapo op 26-12-2023 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb vrienden die nu naar een (nog in oprichting) zijnde woongroep gaan. Combinatie met Tiny houses op een perceel van een gesloopte boerderij.

En een andere zou ik ook zo heen gaan. Je kunt je (na hospiteren en dus gekozen te worden) soort van inkopen. Zijn gewoon volwaardige woningen in een grote luxe woonboerderij. Gezinnen met kinderen. Grote gezamenlijke tuin. En inderdaad, veel sociale inbreng nodig als part of the deal. En echt niet alleen voor de 1960-1980 hippies.

En een kennis van mij woont in een autisme woongroep in een door de families gekochte villa, waar ze dan weer centraal zorg hebben ingekocht met dagelijkse begeleiding.

Zoveel vormen, zoveel wensen.

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 26-12-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Get!em schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:36:
Je kunt je (na hospiteren en dus gekozen te worden) soort van inkopen. Zijn gewoon volwaardige woningen in een grote luxe woonboerderij. Gezinnen met kinderen. Grote gezamenlijke tuin. En inderdaad, veel sociale inbreng nodig als part of the deal. En echt niet alleen voor de 1960-1980 hippies.
Als je er open voor staat zeker een optie, de meeste mensen hebben echter geen behoefte aan al dit soort sociale verplichtingen. De 'woningmarkt' ga je er niet mee fixen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XOR

XOR

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:16:
Woningcorporaties in Nederland houden gewoon hun eigen broek op uit de huurgelden. De gevraagde huren zijn kostendekkend en er gaat geen geld bij vanuit de maatschappij. De overheid staat wel garant voor leningen van deze corporaties, maar dat is geen subsidie en kost de belastingbetaler (in vrijwel alle gevallen) niets. Wel kunnen bewoners op persoonlijke basis toeslag krijgen, maar dat geldt per definitie niet voor mensen met een te hoog inkomen die in een woning blijven wonen.

Je kunt daarmee eigenlijk stellen dat de huurprijzen in de vrije sector te hoog zijn door de tekorten op de woonmarkt, in plaats van dat sociale huur kunstmatig goedkoop is ten koste van de maatschappij.

Bron: https://dkvwg750av2j6.clo...-van-corporaties-2016.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door XOR op 26-12-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:14
XOR schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:56:
[...]

Woningcorporaties in Nederland houden gewoon hun eigen broek op uit de huurgelden. De gevraagde huren zijn kostendekkend en er gaat geen geld bij vanuit de maatschappij. De overheid staat wel garant voor leningen van deze corporaties, maar dat is geen subsidie en kost de belastingbetaler (in vrijwel alle gevallen) niets. Wel kunnen bewoners op persoonlijke basis toeslag krijgen, maar dat geldt per definitie niet voor mensen met een te hoog inkomen die in een woning blijven wonen.

Je kunt daarmee eigenlijk stellen dat de huurprijzen in de vrije sector te hoog zijn door de tekorten op de woonmarkt, in plaats van dat sociale huur kunstmatig goedkoop is ten koste van de maatschappij.

Bron: https://dkvwg750av2j6.clo...-van-corporaties-2016.pdf
Gemeenten verkopen grond voor sociale woningen vaak goedkoper dan vrije sector woningen. Ook is eventuele erfpacht lager.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
XOR schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:56:
[...]
Woningcorporaties in Nederland houden gewoon hun eigen broek op uit de huurgelden. De gevraagde huren zijn kostendekkend en er gaat geen geld bij vanuit de maatschappij. .....
Waarom bouwen ze dan niet wat meer van die sociale woningbouw?
Je kunt daarmee eigenlijk stellen dat de huurprijzen in de vrije sector te hoog zijn door de tekorten op de woonmarkt,
Waarom bouwen ze dan niet wat meer van die sociale woningbouw....?
in plaats van dat sociale huur kunstmatig goedkoop is ten koste van de maatschappij.
Of is het wellicht toch niet zo simpel....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XOR

XOR

fonsoy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:10:
Gemeenten verkopen grond voor sociale woningen vaak goedkoper dan vrije sector woningen. Ook is eventuele erfpacht lager.
Is daar een bron van? Ik kan wel vinden dat corporaties meer betalen voor grond aan commerciële partijen dan aan gemeentes, maar niet noodzakelijk dat gemeentes het voor meer geld aan commerciële partijen verkoopt. Cruciaal onderdeel van dit verhaal lijkt wetgeving te zijn die het corporaties verbiedt om grond aan te kopen waar niet binnen 5 jaar op gebouwd wordt, terwijl deze beperking niet voor commerciële partijen geldt. Daarmee is de voorraad bouwgrond fors teruggelopen en is men sneller aangewezen op commerciële partijen die de grond mogelijk wel weer van de gemeente gekocht hebben.

Wel lees ik terug dat grond tegenwoordig vaak onrendabel door corporaties wordt aangekocht en dat dit gedekt wordt vanuit de bestaande reserves.

Bron: https://aedes.nl/media/do...emonitor-grondbeleid-2022

Overigens is tegenwoordig een voorwaarde van veel bouwprojecten tegenwoordig dat een bepaald percentage van de opgeleverde woningen sociale huur betreft. Om een wijk te mogen ontwikkelen moet een projectontwikkelaar dan een mix opleveren. Dan zie je bijvoorbeeld bovenmodale woningen, rijtjes voor de verkoop en een rijtje sociale woningbouw.

Hoe dan ook, ik zie hier vaker de aanname voorbij komen dat sociale huur betaald wordt uit de belastingpot, en dacht dat zelf eigenlijk ook altijd, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
rube schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:12:
Wie zegt dat ze dat niet doen? Onderdeel van de ambitie om voor 2030 900.000 woningen te bouwen is de opdracht aan woningbouwcorporaties om daarvan 300.000 voor hun rekening te nemen. De Taskforce Nieuwbouw Woningbouwcorporaties bestaat met het doel dat te bewerkstelligen en als ik hun rapportage mag geloven, wordt er aanzienlijk meer gepland, gebouwd en opgeleverd dan een paar jaar geleden. Overigens wordt in de hierboven gelinkte rapportage aangegeven dat de beschikbaarheid van grond een groot obstakel is bij meer bouwen.

Bron: https://www.rvo.nl/sites/...aarsrapportage-2022_1.pdf

Dat gezegd, veel bouwen blijkt gewoon heel erg lastig, en lijkt ook alleen maar lastiger te worden. Dat is één van de rode draden van dit topic en een onderliggende reden van het hele probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door XOR op 27-12-2023 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

In reactie op bovenstaande: een algemeen grondbeleid blijkt lastig te vinden, maar ik kon wel het prijsbeleid bij verkoop van grond van Zevenaar specifiek vinden. Die hanteert aparte waarderingsmethodes voor particuliere verkoop, sociale bouw en commerciële verkoop.
De gemeente Zevenaar kiest voor de volgende methodieken:

• bij grond voor sociale koopwoningen en vrije sector woningen, huur en koop, wordt de grondprijs bepaald met een grondquote.

• bij grond voor vrije sector woningen in particulier opdrachtgeverschap, vrije kavels, geldt een grondprijs per m² met een kortingsstaffel.

• bij grond voor collectief particulier opdrachtgeverschap wordt de grondprijs bepaald met een grondquote.

• bij sociale huurwoningen geldt een vaste grondprijs voor grondgebonden woningen.

• Voor appartementen wordt maatwerk toegepast.

• Voor woningen in het betaalbare segment en voor starters wordt maatwerk toegepast.
Het lijkt er dus op dat particulieren korting krijgen, grondgebonden woningbouw een vaste prijs per huis kent en de rest meebeweegt met de marktprijzen. Of woningbouw daarmee per saldo gesubsidieerd wordt is lastig te zeggen, al lijkt het er wel op dat particulieren gesubsidieerd worden. :+

Hoe representatief dit is voor heel Nederland durf ik niet te zeggen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-49583.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

XOR schreef op woensdag 27 december 2023 @ 01:11:
[...]
Overigens is tegenwoordig een voorwaarde van veel bouwprojecten tegenwoordig dat een bepaald percentage van de opgeleverde woningen sociale huur betreft. Om een wijk te mogen ontwikkelen moet een projectontwikkelaar dan een mix opleveren. Dan zie je bijvoorbeeld bovenmodale woningen, rijtjes voor de verkoop en een rijtje sociale woningbouw.
Hier is inderdaad niet lang geleden een woontoren opgeleverd, hoge luxe toren, bekenden van me wonen bovenin, maar onderin moesten de eerste verdiepingen inderdaad naar de sociale huur.

Daarna gaat de prijs per verdieping omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:24
rube schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:12:
[...]

[...]

Waarom bouwen ze dan niet wat meer van die sociale woningbouw....?

[...]

Of is het wellicht toch niet zo simpel....
De staat trekt juist geld weg bij woningcorporaties. Middels verhuurderheffing (niet meer sinds 2023, maar hier ging veel geld naartoe) en vennootschapsbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:14
XOR schreef op woensdag 27 december 2023 @ 01:11:
[...]

Is daar een bron van? Ik kan wel vinden dat corporaties meer betalen voor grond aan commerciële partijen dan aan gemeentes, maar niet noodzakelijk dat gemeentes het voor meer geld aan commerciële partijen verkoopt. Cruciaal onderdeel van dit verhaal lijkt wetgeving te zijn die het corporaties verbiedt om grond aan te kopen waar niet binnen 5 jaar op gebouwd wordt, terwijl deze beperking niet voor commerciële partijen geldt. Daarmee is de voorraad bouwgrond fors teruggelopen en is men sneller aangewezen op commerciële partijen die de grond mogelijk wel weer van de gemeente gekocht hebben.
[...]
Amsterdam doet dit bijvoorbeeld al jaren; https://webcache.googleus...leid_2022.pdf&hl=en&gl=de
Maashorst; https://www.gemeentemaash...le-huurwoningen-goedkoper
https://vng.nl/sites/defa...ep-wat-is-grond-waard.pdf
(Even CTRL+F op "sociale" als je weinig tijd hebt)
Voor segmenten als maatschappelijke voorzieningen en sociale woningbouw hanteren gemeenten vaak
andere prijzen, lager en/of een vaste prijs

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:33
JDx schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:06:
[...]

Er zijn buiten de sociale huur gewoon te weinig woningen voor alleenstaanden, appartementen met een oppervlakte van zeg maar 60m2 over 2 of 3 kamers voor de prijs van een goedkoop rijtjeshuis.

Als ze nu een flat zouden bouwen naast mijn huis, desnoods op mijn huis met 20+ van zulke appartementen en ik kan ruilen, dan zou ik er meteen voor tekenen. Ik heb al deze ruimte niet (meer) nodig.
Je hebt gelijk, maar waarom zouden we 60m2 woningen bouwen?

Door de weinig m2 zit je in de huur regulering, waardoor je bijna niks mag vragen tegenover de kosten.

Kosten die de overheid je weer oplegt door verduurzaming ect.

We blijven zo gewoon rondjes lopen. ( Met het motto : elk rondje is anders )

Dus puntje bij paaltje, alles staat met elkaar in verhouding.

Hoge huizen prijs ( interessant voor de gemeente en overheid ), hoge huur prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Meethenoob schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:06:
[...]

Je hebt gelijk, maar waarom zouden we 60m2 woningen bouwen?

Door de weinig m2 zit je in de huur regulering, waardoor je bijna niks mag vragen tegenover de kosten.

Kosten die de overheid je weer oplegt door verduurzaming ect.

We blijven zo gewoon rondjes lopen. ( Met het motto : elk rondje is anders )

Dus puntje bij paaltje, alles staat met elkaar in verhouding.

Hoge huizen prijs ( interessant voor de gemeente en overheid ), hoge huur prijs.
Ja helaas staat het er wel zo voor, vraag me af of het theoretisch mogelijk is om je eigen flat te bouwen, zodat het helemaal naar wens is. Stuk grond, appartementencomplex erop van 3 misschien 4 hoog en zelf 1 verdieping bewonen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
spijkerhoofd schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:26:
[...]

Er is ruimte zat in Nederland om te bouwen dus we mensen mogen wat mij betreft gewoon een hobbyruimte hebben.
En hoe kunnen mensen anders bedrijven beginnen aan huis? Als het huis niks anders is dan een huis alleen? Dus letterlijk alleen: Keuken, woonkamer, slaapkamers(precies genoeg), badkamer en een schuurtje voor 2 fietsen. Dan zou de kans op het floreren van 1 mans zaken enorm lastig worden. Ik ken persoonlijk ook een verhaal van 2 mensen die in een garage zijn begonnen en nu is het binnen 20 jaar uitegroeid tot een bedrijf met honderden mensen personeel. Maar ze hadden echt de ruimte wel nodig, en soms heb je gewoon goedkope ruimte nodig hiervoor.
Had ook stage gelopen bij een 1 mans zaak in de industriele automatisering, had een mooi bedrijfspandje betaalde hij 300 euro in de maand voor. Busje gekocht van 3000 euro. En zo gestart, zo zie je veel bedrijven die wel even die goedkope springplank nodig hebben om de kunnen floreren.

Ga je alleen maar woningen maken die 100% puur alleen maar de optie hebt om beetje voor je TV te zitten, te slapen en te douchen en te koken, lukt dat amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Immutable schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:28:
[...]

En hoe kunnen mensen anders bedrijven beginnen aan huis? Als het huis niks anders is dan een huis alleen? Dus letterlijk alleen: Keuken, woonkamer, slaapkamers(precies genoeg), badkamer en een schuurtje voor 2 fietsen. Dan zou de kans op het floreren van 1 mans zaken enorm lastig worden. Ik ken persoonlijk ook een verhaal van 2 mensen die in een garage zijn begonnen en nu is het binnen 20 jaar uitegroeid tot een bedrijf met honderden mensen personeel. Maar ze hadden echt de ruimte wel nodig, en soms heb je gewoon goedkope ruimte nodig hiervoor.
Had ook stage gelopen bij een 1 mans zaak in de industriele automatisering, had een mooi bedrijfspandje betaalde hij 300 euro in de maand voor. Busje gekocht van 3000 euro. En zo gestart, zo zie je veel bedrijven die wel even die goedkope springplank nodig hebben om de kunnen floreren.

Ga je alleen maar woningen maken die 100% puur alleen maar de optie hebt om beetje voor je TV te zitten, te slapen en te douchen en te koken, lukt dat amper.
Ha, zo is mijn pa ook begonnen, garage deur eruit, kozijnen en een deur erin, vloertje erin en een gaskachel en gaan met die banaan. Een garage zie je ook niet veel meer bij huizen, hoorde ook ooit iets van een quote "why we put our most expensive possession in front of the garage and fill the garage with crap".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
JDx schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:33:
[...]

Ha, zo is mijn pa ook begonnen, garage deur eruit, kozijnen en een deur erin, vloertje erin en een gaskachel en gaan met die banaan. Een garage zie je ook niet veel meer bij huizen, hoorde ook ooit iets van een quote "why we put our most expensive possession in front of the garage and fill the garage with crap".
Heb ook een garage, mijn vorige woning is dat bij de woning getrokken. En bij de nieuwe woning heb ik daar maar de boiler, wasmachine en droger en eigenlijk een halve technische ruimte van gemaakt + werkbank en straks huisbatterij en gewoon een leuke ruimte voor fiets en hobby en klussen. Auto past er waarschijnlijk niet meer in hahaha. Dus het is meer een soort bijgebouw geworden, de auto past er niet meer in daardoor.

Daarnaast zie ik soms bij nieuwbouw van die mini garages wat eigenlijk een soort schuur is maar dat het moet lijken op een garage(het moet wat lijken!!) alleen is de kavel gewoon niet breed genoeg. En oudere garages van vroeger zijn gemaak top de wat kleinere auto's dus moderne auto's passen er vaak niet meer in. Dus ja, praktisch niemand zet zijn auto meer in de garage... Zelfs niet eens meer bij nieuwbouw. Want men pleurt daar tegenwoordig van alles in wat tegenwoordig veel ruimte in neemt. (zonnepaneel converters, boilers, warmtepomp, thuisbatterijen noem het maar op.)

Voorbeeld: (kan je iig zeggen dat je een garage hebt!!!!) haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bKF0LmrsO4gXxgYJWCMvnP0uIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZDoWLuQ3cWyeinjHxTJ1DBe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Immutable op 27-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:47
Immutable schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:28:
[...]

Google is ook ooit begonnen in een garage en is nu een van de grootste bedrijven in de wereld.

En wat dacht je van thuiswerkers? Mijn vriendin en ik werken beide 2 dagen in de week thuis, en daar is dus 2 kantoortjes voor nodig want aan de keukentafel is de arbo niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:10:
[...]

Google is ook ooit begonnen in een garage en is nu een van de grootste bedrijven in de wereld.

En wat dacht je van thuiswerkers? Mijn vriendin en ik werken beide 2 dagen in de week thuis, en daar is dus 2 kantoortjes voor nodig want aan de keukentafel is de arbo niet blij mee.
Fijn dat het kan, maar dat is je eigen keuze he. Als je er thuis echt geen goede aparte werkplek voor hebt dan moet je gewoon elke naar kantoor kunnen of je baas moet een aanbouw faciliteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
JDx schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:20:
[...]

Denk het, ik weet de naam weer, het heette Centraal Wonen, je had dan bijvoorbeeld geen eigen tuin, maar samen een grote tuin en misschien thuis een klein gaspitje, maar als je uitgebreid wilde koken met of voor buren kon je de grote keuken gebruiken. Kinderfeestjes werden ook gegeven in die gezamenlijke ruimte.

Toevallig in een gemeente in het Gooi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npEHxfIQv4NiMFdXucmTuHTnA8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ntp6GL8Wqg8RFZ0bDlrQt5sU.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amsterdam.nl/...ing/?vkurl=hospitaverhuur

Gemeente Amsterdam zet betaalde advertenties in met de hospita regeling.

Bezetting per woning is in Amsterdam lager dan het gemiddelde wat ruimte biedt, maar Amsterdammers wonen ook veel kleiner. Zou al met al wel een hele mooie tijdelijke oplossing voor een hoop mensen kunnen zijn.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Laapo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:37:
[Afbeelding]

https://www.amsterdam.nl/...ing/?vkurl=hospitaverhuur

Gemeente Amsterdam zet betaalde advertenties in met de hospita regeling.

Bezetting per woning is in Amsterdam lager dan het gemiddelde wat ruimte biedt, maar Amsterdammers wonen ook veel kleiner. Zou al met al wel een hele mooie tijdelijke oplossing voor een hoop mensen kunnen zijn.
Ik heb ooit lang geleden in geldnood ook een deel van mijn huis verhuurd, met een slot op de deur naar boven zodat ieder toch een beetje privacy had. Maar dan moet je het wel treffen.

Dit was een heel net meisje die er alleen kwam wonen, had wel een vriend en toen op een gegeven moment haar vriend hier heel vaak was kwamen ze zelf met het idee om meer te betalen, ze zeiden ja hij is hier zo vaak dat hij hier praktisch woont, vonden ze het wel zo eerlijk.

Hebben hier 7 maanden gewoond en toen kregen ze een eigen woning toegewezen. Ook zit je er natuurlijk tegenwoordig geen 7 maanden meer aan vast, maar eerder 7 jaar met de huidige wachttijden.

Ook was ik toen nog heel jong, 25 ofzo en bestond het leven nog grotendeels uit feesten en schijt aan alles.

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:14
Ik heb nog niet eerder gezien dat (zoals ik het lees) als je vrijstelling van de overdrachtsbelasting hebt, je deze aan de verkoper moet afdragen
- Indien er voordeel overdrachtsbelasting van toepassing is komt deze ten gunste van verkoper.
https://www.funda.nl/koop/utrecht/appartement-42325945-van-weerden-poelmanlaan-92/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
  • Nu online
Als een huis binnen 6 maanden 2 keer verkocht wordt hoeft de tweede koper alleen overdrachtsbelasting te betalen over het gedeelte van de verkoopprijs dat hoger is dan de vorige verkoopprijs.

Flipper koopt voor €200.000, verkoopt voor €350.000. Koper hoeft maar over €150.000 af te rekenen met de belastingdienst, maar met deze clausule betaal je hetzelfde percentage ook over de €200.000, maar dan aan de verkoper. Voor de koper blijven de kosten koper gelijk vergeleken met een huis dat niet recent al verkocht was.

Als je vrijstelling van de overdrachtsbelasting hebt heeft de verkoper pech.

Dit is ook een standaardclausule in een model koopovereenkomst:
2.2. Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de verschuldigde overdrachtsbelasting wordt verminderd op grond van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer (WBR), zal koper aan verkoper wel/niet* uitkeren het verschil tussen enerzijds de overdrachtsbelasting die zonder toepassing van artikel 13 WBR verschuldigd zou zijn en anderzijds de werkelijk verschuldigde overdrachtsbelasting (hierna te noemen: ‘art. 13-verschil’).

Indien het art. 13-verschil aan verkoper wordt uitgekeerd, dan zal koper daarover (ook) overdrachtsbelasting verschuldigd zijn. Partijen spreken af dat de over het art. 13-verschil verschuldigde overdrachtsbelasting in mindering wordt gebracht op het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil. Hiermee wordt bewerkstelligd dat het totaalbedrag dat koper betaalt aan overdrachtsbelasting vermeerderd met het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil gelijk zal zijn aan het bedrag dat koper aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn geweest zonder toepassing van artikel 13 WBR.

Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden

[ Voor 60% gewijzigd door Eärendil op 28-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BlauweLucht
Nu.nl plaatste vandaag een artikel over wat er in 2024 verandert aan de hypotheekregels.
  • In 2024 kunnen alleenstaanden meer lenen om een huis te kopen.
  • Zo'n 16k meer mogen lenen in 2024 t.o.v. 2023.
  • Ook gaat de grens van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) verder omhoog [met zo'n 30k].
  • 0,3% lagere rente ongeveer voor woning die voorheen net niet onder de NHG vielen.
  • Komend jaar wordt bij het kopen van een woning meer naar duurzaamheid gekeken.
  • Maximaal 50k meer mogen lenen in 2024 t.o.v. 2023 afhankelijk van energielabel.
  • Overdrachtsbelasting vrijstelling van 440k naar 510k.
  • Een starter hoeft daardoor bij een woning van 510k niet 10k maar 0k belasting te betalen.
  • Ook de studieschuld wordt anders beoordeeld.
  • Effect situatieafhankelijk. Mensen die een relatief hoge schuld grotendeels maar nog niet helemaal afgelost hebben gaan er het meest op vooruit.
Samenvattend verschilt het per situatie en prijssegment maar over de hele linie lijken alleen al door de verandering van regels het maximale leenbedrag en budget sterk te stijgen. In sommige gevallen gaat het om een krankzinnig groot verschil:
  • Een stel heeft ieder een inkomen van 40k (samen 80k).
  • In 2023 konden ze 379.423 lenen (4,4% rente)
  • In 2024 stijgt hun inkomen met 7,1% (= gemiddelde CAO stijging dit jaar). Dus naar 42.840 elk.
  • In 2024 hoeven ze geen overdrachtsbelasting te betalen tot 510k -> 10k spaargeld over.
  • Hypotheekrente daalt van 4,4% (eerder dit jaar) naar 3,7% (nu) voor 10 jaar vast.
  • Maximale hypotheek in 2024 is 461.073. Daar bovenop komt nog die 10k waardoor het budget volgend jaar 92k (zo'n 24%) hoger is.
En dan neem ik niet eens mee dat ze door de gewijzigde studieschuld regels in 2024 mogelijk meer kunnen lenen dan in 2023. Of dat de hypotheekrente over een aantal weken al mogelijk flink lager is. Of dat de verwachte nieuwbouwproductie flink lager is komende tijd. Of dat de instroom van mensen nog hoog is.

Ik wil dat het makkelijker zou worden voor starters maar met deze "perfect storm" wens ik alle starters veel succes in 2024 :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Timdows schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:59:
Ik heb nog niet eerder gezien dat (zoals ik het lees) als je vrijstelling van de overdrachtsbelasting hebt, je deze aan de verkoper moet afdragen

[...]

https://www.funda.nl/koop/utrecht/appartement-42325945-van-weerden-poelmanlaan-92/
Dit is niet wettelijk bepaald, maar veel flippers eisen dat. Kun je als koper wel of niet mee instemmen, dan verlaag je het bod toch gewoon :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kwam vandaag dit artikel tegen:
Huizenprijs kan tussen 7% en 10% stijgen in 2024, verwacht financieel intermediair .

Huizenprijzen kunnen fors stijgen in 2024, met gemiddeld liefst 7 tot 10 procent, verwacht financieel intermediair Van Bruggen Adviesgroep.
Grootbanken zijn iets conservatiever in hun prognoses en rekenen op zo’n 4 procent hogere huizenprijzen.
Voor bepaalde groepen huishoudens stijgt de maximale hypotheek behoorlijk sterk komend jaar.
Oorzaak: flinke loonstijgingen, lagere rente, gunstigere leennormen.

https://www.businessinsid...nergielabel-loonstijging/

Wanneer zal de piek van 2022 worden bereikt? Ik denk ergens najaar 2024..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2023 16:57 ]

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:14
Sport_Life schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:51:
[...]

Dit is niet wettelijk bepaald, maar veel flippers eisen dat. Kun je als koper wel of niet mee instemmen, dan verlaag je het bod toch gewoon :P.
Maar hoe gaat dat praktisch in zijn werk dan? Hoe krijg je dat geld bij verkoper, ziet de BD dat niet gewoon als gift waarover verkoper vervolgens belasting moet afdragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mania-92 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:01:
[...]

Maar hoe gaat dat praktisch in zijn werk dan? Hoe krijg je dat geld bij verkoper, ziet de BD dat niet gewoon als gift waarover verkoper vervolgens belasting moet afdragen?
Normaal betaal je 2% overdrachtsbelasting over de aankoopwaarde. Maar in deze situatie is er 2% overdrachtsbelasting verschuldigd over de verkoopprijs minus aankoopprijs van de aannemer (mits binnen 6 maanden).

Dus stel aannemer koopt voor 200k en verkoopt voor 300k dan is er over 100k 2% overdrachtsbelasting verschuldigd.

Koper heeft dus eigenlijk een voordeel van 2% over 200k. Aannemer zet dan in koopcontract dat die 2% naar aannemer gaat. De 2% over 100k gaat wel naar de belastingdienst.

Als koper maakt het dan niet uit of je 300k biedt met overdrachtsbelasting voor verkoper (=302k) of 302k zonder overdrachtsbelasting voor verkoper.

Weet het toevallig omdat mijn eerste appartement ook geflipt was, destijds nog met 6% overdrachtsbelasting (met prijzen ongeveer de helft van nu). Een deel daarvan ging bovenop de aankoopprijs naar de aannemer. Moest trouwens later weer terug worden betaald aan ons omdat de aannemer niet op tijd klaar was voor levering :+.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2023 17:18 ]

• Eärendil
  • Nu online
Mania-92 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:01:
[...]

Het is een betaling van de koper aan de verkoper, de belastingdienst ziet dit als hogere waarde waar overdrachtsbelasting over betaald moet worden.

Dat wordt ook weer gecompenseerd:
Indien het art. 13-verschil aan verkoper wordt uitgekeerd, dan zal koper daarover (ook) overdrachtsbelasting verschuldigd zijn. Partijen spreken af dat de over het art. 13-verschil verschuldigde overdrachtsbelasting in mindering wordt gebracht op het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil. Hiermee wordt bewerkstelligd dat het totaalbedrag dat koper betaalt aan overdrachtsbelasting vermeerderd met het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil gelijk zal zijn aan het bedrag dat koper aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn geweest zonder toepassing van artikel 13 WBR.
Als koper maakt het allemaal niet zo veel uit. Bij de andere huizen die je zou kunnen kopen ben je evenveel kwijt aan overdrachtsbelasting. En wat precies de bedragen zijn en waar dat naartoe moet zoekt de notaris wel voor je uit, die doet ook de afdracht aan de belastingdienst.

[ Voor 11% gewijzigd door Eärendil op 28-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BlauweLucht schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:36:
Nu.nl plaatste vandaag een artikel over wat er in 2024 verandert aan de hypotheekregels.
  • Ook gaat de grens van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) verder omhoog [met zo'n 30k].
  • 0,3% lagere rente ongeveer voor woning die voorheen net niet onder de NHG vielen.
  • Komend jaar wordt bij het kopen van een woning meer naar duurzaamheid gekeken.
  • Maximaal 50k meer mogen lenen in 2024 t.o.v. 2023 afhankelijk van energielabel.
  • Een starter hoeft daardoor bij een woning van 510k niet 10k maar 0k belasting te betalen.
  • Effect situatieafhankelijk. Mensen die een relatief hoge schuld grotendeels maar nog niet helemaal afgelost hebben gaan er het meest op vooruit.
Samenvattend verschilt het per situatie en prijssegment maar over de hele linie lijken alleen al door de verandering van regels het maximale leenbedrag en budget sterk te stijgen. In sommige gevallen gaat het om een krankzinnig groot verschil:
  • In 2024 stijgt hun inkomen met 7,1% (= gemiddelde CAO stijging dit jaar). Dus naar 42.840 elk.
  • In 2024 hoeven ze geen overdrachtsbelasting te betalen tot 510k -> 10k spaargeld over.
  • Hypotheekrente daalt van 4,4% (eerder dit jaar) naar 3,7% (nu) voor 10 jaar vast.
  • Maximale hypotheek in 2024 is 461.073. Daar bovenop komt nog die 10k waardoor het budget volgend jaar 92k (zo'n 24%) hoger is.
En dan neem ik niet eens mee dat ze door de gewijzigde studieschuld regels in 2024 mogelijk meer kunnen lenen dan in 2023. Of dat de hypotheekrente over een aantal weken al mogelijk flink lager is. Of dat de verwachte nieuwbouwproductie flink lager is komende tijd. Of dat de instroom van mensen nog hoog is.

Ik wil dat het makkelijker zou worden voor starters maar met deze "perfect storm" wens ik alle starters veel succes in 2024 :/ .
+ De huurprijzen stijgen:
Voor vrijesectorwoningen mag de huur vanaf 1 januari 2024 met maximaal 5,5% omhoog.
https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2024

Kan de verhuurder een deel van de belastingverhogingen weer doorzetten naar de huurders 8)7.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DutchCommando

Het enige wat deze veranderingen doen is dus starters nog meer in de schulden steken, zogenaamd om de starters een kans te geven, maar feitelijk om de geldstroom richting woning- en grondeigenaren te vergroten. Om gek van te worden.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Timdows schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:59:

[...]

Is dit eigenlijk wel toegestaan ? Wat ik aan belastingen betaal, of er van af mag trekken, dat valt in mijn persoonlijke levenssfeer. Ik hoef niet aan jou te delen wat ik aan belasting betaal. Wat zou de Authoriteit persoonsgegevens hier van vinden ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Requiem19
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:47:
[...]

Is dit eigenlijk wel toegestaan ? Wat ik aan belastingen betaal, of er van af mag trekken, dat valt in mijn persoonlijke levenssfeer. Ik hoef niet aan jou te delen wat ik aan belasting betaal. Wat zou de Authoriteit persoonsgegevens hier van vinden ??
Je mag dit prima onderling afspreken - als je dit wilt. Is business as usual, zie eigen huis.

https://www.eigenhuis.nl/...cht/overdrachtsbelasting#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:37:
[...]

+ De huurprijzen stijgen:

[...]

https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2024

Kan de verhuurder een deel van de belastingverhogingen weer doorzetten naar de huurders 8)7.
Dit is toch gewoon een inflatiecorrectie die heel veel bedrijven doorvoeren. Bijna elk bedrijf waar je een dienst afneemt verhoogt de prijzen jaarlijks omdat "inflatie" alleen bij verhuur van woningen zet de overheid daar een beperking op.
Internet abonnement is bij mij ook met 10% omhoog gegaan maar goed monopolist dus ik heb weinig keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchCommando schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:37:
[...]

Het enige wat deze veranderingen doen is dus starters nog meer in de schulden steken, zogenaamd om de starters een kans te geven, maar feitelijk om de geldstroom richting woning- en grondeigenaren te vergroten. Om gek van te worden.
Mssh kunnen ze volgend jaar of 2025 nog wel iets bedenken in een 40-jaar hypotheek constructie. Op een of andere manier moet het te financieren zijn die koop-hut.

Het blijft een knokpartij de volgende 5 jaar omdat ook de bouwaanvragen niet al te soepel lopen de laatste 2 jaar en zodoende voor 2024/25 er minder nieuwbouw bijkomt. Schiet niet echt op zo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DutchCommando schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:37:
[...]

Er is geen gemakkelijke oplossing, en de "oplossing" die consequent genomen wordt is het vergroten van de leencapaciteit ( grote hekel aan lokale politici die weer vol trots uitdragen dat er een pot geld is voor een starterslening en niet beseffen dat dit géén oplossing is ). Zeker als ook de DNB onderkent dat er een sterke link ligt tussen financieringsruimte en huizenprijzen.

Je hebt dan ook gewoon twee ( of misschien drie ) groepen.
  • Huizenbezitters
  • Niet-Huizenbezitters
En die eerste kan je opdelen in twee groepen waarbij onderkent wordt dat er structurele problemen zijn en zien dat de financieringsruimte geen oplossing is en een andere groep die voornamelijk wil dat de huizenprijzen niet dalen omdat ze zelf enige pijn ( op papier ) moeten nemen

Aangezien de populatie huizenbezitters groot is, gaat het lastig zijn om én veel kiezers te behouden én iets structureel aan de woningmarkt te doen. Zie de aanpassingen aan de HRA als voorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:50:
[...]

Het blijft een knokpartij de volgende 5 jaar omdat ook de bouwaanvragen niet al te soepel lopen de laatste 2 jaar en zodoende voor 2024/25 er minder nieuwbouw bijkomt. Schiet niet echt op zo
Er zit in ieder geval wel een duidelijk trendlijn in de aanvragen voor bouwvergunningen :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nBoAzXu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:19:
[...]

Er zit in ieder geval wel een duidelijk trendlijn in de aanvragen voor bouwvergunningen :X
[Afbeelding]
Ziet er niet al te best uit met die grafiek. Verder ook de (bestaande)huurmarkt onder druk(investeringsklimaat : Fiscale afstraffing wegens verhuurdersheffing) : Gaat 'm niet worden de volgende jaren. Goed, een klein plusje *wat uit de verhuur naar koop gaat, maar haal je de krapte-angel er niet mee uit. Er moeten wonderen gebeuren om het vlot te trekken en huisvesting voor Jan en alleman bereikbaar en betaalbaar te maken.

*Tja daar verschillen we wrch allemaal van mening: het is grof om die verhuurdersheffing tijdens de spelregels te wijzigen. Andere kant vh verhaal is dat het investeringskapitaal wat uit die verkochte huurmarkt naar koop-kandidaten gaat ergens anders wel rendement wil behalen. Zal niet de(NL)woningmarkt zijn, maar aandelen, deposito ,etc... is dat beter? Ook maar de vraag.

Mij lijkt het zo dat wanneer je financieel investeringen doet in iets je wel een bepaald rendement wil behalen. Dat kan op een deposito waar je links rechts 5x een ton wegzet aan 4%(safe onder een landelijk garantie stelsel tot 100K/rekening) of dat je die aan 1 of 3% meer in onroerend goed gaat investeren, met het risico dat er een brute fiscale maatregel tijdens je 30-jarige investering wordt doorgevoerd(in het algemeen belang??)

Nou ik zou het wel weten en ver weg blijven wat betreft investeren in huurwoningen als je bijna zorgenlos, slapend een 4% kan pakken. Wie gaat het zich dan moeilijk maken, welke moraalridder/filantroop heeft er nog zin in zo : Wie weet over 4 jaar weer andere regelgeving.... 8)7

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2023 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Napo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:12:
Zeker als ook de DNB onderkent dat er een sterke link ligt tussen financieringsruimte en huizenprijzen.
Probleem is dat zelfs met de huidige financieringsruimte nieuwbouw door gestegen loon-, materiaal- en overige kosten 'te duur' is. Starters nieuwbouw niet meer kunnen betalen, terwijl dat vroeger de primaire doelgroep van een (vinex) rijtjeswoning was.

Gevolg: veel onverkoopbare projecten en minder aangevraagde/afgegeven bouwvergunningen, nog meer schaarste en hogere prijzen voor bestaande bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:59:
Nou ik zou het wel weten en ver weg blijven wat betreft investeren in huurwoningen als je bijna zorgenlos, slapend een 4% kan pakken.
Huurinkomsten zijn slechts deel van het potentiële rendement, waardestijging van onderliggend vastgoed minstens zo'n belangrijke pijler.

Dat gezegd hebbende, een paar ton onvertollige liquide middelen kan je anno 2023 inderdaad beter gespreid beleggen. Levert veel meer op en je kunt er elk moment vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:00
[...]

Er is geen gemakkelijke oplossing, en de "oplossing" die consequent genomen wordt is het vergroten van de leencapaciteit ( grote hekel aan lokale politici die weer vol trots uitdragen dat er een pot geld is voor een starterslening en niet beseffen dat dit géén oplossing is ). Zeker als ook de DNB onderkent dat er een sterke link ligt tussen financieringsruimte en huizenprijzen.

• Huizenbezitters
  • Niet-Huizenbezitters
En die eerste kan je opdelen in twee groepen waarbij onderkent wordt dat er structurele problemen zijn en zien dat de financieringsruimte geen oplossing is en een andere groep die voornamelijk wil dat de huizenprijzen niet dalen omdat ze zelf enige pijn ( op papier ) moeten nemen

Aangezien de populatie huizenbezitters groot is, gaat het lastig zijn om én veel kiezers te behouden én iets structureel aan de woningmarkt te doen. Zie de aanpassingen aan de HRA als voorbeeld.
Er zijn meer groepen dan alleen de huizenbezitters en de niet huizenbezitters. Die laatste categorie kan je opsplitsen in de volgende categorieën

- sociale huurders
- vrije sectorhuurders, waarbij onderscheid moet worden gemaakt in betaalbaarheid ten opzichte van het inkomen; immers als het inkomen te laag is ten opzichte van de huur is dit een vorm van armoede en misschien op lange termijn niet houdbaar.
- tijdelijke bewoning, onder te verdelen in koop (vakantiewoningen) en huur

Daarnaast heb je nog de personen zonder woning, onder te verdelen in

- (tijdelijke) opvang door familie en vrienden
- daklozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Huurwoningen zijn per saldo flink in waarde gedaald de afgelopen 12 maanden. Daar waar koopwoningen alweer bijna op record hoogte staan, staan de huurwoningen zeker nog 10% lager.

Bij het aannemen van de plannen van Hugo zal er nog een verdere afwaardering volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:56:
[...]

Huurinkomsten zijn slechts deel van het potentiële rendement, waardestijging van onderliggend vastgoed minstens zo'n belangrijke pijler.

Dat gezegd hebbende, een paar ton onvertollige liquide middelen kan je anno 2023 inderdaad beter gespreid beleggen. Levert veel meer op en je kunt er elk moment vanaf.
Mogelijke waardestijging ja. Die is niet gegarandeerd tenzij je echt 30jaar horizon hebt en dan nog zit je rond de inflatie. Doe nu niet alsof huizen altijd maar in waarde stijgen want dat doen ze niet, normaal gesproken zit er gewoon een golfbeweging in, lage rente <5% = dure huize, hoge rente >8% = goedkopere huizen.
[...]
Tja zolang mensen geen keuze hebben en er voor elke woning wel 10kopers zijn zal de prijs echt niet omlaag gaan.
  • Huizenbezitters
  • Niet-Huizenbezitters
Niet-bezitters zijn 2 groepen, mensen die een koopwoning willen en die geen koopwoning willen. Er zijn genoeg mensen die liever voor paar 100 extra in de maand huren zodat bij problemen alles geregeld word.

Er word ook structureel geen enkel plan gepresenteerd om de prijzen te laten dalen. Als je het voor de huidige bezitters duurder maakt dan maak je het voor nieuwe kopers niet betaalbaarder.
Je moet woningen goedkoper maken om ze betaalbaarder te krijgen niet duurder door er extra belasting op te heffen. Bouw gewoon een hoop woningen bij en zorg dat de bevolking niet explosief blijft toenemen dat is de enige oplossing. Die 2 dingen samen zorgt voor minder druk op de woningmarkt.
Meer leencapaciteit of extra belastingen make het voor nieuwe en/of bestaande eigenaren alleen maar duurder om een woning te hebben maar veranderd niets aan de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:41:
Er word ook structureel geen enkel plan gepresenteerd om de prijzen te laten dalen. Als je het voor de huidige bezitters duurder maakt dan maak je het voor nieuwe kopers niet betaalbaarder.
Woningen worden niet structureel substantieel goedkoper, net zomin als anno 2023 geen Opel Astra voor 20k te krijgen is.

Er is schaarste, duurzaamheid en regelgeving is net als bij auto's kostenopdrijvend. De 'prijs' bevat ook lagere energielasten in de komende jaren, comfortabel leven zonder tochtige ramen, etc.

Nieuwbouw valt stil omdat er geen droog brood mee te verdienen is, de prijzen van bestaande bouw 'moeten' verder omhoog om nieuw aanbod vlot te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
hoevenpe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:35:
Nieuwbouw valt stil omdat er geen droog brood mee te verdienen is, de prijzen van bestaande bouw 'moeten' verder omhoog om nieuw aanbod vlot te trekken.
Voor zover ik begrepen heb voornamelijk omdat grondeigenaren een te grote punt van de taart opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DutchCommando schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:39:
Voor zover ik begrepen heb voornamelijk omdat grondeigenaren een te grote punt van de taart opeisen.
Dat is een beperkt deel van de kosten, dat komt vooral ten goede aan gemeentes die grond bouwrijp moeten maken en publieke voorzieningen (straten, verlichting, speelplaatsen, etc) aan moeten leggen.

Dat aanleggen en onderhouden is veel duurder geworden, of vind je dat de huidige inwoners van een gemeente daarvoor op mogen draaien?

Artikel specifiek hierover:
In 2022 heeft in alle delen van Nederland – zowel in landelijke als stedelijke gebieden – een explosieve stijging van prijzen voor bouwkavels betaald door particulieren plaatsgevonden. Deze stijging was het sterkst in de Randstad, met de stad Utrecht (+100 procent) en Rotterdam (+55 procent) als grootste uitschieters. De prijsstijging in Den Haag (+22 procent) en Amsterdam (+13 procent) bleef relatief beperkt. Voor deze steden geldt echter dat de grondprijzen al in 2018 en 2019 snel zijn gestegen.

Uit recent onderzoek blijkt dat bijna de helft van de gemeenten verwacht opnieuw een prijsverhoging door te voeren en slechts 10 procent overweegt deze te verlagen. “Een daling van de grondprijzen is cruciaal om de bouw van nieuwe woningen weer op gang te krijgen. Dat betekent dat grondeigenaren water bij de wijn moeten doen. Zo hanteren veel gemeenten doelstellingen op het gebied van betaalbare woningen. Van deze woningen is de verkoopprijs lager, wat automatisch resulteert in een minder hoge grondprijs”, zegt Paul Bisschop, Sector Econoom Bouw en Vastgoed bij ABN AMRO.
Beleid vanuit de lokale politiek dus, daar kan De Jonge of Rutte weinig tegen doen.

[ Voor 55% gewijzigd door hoevenpe op 30-12-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
hoevenpe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:47:
[...]

Dat is een beperkt deel van de kosten, dat komt vooral ten goede aan gemeentes die grond bouwrijp moeten maken en publieke voorzieningen (straten, verlichting, speelplaatsen, etc) aan moeten leggen.

Dat aanleggen en onderhouden is veel duurder geworden, of vind je dat de huidige inwoners van een gemeente daarvoor op mogen draaien?
Ik hoop inderdaad niet dat ik meer moet gaan betalen om meer buren te krijgen...

Ik kan me voorstellen dat gemeentes (naast de verwachtte toekomstige extra inkomsten), deze kosten verdisconteren in de grondprijs.

Andersom kunnen die extra inkomsten natuurlijk wel zorgen voor betere voorzieningen.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat is een beperkt deel van de kosten, dat komt vooral ten goede aan gemeentes projectontwikkelaars die grond bouwrijp moeten maken en publieke voorzieningen (straten, verlichting, speelplaatsen, etc) aan moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Sport_Life
Bouwrijp maken grond is toch echt wat de gemeente coördineert, of die kosten worden doorbelast of in de grondprijs verdisconteerd zitten weet ik niet maar onder de streep veranderd dat niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
Ik vind helemaal niks.

Wel even op zoek gegaan naar waar deze gedachte bij mij vandaan kwam. Volgens mij uit dit grafiekje (2022):

Maar ik zie dat deze al eerder besproken is:
Xhomas schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Een populair stukje desinfo is tegenwoordig dat nieuwbouw 'nu eenmaal duur is'.
Het probleem is niet eens zo zeer de bouwkosten. De grondprijzen zijn de voornaamste boosdoener. Daar moet dus water bij de wijn gedaan worden door gemeenten en grondeigenaren, iets waar ze moeite mee hebben, maar de grondprijs kan wel degelijk (veel) omlaag.

[Afbeelding]
Bron: https://twitter.com/Woningnieuws/status/1513397535905402880

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DutchCommando schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:03:
Wel even op zoek gegaan naar waar deze gedachte bij mij vandaan kwam. Volgens mij uit dit grafiekje (2022)
Grondeigenaren zijn in veel gevallen wij zelf: lokale overheden. Als projectontwikkelaars hun grondprijs 4x over de kop laten gaan en gemeentes doen dat niet zouden die ze met onverkoopbare nieuwbouw hebben gezeten. Utrecht grondprijs vorig jaar +100%, geen VVD-gemeente zeg maar.

Blijkbaar is schaarse grond in Nederland die dertig jaar veel meer waard geworden, zijn huren relatief minder hard omhoog gegaan. Een biertje in de kroeg kostte in 1991 twee gulden, nu drie euro. Vergelijkbare stijgingen helaas.

Toevoeging: is huren hier sociale huur of ook de vrije sector? Voor die laatste groep is het gevoelsmatig ook veel harder gestegen.

[ Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 30-12-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 08:44

Goede samenvatting! Dingetjes die ook noemenswaardig zijn :
- Inflatie voor komend jaar ligt naar verwachting lager (3%), dit zul je terug zien in de CAO afspraken die gemaakt zullen worden.
- Een starter met gezinsinkomen van 80k+ per jaar is echt wel hoog. Dit vind je eerder bij stelletjes die beiden HBO hebben gedaan en fulltime (willen blijven) werken. De vraag is hoe representatief dat is.
- Korting overdrachtsbelasting geld alleen als je beiden niet eerder een koopwoning hebt gehad.
- Energielabel is nu ook relevant en ik denk dat je juist als starter hier last van kan gaan krijgen. Vaak koop je dan een afgeleefde doorzonwoning en knap je die langzaam op. Nu kan je hiervoor in vergelijking 40k minder lenen.

Ook heb je om een huis te kopen iemand nodig die doorstroomt. Doorstromen is een stuk minder interessant geworden. Voorheen gingen mensen doorstromen naar een grotere woning omdat de maandlasten bijna gelijk lagen aan hun huidige woning (die ze tegen hogere rente hadden gefinancierd). Die vlieger gaat nu minder op. Ook kon je dankzij de lagere rente eenvoudiger een fikse verbouwing financieren of de boel verduurzamen. En speelde het energielabel nog niet mee bij de hoeveelheid geld wat je kon lenen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat de woningen tot 400k met energielabel A & B erg gewild zijn maar dat juist hierop weinig mensen doorstromen omdat de baten simpelweg te laag zijn. Kortom een huizenmarkt die nog steeds opslot blijft zitten. :P

[ Voor 11% gewijzigd door r.e.s op 30-12-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
r.e.s schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:29:
[...]

- Een starter met gezinsinkomen van 80k+ per jaar is echt wel hoog. Dit vind je eerder bij stelletjes die beiden HBO hebben gedaan en fulltime (willen blijven) werken. De vraag is hoe representatief dat is.
Waarom is tegenwoordig het normaal om minder dan 1fte te werken? Nu snap ik dat deze generatie meer waarde hecht aan vrije tijd en parttime werken loont omdat je relatief minder inlevert tov fulltime. Maar ik denk dat we daarmee gewoon luiheid in de hand werken en werk ethos verdwijnt volledig.. Ik ben zelf van deze generatie en sta hierbij haakt op wat mijn vriendin vindt, maar het is zo een lastige discussie dat ik het gevoel heb dat ik niet in de nieuwe generatie pas met mijn instellen en/of waarden en normen(is dit de goede term?).

Ik kan de vinger niet echt op de zere plek leggen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 08:44
BarendBotje schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:57:
[...]

Waarom is tegenwoordig het normaal om minder dan 1fte te werken? Nu snap ik dat deze generatie meer waarde hecht aan vrije tijd en parttime werken loont omdat je relatief minder inlevert tov fulltime. Maar ik denk dat we daarmee gewoon luiheid in de hand werken en werk ethos verdwijnt volledig.. Ik ben zelf van deze generatie en sta hierbij haakt op wat mijn vriendin vindt, maar het is zo een lastige discussie dat ik het gevoel heb dat ik niet in de nieuwe generatie pas met mijn instellen en/of waarden en normen(is dit de goede term?).

Het is normaler in de wereld geschiedenis dat een stel minder dan 2fte werkt dan andersom :+.

Ook heeft iedereen een andere relatie met zijn functie, de een vind het een roeping en wil er constant mee bezig zijn de andere ziet het als een moetje en kan niet wachten tot die weer de laptop dichtklapt of ziet zich primair als papa of mama en secundair als werknemer.

En zoals je aangeeft loont het ook niet echt om te gaan werken vooral met een lager salaris. Een dag kinderopvang met 2 kinderen kost momenteel 240 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
[...]

Ik werk zelf fulltime maar ik weet waarom: nauwelijks financiële prikkels om meer te werken. Arjen Lubach had daar ook een video over gemaakt die het in detail uitlegt. In het kort zorgt meer werken voor minder toeslagen waardoor het totaal aan salaris en toeslagen bij meer werken gek genoeg niet (significant) meer is als je meer werkt. Als overheid moeten we niet per se de toeslagen afschalen maar deze zo in elkaar steken dat het financieel aantrekkelijk blijft om extra te werken. Bijvoorbeeld door de berekening van toeslagen niet te baseren op inkomen/aantal uren gewerkt.

Dat gebrek aan financiële prikkels zie je overigens ook in de woningmarkt waarbij het gek genoeg goedkoper is voor veel ouderen om alleen in hun grote woning te wonen dan in een klein appartement. Als je dat oplost zal je zien dat ouderen vrijwillig verhuizen naar een kleinere woning waardoor hun grote woning vrijkomt voor een gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 09:36
[...]

Tsja, mijn vrouw en ik werken samen acht dagen per week. Toen ik klein was deden mijn ouders samen vijf dagen per week betaald werk, mijn moeder was namelijk huisvrouw. Dus hoezo gebrek aan werkethos?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Pagina: 1 ... 309 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg