@
Richh Waar het eigenlijk om gaat. Hoeveel vierkante meter woonoppervlakte krijg je voor een max hypotheek met een modaal salaris. (Smeer deze statistiek uit tussen 1960 en nu zie je 2 dipjes, 1986 en 2015 ongeveer.)
De valkuil bij veel mensen in hun hoofd is dat ze denken in Gulden's of Euro's. Maar waar het echt om draait is hoeveel arbeid je verricht met 40 uur werken en dus modaal salaris waarbij je dus een x specificatie aan woning kan krijgen.
De verhouding hoeveel huis je krijgt per arbeidseenheid. Dus niet in Gulden's of Euro's denken. Dat doen echt zoveel mensen. Ik denk zelf helemaal nooit in Euro's. Meer in hoeveel uur werk heb ik nodig om dit huis van mij te kunnen betalen. En hoe hoger mijn salaris zal worden, door inflatie des te minder ik aan uren hoef te werken om mijn huis te betalen. Daar hou ik persoonlijk ook rekening mee dat ik over 10 a 20 jaar, maar heel weinig uur hoef te werken om mijn woning te kunnen betalen.
(Dit zie ik bij veel collega's die tussen de 50 en 67 jaar oud zijn... hebben hypotheekjes van 50 tot 200 euro in de maand uit de gulden tijdperk.. Terwijl hun salaris ook op mijn niveau zit.)
Terwijl iemand die huurt, het aantal uren dat hij moet werken voor zijn woning gelijk of misschien bij hoge woningkrapte zelfs kan stijgen!!(procentueel) En dat is de reden waarom ik als een GEK zo snel mogelijk een huis had gekocht toen ik die vaste contract had.
Ik kon mijn vorige huis dus betalen door 6 uur per week te werken. Dat was toen ik hem kocht bijvoorbeeld bijna 10 uur in de week. En nu ik verhuist ben, zit ik weer aan de max. Dus ongeveer weer 10 uur in de week werken. Maar ik hoef wel veel minder uur te werken voor mijn energie rekening want: A+++(+) woning.
Waarbij ik totaal voor wonen, ongeveer evenweer werk moet verichten om het te kunnen betalen. Echter ben dan wel verhuist naar een mooier huis. Maar kosten blijven gelijk. Dat is de meerwaarde, dezelfde aantal uren werken maar een betere woning.
[
Voor 10% gewijzigd door
Immutable op 05-12-2023 12:39
]