En je weet dat de regering ervoor moet zorgen dat wet- en regelgeving eenduidig is? Waarbij het ook nog eens zo is dat deze partijen dit niet zouden doen als de regering zijn werk zou doen en zou zorgen dat het duidelijk is wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren.
Partijen als Vandebron zouden zomaar niet legale constructies kunnen toepassen. Marktdeelnemers die buiten hun boekje gaan kunnen juridisch teruggfeloten worden. Daar staat de overheid buiten, tenzij de regels niet goed opgesteld zijn.
Precies dat laatste dus, want daardoor krijg je onduidelijkheid waarbij zelfs de gewonnen rechtzaken over salderen er nog niet voor zorgen dat ze zich aan de regels/wetten houden. De bedrijven gaan er dus van uit dat ze er wel mee weg komen.
Als de regels niet goed opgesteld zijn maakt dat de overheid niet wispelturig, maar onnauwkeurig.
Het punt is dat het beide is. De regering roept al heel wat jaren dat de saderingsregeliing vanaf dit jaar afgebouwd zou gaan worden. Verder dan een wet die waarschijnlijk afgeschoten gaat worden zijn we nog niet. Daarbij doen ze ook niets aan de huidige akties van de energiemaatschappijen, ondanks dat die haaks staan op wat de regering zegt te willen bereiken.
Je ziet dan ook op elk vlak dat de regering toch echt wispelturig (en ook onnauwkeurig) bezig is.
[...]
Waar dan?
Ze willen toch dat iedereen overstapt naar EV?
[...]
Dat valt allemaal reuze mee, zeker als je je ook nog realiseert dat er iedere 4 jaar nieuwe poppetjes zitten.
Dat is nu net het probleem, er is geen lange termijn plan en iedere 4 jaar gooien we de hele boel weer op de schop (ondanks dat de voormalige poppetjes er al heel wat langer dan 4 jaar zaten)
Ik heb zelf ook (tien)duizenden euro’s in zonnepanelen, EV en verduurzaming. Maar gek genoeg vind ik de toekomstige regelgeving niet bijzonder verrassend.
Ok, wat is de toekomstige regelgeving dan, waar staat de regering voor en wat willen ze bereiken? Ik heb nl. geen flauw idee wat de plannen voor de komende 10 jaar zullen zijn.
En even een voorbeeldje, aan de ene kant wordt er nog steeds gezegd dat we meer zonnepanelen willen, aan de andere kant is die markt compleet ingestort doordat niemand weet waar ie aan toe is. In welke wereld is dat een gewenste situatie?
[
Voor 4% gewijzigd door
redwing op 13-11-2023 10:56
]