Anoniem: 1511336 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:44:
[...]
Modaal gezin : Stel dat je beide 40u modaal hebt, kom je al een heel eind. Maar mssh bedoel je met modaal gezin 1tje 24u en en andere 16u(ook modaal, maar dan anders modaal)
Wat ik er van vind en is dat ik altijd wel ferm boven de 40u gewerkt heb en 0.0 aan toeslagen gehad heb. Ik stel voor dat je als stelletje eens 40u beide aan de gang gaat en evt nog een zaterdag erbij klust. Die koopwoning is er heel snel.
Dat denken een hoop mensen.
En dat is nou precies het probleem, want dit klopt simpelweg niet. Als dit het geval was, was er niet zoveel heisa geweest
Het modale inkomen van een Nederlander in 2023 is €40.000. Vul je dit in bij de Hypotheker (voor 2 personen), dan mag je €380.000 euro lenen. Dat is een halve ton minder dan de gemiddelde verkoopprijs, en nog altijd minder dan de '
betaalbare' categorie die Hugo wil bouwen.
Toegegeven, het is best 'close', maar defacto betekent het ook dat de betaalbare woning niet betaalbaar is voor een modaal stel. Voor een halve ton moet je heel wat zaterdagjes klussen, maar ja, dat moet de modale starter inderdaad doen om op de schaarse woningmarkt toe te treden.
of bovenmodaal verdienen, maarja laat dat nou precies het punt zijn wat ik wil maken.
Sterker nog, we hebben ook gewoon het 'modale huishoudinkomen'. Dat ligt in Nederland rond de 65k bruto en daarmee krijg je (afhankelijk van de verdeling onder de 2 personen) ongeveer 290k hypotheek. Kom je dus anderhalve ton te kort.
Het dubbel modale gezin wat je voorstelt is dus (in vergelijking met andere gezinnen) boven modaal.
Bovenal: dan moet je dus wel samen zijn. De grootste pijn ligt natuurlijk bij alleenstaande starters. Of stellen waarvan de een bijvoorbeeld nog studeert, en de ander toch echt wel toe is aan 'uitvliegen'. Die kunnen feitelijk geen kant op, en kunnen ook niet 'vast gaan sparen' voor de stap die hopelijk wél gezet kan worden als de wederhelft klaar is, want tot die tijd gaat alles naar de huisjesmelker
En je moet beide wel toevallig in een branch actief zijn waar de lonen voldoende zijn. Een HBO-verpleegkundige in een ziekenhuis (waarin door ploegen/onregelmatigheden een voltijdscontract überhaupt onrealistisch is) heeft zo'n 10 dienstjaren nodig om tot het einde van de schaal te komen, en heeft vervolgens een voltijdscontract nodig voor een modaal inkomen. Realistisch gezien ga je met dat profiel nooit een modaal salaris aan je hypotheekverstrekker kunnen overhandigen. En men werkt daar volgens mij wel degelijk keihard.
Voor mij persoonlijk gold dat we 2 jaar op huizenjacht waren en telkens werden overboden, ondanks dat we beide gewoon werkten. Dus die koopwoning was er helemaal niet 'heel snel' ondanks dat we aan jouw voorwaarden voldeden

Het kunnen betalen is tegenwoordig zelfs ook geen garantie dat je ook daadwerkelijk een huisje kan kopen.
Alles wat je zelf aan spaargeld in kan brengen op de aankoop, scoor je zo hard mee, verdien je dubbel-dik terug.
Zolang de huizenprijzen sneller stijgen dan de rente op je spaargeld, is dit simpelweg niet waar. Het laatste jaar verdien je het zeker dubbel en dwars terug, maar de afgelopen jaren heeft sparen totaal geen zin gehad.
Ook nu is bruto inkomen extreem veel relevanter dan spaarcenten.
Zal ik dan maar de knuppel in het hoenderhok gooien?
Omdat een aanzienlijk deel van Nederland niet fulltime HOEFT te werken

Bijvoorbeeld precies omdat de woning al voor een aanzienlijk deel is afgelost, omdat de woningschuld bij de huidige inkomens laag is, of met aantrekkelijke hypotheekopties bijzonder weinig pijn doet aan de maandlasten. Omdat de huur laag is, omdat er inkomen is uit beleggingen en/of verhuur (vermogen).
Ik geloof er helemaal niks van dat de jongeren zo massaal deeltijd werken, laat staan de jongeren met een koopwens. Die onderbuikgevoelens (want ze zijn nooit meer dan dat) zijn deel van het probleem, waardoor problemen telkens niet serieus genomen worden.
Nee, de deeltijders zitten in een andere leeftijds- en/of inkomenscategorie.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 25-10-2023 19:21
]