Het wel of niet afbetaald hebben van de woning heeft niets te maken met de overwaarde van de woning.
Of ik een huis nu contant afreken of 100% aflossingsvrije hypotheek heb maakt niet uit. Als ik de woning na 1 jaar voor dezelfde prijs verkoop heb ik in beide gevallen 0 overwaarde.
Als het belast wordt tegen het huidige box 3 percentage van 0,36% zou het, in jouw geval van een keuken van 20k -> taxatiewaarde 12k * 0,36 = 3.8k. Dat is zeker fors.
Maar je verliest al 40% / 8k uberhaupt.
Voor een keuken wel, voor isolatie en verduurzaming niet.
Gaan we jouw voorbeeld verder doorrekenen (even op een bierviltje):
Woning gekocht voor 300k
Nieuwe keuken: 20k
3 jaar later verkopen, prijsstijging 20%, restwaarde keuken 40% (ten opzichte van de buren met project keuken van 15 jaar oud)
(300 + (20*0.4) )*1.2 = 370k
Op die 70k overwaarde zie je dus die keuken nauwelijks terug, en heb je wel een paar jaar een mooie keuken gehad. Lijkt me ook niet dat je nu al voorziet dat je over 3 jaar weer gaat verhuizen, en dat je wel meer investeringen versneld moet afschrijven (hele huis binnen verven, om maar wat te noemen). Je casht na heffing nog steeds bijna 50k, (70k als je dat inlegt in je volgende woning).
Wat dacht ja van na 3 jaar 0% prijsstijging. 20% is gewoon absurd, maar goed laten we jou voorbeeld even doorrekenen.
En je berekening klopt niet want de afschrijving maakt helemaal niets uit.
Aanschafwaarde 300 + 20 keuken = 300k
Aanschafwaarde +keuken 320 = 320k
Het verschil is dus alleen waar je de keuken koopt bij je nieuwbouw woning. Of de projectontwikkelaar die plaatst of een keukenboer.
Huis word verkocht 370k verkoopprijs.
situatie A 370-300 = 70k, 0.35% belasting = 250euro
Situatie B 370 -320 =50k 0.35% belasting = 175 euro
Dus of je de keuken bij de projectontwikkelaar afrekent of bij een keukenboer koopt kost je dan dus 75euro extra belasting. ofwel 30% meer aan belasting betalen. En dit is een keuken, stel dat jij het doet voor de keuken/badkamer/zonnepanelen en het 100k extra is. Dan bestraf je dus mensen die hun woning verduurzamen. Lijkt me niet de juiste insteek.
Als ik hetzelfde product koop en verkoop dan is het niet meer dan redelijk dat de belastingdienst dit op dezelfde manier behandelt.
(* getallen willekeurig gekozen*)
Dus stel je koopt een woning tegelijk met de buurman, bestaande woning van 400k. Oudere label F woning.
De buurman doet niets.
Jij gaat naar label A en dat kost je 150k
Vervolgens gaan jullie de woning verkopen.
De buurman verkoopt de woning voor 450k
Jij kan je woning verkopen voor 600k
Aangezien verbouwingen niets waard zijn tellen we ze niet mee voor de overwaarde want jij vind dat gewoon eerlijk.
Overwaarde buurman 450-400 = 50k Belasting betalen over 50k
Overwaarde jou woning 600-400k = 200k belasting betalen over 200k.
Dus dan word jij bestraft omdat jij de woning naar label A hebt verbeterd terwijl de buurman die van dat geld lekker op vakantie is geweest heeft geen nadeel.
[
Voor 12% gewijzigd door
Shadowhawk00 op 28-09-2023 09:12
]