Ik leg er geen zout op, ik zeg dat de cijfers iets anders reflecteren dan wat er nu wordt beweerd.
Stel we hebben het over gemiddeld inkomen in een fictief land van 100 inwoners, die allemaal werken. Het
gemiddelde inkomen van werkenden is 50.000 per jaar.
Zeg nu dat de onderste helft van de maatschappij werkloos wordt. Het gemiddelde inkomen van werkenden is nu 80.000.
Goed nieuws toch? Het gemiddelde is gestegen? Nee want de data kijkt naar het inkomen van de werkenden (uitsluitend verkochte huizen in de analogie).
Waarop baseer je dat ‘bedrijven’ (welk deel van de populatie bedrijven bedoel je precies überhaupt?) eind dit jaar en volgend jaar hun schulden moeten herfinancieren?
Wat is je bron hiervoor dat dit specifiek in die tijdsspanne gaat gebeuren en welk percentage van de bedrijven hebben we het over?
Mijn baan brengt met zich mee dat ik grote hoeveelheden data analyseer en op basis daarvan risico profielen op moet stellen en oa de financiële staat in lokale markten maar ook globaal moet vaststellen.
Ik zal even kijken of ik een mooie publiekelijk beschikbare bron kan vinden voordat ik een heel verhaal typ.
Edit:
https://archive.ph/0EO2R
:fill(white):strip_exif()/f/image/HnStGc9vmJb7x7J4hXwhp16V.png?f=user_large)
Begin juni haalde ASML moeiteloos €1 mrd op met de uitgifte van een bedrijfsobligatie met een looptijd van twee jaar. De AI-hype rond het Amerikaanse Nvidia was overgeslagen naar de Veldhovense chipmachinefabrikant, waardoor beleggers nauwelijks een premie eisten boven het basistarief in de markt.
Fijn voor ASML, maar ondanks alle euforie moet het bedrijf nu wel degelijk een coupon betalen van 3,5%, terwijl beleggers begin 2021 een jaarlijkse uitkering van 0,25% wel genoeg vonden op een €750 mln grote tienjaarslening.
...
Woensdag komt ASML met de cijfers over de eerste helft van het jaar naar buiten, waarmee het de officieuze aftrap neemt van het nieuwe cijferseizoen. De vraag is of de bestuurders in hun toelichtingen al gaan zeggen dat de hogere rentes een wissel beginnen te trekken op de bedrijfsresultaten.
Uit onderzoek van vermogensbeheerder Janus Henderson onder de 1200 grootste ondernemingen van de wereld blijkt dat bedrijven in de twaalf maanden tot afgelopen juni gemiddeld 5,3% meer aan rente hebben gespendeerd dan in dezelfde periode van 2021/22. Voor Nederlandse bedrijven lagen de rentekosten echter 9% hoger, terwijl de gemiddelde stijging in Europa zelfs 18% was.
Hier wreekt zich de grote afhankelijkheid van bankfinanciering in Europa. De tarieven die banken in rekening brengen, bewegen vaak mee met de marktrentes. Een bedrijf dat afhankelijk is van leveraged loans of private credit heeft inmiddels al gauw te maken met tarieven van 9% à 9,5%.
Volgens dataleverancier Bloomberg torsen de Nederlandse AEX-, AMX- en AScX-bedrijven, exclusief de financials, €247,4 mrd aan schuld. Van dat bedrag hoeven ze dit jaar maar €9,5 mrd af te lossen, of te herfinancieren. Dat komt neer op 3,8% van de obligaties en bankleningen die ze hebben uitstaan. Volgend jaar gaat het om 7% van de schuld, maar de echte uitdaging komt in 2025 als 14,2% van de bedrijfsschulden moeten worden afgelost of doorgerold. In de jaren daarna loopt het percentage geleidelijk af tot 4,7% in 2031.
Ernstiger is de situatie in het vastgoed, en dan met name in Zweden, waar bijvoorbeeld Heimstaden Bostad begin vorig jaar een zesjaarslening in de markt zette tegen een coupon van 1,37%. Het effectieve rendement op die lening is inmiddels tot net boven de 10% opgelopen. 'Op dat niveau kun je wel zeggen dat het businessmodel onder druk staat', zegt Hesterman. 'De renteopbrengst op het vastgoed is ongetwijfeld lager dan die yield.'
Analisten rekenen er volgens dataverzamelaar Refinitiv op dat bedrijven in de S&P500 een gemiddelde winstdaling van 6,4% zullen laten zien over het tweede kwartaal. Na de (minieme) daling van 0,1% in het eerste kwartaal zouden Amerikaanse bedrijven nu in een winstrecessie zitten. De verwachting voor Europese bedrijven is dat die recessie in het derde kwartaal begint.
'Bedrijven maken zich momenteel vooral zorgen over de economische groei en in hoeverre dit de topline zal raken', zegt Van Leenders. Toen de inflatie hoog was, was het relatief gemakkelijk om de verkoopprijzen te verhogen en de marges minstens op peil te houden, maar dat wordt allengs moeilijker. 'Inmiddels vertalen hogere kosten zich in toenemende margedruk.'
Bedrijven maken zich zorgen om stijgende arbeidskosten, hoge grondstoffenprijzen en valutaschommelingen, vult obligatiestrateeg Jeroen van den Broek van ING aan. Stijgende rentelasten horen daar nog niet bij. Al benadrukt ook hij dat er wel degelijk al in sommige sectoren pijn wordt geleden - in het vastgoed, handelsfinanciering en bij het bankafhankelijke mkb.
Minder investeringen betekent minder groei en daarmee minder opwaartse prijsdruk. Dat is precies wat de ECB met zijn renteverhogingen wil bereiken. De vraag is echter of Frankfurt de teugels niet te hard aanhaalt.
Tldr, ELI5;
De kosten voor leningen zijn op het moment enorm. Daarom worden er minder afgesloten, is er minder bedrijvigheid en daarbij komt nog dat de kosten voor bestaande leningen in '24 en '25 extreem hard stijgen waarmee in meerdere sectoren de yields onder de kosten komen te liggen (verliesgevend).
Deze problemen gaan zich doorwerken in de banken, met name door grote commercial real estate exposure en deposito leegloop wegens hogere rendementen elders die vervolgens in een creditcrunch scenario de broekriem weer verder aanhalen.
Je ziet nu dat banken proberen zoveel mogelijk vet op de botten te krijgen door de rentes op spaartegoeden laag te houden in vergelijking met de marktrentes om die tik op te vangen maar ik denk niet dat het genoeg gaat zijn als ik kijk naar portfolio composition en risk. Probleem is ook dat obligaties wel erg aantrekkelijk zijn in verhouding met spaardeposito. Er is best wel een leegloop gaande nu.
Het gaat veel slechter met de financiële sector en de economie als geheel dan veel mensen momenteel voelen of op eerste gezicht uit de cijfers kunnen lezen.
Bovenstaand verhaal gaat alleen nog maar over beursgenoteerde ondernemingen, het MKB zit nog veel dieper in de ellende. Heeft meer pijn van hogere personeelskosten, hogere rentes, afzwakkende vraag en niet te vergeten die coronalasten die onze regering in al haar wijsheid als zwaard van Damocles boven onze hoofden heeft gehangen omdat zij het nodig vonden om de economie twee jaar stil te leggen.
Waar denk je dat de meeste mensen werken? Bij beursgenoteerde bedrijven of MKB?
[
Voor 66% gewijzigd door
DutchManticore op 23-09-2023 13:54
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.