Rubbergrover1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je zie namelijk op steeds meer plekken dat als mensen ouder worden, een behoorlijk deel juist wel naar een kleinere en comfortabele gelijkvloerse woning zou willen gaan. Maar dan liefst wel de wijk waar ze wonen en in de buurt van voorzieningen. In veel wijken die een paar decennia geleden zijn volgebouwd met eengezinswoningen ontstaat daardoor juist een behoorlijke behoefte aan appartementen. (Nog los van dat er een groep is die sowieso in appartementen geïnteresseerd is.) Het is daarom niet onlogisch om ook in buitenwijken na een tijd toch wat meer hoogbouw te plaatsen.
Inderdaad. Wanneer er veel meer aanbod komt dat ook nog eens betaalbaar is dan gaan mensen vanzelf naar alternatieven kijken. Nu is de verhouding tussen vraag en aanbod compleet scheef en zit de markt volledig in een dead lock.
====
Ik hoop dat het nieuwe kabinet de nieuwbouw van veel woningen binnen de steden zwaar gaat stimuleren. Oude woningen slopen voor nieuwbouw voor middelhoge en hoogbouw met maximum prijzen ook voor middelhuur. Dit kan gelijk gecombineerd worden voor de klimaatopgave door duurzame nieuwbouw
En als dit niet vrijwillig gaan dan woningbouwverenigingen te dwingen tot het bouwen van een verplicht aantal nieuwe woningen in een plaats. Vereniging X jij 5.000 woningen in 2030, Y, 10.000 woningen etc. En torenhoge boetes en ook persoonlijke sancties aan bestuurders wanneer zij hier zonder reden niet aan voldoen.
Nieuwbouw koop worden alleen mogelijk in verschillende prijsklassen afhankelijk van de locatie en waar de behoefte het grootste is.
Nieuwe inwoners en een huisvestingvergunning aanvragen? Prima, alleen voor dit type woning kun je er een krijgen. Anders ga je maar naar een andere plaats.
@
Joosie200
Ik heb begrip voor je punten maar dat was 10 jaar geleden. De tijd om het alleen aan de markt over te laten is compleet voorbij. Mislukt, het is alleen maar praten, jarenlang bezwaren maken, uitstel, projecten stagneren, aannemers haken af. Het polderen werkt hier averechts. Hier in Nederland doen we al moeilijk over een toren van 70m, willen helemaal geen torentje want het verpest mijn uitzicht, er komt teveel wind, het fluit er is geen zon, ik wil geen hotel voor mijn deur en ga zo maar door.
Een blik naar het buitenland en je ziet zoveel gerealiseerde projecten van heel veel woningen op een beperkte ruimte. We zijn een van de dichtsbevolkte gebieden en wonen vaak nog alsof het de jaren 50 is met steden gebouwd als dorpen.
Neem Mumbai als voorbeeld.
Hier doen ze niet moeilijk over een torentje meer of minder. Al geef ik toe dat het wat veel is.
Trump Tower Mumbai
Jawel, van die. Voor het luxere segment.
Misschien heeft de beste man een oplossing voor de woningcrisis is Nederland?!
https://www.trump.com/res.../trump-tower-mumbai-india