Dat is aan een kant ook wel logisch na jarenlang vooral niet te investeren in sociale woningbouw komt men er bij de overheid achter dat het marktdenken niet zo best werkt. Als in dat de markt voor de diverse doelgroepen als vanzelf via vraag en aanbod wel gebouwd zou worden.Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
Dat is de ghetto van de toekomst met van die oostblokflats. De Bijlmer is met redenen zo snel weer herontwikkeld.
[...]
Het is actief beleid van provincies om kantoren te clusteren. Groter dan 1000 m2 kantoor is als nieuwbouw maar op een aantal plekken mogelijk, waardoor je verdere concentratie van werk krijgt. Eigenlijk totaal niet handig, aangezien kantoren nou niet echt noodzakelijkerwijs van elkaar afhankelijk zijn.
Ondertussen:
https://www.bnr.nl/nieuws...wbouwwoningen-in-aantocht?
Jammer dat de politiek buiten schot blijft. In vrijwel al mijn projecten kom ik nog niet eens aan stikstof toe doordat de nieuwe verdeling van VON-prijzen totaal niet strookt met de kostenstructuur van projecten, zeker niet aangezien de wensen- en eisenlijstjes van de overheden dikker en dikker worden alvorens je überhaupt aan tafel mag zitten.
Het enige wat ze nu kunnen doen , aangezien sociale woningbouw (in brede zin) nog steeds als no go wordt beschouwd is een stevig pakket van eisen neerleggen.
Er is totaal geen ontwikkeling van samenwerking op gebied van invulling van de ruimtelijke omgeving. Dat heeft zijn beginsel in het rotsvaste geloof in de markt van de afgelopen decennia.
Men is blijkbaar nog steeds verbaasd dat de markt niet voorziet in alle behoeftes en de slag naar duurzaam nog niet heeft gemaakt.
Maar aangezien we alle kennis en kunde weg hebben bezuinigd bij de overheid en gerelateerde instellingen op het gebied van daadwerkelijk bouw projecten uitvoeren samen met de bedrijven is er een enorm gat ontstaan. En zit iedereen klem.
Nergens goed voor. Ik verbaas mij wel een beetje dat dit nu voor sommigen als een verrassing komt. (Ik zeg overigens niet voor jouw specifiek 😉)
Maar het hele systeem is behoorlijk kapot, tot het punt dat enig functioneren niet meer mogelijk is. De hele balans is zoek.
Maar dat heb je in het huidige systeem en denkkader (of geloofskader).