(Of je bouwt een kas bovenop een flatOekiejoekie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Over dat Westland gesproken... Hebben we daar niet een hele berg ruimte om uit te breiden ? Met de huidige energieprijzen en de energietransitie is veel van die teelt in gasgestookte kassen te duur of onwenselijk ?
In 't Westland is er aardig wat werkgelegenheid door die kassen. Daarnaast zijn er al aardig wat verdwenen. Ik denk dat de kassen per saldo meer opleveren dan als er huizen staan.Oekiejoekie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Over dat Westland gesproken... Hebben we daar niet een hele berg ruimte om uit te breiden ? Met de huidige energieprijzen en de energietransitie is veel van die teelt in gasgestookte kassen te duur of onwenselijk ?
Ik woon liever in een huis met een achtertuin. Als dat dan een postzegel is. So be it. Niet ideaal, maar goed. Ik voel me echt niet senang in een flat.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Maar stel dat de keus zou zijn om in een flat te wonen of in een dichtbevolkte rijtjeshuis-wijk met postzegeltuin. Welk van beide opties zou dan rustiger zijn? Ik denk dat je in een moderne flat (mits van fatsoenlijke bouwkwaliteit) vaak rustiger woont dan in zo'n nieuwbouw rijtjeswoning.
Ik woon nu in een huis in de stad. Maar hadden ze hier een flat neergezet dan was de vrijgekomen ruimte niet openbare ruimte geworden, maar zou gewoon een tweede flat gebouwd worden. Dus die keus die je hier voorstelt is er helaas niet.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Maar stel dat de keus zou zijn om in een flat te wonen of in een dichtbevolkte rijtjeshuis-wijk met postzegeltuin. Welk van beide opties zou dan rustiger zijn? Ik denk dat je in een moderne flat (mits van fatsoenlijke bouwkwaliteit) vaak rustiger woont dan in zo'n nieuwbouw rijtjeswoning.
De keus zou zijn wil je in de stad wonen met 25 rijtjeshuizen van 150m2 met postzegeltuin, of wil je op dezelfde plek wonen met 100 appartementen van 95m2 en balkon dus zonder tuin. Dan zou ik kiezen voor de postzegeltuin.
Als het 35 appartementen van 150m2 was met parkeergarage voor 2 auto’s per appartement en een gedeelde door de VVE onderhouden tuin, zou ik daarvoor kiezen. Überhaupt appartementen van 150m2+ zijn schaars en met 2 parkeerplaatsen en een gedeelde tuin bestaat in Nederland al bijna niet. Zeker niet voor dezelfde prijs als een vergelijkbaar formaat tussenwoning.
Dat is een beetje de kip-ei situatie. Men bouwt in Nederland vooral flats op plekken waar heel veel mensen willen wonen. En dan kom je vanzelf uit op erg dure plekken, zodat de flats ook duur zijn. En men ook eerder kiest voor meer kleinere flats bouwen dan voor iets minder flats bouwen die wat groter zijn.Z___Z schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
Als het 35 appartementen van 150m2 was met parkeergarage voor 2 auto’s per appartement en een gedeelde door de VVE onderhouden tuin, zou ik daarvoor kiezen. Überhaupt appartementen van 150m2+ zijn schaars en met 2 parkeerplaatsen en een gedeelde tuin bestaat in Nederland al bijna niet. Zeker niet voor dezelfde prijs als een vergelijkbaar formaat tussenwoning.
Het is een wijk bedoelt voor mensen die graag met de fiets en toe voet veel dingen doen. Het is maar 1.5km van het station af dat is gewoon paar minuten met de fiets. Zelfs wandelen zou het 15 min zijn. Voor een bejaarde heb je dan misschien veel bussen nodig maar normale mensen kunnen dit prima fietsen of wandelen hoor. Die korte afstand naar een intercity station met verbindingen naar alle windstreken dat is gewoon prima OV.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:17:
[...]
Utrecht maakt hier weer de zelfde fout die ook bij bv Lelystad en de Bijlmer speelde: de belofte van goed OV, maar daar niet mee komen. Er ligt een busbaan bij de Telleggenlaan waar legio bussen langsrijden en waar ook een bushalte zou komen (en in sommige plannen zelfs een tramhalte). Maar die bushalte is er dus niet en lijkt er voorlopig ook niet te komen. Terwijl je juist hier dus met een kleine ingreep een ontzettend goede OV-bereikbaarheid zou kunnen krijgen.
Een bus - of tram - wordt op die korte afstand ook niet veel sneller dan de fiets, zeker als je altijd wel enige wachttijd aan het startpunt hebt alsmede dat je naar de bus/tramhalte moet bewegen. Iets wat ook realtief snel een nadeel is voor OV met veel stops, het haalt de gemiddelde snelheid zo veel omlaag dat het niet bijzonder efficient meer is.Shadowhawk00 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:43:
[...]
Het is een wijk bedoelt voor mensen die graag met de fiets en toe voet veel dingen doen. Het is maar 1.5km van het station af dat is gewoon paar minuten met de fiets. Zelfs wandelen zou het 15 min zijn. Voor een bejaarde heb je dan misschien veel bussen nodig maar normale mensen kunnen dit prima fietsen of wandelen hoor. Die korte afstand naar een intercity station met verbindingen naar alle windstreken dat is gewoon prima OV.
Valide punt voor minder mobiele inwoners overigens.
Er is hier een term voor maar ben even vergeten hoe dit heet. Er is een grens waarbij fietsen sneller wordt dan lopen en een punt dat de auto sneller wordt dan de fiets.Shadowhawk00 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:43:
[...]
Het is een wijk bedoelt voor mensen die graag met de fiets en toe voet veel dingen doen. Het is maar 1.5km van het station af dat is gewoon paar minuten met de fiets. Zelfs wandelen zou het 15 min zijn. Voor een bejaarde heb je dan misschien veel bussen nodig maar normale mensen kunnen dit prima fietsen of wandelen hoor. Die korte afstand naar een intercity station met verbindingen naar alle windstreken dat is gewoon prima OV.
Dus als je 15 minuten moet lopen, is het misschien beter om ergens te wonen waar je maar 10 minuten hoeft te fietsen, terwijl je ipv 15 minuten lopen met de fiets alsnog 8 minuten bezig bent inclusief fiets pakken en wegzetten. Je voordeel wordt dan een nadeel.
Mensen maken de keus voor een vervoermiddel niet alleen op basis van reistijd. Nog los van dat het soms niet prettig is om met een hoop bagage te lopen of fietsen. Als ik net de trein wil, dan vind ik het vaak prettiger om met de bus naar het station te gaan in plaats van met de fiets. Ondanks dat de bus misschien iets langer duurt. Maar je hebt geen gedoe met fiets stallen en ook bij regen (of hitte) vind ik fietsen niet fijn.Z___Z schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:15:
[...]
Er is hier een term voor maar ben even vergeten hoe dit heet. Er is een grens waarbij fietsen sneller wordt dan lopen en een punt dat de auto sneller wordt dan de fiets.
Dus als je 15 minuten moet lopen, is het misschien beter om ergens te wonen waar je maar 10 minuten hoeft te fietsen, terwijl je ipv 15 minuten lopen met de fiets alsnog 8 minuten bezig bent inclusief fiets pakken en wegzetten. Je voordeel wordt dan een nadeel.
Dat klinkt aannemelijk, maar is totaal niet mijn ervaring. Ik heb zelf jarenlang hoog in een moderne flat (opgeleverd in 2018) gewoond. Fantastisch uitzicht over de stad, wolken en in de verte de duinen, maar er is een keerzijde. Niet alleen ruik je de eventuele wietlucht van een van je onderburen op je balkon (of in je huis als de ramen openstaan en de wind 'verkeerd' staat), het geluid komt van alle kanten. Grote weg op een paar honderd meter afstand? Je hoort hem dag en nacht.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Ik heb dagenlang met een tegenoverliggende school moeten bellen voordat ik uiteindeijk hun gebouwbeheerder sprak omdat er een transformator of iets op hun dak (stond iets lager dan waar ik woonde, 10 hoog ofzo) een vreselijke fluittoon genereerde. Om nog maar te zwijgen over brandalarmen, autoalarmen, scooters, etc. Ik denk dat je in een dichtbevolkt rijtjeshuis een heel stuk rustiger woont, omdat je niet het geluid van alle kanten hebt maar het is afgekaderd door muren, schuttingen of andere gebouwen. Zie ook bijvoorbeeld deze recente podcast NTR DOCS, Stilte is het nieuwe goud
Zolang de meest voor de hand liggende bouwlocatie onder de rook van Utrecht door politiek gekrakeel braak blijft liggen heeft het weinig zin om te speculeren over het onteigenen van boeren in de periferie. Rijnenburg vol windmolens, wie verzint het.
Leuk al die grond in Flevoland en andere buitengebieden met beperkte werkgelegenheid, alsof mensen daar willen wonen. Lelystad laat zien dat je mensen niet naar een plek kunt dwingen, zeker als diezelfde overheid met rekeningrijden en parkeertarieven de auto duurder blijft maken.
Locatie, locatie, locatie...
Leuk al die grond in Flevoland en andere buitengebieden met beperkte werkgelegenheid, alsof mensen daar willen wonen. Lelystad laat zien dat je mensen niet naar een plek kunt dwingen, zeker als diezelfde overheid met rekeningrijden en parkeertarieven de auto duurder blijft maken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het is inderdaad allemaal zo tegenstrijdig. De grenzen moeten open want vergrijzing en concurrentiepositie, maar ondertussen mag er 'nergens' gebouwd worden. Daarbij kijkt iedereen 'verlekkerd' naar weidse weilanden, in het bezit van boeren die we plotseling liever kwijt dan rijk zijn, maar op die plek wil niemand wonen want het vervoer wordt steeds duurder en het OV verschraald in de regio steeds verder. Als het rekeningrijden enkel op basis van gereden kilometers er ooit komt zal er niemand meer geïnteresseerd zijn in grond ten oosten van Amersfoort.hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:45:
Zolang de meest voor de hand liggende bouwlocatie onder de rook van Utrecht door politiek gekrakeel braak blijft liggen heeft het weinig zin om te speculeren over boeren in de periferie onteigenen. Rijnenburg vol windmolens, wie verzint het.
Vind het als 'plattelandsbewoner' allemaal wel best want hier blijft het lekker rustig
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nee een coherent beleid is het al een tijd niet. Wat ik veel zie om mij heen is dat mensen uit noodzaak de stad uitgaan waar zij opgegroeid zijn omdat het simpelweg niet te betalen is. Dan gaan ze een naar een plek die 30/45 min verder rijden is met de auto omdat daar de woning meer betaalbaar zijn.alexbl69 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:48:
[...]
Het is inderdaad allemaal zo tegenstrijdig. De grenzen moeten open want vergrijzing en concurrentiepositie, maar ondertussen mag er 'nergens' gebouwd worden. Daarbij kijkt iedereen 'verlekkerd' naar weidse weilanden, in het bezit van boeren die we plotseling liever kwijt dan rijk zijn, maar op die plek wil niemand wonen want het vervoer wordt steeds duurder en het OV verschraald in de regio steeds verder. Als het rekeningrijden enkel op basis van gereden kilometers er ooit komt zal er niemand meer geïnteresseerd zijn in grond ten oosten van Amersfoort.
Vind het als 'plattelandsbewoner' allemaal wel best want hier blijft het lekker rustig. Maar dit is toch geen coherent beleid meer?
Dat resulteert wel in, als je met ov gaat een reistijd van 75/90 minuten terwijl het met een auto 30/40 min is. Met het rekeningrijden wat mogelijk gaat komen ga je die kosten die, vooral weg zijn gegaan omdat ze het niet konden betalen, weer een trap na geven met die extra kosten die ze moeten maken want laten we eerlijk wezen. De kosten en extra reistijd die je erbij moet optellen als je met het openbaar vervoer gaat vanuit een klein dorpje naar de grote stad is niet in verhouding.
Yes, dit is echt totaal achterlijk; Rijnenburg is een zeer logische plek voor woningbouw.hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:45:
Zolang de meest voor de hand liggende bouwlocatie onder de rook van Utrecht door politiek gekrakeel braak blijft liggen heeft het weinig zin om te speculeren over het onteigenen van boeren in de periferie. Rijnenburg vol windmolens, wie verzint het.
Het grootste 'probleem' met Rijnenburg is toch dat een aanzienlijk deel van de grond al in eigendom is van grondspeculanten? Waardoor het voor de gemeente niet aantrekkelijk is om de grond een bouwbestemming te geven?
Dat is een frame wat BBB heeft verzonnen hooralexbl69 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:48:
Daarbij kijkt iedereen 'verlekkerd' naar weidse weilanden, in het bezit van boeren die we plotseling liever kwijt dan rijk zijn
Er zijn maar een paar boeren die grasland bezitten direct naast een (vinex)wijk. Die zijn interessant als het draait om het woningmarktprobleem.
De 'piekbelasters' die 'we liever kwijt zijn dan rijk', de megastallen, datgene waar de stikstofdiscussie vandaan komt... Die liggen naast Natura2000-gebieden waar relatief weinig mensen willen wonen. Het is voor hen mooie afleiding tov het kernprobleem, dat het zogenamad allemaal om woningbouwgrond zou draaien, want daar zijn inderdaad prima andere oplossingen voor te bedenken.
Hoe dan ook: precies dat idd.Maar dit is toch geen coherent beleid meer?
[ Voor 30% gewijzigd door Richh op 15-08-2023 12:53 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is niet de kern van het probleem, de grondeigenaren willen graag bouwen:Richh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:40:
Het grootste 'probleem' met Rijnenburg is toch dat een aanzienlijk deel van de grond al in eigendom is van grondspeculanten?
Even verderop het werkelijke dilemma:De kogel is door de kerk: na jaren onzekerheid, wisselende visies bij lokale partijen en dreigen met Rijksingrijpen, weet de gemeente Utrecht wat ze met Rijnenburg wil. Als het aan de nieuwe coalitie van GroenLinks, D66, PvdA, Student & Starter en ChristenUnie ligt, wordt het zuidelijk deel van de polder een woonwijk met 25.000 woningen. De bouw moet in 2035 van start gaan. Het noordelijk deel van de polder moet een permanent energielandschap worden, met zonnepanelen en windmolens.
Belangrijkste reden om in 2035 te beginnen met de bouw is de infrastructurele verbinding met de polder. Uit het akkoord: ‘We bouwen alleen als er ook zekerheid is over een tramverbinding en aansluiting op het wiel met spaken’.
Zowel BPD als Mitros geven aan dat de bouw veel sneller kan dan de tijdshorizon die de gemeente schetst. ‘Als je nu begint kunnen de eerste 2.500 woningen er in vijf of zes jaar staan, want we hebben een deel van het planproces al doorlopen’, zegt Janssen. Uringa noemt binnen zeven jaar bouwen realistisch. ‘Hoe dan ook een stuk sneller dan bij binnenstedelijke locaties, omdat je niet met bezwaarprocedures van omwonenden te maken hebt.’
Of de 25.000 woningen en het permanente energielandschap überhaupt samengaan in het gebied van duizend hectare, is volgens Janssen onzeker. ‘Het bouwen van windmolens lijkt een doel op zich te worden’, zegt hij. ‘Terwijl er nog veel onbekend is over het effect van windmolens op wonen. Onze inzichten daarin kunnen de komende jaren flink veranderen. Terwijl wij wel zekerheid nodig hebben voordat we investeren en bouwen.’
Als de grondeigenaren niet willen bouwen door de windmolens, maar de gemeente geen groen licht geeft voor woningbouw zonder energielandschap, blijft de lastige patstelling in de polder voortbestaan. Hoe dan verder? Volgens Janssen willen de grondeigenaren het gesprek met de gemeente blijven zoeken, om samen te kijken wat de mogelijkheden voor woningbouw in combinatie met grootschalige, duurzame opwekking van energie zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door hoevenpe op 15-08-2023 12:56 ]
Ja natuurlijk willen ze dathoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:53:
[...]
Dat is niet de kern van het probleem, de grondeigenaren willen graag bouwen:
[...]
Al zal de speculatiegrond hier wel iets duurder verkocht zijn dan gemiddelde landbouwgrond.
De gemeente Utrecht heeft er meer aan als het zelf landbouwgrond koopt (bijvoorbeeld op andere plekken) en dáár woningbouw gaat toestaan. Dan kan het de opbrengsten in eigen zak steken.
Als het woningbouw gaat toestaan in Rijnenburg is het moeilijker om andere grond in de regio tegen woekerwinsten te verkopen. We moeten natuurlijk niet willen dat vraag en aanbod in balans komen...
[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 15-08-2023 12:56 ]
Welke andere plekken onder de rook van Utrecht?Richh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:55:
De gemeente Utrecht heeft er meer aan als het zelf landbouwgrond koopt (bijvoorbeeld op andere plekken) en dáár woningbouw gaat toestaan. Dan kan het de opbrengsten in eigen zak steken.
Inbreiding is tot op zekere hoogte altijd mogelijk. Er er is altijd wel aan de huidige stadsgrenzen érgens een beetje grond over. En anders: oude wijken slopen en er geconcentreerde nieuwbouw terugplaatsen?hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:
[...]
Welke andere plekken onder de rook van Utrecht?
De bouw van Rijnenburg gaat rechtstreeks ten koste van de waarde van dergelijke projecten, terwijl een aanzienlijk deel van de winst naar grondspeculanten gaat.
Hoe wou je anders verklaren dat de gemeente als enige partij hier tegen is? Letterlijk iedereen wil dolgraag dat er gebouwd gaat worden in Rijnenburg. Hooguit de inwoners van de stadsrand die bang zijn dat hun woningwaarde iets zal dalen bij meer aanbod zullen tegen zijn.
Zie mijn aanvulling: het compromis tussen GL en D66 bevat verplichte windmolens en zonneweidens in het noordelijke deel van de polder.Richh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:01:
Hoe wou je anders verklaren dat de gemeente als enige partij hier tegen is?
Dank voor de aanvulling, want ivm paywall kon ik alleen de intro lezen.hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:03:
[...]
Zie mijn aanvulling: het compromis tussen GL en D66 zijn verplichte windmolens en zonneweidens in het noordelijke deel van de polder.
Hoe dan ook, in mijn ogen is dat totale kolder
Die windmolens kunnen toch best 10km verderop staan?
Die zonneweide kan toch gewoon op het dak van woningen gebouwd worden? Er mag momenteel ivm netcongestie volgens mij geen zonneweide meer gelegd worden?

Volgens mij is dit net zo'n afleiding tot het werkelijke verhaal als het BBB-frame wat ik hierboven noemde
Al met al schreeuwt dit een herinvoering van VROM die álle belangen over de invulling van ons land met elkaar afweegt. Gemeenten eruit, provincies eruit. En de beprijzing van grond afhankelijk van het bestemmingsplan moet helemaal anders.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 15-08-2023 13:12 ]
Heel realistische ideeën. Veel bestaat namelijk allemaal al jaren in het buitenland.dereiger schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:16:
[...]
Je hebt veel simcity gespeeld, zoveel is duidelijk qua dwang. Echter zie ik in je plaatjes ook al een prachtige fout.
Je voegt rustig een paar duizend woonunits en een factor 2 aan mensen toe, zonder daar überhaupt maar na te denken over dingen als ontsluiting, parkeergarages, voorzieningen etc.
Onder de grond bouwen in oudere steden / holland is nu ook niet echt het makkelijkste (zie de noord-zuidlijn).
Kortom prachtige ideeën; maar weinig realisme.
Beter is het om wat landbouwgrond rond kerngebieden beschikbaar te maken voor woningbouw en daarna met zijn allen te beslissen hoeveel dichtbevolkter wij nog willen worden. We zijn het dichtstbevolkte westerse land ter wereld en de nr 5 van de wereldranglijst(na fijne landen als Rwanda, Lebanon, Palestina en Bangladesh). Wellicht moeten we ook ergens accepteren dat er grenzen zijn aan de groei en meer ruimte geven aan de natuur.
Het allerlaatste wat je nu moet doen is gelijk maar landbouwgrond beschikbaar maken voor woningbouw. Zo achterhaald. Dat hebben we afgelopen 50 jaar gedaan en het resultaat is dat de steden alleen groter en groter geworden en naar elkaar toegroeien ten koste van al het groen en ruimte. Nu komt er mogelijk landbouwgrond vrij en dan gelijk weer in de kramp schieten dat hier weer vol gebouwd moet worden. Afschuwelijke suggestie
We zouden ook eens af moeten van de eerste reactie van van ja, maar dit is Nederland, hier kan dit niet.
Pfffft, zo anders zijn wij hier echt niet. Al jaren werd er geroepen dat hoogbouw hier zo moeilijk zo zijn. Ook op slappere grond blijkt hoogbouw prima mogelijk. En de expertise ook uit het buitenland te halen in plaats van alles zelf proberen te doen.
Onder de grond bouwen is ook iets wat al lang gedaan wordt voor shopping centra en distributie centra. In plaats van afschuwelijke distributie centra of serverparks in blokkendozen neer waar eerdere groene weilanden stondenen
Met de nodige slimme licht constructies en lichtstraten heb je als bezoeker geen flauw idee dat je vaak diep onder de grond zit. We zijn daar zelf geweest, luxe shopping centra waar het heel aangenaam toeven is.
Montreal Underground City (gigantisch groot), Toronto, Las Vegas, ook ontwikkeld vanwege de forse hitte of kou met meters sneeuw.
We zouden veel meer out of the box moeten durven denken, de natuur meer met rust te laten, meer naar het buitenland kijken en niet alles zelf willen verzinnen. En niet te bang zijn om dwang toe te passen om zaken veel sneller in beweging te krijgen.
Toronto PATH
https://www.expedia.com/P...00046.Vacation-Attraction

Montreal Underground City
https://www.mtl.org/en/ex...underground-city-shopping
:strip_exif()/f/image/iV3Xy0dnLLDwmYigqvdlWdni.jpg?f=fotoalbum_large)
Las Vegas Forum Shops
Springfield Underground Logistics
En vooruit, nog een zelf gemaakt AI-plaatje voor slimme huizenbouw in Nederland. Klik voor groot.

[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 15-08-2023 13:41 ]
Waarom niet inzetten om het aantal inwoners te verminderen ipv onbeperkte immigratie? 18 miljoen mensen is gewoon te veel, 15 miljoen zoals in de jaren 90 is echt de max. Daarnaast waarom de randstad niet ontzien door bedrijven meer te verspreiden zoals in Duitsland? Daar zijn grote werkgevers verspreid over het gehele land en hoeft daardoor voor de burgers geen hoogbouw in kleinere dorpen maar velen wonen er vrijstaande woningen, er is meer ruimte, de snelwegen zijn minder vol in een groot gebied maar enkel bij de steden met veel werkgelegenheid.CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Heel realistische ideeën. Veel bestaat namelijk allemaal al jaren in het buitenland.
Het allerlaatste wat je nu moet doen is gelijk maar landbouwgrond beschikbaar maken voor woningbouw. Zo achterhaald. Dat hebben we afgelopen 50 jaar gedaan en het resultaat is dat de steden alleen groter en groter geworden en naar elkaar toegroeien ten koste van al het groen en ruimte. Nu komt er mogelijk landbouwgrond vrij en dan gelijk weer in de kramp schieten dat hier weer vol gebouwd moet worden. Afschuwelijke suggestie
We zouden ook eens af moeten van de eerste reactie van van ja, maar dit is Nederland, hier kan dit niet.
Pfffft, zo anders zijn wij hier echt niet. Al jaren werd er geroepen dat hoogbouw hier zo moeilijk zo zijn. Ook op slappere grond blijkt hoogbouw prima mogelijk. En de expertise ook uit het buitenland te halen in plaats van alles zelf proberen te doen.
Onder de grond bouwen is ook iets wat al lang gedaan wordt voor shopping centra en distributie centra. In plaats van afschuwelijke distributie centra of serverparks in blokkendozen neer waar eerdere groene weilanden stondenen![]()
![]()
![]()
Met de nodige slimme licht constructies en lichtstraten heb je als bezoeker geen flauw idee dat je vaak diep onder de grond zit. We zijn daar zelf geweest, luxe shopping centra waar het heel aangenaam toeven is.
Montreal Underground City (gigantisch groot), Toronto, Las Vegas, ook ontwikkeld vanwege de forse hitte of kou met meters sneeuw.
We zouden veel meer out of the box moeten durven denken, de natuur meer met rust te laten, meer naar het buitenland kijken en niet alles zelf willen verzinnen. En niet te bang zijn om dwang toe te passen om zaken veel sneller in beweging te krijgen.
Toronto PATH
https://www.expedia.com/P...00046.Vacation-Attraction
[Afbeelding]
Montreal Underground City
https://www.mtl.org/en/ex...underground-city-shopping
[Afbeelding]
Las Vegas Forum Shops
[YouTube: [4K] The Forum Shops at Caesars Palace - Las Vegas]
Springfield Underground Logistics
[YouTube: Trucker Life - Springfield, Missouri Underground]
En vooruit, nog een zelf gemaakt AI-plaatje voor slimme huizenbouw in Nederland. Klik voor groot.
[Afbeelding]
Ik zou voor geen goud in een woontoren willen wonen maar ik woon heerlijk in een huis met een tuin. als ik zou moeten verlaten zou ik echt gaan emigreren naar land met minder inwoners.
Jij kijkt echt met eens stadse bril terwijl mensen die niet in een stad wonen voor geen goud zouden willen wonen in een woontoren zonder tuin in alle drukte.
Wat betreft bevolkingsdichtheid kun je de Randstad wel een beetje vergelijken met het Ruhrgebied in Duitsland. Dat is ook een behoorlijk dichtbevolkt deel van het land, met redelijk wat werkgelegenheid, verkeersdrukte en milieuproblematiek. En niet per definitie zo veel idyllische vrijstaande woningen...spijkerhoofd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Waarom niet inzetten om het aantal inwoners te verminderen ipv onbeperkte immigratie? 18 miljoen mensen is gewoon te veel, 15 miljoen zoals in de jaren 90 is echt de max. Daarnaast waarom de randstad niet ontzien door bedrijven meer te verspreiden zoals in Duitsland? Daar zijn grote werkgevers verspreid over het gehele land en hoeft daardoor voor de burgers geen hoogbouw in kleinere dorpen maar velen wonen er vrijstaande woningen, er is meer ruimte, de snelwegen zijn minder vol in een groot gebied maar enkel bij de steden met veel werkgelegenheid.
Maar Duitsland heeft veel meer te maken met andere problemen die gepaard gaan met spreiding van werkgelegenheid over het land. Spreiding van werkgelegenheid geeft namelijk ook vaak afhankelijkheid van een beperkt aantal sectoren. En als dan de klad komt in zo'n sector, dan kan een hele stad (of regio) worden meegesleept in de malaise. Een beetje Detroit in het klein, zeg maar. Spreiding heeft dus niet alleen maar voordelen.
Het gehele terrein van de Jaarbeurs, grootschalige sloop/nieuwbouw van Lageweide.hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:
[...]
Welke andere plekken onder de rook van Utrecht?
In die polder kunnen dan windmolens + relocaties van bedrijven uit Lage Weide en een soort van Jaarbeurs oid terecht.
Wordt ook wel tijd voor stedelijke vernieuwing in Overvecht.
In alle gevallen wel eerst grondjes aan de gemeente verkopen.
-verkeerde draadje-
[ Voor 86% gewijzigd door hoevenpe op 15-08-2023 16:22 ]
Klopt, echter het Ruhrgebied is vooral veel armoe door de kolenindustrie, het is de IJmond gemeentes in het groot.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Wat betreft bevolkingsdichtheid kun je de Randstad wel een beetje vergelijken met het Ruhrgebied in Duitsland. Dat is ook een behoorlijk dichtbevolkt deel van het land, met redelijk wat werkgelegenheid, verkeersdrukte en milieuproblematiek. En niet per definitie zo veel idyllische vrijstaande woningen...
Daar heeft Duitsland sowieso meer last van aangezien Duitsland zeer veel maakindustrie heeft, Nederland heeft veel meer een diensteneconomie en die kan behoorlijk verspreid worden, de problemen in Duitsland zullen wij niet zo snel hebben, de afstanden zijn minder groot dan in Duitsland.Maar Duitsland heeft veel meer te maken met andere problemen die gepaard gaan met spreiding van werkgelegenheid over het land. Spreiding van werkgelegenheid geeft namelijk ook vaak afhankelijkheid van een beperkt aantal sectoren. En als dan de klad komt in zo'n sector, dan kan een hele stad (of regio) worden meegesleept in de malaise. Een beetje Detroit in het klein, zeg maar. Spreiding heeft dus niet alleen maar voordelen.
Overigens de echt grote steden als Berlijn, Frankfurt en München hebben een divers aanbod van werkgelegenheid vergelijkbaar met de 4 grote Nederlandse steden.
Inzetten om te verminderen, dat is wel degelijk wat we doen. Er is zeker geen sprake van onbeperkte immigratie.spijkerhoofd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Waarom niet inzetten om het aantal inwoners te verminderen ipv onbeperkte immigratie? 18 miljoen mensen is gewoon te veel, 15 miljoen zoals in de jaren 90 is echt de max.
Het aantal inwoners verminderen kan prima, maar dan moet je wel wat met de vergrijzingsproblematiek. Wie gaat de belastingen betalen zodat we alle ouderen AOW en zorg kunnen leveren?
Of is het idee dat de inwoners van Nederland die niet (meer) bijdragen aan de economische machine gaan emigreren?
In de steden in Duitsland woont men echt niet aanzienlijk groter dan in verstedelijkt Nederland.Daarnaast waarom de randstad niet ontzien door bedrijven meer te verspreiden zoals in Duitsland? Daar zijn grote werkgevers verspreid over het gehele land en hoeft daardoor voor de burgers geen hoogbouw in
Het persoonlijke verwijt dat je daarna maakt is dan ook niet echt netjes. Ik snap dat jij er niet op zit te wachten, maar misschien is het voor zo'n klein landje als Nederland ook weer niet realistisch dat iedereen in villa's met tuin kan wonen. In Monaco wonen de multi-miljonairs ook in woontorens.
Het voordeel van het Ruhrgebied is dan weer wel dat je in álle windrichtingen gewoon ruimte hebt en kan groeien.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Wat betreft bevolkingsdichtheid kun je de Randstad wel een beetje vergelijken met het Ruhrgebied in Duitsland. Dat is ook een behoorlijk dichtbevolkt deel van het land, met redelijk wat werkgelegenheid, verkeersdrukte en milieuproblematiek. En niet per definitie zo veel idyllische vrijstaande woningen...
Wat dat betreft klopt het spreidingsargument van @spijkerhoofd wel degelijk. Want de Randstad heeft aan de westkant last van de zee, daar kunnen geen forenzen vandaan komen. Verder is het in het noord-oosten (Almere) en het zuiden (Zeeland) sprake van water, wat verbindingen moeilijker maakt.
Al klopt het wat je zegt; juist dat er een aantal dingen juist niet verspreid is, biedt ook weer voordelen. Voor alleen de woningmarkt is het wel vervelend.
Dat is een tijdelijk probleem, over 2 decennia heb je dat probleem niet meer of minder, AOW kun je inkomensafhankelijk maken zodat mensen met een goed pensioen(overgrote gedeelte van de ouderen) minder tot geen AOW krijgen. De hoge zorgkosten voor een deel uit het feit dat de laatste jaren van een bejaarde veel geld uitgegeven word puur om iemand in leven te houden ook al is het leven van deze bejaarde kwalitatief gezien niet meer leuk of zinvol. Als we daarmee stoppen, wat overigens veel artsen ook voor pleiten, zorgt voor eens sterke vermindering van zorgkosten. Ook zouden we zoals in het buitenland meer kunnen vragen aan de naasten van een bejaarde zoals zelf voor eten zorgen en zelf meer doen aan de verzorging van een bejaarde.Richh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Inzetten om te verminderen, dat is wel degelijk wat we doen. Er is zeker geen sprake van onbeperkte immigratie.
Het aantal inwoners verminderen kan prima, maar dan moet je wel wat met de vergrijzingsproblematiek. Wie gaat de belastingen betalen zodat we alle ouderen AOW en zorg kunnen leveren?
Maar de mensen buiten de steden wonen, maar werken in de steden, wonen dan weer stuk groter dan in de dorpen van de randstad.In de steden in Duitsland woont men echt niet aanzienlijk groter dan in verstedelijkt Nederland.
In een klein land als Nederland zouden dus minder mensen wonen, en daarnaast, hoe willen we dat doen met de mensen die al een huis met een tuin hebben? Communistisch onteigenen? Of mensen er laten wonen maar de volgende generatie kan dat niet meer kopen waardoor er een enorme tweedeling ontstaat tussen de mensen die een huis met een tuin kunnen bekostigen en de gene die dat niet kunnen, ofwel de have's and the have nots? Er is zoals meer mensen hier zeggen plenty ruimte om de mensen die een huis met een tuintje willen te geven en dan nog is er ruimte over, alleen dan zouden we werkgelegenheid meer moeten spreiden.Het persoonlijke verwijt dat je daarna maakt is dan ook niet echt netjes. Ik snap dat jij er niet op zit te wachten, maar misschien is het voor zo'n klein landje als Nederland ook weer niet realistisch dat iedereen in villa's met tuin kan wonen. In Monaco wonen de multi-miljonairs ook in woontorens.
Aan de andere kant zitten we ook met een grote groep lager opgeleide mensen die niet bijdragen aan de arbeidsmarkt en dus ook gewoon belastinggeld kosten. Het maakt voor de berekening niet uit of je iemand van 30 een uitkering moet geven omdat die persoon niet werkt of dat je iemand van 70 een uitkering moet geven. Behalve dat die van 70 zeer waarschijnlijk minder lang zijn uitkering nodig gaat hebben.Richh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Inzetten om te verminderen, dat is wel degelijk wat we doen. Er is zeker geen sprake van onbeperkte immigratie.
Veel mensen maken de keus niet maar die word de keus gewoon opgedrongen. In grote delen van het land zit je niet zo dichtbij een goede OV hub dan in die nieuwe wijk. 15min wandelen naar een intercity station is luxe daar hoeft echt geen buslijn voor te komen. Dat scheelt ook een hoop in CO2. Gebruik dat geld van die buslijn maar gebieden die 5-10km van een station afzitten en die niet eens een busverbinding hebben.Rubbergrover1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Mensen maken de keus voor een vervoermiddel niet alleen op basis van reistijd. Nog los van dat het soms niet prettig is om met een hoop bagage te lopen of fietsen. Als ik net de trein wil, dan vind ik het vaak prettiger om met de bus naar het station te gaan in plaats van met de fiets. Ondanks dat de bus misschien iets langer duurt. Maar je hebt geen gedoe met fiets stallen en ook bij regen (of hitte) vind ik fietsen niet fijn.
Rekeningrijden is dan ook gewoon een extra inkomstenbelasting die voornamelijk geheven word op mensen van buiten de randstad. Je geeft mensen geen alternatief dan de auto maar je gaat die auto vervolgens wel zwaar belastenSmartbikers schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:34:
Dat resulteert wel in, als je met ov gaat een reistijd van 75/90 minuten terwijl het met een auto 30/40 min is. Met het rekeningrijden wat mogelijk gaat komen ga je die kosten die, vooral weg zijn gegaan omdat ze het niet konden betalen, weer een trap na geven met die extra kosten die ze moeten maken want laten we eerlijk wezen. De kosten en extra reistijd die je erbij moet optellen als je met het openbaar vervoer gaat vanuit een klein dorpje naar de grote stad is niet in verhouding.

Gevolg gaat zijn dat de randstad gewoon geen scholen meer heeft over een aantal jaren, want waarom zou je 400 euro per maand inleveren in daar te werken als je ook gewoon dat geld in je zak kan houden door dichter bij huis te gaan werken. Aan de andere kant, de schoolpanden zijn vaak wel ruim met een speelplaats erbij daar kan je makkelijk een appartementencomplex bouwen.
Hoeveel mensen kopen een eengezinswonining met tuin om vervolgens de tuin vol met stenen te gooien?spijkerhoofd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Ik zou voor geen goud in een woontoren willen wonen maar ik woon heerlijk in een huis met een tuin. als ik zou moeten verlaten zou ik echt gaan emigreren naar land met minder inwoners.
Jij kijkt echt met eens stadse bril terwijl mensen die niet in een stad wonen voor geen goud zouden willen wonen in een woontoren zonder tuin in alle drukte.
Een ruim balkon of terras met groen kan dan net zo goed. Van een paar plantenbakken tot veel groter.
Op dezelfde hoeveelheid bouwgrond van een paar eengezinswoningen kunnen er met hoogbouw 200 gezinnen of meer wonen. Tel uit de winst voor de woningtekorten.
https://mypicturemania.co...-modern-architecture.html
:strip_exif()/f/image/kHBbgozzN4AnJY8lHFm8WzdD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DNUVlqghtp9btyxHykob2osc.jpg?f=fotoalbum_large)
@CR2032 Heb je nou zelf niet door dat dit woningen zijn die door veel mensen gewoon niet te betalen zijn ? Je kunt mooie plaatjes posten met groene appartementscomplexen, maar dat is wel allemaal in de hogere prijsklasse.CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:40:
[...]
Hoeveel mensen kopen een eengezinswonining met tuin om vervolgens de tuin vol met stenen te gooien?
Een ruim balkon of terras met groen kan dan net zo goed. Van een paar plantenbakken tot veel groter.
Op dezelfde hoeveelheid bouwgrond van een paar eengezinswoningen kunnen er met hoogbouw 200 gezinnen of meer wonen. Tel uit de winst voor de woningtekorten.
https://mypicturemania.co...-modern-architecture.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Waarom denk je dat de AOW tot op heden een 'heilig huisje' is? Omdat iedereen van schoonmaker tot bankdirecteur er recht op heeft...spijkerhoofd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:57:
Dat is een tijdelijk probleem, over 2 decennia heb je dat probleem niet meer of minder, AOW kun je inkomensafhankelijk maken zodat mensen met een goed pensioen(overgrote gedeelte van de ouderen) minder tot geen AOW krijgen.
Maak de AOW inkomensafhankelijk en voor je het weet is er geen electorale drijfveer om het te beschermen meer: 'rijken' met eigen pensioen boeit het niet, je wint er geen kiezers mee. Wat rest is de jaarlijkse kaasschaaf.
Los van het feit dat de meeste mensen gewoon een rijtjeswoning met tuin willen.Oekiejoekie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:53:
Je kunt mooie plaatjes posten met groene appartementscomplexen, maar dat is wel allemaal in de hogere prijsklasse.
"Tuin". Hij heeft wat mij betreft een terecht punt dat de gemiddelde Nederlandse tuinwens prima te vervullen is met een klein balkon of dakterras. Daar kun je prima wat 90 bij 90 grijze plavuizen op leggen om daarop je plasticen Hartmann stoelen te plempen.hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Los van het feit dat de meeste mensen gewoon een rijtjeswoning met tuin willen.
Verwijderd
Het gevaar(reguleren/afpakken, van welgestelden die schurken! nouja welgestelden 70%...van de burgers die wel rondkomen en een koopwoning hebben) zit ook meer in linkse hoek, dan in de rechtse : Het is maar net waar trekken ze de grens....hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:28:
[...]
Waarom denk je dat de AOW tot op heden een 'heilig huisje' is? Omdat iedereen van schoonmaker tot bankdirecteur er recht op heeft...
Maak de AOW inkomensafhankelijk en voor je het weet is er geen electorale drijfveer om het te beschermen meer: 'rijken' met eigen pensioen boeit het dan niet, je wint er geen kiezers mee. Wat rest is de jaarlijkse kaasschaaf.
Maar daar komen we vanzelf achter : Als er een politiek(politieke coalitie) draagvlak ineens opkomt wat aan aow gaat morrelen (wegens te hoog (toekomstig)pensioen of eigen huis) of eigen (afbetaald)huis extra gaat belasten. Nou dan asap stoppen(of part-time) met werken en nog net even ander huis kopen met max hypotheek!
Tot de nek in de schulden, zo rood als't maar kan : Het nieuwe normaal in geval van nood

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2023 21:39 ]
Natuurlijk kan dat wel, het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er maar genoeg appartementen in de steden worden geplaatst dan in verschillende prijsklassen dan daalt de prijs vanzelf. En hard wanneer je veel torens tegelijk plaatst in binnensteden.Oekiejoekie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:53:
[...]
@CR2032 Heb je nou zelf niet door dat dit woningen zijn die door veel mensen gewoon niet te betalen zijn ? Je kunt mooie plaatjes posten met groene appartementscomplexen, maar dat is wel allemaal in de hogere prijsklasse.
Denk aan 10.000 woningen erbij in hartje Utrecht, dan zul je wat gaan beleven. En een paar jaar later weer. Moet je voorstellen dat je niet meer 15 jaar ingeschreven hoeft te staan voor een sociale huurwoning. Gewoon inschrijven en de kort daarna verhuizen. Dat zou normaal moeten zijn, niet wat er nu is.
In China heb je dat nu, alleen soms compleet doorgeslagen. Daar zijn ze zo hard aan het bouwen dat er complete spiksplinternieuwe ghost cities zijn waar bijna helemaal niemand woont. Je moet het natuurlijk wel reguleren als overheid en gemeenten.
Fascinerend beeld.
https://allthatsinteresting.com/chinese-ghost-cities
In China bouwen ze volgens mij juist vooral ook veel nieuwe wijken en steden. Iets wat ook een stuk beter te plannen is wat betreft zaken zoals de infrastructuur. Het lijkt mij ook veel handiger om op een leeg canvas te bouwen dan dat je flats moet inpassen in een infrastructuur die daar niet op berekend is.CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:
[...]
Natuurlijk kan dat wel, het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er maar genoeg appartementen in de steden worden geplaatst dan in verschillende prijsklassen dan daalt de prijs vanzelf. En hard wanneer je veel torens tegelijk plaatst in binnensteden.
Denk aan 10.000 woningen erbij in hartje Utrecht, dan zul je wat gaan beleven. En een paar jaar later weer. Moet je voorstellen dat je niet meer 15 jaar ingeschreven hoeft te staan voor een sociale huurwoning. Gewoon inschrijven en de kort daarna verhuizen. Dat zou normaal moeten zijn, niet wat er nu is.
In China heb je dat nu, alleen soms compleet doorgeslagen. Daar zijn ze zo hard aan het bouwen dat er complete spiksplinternieuwe ghost cities zijn waar bijna helemaal niemand woont. Je moet het natuurlijk wel reguleren als overheid en gemeenten.
Fascinerend beeld.
[YouTube: China's Ghost Cities: The Truth Behind The Empty Megacities]
10k woningen in Utrecht gaat gewoon echt niet gebeuren. Het Bellevue project lijkt een beetje op je renders. Trapsgewijze hoogbouw met terrassen en dicht bij het centrum. Maar ze hebben al moeite om 160 appartementen te verkopen. Te duur voor wat je krijgt.CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:
[...]
https://www.duic.nl/wonen...ge-tegenvallende-verkoop/
En als je naar Wonderwoods kijkt, zie je dat er ook nog appartementen zijn. Zelfde uitstraling als je render maar ook duur.
Leuk gegenereerd met AI, maar beetje onhaalbaar/wensdenken.
Iets verderop bij bellevue, project Roots, hebben ze de niet verkochte 'herenhuizen' aangepast. Ze worden kleiner zodat het beter aansluit op de vraag..Alic3 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
10k woningen in Utrecht gaat gewoon echt niet gebeuren. Het Bellevue project lijkt een beetje op je renders. Trapsgewijze hoogbouw met terrassen en dicht bij het centrum. Maar ze hebben al moeite om 160 appartementen te verkopen. Te duur voor wat je krijgt.
En als je naar Wonderwoods kijkt, zie je dat er ook nog appartementen zijn. Zelfde uitstraling als je render maar ook duur.
Dat peperdure loopt voor geen meter meer. Ook bij grondgebonden woningen.
https://aanbod.vorm.nl/newroots
Voor woningen op dure en gewilde plekken zijn die plannen wel mogelijk. Juist omdat je dan veel waar voor je geld krijgt. Bijvoorbeeld the Valley in Amsterdam vind ik ook wel in dit genre passen. Bij Wonderwoods waren ze wellicht voor het duurste segment net te laat met het verkopen. Maar volgens mij is het gros van de (goedkopere) woningen wel gewoon al verkocht. Het lijkt mij ook een perfecte locatie en het geld meer dan waard. Mits je het geld hebt, natuurlijk, en in de stad wilt wonen.Alic3 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
10k woningen in Utrecht gaat gewoon echt niet gebeuren. Het Bellevue project lijkt een beetje op je renders. Trapsgewijze hoogbouw met terrassen en dicht bij het centrum. Maar ze hebben al moeite om 160 appartementen te verkopen. Te duur voor wat je krijgt.
Als de rente en de bouwkosten stijgen, dan kun je nu eenmaal veel minder m2 voor de zelfde maandlasten krijgen. Het is dan niet onlogisch (en m.i. ook goed) dat ze de afmetingen van de woningen aanpassen.Laapo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:38:
[...]
Iets verderop bij bellevue, project Roots, hebben ze de niet verkochte 'herenhuizen' aangepast. Ze worden kleiner zodat het beter aansluit op de vraag..
Dat peperdure loopt voor geen meter meer. Ook bij grondgebonden woningen.
https://aanbod.vorm.nl/newroots
Leuk voor een zekere generatie, maar dat houdt 1 generatie stand totdat de schuld overerfd wordt bij overlijden. En wat je nu opnoemt is puur voor de generatie die het al goed heeft, de verdeling tussen aow'ers die een afbetaald huis hebben met pensioen tov starters die bizarre huur prijs neer moet leggen nu is sowieso al scheef. Eens dat de salarissen inmiddels verschoven zijn, maar het verschil is dat je nu 2 inkomens nodig hebt om leuk te kunnen leven/rond te komen. De rechtse politiek is gewoon niet populair bij de jongere generatie omdat het niet bepaald oplossingen brengt die nodig zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:12:
[...]
Het gevaar(reguleren/afpakken, van welgestelden die schurken! nouja welgestelden 70%...van de burgers die wel rondkomen en een koopwoning hebben) zit ook meer in linkse hoek, dan in de rechtse : Het is maar net waar trekken ze de grens....
Maar daar komen we vanzelf achter : Als er een politiek(politieke coalitie) draagvlak ineens opkomt wat aan aow gaat morrelen (wegens te hoog (toekomstig)pensioen of eigen huis) of eigen (afbetaald)huis extra gaat belasten. Nou dan asap stoppen(of part-time) met werken en nog net even ander huis kopen met max hypotheek!
Tot de nek in de schulden, zo rood als't maar kan : Het nieuwe normaal in geval van nood
Daarmee blijft het wel relatief gezien duur voor wat een koper krijgt.Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Als de rente en de bouwkosten stijgen, dan kun je nu eenmaal veel minder m2 voor de zelfde maandlasten krijgen. Het is dan niet onlogisch (en m.i. ook goed) dat ze de afmetingen van de woningen aanpassen.
Roots staat al heel lang op mijn watchlist. Ik had liever dezelfde woningen gezien met een flinke korting.
Het voorbeeld dat je aanhaalt betreft China heeft niet zoveel met de bevolkingsdichtheid van China te maken, maar meer dat de Chinese overheid de mensen aan het werk moet houden. Evergrande ( het bouwbedrijf ) had in 2020 123K medewerkers in dienst. De vastgoedmarkt in China is wankel, en als ze stoppen met bouwen dan valt het bedrijf gewoon om. Nu is het enorm speculeren wat veel mensen in China doen. Aangezien ze in China niet zoiets als een AOW hebben, is vastgoed iets waar ze veel mee speculeren. Alleen vallen die gebouwen van armoede al uit elkaar na een paar jaar...CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:
[...]
Natuurlijk kan dat wel, het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er maar genoeg appartementen in de steden worden geplaatst dan in verschillende prijsklassen dan daalt de prijs vanzelf. En hard wanneer je veel torens tegelijk plaatst in binnensteden.
Fascinerend beeld.
[YouTube: China's Ghost Cities: The Truth Behind The Empty Megacities]
Ik heb net een nieuw huis gekocht. In de achtertuin ligt een deel hout, een deel betegeld en een paar plantenperkjes. Ik word een beetje kriebelig als mensen dan gaan beweren dat je dan net zo goed in een flat kan wonen met een balkonnetje.wimjongil schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:47:
[...]
"Tuin". Hij heeft wat mij betreft een terecht punt dat de gemiddelde Nederlandse tuinwens prima te vervullen is met een klein balkon of dakterras. Daar kun je prima wat 90 bij 90 grijze plavuizen op leggen om daarop je plasticen Hartmann stoelen te plempen.
Lekker ff voetballen met je kind op je balkon. Onee, toch niet. Daarnaast vergeet je nog steeds het feit dat je boven, onder, links en rechts mensen hebt wonen. In een rijtjeshuis ( met of zonder tegeltuin ) heb je hooguit aan 2 kanten buren.
[ Voor 20% gewijzigd door BootVluchteling op 16-08-2023 10:45 ]
Dacht je dat die generatie vroeger dat koophuis gratis bij een pakje boter kreeg of zo? Die hebben toen zij jong waren ook krom gelegen om te kunnen wonen. Die moesten ook drie modale jaarsalarissen betalen voor een postzegeltje grond voor een rijtjeshuis in een afgelegen groeikern. Maar daarvoor ook een hypotheek betalen tegen een rente die richting de 10% ging. En dan alleen áls ze een woning mochten en konden kopen. Want ook toen was er grote schaarste en het verkrijgen van een hypotheek was voor lang niet iedereen weggelegd. Het was (ook) toen maar voor een beperkt deel van de mensen weggelegd om een woning te kunnen kopen en zij hebben vaak jaren op een houtje moeten bijten om de woonlasten te kunnen betalen.BarendBotje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
En wat je nu opnoemt is puur voor de generatie die het al goed heeft, de verdeling tussen aow'ers die een afbetaald huis hebben met pensioen tov starters die bizarre huur prijs neer moet leggen nu is sowieso al scheef.
Maar om de bedragen waar het toen om ging kunnen we nu bijna alleen nog maar lachen. Omdat de modale inkomens inmiddels tien keer zo hoog zijn geworden. En een schuld die toen een molensteen was, tegen huidige euro's weinig voorstelt. Net als dat de huidige starters wellicht later ook met gemengde gevoelens terugkijken op de huidige tijd, als de modale inkomens weer tien keer hoger zijn geworden.
Maar het is dus een illusie om te verwachten dat je het zelfde voor minder geld zult kunnen krijgen. Dat is het hele punt.Laapo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Daarmee blijft het wel relatief gezien duur voor wat een koper krijgt.
Roots staat al heel lang op mijn watchlist. Ik had liever dezelfde woningen gezien met een flinke korting.
Een grote groep mensen is er langzaam maar zeker aan gewend geraakt dat, vanwege de steeds dalende rentes, huizen alleen maar relatief goedkoper worden en je steeds meer waar voor je geld krijgt, Maar de realiteit is dat de betaalbaarheid, of hoeveel waar je voor je geld krijgt, altijd een samenspel is van bouwkosten en rentestand. En dat die sterk bepalende factor van de rente nu niet meer daalt.
De verwachting, die heel veel mensen hebben, dat je wel meer nieuwbouwhuis voor je geld zult gaan krijgen als de markt moeilijker wordt, lijkt mij nergens op gebaseerd. Behalve op een soort ongefundeerde droom, dat het allemaal wel weer goed zal komen en we straks weer in een zelfde situatie komen als 5 of 10 jaar geleden.
Als je met je kind wilt voetballen, dan zul je in de gemiddelde postzegeltuin ook niet uit de voeten kunnen. Dan kun je beter naar een vlakbij gelegen speelveldje of speeltuin gaan. O nee, die hebben ze niet in die wijk, omdat ze die ruimte moesten gebruiken voor de woningen en de postzegeltuintjes...BootVluchteling schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:43:
Ik heb net een nieuw huis gekocht. In de achtertuin ligt een deel hout, een deel betegeld en een paar plantenperkjes. Ik word een beetje kriebelig als mensen dan gaan beweren dat je dan net zo goed in een flat kan wonen met een balkonnetje.
Lekker ff voetballen met je kind op je balkon. Onee, toch niet. Daarnaast vergeet je nog steeds het feit dat je boven, onder, links en rechts mensen hebt wonen. In een rijtjeshuis ( met of zonder tegeltuin ) heb je hooguit aan 2 kanten buren.
En ik weet niet uit wat voor woning je komt, maar in een rijtjeshuis heb je vaak juist ook voor en achter je buren waar je last van kunt hebben. Die vaak veel dichterbij wonen dan bij een appartement. De overlast die je van een achterliggend huizenblok kunt hebben kan behoorlijk intens zijn. Vooral omdat je niet alleen last hebt van de directe achterburen, maar ook van alle buren die schuin achter je wonen.
Laten ik het zo zeggen, een rijtjeshuis en een appartement zijn vooral verschillend in overlast en woongenot. Maar het is zeker niet zo dat voor iedereen de ene soort woning beter is dan de andere.
Een groot deel van Nederland denkt daar anders over, zit zelf nu ook lekker in de tuin.wimjongil schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:47:
"Tuin". Hij heeft wat mij betreft een terecht punt dat de gemiddelde Nederlandse tuinwens prima te vervullen is met een klein balkon of dakterras.
Ik heb geen mensen boven of onder me wonen. Dus ik zal nooit iemand boven me horen stampen. Mijn achterbuurman ( onze tuinen grenzen aan elkaar met een brandgang er tussen ) zal ik ook niet horen als hij van de trap loopt oid. Ik vind het een wereld van verschil tussen een appartement en een rijtjeswoning.Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Als je met je kind wilt voetballen, dan zul je in de gemiddelde postzegeltuin ook niet uit de voeten kunnen. Dan kun je beter naar een vlakbij gelegen speelveldje of speeltuin gaan. O nee, die hebben ze niet in die wijk, omdat ze die ruimte moesten gebruiken voor de woningen en de postzegeltuintjes...
En ik weet niet uit wat voor woning je komt, maar in een rijtjeshuis heb je vaak juist ook voor en achter je buren waar je last van kunt hebben. Die vaak veel dichterbij wonen dan bij een appartement. De overlast die je van een achterliggend huizenblok kunt hebben kan behoorlijk intens zijn. Vooral omdat je niet alleen last hebt van de directe achterburen, maar ook van alle buren die schuin achter je wonen.
Laten ik het zo zeggen, een rijtjeshuis en een appartement zijn vooral verschillend in overlast en woongenot. Maar het is zeker niet zo dat voor iedereen de ene soort woning beter is dan de andere.
In een appartement heb je overal om je heen mensen, daar zit echt niet iedereen op te wachten. Ik heb nu maar aan 1 kant buren, ipv onder/boven/links/rechts. En de prijzen voor appartementen zijn bizar, wie gaat er nou 3 ton voor 45m2 neerleggen, en dan ook nog zo honderden euros voor de VVE?CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:40:
[...]
Hoeveel mensen kopen een eengezinswonining met tuin om vervolgens de tuin vol met stenen te gooien?
De buren zullen vast ook niet blij worden als je steeds ff aan het voetballen bent met je kind met een hoop getrap en gegil. Ga dan liever naar een speelveldje,geen verschil met een appartement dan. Tenzij je een enorme lap grond hebt gekocht natuurlijk.BootVluchteling schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:43:
[...]
Ik heb net een nieuw huis gekocht. In de achtertuin ligt een deel hout, een deel betegeld en een paar plantenperkjes. Ik word een beetje kriebelig als mensen dan gaan beweren dat je dan net zo goed in een flat kan wonen met een balkonnetje.
@Alic3 Grappig, project Bellevue doet inderdaad wel wat denken aan die render. Leuk project maar dat noem ik geen hoogbouw, dat heet het vaak pas vanaf 10 verdiepingen.
Voor een start met 10.000 woningen ga je dat hier niet mee redden. In verschillende prijs categorieën met flink sociale woningbouw zou dat prima moeten lukken.
Mooi voorbeeld wat wel realiseerbaar is: Grotius in Den Haag. Daar staan nu 655 huurwoningen op een heel klein stukje bouwgrond. En dit zijn nog vrij lage torens met 120 en 100 meter. Stel voor als dat flink hoger wordt.
https://www.provast.nl/project/grotius/
Rise in Rotterdam nu in ontwikkeling gaat 275 meter met ongeveer 80 verdiepingen worden.
Dat gaat de goede kant op met veel slimmer gebruik van bouwgrond.
https://www.rijnmond.nl/n...orden-en-in-2028-is-ie-af
:strip_exif()/f/image/sXVjTLaEdD9LIpHtYGZIG0pU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een flinke aanname. Mijn kind is nog geen 3 jaar oud dus het is hooguit vanuit zijn kant de bal proberen te raken en ik rol hem dan rustig terug. Het is niet dat we de schutting van de buren als muur gebruiken oid. Zo heb ik wel buren nu naast me met 2 voetballende kids, maar die geven mij geen overlast. Nogmaals, je blijft doorhameren op hoogbouw. Meer mensen geven al aan dat ze het niet zien zitten om in een klein kuthokje te wonen met buren aan alle kanten van je. Daarnaast mag je inderdaad ook nog ff krom liggen van de VVE.CR2032 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:48:
[...]
De buren zullen vast ook niet blij worden als je steeds ff aan het voetballen bent met je kind met een hoop getrap en gegil. Ga dan liever naar een speelveldje,geen verschil met een appartement dan. Tenzij je een enorme lap grond hebt gekocht natuurlijk.
Ik heb 3 jaar lang in zo'n toren gewoond, je hoort echt helemaal niks van je buren. Zowel onder/boven als naast niet. Het is nogal een verschil met een appartementje dat 80 jaar geleden gebouwd is met hele andere normen/eisen aan isolatie en een houten skelet.
In een appartement heb je veel minder last van buren dan in een rijtjeshuis. Je gaat geen feestjes geven met tientallen mensen op je balkon en je hebt geen last van open haard vuren en vuurkorven en bbq. Sociale activiteiten doe je buiten. Kijk in Nederland maar naar het Vondelpark en Kralingse bos bijvoorbeeld. Je hebt ook veel meer privacy op je balkon dan in je tuin waar 20 buren inkijk op hebben.FranzFerdiNaN schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:35:
[...]
In een appartement heb je overal om je heen mensen, daar zit echt niet iedereen op te wachten. Ik heb nu maar aan 1 kant buren, ipv onder/boven/links/rechts. En de prijzen voor appartementen zijn bizar, wie gaat er nou 3 ton voor 45m2 neerleggen, en dan ook nog zo honderden euros voor de VVE?
Of je binnen wel of geen last hebt binnen is afhankelijk van de brouwkwaliteit. In China of Dubai vind je ook gewoon discotheken op de 18e verdieping. Daar hebben de mensen op de 17e en 19e ook geen last van.
Je moet wel appels met appels vergelijken dus niet een appartement van 45m2 met een rijtjeshuis van 125m2. Appartementen van 125m2 zijn een stuk bruikbaarder dan rijtjeshuizen met hetzelfde oppervlak.BootVluchteling schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Dat is een flinke aanname. Mijn kind is nog geen 3 jaar oud dus het is hooguit vanuit zijn kant de bal proberen te raken en ik rol hem dan rustig terug. Het is niet dat we de schutting van de buren als muur gebruiken oid. Zo heb ik wel buren nu naast me met 2 voetballende kids, maar die geven mij geen overlast. Nogmaals, je blijft doorhameren op hoogbouw. Meer mensen geven al aan dat ze het niet zien zitten om in een klein kuthokje te wonen met buren aan alle kanten van je. Daarnaast mag je inderdaad ook nog ff krom liggen van de VVE.
Als je wooncomplexen maakt met eigen parken zoals in Singapore, dan kan je dus gewoon daar spelen met je kinderen en je voetbal. Doordat je in een appartement woont, komt er veel openbare ruimte beschikbaar. Die moet dan ook wel zo ingericht worden.
Dat we in rijtjeshuizen willen wonen is deels door wat de boer niet kent, en deels door de slechte stedenbouwkundige planning van hoogbouw in Nederland.
Dat voelt voor mij zo armoedig...maar dat heb ik sowieso een beetje met wonen in grote steden. Met hitte bijvoorbeeld moeten vluchten naar een park ipv lekker in je eigen tuin.Z___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
In een appartement heb je veel minder last van buren dan in een rijtjeshuis. Je gaat geen feestjes geven met tientallen mensen op je balkon en je hebt geen last van open haard vuren en vuurkorven en bbq. Sociale activiteiten doe je buiten. Kijk in Nederland maar naar het Vondelpark en Kralingse bos bijvoorbeeld.
Dat hangt er maar net vanaf. Als er een flat schuin naast je staat zit je lekker naar elkaar te kijken. En dat beperkt zich dan vaak ook niet tot elkaar zien op het balkon maar ook huis- en slaapkamers.Je hebt ook veel meer privacy op je balkon dan in je tuin waar 20 buren inkijk op hebben.
Precies dit. In kwalitatief goede gebouwen naar hedendaagse standaarden hoor je in dat soort appartementen echt 0.0 van je buren. Ik heb een jaar lang op de 42e verdieping gewoond in een hoek appartement en heb letterlijk nooit mijn boven/onder/naast buren ook maar een klein beetje kunnen horen.xiangpo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:59:
Ik heb 3 jaar lang in zo'n toren gewoond, je hoort echt helemaal niks van je buren. Zowel onder/boven als naast niet. Het is nogal een verschil met een appartementje dat 80 jaar geleden gebouwd is met hele andere normen/eisen aan isolatie en een houten skelet.
Helaas vreselijk subjectief. Ik heb vroeger 5 jaar in een appartement gewoond waarvan ik 4 jaar nooit iets hoorde. Tot ik andere bovenburen kreeg.Mesque schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Precies dit. In kwalitatief goede gebouwen naar hedendaagse standaarden hoor je in dat soort appartementen echt 0.0 van je buren. Ik heb een jaar lang op de 42e verdieping gewoond in een hoek appartement en heb letterlijk nooit mijn boven/onder/naast buren ook maar een klein beetje kunnen horen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het is omdat er geen alternatief is om veel meer mensen op een m2 grond te krijgen dan met hoogbouw of onder de grond. Of er moet weer roofbouw op de natuur worden gepleegd om meer bouwgrond te krijgen.BootVluchteling schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Dat is een flinke aanname. Mijn kind is nog geen 3 jaar oud dus het is hooguit vanuit zijn kant de bal proberen te raken en ik rol hem dan rustig terug. Het is niet dat we de schutting van de buren als muur gebruiken oid. Zo heb ik wel buren nu naast me met 2 voetballende kids, maar die geven mij geen overlast. Nogmaals, je blijft doorhameren op hoogbouw. Meer mensen geven al aan dat ze het niet zien zitten om in een klein kuthokje te wonen met buren aan alle kanten van je. Daarnaast mag je inderdaad ook nog ff krom liggen van de VVE.
Tenzij je een nog briljant idee hebt is er denk ik bar weinig andere keuze dan dit.
Dat wordt dan concessies moeten doen. Of accepteren dat de woningcrisis alleen maar erger zal gaan worden want Nederland krijgt steeds meer inwoners.
De mindset van huisje, tuintje, autootje voor de deur zal eens moeten gaan veranderen.
Als het niet vrijwillig gaat dan maar met dwang.
Een overdrachtsbelasting op eengezinswoningen van 30 % zou misschien wel gaan helpen.
Een aantal steden zoals Rotterdam en Den Haag krijgen het nu door volop oude kleine panden vervangen voor hoogbouw. De rest moet nog volgen.
Je opmerking over de VVE is bijzonder. Bij een appartement zit het meerjaren onderhoud, schoonmaak, opstalverzekering, etc in het VVE-bedrag wat je anders ook kwijt bent.
[ Voor 20% gewijzigd door CR2032 op 16-08-2023 15:36 ]
Verdiep je eens in allerlei aanvullende (en dus kostenverhogende) eisen/regelgeving en consequenties bij enorm hoge gebouwen. Denk aan funderingen, valwinden, brandveiligheid, complete wijken die in de schaduw komen te liggen, GPS/5G connecties, etc.CR2032 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:48:
[...]
@Alic3 Grappig, project Bellevue doet inderdaad wel wat denken aan die render. Leuk project maar dat noem ik geen hoogbouw, dat heet het vaak pas vanaf 10 verdiepingen.
Voor een start met 10.000 woningen ga je dat hier niet mee redden. In verschillende prijs categorieën met flink sociale woningbouw zou dat prima moeten lukken.
Mooi voorbeeld wat wel realiseerbaar is: Grotius in Den Haag. Daar staan nu 655 huurwoningen op een heel klein stukje bouwgrond. En dit zijn nog vrij lage torens met 120 en 100 meter. Stel voor als dat flink hoger wordt.
https://www.provast.nl/project/grotius/
Rise in Rotterdam nu in ontwikkeling gaat 275 meter met ongeveer 80 verdiepingen worden.
Dat gaat de goede kant op met veel slimmer gebruik van bouwgrond.
https://www.rijnmond.nl/n...orden-en-in-2028-is-ie-af
[Afbeelding]
Hartstikke leuk, dat hoger bouwen. Maar het gemis aan überhaupt een blauwe hemel kunnen zien doet ook wat met je mentale gezondheid.
Dan heb je geluk met je buren gehad. Ik heb in een nieuwbouw appartement gezeten waar ik de musicalkwaliteiten van de bovenbuurvrouw kon horen..Mesque schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Precies dit. In kwalitatief goede gebouwen naar hedendaagse standaarden hoor je in dat soort appartementen echt 0.0 van je buren. Ik heb een jaar lang op de 42e verdieping gewoond in een hoek appartement en heb letterlijk nooit mijn boven/onder/naast buren ook maar een klein beetje kunnen horen.
Een appartement kan prima zijn mits je je erop instelt.
Van mijn 24e tot 30e heb ik ook in een (koop) appartement gewoond, dat was echt prima. Tuin hadden we echt niet nodig, overlast van buren was er nauwelijks (bovenbuurman reisde veel voor werk, onderburen hoorde ik niet) . Enige nadeel vond ik de VvE maar dat kwam met name door de onderbuurman die alles op zijn koppige manier regelde.
Auto hadden we ook niet nodig, alles ging lopend of met de fiets. En anders waren we 25 min onderweg om de stad uit te komen.
Met een gezin zou ik het nooit doen maar als we samen waren gebleven weet ik zeker dat we nog steeds zoets hadden maar dan wat groter. Wellicht wel label A ipv F
.
Een (grote) tuin is leuk maar kost echt veel tijd om bij te houden, heeft ook niet iedereen zin in.
Van mijn 24e tot 30e heb ik ook in een (koop) appartement gewoond, dat was echt prima. Tuin hadden we echt niet nodig, overlast van buren was er nauwelijks (bovenbuurman reisde veel voor werk, onderburen hoorde ik niet) . Enige nadeel vond ik de VvE maar dat kwam met name door de onderbuurman die alles op zijn koppige manier regelde.
Auto hadden we ook niet nodig, alles ging lopend of met de fiets. En anders waren we 25 min onderweg om de stad uit te komen.
Met een gezin zou ik het nooit doen maar als we samen waren gebleven weet ik zeker dat we nog steeds zoets hadden maar dan wat groter. Wellicht wel label A ipv F
Een (grote) tuin is leuk maar kost echt veel tijd om bij te houden, heeft ook niet iedereen zin in.
[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2023 16:27 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mesque schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:10:
Ik heb een jaar lang op de 42e verdieping gewoond in een hoek appartement
offtopic:
Typo? Lijkt me erg hoog...
Typo? Lijkt me erg hoog...
Je kan ook de inwoners belasten naar de kosten die gemaakt worden per inwoner. Voor een appartement hoeft veel minder openbare weg, minder lange riolering, electra, waterleiding, minder stops voor de vuilniswagen, minder stops voor de postbode/pakketbezorger. Dus zo gek was de gevelbreedte/kavelbreedte belasting in de Gouden Eeuw in Amsterdam nog niet eens.geekeep schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
Verdiep je eens in allerlei aanvullende (en dus kostenverhogende) eisen/regelgeving en consequenties bij enorm hoge gebouwen. Denk aan funderingen, valwinden, brandveiligheid, complete wijken die in de schaduw komen te liggen, GPS/5G connecties, etc.
Hartstikke leuk, dat hoger bouwen. Maar het gemis aan überhaupt een blauwe hemel kunnen zien doet ook wat met je mentale gezondheid.
[...]
Dan heb je geluk met je buren gehad. Ik heb in een nieuwbouw appartement gezeten waar ik de musicalkwaliteiten van de bovenbuurvrouw kon horen..
Die "muzikale" buren kan je ook hebben in je rijtjeswoning, en die blauwe hemel kunnen zien is afhankelijk van hoe dicht je de torens bij elkaar zet. Daarom werken gallerij flats niet. Daarbij zie je de lucht niet meer, omdat die gebouwen lang uitgerekt zijn. Maar meerdere torens, verspreid over een woonblok met een park er tussen is prima voor je mentale gezondheid.
Natuurlijk moet je bij hoogbouw rekening houden met eventuele aanpassingen aan de omgeving.geekeep schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
Verdiep je eens in allerlei aanvullende (en dus kostenverhogende) eisen/regelgeving en consequenties bij enorm hoge gebouwen. Denk aan funderingen, valwinden, brandveiligheid, complete wijken die in de schaduw komen te liggen, GPS/5G connecties, etc.
[...]
Dat is nog geen reden om niet nu vol in te gaan zetten op veel meer hoogbouw.
Gelukkig dringt dat besef steeds meer door bij de grote steden.
Interessant stuk over hoe dit goed in de omgeving kan worden ingepast.De potentie van hoogbouw lijkt dan ook steeds meer door te dringen tot ons voorheen vooral laagbouwend lage landje. Rotterdam ging al eerder de hoogte in, andere steden volgen nu.
...
We zien een tendens dat nu ook gezinnen hun intrek nemen in hoogbouw
https://stadszaken.nl/art...pen-succesvol-de-lucht-in
[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 16-08-2023 16:50 ]
Dit draadje gaat over de actuele woningmarkt, er zijn op dit moment weinig concrete plannen (meer) voor hoogbouw.
Wellicht een idee om vergezichten over enorme woontorens af te splitsen naar een apart draadje? Het heeft weinig met oplossingen op relatief korte termijn te maken.
Wellicht een idee om vergezichten over enorme woontorens af te splitsen naar een apart draadje? Het heeft weinig met oplossingen op relatief korte termijn te maken.
Dat is een beetje vergelijkbaar met mensen die vinden dat de A2 minsten tweemaal 16 rijbanen zou moeten hebben, omdat ze denken dat er dan geen files meer zullen zijnCR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:
....
Je moet het natuurlijk wel reguleren als overheid en gemeenten.
De overheid en gemeenten reguleren nu al, dat is nu precies één van de bottlenecks in de markt.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Misschien kunnen we gewoon stoppen met de discussie wat beter is een appartement of grondgebonden. Het zijn gewoon 2 verschillende visies en wensen die gewoon niet hetzelfde zijn.
Het heeft ook helemaal niets te maken met de ontwikkeling op de huizenmarkt en hoort misschien eerder bij de Ruimtelijke Ordening thuis dan hier.
Laten we gewoon accepteren dat we niet op 1 lijn liggen qua wensen/eisen aan een woning en het daarbij laten.
Het heeft ook helemaal niets te maken met de ontwikkeling op de huizenmarkt en hoort misschien eerder bij de Ruimtelijke Ordening thuis dan hier.
Laten we gewoon accepteren dat we niet op 1 lijn liggen qua wensen/eisen aan een woning en het daarbij laten.
ik denk wel dat hoogbouw wellicht iets zou kunnen bijdragen aan de oplossing voor de woningnood die we in dit land hebben. Ruimte is beperkt en als we hoog gaan bouwen kunnen we meer meer woningen kwijt per m2. Ik zeg niet dat dit de zilveren kogel is maar een vinexwijk neerzetten terwijl je voor de zelfde m2 ook een paar woontorens kunt neerzetten gaat iig zeker niet bijdragen aan de oplossing voor het probleem.
Als je ze allebei niet bouwt los je sowieso niets op. En dat is het grootste probleem dat we momenteel hebben.magnifor schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:52:
ik denk wel dat hoogbouw wellicht iets zou kunnen bijdragen aan de oplossing voor de woningnood die we in dit land hebben. Ruimte is beperkt en als we hoog gaan bouwen kunnen we meer meer woningen kwijt per m2. Ik zeg niet dat dit de zilveren kogel is maar een vinexwijk neerzetten terwijl je voor de zelfde m2 ook een paar woontorens kunt neerzetten gaat iig zeker niet bijdragen aan de oplossing voor het probleem.
[removed]
Dat inderdaad, het staat nu al elke dag vast...CR2032 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:
Denk aan 10.000 woningen erbij in hartje Utrecht, dan zul je wat gaan beleven. En een paar jaar later weer.
Nog eens vele duizenden auto's erbij, of denk je werkelijk dat iedereen in het centrum van Utrecht werkt en/of met de trein gaat?
Als iedereen op de grond wil blijven wonen hebben we inderdaad een A2 nodig met 16 rijbanen.Conrado schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:42:
[...]
Dat is een beetje vergelijkbaar met mensen die vinden dat de A2 minsten tweemaal 16 rijbanen zou moeten hebben, omdat ze denken dat er dan geen files meer zullen zijn
De overheid en gemeenten reguleren nu al, dat is nu precies één van de bottlenecks in de markt.
Ja het idee is dat als je torens bouwt in Utrecht dat de meeste mensen die daar gaat wonen ook in Utrecht gaat werken. Als dat niet zo is kan je net zo goed de polders volbouwen met rijtjeshuizen en de snelwegen verbreden.hoevenpe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:28:
[...]
Dat inderdaad, het staat nu al elke dag vast...
Nog eens vele duizenden auto's erbij, of denk je werkelijk dat iedereen in het centrum van Utrecht werkt en/of met de trein gaat?
Ach, is Nederland weer volZ___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:34:
Als iedereen op de grond wil blijven wonen hebben we inderdaad een A2 nodig met 16 rijbanen.
Ik begin op een hangende plaat te lijken - als jullie nog weten wat dat is - maar 8% van Nederland is bebouwd. Doe er 1% bij en alle woningproblemen zijn opgelost....
Nee Nederland is niet vol, maar grond gebonden wonen vraag om forenzen, forenzen vraagt om snelwegen. We kunnen makkelijk de bevolking laten groeien naar 40M. Maar dan moeten we wel onszelf beter vervoeren. Dat is dus Azië in torens of Amerika in suburbs en dus die 16 baans A2 om die manier van wonen mogelijk te maken.Conrado schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Ach, is Nederland weer vol![]()
Ik begin op een hangende plaat te lijken - als jullie nog weten wat dat is - maar 8% van Nederland is bebouwd. Doe er 1% bij en alle woningproblemen zijn opgelost....
Lol, beide staan vol met wolkenkrabbers en alsnog zijn er veel snelwegen die vol staan. Hoogbouw gaat je probleem simpelweg niet oplossen.Z___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:18:
[...]
Nee Nederland is niet vol, maar grond gebonden wonen vraag om forenzen, forenzen vraagt om snelwegen. We kunnen makkelijk de bevolking laten groeien naar 40M. Maar dan moeten we wel onszelf beter vervoeren. Dat is dus Azië in torens of Amerika in suburbs en dus die 16 baans A2 om die manier van wonen mogelijk te maken.
[removed]
Dat is het zelfde verschil als het verschil tussen goede en matige nieuwbouw van een appartement. Bij een goed gebouwd appartement hoor je de (boven)buren namelijk ook niet.BootVluchteling schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
Ik heb geen mensen boven of onder me wonen. Dus ik zal nooit iemand boven me horen stampen. Mijn achterbuurman ( onze tuinen grenzen aan elkaar met een brandgang er tussen ) zal ik ook niet horen als hij van de trap loopt oid. Ik vind het een wereld van verschil tussen een appartement en een rijtjeswoning.
Dat zal dan dus geen goede nieuwbouw zijn geweest... Ik zie regelmatig nieuwe gebouwen verrijzen, zowel appartementen als eengezinswoningen. Waarbij er soms een wereld van verschil is tussen de woningscheidende muren die worden gebruikt. Bij sommige bouwers weet je bijna bij voorbaat al dat er geluidsoverlast zal komen. Helaas weet je dat als koper niet van tevoren.geekeep schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
Dan heb je geluk met je buren gehad. Ik heb in een nieuwbouw appartement gezeten waar ik de musicalkwaliteiten van de bovenbuurvrouw kon horen..
Dat is omdat die meeste Amerikaanse steden niet alleen vol staan met wolkenkrabbers, maar daarnaast nog veel meer mensen in uitgestrekte suburbs hebben wonen. (Nog los van dat veel wolkenkrabbers voor een groot deel kantoren zijn en niet alleen woningen). In Nederland hebben we van beide minder. De buitenwijken zijn compacter dan de Amerikaanse suburbs en de hogere bouwwerken zijn een stuk lager dan de wolkenkrabbers, maar er zijn er vaak verhoudingsgewijs wel meer van.redwing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Lol, beide staan vol met wolkenkrabbers en alsnog zijn er veel snelwegen die vol staan. Hoogbouw gaat je probleem simpelweg niet oplossen.
We zijn noch Aziatisch noch Amerikaans.Z___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:18:
Dat is dus Azië in torens of Amerika in suburbs en dus die 16 baans A2 om die manier van wonen mogelijk te maken.
Misschien is wat basiskennis urban planning handig; Nederland behoort tot de top-5 van gelukkigste landen ter wereld. Kleine overzichtelijke woonomgevingen waar mensen voorop staan zijn daarbij elementair. Aziatische intensieve huishoudpakhuizen en de oneindige Amerikaanse subburbs zijn dat niet.....
Het concept VVE is voor mij al genoeg om niet naar een flat te kijken. Al die figuren waar je dan mee moet vergaderen en beslissen. Prachtig zoals sommigen hier denken te kunnen beslissen wat anderen zouden moeten willen.FranzFerdiNaN schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:35:
In een appartement heb je overal om je heen mensen, daar zit echt niet iedereen op te wachten. Ik heb nu maar aan 1 kant buren, ipv onder/boven/links/rechts. En de prijzen voor appartementen zijn bizar, wie gaat er nou 3 ton voor 45m2 neerleggen, en dan ook nog zo honderden euros voor de VVE?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Oftewel die steden daar kun je niet met hier vergelijken. Het geeft alleen wel aan dat hoogbouw niet zomaar een oplossing voor alle problemen is en het onzin is om net te doen of het dat hier wel zou zijn.Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Dat is omdat die meeste Amerikaanse steden niet alleen vol staan met wolkenkrabbers, maar daarnaast nog veel meer mensen in uitgestrekte suburbs hebben wonen. (Nog los van dat veel wolkenkrabbers voor een groot deel kantoren zijn en niet alleen woningen). In Nederland hebben we van beide minder. De buitenwijken zijn compacter dan de Amerikaanse suburbs en de hogere bouwwerken zijn een stuk lager dan de wolkenkrabbers, maar er zijn er vaak verhoudingsgewijs wel meer van.
[removed]
Dat klopt, maar dat blijft niet zo als we onze nieuwbouwwijken blijven bouwen als woonwijken zonder voorzieningen waar je alleen fatsoenlijk naar je werk, winkels en andere voorzieningen kan gaan met de auto.Conrado schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
We zijn noch Aziatisch noch Amerikaans.
Misschien is wat basiskennis urban planning handig; Nederland behoort tot de top-5 van gelukkigste landen ter wereld. Kleine overzichtelijke woonomgevingen waar mensen voorop staan zijn daarbij elementair. Aziatische intensieve huishoudpakhuizen en de oneindige Amerikaanse subburbs zijn dat niet.....
Dan heb je de reactie nog niet helemaal goed begrepen. Het gaat ook om de vooroordelen.Shadowhawk00 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:46:
Misschien kunnen we gewoon stoppen met de discussie wat beter is een appartement of grondgebonden. Het zijn gewoon 2 verschillende visies en wensen die gewoon niet hetzelfde zijn.
De de huizenmarkt zal zich veel sneller een heel andere richting op moeten ontwikkelen. Het is de kern van de hele woningcrisis. Houdt iedereen vast aan vooroordeel van het ideaal van een eengezinswoning dan schiet het voor geen meter op.
De ontwikkeling van de grote steden gaat nu eindelijk naar oude kernen vervangen door hoogbouw.
Er is te weinig bouwgrond en ruimte, dan maar de lucht in.
@hoevenpe Geen concrete plannen meer voor hoogbouw in Nederland?
Integendeel, hier een overzicht van Nederlandse projecten. https://www.skyscrapercit...lland-hoogbouw-forums.12/
Bijvoorbeeld Gemeente Den Haag is behoorlijk goed bezig nu. Nog wel wat klein spul maar ook flinke projecten zoals The Grace en AnnA. Deze leveren direct 2.600 woningen met ook sociale huur en nieuwe voorzieningen in de buurt. Met dit soort van aantallen schiet het tenminste een beetje op met de huizenmarkt.
Dit is geen eigen AI-image maar project The Grace in Den Haag
https://thegrace.nl/
:strip_exif()/f/image/pKL5m9vMBN8okPEBs8n7T2h6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 16-08-2023 23:05 ]
Dat doen we dan ook niet. Natuurlijk zijn er foute voorbeelden te vinden maar in Nederland is dat best goed voor elkaar.Z___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:42:
[...]
Dat klopt, maar dat blijft niet zo als we onze nieuwbouwwijken blijven bouwen als woonwijken zonder voorzieningen waar je alleen fatsoenlijk naar je werk, winkels en andere voorzieningen kan gaan met de auto.
Was ook erg hoog, geen typo (appartement was in Mahattan). Misschien had ik geluk met buren aan alle kanten inderdaad zoals een aantal hier opmerkten, maar mijn gevoel was vooral dat het gebouw van dusdanige kwaliteit was dat je je buren gewoon simpelweg niet kon horen. Al droegen de toeterende auto’s buiten 24/7 ongetwijfeld ook mee aan de geluidstolerantie.
Dus simpele oplossing, bouw in de grote steden gewoon een aantal gallerij flats beetje zoals in de beilmer dan kunnen de mensen die in de grote steden willen wonen in 1 van die flatjes wonen en dan is het probleem opgelost. Niets futuristische plaatjes gewoon betaalbare woningen.CR2032 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:55:
[...]
Dan heb je de reactie nog niet helemaal goed begrepen. Het gaat ook om de vooroordelen.
De de huizenmarkt zal zich veel sneller een heel andere richting op moeten ontwikkelen. Het is de kern van de hele woningcrisis. Houdt iedereen vast aan vooroordeel van het ideaal van een eengezinswoning dan schiet het voor geen meter op.
https://oostblogsite.file...om/2019/04/img_0360-2.jpg
Zoiets dus, voldoet aan de spec, is prefab dus snel te bouwen en is betaalbaar.
Prima als er mensen in zoiets willen wonen hoor.
Net als bij de woningen zelf heb je ook bij VvE's goede en slechte. Er zijn ook VvE's die hun werk gewoon goed doen en echt 'ontzorgen'. Ik ken genoeg mensen die juist blij zijn dat ze niet over allerlei zaken hoeven na te denken en dat aan de VvE kunnen overlaten.gambieter schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Het concept VVE is voor mij al genoeg om niet naar een flat te kijken. Al die figuren waar je dan mee moet vergaderen en beslissen. Prachtig zoals sommigen hier denken te kunnen beslissen wat anderen zouden moeten willen.
Helaas weet je vaak niet van tevoren hoe de VvE werkt. Net als dat je bij een eengezinswoning niet altijd weet of je buren tokkies zijn die bijvoorbeeld ieder weekend de barbecue aansteken, de radio in de tuin aan zetten of met brommers hobby'en. Als je die risico's wilt vermijden, dan kun je maar beter niet verhuizen of naar een hutje op de hei verhuizen.
Volgens mij zegt ook (bijna) niemand dat hoogbouw de oplossing voor alle problemen is. Maar de houding in Nederland is nu wel erg naar de andere kant doorgeslagen. Dat hoogbouw toch bijna altijd problemen zou geven, zoals wat in sommige jaren 60/70 flatwijken gebeurde. Terwijl er ook een hoop zeer geslaagde voorbeelden zijn en in veel buitenlandse steden hoogbouw gewoon als een ideale bouw- en woonvorm wordt gezien. Er mag ook wel eens wat tegengeluid komen, naast het mantra van het zogenaamde ideaal van de lappen met eengezinswoningen.redwing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Oftewel die steden daar kun je niet met hier vergelijken. Het geeft alleen wel aan dat hoogbouw niet zomaar een oplossing voor alle problemen is en het onzin is om net te doen of het dat hier wel zou zijn.
Kernvraag (voor mij) is; waarom zouden we dat in vredesnaam moeten willenZ___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:18:
[...] We kunnen makkelijk de bevolking laten groeien naar 40M. Maar dan moeten we wel onszelf beter vervoeren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De werking van een VVE is niet iets wat ze zelf kunnen beslissen, het is gewoon een democratisch gekozen bestuur en eventueel beheer bedrijf. Nu is het natuurlijk wel zo dat als je een grote groep mensen met dezelfde ideeen hebben dat die de VVE redelijk goed kunnen sturen.Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:39:
[...]
Net als bij de woningen zelf heb je ook bij VvE's goede en slechte. Er zijn ook VvE's die hun werk gewoon goed doen en echt 'ontzorgen'. Ik ken genoeg mensen die juist blij zijn dat ze niet over allerlei zaken hoeven na te denken en dat aan de VvE kunnen overlaten.
Helaas weet je vaak niet van tevoren hoe de VvE werkt. Net als dat je bij een eengezinswoning niet altijd weet of je buren tokkies zijn die bijvoorbeeld ieder weekend de barbecue aansteken, de radio in de tuin aan zetten of met brommers hobby'en. Als je die risico's wilt vermijden, dan kun je maar beter niet verhuizen of naar een hutje op de hei verhuizen.
Dingen als het mag niet van de VVE vind ik altijd zo kortzichtig, je kan het in de vergadering gewoon ter sprake brengen en als de meerderheid het met je eens is mag het gewoon wel. Ook veel kosten heb je zelf in de hand, neem je een tuinman in dienst voor de gezamelijke tuin of doe je dat met een vast groepje, of misschien wil een bewoner het voor een vergoeding wel doen. En zo gaat het voor veel dingen die geen groot onderhoud zijn.
Wat je met een appartement en een VVE niet zelfstandig mag doen is bepaald groot onderhoud. Dus een VVE zal altijd een schilder inschakelen voor het schilderen terwijl je bij een ander type woning gewoon zelf kan schilderen. Groot onderhoud uitbesteden ( wat een VVE in princiepe is ) gaat ten koste van de flexibiliteit. Of je dat positief of negatief vind is persoonlijk, sommige mensen schilderen liever zelf anderen laten liever de schilder komen daar is geen goed of fout.
De nog grotere vraag, hoe ga je die bevolking voeden. We zijn als land nu al te klein om in ons eigen voedselvoorziening te voorzien.alexbl69 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:43:
[...]
Kernvraag (voor mij) is; waarom zouden we dat in vredesnaam moeten willen
Je wilt het omdat onze huidige economische modellen gebaseerd zijn op oneindige groei, dus moet de bevolking groeien.
Dit is niet alleen voor nieuwbouw zo, in veel kleinere plaatsen is het OV afgeschaft en zal je voor alles behalve basisbehoefte dus de auto moeten pakken. En dat is overheidsbeleid.Z___Z schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:42:
[...]
Dat klopt, maar dat blijft niet zo als we onze nieuwbouwwijken blijven bouwen als woonwijken zonder voorzieningen waar je alleen fatsoenlijk naar je werk, winkels en andere voorzieningen kan gaan met de auto.
Maar dat werkt eigenlijk best prima voor een groot deel van het land.
[ Voor 38% gewijzigd door Shadowhawk00 op 17-08-2023 08:56 ]
The Grace is voor onbepaalde tijd uitgesteld.CR2032 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:55:
Bijvoorbeeld Gemeente Den Haag is behoorlijk goed bezig nu. Nog wel wat klein spul maar ook flinke projecten zoals The Grace en AnnA. Deze leveren direct 2.600 woningen met ook sociale huur en nieuwe voorzieningen in de buurt.
AnnA verhuurt vooral kleine 'kamers' zonder badkamer of keuken, honderden euro's per maand voor een gedeelde studenteneenheid. Dat wil je als young professional echt niet meer.
Doe je roze Cities Skylines bril eens af...
Hoogbouw is vooral een goede oplossing voor plekken waar veel mensen willen wonen. Dat is dus wat anders dan op een willekeurige plek een flatwijk bouwen. Enkele appartementencomplexen in de periferie van de stad kunnen wel werken, maar een hele flatwijk op zo'n willekeurige plek werkt vaak niet.Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:59:
[...]
Dus simpele oplossing, bouw in de grote steden gewoon een aantal gallerij flats beetje zoals in de beilmer dan kunnen de mensen die in de grote steden willen wonen in 1 van die flatjes wonen en dan is het probleem opgelost. Niets futuristische plaatjes gewoon betaalbare woningen.
Je kunt dus het beste zoeken naar plekken waar mensen graag willen wonen én waar het niet al te verstorend is als daar hoogbouw komt. Wat het laatste betreft vallen veel locaties in de stadscentra af. Maar er zijn genoeg andere plekken waar hoogbouw wel op zijn plek is. Alleen moet je dan ook beseffen dat die gewilde plekken vaak ook betekenen dat de woningen duurder zijn dan in een willekeurige buitenwijk. Dat zal dan voor zowel appartementen als voor eengezinswoningen gelden. De prijzen van appartementen zullen op die gewilde plekken dus bijna per definitie hoger worden dan van een eengezinswoning in een buitenwijk.
Er zijn ook best wel wat plekken waar (relatieve) hoogbouw in mijn optiek wel geslaagd is. Of geslaagd kan komen. In het centrum van een stad is grootschalige nieuwbouw vaak niet echt mogelijk, of geslaagd. Maar er zijn genoeg andere gewilde plekken. Een plek zoals de Zuidas vind ik erg fraai, maar is uiteraard ook erg duur. Maar veel mensen vinden wonen aan het water ook toegevoegde waarde. Dus hoogbouw zoals wat bij Sluisbuurt komt of wat nu bij Almere Poort of aan bv de Maas is, zoals in Rotterdam of in Spijkenisse, is een prima oplossing. Bv bij https://www.funda.nl/koop...258-hongerlandsedijk-872/ heb je voor 485k 128 m2 woonruimte met drie slaapkamers, 14 m2 balkon waar je prima buiten kunt zitten en een heerlijk uitzicht. Ik denk dat ik daar prima zou kunnen wonen, ware het niet dat ik van een groene tuin houd.
In mijn optiek zou je dus juist op plekken waar veel mensen willen wonen en waar dat ook in de omgeving ingepast kan worden, veel meer moeten inzetten op hoogbouw.
AnnA != SoZa. SoZa verhuur is tijdelijk tot dat het oude complex gesloopt wordt voor de herontwikkeling rond Laan van NoIhoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
AnnA verhuurt vooral kleine 'kamers' zonder badkamer of keuken, honderden euro's per maand voor een gedeelde studenteneenheid. Dat wil je als young professional echt niet meer.
Kan online weinig over AnnA vinden, de oorspronkelijke planning is in ieder geval niet gehaald:Napo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:20:
SoZa verhuur is tijdelijk tot dat het oude complex gesloopt wordt voor de herontwikkeling rond Laan van NoI
Het feit dat ze voor het oude pand actief huurders zoeken geeft imo aan dat ook dit project op z'n gat ligt.Dit project bestaat uit 4 torens van varierend 125 tot 75 meter aan het station Laan van NOI in Den Haag. Om precies te zijn gaat het nieuwe plan uit van 1 toren van 125 meter, 1 toren van 100 meter en 2 torens van 75 meter. Het project bevindt zich in de wijk Bezuidenhout. Dit hoogbouwproject is in ontwikkeling en de startbouw staat gepland in 2021.
https://projecten.denhaag...terie-sociale-zaken-soza/hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Kan online weinig over AnnA vinden, de oorspronkelijke planning is in ieder geval niet gehaald:
https://denhaag.raadsinfo...8940?parent_event=1089965
Vertraging inderdaad, aanpassing (beperking) van hoogte.
Dat het OV op veel plekken uitgekleed is hangt vaak juist samen met de lage bevolkingsdichtheid in die gebieden. En zolang je in dat dunner bevolkte gebied blijft, werkt dat prima. Het wordt een probleem als je daarvandaan naar een dichtbevolkt gebied wilt gaan, bijvoorbeeld voor je werk. Daar moeten alle functies (wonen, werken, vervoer, recreatie) met elkaar 'concurreren' om de daar schaarse ruimte.Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:54:
Dit is niet alleen voor nieuwbouw zo, in veel kleinere plaatsen is het OV afgeschaft en zal je voor alles behalve basisbehoefte dus de auto moeten pakken. En dat is overheidsbeleid.
Maar dat werkt eigenlijk best prima voor een groot deel van het land.
Als je nog meer gespreide woningbouw in die kleinere plaatsen gaat plegen, zonder dat je iets aan de vestiging van de overige functies doet, dan neemt die druk alleen maar toe. Lijkt mij niet handig.
Je kunt dan in mijn optiek beter ook mikken op aanvullend meer geconcentreerde woningbouw in gebieden waar (nog) wel goed OV is of komt. Zodat de druk op de autowegen niet nog verder toeneemt. En daarnaast zou het ook goed zijn als het (net als in sommige andere landen) normaler zou zijn om met je auto naar een OV-hub te rijden, in plaats van naar je werk, en als de werkgevers ook gewoon goed OV zouden hebben. Maar ook dat is een kip-ei situatie.
Ik denk dat hierbij ook meespeelt wat je ook bij nieuwbouwwijken ziet: iedereen wil voor zichzelf alle vrijheid hebben, maar wil dat zijn buren netjes in het gareel blijven.Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:51:
Wat je met een appartement en een VVE niet zelfstandig mag doen is bepaald groot onderhoud. Dus een VVE zal altijd een schilder inschakelen voor het schilderen terwijl je bij een ander type woning gewoon zelf kan schilderen. Groot onderhoud uitbesteden ( wat een VVE in princiepe is ) gaat ten koste van de flexibiliteit. Of je dat positief of negatief vind is persoonlijk, sommige mensen schilderen liever zelf anderen laten liever de schilder komen daar is geen goed of fout.
Veel mensen willen zelf de keus hebben om het onderhoud uit te besteden of zelf te doen, maar als de buurman het onderhoud laat verslonzen of net een andere kleur verf gebruikt omdat ze die nou eenmaal standaard bij de Gamma hadden, dan heb je de poppen aan het dansen. Ik vind het ook een verademing om door stadswijken te lopen waar het onderhoud van de woningen gezamenlijk wordt gedaan (niet alleen als het verhuur is). Omdat het dan toch veel meer een eenheid blijft dan als iedereen het onderhoud zelf doet. Dat verschil zie je de eerste jaren niet, soms ook de eerste decennia niet, maar bij wijken van een halve eeuw oud waarbij iedereen wat aan het aanbeunen is, vind ik het er toch vaak slordig uitzien.
Het is meer onwil en kip-ei probleem. Zo hebben ze hier bijvoorbeeld een tijdje lang nachtnet gehad maar dat was dan wel een sneltrein. Want ze wilde niet dat jongeren met de trein naar de stad zouden gaan on te stappenRubbergrover1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
Dat het OV op veel plekken uitgekleed is hangt vaak juist samen met de lage bevolkingsdichtheid in die gebieden. En zolang je in dat dunner bevolkte gebied blijft, werkt dat prima. Het wordt een probleem als je daarvandaan naar een dichtbevolkt gebied wilt gaan, bijvoorbeeld voor je werk. Daar moeten alle functies (wonen, werken, vervoer, recreatie) met elkaar 'concurreren' om de daar schaarse ruimte.
Als je nog meer gespreide woningbouw in die kleinere plaatsen gaat plegen, zonder dat je iets aan de vestiging van de overige functies doet, dan neemt die druk alleen maar toe. Lijkt mij niet handig.
Je kunt dan in mijn optiek beter ook mikken op aanvullend meer geconcentreerde woningbouw in gebieden waar (nog) wel goed OV is of komt. Zodat de druk op de autowegen niet nog verder toeneemt. En daarnaast zou het ook goed zijn als het (net als in sommige andere landen) normaler zou zijn om met je auto naar een OV-hub te rijden, in plaats van naar je werk, en als de werkgevers ook gewoon goed OV zouden hebben. Maar ook dat is een kip-ei situatie.

Je kan dus beter zorgen dat dingen als werkgelegenheid beter verspreid door het land zitten dan heb je minder auto kilometers nodig. Er staan dagelijks files in de ochtend naar de randstad in de avond de andere kant op. Dat geeft dus aan dat er in de randstad een tekort aan werknemers is. Waarom 100.000en mensen verplaatsen elke dag als je ook het kantoor kan verplaatsen? In veel bedrijven werken ze met teams uit andere landen dus je kan niet beweren dat remote werken niet kan of dat iedereen bij elkaar in 1 kantoorpand in de randstad moet zitten.
En inderdaad werkbare OV hubs waar je gewoon met de auto heen kan. Gratis kan parkeren en dan met een OV dienst die 24/7 gaat verder kan. En ook gewoon OV fietsen daar aanbieden. Als jij aan de rand van een stad moet zijn waarom mag je dan niet bij een OV terrein parkeren en met de fiets naar je bestemming maar moet je dan met de verplichte bus naar het centrum

Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
De werking van een VVE is niet iets wat ze zelf kunnen beslissen, het is gewoon een democratisch gekozen bestuur en eventueel beheer bedrijf. Nu is het natuurlijk wel zo dat als je een grote groep mensen met dezelfde ideeen hebben dat die de VVE redelijk goed kunnen sturen.
Dingen als het mag niet van de VVE vind ik altijd zo kortzichtig, je kan het in de vergadering gewoon ter sprake brengen en als de meerderheid het met je eens is mag het gewoon wel. Ook veel kosten heb je zelf in de hand, neem je een tuinman in dienst voor de gezamelijke tuin of doe je dat met een vast groepje, of misschien wil een bewoner het voor een vergoeding wel doen. En zo gaat het voor veel dingen die geen groot onderhoud zijn.
offtopic:
Dat hangt er allemaal maar net vanaf wat voor VVE het is, en vooral wat voor gebouw die VVE beheert.
Er zijn VVE's die honderden appartementen beheren (en dus ook honderden leden hebben), maar er zijn ook heel veel VVE's die slechts drie appartementen omvatten, en waar je dus alleen met je twee directe buren te maken hebt. En dan zou het prima kunnen zijn dat je afspreekt dat elke bewoner zelf zijn schilderwerk regelt en/of uitvoert, en dat dat niet via de VVE gaat.
De factor "je kunt geluk of pech hebben met de ingezetenen van je VVE" wordt in zo'n kleine VVE natuurlijk direct een heel stuk groter, omdat elk lid meteen een flink aandeel van de stemmen heeft
Dat hangt er allemaal maar net vanaf wat voor VVE het is, en vooral wat voor gebouw die VVE beheert.
Er zijn VVE's die honderden appartementen beheren (en dus ook honderden leden hebben), maar er zijn ook heel veel VVE's die slechts drie appartementen omvatten, en waar je dus alleen met je twee directe buren te maken hebt. En dan zou het prima kunnen zijn dat je afspreekt dat elke bewoner zelf zijn schilderwerk regelt en/of uitvoert, en dat dat niet via de VVE gaat.
De factor "je kunt geluk of pech hebben met de ingezetenen van je VVE" wordt in zo'n kleine VVE natuurlijk direct een heel stuk groter, omdat elk lid meteen een flink aandeel van de stemmen heeft
Dat is de ghetto van de toekomst met van die oostblokflats. De Bijlmer is met redenen zo snel weer herontwikkeld.Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:59:
[...]
Dus simpele oplossing, bouw in de grote steden gewoon een aantal gallerij flats beetje zoals in de beilmer dan kunnen de mensen die in de grote steden willen wonen in 1 van die flatjes wonen en dan is het probleem opgelost. Niets futuristische plaatjes gewoon betaalbare woningen.
Het is actief beleid van provincies om kantoren te clusteren. Groter dan 1000 m2 kantoor is als nieuwbouw maar op een aantal plekken mogelijk, waardoor je verdere concentratie van werk krijgt. Eigenlijk totaal niet handig, aangezien kantoren nou niet echt noodzakelijkerwijs van elkaar afhankelijk zijn.Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
Dat het OV op veel plekken uitgekleed is hangt vaak juist samen met de lage bevolkingsdichtheid in die gebieden. En zolang je in dat dunner bevolkte gebied blijft, werkt dat prima. Het wordt een probleem als je daarvandaan naar een dichtbevolkt gebied wilt gaan, bijvoorbeeld voor je werk. Daar moeten alle functies (wonen, werken, vervoer, recreatie) met elkaar 'concurreren' om de daar schaarse ruimte.
Ondertussen:
https://www.bnr.nl/nieuws...wbouwwoningen-in-aantocht?
Jammer dat de politiek buiten schot blijft. In vrijwel al mijn projecten kom ik nog niet eens aan stikstof toe doordat de nieuwe verdeling van VON-prijzen totaal niet strookt met de kostenstructuur van projecten, zeker niet aangezien de wensen- en eisenlijstjes van de overheden dikker en dikker worden alvorens je überhaupt aan tafel mag zitten.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg