Het is niet gek dat ABN Amro in April 2020 (net de start van de corona crisis) een daling in huizenprijzen voorspelt. Waarschijnlijk voornamelijk gebaseerd op de economische problemen die corona met zich mee zou brengen.
Dat centrale banken, rond diezelfde tijd, toen de rentes verlaagden en monetair beleid enorm versoepelden, heeft enorm bijgedragen aan de stijgingen van huizenprijzen.
Om ABN Amro af te rekenen op een rapport dat in een serieus onzekere tijd werd gepubliceerd, waarbij monetair beleid opeens omsloeg van een trend waar het naartoe zou gaan vòòr de crisis uitbrak (en eigenlijk nog veel soepeler werd dan modellen eigenlijk weer zouden geven), vind ik een beetje kort door de bocht.
Ik weet niet of je alweer het voorjaar van 2020 bent vergeten, maar de economische onzekerheid was niet best en de oplossing die er vanuit centrale banken kwam was de geldpers aan.
Nu de onzekerheid van zo'n soort crisis weg is, en weer nauwkeuriger gemodelleerd kan worden, vind ik de voorspelling van ABN Amro persoonlijk nog relatief bescheiden, maar wel nauwkeurig als je er vanuit gaat dat veel problemen in de economie uitblijven (een zware recessie bijvoorbeeld), en vooral kijkt naar de ontwikkelingen in betaalbaarheid en de gewoon niet liquide staat van de huizenmarkt momenteel (de huizenmarkt staat een beetje op slot door mensen die blijven zitten met een lage rente wereldwijd. Dat betekent dat een daling minder hard zal gaan, maar wel wat langer aanblijft tot het stabiliseert naar betaalbaarheid).
Kortom: Inderdaad, niemand kan de markt juist voorspellen, maar ga de vooravond van de corona-crisis nu niet gebruiken als voorbeeld hoe veel ze er naast gezeten hebben in het verleden. Vaak zijn de voorspellingen wel enigszins in de juiste richting op korte termijn en er zitten interessante modellen en argumenten in zulke rapporten, gebaseerd op de huidige economische omstandigheden. Als morgen een grote meteoriet de aarde raakt, dan zullen ze er ook wel weer volledig naast zitten.
[
Voor 10% gewijzigd door
Xhomas op 18-07-2023 14:39
]