Eens hoor. Goed om een iets hogere standaard te verwachten. Maar is dat in feite niet het geval dat de excessen van 10 jaar geleden nu niet meer voor lijken te komen? In ieder geval komt er niks vergelijkbaars naar voren als de strapatsen van Möllenkamp en Staal toen.
Maar na een onderzoek waar ongetwijfeld een paar honderd uur in is gaan zitten vind ik de opbrengst mager. Geen strafbare feiten, paar dingen die niet echt handig overkomen maar weinig schokkend zijn.
Ik denk dat je in elke publieke of semi-publieke sector, net als in de commerciële sector, waar je onderzoek gaat doen wel dingen tegenkomt, vaak gekker dan dit.
Uiteindelijk hebben we wetten en regels, als iedereen zich daar aardig aan houdt zit het wat mij betreft wel oke. Bij overtreding van die regels mag er hard opgetreden worden.
Nog even ingaan op dat voorbeeld uit de nieuwsuur docu: twee jonge vrouwen die een appartement van 71m2 huren voor 1150 in de maand. Die hebben geen 12 jaar op een wachtlijst gestaan, maar kiezen voor particuliere huur. Dat is prima, maar ook een iets andere keuze.
Een appartement met die oppervlakte zal zo'n 300k kosten (snelle zoekopdracht op funda geeft dat een beetje als mediaan voor appartementen tussen 70 en 74m2 in Rotterdam), als je dat financiert tegen 5% rente heb je al 15000 aan kosten. Als je daar VvE, leegstand, verhuurderskosten etc bij optelt dan kan het in de huidige situatie niet eens meer uit.
Nu wordt er heel erg geageerd tegen deze middenhuur, maar de gestegen rente, de veel hogere belasting en de regulering gaan er toe leiden dat er geen (kleine en grote) investeerders meer in de woningmarkt durven te stappen. Over een paar jaar wordt hier op teruggekeken dat er is doorgeschoten in het beleid.
[
Voor 9% gewijzigd door
G83 op 22-06-2023 23:21
]