Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 266 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.099 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:45:
Vanaf 6 ton voor een tweekapper (150m2). Nu in de voorinschrijvings fase. Met de huidige rentestand. Van een daling van prijzen bij nieuwbouwwoningen lijkt allerminst sprake. Ik vind dit wel bijzonder.

Tegelijkertijd staat in een dorp verderop de nieuwbouw tweekappers voor 4.5 ton al 3 maanden te koop.

https://www.nieuwbouw-in-arnhem.nl/project/15848/tuyn/
Bouwnummer Prijs Kaveloppervlak Woonoppervlak Slaapkamer(s) Inhoud Status
6 € 640.000,- 401 m2 150 m2 3 - Te Koop
7 € 605.000,- 273 m2 150 m2 3 - Te Koop
8 € 599.000,- 283 m2 150 m2 3 - Te Koop
9 € 595.000,- 293 m2 150 m2 3 - Te Koop
14 € 595.000,- 265 m2 150 m2 3 - Te Koop
15 € 599.000,- 265 m2 150 m2 3 - Te Koop
16 € 605.000,- 265 m2 150 m2 3 - Te Koop

17 € 640.000,- 371 m2 150 m2 3 - Te Koop
Ik gok zo maar dat het aan de kleine kavels ligt. . Dat verkoopt wel lekker als er geen alternatief is en de prijzen blijven stijgen (je 'profiteert' 2x van stijging bij nieuwbouw), maar bij daling is het dubbel zo nadelig. En een 2kapper op 265m2 heb je nou volgens mij net niks aan! Incl meerwerk zit je aan 700-750k voor een woning die pas over 1,5 jaar klaar is.

Nummer 6 en 17 zijn wel interessant, en imo is het die 35k extra dubbel en dwars waard.

Ik heb trouwens het idee dat het in regio midden weer wat aantrekt.

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 24-06-2023 13:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
Sport_Life schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:58:
[...]

[...]

Ik gok zo maar dat het aan de kleine kavels ligt. . Dat verkoopt wel lekker als er geen alternatief is en de prijzen blijven stijgen (je 'profiteert' 2x van stijging bij nieuwbouw), maar bij daling is het dubbel zo nadelig. En een 2kapper op 265m2 heb je nou volgens mij net niks aan! Incl meerwerk zit je aan 700-750k voor een woning die pas over 1,5 jaar klaar is.

Nummer 6 en 17 zijn wel interessant, en imo is het die 35k extra dubbel en dwars waard.
Of wellicht voor 565k een slechts iets kleinere (144 m2) hoekwoning op een kavel van 312 m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30
spijkerhoofd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Ik ken de omgeving niet maar wellicht zit het verschil dat Arnhem een stad is en het dorp een dorp met minder voorzieningen? Ik vind 6 ton voor een nieuwe van het gas af tweekapper niet bijzonder duur, en de tussenwoningen van 450 ook meevallen. Bij mij in de buurt(Heemskerk, Uitgeest) staan nieuwere tweekappers tussen de 650 en 750 te koop, A label uit 2014-2018 gemiddeld, en dan woon je ook nog aan een redelijk druk spoor met 4 treinen per uur en in de spits 4 treinen extra.

https://www.funda.nl/koop...2057053-kruiskamplaan-57/
Ja, maar vergis je niet de locatie waar dit gebouwd wordt is echt buitenrand Arnhem, het ligt dichter bij een ander dorp dan het centrum van Arnhem.
6 ton voor een tweekapper van 150m2 is hier redelijk duur (von prijs, kk 6 ton is acceptabel), als ik naga dat wij 540k von hebben betaald in 2022 voor hetzelfde (150m2) maar de rente toen 1.3% was en nu 4.2% en de huizenprijzen overal gezakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sport_Life schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:58:
[...]

[...]

Ik heb trouwens het idee dat het in regio midden weer wat aantrekt.
Uhh ja, wil je een beetje opties nemen (uitbouw 2.4m 35K) zit je snel aan de 700K+.

Maar de kleinere percelen zie ik overal gebeuren. Steeds meer de hoogte in ( vooral bij tussenwoningen, geen scharnierkap meer maar plat zolder dak ) en een postzegeltuin om de kosten te drukken.

Als we over een maand nog spreken staat het merendeel van deze tweekappers nog te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:46
Draakje5 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Uhh ja, wil je een beetje opties nemen (uitbouw 2.4m 35K) zit je snel aan de 700K+.

Maar de kleinere percelen zie ik overal gebeuren. Steeds meer de hoogte in ( vooral bij tussenwoningen, geen scharnierkap meer maar plat zolder dak ) en een postzegeltuin om de kosten te drukken.

Als we over een maand nog spreken staat het merendeel van deze tweekappers nog te koop.
Andersom zijn er denk ik ook steeds meer mensen die geen zin/tijd hebben om een groene tuin te onderhouden, dus een postzegel, met wat tegels voor een tuinset en een schuurtje is genoeg.

Ik vind dat ik mijn 150m2 tuin ook verwaarloos, zou met 100m2 of minder ook genoegen nemen.
(50m2 tegels, groen gaat dan van 100m2 naar 50m2, dus 2x zo weinig werk).
Mijn buren (tussenwoning) hebben iets van 75m2, op zich ook nog prima ruim genoeg (zonder gras, wel borders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Nieuwbouw is niet langer leuk.

Stel je moet 200k overbruggen dan kost dat zo'n 900 pm. Dan ook nog de nieuwe hypotheek. En je lopende hypotheek.

Bruto even grof gerekend, uitgaande van aankoop + opties van 700k, 200k overwaarde.

Overbrugging: 200k á 5,44% = 906 eur pm
Nieuwe hypotheek 500k, 4,2% = 2440 eur pm
(Tarieven: Impact hypotheken, 10jr, risicoklasse tot 80%, energielabel A via hypotheekrente.nl)

Best fors zo in de maand. Uiteraard allemaal bruto en netto een stuk lager, maar als een potentiële nieuwbouw geïnteresseerde dit rekensommetje maakt dan haken er ongetwijfeld een hoop af.

Komt ook nog bij dat de bank wilt zien dat je minstens 24 maanden lang die overbrugging + je lopende hypotheek kunt dragen. Stel 1000 aan lopende hypotheek + overbrugging x24 maanden, moet er afgerond zo'n 45.000 vrij beschikbaar blijven. Dat geld kun je dus ook niet gebruiken als eigen inbreng voor de aankoop, waardoor er misschien wel moet worden beknibbeld op wat opties.

Dus los van de hoge prijzen voor nieuwbouw ook nog andere pijnpunten die verband houden met de gestegen rente.

[ Voor 13% gewijzigd door Laapo op 24-06-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Laapo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:28:

(Tarieven: Impact hypotheken, 10jr, risicoklasse tot 80%, energielabel A via hypotheekrente.nl)

Best fors zo in de maand.
Inderdaad best fors. Alleen ik kom hier uit op 1.750 per maand (500k x 4,2% / 12) of zit er hier ergens een typo of rekenfout?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:22
evleerdam schreef op zondag 25 juni 2023 @ 02:12:
[...]

Inderdaad best fors. Alleen ik kom hier uit op 1.750 per maand (500k x 4,2% / 12) of zit er hier ergens een typo of rekenfout?
Dat is alleen de rente zelf (en zie een hoe fors die is).
Ga je er een annuïteitenhypotheek van maken, dan is het bedrag hoger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:21
@evleerdam Dat is alleen de rente. Verschil zit in de aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Andersom zijn er denk ik ook steeds meer mensen die geen zin/tijd hebben om een groene tuin te onderhouden, dus een postzegel, met wat tegels voor een tuinset en een schuurtje is genoeg.

Ik vind dat ik mijn 150m2 tuin ook verwaarloos, zou met 100m2 of minder ook genoegen nemen.
(50m2 tegels, groen gaat dan van 100m2 naar 50m2, dus 2x zo weinig werk).
Mijn buren (tussenwoning) hebben iets van 75m2, op zich ook nog prima ruim genoeg (zonder gras, wel borders).
Dat is wel zo. Zelf gruwel ik van die postzegel tegeltuinen en heb ik het het liefste zo groen mogelijk. Maar de realiteit is dat voor veel mensen de prioriteit ligt bij terras en barbecue. Dan kun je misschien beter een klein aantal m2 eigen tuin hebben. Maar om niet meteen in de keuken van de overburen te kijken, zul je dan misschien liever ook wel een gezamenlijk stuk groen als buffer willen hebben. En in elk geval hier een daar een groen park

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:28:

Stel je moet 200k overbruggen dan kost dat zo'n 900 pm. Dan ook nog de nieuwe hypotheek. En je lopende hypotheek.

Bruto even grof gerekend, uitgaande van aankoop + opties van 700k, 200k overwaarde.

Overbrugging: 200k á 5,44% = 906 eur pm

Best fors zo in de maand. Uiteraard allemaal bruto en netto een stuk lager, maar als een potentiële nieuwbouw geïnteresseerde dit rekensommetje maakt dan haken er ongetwijfeld een hoop af.

Komt ook nog bij dat de bank wilt zien dat je minstens 24 maanden lang die overbrugging + je lopende hypotheek kunt dragen. Stel 1000 aan lopende hypotheek + overbrugging x24 maanden, moet er afgerond zo'n 45.000 vrij beschikbaar blijven. Dat geld kun je dus ook niet gebruiken als eigen inbreng voor de aankoop, waardoor er misschien wel moet worden beknibbeld op wat opties.

Dus los van de hoge prijzen voor nieuwbouw ook nog andere pijnpunten die verband houden met de gestegen rente.
De nieuwe hypotheek zit niet meteen op het volle bedrag. Dat gaat in stappen naarmate de bouw vordert.

Daarnaast gold bij mijn hypotheek (weet niet of dat standaard is) dat de aflossing bij de nieuwe hypotheek pas ging lopen op het moment dat de ouder hypotheek (en de overbrugging) was ingelost.

Maar uiteraard zijn die dubbele lasten zeker een kostenpost waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Weet niet of het hier hoort, maar ik vind het een ontwikkeling van de huizenmarkt.
Het valt me de laatste tijd op dat in veel Funda-advertenties staat dat de verkoper de notaris kiest. Waarom is dat? :?
Alsof je als verkoper in deze markt nog iets te eisen hebt... Op dit soort teksten knap ik als koper juist af.

[ Voor 21% gewijzigd door Wispe op 25-06-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:06:
[...]

De nieuwe hypotheek zit niet meteen op het volle bedrag. Dat gaat in stappen naarmate de bouw vordert.

Daarnaast gold bij mijn hypotheek (weet niet of dat standaard is) dat de aflossing bij de nieuwe hypotheek pas ging lopen op het moment dat de ouder hypotheek (en de overbrugging) was ingelost.

Maar uiteraard zijn die dubbele lasten zeker een kostenpost waar je rekening mee moet houden.
Bij de meeste verstrekkers begint het aflossen direct wanneer de hypotheek is ingegaan, dus bij een eerste betaling uit een bouwdepot.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Shadowhawk00 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:54:
[...]

Waarom zou je dat willen? Vreemde obsessie van labels soms. De enige manier om een woning goed te isoleren is om deze potdicht te maken en dan is de woning gewoon onbewoonbaar. En het heeft ook nog eens geen enkele toegevoegde waarde, het scheelt minimaal in de energierekening en die kosten haal je er in geen 100 jaar uit.

Bovendien hebben we een tekort aan (betaalbare) woningen geen gigantisch overschot. Dus je kan wel hard roepen dat alle oude woningen afgebroken moeten worden en opnieuw gebouwd worden maar daar creeer je een veel groter probleem mee.
Misschien heb je nog nooit in een A++++ woning geweest of gewoond? Het comfort is toch echt aanzienlijk hoger. Altijd lekker warm in de winter op elk plekje waar je ook staat, geen koude plekken bij het raam. In de zomer heerlijk koel. En een energie rekening onder de 0 euro per jaar.

Ik ken meerdere mensen nu met zo'n woning, en het comfort van zulke woningen is gewoon op een ander niveau. Het is alsof je een Tesla rijdt ten opzichte van een reguliere brandstofmotor.

En potdicht? Je hebt een WTW systeem die volledig de luchtkwaliteit kan controleren en meten en regelen. Het huis is dus helemaal niet potdicht, maar je hebt zelfs vaak een betere ventilatie!! Dus het tegenovergestelde is waar. De ventilatie is veel beter!

Het klinkt alsof ik tegen iemand praat die nog nooit bijvoorbeeld in een elektrische auto heeft gereden, en negatief is over elektrische auto's. Totdat ze er in gereden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Tijden van overbruggen voor 2%, flink aflosvrij tegen 1,5% zijn (helaas) voorbij. Wat dat betreft was nieuwbouw echt een feestje. Zeker met nog een jaar of 2 aan waardestijgingen in het vooruitzicht.

Ken alleen de variant waarbij de lopende hypotheek omgezet wordt naar aflosvrij om de dubbele lasten de dempen. De vergoeding over het bouwdepot is idd wel prettig, maar helemaal afhankelijk van hoe de bouw loopt. Is lastig rekenen. Je zal maar net bij de laatste termijn nog moeten wachten op nutsaansluitingen of een niet te leveren warmtepomp oid. Dat hakt er met de huidige rentes flink in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Wispe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:32:
Weet niet of het hier hoort, maar ik vind het een ontwikkeling van de huizenmarkt.
Het valt me de laatste tijd op dat in veel Funda-advertenties staat dat de verkoper de notaris kiest. Waarom is dat? :?
Alsof je als verkoper in deze markt nog iets te eisen hebt... Op dit soort teksten knap ik als koper juist af.
Zijn dat niet toevallig verhuurders die verkopen? Bij nieuwbouw en woco's is het gebruikelijk dat de verkopende partij de notaris aanwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Deze woningen zijn ook nog niet verkocht. Wie weet staan die straks ook 3 maanden te koop bij gebrek aan belangstelling.

Aan de andere kant, als er grote woningnood is, dan zouden ook deze woningen als zoete broodjes over te toonbank moeten gaan O-)
Daarom kijk ik op Funda juist naar de woningen die "net" verkocht zijn. Dat is een veel betere benchmark, en dan een maand later de kadaster data opvragen betreffende de echte koopprijs. De huizen die te koop staan met vraagprijs, zegt helemaal niks. Is slechts een indicatie.
Heb al heel veel geld aan het kadaster besteed qua onderzoek naar verkochte prijzen, en andere details. Geeft je een goed inzicht.

Zo had ik een keertje 265K geboden op een huis. En die makelaar deed heel raar tegen mij, zag nu dat hij verkocht was voor 260K. Ik voel me aardig genaaid. Misschien waren het wel vriendjes van de makelaar. (Mijn collega heeft hier zelfs een gigantische rechtzaak aangespannen tegen een makelaar.) Opgelost met de makelaar op de achtergrond met cash geld.(Omdat makelaar zijn baan niet wou verliezen.) Dat biedingproces is corrupt.
Dat moet veel transparanter en moet verplicht worden. Gigantische vriendjes politiek, corruptie en manipulatie is er gaande in die wereld.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 25-06-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Immutable schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Daarom kijk ik op Funda juist naar de woningen die "net" verkocht zijn. Dat is een veel betere benchmark, en dan een maand later de kadaster data opvragen betreffende de echte koopprijs. De huizen die te koop staan met vraagprijs, zegt helemaal niks. Is slechts een indicatie.
Heb al heel veel geld aan het kadaster besteed qua onderzoek naar verkochte prijzen, en andere details. Geeft je een goed inzicht.

Zo had ik een keertje 265K geboden op een huis. En die makelaar deed heel raar tegen mij, zag nu dat hij verkocht was voor 260K. Ik voel me aardig genaaid. Misschien waren het wel vriendjes van de makelaar. (Mijn collega heeft hier zelfs een gigantische rechtzaak aangespannen tegen een makelaar.) Opgelost met de makelaar op de achtergrond met cash geld.(Omdat makelaar zijn baan niet wou verliezen.) Dat biedingproces is corrupt.
Dat moet veel transparanter en moet verplicht worden. Gigantische vriendjes politiek, corruptie en manipulatie is er gaande in die wereld.
Dat soort van trukendozen zal best wel voorkomen, de verkoopmakelaar wil er ntrl de max uitslepen. Dat je dan als potentiele koper er net langs vist...of achteraf teveel hebt geboden : Nou vrije markt : Hij die het wil hebben en schuift, die mag het hebben. Wat is hier dan oneerlijk aan? 't Is geen ponykamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:22
Immutable schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Zo had ik een keertje 265K geboden op een huis. En die makelaar deed heel raar tegen mij, zag nu dat hij verkocht was voor 260K.
ik denk dat de verkopende partij nog meer genaaid is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Dat soort van trukendozen zal best wel voorkomen, de verkoopmakelaar wil er ntrl de max uitslepen. Dat je dan als potentiele koper er net langs vist...of achteraf teveel hebt geboden : Nou vrije markt : Hij die het wil hebben en schuift, die mag het hebben. Wat is hier dan oneerlijk aan? 't Is geen ponykamp!
Zo zou het moeten gaan ja. Maar gelukkig is er tegenwoordig wel wat beter met NVM biedlogboek, en transparantere bied proces online e.d. waarbij het dus in een systeem gebeurd in plaats van op een achterkant van een bierfiltje. Het gaat de goede kant op.

Het gaat erom dat wanneer de makelaar andere belangen heeft dan alleen de hoogste prijs. Bijvoorbeeld familieleden of goede vrienden die ook dat huis wil hebben.... (Is dus gebeurd bij een collega van mij.)
Waarbij de makelaar dus de biedingen heeft zitten doorspelen aan zijn vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30
Immutable schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:29:
Het gaat erom dat wanneer de makelaar andere belangen heeft dan alleen de hoogste prijs.
Een makelaar - net als een advocaat - behoort maar één belang te dienen; dat van z’n opdrachtgever.

En niet altijd is dat de hoogste prijs :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Immutable schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:56:
[...]

Misschien heb je nog nooit in een A++++ woning geweest of gewoond? Het comfort is toch echt aanzienlijk hoger. Altijd lekker warm in de winter op elk plekje waar je ook staat, geen koude plekken bij het raam. In de zomer heerlijk koel. En een energie rekening onder de 0 euro per jaar.
Vergeleken met wat voor type hiervoor? Afhankelijk hoe je de woning upgrade van F -> C heb je ook een groot deel van die voordelen. 0 op de meter check, geen koude plekken check, niet overdreven heet in de zomer check ( nee het is geen koelkast).
Ik ken meerdere mensen nu met zo'n woning, en het comfort van zulke woningen is gewoon op een ander niveau. Het is alsof je een Tesla rijdt ten opzichte van een reguliere brandstofmotor.
Dit hangt af van waarmee je vergelijkt natuurlijk. Vergelijk je die tesla met een 15 jaar oude golf of met een nieuwe Audi of Mercedes.
En potdicht? Je hebt een WTW systeem die volledig de luchtkwaliteit kan controleren en meten en regelen. Het huis is dus helemaal niet potdicht, maar je hebt zelfs vaak een betere ventilatie!! Dus het tegenovergestelde is waar. De ventilatie is veel beter!

Het klinkt alsof ik tegen iemand praat die nog nooit bijvoorbeeld in een elektrische auto heeft gereden, en negatief is over elektrische auto's. Totdat ze er in gereden hebben.
Je huis is dus niet echt energiezuinig maar door de zonnepanelen compenseer je veel. En dat was ook meer mijn punt moeten we dat wel willen. Je zegt zelf al WTW, dus een systeem wat energie kost om de lucht in huis te verversen. Net zoals dat een airco unit wel prettig is maar dat het milieu-technisch misschien niet handig is als we die standaard in elke woning gaan plaatsen.
Dat systeem is vast heel handig in de winter.

En is het het waard om bestaande woningen af te breken voor A+++ woningen of niet gewoon veel beter om bestaande woningen te upgraden zodat je eigenlijk bijna alle voordelen wel hebt van die woningen. We hebben een groot tekort aan woningen nu goede woningen afbreken omdat ze misschien maar label D hebben lijkt me ook niet gewenst.

True, ik ken niemand met een A+++ woning, tenminste niet dat ik weet maar goed dat is ook niet waar je naar vraagt als je bij iemand thuis komt. Maar goed zo veel mensen kopen er ook niet alleen een nieuwbouw woning natuurlijk.
Conrado schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Een makelaar - net als een advocaat - behoort maar één belang te dienen; dat van z’n opdrachtgever.

En niet altijd is dat de hoogste prijs :)
Bij particulieren is de prijs vaak het enige dat telt. Dus de verkoopmakelaar moet altijd proberen de hoogste prijs te behalen. Mocht je een aankoop makelaar nemen dan die heeft die natuurlijk belang bij een lagere prijs.
Laapo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Zijn dat niet toevallig verhuurders die verkopen? Bij nieuwbouw en woco's is het gebruikelijk dat de verkopende partij de notaris aanwijzen.
Niet altijd, je kan ook te maken hebben met complexe situaties bij de verkopende partij, mobiliteit van de verkopende partij. Dus dat de verkopen zegt we willen die notaris want die zit in de buurt, of die kent de complexe structuur van de financiering.

[ Voor 16% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-06-2023 07:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:35:
[...]
Bij particulieren is de prijs vaak het enige dat telt. Dus de verkoopmakelaar moet altijd proberen de hoogste prijs te behalen.
Niet altijd. Ik ken genoeg mensen bij wie de aanvullende (ontbindende) voorwaarden zwaarder wegen dan de laatste paar duizend euro. Een prijsverschil van 5k tussen de uiteindelijke koper en het afgewezen bod zegt mij daarom weinig als ik de overige factoren (ook van de kopers) niet ken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 03:10
[...]

Je huis is dus niet echt energiezuinig maar door de zonnepanelen compenseer je veel. En dat was ook meer mijn punt moeten we dat wel willen. Je zegt zelf al WTW, dus een systeem wat energie kost om de lucht in huis te verversen. Net zoals dat een airco unit wel prettig is maar dat het milieu-technisch misschien niet handig is als we die standaard in elke woning gaan plaatsen.
Dat systeem is vast heel handig in de winter.
Niet alleen in de winter. Een wtw houdt in de zomer juist energiezuinig het huis koel. De inkomende lucht wordt afgekoeld met de uitgaande lucht. In de nacht kan de bypass open om koele lucht in te blazen.

Een wtw helpt het huis koel te houden met veel minder energie dan wanneer je dat alleen met een airco doet. In huizen met zowel airco als wtw verbruikt de airco significant minder energie.

Een WTW systeem zorgt voor een prettig binnenklimaat in zowel de zomer als in de winter en draagt tegelijkertijd bij aan energiebesparing. Het enige moment dat het meer energie kost dan klassiek ventileren is wanneer het buiten ongeveer even warm is als de gewenste binnentemperatuur. Je zou op dat moment nog kunnen kiezen de wtw uit te schakelen en alle ramen open te zetten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
True, ik ken niemand met een A+++ woning, tenminste niet dat ik weet maar goed dat is ook niet waar je naar vraagt als je bij iemand thuis komt.
Ik bouw nu zo'n woning - ben het aantal plusjes even kwijt - luchtdicht, 23cm muurisolatie, met WTW, Warmtepomp met bronnen, veel glas op het zuiden, buiten jaloezieën voor warmteregulering, een berg zonnepanelen en alles aan elkaar gekoppeld en centraal bestuurt.

Als dat niet je liefhebberij/doel is dan moet je er niet aan beginnen, want het is wel heel veel techniek en gedoe bij elkaar :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
big bang schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Niet alleen in de winter. Een wtw houdt in de zomer juist energiezuinig het huis koel. De inkomende lucht wordt afgekoeld met de uitgaande lucht. In de nacht kan de bypass open om koele lucht in te blazen.

Een wtw helpt het huis koel te houden met veel minder energie dan wanneer je dat alleen met een airco doet. In huizen met zowel airco als wtw verbruikt de airco significant minder energie.

Een WTW systeem zorgt voor een prettig binnenklimaat in zowel de zomer als in de winter en draagt tegelijkertijd bij aan energiebesparing.
Behalve als je partner hele tijd de ramen openlaat voor frisse lucht want in alle vorige huizen moest dat ook 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Ik bouw nu zo'n woning - ben het aantal plusjes even kwijt - luchtdicht, 23cm muurisolatie, met WTW, Warmtepomp met bronnen, veel glas op het zuiden, buiten jaloezieën voor warmteregulering, een berg zonnepanelen en alles aan elkaar gekoppeld en centraal bestuurt.

Als dat niet je liefhebberij/doel is dan moet je er niet aan beginnen, want het is wel heel veel techniek en gedoe bij elkaar :)
Eigenlijk is dit natuurlijk ook niet iets wat je zelf zou moeten uitzoeken. Maar wat je aan een architect of aannemer zou moeten kunnen overlaten. (Net als dat je niet zelf hoeft uit te zoeken hoe een elektrische auto in elkaar zit om de overstap van benzine naar elektrisch te kunnen maken.)

Helaas zijn veel bouwers hier nogal conservatief in. En wordt er op dit gebied vaak niet veel meer gedaan dan wat wettelijk minimaal noodzakelijk is. Laat staan dat ze nadenken over hoe verschillende maatregelen met elkaar (kunnen) samenhangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Eigenlijk is dit natuurlijk ook niet iets wat je zelf zou moeten uitzoeken. Maar wat je aan een architect of aannemer zou moeten kunnen overlaten. (Net als dat je niet zelf hoeft uit te zoeken hoe een elektrische auto in elkaar zit om de overstap van benzine naar elektrisch te kunnen maken.)

Helaas zijn veel bouwers hier nogal conservatief in. En wordt er op dit gebied vaak niet veel meer gedaan dan wat wettelijk minimaal noodzakelijk is. Laat staan dat ze nadenken over hoe verschillende maatregelen met elkaar (kunnen) samenhangen.
Wij hebben een bestaande woning verbouwd en energie zuinig gemaakt. Het is dankzij tweakers waar veel info is te vinden dat het allemaal efficiënt draait , maar alle (!) aannemers die we hebben ontvangen gingen uit van HTV vloerverwarming (dus dunne leidingen of >15cm hoh) en /of nodeloos ingewikkelde (en dus dure) systemen. Dus uiteindelijk maar zelf alles aangenomen. Als je niet voldoende inleest krijg je een duur systeem dat inefficiënt werkt (lage cop). Ze zetten de boel gerust op 55 graden aanvoer "want het werkt toch"..

Los van de kosten snap ik dat het voor heel veel mensen niet te doen is.

Ik wilde het liefst (weer) nieuwbouw maar mijn vrouw wil nabij een oud centrum wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:04:
Eigenlijk is dit natuurlijk ook niet iets wat je zelf zou moeten uitzoeken. Maar wat je aan een architect of aannemer zou moeten kunnen overlaten.

Helaas zijn veel bouwers hier nogal conservatief in.
Hé, we zijn allemaal tweeakters hier :)

Ik bouw idd zelf - zonder aannemer - omdat ze idd wel erg conservatief zijn. Al het nieuwe wordt als ‘moetertjes’ gezien. Tegelijkertijd hebben ze ook geen idee wat erbij komt kijken. In een offerte van een aannemer werd het programmeren van KNX/DALI/Modbus al op 80K begroot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:28

silverball

De wagen voor moderne mensen

ObiTewodros schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:56:
[...]

Behalve als je partner hele tijd de ramen openlaat voor frisse lucht want in alle vorige huizen moest dat ook 😂
Daarom en dat is niet eens een gek reflex ook. N=1 maar ik ken niemand met een centrale wtw waarvan de stekker er daadwerkelijk ook inzit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

silverball schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Daarom en dat is niet eens een gek reflex ook. N=1 maar ik ken niemand met een centrale wtw waarvan de stekker er daadwerkelijk ook inzit.
Afgifte is belangrijker dan WTW. Bij te weinig afgifte kan de warmtepomp 20% minder efficiënt draaien.
Liefst heb je natuurlijk beide , maar wtw in een bestaande woning is bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:13:
[...]
Ik wilde het liefst (weer) nieuwbouw maar mijn vrouw wil nabij een oud centrum wonen.
Ook dan (of misschien: juist dan) heb je te maken met de conservatieve bouwers. Tenzij je een vrij kavel hebt en de speld in de hooiberg vindt van de bouwer die wél kennis van zaken heeft op dit gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:09
Om in te haken op de discussie over nieuwbouw nul up de meter vs bestaande huis verduurzamen tot nul op de meter: Heb je na afschaffing van salderingsregeling niet veel meer aan een huis met lage energiebehoefte(nieuwbouw) vs een huis waarvan de energiebehoefte gecompenseerd wordt dmv een heleboel zonnepanelen? Als in: Na afschaffing saldering is je energierekening lager bij nieuwbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Ook dan (of misschien: juist dan) heb je te maken met de conservatieve bouwers. Tenzij je een vrij kavel hebt en de speld in de hooiberg vindt van de bouwer die wél kennis van zaken heeft op dit gebied.
Op zich zijn de bouwers niet het probleem maar dat je vaak in een project zit zonder veel zeggenschap.
Koop je een kavel en bouw je geheel in eigen beheer ( ja dat kan ook nog ) dan heb je veel minder beperkingen.

Wie betaald bepaald geld dan gewoon ( zolang je maar binnen de wettelijke kaders en vergunning valt ).

Overigens elke techniek valt of staat met het goed gebruik van de bewoners. Zo had ik in mijn vorige appartement in de zomer geen enkel probleem met de hitte ( 20graden binnen 30 buiten ) maar de buren waren aan het klagen dat het binnen 28 graden was. Detail zijn vriendin zette overdag de ramen en deuren open.

Overigens is het wel jammer dat je een airco en warmtepomp niet kan combineren ( ik heb nog geen bedrijf gevonden die het kan ) dus dat je in de zomer je water verwarmt met de warmte die je aan je woonkamer onttrekt.
Midan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:21:
Om in te haken op de discussie over nieuwbouw nul up de meter vs bestaande huis verduurzamen tot nul op de meter: Heb je na afschaffing van salderingsregeling niet veel meer aan een huis met lage energiebehoefte(nieuwbouw) vs een huis waarvan de energiebehoefte gecompenseerd wordt dmv een heleboel zonnepanelen? Als in: Na afschaffing saldering is je energierekening lager bij nieuwbouw?
Helaas haalt veel nieuwbouw het labeltje ook alleen maar door een paar panelen op het dak.
Overigens kan een bestaande woning ook prima lage energiebehoefte krijgen, spauwmuur naisoleren, HR+++ glas + kozijnen. Is dat helemaal hetzelfde als nieuwbouw, nee maar het komt wel heel erg in de buurt.

[ Voor 25% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:22:
Overigens is het wel jammer dat je een airco en warmtepomp niet kan combineren ( ik heb nog geen bedrijf gevonden die het kan ) dus dat je in de zomer je water verwarmt met de warmte die je aan je woonkamer onttrekt.
Andersom wel: Mijn warmtepomp gaat in de zomer koelen door de warmte terug in de bron te stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Andersom wel: Mijn warmtepomp gaat in de zomer koelen door de warmte terug in de bron te stoppen...
Ja dat kon wel, maar mijn gedachtegang was.
mijn woonkamer heeft te veel warmte, het water is de koud om te douchen.
Dus als ik nu de buitenunit van de warmtepomp in de woonkamer zou hebben ( alleen in de zomer ) dan zou ik de woonkamer koelen door het water te verwarmen.

Nu gebruik ik energie om het water te verwarmen en energie om de woonkamer te koelen zou fijn zijn als dat dezelfde energie zou zijn.
Maar goed dat gaat helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Dus als ik nu de buitenunit van de warmtepomp in de woonkamer zou hebben ( alleen in de zomer ) dan zou ik de woonkamer koelen door het water te verwarmen.

Nu gebruik ik energie om het water te verwarmen en energie om de woonkamer te koelen zou fijn zijn als dat dezelfde energie zou zijn.
Iedere warmtepompboiler kan dit gewoon. Sterker nog, doen ze ook by default als je er geen luchtkanalen naar buiten op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:29:

Het bestaat wel maar is een niche, mitsubishi heeft het sowieso al kan ik het nu niet meer vinden. Wordt in Nederland niet eens geleverd en is heel duur.

Dit wordt vooral interessant als er veel dagen zijn waarop gekoeld wordt en er een relatief groot verbruik van warm water is.

Voor een woning in Nederland voelt het pijnlijk dat de "koelte" niet nuttig gebruikt kan worden maar investering om hier iets mee te doen kan niet snel uit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Midan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:21:
Als je goed (ver)bouwd dan heeft de GBO (woonoppervlakte) en type woning de grootste impact op de energievraag.

Qua energievraag wil je eigenlijk een appartement met onder/boven/links/rechts buren. (Liefst 70 plussers die stoken 23 graden).

Een tussenwoning label B of C zal minder energie vragen dan een vrijstaande nieuwbouwwoning met veel glas.

Qua panelen, bij ons passen er makkelijk 50 op het dak (140m2), daarmee zou ik op een zonnige winterdag een heel eind komen op direct verbruik. Dan kun je een nieuwbouwwoning hebben met mansardedak waar er max 20 op passen, die zal in de winter meer externe energie vragen.

Uiteindelijk wil je het directe verbruik zo groot mogelijk hebben, met name om geen belasting op energie te betalen (op zonnige dagen met wind is het inkoop tarief laag of negatief).

Al moet ik eerlijk zeggen dat wij de besparing er nooit uit gaan halen, voor ons is het hobby en comfort.
We blijven hier ook wel 20 jaar wonen dus een eventuele hogere waarde is irrelevant. (Alhoewel ik wel weer een nieuw project zou willen, mijn vrouw niet :P)

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2023 14:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Wie betaald bepaald geld dan gewoon ( zolang je maar binnen de wettelijke kaders en vergunning valt ).
Offtopic en ik laat het vaak gewoon gaan, want gezeur om niets, maar deze is wel heel.......

Wie betaalt bepaalt geldt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Op zich zijn de bouwers niet het probleem maar dat je vaak in een project zit zonder veel zeggenschap.
Je kunt ook in een project een hoop individualiseren. Maar als je over aanpassingen op het gebied van energiebesparing gaat praten, dan kijken ze je al gauw wazig aan en hebben ze geen idee waar je het over hebt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Zullen we het weer over de woningmarkt hebben en de warmtepompen in Duurzame Energie en Installaties houden? Er zijn al genoeg topics daarover. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Over de woningmarkt gesproken; eind deze week zit ‘t tweede kwartaal er op. Wat verwachten jullie wat de prijzen gedaan hebben?

Over het totaal verwacht nog altijd een geringe prijsafname, met sterke verschillen tussen de sterke en zwakke regio’s. De sterken zitten net boven of rond de nul, de zwakke zitten er nog onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:02
Ok aan het begin van het jaar ons appartement verkocht een appartement van 52m2 uit 2015. Uiteindelijk verkocht voor 330 in plaats van 275 vraagprijs. Kom ik nu een appartement tegen van 34m2 voor 335k! Uit 1930 met matige afwerking nog. Bijna 10k per meter, zal wel een foutje zijn 🤔
https://www.funda.nl/koop...-42252199-groeneweg-89-b/

[ Voor 11% gewijzigd door Louwke op 26-06-2023 16:32 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:17:
Over de woningmarkt gesproken; eind deze week zit ‘t tweede kwartaal er op. Wat verwachten jullie wat de prijzen gedaan hebben?

Over het totaal verwacht nog altijd een geringe prijsafname, met sterke verschillen tussen de sterke en zwakke regio’s. De sterken zitten net boven of rond de nul, de zwakke zitten er nog onder.
In deze omgeving stagneert de boel (regio midden). Nog geen stijging denk ik (tenzij overboden wordt maar dat denk ik niet), maar de meeste woningen raken weer snel verkocht voor (vraag)prijsniveau ongeveer 6,6% onder de top van 2022.

Edit: y-y sterke daling, q-q stagnatie of nihil.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2023 19:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Huis verkocht 2 onder 1 kap, 195M2 300m2 uit 2001 Vinex-wijk net buiten Utrecht.

WOZ 01-01-2022 813.000
Waarde 01-10-2022 860.000 (taxatie)
Verkocht 01-06-2023 770.000 (vraag prijs 800.000, 4 weken te koop gestaan)

Daling sinds oktober van ±10%

[ Voor 1% gewijzigd door appelmoes3 op 26-06-2023 16:52 . Reden: Vaudje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
Volgens mij zit het niet zozeer in regio meer, maar in prijsklasse. Denk dat de randstand waar de woningen gemiddeld veel duurder zijn, aanzienlijk sterker zullen dalen dan in de buitengebieden. Daar de woningen in de prijsklasse 200 - 400k aanzienlijk minder geraakt worden door de hogere hypotheekrente dan woningen in de prijsklasse 600 - 800k.

Dat gezegd, hebben de buitengebieden ook een minder grote stijging meegemaakt dan de randstad, tijdens de "goede jaren". Dus dat cancelled elkaar wel een beetje uit en randstedelingen trekken alsnog meer geld uit een woning dan elders. (al schrik ik wel, wat het tegenwoordig wat het mag kosten in de wat grotere noordelijke steden zoals Zwolle, Groningen, Leeuwarden). We zien de cijfers wel tegemoet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo

Regio Amsterdam:

De stijging was q2 2022 volgens mij echt op het hoogst. Ik verwacht om die reden een verdere daling van de jaar op jaar cijfers, maar een kleine stijging kwartaal op kwartaal.

Durf er geen percentages meer op te plakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
https://fd.nl/bedrijfslev...landse-huurhuizen-te-koop
Canadese vastgoedbelegger zet duizenden Nederlandse huurhuizen te koop

De grootste vastgoeddeal op de Nederlandse woningmarkt in jaren lijkt op komst. Een grote Canadese beursgenoteerde vastgoedbelegger heeft 6900 Nederlandse huurwoningen te koop gezet. Het bedrijf heeft de opbrengst nodig voor investeringen in zijn thuisland. Ook de kabinetsplannen om de huren verder te reguleren zijn een reden voor de verkoop van de megaportefeuille.
En
Volgens hem kunnen de woningen wellicht interessant zijn voor een belegger die een deel van de huizen wil 'uitponden', vastgoedjargon voor het verkopen van huurwoningen aan mensen die er zelf gaan wonen.
Dat laatste zou wel heel mooi zijn en waarschijnlijk onvermijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 16:08
*snip zie: Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 27-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

Uitponden is wel het meest voor de hand liggende scenario, kan ook verkoop aan de huidige huurders maar dan vaak met een korting omdat het dan "as is" verkocht kan worden. Maar het zijn er best veel...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
En zo verdwijnen er dus uiteindelijk zo’n 6900 appartementen van de huurmarkt… :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:47:
En zo verdwijnen er dus uiteindelijk zo’n 6900 appartementen van de huurmarkt… :(
Voornamelijk door beleid van de overheid. Maar goed we willen ook geen huisjesmelkers dus moeten we het financieel onaantrekkelijk maken om te verhuren. Dat word hier ook vaak genoeg geroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:54:
Voornamelijk door beleid van de overheid. Maar goed we willen ook geen huisjesmelkers dus moeten we het financieel onaantrekkelijk maken om te verhuren.
Nee, wat we hier willen is vooral een markt met ‘billijke’ huurprijzen. Niet iedere private verhuurder is direct een huisjesmelker, en ik ken deze Canadese partij niet om daarover te oordelen.

Waar ik wel een mening over heb is dat zo’n partij zich terugtrekt. Als overheidsbeleid er uiteindelijk voor gaat zorgen dat de hele middenhuur verdwijnt, wordt niemand daar wijzer van….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er verdwijnt dus ook 1,7 miljard euro aan kapitaal van de Nederlandse markt.
Reken maar eens uit hoeveel nieuwbouwwoningen dat zouden zijn geweest.

Voor de bouw was die 1% hypotheekrente zo slecht nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoorde vandaag, dacht BNR, dat er door wooncorporaties wel plannen zijn daar waar het kan een verdieping erboven op te zetten...op-toppen zeg maar. Is goedkoper dan iets nieuws en kan wel uit in stedelijk gebied helemaal. Zal wel niks met deze 6900-deal te maken hebben, appartementen kan je niet op-toppen, dan moet je iets te fors met de bestaande fundering aan de gang €€€€€€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Houtskeletbouw optoppen kan technisch vaak wel. Maar volgens mij hebben verschillende gemeenten dat net aan banden gelegd, als in: meestal nee (o.a. den Haag). Dat nog naast het feit dat je het met de VVE moet regelen.
Dus of dat nu zo'n succes gaat worden om meer woonruimte te creëren..... :N

Oh ja, voor woningbouw is dat natuurlijk ietsje makkelijker, want geen VvE (of anders toch vaak meerderheid).

[ Voor 16% gewijzigd door rube op 27-06-2023 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:05:
[...]
appartementen kan je niet op-toppen, dan moet je iets te fors met de bestaande fundering aan de gang €€€€€€
In tegendeel, veel van de optopplannen gaan juist over appartementen. Er zijn juist speciaal nieuwe, lichtere bouwmethodes bedacht die het optoppen van bestaande appartementencomplexen beter mogelijk maakt. Hebben ze bv in Delft leuke dingen voor bedacht https://www.tudelft.nl/20...0-verouderde-portiekflats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Nee, wat we hier willen is vooral een markt met ‘billijke’ huurprijzen.
Er zijn een heleboel mensen, ook in dit topic, die dat helemaal niet willen. Die vooral meer koopwoningen willen. En deze stap zullen toejuichen als er zo 6900 koopwoningen bij komen.

Ik heb de indruk dat die houding ook sterk leeft bij het electoraat van de regeringspartijen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Louwke schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:32:
Ok aan het begin van het jaar ons appartement verkocht een appartement van 52m2 uit 2015. Uiteindelijk verkocht voor 330 in plaats van 275 vraagprijs. Kom ik nu een appartement tegen van 34m2 voor 335k! Uit 1930 met matige afwerking nog. Bijna 10k per meter, zal wel een foutje zijn 🤔
Het is ook nog eens ex-verhuur waar ook nog eens in 2021 een auto in de voorgevel zat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Louwke schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:32:
Staat inmiddels in de uitverkoop voor €235.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 04:33:
[...]

In tegendeel, veel van de optopplannen gaan juist over appartementen. Er zijn juist speciaal nieuwe, lichtere bouwmethodes bedacht die het optoppen van bestaande appartementencomplexen beter mogelijk maakt. Hebben ze bv in Delft leuke dingen voor bedacht https://www.tudelft.nl/20...0-verouderde-portiekflats
Ziet er idd wel netjes uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Ziet er idd wel netjes uit
Zulke optoppingen leveren trouwens wel weer andere problemen op. Bijvoorbeeld met parkeren/bereikbaarheid en andere voorzieningen. Daarom kun je ook een bestaand huizenblok niet zomaar zondermeer vervangen door een appartementencomplex om meer woonruimte te creëren. Daar zijn wat aanvullende maatregelen bij nodig.

Het is dus altijd goed om te bekijken of alle benodigde maatregelen bij elkaar misschien niet meer moeite kosten dan als je de woningen elders had geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Er is in de jaren 50 al het nodige opgetopt in o.a. Amsterdam bij bv de Rivierenbuurt. Maar huidige regelgeving is een stuk strenger dan toe i.r.t. brandveiligheid, geluid, (bouw)veiligheid, duurzaamheid, etc. Dus een optopping is ook veel moeilijker te realiseren en stervensduur. Met de Hugonormen voor prijsvorming huren en koopsommen totaal onrealiseerbaar op enig schaal van betekenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Er is in de jaren 50 al het nodige opgetopt in o.a. Amsterdam bij bv de Rivierenbuurt. Maar huidige regelgeving is een stuk strenger dan toe i.r.t. brandveiligheid, geluid, (bouw)veiligheid, duurzaamheid, etc. Dus een optopping is ook veel moeilijker te realiseren en stervensduur.
Deze optopping kan juist bijdragen aan de duurzaamheid van bestaande gebouwen, doordat de bestaande, vaak slechte, daken vervangen worden door een "energiepositieve" extra woonlaag. En uiteraard zijn de huidige bouwnormen het uitgangspunt van deze projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Deze optopping kan juist bijdragen aan de duurzaamheid van bestaande gebouwen, doordat de bestaande, vaak slechte, daken vervangen worden door een "energiepositieve" extra woonlaag. En uiteraard zijn de huidige bouwnormen het uitgangspunt van deze projecten.
Meestal wordt de nieuwe er gewoon bovenop gezet. Je kan het dak niet zolang open hebben van een bestaand, bewoond gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Meestal wordt de nieuwe er gewoon bovenop gezet. Je kan het dak niet zolang open hebben van een bestaand, bewoond gebouw.
"Vervangen" was hier dan niet de juiste term. Ging mij er meer om dat het dak nu vaak slecht en slecht geïsoleerd is, en in de nieuwe situatie het nieuwe dak een stuk beter geïsoleerd is en ook op andere gebieden meer energiebewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Dat pand wat recentelijk in Amsterdam in de hens ging van Vesteda, was geloof ik ook opgetopt. Volgens mij is daar wel wat discussie nu over de brandveiligheid... ben geen expert verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:08
Jopie035 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:01:
Dat pand wat recentelijk in Amsterdam in de hens ging van Vesteda, was geloof ik ook opgetopt. Volgens mij is daar wel wat discussie nu over de brandveiligheid... ben geen expert verder.
Dat klopt dat waren eerst 4 losse kantoorpanden waarbij de fundering wel uit 1 bestond.

Ik woonde in de rivierenbuurt en heb die bouw zien gebeuren. De onderkant is solide gebouwd en daarna van de 'container woning' er boven op geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:51
Zou balen zijn als dit inderdaad echt allemaal koopwoningen worden.

Ben al 7 maanden op zoek naar een vrije sector huurwoning, 150 reacties verder, 1 bezichtiging gehad (omgeving Amstelveen). Het is nu al een dramatische markt.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
mathy_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Dat klopt dat waren eerst 4 losse kantoorpanden waarbij de fundering wel uit 1 bestond.

Ik woonde in de rivierenbuurt en heb die bouw zien gebeuren. De onderkant is solide gebouwd en daarna van de 'container woning' er boven op geplaatst.
Was wel erg goed gelukt. Tot aan de brand dan.

In de Bijlmer bij de Amsterdamse Poort wordt ook opgetopt bovenop oude kantoorgebouwen. Best indrukwekkend wat ze daar van weten te maken.

Ik vind het een hele goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Was wel erg goed gelukt. Tot aan de brand dan.

In de Bijlmer bij de Amsterdamse Poort wordt ook opgetopt bovenop oude kantoorgebouwen. Best indrukwekkend wat ze daar van weten te maken.

Ik vind het een hele goede ontwikkeling.
Hangt een beetje af van de locatie en het soort pand. Ik vind het minder als ze in de binnenstad bovenop 'karakteristieke' woningen van meer dan een eeuw geleden, ineens een of twee totaal niet passende verdiepingen gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

In Zwijndrecht hebben ze indertijd ook een paar oude flats opgepimpt met volledige nieuwe verdiepingen (zonnestein/eemstein):

Afbeeldingslocatie: https://www.zwijndrecht.net/storage/74478/oude_flats.jpg

naar

Afbeeldingslocatie: https://www.climarad.nl/media/pvsavh0s/zonnestein-zwijndrecht_jwd_01.jpg

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is een reden waarom dat al even de laatste is geweest. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-09 00:54
Bij een of 2 verdiepingen erop gebruiken ze HSB voor het gewicht en is het prima te doen. Het gaat niet op 5 verdiepingen erop maar slecht een paar lagen. Ik denk dat het best interessant is om een gedeelte van het woning tekort op te lossen.

Enige wat mij zorgen baart dan is of de infrastructuur het aan kan. Maar bij slecht op elke locatie een paar woning zal dat wel kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Vistuig op 27-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:12:
Er is een reden waarom dat al even de laatste is geweest. ;)
In Dordrecht zijn ze nu bezig met renovatie van een appartementen complex aan de Oranjelaan waar 2 lagen opkomen. Hier is dat gedaan om de verbouwing rendabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Over dat idee dat je een woningvergunning zou moeten hebben als je een woning goedkoper koopt dan 355k

https://www.nrc.nl/nieuws...-af-op-compromis-a4168266

Betekend dat dan, dat je alleen een vergunning nodig hebt als de woning goedkoper is dan 250k? Wat een vreemd voorstel. Vóór dit voorstel zijn er bijna geen woningen die goedkoper zijn dan 250k. Na dit voorstel zijn er helemaal geen woningen meer die goedkoper zijn dan 250k. Als je de woning niet wilt verkopen aan iemand uit jezelfde gemeente omdat tie te weinig bied, weiger je de verkoop (het bod) en probeer je over een half jaar het weer. Althans zo lijkt mij dit te geschieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Optoppen is verschrikkelijk bewerkelijk. We zullen toch echt weer nieuwe VINEX gebieden aan moeten wijzen. Je kan niet ongestraft miljoenen inwoners groeien zonder er steden bij te bouwen.

Dit artikel is alweer 3 jaar geleden, maar zaken zijn alleen maar erger geworden.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 27-06-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:58:
[...]

In Zwijndrecht hebben ze indertijd ook een paar oude flats opgepimpt met volledige nieuwe verdiepingen (zonnestein/eemstein):

[Afbeelding]

naar

[Afbeelding]
Resultaat ziet er best wel fraai uit en geeft zeker een meerwaarde aan alle appartementen(want zie ook extra M2 terras aan de voorzijde) Het is wel ntrl dat je een flink% mee moet krijgen van de eigenaren(vve), kost wel wat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:41:
Optoppen is verschrikkelijk bewerkelijk. We zullen toch echt weer nieuwe VINEX gebieden aan moeten wijzen. Je kan niet ongestraft miljoenen inwoners groeien zonder er steden bij te bouwen.

Dit artikel is alweer 3 jaar geleden, maar zaken zijn alleen maar erger geworden.
Dat is het grote probleem. Het kabinet durft geen keuzes te maken.

Er is al decennia een tekort aan woningen, een tekort dat de laatste jaren flink groter wordt.

Om het op te lossen heb je 2 keuzes: hetzij je dempt de vraag, hetzij je vergroot het aanbod.

Het dempen van de vraag betekent dat je wat aan de immigratie moet doen. En hoezeer Rutte ook van alles belooft, zijn neus wordt op dit dossier (en niet alleen op dit dossier) alleen maar langer en langer.

Meer bouwen dus. Maar dat gebeurt niet. In plaats daarvan verzint Hugo het ene na het andere proefballonnetje. Het zijn echter geen plannen die het probleem oplossen, doch enkel plannen die het probleem verplaatsen.

Wat men in Den Haag maar niet wil begrijpen is dat dit probleem niet verplaatst kan worden. Het blijft bestaan. En wat ze ook verzinnen, er is altijd één constante: de burgers aan de onderkant van de markt zijn altijd de dupe.

En dat is ook logisch, want schaarste betekent dat er altijd een opwaartse druk op de prijzen is. Ongeacht de rentestand, ongeacht wat je probeert te nivelleren. Al geef je iedereen aan de onderkant van de markt €25.000 extra om aan te wenden voor een woning, dan zal dit enkel resulteren in een prijsstijging van €25.000 voor de woningen aan de onderkant, simpelweg omdat de vraag het aanbod structureel overstijgt.

De enige oplossing is bouwen, bouwen, bouwen. En dan geen 'tijdelijke' prefab woningen (waarvan iedereen weet dat ze niet tijdelijk zullen zijn), maar 'normale' duurzame woningen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Grunwold schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:38:
Over dat idee dat je een woningvergunning zou moeten hebben als je een woning goedkoper koopt dan 355k

https://www.nrc.nl/nieuws...-af-op-compromis-a4168266

Betekend dat dan, dat je alleen een vergunning nodig hebt als de woning goedkoper is dan 250k? Wat een vreemd voorstel. Vóór dit voorstel zijn er bijna geen woningen die goedkoper zijn dan 250k. Na dit voorstel zijn er helemaal geen woningen meer die goedkoper zijn dan 250k. Als je de woning niet wilt verkopen aan iemand uit jezelfde gemeente omdat tie te weinig bied, weiger je de verkoop (het bod) en probeer je over een half jaar het weer. Althans zo lijkt mij dit te geschieden.
Op dit moment zijn er een stuk of 6000 woningen die onder die prijs zitten dus ze zijn er wel degelijk. Maar dat is het probleem van dit soort landelijke regelingen die kijken alleen naar de randstad en niet naar de rest van nederland.
Ga gewoon woningen bijbouwen in de randstad en los het probleem op ipv regels te verzinnen die eigenlijk alleen maar negatieve effecten hebben buiten de randstad.
En als je door dreigende EU regels straks niet mag bouwen dan moeten we als land gewoon ons veto uitspreken over die nieuwe regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Op dit moment zijn er een stuk of 6000 woningen die onder die prijs zitten dus ze zijn er wel degelijk. Maar dat is het probleem van dit soort landelijke regelingen die kijken alleen naar de randstad en niet naar de rest van nederland.
Alleen... voor 6000 woningen van 250k is dit toch de moeite niet waard? Lijkt mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:41:
We zullen toch echt weer nieuwe VINEX gebieden aan moeten wijzen. Je kan niet ongestraft miljoenen inwoners groeien zonder er steden bij te bouwen.
He-le-maal mee eens :)

Alleen…, waarom komt dat nu niet van de grond en hoor ik de politiek daar verder ook niet over? Vinex was indertijd een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
Omdat veel gemeentes groene ruimte willen overhouden. Sommige steden worden projecten wel weer afgestoft(rond Breda). In onze gemeente is bouwen in het buitengebied vloeken in de kerk. Stadgrenzen zijn nu mooi, men wil graag een groen karakter behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Vistuig schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:30:
Bij een of 2 verdiepingen erop gebruiken ze HSB voor het gewicht en is het prima te doen.
Technisch prima te doen maar als bewoner? HSB geeft wel een probleem met geluid. Als je dan middenin woont heb je een boven, twee naast en twee schuinboven buren. Lijkt mij niet erg ideaal eerlijk gezegd.

Of is HSB tegenwoordig geluidsdicht te bouwen?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Alleen…, waarom komt dat nu niet van de grond en hoor ik de politiek daar verder ook niet over? Vinex was indertijd een succes.
Misschien omdat een van de uitgangspunten van Vinex was dat het woningbouwbeleid minder vanuit de centrale overheid werd bepaald.

Dan krijg je bijvoorbeeld de situatie dat gemeente A uitpuilt en graag meer woningen zou zien, maar daar zelf te weinig ruimte voor heeft. Terwijl buurgemeente B, die zelf weinig problemen heeft, wel de ruimte heeft, maar de groene uitstraling wil behouden en daarom geen woningbouw op zijn grondgebied wil. Om zulke situaties te voorkomen moet je juist een sterke landelijke overheid en landelijk overheidsbeleid hebben. Tegenovergesteld aan Vinex dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:19:
[...]

Misschien omdat een van de uitgangspunten van Vinex was dat het woningbouwbeleid minder vanuit de centrale overheid werd bepaald.

Dan krijg je bijvoorbeeld de situatie dat gemeente A uitpuilt en graag meer woningen zou zien, maar daar zelf te weinig ruimte voor heeft. Terwijl buurgemeente B, die zelf weinig problemen heeft, wel de ruimte heeft, maar de groene uitstraling wil behouden en daarom geen woningbouw op zijn grondgebied wil. Om zulke situaties te voorkomen moet je juist een sterke landelijke overheid en landelijk overheidsbeleid hebben. Tegenovergesteld aan Vinex dus.
Dan kan je de gemeenten eigenlijk ook wel afschaffen ( net zoals waterschappen ) en alles gewoon door de rijksoverheid laten bepalen. Als lokale politiek toch overruled word door landelijke politiek.

En wie zegt dat mensen die in gemeente A willen wonen dat ook willen in gemeente B? Zelfs tussen buur gemeenten kan een groot verschil zitten, vooral in bereikbaarheid/scholen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Shadowhawk00 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:52:
[...]

Dan kan je de gemeenten eigenlijk ook wel afschaffen ( net zoals waterschappen ) en alles gewoon door de rijksoverheid laten bepalen. Als lokale politiek toch overruled word door landelijke politiek.

En wie zegt dat mensen die in gemeente A willen wonen dat ook willen in gemeente B? Zelfs tussen buur gemeenten kan een groot verschil zitten, vooral in bereikbaarheid/scholen.
Precies daarom wil je meer leiding vanuit de overheid. Want die kan dus ook wat doen aan die bereikbaarheid en scholen :) Het is iig wel duidelijk dat het decentraliseren voor geen meter heeft gewerkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:52:
[...]

Dat niet, maar je moet wel weten wat je beter centraal kunt doen en wat je beter lokaal kunt beslissen. Bijvoorbeeld de grote lijnen door de rijksoverheid laten uitstippelen en de invulling op detailniveau door lokale overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:56:
[...]

Precies daarom wil je meer leiding vanuit de overheid. Want die kan dus ook wat doen aan die bereikbaarheid en scholen :) Het is iig wel duidelijk dat het decentraliseren voor geen meter heeft gewerkt.
Dat wil de rijksoverheid niet want dat kost te veel geld. OV is niet voor niets eerst geprivatiseerd en daarna in delen gewoon afgeschaft/afgeschaald.
Op hoger niveau is daar gewoon geen wil voor, op provincie niveau schalen ze het OV ook vaak genoeg af want te duur. Genoeg gemeenten waar niet eens meer een bus, ook geen streekbussen die door de provicie geregeld worden.

Nee houd woningbouw maar gewoon lokaal zodat mensen nog enige invloed hebben op wat er in hun omgeving gebeurt. Laat de landelijke overheid eerst de puinzooi die ze gemaakt hebben opruimen voordat ze nog meer schade aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:07:
[...]
Nee houd woningbouw maar gewoon lokaal zodat mensen nog enige invloed hebben op wat er in hun omgeving gebeurt.
En dus ook met een flinke portie nimby. Ja, dat wordt een succes. En dan krijg je dat gemeentes vooral leuke projectjes starten met grote dure woningen, omdat dat de doelgroep is die ze graag naar hun gemeente lokken.

Dat is dus juist waardoor we nu in de problemen zitten met veel te weinig woningen en woningbouw die op veel plekken vooral gericht is op de succesvolle doorstromers. En de rest zoekt het zelf maar uit; niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:28:
[...]

En dus ook met een flinke portie nimby. Ja, dat wordt een succes. En dan krijg je dat gemeentes vooral leuke projectjes starten met grote dure woningen, omdat dat de doelgroep is die ze graag naar hun gemeente lokken.

Dat is dus juist waardoor we nu in de problemen zitten met veel te weinig woningen en woningbouw die op veel plekken vooral gericht is op de succesvolle doorstromers. En de rest zoekt het zelf maar uit; niet mijn probleem.
Gemeenten geven al aan dat ze te weinig woningen hebben voor hun eigen inwoners en dat ze dat graag anders zien dus nee dat worden niet alleen dure projectjes. De woningwet die er gelukkig niet door is was mede daarvoor omdat gemeenten steeds meer zagen dat jongeren niet in de gemeente kunnen blijven wonen. Ik kan alleen over projecten bij mij in de regio spreken maar daar word wel degelijk een mix gebouwd van appartementen / rijtjes/ 2kappers/ vrijstaand.

Overigens dat nimby werkt even goed als de rijksoverheid het regelt alleen heet het dan beleid ( door vriendjes politiek ) en niet nimby. Dan zijn het geen bezwaren direct maar gaan ze gewoon even met hun vriendjes uit eten en word het project niet bij hun in de buurt uitgevoerd maar aan de andere kant van het dorp ( of in een ander dorp/stad ) want dat paste toch net even wat beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 28-06-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Shadowhawk00 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:07:
[...]

Dat wil de rijksoverheid niet want dat kost te veel geld. OV is niet voor niets eerst geprivatiseerd en daarna in delen gewoon afgeschaft/afgeschaald.
Op hoger niveau is daar gewoon geen wil voor, op provincie niveau schalen ze het OV ook vaak genoeg af want te duur. Genoeg gemeenten waar niet eens meer een bus, ook geen streekbussen die door de provicie geregeld worden.

Nee houd woningbouw maar gewoon lokaal zodat mensen nog enige invloed hebben op wat er in hun omgeving gebeurt. Laat de landelijke overheid eerst de puinzooi die ze gemaakt hebben opruimen voordat ze nog meer schade aanrichten.
Het verschil tussen wat jij en ik zeg, is dat jij praktisch bekijkt dat de overheid het toch niet gaan doen. Ik bekijk echter hoe het zou moeten zijn, en dan zou de regering veel meer sturing moeten hebben.
Ik ben het dan ook helemaal met je eens, maar ik vind ook dat het de wereld op zijn kop is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Conrado schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Wat is het succes van de VINEX wijk?
Behalve dat het dicht bij een grote stad ligt.

Als ik even betrek op mezelf, wij hebben 6 jaar lang in de Waalsprong gewoond (Nijmegen-Noord). Ik ben blij dat we er weg zijn, muv de korte fietsafstand naar het centrum van de stad was het drie keer niks. En dan Lent nog de beste woonwijk van Nederland durven te noemen?

Er was geen zak te doen, geen enkele voorziening op korte afstand muv een supermarkt, friettent en kapper. Geen verenigingsleven. Niemand zegt 'hoi' tegen elkaar op straat. Nu wonen we dadelijk in een kleine stad, loopafstand van centrum met kledingwinkels, kruidvat, supermarkt keuze en meer. Meer ruimte, goedkopere huizen, je struikelt niet over de bakfietsen en 30 kinderen die vanaf 2 uur in je oor aan het tetteren zijn in de achtertuin bij het thuiswerken.

In de spits sta je vast tussen de automobilisten en de ouders met bakfietsen en de huizen zijn hutje mutje op elkaar gebouwd.

Tot zover mijn ervaring. Wellicht voor ieder wat wils, maar wat mij betreft mag het stedelijk ontwerp van VINEX een beetje op de schop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:19:
[...]

Je hebt het over de periode na VINEX. VINEX was juist centrale aansturing voor de locaties maar uitontwikkeling in de regel door de gemeentes. Leidsche Rijn, Volgerlanden, Ypenburg. Allemaal duizenden woningen. Ook toen al durfde men geen nieuwe stad te maken en heeft bestaande steden vergroot. Als ik erop google is de laatste nieuwe toevoeging Schokland (dorp) geweest in 2008. Eigenlijk absurd gezien de bevolkingsgroei sindsdien.

Het 3,5 jaar oude artikel die ik linkte gaf goed een aantal problemen aan. Tijdens de financiële crisis vond de overheid Nederland wel af. Er werd gevreesd voor krimp en nieuwbouwontwikkelingen moesten aan een plethora aan eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld vraag aantonen. Het is bijna niet voor te stellen nu, maar ~2016-17 zaten we bij RvS een plan te verdedigen die dreigde getorpedeerd te worden door de Ladder van Duurzame Verstedelijking (ook wel SER-ladder, vaak genoemd hier) die eigenlijk een hekel heeft aan grootschalige nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
En dan zitten we in dit topic te hopen op een nieuwe Vinex-achtige aanpak... maar dat is buiten de BBB gerekend. Geen landbouwgrond voor woningbouw. Coalitie-akkoord van Limburg heeft het over 'inbreidingslocaties' en alleen als het echt niet anders kan 'buiten de kernen' bouwen.

Inbreidingslocaties zijn leuk maar qua aantallen woningen schiet het niet echt op.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalentum op 28-06-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
*snip* nog steeds offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door Señor Sjon op 28-06-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
*snip*

[ Voor 103% gewijzigd door Señor Sjon op 28-06-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door MXMaster op 28-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Kalentum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:23:
En dan zitten we in dit topic te hopen op een nieuwe Vinex-achtige aanpak... maar dat is buiten de BBB gerekend. Geen landbouwgrond voor woningbouw. Coalitie-akkoord van Limburg heeft het over 'inbreidingslocaties' en alleen als het echt niet anders kan 'buiten de kernen' bouwen.

Inbreidingslocaties zijn leuk maar qua aantallen woningen schiet het niet echt op.
In limburg zullen ze ook heel wat minder tekorten hebben aan woningen dan in de randstad. Een akkoord voor een deel van het land zegt niets over de andere delen.
En het is wel 1 van de weinige partijen die zijn eigen achterban nog een beetje serieus neemt.
Pagina: 1 ... 266 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg