Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 263 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.092 views

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Tja een washok , hobby-kamer en thuiswerk-kamer. Volgens mij kan dat prima in 1 kamer..

Maar uiteraard, als je het kunt betalen, prima hoor. Ik zou ook graag 3 kamers extra willen.. Alleen dan ga ik hier in de buurt naar 700/800k en dat heb ik er niet voor over, ik geef mijn geld dan liever aan andere dingen uit... Maar om nou te doen alsof het onmogelijk is om met 3 kinderen op 175m2 te wonen vind ik echt bullshit (IMHO)....
Sport_Life schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:38:
[...]
..

Bovendien zie ik het als (spaar) buffer om eerder te stoppen met werken (FO).
Zodra kinderen het huis uit zijn zijn we in principe vrij om (veel) goedkoper te gaan wonen.
Je opgebouwde buffer is natuurlijk alleen het stuk dat je woning eventueel in waarde gestegen is. Nu is het natuurlijk zo dat je woning voor 99.9% zeker wel in waarde gestegen zal zijn. Inflatie alleen al zorgt daarvoor :)

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 10-06-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:15:

[...]

Je opgebouwde buffer is natuurlijk alleen het stuk dat je woning eventueel in waarde gestegen is. Nu is het natuurlijk zo dat je woning voor 99.9% zeker wel in waarde gestegen zal zijn. Inflatie alleen al zorgt daarvoor :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar het gaat niet om mijn woonsituatie, mijn ervaring is nou eenmaal dat met een groot gezin de woning in principe niet groot genoeg kan zijn (voor veel comfort 175-200m2 bruikbare woonruimte).

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2023 20:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hier met vijf op 171 m2, helemaal prima. Wel beneden geen uitbouw en boven erg veel ruimte. Plus sportgedeelte in garage. Superdeluxe tegenover de 125 m2 waar we vandaan kwamen. Ik ben het met vorige posters eens dat als 200 m2 plus nog problemen oplevert voor gezin van vijf, de indeling daar een rol in moet spelen (vooral dan relatief waarschijnlijk zeer grote woonkamer en keuken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:44:
[...]

***members only***

Maar het gaat niet om mijn woonsituatie, mijn ervaring is nou eenmaal dat met een groot gezin de woning in principe niet groot genoeg kan zijn (voor veel comfort 175-200m2 bruikbare woonruimte).
Ja dat stuk overwaarde is natuurlijk geen buffer omdat je een groot huis hebt. Als je een “hok” van 150k had gekocht had je dezelfde buffer gehad.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:03:
[...]
200m2 is voor grote gezinnen minimaal, wel of geen hobby ruimte is natuurlijk irrelevant.. (Ken trouwens weinig mensen die geen hobby kamer hebben;))
In wat voor vage kringen leef jij?

Hier zit de hele wijk met 2 of 3 kinderen op 90m2. Ben zelf opgegroeid in een vrijstaande woning van ik meen 140m2 met 3 kinderen, ik woonde wel het meest riant van de klas denk ik.

De garage is later nog omgebouwd tot kantoortje en dat ombouwen was gewoon kozijnen erin in plaats van een garagedeur en een vloertje en een gaskachel.

Huis is in 2000 verkocht voor 400.000 gulden en de WOZ-waarde is nu 400.000 euro zie ik. Huis uit 1986.

[ Voor 42% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 07:21 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
psychodude schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het niet alleen een kwestie is van gewenning. Maar ook een gevolg van verbeterde welvaart en betere toegang tot ruimer wonen. Arbeiderswoningen van 50 - 60 m2 waarin een gezin met 8 kids woonde bijvoorbeeld had je vroeger ook. Dit soort omstandigheden waren destijds natuurlijk ook niet iets wat een gezin wenste, maar simpelweg toe genoodzaakt was.

Het gebruik van woningen is daarnaast natuurlijk ook veranderd. De thuiswerkplek is daar natuurlijk bijvoorbeeld één van. Een woning heeft vaak ook een tweede en soms derde bestemming, naast wonen. Dat kost gewoon ruimte. Waardoor zodra er kinderen in het spel komen, uitbreiding inderdaad eerder noodzakelijk is.

Ik denk persoonlijk overigens niet dat het een oneindige race naar de max is. Om mij heen zie ik het best veel waarin er voor veel mensen gewoon iets als "te groot" bestaat.

Een huis moet aansluiten op de wensen. Deze wensen gaan komende jaren vermoedelijk niet veel veranderen. Waardoor een woonkamer/keuken, ouderslaapkamer, 2 slaapkamers voor de kinderen, een kamer voor thuiswerkplek, washok, badkamer, tweede toilet en garage + 1 kamer voor bestemming anderszins ergens redelijk de indeling omschrijft voor de ideale woning voor meeste mensen. En je ergens met 150 - 200 m2 aan zit.

Boven die 200 m2 vinden mensen het vaak gewoon lastig er zinnig iets mee te doen, terwijl je het wel moet onderhouden.
Het heeft zeker ook te maken met verbeterde welvaart en veranderd gebruik van de woning. Dat zijn zaken waar die juist sterk samenhangen met, of leiden tot, die gewenning. Bijvoorbeeld een kinderkamer van 2 bij 3 is ruim zat als die kamer alleen voor slapen wordt gebruikt. Huiswerk maken en spelen aan de keukentafel, televisie kijken in de woonkamer, vriendjes ook in de woonkamer ontvangen, niets mis mee. Maar tegelijk is het natuurlijk ook wel fijn als dat ook allemaal in je eigen kamer kan. Dus die kinderkamers groeien langzaam maar zeker in functie en afmeting uit tot halve woonstudio's. Ik denk dat het dan voor veel gezinnen moeilijk is om weer terug te gaan naar die basis waarin een slaapkamer alleen voor slapen is. Als dat niet hoeft.

Maar die gewenning en veranderde wensen is wel iets om rekening mee te houden bij het plannen van nieuwe woningen.

Ik denk trouwens dat het "einde" in de woonwensen nog lang niet in zicht is. De verhouding tussen wensen en kosten is altijd de belemmerende factor. Als je in (buitenlandse) (ver-)bouwprogrammas ziet wat er soms aan ruimte en functionaliteit is, dan is mijn gedachte niet zozeer wat overdreven, maar eerder wat lekker luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:20:
Ik denk trouwens dat het "einde" in de woonwensen nog lang niet in zicht is. De verhouding tussen wensen en kosten is altijd de belemmerende factor. Als je in (buitenlandse) (ver-)bouwprogrammas ziet wat er soms aan ruimte en functionaliteit is, dan is mijn gedachte niet zozeer wat overdreven, maar eerder wat lekker luxe.
Weet ik niet. Ik heb enkele collega's die een "droomhuis" van circa 300 m2 hebben laten bouwen om vervolgens na een jaar of 2 te vertrekken naar iets dat meer in de range van circa 200 m2 lag. Simpelweg omdat ze geen bestemming voor de woonruimte konden vinden. En een groot huis daarmee al snel eenzaam aan begint te voelen. Want ook al zit je er met een partner en bijvoorbeeld 2 kids, knusser wordt het er natuurlijk niet op.

En indien je nagaat waaraan je dit soort extra kamers nog verder kan spenderen, dan zijn dit veelal dingen waarvan ik in ieder geval in mijn omgeving van mensen terug hoor dat dit dingen zijn waarin ze eigenlijk maar vrij weinig interesse hebben om een dedicated kamer voor thuis te hebben. Te denken bijvoorbeeld een sportkamer, indoor cinema, indoor gaming room, etc.

Daarentegen, de meer praktisch gerichte kamers zoals washok, bijkeuken, badkamer met ruimte voor een bad, etc. zitten binnen meeste woningen van circa 180 - 200m2 al inbegrepen.

Natuurlijk kan het zijn dat in de toekomst één en ander hierin zal komen te veranderen door de termijn waarin kinderen thuis blijven wonen. En ook eventuele partners van kinderen nog een tijd in huis zouden kunnen komen te wonen. Maar op dit moment denk ik dat het qua wens voor vierkante meters hier niet direct de standaarden van bijvoorbeeld de Amerikaanse home makeover shows zal volgen.

Voor veel mensen is het niet hebben van dit soort zaken in de woning tenslotte niet zozeer een kwestie van het ontbreken van ruimte of financiën, maar is de argumentatie vaak eerder dat ze voor dit soort dingen even van huis weg zijn. Omgeven door anderen, gevoel van avondje uit, etc. Natuurlijk gaat dit niet voor 100% van de bevolking op. Maar binnen de Nederlandse cultuur zit ergens toch wel redelijk verbakken dat we dingen doen in aanwezigheid van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Moet je nagaan dat m'n moeder 14 broers en zussen had, dus 17 in een huis van 120m2.

2 eenpersoonsbedden per slaapkamer, met z'n 2en in 1 bed en vechten voor je eten, daarom eet m'n moeder ook nog altijd snel, voordat de rest het wegkaapt :9

ik heb dus 28 ooms en tantes en zo'n 60 neefjes en nichtjes, alleen van m'n moeders kant, enige nadeel is dat je nu wel regelmatig een begrafenis/crematie begint te krijgen, want zij was de jongste.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:56:
[...]

Ja dat stuk overwaarde is natuurlijk geen buffer omdat je een groot huis hebt. Als je een “hok” van 150k had gekocht had je dezelfde buffer gehad.
Zonder in details te treden want dat gaat te ver voor de meeste in dit topic :P maar fiscaal is de eigen woning nog steeds erg gunstig, veel gunstiger dan spaargeld/beleggingen (box 3).
En mijn verwachting is dat dat zal blijven (of het nou fair is laat ik in het midden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:43:
[...]
Daarentegen, de meer praktisch gerichte kamers zoals washok, bijkeuken, badkamer met ruimte voor een bad, etc. zitten binnen meeste woningen van circa 180 - 200m2 al inbegrepen.

Natuurlijk kan het zijn dat in de toekomst één en ander hierin zal komen te veranderen door de termijn waarin kinderen thuis blijven wonen. En ook eventuele partners van kinderen nog een tijd in huis zouden kunnen komen te wonen. Maar op dit moment denk ik dat het qua wens voor vierkante meters hier niet direct de standaarden van bijvoorbeeld de Amerikaanse home makeover shows zal volgen.
Ik zie het ook niet in simpelweg meer vierkante meters, maar juist in bepaalde functies die nou eenmaal ruimte innemen. Aan een x aantal kamers heb je vaak wel genoeg.

Maar bv een eigen badkamer voor de kinderen is wel erg prettig. En dan liever ook een badkamer per kind/per slaapkamer. En een walk in closet wordt door veel mensen ook als luxe gezien, maar ik zie dat nog wel op de bingokaart voor Kopen zonder kijken verschijnen. En dan later uiteraard ook bij iedere slaapkamer. En zo kan ik nog wel even doorgaan met zaken die niet zozeer extra (nutteloze) meters geven, maar die vooral extra functionaliteit bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Het heeft zeker ook te maken met verbeterde welvaart en veranderd gebruik van de woning. Dat zijn zaken waar die juist sterk samenhangen met, of leiden tot, die gewenning. Bijvoorbeeld een kinderkamer van 2 bij 3 is ruim zat als die kamer alleen voor slapen wordt gebruikt. Huiswerk maken en spelen aan de keukentafel, televisie kijken in de woonkamer, vriendjes ook in de woonkamer ontvangen, niets mis mee. Maar tegelijk is het natuurlijk ook wel fijn als dat ook allemaal in je eigen kamer kan. Dus die kinderkamers groeien langzaam maar zeker in functie en afmeting uit tot halve woonstudio's. Ik denk dat het dan voor veel gezinnen moeilijk is om weer terug te gaan naar die basis waarin een slaapkamer alleen voor slapen is. Als dat niet hoeft.

Maar die gewenning en veranderde wensen is wel iets om rekening mee te houden bij het plannen van nieuwe woningen.

Precies dat, waarbij (tot) ~200m2 de grens is voor een comfortabele woning qua grootte, zoals hier ook door meerdere gezegd ;).

Probleem is alleen dat er momenteel klein gebouwd wordt op kleine kavels, dat strookt niet met jouw post en gaat (denk ik) problemen opleveren als er over 15-20 jaar geen woningtekort meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Zonde om details te treden want dat gaat te ver voor de meeste in dit topic :P maar fiscaal is de eigen woning nog steeds erg gunstig, veel gunstiger dan spaargeld/beleggingen (box 3).
En mijn verwachting is dat dat zal blijven (of het nou fair is laat ik in het midden)
Exact! Een duurdere woning geeft in de praktijk vaak dubbel rendement: meer euros winst bij de zelfde procentuele waardestijging en meer woongenot. Ook als je met andere beleggingen het zelfde economische rendement zou kunnen halen, mis je het extra woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Ik zie het ook niet in simpelweg meer vierkante meters, maar juist in bepaalde functies die nou eenmaal ruimte innemen. Aan een x aantal kamers heb je vaak wel genoeg.

Maar bv een eigen badkamer voor de kinderen is wel erg prettig. En dan liever ook een badkamer per kind/per slaapkamer. En een walk in closet wordt door veel mensen ook als luxe gezien, maar ik zie dat nog wel op de bingokaart voor Kopen zonder kijken verschijnen. En dan later uiteraard ook bij iedere slaapkamer. En zo kan ik nog wel even doorgaan met zaken die niet zozeer extra (nutteloze) meters geven, maar die vooral extra functionaliteit bieden.
Ik heb 3 slaapkamers (waren 4, eentje is nu grote badkamer en de oude douche is een WC.

Maar 2 slaapkamers zijn gewoon helemaal leeg, misschien toch eens wat mee doen. Heb beneden alles op 31m2 staan, eethoek met 4 stoelen, bureau met desktop, bank, stoel, TV en keuken. Ik vind het veel knusser dan boven in een slaapkamertje te gaan zitten met de PC.

Met kinderen zou ik dan wel liever een apart kamertje voor de PC hebben, maar dan ben je die ruimte alweer kwijt als slaapkamers. Dus 1 kamer meer zou wel wenselijk zijn als gezin.

Wat bedoelt men hier trouwens met een hobbykamer een kamer waar je kan knippen, plakken en schilderen, of bedoel je gewoon een thuiswerkplek of gameroom ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

In de woning waar we later naartoe gingen (in 2000) sliepen mijn ouders beneden met een eigen douche en wij als 3 kinderen boven met een eigen badkamer, moet zeggen dat dat wel ideaal was idd.

En dan was er nog 1 slaapkamer over waar een bank stond en een TV met een playstation, hadden toch een beetje ons eigen woonkamertje als m'n ouders het journaal gingen kijken enzo :+

Wat je wil is gewoon 1 slaapkamer per kind en 1 extra kamer.

[ Voor 61% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:09:
[...]

Precies dat, waarbij (tot) ~200m2 de grens is voor een comfortabele woning qua grootte, zoals hier ook door meerdere gezegd ;).

Probleem is alleen dat er momenteel klein gebouwd wordt op kleine kavels, dat strookt niet met jouw post en gaat (denk ik) problemen opleveren als er over 15-20 jaar geen woningtekort meer is.
Klopt. Als je bouwt met de ideeën van 30 jaar geleden, dan loop je achter de feiten aan. Ik denk dat er daarom wel een uitdaging is om woningen zodanig te ontwerpen dat je toch die extra functionaliteit kwijt kunt op de zelfde grondoppervlakte. Dat kan misschien met slimmer ontwerpen (meer functionaliteit op zelfde woonoppervlak) of door meer de hoogte in te gaan. Niet alleen met appartementen, maar ook met woningen met extra woonlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Klopt. Als je bouwt met de ideeën van 30 jaar geleden, dan loop je achter de feiten aan. Ik denk dat er daarom wel een uitdaging is om woningen zodanig te ontwerpen dat je toch die extra functionaliteit kwijt kunt op de zelfde grondoppervlakte. Dat kan misschien met slimmer ontwerpen (meer functionaliteit op zelfde woonoppervlak) of door meer de hoogte in te gaan. Niet alleen met appartementen, maar ook met woningen met extra woonlagen.
Dat heb ik altijd zo tof gevonden, 3 lagen, een klasgenoot woonde in zo'n rijtjeswoning (heeft een bepaalde naam) met een garage onder het huis en een extra kamer die vaak gebruikt werd als kantoortje ofzo en dan boven de woonkamer en keuken een daar boven de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Dat heb ik altijd zo tof gevonden, 3 lagen, een klasgenoot woonde in zo'n rijtjeswoning (heeft een bepaalde naam) met een garage onder het huis en een extra kamer die vaak gebruikt werd als kantoortje ofzo en dan boven de woonkamer en keuken een daar boven de slaapkamers.
Drive-in woning heet dat.

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker woningen met vier lagen, met beneden woonkeuken, dan woonkamer en daarboven twee lagen slaapkamers. Maar dat zie je vaak als oplossing om de woning met de zelfde woonoppervlak een kleiner grondoppervlak te geven. Waardoor de woning geen extra ruimte krijgt. En het juist minder aantrekkelijke woningen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker woningen met vier lagen, met beneden woonkeuken, dan woonkamer en daarboven twee lagen slaapkamers. Maar dat zie je vaak als oplossing om de woning met de zelfde woonoppervlak een kleiner grondoppervlak te geven. Waardoor de woning geen extra ruimte krijgt. En het juist minder aantrekkelijke woningen worden
Dat zal vooral in de randstad zijn vanwege ruimtetekort denk ik? Volgens mij hadden de woningen naast mijn flat in Den Haag ook allemaal 4 woonlagen.

Even opgezocht, ja dus, dit hele nieuwbouwdeel van de wijk
https://goo.gl/maps/BTjmsFiZyi5db1rd7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s2eEjRrl.png

Echt extreem smalle woningen en waren destijds al 350K ofzo.

Half miljoen nu dus
https://www.funda.nl/koop...130373-vrederustlaan-303/

5 lagen zelfs, een soort gezamenlijke parkeergarage met eigen garage en trap naar je eigen woning lijkt het.

[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Mooi hoor, paar van zulke woningen bekeken in het verleden en daar krijg je meestal toch wel wat woonruimte terug voor je euro's. Heb je een hele ruime woonkamer én de ruime keuken + in potentie 2 badkamers en 4/5 slaapkamers. En dat in een rijtje in de stad..

Op de bovenste verdieping lijkt het net of je uit een appartement kijkt vanwege de hoogte.

In Utrecht komt dit woningtype in veel nieuwbouw projecten voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Laapo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Mooi hoor, paar van zulke woningen bekeken in het verleden en daar krijg je meestal toch wel wat woonruimte terug voor je euro's. Heb je een hele ruime woonkamer én de ruime keuken + in potentie 2 badkamers en 4/5 slaapkamers. En dat in een rijtje in de stad..

Op de bovenste verdieping lijkt het net of je uit een appartement kijkt vanwege de hoogte.

Dat vond ik ook zo tof bij die klasgenoot vroeger, woonkamer boven met uitzicht op een vijver, heb dat altijd fijn gevonden een woonkamer op een hogere verdieping, met "uitzicht" zeg maar, normaliter in een appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
[...]

Eén en ander daarin sterk afhankelijk van hoe de woningmarkt in de toekomst natuurlijk gaat zijn, zoals aangegeven. Tot hoe lang kinderen bij ouders in huis blijven wonen.

Maar voor kinderen tot een leeftijd van circa 18 - 25 jaar denk ik niet dat veel ouders het snel als een must gaan zien dat er per kind een walk-in closet en privé badkamer aanwezig dient te zijn in de woning. Zelfs al zou het gratis zijn.

Kan aan mij liggen, maar ik zou dat alleen maar zien als onnodige kamers welk papa en mama jarenlang mogen schoonmaken en onderhouden ;).

Voor de "master bedroom" is het natuurlijk een iets ander verhaal. Maar een walk in closet bijvoorbeeld is natuurlijk maar een zeer beperkt aantal vierkante meters. Je gaat niet ineens van circa 180 m2 naar 300 m2 door een walk-in closet toe te voegen. En dat gaat natuurlijk op voor veel van dit soort extra kamers.

Verreweg de meeste vierkante meters gaan op aan de woonkamer/keuken en slaapkamers zelf. Zaken als washok, walk-in closet, bijkeuken, etc. zijn qua omvang toch aanzienlijk kleiner. Afgestemd op de functie.

Komen we ook in Nederland tot een situatie waarin het gebruikelijker gaat worden dat mensen tot 35 - 40 jaar in huis blijven wonen, eventueel dus zelfs met partner en mogelijk zelfs kleinkinderen. Dan voorzie ik wel een toenemende vraag aan echt grotere, meer-familie woningen. Maar buiten dat om, denk ik persoonlijk in ieder geval dat indien je mensen enige tijd laat "proefwonen" in een woning van bijvoorbeeld 200 m2 of 300 m2, het merendeel waarschijnlijk een 200 m2 woning zal verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

psychodude schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Eén en ander daarin sterk afhankelijk van hoe de woningmarkt in de toekomst natuurlijk gaat zijn, zoals aangegeven. Tot hoe lang kinderen bij ouders in huis blijven wonen.

Maar voor kinderen tot een leeftijd van circa 18 - 25 jaar denk ik niet dat veel ouders het snel als een must gaan zien dat er per kind een walk-in closet en privé badkamer aanwezig dient te zijn in de woning. Zelfs al zou het gratis zijn.

Kan aan mij liggen, maar ik zou dat alleen maar zien als onnodige kamers welk papa en mama jarenlang mogen schoonmaken en onderhouden ;).

Voor de "master bedroom" is het natuurlijk een iets ander verhaal. Maar een walk in closet bijvoorbeeld is natuurlijk maar een zeer beperkt aantal vierkante meters. Je gaat niet ineens van circa 180 m2 naar 300 m2 door een walk-in closet toe te voegen. En dat gaat natuurlijk op voor veel van dit soort extra kamers.

Verreweg de meeste vierkante meters gaan op aan de woonkamer/keuken en slaapkamers zelf. Zaken als washok, walk-in closet, bijkeuken, etc. zijn qua omvang toch aanzienlijk kleiner. Afgestemd op de functie.

Komen we ook in Nederland tot een situatie waarin het gebruikelijker gaat worden dat mensen tot 35 - 40 jaar in huis blijven wonen, eventueel dus zelfs met partner en mogelijk zelfs kleinkinderen. Dan voorzie ik wel een toenemende vraag aan echt grotere, meer-familie woningen. Maar buiten dat om, denk ik persoonlijk in ieder geval dat indien je mensen enige tijd laat "proefwonen" in een woning van bijvoorbeeld 200 m2 of 300 m2, het merendeel waarschijnlijk een 200 m2 woning zal verkiezen.
Dan heb je ook nog onderhoud, zal bij een nieuwbouwwoning meevallen, maar na 10-15 jaar komen er toch altijd onverwachte dingen als lekkage, daar heb je alleen maar meer kans op met meer badkamers.

Bij ons was het plan (van m'n moeder) dat wij onze eigen badkamer schoonmaakten, maar daar kwam als kinderen natuurlijk niks van terecht. Dus m'n moeder was alsnog 300m3 aan het stofzuigen en boenen.

Oppervlakte was zo groot omdat er het op een bedrijventerrein was, 30% van de woning was kantoor. Als ik die niet mee tel was het alsnog wel veel werk voor 1 iemand om 200m3 woonruimte schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Wat bedoelt men hier trouwens met een hobbykamer een kamer waar je kan knippen, plakken en schilderen, of bedoel je gewoon een thuiswerkplek of gameroom ofzo?
JDx schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:18:
[...]

[..]
En dan was er nog 1 slaapkamer over waar een bank stond en een TV met een playstation, hadden toch een beetje ons eigen woonkamertje als m'n ouders het journaal gingen kijken enzo :+

Wat je wil is gewoon 1 slaapkamer per kind en 1 extra kamer.
Precies dat :P.
1 slaapkamer per kind + thuiswerkplek + master bedroom+ 1 extra kamer kom ik op 5 /6 slaapkamers.
Ken weinig woningen met 6 slaapkamers van 140m2.

En nieuwbouw al helemaal niet .
Members only:

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2023 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Dat is precies wat ik ook aangeef. Het gaat er niet zozeer om dat je meer m2 zou willen, het gaat er om dat je meer 'functionaliteit' wilt. Kinderen willen bv niet een eigen kamer omdat ze dan meer m2 hebben, ze willen privacy en niet gestoord worden door een broertje of zusje. En zij of de ouders willen rustig kunnen zitten terwijl de kinderen spelen, 'dus' is een aparte speelkamer of een slaapkamer die ruim genoeg is dat de kinderen er ook kunnen spelen een oplossing. Dat zijn grotendeels uiteraard luxeproblemen, maar het zijn vooral extra functies die vaak (maar niet altijd) gepaard gaan met extra m2.

Daarbij geldt voor veel van die 'luxe' dat je niet meer terug wilt als je er eenmaal aan gewend bent. Voorbeeld wat sanitair betreft, vroeger had je beneden een wc en boven en douche plus wastafel. En dat was prima. Maar als je eenmaal gewend bent aan een wc boven, dan wil je dat ook in een volgende woning. En als je van baden houdt, dan is een ligbad ook "onmisbaar". Zo schuiven de minimale eisen langzaam maar zeker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:52:
[...]

De keus voor 4 woonlagen levert in de praktijk op veel plaatsen geen ruimere woningen op, maar juist even grote woningen op minder grond. Vaak is dan de woonkeuken en de woonkamer wel groter dan bij andere woningen, maar zijn de slaapkamers juist van kleiner formaat. Met drie slaapkamers van "jaren 90 formaat" groeien mensen daar vaak toch snel uit. Ik zie dit soort woningen bij ons in de buurt dan ook vrij snel weer te koop komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Dat is precies wat ik ook aangeef. Het gaat er niet zozeer om dat je meer m2 zou willen, het gaat er om dat je meer 'functionaliteit' wilt. Kinderen willen bv niet een eigen kamer omdat ze dan meer m2 hebben, ze willen privacy en niet gestoord worden door een broertje of zusje. En zij of de ouders willen rustig kunnen zitten terwijl de kinderen spelen, 'dus' is een aparte speelkamer of een slaapkamer die ruim genoeg is dat de kinderen er ook kunnen spelen een oplossing. Dat zijn grotendeels uiteraard luxeproblemen, maar het zijn vooral extra functies die vaak (maar niet altijd) gepaard gaan met extra m2.

Daarbij geldt voor veel van die 'luxe' dat je niet meer terug wilt als je er eenmaal aan gewend bent. Voorbeeld wat sanitair betreft, vroeger had je beneden een wc en boven en douche plus wastafel. En dat was prima. Maar als je eenmaal gewend bent aan een wc boven, dan wil je dat ook in een volgende woning. En als je van baden houdt, dan is een ligbad ook "onmisbaar". Zo schuiven de minimale eisen langzaam maar zeker op.
Ligbad kopen? :9

Heb er in 16 jaar 1 keer in gelegen, 5 minuten, de week nadat ik het huis had gekocht haha, wat saai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Ligbad kopen? :9

Heb er in 16 jaar 1 keer in gelegen, 5 minuten, de week nadat ik het huis had gekocht haha, wat saai.
offtopic:
Ik schreef ook niet voor niets "als je van baden houdt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik lees toevallig stukje in de telegraaf over faillissementen waar ook aangehaald word dat er veel meer bouwbedrijven falliet gaan. Aangezien we een tekort aan woningen hebben vind ik het vreemd dat bedrijven dus blijkbaar niet genoeg orders kunnen krijgen om te kunnen blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:21:
Ik lees toevallig stukje in de telegraaf over faillissementen waar ook aangehaald word dat er veel meer bouwbedrijven falliet gaan. Aangezien we een tekort aan woningen hebben vind ik het vreemd dat bedrijven dus blijkbaar niet genoeg orders kunnen krijgen om te kunnen blijven bestaan.
Bouwbedrijven zijn niet degenen die tonnen winst maken op de grond, en het ambtelijk grondmonopoly staat geen lagere prijzen toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:21:
Bedrijven gaan niet failliet vanwege te weinig orders, bedrijven gaan failliet als de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. De kosten voor bouwbedrijven zijn gigantisch gestegen, zowel in materialen als in personeel, maar ook in zaken als brandstof. Als een bouwbedrijf (te) lang geleden opdrachten heeft aangenomen tegen de prijzen van dat moment en er geen goede clausules zijn ingebouwd waarmee de stijging van de kosten kan worden doorberekend, dan betekent dat soms dat ze alleen maar verlies maken op hun activiteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frusciente352
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 23:44
Wat zijn jullie verwachtingen betreft de ontwikkelingen van de woningmarkt met de nieuwe huurwet die in 2024 ingaat? Binnen een paar maanden ben ik genoodzaakt om vrije sector te gaan huren. De prijzen van de appartementen die ik bekijk liggen momenteel rond de 1500 à 1700 euro.

Ik heb een hoop artikelen op het internet opgezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat voor een woningen onder de middenhuur gaan vallen. Stel dat het een energieniveau A woning betreft van 70 m2 in Amsterdam, zou dit dan middenhuur zijn? Is er grof genomen een maximaal oppervlak voor middenhuur? Heeft iemand hier beter zicht op?

De reden dat ik dit vraag is, dat ik dit jaar nog moet verhuizen. Wellicht dat het dan handig voor me is om alvast in de toekomstige middensector te huren, omdat ik dan mogelijk per 2024 huurverlaging aan kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
frusciente352 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:21:
Wat zijn jullie verwachtingen betreft de ontwikkelingen van de woningmarkt met de nieuwe huurwet die in 2024 ingaat? Binnen een paar maanden ben ik genoodzaakt om vrije sector te gaan huren. De prijzen van de appartementen die ik bekijk liggen momenteel rond de 1500 à 1700 euro.

Ik heb een hoop artikelen op het internet opgezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat voor een woningen onder de middenhuur gaan vallen. Stel dat het een energieniveau A woning betreft van 70 m2 in Amsterdam, zou dit dan middenhuur zijn? Is er grof genomen een maximaal oppervlak voor middenhuur? Heeft iemand hier beter zicht op?

De reden dat ik dit vraag is, dat ik dit jaar nog moet verhuizen. Wellicht dat het dan handig voor me is om alvast in de toekomstige middensector te huren, omdat ik dan mogelijk per 2024 huurverlaging aan kan vragen.
Op diverse plekken op internet zijn overzichten te vinden met waarvoor een woning hoeveel punten krijgt. Soms in de vorm van een vragenlijst, soms in de vorm van een overzicht met hoeveel punten alles 'waard' is. Aan de hand van die overzichten kun je wel een indicatie krijgen van welk soort woning in die middencategorie gaat vallen. Zowel wat betreft voorzieningen als wat betreft oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Het gaat om het aantal punten wat de woning krijgt of het sociale of middenhuur of compleet vrije huur is.
Dit gaat veel verder dan het aantal M2, maar er is wel een tooltje te vinden ( of excel sheet) waar je dan de woning op invult en dan krijg je meteen het aantal punten te zien.

Dus beetje cross reference doen met die tool + max punten middenhuur + maximale huurprijs/punt en je kan vrij veel uitzoeken.
Ik verwacht overigens niet dat er veel middenhuur zal zijn omdat investeerders die woningen nu liever verkopen dan verhuren juist om die regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Ik verwacht overigens niet dat er veel middenhuur zal zijn omdat investeerders die woningen nu liever verkopen dan verhuren juist om die regels.
Ik denk dat dit vooral geldt voor de verhuurders die nu een veel te hoge huur vragen voor de waarde van de woning. Voor de (institutionele) verhuurders die nu al een middenhuur vragen die niet veel afwijkt van de nieuwe regels zullen de woningen waarschijnlijk gewoon in de verhuur blijven. Maar als huurder zit je dan waarschijnlijk vaak in een erg gunstige positie (relatief goedkoop wonen voor wat je krijgt), dus zullen deze woningen niet snel vrij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51

Nog niet alle details zijn bekend, maar tot 187 WWS punten gaat gereguleerd worden (vergelijkbaar met zo'n 1100 euro volgens het WWS stelsel). Het puntensysteem zelf gaat ook nog enigszins aangepast worden (extra punten voor Energiezuinige woning, Buitenruimte etc.). Ruwweg krijg je vooral punten voor de meters, energielabel, WOZ waarde (nu gecapped), en dan nog voor leuke extraatjes (tegels tot aan plafond in badkamer (ipv tot 1,20m), groot aanrecht, etc.).

Maar bij 70meter in Amsterdam zit je waarschijnlijk al boven de 187 punten grens (vanwege de WOZ waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Ik denk dat dit vooral geldt voor de verhuurders die nu een veel te hoge huur vragen voor de waarde van de woning. Voor de (institutionele) verhuurders die nu al een middenhuur vragen die niet veel afwijkt van de nieuwe regels zullen de woningen waarschijnlijk gewoon in de verhuur blijven. Maar als huurder zit je dan waarschijnlijk vaak in een erg gunstige positie (relatief goedkoop wonen voor wat je krijgt), dus zullen deze woningen niet snel vrij komen.
Institutionele beleggingsfondsen hebben het nu wel veel lastiger om nieuw geld op te halen bij bijv. pensioenfondsen. Die zullen bij de huidige rendementen niet meer ophalen (en dus investeren in nieuwbouw) wat ze in 2020 konden ophalen. Op staats verdien je nu meer dan op woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Jopie035 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Institutionele beleggingsfondsen hebben het nu wel veel lastiger om nieuw geld op te halen bij bijv. pensioenfondsen. Die zullen bij de huidige rendementen niet meer ophalen (en dus investeren in nieuwbouw) wat ze in 2020 konden ophalen. Op staats verdien je nu meer dan op woningen.
Dit dus, grote kans dat hierdoor gewoon weer minder woningen gebouwd worden.
Gaan we van een situatie waar wonen te duur is naar een situatie waar woningen niet beschikbaar zijn.
Het eerste kan je nog oplossen door samen te gaan wonen ( huisgenoot ) het 2e word wat lastiger om te fixen. Als er niets is om te huren houd het gewoon meteen op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Bedrijven gaan niet failliet vanwege te weinig orders, bedrijven gaan failliet als de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. De kosten voor bouwbedrijven zijn gigantisch gestegen, zowel in materialen als in personeel, maar ook in zaken als brandstof. Als een bouwbedrijf (te) lang geleden opdrachten heeft aangenomen tegen de prijzen van dat moment en er geen goede clausules zijn ingebouwd waarmee de stijging van de kosten kan worden doorberekend, dan betekent dat soms dat ze alleen maar verlies maken op hun activiteiten.
"Bouwbedrijven" is overigens wel een breed begrip. Dat varieert van de "eenpitter aannemer" tot een "BAM of Heijmans".

Volgens mij gaat bij particulieren momenteel massaal de hand op de knip en dat merken de kleine jongens gewoon snel. Heb ook niet meer de indruk dat ze nog zo druk zijn als 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Gaan we van een situatie waar wonen te duur is naar een situatie waar woningen niet beschikbaar zijn.
Het eerste kan je nog oplossen door samen te gaan wonen ( huisgenoot ) het 2e word wat lastiger om te fixen. Als er niets is om te huren houd het gewoon meteen op
Ik heb er serieus aan gedacht om boven te gaan verhuren, aangezien ik genoeg heb aan beneden, maar ik ben bang dat ik te veel last ga hebben van bovenburen omdat het een oude woning is.

En heb slechte ervaringen met particuliere verhuur, zowel betalingen als schade en verloedering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Een groot deel van die huurwoningen zijn al lang alleen te betalen met een huisgenoot. In veel gevallen is er dus gewoon geen oplossing om een te dure woning te kunnen huren. En kun je voor 100 zoekende stellen beter 10 woningen hebben die ze kunnen betalen dan 20 woningen die ze niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vraag me trouwens af hoe de Belastingdienst ermee omgaat als je een verdieping verhuurt, formeel is dat gedeelte van de woning dan box 3 ? Dus moet daar (behoorlijk) belasting over betaald worden. En bij aankoop van de woning een gedeelte 10% overdrachtsbelasting?

Ik ken een alleenstaande vrouw die jarenlang een gedeelte van haar woning heeft verhuurd maar ik geloof niet dat zij dat apart aangaf.

Niet dat ik een verdieping wil verhuren trouwens hoor :+.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:18:
[...]

"Bouwbedrijven" is overigens wel een breed begrip. Dat varieert van de "eenpitter aannemer" tot een "BAM of Heijmans".

Volgens mij gaat bij particulieren momenteel massaal de hand op de knip en dat merken de kleine jongens gewoon snel. Heb ook niet meer de indruk dat ze nog zo druk zijn als 2 jaar geleden.
De problemen zitten niet alleen bij kleine jongens. Juist ook bij grote jongens die langetermijn projecten hebben is het lastig dat de kosten ook langere tijd flink doorstijgen terwijl de afgesproken aanneemprijs niet of nauwelijks groeit. Bij BAM ging het een paar jaar geleden bijna mis bij de afsluitdijk, waar RWS uiteindelijk het bedrijf heeft gered door niet het onderste uit de kan te hoeven. Maar bij Jansma Drachten ging het wel mis toen de kosten aan de ringweg in Groningen de pan uit rezen.
https://www.omropfryslan....erk-aan-groninger-rondweg
Dus ook problemen bij grote jongens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:27:
Ik vraag me trouwens af hoe de Belastingdienst ermee omgaat als je een verdieping verhuurt, formeel is dat gedeelte van de woning dan box 3 ? Dus moet daar (behoorlijk) belasting over betaald worden. En bij aankoop van de woning een gedeelte 10% overdrachtsbelasting?

Ik ken een alleenstaande vrouw die jarenlang een gedeelte van haar woning heeft verhuurd maar ik geloof niet dat zij dat apart aangaf.

Een collega doet dat maar blijkbaar heb je een bepaalde maximale huur waarmee je dit soort dingen omzeilt. Bedoelt eigenlijk voor inwonende meerderjarige kinderen die kostgeld betalen.
Geen idee hoe dat precies zit maar het is dus best goed mogelijk.

Aan de andere kant je woning deel valt in box3, de hypotheek daarover ook dus stel je hebt een hypotheek gelijk aan de woningwaarde dan is het box3 deel netto gewoon 0.

Alleen over de betaalde rente krijg je niet een stukje terug via de HRA

Als te groot wonen je drijfveer is om te verhuren kan je beter verkopen en kleiner terugkopen. In dezelfde regio zal een grotere woning meer opleveren dan dat een kleinere woning kost dus daar ga je financieel gewoon op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Je verkoopt dat deel van de woning niet, dus ook geen overdrachtsbelasting. Net als dat je geen extra overdrachtsbelasting hoeft te betalen als je na een verhuizing je oude woning gaat verhuren.

Het deel dat je verhuurt valt inderdaad in box 3. Dat betekent dat je over dat deel van de woningwaarde inderdaad belasting betaalt. Maar een zelfde deel van de hypotheek valt ook in box 3 en geeft een aftrekpost. En de huurinkomsten zijn verder belastingvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:30:
[...]

De problemen zitten niet alleen bij kleine jongens. Juist ook bij grote jongens die langetermijn projecten hebben is het lastig dat de kosten ook langere tijd flink doorstijgen terwijl de afgesproken aanneemprijs niet of nauwelijks groeit. Bij BAM ging het een paar jaar geleden bijna mis bij de afsluitdijk, waar RWS uiteindelijk het bedrijf heeft gered door niet het onderste uit de kan te hoeven. Maar bij Jansma Drachten ging het wel mis toen de kosten aan de ringweg in Groningen de pan uit rezen.
https://www.omropfryslan....erk-aan-groninger-rondweg
Dus ook problemen bij grote jongens.
En daar zullen ook nog wel problemen bij komen ook op langere termijn vrees ik. Er zitten nu nog wat nieuwbouwprojecten "in de pijplijn", waar nog aan gewerkt kan worden. Maar nieuwe projecten worden steeds moeilijker en al die politiek beloofde woningen gaan dus helemaal niet gerealiseerd worden. Ik denk dat ze voor het behalen van die targets in Den Haag heel erg afhankelijk gaan zijn van tijdelijke woningen.

Hier wordt overigens nog volop gebouwd. Maar dat zijn natuurlijk allemaal projecten die al lang geleden gestart zijn (en dat waren er nogal wat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:35:
Het deel dat je verhuurt valt inderdaad in box 3. Dat betekent dat je over dat deel van de woningwaarde inderdaad belasting betaalt. Maar een zelfde deel van de hypotheek valt ook in box 3 en geeft een aftrekpost. En de huurinkomsten zijn verder belastingvrij.
Dit is ook waarom de laatste paar jaar verhuren zo interresant was, je kon geld lenen voor 1% rente maar de woning verhuren leverde 5% op.
Aangezien je woning - lening ongeveer 0 is zorgt dat ervoor dat je 4% rendement hebt best leuk voor het risico.

Nu de rente meer richting de 4-6% gaat ( voor verhuur leningen ) en je 5% rendement gelijk gebleven is word dat een heel stuk minder goede propositie.
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:37:
[...]

En daar zullen ook nog wel problemen bij komen ook op langere termijn vrees ik. Er zitten nu nog wat nieuwbouwprojecten "in de pijplijn", waar nog aan gewerkt kan worden. Maar nieuwe projecten worden steeds moeilijker en al die politiek beloofde woningen gaan dus helemaal niet gerealiseerd worden. Ik denk dat ze voor het behalen van die targets in Den Haag heel erg afhankelijk gaan zijn van tijdelijke woningen.

Hier wordt overigens nog volop gebouwd. Maar dat zijn natuurlijk allemaal projecten die al lang geleden gestart zijn (en dat waren er nogal wat).
Dat is middelange termijn, wat dacht je dat het doet op lange termijn voor de kinderen die nu een beroep moeten kiezen? Zeker als het een tijdje aanhoud gaat niemand meer voor een opleiding kiezen voor de bouw want daar is geen werk in te krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door Shadowhawk00 op 12-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Een collega doet dat maar blijkbaar heb je een bepaalde maximale huur waarmee je dit soort dingen omzeilt. Bedoelt eigenlijk voor inwonende meerderjarige kinderen die kostgeld betalen.
Geen idee hoe dat precies zit maar het is dus best goed mogelijk.
Waarschijnlijk bedoel je de kamerverhuurvrijstelling. Als je een deel van je eigenwoning verhuurt en de jaarhuur lager is dan 5.881, dan hoef je daar niets mee te doen. Dus geen extra belastingen en de woning blijft gewoon in box 1, je houdt dus ook volledige renteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Dat zijn juist projecten die problemen zouden kunnen opleveren. Als ze tegen een bepaalde prijs zijn verkocht en ze de verhoogde bouwkosten niet kunnen doorberekenen.

Nieuwere projecten zullen de bouwers waarschijnlijk juist minder problemen opleveren, als het prijspeil aangepast is aan de hogere bouwkosten en er ook clausules zijn ingebouwd om eventuele kostenstijgingen in te perken/door te berekenen. Maar dan moeten die projecten wel gebouwd mógen worden (milieu-eisen) en verkocht worden. En moeten de mensen dus wel geïnteresseerd zijn in die nieuwe woningen.

(Maar er was toch zo veel woningnood? Dus als die woningen op de markt komen, dan zullen die toch als warme broodjes over de toonbank gaan...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Dat zijn juist projecten die problemen zouden kunnen opleveren. Als ze tegen een bepaalde prijs zijn verkocht en ze de verhoogde bouwkosten niet kunnen doorberekenen.

Nieuwere projecten zullen de bouwers waarschijnlijk juist minder problemen opleveren, als het prijspeil aangepast is aan de hogere bouwkosten en er ook clausules zijn ingebouwd om eventuele kostenstijgingen in te perken/door te berekenen. Maar dan moeten die projecten wel gebouwd mógen worden (milieu-eisen) en verkocht worden. En moeten de mensen dus wel geïnteresseerd zijn in die nieuwe woningen.

(Maar er was toch zo veel woningnood? Dus als die woningen op de markt komen, dan zullen die toch als warme broodjes over de toonbank gaan...?)
Klopt, als daar onhoudbare prijsafspraken zijn gemaakt dan kan dat best problematisch worden en dan ook al op redelijk korte termijn. Die terugloop in orders (waar men eigenlijk groei verwachtte) komt daar nog even bovenop op de iets langere termijn.

Wat mij opvalt in lokale media in zomaar een drietal regio's waar ik toevallig banden mee heb, is dat er ineens relatief veel gesproken wordt over "tijdelijke woningen" en dat die aan minder strenge eisen hoeven te voldoen dan permanente woningen, waardoor die relatief makkelijk te bouwen zijn en ook nog eens een stuk handiger qua vergunningen etc.... Ik hoop niet dat dat een kenmerk gaat worden voor "bouwperiode 2025 - 2035".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb het wel een keer gedaan, aan een heel net meisje, beide verdiepingen apart afgesloten, maar al snel kwam d'r vriend vaker en vaker op bezoek en woonde hij er ook zo'n beetje.

Gelukkig kreeg ze na een maand of 6 een woning aangeboden en zijn ze samen verhuisd, kon het wel met ze vinden trouwens, niet dat we bij elkaar op bezoek gingen, maar wel gewoon vrienden als we elkaar tegen kwamen met uitgaan.

Was ook nog in de tijd dat ik elk weekend ging stappen enzo, dus alles boeide niet zo veel, voelde meer als een luxe studentenhuis waar ik bijna gratis woonde door de huurinkomsten. Op papier woonden we gewoon samen, enige wat je betaalt is dan een hogere gemeentelijke belasting enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:38

Als het goed is mag je zonder box 3 een percentage van de totale oppervlakte verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Wat mij opvalt in lokale media in zomaar een drietal regio's waar ik toevallig banden mee heb, is dat er ineens relatief veel gesproken wordt over "tijdelijke woningen" en dat die aan minder strenge eisen hoeven te voldoen dan permanente woningen, waardoor die relatief makkelijk te bouwen zijn en ook nog eens een stuk handiger qua vergunningen etc.... Ik hoop niet dat dat een kenmerk gaat worden voor "bouwperiode 2025 - 2035".
Kan ook bias zijn, dat het je nu opvalt. Bij mij in de buurt zijn ze daar al sinds het begin van de eeuw over aan het praten en staan er op diverse plekken ook zulke tijdelijke woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:04
Je leest dat nieuwbouw prijzen niet kunnen zakken omdat de kosten hoog zijn. Dat lijkt in ieder geval niet aan orde in Park Triangel. Fase 5 van dit project is goedkoper dan de voorgaande 2 fases:

https://www.nieuwbouw-par...r&slug=a076M00004nJCVvQAO

Ik vraag mij af of het verschil uit de marges wordt gesnoept, of dat je 'minder' huis krijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door Midan op 12-06-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Midan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:46:
Je leest dat nieuwbouw prijzen niet kunnen zakken omdat de kosten hoog zijn. Dat lijkt in ieder geval niet aan orde in Park Triangel. Fase 5 van dit project is goedkoper dan de voorgaande 2 fases:

https://www.nieuwbouw-par...r&slug=a076M00004nJCVvQAO

Ik vraag mij af of het verschil uit de marges wordt gesnoept, of dat je 'minder' huis krijgt.
Ik zie eerlijk gezegd weinig prijsverschil tussen deze woningen en de vergelijkbare al verkochte woningen uit eerdere fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Ik zie eerlijk gezegd weinig prijsverschil tussen deze woningen en de vergelijkbare al verkochte woningen uit eerdere fases.
https://www.nieuwbouw-par...04nJCVvQAO/bouwnummer-361

https://www.nieuwbouw-par...04K9ssSQAR/bouwnummer-279

-27k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Bedrijven gaan failliet door een gebrek aan liquiditeit. Dat kan veroorzaakt worden door verlies door wat je hierboven beschrijft, maar ook door andere oorzaken (zoals inbeperking bankkredieten, afwaardering grondposities etc).

Vaak komen een aantal ongunstige factoren samen en is er dan snel een gebrek aan liquiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maar binnen die fases zit ook een heel groot verschil. Bijvoorbeeld
https://www.nieuwbouw-par...04K9ssSQAR/bouwnummer-217
uit de oude projectfases is vergelijkbaar met deze woningen, maar zit er in prijs tussenin.
En https://www.nieuwbouw-par...04nJCVvQAO/bouwnummer-382 is dan weer uit de nieuwe fase, maar in prijs scheelt het maar 3k met die dure uit de oude fase.

Ik denk wel dat er inderdaad wel een paar duizend euro prijsverschil tussen zit, maar dat de grootste prijsverschillen toch zitten binnen de zelfde fase. Om andere redenen dan veranderde markt. En dat het prijsverschil tussen de fases dus kleiner is dan het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Maar binnen die fases zit ook een heel groot verschil. Bijvoorbeeld
https://www.nieuwbouw-par...04K9ssSQAR/bouwnummer-217
uit de oude projectfases is vergelijkbaar met deze woningen, maar zit er in prijs tussenin.
En https://www.nieuwbouw-par...04nJCVvQAO/bouwnummer-382 is dan weer uit de nieuwe fase, maar in prijs scheelt het maar 3k met die dure uit de oude fase.

Ik denk wel dat er inderdaad wel een paar duizend euro prijsverschil tussen zit, maar dat de grootste prijsverschillen toch zitten binnen de zelfde fase. Om andere redenen dan veranderde markt. En dat het prijsverschil tussen de fases dus kleiner is dan het lijkt.
Die twee bouwnummers zijn niet helemaal vergelijkbaar. Nummer 382 heeft een groter perceel en een dakkapel(weliswaar een kleintje).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:34
Ik ben de ontwikkelingen van de betaalbaarheid op de voet aan het volgen en het lijkt erop dat we zo ongeveer nu op het niveau zitten van net voor de hypotheekrente stijging. Ik heb de gegevens verzameld en hieronder samengevat:

PeriodeRenteNVM Gemiddelde woningprijs Modaal inkomen Netto hypotheekNetto inkomen p/j Netto inkomen p/mPercentage van inkomen
Q1 20221,00%€ 431.000,00 € 37.000,00 € 1.299,00 € 29.287,00 € 2.440,58 53,22%
Q2 20223,00%€ 448.000,00 € 38.500,00 € 1.520,00 € 30.262,00 € 2.521,83 60,27%
Q1 20233,96%€ 394.000,00 € 40.000,00 € 1.416,00 € 32.164,00 € 2.680,33 52,83%
Q1 20243,51%€ 394.000,00 € 41.600,00 € 1.379,00 € 32.962,00 € 2.746,83 50,20%

Let op: brede tabel mogelijk scrollen naar rechts :)

Wat opvalt is dat de betaalbaarheid van een gemiddelde woning nu al een stuk beter is dan de gemiddelde woning toen de rentes zeer laag waren. De waardedaling van huizenprijzen is dus niet alleen met de hypotheekrentes te verklaren en ik denk dat het negatieve sentiment een grotere factor speelt dan ik zelf had verwacht. Als ik de waardedaling van mijn eigen woning zou doortrekken bij de NVM cijfers dan zou een gemiddelde woning in Q2 2023 380k kosten (de officiële cijfers komen over een maand). Dan heb je het zelfs over een betaalbaarheidspercentage van 51,0%. Tellen we daar ook nog de verwachte loonontwikkeling en rentedaling bij op dan komen we in 2024 uit op een percentage van 48,5%.

Al met al denk ik dat de huizenprijzen volgend jaar alweer op het prijsniveau van voor de hypotheekrente stijgingen zullen zitten onder andere door een betere financieringsruimte (door een beter loon en rente).

offtopic:
Bronnen/opmerkingen:
* Modale salarissen via link. Voor 2024 heb ik rekening gehouden met een conservatieve schatting van 4% loongroei (De Nederlandse bank houd rekening met 5,5%).
* Hypotheek netto berekening
* Loon netto berekening
* NVM cijfers woningprijzen link 1 en link 2.
* Ter illustratie ben ik voor 2024 ervan uit gegaan dat de woningprijzen op het prijsniveau van Q1 2023 blijft.
* Onder betaalbaarheid versta ik het percentage van het netto inkomen wat naar de netto hypotheek gaat. Bijvoorbeeld 1000 netto hypotheek en 2000 netto inkomen betekent 50%.
* ING gaat uit van een 0,45% daling in Nederlandse rentes tussen nu en 2024
* Huidige rente link en 2022 link

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:07
rente in q2 2022 was geen 1% meer. Het was toen al gestegen naar rond de 3%.
BlauweLucht schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:02:
Ik ben de ontwikkelingen van de betaalbaarheid op de voet aan het volgen en het lijkt erop dat we zo ongeveer nu op het niveau zitten van net voor de hypotheekrente stijging. Ik heb de gegevens verzameld en hieronder samengevat:

PeriodeRenteNVM Gemiddelde woningprijs Modaal inkomen Netto hypotheekNetto inkomen p/j Netto inkomen p/mPercentage van inkomen
Q2 20221,00%€ 448.000,00 € 38.500,00 € 1.370,00 € 30.262,00 € 2.521,83 54,33%

Wat opvalt is dat de betaalbaarheid van een gemiddelde woning nu al een stuk beter is dan de gemiddelde woning toen de rentes zeer laag waren. De waardedaling van huizenprijzen is dus niet alleen met de hypotheekrentes te verklaren en ik denk dat het negatieve sentiment een grotere factor speelt dan ik zelf had verwacht. Als ik de waardedaling van mijn eigen woning zou doortrekken bij de NVM cijfers dan zou een gemiddelde woning in Q2 2023 380k kosten (de officiële cijfers komen over een maand). Dan heb je het zelfs over een betaalbaarheidspercentage van 51,0%. Tellen we daar ook nog de verwachte loonontwikkeling en rentedaling bij op dan komen we in 2024 uit op een percentage van 48,5%.

Al met al denk ik dat de huizenprijzen volgend jaar alweer op het prijsniveau van voor de hypotheekrente stijgingen zullen zitten onder andere door een betere financieringsruimte (door een beter loon en rente).

offtopic:
Bronnen/opmerkingen:
* Modale salarissen via link. Voor 2024 heb ik rekening gehouden met een conservatieve schatting van 4% loongroei (De Nederlandse bank houd rekening met 5,5%).
* Loon netto berekening
* Ter illustratie ben ik voor 2024 ervan uit gegaan dat de woningprijzen op het prijsniveau van Q1 2023 blijft.
* Onder betaalbaarheid versta ik het percentage van het netto inkomen wat naar de netto hypotheek gaat. Bijvoorbeeld 1000 netto hypotheek en 2000 netto inkomen betekent 50%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

offtopic:
Bronnen/opmerkingen:
* Loon netto berekening
Toen de rente 1% was, was HRA verwaarloosbaar. Dus toen namen veel mensen 50% aflossingsvrij, wat de betaalbaarheid veel beter maakt, voor minimaal de rentevaste periode. Dus ondanks dat je appels met appels aan het vergelijken bent, is de situatie meer appels versus peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Bronnen/opmerkingen:
* Loon netto berekening
Nou is het ook wel zo dat de betaalbaarheidve koopwoning(% vh netto inkomen) idd bij een stilstaande stabile 2 á 3%inflatie (energie, eten, etc)best wel meevalt. Maarja we hebben nog steeds dat andere deel vh netto inkomen wat sneller opgaat ntrl, of de haalbaarheid in het totale plaatje er dan nog hetzelfde uitziet...hmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
Ragnar9999 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Hoe lees je die 0.45% daling af?
10-year yields:
Netherlands 2.85 2.65 2.50 2.4
Via: https://think.ing.com/forecasts/

2.85 - 2.4 = 0.45

[ Voor 7% gewijzigd door BlauweLucht op 12-06-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
innova58 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:27:
rente in q2 2022 was geen 1% meer. Het was toen al gestegen naar rond de 3%.

[...]
Klopt een foutje. Hierbij een correctie:

Het is nu nog makkelijker te zien waarom de daling in woningprijzen is ontstaan en waarom die weer in ieder geval deels teniet gedaan kan worden volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

BlauweLucht schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Het is nu nog makkelijker te zien waarom de daling in woningprijzen is ontstaan en waarom die weer in ieder geval deels teniet gedaan kan worden volgend jaar.
Hierbij ga je er wel vanuit dat mensen max lenen.
Ik weet niet of mijn omgeving representatief is ( :+ ) maar ik ken weinig stellen die maximaal lenen (obv 2 inkomens dus).

Een starter koopt ook geen gemiddelde woning, maar een woning daar (net) onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BlauweLucht schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Hangt wel af van wat je als basis neemt.

Op zich ben ik het net je eens dat je het beste kunt kijken naar de relatie woningprijs-modaal inkomen-rente, maar ik denk dat je beginpunt niet helemaal juist is. Volgens mij waren de woningprijzen begin 2022 al flink buiten proporties gestegen. En lag de verhouding met rente en modaal inkomen toen al flink scheef. Als je een vergelijkbaar tabelletje zou maken waarin is bv ook 2019 meeneemt, dan denk ik dat je conclusie juist zal zijn dat de woningprijzen nog een stuk verder kunnen dalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:18
Zo op het eerste oog te zien heeft de zolder een radiator ipv vloervloerverwarming in de nieuwe fase. Dus je krijgt ook gewoon minder voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SlayaStone schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Zo op het eerste oog te zien heeft de zolder een radiator ipv vloervloerverwarming in de nieuwe fase. Dus je krijgt ook gewoon minder voor het geld.
Yep, kouwe tenen op die zoldervloer in dat nieuwe aanbod..tja tja keuzes maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
SlayaStone schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Goed gezien. Zo te zien ook een electrische radiator(cop 1?). Waarschijnlijk is vloerverwarming op zolder meerwerk.

En ook geen eigen parkeerplaats.

Ze hebben dus hier en daar kosten bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Toen de rente 1% was, was HRA verwaarloosbaar. Dus toen namen veel mensen 50% aflossingsvrij, wat de betaalbaarheid veel beter maakt, voor minimaal de rentevaste periode. Dus ondanks dat je appels met appels aan het vergelijken bent, is de situatie meer appels versus peren.
Je problemen worden nog groter ;)

Je moet ook nog kijken naar de rente verschillen & product positionering.
De laagste rentes op 2 momenten vergelijken werkt alleen als je op beide momenten exact dezelfde lening afsluit. Er zit al een rente verschil tussen annuïtair & aflossingsvrij, maar je ziet ook nog dat de goedkope hypotheekproducten niet altijd alle mogelijkheden bieden.
En duurzaamheid heeft ook een enorme vlucht genomen, wat je ook weer kunt meenemen in de mix.

Ook bijvoorbeeld de LTV doet een duit in het rentezakje. Als we van gemiddeld 60% -> 80% gaan, krijg je er weer 0,1% bij. Maar ook complexere hypotheken (ZZP-ers, bonus regelingen etc.) lenen zich minder voor de budget hypotheken (meestal gewoon niet toegestaan) of Execution Only. Starters hebben daarin andere wensen dan doorstromers.

Dat maakt voorspellingen ook altijd zo tricky. Over de jaren heen verandert er stiekem een hoop, waardoor het lastig vergelijken is. Helemaal als de overheid elk jaar de spelregels ook nog aanpast, bijvoorbeeld hoeveel je partner inkomen meetelt, hoe om te gaan met studieschuld etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik ben de ontwikkelingen van de betaalbaarheid op de voet aan het volgen en het lijkt erop dat we zo ongeveer nu op het niveau zitten van net voor de hypotheekrente stijging.
Leuke tabel :)

Echter er is één ding dat je in dit statistisch verhaal niet meegenomen hebt: het volume is veel lager geworden, en daardoor de gemiddelde samenstelling van huizen die het aanbod vertegenwoordigen. In de 'goude tijd' werden veel huizen te koop gezet door mensen die goed woonden maar met de combi lage rente en overwaarde een kans zagen om nog beter te gaan wonen. Dat upwards moving is helemaal opgedroogd.

Als ik hier rond me kijk (n=1) zie ik dat het aanbod zich concentreert rond pakweg 500~750K woningen. Dat was twee jaar geleden nog wel anders toen ook de 800~1250 K goed in het aanbod aanwezig was. Ook die huizen komen nog wel te koop, én worden verkocht, maar dat zijn voortaan enkele stuks.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:04
Conrado schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Leuke tabel :)

Echter er is één ding dat je in dit statistisch verhaal niet meegenomen hebt: het volume is veel lager geworden, en daardoor de gemiddelde samenstelling van huizen die het aanbod vertegenwoordigen. In de 'goude tijd' werden veel huizen te koop gezet door mensen die goed woonden maar met de combi lage rente en overwaarde een kans zagen om nog beter te gaan wonen. Dat upwards moving is helemaal opgedroogd.

Als ik hier rond me kijk (n=1) zie ik dat het aanbod zich concentreert rond pakweg 500~750K woningen. Dat was twee jaar geleden nog wel anders toen ook de 800~1250 K goed in het aanbod aanwezig was. Ook die huizen komen nog wel te koop, én worden verkocht, maar dat zijn voortaan enkele stuks.
Precies mijn gedachten. Gemiddelde huizenprijs is/was nog beïnvloed door uitschieters, in dit geval was het afgelopen jaren een bias naar boven omdat zelfs voor klushuizen nog dik werd geboden. Eigenlijk zou de tabel van @BlauweLucht (en tevens andere woonstatistieken) van een 'modale' huizenprijs moeten uitgaan. Wat dat betreft vind ik de NVM rapportages per type huis en per regio altijd veel interessanter dan een landelijk gemiddelde, waarbij die laatstgenoemde een boel nuances platslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
https://www.bnr.nl/nieuws...er-werk-in-onroerend-goed
Zwakke woningmarkt leidt tot minder werk in onroerend goed

Het vacatureaanbod voor beroepen in de onroerendgoedsector is sinds augustus 15 procent gekrompen. Dit blijkt uit cijfers die BNR opvroeg bij de vacaturesite Indeed.
Tsja, conform verwachting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
"Huizenprijzen dalen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5,2 procent. Volgend jaar komt een einde aan de dalende trend; huizenkopers betalen dan gemiddeld nog wel 2,4 procent minder voor een bestaand koophuis dan in 2023

Door stijgende inkomens kunnen huizenkopers in 2024 weer ongeveer evenveel lenen als voordat de rente begon te stijgen. In combinatie met lagere huizenprijzen verbetert dat de kansen van kopers"

https://www.rabobank.nl/k...ro-lager-dan-tijdens-piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nou mooi, hier waren ze nog niet gedaald, kunnen ze weer verder omhoog ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Megalomania schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:04:
"Huizenprijzen dalen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5,2 procent. Volgend jaar komt een einde aan de dalende trend; huizenkopers betalen dan gemiddeld nog wel 2,4 procent minder voor een bestaand koophuis dan in 2023

Door stijgende inkomens kunnen huizenkopers in 2024 weer ongeveer evenveel lenen als voordat de rente begon te stijgen. In combinatie met lagere huizenprijzen verbetert dat de kansen van kopers"

https://www.rabobank.nl/k...ro-lager-dan-tijdens-piek
Heeft een bank ooit gelijk gehad qua voorspellingen/verwachtingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
JDx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:41:
Nou mooi, hier waren ze nog niet gedaald, kunnen ze weer verder omhoog ;)
Maar wat is er voor jou dan mooi aan dat ze weer omhoog gaan? Over het algemeen is omhoog voor zowel huizenbezitters als mensen die nog zoeken nadelig. Of heb je een portfolio met vastgoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Wispe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Heeft een bank ooit gelijk gehad qua voorspellingen/verwachtingen?
Over het algemeen zitten ze aardig in de goede richting, grote/onvoorspelbare events daargelaten (Corona, Oekraïne).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Maar wat is er voor jou dan mooi aan dat ze weer omhoog gaan? Over het algemeen is omhoog voor zowel huizenbezitters als mensen die nog zoeken nadelig. Of heb je een portfolio met vastgoed?
Nee ik heb een hele tijd onderwater gestaan (52.000 in de crisis) en ben er echt net uit, als alles weer gaat dalen komt dat weer veel te dicht bij. Stond vorig jaar nog maar 3000 "bovenwater", volgens de WOZ is dat nu 31.000, maar dat kan ook binnen enkele jaren weer weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Nee ik heb een hele tijd onderwater gestaan (52.000 in de crisis) en ben er echt net uit, als alles weer gaat dalen komt dat weer veel te dicht bij. Stond vorig jaar nog maar 3000 "bovenwater", volgens de WOZ is dat nu 31.000, maar dat kan ook binnen enkele jaren weer weg zijn.
Lijkt me sterk!
Als je op de vorige top in 2009 kocht dan was de prijs ergens in 2017 weer gelijk .

De woz waarde liep flink achter de verkoopwaarde, dat was geen richtlijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:36:
[...]

Lijkt me sterk!
Als je op de vorige top in 2009 kocht dan was de prijs ergens in 2017 weer gelijk .

De woz waarde liep flink achter de verkoopwaarde, dat was geen richtlijn.
Je betaalde in 2006 ook nog een flinke ovedrachtsbelasting en had wat extra nodig voor verbouwing, het was compleet verwaarloosd.

Situatie 2006

WOZ-waarde: 110K
Vraagprijs: 119K
Bod: 105K
Aankoop: 110K
Hypotheek 127K
Rente: 5,65%

Latere jaren

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qb3bQjQ.png

Situatie 2013

Baan aangeboden gekregen in Den Haag, huis onverkoopbaar, huis verhuurd

Situatie 2019

Bedrijf financieel ingekakt, nog steeds gezond maar kon het doen met de helft van het personeel, huurders betaalden niet, altijd politie uit de vloer, uiteindelijk door de rechter eruit gezet.

Na alle ellende en nog geen nieuw werk te hebben er zelf weer gaan wonen. Huis verwaarloosd, wel enkele duizenden euro's terug gekregen aan niet betaalde huur en 2000 schadevergoeding. Maar daar kon ik net een showroomkeuken van kopen van Superkeukens, dat was het wel.

Situatie 2022

Huizenprijzen hoog, hypotheek was begin dat jaar nog laag, diverse makelaars over de vloer gehad, ze zouden alle 3 zonder elkaar gesproken te hebben de vraagprijs op 165K zetten. Alleen ik kon zelf ook nergens anders heen met dat geld.

Situatie 2023

Hypotheekrente flink gestegen, huizenprijzen dalen, hier nog niet echt. Aanbod is ook erg mager, totaal geen doorstroming van mensen met verschillende wensen.

Richtlijn die ik nu kan vinden is deze woning
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-88597940-lienackers-11/

Zelfde huis, zelfde straat en de vraagprijs is 178K.

Voordelen van dit huis zijn de kunststof kozijnen met dubbelglas en een nette tuin, ik zit nog met de originele houten kozijnen (deels verrot) uit 1967. Is wel ooit ouderwets dubbelglas in gezet, behalve de deuren.

Wat ben ik er mee opgeschoten

Rond 2019 mijn luxe auto verkocht voor een ouwe barrel, inmiddels heb ik die ook niet meer, maar doe ik alles op de fiets. Toen 8 zonnepanelen a 300W laten plaatsen en het jaar erna een airco om de benedenverdieping mee te koelen en na de stijging van de energieprijzen ook te verwarmen.

Ergens in de tussentijd toen ik nog redelijk veel verdiende 2x mijn rente verlaagd doormiddel van een boete, deels uit de hyptheek, deels uit eigen geld. Betaal nu 2,35% tot einde looptijd, hypotheek 130K.

Netto hypotheek: 220 euro/maand
Energierekening: 54 euro/maand

Beleggingsdeel hypotheek zou na 30 jaar 60K zijn, later bijgesteld naar 45K as we speak is het 11K.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 14-06-2023 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:16:
[...]

Je betaalde in 2006 ook nog een flinke ovedrachtsbelasting en had wat extra nodig voor verbouwing, het was compleet verwaarloosd.

Situatie 2006

Hypotheek 127K

Latere jaren

[Afbeelding]

Situatie 2013

Situatie 2019

Bedrijf financieel ingekakt, nog steeds gezond maar kon het doen met de helft van het personeel, huurders betaalden niet, altijd politie uit de vloer, uiteindelijk door de rechter eruit gezet.

Na alle ellende en nog geen nieuw werk te hebben er zelf weer gaan wonen. Huis verwaarloosd, wel enkele duizenden euro's terug gekregen aan niet betaalde huur en 2000 schadevergoeding. Maar daar kon ik net een showroomkeuken van kopen van Superkeukens, dat was het wel.

Situatie 2022

Huizenprijzen hoog, hypotheek was begin dat jaar nog laag, diverse makelaars over de vloer gehad, ze zouden alle 3 zonder elkaar gesproken te hebben de vraagprijs op 165K zetten. Alleen ik kon zelf ook nergens anders heen met dat geld.

Situatie 2023

Hypotheekrente flink gestegen, huizenprijzen dalen, hier nog niet echt. Aanbod is ook erg mager, totaal geen doorstroming van mensen met verschillende wensen.

Voordelen van dit huis zijn de kunststof kozijnen met dubbelglas en een nette tuin, ik zit nog met de originele houten kozijnen (deels verrot) uit 1967. Is wel ooit ouderwets dubbelglas in gezet, behalve de deuren.

Rond 2019 mijn luxe auto verkocht voor een ouwe barrel, inmiddels heb ik die ook niet meer, maar doe ik alles op de fiets. Toen 8 zonnepanelen a 300W laten plaatsen en het jaar erna een airco om de benedenverdieping mee te koelen en na de stijging van de energieprijzen ook te verwarmen.

Ergens in de tussentijd toen ik nog redelijk veel verdiende 2x mijn rente verlaagd doormiddel van een boete, deels uit de hyptheek, deels uit eigen geld. Betaal nu 2,35% tot einde looptijd, hypotheek 130K.

Beleggingsdeel hypotheek zou na 30 jaar 60K zijn, later bijgesteld naar 45K as we speak is het 11K.
Ik las dat je in Den Haag woont dus ging ervan uit dat je daar een appartement had (met 3 slaapkamers enz).

Ter vergelijking:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Ik las dat je in Den Haag woont dus ging ervan uit dat je daar een appartement had (met 3 slaapkamers enz).

Ter vergelijking:

***members only***
Ja zo hard gaat het niet in Drenthe met huizen van rond de ton (begin deze eeuw).

Je mag blij zijn met enkele tienduizenden euro's overwaarde.

Als prijzen wel gaan dalen en blijven dalen zie ik het al snel weer in de buurt komen van die 130K. Heb in mijn hele leven nog geen overwaarde gehad, tot vorig jaar dan, vind het wel een veilig gevoel.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 14-06-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:40
JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Ja zo hard gaat het niet in Drenthe met huizen van rond de ton (begin deze eeuw).

Je mag blij zijn met enkele tienduizenden euro's overwaarde.

Als prijzen wel gaan dalen en blijven dalen zie ik het al snel weer in de buurt komen van die 130K. Heb in mijn hele leven nog geen overwaarde gehad, tot vorig jaar dan, vind het wel een veilig gevoel.
Minder snel omhoog, maar hopelijk ook minder snel omlaag.

En jij bent natuurlijk door je supertophypotheek al begonnen op 15% onderwaarde t.o.v. je hypotheek. Als je het aankoopbedrag vergelijkt met de schattingen die de makelaars vorige jaar gaven is het sinds je aankoop wel 50% gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Eärendil schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Minder snel omhoog, maar hopelijk ook minder snel omlaag.

En jij bent natuurlijk door je supertophypotheek al begonnen op 15% onderwaarde t.o.v. je hypotheek. Als je het aankoopbedrag vergelijkt met de schattingen die de makelaars vorige jaar gaven is het sinds je aankoop wel 50% gestegen.
Maar de overdrachtsbelasting was ook zo hoog omdat het toen nog werd gezien als een investering waar je sowieso aan zou verdienen, werd toch alleen maar mer waard, ik ga gewoon uit 122.000 euro.

Die verbouwing van 5000 had niet gehoeven, dan had ik alleen een wasbak en een magnetron, had een losse koelkast kunnen kopen en een gasstelletje er bovenop :'(

Maar goed, als ik het vanaf dat bedrag reken dan had ik het jaar ervoor ook al 8000 euro overwaarde ja.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 14-06-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Maar de overdrachtsbelasting was ook zo hoog omdat het toen nog werd gezien als een investering waar je sowieso aan zou verdienen, werd toch alleen maar mer waard, ik ga gewoon uit 122.000 euro.

Die verbouwing van 5000 had niet gehoeven, dan had ik alleen een wasbak en een magnetron, had een losse koelkast kunnen kopen en een gasstelletje er bovenop :'(

Maar goed, als ik het vanaf dat bedrag reken dan had ik het jaar ervoor ook al 8000 euro overwaarde ja.
Er zijn goede argumenten waarom je die extra kosten hebt gemaakt. Tegelijk is het wel je eigen keus geweest om 15% meer te lenen dan de koopsom. Dan is het niet heel gek dat je een flinke tijd onder water blijft.

Overigens zou je waarschijnlijk met een huurwoning heel wat meer geld kwijt zijn geweest. En kom je er met die koopwoning financieel waarschijniljk toch een stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Er zijn goede argumenten waarom je die extra kosten hebt gemaakt. Tegelijk is het wel je eigen keus geweest om 15% meer te lenen dan de koopsom. Dan is het niet heel gek dat je een flinke tijd onder water blijft.

Overigens zou je waarschijnlijk met een huurwoning heel wat meer geld kwijt zijn geweest. En kom je er met die koopwoning financieel waarschijniljk toch een stuk beter uit.
Dat was in 2006 nog normaal he, maximaal lenen en een verbouw depot. Het zou toch alleen maar meer waard worden, die rente van 5,65% ook vast zetten, niet variabel, heb je zekerheid.

Maar goed, daarom ook het stukje "wat heb ik er aan overgehouden" in m'n post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:42
JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:16:
[...]

Situatie 2006

Hypotheek 127K

Latere jaren

[Afbeelding]

Situatie 2013

Situatie 2019

Situatie 2022

Situatie 2023

Klinkt als een waardeloze hypotheek. Heb je nooit overwogen om extra af te lossen? Stiekem ben ik jaloer op die maandlasten. Ze zijn 6,5 keer zo laag als die van ons :+ (hoera voor kopen in 2022)

Ik heb overigens niet de indruk dat je nu onder water staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zenomyscus schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Klinkt als een waardeloze hypotheek. Heb je nooit overwogen om extra af te lossen? Stiekem ben ik jaloer op die maandlasten. Ze zijn 6,5 keer zo laag als die van ons :+ (hoera voor kopen in 2022)

Is toch ook niet zo? 30.000 in de plus + belegging van 11.000

Niet echt, tenzij het wel richting de onderwaarde gaat. Ben inmiddels 2 jaar ingeschreven voor een sociale woning, over 14 jaar heb ik hopelijk alle keus. Tenzij er dingen veranderen in mijn single life ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:40:
[...]

.. Tenzij er dingen veranderen in mijn single life ;)
Haha er was toch een minister met zo'n fantastische tip voor een of andere wanhopige starter? :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zenomyscus schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Waardeloze hypotheek? De lasten zijn 200 euro netto, daar kun je toch nooit van huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Dat was in 2006 nog normaal he, maximaal lenen en een verbouw depot. Het zou toch alleen maar meer waard worden, die rente van 5,65% ook vast zetten, niet variabel, heb je zekerheid.

Maar goed, daarom ook het stukje "wat heb ik er aan overgehouden" in m'n post.
Daarin mis ik nog wel een beetje hoe de situatie was geweest als je niet had gekocht.

Je hebt nu een tijd lang niet kunnen verkopen omdat je onder water stond, maar tegelijk waren de woonlasten ook niet extreem hoog. Als je de keus had gehad om te huren (als er al een huurwoning was), dan is de kans groot dat je heel wat extra geld aan huur kwijt was geweest. Je had dan theoretisch wel makkelijker uit Emmen weg kunnen gaan, maar de vraag is of je dan in Den Haag wel iets had kunnen vinden. En als dat was gelukt, wat je woonlasten dan waren geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-06-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Daarin mis ik nog wel een beetje hoe de situatie was geweest als je niet had gekocht.

Je hebt nu een tijd lang niet kunnen verkopen omdat je onder water stond, maar tegelijk waren de woonlasten ook niet extreem hoog. Als je de keus had gehad om te huren (als er al een huurwoning was), dan is de kans groot dat je heel wat extra geld aan huur kwijt was geweest. Je had dan theoretisch wel makkelijker uit Emmen weg kunnen gaan, maar de vraag is of je dan in Den Haag wel iets had kunnen vinden. En als dat was gelukt, wat je woonlasten dan waren geweest.
Ik heb toch 6 jaar in Den Haag gewoond, in die tijd heb ik mijn woning verhuurd gehad. Woonlasten waren daar op het einde alleen aan huur al 1100/maand. Zelfde woning nu 1295, had daar in ieder geval niet kunnen blijven wonen met 1 salaris.

Als ik niet had gekocht woonde ik nog in de sociale huurwoning waarin ik woonde voordat ik dit huis kocht. Ik was 18 of 19 toen ik uit huis ging naar een sociale huurwoning (appartement) van 280/maand geloof ik, midden in het centrum en toen ik 24 was met het oog op de toekomst een rijtjeshuis gekocht.

Toen ik terug kwam uit Den Haag nog bijna een half jaar in een sociale huurwoning gezeten hier, totdat de rechter de bewoners er uiteindelijk heeft uitgezet. Ze moeten eerst 3 maanden niet betalen voordat je een zaak aan kan gaan en dat duurt ook nog zo'n 3 maanden.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 14-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Als hij in Den Haag in 2013 zou kopen dan zat je met een budget van 150k in een flat van zo'n 60-65m2 in een buitenwijk of nabij het centrum in een wat minder populaire wijk (Laak). Dan had ie nu wel 150k overwaarde, maar ook een hypotheek van 700-800 ipv 200 p maand.
Maarja als je achteraf alles wist..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:42
Sport_Life schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Waardeloze hypotheek? De lasten zijn 200 euro netto, daar kun je toch nooit van huren?
Ja goed punt. Ik vond de staat van de belegging echter tegenvallen, daar ging het mij eigenlijk om. Maar dannog heb je gelijk. Voor 200 euro krijg je werkelijk niets meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Als hij in Den Haag in 2013 zou kopen dan zat je met een budget van 150k in een flat van zo'n 60-65m2 in een buitenwijk of nabij het centrum in een wat minder populaire wijk (Laak). Dan had ie nu wel 150k overwaarde, maar ook een hypotheek van 700-800 ipv 200 p maand.
Maarja als je achteraf alles wist..
Als hij nu in Den Haag zou willen kopen voor de 180k die zijn huidige woning naar verwachting opbrengt, dan denk ik dat de keus en stuk minder is dan in die 2013 situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:56:
[...]

Als hij nu in Den Haag zou willen kopen voor de 180k die zijn huidige woning naar verwachting opbrengt, dan denk ik dat de keus en stuk minder is dan in die 2013 situatie.
Klopt, destijds kon je nog een redelijk appartementje vinden voor minder dan 200.000 euro, was niet heel veel en niet op de beste plek, maar het was mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:56:
[...]

Voor 180k koop je daar nu niets meer leuks.
Maar ik bedoel als hij in 2013 , toen hij daar werkte, kocht.

https://www.funda.nl/koop...9696-snelliusstraat-84-a/

Die is leuk (locatie) en betaalbaar, maarja 32m2. En als je over 3 jaar een Haagse dame vindt dan zit je waarschijnlijk met verlies. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:18:
[...]

Voor 180k koop je daar nu niets meer leuks.
Maar ik bedoel als hij in 2013 , toen hij daar werkte, kocht.
Huren was achteraf zo gek nog niet, dat waren mooie flats, nu ook (bijna) onbetaalbaar.

Pagina: 1 ... 263 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg