Toon posts:

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 260 261 262 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Ik las gister op nu.nl, 1 op de 20 ondernemers hebben problematische schulden, vooral in de horeca. Dat valt behoorlijk mee, ook omdat onze zwaartekracht van onze economie bij de diensten zitten en die konden veel thuiswerken.

https://www.nu.nl/economi...blematische-schulden.html
Dat klopt, maar vergeet niet dat het aantal faillissementen de afgelopen jaren historisch gezien zeer laag lag, mede door heel veel steun. Er zijn dus heel veel bedrijven “fictief” gezond gebleven, terwijl de schulden zich hebben opgehoopt. Sommige economen verwachten een “inhaalslag” aan faillissementen. Maar goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor :) .. Hopelijk valt het inderdaad mee. Denk dat faillissementen van horeca niet zoveel invloed hebben op de huizenmarkt, mensen zijn inmiddels wel gewend aan dat elk cafe of restaurant eens in de zoveel jaar weer van eigenaar of naam veranderd ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:21
Oekiejoekie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:41:
[...]

Dit is wel een beetje typisch tweakers-denken. Overal waar ik mijn laptop open kan klappen kan ik werken. Denk ook even aan de mensen in de zorg, het onderwijs, de industrie en ga zo maar door. Daar is thuiswerken niet mogelijk, en die mensen hebben doorgaans ook niet het inkomen dat ze makkelijk toegang hebben tot de woningmarkt...
Voor de zorg en onderwijs komt het grootste pijnpunt, dat kun je ook buiten de randstad doen, daar komen ook een groot gedeelte van de tekorten, zeker in het onderwijs, je kan ook lesgeven in Zwolle, Schagen of Breda en aangrenzende dorpen. De industrie is meer verspreid over het land en niet enkel in de steden, ergo steden hebben juist weinig industrie, de havens van Rotterdam en Amsterdam zijn goed bereikbaar met de auto en niet midden in de stad. En veel industrie is buiten de grote stad. De steden en omliggende omgevingen zitten juist veel diensten die je prima vanuit huis kan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 12:06
Valorian schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Dat klopt, maar vergeet niet dat het aantal faillissementen de afgelopen jaren historisch gezien zeer laag lag, mede door heel veel steun. Er zijn dus heel veel bedrijven “fictief” gezond gebleven, terwijl de schulden zich hebben opgehoopt. Sommige economen verwachten een “inhaalslag” aan faillissementen. Maar goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor :) .. Hopelijk valt het inderdaad mee. Denk dat faillissementen van horeca niet zoveel invloed hebben op de huizenmarkt, mensen zijn inmiddels wel gewend aan dat elk cafe of restaurant eens in de zoveel jaar weer van eigenaar of naam veranderd ;)
Als ze inderdaad van eigenaar veranderen en open blijven wel. Als het een huurpand is ( wat vaak het geval is ) kan het ook zijn dat ze leeg blijven staan. En dat gaan mensen wel zien, een lege winkelstraat zet wel aan tot nadenken.
En als er veel horeca tegelijk omvalt heb je ook ineens veel schulden die niet afgelost worden. En mogelijk ook genoeg eigenaren die de woning moeten verkopen als ze die gebruikt hebben als onderpand.
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Voor de zorg en onderwijs komt het grootste pijnpunt, dat kun je ook buiten de randstad doen, daar komen ook een groot gedeelte van de tekorten, zeker in het onderwijs, je kan ook lesgeven in Zwolle, Schagen of Breda en aangrenzende dorpen. De industrie is meer verspreid over het land en niet enkel in de steden, ergo steden hebben juist weinig industrie, de havens van Rotterdam en Amsterdam zijn goed bereikbaar met de auto en niet midden in de stad. En veel industrie is buiten de grote stad. De steden en omliggende omgevingen zitten juist veel diensten die je prima vanuit huis kan doen.
En toch staan er dagelijks in de ochtend files naar de steden en in de avond files precies de andere kant op. Dus blijkbaar is er toch een noodzaak om elke dag van buiten de stad naar de stad te reizen en omgekeerd.
En die noodzaak is voor het gros van de mensen dat ze naar hun werk moeten. Niemand gaat voor zijn plezier in de file staan.

[Voor 31% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-06-2023 13:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spijkerhoofd
sdk1985 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Meestal is het én én. Dus extra kosten bovenop de brandstof prijs. In het onderwijs is het nu bijvoorbeeld nu al geen vetpot (max 25 km per reis).
Het onderwijs is bij uitstek een vak die op de fiets af kan omdat er overal in ieder dorp wel een of meerdere scholen zijn, en daar zit het pijnpunt van de lerarentekorten in de grote steden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Als ze inderdaad van eigenaar veranderen en open blijven wel. Als het een huurpand is ( wat vaak het geval is ) kan het ook zijn dat ze leeg blijven staan. En dat gaan mensen wel zien, een lege winkelstraat zet wel aan tot nadenken.
En als er veel horeca tegelijk omvalt heb je ook ineens veel schulden die niet afgelost worden. En mogelijk ook genoeg eigenaren die de woning moeten verkopen als ze die gebruikt hebben als onderpand.
Dat is waar. Qua leegstand denk ik overigens dat de meeste kleine pandjes snel weer gevuld worden. Meer zorgelijk zijn enorme lappen winkel-m2's die niet meer helemaal van deze tijd zijn, zoals het V&D pand aan de Kalverstraat in A'dam welke al 7 jaar leeg staat, en het Decathlon (voormalig C&A) pand in Utrecht aan het Vredenburg welke na de zomer ook weer leeg staat. Maar goed, dat is misschien wat off-topic. Tenzij iemand denkt dat je er goed woningen van kan maken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Heb recent nog wat leraren gesproken ( groepsreis ) en die gaven ook aan dat ze gewoon geld toeleggen op de reiskosten op dit moment. En dat er daarom dus veel collega's dichter bij huis ( niet in de randstad ) gaan werken omdat ze in de randstad niet kunnen wonen.
Het speelt dus bij heel veel mensen dat als ze überhaupt een reiskostenvergoeding krijgen, die bij lange na niet de werkelijke kosten dekt. Maar dat is iets wat niet echt van de laatste jaren is. Desondanks zijn er ook een hoop mensen die ver van het werk wonen en ook verder zijn zijn gaan wonen. Wat dat betreft ben ik het wel met Spijkerhoofd eens: een hoop mensen trekken zich weinig aan van hogere reiskosten. Dat zie je ook soms bij de keus van de auto, waarbij sommige mensen liever een onzuinige auto rijden en daarmee in feite ook al een hoop extra kosten per km hebben. Soms meer dan wat de kilometerheffing vermoedelijk gaat kosten.

En eerlijk gezegd is het al heel wat dat die collega's de mogelijkheid hebben om dichter bij huis te gaan werken. Een paar jaar geleden was die mogelijkheid er sowieso niet. (En in sommige beroepsgroepen is die mogelijkheid ook nu nog niet echt aanwezig.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
Wat betreft rekeningrijden denk ik dat het wel mee gaat vallen met die enorme gevolgen die partijen als CNV vrezen (en hier soms ook benoemd worden). In praktijk verwacht ik dat we zo hard mensen nodig blijven houden dat werkgevers gewoon meer vergoeding gaan geven (met bijbehorende hoge kosten van dien) en dat weer doorbelasten aan hun klanten (door duurdere producten en diensten). Dat zorgt dat alles duurder wordt, dat wel, maar dan voor iedereen en niet specifiek voor de autorijders die wat verder van hun werk wonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Het onderwijs is bij uitstek een vak die op de fiets af kan omdat er overal in ieder dorp wel een of meerdere scholen zijn, en daar zit het pijnpunt van de lerarentekorten in de grote steden.
Yes, wat dus een voorbeeld is dat bij stijgende vervoerskosten de druk op de lokale huizenmarkt groter kan worden.
[...]

Voor de zorg en onderwijs komt het grootste pijnpunt, dat kun je ook buiten de randstad doen, daar komen ook een groot gedeelte van de tekorten, zeker in het onderwijs, je kan ook lesgeven in Zwolle, Schagen of Breda en aangrenzende dorpen.
Overigens is er in regio Breda ook een leraren tekort. Maar dat is een andere discussie.

[Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 06-06-2023 13:12]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:16
Hier tussen Arnhem en Nijmegen weer een mooie stijging van 1.4%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
sdk1985 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Yes, wat dus een voorbeeld is dat bij stijgende vervoerskosten de druk op de lokale huizenmarkt groter kan worden.
Wat is de 'lokale huizenmarkt' eigenlijk in deze context?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spijkerhoofd
sdk1985 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Dat is met leraren dus niet, want zij kunnen prima in het dorp of omliggende plaatsen aan de slag en hoeven niet in Amsterdam te werken. Stijgende vervoerskosten is voor een leraar geen probleem want die heeft hij nauwelijks want ze wonen al in de regio.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:04:
En toch staan er dagelijks in de ochtend files naar de steden en in de avond files precies de andere kant op. Dus blijkbaar is er toch een noodzaak om elke dag van buiten de stad naar de stad te reizen en omgekeerd.
En die noodzaak is voor het gros van de mensen dat ze naar hun werk moeten. Niemand gaat voor zijn plezier in de file staan.
In de file staan is een keuze heh, want de meeste mensen werken op kantoor en kunnen prima deels thuis werken, ik werk maandag en woensdag op kantoor, ik zorg dat ik om 7 uur op de weg zit, het is druk maar zelden files, op de terugweg idem dito, maar wat doen de meeste, die zitten rond 8 en 9 uur op de weg, dat is vragen om problemen, dus waarom niet voor of na de spits rijden? Ik heb een collega die om 10 uur vanuit Voorhout naar Amsterdam rijd, zelden file en op de terugweg ook zegt hij. Waarom werken ze niet meer thuis? Tijdens corona stond er bijna geen file dus het kan wel, maar dan moeten we wel willen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:32
[...]

Voor de zorg en onderwijs komt het grootste pijnpunt, dat kun je ook buiten de randstad doen, daar komen ook een groot gedeelte van de tekorten, zeker in het onderwijs, je kan ook lesgeven in Zwolle, Schagen of Breda en aangrenzende dorpen.
En weer een stukje typisch tweakers-denken. Hoger onderwijs (HBO/WO) kun je prima in de periferie doen. De studenten zitten meestal op kamers. Wageningen is een goed voorbeeld van een kleine plaats, waar toch een grote universiteit zit. Maar op de een of andere manier denk ik toch dat er protesten komen als we de universiteiten van Amsterdam, Utrecht, Leiden en Rotterdam opdoeken, en vervangen door de universiteiten van Drachten, Emmen, Emmeloord en Terneuzen... Daarnaast hebben de grote steden in de Randstad dan ook meteen een groot probleem, want er is daar ook toerisme. Toeristen verwachten horeca, en daar hebben studenten vaak een bijbaantje.

Lager onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO is onderwijs wat typisch in de regio is. Je kunt moeilijk verwachten dat ouders in de Randstad hun kinderen naar een internaat in Winterswijk sturen, omdat voor de leraren daar de huizen wel betaalbaar zijn.

En verder: Waar hoger opgeleiden tegen een hoog salaris werken, werken ook lager opgeleiden tegen een laag salaris. Als ik bij ons op kantoor kijk, dan lopen er ook continu 2 beveiligers rond, een paar man facilitaire dienst, de catering, iemand die de koffieautomaten onderhoudt en elke avond na 18.00 uur tig schoonmakers. Simpelweg zeggen "als je het niet kunt betalen, dan ga je maar in Schagen wonen", is te kort door de bocht. Iemand die in Schagen woont, komt 's avonds niet voor 3 uurtjes werken tegen minimumloon naar Amsterdam om jouw rotzooi op de werkplek op te ruimen.

Zorg is ook iets wat je niet kunt verplaatsen. Ja, sommige geplande zorg als heupoperaties en zo wel, maar mensen willen toch in de regio zorg krijgen. Spoedzorg zul je toch ook in de grote steden moeten hebben. Je zult maar in Amsterdam een hartaanval krijgen, en dan naar de spoedeisende hulp in Dronten gebracht worden. Want tja, daar waren betaalbare huizen voor het zorgpersoneel...
De industrie is meer verspreid over het land en niet enkel in de steden, ergo steden hebben juist weinig industrie, de havens van Rotterdam en Amsterdam zijn goed bereikbaar met de auto en niet midden in de stad. En veel industrie is buiten de grote stad. De steden en omliggende omgevingen zitten juist veel diensten die je prima vanuit huis kan doen.
En die dienstenbedrijven, die vallen of staan met lager opgeleid personeel die ze daarbij ondersteunt, met een lager salaris, wat geen toegang heeft tot de woningmarkt.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:52:
[...]

In de file staan is een keuze heh, want de meeste mensen werken op kantoor en kunnen prima deels thuis werken, ik werk maandag en woensdag op kantoor, ik zorg dat ik om 7 uur op de weg zit, het is druk maar zelden files, op de terugweg idem dito, maar wat doen de meeste, die zitten rond 8 en 9 uur op de weg, dat is vragen om problemen, dus waarom niet voor of na de spits rijden? Ik heb een collega die om 10 uur vanuit Voorhout naar Amsterdam rijd, zelden file en op de terugweg ook zegt hij. Waarom werken ze niet meer thuis? Tijdens corona stond er bijna geen file dus het kan wel, maar dan moeten we wel willen...
Tijdens corona werden mensen en bedrijven verplicht tot thuiswerken. Toen kon een bedrijf niet zeggen je moet 2-3 dagen op kantoor zitten want dat mocht niet.
Niet iedereen heeft de luxe om zelf zijn werktijden te bepalen, of door de aard van het werk of door andere afhankelijkheden ( kinderen )
Dus nee in de file staan is geen keuze, want dan zeg je dus dat het grootste deel van de mensen het leuk vind om in de rij te staan wachten. Maar als je kind naar de BSO moet vanaf 7:30 of 8:00 dan kan jij niet om 7:00 zelf van huis vertrekken. Als dat kind ook weer voor 19:00 opgehaald dient te worden kan je ook niet pas om 10:00 vertrekken dus dan zit je gewoon in de file.

En we kunnen hier roepen het lerarentekort is geen probleem, maar daar denkt een groot deel toch anders over. De huizenmarkt staat niet op zichzelf veel ontwikkelingen zijn ook reactie op iets anders ( stikstof, ruimtelijke ordening, bevolkingsgroei, belastingregels ), dus de negatieve effecten van andere relateerde onderwerpen en de effecten onderling zijn best wel van belang om te kijken hoe de markt zich gaat ontwikkelen.
Oekiejoekie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:59:
Zorg is ook iets wat je niet kunt verplaatsen. Ja, sommige geplande zorg als heupoperaties en zo wel, maar mensen willen toch in de regio zorg krijgen. Spoedzorg zul je toch ook in de grote steden moeten hebben. Je zult maar in Amsterdam een hartaanval krijgen, en dan naar de spoedeisende hulp in Dronten gebracht worden. Want tja, daar waren betaalbare huizen voor het zorgpersoneel...
Het kan wel maar of dat een wenselijke manier is om het huizentekort op te lossen 8)7
Over een aantal jaar gaan we het wel krijgen dat mensen met gezinnen de randstad uit gaan omdat er simpelweg gewoon geen scholen meer zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-06-2023 14:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

En weer een stukje typisch tweakers-denken. Hoger onderwijs (HBO/WO) kun je prima in de periferie doen. De studenten zitten meestal op kamers. Wageningen is een goed voorbeeld van een kleine plaats, waar toch een grote universiteit zit. Maar op de een of andere manier denk ik toch dat er protesten komen als we de universiteiten van Amsterdam, Utrecht, Leiden en Rotterdam opdoeken, en vervangen door de universiteiten van Drachten, Emmen, Emmeloord en Terneuzen... Daarnaast hebben de grote steden in de Randstad dan ook meteen een groot probleem, want er is daar ook toerisme. Toeristen verwachten horeca, en daar hebben studenten vaak een bijbaantje.
In bijna ieder vakantieland waar ik kom werken geen of nauwelijks studenten in de horeca maar volwassen mensen waar in de horeca werken een volwaardige baan is, en geen studentenbaan, dus dit is voor de ondernemers om te veranderen. Verder zijn de universiteiten buiten de randstad om best goed verspreid en HBO instellingen helemaal want die zitten ook buiten de universiteitsteden. Over het algemeen hoeven de meeste jongeren niet op kamers te wonen want er is voor de meeste wel een universiteit of HBO in de buurt.
Lager onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO is onderwijs wat typisch in de regio is. Je kunt moeilijk verwachten dat ouders in de Randstad hun kinderen naar een internaat in Winterswijk sturen, omdat voor de leraren daar de huizen wel betaalbaar zijn.

En verder: Waar hoger opgeleiden tegen een hoog salaris werken, werken ook lager opgeleiden tegen een laag salaris. Als ik bij ons op kantoor kijk, dan lopen er ook continu 2 beveiligers rond, een paar man facilitaire dienst, de catering, iemand die de koffieautomaten onderhoudt en elke avond na 18.00 uur tig schoonmakers. Simpelweg zeggen "als je het niet kunt betalen, dan ga je maar in Schagen wonen", is te kort door de bocht. Iemand die in Schagen woont, komt 's avonds niet voor 3 uurtjes werken tegen minimumloon naar Amsterdam om jouw rotzooi op de werkplek op te ruimen.

Helemaal mee eens, echter ik snap ook dat leerkrachten de grote stad vermijden vanwege de dure woningen of de te kleine betaalbare woningen, een deel van het probleem word ook veroorzaakt dat als een leerkracht in de stad verblijft en het wil kinderen dat er weinig beschikbare woonruimte is, dus voordat ze ervaren is verlaat ze de stad al omdat daar betere woningen zijn voor een gezin. U laat overkomen alsof ik het mee eens ben dat mensen die het niet kunnen betalen maar naar Schagen gaan, maar ik snap de mensen wel dat ze met een laag salaris niet meer in de stad wonen, het is aan de politiek om een oplossing te zoeken.

Een deel van de oplossing is om lager geschoolde mensen het zelfde te betalen als een hoger opgeleide, iets wat in het MBO techniek al gebeurt, zoek maar eens een betaalbare timmerman of loodgieter, die zijn er niet meer. Een deel van de problemen worden veroorzaakt dat er heel veel mensen een HBO of WO papiertje hebben omdat het gewoon beter betaald dan een MBO papiertje. In mijn leeftijdsgroep, tussen de 25 en 35, is 60% hoger opgeleid, en onder de Zoomers word dat percentage enkel hoger en hoger met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Tijdens corona werden mensen en bedrijven verplicht tot thuiswerken. Toen kon een bedrijf niet zeggen je moet 2-3 dagen op kantoor zitten want dat mocht niet. Niet iedereen heeft de luxe om zelf zijn werktijden te bepalen, of door de aard van het werk of door andere afhankelijkheden ( kinderen )
We hebben massaal laten zien dat het prima kon, dus waarom kan het nu ineens niet meer? De aard van het werk is niet veranderd, en met kinderen is thuiswerken enkel makkelijker. Daarnaast ik zie en hoor nog steeds veel mensen die gewoon thuiswerken, sommige zij zelfs van baan gewisseld om thuis te kunnen werken.
Dus nee in de file staan is geen keuze, want dan zeg je dus dat het grootste deel van de mensen het leuk vind om in de rij te staan wachten. Maar als je kind naar de BSO moet vanaf 7:30 of 8:00 dan kan jij niet om 7:00 zelf van huis vertrekken. Als dat kind ook weer voor 19:00 opgehaald dient te worden kan je ook niet pas om 10:00 vertrekken dus dan zit je gewoon in de file.
Voor de mensen die op kantoor werken(minstens de helft van de werkenden) kan dus wel thuis werken, alleen kiezen we hier niet voor velen dan. Daarnaast meer dan de helft van de mensen werken parttime met werkuren van maximaal 32 uur per week en sommige zelfs minder wat betekend dat 2x per week de kinderen niet de BSO hoeven omdat een van de ouders thuis is, dus geen enkele reden dat de andere ouder niet om 7 uur kan vertrekken of later, nogmaals een keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:08:
[...]

We hebben massaal laten zien dat het prima kon, dus waarom kan het nu ineens niet meer? De aard van het werk is niet veranderd, en met kinderen is thuiswerken enkel makkelijker. Daarnaast ik zie en hoor nog steeds veel mensen die gewoon thuiswerken, sommige zij zelfs van baan gewisseld om thuis te kunnen werken.
Omdat de mensen die de beslissingen maken over het thuiswerken vaak niet de mensen zijn die er last van hebben. Toen de overheid het verplicht stelde konden managers niet eisen dat hun personeel X dagen in de week op kantoor zou zijn. Nu kunnen en doen ze dat dus gewoon wel, en voor veel werk is het ook wel handig om 1-2 dagen in de week samen te zitten voor overleg.
Het zijn diezelfde managers die besluiten om bedrijven van buiten de randstad naar de randstad te verhuizen zodat ze dichter bij hun werk wonen.
Voor de mensen die op kantoor werken(minstens de helft van de werkenden) kan dus wel thuis werken, alleen kiezen we hier niet voor velen dan. Daarnaast meer dan de helft van de mensen werken parttime met werkuren van maximaal 32 uur per week en sommige zelfs minder wat betekend dat 2x per week de kinderen niet de BSO hoeven omdat een van de ouders thuis is, dus geen enkele reden dat de andere ouder niet om 7 uur kan vertrekken of later, nogmaals een keuze.
Kunnen en mogen zijn 2 verschillende dingen. Parttime betekend niet dat je flexibel bent, veel mensen werken op school of zorg waar je niet even kan zeggen ik kom 1 uurtje later.
Dus tja dan werk je 4 dagen in de week waarvan 2 verplicht op kantoor, je kan je baan opzeggen en proberen iets dichter bij huis te vinden, en als je vrouw die week toevallig vroege dienst heeft dan moet iemand de kinderen naar de BSO brengen.

Overigens is de beste oplossing hiervoor gewoon bedrijven die in de randstad zitten gewoon een kilometerheffing te geven voor elke medewerker die op meer dan 5km afstand woont en dan een vergoeding per km per dag dat die persoon op kantoor moet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:37
[...]
Nou ja, Amsterdam heeft best veel ziekenhuizen. Misschien wel iets te veel. Die concurreren met elkaar om personeel. Met het faillissement van het Slotervaart ziekenhuis kwam er weer wat lucht terwijl heel dat ziekenhuis nu niet echt wordt gemist qua capaciteit.

En qua spoedzorg zijn er geluiden dat er sprake is van overcapaciteit. Zowat ieder ziekenhuis heeft een eigen spoedpost.

Er zit nog steeds inefficiëntie in de zorg en dat uit zich ook in personeelstekorten.

https://www.zorgvisie.nl/te-veel-sehs-grote-steden/

Even gauw een stukje (opinie) bij gezocht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39
Volgens Funda is mijn huis afgelopen maand 0,5% meer waard geworden (ZO Brabant), ben benieuwd waar de NVM mee komt, al duurt dat nog een maand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadowhawk00
Laapo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:01:

En qua spoedzorg zijn er geluiden dat er sprake is van overcapaciteit. Zowat ieder ziekenhuis heeft een eigen spoedpost.
Dat wil je bij spoedzorg ook, je wilt niet bij een aanrijding of hartaanval horen, tja sorry we zijn bezet bel over 1 uur nog maar eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laapo
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Dat wil je bij spoedzorg ook, je wilt niet bij een aanrijding of hartaanval horen, tja sorry we zijn bezet bel over 1 uur nog maar eens.
Uiteraard. Met overcapaciteit bedoel ik dus meer dan nodig om hun taak uit te kunnen voeren. Maar goed, bedoel maar te zeggen dat tekorten deels ook komen omdat er meer vraag is vanwege de vele ziekenhuizen.

Kwam nog een artikel tegen over huisvesting van belangrijke beroepsgroepen, er gebeurt wel het een en ander op dit vlak. Straks krijg je de situatie dat personeel buiten Amsterdam een zorgbaan in Amsterdam gaan zoeken omdat ze met deze voorrang eerder in aanmerking komen voor een woning dan in de eigen gemeente.

https://www.parool.nl/ams...ar-zorgpersoneel~bbd97a11

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spijkerhoofd
Laapo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Uiteraard. Met overcapaciteit bedoel ik dus meer dan nodig om hun taak uit te kunnen voeren. Maar goed, bedoel maar te zeggen dat tekorten deels ook komen omdat er meer vraag is vanwege de vele ziekenhuizen.

Kwam nog een artikel tegen over huisvesting van belangrijke beroepsgroepen, er gebeurt wel het een en ander op dit vlak. Straks krijg je de situatie dat personeel buiten Amsterdam een zorgbaan in Amsterdam gaan zoeken omdat ze met deze voorrang eerder in aanmerking komen voor een woning dan in de eigen gemeente.

Hoewel het een nobel streven is zie ik weinig in een structurele oplossing want hoe houden we de leraar en de verpleegkundige in de stad, want leuk als je begin 20 ben, maar op een gegeven moment willen de meeste toch jongen dus als ze een paar jaar ervaring opgedaan hebben gaan ze weer weg naar buiten de stad omdat daar wel betaalbare eengezinswoningen zijn.

Wat mij trouwens tegen de borst stuit is dat ik nergens lees in het artikel over de vuilnisman, de schoonmaker en andere laag opgeleiden doch belangrijke beroepen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Laapo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Het is toch een ongelooflijk zwaktebod dat ze nu als bijzonderheid krampachtig voorrang willen verlenen aan een bescheiden groepje "belangrijke" werknemers. Terwijl die precies is waarom we een paar decennia geleden sociale woningbouw hadden én ook voldoende sociale woningbouw hadden. Maar decennia lang bezuinigen en tegenwerken heeft die sociale woningbouw flink uitgekleed. Terwijl men in plaats daarvan "de markt* zijn gang heeft laten gaan en er vooral veel onbetaalbare woningen zijn gebouwd. Dan is de huidige situatie geen onlogisch gevolg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bunk Hulkers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:13
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Het is toch een ongelooflijk zwaktebod dat ze nu als bijzonderheid krampachtig voorrang willen verlenen aan een bescheiden groepje "belangrijke" werknemers. Terwijl die precies is waarom we een paar decennia geleden sociale woningbouw hadden én ook voldoende sociale woningbouw hadden. Maar decennia lang bezuinigen en tegenwerken heeft die sociale woningbouw flink uitgekleed. Terwijl men in plaats daarvan "de markt* zijn gang heeft laten gaan en er vooral veel onbetaalbare woningen zijn gebouwd. Dan is de huidige situatie geen onlogisch gevolg.
Dan moeten die "belangrijke " werknemers meer salaris krijgen en dus ook de klantjes een hogere rekening betalen igv de zorg : Dus als vb, woon je in een dure stad, ga je meer zorgpremie betalen.

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Verdelingsproblemen. Die neem je niet weg door alleen maar meer van de koek naar corporaties te schuiven.

Ik snap eigenlijk wel dat ze nu een inieminie deel aan gericht willen gaan toewijzen aan dit soort groepen. Een wachtlijst is natuurlijk uiterst inefficiënt, tel daar een reservoir aan urgenten bij op en je krijgt een complete cluster f...

Vind overigens een verpleegkundige, agent of docent dé doelgroepen voor leuke koopwoningen ipv huur. Stabiele beroepen waar al gauw modaal of modaal+ wordt verdiend.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Conrado
Ik geloof de zorg, onderwijs, hbo, mbo discussie ondertussen wel. Zullen we het weer over de huizenmarkt hebben :)
Laapo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Verdelingsproblemen. Die neem je niet weg door alleen maar meer van de koek naar corporaties te schuiven.

Ik snap eigenlijk wel dat ze nu een inieminie deel aan gericht willen gaan toewijzen aan dit soort groepen. Een wachtlijst is natuurlijk uiterst inefficiënt, tel daar een reservoir aan urgenten bij op en je krijgt een complete cluster f...

Vind overigens een verpleegkundige, agent of docent dé doelgroepen voor leuke koopwoningen ipv huur. Stabiele beroepen waar al gauw modaal of modaal+ wordt verdiend.
Als er dan maar voldoende voor die doelgroepen gebouwd zou worden. Maar daar schort het dus aan.

Dat 'verdelingsprobleem' zit er vooral in dat men op veel plekken liever bv één dure woning bouwt in plaats van op de zelfde grond en voor de zelfde kosten twee betaalbare woningen. Leuk als je dat kunt betalen en ook prima als daar óók voor wordt gebouwd, maar niet als er daardoor veel te weinig betaalbare woningen komen.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:17

JDx

Ben ik ^

Conrado schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:37:
Ik geloof de zorg, onderwijs, hbo, mbo discussie ondertussen wel. Zullen we het weer over de huizenmarkt hebben :)
Valt me op dat het aanbod hier (Zuid-Oost Drenthe) nog steeds erg laag is en de prijzen daardoor erg hoog, ze zakken ook niet. Volgens mij komt dit omdat mensen ook nergens anders heen kunnen.

Wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn hier ook gewoon 5+ jaar en koopwoningen voor de lokale bevolking die niet zo veel verdient ook niet op te brengen.

Ik zou mijn eigen huis niet eens kunnen kopen, als ik naar de WOZ-waarde kijk zou ik de helft van mijn huis nog niet eens kunnen kopen met een salaris van 2000/maand. Ik zou best kleiner willen en deze woning beschikbaar stellen beschikbaar stellen voor een gezin.

Maar al zou ik een appartement vinden van 120.000 euro, dan nog zou ik niet kunnen verhuizen en ik zou er enorm op achteruit gaan met een appartement in die prijsklasse (en die zijn er niet).

Kreeg afgelopen week dus ook weer een brief in de bus of ik mijn huis wil verkopen, nu of in de toekomst, gebreken geen probleem, heel lijstje en een telefoonnummer en e-mail adres.

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vroeger zei ik nog wel eens er staat zo veel leeg, oude bedrijfsgebouwen, scholen, maak daar woningen van, maar dat is momenteel ook niet het geval, het gebouw (oude school) waar een bedrijf die ik ken heen zou gaan tijdens een sloop/nieuwbouw van hun huidige gebouw zit nu vol asielzoekers.

Ik woon in een rijtjeshuis, gekocht in 2006 voor 109.000 euro, verderop in de straat staat eenzelfde op huis, met een kleine uitbouw van 6m2 voor 205.000 euro en dat is het in de hele wijk.

Toen ik dit huis kocht verdiende ik 1820/maand (bruto) ik heb niets afgelost, wel twee keer de rente verlaagd in de afgelopen 17 jaar en betaal nu 230/maand aan hypotheek, dus ja, waarom zou ik weg gaan. Heb een warmtepomp en zonnepanelen en mijn energielasten zijn 54/maand.

Sta wel al 2 jaar ingeschreven voor een sociale woning, ik denk wie weet komt er ooit nog een leuk (nieuwbouw) appartementje, maar door de overwaarde zou ik dan geen huurtoeslag krijgen en waarschijnlijk een dikke 700/maand betalen aan huur.

Het zit helemaal vast hier, volgens vrienden in Groningen ook.

[Voor 61% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 07:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:18:
[...]

Als er dan maar voldoende voor die doelgroepen gebouwd zou worden. Maar daar schort het dus aan.

Dat 'verdelingsprobleem' zit er vooral in dat men op veel plekken liever bv één dure woning bouwt in plaats van op de zelfde grond en voor de zelfde kosten twee betaalbare woningen. Leuk als je dat kunt betalen en ook prima als daar óók voor wordt gebouwd, maar niet als er daardoor veel te weinig betaalbare woningen komen.
Dat valt wel mee, als ik hier kijk naar nieuwbouw projecten is dat toch echt gewoon een mix van appartementen. kleine rijtjeshuizen, 2kappers en vrijstaand. Waarbij de verdeling qua grond ongeveer gelijk is dus er worden veel meer appartementen en rijtjeshuizen opgeleverd dan vrijstaande woningen.

Het grote probleem is niet dat er grote woningen gebouwd word maar dat er veel te weinig gebouwd word en de vraag voornamelijk in een klein stukje van nederland geconcentreerd zit. Jarenlang randstadbeleid heeft gewoon zeer negatieve effecten op de woningmarkt in dat deel van het land.

Leraren/verpleging/politie kan ook gewoon makkelijk een woning kopen, alleen niet in de randstad. Daarom zijn er daar ook veel tekorten bij die beroepen. Als jij 50km verderop ook kan werken maar wel een huis kan krijgen voor normale prijzen waarom zou je dat dan niet doen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:04:
[...]

Dat valt wel mee, als ik hier kijk naar nieuwbouw projecten is dat toch echt gewoon een mix van appartementen. kleine rijtjeshuizen, 2kappers en vrijstaand. Waarbij de verdeling qua grond ongeveer gelijk is dus er worden veel meer appartementen en rijtjeshuizen opgeleverd dan vrijstaande woningen.

Het grote probleem is niet dat er grote woningen gebouwd word maar dat er veel te weinig gebouwd word en de vraag voornamelijk in een klein stukje van nederland geconcentreerd zit. Jarenlang randstadbeleid heeft gewoon zeer negatieve effecten op de woningmarkt in dat deel van het land.

Leraren/verpleging/politie kan ook gewoon makkelijk een woning kopen, alleen niet in de randstad. Daarom zijn er daar ook veel tekorten bij die beroepen. Als jij 50km verderop ook kan werken maar wel een huis kan krijgen voor normale prijzen waarom zou je dat dan niet doen.
Ik vind dat er een tekort is aan kleine woningen en dat mensen meer moeten wennen aan klein wonen, als je kijkt naar grote steden in andere landen waar alleenstaanden gewoon tevreden zijn met 40m2 (of minder zelfs), dan moet dat hier toch ook kunnen?

Bouw mooie moderne flats met appartementen met 1 slaapkamer, of misschien nog 1 klein extra kamertje voor als er toch een baby komt of als computer kamertje ofzo. Ik denk dat in 100 van de eengezinswoningen (2 lagen/4 slaapkamers) in mijn straat in 30/40 maar 1 persoon woont.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadowhawk00
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:23:
[...]

Ik vind dat er een tekort is aan kleine woningen en dat mensen meer moeten wennen aan klein wonen, als je kijkt naar grote steden in andere landen waar alleenstaanden gewoon tevreden zijn met 40m2 (of minder zelfs), dan moet dat hier toch ook kunnen?

Bouw mooie moderne flats met appartementen met 1 slaapkamer, of misschien nog 1 klein extra kamertje voor als er toch een baby komt of als computer kamertje ofzo. Ik denk dat in 100 van de eengezinswoningen (2 lagen/4 slaapkamers) in mijn straat in 30/40 maar 1 persoon woont.
Niet iedereen wil in een appartement wonen. Uiteindelijk bepaald de vraag toch ook de markt.
Je kan mensen wel dwingen te wonen op een bepaalde manier door alleen dat type woningen te bouwen maar of dat nu zo goed werkt. Bovendien zal je met de huidige huizenprijzen toch ook voor genoeg parkeergelegenheid moeten zorgen dus zo veel ruimte bespaar je niet.

De vraag is of ze in andere landen tevreden zijn met die woningen of dat ze gewoon niets anders kunnen krijgen. Je hebt ook steden waar mensen wonen in een kamer kleiner dan de gemiddelde studentenkamer en waar ze de rest delen. Gaan we dat dan als ideaal instellen? Allemaal terug op kamers?

[Voor 19% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-06-2023 08:30]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:27:
[...]

Niet iedereen wil in een appartement wonen. Uiteindelijk bepaald de vraag toch ook de markt.
Je kan mensen wel dwingen te wonen op een bepaalde manier door alleen dat type woningen te bouwen maar of dat nu zo goed werkt.
Er zijn juist heel veel mensen die kleiner willen wonen, maar dat is er niet. En daar kan waarschijnlijk ook niet genoeg op verdient worden ofzo. Er zijn zo veel jongeren die graag uit huis willen, maar niet kunnen en die zullen zelfs wel blij zijn met een studio van 25m2 denk ik.

En dan heb je nog een hele rits aan mensen zoals ik die veel te groot wonen en ook niet meer nodig hebben, ik gebruik de hele bovenverdieping niet eens en beneden is 31m2 (ex slaap/badkamer gedeelte).

Er wordt veel te vaak niet gekeken naar de vraag, maar gewoon waar ze het meeste aan kunnen verdienen.

Toen ik nog in Den Haag woonde huurde ik een appartement van 90m2 en destijds stond er nog veel leeg in de flat, maar alle goedkope studio's onderin zaten vol. Zag dat die appartementen tegenwoordig geen huur meer zijn, maar te koop staan voor over de 3 ton, maar 0 beschikbaar.

Oh nee sommige zijn nog wel huur en er is 1 beschikbaar
https://www.funda.nl/huur...104153-vrederustlaan-363/

Die prijs, shit hee 1275/maand, ik betaalde toen (2016) volgens mij 790/maand haha. Oh nee even terug gezocht, betaalde toen ook al 960, maar dan nog... 1275...

[Voor 21% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 08:36]

• Shadowhawk00
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Er zijn juist heel veel mensen die kleiner willen wonen, maar dat is er niet. En daar kan waarschijnlijk ook niet genoeg op verdient worden ofzo. Er zijn zo veel jongeren die graag uit huis willen, maar niet kunnen en die zullen zelfs wel blij zijn met een studio van 25m2 denk ik.

En dan heb je nog een hele rits aan mensen zoals ik die veel te groot wonen en ook niet meer nodig hebben, ik gebruik de hele bovenverdieping niet eens en beneden is 31m2 (ex slaap/badkamer gedeelte).

Er wordt veel te vaak niet gekeken naar de vraag, maar gewoon waar ze het meeste aan kunnen verdienen.

Toen ik nog in Den Haag woonde huurde ik een appartement van 90m2 en destijds stond er nog veel leeg in de flat, maar alle goedkope studio's onderin zaten vol.
Onderin? Dus mensen vinden het hebben van een tuintje toch wel fijn dan?

Heb je daar ook cijfers van dat het goedkoper is om 1 vrijstaande woning te bouwen dan 6 appartementen? Want qua grond is dat ongeveer zelfde grote. 6 appartementen hebben gezamelijk een heel stuk grotere waarde dan 1 vrijstaande woning namelijk. En dan ga ik nog even uit van laagbouw. Schaal het maar naar 10 appartementen ( 5 lagen ). Ik denk dat die 6-10appartementen 2-3x zo veel opbrengen dan die 1e vrijstaande woning.

Tja als je van een kamer afkomt en zelfstandig gaat wonen is dat een stap naar groter wonen. Natuurlijk zijn ze daar al blij mee, maar ze zullen waarschijnlijk nog veel blijer worden van een ruitjeshuis met tuin. In veel gevallen wel.

[Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-06-2023 08:35]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Onderin? Dus mensen vinden het hebben van een tuintje toch wel fijn dan?

Heb je daar ook cijfers van dat het goedkoper is om 1 vrijstaande woning te bouwen dan 6 appartementen? Want qua grond is dat ongeveer zelfde grote. 6 appartementen hebben gezamelijk een heel stuk grotere waarde dan 1 vrijstaande woning namelijk. En dan ga ik nog even uit van laagbouw. Schaal het maar naar 10 appartementen ( 5 lagen ). Ik denk dat die 6-10appartementen 2-3x zo veel opbrengen dan die 1e vrijstaande woning.
Nee geen tuin, zie bovenstaande link.

Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:04:
[...]

`
Dat gaat wel in fases. Er zijn ook tijden geweest dat er vooral veel heel dure woningen werden gebouwd.
Daarom moet je op dat kleine stukje Nederland vooral geen huizen bouwen die veel grond innemen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:48:
[...]
`
Dat gaat wel in fases. Er zijn ook tijden geweest dat er vooral veel heel dure woningen werden gebouwd.

[...]

Daarom moet je op dat kleine stukje Nederland vooral geen huizen bouwen die veel grond innemen.
Wat is die rare komma ofzo, ik probeerde het weg te vegen :P

• Valorian
Privétuinen bij appartementen zijn sowieso een beetje uit de mode aan het raken. De meeste nieuwbouwappartementen worden nu voorzien van parkeergarage onder en naast het complex en dan een gezamenlijke binnentuin op het dak van die parkeergarage. Soms heeft de onderste laag woningen dan nog wel een klein patio'tje. Voordeel van zo'n binnentuin is dat mensen elkaar wat makkelijker / beter leren kennen. Zeker bij de ouderwetse 10-hoog flats uit de jaren 60 is één van de problemen dat daar altijd een soort anonimiteit omheen hing en mensen heel weinig binding met andere bewoners hadden (vergeleken met een rijtjes-woning-straat.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:51:
Privétuinen bij appartementen zijn sowieso een beetje uit de mode aan het raken. De meeste nieuwbouwappartementen worden nu voorzien van parkeergarage onder en naast het complex en dan een gezamenlijke binnentuin op het dak van die parkeergarage. Soms heeft de onderste laag woningen dan nog wel een klein patio'tje. Voordeel van zo'n binnentuin is dat mensen elkaar wat makkelijker / beter leren kennen. Zeker bij de ouderwetse 10-hoog flats uit de jaren 60 is één van de problemen dat daar altijd een soort anonimiteit omheen hing en mensen heel weinig binding met andere bewoners hadden (vergeleken met een rijtjes-woning-straat.
Zo'n binnentuin lijkt me echt verschrikkelijk. Betaal je een paar tientjes per maand en je hebt niet eens privacy in je 'eigen' tuin.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Zo'n binnentuin lijkt me echt verschrikkelijk. Betaal je een paar tientjes per maand en je hebt niet eens privacy in je 'eigen' tuin.
Je moet het zien als een soort prive park waar jullie gezamelijk de regels voor maken.
Geld er een verbod op BBQen in het normale park leuk maar jullie kunnen gewoon in de binnentuin BBQ houden.

Het werkt prima als er veel gelijkgestemde mensen in de flat wonen, maar als de mix te divers is dan krijg je ook veel diversere eisen en dat krijg je niet verenigd in dat tuintje.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Je moet het zien als een soort prive park waar jullie gezamelijk de regels voor maken.
Geld er een verbod op BBQen in het normale park leuk maar jullie kunnen gewoon in de binnentuin BBQ houden.

Het werkt prima als er veel gelijkgestemde mensen in de flat wonen, maar als de mix te divers is dan krijg je ook veel diversere eisen en dat krijg je niet verenigd in dat tuintje.
In Leidschenveen hadden wij dat ook bovenop de parkeergarage, in overleg kon je dan wel een keer daar lekker zitten met je verjaardag bijvoorbeeld. Als je het maar niet te gek maakte en niet te laat door.

En in bijna elk appartement naast ons zat iemand uit een ander land, dus dat was ook geen probleem.

Je moet alleen net niet die ene vervelende buurman hebben die niks wil hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
De onderkant van de markt wordt gewoon slecht bediend, simpelweg omdat niemand het risico wil lopen. Gemeenten willen geen sociaal zwakkeren binnen de grenzen want dat drukt op de toekomstige begroting.

De WMO en participatie wet heeft daar wel voor gezorgd.

Projectontwikkelaars bouwen op maximale marge, dus proberen de mix zoveel mogelijk te sturen naar een samenstelling die het makkelijk maakt om het te verkopen en te zorgen dat het verkocht blijft.

Dus blijft sociale woningbouw achter en ook starterswoningen zijn niet populair. Marges te laag. Veel te veel mensen om mee om te moeten gaan.

Er is geen regie, en alles is afhankelijk van geld. Loopt een gemeente een tekort op door de WMO , los het maar op. In Den Haag staat het met een vast bedrag op de begroting.

Nergens wordt gekeken naar de behoefte, alles wordt via generieke regelingen via de markt “opgelost”. Nergens is ruimte voor maatwerk en het heft in handen nemen door de overheid.

• JDx

JDx

Ben ik ^

CornermanNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:08:
De onderkant van de markt wordt gewoon slecht bediend, simpelweg omdat niemand het risico wil lopen. Gemeenten willen geen sociaal zwakkeren binnen de grenzen want dat drukt op de toekomstige begroting.

De WMO en participatie wet heeft daar wel voor gezorgd.

Projectontwikkelaars bouwen op maximale marge, dus proberen de mix zoveel mogelijk te sturen naar een samenstelling die het makkelijk maakt om het te verkopen en te zorgen dat het verkocht blijft.

Dus blijft sociale woningbouw achter en ook starterswoningen zijn niet populair. Marges te laag. Veel te veel mensen om mee om te moeten gaan.

Er is geen regie, en alles is afhankelijk van geld. Loopt een gemeente een tekort op door de WMO , los het maar op. In Den Haag staat het met een vast bedrag op de begroting.

Nergens wordt gekeken naar de behoefte, alles wordt via generieke regelingen via de markt “opgelost”. Nergens is ruimte voor maatwerk en het heft in handen nemen door de overheid.
Jij verwoord het een stuk beter dan ik, maar dit is wat ik bedoel. Aan de onderkant van de markt is er te weinig aanbod, de vraag is er echt wel.

Het is veel makkelijker om 1 huis van 6 ton te verkopen (met 1 ton winst) dan 6 van 1 ton (met 10-20k winst per huis zeg maar).

Of 5 appartementen van 1500/maand in plaats van 15 van 500/maand aan een risicogroep.

[Voor 7% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 09:12]

• Shadowhawk00
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:08:
[...]

In Leidschenveen hadden wij dat ook bovenop de parkeergarage, in overleg kon je dan wel een keer daar lekker zitten met je verjaardag bijvoorbeeld. Als je het maar niet te gek maakte en niet te laat door.

En in bijna elk appartement naast ons zat iemand uit een ander land, dus dat was ook geen probleem.

Je moet alleen net niet die ene vervelende buurman hebben die niks wil hebben.
Ik bedoel met diverse mix niet zozeer afkomst maar wel levensstijl en levensfase.
Als jij met een groep 20-30ers bent maar er zit ook een groep bejaarden dan is dat gewoon lastig.
Misschien nog mensen met kinderen die graag wat meer gras zien voor hun kids of een speeltuintje en dan krijg je het niet meer gecombieerd.
Waar de 20-30ers ( zonder kids ) meer een terras willen om de BBQen chillen, de mensen met kinderen liever gras zien met een speeltuintje en de bejaarden eigenlijk gewoon planten en kleine zitjes want dat is lekker rustig.

De onderkant word niet bedient en die gaat ook niet bedient worden. Daarvoor is regie vanuit den haag nodig en die missen gewoon visie. Op dit moment worden gemeenten gestraft door het bedienen van de markt en ontwikkelaars ook niet gestimuleerd om voor deze markt te bouwen, eerder tegenovergestelde.

• Valorian
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Ik bedoel met diverse mix niet zozeer afkomst maar wel levensstijl en levensfase.
Als jij met een groep 20-30ers bent maar er zit ook een groep bejaarden dan is dat gewoon lastig.
Misschien nog mensen met kinderen die graag wat meer gras zien voor hun kids of een speeltuintje en dan krijg je het niet meer gecombieerd.
Waar de 20-30ers ( zonder kids ) meer een terras willen om de BBQen chillen, de mensen met kinderen liever gras zien met een speeltuintje en de bejaarden eigenlijk gewoon planten en kleine zitjes want dat is lekker rustig.

De onderkant word niet bedient en die gaat ook niet bedient worden. Daarvoor is regie vanuit den haag nodig en die missen gewoon visie. Op dit moment worden gemeenten gestraft door het bedienen van de markt en ontwikkelaars ook niet gestimuleerd om voor deze markt te bouwen, eerder tegenovergestelde.
Ik denk dat het inderdaad vooral goed werkt bij (binnen)stedelijke huurappartementen met jonge mensen erin, die (aanname) ook niet zo'n zin hebben om zelf een tuin bij te houden maar wel graag een 'buiten' hebben. Voordeel van zo'n binnentuin is dat 'ie relatief groot is, waar je als starter in een binnenstad-appartement áls je al een tuintje zou kunnen betalen meestal met een postzegel/patio'tje zit opgescheept.

Ik ken meerdere mensen die huren en zo'n binnentuin hebben en die vinden het allemaal vooral een leuke 'bonus' náást hun eigen (meestal zeer kleine) balkonnetje. En als huurder heb je er geen omkijken naar, hoef je niet mee te denken met een VVE over problematiek en kosten en tuinmannen etc.

Zelf ben ik nu vooral blij met mijn 30m2 tuintje in een arbeiderswijk in Zuilen. Kwam er laatst achter dat de begroeiing rondom (klimplanten) inmiddels hoog genoeg is geworden om in een deel van de tuin privé in de namiddag/avondzon te kunnen zitten (dus geheel zonder inkijk). Best uniek voor een jaren '20 rijtjeshuis in een voormalig arbeiderswijk (lees: alles op elkaar gepropt, vol dakterrassen en uitbouwen, etc.. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
@Shadowhawk00 en dat ligt aan ons als samenleving, het succes is een keuze, als je maar hard werkt komt alles goed mantra wat ons denken is gaan domineren.

We sturen totaal op individueel succes (of eigenlijk een vreemde consumerende perceptie van individueel succes) en mensen die daarbuiten vallen sluiten we ook buiten.

Het toegankelijk houden van de brede infrastructuur (wonen, werken, gezondheidszorg, onderwijs etc) is geen prioriteit meer als project voor de overheid.

De bestaanszekerheid is geen prioriteit.

Als het misgaat smijten ze er wat geld tegenaan om het bloeden te stelpen en dat is het wel.

Tot de tijd dat mensen zich gaan realiseren dat individueel succes bestaat dankzij de collectieve inspanningen en voorzieningen gaan we op geen enkel terrein verbetering zien en zullen steeds meer mensen buiten de boot vallen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:22:
[...]
Zelf ben ik nu vooral blij met mijn 30m2 tuintje in een arbeiderswijk in Zuilen. Kwam er laatst achter dat de begroeiing rondom (klimplanten) inmiddels hoog genoeg is geworden om in een deel van de tuin privé in de namiddag/avondzon te kunnen zitten (dus geheel zonder inkijk). Best uniek voor een jaren '20 rijtjeshuis in een voormalig arbeiderswijk (lees: alles op elkaar gepropt, vol dakterrassen en uitbouwen, etc.. :)
Ik heb een achtertuin van 80m2 en een voortuin van 20m2 en zou er maar al te graag af willen, zit geen minuut per jaar buiten en het is gewoon een grote onkruid bende.

Af en toe gif erover, maar een maand later staat het weer een halve meter hoog :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadowhawk00
CornermanNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:27:
@Shadowhawk00 en dat ligt aan ons als samenleving, het succes is een keuze, als je maar hard werkt komt alles goed mantra wat ons denken is gaan domineren.

We sturen totaal op individueel succes (of eigenlijk een vreemde consumerende perceptie van individueel succes) en mensen die daarbuiten vallen sluiten we ook buiten.

Het toegankelijk houden van de brede infrastructuur (wonen, werken, gezondheidszorg, onderwijs etc) is geen prioriteit meer als project voor de overheid.

De bestaanszekerheid is geen prioriteit.

Als het misgaat smijten ze er wat geld tegenaan om het bloeden te stelpen en dat is het wel.

Tot de tijd dat mensen zich gaan realiseren dat individueel succes bestaat dankzij de collectieve inspanningen en voorzieningen gaan we op geen enkel terrein verbetering zien en zullen steeds meer mensen buiten de boot vallen.
Dat is inderdaad hoe onze samenleving steeds meer ingericht word. Persoonlijk vind ik dat geen heel fijne ontwikkeling maar dat veranderd helaas de mening van de meerderheid niet.

Overigens is collectivisme ook geen werkbare oplossing, er moet een soort tussenweg gevonden worden tussen individualisme en socialisme en daar schuiven we altijd tussen. Je wilt mensen die financieel niet zo goed mee kunnen komen helpen met een woning maar aan de andere kant wil je niet dat mensen misbruik van dat systeem maken.

• CornermanNL
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Dat is inderdaad hoe onze samenleving steeds meer ingericht word. Persoonlijk vind ik dat geen heel fijne ontwikkeling maar dat veranderd helaas de mening van de meerderheid niet.

Overigens is collectivisme ook geen werkbare oplossing, er moet een soort tussenweg gevonden worden tussen individualisme en socialisme en daar schuiven we altijd tussen. Je wilt mensen die financieel niet zo goed mee kunnen komen helpen met een woning maar aan de andere kant wil je niet dat mensen misbruik van dat systeem maken.
Het is altijd een kwestie van afwegen , maar de basis uitgangspunten zijn van het bouwen van een goed fundament op het gebied van de brede infrastructuur en de grootste risico’s op bestaanszekerheid collectief verzekeren, verschoven naar een markt mantra dat simpelweg niet werkt.

Dat de markt altijd efficiënt is, is het uitgangspunt geworden.

Dat ontslaat de overheid van het stellen van paal en perk aan het speelveld en en passant stappen ze dan ook maar uit gebieden die vanwege de aard van het vraagstuk en de termijnen die van oudsher een groot deel een overheidstaak zijn. Zoals huisvesting.

Met als gevolg dat beleid vooral een papieren tijger is met een door economische theorie doorspekte verwachting. In plaats van het daadwerkelijk (in dit geval erg letterlijk) bouwen.

Er is ruimte zat om geld te verdienen ook als er wat minder ruimte is voor de markt. Stabiliteit en hoge deelname van grote groepen mensen door toegankelijkheid is van groot belang ook voor marktpartijen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:58
CornermanNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Dat ontslaat de overheid van het stellen van paal en perk aan het speelveld en en passant stappen ze dan ook maar uit gebieden
LOL

De overheid bemoeit zich niet met huisvesting?

Probeer maar eens een bouwvergunning te krijgen. Stikstof, milieu, duurzaamheideisen etc...
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:23:
[...]

Een van de uitgangspunten van Vinex was juist om zo te bouwen dat jonge gezinnen etc. verleid worden om die kleinere en goedkopere woningen in de binnensteden te verlaten en in te ruilen voor degelijke eengezinswoningen. Zodat die kleinere binnenstadswoningen weer vrij komen voor stellen (en singles) die klein zouden willen wonen.

Helaas is de houding tegenover die kleine binnenstadswoningen omgeslagen van bouwkundig verouderd en goedkoop naar populair en duur. En worden de woningen die eerst bereikbaar waren voor startende stelletjes juist geflipt en veel te duur verkocht. Een ander deel is gesloopt om ruimte te maken voor (vaak ook juist prijzige) nieuwbouw. In plaats van betaalbaar aanbod voor starters.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Een van de uitgangspunten van Vinex was juist om zo te bouwen dat jonge gezinnen etc. verleid worden om die kleinere en goedkopere woningen in de binnensteden te verlaten en in te ruilen voor degelijke eengezinswoningen. Zodat die kleinere binnenstadswoningen weer vrij komen voor stellen (en singles) die klein zouden willen wonen.

Helaas is de houding tegenover die kleine binnenstadswoningen omgeslagen van bouwkundig verouderd en goedkoop naar populair en duur. En worden de woningen die eerst bereikbaar waren voor startende stelletjes juist geflipt en veel te duur verkocht. Een ander deel is gesloopt om ruimte te maken voor (vaak ook juist prijzige) nieuwbouw. In plaats van betaalbaar aanbod voor starters.
Daar heb je wel gelijk in, mijn eerste appartementje was midden in het centrum voor 250/maand ofzo en daar woonden allemaal jongeren van rond de 20-25 jaar. Daarna gingen ze weer weg, die plekjes zijn nu populair.

Ik zelf ook trouwens, toen ik 24 was dit rijtjeshuis gekocht met het oog op de toekomst, gezinnetje enzo. En een tuin voor de hond, maar dat is nooit zo uitgepakt. In de crisis onverkoopbaar, jaren verhuurd gehad toen ik de randstad werkte (en samen woonde) en nu zit ik hier weer in m'n eentje :9

[Voor 12% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 10:43]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nu is het uiteraard wel verkoopbaar, maar ik kan zelf nergens heen. Daar zit het vast.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Valorian
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:01:
Nu is het uiteraard wel verkoopbaar, maar ik kan zelf nergens heen. Daar zit het vast.
Zelf zit ik in een soortgelijk schuitje overigens, met de kanttekening dat ik niet echt ergens anders heen wil/hoef. Ik kocht 13 jaar terug een toen 90 jaar oud rijtjeshuis met veel 'te doen' voor < 200K, met idee dat het enigszins 'toekomstbestendig' was (want in 2010 was het crisis en leek het handig om iets te kopen waar je indien nodig ook wat langer kan zitten).

Nu 13 jaar later zit ik er nog. Heb het er gelukkig naar mijn zin (prima wijk, buren, plek). Je zou denken dat de opties nu groot zijn want deel afgelost (nou ja, gespaard op bankspaarhypotheek), spaargeld aangevuld (want: lage woonlasten) en natuurlijk ongeveer 100% waardestijging van het huis. Maar: de hypotheeknormen zijn veel strenger geworden in de loop der tijd en mijn salaris is gestegen maar niet verdubbeld ofzo. Al met al kan ik nu ongeveer 50K meer lenen dan mijn huidige hypotheek. Als ik mijn huis voor 400K weet te verkopen (wat overigens nog maar de vraag is) dan kan ik een huis terugkopen voor zo'n 500K. Zo'n 'tonnetje meer budget' geeft in de stad Utrecht nauwelijks écht een stap vooruit en zorgt direct voor relatief hoge maandlasten t.o.v. mijn huidige situatie. Ik blijft dus maar gewoon zitten waar ik zit.

Maar het blijft natuurlijk raar overkomen: een prijsstijging van 100% in 10+ jaar maar er nagenoeg niets aan hebben zolang je er woont (alleen maar hogere OZB etc.) en ook niet als je wilt verhuizen (want alles is duurder geworden).

In een ideale wereld kom ik natuurlijk een leuke vrouw tegen in exact dezelfde situatie en verkopen we beide met overwaarde om samen ineens écht een stap te maken. Maar goed, ik heb de de route naar die ideale wereld nog niet gevonden ;)
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
[...]
Vergelijkbare problemen heb je ook in een gewone woonwijk bij buren onderling. Mensen die zich ergeren aan de stank van een barbecue, mensen die zich ergeren aan de herrie van jengelende kinderen, mensen die zicht ergeren aan het "onkruid" van de buren met een natuurlijke tuin, mensen die zich ergeren aan de herrie van het geklus van de buurman met een hobby, mensen die zich ergeren aan het lawaai van de auto's/motoren/brommers van een petrolhead en ga zo maar door. Dat zijn zaken die je niet weet voordat je een woning koopt.

Ik denk dat je dan soms nog beter af bent met een gezamenlijke tuin, als de opzet daarvan van tevoren duidelijk is. Dan weet je waar je aan toe bent.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Zelf zit ik in een soortgelijk schuitje overigens, met de kanttekening dat ik niet echt ergens anders heen wil/hoef. Ik kocht 13 jaar terug een toen 90 jaar oud rijtjeshuis met veel 'te doen' voor < 200K, met idee dat het enigszins 'toekomstbestendig' was (want in 2010 was het crisis en leek het handig om iets te kopen waar je indien nodig ook wat langer kan zitten).

Nu 13 jaar later zit ik er nog. Heb het er gelukkig naar mijn zin (prima wijk, buren, plek). Je zou denken dat de opties nu groot zijn want deel afgelost (nou ja, gespaard op bankspaarhypotheek), spaargeld aangevuld (want: lage woonlasten) en natuurlijk ongeveer 100% waardestijging van het huis. Maar: de hypotheeknormen zijn veel strenger geworden in de loop der tijd en mijn salaris is gestegen maar niet verdubbeld ofzo. Al met al kan ik nu ongeveer 50K meer lenen dan mijn huidige hypotheek. Als ik mijn huis voor 400K weet te verkopen (wat overigens nog maar de vraag is) dan kan ik een huis terugkopen voor zo'n 500K. Zo'n 'tonnetje meer budget' geeft in de stad Utrecht nauwelijks écht een stap vooruit en zorgt direct voor relatief hoge maandlasten t.o.v. mijn huidige situatie. Ik blijft dus maar gewoon zitten waar ik zit.

Maar het blijft natuurlijk raar overkomen: een prijsstijging van 100% in 10+ jaar maar er nagenoeg niets aan hebben zolang je er woont (alleen maar hogere OZB etc.) en ook niet als je wilt verhuizen (want alles is duurder geworden).

In een ideale wereld kom ik natuurlijk een leuke vrouw tegen in exact dezelfde situatie en verkopen we beide met overwaarde om samen ineens écht een stap te maken. Maar goed, ik heb de de route naar die ideale wereld nog niet gevonden ;)
Ik hoef zelf ook niet ergens anders heen hoor, zit hier prima en betaal bijna niets per maand, 300 euro voor de hypotheek en gas en elektra. Maar het zou wel logischer zijn als dit huis beschikbaar komt voor een gezin en ik zelf naar een appartement ga.

Ja een leuke vrouw die ook een woning heeft zou handig zijn, beide verkopen met overwaarde, vrijstaande woning kopen en een 911 voor de deur ;)

• Valorian
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Ik hoef zelf ook niet ergens anders heen hoor, zit hier prima en betaal bijna niets per maand, 300 euro voor de hypotheek en gas en elektra. Maar het zou wel logischer zijn als dit huis beschikbaar komt voor een gezin en ik zelf naar een appartement ga.

Ja een leuke vrouw die ook een woning heeft zou handig zijn, beide verkopen met overwaarde, vrijstaande woning kopen en een 911 voor de deur ;)
Ah, check, helder. Maar je kán wel naar een appartement toch, sterker nog, neem aan zelfs naar een vrij luxe appartement als je je rijtjeshuis met tuin daarvoor opgeeft? Of zijn die simpelweg niet beschikbaar in jouw regio?

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Ah, check, helder. Maar je kán wel naar een appartement toch, sterker nog, neem aan zelfs naar een vrij luxe appartement als je je rijtjeshuis met tuin daarvoor opgeeft? Of zijn die simpelweg niet beschikbaar in jouw regio?
Bijna niet beschikbaar, veel duurder dan mijn huis en veel slechtere staat. En geen zonnepanelen, geen warmtepomp, dus ook nog flink hogere energielasten.

Even als voorbeeld, ik woon in zoiets (zonder uitbouw, heb wel een nieuwe keuken en badkamer)
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-88546518-danackers-39/

Ik zou met mijn inkomen (en overwaarde) naar zoiets kunnen
https://www.funda.nl/koop...17968-landschaplaan-38-a/
of
https://www.funda.nl/koop...t-42003020-varenkamp-219/
of
https://www.funda.nl/koop...ent-42116570-houtweg-185/

[Voor 29% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 11:37]

• big bang
  • Laatst online: 09-06 12:42
@JDx en @Valorian, ik snap het gevoel van "vast zitten", maar ik zou vooral blij zijn dat je de woning had gekocht toen je de mogelijkheid had. Was je als maar blijven huren dan had je een groter probleem gehad. In het geval van @Valorian kun je natuurlijk wel verhuizen naar een gelijkwaardige woning als je deze hebt afbetaald (zolang je de kk cash hebt liggen), onafhankelijk wat tzt de huizenprijzen doen.
@JDx, heb je al een plan voor als je aflossingsvrije hypotheek af loopt? Krijg je dat bedrag tzt geherfinancierd?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

big bang schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:42:
@JDx en @Valorian, ik snap het gevoel van "vast zitten", maar ik zou vooral blij zijn dat je de woning had gekocht toen je de mogelijkheid had. Was je als maar blijven huren dan had je een groter probleem gehad. In het geval van @Valorian kun je natuurlijk wel verhuizen naar een gelijkwaardige woning als je deze hebt afbetaald (zolang je de kk cash hebt liggen), onafhankelijk wat tzt de huizenprijzen doen.
@JDx, heb je al een plan voor als je aflossingsvrije hypotheek af loopt? Krijg je dat bedrag tzt geherfinancierd?
Dat is pas in 2040 en nee ik ga er van uit dat ik het niet kan herfinancieren. Ik heb mijn hypotheek al kunnen verlengen met 4 jaar. Ik sta inmiddels 2 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning, zodat ik over 17 jaar alle keus heb, mocht het zo ver komen.

Daarnaast heb ik wel een beleggingsdeel die tegen die tijd 60.000 waard zou moeten zijn, maar dat gaat eerder 30.000 worden zoals het er nu voor staat (25.000 gegarandeerd).

En ik bedoel niet dat ik vast zit, ik vind het prima, alle ruimte en lekker goedkoop, maar dat de markt vast zit.

• CornermanNL
  • Nu online
Masvic schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:33:
[...]

LOL

De overheid bemoeit zich niet met huisvesting?

Probeer maar eens een bouwvergunning te krijgen. Stikstof, milieu, duurzaamheideisen etc...
Uiteraard met allerlei regelgeving die er gelukkig nog wel is. Maar niet in de zin van het bewaken van het principe dat huisvesting een eerste levensbehoefte is.

Ik zou zeggen lees mijn Posts nog een keer. Het gaat om de verandering van actieve overheid naar passief en de verandering in uitgangspunt van wat een overheid zou moeten doen.

• Conrado
CornermanNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:08:
Was dit maar waar, dan konden we in ieder geval voor die groep medelanders een oplossing bedenken :)

In werkelijkheid wordt de hele woonmarkt onder de hogere middenklasse slecht bediend. Door de schaarste mikken alle gemeenten juist op de hogere middenklasse, want die heeft iedereen graag binnen. En dus bestaat ieder nieuwbouwproject uit huizen die voor de modale Nederlander niet op te brengen zijn.

Hierboven komen allerlei nieuwbouwwensen voorbij: appartementen, huizen met een tuin en ga zo maar door. Doodnormale wensen die voor iedereen verschillend zijn. Als het om auto's zou gaan, kun je voor iedere wens wel uit een paar merken kiezen. In de woningmarkt moet je hopen dat er ooit zoets beschikbaar komt.

Ik denk toch maar even terug naar die uitzending van Zembla uit 2005. Er is niets veranderd en het ziet er niet naar uit dat het gaat verbeteren... :(

Acties:
  • +1Henk 'm!
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Bijna niet beschikbaar, veel duurder dan mijn huis en veel slechtere staat. En geen zonnepanelen, geen warmtepomp, dus ook nog flink hogere energielasten.

Even als voorbeeld, ik woon in zoiets (zonder uitbouw, heb wel een nieuwe keuken en badkamer)
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-88546518-danackers-39/

Ik zou met mijn inkomen (en overwaarde) naar zoiets kunnen
https://www.funda.nl/koop...17968-landschaplaan-38-a/
of
https://www.funda.nl/koop...t-42003020-varenkamp-219/
of
https://www.funda.nl/koop...ent-42116570-houtweg-185/
Ik begrijp het niet helemaal. Je woont blijkbaar een woning van ongeveer 2 ton, waarschijnlijk zelfs iets duurder omdat je zo te lezen zonnepanelen en warmtepomp hebt en de woning die je als voorbeeld geeft dat niet heeft. En dan vergelijk je het met appartementen van 1½ ton. Dat vind ik niet helemaal een eerlijke vergelijking.
[...]
Dat is een van de problemen van de woningmarkt. Een hoop mensen hebben helemaal geen reden om te verhuizen. En áls ze eventueel al zouden willen verhuizen, dan zijn de alternatieve woningen die ze interessant vinden vaak veel duurder. En kunnen ze net zo goed blijven wonen waar ze nu zitten. Dat zie je bv. ook bij senioren, die vaak in een te grote eengezinswoning blijven wonen als de kinderen al lang het huis uit zijn.

Op individueel niveau geef ik deze mensen geen ongelijk. Maar voor de woningmarkt als geheel zou het veel beter zijn als er meer doorstroming zou komen naar "geschiktere" woningen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Je woont blijkbaar een woning van ongeveer 2 ton, waarschijnlijk zelfs iets duurder omdat je zo te lezen zonnepanelen en warmtepomp hebt en de woning die je als voorbeeld geeft dat niet heeft. En dan vergelijk je het met appartementen van 1½ ton. Dat vind ik niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Nee, mijn woning zal ongeveer voor 160.000 weg gaan, heb net 3 makelaars over de vloer gehad.

Ik heb geen uitbouw en heb nog de originele houten gevels (die vervangen moeten worden a 25K), geen kunststof gevels met dubbel glas.

Bovendien kan ik maar een hypotheek krijgen van 80.000 dus er zal al een constructie moeten komen dat ik de hypotheek mee kan nemen, maar die mogelijkheid schijnt er wel te zijn.

Overigens zijn de appartementen in de buurt van 2 ton nog niet geweldig.

[Voor 15% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 12:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:08:
[...]

Was dit maar waar, dan konden we in ieder geval voor die groep medelanders een oplossing bedenken :)

In werkelijkheid wordt de hele woonmarkt onder de hogere middenklasse slecht bediend. Door de schaarste mikken alle gemeenten juist op de hogere middenklasse, want die heeft iedereen graag binnen. En dus bestaat ieder nieuwbouwproject uit huizen die voor de modale Nederlander niet op te brengen zijn.

Hierboven komen allerlei nieuwbouwwensen voorbij: appartementen, huizen met een tuin en ga zo maar door. Doodnormale wensen die voor iedereen verschillend zijn. Als het om auto's zou gaan, kun je voor iedere wens wel uit een paar merken kiezen. In de woningmarkt moet je hopen dat er ooit zoets beschikbaar komt.

Ik denk toch maar even terug naar die uitzending van Zembla uit 2005. Er is niets veranderd en het ziet er niet naar uit dat het gaat verbeteren... :(
Dat is het mechanisme, steeds minder mensen krijgen toegang ten faveure van een steeds selectere groep. Dat is wat er gebeurd als alles wordt gebouwd op het neo liberale principe dat de markt altijd efficiënt is en overheidsbemoeienis zo laag mogelijk moet zijn.

Nu merken steeds meer mensen het, maar het is al decennia aan de gang. Nu zakken steeds meer mensen er doorheen.

En hebben minder bestaanszekerheid. Het is niet zo dat alleen de huizenmarkt de uitwerking van dit marktdenken krijgt. Het is op alle belangrijke pijlers van de samenleving het geval.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Dat is een van de problemen van de woningmarkt. Een hoop mensen hebben helemaal geen reden om te verhuizen. En áls ze eventueel al zouden willen verhuizen, dan zijn de alternatieve woningen die ze interessant vinden vaak veel duurder. En kunnen ze net zo goed blijven wonen waar ze nu zitten. Dat zie je bv. ook bij senioren, die vaak in een te grote eengezinswoning blijven wonen als de kinderen al lang het huis uit zijn.

Op individueel niveau geef ik deze mensen geen ongelijk. Maar voor de woningmarkt als geheel zou het veel beter zijn als er meer doorstroming zou komen naar "geschiktere" woningen.
Net als mijn ouders, die wonen in een huis van 320m2 op 1400m2 grond en willen er niet weg.

De hele bovenverdieping is ongebruikt en beneden is ook veel en veel te groot.

• Shadowhawk00
[...]

Dat laatste wilde jij toch helemaal niet, dacht dat jij geen tuin wilde dus dan is een vrijstaande woning helemaal niets voor jou. Dan wil je meer een penthouse hebben toch.

Nou ja als je groter woont kan je toch gewoon huis verkopen en een goedkoper kleiner huis/appartement terugkopen. Waarschijnlijk geen hypotheek dus nog lagere maandlasten ook.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Dat laatste wilde jij toch helemaal niet, dacht dat jij geen tuin wilde dus dan is een vrijstaande woning helemaal niets voor jou. Dan wil je meer een penthouse hebben toch.

Nou ja als je groter woont kan je toch gewoon huis verkopen en een goedkoper kleiner huis/appartement terugkopen. Waarschijnlijk geen hypotheek dus nog lagere maandlasten ook.
Nou ja, mijn ex was van het tuinieren, zelf zou ik idd een penthouse willen, mijn ideale situatie _/-\o_

Wel met een groot dakterras voor de hond :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

En als ze daar prettig zitten zou dat ook geen probleem moeten zijn. Het probleem zit er gewoon in dat we het gestoorde idee hebben dat oneindige groei het ideaalbeeld is. Als we gewoon de bevolking minder hard/niet zouden laten groeien dan was er ook geen probleem met woonruimte geweest en dus ook geen absurd hoge prijzen.

Maar wat zijn geschiktere woningen? Senioren die een groot huis hebben is dat ongeschikt? Misschien komen de kleinkinderen wel af en toe logeren mag dat niet?
We hebben bejaardenhuizen afgeschaft omdat we dat collectief beter vonden, ouderen moesten maar thuis blijven wonen. Nu blijven ze zelfstandig wonen waar ze wonen en dan vinden we dat ook niet goed. Dat is gewoon slecht beleid waarbij niet nagedacht word over de lange termijn gevolgen.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:46
[...]

Zelfs al zou je willen verhuizen en vind je het niet erger dat dat wat duurder wordt zoals wij (we willen graag vrijstaand gaan wonen ipv onze huidige eensgezinswoning) dan is er ook nog het probleem van beschikbaarheid. Wij zijn al meer dan een jaar op zoek en je komt er gewoon nauwelijks tussen, zóveel animo , zeker in de regio en prijsklasse waar wij voor kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:34:
[...]

En als ze daar prettig zitten zou dat ook geen probleem moeten zijn. Het probleem zit er gewoon in dat we het gestoorde idee hebben dat oneindige groei het ideaalbeeld is. Als we gewoon de bevolking minder hard/niet zouden laten groeien dan was er ook geen probleem met woonruimte geweest en dus ook geen absurd hoge prijzen.
Probleem is ook gewenning aan meer ruimte. In de jaren '60 had je nog gezinnen die met z'n vieren in een tweekamerwoning woonden. Een paar decennia geleden was het een ouderslaapkamer en voor ieder kind een kamer waar niet veel meer dan een bed in paste. En dat gaat nu richting een extra en-suite badkamer, voor beide ouders een werkkamer en liefst ook nog ergens een inloopkast.

En dat geldt niet alleen voor het luxe segment. In een hoop Vinex wijken zijn woningen opgezet voor startende gezinnen met drie slaapkamers en een woonoppervlak van zo'n 90 m². Prima woningen voor een gezin, maar volgens de huidige normen zijn dat woningen waar stelletjes vrij snel na de geboorte van het eerste kind weer uit wegtrekken omdat het te klein wordt gevonden.
Maar wat zijn geschiktere woningen? Senioren die een groot huis hebben is dat ongeschikt? Misschien komen de kleinkinderen wel af en toe logeren mag dat niet?
Daarom zet ik dat geschikt ook tussen aanhalingstekens. In de regel zou je als stel niet meer dan 100 m² woonoppervlak hoeven te hebben om comfortabel te kunnen leven. Vaak kun je ook met veel minder toe. Maar als je meer hebt vinden veel mensen dat uiteraard wel prettig. En daarin hebben ze uiteraard groot gelijk. Daarom moet je ze ook niet 'bestraffen' of als boeman zien.

Maar als je als samenleving het als een "probleem" ziet dat te veel van deze grote woningen bezet blijven, dan zul je de bewoners moeten verleiden tot verhuizen. En zul je dus bijvoorbeeld moeten nagaan wat voor hen belangrijke zaken kunnen zijn die je elders zou kunnen bieden, maar die nu nog ontbreken.

• Conrado
CornermanNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:21:
Dat is het mechanisme, steeds minder mensen krijgen toegang ten faveure van een steeds selectere groep. Dat is wat er gebeurd als alles wordt gebouwd op het neo liberale principe dat de markt altijd efficiënt is en overheidsbemoeienis zo laag mogelijk moet zijn.
Als dat zo zou zijn zou het dus in gemeentes met een non-liberale signatuur wél goed voor elkaar moeten zijn. Dat is helaas dus niet zo :)

• Shadowhawk00
CornermanNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:21:
De markt is ook altijd efficient, het is juist dat we voor bepaalde eerste levensbehoefte niet de markt zijn werk moeten laten doen. Of niet zonder enige controle.

Overigens is het maar de vraag of je dat echt wilt/kan tegengaan, je hebt gewoon een beperkte hoeveelheid woningen in een bepaald gebied ( laten we amsterdam nemen binnen de ring ) De grond is beperkt en heel veel mensen willen daar blijkbaar heel graag wonen. Dus de mensen met het hoogste salaris kopen de beste woningen en de mensen die geen woning in dat gebied kunnen krijgen zullen daar niet kunnen wonen.
Maar goed die mensen kunnen ook buiten amsterdam wonen waar het goedkoper is.
Dus is het een probleem dat gewilde locaties duurder zijn dan minder gewilde locaties?

Je kan amsterdam natuurlijk vervangen door een andere regio maar het gaat om het idee.
Water is een primaire levensbehoefte maar dat betekend niet dat alle vormen van water goedkoop moeten zijn zolang de simpelste vorm voor iedereen maar voldoende beschikbaar is

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Dat is met leraren dus niet, want zij kunnen prima in het dorp of omliggende plaatsen aan de slag en hoeven niet in Amsterdam te werken. Stijgende vervoerskosten is voor een leraar geen probleem want die heeft hij nauwelijks want ze wonen al in de regio.
In de praktijk gaat het anders. Zo ben ik bekend met een basisschool in Rotterdam waar ik zo 1,2,3 al bekend met met 9 personeelsleden die van ver komen. Dan moet je niet alleen denken aan Dordrecht en Barendrecht maar ook aan Breda en zelfs uit Zeeland.

Voor deze groep mensen zijn die stijgende kosten juist een probleem aangezien ze nu al geld toeleggen. Ze krijgen immers slechts tot 25 km per reis vergoed, de rest dragen ze zelf bij. Voor de 3 personeelsleden uit brabant is dat dus circa de helft van de reis.

[Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 08-06-2023 14:43]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Shadowhawk00
sdk1985 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:42:
[...]

In de praktijk gaat het anders. Zo ben ik bekend met een basisschool in Rotterdam waar ik zo 1,2,3 al bekend met met 9 personeelsleden die van ver komen. Dan moet je niet alleen denken aan Dordrecht en Barendrecht maar ook aan Breda en zelfs uit Zeeland.

Voor deze groep mensen zijn die stijgende kosten juist een probleem aangezien ze nu al geld toeleggen. Ze krijgen immers slechts tot 25 km per reis vergoed, de rest dragen ze zelf bij. Voor de 3 personeelsleden uit brabant is dat dus circa de helft van de reis.
Inderdaad zelfs voor leraren en zorgpersoneel is er niet altijd werk in de regio dus die moeten soms ook reizen. Ze hebben alleen het voordeel dat er in de regio vaak nog wel mogelijkheden zijn in de toekomst.
Dit soort situaties gaat bepaalde randstadproblemen alleen nog maar groter maken, want leraren die nu moeten reizen en daar geld op toeleggen zullen veel eerder voor een functie in de regio kiezen als deze beschikbaar komt. Dus de randstad krijgt de leerkrachten die afgewezen worden in de regio.

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Dus de randstad krijgt de leerkrachten die afgewezen worden in de regio.
De randstad krijgt onervaren vers van de studie leraren die voor lastige klassen moeten staan, dat staat mooi op het CV want tegen de tijd dat ze veel ervaring hebben kunnen ze buiten de randstad aan de slag deels omdat er grotere woningen zijn als ze de leeftijd hebben van jongen, en deels omdat ze in die regio al wonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
@Shadowhawk00 de overheid moet inderdaad het speelveld verkleinen. Maar daarnaast ook gewoon weer op de bestuurdersstoel gaan zitten.

Dus grote sociale woonprojecten opzetten, en dan graag in tandem met andere gebieden waar een en ander nodig is.

We zijn het verleerd om gewoon breder te denken dan alleen marktwerking, met de hoop dat een paar regelingen en subsidies de markt wel de goede kant op beweegt en dan nog ruim op tijd ook. En dat laatste is nog nimmer voor gekomen.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:19:
[...]
De markt is ook altijd efficient, het is juist dat we voor bepaalde eerste levensbehoefte niet de markt zijn werk moeten laten doen. Of niet zonder enige controle.
De markt is juist totaal niet efficiënt. Zowel in aanbod als in vraag. In vraag omdat iedereen een woning 'moet'. Je kunt niet zoals bij bananen maar even overslaan als de prijs niet goed is. Of een appel nemen als alternatief.
In aanbod omdat er nauwelijks nieuwe aanbieders kunnen komen en de 'productie' van bv bestaande woningen ook niet makkelijk teruggeschroefd kan worden.
Maar goed die mensen kunnen ook buiten amsterdam wonen waar het goedkoper is.
Dus is het een probleem dat gewilde locaties duurder zijn dan minder gewilde locaties?

Je kan amsterdam natuurlijk vervangen door een andere regio maar het gaat om het idee.
Het is geen probleem dat gewilde locaties duurder zijn dan minder gewilde locaties. Het is een probleem dat beide locaties te duur zijn. Omdat er zo beperkt aanbod is dat de hoogste bieder de prijs bepaalt.
Daarnaast betekent een minder gewilde locatie niet per definitie dat je goedkoper uit bent. De woonlasten zijn wellicht lager, maar zaken als de inkomsten en/of reiskosten kunnen ook negatief worden beïnvloed.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:02:
[...]
Inderdaad zelfs voor leraren en zorgpersoneel is er niet altijd werk in de regio dus die moeten soms ook reizen. Ze hebben alleen het voordeel dat er in de regio vaak nog wel mogelijkheden zijn in de toekomst.
Vind ik ook wel een heel kort door de bocht redenering. Zo kun je van bijna ieder beroep wel zeggen dat ze niet moeten zeuren, omdat je in de regio ook wel werk kunt vinden. Of dat verder naar je zin is, is blijkbaar niet relevant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Vind ik ook wel een heel kort door de bocht redenering. Zo kun je van bijna ieder beroep wel zeggen dat ze niet moeten zeuren, omdat je in de regio ook wel werk kunt vinden. Of dat verder naar je zin is, is blijkbaar niet relevant.
Ik zeg niet dat ze niet moeten zeuren, ik geef alleen aan waarom het huidige beleid zorgt voor grote tekorten van bepaald personeel. Banen voor basisschool zijn er overal ( soms moet je even wachten voor er iemand weg gaat ) dus als je wilt kan je uiteindelijk dichter bij je werk gaan wonen. Banen in ICT/industrie zijn heel geconcentreerd.
Dus die basischool leraar die nu verder moet reizen zal als hij wat meer ervaring heeft gewoon naar een baan switchen in zijn woonplaats. De randstad krijgt dus de leerkrachten die overblijven.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:32:
[...]

De markt is juist totaal niet efficiënt. Zowel in aanbod als in vraag. In vraag omdat iedereen een woning 'moet'. Je kunt niet zoals bij bananen maar even overslaan als de prijs niet goed is. Of een appel nemen als alternatief.
In aanbod omdat er nauwelijks nieuwe aanbieders kunnen komen en de 'productie' van bv bestaande woningen ook niet makkelijk teruggeschroefd kan worden.
De markt werkt altijd efficient, namelijk slechtere duurdere aanbieders vallen na verloop van tijd uit. Dat werkt bij elke markt goed. Alleen bij veel markten kan jij kiezen of je het product wilt afnemen. Zijn appels te duur dan koop je peren. Kijk naar telefoon abbonementen, er is concurentie dus de bedrijven die het efficients werken kunnen het goedkoopst aanbieden. Maar bij een huis gaat dat niet dus zal je daar ervoor moeten zorgen dat je de markt reguleert. Want er is gewoon geen concurrentie, en in tegenstelling tot veel andere markten heeft de huizenmarkt geen makkelijk opschaal/afschaal systeem.
Het is geen probleem dat gewilde locaties duurder zijn dan minder gewilde locaties. Het is een probleem dat beide locaties te duur zijn. Omdat er zo beperkt aanbod is dat de hoogste bieder de prijs bepaalt.
Daarnaast betekent een minder gewilde locatie niet per definitie dat je goedkoper uit bent. De woonlasten zijn wellicht lager, maar zaken als de inkomsten en/of reiskosten kunnen ook negatief worden beïnvloed.
De minder gewilde locaties zijn goedkoper maar ze zijn met een reden minder gewild. Er is veel minder werkgelegenheid waardoor je verder zal moeten reizen. Zeker met de invoering straks van rekeningrijden zullen deze locaties nog minder gewild zijn. Je kan in nederland best een woning kopen zelfs alleen. Dat kon de afgelopen jaren ook al. Alleen is de vraag waar je dan uiteindelijk terecht komt en of je daar wel werk kan vinden, of je dagelijks 4 uur in de auto zit.
De gewilde locaties zijn niet voor niets gewild en de minder gewilde locaties niet voor niets minder. Maar dat willen we niet oplossen want dan moet de overheid ineens gaan regeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laapo
Sport_Life schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Als de kinderen er vrij met elkaar kunnen spelen vind ik het idee wel tof, maar dan wil ik nog wel een stukje privé, meestal zit dat er ook wel bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:49
Laapo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Als de kinderen er vrij met elkaar kunnen spelen vind ik het idee wel tof, maar dan wil ik nog wel een stukje privé, meestal zit dat er ook wel bij.
Kan zoiets werken in het laag/midden segment? Denk dat het een maand duurt voor de eerste met een paar vage gasten en een krat bier en harde muziek overlast veroorzaakt.

Ik heb echt het gevoel dat de meeste Nederlanders een stuk asocialer zijn geworden de afgelopen 10/15 jaar. Afval dump je waar je het makkelijk vindt, de parkeerplek van je bolide bepaal je zelf en muziek mag lekker hard en ook nog na 22:00 afgespeeld worden. Ow krijg je hier een reactie op dan reageer je aggresief :P .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
r.e.s schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Kan zoiets werken in het laag/midden segment? Denk dat het een maand duurt voor de eerste met een paar vage gasten en een krat bier en harde muziek overlast veroorzaakt.

Ik heb echt het gevoel dat de meeste Nederlanders een stuk asocialer zijn geworden de afgelopen 10/15 jaar. Afval dump je waar je het makkelijk vindt, de parkeerplek van je bolide bepaal je zelf en muziek mag lekker hard en ook nog na 22:00 afgespeeld worden. Ow krijg je hier een reactie op dan reageer je aggresief :P .
De laatste 5 jaar is het heel extreem geworden. Verbaas ik mij ook over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:46
Wispe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:42:
[...]

De laatste 5 jaar is het heel extreem geworden. Verbaas ik mij ook over.
Saamhorigheid verdwijnt, ik woon ook in zo'n buurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

FreakNL

Well do ya punk?

sdk1985 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Basisscholen staan overal. Als je uit Breda komt en in Rotterdam gaat werken moet je niet zeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Laapo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Valt me op dat de kinderen het juist wel goed kunnen vinden met elkaar in deze "slechte" wijk, gisteren stond er weer een politieauto op de parkeerplaats voor een van de buren, is wel altijd iets te beleven :9

Maar een buurman heeft bijvoorbeeld aan een boom een schommel gehangen, daar zitten ze vaak met z'n alleen of ze racen rondjes op de crossfiets. Heb zelf niks met kinderen, maar die vermaken zich prima en veroorzaken nauwelijks overlast. Ze zijn wel iets assertiever dan ik was als kind, durven meer.

Vaak heb je met zo'n binnentuin aan de andere kant wel een stukje privé of balkon. Tenminste dat was bij ons in Leidschenveen wel het geval. Of een "frans" balkon.
https://www.funda.nl/huur...0-simon-carmiggelthof-14/

[Voor 13% gewijzigd door JDx op 09-06-2023 21:15]

r.e.s schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Dat risico heb je ook bij gewone eengezinswoningen met prive tuin.
Pagina: 1 ... 260 261 262 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee