Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 261 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.800.340 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Anoniem: 1511336 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 02:02:
[...]

Dat is idd wel het geval in Spanje, regio's waar werkgelegenheid niet vanzelfsprekend is of dusdanig lage salarissen(geen ruimte om salaris te verhogen). Het verlies nemen hoort er dan bij.

Verkeerd moment/slechte timing : "verkopen we toch wel", roze bril-effect /sky is the limit, van bouwen, bouwen, bouwen...
Nou daar gaan ze voorlopig niet extra bouwen, want de eene na de andere bouwpromotor kiept om door dit gebeuren.

Reflecteer je dit nr de NL-markt, dan moet hier toch wel eerst ..% verkocht zijn, anders geen bouwen, bouwen, bouwen

Dus, hier geen koopjes te ritselen, zoals in Spanje :w
Nu is spanje natuurlijk wel ietsje groter dan nederland. De grootste afstand die je in nederland kan afleggen is 4 uurtjes ( maastricht-groningen). Wij hebben dus veel minder afgelegen gebieden, alleen we hebben ook de mentaliteit dat alles binnen 30min afstand moet zijn.

Natuurlijk wil een projectontwikkelaar een bepaald % verkocht hebben voordat hij start, waarom zij hij grote risico's nemen. Net zoals feesten en festivals ook een minimum aantal % verkocht hebben anders annuleren ze het. Iedere ondernemer die veel moet investeren moet een zekere mate van zekerheid inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:22
Woonfonds ASMl moet Brabander weer kans geven op huizenmarkt

"Chipmachinemaker ASML neemt verantwoordelijkheid voor de gespannen woningmarkt in de Brainportregio. Het explosief groeiende bedrijf gaat via een privaat woonfonds meebetalen aan het vlot trekken van vastgelopen woningbouwprojecten in Veldhoven en omgeving".

Lijkt mij een goede ontwikkeling dat ook regionale bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

lasharor

7 december 2004

infidel011 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:31:
Woonfonds ASMl moet Brabander weer kans geven op huizenmarkt

"Chipmachinemaker ASML neemt verantwoordelijkheid voor de gespannen woningmarkt in de Brainportregio. Het explosief groeiende bedrijf gaat via een privaat woonfonds meebetalen aan het vlot trekken van vastgelopen woningbouwprojecten in Veldhoven en omgeving".

Lijkt mij een goede ontwikkeling dat ook regionale bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.
Lijkt mij dat ASML deels hun eigen medewerkers tegemoed wil komen. Ze kunnen moeilijk mensen naar Nederland blijven halen als er geen woningen zijn.

Ik denk dat dit echt veel te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
lasharor schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Lijkt mij dat ASML deels hun eigen medewerkers tegemoed wil komen. Ze kunnen moeilijk mensen naar Nederland blijven halen als er geen woningen zijn.

Ik denk dat dit echt veel te laat is.
Het is natuurlijk ook een PR actie voor ze. Ze liggen ook onder vuur omdat ze verkeersproblemen veroorzaken en de woningmarkt erg onder druk staat door de vele expats. En ze zijn de grootste vis in de regio ( waarschijnlijk heel nederland ) dus tja dan moet je ook wat. Ze willen ook uitbreiden steeds en beetje goodwill in de regio scheelt vast veel vertragingen.

Maar wel heel erg fijn dat grote woningbouw projecten op die manier vlot getrokken worden. Ontwikkelaars willen natuurlijk gewoon de woningen verkopen en als daar garanties voor zijn scheelt dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
https://www.telegraaf.nl/...s-voor-alle-huizenzoekers (Premium)
In de eerste vier maanden van het jaar werden maar 5766 nieuwe koopwoningen verkocht, meldt branchevereniging WoningBouwersNL. Dat is een daling van 51% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. „Als deze trend zich voortzet, dreigen de verkoopcijfers dit jaar net iets boven het niveau van het crisisjaar 2013 uit te komen, waarin slechts 15.000 nieuwbouwkoopwoningen aan consumenten werden verkocht”, meldt de organisatie vrijdag.
...
„Het lijkt er steeds meer op dat de negatieve verkoopcijfers niet aan de hoge rente maar aan de opeenstapeling van beleid te wijten zijn”, zegt woningmarktonderzoeker Jannes van Loon van WoningBouwersNL. Hij wijst erop dat de rente de laatste maanden is gestabiliseerd terwijl de lonen op dit moment explosief stijgen, met als gevolg dat de leencapaciteit van woningzoekenden flink is toegenomen.
Vooral dat stapelen van maatregel op maatregel, maar dat heb ik hier al meermaals betoogd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:51
Conrado schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:07:
Kees van Amstel maakt in zijn radiocolumn maar even duidelijk waarom er ook al weer geen 900.000 woningen gebouwd gaan worden.

YouTube: Kees van Amstel heeft medelijden met Hugo de Jonge | NPO Radio 1
Toch mooi dat alles wat genoemd wordt hier ook al (meermaals) gepasseerd is. Wat dat betreft kunnen we het topic beter sluiten totdat er iets verandert. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:40
Deewop schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:24:
@Laapo Waar baseer je op dat een grote groep sociale huurder hun woning wil kopen? En vervolgens, waar baseer je op dat ze dit (bij marktwaarde in verhuurde staat) financieel kunnen dragen, en dat dit hun meer financiële zekerheid gaat bieden?
Goede vraag. Ik heb niet direct een onderzoek of cijfers die dat staven. Misschien is het animo wel minder dan ik me kan voorstellen, maar alsnog is het geen hele gekke aanname. Het is ook de vraag wat het uitgangspunt is. Hoeveel mensen nu de woning willen overkopen, hoeveel huurders in de loop der jaren ooit ergens de behoefte hebben aan kopen etc. Daarnaast is het ook moeilijk te becijferen hoeveel uitstromers wellicht wel de eigen woning hadden gekocht als dat mogelijk was.

Een eigen woning is financieel een uitstekende move. Zeker voor mensen met een wat lager loon en daarmee ook een lagere oudedagsvoorziening. Maar ook hier geldt, als het onverstandig is blijven ze gewoon huren. De optie om te kopen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Fr33z schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:43:
[...]

is een veelgemaakt punt door paar mensen hier maar met weing onderbouwing. Ik vind de argumentatie ook heel dun en vooral onlogisch. Alsof de 'betaalbare' huurwoningen van de wocos ook voor weinig verkocht worden en dat bij de huurders terechtkomt. Ik zie in Utrecht bijv. elke woning die de woco verkoopt voor een stevige prijs van hand wisselen en die gaan echt niet naar de sociale huurders. Een paar mensen zitte. heel strak in het 'huren slecht, kopen goed' plaatje blijkbaar.

ik vind het ook een afleiding van de discussie omdat het verkopen van huurwoningen niet per se iets doet met de hoeveelheid woonruimte die er is.
In Utrecht staat een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen:

https://data.rvo.nl/initi...ppelijk-gebonden-eigendom

Destijds nieuwbouw met voorrang voor huurders van de corporatie. Zo worden er 2 vliegen met een klap geslagen. Er komt een andere corporatiewoning vrij en een huurder van de corporatie die toe is aan de volgende stap wordt voorzien.

Wat een absoluut slecht voorbeeld is, is het geen je aanhaalt. Uitgewoonde woning komt vrij, wordt verkocht voor marktprijzen met een paar jaar zelfbewoonplicht en antispeculatiebeding. Ja, daar krijg je andere huurders niet mee zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:31
geekeep schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:50:
Toch mooi dat alles wat genoemd wordt hier ook al (meermaals) gepasseerd is. Wat dat betreft kunnen we het topic beter sluiten totdat er iets verandert. :+
Dan kan het topic dus definitief op slot :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Dan kan het topic dus definitief op slot :+
Niet zo negatief he. We kunnen over een jaar of 5 weer eens kijken of het topic dan weer open mag.

Hoewel met de nieuwe regels vanuit de EU en vanuit den haag zal de ontwikkeling alleen maar neerkomen op minder bouwen, hogere prijzen, minder huurwoningen en voornamelijk alles in handen van grote investeerders.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:53:
Niet zo negatief he. We kunnen over een jaar of 5 weer eens kijken of het topic dan weer open mag.
Nou ik ben niet negatief, wel realistisch. Lees even mee:

"Een half miljoen mensen staat op een wachtlijst voor een huurwoning. De gemiddelde wachttijd bedraagt in grote delen van het land al zes à acht jaar. Nog eens twee miljoen mensen willen verhuizen omdat de huidige woning niet bevalt.
Maar de huizenprijzen zijn de pan uitgerezen. Zembla over de rol van grondspeculanten, projectontwikkelaars, woningcorporaties en het overheidsbeleid dat averechts werkt
"

Dit is niet van gisteren maar uit de introductie van een Zembla documentaire uit 2005!!

En echt alle problemen van tioen, zijn nu nog net zo actueel. Echt, vijf jaar is een schijntje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 19:48
Laapo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Goede vraag. Ik heb niet direct een onderzoek of cijfers die dat staven. Misschien is het animo wel minder dan ik me kan voorstellen, maar alsnog is het geen hele gekke aanname. Het is ook de vraag wat het uitgangspunt is. Hoeveel mensen nu de woning willen overkopen, hoeveel huurders in de loop der jaren ooit ergens de behoefte hebben aan kopen etc. Daarnaast is het ook moeilijk te becijferen hoeveel uitstromers wellicht wel de eigen woning hadden gekocht als dat mogelijk was.

Een eigen woning is financieel een uitstekende move. Zeker voor mensen met een wat lager loon en daarmee ook een lagere oudedagsvoorziening. Maar ook hier geldt, als het onverstandig is blijven ze gewoon huren. De optie om te kopen kan geen kwaad.
Ergens heel raar dat een gemiddelde sociale huurder beter af zou zijn met het kopen van zijn woning. Immers Woco's lenen goedkoper dan jij en ik, dus zou sociaal huren altijd voordeliger moeten zijn dan dezelfde woning kopen (tegen marktrente).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

Jopie035 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Ergens heel raar dat een gemiddelde sociale huurder beter af zou zijn met het kopen van zijn woning. Immers Woco's lenen goedkoper dan jij en ik, dus zou sociaal huren altijd voordeliger moeten zijn dan dezelfde woning kopen (tegen marktrente).
*knip*
Ranten uit de onderbuik voegt helemaal niets toe.

[ Voor 48% gewijzigd door tweakduke op 28-05-2023 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
*knip*
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 75% gewijzigd door tweakduke op 28-05-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Perfect voorbeeld van gewoon dusdanig lomp zijn dat er na tig jaren nog geen een hersencel blijkbaar in werking is.
*knip*

of bedoel je het anders in jou perfecte voorbeeld?

Dit is toch wel gaande en ik vind dat iedereen een kans mag krijgen, wel graag eigen mensen eerst die al tig jaar op een wachtlijst staan, maar vooral starters met laag inkomen

[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 28-05-2023 13:38 . Reden: Ranten laten we achterwege. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:30
[...]

omdat in dit filmpje dingen worden aangekaart waar we het vanwege die modbreak niet over mogen hebben, is het inderdaad beter om het draadje op slot te doen. De waarheid willen ze niet zien :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

aljooge schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:51:
[...]

omdat in dit filmpje dingen worden aangekaart waar we het vanwege die modbreak niet over mogen hebben, is het inderdaad beter om het draadje op slot te doen. De waarheid willen ze niet zien :F
Kan ik perfect aanvullen...maar ga ik niet doen ; ik heb liever een andere samenstelling vh cabinet!

Kan w-m-betreft ook een slotje op

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:51
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:08:
[...]
Natuurlijk wil een projectontwikkelaar een bepaald % verkocht hebben voordat hij start, waarom zij hij grote risico's nemen. Net zoals feesten en festivals ook een minimum aantal % verkocht hebben anders annuleren ze het. Iedere ondernemer die veel moet investeren moet een zekere mate van zekerheid inbouwen.
Vind ik wel een belangrijke observatie. Klinkt misschien als een open deur, maar geeft in mijn optiek een belangrijk punt aan waar het wringt.

Momenteel is de situatie -versimpeld- zo dat de ontwikkelaar grond koopt, een 'passend' plan maakt, die huizen probeert te verkopen en dan, als er genoeg zijn verkocht, gaat bouwen. Tussen de eerste investering van de grondaankoop en de uiteindelijke oplevering zit een flinke periode. Waarmee er ook een flink risico is voor die ontwikkelaar. En in iedere stap een kink in de kabel kan komen.

Je zou dit proces ook kunnen omdraaien. De overheid meer als een soort 'opdrachtgever' zien. In veel wijken worden momenteel al zulke specifieke eisen aan de woningen gesteld, dat die ontwikkelaars eigenlijk niet heel veel vrijheid hebben in wat ze kunnen bouwen. Maar wel het risico lopen. Je kunt ook als overheid als opdrachtgever die woningen laten bouwen. Dat bouwers kunnen inschrijven op een projecten met een bepaald setje eisen en dat je als overheid daar de beste varianten van uitkiest. En die op risico van de overheid, of gegarandeerd door de overheid, laat bouwen. Dan kan die bouwer meteen beginnen, nog voordat er een woning verkocht is. Als overheid loop je dan risico (zowel negatief als positief), maar die woningproductie komt wel op gang. En je bouwt niet meer wat voor de ontwikkelaar het gunstigste is, maar je kunt bouwen wat voor jouw bevolking het beste is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
&
aljooge schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:51:
[...]

&
Anoniem: 1511336 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:58:
Kan ik perfect aanvullen...maar ga ik niet doen ; ik heb liever een andere samenstelling vh cabinet!

Kan w-m-betreft ook een slotje op
Lees alledrie de titel van het topic eens. Het gaat over ontwikkelingen, niet wensdenken, echo kameren of mening doordrammen op onderwerpen die zijdelings op de huizenmarkt van toepassing zijn.

De regering is niet gevallen, we zitten nog in de EU, immigratie/bevolkingsontwikkeling is wat het is. En daarnaast mag een fatsoenlijke/feitelijke bron af en toe ook wel:
https://www.adviesraadmig...02/05/wist-u-dat..-blog-1

Dus bij de volgende keer dat je aan een slotje denkt, bedenk dan goed waarom je dat denkt. Misschien ben je een topic aan het vol spammen met bijzaken die eigenlijk in een ander topic horen.
Er is hier altijd plaats (geweest) voor uitstapjes naar andere onderwerpen die effect hebben op de huizenmarkt. Maar dan moet daar wel een ontwikkeling gaande zijn.

En ja, dit topic kan soms weken stilstaan als er geen nieuws is. Er komt vanzelf een NVM, Kadaster of politieke update die besproken 'moet' worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:30
TheGhostInc schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:38:
[...]

&

[...]

&

[...]

Lees alledrie de titel van het topic eens. Het gaat over ontwikkelingen, niet wensdenken, echo kameren of mening doordrammen op onderwerpen die zijdelings op de huizenmarkt van toepassing zijn.

De regering is niet gevallen, we zitten nog in de EU, immigratie/bevolkingsontwikkeling is wat het is. En daarnaast mag een fatsoenlijke/feitelijke bron af en toe ook wel:

Dus bij de volgende keer dat je aan een slotje denkt, bedenk dan goed waarom je dat denkt. Misschien ben je een topic aan het vol spammen met bijzaken die eigenlijk in een ander topic horen.
Er is hier altijd plaats (geweest) voor uitstapjes naar andere onderwerpen die effect hebben op de huizenmarkt. Maar dan moet daar wel een ontwikkeling gaande zijn.

En ja, dit topic kan soms weken stilstaan als er geen nieuws is. Er komt vanzelf een NVM, Kadaster of politieke update die besproken 'moet' worden.
Heb je dat filmpje wel bekeken? Het gaat over de oorzaken waarom er geen 100000 huizen worden gebouwd. Waarom is dat geen ontwikkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
TheGhostInc schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:38:
[...]

&

[...]

&

[...]

Ik snap niet zo goed waarom je mij quote aangezien ik puur een feit benoem; alle onderwerpen omtrent en (vaag) gerelateerd aan de woningmarkt, van boeren met weilanden zonder leven, tiny houses, ov/auto discussies, bijlmer herhalingen, woco bashen en lastenverdelingen zijn al meermaals besproken. Of wellicht uitgekauwd, om de stikstofrunderen ook maar te benoemen.
Wat dat betreft was mijn post een onderschrijving van hetgeen @Conrado's video ook aantoont. Er is op politiek gebied geen hol verbeterd, eerder zelfs verslechterd. En Hugo's 900k huizen belofte toont wederom hoe ver de politiek van het land af staat, waar werkelijk iedereen met een paar hersencellen kan bedenken dat zo'n belofte niet waargemaakt kan worden. Het is makkelijk om te bashen, maar voor een kabinet dat tonnen aan salaris binnenharkt en honderden adviseurs in dienst heeft verwacht ik gedegen onderzoek, concrete conclusies en verbeterpunten met daaruit volgend een langetermijn visie voor tenminste 20 jaar.

Dus ja, wat zijn precies de 'ontwikkelingen' nog, als de huizenmarkt stil staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Mogen we het eenvoudige ranten op migranten of de politiek / beleid achterwege laten? Het gaat off-topic en daarnaast voegt het niets toe. Dit topic is niet jouw uitlaatklep.

Zie daarnaast de topic warning waar bepaalde onderwerpen thuis horen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De ontwikkeling, zoals het er nu bijligt laat zien dat alle signalen op rood staan inzake extra woningen.
Dit ziet er niet goed uit en wonen an sich wordt gewoon duurder en pakt een steeds dikkere hap uit het te besteden inkomen.

Pak er alle foute zaken bij : Van oplopende rente,...,...,...,...,..., tot politiek.

Die mix van invloeden maakt het dat de ontwikkeling best een --Status heeft, want je wil dat iedereen zich kan huisvesten of doorstromen, makkelijk kan kiezen huren/kopen.

Nee, dikke min op dit moment!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat zeuren jullie nou , het aanbod op Funda neemt toch toe ?
Waarom kleine huizen op mini kavels bouwen tegen record kosten terwijl er blijkbaar geen woningnood 'meer' is. (Is er ook nooit geweest, alleen wilde iedereen profiteren van 1% rente).
Ja, de prijzen zijn nog erg hoog i.r.t. de rente, maar dat gaat vanzelf zakken (relatief gezien) als de loonstijgingen zo doorgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2023 17:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sport_Life schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:31:
Wat zeuren jullie nou , het aanbod op Funda neemt toch toe ?
Waarom kleine huizen op mini kavels bouwen tegen record kosten terwijl er blijkbaar geen woningnood 'meer' is. (Is er ook nooit geweest, alleen wilde iedereen profiteren van 1% rente).
Ja, de prijzen zijn nog erg hoog i.r.t. de rente, maar dat gaat vanzelf zakken (relatief gezien) als de loonstijgingen zo doorgaan.
ECB gaat weer wat verhoging doorvoeren, dus denk niet dat zoiets de hypotheekrente meehelpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
Dan even in dit topic verder ioc het wat staat er te koop
Valandin schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:32:
[...]
Wat je nu ziet is dat corporaties miljoenen winst maken en dat verbloemen door het volledige bestuur salarissen vér boven de balkenende norm te geven. (a.k.a. organisaties van huisjesmelkers worden)[...]
Hoe ging dat ook alweer?
quote: wikipedia
Corporaties zijn sinds de jaren negentig op afstand gezet van de overheid en moesten vanaf dat moment door een zakelijke en bedrijfsmatige benadering van de woningmarkt overheidssubsidies voor sociale woningbouw overbodig maken.
En dan achteraf zeuren dat ze het ook echt doen. Oja, en natuurlijk extra heffingen opleggen en dan zeuren dat ze niet genoeg bouwen voor de doelgroep waar ze ooit voor opgericht waren: de woningen waarvoor de stichtingskosten dusdanig hoog zijn ten opzichte van de huurinkomsten dat ze economisch onrendabel zijn.

Ze moeten nu eenmaal winst maken op een woning en het hele woombestand om meer te kunnen investeren ik de markt. Wat je dan ook ziet is dat een deel van de corporaties wel degelijk ook de maatschappelijke functie proberen te vervullen door die onrendabele woningen nog steeds te bouwen. Dat een ander deel het enorm verpest en telkens het nieuws haalt doet daar verder niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:40:
Ze moeten nu eenmaal winst maken op een woning en het hele woombestand om meer te kunnen investeren ik de markt. Wat je dan ook ziet is dat een deel van de corporaties wel degelijk ook de maatschappelijke functie proberen te vervullen door die onrendabele woningen nog steeds te bouwen. Dat een ander deel het enorm verpest en telkens het nieuws haalt doet daar verder niets aan af.
Afgezien van wat je van woco's denkt, zeker het eerste huis is een forse 112m2, voor 3 ton ... Ik ken de markt in Wageningen niet, maar in de meeste delen van het land is dat een mooie prijs. Verder zijn woco-woningen extern meestal keurig onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:37:
[...]
Afgezien van wat je van woco's denkt, zeker het eerste huis is een forse 112m2, voor 3 ton ... Ik ken de markt in Wageningen niet, maar in de meeste delen van het land is dat een mooie prijs. Verder zijn woco-woningen extern meestal keurig onderhouden.
In Ede wat ernaast ligt komen regelmatig woningen op de markt die 120m2 zijn voor 3 ton uit om en nabij hetzelfde bouwjaar. Het is dus een heel normale prijs voor zo'n een soort woning in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:40:
Dan even in dit topic verder ioc het wat staat er te koop
[...]

Hoe ging dat ook alweer?

[...]

En dan achteraf zeuren dat ze het ook echt doen. Oja, en natuurlijk extra heffingen opleggen en dan zeuren dat ze niet genoeg bouwen voor de doelgroep waar ze ooit voor opgericht waren: de woningen waarvoor de stichtingskosten dusdanig hoog zijn ten opzichte van de huurinkomsten dat ze economisch onrendabel zijn.

Het heeft volgens mij weinig zin om te reageren op de reactie van iemand uit een ander topic die er zo te zien weinig van heeft begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09

GG85

.......

Caelorum schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:48:
[...]

In Ede wat ernaast ligt komen regelmatig woningen op de markt die 120m2 zijn voor 3 ton uit om en nabij hetzelfde bouwjaar. Het is dus een heel normale prijs voor zo'n een soort woning in die regio.
Ede =/= Wageningen hoor. Wageningen is een heel stuk populairder dan Ede, mede door de Uni, Food industrie en expats.

Prijzen in Wageningen zijn een stuk hoger tov de rest van de regio.
Wel heel fijn wonen overigens daar. Een wat meer centrum-linksige gemoedelijke mini-stad enclave temidden van het biblebelt conservatief rechts geweld in de regio.

Ede is een totaal nietszeggende lelijke stad zonder ziel. Veenendaal kan je goed winkelen maar ook niet echt karakter.
Renswoude is een leuk dorpje maar andere dorpen zijn echt oerconservatief. Buitengebied is uiteraard ook mooi wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
GG85 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Ede =/= Wageningen hoor. Wageningen is een heel stuk populairder dan Ede, mede door de Uni, Food industrie en expads.[...]
Ede daarentegen weer door de betere ligging. Genoeg mensen hier die in Utrecht, Wageningen, Barneveld of Arnhem wonen.
Ede is een totaal nietszeggende lelijke stad zonder ziel. [...]
Ah ok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 09:09

GG85

.......

Caelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Ede daarentegen weer door de betere ligging. Genoeg mensen hier die in Utrecht, Wageningen, Barneveld of Arnhem wonen.

[...]

Ah ok..
Wist niet dat je in Ede woonde ;).
Ik woon niet in zowel Ede als Wageningen maar ken beiden wel behoorlijk goed. Ik verdwaal elke keer weer in Ede als ik tussen de lelijke flats door rijdt en het centrum is , m.i., niets bijzonders.
Zijn wel een paar (dure) mooiere wijken te vinden maar vind t toch echt zielloos.

Wageningen heeft gewoon veel meer karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
GG85 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:58:
[...]
Wist niet dat je in Ede woonde ;).
Ik woon niet in zowel Ede als Wageningen maar ken beiden wel behoorlijk goed. Ik verdwaal elke keer weer in Ede als ik tussen de lelijke flats door rijdt en het centrum is , m.i., niets bijzonders.
Zijn wel een paar (dure) mooiere wijken te vinden maar vind t toch echt zielloos.

Wageningen heeft gewoon veel meer karakter.
Is op zich uit mijn postgeschiedenis prima te halen. De wijk ook nog wel. Dat er een hoop lelijke flats bij staan ontken ik niet. Dat maakt alleen een stad niet zielloos. Het is wel een middenmotor qua aantrekkelijkheid wat die lijst van Atlas laast ook liet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Is op zich uit mijn postgeschiedenis prima te halen. De wijk ook nog wel. Dat er een hoop lelijke flats bij staan ontken ik niet. Dat maakt alleen een stad niet zielloos. Het is wel een middenmotor qua aantrekkelijkheid wat die lijst van Atlas laast ook liet zien.
Over of Ede of Wageningen 'beter' is kun je eindeloos discussiëren. Maar ik ben het in elk geval met GG85 eens dat het wel erg verschillende woonplaatsen zijn, met een verschillend karakter. Ik zou daarom het wonen en het prijspeil van beide plaatsen niet meteen met elkaar willen vergelijken alsof het vergelijkbare woningen en huizenmarkten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Rubbergrover1 de steden liggen dusdanig dicht bij elkaar dat ze een enorme stempel op elkaars woningmarkt drukken. In de straat waar ik nu woon zaten twee jaar geleden nog 4 studentenhuizen (1 per 10 woningen) en dat waren echt niet allemaal. Studenten van de christelijke hogeschool in Ede.
Dat zie je ook terug in de vierkantemeerprijs die maar een paar procent hoger is in Wageningen dan in Ede. En ook in dat het aanbod van de rijtjeswoningen uit de jaren 70/80 vrijwel gelijk geprijsd zijn. De doelgroep van die woningen zal het vaak niet uitmaken of ze nu in Wageningen of Ede wonen, als het maar geen Veenendaal of Bennekom is.

Het christelijke gereformeerde rechtse karakter waar hier naar werd verwezen is in Ede voornamelijk in de dorpskernen terug te vinden. De stad is net zoals Veenendaal in 15 jaar tijd rap verandert door enorme import van buiten de regio/land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:20:
Het christelijke gereformeerde rechtse karakter waar hier naar werd verwezen is in Ede voornamelijk in de dorpskernen terug te vinden. De stad is net zoals Veenendaal in 15 jaar tijd rap verandert door enorme import van buiten de regio/land.
Onderschat het niet. Veenendaal of Ede ten opzichte van Wageningen zijn twee werelden. Zowel sociaal en economisch is Wageningen een stuk progressiever.

Wageningen kan je vergelijken met Nijmegen. Ede en Veenendaal zijn een mix van "traditionele achtergrond", import (forensen), en (kinderen van) gastarbeiders. In die twee plaatsen is het wel behoorlijk gesegregeerd per wijk: Je hebt wijken die dominant gereformeerd zijn, in nieuwere wijken is het meer een mix.

Stemgedrag per stembureau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-E1F8BpL0xgQKVlK3XIObKI8Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/smv45xNOJ6APRjraLKI2esxe.png?f=fotoalbum_large
Was wat verbaasd door het stemgedrag in Ede, maar de tweede partij is als er BBB staat vrij consistent CU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:20:
@Rubbergrover1 de steden liggen dusdanig dicht bij elkaar dat ze een enorme stempel op elkaars woningmarkt drukken.
Maar dat maakt die woningmarkten nog niet 1 op 1 met elkaar vergelijkbaar.

Een plaats als Nieuwegein ligt ook vlak bij Utrecht. En uiteraard heeft de huizenmarkt in Utrecht impact op de huizenmarkt in Nieuwegein v.v. En ook hier zal een groep zijn die simpelweg een woning wil en niet per se een woning in de ene of de andere plaats zou "moeten". Maar toch zijn het twee totaal verschillende plaatsen om te wonen. Met een heel andere woningmarkt en andere woningwaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:06
Wel leuk om zoveel positiefs over Wageningen te lezen hier ;)
Vind het zelf ook een stad met een fantasitsch karakter, ook historisch gezien met de capitulatie.

Het jammere aan Wageningen vind ik vooral de sobere entree, als je door Wageningen heen rijd zie je vooral de lelijke flats, als je wat dichter bij de uiterwaarden komt ziet 't er al een stuk fraaier uit. Veel mooi groen ook.
Inwoners zijn ook veel met o.a. duurzaamheid bezig, valt ook wel te zien uit 't feit dat ruim 40% van alle panden voorzien zijn van zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wageningen is sowieso een a-typische plaats omdat deze voor 1/3 uit studenten bestaat. Er wonen zo'n 40.000 mensen in Wageningen, en daarvan is zo'n 14.000 studerende aan de universiteit. Dat geeft een hele andere dynamiek dan bijvoorbeeld Ede, waar 3x zoveel mensen wonen maar slechts weinig (een paar duizend) studenten zitten. Het zorgt ook voor een andere demografie (gemiddeld veel lagere leeftijd van de inwoners) dan niet-studentensteden in de omgeving, een gemiddeld hoger opleidingsniveau en een veelal links en progressieve politieke orientatie.

Vergelijk je specifiek met Ede dan zijn de verschillen enorm: dat is een religieus bolwerk (SGP op één, CU op twee), één hogeschool, voor jongeren weinig te beleven (die trekken dan ook massaal weg zo lijkt het, om plaats te maken voor mensen die op latere leeftijd juist naar de stad komen om te settelen, als ze een gezinnetje beginnen en meer huis voor hun geld willen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laapo
‘Bouwimpasse zal uiteindelijk leiden tot onbeheersbare prijsexplosie op de woningmarkt’

De dalende huizenprijzen zijn het gevolg van een plotselinge renteschok. Op lange termijn zal het geringe aanbod en de hoge vraag naar woningen opnieuw leiden tot een prijsexplosie op de woningmarkt als er niet snel wordt bijgebouwd.

Dat zegt Roel Timmermans, partner Capital Markets bij vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een interview met Vastgoedmarkt.
Nog eens een opsomming van alles dat mis is.

https://www.vastgoedmarkt...QYTEj_j6CRg9v&social=copy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Valorian schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:35:
[....] om plaats te maken voor mensen die op latere leeftijd juist naar de stad komen om te settelen, als ze een gezinnetje beginnen en meer huis voor hun geld willen).
IMO precies de doelgroep voor de jaren 70 rijtjeswoningen momenteel: de gezinnen die ruimte nodig hebben (in het huis) zonder de bank te breken (of nouja, wat uberhaupt mogelijk is). Je ziet dan bijv. in mijn wijk vol met die woningen dat er een stel in gaat wonen van ~30 en er binnen een jaar later een baby is. Dat is ook de doelgroep die best een paar kilometer verderop kan wonen.
Dus IMO wat betreft dit type huis, is het bedrag nog steeds niet helemaal raar, waar de discussie initieel over ging. Het is nagenoeg gelijk met vergelijkbare woningen in de andere steden in de regio.

Overigens heb je gelijk wat betreft de jongeren hoor. Verhoudingsgewijs zijn het er een stuk minder dan in Wageningen, maar in absolute aantallen nog steeds 2x zoveel. Een groot deel daarvan zijn studenten die goedkoop wonen in Ede (of uberhaupt een plek "dichtbij" nodig hadden) en in Wageningen, Arnhem of Utrecht studeren. Het helpt namelijk enorm dat je maar ~6km hoeft te fietsen naar de universiteit in Wageningen.

Wat overigens niet helpt is dat er in Ede voornamelijk dure eengezinswoningen worden gebouwd en er voor jongeren nagenoeg geen mogelijkheid is om een huis te kopen of te huren. Door de import wordt juist die groep verhoudingsgewijs steeds kleiner en zie je de groep 30-45 en 0-15 toenemen. (Startende) gezinnen die wel een huis kunnen bemachtigen. Maar dat zie je natuurlijk op veel meer plekken gebeuren. Geen idee of Wageningen er ook last van heeft. Ik verwacht als studentenstad dat er meer focus is op woningen voor studenten en het dus iets minder een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:35:
Wageningen is sowieso een a-typische plaats omdat deze voor 1/3 uit studenten bestaat. Er wonen zo'n 40.000 mensen in Wageningen, en daarvan is zo'n 14.000 studerende aan de universiteit. Dat geeft een hele andere dynamiek dan bijvoorbeeld Ede, waar 3x zoveel mensen wonen maar slechts weinig (een paar duizend) studenten zitten. Het zorgt ook voor een andere demografie (gemiddeld veel lagere leeftijd van de inwoners) dan niet-studentensteden in de omgeving, een gemiddeld hoger opleidingsniveau en een veelal links en progressieve politieke orientatie.
De gemiddelde gezinsgrootte en religieuze achtergrond zal in Ede ook meehelpen voor het aantal jongeren :+. Het is een plaats waar je als je gestudeerd hebt niet snel naar terug verhuist door de dominante conservatieve laag in de bevolking. Is dat je achtergrond of blijf je bij ouders wonen dan zie je mensen wel terugkomen of blijven plakken.

Wageningen heeft veel studenten van ver weg (binnen en buiten Nederland). Ik twijfel hoeveel er daarna in Wageningen blijven wonen. Het ligt niet naast de snelweg, het station van Ede is ver weg, het is niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

"vers van de pers"

https://www.ad.nl/wonen/s...e-op-weg-helpen~a7430e59/

"Voor starters op de woningmarkt zijn in Nederland maar liefst 31 regelingen ontwikkeld om hun droomwoning net binnen het budget te laten vallen. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Wel is het afhankelijk van de gemeente waarin je woont voor welke regeling je in aanmerking komt. Zo weet je van welke regeling jij gebruik kunt maken."

Maar eens zien wat dit met de koopkracht van starters gaat doen en dientengevolge met de huizenprijzen. :+

Ik ben benieuwd of (en in welke mate) we hier weer prijsopdrijving door gaan zien.

zie onderstaande reactie, blijkt onderzoek op reeds bestaande regelingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 31-05-2023 10:15 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
Fraggert schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:18:
"vers van de pers"

https://www.ad.nl/wonen/s...e-op-weg-helpen~a7430e59/

"Voor starters op de woningmarkt zijn in Nederland maar liefst 31 regelingen ontwikkeld om hun droomwoning net binnen het budget te laten vallen. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Wel is het afhankelijk van de gemeente waarin je woont voor welke regeling je in aanmerking komt. Zo weet je van welke regeling jij gebruik kunt maken."

Maar eens zien wat dit met de koopkracht van starters gaat doen en dientengevolge met de huizenprijzen. :+

Ik ben benieuwd of (en in welke mate) we hier weer prijsopdrijving door gaan zien.
Dit lijken niet op nieuw ingevoerde regelingen. Dus dit heeft al een prijsopdrijvend effect gehad. Lijkt eerder op een onderzoek om in kaart te brengen welke regelingen er nu allemaal in de markt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door xiangpo op 31-05-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

xiangpo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Dit lijken niet op nieuw ingevoerde regelingen. Dus dit heeft al een prijsopdrijvend effect gehad. Lijkt eerder op een onderzoek om in kaart te brengen welke regelingen er nu allemaal in de markt zijn.
ja, daar lijkt het bij nader inzien wel op, thanks :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blijft wel slecht dat ze 31 verschillende regelingen gemaakt hebben, die ook nog eens per gemeente anders kunnen zijn en het probleem nog steeds niet echt hebben aangepakt.
Gewoon de oorzaak niet aanpakken maar de symptomen bestrijden.

De overheid moet gewoon zorgen voor voldoende woningen, dus WOCO's gewoon weer onder overheids bestuur met voldoende woningen. Afhankelijk van je inkomen krijg je korting dus dan heb je en geen subsidie regeling meer nodig ( scheel belastingdienst) en scheefwonen pak je direct aan.
Daar kan je meteen ook grote bouwprojecten laten doen in gebieden met schaarste aan woningen.

Als mensen niet gedwongen voelen om te kopen en investeerders een normale winst kunnen maken maar geen woekerwinsten dan komt er ook vanzelf wat lucht in de markt en normaliseren de prijzen.

En zorg voor wat meer spreiding in werkgelegenheid en bereikbaarheid. Er staan dagelijks files naar de randstad in de ochtend dus als je 50% van die mensen in de eigen regio laat werken scheelt dat enorm veel CO2 en er is minder druk op wonen in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 22:28
Is er ergens informatie te vinden over actuele verkoopprijzen van huizen ?
Kadaster loopt hopeloos achter als je daar de info opvraagt.

probeer enigzins te achterhalen of overbieden nog noodzakelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:11:

Per object opvragen bij het Kadaster. Die loopt niet achter.
Als je een overzicht van de koopsommen opvraagt, kan dat wel achterlopen, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ragnar9999 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:11:

Bij Walter Living kun je een adres intypen en dan krijg je hun inschatting van de verkoopprijs (modelmatig, dus altijd met een korreltje zout nemen). Je krijgt dan ook een overzicht van vergelijkbare woningen in de buurt die recent verkocht zijn en hoeveel daarop over- en onderboden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
https://www.nu.nl/economi...heek-ze-moeten-nemen.html
Robotadviseur vertelt starters welke hypotheek ze moeten nemen

Mensen die hun eerste huis willen kopen, kunnen de hypotheekadviseur links laten liggen en bij een robotadviseur aankloppen. Een computermodel van De Hypotheekshop zegt op basis van een algoritme welke hypotheek bij welke bank ze moeten nemen.

Deze nieuwe vorm van hypotheekadvies is voor starters die in loondienst werken. Zij krijgen in een online hypotheekprogramma vragen over wat ze belangrijk vinden.
Mooie ontwikkeling. Scheelt ook best wat geld, het robo-advies bonnetje is zo'n 50% lager.

Ik hoop dat hierdoor de vergelijkingen tot op het scherpst van de snede gaan, dus ook op voorwaarden gedurende de looptijd. Zoals kosten voor het omzetten van een leningdeel, voorwaarden voor consumptieve verhogingen, automatische aanpassing risicoklasse etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Laapo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:31:

[...]

Mooie ontwikkeling. Scheelt ook best wat geld, het robo-advies bonnetje is zo'n 50% lager.

Ik hoop dat hierdoor de vergelijkingen tot op het scherpst van de snede gaan, dus ook op voorwaarden gedurende de looptijd. Zoals kosten voor het omzetten van een leningdeel, voorwaarden voor consumptieve verhogingen, automatische aanpassing risicoklasse etc..
De robotadviseur komt daarna met een advies voor één geldverstrekker en één rentevaste periode. Het algoritme toont dus niet meer opties.
Waarom hier een kennistoets niet nodig zou zijn is ook een vraagteken, afhankelijk van de stappen kan je de vraag stellen of je voldoet aan je zorgplicht (al heb ik op basis van ervaring geen hoge pet op van de kennis van de gemiddelde hypotheekadviseur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Napo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:44:
[...]

[...]

Waarom hier een kennistoets niet nodig zou zijn is ook een vraagteken, afhankelijk van de stappen kan je de vraag stellen of je voldoet aan je zorgplicht (al heb ik op basis van ervaring geen hoge pet op van de kennis van de gemiddelde hypotheekadviseur)
Ik zie buiten het lagere prijskaartje ook weinig voordeel, naast het uitkleden van de hypotheekvoorwaarden, verdwijnen van menselijke services en het aanbieden van eenheidsworst.
"Het is een twee tot drie uur durend programma. Als je dat volledig hebt doorlopen, rekent een algoritme alle 70.000 opties bij 35 banken door", zegt Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop.
Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die drie uur achter een pc/tablet gaat zitten om een vragenlijst door te lopen.

Mijn adviseur kwam met het voorstel om wat kosteloze ruimte in de hypotheek te reserveren voor een eventuele toekomstige verbouwing. Dat soort dingen denk je niet direct aan, maar kunnen wel handig zijn. Hetzelfde voor het meenemen van een hypotheek, wat niet bij iedere verstrekker zomaar kan of soepel verloopt.

Enfin, het "robot algoritme" zal wel gaan lopen gezien de angst van tegenwoordig om echte mensen te spreken. Overigens mag je hypotheekadvieskosten aftrekken van de belasting, dus zoveel verschilt het niet met de reguliere adviesdienst. In mijn ervaring krijgen starters bij de hypotheekshop sowieso al korting vanwege een doorgaans eenvoudigere situatie dan doorstromers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:44
In Amsterdam is huren in de vrije sector een vechtmarkt: voor elke woning tussen 1000 en 1500 euro staan bijna 190 mensen te dringen
Huren in de vrije sector is een vechtmarkt geworden. Het aantal reacties op beschikbare woningen met maandhuren tussen 1000 en 1500 euro is in Amsterdam in twee jaar vertwintigvoudigd. En het aantal huurwoningen dat vrijkomt, daalt rap.
https://www.parool.nl/nie...uro-staan-bijna-190-mense

Net voor en aan het begin van corona zocht ik naar een huurappartement in Amsterdam. Toen kwamen er elke week wel een aantal 3-slaapkamer appartementen vrij van 1500 p/m. Als ik nu nogmaals op Pararius kijk dan zie ik maar 4 resultaten onder de 2000 waarvan 2 tijdelijk (max 24 maanden). De 2 overgevleven zijn 1975 en 1995 p/m. Dat is toch echt een flinke sprong in prijs en flinke daling in aanbod. Het is nu nóg lastiger voor de modale inkomens/starter want niet alleen is het kopen nu lastig ook huren is bijna onmogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:27
BlauweLucht schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Net voor en aan het begin van corona zocht ik naar een huurappartement in Amsterdam. Toen kwamen er elke week wel een aantal 3-slaapkamer appartementen vrij van 1500 p/m. Als ik nu nogmaals op Pararius kijk dan zie ik maar 4 resultaten waarvan 2 tijdelijk (max 24 maanden). De 2 overgevleven zijn 1975 en 1995 p/m. Dat is toch echt een flinke sprong in prijs en flinke daling in aanbod. Het is nu nóg lastiger voor de modale inkomens/starter want niet alleen is het kopen nu lastig ook huren is bijna onmogelijk.
Ome Hugo maakt meer kapot dan hij lief is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
ColeJ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Ome Hugo maakt meer kapot dan hij lief is :)
De situatie in Amsterdam heeft meer te maken met een zwaar opgeblazen bubbel. Andere grote steden met vergelijkbare factoren (buitenlandse beleggers + continu instroom van expats + verhuur aan toerisme) hebben hetzelfde probleem, zie bijv Londen en Lissabon waarbij de lage én middenklasse ook de stad uit verdrongen worden vanwege huurprijzen.
Ter aanvulling; in dit geval ligt de bal dus eerder bij de gemeente, d.m.v. het beperken van investeerders, expats en toeristen. Maja, dat kost geld :) Dan is het alternatief dus die drie groepen zwaarder belasten en met dat geld de eigen inwoners te helpen.
Wat mij betreft heeft Nederland te weínig vaderlandsliefde. In andere landen is het vrij normaal dat toeristen meer betalen dan inwoners voor bijv een entreeticket.

[ Voor 31% gewijzigd door geekeep op 01-06-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 18:09
Ik kan het artikel niet lezen, wordt er in vermeld wat de reden is voor de bizarre stijging? 20x zoveel in 2 jaar tijd is gigantisch. Waar wordt dat door veroorzaakt?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:04
geekeep schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:40:
[...]

De situatie in Amsterdam heeft meer te maken met een zwaar opgeblazen bubbel. Andere grote steden met vergelijkbare factoren (buitenlandse beleggers + continu instroom van expats + verhuur aan toerisme) hebben hetzelfde probleem, zie bijv Londen en Lissabon waarbij de lage én middenklasse ook de stad uit verdrongen worden vanwege huurprijzen.
Ter aanvulling; in dit geval ligt de bal dus eerder bij de gemeente, d.m.v. het beperken van investeerders, expats en toeristen. Maja, dat kost geld :) Dan is het alternatief dus die drie groepen zwaarder belasten en met dat geld de eigen inwoners te helpen.
Wat mij betreft heeft Nederland te weínig vaderlandsliefde. In andere landen is het vrij normaal dat toeristen meer betalen dan inwoners voor bijv een entreeticket.
De rijken inwoners krijgen de deksel nu al op hun neus want als de laag betaalde de stad uitgejaagd worden, wie haalt dan het vuilnis nog op, geeft de kinderen les, zorgt voor je verbouwing of fixt je elektra/plumbing? Mooi voorbeeld, ik werk in Amsterdam, een collega wilde zijn fiets fixen, wachtijd: 2 weken want we hebben handjes tekort, in zijn eigen woonplaats buiten de randstad mocht hij hem vandaag brengen en morgenmiddag is de fiets gefixt. Ik hoor Amsterdamse collega klagen dat hij geen timmerman kon vinden in Amsterdam voor een verbouwing, zijn kinderen hadden geen vol rooster op school want lerarentekort. Mijn installateur van mijn warmtepomp krijgt veel vraag vanuit Amsterdam, half uurtje rijden, weigert hij want hij heeft in mijn woonregio werk zat. Maar leuk hoor wonen in het te dure Amsterdam.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:33
spijkerhoofd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:38:
[...]

De rijken inwoners krijgen de deksel nu al op hun neus want als de laag betaalde de stad uitgejaagd worden, wie haalt dan het vuilnis nog op, geeft de kinderen les, zorgt voor je verbouwing of fixt je elektra/plumbing? Mooi voorbeeld, ik werk in Amsterdam, een collega wilde zijn fiets fixen, wachtijd: 2 weken want we hebben handjes tekort, in zijn eigen woonplaats buiten de randstad mocht hij hem vandaag brengen en morgenmiddag is de fiets gefixt. Ik hoor Amsterdamse collega klagen dat hij geen timmerman kon vinden in Amsterdam voor een verbouwing, zijn kinderen hadden geen vol rooster op school want lerarentekort. Mijn installateur van mijn warmtepomp krijgt veel vraag vanuit Amsterdam, half uurtje rijden, weigert hij want hij heeft in mijn woonregio werk zat. Maar leuk hoor wonen in het te dure Amsterdam.
Als je zoekt naar elementen om je eigen mening te bevestigen zijn die eenvoudig te vinden, vooral als je het bekijkt vanuit je eigen wensen en voorkeuren.

Ik heb er 20 jaar gewoond (in de ring) en woon sinds vorig jaar in een dorp buiten Amsterdam. Mijn ervaring is dat er enorm veel voordelen zijn aan wonen in Amsterdam en ook nadelen. Zoals alles is het een kwestie van +'en en -'en. Of die +'en meer waard zijn dan de -'en hangt af van wat voor jezelf persoonlijk belangrijk is en in welke levensfase je bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Requiem19 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Als je zoekt naar elementen om je eigen mening te bevestigen zijn die eenvoudig te vinden, vooral als je het bekijkt vanuit je eigen wensen en voorkeuren.

Ik heb er 20 jaar gewoond (in de ring) en woon sinds vorig jaar in een dorp buiten Amsterdam. Mijn ervaring is dat er enorm veel voordelen zijn aan wonen in Amsterdam en ook nadelen. Zoals alles is het een kwestie van +'en en -'en. Of die +'en meer waard zijn dan de -'en hangt af van wat voor jezelf persoonlijk belangrijk is en in welke levensfase je bent.
Ik zoek geen elementen om mijn mening te bevestigen, ik geef aan wat het nadeel is als je op een plek woont waar enkel hoge inkomens zijn. Ik snap de aantrekkingkracht van de stad, echter als er teveel hoger inkomens wonen komen bepaalde diensten die door lage inkomsten mensen gegeven word in het gedrang en door krapte gaan de prijzen omhoog of worden de wachtijden langer of diensten versoberd, simpele economie van vraag en aanbod. Ik denk dat dezelfde issues kunnen spelen in Bloemendaal of het Gooi, welliswaar op kleinere schaal.

[ Voor 4% gewijzigd door spijkerhoofd op 01-06-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
pingkiller schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Ik kan het artikel niet lezen, wordt er in vermeld wat de reden is voor de bizarre stijging? 20x zoveel in 2 jaar tijd is gigantisch. Waar wordt dat voor veroorzaakt?
https://archive.is/lpBSK

"omdat het aanbod nog schaarser wordt nu verhuurders hun vrijesectorhuurwoningen massaal verkopen vanwege een opeenstapeling van overheidsmaatregelen waarmee zij worden geconfronteerd."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
BlauweLucht schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:50:
[...]

"omdat het aanbod nog schaarser wordt nu verhuurders hun vrijesectorhuurwoningen massaal verkopen vanwege een opeenstapeling van overheidsmaatregelen waarmee zij worden geconfronteerd."
Aldus Pararius. Die een rechtstreeks belang hebben bij zoveel mogelijk kleine verhuurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 18:09
spijkerhoofd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Ik zoek geen elementen om mijn mening te bevestigen, ik geef aan wat het nadeel is als je op een plek woont waar enkel hoge inkomens zijn. Ik snap de aantrekkingkracht van de stad, echter als er teveel hoger inkomens wonen komen bepaalde diensten die door lage inkomsten mensen gegeven word in het gedrang en door krapte gaan de prijzen omhoog of worden de wachtijden langer of diensten versoberd, simpele economie van vraag en aanbod. Ik denk dat dezelfde issues kunnen spelen in Bloemendaal of het Gooi, welliswaar op kleinere schaal.
Maar je n=1 voorbeeld is echt waardeloos, niveautje borrelpraat. Daarmee saboteer je je eigen post.
En daarnaast kent Amsterdam dit probleem uiteraard ook. Het is alleen niet zo simpel op te lossen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
spijkerhoofd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Ik wil het bandje niet nogmaals helemaal afspelen, maar er is heel, heel erg veel woonruimte voor lage inkomens in de hoofdstad. Van de corporaties natuurlijk.

https://www.nul20.nl/doss...-woningvoorraad-amsterdam

Als iemand 2 weken moet wachten op een fietsenmaker dan komt dat niet door de woningmix.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
Laapo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Ik wil het bandje niet nogmaals helemaal afspelen, maar er is heel, heel erg veel woonruimte voor lage inkomens in de hoofdstad. Van de corporaties natuurlijk.

Als iemand 2 weken moet wachten op een fietsenmaker dan komt dat niet door de woningmix.
Sjah, als je het zo eenzijdig blijft bekijken, wordt het bandje inderdaad grijsgedraaid..

Want ik zie al ruim 25 jaar het aandeel sociale huur afnemen. Het aantal vrije huur is in diezelfde periode ook gedaald, terwijl verkoop gestegen is. Ofwel, verhuren was weinig interessant. Tot een paar jaar terug het beleggen met goedkoop geld begon en gekochte huizen in de verhuur worden gegooid, wat je in de grafiek bij 2017 precies ziet gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTAY9kfCVDRmBITnsIOPhnDZlao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QisVQeXMS5413FPz1daMiGzy.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is volgens jouw bron het aantal woningen van 2016 tot 2020 gestegen met minder dan 25k terwijl het aantal inwoners is gestegen met 39k. Ik vermoed dat Amsterdam in de laatste jaren nog drukker is geworden en er vanwege alle factoren nog minder paar jaar is bijgebouwd. De oorzaak van het probleem; een woningtekort (en geen sociale huurwoning overschot..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
Laapo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Het aantal inwoners in toegenomen, het aantal woningen van de corporaties is gelijk gedaald (volgens jouw bron). Dus ik snap niet hoe je daar uit kunt halen dat er 'heel erg veel woonruimte voor lage inkomens in de hoofdstad is' :?
Wat ze eigenlijk vooral zeggen is dat er veel liberale huurwoningen bijkomen omdat dat voor zowel beleggers als partikulieren winstgevend was. Maar die woonruimte kun je niet echt inschalen als woningen voor lage inkomens.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
BlauweLucht schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Maar we moeten niet vergeten dat ze nu nog vrije sector zijn. Als de middenhuurplannen van De Jonge doorgaan, zijn ze geen vrije sector meer. Daarom zijn de prijzen nu zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
Wispe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Maar we moeten niet vergeten dat ze nu nog vrije sector zijn. Als de middenhuurplannen van De Jonge doorgaan, zijn ze geen vrije sector meer. Daarom zijn de prijzen nu zo hoog.
Dat is waar maar als de prijzen dalen door die plannen dan willen alleen maar meer mensen daar wonen met als gevolg dat het nog lastiger is om iets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
geekeep schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Toeristen in Amsterdam die daar overnachten in hotels, B&B of Air BnB betalen al de hoogste toeristenbelasting van Europa ( 7% van de kamerprijs incl btw + €3,-). Dit wordt volgend jaar verhoogd naar 8% +€4,- . Het wordt wel inderdaad tijd dat vooral dagjesmensen ( uit binnen en buitenland die de stad in nog grotere getallen bezoeken ook meer gaan bijdragen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
BlauweLucht schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:43:
[...]
Dat is waar maar als de prijzen dalen door die plannen dan willen alleen maar meer mensen daar wonen met als gevolg dat het nog lastiger is om iets te vinden.
Er zullen vooral mensen/beleggers zijn die het huis dan verkopen ipv verhuren waardoor het nog lastiger huren wordt. En voor de koopmarkt blijft er ook dan nog steeds een groot tekort, dus veel impact zal het daarop ook niet hebben. Dit soort plannen klinken allemaal leuk, maar zolang je een tekort aan huizen hebt kun je hooguit regelen welke groep een huis kan kopen/huren, maar uiteindelijk verandert er dan niets aan het geheel.

Leuk dus voor de buhne, maar in de tussentijd wordt er niets concreets gedaan om te zorgen voor voldoende nieuwbouw en dus zal het probleem blijven bestaan en alleen maar groter worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
redwing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:53:
[...]

Het aantal inwoners in toegenomen, het aantal woningen van de corporaties is gelijk gedaald (volgens jouw bron). Dus ik snap niet hoe je daar uit kunt halen dat er 'heel erg veel woonruimte voor lage inkomens in de hoofdstad is' :?
Wat ze eigenlijk vooral zeggen is dat er veel liberale huurwoningen bijkomen omdat dat voor zowel beleggers als partikulieren winstgevend was. Maar die woonruimte kun je niet echt inschalen als woningen voor lage inkomens.
Meer dan 40% is een 'sociale' corporatiewoning. Een derde boven het landelijk gemiddelde. Tel daar nog een deel particuliere verhuurde woningen voor 'sociale' huurprijzen bij. Dat is best behoorlijk.

Ten koste van de eigenaar-bewoner. Dat aandeel is ver onder het landelijk gemiddelde, bijna de helft.

Vandaar de opmerking dat er heel veel woonruimte is voor lagere inkomens. 40% van de Hoofdstedelijk woningvoorraad is hiervoor gereserveerd.

Als je ook de ontwikkeling van het corporatiebezit tot 1997 ziet, lijkt wel alsof ze een potje monopoly aan het spelen waren. Dat aandeel is een tijdje dalende geweest maar alsnog relatief gezien fors.

Dat een fietsreparatie 2 weken moet duren heeft dus echt niet te maken met te weinig woningen voor lage inkomens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Laapo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:49:
[...]
Meer dan 40% is een 'sociale' corporatiewoning. Een derde boven het landelijk gemiddelde. Tel daar nog een deel particuliere verhuurde woningen voor 'sociale' huurprijzen bij. Dat is best behoorlijk.

Ten koste van de eigenaar-bewoner. Dat aandeel is ver onder het landelijk gemiddelde, bijna de helft.

Vandaar de opmerking dat er heel veel woonruimte is voor lagere inkomens. 40% van de Hoofdstedelijk woningvoorraad is hiervoor gereserveerd.

Als je ook de ontwikkeling van het corporatiebezit tot 1997 ziet, lijkt wel alsof ze een potje monopoly aan het spelen waren. Dat aandeel is een tijdje dalende geweest maar alsnog relatief gezien fors.

Dat een fietsreparatie 2 weken moet duren heeft dus echt niet te maken met te weinig woningen voor lage inkomens.
Zolang je een tekort aan woningen hebt maakt het aandeel weinig uit. Uiteindelijk is het te weinig en kun je je laatste conclusie dus helemaal niet maken. De praktijk is simpelweg dat die fietsenmakers (en leraren e.d.) wel degelijk wegtrekken en buiten Amsterdam werk en woning zoeken. Ondanks dat het aandeel sociale woningen in Amsterdam echt wel boven het gemiddelde zit. Maar het blijft te weinig en blijft achter bij de nieuwe aanwas.

Je focust hier iets teveel op het vergelijken met het landelijke gemiddelde. Iets dat je alleen al niet kunt doen omdat het landelijk gemiddelde een gemiddelde is van dorpen/steden/platteland etc. terwijl je het hier over de grootste stad van Nederland hebben. Daarmee is de doorsnee van de bevolking al totaal anders, maar ook wat er aan beroepsbevolking nodig is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Er was toen ook een tijd geweest waarin geen hond in Amsterdam wilde wonen. Dat bv huizen naast het Vondelpark omgebouwd werden naar sociale woningbouw omdat niemand anders die woningen wilde hebben. O.a. vanwege (vermeende) criminaliteit en drugsmisbruik. Een paar decennia geleden leefden we in totaal andere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReadArt
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-01 14:40
[...]

40% is een corporatie woning, maar niet alle corporatiewoningen zijn sociaal. als je het aandeel sociale huur van corporaties tov totale huur en die van particulieren bij elkaar optelt: 52.1% + 15.8% en dat vermenigvuldigd met het aandeel huur in de stad (71.1%) dan kom je op een aandeel sociale huurwoningen van 32.78%. Dat zit vlak onder het landelijk gemiddelde, niet bijna de helft erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Valandin schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:21:
[...]
Ik vind in ieder geval dat een woningbouwcorporatie haar woningen moet verkopen op, of beneden de daadwerkelijk onafhankelijk getaxeerde waarde. Dat is al discutabel, gezien de woningen allemaal met subsidie op subsidie zijn aangeschaft en ze de woning al 20x aan huur terug hebben verdient. Een woningcorporatie zou geen huisjesmelker moeten en mogen zijn.

Daarbuiten vind ik dat een woningbouwcorporatie ook maatschappelijke functie heeft. Er is een woningtekort in Nederland en er is een gigantisch probleem met scheefhuurders. Er zal op deze manier nooit een doorstroom komen, simpelweg omdat de huurders van woningcorporaties nooit een hypotheek van 400k rond gaan krijgen.
[...]
Harrie_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:58:
Hoe kom je er precies bij dat de woco-woningen met subsidie zijn aangeschaft en dat de woco de huur al 20x terug heeft verdiend?
@Valandin ik ben nog steeds benieuwd?

En nu ik je post nog een keer teruglees: ik ben ook wel benieuwd hoe je er bij komt dat er een gigantisch probleem is met scheefhuurders?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
https://stec.nl/wp-conten...middenhuur-april-2023.pdf

Weet niet of deze al eens gepost is, een aardige inkijk in de voornemens van verschillende verhuurders. Ook prima uitleg over de middenhuurparadox --> Betere betaalbaarheid leidt tot lagere beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jopie035 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:38:
Ook prima uitleg over de middenhuurparadox --> Betere betaalbaarheid leidt tot lagere beschikbaarheid.
Dat is een bekend en vrij algemeen gegeven. Het is in feite, simpel gezegd, een keus tussen weinig huurwoningen die betaalbaar zijn en veel huurwoningen die onbetaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Laapo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:31:

[...]

Tja, leuk dat het bestaat. Maar het is nog altijd 2x zo duur als execution only.
Zeker voor starters is het tegenwoordig echt niet meer zo ingewikkeld :X

Als je slecht bent in begrijpend lezen en logisch nadenken is het denk ik wel goed dat er adviseurs bestaan. Of als de situatie daadwerkelijk complex is.
In alle andere gevallen kan het voorlopig nog altijd beter zelf uit zoeken dan een duurbetaalde 'AI'-chatbot inhuren :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Dat is een bekend en vrij algemeen gegeven. Het is in feite, simpel gezegd, een keus tussen weinig huurwoningen die betaalbaar zijn en veel huurwoningen die onbetaalbaar zijn.
Klopt, maar er is meer aan de hand... er zal voor bepaalde prijsklassen een groot niemandsland gaan ontstaan. Nu heb je al dat er tussen sociaal en niet-sociaal een gat zit waar bijna geen aanbod is (Woco's blijven vaak ruim onder de liberalisatiegrens, en beleggers ruim daarboven).
Straks krijg je nog maar zeer beperkt woningen die niet-sociaal maar wel gereguleerd zijn (beleggers ponden uit, of proberen boven de 187 WWS punten te komen), en daarboven (boven de ca. EUR 1100) zullen de prijzen door toenemende schaarste flink gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
[...]

Net voor en aan het begin van corona zocht ik naar een huurappartement in Amsterdam. Toen kwamen er elke week wel een aantal 3-slaapkamer appartementen vrij van 1500 p/m. Als ik nu nogmaals op Pararius kijk dan zie ik maar 4 resultaten onder de 2000 waarvan 2 tijdelijk (max 24 maanden). De 2 overgevleven zijn 1975 en 1995 p/m. Dat is toch echt een flinke sprong in prijs en flinke daling in aanbod. Het is nu nóg lastiger voor de modale inkomens/starter want niet alleen is het kopen nu lastig ook huren is bijna onmogelijk.
Voor de liefhebbers, de achterliggende studie: https://www.pararius.nl/n...rs-aanbod-in-vrije-sector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Dit is ook al in een krant of ander artikel voor gekomen. Veel commerciele verhuurders kiezen er nu voor om de woning te verkopen en niet langer te verhuren door de nieuwe aangekondigde regels. Daarom ook dingen als max 24 maanden en heel hoge prijzen.
Als verhuren gewoon niet rendabel meer is zullen mensen uit die markt stappen en zal het aanbod dus verder afnemen. Maar natuurlijk is er wel een iets grote aanbod koopwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Dit is ook al in een krant of ander artikel voor gekomen. Veel commerciele verhuurders kiezen er nu voor om de woning te verkopen en niet langer te verhuren door de nieuwe aangekondigde regels. Daarom ook dingen als max 24 maanden en heel hoge prijzen.
Als verhuren gewoon niet rendabel meer is zullen mensen uit die markt stappen en zal het aanbod dus verder afnemen. Maar natuurlijk is er wel een iets grote aanbod koopwoningen.
Tegelijk geldt vanuit de kant van de huurder dat die woningen, vergeleken met gereguleerde huur, dus een heel veel hogere prijs 'per punt' hadden. En vaak ook een veel te hoge prijs hadden. Alleen gerechtvaardigd door het simpele gegeven dat er zo veel vraag naar is, dat ze kunnen vragen wat de woningzoekende met de diepste zakken kan betalen. Ik weet niet of ik er rouwig om ben dat die verhuurders uit de markt stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:08:
[...]

Tegelijk geldt vanuit de kant van de huurder dat die woningen, vergeleken met gereguleerde huur, dus een heel veel hogere prijs 'per punt' hadden. En vaak ook een veel te hoge prijs hadden. Alleen gerechtvaardigd door het simpele gegeven dat er zo veel vraag naar is, dat ze kunnen vragen wat de woningzoekende met de diepste zakken kan betalen. Ik weet niet of ik er rouwig om ben dat die verhuurders uit de markt stappen.
Het zijn eigenlijk gewoon bijna alle verhuurders, dus ook die misschien maar een klein beetje hoger zitten.
Als jij volgens de punten 967 euro mag vragen en je vraagt 1000 dan is dat niet extreem. ( getallen als voorbeeld )
Door de gestegen WOZ waarde + rente + extra belasting is het heel lastig om woningen aan te kopen voor de verhuur en daar nog iets van cashflow uit te halen.

Maar op zich geen probleem, straks heb je sociale huur en koop over. Mag iedereen vanuit huis meteen gaan kopen werkt natuurlijk ook best prima met de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:03
Interessante column in de Groene van 31 Mei. Daarin betoogd Mirjam de Rijk dat de doelstelling van Hugo niet behaald word door grond speculatie en niet door stikstof regels, maximale huur, duurzaamheidseisen en te kleine winstmarges.
Ontwikkelaars die, in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden, niet ontwikkelen. Of in ieder geval veel minder dan ze zouden kunnen. Stijgen de woningprijzen, dan wachten ze, in de hoop straks nóg meer voor de grond te kunnen krijgen. Dalen de woningprijzen, dan wachten ze tot de prijzen weer gaan stijgen. Nu de vraag naar woningen inzakt door de stijgende rente, hebben ze even helemaal geen zin om te bouwen. En de overheid stond erbij en keek ernaar. Want onteigenen kan, maar ligt gevoelig. Bovendien moet dan de ‘marktwaarde’ betaald worden, oftewel de maximale prijs die een ontwikkelaar ooit in theorie zou kunnen krijgen.
https://www.groene.nl/artikel/speculatie-2023-05-31

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
walletje-w schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:29:
Interessante column in de Groene van 31 Mei. Daarin betoogd Mirjam de Rijk dat de doelstelling van Hugo niet behaald word door grond speculatie en niet door stikstof regels, maximale huur, duurzaamheidseisen en te kleine winstmarges.

[...]

https://www.groene.nl/artikel/speculatie-2023-05-31
Dat is toch heel simpel op te lossen, je mag alleen bouwgrond aankopen als je binnen X termijn daar gaat bouwen ( dat was vroeger ook al zo ) en het aanhouden van bouwgrond voor speculatie kan je wel een wet voor maken dat dit of verkocht of ontwikkeld moet worden binnen X termijn.

Dan kan je de rest van de regeltjes gewoon achterwege laten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Dat is toch heel simpel op te lossen, je mag alleen bouwgrond aankopen als je binnen X termijn daar gaat bouwen ( dat was vroeger ook al zo ) en het aanhouden van bouwgrond voor speculatie kan je wel een wet voor maken dat dit of verkocht of ontwikkeld moet worden binnen X termijn.

Dan kan je de rest van de regeltjes gewoon achterwege laten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Maar op zich geen probleem, straks heb je sociale huur en koop over. Mag iedereen vanuit huis meteen gaan kopen werkt natuurlijk ook best prima met de huidige prijzen.
Dat is voor de meerderheid van de mensen nu ook al het geval. Juist doordat een groot deel van de geliberaliseerde markt een heel stuk duurder is dan sociale huur. En de inkomenseisen vaak zodanig zijn dat je een flink hoog inkomen moet hebben om überhaupt in aanmerking te komen. Als er al enig huuraanbod is. Daardoor is geliberaliseerde huur maar voor een beperkte groep een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
koentjuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:57:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dat begrijp ik en dat zal ook wel zo zijn. Echter ik mis jullie rol in het geheel :)

Dan valt me op dat alle partijen vergelijkbare analyses hebben, en hun eigen rol beperkt houden, maar niemand ook met een oplossing komt. Naar de centrale overheid wijzen geeft eigenlijk aan dat ‘jullie’ gezamenlijk niet weten hoe het verder moet…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij wordt hier ook niet meteen een Zwarte Piet toegespeeld. Maar wordt wel benoemd hoe een van de mechanismen werkt. Het is inherent aan de markteconomie dat bedrijven streven naar optimalisatie van winst en risicos. Dat kan betekenen dat ontwikkelaars projecten uitstellen of afstellen als ze inschatten dat het te veel risico met zich meebrengt. Of juist als ze denken dat het gunstiger uitpakt om het later te ontwikkelen.

Dat betekent uiteraard niet dat ze bewust grond opkopen om te speculeren, maar het geeft wel aan dat dit mechanisme inherent tot vertraging in de woningbouw leidt of kan leiden. En dat het voor het aanpakken van snel bouwen beter zou zijn om het anders aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
De Funda waardecheck is er weer. Net als vorige maand 'geen verschil sinds vorige maand'.

Het lijkt dus te stabiliseren voor vergelijkbare woningen in Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hier in een buitenwijk van Utrecht 1,1% erbij sinds vorige maand, voor een courante tussenwoning. In totaal nu 1,8% boven het dieptepunt van maart dit jaar, en nog 9% onder de piek van juli 2022.

Komt overeen met het beeld qua verkopen: het loopt weer aardig door qua verkopen hier in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Ai ai.. buitenwijk Amsterdam, rijtjeswoning van een vrij recent bouwjaar. -1,9% maand op maand en inmiddels op het dieptepunt beland sinds de dalingen afgelopen zomer hebben ingezet. Opleving afgelopen maand is helemaal teniet gedaan.

Opvallend: Hoogtepunt Funda woningwaarde is gelijk aan de woz van 1-1-2022. Zitten nu op een haar na bijna 10% onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ook bij ons, appartement nabij Amsterdam, geen verandering in de Funda waardecheck in vergelijking met vorige maand. Het bedrag ligt heel dichtbij de verkoopprijs van het appartement van de buurman een paar maanden geleden.

Ook hier heb ik de indruk dat de verkoop wat aangetrokken is, en dat appartementen weer vrij vlot van eigenaar wisselen. Ik merk ook om me heen dat vrienden die de huizenjacht even hadden stilgelegd nu toch weer aan het bezichtigen zijn. Allemaal anekdotisch natuurlijk, maar er lijkt nog altijd beweging te zitten in de huizenmarkt hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben vooral benieuwd of er nog een failllissementsgolf komt nu ondernemers écht niet langer uitstel meer krijgen om belastingdienst terug te betalen nav teveel ontvangen coronasteunen. Ik geloof dat er 60.000 bedrijven zijn die nog moeten beginnen met terugbetalen. Als daar veel van over de kop gaan dan geeft dat én zorgen bij betrokkenen én kans op negatief sentiment, waar de huizenmarkt gevoelig voor is. Hopelijk valt het mee en blijft de recessie waarvan iedereen al jaren zegt “dat is komt” sowieso nog even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Valorian schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:34:
Ik ben vooral benieuwd of er nog een failllissementsgolf komt nu ondernemers écht niet langer uitstel meer krijgen om belastingdienst terug te betalen nav teveel ontvangen coronasteunen. Ik geloof dat er 60.000 bedrijven zijn die nog moeten beginnen met terugbetalen. Als daar veel van over de kop gaan dan geeft dat én zorgen bij betrokkenen én kans op negatief sentiment, waar de huizenmarkt gevoelig voor is. Hopelijk valt het mee en blijft de recessie waarvan iedereen al jaren zegt “dat is komt” sowieso nog even uit.
Ik las gister op nu.nl, 1 op de 20 ondernemers hebben problematische schulden, vooral in de horeca. Dat valt behoorlijk mee, ook omdat onze zwaartekracht van onze economie bij de diensten zitten en die konden veel thuiswerken.

https://www.nu.nl/economi...blematische-schulden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ik vraag me wel af, wat gaan de plannen om rekeningrijden in te voeren over een aantal jaar doen met de huizenmarkt. Nu is het al zo dat huizen duurder zijn waar meer werk is en dat er in bepaalde gebieden tekorten zijn in bepaalde beroepen.
Maar als je straks enkele 100en euros per maand meer kwijt bent om op je werk te komen dan word verder van je werk wonen natuurlijk helemaal vervelend. Dan word je 2x gestraft, 1x met de files en 1x met de prijs.

Gaat dat meer druk zetten op de huizenprijzen in de randstad en juist minder druk zetten op de rest van het land waardoor de verschillen nog groter worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:19:
Ik vraag me wel af, wat gaan de plannen om rekeningrijden in te voeren over een aantal jaar doen met de huizenmarkt. Nu is het al zo dat huizen duurder zijn waar meer werk is en dat er in bepaalde gebieden tekorten zijn in bepaalde beroepen.
Maar als je straks enkele 100en euros per maand meer kwijt bent om op je werk te komen dan word verder van je werk wonen natuurlijk helemaal vervelend. Dan word je 2x gestraft, 1x met de files en 1x met de prijs.

Gaat dat meer druk zetten op de huizenprijzen in de randstad en juist minder druk zetten op de rest van het land waardoor de verschillen nog groter worden?
Ik denk dat het niet veel zal uitmaken, want rekeningrijden bestaat al in de vorm van accijns op benzine plus met het velen thuiswerken en de vergoeding die werkgevers bieden per km zal het loslopen. Ik denk dat er in de toekomst juist meer spreiding komt qua wonen omdat op locatie werken minder in trek is door het thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:13
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat het niet veel zal uitmaken, want rekeningrijden bestaat al in de vorm van accijns op benzine plus met het velen thuiswerken en de vergoeding die werkgevers bieden per km zal het loslopen. Ik denk dat er in de toekomst juist meer spreiding komt qua wonen omdat op locatie werken minder in trek is door het thuiswerken.
Meestal is het én én. Dus extra kosten bovenop de brandstof prijs. In het onderwijs is het nu bijvoorbeeld nu al geen vetpot (max 25 km per reis).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:13
Conrado schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Dat begrijp ik en dat zal ook wel zo zijn. Echter ik mis jullie rol in het geheel :)

Dan valt me op dat alle partijen vergelijkbare analyses hebben, en hun eigen rol beperkt houden, maar niemand ook met een oplossing komt. Naar de centrale overheid wijzen geeft eigenlijk aan dat ‘jullie’ gezamenlijk niet weten hoe het verder moet…..
Hij komt toch letterlijk met een oplossing? Alleen dat stukje heb je niet gequote.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:12
[...]

Dit is wel een beetje typisch tweakers-denken. Overal waar ik mijn laptop open kan klappen kan ik werken. Denk ook even aan de mensen in de zorg, het onderwijs, de industrie en ga zo maar door. Daar is thuiswerken niet mogelijk, en die mensen hebben doorgaans ook niet het inkomen dat ze makkelijk toegang hebben tot de woningmarkt...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Volgens die redenatie zouden er ook geen files moeten zijn, want iedereen kan thuiswerken.
Genoeg bedrijven die verwachten dat je 40-50% op kantoor aanwezig bent voor meetings.

En zoals al aangegeven beroepen waar thuiswerken niet mogelijk is. Dat zijn ook de beroepen waar zeker in de randstad de tekorten enorm zijn. Aan de andere kant met de huizenprijzen kunnen jonge gezinnen daar toch niet meer wonen dus heb je ook geen scholen meer nodig.

Heb recent nog wat leraren gesproken ( groepsreis ) en die gaven ook aan dat ze gewoon geld toeleggen op de reiskosten op dit moment. En dat er daarom dus veel collega's dichter bij huis ( niet in de randstad ) gaan werken omdat ze in de randstad niet kunnen wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-06-2023 12:52 ]

Pagina: 1 ... 261 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg