Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 258 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.981 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb ook in een dorp gewoond. Dat die parkeerplaatsen niet vervangen worden voor fietsenstallingen is vaak omdat de locale ondernemers dit niet willen omdat ze bang zijn dat ze daardoor klanten verliezen die niet meer komen omdat ze niet meer kunnen parkeren. Maar juist als mensen de auto moeten pakken gaan ze eerder naar de grotere winkelgebieden.

Auto wordt in Nederland gezien als vrijheid. Een collega in Parijs die geen auto heeft, noemt een auto alleen maar een blok aan je been. Als je in Parijs woont kan je veel meer voorzieningen binnen korte tijd bereiken dan er überhaupt zijn in heel Nederland. Nou heeft wonen in Parijs ook z’n nadelen, maar qua hoge bevolkingsdichtheid zit de stad best goed in elkaar.
Alleen in Nederland? Zo goed als ieder land is de auto vrijheid, dus waarom is dat een slecht ding? Ik vind een auto heerlijk, buiten de randstad zijn treinverbindingen gewoon slecht, waar ik met de auto een uur over doe duurt met de trein minstens 1,5 uur vaak zelfs 2 uur. En de prijs van het OV is schandalig duur. Ik moest laatst van Heemskerk naar Den Bosch, met de trein kost het 22 uur pp voor een enkele reis, we waren met zijn tweeën, dus bijna 100 euro in totaal, met de auto, en mijn auto is niet de meest zuinige, een halve tank leeg gereden a 100 euro per tank( ik rijd een Alfa Giulia, 2 liter turbo 280PK). Dus zelfs met mijn onzuinige auto ben ik de helft goedkoper uit, laat staan als ik met 4 personen ben, dan worden de cijfers helemaal pijnlijk.

Ik geef toe ik ben bias over het dorp waarin ik woon, maar jij bent erg bias over de stad en denkt enkel aan de voordelen. Ik vind het heerlijk buiten de stad te wonen jij bent een stads mens, en zo bestaat er in Nederland meer mensen die in de stad willen wonen of buiten de stad. Misschien agree to disagree?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaarsma
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:40
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:50:
[...]

Alleen in Nederland? Zo goed als ieder land is de auto vrijheid, dus waarom is dat een slecht ding? Ik vind een auto heerlijk, buiten de randstad zijn treinverbindingen gewoon slecht, waar ik met de auto een uur over doe duurt met de trein minstens 1,5 uur vaak zelfs 2 uur. En de prijs van het OV is schandalig duur. Ik moest laatst van Heemskerk naar Den Bosch, met de trein kost het 22 uur pp voor een enkele reis, we waren met zijn tweeën, dus bijna 100 euro in totaal, met de auto, en mijn auto is niet de meest zuinige, een halve tank leeg gereden a 100 euro per tank( ik rijd een Alfa Giulia, 2 liter turbo 280PK). Dus zelfs met mijn onzuinige auto ben ik de helft goedkoper uit, laat staan als ik met 4 personen ben, dan worden de cijfers helemaal pijnlijk.

Ik geef toe ik ben bias over het dorp waarin ik woon, maar jij bent erg bias over de stad en denkt enkel aan de voordelen. Ik vind het heerlijk buiten de stad te wonen jij bent een stads mens, en zo bestaat er in Nederland meer mensen die in de stad willen wonen of buiten de stad. Misschien agree to disagree?
Je laat in je voorbeeld wel wat kosten buiten beschouwing zoals de wegenbelasting, de verzekering en het onderhoud aan de auto. Ik weet niet hoeveel je rijdt en hoeveel je daaraan kwijt bent, maar die kosten zou je voor een eerlijke vergelijking wel mee moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:50:
[...]

Ik zie de voordelen van dorps wonen ook wel en weet ook wel dat er nadelen zijn om in de stad te wonen. Drukte, criminaliteit en weinig groen zijn daar de belangrijkste van.

Maar goed als je iedereen in een dorp laat wonen, terwijl het werk voornamelijk in de stad is, is dit gewoon geen goede oplossing voor de woningmarkt. Dus buiten mijn eigen situatie om vind ik dat de woningmarkt opgelost moet worden door meer de hoogte in te gaan en meer te lopen en minder auto’s.

Ik woon zelf ook op de grond met een auto voor de deur. Is fijn, maar ik zou zelf ook prima gelijkvloers willen wonen met een parkeergarage onder de grond en grote gedeelde tuin/park en alle dagelijkse voorzieningen (winkels, KDV, school, speeltuin, sportvelden, horeca) op loopafstand hebben. Helaas bestaat dit niet in Nederland. En om nou voor deze woon situatie te emigreren is ook zo wat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Jaarsma schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:24:
[...]

Je laat in je voorbeeld wel wat kosten buiten beschouwing zoals de wegenbelasting, de verzekering en het onderhoud aan de auto. Ik weet niet hoeveel je rijdt en hoeveel je daaraan kwijt bent, maar die kosten zou je voor een eerlijke vergelijking wel mee moeten nemen.
Die kosten zijn lastig te berekenen voor zo'n reis, dat zal peanuts zijn per reis. Ik rijd tussen de 15 en de 20K per jaar trouwens. Daarnaast, ik heb natuurlijk een hele dure auto in aanschaf, in verzekeren en wegenbelasting, daar kies ik zelf voor, ga ik voor een Ford Fiesta dan is het verschil helemaal groot natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
Jaarsma schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:24:
[...]

Een auto kost normaliter tussen de 15-50ct/km all-in.
Ze zijn er duurder, ze zijn er ook goedkoper. Maar aangezien de meesten in een dorp ‘gewoon’ een auto hebben staan lopen de standaard kosten toch wel door. Verder zit je in een dorp vaak met een zeer onhandige busverbinding, als die er al is, en dan nog minstens 2x overstappen met al je meuk.

Oh en dat parkeerplaatsen niet worden vervangen door fietsenstallingen is omdat geen dorpeling (<15k inwoners) daarop zit te wachten. Die zien ook de autoluwe straten in de grotere dorpen en steden eromheen die doodser en doodser worden.. Vrijwel alle panden te huur, misschien 30% bezet, als gevolg van alles online of alleen nog in nóg grotere steden fysiek aanwezig te zijn.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Ik zie de voordelen van dorps wonen ook wel en weet ook wel dat er nadelen zijn om in de stad te wonen. Drukte, criminaliteit en weinig groen zijn daar de belangrijkste van.

Maar goed als je iedereen in een dorp laat wonen, terwijl het werk voornamelijk in de stad is, is dit gewoon geen goede oplossing voor de woningmarkt. Dus buiten mijn eigen situatie om vind ik dat de woningmarkt opgelost moet worden door meer de hoogte in te gaan en meer te lopen en minder auto’s.

Ik woon zelf ook op de grond met een auto voor de deur. Is fijn, maar ik zou zelf ook prima gelijkvloers willen wonen met een parkeergarage onder de grond en grote gedeelde tuin/park en alle dagelijkse voorzieningen (winkels, KDV, school, speeltuin, sportvelden, horeca) op loopafstand hebben. Helaas bestaat dit niet in Nederland. En om nou voor deze woon situatie te emigreren is ook zo wat :p
Het mooie van thuis of hybride werken is dat het juist makkelijker is om buiten de randstad te wonen want ipv 5 dagen ga ik nog maar 2 dagen naar kantoor, de rest werk ik thuis. Daarnaast de afstanden in Nederland zijn zo klein dat in de stad werken en buiten de stad wonen zeer makkelijk is, en waarom anders niet het werk meer spreiden zoals in Duitsland bijvoorbeeld? En niet iedereen wilt in een dorp wonen maar ook niet in een stad, dus voor de woningmarkt maakt dat geen flaus aus. De woningmarkt kun je niet oplossen door de hoogte in te gaan als de burgers zelf dat niet willen, de Bijlmer is daar een goed voorbeeld van, dus begrijpelijk dat investeerders daar niet voor warm lopen. De hoogte is niet de oplossing, minder mensen wel en meer bouwen met grond gebonden is prima mogelijk, zelfs in de randstad is er heel veel km aan boerenland waar je prima op kan bouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GAIAjohan
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Dus buiten mijn eigen situatie om vind ik dat de woningmarkt opgelost moet worden door meer de hoogte in te gaan en meer te lopen en minder auto’s.
Als dorpeling en destijds ex-dorpeling heb ik iets meer dan een jaartje in de stad gewoond in een complex van 6 hoog of zo uit 2009, ik woonde overigens ‘begane grond’ 80m2 gelijkvloers, 2 slaapkamers, balkon, parkeergarage onder de flat. Fietsenstalling erbij. Echt een prima appartement..

Winkels op loopafstand, station op loopafstand. Ziekenhuis op fietsafstand enz..

En toch.. ik werd daar knettergek, en ben blij dat ik nu een tweekapper met eigen oprit heb, achtertuin enz.
Dan alles maar wat verder weg. Verder is mijn werk grotendeels online nog steeds, dus zit nog steeds veel thuis..

Verder wel vaker in de stad gezeten natuurlijk, maar dat waren studentenhuizen en dan accepteer je gewoon meer, en heb je de gezelligheid in het huis/studie.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 09-05-2023 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Het mooie van thuis of hybride werken is dat het juist makkelijker is om buiten de randstad te wonen want ipv 5 dagen ga ik nog maar 2 dagen naar kantoor, de rest werk ik thuis. Daarnaast de afstanden in Nederland zijn zo klein dat in de stad werken en buiten de stad wonen zeer makkelijk is, en waarom anders niet het werk meer spreiden zoals in Duitsland bijvoorbeeld? En niet iedereen wilt in een dorp wonen maar ook niet in een stad, dus voor de woningmarkt maakt dat geen flaus aus. De woningmarkt kun je niet oplossen door de hoogte in te gaan als de burgers zelf dat niet willen, de Bijlmer is daar een goed voorbeeld van, dus begrijpelijk dat investeerders daar niet voor warm lopen. De hoogte is niet de oplossing, minder mensen wel en meer bouwen met grond gebonden is prima mogelijk, zelfs in de randstad is er heel veel km aan boerenland waar je prima op kan bouwen.
Je bekijkt het vanuit de situatie die het nu is. Elk dorp die groeit zorgt ervoor dat er meer snelweg nodig is. Het is niet voor niets dat de A12 tussen Utrecht en Gouda gegroeid is van 2x2 naar 2x4 en de A2 van 2x3 naar 2x5 rijbanen. Dit is allemaal omdat we de woningen niet gebouwd hebben in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar in Almere, Zoetermeer, Woerden, Nieuwegein etc.

In Duitsland zie je precies hetzelfde. Een veel groter land dan Nederland, maar toch gaat iedereen wonen rond Düsseldorf, München, Stuttgart etc, terwijl er zeeën van ruimte is om voor iedereen een vrijstaand huis te bouwen.

Amerikanen die naar Europa komen zijn altijd razend enthousiast over hoe we hier wonen. Maar dat komt omdat ze voornamelijk in onze grote steden komen waar je alles te voet kan doen, terwijl de meeste Nederlanders een auto gebruiken om rond te komen en niet zo anders is dan de gemiddelde Amerikaan. We bouwen onze steden ook naar Amerikaans suburb model ipv naar de Aziatische compound model. Als ergens goed wordt nagedacht over hoe je veel mensen efficiënt in huishouden is het wel in Azië. Ze hebben daar alle fouten al gemaakt wat mensen niet willen. In Nederland willen we sowieso altijd het wiel zelf uitvinden. OV chipkaart die we gewoon konden kopiëren van de Octopus kaart in Hong Kong, de Fyra die we hadden kunnen kopen in Duitsland (ICE) of Frankrijk (TGV).

Innovatie is goed, maar leren van andermans fouten is een stuk sneller om een achterstand in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Je bekijkt het vanuit de situatie die het nu is. Elk dorp die groeit zorgt ervoor dat er meer snelweg nodig is. Het is niet voor niets dat de A12 tussen Utrecht en Gouda gegroeid is van 2x2 naar 2x4 en de A2 van 2x3 naar 2x5 rijbanen. Dit is allemaal omdat we de woningen niet gebouwd hebben in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar in Almere, Zoetermeer, Woerden, Nieuwegein etc.

In Duitsland zie je precies hetzelfde. Een veel groter land dan Nederland, maar toch gaat iedereen wonen rond Düsseldorf, München, Stuttgart etc, terwijl er zeeën van ruimte is om voor iedereen een vrijstaand huis te bouwen.

Amerikanen die naar Europa komen zijn altijd razend enthousiast over hoe we hier wonen. Maar dat komt omdat ze voornamelijk in onze grote steden komen waar je alles te voet kan doen, terwijl de meeste Nederlanders een auto gebruiken om rond te komen en niet zo anders is dan de gemiddelde Amerikaan. We bouwen onze steden ook naar Amerikaans suburb model ipv naar de Aziatische compound model. Als ergens goed wordt nagedacht over hoe je veel mensen efficiënt in huishouden is het wel in Azië. Ze hebben daar alle fouten al gemaakt wat mensen niet willen. In Nederland willen we sowieso altijd het wiel zelf uitvinden. OV chipkaart die we gewoon konden kopiëren van de Octopus kaart in Hong Kong, de Fyra die we hadden kunnen kopen in Duitsland (ICE) of Frankrijk (TGV).

Innovatie is goed, maar leren van andermans fouten is een stuk sneller om een achterstand in te halen.
Weet je wat het grote verschil is tussen een Aziatisch land en Nederland cq de VS? Wij hebben democratie, democratie zorgt ervoor dat de mensen in Nederland en de VS in suburbs wonen omdat de kiezers van beide landen dat graag willen. De meeste Aziatische landen zijn van oudsher dictaturen waarin de dictator bepaald hoe de steden zich moeten ontwikkelen. Is er ooit een Chinees gevraagd hoe hij liever zou willen wonen? Neen, want die krijgen geen stem in hun woonwensen, en daar is het grote verschil. De meeste kiezer willen al decennia lang liever buiten de grote stad wonen in een grote woning met een tuin, is dat ideaal? Niet perse, maar het volk wilt en dat is beter dan gedwongen worden in een stad een appartementje te moeten wonen. Ik zou ongelukkig worden in een grote stad zoals in Azië of zelfs van Amsterdam, dus waarom mensen dwingen om in de grote stad te wonen. Nederland is een prima land om buiten de randstad te wonen en in de randstad te werken. Nederland wilt het wiel zelf uitvinden? Nou dat hebben we anders prima gedaan met successen als Heineken, Philips en ASML. De Fyra is niet Nederlands maar Italiaans...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:21
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:35:
[...]
Ik zou ongelukkig worden in een grote stad zoals in Azië of zelfs van Amsterdam, dus waarom mensen dwingen om in de grote stad te wonen.
Misschien omdat niet iedereen hetzelfde wilt als jij? Er zijn genoeg mensen die dit wel willen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik denk dat de Amerikaan op het eerste gezicht het fietsen en wandelen door de stad leuk vindt, oh wat gezond, positieve draai enzo, maar mochten ze echt op iets dergelijks komen wonen ze er snel klaar mee zijn.
Als je 200+m2 binnen met 1000+m2 grond gewend bent is een stap naar 60m2 binnen en een balkonnetje een heel grote stap.

Als je daarnaast niet zomaar even weg kan, rondje rijden, road trip, alles moet plannen met treinen en bussen, is het hele spontane ook gewoon weg. Alhoewel dat laatste met Amerikaanse contracten vrijwel zonder vakantiedagen ook wel het geval is.

Overigens is daar echt alles op de auto ingericht en dat is hiet lang niet zo extreem het geval. Compleet sfeerloze dorpen daar komen ook gewoon omdat er een 4 baansweg 40mph doorheen gaat met wat winkels en een motel aan weerszijden. En de woonwijken in de avond gewoon geen (straat)verlichting kennen.
Zulke zaken hebben we hier totaal niet.

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 09-05-2023 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
xiangpo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Misschien omdat niet iedereen hetzelfde wilt als jij? Er zijn genoeg mensen die dit wel willen…
Ik snap eerlijk gezegd deze reactie niet. Hij geeft duidelijk aan dat wensen niet gelijk zijn van alle mensen, en dat daarom verplichte migratie naar de stad in westerse samenlevingen nooit echt gelukt zijn..
jouw reactie: “er zijn genoeg mensen die dit wel willen”

Maar.. dat was de vraag nav zijn betoog niet eens, en gezien verkiezingsuitslagen willen veel mensen dit juist niet. En mensen die dat wel willen in westerse (Europese) landen kunnen gewoon in een stad wonen met alle voorzieningen.
In de VS wat lastiger, maar daar heb je in grote steden heel behoorlijk OV. Loop/fietsafstand is een ander verhaal, als je daar überhaupt al zou durven fietsen.
Vancouver in Canada vond ik zelf behoorlijk Europees aandoen overigens

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 09-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Weet je wat het grote verschil is tussen een Aziatisch land en Nederland cq de VS? Wij hebben democratie, democratie zorgt ervoor dat de mensen in Nederland en de VS in suburbs wonen omdat de kiezers van beide landen dat graag willen. De meeste Aziatische landen zijn van oudsher dictaturen waarin de dictator bepaald hoe de steden zich moeten ontwikkelen. Is er ooit een Chinees gevraagd hoe hij liever zou willen wonen? Neen, want die krijgen geen stem in hun woonwensen, en daar is het grote verschil. De meeste kiezer willen al decennia lang liever buiten de grote stad wonen in een grote woning met een tuin, is dat ideaal? Niet perse, maar het volk wilt en dat is beter dan gedwongen worden in een stad een appartementje te moeten wonen. Ik zou ongelukkig worden in een grote stad zoals in Azië of zelfs van Amsterdam, dus waarom mensen dwingen om in de grote stad te wonen. Nederland is een prima land om buiten de randstad te wonen en in de randstad te werken. Nederland wilt het wiel zelf uitvinden? Nou dat hebben we anders prima gedaan met successen als Heineken, Philips en ASML. De Fyra is niet Nederlands maar Italiaans...
Klinkt alsof je nooit in Azië bent geweest? In China kan je ook prima op de grond wonen. Maar de meeste mensen die wat meer geld hebben willen liever in een appartement wonen. Het is dus een kwestie van perceptie waar mensen willen wonen. En wat mensen nu willen is niet perse wat mensen over 20 jaar willen. De stad is nu populair, maar er is ook een tijd geweest dat iedereen die een beetje geld had de stad uit ging vluchten.

Philips en ASML hebben producten ontwikkeld die er niet waren. Dit zijn innovatieve bedrijven die we moeten koesteren en stimuleren. Fyra tender is inderdaad gewonnen door een Italiaanse fabrikant die geen ervaring had met hoge snelheidstreinen. De tender was zo opgesteld dat de TGV en ICE er niet out of the box aan voldoen. Nederland is klein en heeft dus niks aan voor 1 spoorlijn iets te laten ontwikkelen, tenzij we hier een export product van willen maken zoals onze water beheersing technologie. We hadden ipv specifieke eisen ook gewoon de 3 grote HSL treinlanden kunnen uitnodigen en te vragen hoe zij de Rotterdam-Amsterdam HSL zouden bouwen en hoeveel dit zou kosten. Die trienen en spoorlijnen in Frankrijk, Duitsland en Spanje zijn hartstikke veilig. Dus al die extra eisen die we in Nederland hebben bedacht waardoor dit niet kon is echt een grote verspreiding van ons belastinggeld geweest. Zal wel een adviesbureau flink aan verdiend hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:51:
Ik denk dat de Amerikaan op het eerste gezicht het fietsen en wandelen door de stad leuk vindt, oh wat gezond, positieve draai enzo, maar mochten ze echt op iets dergelijks komen wonen ze er snel klaar mee zijn.
Als je 200+m2 binnen met 1000+m2 grond gewend bent is een stap naar 60m2 binnen en een balkonnetje een heel grote stap.

Als je daarnaast niet zomaar even weg kan, rondje rijden, road trip, alles moet plannen met treinen en bussen, is het hele spontane ook gewoon weg. Alhoewel dat laatste met Amerikaanse contracten vrijwel zonder vakantiedagen ook wel het geval is.

Overigens is daar echt alles op de auto ingericht en dat is hiet lang niet zo extreem het geval. Compleet sfeerloze dorpen daar komen ook gewoon omdat er een 4 baansweg 40mph doorheen gaat met wat winkels en een motel aan weerszijden. En de woonwijken in de avond gewoon geen (straat)verlichting kennen.
Zulke zaken hebben we hier totaal niet.
De Amerikanen die naar het buitenland gaan zijn ook niet de typische Amerikaan. De rekening die je betaalt voor een groot huis met ditto tuin is dus dat als iedereen dat heeft je negens fatsoenlijk heen kan gaan zonder auto. Doordat de afstanden groot worden kan je niks lopend/fietsend doen. Ik hoor dat ouders daar bijna een fulltime baan hebben aan het taxi chauffeuren van hun kinderen. Spelen bij vriendjes kon dus alleen als je werd gebracht met de auto. Dus die Amerikanen kunnen prima relativeren dat je hier op 120m2 woont in een appartement, waardoor alles wel compact wordt en lopend/fietsend te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Maar.. dat was de vraag nav zijn betoog niet eens, en gezien verkiezingsuitslagen willen veel mensen dit juist niet.
Veel mensen willen niet in de stad wonen? Waar denk je waar de hoge huizenprijzen in steden vandaan komen? Juist, door vraag en aanbod. En het is echt niet dat er weinig woningen zijn in de stad, wel nog steeds te weinig, juist omdat er zo veel mensen in de stad of dichtbij de stad willen wonen.

Niet voor niets dat een woning in een afgelegen dorpje ver buiten de randstad goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:16:
[...]

De Amerikanen die naar het buitenland gaan zijn ook niet de typische Amerikaan. De rekening die je betaalt voor een groot huis met ditto tuin is dus dat als iedereen dat heeft je negens fatsoenlijk heen kan gaan zonder auto. Doordat de afstanden groot worden kan je niks lopend/fietsend doen. Ik hoor dat ouders daar bijna een fulltime baan hebben aan het taxi chauffeuren van hun kinderen. Spelen bij vriendjes kon dus alleen als je werd gebracht met de auto. Dus die Amerikanen kunnen prima relativeren dat je hier op 120m2 woont in een appartement, waardoor alles wel compact wordt en lopend/fietsend te doen is.
Ik zie als dorpeling totaal niet in waarom je zou moeten taxi-chauffeuren. Althans in Nederland is dat niet nodig. De meeste dorpen hebben gewoon een kdv en school op loop/fietsafstand. Vriendjes wonen ook in of net buiten het dorp, en als ze willen spelen gaan ze mooi op de fiets.

Let wel, ik heb het dan over dorpen van Max 10k inwoners..

Dat ze dat in de VS niet doen, snap ik ook vanwege infrastructuur waar fietsen gewoon vrijwel onmogelijk is.

Overigens zijn appartementen van 120m2 niet echt standaard. Zeker niet in de plaatsen waar alles op loopafstand zit. Dan heb je het veelal over 60-80m2.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 09-05-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
xiangpo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Veel mensen willen niet in de stad wonen? Waar denk je waar de hoge huizenprijzen in steden vandaan komen? Juist, door vraag en aanbod. En het is echt niet dat er weinig woningen zijn in de stad, wel nog steeds te weinig, juist omdat er zo veel mensen in de stad of dichtbij de stad willen wonen.

Niet voor niets dat een woning in een afgelegen dorpje ver buiten de randstad goedkoper is.
mensen hebben jaren bewust de randstad ontlopen om te gaan wonen in Flevoland of all places. In de Corona pandemie vluchtten velen uit de stad.

Maar het is toch een golfbeweging. Op het ene moment is ruimte aantrekkelijker, het andere moment de nabijheid van voorzieningen.
Maar zodra mensen niet -in- maar -bij- een stad gaan wonen, gaat het ze toch vaak om de vierkante meters binnen én buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:12:
[...]

Klinkt alsof je nooit in Azië bent geweest? In China kan je ook prima op de grond wonen. Maar de meeste mensen die wat meer geld hebben willen liever in een appartement wonen. Het is dus een kwestie van perceptie waar mensen willen wonen. En wat mensen nu willen is niet perse wat mensen over 20 jaar willen.
Ik ben genoeg in Azie geweest, dat is niet wat ik zeg, ik zeg dat we dankzij democratie kunnen wonen zoals we dat zelf willen. Je kan in de stad wonen, je kan in een dorp wonen. Ik vind niet dat we die keuze kwijt mogen raken en dat er voor ieder wat wils moet zijn. Nederland is klein genoeg om in Drenthe te wonen en in Den Haag kantoor te hebben, zeker met het thuiswerken. Het is inderdaad een perceptie van waar mensen willen wonen dus waarom die keuze ontnemen. Is het ideaal? Nee, maar wat is ideaal?
De stad is nu populair, maar er is ook een tijd geweest dat iedereen die een beetje geld had de stad uit ging vluchten.
En de kinderen van deze mensen wonen nu weer in de stad, maar velen zullen na hun 30e terug willen naar een woning buiten de stad vanwege de ruimte en het tuintje, klinkt als de circle of life?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
xiangpo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Er zijn ook genoeg die het niet willen, so what is your point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
xiangpo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Er is natuurlijk een groot verschilt tussen een dorp ver buiten de randstad of een dorp in de randstad of een dorp op de grens randstad. Hier in de regio Castricum, Heiloo, Uitgeest, net buiten de randstad maar met goede wegen en OV naar Amsterdam zijn de prijzen rond de 500K voor een goede tussenwoning(A of B label), maar dan heb je wel 140m2 wonen en een tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:03
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:13:
We bouwen onze steden ook naar Amerikaans suburb model ipv naar de Aziatische compound model. Als ergens goed wordt nagedacht over hoe je veel mensen efficiënt in huishouden is het wel in Azië.
Gelukkig hebben we juist niet het Amerikaanse model: daar wordt met 'zones' gewerkt, en in een suburb-zone mag je enkel wonen. Voor al het andere - winkels, scholen, sport, etc - moet je naar een andere zone. Het gevolg is eneorme drukke wegen rond een woon-zone omdat iedereen voor alles de auto in moet.
Door de funding van suburbs worden er ook steeds meer en meer gebouwd, het is schier oneindig, omdat anders de stad failliet gaat. Het is een soort Ponzi Scheme.

We zijn na de 'slaapsteden' uit de jaren '70/'80 juist weer dichter bij of in de stad gaan bouwen. Stadsvernieuwing en vitaliseren van industriële omgevingen zijn hier ook succesvol.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:44
[...]

Sweet Jesus, je bent zeker nooit in het Oosten geweest? Wat een hoop bijzondere aannames over “Azie”. Je doet alsof er tegen mensen wordt gezegd “jij en jij gaan in deze stad wonen en je hebt geen keus”. Mensen trekken naar steden toe vanwege de faciliteiten, netwerk en vooral werkgelegenheid.

Praat eens met de locals en de meesten zullen je zeggen dat ze zich dood zouden vervelen in een klein dorpje weg van de stad. Sterker nog, als 30jarige die overal kan werken ben ik aan het orienteren om hier in een stad te gaan wonen ipv in een Nederlands dorpje waar je 1 winkelstraat hebt, alle lichten om 18u uitgaan en je geen hond (of eigenlijk alleen maar honden..) buiten meer ziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Strijpje op 10-05-2023 02:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Strijpje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 01:49:
[...]

Sweet Jesus, je bent zeker nooit in het Oosten geweest? Wat een hoop bijzondere aannames over “Azie”. Je doet alsof er tegen mensen wordt gezegd “jij en jij gaan in deze stad wonen en je hebt geen keus”. Mensen trekken naar steden toe vanwege de faciliteiten, netwerk en vooral werkgelegenheid.

Praat eens met de locals en de meesten zullen je zeggen dat ze zich dood zouden vervelen in een klein dorpje weg van de stad. S
Ik praat met Aziatische mensen die hier naar Nederland komen, die waren de grote stinksteden zat en vinden het fijn om in een ministadje als Amsterdam, of Haarlem te wonen maar willen maar zien hun toekomstige kinderen het liefste in een Nederlands suburb opgroeien. O ja, iemand wonend in een dictatuur zal nooit zijn echte wens uitspreken, iets waar Chinese immigranten in Nederland nog steeds moeite mee hebben, ik kan het weten ik heb namelijk jaren lang een relatie gehad met een Chinese studente.
Sterker nog, als 30jarige die overal kan werken ben ik aan het orienteren om hier in een stad te gaan wonen ipv in een Nederlands dorpje waar je 1 winkelstraat hebt, alle lichten om 18u uitgaan en je geen hond (of eigenlijk alleen maar honden..) buiten meer ziet.
Again, dat is een keuze, ik kies ervoor om. juist in alle rust te wonen in een dorp met een tuin. Ik heb alles wat mijn winkelstraat, de bakker, de slager, de groenteboer, supermarkten, kapper, de snackbar, de Hema en zelfs een fietsenmaker. Al het andere kan ik online bestellen! Hier geen vervelende rolkoffertjes, vervelende dronken toeristen en geen vrouw waar naar gesist word, op broedende zwanen misschien na :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:45:
[...]

Nee, want de meeste Nederlanders hebben geen hoog frequent Ov op loopafstand en ook geen dagelijkse bestemmingen op loopafstand. Dat kan ook helemaal niet in rijtjeshuizen woonwijken. De bevolkingsdichtheid is te laag om dagelijkste voorzieningen op loopafstand te hebben en te laag voor hoog frequent OV. Dus Nederland is bij uitstek een autoland.
Je hebt ook geen hoog frequent OV nodig elke 30min een bus kan prima dat is al luxe in veel delen van nederland. En loopafstand is ook maar betrekkelijk 2.5km is maar 30min wandelen.

Dagelijkse bestemmingen op loopafstand, je bedoelt eigenlijk gewoon werk. Nee natuurlijk is dat niet op loopafstand, wil je echt kantoorpanden en industrie mixen met woningen? Volgens mij zijn de mensen bij hoogovens of bij schiphol het daar zeker niet mee eens.

Overigens zijn we daarin geen uitzondering geen enkel land werkt zoals jij het beschrijft. Een paar grote steden hebben het. En ook daar zijn mensen vaak meer dan 30min onderweg dus waarom zou dat hier dan niet mogelijk zijn.
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:32:
[...]
mensen hebben jaren bewust de randstad ontlopen om te gaan wonen in Flevoland of all places. In de Corona pandemie vluchtten velen uit de stad.

Maar het is toch een golfbeweging. Op het ene moment is ruimte aantrekkelijker, het andere moment de nabijheid van voorzieningen.
Maar zodra mensen niet -in- maar -bij- een stad gaan wonen, gaat het ze toch vaak om de vierkante meters binnen én buiten.
Voorzieningen? Zeg gewoon werk in de buurt want dat is eigenlijk het enige wat de randstad heeft en waarvoor er dagelijks files staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Shadowhawk00 op 10-05-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Z___Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:49:
[...]

De horror een park delen met andere mensen….

Gezien hoe druk het is op festivals en terrassen bij mooi weer, denk ik dat een heleboel mensen helemaal geen problemen hebben met delen van openbare ruimtes.
Dan kies je voor die situatie; dat is iets anders. Als je niet wilt dat je rust verstoord wordt door rook van barbecues/sigaretten, drankmisbruik incl. rommel en luidruchtigheid, en speakers (de boombox is weer terug in vorm van telefoon) dan moet je 50 km verderop een bos opzoeken lijkt mij want bossen zijn schaars.

[ Voor 22% gewijzigd door lama83 op 10-05-2023 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 10:02
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:53:
[...]

Het is de vraag of het hier echt om een structurele verandering gaat of dat mensen even pas op de plaats maken.

Tien jaar geleden hadden we te maken met een economische crisis en was er veel meer onzekerheid over de financiële markten, werkgelegenheid etc. Dat betekende dat veel mensen überhaupt niet meer aan een zo groot project durfden te beginnen. De huidige situatie is wat dat betreft meer een 'luxeprobleem'. Men wil nog wel, maar men is gewend geraakt aan de lage rente en heeft op basis daarvan misschien plannen gemaakt. Nu de rente weer wat normaler (hoger) is, en de bouwkosten juist flink gestegen zijn, wordt het kostenplaatje toch wat anders. En wil men waarschijnlijk liever even de kat uit de boom kijken. Niet zozeer dat het onmogelijk is om iets te bouwen, wat vaak de situatie van tien jaar geleden was. Maar meer dat het goedkoper uitgevoerd zal moeten worden dan eerder gedacht.

In mijn optiek is het nu dus meer de afweging of je de plannen aanpast en in afgeslankte vorm wilt doorzetten of dat je uitstelt/afstelt om te zien of binnenkort de bouwkosten en rentelasten misschien zullen dalen. Dat is een heel andere afweging dan dat je helemaal niet meer 'durft' of kunt bouwen.
Wij zaten in deze twijfel. Verhuizen lastig om een fijner huis te vinden ‘na’ verbouwing huidige woning. Woningen die wel beter zijn, zijn te duur. Daalt huizenmarkt, daalt ook ons huis mee. Hij heeft nu een overwaarde van circa 200K. Na verbouwing zitten we weer op 100%.

Deze maand gekozen voor verbouwing (250k+ komt 35 m2 bij) en een rente van 4,59. Zetten we vast voor 10 jaar. Variabel is vaak beter. Maar een rente van 8 procent zouden we niet kunnen betalen. Dus dan maar ‘wat’ zekerheid.

Bouwkosten over gehad met de aannemer en ook architect en een bouwdeskundige. Ze verwachten dat materiaal wel wat omlaag gaat tzt van oa hout en dakpannen.

Echter loonkosten zullen wel gaan meestijgen met de inflatie. En als er een nieuwe cao voor de bouw komt, wordt dat 1-1 doorberekend. Daarnaast veel vraag naar verduurzaming. Dus de kans dat het binnen 5 jaar daalt is niet groot. Al weet niemand het zeker. Had liever 2 jaar geleden deze hypotheek genomen, maar goed, toen verdiende ik weer te weinig, en achteraf kijk je een koe…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
[...]

Nee, want de meeste Nederlanders hebben geen hoog frequent Ov op loopafstand en ook geen dagelijkse bestemmingen op loopafstand. Dat kan ook helemaal niet in rijtjeshuizen woonwijken. De bevolkingsdichtheid is te laag om dagelijkste voorzieningen op loopafstand te hebben en te laag voor hoog frequent OV. Dus Nederland is bij uitstek een autoland.
Voor het suburbia-deel van Nederland geldt dat op dit moment inderdaad. Maar er zijn ook grote delen waar dat minder geldt, zoals de dichter bevolkte (stads-)centra. En volgens mij hebben veel plaatsen bij bv de jaren 80 (bloemkool-)wijken toch nog best een goede busverbinding. Waarbij dat soms ook een causaal verband heeft: als een wijk al een goede verbinding heeft, dan hebben mensen ook minder behoefte aan een (tweede) auto.

Maar je kunt je ook afvragen of het niet veel handiger zou zijn als meer de focus zou worden gelegd op veel meer geconcentreerd wonen, waardoor je dichter bij de voorzieningen kunt wonen en ook meer frequent OV op loopafstand uit kan. Je voorbeeld van Parijs, dat 'werkt' juist doordat de dichtheid vaak hoger is dan in de Nederlandse buitenwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Voor het suburbia-deel van Nederland geldt dat op dit moment inderdaad. Maar er zijn ook grote delen waar dat minder geldt, zoals de dichter bevolkte (stads-)centra. En volgens mij hebben veel plaatsen bij bv de jaren 80 (bloemkool-)wijken toch nog best een goede busverbinding. Waarbij dat soms ook een causaal verband heeft: als een wijk al een goede verbinding heeft, dan hebben mensen ook minder behoefte aan een (tweede) auto.

Maar je kunt je ook afvragen of het niet veel handiger zou zijn als meer de focus zou worden gelegd op veel meer geconcentreerd wonen, waardoor je dichter bij de voorzieningen kunt wonen en ook meer frequent OV op loopafstand uit kan. Je voorbeeld van Parijs, dat 'werkt' juist doordat de dichtheid vaak hoger is dan in de Nederlandse buitenwijken.
OV is echt een Kip-Ei probleem waarbij de politiek soms zelfs het resutaat manipuleerd om te bezuinigen.
Als er geen of slecht OV is gaan mensen er geen gebruik van maken. Dus dan is er geen behoefte aan OV.

Hebben ze in Brabant gedaan met nachtnet, alleen tussen de grote steden dus geen stoptrein maar sneltrein. Juist mensen uit dorpen zullen eerder in steden gaan stappen dan steden onderling. Dus werd er minder gebruik van gemaakt en was er dus geen behoefte aan nachtnet.
Die behoefte was er wel maar dan voor een stoptrein zodat mensen daadwerkelijk met de trein konden gaan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Malaise op de vastgoedmarkten zet nog even door...

https://nieuws.cbre.nl/be...te-kwartaal-daalt-met-63/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Dat is zeer ongunstig voor de markt, veel grote nieuwbouw projecten worden daardoor ook gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
In tegenstelling wat hier soms beweerd wordt, lijkt de positie van de starter toch wel degelijk sterker dan een jaar geleden.

Ook interessant ander detail:
Huizenprijzen dalen voor tweede kwartaal op rij
De gemiddelde prijs van een koophuis was vorig kwartaal 417.000 euro. Dat was 1,6 procent minder dan een kwartaal eerder en het tweede kwartaal op rij dat prijzen zijn gedaald.

Ook hier is de ontwikkeling in de grote steden anders dan in de rest van het land. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht was de gemiddelde prijsdaling 8 procent, in de rest van het land bleef dit beperkt tot 1 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:13:
[...]
OV is echt een Kip-Ei probleem waarbij de politiek soms zelfs het resutaat manipuleerd om te bezuinigen.
Als er geen of slecht OV is gaan mensen er geen gebruik van maken. Dus dan is er geen behoefte aan OV.
Dat is inderdaad een belangrijk punt. Bij dat voorbeeld van sommige jaren 80 wijken is er in het verleden al een goede OV verbinding aangelegd en dan wordt dat (en blijft dat) vaak ook wel goed gebruikt. (Overigens helpt hierbij ook dat het soms gaat om wijken met relatief veel bewoners die minder makkelijk een auto kunnen betalen.) Maar toen de nieuwere Vinex wijken uit de grond werden gestampt, was OV ondergeschoven kindje. Dan blijven de bewoners vooral gebruik maken van eigen vervoer. Ook als er alsnog iets van OV wordt aangelegd. Maar zonder voldoende gebruikers blijf je vaak zitten met een minder goede verbinding. En zonder goede en frequente verbindingen gaan de bewoners geen gebruik maken van OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

8)7
Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:29:
Maar zonder voldoende gebruikers blijf je vaak zitten met een minder goede verbinding. En zonder goede en frequente verbindingen gaan de bewoners geen gebruik maken van OV.
Klopt. In februari ging ik en weekendje weg met vrienden, in de buurt van Otterlo. Ik kwam met de Thalys vanuit Parijs aan op Rotterdam, dus laten we zeggen dat het startpunt van mijn reis Rotterdam was.

Momenteel gaan er vaak maar twee treinen per uur vanuit Rotterdam naar Utrecht, en ook maar twee treinen per uur vanuit Utrecht richting Arnhem. En de bus van Ede naar Otterlo gaat sinds afgelopen december maar één keer per uur. Dat betekende voor mij dus zo'n 25 minuten wachten op Rotterdam, zo'n 25 op Utrecht, en in Ede moest ik 51 minuten wachten op de bus 8)7. En Ede -> Otterlo is ook net ver voor de OV-fiets. Daar heb ik me dus maar laten ophalen door vrienden die er met een elektrische deelauto waren.

Door die dienstregelingen uit te kleden is zo'n tripje dus van ongeveer twee uur reistijd met genoeg tijd om op Ede even een kopje koffie te drinken naar zo'n drie uur reistijd gegaan.

Om regelmatige tripjes leuk te houden wil je eigenlijk dat alles minimaal vier keer per uur rijdt. Voor incidentele tripjes is twee keer per uur ook prima, maar lijnen die één keer per uur gaan zijn eigenlijk niet bruikbaar als onderdeel van een langere trip.

[ Voor 61% gewijzigd door eamelink op 11-05-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Dat is inderdaad een belangrijk punt. Bij dat voorbeeld van sommige jaren 80 wijken is er in het verleden al een goede OV verbinding aangelegd en dan wordt dat (en blijft dat) vaak ook wel goed gebruikt. (Overigens helpt hierbij ook dat het soms gaat om wijken met relatief veel bewoners die minder makkelijk een auto kunnen betalen.) Maar toen de nieuwere Vinex wijken uit de grond werden gestampt, was OV ondergeschoven kindje. Dan blijven de bewoners vooral gebruik maken van eigen vervoer. Ook als er alsnog iets van OV wordt aangelegd. Maar zonder voldoende gebruikers blijf je vaak zitten met een minder goede verbinding. En zonder goede en frequente verbindingen gaan de bewoners geen gebruik maken van OV.
Ik heb mijn twijfels daarbij. Ik woon in Uitgeest in een Vinexwijk, het station is 10 minuten lopen met een directe verbinding met Haarlem, Alkmaar en Zaandam/Amsterdam. Ik kan zonder over te stappen zelfs doorrijden met de trein naar Hoorn, Ikea Haarlem, Utrecht en zelfs Rotterdam(is wel met een sprinter dus overstappen is aanraadbaar. Toch heeft bijna iedereen een auto voor de deur, velen zelfs 2. Dat zelfde geld voor de dorpen Castricum, Heiloo(beide intercitystation), Wormerveer, Assendelft/Krommenie, ook daar heeft zo goed als iedereen een auto(of twee) incl ondergetekende, dus uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een goed OV niet betekend dat er minder auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Ik heb mijn twijfels daarbij. Ik woon in Uitgeest in een Vinexwijk, het station is 10 minuten lopen met een directe verbinding met Haarlem, Alkmaar en Zaandam/Amsterdam. Ik kan zonder over te stappen zelfs doorrijden met de trein naar Hoorn, Ikea Haarlem, Utrecht en zelfs Rotterdam(is wel met een sprinter dus overstappen is aanraadbaar. Toch heeft bijna iedereen een auto voor de deur, velen zelfs 2. Dat zelfde geld voor de dorpen Castricum, Heiloo(beide intercitystation), Wormerveer, Assendelft/Krommenie, ook daar heeft zo goed als iedereen een auto(of twee) incl ondergetekende, dus uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een goed OV niet betekend dat er minder auto's zijn.
Omdat goed OV aan 2 criteria moet voldoen:
Het moet je brengen van waar je bent naar waar je heen wil
Het moet binnen redelijke tijd kunnen

Als alternatief voor de auto is OV IMHO alleen als het hoog frequent is. Als iemand 2x de trein gemist heeft en daardoor een half uur moet wachten gaat die persoon de 3e keer gewoon met de auto.
Als er elke 5 minuten een trein rijdt, kijkt niemand meer naar het schema en is het net zo flexibel als de auto.

Zelfde geldt voor overstappen. Goede OV netwerken zijn hoog frequent en kan je overstappen door het perron over te steken. Niet half Utrecht Centraal doorlopen en dan net je aansluiting missen.

Maar goed OV is alleen rendabel als er genoeg mensen zijn die de lijnen gebruiken. OV in dorpen is sowieso een verspilling van overheidsgeld. Dat kan tegenwoordig veel beter met (gesponsorde) Uber-achtige om-demand oplossingen.
Eigenlijk worden alle vormen van vervoer slechter als er meer mensen gebruik van willen maken behalve OV. Dat is de enige vorm van vervoer wat beter wordt zodra er meer mensen gebruik van willen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Maar goed OV is alleen rendabel als er genoeg mensen zijn die de lijnen gebruiken. OV in dorpen is sowieso een verspilling van overheidsgeld. Dat kan tegenwoordig veel beter met (gesponsorde) Uber-achtige om-demand oplossingen.
Eigenlijk worden alle vormen van vervoer slechter als er meer mensen gebruik van willen maken behalve OV. Dat is de enige vorm van vervoer wat beter wordt zodra er meer mensen gebruik van willen maken.
En de complexiteit daarin is dat de lasten voor de baten gaan. Men haakt af - indien het kan - als de frequentie omlaag gaat. Dat zie je bijvoorbeeld bij diensten die van 4x per uur naar 2x per uur zijn gegaan. De manier om mensen terug te krijgen is dan om minimaal naar 4x per uur te gaan en zelfs liever naar 6x per uur, 10/12x per uur is niet direct nodig. Ook het OV heeft een aanzuigende werking indien het betrouwbaarder is en de overstappen minder risico hebben.

De realiteit nu met 2x per uur een trein op een traject waar je met één overstap waar een marge is van een paar minuten, is dat het missen van een overstap - door vertraging van de eerste verbinding - je direct 30 minuten vertraging te pakken hebt. Als er iest een demotivator is, is het dat wel. Die uitdaging heb je met trein - trein connecties maar nog meer met krappe overstappen met bussenverbindngen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Om regelmatige tripjes leuk te houden wil je eigenlijk dat alles minimaal vier keer per uur rijdt. Voor incidentele tripjes is twee keer per uur ook prima, maar lijnen die één keer per uur gaan zijn eigenlijk niet bruikbaar als onderdeel van een langere trip.
Exact dit. worstcase 15 minuten per overstap en dat is te overzien. Uurlijkse ritten zijn - voor mij - effectief onbruikbaar. 2x per uur is het net niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 21:52
xiangpo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:34:
In tegenstelling wat hier soms beweerd wordt, lijkt de positie van de starter toch wel degelijk sterker dan een jaar geleden.

Ook interessant ander detail:

[...]
De kurk waar de woningmarkt op drijft.

Was zelf ook in de veronderstelling dat het aandeel starters groter is geworden maar in absolute aantallen kleiner. Niet dus. Mooi.

De sterkere daling in Amsterdam valt wat dat betreft wel in lijn met het vermoeden dat beleggers uitstappen en daardoor relatief goedkopere woningen te koop komen. NVM corrigeert voor zulke effecten, kadaster blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Maar toen de nieuwere Vinex wijken uit de grond werden gestampt, was OV ondergeschoven kindje. Dan blijven de bewoners vooral gebruik maken van eigen vervoer. Ook als er alsnog iets van OV wordt aangelegd. Maar zonder voldoende gebruikers blijf je vaak zitten met een minder goede verbinding. En zonder goede en frequente verbindingen gaan de bewoners geen gebruik maken van OV.
Dat blifjt toch wel één van de grotere fouten. Achteraf een HOV-lijn inpassen is lastig en de buslijn onderdeel van dezelfde weg laten zijn van de normale verkeersstromen levert dezelfde uitdagingen op met doorstroming. Gelukkig zijn daar wel stappen in gemaakt maar niet altijd even goed.

Daarnaast heeft menig vinex-wijk de eerste jaren een grote uitdaging in voorzieningen, of het gebrek eraan. Dan heb je potentieel geen supermarkt en andere zaken op loopafstand en dan kom je al in de situatie dat men snel grijpt - begrijpbaar - naar de auto, daar later weer afscheid van nemen is een lastigere keuze dan dat ergens gaat wonen en in de basis al geen auto hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

meermarco schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Wij zaten in deze twijfel. Verhuizen lastig om een fijner huis te vinden ‘na’ verbouwing huidige woning. Woningen die wel beter zijn, zijn te duur. Daalt huizenmarkt, daalt ook ons huis mee. Hij heeft nu een overwaarde van circa 200K. Na verbouwing zitten we weer op 100%.

Deze maand gekozen voor verbouwing (250k+ komt 35 m2 bij) en een rente van 4,59. Zetten we vast voor 10 jaar. Variabel is vaak beter. Maar een rente van 8 procent zouden we niet kunnen betalen. Dus dan maar ‘wat’ zekerheid.

Bouwkosten over gehad met de aannemer en ook architect en een bouwdeskundige. Ze verwachten dat materiaal wel wat omlaag gaat tzt van oa hout en dakpannen.

Echter loonkosten zullen wel gaan meestijgen met de inflatie. En als er een nieuwe cao voor de bouw komt, wordt dat 1-1 doorberekend. Daarnaast veel vraag naar verduurzaming. Dus de kans dat het binnen 5 jaar daalt is niet groot. Al weet niemand het zeker. Had liever 2 jaar geleden deze hypotheek genomen, maar goed, toen verdiende ik weer te weinig, en achteraf kijk je een koe…..
"Achteraf.....achteraf is het mooi wonen" ;)

Ik zit als doorstromer in hetzelfde schuitje.......zijn de koopprijzen niet huizenhoog, dan is het wel de rente die roet in het eten gooit.

Het zoeken is naar de sweetspot........dat je een voldoende overwaarde uit je huidige huis haalt, voldoende spaargeld hebt voor het volgende huis om de hypotheeksom nog iets te drukken en dat je loon de afgelopen jaren voldoende is gestegen om de gestegen hypotheeklasten van je doorstroomwoning te kunnen dragen
en je hebt het liefst dan ook nóg een stukje spaargeld om de verhuizing (zoals de KK en de voorgenomen woningverbeteringen) te kunnen realiseren.

grootste bottleneck vind ik op het moment wel de zeer beperkte keuze in het woningaanbod. Ik heb zwaar onder water gestaan en weet inmiddels dat het tij ook echt wel weer keert, en in deze markt wil ik best een opslag betalen maar voor die bedragen die nu gevraagd worden wil ik dan wel heel veel vinkjes op mijn wensenlijst kunnen aftikken en dat valt heel erg vies tegen op dit moment.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 11-05-2023 15:06 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Napo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Dat blifjt toch wel één van de grotere fouten. Achteraf een HOV-lijn inpassen is lastig en de buslijn onderdeel van dezelfde weg laten zijn van de normale verkeersstromen levert dezelfde uitdagingen op met doorstroming. Gelukkig zijn daar wel stappen in gemaakt maar niet altijd even goed.
kun je die toelichten? serieuse vraag overigens.

want ik zie het effect van een lijnbus voor of achter mij op de rijstrook niet zo, of die kneuterbus moet elke 500 meter op de rijbaan stoppen omdat er geen plek is voor een opstapplaats naast de rijbaan.

Zo'n lijnbus tettert namelijk wel door op een 80km weg.......een aixam of trekker (waar er hier tranentrekkend veel van rondrijden helaas) is een grotere uitdaging voor de doorstroming ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Omdat goed OV aan 2 criteria moet voldoen:
Het moet je brengen van waar je bent naar waar je heen wil
Het moet binnen redelijke tijd kunnen

Als alternatief voor de auto is OV IMHO alleen als het hoog frequent is. Als iemand 2x de trein gemist heeft en daardoor een half uur moet wachten gaat die persoon de 3e keer gewoon met de auto.
Als er elke 5 minuten een trein rijdt, kijkt niemand meer naar het schema en is het net zo flexibel als de auto.

Zelfde geldt voor overstappen. Goede OV netwerken zijn hoog frequent en kan je overstappen door het perron over te steken. Niet half Utrecht Centraal doorlopen en dan net je aansluiting missen.

Intercitys rijden iedere kwartier van en naar Amsterdam en verder naar Utrecht vanaf Castricum, sprinters rijden iedere 15 minuten naar Amsterdam vanaf Uitgeest, dus er is niks mis met de frequentie of de verbinding.

Ik denk dat het OV te duur is en daarom geen volwaardig alternatief. Wat ik eerder schreef, ik moest laatst in Den Bosch centrum zijn, een halve tank leeg rijden kost met 2 personen 50 euro ongeveer heen en terug, met het OV kost 100 euro met zijn tweeen, met de auto duurt net zo lang, en dat is incl. gratis parkeerplaats op 20 minuten lopen vanaf de parking naar het centrum. Dat zelfde geld voor naar Arnhem rijden waar een goede vriend van mij woont.

Mijn werkgever wilt stoppen met het vergoeden van het OV voor de mensen met een rijbewijs en denkt aan een leasecontract of voor een beter mobiliteitstoelagen voor de mensen die al een goede auto hebben omdat hij het OV gewoon te duur vind worden als vergoeding na de laatste verhoging van de NS.

OV is gewoon te duur, en dan heb ik het nog niet over het gemak van de auto, makkelijk even naar het tuincentrum rijden voor planten, of naar het bos rijden voor een wandeling etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Fraggert schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:47:
want ik zie het effect van een lijnbus voor of achter mij op de rijstrook niet zo
Verkeerd perspectief; het gaat niet om de doorstroomproblemen die de bus veroorzaakt, maar de de impact die doorstroomproblemen op bussen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

eamelink schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Verkeerd perspectief; het gaat niet om de doorstroomproblemen die de bus veroorzaakt, maar de de impact die doorstroomproblemen op bussen hebben :)
dan snap ik er nog minder van :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:56:
[...]

dan snap ik er nog minder van :X
Als een bus in dezelfde file staat als de personenauto dan is er geen nettovoordeel voor de individuele busgebruiker.

Als de bus de voordelen heeft van een losse rijstrook/baan en dus geen last heeft van de opstoppingen is er een nettovoordeel voor de busgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thanks @Napo :)

@eamelink got it, dude

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:53:
[...]

OV is gewoon te duur, en dan heb ik het nog niet over het gemak van de auto, makkelijk even naar het tuincentrum rijden voor planten, of naar het bos rijden voor een wandeling etc.
Mobiliteit is kostbaar, zowel voor personenauto's als openbaar vervoer. Enkel je brandstofkosten en parkeerkosten meetellen voor de vergelijking met het OV is niet een heel complete vergelijking overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het volgende probleem staat al weer voor de deur 8)7

https://www.ad.nl/politie...slot-te-zetten~af569a08a/

Doorlinken in het artikel naar een ander bericht stuit op een paywall waardoor ik nog niet echt helder krijg wat nou precies de bottlenek gaat vormen in de realisatie van woningen.

Het lozen van inewonerequivalenten aan afvalwater via de RWZI waar eigenlijk geen ruimte meer is qua belasting met verontreinigd water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:34
Napo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Mobiliteit is kostbaar, zowel voor personenauto's als openbaar vervoer. Enkel je brandstofkosten en parkeerkosten meetellen voor de vergelijking met het OV is niet een heel complete vergelijking overigens.
Alleen worden in de vergelijking vaak de vaste kosten weggelaten omdat die al geaccepteerd zijn als "auto is nodig" en wordt er vervolgens per rit alleen naar de variabele kosten gekeken. Op zich niet vreemd binnen een gezin, maar wel vreemd op macro niveau.

Persoonlijk hoop ik dat er flink veel geld vrijkomt om het OV in heel NL te verbeteren en evt zelfs gratis te maken. De uitstoot per buskm ligt 8x lager dan gemiddeld per autokm per reiziger. Trein-bus worden ongeveer 6x zo weinig gebruikt als de auto, dus er ligt veel ruimte om dat te verbeteren.

Links bronnen:
https://www.crow.nl/staat...iddeld%20933%20gram%20CO2.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...024%20procent%20te%20voet.

[ Voor 17% gewijzigd door jopie op 11-05-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
jopie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Alleen worden in de vergelijking vaak de vaste kosten weggelaten omdat die al geaccepteerd zijn als "auto is nodig" en wordt er vervolgens per rit alleen naar de variabele kosten gekeken. Op zich niet vreemd binnen een gezin, maar wel vreemd op macro niveau.
Eens, en dat maakt de vergelijking zo mank. Een vrij reizen abonnement maakt de reis van station x naar station y niet gratis, het is alleen indirect betaald. Zo ook met vaste lasten van de auto. Maar goed, dat is meer een mobiliteitskostendiscussie dan een woningmarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
jopie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Persoonlijk hoop ik dat er flink veel geld vrijkomt om het OV in heel NL te verbeteren en evt zelfs gratis te maken. De uitstoot per buskm ligt 8x lager dan gemiddeld per autokm per reiziger. Trein-bus worden ongeveer 6x zo weinig gebruikt als de auto, dus er ligt veel ruimte om dat te verbeteren.

Links bronnen:
https://www.crow.nl/staat...iddeld%20933%20gram%20CO2.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...024%20procent%20te%20voet.
Vaste kosten zijn ook lastiger te berekenen voor een reis want zoals je al zegt die zijn er al. En zelfs met die berekening meegenomen is het nog altijd een stuk goedkoper want de andere kosten erbij nemen gaat wellicht om een paar euro, en hoe langer de afstand hoe groter het verschil word met het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Napo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Eens, en dat maakt de vergelijking zo mank. Een vrij reizen abonnement maakt de reis van station x naar station y niet gratis, het is alleen indirect betaald. Zo ook met vaste lasten van de auto. Maar goed, dat is meer een mobiliteitskostendiscussie dan een woningmarkt
De mobiliteit en woningmarkt gaat wel hand in hand samen als ook de voorzieningen in een wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Vaste kosten zijn ook lastiger te berekenen voor een reis want zoals je al zegt die zijn er al. En zelfs met die berekening meegenomen is het nog altijd een stuk goedkoper want de andere kosten erbij nemen gaat wellicht om een paar euro, en hoe langer de afstand hoe groter het verschil word met het OV.
De variabele kosten zijn nog niet de helft van de Totaalsom van kosten, zie onderstaande bron.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/

En ja, situaties kunnen afwijken van bovenstaand voorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Napo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:45:
[...]

De variabele kosten zijn nog niet de helft van de Totaalsom van kosten, zie onderstaande bron.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/

En ja, situaties kunnen afwijken van bovenstaand voorbeeld.
Afwijken? Ik heb aan mijn auto echt geen 1000 per jaar aan onderhoud! APK eens per 2 jaar, het ene jaar een kleine beurt, ander jaar een grote beurt. APK en grote beurt 350 euro in Januari, kleine beurt zonder APK is misschien 150 euro en dat is het enige onderhoud wat ik moet doen en incl. vloeistoffen vervangen. Dus 1000 euro per jaar vs 350 euro vind ik een behoorlijk verschil. Rijd je met een hybride dan kan ik het lijstje helemaal niet meer serieus nemen want dan zijn de brandstofkosten echt een stuk lager.

Daarnaast, het excuus dat je de vaste kosten toch al hebt snijd wel hout want een auto hebben is een luxe, helemaal als je een dure auto zoals ik heb, dus de verschillen tussen het OV en de auto zou groter moeten zijn willen ze mij uit de auto jagen. want het OV heeft meer nadelen namelijk, het is onbetrouwbaar, je 'moet' plannen voor een dagje uit, vervelende luide mensen, mensen die meuren, geen zitplaats hebben, overvolle treinen. Allemaal dingen waar ik in de auto geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36
offtopic:
De autokosten zijn goed te bereken met de "Autokosten berekenen" tool van de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:07:
Daarnaast, het excuus dat je de vaste kosten toch al hebt snijd wel hout want een auto hebben is een luxe, helemaal als je een dure auto zoals ik heb, dus de verschillen tussen het OV en de auto zou groter moeten zijn willen ze mij uit de auto jagen. want het OV heeft meer nadelen namelijk, het is onbetrouwbaar, je 'moet' plannen voor een dagje uit, vervelende luide mensen, mensen die meuren, geen zitplaats hebben, overvolle treinen. Allemaal dingen waar ik in de auto geen last van heb.
Volgens deze redenering zijn mijn reiskosten met de trein 0 euro per rit. Daar kan geen auto tegenop.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:De vervoersdiscussie Auto vs. OV is hier off-topic.

Graag verwelkom ik jullie in De wonen kroeg om in een lossere sfeer te discussiëren omtrent dit soort kwesties, die aan de ene kant wel een raakvlak hebben met de huizenmarkt, maar hier off-topic zijn.

Dan kunnen we het hier weer hebben over recente ontwikkelingen en de prijsontwikkeling van de markt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
NOS: Kamer steunt initiatiefwet: vast huurcontract weer de norm

Tijdelijke huurcontracten worden, als het aan de Tweede Kamer ligt, grotendeels verboden. Een meerderheid steunt een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA en de ChristenUnie dat als doel heeft de rechten van huurders beter te beschermen. Dat is de uitkomst van een debat dat vandaag werd gehouden in de Tweede Kamer.

Om huurders meer zekerheid te geven, wordt het vaste huurcontract weer de norm. Toch blijven er uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld als de huiseigenaar de woning wil verkopen aan een kind of een ouder. Dan blijft het mogelijk om de huur op te zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Conrado schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:18:

Tijdelijke huurcontracten worden, als het aan de Tweede Kamer ligt, grotendeels verboden. Een meerderheid steunt een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA en de ChristenUnie dat als doel heeft de rechten van huurders beter te beschermen. Dat is de uitkomst van een debat dat vandaag werd gehouden in de Tweede Kamer.

Om huurders meer zekerheid te geven, wordt het vaste huurcontract weer de norm. Toch blijven er uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld als de huiseigenaar de woning wil verkopen aan een kind of een ouder. Dan blijft het mogelijk om de huur op te zeggen.
Ik kan hier niet rouwig om zijn, lijkt mij frustrerend om als huurder ieder jaar te moeten verhuizen met alle stress die er bij komt. Ik ben blij dat de politiek meer doet om het balans tussen de huurder en de verhuurder beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 17:55

Netto is het een vooruitgang, alleen jammer van al die uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:43
twisterNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Netto is het een vooruitgang, alleen jammer van al die uitzonderingen.
Vooruitgang ten opzichte van de huidige situatie, maar ik weet niet of het beter wordt ten opzichte van de situatie van vóór 2016. Er was zeer terechte kritiek op het voorgestelde amendement van VVD/CDA ook omdat enkel de intentie om te verkopen voldoende zou zijn om de huurder eruit te zetten, en daarna simpelweg van gedachte veranderen en toch niet verkopen (wat in de praktijk niet te bewijzen is, bovendien sta je dan al op straat). Hopelijk is dat in het definitieve wetsvoorstel wat aangescherpt.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009

Dat het CDA voorstellen doet voor proef samenwonen. De gelovigen hebben ook geen geloof meer in het huwelijk. Het is ver gekomen in dit land _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 20-09 10:02
Fraggert schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:43:
[...]

"Achteraf.....achteraf is het mooi wonen" ;)

Ik zit als doorstromer in hetzelfde schuitje.......zijn de koopprijzen niet huizenhoog, dan is het wel de rente die roet in het eten gooit.

Het zoeken is naar de sweetspot........dat je een voldoende overwaarde uit je huidige huis haalt, voldoende spaargeld hebt voor het volgende huis om de hypotheeksom nog iets te drukken en dat je loon de afgelopen jaren voldoende is gestegen om de gestegen hypotheeklasten van je doorstroomwoning te kunnen dragen
en je hebt het liefst dan ook nóg een stukje spaargeld om de verhuizing (zoals de KK en de voorgenomen woningverbeteringen) te kunnen realiseren.

grootste bottleneck vind ik op het moment wel de zeer beperkte keuze in het woningaanbod. Ik heb zwaar onder water gestaan en weet inmiddels dat het tij ook echt wel weer keert, en in deze markt wil ik best een opslag betalen maar voor die bedragen die nu gevraagd worden wil ik dan wel heel veel vinkjes op mijn wensenlijst kunnen aftikken en dat valt heel erg vies tegen op dit moment.
Klopt hadden wij ook. Vandaar dan maar de hele grote verbouwing. Denkt iemand dat dat ooit goedkoper zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:15
GreatDictator schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Vooruitgang ten opzichte van de huidige situatie, maar ik weet niet of het beter wordt ten opzichte van de situatie van vóór 2016. Er was zeer terechte kritiek op het voorgestelde amendement van VVD/CDA ook omdat enkel de intentie om te verkopen voldoende zou zijn om de huurder eruit te zetten, en daarna simpelweg van gedachte veranderen en toch niet verkopen (wat in de praktijk niet te bewijzen is, bovendien sta je dan al op straat). Hopelijk is dat in het definitieve wetsvoorstel wat aangescherpt.
Iets met "als het kalf verdronken is, dempt men de put". Deze 'verbetering'/wetswijziging was in z'n geheel niet nodig als het kabinet toentertijd gewoon met vooruitziende/geïnformeerde blik had geregeerd i.p.v. het quasi-argument "dat er meer huurwoningen vrijkomen" onterecht in te zetten. In welke wereld stijgt bij een gelijkblijvende hoeveelheid resources én vraag (want die ex-huurders moeten ook weer ergens heen) het aanbod?

edit:
NVM is weer lekker partijdig bezig
https://www.nvm.nl/nieuws...ekers-nog-verder-op-slot/
Waar de indieners vooral het belang van de zittende huurder dienen, komen de VVD en het CDA gelukkig ook op voor de woningzoeker en investeerders in dit segment. Deze partijen hebben daartoe twee amendementen ingediend die het aanbod op peil en de doorstroming op gang moeten houden. NVM steunt deze partijen hierin.
(..) worden huurwoningen onnodig onttrokken aan de markt, waardoor het aanbod krapper wordt.
(..)
Een tijdelijk huis is immers altijd nog beter dan geen huis.
Na de opkoopbescherming, gewijzigde box 3 heffing, doortrekken van het woningwaarderingsstelsel, beperking van de huurverhoging (door ontkoppeling aan inflatie) en verhoging van de overdrachtsbelasting is dit de zóveelste regulerende maatregel die huurders beter moet beschermen.
(..)
De situatie voor starters en andere woningzoekenden wordt hierdoor steeds schrijnender.
Gelukkig slaan ze met hun laatste zin wel de spijker op de kop:
Niet het uitbreiden van de huurbescherming en het wegjagen van investeerders, maar het bijbouwen van woningen is uiteindelijk de enige échte oplossing om de schaarste op de woningmarkt aan te pakken.

[ Voor 38% gewijzigd door geekeep op 12-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Intercitys rijden iedere kwartier van en naar Amsterdam en verder naar Utrecht vanaf Castricum, sprinters rijden iedere 15 minuten naar Amsterdam vanaf Uitgeest, dus er is niks mis met de frequentie of de verbinding.
In een klein deel van nederland klopt deze stelling inderdaad. Maar voor een groot deel is het 1x per 30 min of 1x per uur.
En als je dan ook de prijs en de overstaptijd meeneemt is het gewoon geen volwaardig alternatief.
En laten we het maar niet hebben over de avondklok die je automatisch krijgt als je met het OV gaat, Zo moet ik als ik naar Utrecht wil met de trein voor 00:00 de laatste trein hebben anders moet ik de laatst 10km lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Ik kan hier niet rouwig om zijn, lijkt mij frustrerend om als huurder ieder jaar te moeten verhuizen met alle stress die er bij komt. Ik ben blij dat de politiek meer doet om het balans tussen de huurder en de verhuurder beter te maken.
Alsof verhuurders dat willen, elk jaar even 1-2 maanden huurinkomsten aan een bemiddelingsbureau kwijt zijn om een nieuwe huurder te vinden. Met het risico dat de nieuwe huurder niet betaald of wat dan ook.
Als verhuurder wil je gewoon stabiele inkomsten en betrouwbare huurders.
Een tijdelijk contact is meer een soort van proeftijd voor de huurders.

Er is geen balans tussen verhuurder en huurder, de huurder word aan alle kanten extreem goed beschermd en de verhuurder heeft eigenlijk zo goed als geen rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Alsof verhuurders dat willen, elk jaar even 1-2 maanden huurinkomsten aan een bemiddelingsbureau kwijt zijn om een nieuwe huurder te vinden. Met het risico dat de nieuwe huurder niet betaald of wat dan ook.

Er is geen balans tussen verhuurder en huurder, de huurder word aan alle kanten extreem goed beschermd en de verhuurder heeft eigenlijk zo goed als geen rechten.
Omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen zakelijke en particuliere verhuurders. Een partij met tig huizen zal er daarom niet rouwig om zijn om huurders eruit te gooien en erna de huur te verhogen, zeker gezien de huidige krapte. Een wanbetaler is voor hen vervelend maar niet desastreus voor hun totale inkomsten. Hun woningaanbod staat tevens op allerlei plekken en een nieuwe huurder is zo gevonden. Dat is nogal een verschil met Jan Janssen die kleiner is gaan wonen met zijn overwaarde en het vorige huis nog verhuurt aan een gezin dat via-via gevonden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Voor een hoop verhuurders geldt dat helemaal niet. Die willen juist een flinke doorstroming hebben, omdat ze dan de aanvangshuur van de nieuwe huurders flink kunnen opschroeven.

(Waarbij deze opportunistische verhuurders even vergeten dat huren niet per definitie ieder jaar flink stijgen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Voor een hoop verhuurders geldt dat helemaal niet. Die willen juist een flinke doorstroming hebben, omdat ze dan de aanvangshuur van de nieuwe huurders flink kunnen opschroeven.

(Waarbij deze opportunistische verhuurders even vergeten dat huren niet per definitie ieder jaar flink stijgen...)
Precies dat schurkerige / schofterige valt een keer op en nu gaat de overheid zich daarmee moeien. Teveel (huur)poen komt dan in zakken van investeerders/verhuurders, die er (volgens de overheid, denk ik)iets te makkelijk mee cashen. Dat kan zomaar niet, het mag niet...het is niet productief.
Liever ziet de overheid(en dat is wat ook wel een frustratie is voor de verhuurder)dat je maar ergens anders je 3 of 5 of 800K in investeert! Niet dat makkelijke geld pakken zoals een woning verhuren : Het is bijna jaloezie en vandaar dat ze er een "stokje" voor steken.

ik vind het erg dom, maar anderzijds is het voor starters een kans om te kopen. Flink rendement halen op verhuren vind ik niet ok. (expats, ok...maar niet op mainstream Nederlandse gezinnen) Kunde eigenlijk niet maken. Maar dat het zo ineens om moet en volgeld jaar de verhuurder belast gaat worden op de huurinkomsten, vind ik ook krom : Doe dan een overgangsperiode van zeg 10 jaar en bouw het deftig af. Nou wordt Stef B's plan van destijds ook wel wat scheef aangekeken, met name door de buitenlandse investeerders.

Gewoon niet handig deze move, moet je geleidelijk afbouwen/veranderen

..en wrch zal diegene die een huurpand verkocht heeft het ookwel weer ergens in investeren(denk niet rap nieuwbouw), geld zoekt altijd wel een weg. (doorstromen/verbouwen/ of niet vastgoed zaken : lekker opmaken..dure auto/beleggen/of simpel sparen à 2%/ deposito 3 of 4%, beurs/crypto , etc... )

Maar die investeerder gaat dan ff de plannen bijstellen en is het vertrouwen(S Blok : koop /investeer in NL vastgoed) kwijt. Die zie je voorlopig niet meer terug.

Het rendement ontnemen, (door gewijzigde regelgeving van de overheid) van een investeerder, die op lange termijn (woning) investeert. Hoort eigenlijk meer thuis bij een bananen republiek!

Dit is geen tientjeswerk, maar kan voor de investeerder flink in de papieren lopen. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe1009
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-08-2023
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Idem
Ik ken een hoop mensen van rond mijn leeftijd (25-30, randstad) die elke 2 jaar aan het verhuizen zijn en elke 2 jaar weer in de stress zitten. Echt niet eerlijk en niet fijn. En dit is ook een van de redenen dat ik ben blijven zitten waar ik nu zit. Lijkt mij een goede ontwikkeling dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
johndoe1009 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Idem
Ik ken een hoop mensen van rond mijn leeftijd (25-30, randstad) die elke 2 jaar aan het verhuizen zijn en elke 2 jaar weer in de stress zitten. Echt niet eerlijk en niet fijn. En dit is ook een van de redenen dat ik ben blijven zitten waar ik nu zit. Lijkt mij een goede ontwikkeling dus..
Probleem is wel dat mensen die bijvoorbeeld voor 6 maanden naar het buitenland gaan hun woning niet meer kunnen verhuren. Want tijdelijke huur mag niet dus dan maar leeg laten staan. Nu zijn dat niet heel veel mensen maar als jij hard een woning nodig hebt is 6 maanden tijdelijk in een woning beter dan 6 maanden in het park slapen.

Tijdelijke contracten gewoon beperken tot bijvoorbeeld alleen voor particulieren die max 2 panden verhuren. Of de huurders bescherming aanpassen zodat de eigenaar met een redelijke opzegtermijn de huur kan opzeggen, met als beperking dat die persoon dat pand daarna niet meer mag verhuren binnen 1 jaar, en allen voor particulieren met maar een paar verhuur pandjes.

Tijdelijke contracten zijn eigenlijk gewoon een noodgreep van verhuurders om te zorgen dat huurders niet oneindig kunnen blijven zitten. Huurbescherming is in nederland extreem in het voordeel van de huurders, zelfs als de huurder niet betaald moet je via de rechtbank die persoon eruit zetten en dat is best krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:52:
[...]
Het rendement ontnemen, (door gewijzigde regelgeving van de overheid) van een investeerder, die op lange termijn (woning) investeert. Hoort eigenlijk meer thuis bij een bananen republiek!

Dit is geen tientjeswerk, maar kan voor de investeerder flink in de papieren lopen. 8)7
Diezelfde investeerder heeft juist enorme winst gemaakt dankzij overheidsbeleid gericht op schaarste. Dat oplossen is ook kapitaalvernietiging volgens speculanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
RemcoDelft schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:12:
[...]

Diezelfde investeerder heeft juist enorme winst gemaakt dankzij overheidsbeleid gericht op schaarste. Dat oplossen is ook kapitaalvernietiging volgens speculanten.
Die schaarste moet je gewoon oplossen dan krijg je vanzelf ook weer wat meer normale prijzen voor zowel huur als koop. Zolang er voor elke woning 10 mensen in de rij staan gaat de prijs echt niet naar beneden maar wel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:12:
[...]

Dat is ook waar ntrl.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:35:
[...]
Tijdelijke contracten zijn eigenlijk gewoon een noodgreep van verhuurders om te zorgen dat huurders niet oneindig kunnen blijven zitten. Huurbescherming is in nederland extreem in het voordeel van de huurders, zelfs als de huurder niet betaald moet je via de rechtbank die persoon eruit zetten en dat is best krom.
Dat is dus iets wat veel mensen helemaal niet krom vinden. Waarom zou iemand die niet het inkomen heeft (wellicht nooit) om een huis te kunnen kopen niet net zo goed het recht hebben op stabiliteit, met andere woorden een woning waar je permanent kan wonen? Zodat je zonder angst kinderen kan nemen en je sociale banden in de buurt kan aangaan. Zodat je niet op je 80e opeens naar een nieuw huis moet verhuizen. Een dergelijke zekerheid is iets wat een je als beschaafd land voor AL je burgers zou moeten garanderen, niet enkel voor de bovenklasse.

[ Voor 3% gewijzigd door JobOv op 13-05-2023 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
JobOv schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Dat is dus iets wat veel mensen helemaal niet krom vinden. Waarom zou iemand die niet het inkomen heeft (wellicht nooit) om een huis te kunnen kopen niet net zo goed het recht hebben op stabiliteit, met andere woorden een woning waar je permanent kan wonen? Zodat je zonder angst kinderen kan nemen en je sociale banden in de buurt kan aangaan. Zodat je niet op je 80e opeens naar een nieuw huis moet verhuizen. Een dergelijke zekerheid is iets wat een je als beschaafd land voor AL je burgers zou moeten garanderen, niet enkel voor de bovenklasse.
En niet alleen de huurder verdient dit recht in een beschaafd land. Ook de omwonenden verdienen buren die langere tijd verblijven en niet iedere 2 jaar weer nieuwe gezichten.

Hele woonblokken en buurten worden op deze wijze verziekt. Puur en alleen omdat er amateur verhuurders zich op deze markt hebben begeven met maar 1 doel, nooit echt voorzien in verhuur voor lange termijn maar voortdurend een soort van shortstay zodat ze iedere 2 jaar kunnen uitstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:59:
En niet alleen de huurder verdient dit recht in een beschaafd land. Ook de omwonenden verdienen buren die langere tijd verblijven en niet iedere 2 jaar weer nieuwe gezichten.

Puur en alleen omdat er amateur verhuurders zich op deze markt hebben begeven….
Ook sociale huurders flikken dat :(

Mijn schoonouders huren al 50 jaar van een woningbouwvereniging. Die heeft beide buurhuizen 10 jaar geleden als ‘doorstroomwoning’ gekenmerkt. De gemiddelde buur haalt de 2 jaar niet eens en niemand die zich om het huis of tuin bekommert….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Probleem is wel dat mensen die bijvoorbeeld voor 6 maanden naar het buitenland gaan hun woning niet meer kunnen verhuren. Want tijdelijke huur mag niet dus dan maar leeg laten staan. Nu zijn dat niet heel veel mensen maar als jij hard een woning nodig hebt is 6 maanden tijdelijk in een woning beter dan 6 maanden in het park slapen.
Tijdelijke huur mag in die situatie gewoon nog steeds. Een aantal 'oude' mogelijkheden voor tijdelijke verhuur, zoals met de diplomatenclausule als je tijdelijk naar het buitenland gaat, of bijvoorbeeld tijdelijke bewoning voor 'doelgroepen' zoals studentenwoningen, blijft nog steeds mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pff ze maken er wel een zooitje van zeg met dat beleid.

Gevolg: over 5 jaar groot tekort aan huurwoningen. Dus dan moet het weer gestimuleerd worden..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:12
Sport_Life schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Gevolg: over 5 jaar groot tekort aan huurwoningen. Dus dan moet het weer gestimuleerd worden..
Er is nú toch al een groot tekort aan huurwoningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe1009
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-08-2023
[...]

Het aantal woningen verandert niet. We moeten alleen door wat 'pijn' heen omdat de markt meer in balans moet komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 16:03
[...]

Er wordt helemaal geen zooitje gemaakt. Nu doe je wat Rutte al 15 jaar doet: symptoombestrijding en quick fixes zonder enige vorm van visie of groter doel.

Het is júist goed dat het kabinet eens iets doet wat op lange termijn goed is: huren betaalbaar houden. En ja, dat zal een groter tekort kunnen opleveren. Maar dat is dan maar zo. Dat probleem is een aparte casus en moet ook apart bekeken worden baar mijn mening.

Er ís geen gouden oplossing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Laapo
[...]

De vraag van huurders die na 1,5 jaar weer opzoek moeten naar de volgende plek valt daarmee ook deels weg. Dat gaat al wat lucht geven en de boel wat minder overspannen maken.

Daarnaast is iedere koopstarter die nu slaagt ook van de markt af. Die pakken nu al een groter deel van de koek omdat beleggers afwezig zijn op de koopmarkt. Nu nog doorkomen met het afstoten van die huurpanden die onder de middenhuur vallen.

De amateur verhuurder heeft weinig te klagen. Gouden jaren gehad + nog een uitstapmogelijkheid met behoud van de buit. Tel je zegeningen denk ik dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Laapo op 14-05-2023 09:41 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Laapo schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:38:
[...]

De amateur verhuurder heeft weinig te klagen. Gouden jaren gehad + nog een uitstapmogelijkheid met behoud van de buit. Tel je zegeningen denk ik dan.
Uit de losse pols: de afgelopen 10 jaar is het huis in waarde verdubbeld, en daar bovenop hebben ze huurinkomsten genoten. Dat maakt ruim 100% rendement, waarvan jaarlijks 1,2% van de verhuurde waarde aan belasting moest worden betaald. Dus zo'n 90% van de winst was belastingvrij, en als er een hypotheek op zat is het rendement ver boven de 100% uitgekomen.
Dat diezelfde verhuurders nu klagen dat ze iets minder winst kunnen maken was te verwachten, maar had al veel eerder beperkt moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Die schaarste moet je gewoon oplossen dan krijg je vanzelf ook weer wat meer normale prijzen voor zowel huur als koop. Zolang er voor elke woning 10 mensen in de rij staan gaat de prijs echt niet naar beneden maar wel omhoog.
Hoe kun je zo lang dit topic lezen en nog steeds niet snappen dat zelfs als er een toenemend tekort is de prijzen kunnen zakken, zoals we de afgelopen maanden ook hebben gezien? Indrukwekkend gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:01
johndoe1009 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Het aantal woningen verandert niet. We moeten alleen door wat 'pijn' heen omdat de markt meer in balans moet komen.
Wel, nu hebben nog minder mensen zin om hun huis tijdelijk te verhuren. Tijdelijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Hoe kun je zo lang dit topic lezen en nog steeds niet snappen dat zelfs als er een toenemend tekort is de prijzen kunnen zakken, zoals we de afgelopen maanden ook hebben gezien? Indrukwekkend gewoon...
Jawel ,maar volgend jaar : Kijk hier kopt telegraaf mee :
https://www.telegraaf.nl/...prijs-weer-omhoog-in-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:34
[...]

Denk je niet dat als er 5 mensen in de rij staan de prijs lager is dan als er 30 mensen in de rij staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jopie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Denk je niet dat als er 5 mensen in de rij staan de prijs lager is dan als er 30 mensen in de rij staan?
Waarom zou je dan de prijs lager maken? Het is niet van belang hoeveel mensen een woning willen of hoeveel ze er gemiddeld voor over hebben. Het is van belang dát er mensen zijn die een woning willen. En hoeveel degene die er het meest voor over heeft wil betalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Conrado
Hoe kun je zo lang dit topic lezen en nog steeds niet snappen dat zelfs als er een toenemend tekort is de prijzen kunnen zakken, zoals we de afgelopen maanden ook hebben gezien?
Als je kijkt wat je 1,5 jaar geleden - top van huizenprijzen - voor een gemiddelde koopwoning aan maandlasten had in vergelijk met nu, zijn de lasten nog steeds doorgestegen.

Prijzen zakken niet omdat men het er niet meer voor over heeft - klassieke vraag en aanbod -, maar zakken wat omdat kopers tegen de maandlastengrens aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Uit de losse pols: de afgelopen 10 jaar is het huis in waarde verdubbeld, en daar bovenop hebben ze huurinkomsten genoten. Dat maakt ruim 100% rendement, waarvan jaarlijks 1,2% van de verhuurde waarde aan belasting moest worden betaald. Dus zo'n 90% van de winst was belastingvrij, en als er een hypotheek op zat is het rendement ver boven de 100% uitgekomen.
Dat diezelfde verhuurders nu klagen dat ze iets minder winst kunnen maken was te verwachten, maar had al veel eerder beperkt moeten worden.
klopt helemaal hoor : Maar wat ik (ff los van deze reactie) eerder aangaf is dat ze de "investeerders" nu wel in hun hemd zetten.(Vooral buitenlandse) Nou zal het wel mee gaan vallen wat betreft credit waardigheid/ AA++-rating weet ik veel, maar toch is dit een inbreukje op het Stef B verhaal/vertrouwen en kan zomaar toekomstige investeerders op allerlei andere vlakken achter de oren doen krabben of het echt wel zo safe is?

Dat er extra voor starters aanbod komt, ja ok, da's prima : Maar uuuh...Hoe met bovenstaande? Lijkt mij wel een flinke deuk opgelopen te hebben of te krijgen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Waarom zou je dan de prijs lager maken? Het is niet van belang hoeveel mensen een woning willen of hoeveel ze er gemiddeld voor over hebben. Het is van belang dát er mensen zijn die een woning willen. En hoeveel degene die er het meest voor over heeft wil betalen.
DAt is toch wel een heel aparte gedacht.

Als een verhuurder meer voor zijn woning kan krijgen van een huurder (die bereid is dat te betalen) <<==== en daar gaat het mis......zal de verhuurder dat altijd proberen in de vrije sector.

Als iemand (of het nu een auto of woning is) er meer voor kan krijgen bij verkoop zal deze altijd voor de beste deal gaan. In geld, zekerheid of opleveringstermijn en gunning...(als dat laatste nog mee speelt vandaagd e dag).

Dus als er ergens te kort van is dan is dat prijs opdrijvend.....Zie ook de gasprijs afgelopen periode, Olie producten, metalen en andere manterialen.

Zolang mensen die hogere prijs willen betalen dan gebeurt dat ook.

Net zoals de banken geen hoge rente geven en blijven zitten....Waarom zullen ze dan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
koningen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:00:
[...]
Als iemand (of het nu een auto of woning is) er meer voor kan krijgen bij verkoop zal deze altijd voor de beste deal gaan. In geld, zekerheid of opleveringstermijn en gunning...(als dat laatste nog mee speelt vandaagd e dag).

Dus als er ergens te kort van is dan is dat prijs opdrijvend.....Zie ook de gasprijs afgelopen periode, Olie producten, metalen en andere manterialen.
Maar anders dan bij die andere producten gaat het bij die woning om 1 woning en is het niet zo dat het aanbod ineens veel hoger zou kunnen worden als er meer vraag is, of dat er ineens veel meer woningen worden verkocht als je een lager prijs hebt. Bij de verkoop van een woning is één ding relevant: wat is degene met de diepste portemonnee bereid voor de woning te betalen. Daarbij speelt het een ondergeschikte rol of er 5 of 30 of 100 mensen die woning zouden willen hebben.

En zeker in een markt waarin die prijs vooral bepaald wordt door wat mensen kunnen betalen en veel minder door de vraag wat menen willen betalen is het aantal mensen minder van belang. Uiteraard zul je je prijs in die situatie eventueel wel moeten aanpassen aan de financiële mogelijkheden van de kopers. Als die portemonnees minder diep worden, dán zul je ook met je prijs moeten zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:27:
[...]

klopt helemaal hoor : Maar wat ik (ff los van deze reactie) eerder aangaf is dat ze de "investeerders" nu wel in hun hemd zetten.(Vooral buitenlandse) Nou zal het wel mee gaan vallen wat betreft credit waardigheid/ AA++-rating weet ik veel, maar toch is dit een inbreukje op het Stef B verhaal/vertrouwen en kan zomaar toekomstige investeerders op allerlei andere vlakken achter de oren doen krabben of het echt wel zo safe is?
Voor de grote buitenlandse investeerders hebben de maatregelen weinig impact. De normale investeerders zullen vaak al een aanbod hebben dat goed in lijn met de woningwaarde ligt en zullen bijvoorbeeld ook vaak liever hebben dat er een stabiele groep bewoners is dan dat er veel doorstroming is (en mensen zich weinig om de woning en omgeving bekommeren).

Je treft hier vooral de (buitenlandse) charlatans mee, de veredelde huisjesmelkers die vooral uit waren op snelle winsten. Ik zou er niet rouwig om zijn als die groep zich uit de markt zou terugtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Conrado schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Als je kijkt wat je 1,5 jaar geleden - top van huizenprijzen - voor een gemiddelde koopwoning aan maandlasten had in vergelijk met nu, zijn de lasten nog steeds doorgestegen.

Prijzen zakken niet omdat men het er niet meer voor over heeft - klassieke vraag en aanbod -, maar zakken wat omdat kopers tegen de maandlastengrens aanlopen.
Het gaat ook niet over maandlasten of over de betaalbaarheid maar over prijzen. Als je het verschil tussen de twee niet kan zien dan vraag ik me ook bij jou af wat je precies op hebt gepikt in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Voor de liefhebbers van cijfertjes en grafieken, een voor mij nieuwe partij die analyses maakt...

Ze voorzien dat onderbieden de norm gaat worden.

https://vastgoednieuws.nl...t-onderbiedingen-als-norm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xiangpo
[...]

Tijdelijke contracten gewoon beperken tot bijvoorbeeld alleen voor particulieren die max 2 panden verhuren. Of de huurders bescherming aanpassen zodat de eigenaar met een redelijke opzegtermijn de huur kan opzeggen, met als beperking dat die persoon dat pand daarna niet meer mag verhuren binnen 1 jaar, en allen voor particulieren met maar een paar verhuur pandjes.

Vandaag nog een goed voorbeeld in AT5 over een bijkomend nadeel van tijdelijke contracten.
Maar al staat iedereen netjes ingeschreven, dan nog vermijden studenten vaak contact met de huurbaas volgens Stichting !WOON. Dat komt door alle tijdelijke huurcontracten tegenwoordig. "Huurders zijn vaak bang dat de huurbaas hun vervelend vindt als ze te vaak bellen als er een gebrek in de woning is", vertelt Bakker. "Ze vrezen dat hun huurcontract dan niet wordt verlengd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Laatst online: 10:04
Jopie035 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:09:
Voor de liefhebbers van cijfertjes en grafieken, een voor mij nieuwe partij die analyses maakt...
Deze partij levert niet de vraagprijs per m². Volgens mij de beste manier om de huizenprijzen in kaart te brengen.
(Ik ken overigens geen enkele site die dat aanlevert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Masvic schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:41:
Het gaat ook niet over maandlasten of over de betaalbaarheid maar over prijzen. Als je het verschil tussen de twee niet kan zien dan vraag ik me ook bij jou af wat je precies op hebt gepikt in dit topic.
Alleen vormen maandlasten en prijzen op de huizenmarkt een onderling mechanisme. Iedereen had een prijzencrash verwacht, en dat is uitgebleven. De prijsverlagingen staan in geen verhouding tot de rentestijgingen en kopers hebben er blijkbaar dus de hogere maandlasten voor over. En niemand die weet of dat aan het tekort toe te schrijven is....

offtopic:
Dat jij-bakken kunnen je wel achterwege laten, dat maakt het er niet gezelliger op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Compuhair schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Deze partij levert niet de vraagprijs per m². Volgens mij de beste manier om de huizenprijzen in kaart te brengen.
(Ik ken overigens geen enkele site die dat aanlevert.)
NVM toont in hun rapportages toch gewoon vraag- en transactieprijs per m2?
https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/

Zo zie je dat Q1-23 t.o.v. de "marktpiek" Q1-22 landelijk gezien de vraagprijs en vraagprijs/m2 gestegen zijn, maar de transactieprijs en transactieprijs/m2 gedaald. En dan kunnen de krantenkoppen weer koppen met dat 'onderbieden weer de norm is'..
Een conclusie: verkopers spelen in op de tendens dat er weer onderboden werd/wordt, wat onder de streep niet zoveel oplevert voor kopers t.o.v. een jaar geleden. Maar tegelijkertijd zijn er een boel (prijsbepalende) factoren in de woningmarkt die niet slechts één richting op werken en tevens elkaar kunnen beïnvloeden.
Pagina: 1 ... 258 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg