Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 251 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.062 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lama83 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:17:
[...]

In 2015 had je nog appartementjes voor schappelijke prijs, maar die zijn alle bijna weggekaapt door beleggers. Moet men niet vreemd kijken dat veel Jan Modaal's in hun (goedkope) huurwoning blijven zitten. Dus ik denk dat er maar weinig doorgeschoven gaat worden als er niks verandert.
Maar er gaat dus juist een heleboel veranderen op dat gebied. Zowel in regelgeving (bv fiscaal, puntensysteem, gemeentelijke beperkingen) als economisch (hogere leen- en spaarrente). Daardoor zal het beeld van beleggers die huizen wegkapen eerder veranderen in een situatie waarin beleggers huizen dumpen.

(Overigens kun je ook nu met een modaal inkomen nog wel een appartement kopen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
lama83 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:09:
[...]

Of ze moeten vermogen gewoon niet belasten om het eerlijk te houden (wat sowieso al dubieus is, want je hebt ook al inkomensbelasting betaald).
Dat is natuurlijk ook de wens, vermogen niet belasten maar het rendement. Dat de implementatie daarvan tot nu toe bijzonder matig/zwak is is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:23
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:59:
[...]

Dat was toch ook zo'n beetje de voornaamste reden om voor tijdelijk huren te kiezen? En dan vooral ook in combinatie met het al hebben van een eigen woning, waardoor prijsfluctuaties met een hefboom terug komen in de mogelijkheden voor een nieuwe koopwoning.
Klopt, ik gaf daarbij alleen aan dat de huizenprijzen dan dus best fors moeten dalen om het rendabel te maken.
Maar, nogmaals, jij bent vooral gefocust op de euros die je uitgeeft. Ik kijk meer naar het aantal jaarsalarissen dat je uitgeeft. Als (even afgeronde bedragen) je inkomen in die twee jaar met een vijftiende is gestegen, dan wegen de maandlasten van de zelfde hypotheek bij aanvang ook een vijftiende minder zwaar. En kun je voor de zelfde last-in-verhouding-tot-inkomen een vijftiende meer euros betalen. Je kunt daarom ook sneller aflossen en kunt dan alsnog na 2 jaar huren plus 28 jaar hypotheek hypotheekvrij zijn.

Je hoeft dus niet eens met dalende huizenprijzen te maken te krijgen. Als de hypotheeklasten gelijk blijven kan het al een interessant scenario zijn.
Je vergeet hierbij alleen dat je hypotheeklasten als je gelijk gekocht had ook een vijftiende omlaag zouden gaan. En dan zou je dat geld dat je dan overhoudt ook in je hypotheek kunnen stoppen om ook die 2 jaar eerder klaar te zijn. Zonder dalende huizenprijzen is het dus echt gewoon geld weggooien. En dat dat zo is, is wel een van de grote problemen in de hele huizenmarkt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
https://www.ad.nl/economi...dse-huizenmarkt~a3fcc013/

IMF is bang dat de huizenprijzen misschien sterker dalen dan nodig omdat mensen verwachten dat de huizenprijzen dalen en daar op anticiperen. Ofwel, ze beschrijven hoe een economie afhankelijk is van sentiment. Weinig nieuws dus. Nog een paar ferme uitspraken van de bewindvoerder daar:

Over de daling van aflopen tijd (8,2%): "Een stevig cijfer". "Maar aan de andere kant is enige afkoeling ook weer niet dramatisch.’’

Over de toekomst: "Hilbers waagt zich niet aan concrete voorspellingen voor de huizenprijzen, maar hij denkt wel dat er op een gegeven moment weer een einde aan de daling komt."

Kortom, zelfs mensen die het zouden moeten weten durven niets meer te voorspellen dan wat iedereen uit onderbuik ook kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Valorian schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:45:
Kortom, zelfs mensen die het zouden moeten weten durven niets meer te voorspellen dan wat iedereen uit onderbuik ook kan zeggen.
Dat is natuurlijk ook doordat die uitkomsten/werkelijke toekomstige cijfers juist het resultaat zijn van onderbuikgevoelens van de potentiële (ver-)kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:17
IMF waarschuwt voor te sombere verwachtingen over Nederlandse huizenmarkt

AD: Door de stevig dalende huizenprijzen in Nederland bestaat het gevaar dat mensen hun verwachtingen daarop aanpassen en er automatisch van uitgaan dat de huizenprijzen in de toekomst verder blijven dalen.

Dit noemen economen adaptieve verwachtingen. Dat mensen verwachten dat de huizenprijzen dalen puur omdat huizen de laatste tijd in prijs flink omlaag zijn gegaan’’, legt hij uit. Volgens Hilbers is het gevaarlijk om beslissingen als de koop van een huis te baseren op deze verwachtingen. Dan zou namelijk een zelf versterkend effect kunnen optreden waarbij de huizenprijzen verder dalen omdat mensen denken dat ze gaan dalen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10
Conrado schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:44:

AD: Door de stevig dalende huizenprijzen in Nederland bestaat het gevaar dat mensen hun verwachtingen daarop aanpassen en er automatisch van uitgaan dat de huizenprijzen in de toekomst verder blijven dalen.

Dit noemen economen adaptieve verwachtingen. Dat mensen verwachten dat de huizenprijzen dalen puur omdat huizen de laatste tijd in prijs flink omlaag zijn gegaan’’, legt hij uit. Volgens Hilbers is het gevaarlijk om beslissingen als de koop van een huis te baseren op deze verwachtingen. Dan zou namelijk een zelf versterkend effect kunnen optreden waarbij de huizenprijzen verder dalen omdat mensen denken dat ze gaan dalen.
Euh, oftewel voor de potentiele kopers een prima reden om nog even te wachten...

Andersom werkte het toch precies hetzelfde, mensen waren bang de boot te missen en dat prijzen verder zouden stijgen dus werd er meer geboden en gingen de prijzen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:21:
[...]

Maar er gaat dus juist een heleboel veranderen op dat gebied. Zowel in regelgeving (bv fiscaal, puntensysteem, gemeentelijke beperkingen) als economisch (hogere leen- en spaarrente). Daardoor zal het beeld van beleggers die huizen wegkapen eerder veranderen in een situatie waarin beleggers huizen dumpen.

(Overigens kun je ook nu met een modaal inkomen nog wel een appartement kopen.)
Ja, als ik het zo hoor. Alleen beetje mosterd na de maaltijd; de mooie instaptarieven van toen had je niet meer, en de lonen zijn niet zo hard gestegen als de huizenprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:43

Uiteraard, want negatieve koppen triggeren nou eenmaal meer clicks.
En daarnaast zeiden ze vorig jaar juli al precies hetzelfde m.b.t. sentiment/vertrouwen:
Vertrouwen in huizenmarkt daalt: 'Sentiment heeft effect op de prijzen'
https://nos.nl/nieuwsuur/...eeft-effect-op-de-prijzen

En een jaar terug, maar dan andersom:
De woningmarkt zit diep in het slop. Er staan steeds minder huizen te koop, en er worden steeds minder huizen verkocht, terwijl de huizenprijzen maar blijven stijgen.
https://nos.nl/artikel/24...en-steeds-minder-verkocht

Ellende, ellende..

En toch, afgelopen kwartaal is nog steeds 31% boven de vraagprijs verkocht (een jaar geleden 81%). De doorschuivers zullen wellicht wat pijn voelen, nu ze extra geld bij moeten leggen voor hun (nieuwbouw)huis, maar aan de onderkant van de markt is het nog steeds vechten.
Het aanbod is ook weer gedaald t.o.v. het vorige kwartaal (wat grotendeels seizoensinvloed is, maar als ik dan ook quasi-journalistieke conclusies mag trekken) en is er van een stilstand van verkopen geen sprake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10
geekeep schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:22:
[...]

En toch, afgelopen kwartaal is nog steeds 31% boven de vraagprijs verkocht (een jaar geleden 81%). De doorschuivers zullen wellicht wat pijn voelen, nu ze extra geld bij moeten leggen voor hun (nieuwbouw)huis, maar aan de onderkant van de markt is het nog steeds vechten.
Het aanbod is ook weer gedaald t.o.v. het vorige kwartaal (wat grotendeels seizoensinvloed is, maar als ik dan ook quasi-journalistieke conclusies mag trekken) en is er van een stilstand van verkopen geen sprake.
Wij van WC-eend :+

"boven de vraagprijs" is natuurlijk een vrij breed begrip. Dat zal in 2022 bijvoorbeeld gemiddeld 20% boven de vraagprijs zijn geweest, en in 2023 5% boven de vraagrpijs...

dat soort statistieken zijn leuk om mee te goochelen, maar daar zou ik geen financiele keuzes aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Waah schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:59:
[...]

"boven de vraagprijs" is natuurlijk een vrij breed begrip. Dat zal in 2022 bijvoorbeeld gemiddeld 20% boven de vraagprijs zijn geweest, en in 2023 5% boven de vraagrpijs...

dat soort statistieken zijn leuk om mee te goochelen, maar daar zou ik geen financiele keuzes aan hangen.
In datzelfde bericht staat dat de gemiddelde vraagprijs jaar-op-jaar 6% gestegen is, dus dan vind ik het vrij hoge percentage overbieden nog frappanter. Uiteindelijk is het een balans natuurlijk; stijgende vraagprijzen is dalende overbiedingen, in een normale markt dan..

Overigens was 10% een beetje de gemiddelde overbieding in q1-2022.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 11-04-2023 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02

Ik wist dat die gepost zou worden haha.

Het is wat. Sentiment speelt, naast economische realiteit, ook een rol in de prijs ontwikkelingen. Het IMF is ook wakker hoor

Het aantal mensen dat ik heb horen brabbelen over "We kopen nu snel nog maar, nu het nog betaalbaar is" of "Er is een tekort, huizenprijzen gaan stijgen, niet dalen" en zelfs recent nog "We hebben gewoon maar overboden, niet veel hoor! Maar onderbieden bestaat niet meer" heeft ook een prijsopdrijvend effect gehad en dat was ook puur sentiment.

Datzelfde IMF dat waarschuwt voor sentiment gedreven prijsdalingen komt nota bene dezelfde dag met het statement dat "Renteverhogingen door moeten gaan ongeacht de stress in de bankensector"

Zo kun je wel leuk shoppen tussen wat je bevalt natuurlijk haha.

De rentes gaan omhoog, de economie remt verder af, de hypotheken worden duurder, de beschikbare overwaardes dalen, het aanbod stijgt, dus de huizen worden goedkoper.

Er is al 12% af, en ik denk dat we echt tot -30% gaan zakken gemeten vanaf de piek gemiddelde transactie waarde

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 11-04-2023 13:21 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 19:18
30% daling gaat wellicht regionaal gebeuren, zeker niet landelijk. Zelf een huis in Amersfoort voor de hoofdprijs verkocht, vriendin in Groningne idem,vervolgens met overwaarde huis in Apeldoorn gekocht en ons droomhuis in Assen (met nog wel hypotheek).Zolang de ECB te maken heeft met Zuid Europese landen die heel veel leningen hebben uitstaan kunnen ze de rente slechts beperkt inzetten als wapen tegen inflatie (FED heeft het veel makkelijker). Veel meer dan 0,5% komt er niet meer bij, en dat betekent dat de 20 jarige hypotheek rente niet boven 5% uit gaat komen. Tel daarboven op de nieuwbouwperikelen (veel minder nieuwbouw dan gepland) en dan wordt het nog veel moeilijker om 30% waardeverdamping voor je te zien in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Waah schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:59:
[...]

In het overzicht staat ook hoeveel het verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs gemiddeld is. Vind ik een iets betere indicator. Is van 8,6% boven vraagprijs naar 1,3% onder vraagprijs gegaan. Dat geeft toch wel een indicatie dat er gemiddeld een flinke hap uit gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
md10 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:24:
30% daling gaat wellicht regionaal gebeuren, zeker niet landelijk. Zelf een huis in Amersfoort voor de hoofdprijs verkocht, vriendin in Groningne idem,vervolgens met overwaarde huis in Apeldoorn gekocht en ons droomhuis in Assen (met nog wel hypotheek).Zolang de ECB te maken heeft met Zuid Europese landen die heel veel leningen hebben uitstaan kunnen ze de rente slechts beperkt inzetten als wapen tegen inflatie (FED heeft het veel makkelijker). Veel meer dan 0,5% komt er niet meer bij, en dat betekent dat de 20 jarige hypotheek rente niet boven 5% uit gaat komen. Tel daarboven op de nieuwbouwperikelen (veel minder nieuwbouw dan gepland) en dan wordt het nog veel moeilijker om 30% waardeverdamping voor je te zien in NL.
De ECB rente is niet de enige rente de invloed heeft op de hypotheek rentes.

De internationale geldmarkten hebben een veel grotere invloed. Je zag de hypotheek rente hier ook al stijgen ruim voordat de ECB verhoogde.

Het rendement dat elders gehaald kan worden, plus de verstrakking van het leningsbeleid van banken onder druk van de banken crisis heeft veel meer invloed.

De hypotheekrente van de VS zit op 7% nu, in Europa zitten we op 4,5% bij de 30 year. Die gaan beiden nog oplopen. De VS gaat wat mij betreft met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 9% zien, in Nederland denk ik dat 7 a 8% niet ondenkbaar is

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• md10
Hypotheekrente hoger dan dat die de afgelopen 35 jaar is geweest? Onmogelijk is het niet, maar zeer onwaarschijnlijk. Rendement op aandelen zal de aankomende jaren laag zijn, gezien de hoge beurskoersen en de verdampende winstgevendheid van bedrijven. Vloeit genoeg kapitaal naar de banken. En nee, de ECB rente is het meest bepalende voor de hypotheek rente. ECB rente negatief? Dan de hypotheekrente voor 1 % op 30 jaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:36:
[...]

In het overzicht staat ook hoeveel het verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs gemiddeld is. Vind ik een iets betere indicator. Is van 8,6% boven vraagprijs naar 1,3% onder vraagprijs gegaan. Dat geeft toch wel een indicatie dat er gemiddeld een flinke hap uit gegaan is.
Met een gemiddelde vraagprijs die in die tijd met 6% omhoog is gegaan valt die hap al weer een heel stuk kleiner uit. Dan ben je de helft van dat verschil alweer kwijt.

Je moet bij deze markt zo goed opletten met de gegeven getallen omdat die op alle manieren misbruikt worden om een standpunt goed te praten. Je moet daarbij heel goed zelf opletten wat je plan is, want je zult andere cijfers moeten bekijken als je geld op de bank hebt en een huis wil kopen dan als je vanuit je bestaande huis door wilt stromen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
md10 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:54:
Hypotheekrente hoger dan dat die de afgelopen 35 jaar is geweest? Onmogelijk is het niet, maar zeer onwaarschijnlijk. Rendement op aandelen zal de aankomende jaren laag zijn, gezien de hoge beurskoersen en de verdampende winstgevendheid van bedrijven. Vloeit genoeg kapitaal naar de banken. En nee, de ECB rente is het meest bepalende voor de hypotheek rente. ECB rente negatief? Dan de hypotheekrente voor 1 % op 30 jaar....
Zo werkt het niet. De centrale rentes bepalen buiten welke bandbreedte rentes bewegen maar in het geval van een lage centrale rente is er harde cap. Er is geen investeerder die onder de nul procent zijn geld weggeeft. In het geval van hoge rente in de markt vrij om extra risico en rendement in de prijzen die (veel) hoger is dan de centraal gehanteerde rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:50
DutchManticore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:44:
[...]
in Nederland denk ik dat 7 a 8% niet ondenkbaar is
Dat de 10 jaars hypotheek rente 5% zal aantikken lijkt me niet al te ondenkbaar. Echter met de inkakkende inflatie / energieprijzen in het achterhoofd, lijkt mij 7% of 8% wel ondenkbaar :).
Maar goed we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:03:
[...]

Met een gemiddelde vraagprijs die in die tijd met 6% omhoog is gegaan valt die hap al weer een heel stuk kleiner uit. Dan ben je de helft van dat verschil alweer kwijt.

Je moet bij deze markt zo goed opletten met de gegeven getallen omdat die op alle manieren misbruikt worden om een standpunt goed te praten. Je moet daarbij heel goed zelf opletten wat je plan is, want je zult andere cijfers moeten bekijken als je geld op de bank hebt en een huis wil kopen dan als je vanuit je bestaande huis door wilt stromen.
Zeker, cijfers over vraagprijzen vind ik in het algemeen sowieso niet zo heel veel zeggen. Omdat het relatief arbitrair is wat iemand als vraagprijs op Funda zet.

Tegelijk vind ik het wel een teken als blijkbaar veel mensen een woning nu voor (te?) hogere prijzen op Funda zetten dan wat de woningen opleveren. Dat lijkt mij toch ook een indicatie dat verkopers vaker een 'te positief' beeld van de markt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08
Ja interessant wel, wij zijn aan 't denken om te remigreren naar NL maar ik kijk de kat toch nog wel eventjes uit de boom met die "hoge" rente nu :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• md10
Zo werkt het wel. Ergo, in Denemarken zijn er ook hypotheek verstrekkers die hypotheken met ]negatieve hypotheekrente aanboden, dus die namen dat zeker voor lief..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

De ECB rente is niet de enige rente de invloed heeft op de hypotheek rentes.

De internationale geldmarkten hebben een veel grotere invloed. Je zag de hypotheek rente hier ook al stijgen ruim voordat de ECB verhoogde.
Even om de terminologie helder te hebben, hypotheekrente is sterk afhankelijk van de kapitaalmarkt (langere termijn). De geldmarkt (korte looptijd) heeft wel een relatief sterk verband met de rentes die bv de ECB rekent. Maar hypotheekrentes zijn dan weer relatief ongevoelig voor schommelingen in de geldmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:14:
[...]

Zeker, cijfers over vraagprijzen vind ik in het algemeen sowieso niet zo heel veel zeggen. Omdat het relatief arbitrair is wat iemand als vraagprijs op Funda zet.

Tegelijk vind ik het wel een teken als blijkbaar veel mensen een woning nu voor (te?) hogere prijzen op Funda zetten dan wat de woningen opleveren. Dat lijkt mij toch ook een indicatie dat verkopers vaker een 'te positief' beeld van de markt hebben.
Vraagprijs arbitrair? Uiteindelijk is het een vraag-en-aanbodspel. En als verkopers verwachten dat kopers niet meer gaan overbieden maar de verkopers wel bedrag x in gedachten hebben, zetten ze het huis voor meer in de markt.
Ik verwacht dat weinig verkopers een 'te positief beeld' van de markt hebben, maar wel:
1. een bedrag hebben bepaald wat ze nodig hebben voor de financiering
2. een bedrag in hun hoofd hebben wat zij hun huis waard vinden
3. een bedrag van de makelaar te horen krijgen waar 'vergelijkbare' huizen voor verkocht zijn, met een dikke natte vinger geschat omdat ieder huis uniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:14:
[...]

Klopt, ik wil dan ook vooral aangeven dat de daling die je hier ziet een gevolg is van aan de ene kant kopers die minder willen overbieden en aan de andere kant verkopers die nog steeds inzetten op een stijging. Het totaal geeft aan dat de markt omlaag aan het gaan is, maar voorlopig nog wel een stuk minder hard dan hier door sommigen voorspeld/verwacht/gehoopt werd.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
geekeep schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:24:
[...]

Vraagprijs arbitrair? Uiteindelijk is het een vraag-en-aanbodspel. En als verkopers verwachten dat kopers niet meer gaan overbieden maar de verkopers wel bedrag x in gedachten hebben, zetten ze het huis voor meer in de markt.
Dat is dus juist precies wat ik bedoel. Als je een overbied-markt hebt, dan zet je de woning voor 4 ton in de markt als je verwacht dat de woning 420k oplevert. Als je vervolgens een afding-markt hebt, dan zet je de woning voor 450k in de markt als je verwacht dat de woning 420k oplevert. Dat in de ene situatie 20k overboden wordt en in de andere markt 30k onder de vraagprijs wordt geboden zegt weinig over of de woningen nu meer of minder waard zijn dan eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:31:
[...]

Dat is dus juist precies wat ik bedoel. Als je een overbied-markt hebt, dan zet je de woning voor 4 ton in de markt als je verwacht dat de woning 420k oplevert. Als je vervolgens een afding-markt hebt, dan zet je de woning voor 450k in de markt als je verwacht dat de woning 420k oplevert. Dat in de ene situatie 20k overboden wordt en in de andere markt 30k onder de vraagprijs wordt geboden zegt weinig over of de woningen nu meer of minder waard zijn dan eerst.
Diezelfde logica volgende is verkoopprijs dan ook arbitrair en slechts wat de gek ervoor geeft, wat onder de streep wel is natuurlijk. Maar een stijgende vraagprijs vind ik persoonlijk wel een argument dat er verre van een uitverkoop gaande is op dit moment. Het uitsterven van overbiedingen vind ik simpelweg een gezonde correctie van de markt. Ik ken maar weinig markten waar vraagprijzen een vanaf-prijs zijn, en het is nu ook niet dat de vastgoedmarkt bestaat uit unieke objecten, geseald in doos en eigendom geweest van Lodewijk VI. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:15
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:31:
[...]

Ik had altijd het idee dat een lagere vraagprijs tijdens de gekte een leuk verdienmodel voor de makelaar was. Het was niet ongebruikelijk om voor het deel boven de vraagprijs een forser percentage te nemen. Daarmee had de makelaar een extra belang voor de lagere vraagprijs. Een belang wat de makelaar sowieso al heeft.

Verder vond ik het altijd al een vreemde gang van zaken. Ik ken geen enkele markt waarbij het loont om de vraagprijs laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
HEY_DUDE schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:58:
[...]

Ik had altijd het idee dat een lagere vraagprijs tijdens de gekte een leuk verdienmodel voor de makelaar was. Het was niet ongebruikelijk om voor het deel boven de vraagprijs een forser percentage te nemen. Daarmee had de makelaar een extra belang voor de lagere vraagprijs. Een belang wat de makelaar sowieso al heeft.

Verder vond ik het altijd al een vreemde gang van zaken. Ik ken geen enkele markt waarbij het loont om de vraagprijs laag te houden.
De lagere vraagprijs kan je in bepaalde zoek brackets houden, je hebt dan meer animo. Verder gingen potentiele kopers er vanuit dat ze moesten overbieden dus in hun hoofd was het dan én hoge vraagprijs én veel overbieden. Die loop je dan mis. Dat waren de argumenten die ik mee kreeg. De makelaars die ik vond vroegen overigens geen extra bonus.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:58:
[...]

Dat is maar bij een beperkt aantal makelaars zo. En ook dan heb je vaak de keus of je het op die manier wilt doen of op de 'ouderwetse' manier.
Nog nooit op Marktplaats of Ebay geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
md10 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:24:Zolang de ECB te maken heeft met Zuid Europese landen die heel veel leningen hebben uitstaan kunnen ze de rente slechts beperkt inzetten als wapen tegen inflatie (FED heeft het veel makkelijker). Veel meer dan 0,5% komt er niet meer bij, en dat betekent dat de 20 jarige hypotheek rente niet boven 5% uit gaat komen.
Wat de hypotheekrente precies gaat doen weet ik niet, maar het argument dat Zuid Europese landen een hogere rente niet zouden kunnen dragen is bij de huidige hoge inflatie kul. De schulden (als % van GDP) van deze landen dalen op het moment omdat de inflatie een stuk hoger is dan het begrotingstekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

De hypotheekrente van de VS zit op 7% nu, in Europa zitten we op 4,5% bij de 30 year. Die gaan beiden nog oplopen. De VS gaat wat mij betreft met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 9% zien, in Nederland denk ik dat 7 a 8% niet ondenkbaar is
Poh ik hoop t toch. Misschien is 14-15% ook niet meer ondenkbaar als die 8% is gehaald.

Ik heb wel cash, als we over 5 jaar op 10%+ hypotheekrente zitten, kan ik een woning op de keizersgracht uitzoeken voor 150k.

Kom maar door.
Spaarrentes zullen bij een hypotheekrente van 8% alweer heerlijk gaan worden, kan ik van mn spaarrendement zometeen een huis kopen.

Overigens zijn de rentes juist aan het dalen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxTsx2x8/3-D9-BDEF6-F91-A-4-BC0-96-E2-CA09-B3-A33267.webp

[ Voor 9% gewijzigd door Paralize_nl op 11-04-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:55:
[...]

Poh ik hoop t toch. Misschien is 14-15% ook niet meer ondenkbaar als die 8% is gehaald.

Ik heb wel cash, als we over 5 jaar op 10%+ hypotheekrente zitten, kan ik een woning op de keizersgracht uitzoeken voor 150k.

Kom maar door.
Spaarrentes zullen bij een hypotheekrente van 8% alweer heerlijk gaan worden, kan ik van mn spaarrendement zometeen een huis kopen.

Overigens zijn de rentes juist aan het dalen:

[Afbeelding]
Dat is niet wat ik zeg en dat weet je best haha. Is het zo moeilijk om niet ad ridiculum te gaan?

Formuleer beter een antwoord op het standpunt dat ik daadwerkelijk heb, in plaats van er zelf één voor me te verzinnen. Dat werkt echt beter, I promise.

Je realiseert je dat je een kaartje met een x as van 4 maanden gepakt hebt? Een neergaand lijntje daar is leuk maar zegt niet zoveel he?

En ik zal het alvast voor zijn. Er is geen exacte wetenschap in de economie, zeker niet als je probeert te voorspellen. Je kunt hooguit een tendens inschatting maken.

Met huidige kennis en inzicht verwacht ik een hypotheekrente van 9% in de VS en rond de 7-8% in de EU.

Als de vlam in de pan slaat kan het goed zijn dat de situatie anders uitpakt.

Toen ik hier begon te posten stond de rente in de VS op 3% en lachten er hier vele. Inmiddels staat de rente daar op 6.89 en heeft hij de 7.20 al aangetikt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:15
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:55:

Nog nooit op Marktplaats of Ebay geweest?
Daar wordt toch gewoon een product voor een prijs aangeboden die vaak onderhandelbaar is? Of openbaar geveild? Ik ken geen systeem zoals de huizenmarkt in NL werkt, maar misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-09 12:33
md10 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:15:
Zo werkt het wel. Ergo, in Denemarken zijn er ook hypotheek verstrekkers die hypotheken met ]negatieve hypotheekrente aanboden, dus die namen dat zeker voor lief..
Waren dit hypotheken die bij aanvang al een negatieve rente hadden? Of bijv. Euribor leningen zonder floor, zodat de banken gehouden waren negatieve te vergoeden?

Edit: zelf even gegoogled:
https://www.theguardian.c...ve-interest-rate-mortgage
:)

[ Voor 17% gewijzigd door Dunedin op 11-04-2023 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Dunedin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:16:
[...]

Waren dit hypotheken die bij aanvang al een negatieve rente hadden? Of bijv. Euribor leningen zonder floor, zodat de banken gehouden waren negatieve te vergoeden?

Edit: zelf even gegoogled:
https://www.theguardian.c...ve-interest-rate-mortgage
:)
Denemarken zit niet in de eurozone, en daar pompte de centrale bank tegen -0.6% geld in de economie. Waarbij de banken het tegen -0.4% uitzette.

Dat is alleen mogelijk met een lender of last resort en absoluut geen particuliere belegger.

Dat is nu precies de hele reden dat we nu in de penarie zitten. Centrale banken hebben massaal gestimuleerd en bubbels opgeblazen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
DutchManticore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:23:
[...]

Dat is niet wat ik zeg en dat weet je best haha. Is het zo moeilijk om niet ad ridiculum te gaan?

Formuleer beter een antwoord op het standpunt dat ik daadwerkelijk heb, in plaats van er zelf één voor me te verzinnen. Dat werkt echt beter, I promise.

Je realiseert je dat je een kaartje met een x as van 4 maanden gepakt hebt? Een neergaand lijntje daar is leuk maar zegt niet zoveel he?

En ik zal het alvast voor zijn. Er is geen exacte wetenschap in de economie, zeker niet als je probeert te voorspellen. Je kunt hooguit een tendens inschatting maken.

Met huidige kennis en inzicht verwacht ik een hypotheekrente van 9% in de VS en rond de 7-8% in de EU.

Toen ik hier begon te posten stond de rente in de VS op 3% en lachten er hier vele. Inmiddels staat de rente daar op 6.89 en heeft hij de 7.20 al aangetikt d:)b
Waarom is van 1 naar 9% niet ondenkbaar maar van 9 naar 14% ridicuul?

ja het is 4 maanden. Jij claimt stijging, cijfers laten daling zien. Jij zegt ‘als’ ik reageer met ‘als’

Goed, even de cpi afwachten maar ik zou niet al mijn geld op rood zetten (8-9%), daar is helemaal geen indicatie voor. Ja als de hele economie klapt, maar dan, zoals ik hierboven meld: koop ik cash voor 150k een mooi pandje in een oud centrum.

En mocht het doorschieten en zelfs boven de 10% uitkomen, zou dat ook zijn weerslag moeten hebben op spaarrentes. Niemand koopt meer iets. Lenen is veel te duur en grote werkloosheid en instortende (wereld)economien zullen het gevolg zijn. Enkel door ‘hand op de knip wat het kan altijd nog goedkoper’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Paralize_nl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:07:
Waarom is van 1 naar 9% niet ondenkbaar maar van 9 naar 14% ridicuul?
Niets is ridicuul, en wat meer ambitie mag ook wel: wacht gewoon tot 25% :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
DutchManticore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:23:
[...]

Welke hypotheekrente gaat naar de 7-8%? Gemiddeld EU is wat te algemeen. Het zijn toch allemaal kleine hypotheek marktjes opzich binnen de verschillende EU landen.

Als je Nederland beschouwt is de 10jaars NHG momenteel het meest gangbaar en de 10 jaars 100% ltv ook een goede benchmark.

Die laatste zie ik alleen op 7-8% raken als geldverstrekkers besluiten de kredietverlening zo goed als stop te zetten. Dan geven ze wel een tarief af, maar geldt in de praktijk dat dit alleen voor bestaande klanten geldt waarvan de rentevast periode vervalt.

Die tabel van de laatste 4 maanden is wel relevant. De ECB heeft verhogingen doorgevoerd, maar de hypotheekrente ging niet mee. Zegt ook wel wat over de verwachtingen.
--
Nog een leuke voor het slapen gaan

https://www.volkskrant.nl...-het-allerminst~bf81b9958
ECONOMIE
De rente weer terug naar nul? Het IMF denkt van wel, maar zeker is het allerminst
Zodra de inflatie is getemd, zal de rente dalen naar het lage niveau van voor de coronapandemie. Die opvallende voorspelling doet het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in zijn nieuwste kijk op de wereldeconomie.

[ Voor 11% gewijzigd door Laapo op 11-04-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Conrado schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:01:
[...]

Niets is ridicuul, en wat meer ambitie mag ook wel: wacht gewoon tot 25% :)
Oprecht geen idee wat dit soort posts toevoegen. Ook niet wat deze toevoegt.

En zo is de cirkel weer rond!
Weltrusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Hetgeen waar jij zo vurig op hoopt (al je dansende en lachende emojis bevestigen dit), zal desastreus zijn voor de economie. Het lijkt me bizar als de ECB dat laat gebeuren.

Maar goed, some people just want to watch the world burn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:01:
Hetgeen waar jij zo vurig op hoopt (al je dansende en lachende emojis bevestigen dit), zal desastreus zijn voor de economie. Het lijkt me bizar als de ECB dat laat gebeuren.

Kleine correctie:
Maar goed, some people just want to watch the world burn, zolang het goed is voor hun eigen portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Laatst online: 06:34
De ING voorspelde vorige maand dat de ECB nog één keer de rente een klein beetje gaat verhogen voordat ze de rente continue laten zakken. Als de ECB uiteindelijk de rente verhoogd naar 7-8% dan zit niet alleen de ING maar zo goed als alle banken met al hun miljarden naast. Persoonlijk zou ik eerder de banken die hun miljarden riskeren vertrouwen dan iemands persoonlijke mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnt4W58Xe1NY2i3K7W1m9w0pNT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJLk8FGe9PboCG9K25F2qZ8g.png?f=fotoalbum_large

https://think.ing.com/amp...redictably-unpredictable/

De ING verwacht: "Translating this into 10Y EUR swap rates, this should mean a jump towards 3.5% is not out of the question, before a drop back through 3% by the end of the year, in fact to 2.75%. ". Verder verwacht de ING (volgens de grafiek) dat de 10Y in 2025 op 2% zal zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:59
BlauweLucht schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:43:
De ING voorspelde vorige maand dat de ECB nog één keer de rente een klein beetje gaat verhogen voordat ze de rente continue laten zakken. Als de ECB uiteindelijk de rente verhoogd naar 7-8% dan zit niet alleen de ING maar zo goed als alle banken met al hun miljarden naast. Persoonlijk zou ik eerder de banken die hun miljarden riskeren vertrouwen dan iemands persoonlijke mening.

[Afbeelding]

De ING verwacht: "Translating this into 10Y EUR swap rates, this should mean a jump towards 3.5% is not out of the question, before a drop back through 3% by the end of the year, in fact to 2.75%. ". Verder verwacht de ING (volgens de grafiek) dat de 10Y eind 2025 op 2% zal zitten.
Denk dat niemand nu al kan voorspellen wat het gaat worden. Zolang de inflatie niet onder controle is zal er in ieder geval eerder een opwaartse dan een neerwaartse druk op de rente zijn. En voorlopig is de inflatie nog lang niet beteugeld.

Hier in Nederland lijkt het nog wel mee te vallen (hoewel 4% bovenop de al astronomische inflatie van vorig jaar alsnog veel is), maar in Oost-Europa zit men nog steeds met YtY percentages boven de 15%. Ook een land als Italië zit nog boven de 9%.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Resultaten uit het verleden over de "voorspellingen" van de banken geven mij nou niet bepaald het idee dat ze zo goed kunnen voorpellen en we veel waarde aan die voorspellingen zouden moeten hechten. Ik zie in het bijgevoegde grafiekje uit de resultaten uit het verleden ook weinig reden waarom de toekomst zou zijn zoals ze voorspellen.
(Dit nog los van de relatief korte termijn van de grafiek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:01:

Dit is natuurlijk een beetje bass ackwards.
Ik hoop niet dat het gebeurt omdat mijn posities daarop ingericht zijn... Ik heb mijn posities erop ingericht omdat ik denk dat het gaat gebeuren.

Een arts staat ook niet te juichen als er weer eens iemand met kanker binnen komt lopen omdat bij hem de kassa dan weer rinkelt. Nee ik ben geen arts voor de economie, voordat de analogie weer op die manier wordt uitgelegd.

Maar denk je nu echt dat ik hoop dat dit allemaal gebeurt omdat mijn posities ervan profiteren in plaats van dat ik denk dat het gaat gebeuren en daarom mijn posities erop heb ingericht?!

[ Voor 40% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore

[Afbeelding]

De ING verwacht: "Translating this into 10Y EUR swap rates, this should mean a jump towards 3.5% is not out of the question, before a drop back through 3% by the end of the year, in fact to 2.75%. ". Verder verwacht de ING (volgens de grafiek) dat de 10Y in 2025 op 2% zal zitten.
Wow we zijn op het punt beland dat de alom verguisde banken wereld die willens en wetens de laatste vier crises hebben veroorzaakt met het idee dat ze toch too-big-to-fail waren nu wordt aangehaald als baken van geruststelling.

Dan weet je echt dat we de cirkel weer rond hebben.

Bij de bank lopen ook mensen die op basis van hun persoonlijke mening dingen doen he? En wie zegt dat ik niet bij een bank of financiële instelling werk?

Zowel de Rabo, ING als de ABN hadden in hun eerste verwachtingen van Q4 2022 staan dat tussen nu en 2024 de huizenprijzen met 2,5% zouden dalen. We zitten vandaag de dag al op 12%!
De bank ging drie maanden geleden nog uit van een prijsdaling met 2,5 procent in 2023 maar stelt dat bij naar 6 procent daling en in 2024 volgt met -4 procent een nieuwe klap. De bank is somber over de huizenmarkt vanwege de hogere hypotheekrente, de zwakke vooruitzichten voor economische groei en de recente prijsdalingen.
Bron

Banken dachten ook massaal dat de rentestijgingen wel mee zouden vallen, stapten daarom in low yield bonds waar ze nu ook miljarden op onderwater staan.

Zou het knap vinden als je je echt door de uitlatingen van dit soort partijen gerustgesteld zou voelen.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Laatst online: 06:34
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:20:
[...]

Wow we zijn op het punt beland dat de alom verguisde banken wereld die willens en wetens de laatste vier crises hebben veroorzaakt met het idee dat ze toch too-big-to-fail waren nu wordt aangehaald als baken van geruststelling.

Dan weet je echt dat we de cirkel weer rond hebben.

Bij de bank lopen ook mensen die op basis van hun persoonlijke mening dingen doen he? En wie zegt dat ik niet bij een bank of financiële instelling werk?

Zowel de Rabo, ING als de ABN hadden in hun eerste verwachtingen van Q2 2022 staan dat tussen nu en 2024 de huizenprijzen met 2,5% zouden dalen. We zitten vandaag de dag al op 12%!

[...]

Bron

Banken dachten ook massaal dat de rentestijgingen wel mee zouden vallen, stapten daarom in low yield bonds waar ze nu ook miljarden op onderwater staan.

Zou het knap vinden als je je echt door de uitlatingen van dit soort partijen gerustgesteld zou voelen.
Ik ben er zeker van bewust dat banken het in het verleden vaak verkeerd voorspeld hebben. Het is alleen voor mij ondenkbaar op basis van de omstandigheden dat rentes in NL de 7-8% bereiken. Voor mij maakt het helemaal niks uit want ik heb al een toekomstbestendige koopwoning dus "gerustgesteld" hoef ik mij niet te voelen.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb respect voor jouw mening maar ik zie jouw voorgestelde scenario gewoon niet gebeuren. De tijd zal het leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
Waarschijnlijk gaan de rentes dalen, zodra/omdat we in een dikke vette recessie terecht gaan komen.
Of je dan moet gaan rekenen dat huizenprijzen weer gaan stijgen (op korte termijn) omdat rentes laag zullen zijn, lijkt mij niet verstandig. Ik verwacht zelf dat we eind dit jaar in een recessie zitten op allerlei data, rentes stabiel op huidig niveau of al dalende i.v.m. de economie aanwakkeren.

Als je kijkt naar het verleden, dan is meestal het moment van een rate hike pivot op een moment als deze het moment dat de (algehele) markt crasht, ook omdat The Fed (en alle andere centrale banken) ook inzien dat ze iets stuk hebben gemaakt. Dat is het scenario van renteverlagingen.

Als inflatie/de economie aanhoudt, dan hebben we een scenario van verdere renteverhogingen.

In beide scenario's verwacht ik lagere huizenprijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
BlauweLucht schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:16:
[...]

Ik ben er zeker van bewust dat banken het in het verleden vaak verkeerd voorspeld hebben. Het is alleen voor mij ondenkbaar op basis van de omstandigheden dat rentes in NL de 7-8% bereiken. Voor mij maakt het helemaal niks uit want ik heb al een toekomstbestendige koopwoning dus "gerustgesteld" hoef ik mij niet te voelen.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb respect voor jouw mening maar ik zie jouw voorgestelde scenario gewoon niet gebeuren. De tijd zal het leren.
Langdurig 7-8% zie ik ook niet gebeuren. Maar om dat te beargumenteren met de voorspelling van een bank vind ik wat zwakjes, omdat die banken in het verleden 'bewezen' hebben dat ze er heel vaak naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:23:
[...]

Langdurig 7-8% zie ik ook niet gebeuren. Maar om dat te beargumenteren met de voorspelling van een bank vind ik wat zwakjes, omdat die banken in het verleden 'bewezen' hebben dat ze er heel vaak naast zitten.
Hypotheek rente is Swap plus 100bps. Swap rente is de afgelopen jaren structureel lager dan inflatie/inflatieswap geweest, zo rond de 1%. M.a.w. 8% hypotheekrente vergt voor langere tijd een inflatie van 8%.

Voor de GFC was overigens de rente meestal zo´n 2% boven inflatie, die tijd lijkt niet snel terug te keren, vanwege het spaaroverschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Xhomas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:22:
Waarschijnlijk gaan de rentes dalen, zodra/omdat we in een dikke vette recessie terecht gaan komen.
Of je dan moet gaan rekenen dat huizenprijzen weer gaan stijgen (op korte termijn) omdat rentes laag zullen zijn, lijkt mij niet verstandig. Ik verwacht zelf dat we eind dit jaar in een recessie zitten op allerlei data, rentes stabiel op huidig niveau of al dalende i.v.m. de economie aanwakkeren.

Als je kijkt naar het verleden, dan is meestal het moment van een rate hike pivot op een moment als deze het moment dat de (algehele) markt crasht, ook omdat The Fed (en alle andere centrale banken) ook inzien dat ze iets stuk hebben gemaakt. Dat is het scenario van renteverlagingen.

Als inflatie/de economie aanhoudt, dan hebben we een scenario van verdere renteverhogingen.

Tja, het grote probleem is momenteel dat het allemaal puur om de verwachting draait. Als we maar met genoeg mensen verwachten in een recessie te komen, gaan we ons daar op richten en gaat het ook gebeuren. Andersom gaat er helemaal niets gebeuren als we gewoon doorgaan met ons leven. Wat er dus gaat gebeuren is 100% emotie. Datzelfde zie je met de banken die nu omgevallen zijn, dat gebeurd puur omdat mensen hun geld er weghalen omdat ze verwachten dat de bank om gaat vallen, waarna de bank omvalt omdat die mensen hun geld er weghalen. Hadden ze dat niet gedaan hadden die banken vrolijk verdergedraaid.

Uiteindelijk zijn de (centrale) banken teveel aan het sturen waardoor dit soort problemen ontstaan. Er zou wat dat betreft eens een betere bandbreedte vastgelegd moeten worden binnen welke die banken mogen 'sturen'. Teveel geld bijdrukken en teveel renteverhogingen/verlagingen zorgen op de lange termijn alleen maar voor meer problemen. Het besef zou eens moeten komen dat je sommige dingen niet altijd zou moeten proberen te voorkomen. Beter regelmatig wat kleinere problemen dan een grote crash.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redwing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:38:
[...]

Tja, het grote probleem is momenteel dat het allemaal puur om de verwachting draait.
Dat is niet echt iets voor 'momenteel', maar iets van alle tijden. Daarom is het ook niet zozeer van belang wat de centrale banken (en overheden etc.) doen, maar is het vooral van belang wat de markt denkt dat ze in de toekomst gaan doen. Het besluit tot bijvoorbeeld een renteverhoging nu is dus niet zozeer belangrijk omdat dat op dit moment noodzakelijk zou zijn, maar is eerder om ervoor te zorgen dat de toekomstverwachtingen uit het verleden uitkomen en dat de markt ook vertrouwen houdt in de nieuwe toekomstverwachtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Xhomas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:22:

Spijker -> kop.

De enige scenarios waarin de rentes dalen en niet relatief flinke hoogtes bereiken is als algehele financiële malaise toeslaat en de remmende werking van de renteverhogingen overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Uiteindelijk komt alles zo'n beetje op dit neer. In iedere markt, zowel aan de aanbod- als vraagkant. Zakt dat vertrouwen, dan zakt de markt in.
Je ziet hetzelfde gebeuren bij andere markten, waarbij men anticipeert op mindere tijden en een selffulfilling prophecy uitkomt. Bijzonder wel, aangezien er nog niet zo lang geleden hoge chiptekorten waren. Hetzelfde liedje voor het huizentekort, waarbij een dip aan de vraagkant altijd tijdelijk zal zijn vanwege het tekort. Tenzij we met z'n allen 20 jaar kunnen wachten tot de boomergeneratie grotendeels uitsterft..

Ik vind het ook wel interessant hoe doemdenker (niet persoonlijk bedoeld ;)) @DutchManticore best redelijke punten aanhaalt voor zijn keuzes, maar voorbij gaat aan het aloude 'time in the market beats timing the market'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035

Uiteindelijk zijn de (centrale) banken teveel aan het sturen waardoor dit soort problemen ontstaan. Er zou wat dat betreft eens een betere bandbreedte vastgelegd moeten worden binnen welke die banken mogen 'sturen'. Teveel geld bijdrukken en teveel renteverhogingen/verlagingen zorgen op de lange termijn alleen maar voor meer problemen. Het besef zou eens moeten komen dat je sommige dingen niet altijd zou moeten proberen te voorkomen. Beter regelmatig wat kleinere problemen dan een grote crash.
De ECB heeft een prima mandaat gekregen, prijsstabiliteit (inflatie dichtbij maar lager dan 2%), alleen hebben ze veel te lang de rente laag gehouden. Ook toen de inflatie ver beneden de 2% was, bleven ze vasthouden aan de (lager dan) 0% beleidsrente. En nu zijn ze behind the curve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
geekeep schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:54:
[...]

Uiteindelijk komt alles zo'n beetje op dit neer. In iedere markt, zowel aan de aanbod- als vraagkant. Zakt dat vertrouwen, dan zakt de markt in.
Helemaal mee eens. Ik heb alleen moeite met de impliciete suggestie dat het momenteel allemaal puur om de verwachting draait. Alsof dat iets bijzonders van deze tijd is en hierin een verandering is gekomen ten opzichte van 'vroeger'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Jopie035 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:55:
[...]

De ECB heeft een prima mandaat gekregen, prijsstabiliteit (inflatie dichtbij maar lager dan 2%), alleen hebben ze veel te lang de rente laag gehouden. Ook toen de inflatie ver beneden de 2% was, bleven ze vasthouden aan de (lager dan) 0% beleidsrente. En nu zijn ze behind the curve.
Ze kunen dat mandaat wel hebben, maar niet hoe ze dat doel mogen bereiken. Precies zoals je zegt hebben ze de rente te laag, maar vooral te lang laag gehouden, en daarnaast veel teveel geld bijgedrukt. De doelstelling is dus wel duidelijk, alleen de middelen die ze mogen gebruiken zijn veel te breed en niet gedefinieerd.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xhomas
[...]

Tja, het grote probleem is momenteel dat het allemaal puur om de verwachting draait. Als we maar met genoeg mensen verwachten in een recessie te komen, gaan we ons daar op richten en gaat het ook gebeuren. Andersom gaat er helemaal niets gebeuren als we gewoon doorgaan met ons leven. Wat er dus gaat gebeuren is 100% emotie. Datzelfde zie je met de banken die nu omgevallen zijn, dat gebeurd puur omdat mensen hun geld er weghalen omdat ze verwachten dat de bank om gaat vallen, waarna de bank omvalt omdat die mensen hun geld er weghalen. Hadden ze dat niet gedaan hadden die banken vrolijk verdergedraaid.

Eens, maar het is niet alleen maar (zoals eerder net genoemd) door die "self fulfilling prophecy" van marktsentiment. Door de steeds lager wordende rentes sinds de jaren 70, voornamelijk "nodig" (in de ogen van centrale banken) onder aan de streep door de verouderende demografie in het westen, is de inflatie sinds vooral de jaren 80-90 gaan zitten in huizenprijzen en creëren deze steeds lager wordende rentegolven op zijn beurt gewoon asset-bubbels. Dit heeft altijd een opdrijvend effect gehad op de economie, omdat mensen zich rijker voelen door toenemende overwaarde en dus meer besteden, en dus ook zo de economie draaiende houden. Echter is dit altijd al een tikkende tijdbom geweest. Ik durf niet te zeggen waar we precies heen zullen gaan de komende jaren, maar een "Japanificatie" van de economie is zeer mogelijk.

Doordat dit al zolang speelt, is de verhouding tussen vermogend en niet vermogend (bezit of geen bezit van assets) alleen maar toegenomen.

Waar centrale banken wellicht op zouden kunnen sturen in de toekomst, alhoewel het waarschijnlijk toch niet gaat gebeuren (maar wel leuk om over na te denken), is een huizenprijzeninflatie-target hebben en daar op sturen. De Labour Party in Engeland zou zoiets eerder overwogen hebben (2019), maar daar is uiteraard niks van terecht gekomen:
https://www.theguardian.c...arget-for-bank-of-england

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jopie035
redwing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:05:
[...]

Ze kunen dat mandaat wel hebben, maar niet hoe ze dat doel mogen bereiken. Precies zoals je zegt hebben ze de rente te laag, maar vooral te lang laag gehouden, en daarnaast veel teveel geld bijgedrukt. De doelstelling is dus wel duidelijk, alleen de middelen die ze mogen gebruiken zijn veel te breed en niet gedefinieerd.
Klopt, maar vooral hebben ze zich niet aan hun mandaat gehouden... toen de inflatie (ver) beneden de 2% lag ze moeten beginnen met verhogen, maar dat vond de politiek (Frankrijk, Italië) niet zo prettig.

Overigens hebben ze nog wel meer fouten gemaakt, QE bijv. is ook te laat begonnen en daarna weer veel te lang in de lucht gehouden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xhomas
geekeep schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:54:
[...]
'time in the market beats timing the market'.
Dat is inderdaad een valide argument, maar vooral van toepassing bij veel meer liquide markten, waar het timen gewoon enorm lastig is. De huizenmarkt ontwikkeld zo ontzettend traag, dat een instapmoment bepalen wat makkelijker is. Ook doordat er meestal eerst een afvlakking plaatsvindt op de bodem, of er bijvoorbeeld al een daling van -20% achter de rug is sinds de top. Als het vanaf die -20% vanaf de top nog verder daalt naar -30% vanaf de top, terwijl je bij -20% al (of pas na stijging) gekocht hebt, dan heb je de markt niet perfect getimed, maar dan ben je alsnog veel beter af.

De afgelopen jaren, vrijwel sinds 2018, dachten mensen dat het omslagpunt heel snel zou komen. Dan heb je de boot gemist en had je beter wel kunnen kopen. Maar toen eind 2021/begin 2022 de rentes begonnen op te lopen, had je wel nog ruim een half jaar om op de top van de markt te kunnen verkopen. De prijzen bleven namelijk zelfs nog doorstijgen een half jaar lang, terwijl de rentes al aan het oplopen waren. Daarna een afvlakking van enkele maanden. O.b.v. de rentestijgingen is dit niets anders dan een logisch gevolg. Net als tijdens de financiële crisis, begon het eerst ook met renteverhogingen, waarna alles klapte. Nu stijgen we veel sneller en veel harder met de rentes, dus ik verwacht ook snellere en hardere dalingen.

Dus nu de daling en alle bijkomende problemen 'eindelijk' is ingezet, is het zeker niet gek om die golf naar beneden te surfen zolang de prijzen blijven dalen ( 'never trade against the trend ;) ). Het moment van kopen is een gaandeweg een capitulatie van prijzen door een recessie/hoge werkloosheid (met een vertragende factor van zeg 0,5~1 jaar omdat het de huizenmarkt betreft) en gewoon ook andere indicatoren zoals rentes en de Case-Shiller Index en bruto maandlasten van een mediane hypotheek t.o.v. mediaan inkomen in de gaten blijven houden.

Keerzijde is dat banken waarschijnlijk moeilijk/geen geld verlenen tijdens een dieptepunt. Maar daarom; 'cash is king'.
Perfect timen moet je niet willen, maar de grootste stijging/daling meepakken is geen rocket-science maar kan je wel veel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xhomas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:54:
[...]

Keerzijde is dat banken waarschijnlijk moeilijk/geen geld verlenen tijdens een dieptepunt. Maar daarom; 'cash is king'.
Perfect timen moet je niet willen, maar de grootste stijging/daling meepakken is geen rocket-science maar kan je wel veel schelen.
Grootste 'probleem' is m.i. dat het gros van de mensen sowieso al in de markt zit. Omdat je al ergens woont. Ook als je te maken hebt met een huurwoning, en dus niet afhankelijk bent van de verkoopopbrengst, zul je de eventuele hoge extra huur moeten afwegen tegen de maandlasten van een koopwoning. En bij een huurwoning zullen de meeste mensen ook niet heel veel cash hebben omdat die cash bij de meeste kopers juist uit de verkoopopbrengst van de oude woning komt.

Dat je de koopwoningmarkt enigszins kunt lezen betekent dus niet dat je daarmee ook meteen een voordelige deal kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
https://www.pararius.nl/n...door-schaarser-huuraanbod
Huurprijs stijgt in grote steden door schaarser huuraanbod

12-04-2023 IN PERSBERICHTEN

Grote zorgen over maatschappelijke gevolgen kabinetsplannen huurmarkt
Pararius huurmonitor Q1 2023

In de vijf grootste steden is de gemiddelde vierkantemeterprijs van huurwoningen in de vrije sector in het eerste kwartaal van 2023 gestegen ten opzichte van een jaar geleden, meldt woningplatform Pararius. In bijna 75 procent van (middel)grote Nederlandse steden gebeurde hetzelfde. In Amsterdam, Den Haag en Rotterdam steeg de vierkantemeterprijs met meer dan 4 procent. Onder vastgoedexperts neemt de bezorgdheid over de kabinetsplannen voor de huurmarkt en de reeds zichtbare effecten toe. Huurders reageren en masse op vrijgekomen huurwoningen terwijl het totale huuraanbod afneemt.
De prijs daalt landelijk met 2%. Dat vermelden ze pas ergens onderin, na een beklag over de wijzigingen qua huurwetgeving.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Dat is inderdaad een valide argument, maar vooral van toepassing bij veel meer liquide markten, waar het timen gewoon enorm lastig is. De huizenmarkt ontwikkeld zo ontzettend traag, dat een instapmoment bepalen wat makkelijker is. Ook doordat er meestal eerst een afvlakking plaatsvindt op de bodem, of er bijvoorbeeld al een daling van -20% achter de rug is sinds de top. Als het vanaf die -20% vanaf de top nog verder daalt naar -30% vanaf de top, terwijl je bij -20% al (of pas na stijging) gekocht hebt, dan heb je de markt niet perfect getimed, maar dan ben je alsnog veel beter af.

De afgelopen jaren, vrijwel sinds 2018, dachten mensen dat het omslagpunt heel snel zou komen. Dan heb je de boot gemist en had je beter wel kunnen kopen. Maar toen eind 2021/begin 2022 de rentes begonnen op te lopen, had je wel nog ruim een half jaar om op de top van de markt te kunnen verkopen. De prijzen bleven namelijk zelfs nog doorstijgen een half jaar lang, terwijl de rentes al aan het oplopen waren. Daarna een afvlakking van enkele maanden. O.b.v. de rentestijgingen is dit niets anders dan een logisch gevolg. Net als tijdens de financiële crisis, begon het eerst ook met renteverhogingen, waarna alles klapte. Nu stijgen we veel sneller en veel harder met de rentes, dus ik verwacht ook snellere en hardere dalingen.

Dus nu de daling en alle bijkomende problemen 'eindelijk' is ingezet, is het zeker niet gek om die golf naar beneden te surfen zolang de prijzen blijven dalen ( 'never trade against the trend ;) ). Het moment van kopen is een gaandeweg een capitulatie van prijzen door een recessie/hoge werkloosheid (met een vertragende factor van zeg 0,5~1 jaar omdat het de huizenmarkt betreft) en gewoon ook andere indicatoren zoals rentes en de Case-Shiller Index en bruto maandlasten van een mediane hypotheek t.o.v. mediaan inkomen in de gaten blijven houden.

Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:47:
[...]

Grootste 'probleem' is m.i. dat het gros van de mensen sowieso al in de markt zit. Omdat je al ergens woont. Ook als je te maken hebt met een huurwoning, en dus niet afhankelijk bent van de verkoopopbrengst, zul je de eventuele hoge extra huur moeten afwegen tegen de maandlasten van een koopwoning. En bij een huurwoning zullen de meeste mensen ook niet heel veel cash hebben omdat die cash bij de meeste kopers juist uit de verkoopopbrengst van de oude woning komt.

Dat je de koopwoningmarkt enigszins kunt lezen betekent dus niet dat je daarmee ook meteen een voordelige deal kunt sluiten.
Exact, en daarnaast is een hoop uit de post van @Xhomas een boel hindsight/achteraf gepraat natuurlijk. Je weet pas in retroperspectief na meerdere jaren of iets een goede deal was. Als je in 2010 gekocht had, wist je ook pas na een jaar of 5 dat je in "een dip" had gekocht, maar tegelijkertijd had het nog goedkoper gekund (achteraf) in 2012. Daarnaast is een enkele jaar-op-jaar stijging nog geen teken dat de dip voorbij is. Dus ja, wat is dan de juiste timing. We kunnen het daarnaast ook over persoonlijke factoren hebben zoals een jaar of twee langer in een huurhuis zitten en vervelende buren ervaren, of bij je ouders inwonen en ruzie krijgen, of je partner die iemand leuks ontmoet in die wachttijd. Zoveel mensen, zoveel wensen (en situaties). Die paar economische cijfers zijn leuk voor bij de borrel om op te scheppen (of te zeuren) over je keuzes. Doe gewoon lekker waar je gelukkig van wordt. Ik zou persoonlijk niet snel meerdere keren willen verhuizen in korte tijd of verplicht ergens moeten (blijven) wonen omdat ik denk een halve/hele ton te besparen, op een looptijd van 30 jaar..

Onder de streep komt het neer op het advies wat hier al vaker langs is gekomen; koop als het voor jou het juiste moment is/voelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
Dat is inderdaad een valide argument, maar vooral van toepassing bij veel meer liquide markten, waar het timen gewoon enorm lastig is. De huizenmarkt ontwikkeld zo ontzettend traag, dat een instapmoment bepalen wat makkelijker is.
...
Ik geloof niet in die 'beleggingsaanpak', simpelweg omdat een huis geen belegging is, maar je toekomstige woonhuis. Met alle emotionele kanten van dien. Want het is meer dan instap-timing alleen. Eigenlijk wil je op het juiste moment, het juiste huis, met de juiste indeling, de juiste afwerking, in de juiste straat en de juiste buurt van de juiste stad. Nou, succes daarmee....
Uiteindelijk wint de emotie, want je komt je droomhuis tegen dat veel juiste vinkjes scoort en dan ga je niet wachten tot een beter instapmoment :)

En dat 'veel schelen' werkt ook niet zo in de praktijk. Er zijn mensen die in 2009 een huis kochten, en het vervolgens jaren ónder water' zagen staan. Waren ze beter af als ze later gekocht hadden? En kijk naar de huidige tijd: het beste koopmoment was 1,5 geleden op de piek van de markt. Hoge prijzen, maar wel 1,5% rente.
Nu is de rente verdrievoudigd en ik zie de huizenprijzen nog niet wegzakken naar een niveau dat het de hogere maandlasten compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
CIP 5% lager zelfs dan verwacht, zij het met 0,1%
Benieuwd of de FED nu afwacht of verder verhoogt. Wellicht kan door de dalende vraag en huidige rente de inflatie rustig verder zakken.
Of ze hakken nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:17:
[...]

Dit is natuurlijk een beetje bass ackwards.
Ik hoop niet dat het gebeurt omdat mijn posities daarop ingericht zijn... Ik heb mijn posities erop ingericht omdat ik denk dat het gaat gebeuren.

Een arts staat ook niet te juichen als er weer eens iemand met kanker binnen komt lopen omdat bij hem de kassa dan weer rinkelt. Nee ik ben geen arts voor de economie, voordat de analogie weer op die manier wordt uitgelegd.

Maar denk je nu echt dat ik hoop dat dit allemaal gebeurt omdat mijn posities ervan profiteren in plaats van dat ik denk dat het gaat gebeuren en daarom mijn posities erop heb ingericht?!
Dan hoop je toch nog steeds dat het gebeurt haha?
De reden hoe en wat doet helemaal niet ter zake toch?

Ik hoop dat het niet gebeurt, omdat we dan zon economische downfall gaan krijgen dat je nog maar moet zien of het leven nog wel zo leuk is. Voor jezelf en de mensen om je heen.

We leven op een schulden maatschappij, het is helaas niet anders. Rentes richting de 10% en half europa is sowieso failliet. Die narigheid wil ik niet, ondanks dat ik dan waarschijnlijk een paar mooie slagen zou kunnen slaan op arme zielen die niks meer hebben.

Ik zit gewoon wat anders in elkaar dan jij. Is niet erg of een aanval, verschil moet er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:43:
Benieuwd of de FED nu afwacht of verder verhoogt. Wellicht kan door de dalende vraag en huidige rente de inflatie rustig verder zakken.
Heb je ook naar de kern inflatie gekeken? Die is weer gestegen. Koren op de molen voor verhogingen. In de bullcase maakt de FED ondanks alle beloften nu de fout om toch te vroeg te stoppen met verhogen en houden ze de rente stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Dat is waar ik benieuwd naar ben. Powell komt nog wel door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:49:
[...]

Ik hoop dat het niet gebeurt, omdat we dan zon economische downfall gaan krijgen dat je nog maar moet zien of het leven nog wel zo leuk is. Voor jezelf en de mensen om je heen.

We leven op een schulden maatschappij, het is helaas niet anders. Rentes richting de 10% en half europa is sowieso failliet. Die narigheid wil ik niet, ondanks dat ik dan waarschijnlijk een paar mooie slagen zou kunnen slaan op arme zielen die niks meer hebben.

Ik zit gewoon wat anders in elkaar dan jij. Is niet erg of een aanval, verschil moet er zijn.
Nee zo moet je me gewoon niet framen. Ik hoop niet dat het gebeurt. Dat neigt naar het attribueren van kwade wil.

Ik hoop niet dat mijn huis in brand vliegt als brandverzekering neem.

Ik denk dat er een kans is dat mijn huis in brand gaat vliegen en dus positioneer ik me om daartegen te beschermen.

Mijn posts hier begonnen letterlijk met waarschuwingen voor de stabiliteit in de euro zone en voor onze levensstandaard. Ik ben helemaal niet blij met als ik gelijk heb. Dat staat wel los van of ik denk dat het gaat gebeuren.

Ik verwijt jou ook niets maar voor mij komt je post echt over als "ja maar ik wil niet dat dat gebeurt dus ik negeer het gewoon". Vingers in de oren en gewoon doorlopen. Dat kan ik niet.

Je kunt de uitkomst toch niet veranderen of manifesteren door de realiteit gewoon te ontkennen.

Ik snap het, mits onderbouwd, dat je een andere inschatting maakt, of onder invloed van die inschatting andere uitkomsten verwacht maar gewoon ontkennen is geen strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:53:
[...]

Heb je ook naar de kern inflatie gekeken? Die is weer gestegen. Koren op de molen voor verhogingen. In de bullcase maakt de FED ondanks alle beloften nu de fout om toch te vroeg te stoppen met verhogen en houden ze de rente stabiel.
https://eu.usatoday.com/s...live-updates/11607115002/

Best wel interessant wat exact is gestegen en gedaald in de core inflatie.

Ik kijk er iig met een rozere bril naar dan jij ;)
Komende maanden gaan wel cruciaal zijn, in mijn vak gebied merk ik iig dat de supplyshock wel grotendeels weg is, forecasts kunnen aardig geleverd worden en leverdata schuiven niet meer blindelings op.

Al drijf ik nu wel een eind weg van de huizenmarkt. Ik hou ‘t op stabiele hypotheekrente van 5% max rest van ‘t jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:08:
[...]

Nee zo moet je me gewoon niet framen. Ik hoop niet dat het gebeurt. Dat neigt naar het attribueren van kwade wil.
Ik heb het nooit over: ik bied 140k onder in de hoop dat mensen happen. Daarbij noemend dat ‘verkopers’ dit afgelopen jaren hebben gedaan.
Je weet helemaal niet of die mensen dat ‘ook’ hebben gedaan maar je intentie is om ze het vel over oren te trekken. Je pocht er zelfs mee.

Dus… het kan aan mij liggen of je drukt je online gewoon heel ongelukkig uit, ik frame je niet, dat doe je zelf door hoe je reageert. Nogmaals; you do you. Je hebt een positie ingenomen en gaat daar keihard in. Dat mag en wellicht sluit je voor jezelf een prachtige deal, dan feliciteer ik je van harte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:10:
[...]

Al drijf ik nu wel een eind weg van de huizenmarkt. Ik hou ‘t op stabiele hypotheekrente van 5% max rest van ‘t jaar. :)
Zeker interessant!

En hmm. Ik denk eerlijk gezegd dat eind van het jaar alweer meer problemen binnen de financiële sector gemeenschappelijke kennis zijn geworden, en dat komende winter de energie prijzen gewoon weer door het plafond gaan.

Dit keer met veel minder prijsplafobd demping vanuit de overheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xhomas
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:49:
[...]

Ik vind dit een beetje virtue signaling. Deze thread is precies ook bedoeld om te anticiperen op wat komen gaat, dus wat doe je in deze thread als je zo'n goedzak bent? "Hopen" op slechte tijden is misschien een beetje verkeerd inderdaad, maar er op anticiperen/verwachten is niks mis mee. Don't hate the player, hate the game.

Voor velen (denk aan starters die aan het sparen waren) waren de jaren hiervoor juist slechte tijden, dus een lichte egalisator in het pyramide spel waar we allemaal zowat genoodzaakt zijn om aan mee toe doen, is so slecht nog niet, imho.

Ik bedoel dit trouwens echt niet als aanval op jou, ik vind het persoonlijk gewoon te absurd hoe dit hele spelletje in elkaar steekt, maar ik vind het dus hypocriet én oneerlijk tegenover velen om te zeggen dat "hopen op slechte tijden", enkel en alleen maar omdat ze ook hopen op gelijksoorte kansen, die kopers in het verleden gehad hebben, te krijgen. Degene die 50k overbieden in de post-covid tijdperk zijn net zo "schuldig" als mensen die hopen dat het nu weer eens in elkaar zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:17:
[...]

Zeker interessant!

En hmm. Ik denk eerlijk gezegd dat eind van het jaar alweer meer problemen binnen de financiële sector gemeenschappelijke kennis zijn geworden, en dat komende winter de energie prijzen gewoon weer door het plafond gaan.

Dit keer met veel minder prijsplafobd demping vanuit de overheid.
Ja daar kan je best eens gelijk in hebben. Ik ging naar 3,5 euro per m3 gas. Zodra ik volgende maand iets zie kwa contract dat 2jaar + is, bouw ik een stukje energie zekerheid in en stap ik over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:15:
[...]

Ik heb het nooit over: ik bied 140k onder in de hoop dat mensen happen. Daarbij noemend dat ‘verkopers’ dit afgelopen jaren hebben gedaan.
Je weet helemaal niet of die mensen dat ‘ook’ hebben gedaan maar je intentie is om ze het vel over oren te trekken. Je pocht er zelfs mee.

Dus… het kan aan mij liggen of je drukt je online gewoon heel ongelukkig uit, ik frame je niet, dat doe je zelf door hoe je reageert. Nogmaals; you do you. Je hebt een positie ingenomen en gaat daar keihard in. Dat mag en wellicht sluit je voor jezelf een prachtige deal, dan feliciteer ik je van harte. :)
Ja maar nu denk je dus werkelijk dat ik hier als een soort Robin Hood financial justice uit probeer te delen of wat? :+ Dat speelt toch geen enkele rol man... Ik kan dit echt bijna niet serieus nemen...

Ik neem verkopers in een krappe markt niet kwalijk dat ze gebruik maken van de situatie in hun eigen belang.

Maar nu ik een verkrappende markt in mijn belang gebruik, kreeg ik ineens het verwijt immoreel te zijn.

Ik wees de hypocrisie daarvan aan, aangezien ik precies hetzelfde doe maar dan als koper in een verkrappende markt.

Er wordt heel wat mentale gymnastiek beoefend hier hoor. Ben op meerdere fora actief maar hier spant het toch wel de kroon.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 20:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paralize_nl
Xhomas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:20:
[...]
maar ik vind het dus hypocriet én oneerlijk tegenover velen om te zeggen dat "hopen op slechte tijden", enkel en alleen maar omdat ze ook hopen op gelijksoorte kansen, die kopers in het verleden gehad hebben, te krijgen. Degene die 50k overbieden in de post-covid tijdperk zijn net zo "schuldig" als mensen die hopen dat het nu weer eens in elkaar zakt.
Alleen is het bij @DutchManticore het geval dat hij ook die verkoper was, en niet een arme starter.
Die arme starter gaat met 8% hypotheek rente nog steeds geen huis kunnen kopen.

Enfin, ik denk dat we dit soort discussies ook beter live zouden kunnen voeren. Zie mijn posts hierboven. Interpretaties van teksten en emojis neem ik natuurlijk wel mee, ook die kan ik verkeerd interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:23:
[...]

Ja maar nu denk je dus werkelijk dat ik hier als een soort Robin Hood financial justice uit probeer te delen of wat? :+ Dat speelt toch geen enkele rol man...
Ik denk oprecht niet dat ik de enige ben die je posts op die manier heeft geïnterpreteerd. Zo wel, mea culpa, dan onthoud ik me van verdere discussie met je over jouw (ver)koopbeleid ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Conrado schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:59:
[...]

Ik geloof niet in die 'beleggingsaanpak', simpelweg omdat een huis geen belegging is, maar je toekomstige woonhuis. Met alle emotionele kanten van dien. Want het is meer dan instap-timing alleen. Eigenlijk wil je op het juiste moment, het juiste huis, met de juiste indeling, de juiste afwerking, in de juiste straat en de juiste buurt van de juiste stad. Nou, succes daarmee....
Uiteindelijk wint de emotie, want je komt je droomhuis tegen dat veel juiste vinkjes scoort en dan ga je niet wachten tot een beter instapmoment :)

En dat 'veel schelen' werkt ook niet zo in de praktijk. Er zijn mensen die in 2009 een huis kochten, en het vervolgens jaren ónder water' zagen staan. Waren ze beter af als ze later gekocht hadden? En kijk naar de huidige tijd: het beste koopmoment was 1,5 geleden op de piek van de markt. Hoge prijzen, maar wel 1,5% rente.
Nu is de rente verdrievoudigd en ik zie de huizenprijzen nog niet wegzakken naar een niveau dat het de hogere maandlasten compenseert.
Helemaal mee eens. Leuk om in de dip te kopen, maar met een flink (maar niet onredelijk) eisen en wensenpakket moet er maar net een voor jou passende woning beschikbaar komen. Succes...

Ik ben dus zo iemand die heeft zitten wachten tot er een droomwoning voorbij komt, want voor maar een paar m2 extra ga ik niet verhuizen. Ik wil er dan wel significant op vooruit gaan, op alle vlakken. Dus betere indeling, groter, uitgebouwd, tuin met betere orientatie/meer licht, betere locatie etc.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PS: omdat ik bij mezelf merk dat er zoveel emotie bij komt kijken vind ij het fascinerend hoe @DutchManticore zo feitelijk naar de zaken kijkt en vooral financieel het meeste eruit wil halen. Blijf vooral delen! Tof hoe je je eigen koers bepaalt en ernaar handelt, zonder al te veel aan te trekken van anderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Phony op 12-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:50
Mwha, misschien is het eens leuk om de welles / nietes discussie op te breken. Zelf heb heb ik een hele tijd in Breda gewoond, daar zie ik de woningmarkt wel verschuiven. Redelijk geprijsde en couranten woningen verkopen nog wel. Toch een paar interresante die ik in de gaten heb gehouden:

https://www.funda.nl/koop...iaan-van-bergenstraat-12/

Deze staat er al een hele tijd op, namelijk sinds vorige zomer. Van 389k naar 369k naar 339k. Waarom zou niemand dit buitenkansje willen kopen? Nota bene recht tegen de binnenstad aan bij de loempia kraam. Wel de meeste mensen zitten niet te wachten op studenten die 04:00 op je balkon gaan p***** :). Heb je geen last van studenten dan zijn het wel de mercedesen / bmw's of andere sportauto's, die langs het spanjaardsgat crossen. Ja, verkregen door eerlijke arbeid in de "booming transport industrie", ook diep in de nacht, voor "goederen transport" zijn ze actief. Wordt interresant voor deze verkoper want hij/zij heeft in de tussentijd concurrentie gekregen:

https://www.funda.nl/koop...iaan-van-bergenstraat-16/

en

https://www.funda.nl/koop...iaan-van-bergenstraat-10/

Grappig dat deze dan wel weer vrij rap verkocht werdt, niet een hele fraaie wijk om te wonen:

https://www.funda.nl/koop/breda/huis-42030720-haagdijk-7-7a/

Deze ging ook erg langzaam (later met lagere prijs opnieuw op funda gezet), straat is niet heel fraai, shisha lounge op de hoek, maar op de hagedijk kun je wel alles vinden wat je nodig hebt op loopafstand:

https://www.funda.nl/koop...-42903490-sluissingel-15/

Nog een gesplit appartement kopen? Deze staat er ook al een tijd op

https://www.funda.nl/koop...42011491-marksingel-14-a/

Of koop gewoon twee gespleten appartementen! Fantastische belegging uiteraard!

https://www.funda.nl/koop...915092-marksingel-14-14a/

Volgend jaar toch eens kijken of er wat te kopen valt in de binnenstad.

[ Voor 4% gewijzigd door Grunwold op 12-04-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:25:
[...]

Alleen is het bij @DutchManticore het geval dat hij ook die verkoper was, en niet een arme starter.
Die arme starter gaat met 8% hypotheek rente nog steeds geen huis kunnen kopen.

Enfin, ik denk dat we dit soort discussies ook beter live zouden kunnen voeren. Zie mijn posts hierboven. Interpretaties van teksten en emojis neem ik natuurlijk wel mee, ook die kan ik verkeerd interpreteren.
Één keer profiteren mag, maar als je net even wat meer bij de les bent of de markt een beetje goed weet te timen dan ga je te ver.

Tja sorry. Ik kan hier niets mee.
Behalve een lijstje bijhouden van de fases van weerwoorden die ik tot nu toe heb gehad:

1. De huizenprijzen gaan niet dalen, er is een tekort.
2. Ok ze dalen maar ze gaan echt niet veel dalen.
3. Ok ze dalen wel verder maar je komt financieel niet uit als je alles meerekent dus je doet het voor niets.
4. Ik geloof niet dat je de markt zo getimed hebt, niet erg geloofwaardig dit.

En nu zijn we bij

5. Het is immoreel wat je doet.

Benieuwd wat we nog meer gaan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Phony schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:38:
[...]

Helemaal mee eens. Leuk om in de dip te kopen, maar met een flink (maar niet onredelijk) eisen en wensenpakket moet er maar net een voor jou passende woning beschikbaar komen. Succes...

Ik ben dus zo iemand die heeft zitten wachten tot er een droomwoning voorbij komt, want voor maar een paar m2 extra ga ik niet verhuizen. Ik wil er dan wel significant op vooruit gaan, op alle vlakken. Dus betere indeling, groter, uitgebouwd, tuin met betere orientatie/meer licht, betere locatie etc.

***members only***

PS: omdat ik bij mezelf merk dat er zoveel emotie bij komt kijken vind ij het fascinerend hoe @DutchManticore zo feitelijk naar de zaken kijkt en vooral financieel het meeste eruit wil halen. Blijf vooral delen! Tof hoe je je eigen koers bepaalt en ernaar handelt, zonder al te veel aan te trekken van anderen.
Ik zal ook niet beweren dat dit voor iedereen is weggelegd, maar we gaan ook niet puur voor maximale winst!

We willen natuurlijk wel een huis waar we de komende 10-15 jaar naar volle tevredenheid kunnen wonen. Dat betekent dat de sfeer, locatie, het huis zelf, de voorzieningen in de buurt, het uitzicht, de staat van de woning alles moet kloppen.

Maar we zoeken in die categorie wel actief naar exemplaren die al een tijd te koop staan, waarvan de verkopers verkoopnood hebben of waardoor we op een andere manier voorsprong kunnen nemen op de prijsdalingen die we verwachten.

Zo niet, dan laten we aan ons voorbij gaan en wachten we rustig verder tot de boel weer iets verder zakt.

Omdat er reserves hebben verwachten we genoeg reactietijd te hebben als het tij keert of andere onvoorziene gebeurtenissen.

En we flirten samen (mijn vriendin en ik) ook veel over bouwen. Druk met de gemeentes waar onze interesse ligt in gesprek.

Wordt het financiële plaatje wel heel anders van door de hoge bouwkosten, weten we. Dan hebben we alleen de verkoop timing goed gespeeld en laten we de voordelen van de mogelijkheid tot aankoop timing grotendeels liggen

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Paralize_nl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:43:
Met een core inflatie die nog even doorstijgt en hoger is dan verwacht zie ik ze nog even doordoen. IMF gaf zoveel al aan in hun berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Joosie200 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:08:
[...]

Met een core inflatie die nog even doorstijgt en hoger is dan verwacht zie ik ze nog even doordoen. IMF gaf zoveel al aan in hun berichten.
Ze willen er 0,25% bij doen zover ik heb gelezen. Denk dat verstandig is om te doen. Al is een MoM daling van 1% CPI al best ok. Als ze ‘m rond de zomer op 3% krijgen dan is het ‘feest’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xhomas
geekeep schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:15:
[...]

[...]

Exact, en daarnaast is een hoop uit de post van @Xhomas een boel hindsight/achteraf gepraat natuurlijk. Je weet pas in retroperspectief na meerdere jaren of iets een goede deal was. Als je in 2010 gekocht had, wist je ook pas na een jaar of 5 dat je in "een dip" had gekocht, maar tegelijkertijd had het nog goedkoper gekund (achteraf) in 2012. Daarnaast is een enkele jaar-op-jaar stijging nog geen teken dat de dip voorbij is. Dus ja, wat is dan de juiste timing. We kunnen het daarnaast ook over persoonlijke factoren hebben zoals een jaar of twee langer in een huurhuis zitten en vervelende buren ervaren, of bij je ouders inwonen en ruzie krijgen, of je partner die iemand leuks ontmoet in die wachttijd. Zoveel mensen, zoveel wensen (en situaties). Die paar economische cijfers zijn leuk voor bij de borrel om op te scheppen (of te zeuren) over je keuzes. Doe gewoon lekker waar je gelukkig van wordt. Ik zou persoonlijk niet snel meerdere keren willen verhuizen in korte tijd of verplicht ergens moeten (blijven) wonen omdat ik denk een halve/hele ton te besparen, op een looptijd van 30 jaar..

Onder de streep komt het neer op het advies wat hier al vaker langs is gekomen; koop als het voor jou het juiste moment is/voelt.
Ik wou hier wel nog even op reageren: je hebt gelijk, het is achteraf makkelijk praten. En geschiedenis herhaalt zichzelf natuurlijk niet, maar het rijmt meestal wel. Dus door de hindsight van eerdere gebeurtenissen goed te snappen, is alsnog een goede anticipatie te maken. Tegelijkertijd was op corona moeilijk te anticiperen; voor corona begonnen rentes al op te lopen, maar toen kwam corona en werd geld lenen in een klap zo goed als gratis. M.b.t. een huis kopen als starter was het ook daarom over het algemeen voor de meeste mensen die toen gekocht hebben meer geluk als wijsheid.

Maar daarom denk ik dan ook dat de komende crash een ergere wordt, omdat hij eigenlijk al is uitgesteld door corona met verdere soepele leennormen, en daardoor alleen maar (naast vertraagd) nog (veel) groter is geworden. Centrale banken zitten in een spagaat, en beide uitkomsten zijn niet gunstig v.w.b. de huizenmarkt. De enige uitkomst die goed is voor de huizenmarkt is lagere rentes en verdere inflatie; dat gaan de centrale banken simpelweg niet doen. Althans, niet zonder dat de boel eerst al in elkaar stort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:57:
[...]

We willen natuurlijk wel een huis waar we de komende 10-15 jaar naar volle tevredenheid kunnen wonen. Dat betekent dat de sfeer, locatie, het huis zelf, de voorzieningen in de buurt, het uitzicht, de staat van de woning alles moet kloppen.

Maar we zoeken in die categorie wel actief naar exemplaren die al een tijd te koop staan, waarvan de verkopers verkoopnood hebben of waardoor we op een andere manier voorsprong kunnen nemen op de prijsdalingen die we verwachten.
OOw maar dat wil jij niet alleen er zijn er nog veel meer die dat willen.

Nog niet zo lang geleden toen Corona zijn intrede deed, dacht ik ook (economie pleurt in elkaar, ontslagen, huis-uitzetting...10000 doden op een dag) ik ga nu die slag slaan en met eigen huis(50% afgelost)/vette spaarrekening/vast contract!! Fixed die Bunk wel ff. Nou, dat viel ff tegen : Want gelijk wilde iedereen een huis met tuin en verbouwen en wrch een aantal met dezelfde gedachten als ik toen had. Ik stond niet bepaald achteraan in de rij, maar werd toch fors voorbijgestoken en ingehaald met overbieden.

Het kan tegenvallen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:34:
[...]

Nog niet zo lang geleden toen Corona zijn intrede deed, dacht ik ook (economie pleurt in elkaar, ontslagen, huis-uitzetting...10000 doden op een dag) ik ga nu die slag slaan en met eigen huis(50% afgelost)/vette spaarrekening/vast contract!! Fixed die Bunk wel ff. Nou, dat viel ff tegen : Want gelijk wilde iedereen een huis met tuin en verbouwen en wrch een aantal met dezelfde gedachten als ik toen had. Ik stond niet bepaald achteraan in de rij, maar werd toch fors voorbijgestoken en ingehaald met overbieden.

Het kan tegenvallen
Een geschikte doorstroom woning vinden is uiteindelijk ook best lastig, je zult altijd ergens consessies moeten doen, zelfs nu het aanbod weer iets is toegenomen en woningen voor de vraagprijs verkocht worden. En dan zit je vaak ook nog met 'tweedehands' keuken, badkamer, onderhoud wat eraan zit te komen, enz ;)

Bij een starterswoning liggen de eisen doorgaans iets lager wat het makkelijker maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2023 22:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:34:
[...]

Het kan tegenvallen
Uiteraard. Toen gingen de printers tegen verwachting massaal aan. Ik viel bijna van de stoel toen ik hoorde wat de centrale banken van plan waren.

Jan en zn demente moeder hadden ineens 4 ton de man te besteden. Wij zijn na het horen van de FED/ECB rustig blijven zitten. Pas toen de inflatie opliep en de FED hun hele persoonlijke portfolio verkocht mijn portfolio verkocht.

Dat is nu natuurlijk heel anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
.

[ Voor 99% gewijzigd door Paralize_nl op 13-04-2023 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
Nederlandse inflatie gezakt naar 4,4%
1, misschien 2 kleine renteverhogingen en we zitten comfortabel op 2%.
Dan hoeft er volgend jaar niet weer gestaakt te worden om er 15% bij te krijgen die dan 1op1 doorbelast worden in de prijzen, en we zitten in rustig(er) vaarwater.

https://www.nu.nl/economi...eel-duurder-in-maart.html

Scheelt dus 3,6% tov de inflatie van februari YoY. Best fors.

Wereldwijd worden voedingsmiddelen inmiddels goedkoper, dit verwacht ik komende maand terug te zien in een lagere inflatie. Producten en diensten zijn door cao verhogingen duurder geworden vandaar dat je daar nog een stijging ziet.

Het ziet er dus gelukkig weer wat rooskleuriger uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Paralize_nl op 13-04-2023 08:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
De rente weer naar 0? Dat zou toch totaal ridicuul zijn? Die lage rente heeft de markt enorm verstoord (lees: de prijzen kunstmatig verhoogd), een fenomeen waar we nog lang de naweeën van zullen ervaren.

Grijp de huidige 'kans' (stijgende rentes) dan aan om ter zijner tijd weer naar een normaal renteniveau te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
[...]
Ik neem verkopers in een krappe markt niet kwalijk dat ze gebruik maken van de situatie in hun eigen belang.

Maar nu ik een verkrappende markt in mijn belang gebruik, kreeg ik ineens het verwijt immoreel te zijn.
Een huis kopen / verkopen is iets waar nou eenmaal emotie bij komt kijken voor velen. Ik heb eind vorig jaar mijn woning verkocht met nog een flinke overwaarde en heb 10K moeten overbieden voor mijn nieuwe woning. Ik had het liefst ook nog een poosje gewacht in de hoop dat de markt nog wel een flinke duw zou krijgen maar ja... je moet ook ergens wonen en hoewel het chalet waar ik nu ter overbrugging in zit best ok is zou ik daar ook niet nog 2 jaar willen zitten.

Als ik in jouw positie zou zitten had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan, of ik nu al zo ver zou gaan onderbieden is vraag 2, je zult namelijk ook nog wel wat verkopers voor de scheentjes schoppen met een dergelijke strategie. Ik zou ook beledigd zijn als iemand zo ver ging onderbieden en dan was het "de groeten met je bod en tot nooit meer ziens" ;)

Maar onder aan de streep is er niets immoreels aan wat mij betreft, ik gok dat iedereen hier in dit topic het liefst zo min mogelijk betaald bij aankoop en het liefst een zo dik mogelijke overwaarde in de zak steekt bij verkoop. En de "luxe" die jij hebt zal niet voor iedereen weggelegd zijn, ik heb heel even gekeken naar een huurwoning maar in Amersfoort zou ik voor een appartement in een "slechte wijk" van pak hem beet 70 vierkante meter meer betalen dan wat ik straks aan hypotheek kwijt ben voor een huis van 95 vierkante meter met een redelijke ruime tuin aan voor en achterzijde in een "goede wijk"... dan is de rekensom voor mij in ieder geval snel gemaakt (en hier in Amersfoort wordt in de prijsklasse tussen de 375 en de 450K nog altijd flink overboden tegen alle berichtgeving in).

En dat ik daarbij wat overwaarde weg pis door niet in de dip gekocht te hebben, so be it, uiteindelijk moet je ook ergens wonen en was ik na een half jaar zoeken, wikken en wegen wat te doen was ik ook wel een beetje Funda moe ;)

Ik ben benieuwd waar je eindigd in ieder geval.
Sport_Life schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:04:
[...]

Een geschikte doorstroom woning vinden is uiteindelijk ook best lastig, je zult altijd ergens consessies moeten doen, zelfs nu het aanbod weer iets is toegenomen en woningen voor de vraagprijs verkocht worden. En dan zit je vaak ook nog met 'tweedehands' keuken, badkamer, onderhoud wat eraan zit te komen, enz ;)

Bij een starterswoning liggen de eisen doorgaans iets lager wat het makkelijker maakt.
Dat dus inderdaad, ik heb een aardige poos gezocht hier in Amersfoort maar tussen een appartement van 70 vierkante meter in Liendert voor 250K en de huizen waar 500K of meer voor wordt gevraagd is de spoeling hier in Amersfoort in ieder geval vrij dun en wat er is wordt zelfs vandaag de dag nog flink op overboden.

Uiteindelijk heb ik alle eisen overboord gekieperd en alleen de locatie vastgehouden als harde eis en dat de basis goed moest zijn, dan wordt het aanbod wel iets groter (houd nog steeds niet over) en ben ik geëindigd met een huis net onder de prijsklasse waar ik in zocht maar daar moet dan ook wel alles aan gebeuren... nu heb ik het "geluk" dat dit niet het eerste huis is wat ik compleet verbouw en het gros zelf kan maar onder aan de streep wordt het nog steeds een prijzige grap als je keuken en badkamer moet gaan vervangen en het dubbele / enkele glas gaat vervangen voor HR++ glas.

[ Voor 24% gewijzigd door R2D2 op 13-04-2023 09:22 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado

Dat is ook zo, de markt is gekanteld van de verkoperszijde richting de kopers.

Het staat jou vrij om te beiden wat je ervoor over hebt. Onder de streep gaat 't om een deal, waarbij koper en verkoper akkoord zijn met de prijs en voorwaarden. Echter, het is niet 2010~2012, waarbij velen moesten verkopen en er maar weinigen konden kopen. Je ziet ook dat het aanbod enorm afgenomen is, zodat er eigenlijk verkocht wordt aan de meest kapitaalkrachtigen. Daarom blijven de prijzen ook redelijk op peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
alexbl69 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:38:
[...]

De rente weer naar 0? Dat zou toch totaal ridicuul zijn? Die lage rente heeft de markt enorm verstoord (lees: de prijzen kunstmatig verhoogd), een fenomeen waar we nog lang de naweeën van zullen ervaren.

Grijp de huidige 'kans' (stijgende rentes) dan aan om ter zijner tijd weer naar een normaal renteniveau te gaan.
Neuh dat verwacht ik ook niet. Volgens mij wilt ECB niet terug naar die situatie. Kom je maar moeilijk van af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Laapo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:30:
[...]
Neuh dat verwacht ik ook niet. Volgens mij wilt ECB niet terug naar die situatie. Kom je maar moeilijk van af.
Het IMF verwacht het wel, met name omdat de oorzaken voor de lage rentestanden niet zijn weggenomen.

IMF verwacht dat rentes weer dalen tot niveau van voor de coronapandemie, als de hoge inflatie eenmaal is beteugeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:30:
Wat is 'normaal' natuurlijk, maar het nieuwe normaal zal duidelijk onder het langjarige gemiddelde van 5% liggen. De hypotheekrente trend is al zo'n 40 jaar dalend, en was ooit boven de 10%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd4RP9AwVwy4osfFSqdnmy4EEA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HAhX15hfgZr5EN6Z09GFbWVM.webp?f=fotoalbum_large

Daar zijn ook allerlei redenen voor, vooral omdat de kapitaalmarkt enorm veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik ga lachen als we weer richting de 1% gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
alexbl69 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:38:
[...]

Het zou inderdaad niet best zijn voor de stabiliteit en toegankelijkheid van de woningmarkt.

Desalniettemin zijn we wel 'verslaafd' geraakt aan lage rentes door de gehele economie heen. Het is ook een makkelijke valkuil icm vergrijzing; de economie nu vast extra te stimuleren (lenen) terwijl er maar weinig stijgende productie tegenover staat. Sowieso: als je economisch beleid gaat opstellen zonder langetermijnvisie krijg je alsmaar lagere rentes.

Ik snap dan ook wel wat het IMF zegt. Het is echt super onverstandig, maar uiteindelijk zie ik het beleid mbt rentestanden inderdaad vanzelf wel weer die kant op gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Wispe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:25:
Ik ga lachen als we weer richting de 1% gaan...
Dan zullen de prijzen van de huizen waarschijnlijk ook wel weer gaan stijgen dus wat win je er dan onderaan de streep mee? Behalve dan dat de schuldenlast steeds verder zal stijgen... en volgens mij zitten we al belachelijk hoog ten opzichte van de rest van Europa.

Gratis geld bestaat niet, ergens zal dat betaald moeten worden en volgens mij is de hoop met verliezers op zo'n moment altijd veel groter dan de mensen die er aan verdienen.

Maar ik ben geen econoom, zolang het achter op een bierviltje past volg ik het vaak nog wel, daarna haak ik af en wordt het onderbuikgevoel :+

[ Voor 9% gewijzigd door R2D2 op 13-04-2023 12:37 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Zolang de inflatie target 2% is voor de ECB zal een lage rente op de lange termijn een logische uitkomst zijn. De reele rente (nominale rente minus de inflatie) is al tijden negatief, dus een lange rente van minder dan 2% is dan ook een logische uitkomst.

Verklaart ook waarom in de academische wereld er ook een discussie was/is over die inflation target... deze zou volgens velen dus hoger moeten liggen. Bijv. 3%.
Pagina: 1 ... 251 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg