Een huis kopen / verkopen is iets waar nou eenmaal emotie bij komt kijken voor velen. Ik heb eind vorig jaar mijn woning verkocht met nog een flinke overwaarde en heb 10K moeten overbieden voor mijn nieuwe woning. Ik had het liefst ook nog een poosje gewacht in de hoop dat de markt nog wel een flinke duw zou krijgen maar ja... je moet ook ergens wonen en hoewel het chalet waar ik nu ter overbrugging in zit best ok is zou ik daar ook niet nog 2 jaar willen zitten.
Als ik in jouw positie zou zitten had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan, of ik nu al zo ver zou gaan onderbieden is vraag 2, je zult namelijk ook nog wel wat verkopers voor de scheentjes schoppen met een dergelijke strategie. Ik zou ook beledigd zijn als iemand zo ver ging onderbieden en dan was het "de groeten met je bod en tot nooit meer ziens"
Maar onder aan de streep is er niets immoreels aan wat mij betreft, ik gok dat iedereen hier in dit topic het liefst zo min mogelijk betaald bij aankoop en het liefst een zo dik mogelijke overwaarde in de zak steekt bij verkoop. En de "luxe" die jij hebt zal niet voor iedereen weggelegd zijn, ik heb heel even gekeken naar een huurwoning maar in Amersfoort zou ik voor een appartement in een "slechte wijk" van pak hem beet 70 vierkante meter meer betalen dan wat ik straks aan hypotheek kwijt ben voor een huis van 95 vierkante meter met een redelijke ruime tuin aan voor en achterzijde in een "goede wijk"... dan is de rekensom voor mij in ieder geval snel gemaakt (en hier in Amersfoort wordt in de prijsklasse tussen de 375 en de 450K nog altijd flink overboden tegen alle berichtgeving in).
En dat ik daarbij wat overwaarde weg pis door niet in de dip gekocht te hebben, so be it, uiteindelijk moet je ook ergens wonen en was ik na een half jaar zoeken, wikken en wegen wat te doen was ik ook wel een beetje Funda moe
Ik ben benieuwd waar je eindigd in ieder geval.
Sport_Life schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:04:
[...]
Een geschikte doorstroom woning vinden is uiteindelijk ook best lastig, je zult altijd ergens consessies moeten doen, zelfs nu het aanbod weer iets is toegenomen en woningen voor de vraagprijs verkocht worden. En dan zit je vaak ook nog met 'tweedehands' keuken, badkamer, onderhoud wat eraan zit te komen, enz
Bij een starterswoning liggen de eisen doorgaans iets lager wat het makkelijker maakt.
Dat dus inderdaad, ik heb een aardige poos gezocht hier in Amersfoort maar tussen een appartement van 70 vierkante meter in Liendert voor 250K en de huizen waar 500K of meer voor wordt gevraagd is de spoeling hier in Amersfoort in ieder geval vrij dun en wat er is wordt zelfs vandaag de dag nog flink op overboden.
Uiteindelijk heb ik alle eisen overboord gekieperd en alleen de locatie vastgehouden als harde eis en dat de basis goed moest zijn, dan wordt het aanbod wel iets groter (houd nog steeds niet over) en ben ik geëindigd met een huis net onder de prijsklasse waar ik in zocht maar daar moet dan ook wel alles aan gebeuren... nu heb ik het "geluk" dat dit niet het eerste huis is wat ik compleet verbouw en het gros zelf kan maar onder aan de streep wordt het nog steeds een prijzige grap als je keuken en badkamer moet gaan vervangen en het dubbele / enkele glas gaat vervangen voor HR++ glas.
[
Voor 24% gewijzigd door
R2D2 op 13-04-2023 09:22
]