Ik vind wel dat je nogal wat aannames doet in je post eerlijk gezegd.fredkroket schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:29:
Familie van mij gaat wonen in Gouwpark in Zaandam. Het wordt een (in mijn ogen) vrij krappe wijk, met veel te weinig parkeerplaatsen. Echter, er is wel meer dan voldoende animo in die regio.
Inmiddels worden er steeds meer huizen uit het project opgeleverd en zien we het eerst aanbod ook op Funda verschijnen:
https://www.funda.nl/koop...rnelis-van-vugtstraat-12/
Zoals te zien is, is het een huis waar na oplevering niets aan gebeurd is. Zelfs de standaard badkamer en WC zijn door de oorspronkelijke kopers eruit gelaten en hebben daar hun minderprijs voor opgestreken.
In dit huis had prima een gezin kunnen gaan wonen dat het voor ongeveer 375K nieuw had kunnen kopen, nu gaat er iemand straks met (naar verwachting) minimaal 100K vandoor waardoor een (waarschijnlijk) jong stel gewoon X-jaar aan het aflossen is ten gunste van iemand die al verder op de woningmarkt was.
Dat er geld verdient wordt aan huizen is prima, immers moet je als bezitter ook weer door kunnen stromen. Maar hier heeft iemand dankbaar gebruik gemaakt van de nieuwbouwoptie en strijkt zonder iets te hoeven doen veel geld op en is de nieuwe bewoner "slachtoffer" van deze praktijken.
Ik vind de zelfbewoningsplicht (in deze tijd) dan ook echt een goede regeling. Daarnaast moet er op dit soort activiteiten een hoge belasting komen te staan, of er moet een anti-speculatiebeding op de huizen komen te zitten die vanuit een nieuwbouwproject beschikbaar zijn. Verder moeten makelaars die dit soort huizen (nieuw & onbewoond) moeten verkopen ook gewoon een meldplicht krijgen. Wat mij betreft komt er een register waar mensen die inschrijven & direct verkopen bijgehouden worden en bij toekomstige projecten geen kans krijgen.
Overigens heb ik gewoon zelf een huis waar ik tevreden mee ben. Ik ben niet jaloers op degenen die het verkopen, maar ik vind het in deze tijd van krapte gewoon een zeer kwalijke zaak.
Het zal allicht wel eens voorkomen zoals jij het nou schrijft, maar ik ken ook gevallen uit mijn directe omgeving die na ingeloot te zijn voor een nieuwbouwproject in financiele nood kwamen (baan verloren, ziekte, noodgedwongen ergens anders moeten gaan wonen (ivm werk)) en daardoor 2 jaar lang aan een nieuwbouwhuis hebben betaald waar ze uiteindelijk nooit zijn gaan wonen.
Uiteraard wil je daar het maximale uit halen (als de makelaar zegt dat 450k een reële prijs is ga je het niet te koop zetten voor de 350k waar je het zelf voor gekocht hebt (+ wat je maandelijks aan je 2e hypotheek hebt moeten betalen)).
Ik wil niet zeggen dat er geen misbruik gemaakt wordt van nieuwbouwprojecten maar het is niet zo dat elk casco huis dat in de verkoop komt door beleggers oid wordt aangeboden.
Vwb die toiletruimte/badkamer/keuken, het kan ook zo zijn dat dat er helemaal niet bij zat bij dit project, of dat de kopers in eerste instantie geen projectbadkamer/keuken wilden maar er zelf iets in wilden gaan zetten na de oplevering. Dat dat niet meer gebeurt is is logisch als daar het geld niet voor is.