fredkroket schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:42:
[...]
Het ligt eraan...
In de regio waar dit om gaat is het al jaren geen risico meer om in te schrijven op een nieuwbouwproject en vervolgens te flippen. Ik ben met mijn broer zo'n 6 jaar terug een aantal keer gaan kijken bij huizen die op die manier van de hand gegaan zijn (nieuw, direct na oplevering). Allemaal projecten waar hij niet ingeloot was, maar zich wel had ingeschreven.
Zou je ditzelfde in Schubbekutteveen doen dan is inderdaad de vraag of je er wel direct iets aan gaat verdienen én dan neem je inderdaad een risico.
Verder werken de inschrijfprocedures ook niet altijd; het is een 9 van de 10 keer een loting én dan wordt er door de ontwikkelaars vaak nog gekeken wat de meest kansrijke kopers zijn. Een jong stel dat het met een maximale hypotheek moet gaan doen is immers risicovoller dan een stel dat beide een goede carrière én al een wooncarrière erop heeft zitten.
Verder heb ik een collega die zich aangemeld heeft bij een project nabij Breda. Er is geen duidelijke inschrijfprocedure én de projectontwikkelaar (of eigenlijk meer, makelaar) die heeft gewoon aangegeven dat als ze geen huis te verkopen hebben dat er dan gekeken wordt naar inschrijvingen die dat wel hebben. Dus ook hier; hoe ga je hier als starter zonder huis tussen komen?
Bijna niet, de hele regio groot Zaandam heeft dat probleem al sinds teruggaand naar 2016. Er is een reden dat ze op de inschrijf formulieren vragen welke 'extra opties' je van plan bent om te nemen. Net zoals dat de 'beste' woningen vergeven zijn voordat de inschrijving überhaupt geopend is.
Ik zie de laatste tijd wel wat meer projecten waar wordt aangegeven dat de loting via een Notaris verloopt wat mij iets meer hoop geeft.
------
M.b.t. dit voorbeeld: Het gaat natuurlijk iets verder dat je iets koopt, en vervolgens geen enkele optie neemt (ook geen binnen muren op de eerste verdieping?). Dan ging het naar alle waarschijnlijkheid om iemand die een kans zag, en niet perse om iemand die nu in een scheiding ligt.
En of het een risico was? Zelfs in een slechtere markt was het geen groot verlies geweest denk ik. Naast een XL supermarkt, ziekenhuis, bij een park naast de oprit van de A7, A8 en A10.
Linkdrop:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...uim-18-procent-in-oktober
En ook weer nieuwe cijfers van het CBS!
Stijging vlakt af, van 18,5% vorige maand naar 18,3% deze maand. Niet echt relevant naar mijn idee.
Iets belangrijker is dat het aantal transacties 26,9% gedaald is tegenover vorig jaar. Maar ook hier:
Vorig jaar steeg het behoorlijk in oktober. Een transactie in Oktober is in juni/juli verkocht? Sowieso de maanden met minder aanbod, en het matcht vooral met wat ik zelf zag op Funda e.d. een enkele huis per week in het aanbod.
Sinds oktober lijkt het weer helemaal los te gaan en verschijnen er weer 5 a 6 huizen per week in de buurt, echter verkoopt nog altijd lekker snel door!
[
Voor 13% gewijzigd door
Tales op 22-11-2021 10:02
]