Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.947 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:57:
[...]

Natuurlijk wel. Als je niet spaart loop je veel harder achterop dan als je wel spaart.

Dat de huizenprijs nu harder oploopt heeft daar weinig mee van doen.

Sparen is iets van lange adem ook, niet binnen 1-2 jaar is het bij elkaar gespaard.
Je post net zelf dat de huizenprijzen momenteel gemiddeld met 313 euro PER DAG stijgen. Dat is natuurlijk niet te rijmen met 'een lange adem'. Zeker als we het hebben over 'nieuwe normalen' in relatie tot de huidige inflatiecijfers.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:43:
[...]

Sparen is inderdaad niet de oplossing, maar niet-sparen maakt je situatie alleen maar erger.
Tja, in beide gevallen zullen steeds bredere inkomensgroepen moeten wachten op 'een crash' of een gigantische financiële meevaller. Of op zoek naar een beter betaalde baan en op die manier een stip op de horizon zien te zetten.

Ik snap echt wel wat jij/jullie bedoelen. Tegelijkertijd is sparen zo ongeveer de meest nutteloze weg om dichterbij te komen volgens mij, en snap ik dat mensen andere keuzes maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Richh op 11-11-2021 12:59 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

CornermanNL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:52:
Een die zich pas na 2016/17 echt begon te ontwikkelen en de laatste jaren in een stroomversnelling terecht gekomen. Zelfs al loopt er lucht uit dan nog is het onvoldoende.
En de vijf jaar ervoor was stagnatie.

Afgelopen 10 jaar gezinsinkomens gestegen met ruim 30%, huizenprijs met bijna 40% en bruto hypotheeklasten gelijk gebleven.

Gemiddeld huis dus veel betaalbaar geworden voor gemiddeld gezin.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:29
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:01:
[...]

En de vijf jaar ervoor was stagnatie.

Afgelopen 10 jaar gezinsinkomens gestegen met ruim 30%, huizenprijs met bijna 40% en bruto hypotheeklasten gelijk gebleven.

Gemiddeld huis dus veel betaalbaar geworden voor gemiddeld gezin.
Wat is het probleem dan ? Of is er geen probleem ? Toch een beetje geld sparen en lekker makkelijk kopen? Lijkt mij dan toch dat er naast deze cijfers iets aan de hand is.

Mensen krijgen het geld niet tijdig geleend , starters zeker niet. Onzekere arbeidscontracten,
Langzame loonontwikkeling. Doorstromen lukt blijkbaar ook niet , waarom zou het dan niet veel mensen lukken ?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
CornermanNL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:16:
[...]

Wat is het probleem dan ? Of is er geen probleem ? Toch een beetje geld sparen en lekker makkelijk kopen? Lijkt mij dan toch dat er naast deze cijfers iets aan de hand is.

Mensen krijgen het geld niet tijdig geleend , starters zeker niet. Onzekere arbeidscontracten,
Langzame loonontwikkeling. Doorstromen lukt blijkbaar ook niet , waarom zou het dan niet veel mensen lukken ?
Grondstoffen, voedsel , energie is behoorlijk duurder geworden de afgelopen maanden. Voor een starter die nu huurt is er denk ik niet meer tegenop te sparen, zolang de huizenprijzen ook blijven stijgen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

CornermanNL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:16:
[...]

Gezien de transactiecijfers lukt het veel mensen wel.

Maar ben je alleenstaand, werk je niet fulltime, geef je een groot deel van je salaris uit aan festivals/vakanties, heb je nog een studieschuld en wil je perse in een goede buurt in een populaire stad wonen. Ja, dan is het lastig.

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:35
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:37:
[...]

Gezien de transactiecijfers lukt het veel mensen wel.

Maar ben je alleenstaand, werk je niet fulltime, geef je een groot deel van je salaris uit aan festivals/vakanties, heb je nog een studieschuld en wil je perse in een goede buurt in een populaire stad wonen. Ja, dan is het lastig.
Haal ook meteen even de starters aan in je lijstje, als je 2x modaal verdient als starter(s) zijnde valt er ook niet op te sparen tegen deze stijgingen al zou je elke cent aan de kant leggen ervoor :F

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 10:07
jimz93 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:58:
[...]

Haal ook meteen even de starters aan in je lijstje, als je 2x modaal verdient als starter(s) zijnde valt er ook niet op te sparen tegen deze stijgingen al zou je elke cent aan de kant leggen ervoor :F
Starter hier! Heb ongeveer 70% van mijn salaris de afgelopen vier jaar gespaard. Geen studieschuld, geen dure auto/kleding/etc.. en verdien bovenmodaal. En ook ik kan er moeilijk tussenkomen. Als ik het lijstje doorloop zou een relatie mij alleen kunnen helpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 19-09 21:08
champion16 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:04:
[...]

Starter hier! Heb ongeveer 70% van mijn salaris de afgelopen vier jaar gespaard. Geen studieschuld, geen dure auto/kleding/etc.. en verdien bovenmodaal. En ook ik kan er moeilijk tussenkomen. Als ik het lijstje doorloop zou een relatie mij alleen kunnen helpen...
Alleen kan je met een relatie zeker geen 70% meer sparen :+

PSN: Flix20-NL

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52

Maar na het cash hebben van de kosten koper is er geen enkele reden om meer te sparen. Want je gaat niet het verschil tussen leencapaciteit en de huidige prijzen overbruggen.
Hoe moet men dat stukje tussen de taxatie waarde en het bod betalen? Iedereen kan namelijk een bod tegen de taxatie neerleggen. Wil je daadwerkelijk kopen zul je daar boven moeten zitten.

Dat is waar eigen centen bij komen kijken, zonder overwaarde of jubelton zul je dus zeker moeten sparen alsof je leven er van af hangt in deze woningmarkt.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 10:07
Flix20 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:06:
[...]

Goed punt! _O-

Verwijderd

Die afgeprijsde laarsjes iedere 2 weken weer à €300...kunde ze niet voor laten staan! _/-\o_

Valt imho ook niet tegenop te sparen, er zal wel ergens een moment komen van stabilisatie en dan kan het net voldoende zijn dat je met dat spaargeld je hypotheek rond krijgt : Weet dat je hypotheekverstrekker graag ziet dat je "kan en doet "sparen, ookal hou je deze prijsstijgingen momenteel niet bij. Kan zomaar eens het verschil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 14:40 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:57
Uiteraard ben je met wat gespaard geld beter af en dat is ook nodig , alleen compenseer je er niet de stijgingen mee
Dat beweert ook niemand.
Maar na het cash hebben van de kosten koper is er geen enkele reden om meer te sparen. Want je gaat niet het verschil tussen leencapaciteit en de huidige prijzen overbruggen.

Zinloze exercitie.
En intussen word je dan dus ook ingehaald door je collega's die wél sparen en die bij een gelijke inkomenssituatie en leencapaciteit je steeds makkelijker kunnen overbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:06:
[...]

Dan heb je de verkeerde relatie gekozen.

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:00:
[...]

ja ja ja knappe meid/laarsjes in de aanbieding... Altijd lastig

ideaal zou zijn dat je partner/vriendin snap wat uiteindelijk de bedoeling is en dan die laarsjes maar ff niet

Spaarzaam zijn loont altijd, ook al krijg je er nu niets voor op je bank(spaarrekening). Maar geeft wel een +je van je/jullie intenties. Zeker als dit bij de bank is waar je de hypotheek wil regelen, die kunnen terugkijken op je /jullie rekeningen. Help altijd zoiets.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 15:21 ]

Verwijderd

[...]

Waar kan je dan niet voor 2,5ton een alleenstaande flatje op de kop tikken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:33:
[...]

Waar kan je dan niet voor 2,5ton een alleenstaande flatje op de kop tikken?
Hmmm lijkt mij ook : 4 jaar 70% van je bovenmodale salaris sparen..nou das fors! dan moet dat appartement zeker wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:17:
[...]

ja ja ja knappe meid/laarsjes in de aanbieding... Altijd lastig

ideaal zou zijn dat je partner/vriendin snap wat uiteindelijk de bedoeling is en dan die laarsjes maar ff niet
Of een partner met een hoger inkomen dan jij...

Volgens mij levert een relatie toch ook op een hoop punten een besparing in de kosten ten opzichte van 2 huishoudens. Daar kun je vaak wel een hoop 'laarsjes' van kopen voordat dat voordeel weg is.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49
Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:59:
[...]

Of een partner met een hoger inkomen dan jij...

Volgens mij levert een relatie toch ook op een hoop punten een besparing in de kosten ten opzichte van 2 huishoudens. Daar kun je vaak wel een hoop 'laarsjes' van kopen voordat dat voordeel weg is.
Al die besparingen wegen niet op tegen het mooiste wat die relatie oplevert; kinderen :+

Zeg maar dag tegen je besparing ;)

Maar de afgelopen 5 jaar had je de aflossing aan duo beter in crypto of trackers kunnen stoppen. Aflossen en dus ook sparen is niet altijd de beste keuze is vermogensopbouw. Alleen heeft Nederland (en dus ook hier) verschillende percepties ten aanzien van het hebben van schulden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Natuurlijk heeft sparen wel zin. Bijna niemand kon een huis kopen op z’n 23e net na de studie, nu niet, 10 jaar geleden niet 25 jaar geleden niet en over 10 jaar ook niet.
Maar als je 10k/jaar spaart, heb je op je 28e 50k meer te bieden dan iemand die niet gespaard heeft. Daarmee kan je de stijging niet bijbenen, maar die kan je salaris groei als het goed is wel. Met z’n twee heb je dan 100k extra. Je moet altijd kijken naar wat je zelf kan doen om je positie te verbeten op een markt met schaarste. De politiek kan dat niet oplossen. Die kan alleen wat doen aan de totale schaarste, niets voor je eigen relatieve positie op de woningmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:07:
[...]

Al die besparingen wegen niet op tegen het mooiste wat die relatie oplevert; kinderen :+

Zeg maar dag tegen je besparing ;)

Maar de afgelopen 5 jaar had je de aflossing aan duo beter in crypto of trackers kunnen stoppen. Aflossen en dus ook sparen is niet altijd de beste keuze is vermogensopbouw. Alleen heeft Nederland (en dus ook hier) verschillende percepties ten aanzien van het hebben van schulden.
crypto of trackers tja das betrouwbaar

• Rubbergrover1
koentjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:07:
[...]Aflossen en dus ook sparen is niet altijd de beste keuze is vermogensopbouw.
Aflossen en sparen zijn ook twee verschillende dingen.

(Overigens zie ik in deze discussie 'sparen' wel iets breder dan een spaarrekening, maar zie ik het meer als het algemene geld oppotten. Dat kan net zo goed in bv een ETF.)

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:13:
[...]

Aflossen en sparen zijn ook twee verschillende dingen.

(Overigens zie ik in deze discussie 'sparen' wel iets breder dan een spaarrekening, maar zie ik het meer als het algemene geld oppotten. Dat kan net zo goed in bv een ETF.)
ETF beleggen, kan ook zolang het maar per direct beschikbaar is als je het nodig hebt voor je koophut

• koentjuh
Z___Z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:08:
Natuurlijk heeft sparen wel zin. Bijna niemand kon een huis kopen op z’n 23e net na de studie, nu niet, 10 jaar geleden niet 25 jaar geleden niet en over 10 jaar ook niet.
Maar als je 10k/jaar spaart, heb je op je 28e 50k meer te bieden dan iemand die niet gespaard heeft. Daarmee kan je de stijging niet bijbenen, maar die kan je salaris groei als het goed is wel. Met z’n twee heb je dan 100k extra. Je moet altijd kijken naar wat je zelf kan doen om je positie te verbeten op een markt met schaarste. De politiek kan dat niet oplossen. Die kan alleen wat doen aan de totale schaarste, niets voor je eigen relatieve positie op de woningmarkt.
Redelijke aanname als ik eerlijk ben, gebaseerd op de perceptie dat sparen nuttig is. 10 jaar terug kon ik samen met mijn vriendin een prima huis kopen in centrum van stad in de randstad zonder spaargeld, maar beide wel met een vaste baan en dienstverband < 1 jaar. Sterker nog, dat zelfde huis zou ik nu inclusief die fictieve 100k praktisch niet meer kunnen krijgen, omdat je er in grote steden al bijna niet meer tussen komt. Dus niet op grond van betaalbaarheid, maar puur op basis van gigantische verkopersmarkt die het nu is. Daarnaast zou je dan een schuld hebben van 600-100k = 500k, terwijl als je niet gestart was met sparen je in een huis van 600k woonde met een hypotheek van 250k, waarvan al 30% zou zijn afgelost in de bankspaarrekening. Lekker sparen dan :)

Dat huis levert dus een overwaarde op, waar niet tegen aan te sparen valt. Tel daarbij op dat je tussen je 23ste en 28ste ook ergens moet wonen, waardoor je los van dat sparen een soort gelijk bedrag 'weggooit' aan huur. Of blijft iedereen tegenwoordig thuis wonen (arme ouders...)

Nee, het is echt niet altijd de beste keuze geweest om te gaan sparen voor iets als een woning. Dit doet me een beetje denken aan die mensen die op hun 53 financieel onafhankelijk willen zijn, maar vervolgens vanaf hun 23ste tot ver na pensioensgerechtigde leeftijd leven alsof ze in de bijstand zitten :+ (was laatste een hele aflevering over op NPO 3 (?) ). Gelukkig maakt iedereen zijn eigen keuze :)

Daarbij kom ik terug op mijn eerdere punt, mensen kijken heel verschillend naar zoiets als schuld.
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:11:
[...]

crypto of trackers tja das betrouwbaar
Zou ook niet mijn advies zijn, maar aflossing op een lening waar 0 procent rente op zit is vanuit rendement perspectief ook niet 'logisch'

[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh op 11-11-2021 16:29 ]

Verwijderd

aflossing op een lening waar 0 procent rente op zit is vanuit rendement perspectief ook niet 'logisch'

maar dat is de discussie niet

Wel als hoe er als starter tussen te komen en wat mee helpt, zoals iets aantoonbaars dat je 5 jaar zeg €1000/maand spaart en nu idd daar geen rendement over hebt..maar doe je wel bij de bank waar je ook de hypotheek wil regelen

Met andere woorden..je bent geen hopper!

Vooral eens afstappen van het idee om max rendement te scoren met allerlei beleggingen met dat 0.0 opbrengende spaargeld op die spaar rekening. Dit helpt niet, ze zien en gunnen je makkelijk..en een +je als je die spaarrekening, bij diezelfde bank...gewoon inzichtbaar(tja spaargeld/ een duffe niks opbrengende spaarrekening..)...

Hey trouwe klant, doet geen gekke dingen..spaarzame kliënt!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 16:44 ]

• koentjuh
En, hoe helpt je dat als je al niet eens dat huis te pakken krijgt, omdat je structureel lager biedt dan je concurrenten omdat jij samen met je vriendin 100k op je bankrekening hebt en je concurrenten significant meer overwaarde mee nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimz93
  • Laatst online: 19-09 12:35
[...]

Ja hier nog zo eentje, niet eerder richting de 60% denk ik maar toch! net aan een huis kunnen kopen met 50K eigen geld en nog eens 16 van de ouders. En dan nog ongeveer 6K overhouden voor "verbouwen"....

Ik klaag niet want ik ben blij dat het me gelukt is, maar voor de meesten is dit al niet meer weggelegd vrees ik en dat vind ik wel ronduit beroerd... ;(

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Verwijderd

koentjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:39:
En, hoe helpt je dat als je al niet eens dat huis te pakken krijgt, omdat je structureel lager biedt dan je concurrenten omdat jij samen met je vriendin 100k op je bankrekening hebt en je concurrenten significant meer overwaarde mee nemen?
Nee daar dan weer niet, maar dan ben je toch wel close(binnen je / jullie mogelijkheden), of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:13:
Precies. Sparen is minder geld uitgeven dan er binnenkomt.

Betekent ook niet dat je moet wachten met kopen als je dat al kunt. Dat is een grote besparing ten opzichte van vrije sector huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:35:
Vooral eens afstappen van het idee om max rendement te scoren met allerlei beleggingen met dat 0.0 opbrengende spaargeld op die spaar rekening. Dit helpt niet, ze zien en gunnen je makkelijk..en een +je als je die spaarrekening, bij diezelfde bank...gewoon inzichtbaar(tja spaargeld/ een duffe niks opbrengende spaarrekening..)...

Dit is makkelijk gezegd vanuit een situatie waarin je al op de ladder staat. Als ik het naar mezelf trek - huis met LTV < 60%, lage maandlasten, voldoende ruimte voor ons gezin van 5, volledig verbouwd afgelopen jaar, twee auto's, vakanties e.d. én nog een prima spaarrekening - is het makkelijk praten, maar die basis is gelegd in snel instappen in de woningmarkt. Daardoor goed kunnen doorstromen en geen giga maandlasten en dat maakt het leven nu echt een stuk makkelijker als ik eerlijk ben.

Als ik dat vergelijk met vrienden die zijn gaan huren (want durf de vastgoedmarkt niet in) dan betalen die nu significant meer in de maand aan hun huis. Overigens hoef je met die vrienden ook geen medelijden te hebben, maar als ze wat minder carriere hadden gemaakt konden ze nergens heen nu.

Bijkomend nadeel van sparen is dat je je zuur verdiende geld gaat uitgeven, en dus logischerwijs kritischer wordt. Daardoor kom je er nog minder makkelijk tussen. Overwaarde uitgeven voelt een beetje als monopoly spelen, je hebt het geld nooit gehad en hebt er nooit iets voor hoeven te laten. Al met al denk ik dat de mensen die de afgelopen 10-13 jaar hebben gekocht het in de regel makkelijker hebben dan de huurders met spaarvoornemen in die periode.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46

Misschien sta ik wel rood bij een andere bank :+

Maar dat verhaal was relevant in de tijd dat de bankmedewerker nog je hypotheeklimiet mocht inschatten op basis van je ferme handdruk. Nu zijn er gewoon wettelijke regels voor.

En dat is denk ik waar heel veel hoogopgeleide jongemannen over struikelen. Iemand met een goede opleiding en geschiedenis van spaarzaamheid, maar laag inkomen, had vroeger wat meer mogelijkheden. Nu mag je precies hetzelfde lenen als de stucadoor die structureel 100 euro rood staat.

[ Voor 16% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 11-11-2021 17:13 ]

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:11:
[...]

Misschien sta ik wel rood bij een andere bank :+

Maar dat verhaal was relevant in de tijd dat de bankmedewerker nog je hypotheeklimiet mocht inschatten op basis van je ferme handdruk. Nu zijn er gewoon wettelijke regels voor.
Tuurlijk zijn er die regels, dus help niet volgens jou om een inzichtbare rekening/spaarrekening te hebben bij de bank waar je een hypotheek wil regelen? Waar je al zeg 5 jaar klant bent.

Ik ken er wel een paar, die daardoor een voordeel behaald hebben. Nee, was niet in de 80-ties ofzo, vrij recent

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 17:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:14:
[...]

Tuurlijk zijn er die regels, dus help niet volgens jou om een inzichtbare rekening/spaarrekening te hebben bij de bank waar je een hypotheek wil regelen? Waar je al zeg 5 jaar klant bent.

Ik ken er wel een paar, die daardoor een voordeel behaald hebben. Nee, was niet in de 80-ties ofzo, vrij recent
Maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat het probleem van de woningmarkt niet bij de hypotheekverstrekkers ligt, maar bij een structureel overschot in vraag tov aanbod, waarbij die vraag zich ook nog eens concentreert in stedelijke gebieden, dus even snel wat uitleglocaties maken in Drenthe helpt niet.

Die spaarrekening helpt toch niet in het neerleggen van het winnende bod? Dat snap ik niet...
Als je eerst 5-7 jaar gaat sparen heb je inmiddels een relatie en kinderwens en vis je in een andere vijver qua woningen. In die vijver verlies je het dan 9 van de 10 keer van de aspirant kopers die 5-7 jaar geleden een klein appartementje hebben gekocht en nu doorstromen met een flinke overwaarde tov je spaarsaldo.

Verwijderd

koentjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:27:
[...]

Maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat het probleem van de woningmarkt niet bij de hypotheekverstrekkers ligt, maar bij een structureel overschot in vraag tov aanbod, waarbij die vraag zich ook nog eens concentreert in stedelijke gebieden, dus even snel wat uitleglocaties maken in Drenthe helpt niet.

Die spaarrekening helpt toch niet in het neerleggen van het winnende bod? Dat snap ik niet...
Als je eerst 5-7 jaar gaat sparen heb je inmiddels een relatie en kinderwens en vis je in een andere vijver qua woningen. In die vijver verlies je het dan 9 van de 10 keer van de aspirant kopers die 5-7 jaar geleden een klein appartementje hebben gekocht en nu doorstromen met een flinke overwaarde tov je spaarsaldo.
Heb je idd gelijk in, de concurrentie is gewoon groot en grof.
Het wordt dan afwachten op de kans, maar ik begrijp jou frustratie hoor

Het helpt wrch niet met het winnend bod, maar wel in je beoordeling over de hypotheek die je wenst(ff los van overbieden etc) Want dat kan je dan met spaargeld. Punt is dat het nu druk is en blijkbaar alles en iedereen die wil kopen helemaal dol gaan om toch maar ajb dat huis te willen kopen...tjsa daar valt niet tegenop te knokken. maar het wil niet zeggen dat er ergens die grens van betaalbaarheid aan zit te komen.

Maar als starter, zowiezo moeilijk : Kopen wat je kan betalen en dan 80% onder je max zitten is wat ik denk en het beste is. Ga je er over..niet doen!

Geen glazen bol hier ; Hou er rekening mee dat er ook aan de instarters markt een hele verduurzaming/klimaat opgelegde regels aan zouden kunnen komen en die start-woning ook de energie-transitie MOET krijgen..

Vandaar ook een beetje die bezorgdheid

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 17:52 ]

• Z___Z
  • Niet online
koentjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:22:
[...]

Redelijke aanname als ik eerlijk ben, gebaseerd op de perceptie dat sparen nuttig is. 10 jaar terug kon ik samen met mijn vriendin een prima huis kopen in centrum van stad in de randstad zonder spaargeld, maar beide wel met een vaste baan en dienstverband < 1 jaar. Sterker nog, dat zelfde huis zou ik nu inclusief die fictieve 100k praktisch niet meer kunnen krijgen, omdat je er in grote steden al bijna niet meer tussen komt. Dus niet op grond van betaalbaarheid, maar puur op basis van gigantische verkopersmarkt die het nu is. Daarnaast zou je dan een schuld hebben van 600-100k = 500k, terwijl als je niet gestart was met sparen je in een huis van 600k woonde met een hypotheek van 250k, waarvan al 30% zou zijn afgelost in de bankspaarrekening. Lekker sparen dan :)

Dat huis levert dus een overwaarde op, waar niet tegen aan te sparen valt. Tel daarbij op dat je tussen je 23ste en 28ste ook ergens moet wonen, waardoor je los van dat sparen een soort gelijk bedrag 'weggooit' aan huur. Of blijft iedereen tegenwoordig thuis wonen (arme ouders...)

Nee, het is echt niet altijd de beste keuze geweest om te gaan sparen voor iets als een woning. Dit doet me een beetje denken aan die mensen die op hun 53 financieel onafhankelijk willen zijn, maar vervolgens vanaf hun 23ste tot ver na pensioensgerechtigde leeftijd leven alsof ze in de bijstand zitten :+ (was laatste een hele aflevering over op NPO 3 (?) ). Gelukkig maakt iedereen zijn eigen keuze :)

Daarbij kom ik terug op mijn eerdere punt, mensen kijken heel verschillend naar zoiets als schuld.

[...]

Zou ook niet mijn advies zijn, maar aflossing op een lening waar 0 procent rente op zit is vanuit rendement perspectief ook niet 'logisch'
Natuurlijk is meteen kopen beter. Ook nu kan je met z’n tweeën na het afstuderen van HBO of WO meteen een huis kopen. Misschien niet het huis dat jij had gekocht, maar met 2x HBO start salaris kan je tegenwoordig al snel 350k-400k lenen afhankelijk van welke studie je gedaan hebt. Gaat wel eventueel studieschuld vanaf….

Voor die 400k woon je tegenwoordig niet meer in Utrecht (centrum), maar wel in Nieuwegein om maar iets te noemen. Als je geen partner had toen jij een huis kocht, kom je het huis waarschijnlijk ook niet kopen in je eentje en had je die 400k overwaarde niet. Maar voor hetzelfde geld hadden mensen die in 2007 na het afstuderen een huis gekocht en in 2009 uit elkaar gegaan zijn een restschuld van 100-200k aan hun broek.

Moraal, je moet kijken wat goed is voor jezelf met de informatie die je nu hebt. Achteraf is mooi wonnen, maar daarop kan je niet je beslissingen baseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Het grote probleem is dat door bijdrukken geld niks meer waard is.
Ze hebben het al over dat de geldsystemen die er nu zijn niet meer houdbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
Z___Z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:39:
[...]
Moraal, je moet kijken wat goed is voor jezelf met de informatie die je nu hebt. Achteraf is mooi wonnen, maar daarop kan je niet je beslissingen baseren.
Eens :) Daarom kochten we toen een kansloos jaren 30 huis in een buurt in Utrecht waar weinig mensen positief over waren, maar wij het huis helemaal top vonden. Dat het nu hip and happening is en mensen er voor in de rij staan is een gunstig bijeffect maar was niet de reden om te kopen.

De starter van vandaag moet gewoon niet naar de koopsom kijken, maar naar de maandlast. Die is nog altijd zeer betaalbaar. Als iemand niet kan slapen omdat die bang is dat de markt crasht of omdat die bang is dat zijn/haar wederhelft bij hem/haar weggaat dan moet die persoon ook geen huis kopen :)

[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh op 11-11-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:16
Wat ik denk is, dat men die een normale woning of een appartement koopt, nu op de top aan het kopen is in dit segement. Er zijn regels in aantocht dat verhuurders zelf bewoning moeten aantonen bijvoorbeeld, dit gaat er voor zorgen dat er veel studio's en appartementjes op de markt komen en dus meer aanbod, wat de markt iets gaat stabiliseren. Aan de andere kant het geld is nu heel veel aan ontwaarding onderhevig. Vooral de mensen die er nu bijna zijn met sparen om een huis te kopen, gaan de botte bijl opvangen lijkt het. Maximale geld ontwaarding meepakken en straks nog ingehaald ook door de nieuwe aanwas die de markt betreedt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

koentjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:56:
[...]

Eens :) Daarom kochten we toen een kansloos jaren 30 huis in een buurt in Utrecht waar weinig mensen positief over waren, maar wij het huis helemaal top vonden. Dat het nu hip and happening is en mensen er voor in de rij staan is een gunstig bijeffect maar was niet de reden om te kopen.

De starter van vandaag moet gewoon niet naar de koopsom kijken, maar naar de maandlast. Die is nog altijd zeer betaalbaar. Als iemand niet kan slapen omdat die bang is dat de markt crasht of omdat die bang is dat zijn/haar wederhelft bij hem/haar weggaat dan moet die persoon ook geen huis kopen :)
Zo is dat, gewoon een kanslooze ouwe meuk/30tiger jaren woning kopen en dan nog een ton of 2 insteken om de boel naar A-label te krijgen ; Zo isdat succes *O*

Verwijderd

Mark31 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:46:
Het grote probleem is dat door bijdrukken geld niks meer waard is.
Ze hebben het al over dat de geldsystemen die er nu zijn niet meer houdbaar zijn.
Mark31, geen paniek we hebben genoeg bruggen om met kartonnen dozen onder te slapen en in tegenstelling tot andere EU landen, zijn die van ons van de beste kwaliteit!! (hmm alhoewel...Duitsland ook goeie bruggen heeft)

Denk je echt dat zoiets met de ' NL'-Euro kan gebeuren? Weet dat er in Nederland genoeg poen en reserves zijn. Niet voorniks een mooie Moodys credit-rating

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:22:
[...]

Mark31, geen paniek we hebben genoeg bruggen om met kartonnen dozen onder te slapen en in tegenstelling tot andere EU landen, zijn die van ons van de beste kwaliteit!! (hmm alhoewel...Duitsland ook goeie bruggen heeft)

Denk je echt dat zoiets met de ' NL'-Euro kan gebeuren? Weet dat er in Nederland genoeg poen en reserves zijn. Niet voorniks een mooie Moodys credit-rating
Nederland heeft helemaal geen cash reserve. De rating is bepaald op hoe goed je de schulden kan terug betalen. Nederland heeft veel assets en een gunstig BNP-schuld ratio. Daarentegen heeft Nederland zo’n beetje de hoogste particuliere schuld in Europa. Dat is de belangrijkste reden dat de EU wil dat de HRA wordt afgeschaft.

Sinds de euro heeft de NL overheid geen enkele invloed op het monetair beleid van de ECB. Toen we nog een gulden hadden en de EU geld blijft printen, hadden we ons handelsoverschot kunnen inzetten om buitenlandse investeringen te doen, zoals Noorwegen doet. Cash aanhouden als overheid is gewoon niet handig, als de rente lager is dan de inflatie. Datzelfde geldt voor de particulieren.

Verwijderd

Z___Z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:39:
[...]

Nederland heeft helemaal geen cash reserve. De rating is bepaald op hoe goed je de schulden kan terug betalen. Nederland heeft veel assets en een gunstig BNP-schuld ratio. Daarentegen heeft Nederland zo’n beetje de hoogste particuliere schuld in Europa. Dat is de belangrijkste reden dat de EU wil dat de HRA wordt afgeschaft.

Sinds de euro heeft de NL overheid geen enkele invloed op het monetair beleid van de ECB. Toen we nog een gulden hadden en de EU geld blijft printen, hadden we ons handelsoverschot kunnen inzetten om buitenlandse investeringen te doen, zoals Noorwegen doet. Cash aanhouden als overheid is gewoon niet handig, als de rente lager is dan de inflatie. Datzelfde geldt voor de particulieren.
Dus staan we er slecht voor? Want kapitaal trekt zich al jaren terug uit NL?
https://tradingeconomics.com/country-list/rating

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:49:
[...]

Dus staan we er slecht voor? Want kapitaal trekt zich al jaren terug uit NL?
https://tradingeconomics.com/country-list/rating
Uit welke zin in mijn tekst haal je deze conclusie?

Verwijderd

[/quote]
Over het feit dat er idd geen invloed ivm de Euro, maar binnen de Euro-zone zijn er wel de nodige verschillen hoe landen een bepaald niveau hebben op kredietwaardigheid

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 19:10 ]

Verwijderd

Z___Z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:06:
[...]

Over het feit dat er idd geen invloed ivm de Euro-munt , maar binnen de Euro-zone zijn er wel de nodige verschillen hoe landen een bepaald niveau hebben op kredietwaardigheid

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:14:
Nou, in mijn eigen ervaring, ik was al twintig jaar klant, met een stevig gevulde spaarrekening, maar ik heb geen cent korting of méér hypotheek gekregen. Maar misschien had ik kunnen onderhandelen.
Z___Z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:39:
Natuurlijk is meteen kopen beter. Ook nu kan je met z’n tweeën na het afstuderen van HBO of WO meteen een huis kopen. Misschien niet het huis dat jij had gekocht, maar met 2x HBO start salaris kan je tegenwoordig al snel 350k-400k lenen afhankelijk van welke studie je gedaan hebt. Gaat wel eventueel studieschuld vanaf….
2x 2500 bruto komt toch uit op 327k ... en dat is aangenomen dat er geen studieschuld is, idd. In veel regio's van Nederland kun je daar prima mee terecht. In de Randstad zit je wel op het randje.

Verwijderd

[quote]CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:46:
[...]

Nou, in mijn eigen ervaring, ik was al twintig jaar klant, met een stevig gevulde spaarrekening, maar ik heb geen cent korting of méér hypotheek gekregen. Maar misschien had ik kunnen onderhandelen.

[...]

ja die korting, weet niet meer precies %, maar kreeg ik wel als abn klant. Meer hypotheek niet iig : Daar kon ook niet verder over onderhandelt worden.

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024
Jumpman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:57:
Wat ik denk is, dat men die een normale woning of een appartement koopt, nu op de top aan het kopen is in dit segement. Er zijn regels in aantocht dat verhuurders zelf bewoning moeten aantonen bijvoorbeeld, dit gaat er voor zorgen dat er veel studio's en appartementjes op de markt komen en dus meer aanbod, wat de markt iets gaat stabiliseren. Aan de andere kant het geld is nu heel veel aan ontwaarding onderhevig. Vooral de mensen die er nu bijna zijn met sparen om een huis te kopen, gaan de botte bijl opvangen lijkt het. Maximale geld ontwaarding meepakken en straks nog ingehaald ook door de nieuwe aanwas die de markt betreedt.
Is dat niet alleen voor "nieuwe" aangekochte huizen? Zoals je het nu brengt klinkt het alsof het voor huizen die al reeds in bezit zijn waar volgens mijn de nieuwe regelgeving geen betrekking op heeft.

Verwijderd

Wie weet wat voor gekkigheid er nog kan gebeuren, ff deze, omdat we wrch nog jaren met die Corona toestanden te maken gaan hebben:

Stel je wil als huurder & anti-vaxxer zijnde verhuizen, maar de nieuwe verhuurder wil enkel een kandidaat die gevaccineerd is? Dan toch maar een huis kopen? oh nee uh wacht ff

(...niet dat Hugo nou ook toevallig op deze site meekijkt, maar zou zomaar eens bij koop ook een dingetje kunnen zijn om de hypotheek verder rond te krijgen...immers is een gevaccineerde beter beschermd en loopt minder risico/de bank ook ntrl)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 19-09 21:08
Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:00:
[...]

Vertel?
Wel als hoe er als starter tussen te komen en wat mee helpt, zoals iets aantoonbaars dat je 5 jaar zeg €1000/maand spaart en nu idd daar geen rendement over hebt..maar doe je wel bij de bank waar je ook de hypotheek wil regelen
Maar voor hoeveel mensen is het nou echt weggelegd om direct na je studie, als uitwonende, €1000,- te gaan sparen?
In mijn branche starten mensen van het HBO met 1800-2200 p/m. Dan heb je zo 600-800p/m om je vaste lasten te betalen...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
[...]

Hier zo'n beetje dezelfde situatie als jou, maar toch gelukt om dit jaar een huis (tussenwoning) te kopen. Ik was scheefhuurder bij de woningbouw, dat maakte het een stuk makkelijker om een buffer op te bouwen. Het is een kluswoning dus de prijs was er ook wel naar, maar doe veel dingen zelf zodoende kan het financieel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flix20 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:15:
[...]
In mijn branche starten mensen van het HBO met 1800-2200 p/m. Dan heb je zo 600-800p/m om je vaste lasten te betalen...
Dan hadden die mensen beter loodgieter kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:04:
Dan hadden die mensen beter loodgieter kunnen worden.
Volgens mij is het altijd zo geweest dat een beroepsopleiding sneller naar een goed inkomen leidde dan een hogere opleiding (met als uitgesproken voorbeeld de artsen die na hun opleiding 3 jaar voor nop mogen werken, en de eerste zes jaar van hun werkzame leven dus onder het minimumloon verdienen).

Daar komt nu de studieschuld bovenop.

Dus tel op, vijf jaar opleiding (gemist inkomen à 20k per jaar), twee jaar werken voordat het salaris van een hogeropgeleide dat van iemand met een beroepsopleiding overtreft, dan nog eens twee jaar om de studieschuld terug te verdienen. Combineer dat met de wild stijgende huizenprijzen, en het is duidelijk waarom een hoop 'starters' zichzelf zielig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:29:
[...]

Volgens mij is het altijd zo geweest dat een beroepsopleiding sneller naar een goed inkomen leidde dan een hogere opleiding (met als uitgesproken voorbeeld de artsen die na hun opleiding 3 jaar voor nop mogen werken, en de eerste zes jaar van hun werkzame leven dus onder het minimumloon verdienen).
huh?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hij bedoelt dat je in de geneeskunde opleiding drie jaar coschappen doet. Oftewel, full time werken, maar krijgt je dus niks voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Iemand van mbo begint daar tegen zijn 16/17, is klaar op zijn 20e. Iemand van hbo / wo is pas op zijn 22e zo ver. De mbo'er heeft dan al 2 jaar werkervaring. Indien werkzaam als loodgieter, metselaar, timmerman dan allang met vast contract en prima salarisgroei.

Dus degene die klaar is met hbo / wo start dan zijn werkzame leven en begint tussen 2000/2500 bruto daar waar de mbo met werkervaring al op 3000/3500 bruto kan zitten. Zit die mbo'er sneller aan zijn max? Ja. Kan hij sneller kopen? Ja.

Want iemand van het mbo heeft dikwijls niet zoveel studieschuld als iemand op hbo/wo. Tel daarbij bovenop 3 jaar co-schappen lopen voor nop en een arts in wording heeft vijf jaar werkervaring achterstand + studieschuld af te betalen. Trekt ie uiteindelijk als chirurg wel weer recht want langere loonschaal + verloning via eigen bv/maatschap.

[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 12-11-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59
Joosie200 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:44:
[...]

Iemand van mbo begint daar tegen zijn 16/17, is klaar op zijn 20e. Iemand van hbo / wo is pas op zijn 22e zo ver. De mbo'er heeft dan al 2 jaar werkervaring. Indien werkzaam als loodgieter, metselaar, timmerman dan allang met vast contract en prima salarisgroei.

Dus degene die klaar is met hbo / wo start dan zijn werkzame leven en begint tussen 2000/2500 bruto daar waar de mbo met werkervaring al op 3000/3500 bruto kan zitten. Zit die mbo'er sneller aan zijn max? Ja. Kan hij sneller kopen? Ja.

Want iemand van het mbo heeft dikwijls niet zoveel studieschuld als iemand op hbo/wo. Tel daarbij bovenop 3 jaar co-schappen lopen voor nop en een arts in wording heeft vijf jaar werkervaring achterstand + studieschuld af te betalen. Trekt ie uiteindelijk als chirurg wel weer recht want langere loonschaal + verloning via eigen bv/maatschap.
Een HBO/WO'er start tegenwoordig echt niet meer op 2000/2500 bruto... Ik neem ze vaak genoeg aan (IT), maar voor minder dan 3k komen ze echt niet meer opdraven hoor...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
RobbieB schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:05:
Een HBO/WO'er start tegenwoordig echt niet meer op 2000/2500 bruto... Ik neem ze vaak genoeg aan (IT), maar voor minder dan 3k komen ze echt niet meer opdraven hoor...
Goh, IT in een hoogconjunctuur. Ik heb verhalen gehoord van mensen die eind jaren '90 100k (guldens) konden verdienen door te stoppen met hun studie en Y2K-bugs uit COBOL-programma's te gaan vissen. Dat geldt echt niet voor elke beroepsgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
RobbieB schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:05:
[...]

Want IT is de maatstaf der dingen tegenwoordig? Ik snap dat we op Tweakers zitten en iedereen een dikke boterham verdient in de IT. Maar er is meer dan dat. Niet in elke sector zijn de startsalarissen zo riant. Ik gaf mijn vorige post als uitleg op wat @CVTTPD2DQ om half 1 had gepost.

De mate van financiering is niet zo zeer het probleem voor mij als starter. Hoe rijkelijk de hypotheekverstrekkers mij ook een lening zou kunnen geven, het levert niet meer woningen op. Een evergrande debacle ala Lehman brothers revisited gaat ook niks betekenen. De woningmarkt stijging komt dan misschien stil te staan. Maar je krijgt eerder dat mensen blijven zitten waar ze zitten in geval van onder water staan.

Pas als de babyboom golf in demografische grafiek achter ons is en tig huizen via erfenissen beschikbaar komen krijg je meer aanbod in bestaande woningen. Als nieuwbouw in de tussentijd opgeschaald wordt krijg je een keer tegen 2030 meer balans tussen aanbod en vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tk55 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:44:
[...]
Hij bedoelt dat je in de geneeskunde opleiding drie jaar coschappen doet. Oftewel, full time werken, maar krijgt je dus niks voor betaald.
Dat heb je wel vaker tijdens een master opleiding, dat je er niet voor betaald wordt om opgeleid te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:15:
[...]
Want IT is de maatstaf der dingen tegenwoordig?
https://www.rtlnieuws.nl/...het-hoogst-keuzegids-2022

En WO start salarissen liggen nog zo'n 500 euro hoger.

Plus in de eerste paar jaar ga je er zo'n 30% op vooruit.

Mijn punt was als je na HBO opleiding maar 1800-2200 verdient heb je het verkeerde vak gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gemiddelde inkomen van full time werknemesr 25-35 jaar (startersleeftijd) is 44k.

https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1636723299490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:19:
[...]
Dat heb je wel vaker tijdens een master opleiding, dat je er niet voor betaald wordt om opgeleid te worden.
Klopt maar de meeste masteropleidingen zijn niet full time (40+ uur per week). Als jij na je master aan het werk gaat moet je ook nog heel veel leren, dat kan je niet opeens omdat je dat papiertje hebt.

Tijdens coschappen ben je gewoon aan het leren tijdens het werk. Dat geldt misschien niet in de eerste paar maanden, maar daarna zeker wel.

Dit benadeeld deze studenten dus behoorlijk, omdat je dus nóg later op de arbeidsmarkt komt dan andere studies (na 6-7 jaar ipv 4 of 5 jaar voor de meeste andere studies).

En dat benadeeld je dus op de woningmarkt. Je startsalaris ligt weliswaar hoger, maar je hebt ook minder tijd gehad om te sparen én je hebt last van de stijging van de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:20
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:23:
Het gemiddelde inkomen van full time werknemesr 25-35 jaar (startersleeftijd) is 44k.

https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1636723299490
Ah, gemiddeldes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tk55 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:30:
[...]

Klopt maar de meeste masteropleidingen zijn niet full time (40+ uur per week). Als jij na je master aan het werk gaat moet je ook nog heel veel leren, dat kan je niet opeens omdat je dat papiertje hebt.

Tijdens coschappen ben je gewoon aan het leren tijdens het werk. Dat geldt misschien niet in de eerste paar maanden, maar daarna zeker wel.
Dat krijg je met een praktisch beroep, dat leer je door te doen.

Wat ik van mijn dochter nu hoor is haar bachelor al meer dan fulltime werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar voor hoeveel mensen is het nou echt weggelegd om direct na je studie, als uitwonende, €1000,- te gaan sparen?
Dat gaat Flix niet lukken op die manier. Maar dat is een startsalaris op je 20ste? Ikzelf en de meeste die ik ken hebben pas vanaf hun 30ste gekocht. Ik werkte vanaf mijn 26ste, 6jaar in volcontinue ploegendienst als mbo-er....huurde een studio van €450.Kijk, dan schiet het op en heb je die €1000/maand aan spaargeld bijna te pakken. (goed heb erook 6 jaar over gedaan op 50K spaargeld) Heb je tussentijds een relatie en die kan ook €500/maand sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Vertel?

[...]

Dan zit je in de muziek branche of kunst academie?

Met HBO start je met werken vanaf 21-22. MBO start je vanaf 19-20. MBO start salarissen zijn lager, maar je begint ook 1-2 jaar eerder met werken. WO start je vanaf 22 en WO beta start je vanaf 23-25 pas. Ja WO beta heb je een hoger start salaris, maar je begint ook pas 3 jaar later dan een HBO. Denk dat WO beta start salaris niet hoger is dan HBO + 3 jaar werkervaring, zeker niet als HBO ook beta is.

1800 is bijna minimum loon (is 1700) tja dan kan je inderdaad geen huis kopen. Willekeurige MBO baan levert meer dan 2k/maand op.

[ Voor 0% gewijzigd door Z___Z op 12-11-2021 16:04 . Reden: Met HBO start je met werken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Z___Z schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:57:
[...]

Dan zit je in de muziek branche of kunst academie?

HBO start je vanaf 21-22. MBO start je vanaf 19-20. MBO start salarissen zijn lager, maar je begint ook 1-2 jaar eerder met werken. WO start je vanaf 22 en WO beta start je vanaf 23-25 pas. Ja WO beta heb je een hoger start salaris, maar je begint ook pas 3 jaar later dan een HBO. Denk dat WO beta start salaris niet hoger is dan HBO + 3 jaar werkervaring, zeker niet als HBO ook beta is.

1800 is bijna minimum loon (is 1700) tja dan kan je inderdaad geen huis kopen. Willekeurige MBO baan levert meer dan 2k/maand op.
HBO start je vanaf 21ste? Als je 3-4 keer bent blijven zitten wellicht? 8)7 aah je bedoelde starten met werken 8)7 (dnek ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
mmmmmark schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:03:
[...]

HBO start je vanaf 21ste? Als je 3-4 keer bent blijven zitten wellicht? 8)7
starten met werken na het afronden van je HBO diploma bedoel ik natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Corona golfje 4 komt eraan, allemaal weer op-hok-plicht, thuiswerken...

Ben benieuwd of er toch weer extra moves gemaakt worden richting meer ruimte, meer plaats...

De tuin, de eigen oprit...

Nou ben ik geen pandemie-expert, maar we kunnen wel eens golfje 5, 6,... krijgen en dan zijn we weer een paar jaar verder.

Kan zijn dat mensen zich helemaal ok vinden op een flat, maar ik denk dat een deel ervan toch liever dat tuintje erbij wil. Simpelweg zou je dan denken dat appartementen de komende jaren minder gaan doen en we verder liever rijtje/2 onder 1 kap /vrijstaand wensen.

Dit kan een prijs verlagend effect geven op die flat's

of zie ik dat niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:00:
Corona golfje 4 komt eraan, allemaal weer op-hok-plicht, thuiswerken...

Ben benieuwd of er toch weer extra moves gemaakt worden richting meer ruimte, meer plaats...

De tuin, de eigen oprit...

Nou ben ik geen pandemie-expert, maar we kunnen wel eens golfje 5, 6,... krijgen en dan zijn we weer een paar jaar verder.

Kan zijn dat mensen zich helemaal ok vinden op een flat, maar ik denk dat een deel ervan toch liever dat tuintje erbij wil. Simpelweg zou je dan denken dat appartementen de komende jaren minder gaan doen en we verder liever rijtje/2 onder 1 kap /vrijstaand wensen.

Dit kan een prijs verlagend effect geven op die flat's

of zie ik dat niet helemaal goed?
Je ziet het misschien wel goed, maar het gros van de starters is al blij om niet bij mama (zeker in een lockdown) of onder de brug te wonen. Dat weegt zoveel zwaarder dan dat beetje extra comfort van een tuin dat het effect mijns inziens verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jessy100 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:02:
[...]

Je ziet het misschien wel goed, maar het gros van de starters is al blij om niet bij mama (zeker in een lockdown) of onder de brug te wonen. Dat weegt zoveel zwaarder dan dat beetje extra comfort van een tuin dat het effect mijns inziens verwaarloosbaar is.
Ja snap ik, zeker voor de starter...kan dit mssh wel belangrijk worden als zeg er een doorstroming komt : Die van flatje nr rijtje(rijtje>hoekwoning, hoekwoning>etc...het treintje zeg maar) Dus meer flatjes op de markt(ik weet het niet, maar zoiets zou best wel kunnen ) , waar de starter wel blij mee is als vrijgezel zijnde of gewoon met z'n 2 en dat je als gezin zijnde, met kid(s) extra uitkijkt naar de vervolg-fase

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:00:
Zou je denken? Zelfs tijdens de strengste lockdown mocht je gewoon buiten recreeren. En ik hoor in mijn omgeving mensen vanwege thuiswerken juist twijfelen of ze die (al dan niet tweede) auto willen aanhouden, dus die eigen oprit wordt ook minder relevant.

Die aparte werkruimte wordt wel een ding inderdaad ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb 10 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning maar verdien te veel dus verplicht vrije sector. Waar dus niks betaalbaars is. Ik kan dus beter een dag MINDER gaan werken om eerder een huis te hebben. Terwijl de economie staat te springen om meer inzet van mensen. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:42:
[...]

Zou je denken? Zelfs tijdens de strengste lockdown mocht je gewoon buiten recreeren. En ik hoor in mijn omgeving mensen vanwege thuiswerken juist twijfelen of ze die (al dan niet tweede) auto willen aanhouden, dus die eigen oprit wordt ook minder relevant.

Die 2de auto idd, heb je een punt...de extra werkruimte idd

Maar de 1ste auto moet dan over een paar jaar graag elektrisch worden...ook een plekje voor vinden dus op die op te laden. Die flat is dan niet echt ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:00:
Maar de 1ste auto moet dan over een paar jaar graag elektrisch worden...ook een plekje voor vinden dus op die op te laden. Die flat is dan niet echt ideaal
Ik denk dat als je realistisch naar de klimaatplannen kijkt, voor de meeste mensen de benzineauto de laatste eigen auto zou moeten zijn.

Maar zelfs als iedereen het zich kan veroorloven aan de electrische auto te gaan: buiten de écht autoluwe gebieden zijn flats meestal ruim voorzien van parkeerplaatsen. Zonnedakje erboven, druppelladers eronder. Hoeft niet zoveel te kosten, en het levert de VVE op de lange termijn waarschijnlijk geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:42:
[...]

Voor de duurdere appartementen kan het nog wel tricky worden. Meer dan een miljoen betalen voor een flatje omdat dat zo aantrekkelijk centraal gelegen is bij de eettentjes en andere uitgaansgelegenheden en bij alle andere zaken die in een lockdown hun aantrekkelijkheid verliezen... Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die de meerwaarde van zo'n 'gunstige' locatie toch wel wat afwaarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:24:
Voor de duurdere appartementen kan het nog wel tricky worden. Meer dan een miljoen betalen voor een flatje omdat dat zo aantrekkelijk centraal gelegen is bij de eettentjes en andere uitgaansgelegenheden en bij alle andere zaken die in een lockdown hun aantrekkelijkheid verliezen... Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die de meerwaarde van zo'n 'gunstige' locatie toch wel wat afwaarderen.
Aan de andere kant, voor mensen die een heel sterke voorkeur hebben voor locatie boven leefruimte, wat is het alternatief? Een grote villa in Boerenkoolstronkeradeel waar het laatste café al 30 jaar geleden dicht ging, en het dus eigenlijk permanent lockdown is?

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 15-11-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:33:
[...]

Aan de andere kant, voor mensen die een heel sterke voorkeur hebben voor locatie boven leefruimte, wat is het alternatief? Een grote villa in Boerenkoolstronkeradeel waar het laatste café al 30 jaar geleden dicht ging, en het dus eigenlijk permanent lockdown is?
Dat niet, maar ik kan mij voorstellen dat er wel minder mensen zijn die er een paar ton extra voor over hebben om een paar honderd meter dichter in het 'epicentrum van het leven' te wonen. Wil je nog wel bv een miljoen betalen voor een flat die naast de eettentjes etc. staat, als je voor bv 8 ton een flat op 200 meter er vandaan kunt kopen? (Bij wijze van spreken.) Ik kan met goed voorstellen dat iemand die dat een paar jaar geleden er wel voor over zou hebben gehad, nu toch denkt dat dat het niet meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Je zou verwachten dat men kijkt naar zaken als elektrisch rijden in de toekomst. En als thuiswerken de norm blijft behalve als het echt niet anders kan biedt een grondgebonden woning meer ruimte voor zoiets dan een flat.

Voor als nog is het een kwestie van ik wil een eigen huis. Als dat een flatje is /sobeit. Precies waarom flats net zo makkelijk verkopen.

[ Voor 78% gewijzigd door Joosie200 op 15-11-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:46:
Dat niet, maar ik kan mij voorstellen dat er wel minder mensen zijn die er een paar ton extra voor over hebben om een paar honderd meter dichter in het 'epicentrum van het leven' te wonen. Wil je nog wel bv een miljoen betalen voor een flat die naast de eettentjes etc. staat, als je voor bv 8 ton een flat op 200 meter er vandaan kunt kopen? (Bij wijze van spreken.) Ik kan met goed voorstellen dat iemand die dat een paar jaar geleden er wel voor over zou hebben gehad, nu toch denkt dat dat het niet meer waard is.
Ik heb het idee dat binnen de steden het prestige van een wijk veel bepalender is voor de prijs dan of je rechtbovenop de horeca zit. De beruchte Apollobuurt in Amsterdam met het rijtjeshuis van 2 miljoen is even "bruisend" als Buitenveldert. In mijn eigen stad zijn de verschillen nog groter: er zijn centraal gelegen wijken waar de prijzen inderdaad het drievoud zijn van elders: statige lanen met mooie herenhuizen, of de enkele torenflat waar je een fantastisch uitzicht hebt. Maar er zijn net zo centraal gelegen wijken waar je hooguit 20-30% meer betaalt ten opzichte van de buitenwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:39:
[...]

Ik heb het idee dat binnen de steden het prestige van een wijk veel bepalender is voor de prijs dan of je rechtbovenop de horeca zit. De beruchte Apollobuurt in Amsterdam met het rijtjeshuis van 2 miljoen is even "bruisend" als Buitenveldert. In mijn eigen stad zijn de verschillen nog groter: er zijn centraal gelegen wijken waar de prijzen inderdaad het drievoud zijn van elders: statige lanen met mooie herenhuizen, of de enkele torenflat waar je een fantastisch uitzicht hebt. Maar er zijn net zo centraal gelegen wijken waar je hooguit 20-30% meer betaalt ten opzichte van de buitenwijken.
Uiteraard zijn dat zeer bepalende factoren voor deze wijken. Maar dat zijn dus niet de appartementen waar ik het over heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:28:
Uiteraard zijn dat zeer bepalende factoren voor deze wijken. Maar dat zijn dus niet de appartementen waar ik het over heb.
Mijn punt is meer, zijn die peperdure centrale appartementen er wel? In de échte uitgaans/winkelgebieden, waar iemand over je schoenen kotst op het moment dat je de straat op loopt, zijn de woningprijzen meestal niet zo hoog. Sterker nog, ik vermoed dat een lockdown de leefbaarheid van de wijk aanzienlijk verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat als je realistisch naar de klimaatplannen kijkt, voor de meeste mensen de benzineauto de laatste eigen auto zou moeten zijn.

Maar zelfs als iedereen het zich kan veroorloven aan de electrische auto te gaan: buiten de écht autoluwe gebieden zijn flats meestal ruim voorzien van parkeerplaatsen. Zonnedakje erboven, druppelladers eronder. Hoeft niet zoveel te kosten, en het levert de VVE op de lange termijn waarschijnlijk geld op.
Heb je enig idee hoeveel stroom die auto gebruikt, zonnepanelen erboven is grappig en een druppellader heeft ook geen enkel nut. Waarom zou je die willen gebruiken de accu verliest nagenoeg geen spanning.
Je hebt gewoon een vaste plek nodig omdat je wel elke dag moet kunnen laden zeker als je wat verder van je werk af woont.

Maar meer ruimte gaan mensen toch wel fijn vinden zeker met de komende paar lockdowns die er weer aan gaan komen. Het is ook gewoon fijn om even in de lente je koffiepauze in de tuin te kunnen doen. En als er weer een avondklok komt kan je natuurlijk altijd een paar tentjes opzetten in de tuin voor je gasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.cbs.nl/nl-nl/...nt-in-derde-kwartaal-2021

Huishoudens hebben in het derde kwartaal 3,8 procent meer besteed dan in het tweede kwartaal van 2021.

--

https://www.cbs.nl/nl-nl/...wartaal-naar-nieuw-record

Een verdere groei van het aantal vacatures, samen met een dalende werkloosheid, leidden in het derde kwartaal van 2021 tot een nog grotere spanning op de arbeidsmarkt. Tegenover elke 100 werklozen stonden 126 vacatures. Het aantal banen nam toe met 162 duizend en kwam voor het eerst boven de 11 miljoen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over de arbeidsmarkt.

--

Vooralsnog geen donkere wolken aan de lucht

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze hut komt binnenkort op Funda, dus afspraak gemaakt om foto's te maken. Wat blijkt er is pas plek over 3 weken, zo druk is het daar. Wellicht halen mensen de verkoop naar voren ivm angst voor lockdown en weer online bezichtigingen? Als dat het geval is trekken wij de verkoop over de winter heen. Of toch angst voor de nieuwe regels mbt overbieden.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2021 15:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:31
Sport_Life schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:42:
Onze hut komt binnenkort op Funda, dus afspraak gemaakt om foto's te maken. Wat blijkt er is pas plek over 3 weken, zo druk is het daar. Wellicht halen mensen de verkoop naar voren ivm angst voor lockdown en weer online bezichtigingen? Als dat het geval is trekken wij de verkoop over de winter heen. Of toch angst voor de nieuwe regels mbt overbieden.
Een makelaar die ik laatst sprak gaf aan dat veel van zijn klanten nu dachten dat de markt op een kantelpunt zat (let op; standpunt van zijn klanten, niet van hem zelf, hij gaf duidelijk aan geen idee te hebben). Hij was er blij mee want daardoor kwamen er toch weer een paar woningen op de markt. Geen woningen in de verkoop = geen inkomsten voor de makelaar.

Geeft natuurlijk een eenzijdig beeld want de mensen die denken dat het nog wel even stijgt spreekt ie nu juist niet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:04:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...nt-in-derde-kwartaal-2021

Huishoudens hebben in het derde kwartaal 3,8 procent meer besteed dan in het tweede kwartaal van 2021.

--

https://www.cbs.nl/nl-nl/...wartaal-naar-nieuw-record

Een verdere groei van het aantal vacatures, samen met een dalende werkloosheid, leidden in het derde kwartaal van 2021 tot een nog grotere spanning op de arbeidsmarkt. Tegenover elke 100 werklozen stonden 126 vacatures. Het aantal banen nam toe met 162 duizend en kwam voor het eerst boven de 11 miljoen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over de arbeidsmarkt.

--

Vooralsnog geen donkere wolken aan de lucht
Denk ook wel dat het z'n gangetje wel gaat hoor, ondanks dat de horeca en evenementen sectoren flinke klappen gekregen hebben. Dus ik geloof die cbs wel.
Verder life goes on : Dan maar met iets meer moeite, maar ik ervaar in de tech/voedings sector waar ik bij heel veel bedrijven kom of van collega's hoor : Alles draait als een tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sport_Life schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:42:
Of toch angst voor de nieuwe regels mbt overbieden.
Welke nieuwe regels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Mijn onderbuikgevoel zegt dat misschien mensen denken dat de hypotheekrente verder gaat stijgen én er mógelijk allerlei prijsremmende (zelfwoonplicht bijv, maar ook beperkingen van het biedsysteem) maatregelen aankomen, waardoor mensen liever nu verkopen dan een gok nemen in januari.

Maar eerlijk gezegd verwacht ik zelf dat de rente nauwelijks verder op gaat lopen en eventuele maatregelen geen deuk in een pakje boter slaan, verwacht dan ook dat het tm eind 2022 sowieso blijft stijgen. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:58:
[...]

Denk ook wel dat het z'n gangetje wel gaat hoor, ondanks dat de horeca en evenementen sectoren flinke klappen gekregen hebben. Dus ik geloof die cbs wel.
Verder life goes on : Dan maar met iets meer moeite, maar ik ervaar in de tech/voedings sector waar ik bij heel veel bedrijven kom of van collega's hoor : Alles draait als een tierelier
Eens. En vergeet niet dat er een enorme stroom expats weer naar NL gaan komen straks. In A’dam zijn de huurprijzen alweer aan het stijgen na een korte daling (door vertrek van diezelfde expats door corona) , dat vertaalt zich ook naar de rest van het land en en is nog niet op stoom. En heeft dus automatisch effect op óók de koopmarkt. Iedereen die denkt dat dat voorbij is moet eens naar de sollicitatie-instroom bij bedrijven als Booking gaan kijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 16-11-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:34:
Mijn onderbuikgevoel zegt dat misschien mensen denken dat de hypotheekrente verder gaat stijgen én er mógelijk allerlei prijsremmende (zelfwoonplicht bijv, maar ook beperkingen van het biedsysteem) maatregelen aankomen, waardoor mensen liever nu verkopen dan een gok nemen in januari.

Maar eerlijk gezegd verwacht ik zelf dat de rente nauwelijks verder op gaat lopen en eventuele maatregelen geen deuk in een pakje boter slaan, verwacht dan ook dat het tm eind 2022 sowieso blijft stijgen. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen ;)
Hier is inderdaad zelfbewoningsplicht van toepassing per 1/1/22.
Dat zou kunnen verklaren dat men snel de verhuurbare appartementen wil verkopen.

Wellicht staan er dan in januari een hoop kopers voor de deur met een zak geld en geen woonruimte (meer) :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2021 21:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-09 20:16
Ook Rotterdam gaat voor zelfbewoningsplicht, voor woningen tot 355.000 euro

https://nos.nl/artikel/24...woningen-tot-355-000-euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-09 20:16
Wat zouden de effecten hiervan zijn. Zouden er nu nog snel veel verhuurbare appartementen onder die prijs op de markt komen? Of zouden bijvoorbeeld de appartementen die nu 300.000 kosten over 2 maanden voor 355.000 te koop staan en de prijzen nog verder opdrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52
Valorian schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:37:
[...]

Eens. En vergeet niet dat er een enorme stroom expats weer naar NL gaan komen straks. In A’dam zijn de huurprijzen alweer aan het stijgen na een korte daling (door vertrek van diezelfde expats door corona) , dat vertaalt zich ook naar de rest van het land en en is nog niet op stoom. En heeft dus automatisch effect op óók de koopmarkt. Iedereen die denkt dat dat voorbij is moet eens naar de sollicitatie-instroom bij bedrijven als Booking gaan kijken ;)
Komen die expats wel echt terug? Je zou denken dat met alle technische mogelijkheden en de omslag naar thuiswerken daar juist steeds minder behoefte aan is.

Ik zie ze graag komen. Met een woning in een Amsterdamse buitenwijk en een in aanbouw in een soon to be Amsterdamse 'suburb' zie ik de toestroom van grote groepen terugkerende expats wel zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Laapo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:18:
[...]

Komen die expats wel echt terug? Je zou denken dat met alle technische mogelijkheden en de omslag naar thuiswerken daar juist steeds minder behoefte aan is.

Ik zie ze graag komen. Met een woning in een Amsterdamse buitenwijk en een in aanbouw in een soon to be Amsterdamse 'suburb' zie ik de toestroom van grote groepen terugkerende expats wel zitten.
Of er op lange termijn écht een verschuiving komt qua hoe we werken zal de tijd moeten leren, maar vooralsnog lijkt het er op dat de bulk van de mensenstromen zich gewoon weer in oude patronen laat voegen zodra dat kan. Of het nu om expats gaat of om woon werk verkeer of stad vs platteland wonen etc. Paar nieuwsberichtjes mbt expats:

https://www.nhnieuws.nl/n...oog-bijna-als-voor-corona

https://www.parool.nl/nie...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als het werk dat door die expats wordt gedaan ook makkelijk remote zou kunnen, dag was er ook voor corona geen reden om ze tegen hoge kosten in te vliegen. Ik denk daarom dat de veranderingen vanwege corona op het werk van veel expats weinig impact heeft. En dat het gros wel weer terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Laapo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:18:
Ergens vraag ik me af of een overdaad aan expats wel zo'n weldaad voor een stad is. Mensen die van plan zijn 2 tot 6 jaar ergens te blijven wonen zullen minder tijd investeren in het opbouwen van banden. Expats zullen geen voorleesmoeders zijn, gaan niet coachen bij de sportclub, openen geen kapperszaak, en interesseren zich niet voor gemeentepolitiek.

Op zich niets mis mee, want veel Nederlanders doen dat soort dingen óók niet. Maar als het niemand meer interesseert, werkt zo'n stad nog wel?
Iris1234 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:51:
Wat zouden de effecten hiervan zijn. Zouden er nu nog snel veel verhuurbare appartementen onder die prijs op de markt komen? Of zouden bijvoorbeeld de appartementen die nu 300.000 kosten over 2 maanden voor 355.000 te koop staan en de prijzen nog verder opdrijven?
Bij dit soort maatregelen vraag ik me ook altijd af hoe het gaat worden gehandhaafd. Periodiek de GBA vergelijken met de gegevens van het Kadaster? Iedereen kent wel de woningen waarvoor je je niet mag inschrijven. Met zo'n maatregel geef je de traditionele huisjesmelkers (die juist verdrongen werden door BlackRock & Co) weer een kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:06:
[...]

Ergens vraag ik me af of een overdaad aan expats wel zo'n weldaad voor een stad is. Mensen die van plan zijn 2 tot 6 jaar ergens te blijven wonen zullen minder tijd investeren in het opbouwen van banden. Expats zullen geen voorleesmoeders zijn, gaan niet coachen bij de sportclub, openen geen kapperszaak, en interesseren zich niet voor gemeentepolitiek.

Op zich niets mis mee, want veel Nederlanders doen dat soort dingen óók niet. Maar als het niemand meer interesseert, werkt zo'n stad nog wel?

[...]

Bij dit soort maatregelen vraag ik me ook altijd af hoe het gaat worden gehandhaafd. Periodiek de GBA vergelijken met de gegevens van het Kadaster? Iedereen kent wel de woningen waarvoor je je niet mag inschrijven. Met zo'n maatregel geef je de traditionele huisjesmelkers (die juist verdrongen werden door BlackRock & Co) weer een kans.
De dingen die de expats niet doen zijn veelal dingen die mensen doen die in sociale huurwoningen wonen (behalve de politiek dan).

GBA vergelijken met het kadaster is de manier denk ik ook. Je kan maar op 1 adres ingeschreven staan. Dus kwestie van huizen controleren waar niemand op ingeschreven staat om te voorkomen dat je slechte huisjesmelkers hebt. Ander alternatief is anti-kraak wet weer herstellen. Zou dan zwart huren en dan stoppen met huur betalen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier 3 expat gezinnen in het woningblok en verderop nog wel meer. Ze doen nergens aan mee, houden gordijnen en luxaflex hele dag gesloten. Zeggen nauwelijks gedag bij langslopen. Kinderen al iets meer, maar blijven ook strikt met elkaar spelen ipv met buurkinderen. Heb ze nog net kunnen overtuigen om afval containers bij de straat te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:02
@noucmen heb je inmiddels al een woning?
Pagina: 1 ... 24 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg