Onzin. Als mij iets is bijgebleven uit de 2 jaar en zo'n 50 woningen die wij hebben bekeken, is het wel de frustratie als je een heel behoorlijk bod doet en uiteindelijk op een haar hebt misgegrepen.
Op het ene moment twijfel je in de supermarkt tussen het huismerk en een A-merk, want het scheelt misschien wel 12 eurocent. Later op de avond twijfel je of je die ene woning 1, 2 of 3 netto maandsalarissen extra waard vind. Vervolgens stuiter je 2 dagen heen en weer tussen 'heb ik niet veeeel te veel geboden' en 'het zal wel weer net te weinig zijn'. Ik vond het een verschrikkelijk proces.
In de realiteit bleek dat er vaak maar 5 tot 10 daadwerkelijke biedingen waren, waarvan 1 dikke uitschieter. Die ene dikke uitschieter zorgt er wel voor dat het huis van de buren een half jaar later, dat bod als vraagprijs kent, waar men dan opnieuw 40k overheen pompt. En zo verder.
Zonder transparantie en onbeperkt geld bij de insiders kent dit spel geen einde.
Nee: transparantie lijkt mij goed. Zelfs als dat in sommige gevallen de prijzen extra opdrijft, is dat niet per se erg: het geboden eindbedrag is dan in ieder geval 'stabiel' want er is iemand anders die bijna hetzelfde voor de woning over heeft. De prijsbepaling is dan veel minder risicovol.
En ook niet onbelangrijk: je voorkomt dat er mensen de markt bespelen en daarmee tienduizenden euro's verdienen over de rug van een ander.
Daarnaast de verkopers , verkopen hun huis pas bij een bedrag dat ze overstag gaan.
Da's niks anders dan nu.