Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 249 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.099 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
franssie schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:18:
[...]

Hier ben ik het compleet mee oneens. Misschien als je vastgedacht zit in de randstad (en waarom is het groene hart zo heilig) maar zat bouwruimte buiten de vervuilde dorpen zoals Rotterdam, Velsen, Amsterdam etc.
Het probleem is het tekort aan OV en de focus op landbouw.
Rotterdam is vol inderdaad, maar dat beeld moet je niet op de rest van Nederland projecteren. Ga eens op vakantie in eigen land en vergroot je blik.

EDIT: klinkt wellict persoonlijk en zo is het niet bedoeld, maar dat randstedelijke gelul komt me echt de neus uit (en ja ik woon in de randstad) :>

edit2: em ja ziekenhuizen etc zullen dus voor niet spoedeisende hulp gaan vertrekken uit de randstad ... dat is gewoon logisch. NL is een stad, geen land.
Zoals aangegeven in een latere post. Weiland en groen omtoveren tot wijken gevuld met tuinen vol beton is natuurlijk geen toekomstbestendige optie.

Daarnaast, zoals aangegeven zit verreweg meeste bedrijvigheid binnen de randstad.

Dus ik zie eigenlijk niet zo goed waar je het mee oneens bent.

Sure, OV verbetering heb je mij een en al als voorstander. Zonder twijfel. Maar praktisch gezien gaat dit op vlak van woon-werkafstand weinig impact hebben. Bedrijven hoppen ook niet zo snel ineens massaal weg uit de randstad naar de periferie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
psychodude schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:48:
[...]

Zoals aangegeven in een latere post. Weiland en groen omtoveren tot wijken gevuld met tuinen vol beton is natuurlijk geen toekomstbestendige optie.
Je hebt natuurlijk maar een fractie van dat weiland/groen nodig om om te vormen. Dat is daarmee juist wel een toekomstbestendige visie, mits je een groter plan hebt waarbij je de indeling van heel Nederland meeneemt. Ik zo ujuist eerder zeggen dat elke plek in de Randstad volbouwen geen toekomstbestendige visie is.
Daarnaast, zoals aangegeven zit verreweg meeste bedrijvigheid binnen de randstad.

Dus ik zie eigenlijk niet zo goed waar je het mee oneens bent.

Sure, OV verbetering heb je mij een en al als voorstander. Zonder twijfel. Maar praktisch gezien gaat dit op vlak van woon-werkafstand weinig impact hebben. Bedrijven hoppen ook niet zo snel ineens massaal weg uit de randstad naar de periferie.
Dan wordt het juist toch eens tijd dat die bedrijvigheid naar andere plekken wordt getrokken? Je wil een lange termijn oplossing en alleen uitbreiden rond/bij de randstad is juist niet toekomstbestendig. Oftewel wil je een structurele oplossing zul je een gedeelte van die bedrijven naar de periferie moeten krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Pak nou zo'n ASML, die zitten toch ook niet in het centrum van Eindhoven.(vroegha was dat igv Philips wel het geval) Maar nog steeds kan je, als je wil op de fiets naar ASML vanuit centrum Eindhoven. Eigenlijk beter op de fiets, want als je met de auto gaat, mot je vanaf de parking bijna 15min lopen...(het zijn trwns niet enkel expats die daar werken of werknemers die uit regio Eindhoven zelf komen, maar ook een grote groep Belgen)

Dus kan perfect buiten het centrum van een stad en succesvol, want ze willen er nog een paar duizend werknemers bij.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2023 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
[...]
Heeft ook een beetje met de oogkleppenvisie van die bedrijven te maken. Locaties worden vaak bekeken rekenend met afstand in km of in reistijd buiten de spits. Terwijl in de praktijk bijna iedereen in de spits naar die locatie moet. En dan heb je voor die mooie "centrale" locatie te maken met files/langzaam rijdend verkeer en overvolle treinen. En met een beetje pech ook gebrek aan parkeerplekken. Zou zo'n organisatie juist een stukje buiten die "centrale" locatie gaan zitten, dan zouden veel mensen veel minder last hebben van die drukte en zouden ze misschien gemiddeld gezien ook minder tijd kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:24:
[...]

Heeft ook een beetje met de oogkleppenvisie van die bedrijven te maken. Locaties worden vaak bekeken rekenend met afstand in km of in reistijd buiten de spits. Terwijl in de praktijk bijna iedereen in de spits naar die locatie moet. En dan heb je voor die mooie "centrale" locatie te maken met files/langzaam rijdend verkeer en overvolle treinen. En met een beetje pech ook gebrek aan parkeerplekken. Zou zo'n organisatie juist een stukje buiten die "centrale" locatie gaan zitten, dan zouden veel mensen veel minder last hebben van die drukte en zouden ze misschien gemiddeld gezien ook minder tijd kwijt zijn.
Bedrijven hebben in de regel (lees: nooit) de keuze op welke locatie ze zich vestigen. Je hebt met bestemmingsplannen te maken waardoor het simpelweg niet mogelijk is om jouw bedrijf ergens achteraf in het groen of direct naast een woonwijk neer te zetten. Je moet naar het (door de overheid aangewezen) industrieterrein.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
alexbl69 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:43:
[...]

Bedrijven hebben in de regel (lees: nooit) de keuze op welke locatie ze zich vestigen. Je hebt met bestemmingsplannen te maken waardoor het simpelweg niet mogelijk is om jouw bedrijf ergens achteraf in het groen of direct naast een woonwijk neer te zetten. Je moet naar het (door de overheid aangewezen) industrieterrein.
Bedrijven hebben wel de keus of ze op een bedrijventerrein in Amsterdam willen zitten of op een bedrijventerrein in, pak 'm beet, Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
redwing schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:16:
[...]

Je hebt natuurlijk maar een fractie van dat weiland/groen nodig om om te vormen. Dat is daarmee juist wel een toekomstbestendige visie, mits je een groter plan hebt waarbij je de indeling van heel Nederland meeneemt. Ik zo ujuist eerder zeggen dat elke plek in de Randstad volbouwen geen toekomstbestendige visie is.
Maar de hoeveelheid groen welk je inlevert veranderd toch niet indien je 2-onder-1 kapwoningen plaatst in Uden of bijvoorbeeld langs Gouda?

70 woningen blijft 70 woningen.

Woontorens zijn daarmee dan dus ook meer toekomstbestendig want een woontoren met bijvoorbeeld 150 woningen neemt ongeveer een grondoppervlakte in van circa 6 2-onder-1 kapwoningen.
redwing schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:16:
[...]

Dan wordt het juist toch eens tijd dat die bedrijvigheid naar andere plekken wordt getrokken? Je wil een lange termijn oplossing en alleen uitbreiden rond/bij de randstad is juist niet toekomstbestendig. Oftewel wil je een structurele oplossing zul je een gedeelte van die bedrijven naar de periferie moeten krijgen.
Maar ik zeg nergens dat alleen in de Randstad uitbreiden de beste optie is. Dit is een aanname van jouw kant. In de praktijk is dit echter gewoon de situatie. En een bedrijf verplaats je niet zomaar. Dus deze voorwaarde gaat ook niet snel veranderen. Maar blijft nog altijd onveranderd staan het feit dat een woontoren minder groen ontneemt dan een gehele straat aan huizen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
[...]

Behalve de kleur heeft een gemiddeld weiland heel weinig met "groen" te maken en is er in een in wijk met overwegend tegel-tuinen waarschijnlijk meer biodiversiteit per hectare te vinden dan op een perceel grasland.

En nee, daarmee pleit ik er niet voor om alle wijken vol te zetten met woningen-met-tegeltuinen. In tegendeel. De open ruimte is belangrijk. Maar we moeten echt af van het idee dat platgespoten monocultuur weilanden iets met "groen" of natuur te maken hebben en dat het een doodzonde is om stukjes van dat "groen" te laten verdwijnen.
We kunnen best een paar procent van dat grasland missen. Zeker als we langzaam maar zeker wat eisen gaan stellen aan een wat groenere behandeling van de 90+% van het daarna nog resterende grasland. Denk aan het terugbrengen heggen, hagen, houtwallen, bomen zoals (knot)wilgen en dergelijke in het boeren landschap. En vooral ook: de dieren.
Ik woon in een agrarische gemeente. Maar behalve wat hobby-vee bij woonboerderijen/mensen die buitenaf wonen en een paar melkkoeien zie ik nergens vee in de wei staan. De enorme hoeveelheden varkens en kippen die in onze gemeente gehuisvest schijnen te zijn, heb ik nog nooit buiten gezien. En ja, met de hond wandel ik in elk jaargetijde veel in het buitengebied.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 03-04-2023 19:26 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Shadowhawk00 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:13:
[...]

Als je nu 18 bent ofwel over een jaar of 5-10 uit huis wilt is dat natuurlijk een zorgelijke ontwikkeling.
Komt goed. Komende 10 jaar gaan alle boomers het verzorgingstehuis in. Dan komen die kapitale villas en lappen grond vrij, kan Jan 3x modaal doorschuiven en dan zijn de starterswoningen weer voor de starters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
MagniArtistique schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:05:
[...]

Komt goed. Komende 10 jaar gaan alle boomers het verzorgingstehuis in. Dan komen die kapitale villas en lappen grond vrij, kan Jan 3x modaal doorschuiven en dan zijn de starterswoningen weer voor de starters.
Er zijn steeds minder verzorgingstehuizen, waardoor ouderen steeds langer thuis moeten wonen... Maar het komt vast wel goed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
psychodude schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:40:
[...]

Maar ik zeg nergens dat alleen in de Randstad uitbreiden de beste optie is. Dit is een aanname van jouw kant. In de praktijk is dit echter gewoon de situatie. En een bedrijf verplaats je niet zomaar. Dus deze voorwaarde gaat ook niet snel veranderen. Maar blijft nog altijd onveranderd staan het feit dat een woontoren minder groen ontneemt dan een gehele straat aan huizen.
Dat is dan ook niet mijn aanname, ik zeg vooral dat als je naar de toekomst kijkt de oplossing niet alleen maar in meer bouwen in de Randstad ligt. Je wilt juist bedrijven wegtrekken naar andere delen van het land zodat je de bebouwing ook meer kunt spreiden. Daarmee heb je gelijk dat woon-werk verkeer minder wordt, want je hoeft niet meer de Randstad in.

En wat woontorens betreft is dat iets dat je op de plekken wil waar je weinig ruimte hebt (b.v. Randstad dus). Op het moment dat er meer ruimte is, kun je juist bouwen wat mensen het liefste willen hebben (oftewel een combinatie van woontorens, 2 onder 1 kap, bungalows e.d.) Uiteindelijk gaat het om het gehele plaatje waarbij meer woningen bouwen weliswaar de belangrijkste is, maar zeker niet de enige stap die genmaakt moet worden.

Hoe dan ook moet onze regering eerst eens beginnen met dat bouwen, want als je bedrijven ergens anders naar toe wilt trekken zul je pro-aktief moeten zijn en bovenal na moeten denken over de toekomst. Van beide hebben ze niet gehoord, dus wat we hier verzinnen blijft voorlopig toch alleen een utopie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30
Dan komen die kapitale villas en lappen grond vrij, kan Jan 3x modaal doorschuiven en dan zijn de starterswoningen weer voor de starters.
Zo werkt dat niet, om dezelfde reden waarom nu de huizenprijzen niet instorten; zolang de economie redelijk draait is er is altijd een groep die het beter betalen kan… :)

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 03-04-2023 23:07 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30
Ik heb hier eerder een project in regio Arnhem genoemd waarvan pas na 3/4e jaar 20% verkocht was.

Inmiddels is de ontwikkelaar om en gaan ze aanpassingen maken. Zoals verwacht, alles wordt uitgekleed. Wordt dat de algemene ontwikkeling: genoegen nemen met minder?

Bij 2-kappers:
Stenen garage wordt geschrapt;
Woning wordt kleiner gemaakt;
Luxe afwerking en indeling zolder geschrapt.

Jippie. De reden dat ik een 2 kapper zou kopen, zou grotendeels te maken hebben met de aangebouwde garage. Enfin..
Ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen. Deze is nu om en nabij 640k-680k von. Zou er een ton afgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
Draakje5 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:59:
Ik heb hier eerder een project in regio Arnhem genoemd waarvan pas na 3/4e jaar 20% verkocht was.

Inmiddels is de ontwikkelaar om en gaan ze aanpassingen maken. Zoals verwacht, alles wordt uitgekleed. Wordt dat de algemene ontwikkeling: genoegen nemen met minder?

Bij 2-kappers:

Jippie. De reden dat ik een 2 kapper zou kopen, zou grotendeels te maken hebben met de aangebouwde garage. Enfin..
Ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen. Deze is nu om en nabij 640k-680k von. Zou er een ton afgaan?
Ja men laat bepaalde projecten volledig links liggen zo lijkt het. In EdeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4OT1ZNb_wj1LoC7_ybDKB5X6RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRkAfelouctrh5FVPXrGPtbh.png?f=fotoalbum_large

Dit betreft dan al een woning van 107M2. Ik gok dat het voorbeeld van jou niet ging om om en nabij deze grootte ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Dexter24 op 04-04-2023 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Draakje5 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:59:

Bij 2-kappers:

Voor jou is die garage heel belangrijk. Maar voor een ander niet. Zou dan iedereen een aangebouwde garage moeten hebben, met het bijbehorende kostenplaatje? Of zou het misschien logischer zijn om dat als optie tegen meerkosten aan te bieden? Zelfde voor de zolderindeling of die "luxe" afwerking, die je ook maar net moet liggen.

Als ik kijk naar het project waar wij een woning hebben gekocht, dan zijn er maar weinig opties waar iedereen voor gekozen heeft. Ik ben daarom blij dat die opties niet standaard waren. Voor mij zou vooral de basis goed moeten zijn en zouden alle 'extras' prima meerwerk kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dexter24 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:19:
[...]

Ja men laat bepaalde projecten volledig links liggen zo lijkt het. In Ede[Afbeelding]

Dit betreft dan al een woning van 107M2. Ik gok dat het voorbeeld van jou niet ging om om en nabij deze grootte ;).
zijn dit k.k. transactieprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:29:
[...]

Voor jou is die garage heel belangrijk. Maar voor een ander niet. Zou dan iedereen een aangebouwde garage moeten hebben, met het bijbehorende kostenplaatje? Of zou het misschien logischer zijn om dat als optie tegen meerkosten aan te bieden? Zelfde voor de zolderindeling of die "luxe" afwerking, die je ook maar net moet liggen.

Als ik kijk naar het project waar wij een woning hebben gekocht, dan zijn er maar weinig opties waar iedereen voor gekozen heeft. Ik ben daarom blij dat die opties niet standaard waren. Voor mij zou vooral de basis goed moeten zijn en zouden alle 'extras' prima meerwerk kunnen worden.
Ja - en nee. Ik zie in ons nieuwbouwproject dat toch 90% gekozen heeft voor meerwerkoptie deur van woning naar garage. Dat geeft wel aan de meerwaarde van de garage die velen zien.

Projecten met losse garage of geen, in hogere segment ( 2 kapper, vrijstaand ) verkopen beduidend slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Laatst online: 26-05 21:17
Draakje5 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:29:
[...]
zijn dit k.k. transactieprijzen?
Dit is een screenshot van huisverklikker. Deze huizen worden opnieuw aangeboden. Saillant detail van het project in Ede. Die werden in December al herzien en werden ineens aangeboden inclusief aanbouw van 1.20m en openslaande deuren. Nu komt deze prijsverlaging er nog overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Draakje5 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:33:
[...]

Ja - en nee. Ik zie in ons nieuwbouwproject dat toch 90% gekozen heeft voor meerwerkoptie deur van woning naar garage. Dat geeft wel aan de meerwaarde van de garage die velen zien.

Projecten met losse garage of geen, in hogere segment ( 2 kapper, vrijstaand ) verkopen beduidend slechter.
Dat je een deur tussen garage en woning hebt lijkt mij eigenlijk wel vrij basaal. Maar tegelijk, blijkbaar vindt 10% dat toch ook weer niet nodig... Mooi dat je dan de keus hebt.

Een garage lijkt mij trouwens bij uitstek iets wat je nadien nog relatief eenvoudig zou kunnen bijbouwen. Als je op dit moment niet helemaal de financiële mogelijkheden hebt om aan al je wensen te voldoen, dan zou dat dus een optie zijn die je vrij snel zou kunnen laten vervallen. Minder ingrijpend om dat later nog bij te bouwen dan bijvoorbeeld een uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
[...]

En toen werd je wakker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 14:06
Ik kon vorig jaar via rentebox de renteontwikkelingen volgen. Nu kan dat niet meer. Weet iemand of de webbsite gewijzigd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Denizli schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:21:
Ik kon vorig jaar via rentebox de renteontwikkelingen volgen. Nu kan dat niet meer. Weet iemand of de webbsite gewijzigd is?
Die doet het al een tijdje niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 14:06
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:23:
[...]

Die doet het al een tijdje niet meer.
Ja dat heb ik door. Hoe kunnen we het dan volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Denizli schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:24:
[...]

Heb je hier wat aan?
https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
[...]

Weiland is geen natuur, dus omtoveren tot woningen zorgt niet dat er iets verloren gaat.
Vroeger was boerengebied nog echt natuur, tegenwoordig is dat allemaal kunsmatig aangepast. Kijk maar naar de weilanden. Daar groeit tegenwoordig echt geen enkele bloem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Verzorgingstehuizen…….als er al plek is kost dat kapitalen en het zal er op neer komen dat Jan 3xModaal zich in de nabije toekomst zich de rambam moet gaan mantelzorgen en dat in zijn/haar/hun jobs voor elkaar moet gaan krijgen, incl de financiële gevolgen (verlof kopen, minder uren draaien etc. Dit zie ik al de afgelopen jaren bij sommige iets oudere collega's al een behoorlijke tol eisen.

Misschien moet bouwend nederland zich maar eens gaan afvragen of, en hoe, we dat IJsselmeer en Markermeer niet eens moeten dichtplempen :P
Die ene verdwaalde garnalenkotter met pensioen sturen is allicht goedkoper dan 100+ boeren laten stoppen :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:52
Denizli schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:21:
Voor individuele banken kan je via het Web Archive wel wat oude rentes terugvinden, bijv. https://web.archive.org/w...actuele-rentes-hypotheken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02:54
fisherman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:11:
[...]

Weiland is geen natuur, dus omtoveren tot woningen zorgt niet dat er iets verloren gaat.
Vroeger was boerengebied nog echt natuur, tegenwoordig is dat allemaal kunsmatig aangepast. Kijk maar naar de weilanden. Daar groeit tegenwoordig echt geen enkele bloem meer.
Dat zal toch echt van gebied tot gebied verschillen. Het is een feit dat het slecht gesteld is met weidevogels. Hier in de buurt is daar aandacht voor en zie je dat ook terug. Maar er zit ook een bedrijf wat mij betreft niets met boeren te maken heeft, een vleeskuikenbedrijf. Ik kom daar niet meer in de buurt, stinkt altijd een uur in de wind. Die heeft hele lappen weiland voor de deur. Maar dat zit dan ook weer dicht tegen een snelweg aan. Of je daar dan moet willen bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ebk71 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:33:
[...]

Dat zal toch echt van gebied tot gebied verschillen. Het is een feit dat het slecht gesteld is met weidevogels. Hier in de buurt is daar aandacht voor en zie je dat ook terug. Maar er zit ook een bedrijf wat mij betreft niets met boeren te maken heeft, een vleeskuikenbedrijf. Ik kom daar niet meer in de buurt, stinkt altijd een uur in de wind. Die heeft hele lappen weiland voor de deur. Maar dat zit dan ook weer dicht tegen een snelweg aan. Of je daar dan moet willen bouwen?
Klinkt juist als een win-win situatie. Koop dat bedrijf uit en je bent van de stank en uitstoot af en je hebt een flinke lap grond voor een wijk met goede ontsluiting via de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het probleem van bouwen op weilanden is niet dat de weilanden verdwijnen, maar hoe de mensen die daar gaan wonen op hun werk kunnen komen. Daarom is IMHO het plan van BBB om te focussen om binnenstedelijke ontwikkeling helemaal niet zo slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
Fraggert schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:17:
[...]
Misschien moet bouwend nederland zich maar eens gaan afvragen of, en hoe, we dat IJsselmeer en Markermeer niet eens moeten dichtplempen :P
Die ene verdwaalde garnalenkotter met pensioen sturen is allicht goedkoper dan 100+ boeren laten stoppen :+
En waar gaan we dan onze zoetwater buffer aanleggen, die in de relatief nabije toekomst waarschijnlijk steeds belangrijker wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:09:
Het probleem van bouwen op weilanden is niet dat de weilanden verdwijnen, maar hoe de mensen die daar gaan wonen op hun werk kunnen komen. Daarom is IMHO het plan van BBB om te focussen om binnenstedelijke ontwikkeling helemaal niet zo slecht.
Of op de plek van dat boerenbedrijf dat dicht bij de snelweg ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ebk71 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:33:
[...]

Hoezo heeft een vleeskuikenbedrijf niets met boeren te maken? Dat heeft net zoveel met boeren te maken als slachterijen. Die bedrijven zouden niet bestaan als er geen boeren zouden zijn geweest namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Juist in die gebieden is er vaak best goede infrastructuur aanwezig. Maar we moeten niet doen alsof bouwen de reden is van het stikstofprobleem. Boeren moeten niet verminderen om plaats te maken voor woningen. Er zijn genoeg boeren die plaats moeten maken voor natuur. Echte natuur welteverstaan, niet van dat groene gras zonder bloemen en insecten.
Boeren aan de rand van stedelijke gebieden zouden natuurlijk plaats kunnen maken voor woningen. Die bewoners van die nieuwe huizen hebben dan echt geen probleem om op het werk te komen als ze in die stad werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Denizli schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb een botje draaien daarvoor. Wekelijks via woningnieuws of dagelijks via sbotje: https://twitter.com/searc...Rente_bot&src=typed_query

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Helaas ook een grote groep kiezers die echt niks van boeren afweten maar met sentiment ‘mee’ stemmen.

Maar da’s een discussie voor een ander topic denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56
Dexter24 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:19:
[...]

Ja men laat bepaalde projecten volledig links liggen zo lijkt het. In Ede[Afbeelding]

Gezien je plaatje kunnen de ontwikkelaars best dus 20% van de prijs eraf gooien......
ik dacht hier gelezen te hebben dat de marge maar 5% is. Of zijn ze zo lief om even 15% verlies te nemne?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
binnenstedelijk ontwikkelen doen we al vele jaren en ligt al sinds de vinexwijk de focus op. ik weet niet precies waar ze nog meer op willen focussen? het vondelpark vol bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07
Ivow85 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Het probleem is dat die alleenstaanden willen wonen op een woonoppervlakte waar anderhalve generatie terug nog een gezien van 4-6 personen woonde.
In de gelimiteerde ruimte van de Randstad is dat niet heel realistisch. Ben je alleen en wat betreft inkomen gebonden aan sociale huur (en dat is tot boven een modaal inkomen, dus geldt voor zeer veel alleenstaanden) dan is het niet gek dat je wooncarriere nauwelijks verder komt dan een studio of klein appartementje.
Ik weet niet of ze dat willen, maar in de huidige woningmarkt zou je wel gek zijn om een studio te kopen.

Huizen met weinig woonoppervlakte zijn relatief duur en daardoor is de kans ook veel groter dat deze onder water gaan staan bij de minste economische tegenwind.

Een studio of 1-kamerappartement kost je zo 180k in de Randstad, terwijl je voor 50k meer ook een appartement met het dubbele oppervlakte hebt. Bij die eerste weet je 100% zeker dat je op zoek moet naar iets nieuws als je gaat samenwonen en zeker als je ooit een kind krijgt, heb je een twee slaapkamers dan kun je daar eventueel makkelijk jaren zitten.

Voorbeeldje: https://www.funda.nl/koop...62-van-adrichemstraat-99/ vs https://www.funda.nl/koop...88515457-foulkeslaan-112/

Ik heb het idee dat studios vooral voor verhuur gebouwd worden want dat is nog winstgevender. Bovendien zit je met een startersinkomen een hypotheek van rond de 180k, dus iedereen die alleenstaand is en geen rijke ouders heeft moet vechten om die paar koophuizen die nog bereikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HallonRubus schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:21:
[...]

Ik weet niet of ze dat willen, maar in de huidige woningmarkt zou je wel gek zijn om een studio te kopen.

Huizen met weinig woonoppervlakte zijn relatief duur en daardoor is de kans ook veel groter dat deze onder water gaan staan bij de minste economische tegenwind.

Een studio of 1-kamerappartement kost je zo 180k in de Randstad, terwijl je voor 50k meer ook een appartement met het dubbele oppervlakte hebt. Bij die eerste weet je 100% zeker dat je op zoek moet naar iets nieuws als je gaat samenwonen en zeker als je ooit een kind krijgt, heb je een twee slaapkamers dan kun je daar eventueel makkelijk jaren zitten.

Voorbeeldje: https://www.funda.nl/koop...62-van-adrichemstraat-99/ vs https://www.funda.nl/koop...88515457-foulkeslaan-112/

Ik heb het idee dat studios vooral voor verhuur gebouwd worden want dat is nog winstgevender. Bovendien zit je met een startersinkomen een hypotheek van rond de 180k, dus iedereen die alleenstaand is en geen rijke ouders heeft moet vechten om die paar koophuizen die nog bereikbaar zijn
Klopt helemaal, die onderkant vd markt: Die vijver vist enorm veel en blijft dit ook zijn waarde behouden(mssh zelfs idd overgewaardeerd) Voor die 50K meer, heb je die 2-kamer...ook niet het van het, maar kan je wel even voorruit als starter(ook graag gewilde woningen ntrl) Heel knokpartij is het geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Eärendil schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:21:
[...]

Voor individuele banken kan je via het Web Archive wel wat oude rentes terugvinden, bijv. https://web.archive.org/w...actuele-rentes-hypotheken
Aegon archief is makkelijker:
https://aegon.financieeldossier.nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Valorian schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:10:
https://www.ad.nl/auto/on...-bereikbaarheid~a396dabc/

Kennelijk zijn bewoners op het platteland zelf een stuk minder pessimistisch over de bereikbaarheid van e.e.a. dan men denkt ;)
Het is ook mindset. Ik kom zelf van het platteland maar ben in de grote stad blijven hangen na studeren.. Bij mij is het OV unless... Bij al mijn vrienden is het auto unless...

Pas ging ik naar een concert met een maat.. Ik zeg; Zet de auto bij mij dan pakken we daarna de metro en trein.. Geen OV-kaart dus dat was al een probleem. En sowieso vond hij het maar raar. Dus hop die auto in en na het concert gezamenlijk een uur vastgestaan in de parkeergarage :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:52
Dat is een goeie. Op dezelfde site ook een heleboel andere banken:
https://www.google.nl/sea...eldossier.nl+rentelijsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
https://www.funda.nl/koop...is-42168815-orionlaan-93/
https://www.funda.nl/koop...42154217-julianalaan-231/ (al onder bod en vorige keer al aangekaart)

Ondertussen is het in mijn regio gebruikelijk dat huizen onder de WOZ worden aangeboden.
Maargoed WOZ scheelt ook even 2 ton tov vorig jaar.
Denk dat WOZ volgend jaar dus ook met heel veel geld omlaag moet. Of is dat niet realistisch?

Je zou eigen iemand in de straat moeten dwingen om een huis te verkopen zodat je een lagere WOZ krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
kx22 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:27:
https://www.funda.nl/koop...42154217-julianalaan-231/ (al onder bod en vorige keer al aangekaart)

Ondertussen is het in mijn regio gebruikelijk dat huizen onder de WOZ worden aangeboden.
Denk dat WOZ volgend jaar dus ook met heel veel geld omlaag moet. Of is dat niet realistisch?

Je zou eigen iemand in de straat moeten dwingen om een huis te verkopen zodat je een lagere WOZ krijgt.
WOZ is niet direct gebaseerd op verkopen alleen in je eigen straat. Dit kan prima 1 KM verderop zijn als er in je straat niks is verkocht.

Ik blijf het bijzonder vinden, de prijsverschillen per regio. Dan zie ik hier in Bilthoven 6 ton voor een 123m2 tussenwoning. Dezelfde woning zou, op dezelfde afstand van Centrum Nijmegen of Arnhem, 130K lagere vraagprijs hebben. Toch een dikke 20% verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 08:35
Draakje5 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:04:
[...]

WOZ is niet direct gebaseerd op verkopen alleen in je eigen straat. Dit kan prima 1 KM verderop zijn als er in je straat niks is verkocht.

Ik blijf het bijzonder vinden, de prijsverschillen per regio. Dan zie ik hier in Bilthoven 6 ton voor een 123m2 tussenwoning. Dezelfde woning zou, op dezelfde afstand van Centrum Nijmegen of Arnhem, 130K lagere vraagprijs hebben. Toch een dikke 20% verschil.
Locatie, locatie, locatie.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
twain4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:15:
[...]

binnenstedelijk ontwikkelen doen we al vele jaren en ligt al sinds de vinexwijk de focus op. ik weet niet precies waar ze nog meer op willen focussen? het vondelpark vol bouwen?
Klopt. Maar het scoort natuurlijk veel beter door iets als een revolutionair nieuw eigen plan te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ivow85 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Het probleem is niet dat steeds meer mensen alleen (willen) wonen.

Het probleem is dat die alleenstaanden willen wonen op een woonoppervlakte waar anderhalve generatie terug nog een gezien van 4-6 personen woonde.
In de gelimiteerde ruimte van de Randstad is dat niet heel realistisch. Ben je alleen en wat betreft inkomen gebonden aan sociale huur (en dat is tot boven een modaal inkomen, dus geldt voor zeer veel alleenstaanden) dan is het niet gek dat je wooncarriere nauwelijks verder komt dan een studio of klein appartementje.
En daar is op zich eigenlijk ook helemaal niets mis mee. Als er tenminste voldoende aanbod is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
kx22 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:26:
[...]

Gezien je plaatje kunnen de ontwikkelaars best dus 20% van de prijs eraf gooien......
ik dacht hier gelezen te hebben dat de marge maar 5% is. Of zijn ze zo lief om even 15% verlies te nemne?
Er is een verschil tussen bouwer en ontwikkelaar. Soms ontwikkelt een bouwer ook, maar dat hoeft zeker niet. De bouwer heeft de kleine/bescheiden marge. De ontwikkelaar kan een grotere marge hebben, maar heeft ook het risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Laat de koeien in de wei of in één van de vele bestaande topics over stikstof en de oplossingen daartoe :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
kx22 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:27:

Ik dacht dat je niet zomaar onder WOZ waarde kan verkopen. In principe wordt het bedrag onder de WOZ waarde als schenking aangemerkt door de Belastingsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Vinny1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:45:
[...]

Ik dacht dat je niet zomaar onder WOZ waarde kan verkopen. In principe wordt het bedrag onder de WOZ waarde als schenking aangemerkt door de Belastingsdienst.
Kunt u uw huis verkopen onder de WOZ-waarde? Wanneer u uw huis toch voor een goedkope prijs wilt verkopen, zijn hier wel mogelijkheden voor. Een verkoopbedrag dat lager is dan de WOZ-waarde zal worden gezien als een schenking. Over schenkingen moet belasting worden betaald, dit kan 10% tot 20% bedragen.

jep, dus ik ben benieuwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
“Binnenstedelijkbouwen” is maar al te vaak bestaande gebouwen voor veel geld opkopen en herontwikkelen naar wonen, helemaal in een tijd bij alsmaar stijgende huizenprijzen. Een zakelijke relatie van mijn vader heeft zich laten uitkopen door de gemeente. Hij bezat al meer dan 30 jaar een bedrijfspand waar hij zijn bedrijf, een klein maakbedrijfje met 4 personeelsleden, huisvestigde. Hij heeft een aanbod die je niet kon weigeren gekregen van de gemeente. Bedrijf is inmiddels opgedoekt “wegens gebrek aan opvolging”. Het inventaris is geveild, persoon is overgegaan naar een ander bedrijf en hij zit er nu zeer warmpjes bij. Wat ook niet wordt verteld is dat veel bedrijven elders op een nieuw industrie een nieuw, ruimer pand gaan bouwen. Wat uiteindelijk net zo goed voor urban sprawl zorgt.

Uiteindelijk moet het bedrijventerrein gesaneerd worden, nieuwe infrastructuur worden aangelegd en de gemeente wilt er leuk aan verdienen om het gat in de begroting mee te vullen. Via een competitie mogen projectontwikkelaars hun concept presenteren en dat komt er meestal op neer dat diegene die het meest biedt mag bouwen. Uiteraard met een berg bijna bijna onmogelijke eisen zodat je alleen een bezemkast voor een half miljoen kunt bouwen. Wanneer de regulering middenhuur in werking treedt, kunnen wel eens veel korte termijn projectontwikkelaars maar vooral gemeenten in de problemen komen. Want de regulering gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat er een referentie komt wat een huis kost. Nu is het vooral “wat de gek er voor geeft” De daadwerkelijke bouwkosten van een woning is een relatief vast bedrag. Prijzen kunnen dus alleen dalen door de grondprijs fors te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30

JJJ

kx22 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:50:
[...]

Kunt u uw huis verkopen onder de WOZ-waarde? Wanneer u uw huis toch voor een goedkope prijs wilt verkopen, zijn hier wel mogelijkheden voor. Een verkoopbedrag dat lager is dan de WOZ-waarde zal worden gezien als een schenking. Over schenkingen moet belasting worden betaald, dit kan 10% tot 20% bedragen.

Dit gaat een lekkere ontwikkeling worden in een dalende huizenmarkt en met gemeentes die WOZ-waarden opkrikken om inkomsten op te schroeven om landelijk verplaatst beleid uit te kunnen voeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:50:
[...]

Dit stukje tekst is in de context van ouderlijk huis verkopen aan de kinderen. Dat is wat anders dan 'gewoon' op de vrije markt verkopen.

Uiteraard mag je in de gewone woningmarkt de woning wel onder de woz waarde verkopen. Dat is iets wat ook regelmatig gebeurt. Die woz waarde is namelijk niet meer dan een indicatie van wat je woning meer dan een jaar geleden in de markt van toen had kunnen opbrengen.

Maar als in de buurt ook recent nog andere woningen verkocht zijn en jij gaat je woning een paar ton goedkoper aan een stroman verkopen, ja, dan zal de fiscus toch wel even wat vragen gaan stellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:57
[...]

Er kan volgens mij alleen sprake zijn van een schenking als er een bevoordelingsbedoeling is: de verkoper is vrijgevig ten opzichte van de koper. Dus als je kunt aantonen dat de marktwaarde en/of taxatiewaarde lager is dan de WOZ-waarde, dan lijkt me niet dat de Belastingdienst wil concluderen dat de woning als cadeautje van de hand is gedaan, zeker als de koper geen familie is maar een voor de verkoper derde partij. Anders krijg je dat mensen de schenkbelasting ook nog gaan meenemen in hun bod, met mogelijk een nog snellere daling van de prijzen tot gevolg.

Je kunt in elk geval als koper de WOZ-waarde van het jaar erop nemen, die zal dan in een dalende markt (flink) lager zijn dan in het jaar van de aankoop. En je kunt ook bezwaar maken tegen de WOZ.

bronnen:
https://www.sdu.nl/conten...idsvereiste-bij-schenking
https://www.belastingdien...-waarde-van-een-schenking
https://financialfocus.ab...ken-woning-en-woz-waarde/
https://www.flynth.nl/nie...woning-goedkoper-verkopen

Edit: Rubbergrover was me net even voor, maar idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 22:30
JJJ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:05:
Dit gaat een lekkere ontwikkeling worden in een dalende huizenmarkt ....
Welke dalende huizenmarkt? Wie heeft nu een WOZ die hoger is dan de werkelijke waarde..? :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 22-09 11:37
[...]

Als dat de marktwaarde is dan is dat geen enkel probleem. Aantoonbaar middels bijvoorbeeld een taxatierapport of plausibele verklaring. (Zoals de onderhoudsstaat etc)

In Amsterdam komt dit wel vaker voor. De woz-waarde is gebasseerd op waarde woning incl afgekochte erfpacht, terwijl er soms zware lasten op rusten. En zo kunnen er nog talloze redenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
Conrado schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:32:
[...]

Welke dalende huizenmarkt? Wie heeft nu een WOZ die hoger is dan de werkelijke waarde..? :)
Doe maar een rondje Rotterdam op Funda. Veel woningen worden nu onder de WOZ-waarde aangeboden. Vaak staan ze lang te koop en hebben ze mogelijk slechte fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 22-09 11:37
Morgen de cijfers van het NVM. Ben weer benieuwd.

Glazen bol: In januari zullen er wat meer transacties zijn geweest ivm uitgestelde aankopen vanwege de NHG grens. Aantal transacties zal over het hele kwartaal wel fors zijn afgenomen. Prijsdaling -3% oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vandaag in het nieuws:

Verkoop nieuwbouwwoningen daalt harder dan ooit
De markt voor nieuwbouwwoningen is nog harder ingestort dan gedacht. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de verkoop meer dan gehalveerd. Dat is de sterkste daling in zeven jaar.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek, mede op basis van cijfers van het Kadaster en Eurostat, het Europese bureau voor statistiek.

Bij de nieuwbouwwoningen is het aantal transacties in de loop van vorig jaar steeds sneller gedaald. In het vierde kwartaal ging het om ruim 5300 verkopen, 50,6 procent minder dan een jaar eerder. Dit is de grootste daling sinds de start van de meting in 2015.
Met name de duurdere woningen verkopen niet meer:
Nieuwe starterswoningen verkopen nog wel, maar de duurdere huizen niet meer. Vooral de onzekerheid over de woningmarkt maakt kopers terughoudend. Wie vandaag een handtekening zet onder een koopcontract voor een nieuwbouwhuis moet anderhalf tot wel drie jaar wachten totdat de woning klaar is. Wie zijn oude huis dan nog moet verkopen is niet meer zoals de afgelopen jaren zeker van de opbrengst. Als de huizenprijzen dalen kan dat een flinke hap uit het budget betekenen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ook wel een beetje suggestieve kop.
"Verkoop nieuwbouwwoningen daalt harder dan ooit"
Terwijl die cijfers dus pas 8 jaar worden gemeten, eigenlijk alleen in de tijd waarin de markt aan het overkoken slaat.
"Dit is de grootste daling sinds de start van de meting in 2015."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
Laapo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:12:
Morgen de cijfers van het NVM. Ben weer benieuwd.

Glazen bol: In januari zullen er wat meer transacties zijn geweest ivm uitgestelde aankopen vanwege de NHG grens. Aantal transacties zal over het hele kwartaal wel fors zijn afgenomen. Prijsdaling -3% oid.
Hoe weet je dat die cijfers vandaag gepubliceerd worden? Gebeurt dat altijd op een vaste datum? Ik kan er na een korte zoekopdracht niks over vinden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, vandaag van 10 tot 11:30 in Utrecht. Zie https://www.nvm.nl/nvm-ev...aalcijfers-wonen-2023-q1/

Ik verwacht een kleine prijsstijging in Q1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:41
Ik verwacht ook een minimale opleving in Q1 t.o.v. Q4-2022. En uiteraard nog wel een flinke daling op j-o-j niveau, maar dat laatste is een no-brainer.

Wat betreft het stilvallen nieuwbouw: ik kan mij ook voorstellen dat dat de druk op de bestaande woningen nog verder vergroot en daarmee een grotere daling op wat langere termijn deels gaat opvangen. Tenzij de overheid allerlei garantstellingen gaat verzorgen zal de nieuwbouw naar het nu lijkt zodanig tot stilstand komen dat we daar over een jaar of 3-5 de ellende van gaan zien. Met als resultaat een nog verder uit zijn verband getrokken vraag/aanbod verhouding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:33:
Tenzij de overheid allerlei garantstellingen gaat verzorgen zal de nieuwbouw naar het nu lijkt zodanig tot stilstand komen dat we daar over een jaar of 3-5 de ellende van gaan zien. Met als resultaat een nog verder uit zijn verband getrokken vraag/aanbod verhouding...
Waarom denk je dat dat nog zo lang gaat duren voor we de ellende er van gaan zien?
Volgens mij is dit nu acuut al een probleem van projecten die niet doorgaan en huizen die niet verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:44
Aanbod koophuizen in jaar tijd verdubbeld, prijzen 8 procent gedaald https://www.nu.nl/economi...en-8-procent-gedaald.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31
Interessante cijfers ook voor regio Amsterdam. Grappig om te zien dat er nu, al is het weinig (-0.6%), voor het eerst in jaren, woningen gemiddeld gezien voor onder de vraagprijs verkocht worden. Maar toch worden er nog zo'n 40% boven de vraagprijs verkocht.

Verder ook wel flinke dalingen overal in zowel jaar op jaar als kwartaal op kwartaal.

[ Voor 21% gewijzigd door xiangpo op 06-04-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
Interessant om het NVM rapport te lezen in mijn regio. De vraagprijzen zijn gestegen maar de koopsommen zijn gedaald, het lijkt erop dat de verkopers nog niet willen geloven dat de daling is ingezet.

EDIT:

Op jaarbasis zijn de vraagprijzen met 12% (!!) gestegen terwijl de koopsommen met 2% zijn gedaald.

[ Voor 21% gewijzigd door suikerberg op 06-04-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
suikerberg schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:15:
Interessant om het NVM rapport te lezen in mijn regio. De vraagprijzen zijn gestegen maar de koopsommen zijn gedaald, het lijkt erop dat de verkopers nog niet willen geloven dat de daling is ingezet.
Heeft weinig met geloven te maken volgens mij, maar puur tactiek en het idee dat je niet al veel onderhandelingsruimte al gaat weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Flinke regionale verschillen wel. Mijn regio
Prijsontwikkeling t.o.v. een jaar eerder: -3,3 procent

Verkochte woningen
Aantal verkocht: 583 woningen
Ontwikkeling verkopen t.o.v. een jaar eerder: -1,1 procent

Ik vind 3.3% nou niet echt noemenswaardig na 2 jaar 20% YoY.

En dan het aanbod:
Aanbod te koop staande huizen
118,4 procent meer dan in Q1 2022

Wss vooral in de categorie 250k - 500k - 1 miljoen want ik zoek al een jaar lang tot 200k en daar komt maar mondjesmaat wat voorbij. Dus tja daling sinds 10 jaar valt in het niet tov de absurde stijging 2019-2021 en rentestijging in 1 jaar. Ik merk weinig van die enorme aanbodtoename en eveneens tot 250k weinig van prijsdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:31

lasharor

7 december 2004

Is Q1 gemiddeld genomen een periode waarin minder huizen te koop worden gezet? Als ik op regionaal niveau kijk zijn er soms fors minder huizen aangeboden dan Q4 2022.

Je ziet dat ook weer in die krapte indicator die omhoog gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
Puik rapportje en prima analyse over de (problemen in de) nieuwbouw markt.

https://www.nvm.nl/media/...bouw-1e-kwartaal-2023.pdf

Mooie grafieken over huizen/projecten die uit de verkoop genomen worden, verschillen in meterprijzen tussen bestaan en nieuwbouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopie035
Joosie200 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:22:
Flinke regionale verschillen wel. Mijn regio
Prijsontwikkeling t.o.v. een jaar eerder: -3,3 procent

Verkochte woningen
Aantal verkocht: 583 woningen
Ontwikkeling verkopen t.o.v. een jaar eerder: -1,1 procent

Ik vind 3.3% nou niet echt noemenswaardig na 2 jaar 20% YoY.

En dan het aanbod:
Aanbod te koop staande huizen
118,4 procent meer dan in Q1 2022

Wss vooral in de categorie 250k - 500k - 1 miljoen want ik zoek al een jaar lang tot 200k en daar komt maar mondjesmaat wat voorbij. Dus tja daling sinds 10 jaar valt in het niet tov de absurde stijging 2019-2021 en rentestijging in 1 jaar. Ik merk weinig van die enorme aanbodtoename en eveneens tot 250k weinig van prijsdalingen.
3.5% prijsdaling plus een inflatie van 12% betekent wel dat een huis 15.5% goedkoper geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Conrado schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:32:
[...]

Ik denk ik.. de gemeente vond een woz stijging van 2021->2022 van 20% wel logisch, terwijl de woz van 1-1-2021 al de verkoopprijs van het huis hier tegenover (exact dezelfde, maar mét uitbouw van 15m2) van eind 2021 was.. dus de woz van 1-1-2022 zou volgens de gemeente daar 20% boven liggen..
Echt onzin m.i

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 06-04-2023 11:05 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik begrijp de data niet helemaal van NVM. Of ik kan het niet plaatsen.
Mijn regio (arnhem-nijmegen):
Transactieprijs q1 2023 tussenwoning 311K.
Vraagprijs q1 2023 tussenwoning 361K.
Vraag-verkoopprijs verschil 0.0% q1 2023 tussenwoning. Ik zie nu toch een flink groter verschil tussen vraagprijs en gemiddelde transactieprijs? Gaat Q2 een -10% vraag-verkoopprijs laten zien?

Dsommige vraagprijzen zijn fors gestegen. Vooral tussenwoningen +16.9%-jr!!!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Ook Funda woningwaarde-update gehad. De absolute waarde geef ik niet zoveel om, bij mijn vorige huis was dat 20% te hoog, maar de trend vind ik wel altijd interessant. Die geeft voor afgelopen maand een +2,8% aan voor mijn huis in Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

De gemiddelde transactieprijs per m2 van mijn woning (en de vorige die we verkochten - zelfde segment) is j-j met 8,8% gedaald. Vind dat nog meevallen. Had het idee dat er zeker 10-15% af was (hetgeen overboden werd in 2022).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2023 11:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Zouden er in de huidige markt nog kopers zijn die meer willen bieden dan de meest recente WOZ waardebeschikking van die woning , die dus de woningwaarde van 15 maanden geleden op 1 januari 2022 weergeeft (ervan natuurlijk van uitgaande dat tussen 1 januari 2022 en heden niks aan de woning is toegevoegd / wezenlijk veranderd) ?
Ik vraag dat af om dat er wel legio verkopers zijn die hun bestaande woning nu nog voor een prijs boven de meest recente WOZ waarde van 1 januari 2022 in de verkoop zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Cruiseganger schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:29:
Zouden er in de huidige markt nog kopers zijn die meer willen bieden dan de meest recente WOZ waardebeschikking van die woning , die dus de woningwaarde van 15 maanden geleden op 1 januari 2022 weergeeft (ervan natuurlijk van uitgaande dat tussen 1 januari 2022 en heden niks aan de woning is toegevoegd / wezenlijk veranderd) ?
Ik vraag dat af om dat er wel legio verkopers zijn die hun bestaande woning nu nog voor een prijs boven de meest recente WOZ waarde van 1 januari 2022 in de verkoop zetten.
Tja wat zegt de WOZ...

Onze woning is in Mei 2022 verkocht voor 140K meer (31%) dan wat de WOZ 01 jan 2022 aangeeft.
De meeste woningen bij ons zijn nog steeds meer waard dan de WOZ op 01 jan 2022.

Ik zou me niet blindstaren op de WOZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Draakje5 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:04:
Ik begrijp de data niet helemaal van NVM. Of ik kan het niet plaatsen.
Mijn regio (arnhem-nijmegen):
Transactieprijs q1 2023 tussenwoning 311K.
Vraagprijs q1 2023 tussenwoning 361K.
Vraag-verkoopprijs verschil 0.0% q1 2023 tussenwoning. Ik zie nu toch een flink groter verschil tussen vraagprijs en gemiddelde transactieprijs? Gaat Q2 een -10% vraag-verkoopprijs laten zien?

Dsommige vraagprijzen zijn fors gestegen. Vooral tussenwoningen +16.9%-jr!!!...
Ik denk dat voor het vraag-verkoopprijs verschil alleen de vraagprijzen van de huizen die verkocht zijn worden meegenomen.

Voorbeeld:
Huis 1, vraagprijs 400k
Huis 2, vraagprijs 500k
Huis 1 wordt verkocht voor 400k.
Huis 2 wordt niet verkocht.

Gemiddelde verkoopprijs: 400k
Gemiddelde vraagprijs: 450k
Verschil vraag-verkoopprijs: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Als ik bij ons eigen huis kijk, is de waarde waarvoor soortgelijke huizen worden verkocht nog steeds 40-50% meer dan de WOZ-waarde. Nu weet ik niet waarom de WOZ niet harder omhoog gaat, maar ik zie die huizen voorlopig dus echt niet voor de WOZ-waarde van de hand gaan. De WOZ is dan een leuke richtlijn, maar zeker niet altijd representatief.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 07:47
Jopie035 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:36:
[...]

3.5% prijsdaling plus een inflatie van 12% betekent wel dat een huis 15.5% goedkoper geworden is.
Dat lijkt me niet. Want de salarissen zijn niet meegestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Compuhair schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:51:
[...]

Dat lijkt me niet. Want de salarissen zijn niet meegestegen.
De Maart 2023 inflatie YoY was 'slechts' 4.4%.
We weten allemaal hoeveel de CAO lonen gemiddeld zijn gestegen, dat is meer dan de inflatie van 4.4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:59:
[...]

De Maart 2023 inflatie YoY was 'slechts' 4.4%.
We weten allemaal hoeveel de CAO lonen gemiddeld zijn gestegen, dat is meer dan de inflatie van 4.4%.
Niet overal... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 18:38
Willen is niet de vraag. Moeten, eerder. Huis wat wij gekocht hebben heeft een Woz waarde (2023) van 332.000, stond te koop voor 350.000 en wij hebben 380.000 geboden. Hangt er vanaf welke prijsklasse je zoekt. Tussen 3 en 4 ton is het nog steeds knokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
De WOZ waarde is maar een beetje een schatting uit de losse pols wat een huis waard is. Een beetje alsof je nu aan het KNMI vraagt wat de temperatuur over een maand, op 6 mei, om 12.45 uur gaat zijn. Dat kunnen ze best een beetje voorspellen, maar heel precies gaat het niet zijn.

De gemeente houdt er geen rekening mee of een huis volledig afgeleefd is, of juist recent compleet gerenoveerd met mooi energielabel. Bovendien heeft de gemeente er baat bij de WOZ een beetje laag te houden, dat voorkomt een hoop gedoe en kosten als mensen anders bezwaar maken.

Als ik naar de WOZ van mijn huis kijk op 1 januari 2022, zou ik er niet over peinzen het daarvoor te koop te zetten, de WOZ ligt zo'n 60k lager dan verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de afgelopen paar maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SL104 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:46:
[...]

De WOZ waarde is maar een beetje een schatting uit de losse pols wat een huis waard is. Een beetje alsof je nu aan het KNMI vraagt wat de temperatuur over een maand, op 6 mei, om 12.45 uur gaat zijn. Dat kunnen ze best een beetje voorspellen, maar heel precies gaat het niet zijn.
Eerder andersom. Beste KNMI. Hier heb je wat data tussen september en maart, in enigzins vergelijkbare gebieden. Kijk jij mij vertellen wat de omstandigheden bij mij waren op 1 januari?

Dan kan je enigszins in de buurt komen maar het is geen exacte wetenschap, enkel een benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:40
lol, iemand wel eens aan NVM teruggekoppeld dat hun standaard-rapportjes wat fouten bevatten? Kijk bijv deze:

https://www.nvm.nl/media/...erzicht-regio-utrecht.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbKtVwBitt2Eu10c79mH3dbyhPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcupO3zbrxqEKYwufg6vxMcT.png?f=user_large

er staat bij alle tabellen "totaal" terwijl het duidelijk om gemiddeldes gaat bij ongeveer de helft van de tabellen. Dat is een beetje vreemd wat mij betreft, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:41
Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:36:
[...]

Waarom denk je dat dat nog zo lang gaat duren voor we de ellende er van gaan zien?
Volgens mij is dit nu acuut al een probleem van projecten die niet doorgaan en huizen die niet verkocht worden.
Eens, die ellende zien we nu al. En vooral de projectontwikkelaars en aannemers etc. Ik bedoelde alleen dat mensen die bijvoorbeeld nú een huis zouden kopen (nieuwbouw) daar pas over 2 jaar zouden gaan wonen. Mensen die 2 jaar geleden hebben gekocht gaan er nu in, etc. Dus over een paar jaar zouden normaal een hele groep mensen doorschuiven naar nieuw opgeleverd woningen maar dat gaat dan niet of nauwelijks door. En dat duurt dan weer een paar jaar tot de boel weer aangeslingerd is (en die woningen worden opgeleverd. Maar dat is even mijn onderbuik-rationale hoor, heb er geen studie van gemaakt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 06-04-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
In Amsterdam kon een projectontwikelaar in een nieuwe wijk in Noord ( Elzenhagen) 105 koopwoningen niet meer slijten door de sterk veranderde omstandigheden. Om de boel aan de gang te houden , en nu de kavel al wel bouwrijp door Grondbedrijf was opgeleverd ,heeft de wethouder toestemming gegeven om er nu maar een programma van 105 Sociale huurwoningen van te maken. De inkomstenderving van grondopbrengsten voor de gemeente Amsterdam is schat ik snel €10 miljoen nu in de Amsterdamse situatie voor elke nieuwe sociale huurwoning maar standaard €15.000 voor de grond hoeft te worden afgetikt it.t tot residuele grondwaarde die normaal moet worden betaald. De wethouder denkt het nu misgelopen bedrag aan grondinkomsten later in het woningbouwprogramma in deze wijk weer te kunnen „terugverdienen“. Dit laatste is volgens mij whistfull thinking maar ik denk dat dit vooral een signaal richting „Den Haag“ is om ook snel vanuit het Rijk onorthodoxe maatregelen te nemen om de woningproductie aan de gang te houden ook al kost dit veel geld !

https://www.nul20.nl/meer...wbouwwijk-elzenhagen-zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:03:
[...]

Eens, die ellende zien we nu al. En vooral de projectontwikkelaars en aannemers etc. Ik bedoelde alleen dat mensen die bijvoorbeeld nú een huis zouden kopen (nieuwbouw) daar pas over 2 jaar zouden gaan wonen. Mensen die 2 jaar geleden hebben gekocht gaan er nu in, etc. Dus over een paar jaar zouden normaal een hele groep mensen doorschuiven naar nieuw opgeleverd woningen maar dat gaat dan niet of nauwelijks door. En dat duurt dan weer een paar jaar tot de boel weer aangeslingerd is (en die woningen worden opgeleverd. Maar dat is even mijn onderbuik-rationale hoor, heb er geen studie van gemaakt ;)
Nieuwbouwprojecten wordt nu ook niet verkocht omdat mensen bang zijn dat ze niet genoeg voor hun huidige huis gaan krijgen over 2 jaar, als de nieuwbouw opgeleverd gaat worden. Alleen de nieuwbouw die dus al gebouwd is zal nog wel redelijk verkopen de aankomende tijd, maar projecten die nog gedaan moeten worden liggen nu praktisch stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben gewoon onze woning een jaar geleden verkocht en zijn gaan huren. En zo vele van ons project met ons. Het is echt niet dat er niks te vinden is kwa particuliere huur en dat je in je huidige woning moet wachten op nieuwbouw..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:59:
Wij hebben gewoon onze woning een jaar geleden verkocht en zijn gaan huren. En zo vele van ons project met ons. Het is echt niet dat er niks te vinden is kwa particuliere huur en dat je in je huidige woning moet wachten op nieuwbouw..
Maar het zijn wel extra drempels, 2 keer verhuizen, extra huurkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45
Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:03:
[...]

Maar het zijn wel extra drempels, 2 keer verhuizen, extra huurkosten.
Precies dat. Mijn nieuwbouwwoning is, als we geluk hebben, eind 2024 klaar maar ik zit er écht niet op te wachten om met mijn hele gezin en bijbehorende geitenbende in zo’n korte tijd twee keer te moeten verkassen. Dan maar de gok wagen en afwachten wat er gaat gebeuren.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SL104 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:46:
[...]
De gemeente houdt er geen rekening mee of een huis volledig afgeleefd is, of juist recent compleet gerenoveerd met mooi energielabel. Bovendien heeft de gemeente er baat bij de WOZ een beetje laag te houden, dat voorkomt een hoop gedoe en kosten als mensen anders bezwaar maken.
Ik heb na aankoop een vragenlijst ontvangen van de gemeente over de staat van het huis, of bv de keuken nieuw is of vervangen moet worden en overige vragen over paar a4tjes. Dat tbv woz waardebepaling.
(Ik weet het niet precies meer wat er allemaal gevraagd wordt want was eerst een de la terecht gekomen. Later nog een ontvangen als herinnering. Ik betaal aan ozb 220/jaar is en als het iets meer of minder is kan me dat weinig schelen (is het elders veel duurder met die bedrijfjes die maar al te graag bezwaar voor je maken? Wat een onzin als het dan 200 wordt terwijl ze die kosten doorrekenen aan de gemeente die het van je belastinggeld betaald..)).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Huizenprijzen zijn nu toch wel serieus aan het dalen.

Gemiddeld werd 394.000 euro betaald voor de bijna 28.500 bestaande woningen die NVM-makelaars in januari, februari en maart 2023p verkochten.

Op het hoogtepunt in het tweede kwartaal van 2022 werd nog gemiddeld 450.551 betaald.

Uiteraard is dat niet zo één op één te vergelijken omdat het aantal woningen, en het type woning hieruit niet op te maken valt.

Wat we wel kunnen concluderen is dat de gemiddelde transactieprijs al ruim 12% gedaald is ten opzichte van het hoogtepunt.

We zitten nu volop in de markt. Ook bij de open huizen dag veel bezocht en we worden constant nagebeld door makelaars, terwijl we echt niet bovenaan de bezoekregisters stonden.

Ook hebben verkopers al een ruim lager bod dan hun vraagprijs bij ons geaccepteerd. Helaas kwamen er voor ons onaanvaardbare gebreken aan het licht en hebben we voorbij laten gaan. Woning staat nog steeds te koop voor dezelfde debiele vraagprijs.

Geen haast, ik wacht even rustig verder tot het nog wat zakt. Dit is alleen nog maar onder druk van de renteverhogingen.

De crisis die zich nu in de banken wereld manifesteert, en weer tot creditcrunch (en dus economische malaise) kan gaan leiden gaat nog olie op dat vuur gooien.

Het worden interessante tijden voor kopers, dit en volgend jaar! Cash is king voorlopig! Zeker in het segment 500k+

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
Draakje5 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:59:
DAt zal denk ik ook wel van de regio afhangen, maar de nieuwe regels zullen het aanbod wel snel doen slinken. Als particuliere verhuurder is het maar afwachten of je volgend jaar geen verlies maakt op het verhuren van de woning. Dus die zullen nu ook wel verkopen als er iemand uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 03:10
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:49:
[...]

DAt zal denk ik ook wel van de regio afhangen, maar de nieuwe regels zullen het aanbod wel snel doen slinken. Als particuliere verhuurder is het maar afwachten of je volgend jaar geen verlies maakt op het verhuren van de woning. Dus die zullen nu ook wel verkopen als er iemand uit gaat.
Met het mogelijke op het verbod op tijdelijke huurcontracten zijn mensen die wachten op hun nieuwbouwhuis natuurijk wel weer interessant voor sommige verhuurders. Hele grote kans dat die mensen na ca 1 a 2 jaar weer vertrekken..

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
big bang schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:51:
[...]

Met het mogelijke op het verbod op tijdelijke huurcontracten zijn mensen die wachten op hun nieuwbouwhuis natuurijk wel weer interessant voor sommige verhuurders. Hele grote kans dat die mensen na ca 1 a 2 jaar weer vertrekken..
Maakt weinig uit als je geen winst meer maakt met de verhuur, dan kan je beter verkopen.
Denk dat er veel verhuurders de markt uit gaan stappen door de gestegen rente en de maximalisatie van de huur en andere belastingregels die meer gaan kosten.
Alleen grote investeerders zullen in die markt nog blijven zitten omdat die geen financieringskosten hebben. Dus dan kan het nog een keuze zijn als portfolio diversificatie.

Kennis die veel verhuurd en dat deels financeert heeft het me voorgerekend.
5% rente vaak 2% aflossing, 1% verzekering Dan moet je dus al 8% van de woningwaarde aan jaarhuur vragen en dan heb je nog 0 cashflow voor jezelf.
Het puntensysteem geeft je ongeveer 5-6% van de woningwaarde aan huur per jaar.
En dan loop je nog risico van leegstand, niet betalende huurders, vernieling, waarde daling van het pand.

[ Voor 28% gewijzigd door Shadowhawk00 op 07-04-2023 17:16 ]

Pagina: 1 ... 249 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg