Blik1984 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Mijn ervaring: Meestal heb je een projectaannemer voor de badkamer waarmee je wijzigingen in de standaard badkamer (en soms ook standaardkeuken) kan bespreken. Vervolgens wordt je gigantisch genaaid met belachelijke offertes voor iedere kleine wijziging, maar vaak is de standaard badkamer slopen niet perse veel goedkoper, dus trek je uiteindelijk maar de portemonnee.
Het niveau qua badkamer is wel echt anders per project, waar ik uiteindelijk heb gekocht was echt sociale woningbouwniveau en niet om aan te gluren, uiteindelijke meerkosten om alles te wijzigen waren 17k. Andere projecten waarvoor we waren uitgeloot hadden een veel hoger basisniveau met al fatsoenlijke tegels, badkamermeubel en spiegel. De meerkosten om daar een wijziging door te voeren zou daar significant minder zijn.
Zelfde ervaring hier. Het nieuwbouwproject had al een standaard keuken, badkamer en toilet. Je kon wel casco kiezen maar dan kreeg je geen geld voor terug. Ik was daarom na berekening niet per se goedkoper als ik casco zou nemen dan wanneer ik de dure opties koos van de aannemer. Uiteindelijk heb ik de dure opties gekozen (lees: vrij standaard wijzigingen die overpriced waren).
Ter illustratie (fictieve bedragen):
Keuze 1:
Woningprijs 100k (inclusief keuken t.w.v. 10k)
Upgrade: 10k
Totale kosten: 110k
Keuze 2:
Woningprijs 100k (casco)
Keuken ergens anders bestellen: 15k
Totale kosten 115k
Keuze 3:
Woningprijs 100k (inclusief keuken t.w.v. 10k)
Oude keuken eruit halen en op marktplaats verkopen: gedoe en 5k terug
Keuken ergens anders bestellen: 15k
Totale kosten 110k
Zoals je kunt zien zijn dure upgrades van de aannemer het goedkoopst en het minste gedoe. Met dit trucje van aannemers houden ze klanten binnen. Ik vind het onethisch en op het randje van illegaal maar wie ben ik. Eigenlijk zou je het geld van die keuken/badkamer/toilet terug moeten krijgen als je casco neemt.
In een goed functionerende woningmarkt kan je zeggen koop dan niet de woning en koop een andere woning van een aannemer waar casco (met terugbetaling) wel mogelijk is. Maarja... welke woning dan? Er waren vorig jaar niet echt alternatieven... Ik hoop dat de aannemers weer een beetje normaal gaan gedragen wanneer de vraag opdroogt.
[
Voor 20% gewijzigd door
BlauweLucht op 29-03-2023 16:10
]