Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 243 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.812.436 views

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:44
Napo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Het is goed dat je het punt ziet ;)

Alle nadelen die je opnoemt zijn redelijk direct uitwisselbaar voor zowel autogebruik als OV-gebruik. Is het beide perfect? Nee, maar dat is vrijwel niets in relatief dichtbevolkte gebieden. De rant op het OV en het verheerlijken van autogebruik - en andersom net zo goed - is niet heel constructief. Beiden hebben voor- en nadelen.
Dat is zeker waar, ik ben ook iets bias op autobezit, ik wil niet meer zonder maar woon dan ook niet in de grote stad, ik werk wel echter in Amsterdam. Overigens ervaar ik weinig agressie in het verkeer naar mij gericht, en als het zo is, laat lekker gaan! Grote kans dat je zo iemand niet meer tegenkomt. Soms vind ik het ook gewoon vermakelijk!

offtopic:
Een tijdje geleden zal ik wat verder op de snelweg een oprit dat verder ook een afrit is, een audi die de afrit wilde pakken en een BMW die de snelweg opwilde, beide richting aan, beide wilde niet inschikken en bleven halsstarrig naast elkaar rijden tot beide de op en afrit gemist hadden, sorry maar daar moest ik erg om lachen. En erg cliche dat het om een Audi en BMW ging. :+
Zoals zo vaak aangehaald, kostenplaatje wordt compleet anders. Een woning die ze wegzetten voor 300k zonder parkeerplek of diezelfde woning voor 350k met parkeerplek. Ondergronds een parkeerplek bouwen is een kostbare activiteit, zeker de relatieve prijs voor een goedkopere woning.
Als jij een nieuwbouwwoning kan vinden in de grote stad voor 300K zou het een wonder zijn :+

De meeste gaan al over de 650K heen, dan is 50K meer ineens niet veel meer.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Dat snap ik niet want de meeste mensen die in die buurten wonen hebben niet eens een auto. Het meeste autobezit in bijv. Amsterdam zijn de wijken buiten het centrum. Ik kom vaak in Amsterdam Centrum en ik zie stuk minder autoverkeer dan in Oost, en Zuid en Nieuw West. In Haarlem idem dito, enkel de wijken buiten het centrum hebben redelijk wat autoverkeer, nu moet ik zeggen dat Haarlem centrum niet heel groot is, maar toch. Sowieso als ik de steden herinner waar ik geweest ben zie ik weinig verkeer in de centra, dus hoe groot is het probleem in de binnensteden vraag ik mij af.
Oorzaak gevolg?

Wijken die niet bemeten zijn op veel autos zullen vaak ook niet veel autos hebben. Door onmogelijkheid tot parkeren (vergunningtechnisch of aantal parkeerplaatsen) en dus de nadelen die het autobezit met zich meenemen.
spijkerhoofd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Als jij een nieuwbouwwoning kan vinden in de grote stad voor 300K zou het een wonder zijn :+

De meeste gaan al over de 650K heen, dan is 50K meer ineens niet veel meer.
Laten we gemakshalve uitgaan van een prijs van 5k de m2. Wil je dan een woning van 130m2 zonder parkeerplaats, 130m2 met parkeerplaats voor 50k meer, of een woning van 120m2 met parkeerplaats.

Keuzes, keuzes, keuzes.
Masvic schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Dit soort domme dingen roep je alleen als je in een grote stad woont.
offtopic:
Gelukkig zijn er legio aan argumenten die aangehaald worden waar men over kan discusseren. Deze post is nu enkel op de man zonder effectief enige inhoud. Daarnaast heb je geen idee waar ik woon of heb gewoond en derhalve welke ervaringen ik heb met het wel of niet hebben van een auto in en buiten steden alsmede afhankelijkheid van openbaar vervoer.

[ Voor 16% gewijzigd door Napo op 12-03-2023 13:19 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:38
spijkerhoofd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Dat snap ik niet want de meeste mensen die in die buurten wonen hebben niet eens een auto. Het meeste autobezit in bijv. Amsterdam zijn de wijken buiten het centrum. Ik kom vaak in Amsterdam Centrum en ik zie stuk minder autoverkeer dan in Oost, en Zuid en Nieuw West.
En wat is hier de oorzaak en wat het gevolg...? Juist doordat parkeren in Amsterdam duur en moeilijk is en er wachtlijsten zijn voor een vergunning helpt eraan mee dat het autobezit in het centrum laag is. En dat werkt twee kanten op, mensen die met een auto (of twee);in Amsterdam willen wonen, zullen niet zo snel in het centrum zoeken.

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Ik dacht dat er ook middenhuur zou komen. Ik zou t top vinden hoe eerder t af, is beetje met mn bootje de gracht afbuigen richting de munt.
Laat ik het anders zeggen, de prijs per m2 zal waarschijnlijk hoog zijn. Als ze het hebben over "comfortabele tweekamerappartementen, met gemiddeld 55 m2 woonoppervlak", dan vrees ik het ergste.

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Galaxy tower bouw ligt inmiddels ook stil. Dadelijk allemaal steigers en kranen maar 0 activiteit.
Tsja, ruzie.
https://www.duic.nl/algem...in-juridische-procedures/

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 18:55
Napo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Het verheerlijken van autobezit en autorijden :+

Onderbouw dan ook waarom je dat vindt de volgende keer aub. Voor nu is deze discussie off-topic zie > tweakduke in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 12-03-2023 15:38 ]

• Rubbergrover1
Masvic schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Bijna net zo dom als een rant tegen ov in het algemeen, los van woonlocatie en leefomstandigheden.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:11
En er zit een groot verschil tussen geen auto bezitten maar wel een auto bezitten alleen niet recht voor de deur parkeren. Als je een keuze had wat is dan je keuze? Kies je voor parkeren bij de voor- of achterdeur met uitzicht op een grijze betonplaats? Of kies je voor parkeren aan de rand van de wijk in een parkeergarage? Die 24/7 beveiligd wordt en dankzij inkoopvoordeel goedkoper kunt laden? De centrale parkeergarage kan tevens meerdere faciliteiten bevatten zoals een supermarkt. De woonwijk zelf is een rustige, groene oase met inheemse bomen en platen die een habitat vormt voor mens en dier.

De hele westelijke wereld heeft de autocultuur omarmd. Enerzijds een prachtige uitvinding die je alle “vrijheid” geeft en het productieproces van een auto is fascinerend. Alleen de gevolgen zijn desastreus voor de leefomgeving wanneer de auto het massa vervoermiddel is voor de burger. veel extra verkeersdoden, milieuvervuiling, geluidsoverlast, slechte luchtkwaliteit, dichtslibbende steden etc. De nadelen wegen bijna niet op tegen de voordelen. Onder neoliberaal beleid is OV-gebruik jarenlang ontmoedigd en vooral verafschuwd. En eerlijk is eerlijk in een bus stap ik ook niet vrijwillig in. “Wij” staan voor de opgave voor het bouwen van bijna een miljoen woningen voor 2030. Rücksichtlos bouwen die de autocultuur bevordert zoals we de laatste decennia deden, lijkt mij niet de oplossing. Dus de welbekende VINEX-locaties maar ook de vele uitbreidingen bij elk willekeurig k*tdorpje volgepropt met van die afzichtelijke Groothuisbouw McMansions of equivalent. Een beter idee is vol inzitten op werken op fietsafstand en autogebruik ontmoetingen en niet meer bouwen buiten de straal van 1km vanaf een HOV-punt. Alleen hoe krijg je de mensen zover? Dat gaat prima in een selectief aantal progressieve steden maar ik betwijfel als een groot deel van mensen in de rest van Nederland, angstig voor elke verandering, hier bereidwillig voor zijn.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Autonoesis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:38:
En er zit een groot verschil tussen geen auto bezitten maar wel een auto bezitten alleen niet recht voor de deur parkeren. Als je een keuze had wat is dan je keuze? Kies je voor parkeren bij de voor- of achterdeur met uitzicht op een grijze betonplaats? Of kies je voor parkeren aan de rand van de wijk in een parkeergarage? Die 24/7 beveiligd wordt en dankzij inkoopvoordeel goedkoper kunt laden? De centrale parkeergarage kan tevens meerdere faciliteiten bevatten zoals een supermarkt.
Handig die supermarkt in de parkeergarage 3 km bij je huis vandaan, dan hoef je je boodschappen niet eens in de auto te laden en kan je er zo mee naar huis lopen :F
Nog meer ideeen?

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:11
RemcoDelft schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Handig die supermarkt in de parkeergarage 3 km bij je huis vandaan, dan hoef je je boodschappen niet eens in de auto te laden en kan je er zo mee naar huis lopen :F
Nog meer ideeen?
Dat is het voordeel van kavels van 15 meter breed >:)

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:12
Autonoesis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:38:
Dat gaat prima in een selectief aantal progressieve steden maar ik betwijfel als een groot deel van mensen in de rest van Nederland, angstig voor elke verandering, hier bereidwillig voor zijn.
Zou het wellicht ook kunnen dat de rest van Nederland niet zozeer bang is voor elke verandering, maar het gewoon een volstrekt onzalig plan vinden op basis van feitelijke argumenten?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Het bezit van een auto en het gebruik daarvan is hier off-topic. Verder past de discussie beter in Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden

Graag weer on-topic dus :)

Tweakers Discord

• spijkerhoofd
*knip*
Zie bovenstaande modbreak.

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 12-03-2023 15:35 ]

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Gaat hard met grote projecten die stilvallen en-of niet van de grond komen. In Almere ook recent weer een erbij.
https://www.omroepflevola...igert-contract-te-tekenen

Ook recent, Zaanstad https://www.omroepflevola...wil-ruimte-voor-industrie

[ Voor 13% gewijzigd door Jopie035 op 12-03-2023 18:24 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Reactie weg? Zie de modbreak die werd gemist: tweakduke in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

Tweakers Discord

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jopie035 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Gaat hard met grote projecten die stilvallen en-of niet van de grond komen. In Almere ook recent weer een erbij.
https://www.omroepflevola...igert-contract-te-tekenen
Humor een eigenlijk wel. Bedrijf 'wint' een aanbesteding en is daar vervolgens niet blij mee (begrijpelijk).
Hoe snel kan het gaan! :D Vind het trouwens wel een interessante casus, vziw schrijven aanbestedingsregels niks voor indien een partij de keutel intrekt.

Ken uit mijn omgeving ook projecten die niet doorgaan. Boeren krijgen hun landje weer terug :).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2023 21:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42
Projecten die vertragen na tekenen KAO door kopers vanwege financiele onenigheid tussen vanWonen en een aannemer (meegemaakt) en vanWonen die in de clinch ligt met de gemeente zoals ik hierboven lees na winnen van een aanbesteding.
vanWonen lijkt er goed in te zijn niet helemaal doordacht afspraken te maken. Of juist wel...
Hopelijk doen ze allemaal een beetje water bij de wijn in de jaren die komen gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 13-03-2023 07:07 ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Draakje5 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:07:
Projecten die vertragen na tekenen KAO door kopers vanwege financiele onenigheid tussen vanWonen en een aannemer (meegemaakt) en vanWonen die in de clinch ligt met de gemeente zoals ik hierboven lees na winnen van een aanbesteding.
vanWonen lijkt er goed in te zijn niet helemaal doordacht afspraken te maken. Of juist wel...
Hopelijk doen ze allemaal een beetje water bij de wijn in de jaren die komen gaan.
Kan je als koper dan niet ook gewoon gaan eisen dat ze het contract nakomen. Dat ze een probleem met hun sub-contractors hebben is natuurlijk niet jou probleem als koper.

Blijkbaar zijn er nog best wat cowboys in deze markt die de laatste jaren makkelijk winst hebben kunnen maken en nu het moeilijk word door de mand vallen. Net zoals de makelaars die er ineens heel veel waren want het was makkelijk verdienen.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-11 23:41
Staatsrente neemt weer een flinke duik. Inmiddels 2,65% voor de 10j NL staat. Ik zie geen enkele andere aanleiding dan onrust in de VS, het eerder genoemde faillissement van een tweetal banken daar.

Nu hopen dat de Nederlandse geldverstrekkers er nog zin in hebben, want dan liggen er zeker renteverlagingen in het vooruitzicht.

Of dit is een voorbode dat de pleuris uitbreekt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 15:02
Sport_Life schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Humor een eigenlijk wel. Bedrijf 'wint' een aanbesteding en is daar vervolgens niet blij mee (begrijpelijk).
Hoe snel kan het gaan! :D Vind het trouwens wel een interessante casus, vziw schrijven aanbestedingsregels niks voor indien een partij de keutel intrekt.

Ken uit mijn omgeving ook projecten die niet doorgaan. Boeren krijgen hun landje weer terug :).
Wij krijgen ook gewoon tenders die teruggetrokken wordt nadat partijen hebben ingeschreven. Dan heb je er al 5 x 50-100k inzitten als inschrijvers.

Die halen de krant niet. Dan is het ook jammer en tot ziens. Volgende keer beter joh. ;w

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Shadowhawk00
Laapo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:12:
Staatsrente neemt weer een flinke duik. Inmiddels 2,65% voor de 10j NL staat. Ik zie geen enkele andere aanleiding dan onrust in de VS, het eerder genoemde faillissement van een tweetal banken daar.

Nu hopen dat de Nederlandse geldverstrekkers er nog zin in hebben, want dan liggen er zeker renteverlagingen in het vooruitzicht.

Ja de FED wil wel proberen paniek tegen te gaan, het zijn maar kleine banken daar maar sentiment doet veel in de markt natuurlijk.

Overigens vind ik wel dat er snel dingen als off-topic aangemerkt worden. Ok we draven soms een stukje door maar de huizenmarkt is natuurlijk afhankelijk van veel factoren.
Je kan niet zomaar een woonwijk ergens in een weiland-bos planten en dan zeggen er zijn huizen.
Financiering is nodig maar ook infra, en zeker infrastructuur kost weer ruimte die ergens vandaan moet komen en waar mensen bezwaar tegen kunnen indienen.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:43:
[...]
Je kan niet zomaar een woonwijk ergens in een weiland-bos planten en dan zeggen er zijn huizen.
Financiering is nodig maar ook infra, en zeker infrastructuur kost weer ruimte die ergens vandaan moet komen en waar mensen bezwaar tegen kunnen indienen.
Daarvoor zijn aparte discussies (zie de huisregels). Dus hoewel het zeker factoren die in van belang zijn voor de ruimtelijke ordening, en ze ook wel benoemd kunnen worden, zijn ze voor de discussie over de huizenmarkt minder van belang. En kan een uitgebreide discussie hierover beter in een ander topic.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:01
Hier in de omgeving zijn er ook projecten die ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Niet omdat de omgeving totaal ongewild is, maar vooral omdat je weinig krijgt voor je centen, dus iedereen vindt de huizen (veel) te duur die men wil bouwen. Zo'n mooie wijk met 10 rijtjes woningen voor (relatief) lage aanschaf en 50 dure vrijstaande huizen en 2 onder 1 kappers (geschakelde garage). Die 10 woningen zijn al weg, van de 50 huizen zijn er wel al 5 verkocht in een halfjaar tijd (of langer).

Ik denk ook dat op die vlakken (nieuwbouw) een tijd was waarin het 'niet op kon' want alle huizen werden duurder/ leverden meer op. Men kon dus hoog in de boom gaan zitten en dat lijkt nu minder het geval te zijn. (dat naast stikstofregels e.d., dat is in die wijk niet van toepassing).

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Laapo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:12:
Het gaat inderdaad spannend worden. 2 relatief kleine banken in de VS vallen om; de vraag is of het daar bij blijft of dat er meer mee gaat. De FED-oplossing lijkt duidelijk: de staat zal het wel betalen, kortom: meer gratis geld bijprinten.

En dat maakt de tweedeling alleen maar lastiger: rente verhogen om inflatie in te dammen, of rente verlagen om te voorkomen dat er meer banken de rente niet meer kunnen betalen...

Optie 2 zorgt uiteindelijk voor lagere hypotheekrentes en hogere salarissen en dus fors hogere huizenprijzen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Het gaat inderdaad spannend worden. 2 relatief kleine banken in de VS vallen om; de vraag is of het daar bij blijft of dat er meer mee gaat. De FED-oplossing lijkt duidelijk: de staat zal het wel betalen, kortom: meer gratis geld bijprinten.

En dat maakt de tweedeling alleen maar lastiger: rente verhogen om inflatie in te dammen, of rente verlagen om te voorkomen dat er meer banken de rente niet meer kunnen betalen...

Optie 2 zorgt uiteindelijk voor lagere hypotheekrentes en hogere salarissen en dus fors hogere huizenprijzen.
Voorlopig speelt dit alleen in de VS dus dat zal wel meevallen hier. Het is niet alsof er een grote bank omvalt en andere banken er last van hebben alle deposito's zijn door de Overheid gegarandeerd.

Lagere rente en dus effectief gratis geld is heel onverstandig. Het zorgt alleen maar voor nog hogere schulden en nog lagere rendementen op pensioengelden. Je schuift het probleem naar voren toe waarbij de jongere generatie het grootste probleem heeft. De ouderen verliezen op hun pensioen wat ze op hun huis verdienen.

• Masvic
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Voorlopig speelt dit alleen in de VS dus dat zal wel meevallen hier.
Hahaha

Scroll aub terug naar 2007 in dit topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLf0ow5hSm1p19of-yYbKufcA5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kMSPwsfK4Vrhae0yfiighkEo.png?f=user_large

Wheels are coming off. Wat gebeurt er als de centrale bank inflatie niet kan bestrijden omdat er dan bedrijven omvallen?

• Shadowhawk00
Masvic schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:45:
[...]

Hahaha

Scroll aub terug naar 2007 in dit topic

[Afbeelding]

Wheels are coming off. Wat gebeurt er als de centrale bank inflatie niet kan bestrijden omdat er dan bedrijven omvallen?
Ach dat zien we dan wel weer, misschien iets voor een nieuw topic, wat gaan we doen als de inflatie hoog blijft. Overigens kan de EU zijn eigen rentebeleid bepalen dus een lage rente in de VS hoeft niet te betekenen lage rente in de EU. Hoewel we vaak wel kiezen voor het belang van de VS boven het belang van de EU.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-03-2023 14:49 ]

• Masvic
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Ach dat zien we dan wel weer, misschien iets voor een nieuw topic, wat gaan we doen als de inflatie hoog blijft.
Ga dan niet *snip*lopen roepen dat het wel niet uitmaakt omdat het in de US is, je ziet direct hoe groot de impact op de Europese markt is.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2023 16:14 . Reden: hou het beschaafd ]

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Voorlopig speelt dit alleen in de VS dus dat zal wel meevallen hier.
Alle Westerse economieën zijn zeer sterk met elkaar verweven. Ik reageerde precies op iemand anders die terecht stelde dat de Nederlandse 10 jaars rente daalde, omdat er in de VS een bank om is gevallen.

Edit, grafiekje van @Masvic zegt ruim voldoende ;)
Het is niet alsof er een grote bank omvalt en andere banken er last van hebben en alle deposito's zijn door de Overheid gegarandeerd.
Dat zal per bank verschillen, met de kleine bank die nu omvalt zal het geen forse invloed hebben.

Dat depositogarantiestelsel heeft natuurlijk extra geld drukken tot gevolg en is precies een van de problemen :)
Lagere rente en dus effectief gratis geld is heel onverstandig. Het zorgt alleen maar voor nog hogere schulden en nog lagere rendementen op pensioengelden.
Dat ben ik volledig met je eens. Helaas is het al gebeurd en heeft de burger veel te weinig invloed op dit soort economische keuzes, terwijl ze bijzonder veel impact hebben op de financiële gevolgen voor generaties.
Dit is sowieso een heel dom en kwalijk idee imho...

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 13-03-2023 15:14 ]

• Rubbergrover1
[...]
Wat gebeurt er als de centrale bank inflatie niet kan bestrijden omdat er dan bedrijven omvallen?
Ik zou er niet rouwig om zijn als die bedrijven dan omvallen. Als ze een zodanige afhankelijkheid hebben van de rente, en vooral van de extreem lage rente van de afgelopen jaren, dat ze bij een normaal rentepeil omvallen, dan vind ik het geen gezonde bedrijven.

Vind ik een beetje vergelijkbaar met diverse energieslurpende fabrieken. Moet je die bij stijgende energieprijzen koste wat het kost in leven houden? Of moet je zeggen: pech gehad, hadden ze maar eerder de omslag moeten maken.

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:12:

Dat ben ik volledig met je eens. Helaas is het al gebeurd en heeft de burger veel te weinig invloed op dit soort economische keuzes, terwijl ze bijzonder veel impact hebben op de financiële gevolgen voor generaties.
Is dat niet al 1 groot manco van het systeem. De mensen die er verantwoordelijk voor zijn hoeven geen verantwoording af te leggen aan niemand en als het fout gaat hebben ze er geen last van.
Als burgers zouden we veel meer invloed hierop moeten hebben.

Als we geen invloed hebben op de inflatie en op de waarde van geld dan is het een utopie om te denken dat we invloed hebben op prijzen. Uiteindelijk is de waarde van geld maar fictief en zolang mensen er vertrouwen in hebben, zodra het vertrouwen in geld weg is heeft het geen waarde meer.
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Ik zou er niet rouwig om zijn als die bedrijven dan omvallen. Als ze een zodanige afhankelijkheid hebben van de rente, en vooral van de extreem lage rente van de afgelopen jaren, dat ze bij een normaal rentepeil omvallen, dan vind ik het geen gezonde bedrijven.

Vind ik een beetje vergelijkbaar met diverse energieslurpende fabrieken. Moet je die bij stijgende energieprijzen koste wat het kost in leven houden? Of moet je zeggen: pech gehad, hadden ze maar eerder de omslag moeten maken.
JA en Nee, inderdaad is het geen probleem dat de bedrijven omvallen maar het zorgt wel voor een hoop werkelozen. En veel van die mensen hadden net zo weinig invloed op de koers van het bedrijf dan wij nu op de inflatie. En de mensen die invloed hebben op het beleid die hebben hun schaapjes vaak wel op het droge.

Vind het jammer dat de houding vaak is, "zolang ik er geen last van heb maakt het mij niet uit", dit is geen persoonlijke aanval op iemand hier maar ik zie dit ook vaker IRL voorkomen.
Ik vind dat als er een grote groep mensen bewezen last van heeft dat het een probleem is ongeacht of ik er wel of geen last van heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-03-2023 15:23 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:25
Richh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:12:
[...]

[...]

[...]

Want de gemiddelde burger heeft een betere kijk op rente standen en inflatie dan de centrale banken :X ?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-11 19:08
Het zijn inmiddels drie banken:
Silvergate Bank
Silicon Valley Bank
Signature Bank

Ik denk dat First Republic Bank de volgende wordt, en die is ook wel aardig groot.

Hoe snel dit allemaal kan gaan...

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:12
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:
[...]
Het probleem voor veel bedrijven is niet dat de rente 'hoog' is, maar dat de rente rap stijgt. Een stabiele 5% is een andere 5% dan een 5% die van 0% komt.

Kijk bijvoorbeeld naar de woningmarkt. Daar zit de pijn omdat de markt is ingeprijsd op een lage rente en nog niet voldoende is gecorrigeerd, terwijl de hypotheektente rap gestegen is. Als de hypotheekrente al die jaren (om en nabij) 5% was geweest had je bovenstaand probleem ook niet gehad.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-11 02:03
Alles komt goed mejongeren. Natuurlijk verloop. Hadden we in 2009 2011 en 2014 en 2017 en 2018 ook.

• Shadowhawk00
Mania-92 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Het probleem voor veel bedrijven is niet dat de rente 'hoog' is, maar dat de rente rap stijgt. Een stabiele 5% is een andere 5% dan een 5% die van 0% komt.

Kijk bijvoorbeeld naar de woningmarkt. Daar zit de pijn omdat de markt is ingeprijsd op een lage rente en nog niet voldoende is gecorrigeerd, terwijl de hypotheektente rap gestegen is. Als de hypotheekrente al die jaren (om en nabij) 5% was geweest had je bovenstaand probleem ook niet gehad.
Denk voor de woningmarkt nog een groter probleem, de rentevrije periode gaat een keertje aflopen.
Zullen genoeg mensen zijn die de rente maar 5-10jaar vast hebben gezet. Wat gaan die doen als na 10jaar de rente niet 1% of 8%? Ja ze hebben wat afgelost maar dat gaat wel pijn doen.
8% is geen heel vreemd rentepercentage historisch gezien.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-11 02:03
Requiem19 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Het is uberhaupt vermakelijk om door oude posts te scrollen, vooral als mensen een ‘zekere voorspelling’ doen.

Bij het lezen van oudere posts heb je ongetwijfeld ook genoeg voorspellers gezien die in 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 jaar op jaar de grote crash voorspelden.
True

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Nou, mn bitcoin ramt omhoog, voordeeltje tov de banken die crashen ;) Mn huis afbetalen in sats.

• Richh
sdk1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Want de gemiddelde burger heeft een betere kijk op rente standen en inflatie dan de centrale banken :X ?
Ben ik met je eens hoor :P democratisch oplossen is ook niet altijd een goed plan, zeker niet met dit soort complexere zaken.

Ik weet ook niet zo goed hoe het wél zou moeten werken eigenlijk.

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Ben ik met je eens hoor :P democratisch oplossen is ook niet altijd een goed plan, zeker niet met dit soort complexere zaken.

Ik weet ook niet zo goed hoe het wél zou moeten werken eigenlijk.
Je zou voor dit soort dingen ook een verkiezing kunnen houden op basis van standpunten.
Soort van vragenlijst waarbij je van elk punt 2 keuzes hebt.
Inflatie vs lage rente
Dan kan je je beleid dus wel sturen maar niet direct.

Voor huizen zou je dat op lokaal ( gemeente/regio ) niveau ook kunnen doen.
Dus met
Grondgebonden vs appartementen
Vaste parkeerplaats vs publieke parkeerplaats
Om even 2 voorbeelden te noemen.

Dan ben je democratisch bezig waarbij je gewicht geeft aan een bepaalde keuze.
Is het 50/50 voor grondgebonden vs appartementen dan bouw je beide ongeveer even veel. is het 25/75 dan heb je 3x zo veel appartementen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:25
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Je zou voor dit soort dingen ook een verkiezing kunnen houden op basis van standpunten.
Inflatie vs lage rente

Dus met

Is het 50/50 voor grondgebonden vs appartementen dan bouw je beide ongeveer even veel. is het 25/75 dan heb je 3x zo veel appartementen.
De rente wordt door de ECB gecoördineerd. Dus het lijkt mij een lastig verhaal om de uitslag van zo'n referendum dat te implementeren.

Verder is de rente an sich ook niet persé hét probleem. Want dat ging een hele tijd goed. De waarschuwingen voor hyperinflatie waren er al een tijdje. Maar de oorzaak van de explosieve inflatie lijkt eerder te liggen in gevolgen van covid (achterstanden, productie uitval, verplaatsing van productie) en de stijging van de energieprijzen die overal in doorwerken. Als een bakker van 30.000 euro naar 300.000 euro energiekosten gaat dan kan het niet anders dan dat broden duurder worden. Die energieprijzen zijn op te lossen door het huidige systeem te schrappen waarbij de duurste opwekker de prijs bepaalt. Daar heb je de stem van het volk niet voor nodig.

Met betrekking tot dat laatste. Wanneer er vrij gebouwd kan worden dan zal vraag en aanbod vanzelf voor de juiste mix zorgen. Immers bouw je veel te veel appartementen dan krijg je vraaguitval waardoor appartementen relatief goedkoper worden en de business case voor nog meer appartementen steeds negatiever uitpakt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:17
sdk1985 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:57:
[...]

De rente wordt door de ECB gecoördineerd. Dus het lijkt mij een lastig verhaal om de uitslag van zo'n referendum dat te implementeren.

Verder is de rente an sich ook niet persé hét probleem. Want dat ging een hele tijd goed. De waarschuwingen voor hyperinflatie waren er al een tijdje. Maar de oorzaak van de explosieve inflatie lijkt eerder te liggen in gevolgen van covid (achterstanden, productie uitval, verplaatsing van productie) en de stijging van de energieprijzen die overal in doorwerken. Als een bakker van 30.000 euro naar 300.000 euro energiekosten gaat dan kan het niet anders dan dat broden duurder worden. Die energieprijzen zijn op te lossen door het huidige systeem te schrappen waarbij de duurste opwekker de prijs bepaalt. Daar heb je de stem van het volk niet voor nodig.

Met betrekking tot dat laatste. Wanneer er vrij gebouwd kan worden dan zal vraag en aanbod vanzelf voor de juiste mix zorgen. Immers bouw je veel te veel appartementen dan krijg je vraaguitval waardoor appartementen relatief goedkoper worden en de business case voor nog meer appartementen steeds negatiever uitpakt.
Goed stuk, voor andere geinteresseerde is hier nog een verdere uitleg van de DNB: https://www.dnb.nl/algeme...aar-historisch-hoog-werd/

Verwijderd

Paralize_nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:32:
Nou, mn bitcoin ramt omhoog, voordeeltje tov de banken die crashen ;) Mn huis afbetalen in sats.
Ramde ook wel weer ff naar beneden, iedere dag wel iets anders. Cool, nou kan je het huis afbetalen in sats, nou succes. Hoe morgen, weer toch andere koers? Huis toch weer niet afbetalen met sats?

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Ramde ook wel weer ff naar beneden, iedere dag wel iets anders. Cool, nou kan je het huis afbetalen in sats, nou succes. Hoe morgen, weer toch andere koers? Huis toch weer niet afbetalen met sats?
Inderdaad. Dan is de rente gewoon normaal en gaan we niet over op een ander betaalsysteem ;)

Maar zoals hierboven is te lezen klapt ons hele bankensector in elkaar, dus andere assets gaan vleugels krijgen, vandaar mijn opmerking (met een knipoog ;))

Verwijderd

Paralize_nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Inderdaad. Dan is de rente gewoon normaal en gaan we niet over op een ander betaalsysteem ;)

Maar zoals hierboven is te lezen klapt ons hele bankensector in elkaar, dus andere assets gaan vleugels krijgen, vandaar mijn opmerking (met een knipoog ;))
Ooow ja snap het, maarja als je scherp erbovenop zou zitten, zoals we hier eigenlijk wel doen(maakt niet uit huizen, investering etc), kon je op 24u wel 10% 14% met Bitcoin pakken(da's 14K op een ton, binnen 24u...sneller dan de huizenmarkt...en verdomme ik zag hem al 48u terug vanuit die 19K opklimmen), hmmmm Je hebt zowiezo wel een punt _/-\o_ ik kan nog geen dag zonder Tweakers, nou zover is het al gekomen met Bunk!!

Heb het niet eens over voorkennis, maar gewoon scherp opvolgen. Toen CNN/Biden de positieve reddende aankondiging uitsprak over het veilig stellen en ingreep door de FED, nou ging de crypto(helemaal) weer in de lift..tja logisch

Dat was nou echt een "pak" moment, net zoal er soms ook op de huizenmarkt "pakkers" zijn, heeft geen drol met voorkennis te maken, maar meer met het volgen en begrijpen hoe de (financieële)markt in elkaar zit en op bepaalde zaken reageert. Eigenlijk heb je aan Tweakers en de hele club hier al heel veel info, het komt uit alle hoeken...eigenlijk toch wel toppie, niet?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2023 22:56 ]

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Inflatie vs lage rente

Dus met

"Je zou met dit soort dingen ook..." Klinkt als verkiezing = politiek. Maar waarom niet via de belastingbrief bepaalde zaken zoals jou algemene voorbeelden door de beLaste laten aanvinken bij de jaarlijkse opgave(niet-anoniem). Jaja omwille privacy, verkiezingen zijn in het hokje(anoniem)
Maar voor bepaalde algemene zaken, waar in de verste verte geen kwaad achter zit, gewoon via de belastingdienst.

ergo ; Die van de belastingdienst weten al ongeveer tot op de € wat je hebt(niet alleen dat ook waar je die kaart allemaal in de sleuf hebt gehad...jou hele geschiedenis als ze willen), dus zal wel ni zo'n punt zijn verder om wat standpunten af te vinken over algemene zaken...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2023 01:06 ]

• Richh
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:36:

Dat was nou echt een "pak" moment, net zoal er soms ook op de huizenmarkt "pakkers" zijn, heeft geen drol met voorkennis te maken, maar meer met het volgen en begrijpen hoe de (financieële)markt in elkaar zit en op bepaalde zaken reageert. Eigenlijk heb je aan Tweakers en de hele club hier al heel veel info, het komt uit alle hoeken...eigenlijk toch wel toppie, niet?
Het probleem is dat je op een gegeven moment gewoon een huis nodig hebt en uiteindelijk maximaal een paar jaartjes goed kan schuiven met het koopmoment van een woning. Kan je idd heel veel waardevolle informatie uit dit topic halen wanneer het een pak moment is :P heb je maar weinig aan als je net in een generatie zit die een paar jaar niet zo'n moment krijgt.

Verder doen financiële en politieke instanties soms nogal onhandige beslissingen maken die je niet kan voorzien :P
Waardevolle info, daar stroomt dit topic zeker van over! Maar helaas heb je daar als jongere burger met een woonwens in de praktijk eigenlijk maar weinig aan, helaas.

Zonder Bitcoin hadden wij nooit de huizenmarkt kunnen inhalen 2 jaar terug trouwens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 14-03-2023 01:16 ]

• Laapo
[...]

Dan leren we leven met een dynamische economie waar 4-5% inflatie de norm is. Het ene jaar 3, het andere jaar 6, er komen bedrijven bij, gaan bedrijven kopje onder. Over de brede linie heeft iedereen heeft werk en vreten, niets aan het handje.

Die obsessie met het inflatiedoel van 2% moet maar eens een keer worden losgelaten. Krijgen we een hele suffe, vlakgeslagen, levenloze economie van.

[ Voor 21% gewijzigd door Laapo op 14-03-2023 09:53 ]

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Vind het jammer dat de houding vaak is, "zolang ik er geen last van heb maakt het mij niet uit", dit is geen persoonlijke aanval op iemand hier maar ik zie dit ook vaker IRL voorkomen.
Ik vind dat als er een grote groep mensen bewezen last van heeft dat het een probleem is ongeacht of ik er wel of geen last van heb.
Het is uiteraard vervelend voor wie het betreft. Tegelijk is het wel de manier waarop je van de 'rotte appels' af komt. Want, als je het hebt over het hebben van een probleem, je kunt je ook afvragen of het probleem is dat een groep mensen hun baan verliest of dat het probleem is dat die bedrijven een ongezonde en vaak verouderde afhankelijkheid hebben van factor X (lage rentestand, energieverbruik, uitstoot, whatever).

• Jopie035
De Rabo roept weer het een en ander over de huizenmarkt

https://www.rabobank.nl/k...erbetering-betaalbaarheid

Meest informatieve in het hele stuk vind ik de grafiek over aanbod van woningen, deze daalt weer...

• Masvic
Laapo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Die obsessie met het inflatiedoel van 2% moet maar eens een keer worden losgelaten. Krijgen we een hele suffe, vlakgeslagen, levenloze economie van.
Even serieus, heb jij enige economische achtergrond?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jopie035 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:41:
De Rabo roept weer het een en ander over de huizenmarkt

https://www.rabobank.nl/k...erbetering-betaalbaarheid

Meest informatieve in het hele stuk vind ik de grafiek over aanbod van woningen, deze daalt weer...
Altijd leuk om er 2 onder elkaar te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/2022/03-maart/kwawo-nltalig-mrt/007.png
Afbeeldingslocatie: https://media.rabobank.com/m/b46d775542917fa/original/KwaWo-Q12023-fig9.png

Dan kun je zien hoe je redelijk objectieve data toch kunt framen.

Persoonlijk vind ik dit plaatje ook wel mooi:
Afbeeldingslocatie: https://media.rabobank.com/m/793848661ce269b8/original/KwaWo-Q12023-fig6.png

Ik weet dat er hier mensen zijn die heel graag allerlei berekeningen maken op bierviltjes, maar je ziet dat de lasten juist laag lagen toen de rente laag lag. En nu trekt het weer naar boven. Historisch gebeurd er nog niet meteen iets heel spannends.

• Laapo
Masvic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Even serieus, heb jij enige economische achtergrond?
Ja. Waarom triggert die reactie deze vraag?

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:57
Toch ben ik wel benieuwd hoe de Rabobank rekent. Een gemiddelde koopwoning kostte 432.000 in 2022 en de rente was in het begin van dat jaar ongeveer 1.6%. Dat levert een maandlast op die in het plaatje past (€1346).
Als we dezelfde prijs nemen voor 2023 (er is in werkelijkheid een kleine afname geweest van 2.4% in prijs maar verwaarloosbaar) tegen een rente van 4.6% dan kom je op €1601. Dat zie ik er nog niet in terug.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Jopie035
fonsoy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:17:
Toch ben ik wel benieuwd hoe de Rabobank rekent. Een gemiddelde koopwoning kostte 432.000 in 2022 en de rente was in het begin van dat jaar ongeveer 1.6%. Dat levert een maandlast op die in het plaatje past (€1346).
Als we dezelfde prijs nemen voor 2023 (er is in werkelijkheid een kleine afname geweest van 2.4% in prijs maar verwaarloosbaar) tegen een rente van 4.6% dan kom je op €1601. Dat zie ik er nog niet in terug.
Ik vroeg het me ook al af, de stelling dat ze verwachten dat de betaalbaarheid eind 2023 gelijk is aan die van begin 2020 vond ik ook wat bout... Die krijg ik niet rond gerekend.

Vermoed dat ze corrigeren voor inflatie of loonstijging... maar dan nog redt je het niet.

• Jopie035
Laapo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Ja. Waarom triggert die reactie deze vraag?
Volgens mij is er in de academische wereld ook steeds meer discussie over wat een goede inflatiedoelstelling zou zijn. Recent niet meer over gelezen maar veel economen stellen een wat hoger doel voor. Vooral omdat de reele rente tegenwoordig een stuk lager ligt (door spaaroverschot) dan vroeger.

• Draakje5
Je vergeet de loonsverhogingen (CAO gemiddeldes) van 7%.
De betaalbaarheid verbetert ook doordat lonen inmiddels hard stijgen als reactie op de inflatie.
En moet rekenen met netto maandlast.

Ik vind overigens een gemiddelde netto maandlast van 1400 euro (tegen een rente van 1.4% in 2022) verschrikkelijk hoog. Zelf zitten we rond de 950 euro netto met een hypotheek van 3.5 ton.

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 14-03-2023 16:54 ]

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-11 22:50
Jopie035 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Ik vroeg het me ook al af, de stelling dat ze verwachten dat de betaalbaarheid eind 2023 gelijk is aan die van begin 2020 vond ik ook wat bout... Die krijg ik niet rond gerekend.

Vermoed dat ze corrigeren voor inflatie of loonstijging... maar dan nog redt je het niet.
Precies. Redelijk wolkige argumentatie van de Rabobank. Ze komen niet verder dan het volgende met betrekking tot betaalbaarheid:
- Wij verwachten dat bestaande koophuizen dit jaar nog flink in prijs dalen.
- we verwachten dat de kapitaalmarktrentes weer wat gaan dalen
- Doordat huizen goedkoper worden en huizenkopers daardoor minder hoeven te lenen
- doordat lonen inmiddels hard stijgen als reactie op de inflatie
- Ook zijn mensen veel meer gaan werken
- is de betaalbaarheid van koopwoningen eind 2023, ondanks de nog altijd hoge rente, naar verwachting duidelijk beter dan begin vorig jaar (hoe dan, met een verdrievoudiging van rentes..)

Daar tegenover stellen ze:
- In vergelijking met een jaar eerder zijn koophuizen wel nog altijd iets duurder.
- De woningmarkt is nog altijd vrij krap, ondanks de recente vraaguitval. Wij verwachten niet dat de markt na dit jaar nog ruimer wordt
- Ook verwachten we dat de kapitaalmarktrentes langer hoog blijven dan eerder voorzien.
- nieuwbouwproductie de komende jaren waarschijnlijk daalt
- Hoewel de cao-loonstijgingen de inflatie nog niet bijbenen
- We voorzien dat kapitaalmarktrentes dit jaar pieken (== hogere hypotheekrentes?)
- Het lijkt er echter wel op dat de golf van extra aanbod inmiddels voorbij is.
- het aantal transacties vooralsnog iets beter op peil blijft dan we hadden verwacht.

P.s. wat betreft Silicon Valley Bank. Het zou zomaar een voorbode kunnen zijn van een aanstaande crisis, maar van de andere kant is het kwestie van kaf van koren scheiden Blijkbaar hebben (overwegend) de Republikeinen en Trump als president ingestemd om e.e.a. aan regelgeving voor bepaalde banken te versoepelen: https://www.independent.c...s-explained-b2299704.html
Tjah, dan krijg je dit soort fratsen als je te weinig kapitaal hebt om wat rentestijgingen op te vangen.

Het enige wat dit aantoont is wat voor kaartenhuis onze (financiële) wereld is, met het massaal onttrekken van geld na wat berichten. Maja, met de start van corona waren mensen blijkbaar ook bang zonder wc-papier te zitten..

Blik1984 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:22:
10-jaars rente is flink gestegen de laatste dagen en staat nu zelfs boven de 3%. zal wel weer wat stijgende hypotheekrentes veroorzaken

https://www.marketwatch.c...mbmknl-10y?countrycode=bx
Blik1984 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:04:
[...]

En daarvan zei die 2 weken geleden nog dat de hoge rente op de kapitaalmarkt allang ingeprijst is en de rente stabiel zou blijven :)
Zullen we dan ook de daling gisteren van ruim 10% melden, wel zo eerlijk toch ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IDL-mAaC_--DpYc_W6UkKDktpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1M80zeXrREffr7MBKSrSAVLh.jpg?f=fotoalbum_large

En p.s. de hypotheekrente is méér dan het volgen van de marktrente. Onzekerheden in de markt worden ook ingeprijsd of er worden verhogingen doorgevoerd domweg voor het vergroten van de marge. Vorig jaar hadden verstrekkers het zwaar met het extreme aantal oversluitingen, ver voordat inflatie een probleem werd. Toen zag je de rente al oplopen.

[ Voor 18% gewijzigd door geekeep op 14-03-2023 17:21 ]

• fonsoy
  • Laatst online: 07:57
Draakje5 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Je vergeet de loonsverhogingen (CAO gemiddeldes) van 7%.

[...]

En moet rekenen met netto maandlast.

Ik vind overigens een gemiddelde netto maandlast van 1400 euro (tegen een rente van 1.4% in 2022) verschrikkelijk hoog. Zelf zitten we rond de 950 euro netto met een hypotheek van 3.5 ton.
Mijn calculaties zijn gedaan met een netto maandlast. Bruto kom je boven de 2000 per maand uit.

Ik vind een maandlast van 1400 per maand ook al niet meer veel. De meeste starters en doorstromers betalen echt wel meer. Vind ik ook niet meer dan logisch met de huidige prijzen.

Een CAO verhoging van 7% meenemen is trouwens niet realistisch omdat de gemiddelde loonstijging lang geen 7% was in dat jaar.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Jopie035
Lijkt er op dat naast beleggers nu ook de Woco´s de plannen van Hugo niet meer geloven...

https://www.ad.nl/almere/...n-woondeal-niet~ac5e4128/

• Rubbergrover1
Jopie035 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:03:
Lijkt er op dat naast beleggers nu ook de Woco´s de plannen van Hugo niet meer geloven...

https://www.ad.nl/almere/...n-woondeal-niet~ac5e4128/
Ik ben het wel met ze eens dat eerst de basis goed moet worden vastgelegd voordat je daarop kunt voortbouwen. En dat het dus de verkeerde volgorde is om als woningbouwverenigingen nu al die woondeal te ondertekenen.

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Ik ben het wel met ze eens dat eerst de basis goed moet worden vastgelegd voordat je daarop kunt voortbouwen. En dat het dus de verkeerde volgorde is om als woningbouwverenigingen nu al die woondeal te ondertekenen.
Beetje zoals het de laatste jaren gaat in de politiek. Leuke intenties, maar weinig concreets. Wederom "we zullen moeten" ipv "we gaan". Als de overheid zo graag bepaalde percentages/aantallen wil afdwingen, moeten ze ook zorgen dat dit mogelijk is ipv dat ze het weer lekker afschuiven op gemeente en provincie om daarna hun handjes eraf te trekken.

• TheGhostInc
  • Niet online
Het gaat niet om rekenen, het gaat om wat er daadwerkelijk betaald wordt.

Een zeer significant deel van de hypothekenmarkt gaat door HDN en dan kun je perfect analyseren welke bedragen mensen gaan betalen. En dan kom je op een veel diverser beeld uit dan een simpele 'een huis kost zoveel en dan betaal je zoveel hypotheek bij die rente'.

Om een paar voorbeelden te geven:
Doorstromers (gedeeltelijk meenemen van een lage hypotheekrente), jubeltonnen & schenkingen, aflossing gedaan op bestaande hypotheek & overwaarde, spaargeld, bitcoins, beleggingen, erfenissen, etc.

We hebben in 2022-2023 een stuk vraaguitval gezien (minder verkopen), ten opzichte van 2020 is dat zo'n 40.000 transacties of 20%.
Juist de mensen die goed 'in de slappe was' zitten of uit een ;warm nest' komen zullen actief blijven. De mensen die het moeten hebben van een hypotheek worden harder geraakt door de rentestijgingen.
Anders gezegd, als je een 100% hypotheek nodig hebt, dan heb je een prijscorrectie nodig die even groot is als de afname van je hypotheek. Heb je echter een stuk dat je anders cq. gunstiger financiert, zal dat een stuk dempen.

Het zou mij niks verbazen als de LTV relatief weinig is verslechterd. Hoewel de overwaarde wel is afgenomen is er een groep zonder eigen geld (meer/weer?) afgehaakt.

En vergeet ook niet, de meeste mensen die sinds 2013 een hypotheek hebben genomen/overgesloten zitten met een hypotheek die ze (gedeeltelijk) aflossen. De instroom aan kapitaal is enorm. Dat staat compleet los van eventuele overwaarde tov de aankoopprijs.
Als het aantal transacties inzakt gaan dit soort kapitaalstromen meer impact hebben.

• MagniArtistique
  • Laatst online: 25-11 21:31
Update uit Twente;

Qua prijzen lijkt er een kentering gaande. Na maanden van daling zijn de prijzen soms ineens weer schrikbarend hoog. Daarnaast loopt het aanbod in het hogere segment (500k+) in rap tempo terug..

• MagniArtistique
  • Laatst online: 25-11 21:31
Jopie035 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Veiligheidsmarge. Dan ben je er 😀 Everything is priced in, ook bij hypotheken.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 15-03-2023 00:50 ]

• P.K.
  • Laatst online: 25-11 13:45
geekeep schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Zullen we dan ook de daling gisteren van ruim 10% melden, wel zo eerlijk toch ;)

[Afbeelding]
Zo hard als de rente naar beneden ging, gaat 'ie nu weer omhoog.
Dit zal wel een gevalletje zijn geweest van nieuws = ruis.

• Rubbergrover1
P.K. schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Mooie illustratie van waarom het met een vergrootglas kijken naar zulke veranderingen een vertekend beeld kan geven. En waarom banken niet a la minute de hypotheekrente aanpassen als de kapitaalmarktrente verandert. Maar dat ze dat alleen doen als de verwachting is dat het langere tijd op een ander niveau zal blijven.

• Laapo
P.K. schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Kijk nog eens..

Dit is niet het soort rentedaling waar ik op had gehoopt. Een van lagere rente, maar geen appetite om nog hypotheken te verstrekken.. zo is mijn verwachting.

[ Voor 23% gewijzigd door Laapo op 15-03-2023 11:53 ]

• Jopie035
Xhomas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:14:
Het zijn inmiddels drie banken:
Silvergate Bank
Silicon Valley Bank
Signature Bank

Ik denk dat First Republic Bank de volgende wordt, en die is ook wel aardig groot.

Hoe snel dit allemaal kan gaan...
Ik denk dat de ´problemen met de (kwaliteit van de) cijfers van Credit Suisse een grotere issue is...

• P.K.
  • Laatst online: 25-11 13:45
Laapo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Kijk nog eens..

Dit is niet het soort rentedaling waar ik op had gehoopt. Een van lagere rente, maar geen appetite om nog hypotheken te verstrekken.. zo is mijn verwachting.
Poe, wat een vuurwerk deze dagen.

Benieuwd of de FED en ECB nog durven de rente te verhogen volgende week.

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:52
P.K. schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Poe, wat een vuurwerk deze dagen.

Benieuwd of de FED en ECB nog durven de rente te verhogen volgende week.
Vooralsnog lijkt het erop, zoals ik eerder verwachte, dat de rente hooguit nog een klein beetje gaat stijgen de komende tijd maar daarna flink gaat dalen.
BlauweLucht schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Al met al zegt mijn duim: stabiel/lichte stijging tot september en vanaf dan lichte daling. Vanaf eind dit jaar sterke daling.
Zie een grafiek van wat de markt vandaag heeft ingeprijst over de rente van de FED:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqvD53bdOGcc_dwrhIiBNtQozNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49LHkmakjpsmLC2Z0M1uJkTU.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat de markt verwacht dat de FED rente aan het einde van het jaar 1,2% lager is dan nu :o .

• Xhomas
BlauweLucht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Vooralsnog lijkt het erop, zoals ik eerder verwachte, dat de rente hooguit nog een klein beetje gaat stijgen de komende tijd maar daarna flink gaat dalen.

[...]

Zie een grafiek van wat de markt vandaag heeft ingeprijst over de rente van de FED:
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de markt verwacht dat de FED rente aan het einde van het jaar 1,2% lager is dan nu :o .
Ik snap dit principe, maar ik vind het toch weer koffiedikkijken. Deze voorspellingen van de markt fluctueren zo erg van week op week. (vorige week, nog voor het SVB-verhaal, werd opeens gedacht dat het langer zal blijven door de sterke woorden van de FED. Nu is er wat gebeurd en slaat het de andere kant op. Volgende week (bijvoorbeeld) gaat de FED tòch weer met 50 bps hike verder en ziet het er weer helemaal anders uit.

Het is leuk dat dit statistische waarschijnlijkheden zijn (gebaseerd op wat de markt inprijst), maar we zitten momenteel in zo'n onzekere situatie dat het anyone's guess but the FED's kan zijn.

Ik heb zelf een bezichtiging gehad afgelopen week, omdat er toch wel wat interessants voorbij kwam, ongeacht dat de maandlasten best wel hoog zijn relatief gezien. Schijnen ze er dus pas volgend jaar uit te kunnen i.v.m. oplevering van hun nieuwbouw. Gezien de recente ontwikkelingen word ik daar niet echt blij van wat de kapitaalmarktrente doet met mogelijk een zware recessie op de loer...

Wel een interessant linkje trouwens:
https://www.fdic.gov/bank/historical/bank/

(De grafiek is nog niet geüpdatet, was het eerst wel, maar lijkt wel teruggezet te zijn. iig klopt de tabel er onder wel soort van (zie alleen geen Silvergate Bank, misschien was die niet FDIC-insured). Hoe dan ook lijkt de situatie erg op 2008, toen was Bear Stearns ook omgevallen in maart 2008. De echte rotzooi kwam pas in september 2008.

Allemaal weer koffiedikkijken natuurlijk, maar the resemblance is uncanny :+

Verwijderd

Xhomas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Ik snap dit principe, maar ik vind het toch weer koffiedikkijken. Deze voorspellingen van de markt fluctueren zo erg van week op week. (vorige week, nog voor het SVB-verhaal, werd opeens gedacht dat het langer zal blijven door de sterke woorden van de FED. Nu is er wat gebeurd en slaat het de andere kant op. Volgende week (bijvoorbeeld) gaat de FED tòch weer met 50 bps hike verder en ziet het er weer helemaal anders uit.

Het is leuk dat dit statistische waarschijnlijkheden zijn (gebaseerd op wat de markt inprijst), maar we zitten momenteel in zo'n onzekere situatie dat het anyone's guess but the FED's kan zijn.

Ik heb zelf een bezichtiging gehad afgelopen week, omdat er toch wel wat interessants voorbij kwam, ongeacht dat de maandlasten best wel hoog zijn relatief gezien. Schijnen ze er dus pas volgend jaar uit te kunnen i.v.m. oplevering van hun nieuwbouw. Gezien de recente ontwikkelingen word ik daar niet echt blij van wat de kapitaalmarktrente doet met mogelijk een zware recessie op de loer...

(De grafiek is nog niet geüpdatet, was het eerst wel, maar lijkt wel teruggezet te zijn. iig klopt de tabel er onder wel soort van (zie alleen geen Silvergate Bank, misschien was die niet FDIC-insured). Hoe dan ook lijkt de situatie erg op 2008, toen was Bear Stearns ook omgevallen in maart 2008. De echte rotzooi kwam pas in september 2008.

"Gezien de recente ontwikkelingen word ik daar niet echt blij van wat de kapitaalmarktrente doet met mogelijk een zware recessie op de loer..."

Voor NL kan dit fout aflopen, maar ff de provinciale verkiezingsuitslag afwachten(voorbode) en kijken hoe het ie er dan bijhangt, denk dat er dan wel bepaalde move's wel of niet gedaan worden. Wat houdt het meer huizen bouwen tegen, hoe staan ze erin...dat is toch eigenlijk waar het bijna om gaat.
Hey, hebben jullie Tweakers wel de stem uitgebracht, is toch belangrijk hè ,naja , hoef ik eigenlijk niet eens te melden hier ...de belangen zijn groot _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2023 20:37 ]

Verwijderd

Punt wat ik wel mis in deze hele heisa van PVerkiezing inzake partijprogramma's :

De diepgang in precisie qua woningmarkt zit er niet echt in mbt hoe het dan moet gebeuren, hoe doen we wat voor wie?

Nou allemaal, nou nou niet allemaal, maar de meest optimistische wilde graag die 100K bouwen op jaarbasis. Maar kan hij niet alleen, er moet toch echt een deftige deal uit de bus komen met de uitslag vd, morgen bekende PStaten verhouding. Kun je eigenlijk al op hopen dat de regering hierop gaat voorsorteren....worden nog spannende tijden tot over 2 jaar bij kiezen nieuwe regering.

Wil geen drama-queen zijn hoor, maar inzake woningmarkt en beleid hierrond kan je dan zelf zo onderhand ook wel een sik krijgen of je nou huurt/koopt/gekocht/eigenaar/verhuurder/investeerder/ JC wat een klus

Fundamentele basisvoorziening zou, zoals huisvesting geen probleem mogen zijn zoals voorbeeldland NL.
We zouden ons eigenlijk eerder druk/of in debat moeten of we die 380PK versie vd Tesla belastingsvrij laten rijden en die 585PK versie €50/kost/maand

Naaja we doen iets niet goed

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2023 21:00 ]

• Shadowhawk00
Sprak toevallig maandag iemand over de plannen van De Jonge over puntensysteem en wat het voor effect heeft voor kleine beleggers op de verhuur markt.
Dus over mensen die een paar pandjes verhuren en dat grotendeels met geleend geld gaan doen en dat geeft toch best een ander beeld dan ik dacht.

Stel je koopt een pand van 250k voor de verhuur met 100% geleend geld.
5% rente
2% aflossing ( eisen de meeste verstrekkers )
1% verzekering

Dan heb je nog 0 cashflow maar zit je intussen wel aan 2k per maand aan huurprijs.

Dus dit gaat veel kleinere beleggers van de markt drukken, terwijl grote beleggers ( pensioenfondsen, buitenlandse investeerders ) toch nog een redelijk rendement kunnen maken. Die kunnen wel 5% cash rendement halen met een lagere verhuurprijs.

Hopelijk houden ze ook rekening ermee en drukken ze buitenlandse investeerders uit de markt met andere regeltjes zodat straks niet de halve markt in buitenlandse handen is.

• Laapo
De Zwitserse staat, staat nu zowat garant voor Credit Suisse. Waarmee het weer kristalhelder is.

Inflatie bestrijden door renteverhogingen die werkgelegenheid en de woningwaarde van Joe Average/Jan Modaal de nek om draaien, da's cool d:)b

Inflatie bestrijden door omvallende banken en verliezen op saldo's boven de garantiestelsels, da's niet cool. |:(

Wat wel een direct voordeel is: even geen Rambo taal van Klaas Knot. Alhoewel dat wss te maken heeft met een communicatiestop voor het rentebesluit.
Xhomas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Dank voor het linkje. Hoop dat het niet zover hoeft te komen als in 2008-2014.

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:59:
Sprak toevallig maandag iemand over de plannen van De Jonge over puntensysteem en wat het voor effect heeft voor kleine beleggers op de verhuur markt.
Dus over mensen die een paar pandjes verhuren en dat grotendeels met geleend geld gaan doen en dat geeft toch best een ander beeld dan ik dacht.

Stel je koopt een pand van 250k voor de verhuur met 100% geleend geld.
5% rente
2% aflossing ( eisen de meeste verstrekkers )
1% verzekering

Dan heb je nog 0 cashflow maar zit je intussen wel aan 2k per maand aan huurprijs.

Dus dit gaat veel kleinere beleggers van de markt drukken, terwijl grote beleggers ( pensioenfondsen, buitenlandse investeerders ) toch nog een redelijk rendement kunnen maken. Die kunnen wel 5% cash rendement halen met een lagere verhuurprijs.

Hopelijk houden ze ook rekening ermee en drukken ze buitenlandse investeerders uit de markt met andere regeltjes zodat straks niet de halve markt in buitenlandse handen is.
Helemaal mee eens ; Punt is hier dat buitenlandse investeerders de nette investering destijds wel deden(ja die eene v buitenlandse zaken economische .ff zijn naam kwijt, oja Stef) en daar kan je niet meer omheen, die move(concept was ook picco bello, hij deed dat goed, de Man Blok, deed zijn werk!, de huizenmarkt lag toen op z'n reet hier, vergeet dat niet), zou als je daar nou op een of andere manier "herstel" gaat opeisen de AAA-rate NL door het putje gaan jagen. Vandaar , voorzichtig mee omgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2023 21:17 ]

Verwijderd

Laapo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:08:
De Zwitserse staat, staat nu zowat garant voor Credit Suisse. Waarmee het weer kristalhelder is.

Inflatie bestrijden door renteverhogingen die werkgelegenheid en de woningwaarde van Joe Average/Jan Modaal de nek om draaien, da's cool d:)b

Inflatie bestrijden door omvallende banken en verliezen op saldo's boven de garantiestelsels, da's niet cool. |:(

Wat wel een direct voordeel is: even geen Rambo taal van Klaas Knot. Alhoewel dat wss te maken heeft met een communicatiestop voor het rentebesluit.

[...]

Dank voor het linkje. Hoop dat het niet zover hoeft te komen als in 2008-2014.
KKnot/NBank moet streng zijn, dat is zijn taak, verlengstuk ook vd ECB, maar verder heeft de beste man niks te zeggen:

Heeft niet zo direct een band met de huizenmarkt, die kan je hier perfect regelen. Maarja uitstoot/stikstof/uuuh Timmerfrans uit de EU , hij wel en daar kan een Klaas Knot ook niks aan doen. Wat dan de bovenhand gaat krijgen is maar de vraag.

• BlauweLucht
Ik ben benieuwd wat de politieke winst van BBB vanavond gaat betekenen voor de huizenmarkt. De BBB kan ervoor zorgen dat er minder boeren stoppen/verduurzamen en daarmee dus minder "bespaard" word aan stikstofuitstoot van boeren. Dat kan betekenen dat de politiek deze besparing ergens anders moet vinden om aan de stikstof afspraken te houden. Als dat de huizenmarkt is kan dat een terugval van (nieuwbouw) aanbod betekenen. En die is al gehalveerd aldus het FD vandaag: https://fd.nl/economie/14...maanden-2023-soc3aavrJw6m

[ Voor 15% gewijzigd door BlauweLucht op 15-03-2023 23:10 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je Hugo achter de rug van Wopke zag bij de toespraak ziet ie de bui al hangen. Caroline en de tegenpartij zet een streep door het stikstofplan, verplichte uitkoop van boeren. Ruimte voor wat nieuwe woonprojecten gaat hem ook niet worden zo in de eerste kamer. Succes met die 'ik ga voor een 8' mentaliteit als de EK nu elk plan kan dwarsbomen.

• Draakje5
BlauweLucht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:06:
Ik ben benieuwd wat de politieke winst van BBB vanavond gaat betekenen voor de huizenmarkt. De BBB kan ervoor zorgen dat er minder boeren stoppen/verduurzamen en daarmee dus minder "bespaard" word aan stikstofuitstoot van boeren. Dat kan betekenen dat de politiek deze besparing ergens anders moet vinden om aan de stikstof afspraken te houden. Als dat de huizenmarkt is kan dat een terugval van (nieuwbouw) aanbod betekenen. En die is al gehalveerd aldus het FD vandaag: https://fd.nl/economie/14...maanden-2023-soc3aavrJw6m
https://boerburgerbewegin...urgerbouwen-aan-woningen/

We gaan op boeren erven bouwen en oa de hoogte in als ik het zo lees.
We weten dat de hoogte in bouwen duurder is dan laagbouw ( bouwkosten ).

Het zal mij benieuwen.

• Shadowhawk00
BlauweLucht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:06:
Dat zal wel meevallen, ze zullen eerder een andere berekening hanteren en andere manier om de uitstoot te beperken bij natuurgebieden.
En boeren bedrijven zitten vaak niet in de steden, en juist in de steden is er een tekort aan woningen.

De terugval in bouwen van woningen zal veel meer zitten in financierings ruimte en regels omtrend verhuur waardoor het minder/niet rendabel is om huurwoningen te bouwen. In tegenstelling tot wat de politiek en veel mensen vaak denken moeten mensen die woningen verhuren ook gewoon eten.

• Rubbergrover1
Draakje5 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:20:
[...]

https://boerburgerbewegin...urgerbouwen-aan-woningen/

We gaan op boeren erven bouwen en oa de hoogte in als ik het zo lees.
We weten dat de hoogte in bouwen duurder is dan laagbouw ( bouwkosten ).

Het zal mij benieuwen.
Ja, flats naast bedrijfsterreinen bouwen, dat kan alleen maar een succes worden.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:42:
[...]
De terugval in bouwen van woningen zal veel meer zitten in financierings ruimte en regels omtrend verhuur waardoor het minder/niet rendabel is om huurwoningen te bouwen. In tegenstelling tot wat de politiek en veel mensen vaak denken moeten mensen die woningen verhuren ook gewoon eten.
Ik ken niet alle details van de nieuwe regelgeving, maar betekent de verhoging van de liberalisatiegrens wellicht ook dat woningbouwverenigingen ook makkelijker tot die hogere grens kunnen gaan bouwen? Als verhoging van de puntengrens betekent dat die woningen met hogere punten ook onder de sociale huur gaan vallen, dan kunnen woningbouwverenigingen veel makkelijker ook duurdere DAEB-woningen bouwen. Dat zou de woningbouw vanuit woningbouwverenigingen juist kunnen stimuleren.

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ik ken niet alle details van de nieuwe regelgeving, maar betekent de verhoging van de liberalisatiegrens wellicht ook dat woningbouwverenigingen ook makkelijker tot die hogere grens kunnen gaan bouwen? Als verhoging van de puntengrens betekent dat die woningen met hogere punten ook onder de sociale huur gaan vallen, dan kunnen woningbouwverenigingen veel makkelijker ook duurdere DAEB-woningen bouwen. Dat zou de woningbouw vanuit woningbouwverenigingen juist kunnen stimuleren.
Maar dan moet daar wel geld voor zijn, woningbouw verenigingen hebben nu ook al vaak woningen boven de liberalisatiegrens of die erboven zouden moeten vallen. En de EU wil dat we minder woningen bij dat soort partijen hebben liggen.
Wat ik begreep is dat alleen de prijs aan banden gelegd word, waardoor heel veel woningen met de huidige prijzen niet rendabel verhuurd kunnen worden.
Je haalt effectief een groep uit de markt, en dat is wel een groep waarvan het geld vaak in nederland blijft dus indirect terug de economie in gaat. Een groot handelstekort is op lange termijn ook negatief voor een land.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:13:
[...]
Maar dan moet daar wel geld voor zijn, woningbouw verenigingen hebben nu ook al vaak woningen boven de liberalisatiegrens of die erboven zouden moeten vallen.
Die zitten in de regel administratief dus in een ander potje dan de DAEB woningen.

Mijn idee: als je de puntengrens verhoogt, dan kun je ook de grens voor sociale woningbouw verhogen. Dat betekent dat woningbouwverenigingen onder de noemer van sociale woningbouw ook duurdere woningen kunnen verhuren. En dat ze ook duurdere woningen kunnen bouwen en die toch als sociale woningbouw verhuren. Met de gestegen kosten van nieuwbouw (ook samenhangend met strengere eisen en duurdere materialen) kunnen ze dan alsnog woningen bouwen die als sociale woningbouw tellen.

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Die zitten in de regel administratief dus in een ander potje dan de DAEB woningen.

Mijn idee: als je de puntengrens verhoogt, dan kun je ook de grens voor sociale woningbouw verhogen. Dat betekent dat woningbouwverenigingen onder de noemer van sociale woningbouw ook duurdere woningen kunnen verhuren. En dat ze ook duurdere woningen kunnen bouwen en die toch als sociale woningbouw verhuren. Met de gestegen kosten van nieuwbouw (ook samenhangend met strengere eisen en duurdere materialen) kunnen ze dan alsnog woningen bouwen die als sociale woningbouw tellen.
En puur het label "sociale woningbouw" geven omdat ze door een woco gebouwd zijn? Want mijns inziens betreft een "sociale woning" een woning tot een bepaald huurbedrag, wat zo goed als overeenkomt met de huurtoeslaggrens bij de Belastingdienst. En gezien die organisatie IT-systemen heeft lopen van 30 jaar oud, gaan ze die grens niet zomaar oprekken of huurtypes uitsplitsen.

Maar wellicht moeten we gewoon af van de term "sociale woningbouw" omdat het bij veel mensen een vies smaakje oproept. Laat corporaties en stichtingen gewoon lekker bouwen zonder winstoogmerk, dan krijg je vanzelf 'betaalbare' woningen; met een prijs die conform de bouwkosten (materiaal, personeel, duurzaamheid) is.
Het zal mij benieuwen wat de winst van BBB doet. Hopelijk toont het niet aan dat een groot deel van Nederland de kop in het zand steekt door wat vee-export en winst voor agrarische QUOTE500 families boven huisvesting te stellen.

• kx22
  • Laatst online: 25-11 12:57
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Ja, flats naast bedrijfsterreinen bouwen, dat kan alleen maar een succes worden.
Dat is toch niet erg? Ik ken heel wat bedrijventerreinen die aan het doodbloeden zijn. De moderne bedrijven zijn daar al vertrokken en de bedrijven die er blijven zijn stervende/zien er troosteloos uit. Als je deze locaties vrij maakt voor nieuwbouw is iedereen geholpen toch?

Sterker nog, dat zijn eigenlijk de populairste plekken binnen no time. Goedkope grond, alles nieuw en er kan veel werkgelegenheid worden gecreëerd. Zijn vaak nog eens goed bereikbaar qua verkeer.

• Rubbergrover1
geekeep schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:56:
[...]

En puur het label "sociale woningbouw" geven omdat ze door een woco gebouwd zijn?
Nee, andersom. Dat deze door de woningbouwverenigingen gebouwde voorheen 'middenhuur' woningen het labeltje 'sociale woningbouw' krijgen. En dat ze daardoor onder andere, voor de woningbouwverenigingen makkelijkere, regels vallen.
Maar wellicht moeten we gewoon af van de term "sociale woningbouw" omdat het bij veel mensen een vies smaakje oproept. Laat corporaties en stichtingen gewoon lekker bouwen zonder winstoogmerk, dan krijg je vanzelf 'betaalbare' woningen; met een prijs die conform de bouwkosten (materiaal, personeel, duurzaamheid) is.
Dat mag dus niet 'zomaar', omdat het oneerlijke concurrentie is als ze in de zelfde vijver vissen als commerciële partijen. Daarom zijn er allerlei beperkende regels opgesteld. En mogen ze alleen 'zomaar' bouwen als het om sociale woningbouw gaat.

Maar als de grens van die sociale woningbouw net zo verhoogd wordt als de grens van niet-geliberaliseerde huur, dan krijgen de woningbouwverenigingen dus ineens heel wat meer mogelijkheden om te bouwen.

• Rubbergrover1
kx22 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:17:
[...]
Dat is toch niet erg? Ik ken heel wat bedrijventerreinen die aan het doodbloeden zijn. De moderne bedrijven zijn daar al vertrokken en de bedrijven die er blijven zijn stervende/zien er troosteloos uit. Als je deze locaties vrij maakt voor nieuwbouw is iedereen geholpen toch?
Die bedrijventerreinen omvormen naar woongebieden is inderdaad een prima idee. Maar volgens mij is de BBB niet echt een groot voorstander van het sluiten van boerenbedrijven om daarna op die boeren erven te gaan bouwen.

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
<edit> eerdere quote niet gelezen

[ Voor 94% gewijzigd door Michiel1978 op 16-03-2023 15:25 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Sterker nog, dat zijn eigenlijk de populairste plekken binnen no time. Goedkope grond, alles nieuw en er kan veel werkgelegenheid worden gecreëerd. Zijn vaak nog eens goed bereikbaar qua verkeer.
Dat een bedrijf er troosteloos uitziet betekent niet dat het niet gewoon bestaansrecht heeft!
Niet elk bedrijventerrein is gevuld met consultancy bedrijven in dure lease EV's ;)

Eerste hit op google:
https://stadszaken.nl/art...akt-naar-recorddieptepunt

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
.

[ Voor 99% gewijzigd door ObiTewodros op 16-03-2023 20:56 ]

• Xhomas
Jopie035 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat de ´problemen met de (kwaliteit van de) cijfers van Credit Suisse een grotere issue is...
Credit Suisse is inderdaad ook een groot probleem, eigenlijk al helemaal sinds oktober met hun Credit Default Swaps, maar FRB ziet er ook niet goed uit:

https://www.wsj.com/artic...ic-4f9eeb76?mod=flipboard

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Die bedrijventerreinen omvormen naar woongebieden is inderdaad een prima idee. Maar volgens mij is de BBB niet echt een groot voorstander van het sluiten van boerenbedrijven om daarna op die boeren erven te gaan bouwen.
Volgens mij ging het ook om normale industrie terreinen die al deels aan het leegbloeden zijn omdat productie verplaatst is. Daar kan je prima huizen bouwen. Je moet alleen vaak wel dingen als OV aanleggen als je dat tenminste wilt aanbieden daar.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:55
https://archive.ph/bvPS2

In Zuid-Korea, in met name Seoul, gaan de prijsdalingen heel hard.

• BlauweLucht
Vinny1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:09:
https://archive.ph/bvPS2

In Zuid-Korea, in met name Seoul, gaan de prijsdalingen heel hard.
"Some 60% of South Korean housing loans are floating-rate, in contrast with America, where most lending is on fixed terms."

In Nederland valt dat weer mee. De meeste mensen in Nederland hebben hun hypotheekrente bij aanvang/wijziging lang vast gezet. Zeker met de lage rente van afgelopen tijd lijkt dit niet een zorgenkindje van de Nederlandse huizenmarkt te zijn. Onze huizenmarkt bevat ook zeker (grote) problemen maar de rente op hypotheken die mensen nu al hebben is geen groot risico.

Op https://www.dnb.nl/statis...n/hypotheekrentes-banken/ zie ik dat:
  • De gemiddelde rente op bestaande hypotheken momenteel 2,36% is
  • Het percentage van mensen die hun hypotheek variabel nam de afgelopen jaren zo rond de 10% bewoog
  • De afgelopen jaren tot aan de recente rentestijgingen "langer dan 10 jaar vast" verreweg de meest populaire keuze was
Hierdoor denk ik dat her gros van de koopwoningbezitters komende tijd blijft zitten waar ze zitten (d.w.z. niet verkopen). En het is ook niet alsof de banenmarkt zoals in 2008 op zijn gat ligt. CBS publiceerde vandaag nog een persbericht dat de werkloosheid is gedaald: https://www.cbs.nl/nl-nl/...in-februari-licht-gedaald

Dat gezegd hebbende sluit ik een daling van huizenprijzen niet uit maar we staan er zeker erg anders voor dan landen zoals Zuid-Korea.

• spijkerhoofd
BlauweLucht schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:36:
[...]

In Nederland valt dat weer mee. De meeste mensen in Nederland hebben hun hypotheekrente bij aanvang/wijziging lang vast gezet. Zeker met de lage rente van afgelopen tijd lijkt dit niet een zorgenkindje van de Nederlandse huizenmarkt te zijn. Onze huizenmarkt bevat ook zeker (grote) problemen maar de rente op hypotheken die mensen nu al hebben is geen groot risico.

Op https://www.dnb.nl/statis...n/hypotheekrentes-banken/ zie ik dat:
  • De gemiddelde rente op bestaande hypotheken momenteel 2,36% is
  • Het percentage van mensen die hun hypotheek variabel nam de afgelopen jaren zo rond de 10% bewoog
  • De afgelopen jaren tot aan de recente rentestijgingen "langer dan 10 jaar vast" verreweg de meest populaire keuze was
Hierdoor denk ik dat her gros van de koopwoningbezitters komende tijd blijft zitten waar ze zitten (d.w.z. niet verkopen). En het is ook niet alsof de banenmarkt zoals in 2008 op zijn gat ligt. CBS publiceerde vandaag nog een persbericht dat de werkloosheid is gedaald: https://www.cbs.nl/nl-nl/...in-februari-licht-gedaald

Dat gezegd hebbende sluit ik een daling van huizenprijzen niet uit maar we staan er zeker erg anders voor dan landen zoals Zuid-Korea.
Denk daarbij ook aan de loonsverhogingen van veel werknemers vooral in de banen die al goed betalen(goed betalen = meestal personeelstekorten), behoorlijk veel woningen die hypotheekvrij zijn door de vergrijzing, woningen tekort en inderdaad mensen blijven zitten waardoor het aanbod laag blijft.

• Rubbergrover1
BlauweLucht schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:36:
[...]
In Nederland valt dat weer mee. De meeste mensen in Nederland hebben hun hypotheekrente bij aanvang/wijziging lang vast gezet. Zeker met de lage rente van afgelopen tijd lijkt dit niet een zorgenkindje van de Nederlandse huizenmarkt te zijn.
En als mensen dan toch voor minder dan 10 jaar rentevast kiezen, dan krijg je te maken met een toetsrente die veel hoger lag dan de korte termijn hypotheekrente. Zodat ze alsnog niet bovenmatig kunnen lenen en de betaalbaarheid bij rentestijging ook niet meteen in gevaar komt.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Volgens mij ging het ook om normale industrie terreinen die al deels aan het leegbloeden zijn omdat productie verplaatst is.
Het ging over "We gaan op boeren erven bouwen en oa de hoogte in als ik het zo lees."
Pagina: 1 ... 243 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg