Ja joh, een groot gebied vol natuur en bron van (semi-)zoet water wat we in de toekomst nog hard nodig gaan hebben volgooien met zand en huizen. Ze willen niet eens in beschikbaar gebied bouwen, laat staan een nieuw stuk ontpolderen.sdk1985 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Hoezo een keerpunt? Stel we gaan nu heel voortvarend te werk en maken elke bestaande stad 10% groter en bouwen dus circa 800.000 woningen. Dat is dubbel van wat nodig is. Dat betekent grof gezegd 10% extra op de huidige 8.9% bebouwde grond (eigenlijk minder want daar zitten ook bedrijven terreinen etc bij) = 0.89%. De agrarische sector zou dan van 53.7% naar 52,81% zakken om die ruimte op te leveren.
Als we het bovenstaande morgen uitvoeren dan verandert er eigenlijk niks aan het beeld van Nederland. Je ervaart dan nog steeds de grote open vlaktes van weilanden.
Onomkeerbaar is het ook niet. Ik vind het allemaal zo overdreven overkomen. Laten we niet doen alsof Nederland 'vol' is. Die discussie is best wel vaak gevoerd. Nederland is niet vol, bouwgrond wordt kunstmatig schaars gehouden. Landwinning en dus landruil is tevens ook altijd nog een optie waarmee de boeren er niet op achteruit gaan. De plannen liggen er ongetwijfeld nog.
Wat dan precies het verschil is buiten een volwaardig stadscentrum, snap ik even niet.Een compleet nieuwe stad tussen Almere en Zeewolde, met zo'n 50.000 huizen [...]. Maar de gemeente Zeewolde was allerminst blij met deze plannen, net als buurgemeente Almere en de provincie Flevoland.
In plaats van een compleet nieuwe stad ziet De Zeeuw meer in een grote woonwijk met 30.000 woningen, aan de rand van Zeewolde.
Waarom verdichten? Ik zie veel meer in verspreiden. Het fileprobleem is ondanks hoge brandstofprijzen niet minder geworden. Laat alle regio's een beetje van de last dragen i.p.v. overvolle gebieden nog voller maken. En zorg daarbij voor werkgelegenheid, zodat we niet meer met z'n allen dezelfde vijf snelwegen over moeten en geld/tijd besparen voor mooiere dingen in het leven.