Ik geloof niet zozeer dat dit helemaal waar is. Voor banken is er tenslotte ook een risico op het moment dat jij de hypotheek niet langer kunt aflossen.
Mensen hebben vaak onvoldoende inzicht in hun vaste kosten tegenover hun vrij besteedbare uitgaven. Ook zie je veel dat er slecht rekening gehouden wordt met tijden van mogelijke tegenslagen, zoals bijvoorbeeld nu de energieprijzen. Niet alleen zijn buffers vaak beperkt, maar ook is de levensstijl vaak zo dat er indien er al gespaard wordt, hiervoor een vrij kleine reserve bestaat. De minste of geringste economische setback betekend dan eigenlijk vrij snel inleveren, in plaats van simpelweg minderen in vermogensopbouw tegen behoud van gelijke kwaliteit van leven.
Mr0BB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:45:
Maar weinigen komen daar onderuit. Lifestyle inflatie is helemaal geen inflatie maar gewoon een logisch gevolg. Vaak vereist bepaald werk ook een mate van representativiteit. Dus je auto wordt duurder, je kleding. De mensen waar je mee omgaat hebben vaak soortgelijke banen en inkomens. Dus wil je daarin meegaan. Dus vier keer per jaar op vakantie, dure etentjes en uitjes etc.
Dan kun je wel zeggen, dat is onzin, dat hoeft toch helemaal niet. Maar zo werkt het over het algemeen wel in de praktijk. Je kunt je daar wel van afsluiten, maar met een oud barrel wordt je niet serieus genomen. Zonder het juiste netwerk mis je net die interessante job opportunities.
In veel sectoren waar ik persoonlijk mee in aanraking kom, zie je dit gedachtengoed inmiddels toch echt wel flink uitfaseren, zeker onder mensen tot een jaar of inmiddels al weer 45 - 50. Eén en ander zal dan ook redelijk afhankelijk zijn van hetgeen je doet. Zelf kan ik mij dan in ieder geval ook redelijk onttrekken aan de lifestyle inflation.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:53:
(Daar komt bij dat als je al een paar jaar zo veel meer inkomen hebt dan je uitgaven, je ook al een forse zak geld zou moeten hebben kunnen opbouwen. En je dus ook meer eigen geld zou moeten kunnen inbrengen dan een vergelijkbaar persoon met een meer 'standaard' bestedingspatroon.)
Daar komt dit dan ook een beetje om de hoek. Zelfs ondanks een aantal grote life events de afgelopen 2 jaar, waaronder een verhuizing, tweede kind, vervanging van wat defect witgoed, defecte televisie, etc. is het jaar-op-jaar vermogen blijvend positief en de snelheid waarmee het vermogen stijgt blijft oplopen. Hetgeen uiteraard ook meer ruimte geeft binnen de selectie van een koopwoning.
Maar ergens kan ik mij ook wel inleven met het sentiment van @
Ernemmer. Want zelfs met huidig vermogen meegerekend, opbouw hiervan is natuurlijk onderhevig geweest aan een zeker loonopbouw in loop der jaren. Oftewel, afhankelijk van je leeftijd zal het bedrag dat je kunt inbrengen dan vermoedelijk wel hoger zijn, maar ook weer niet dusdanig veel hoger dat het de waarde van de woning welk je kunt kopen snel zal doen verdubbelen. Het voelt in zekere zin namelijk als een zinloze stap om te investeren in een woning waarvan je al bij voorbaat weet dat het niet je droomwoning is, bij voorbaat al weet dat de duur voor welk je hier zit beperkt gaat zijn.
En hij stelt nu bijvoorbeeld 10 jaar, maar de kans is natuurlijk groot dat indien er 4 jaar op zit, de 3 jaar inkomsten als ZZP rond zijn, er al gekeken gaat worden voor de nieuwe woning en met 5 jaar mogelijk al weer vertrokken is.