Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 237 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
En hoe beoordelen we dit nu weer:
https://www.nu.nl/economi...f-maanden-van-daling.html
Natuurlijk is dat allemaal al een tijdje geleden verkocht, maar toch....
Door de 5 maanden daling en het niet bijhouden van de inflatie is de reëele daling genoeg geweest om nu niet meer verder te dalen/te stabiliseren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 16:43
rube schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 03:42:
Door de 5 maanden daling en het niet bijhouden van de inflatie is de reëele daling genoeg geweest om nu niet meer verder te dalen/te stabiliseren?
Ik denk dat hier relatief veel woningen bij zitten van starters tussen de 4 ton en 440k. En daarnaast tussen de 355k en 405k voor de rest. Als starter kun je door het uitstellen naar het nieuwe jaar alsnog in het 0% tarief vallen en als je het boven de oude nhg grens zit, dan is even uitstellen tot het nieuwe jaar soms ook voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Huizenprijzen stijgen weer na vijf maanden van daling

Prijzen van koopwoningen waren in januari 1,5 procent hoger dan een maand eerder. Het was voor het eerst sinds juli dat de prijzen maand op maand zijn gestegen.
Dit blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Afgelopen maand zijn 13.126 huizen van eigenaar gewisseld. Dat zijn 6,6 procent meer transacties dan een jaar eerder. Gemiddeld betaalden kopers 424.681 euro voor hun nieuwe woning.
De prijs van huizen steeg sinds medio 2013 vrijwel continu. Op het hoogtepunt, afgelopen zomer, waren de prijzen ongeveer dubbel zo hoog als in 2013. Sindsdien was juist sprake van een daling. Die daling lijkt nu, in ieder geval voor even, een halt toegeroepen.
Vergeleken met januari 2022 waren de huizenprijzen vorige maand 1,1 procent hoger. Dat is flink lager dan eerdere stijgingen. Zo schoten de prijzen in de eerste maanden van vorig jaar met soms meer dan 20 procent de hoogte in.
Teken aan de wand? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Ik dacht dat de conclusie de vorige keer was dat je niet op basis van 1 maand mag concluderen dat het tij weer gekeerd is.

Al is het natuurlijk wel opvallend dat het niet verder doorzakt... (maar niet geheel onverwacht IMO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30
AD: Huizenprijzen in januari weer wat gestegen na maandenlange daling

Volgens het CBS en het Kadaster gingen de prijzen vergeleken met december met 1,5 procent omhoog.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06:51
Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:41:

Volgens het CBS en het Kadaster gingen de prijzen vergeleken met december met 1,5 procent omhoog.
Soms vraag ik mij wel een beetje af wat er nodig is om de Nederlandse huizenmarkt (of onze economie) te "killen". Een wereldwijde pandemie, rente verhogingen, extreem hoge gasprijzen, extreem hoge voedselprijzen en een oorlog 2000km verderop met Putler was blijkbaar niet afdoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 22-02-2023 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Cbs rekent anders dan nvm. Als er puur meer dure huizen verkocht worden stijgt de prijs volgens hun methodiek ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP8nN7aCmIS8E2xR3500RodwB7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y17BJgV3ySDBRnBAsIUx4fkP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Masvic schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:49:
Cbs rekent anders dan nvm. Als er puur meer dure huizen verkocht worden stijgt de prijs volgens hun methodiek ook.
Dat klopt, het gaat me eerder om de trend. De economie was ook (wat) gegroeid het laatste kwartaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Conrado op 22-02-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Grunwold schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:46:
[...]

Soms vraag ik mij wel een beetje af wat er nodig is om de Nederlandse huizenmarkt (of onze economie) te "killen". Een wereldwijde pandemie, rente verhogingen, extreem hoge gasprijzen, extreem hoge voedselprijzen en een oorlog 2000km verderop met Putler was blijkbaar niet afdoende.
Een bankencrisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:56
Het zal de ene maand wat stijgen en de andere maand wat dalen komende tijd.

Lijkt er dus wel op dat er geen keiharde huizenmarkt crash komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:04:
[...]

Het zal de ene maand wat stijgen en de andere maand wat dalen komende tijd.

Lijkt er dus wel op dat er geen keiharde huizenmarkt crash komt.
Precies, alles valt of staat met de "betaalbaarheid" en die is nog steeds best hoog.

Personeelstekorten, salarisstijgingen...ondanks een inflatie.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aantal transacties daalde met 6,6 procent. Het aanbod is op veel plaatsen per week op 2 handen te tellen. Dit is de markt. Schaarste doet rare dingen. En de show van Hugo zal mensen momenteel ook niet veel extra vertrouwen geven waarschijnlijk.

Nog een paar van dit soort berichten en de aanbod kraan zou zomaar weer verder open kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:07:
[...]

Aantal transacties daalde met 6,6 procent. Het aanbod is op veel plaatsen per week op 2 handen te tellen. Dit is de markt. Schaarste doet rare dingen. En de show van Hugo zal mensen momenteel ook niet veel extra vertrouwen geven waarschijnlijk.

Nog een paar van dit soort berichten en de aanbod kraan zou zomaar weer verder open kunnen gaan.
waarom komt er dan meer aanbod? serieuze vraag, ik zie hem even niet zogezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
[...]

Grappig, doordat je 'daalde' zei, checkte ik NU.nl weer even en ze hebben het idd aangepast van 'meer' naar 'minder'.
Betrapt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:56
Fraggert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:09:
[...]

waarom komt er dan meer aanbod? serieuze vraag, ik zie hem even niet zogezegd :)
Omdat men dit bericht leest en denkt ‘nu ga ik toch mn huis te koop zetten’.

Terwijl ze eerst dachten ‘we wachten nog wel even’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Sentiment. Mensen denken dan te verdienen aan een verkoop en zien minder risico bij die verkoop. "Prijzen stijgen weer, opbrengst kan alleen maar meer dan verwacht worden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nope, een grote groep doorstromers - we gebruiken de overwaarde voor de volgende stap - laten het nu afweten. Ze wonen prima maar gaan geen veel hogere maandlasten accepteren om nog (wat) beter te wonen. Ze hoeven niet meer zonodig.
Daarmee vervalt ook dat deel van het aanbod, en is de huidige markt dus redelijk in balans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Requiem19 @Verwijderd thanks, door een verwachting van weer een hogere opbrengt dus, helder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:17:
[...]

Nope, een grote groep doorstromers - we gebruiken de overwaarde voor de volgende stap - laten het nu afweten. Ze wonen prima maar gaan geen veel hogere maandlasten accepteren om nog (wat) beter te wonen. Ze hoeven niet meer zonodig.
Daarmee vervalt ook dat deel van het aanbod, en is de huidige markt dus redelijk in balans :)
Dit is ook waar ik (n=1) tegenaan loop. Met wel de kanttekening dat ik nog steeds graag wil en dat "het niet meer "zonodig hoeven" wel snap als opmerking maar de doorstroomwens blijft natuurlijk wel bestaan (tenminste wel bij ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:17:
[...]

Ik verwacht ook niet dat het in 1 klap weer op niveau eind 2021 komt te zitten. Maar ik ken wel wat mensen die hun plannen in de ijskast hebben gezet vanwege de inzettende prijsdaling. Ook puur gevoel hoor "de boot gemist hebben". Die wilden dus heel graag hun overwaarde inzetten voor een volgende stap, maar die overwaarde kwam ineens onder druk te staan. Is die overwaarde er nog wel, als we nu iets anders kopen en dit te koop zetten? En zoja, hoeveel is dat dan? Maar rente is op korte termijn voor hen over het algemeen niet zo'n issue. Velen hebben nu hypotheken die ze mee kunnen nemen naar een volgend huis.

Maar een groter aanbod betekent niet direct ook meer transacties natuurlijk. Nieuwbouw wordt momenteel door doorstromers bijvoorbeeld als riskant gezien. Het sentiment "de prijzen stijgen altijd door" is duidelijk wat afgenomen. Ik denk dat iedereen inmiddels wel een onfortuinlijke nieuwbouw-koper kent, die al een jaartje geleden gekocht heeft en nu de geschatte-overwaarde-teller van zijn huidige woning ineens de andere kant op zag bewegen (samen met de gemiddelde tijd die nodig is om te verkopen, destijds was elke fatsoenlijke woning binnen 3 weken weg en de gewildere woningen zelfs bijna gegarandeerd in 1 week).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:36:
[...]

Maar een groter aanbod betekent niet direct ook meer transacties natuurlijk. Nieuwbouw wordt momenteel door doorstromers bijvoorbeeld als riskant gezien. Het sentiment "de prijzen stijgen altijd door" is duidelijk wat afgenomen. Ik denk dat iedereen inmiddels wel een onfortuinlijke nieuwbouw-koper kent, die al een jaartje geleden gekocht heeft en nu de geschatte-overwaarde-teller van zijn huidige woning ineens de andere kant op zag bewegen (samen met de gemiddelde tijd die nodig is om te verkopen, destijds was elke fatsoenlijke woning binnen 3 weken weg en de gewildere woningen zelfs bijna gegarandeerd in 1 week).
Hey dat ben ik... iets meer dan een jaar geleden getekend voor nieuwbouwhuis. Vergeet alleen niet dat ik nog wel de 1.9% rente heb meegepakt. Dat is toch wel lekker.

Maar mijn huidige huis is getaxeerd toen der tijd op 450... dit gaan we niet meer redden. We hopen wel dat het boven de 4 ton blijft anders moeten we spaargeld gebruiken.

Is het spannend? Een beetje maar ook niet echt, we kunnen er toch niks aan doen. Huren is geen optie want veels te duur dus we kunnen nergens heen. Ook hebben we genoeg spaargeld als er echt een klap komt.

Toch doet een nieuwsbericht zoals dit mij wel goed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 06:13
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:12:
[...]

Sentiment. Mensen denken dan te verdienen aan een verkoop en zien minder risico bij die verkoop. "Prijzen stijgen weer, opbrengst kan alleen maar meer dan verwacht worden."
Er zat de afgelopen maanden misschien wat te veel angst in de markt, voor recessie, voor hoge energieprijzen, terwijl onderliggend er eigenlijk (nog) weinig aan de hand was.
De gestegen rente zal zorgen dat de piek er af is, maar zodra er meer vertrouwen komt dat de gevaren zijn afgewend zal de markt idd wel weer aantrekken. Op een lager niveau dan 2021, maar hoger dan nu.
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:36:
[...]

destijds was elke fatsoenlijke woning binnen 3 weken weg en de gewildere woningen zelfs bijna gegarandeerd in 1 week).
Geen cijfers om te staven, maar dat zie je nu ook al wel weer een beetje terug komen heb ik het idee. Nette woningen in gewilde wijken staan echt geen weken meer te koop.

[ Voor 23% gewijzigd door P.K. op 22-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Tijd om maar eens iets te zeggen in dit topic. Er is een hoop zand in de ogen gestrooid door een maand prijstoename maand-op-maand, die vooral verklaard kan worden door een seizoenspatroon met vooral fiscale basis.

Inflatiegecorrigeerd zakt de waarde van een huis. De rentes zullen ook weer gaan stijgen, aldus de ECB (in maart verhoogt de ECB met opnieuw een forse stap van 0,5 procentpunt).

We moeten niet vergeten dat de huizenmarkt vaak traag reageert, net als jaar-op-jaar cijfers.

De gemiddelde vraagprijs daalt, het aantal transacties daalt, de gemiddelde maandlasten zijn nog nooit zo hoog geweest.
Volgende maand zullen we zowel een daling zien maand op maand (een behoorlijke), en tevens de eerste daling jaar-op-jaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:03:
Tijd om maar eens iets te zeggen in dit topic.
.....
De gemiddelde vraagprijs daalt, het aantal transacties daalt, de gemiddelde maandlasten zijn nog nooit zo hoog geweest. Volgende maand zullen we zowel een daling zien maand op maand (een behoorlijke), en tevens de eerste daling jaar-op-jaar.
O jée, gaat het dan nu ècht gebeuren?

Het einde der tijden is hier al regelmatig verkondigd, maar nog niet gebeurd. Ik heb ook geen kristallen bol die verteld hoe het 'r volgende maand uitziet.
Echter, de achterliggende maanden waren een veel betere voedingsbodem voor een dalende markt dan hoe we er nu bijstaan. We hebben geen recessie gekregen, de loosverhogingen en Prinsjesdagregelingen beginnen te werken en de energieprijzen zijn dalend. De negatieve emotie slaat weer om naar de neutrale/positieve kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 04:42:
[...]

Ik denk dat hier relatief veel woningen bij zitten van starters tussen de 4 ton en 440k. En daarnaast tussen de 355k en 405k voor de rest. Als starter kun je door het uitstellen naar het nieuwe jaar alsnog in het 0% tarief vallen en als je het boven de oude nhg grens zit, dan is even uitstellen tot het nieuwe jaar soms ook voordeliger.
Ik zie juist in mijn omgeving het tegenovergestelde: startertswoningen blijven langer te koop, en de grotere woningen label A (doorstroomwoningen) gaan nog relatief snel. Niet meer met 10% boven de vraagprijs natuurlijk.

De gemiddelde verkoopprijs stijgt (iets), terwijl er minder verkopen zijn, dus als de woningen niet duurder worden kan het zijn dat juist de duurdere woningtypes de gemiddelde verkoopprijs omhoog duwen. In maart kunnen we het lezen in het kwartaalbericht.

Zag trouwens dat bieders die bij onze woning net te weinig boden (10k minder dan hoogste bod) inmiddels hun woning met label G nu 8 maanden te koop hebben staan en 50k in prijs zijn gezakt. Zijn blijkbaar naderhand toch geslaagd en krijgen nu hun woning niet verkocht. Hadden ze 20k meer geboden op onze woning waren ze er al vanaf geweest voor ver boven de vraagprijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 22-02-2023 10:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48

Dec-Januari is wel vaker een outlier.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fpjg1NDX0AAkjIQ?format=png&name=medium
Bron https://twitter.com/gerard_werk

Als je seizoenseffecten gaat proberen mee te nemen in de berekening, dan heb je toch een kleine daling. Zie https://twitter.com/NicVrieselaar/status/1628303238335266817

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:58
Mania-92 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Ik zou er met één slaapkamer nooit een gezin starten.
Wij niet, ik heb een collega die heeft er 4 in Amsterdam in een woning die iets groter is. Zij hebben zelf extra kamers erin gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
absurdsmash schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:59:
[...]
Dec-Januari is wel vaker een outlier. [...]
Ik zou wel wat data verder terug willen zien. Want sinds 2019 hebben ze telkens een verruiming van de leennormen en verlaging van de kosten voor starters e.d. doorgevoerd, waardoor het enorm loonde om als je een overdracht had in december deze uit te stellen naar januari.

Volgens mij is dat dit jaar niet het geval geweest. Sterker nog, het is in bepaalde gevallen zelfs duurder geworden om in januari de overdracht plaats te laten vinden dan in december vorig jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 15:39
Er zijn meerdere redenen waarom de huizenprijzen na vijf maanden daling weer beginnen te "stijgen". Mensen kunnen nu (iets)meer hypotheek krijgen vanwege nieuwe regels. De energiekosten zijn niet extreem gestegen en zijn zelfs iets gedaald, waardoor huizen met een iets lager energielabel weer iets interessanter zijn geworden. Eindejaarsuitkeringen, 13e maanden, bonussen en hogere salarissen (inclusief inflatiecorrectie en stakingen) spelen ook een rol.

Bovendien zijn de hypotheekrentes iets gestabiliseerd. De vraag is hoe dit de komende maanden zal blijven, vooral wanneer de ECB de rente weer gaat verhogen. Ik verwacht nog steeds dat de huizenprijzen dit jaar verder zullen dalen. We zullen zien.

Ik merk nog steeds dat de huizen waar we naar kijken in Amersfoort van ongeveer 1 miljoen slecht verkopen in vergelijking met een jaar geleden. Hier en daar worden zelfs V.O.N. woningen opnieuw op de markt gebracht voor een lagere prijs, iets wat een jaar geleden ondenkbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02
sbmuc schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:20:
Eindejaarsuitkeringen, 13e maanden, bonussen en hogere salarissen (inclusief inflatiecorrectie en stakingen) spelen ook een rol.
Volgens mij kijkt het CBS naar de overdrachtsdatum. De groep kopers die gekocht hebben in januari en gelijk die maand de overdracht hadden zal relatief beperkt zijn. De andere effecten die je noemt zullen daarom wellicht een grotere rol spelen.

@absurdsmash dank voor (link naar) de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:22:
[...]

Het is Amsterdam dus er kan best animo voor zijn, helemaal omdat de grootte van het appartement best geschikt is om een gezin te starten en de locatie is prachtig. Als het elders was, ja dan te duur.
Ik vind de opzet van het appartement, met glaswanden etc., niet echt 'bedoeld' voor stellen met kinderwens. Daarvoor zijn betere (en goedkopere) alternatieven.

Maar wat mij bij dit appartement vooral opvalt: het unique selling point van het gebouw vrij in het water, is aan deze kant van het complex niet echt van toepassing. Omdat je juist aan de andere kant van het gebouw zit, met uitzicht op de bebouwing. Als je aan komt lopen/rijden, dan zie je wel de mooie architectuur en ligging van het gebouw, maar binnen is het toch vooral net als ieder ander nieuwbouwappartement. En dan zou ik daar niet heel veel extra voor willen betalen. Zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:16:
[...]

O jée, gaat het dan nu ècht gebeuren?

Het einde der tijden is hier al regelmatig verkondigd, maar nog niet gebeurd. Ik heb ook geen kristallen bol die verteld hoe het 'r volgende maand uitziet.
Echter, de achterliggende maanden waren een veel betere voedingsbodem voor een dalende markt dan hoe we er nu bijstaan. We hebben geen recessie gekregen, de loosverhogingen en Prinsjesdagregelingen beginnen te werken en de energieprijzen zijn dalend. De negatieve emotie slaat weer om naar de neutrale/positieve kant.
Ik bespeur toch enige vorm van cynisme.

Je zou je ook kunnen afvragen of we niet in de grootste huizenbubbel zitten van de Nederlandse geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 17:56
[...]

[Afbeelding]

Als je seizoenseffecten gaat proberen mee te nemen in de berekening, dan heb je toch een kleine daling. Zie https://twitter.com/NicVrieselaar/status/1628303238335266817
En toch:
Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar waren bestaande koopwoningen in januari nog altijd 1,1 procent duurder.
Jaar-op-jaar slaat eventuele seizoensinvloeden alsnog plat. De absolute piek van de markt lag in Q4-21 / Q1-22. Blijkbaar is het balletje voor veel (ver)kopers nog steeds aan het rollen. Ja, de 500k labelE-rijwoningen en 1mil 2-onder-1 kappers gaan niet meer hard, maja is dat nu zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Wat gaf het weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:17
rube schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 03:42:
Niet. CBS cijfers moet je minimaal 2 jaar laten rijpen. Heel nuttig voor zaken die minstens 2 jaar in het verleden liggen. In alle andere gevallen, niets van vinden.
mentalozzie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Hey dat ben ik... iets meer dan een jaar geleden getekend voor nieuwbouwhuis. Vergeet alleen niet dat ik nog wel de 1.9% rente heb meegepakt. Dat is toch wel lekker.

Maar mijn huidige huis is getaxeerd toen der tijd op 450... dit gaan we niet meer redden. We hopen wel dat het boven de 4 ton blijft anders moeten we spaargeld gebruiken.

Is het spannend? Een beetje maar ook niet echt, we kunnen er toch niks aan doen. Huren is geen optie want veels te duur dus we kunnen nergens heen. Ook hebben we genoeg spaargeld als er echt een klap komt.

Toch doet een nieuwsbericht zoals dit mij wel goed:
De rente voor de overbrugging wordt bij mij aanstaande mei herzien. Nou, daar wordt ik niet echt vrolijk van. Het is dat er sprake is van HRA, anders had ik alvast een deel met spaargeld afgelost in afwachting van de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Laapo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:43:
[...]

[...]

De rente voor de overbrugging wordt bij mij aanstaande mei herzien. Nou, daar wordt ik niet echt vrolijk van. Het is dat er sprake is van HRA, anders had ik alvast een deel met spaargeld afgelost in afwachting van de verkoop.
Mag dat zomaar of is dat na een bepaalde datum? Mijn overbrugging loopt tot mei en dan heb ik 6/7 maanden dubbele hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
mentalozzie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Mag dat zomaar of is dat na een bepaalde datum? Mijn overbrugging loopt tot mei en dan heb ik 6/7 maanden dubbele hypotheek.
Bij mij staat de rente 1 jaar vast voor de overbrugging, maar dat verschilt per geldverstrekker. Bij NN staat het in de app aangegeven. Dat jaar is gestart op de passeerdatum. Wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
Laapo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Bij mij staat de rente 1 jaar vast voor de overbrugging, maar dat verschilt per geldverstrekker. Bij NN staat het in de app aangegeven. Dat jaar is gestart op de passeerdatum. Wel iets om rekening mee te houden.
Was even in de war met rentedepot. Overbruggingskrediet loopt tot 07-2024. Ik heb ook NN. Als het goed is heb ik mijn oude huis dan al verkocht.

[ Voor 6% gewijzigd door mentalozzie op 22-02-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
[...]

Als er ineens massaal huizen gebouwd worden en er een overschot aan huizen ontstaat.
Dat gaat niet gebeuren, dus zie ik de prijzen ook niet instorten.

Voor mij wel lekker, want dan blijft mijn huis waardevast.
Voor de starter erg vervelend.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 22-02-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
[...]

[Afbeelding]

Mooie grafiek!

Opzich ook niet heel raar, ik denk dat er bovengemiddeld veel overdrachten gepland worden op/vlak na 1 januari. Niet alleen vanwege de 'mooie datum', maar ook omdat het een breekpunt mbt regelgeving is.
Neem voor dit jaar bijvoorbeeld de hogere startersvrijstelling voor overdrachtbelasting, de hogere NHG-grens, en het 2e inkomen wat zwaarder weegt in de berekening tot een maximale hypotheek.

Hierdoor zullen er in januari bovengemiddeld veel 'oude' transacties door het CBS gezien worden. Als in: verkoopafspraken die misschien al Q1 2022 al zijn gesloten (toen de prijzen nog hoger waren), maar pas nu echt doorgevoerd worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Richh schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Mooie grafiek!

Opzich ook niet heel raar, ik denk dat er bovengemiddeld veel overdrachten gepland worden op/vlak na 1 januari. Niet alleen vanwege de 'mooie datum', maar ook omdat het een breekpunt mbt regelgeving is.
Neem voor dit jaar bijvoorbeeld de hogere startersvrijstelling voor overdrachtbelasting, de hogere NHG-grens, en het 2e inkomen wat zwaarder weegt in de berekening tot een maximale hypotheek.

Hierdoor zullen er in januari bovengemiddeld veel 'oude' transacties door het CBS gezien worden. Als in: verkoopafspraken die misschien al Q1 2022 al zijn gesloten (toen de prijzen nog hoger waren), maar pas nu echt doorgevoerd worden.
Maar huis dat je in oktober hebt gekocht met aanvraag hypotheek mag toch niet gebruik maken van regelgeving per januari 2023? Dus die extra leenruimte kan je toch niet mee rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Paralize_nl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:54:
[...]

Maar huis dat je in oktober hebt gekocht met aanvraag hypotheek mag toch niet gebruik maken van regelgeving per januari 2023? Dus die extra leenruimte kan je toch niet mee rekenen?
Ik weet niet of het idd in oktober al lukt, maar je kan bij heel wat hypotheekverstrekkers 'alvast' rekenen met de fiscale regels van volgend jaar als je je overdracht dan plant.

Verder is het een beetje een gok natuurlijk, maar dat bijv. de startersvrijstelling zou stijgen, is wel redelijk waarschijnlijk. Als de verkoper dan 15 december wil overdragen, dan zou ik die idd naar 1 januari willen verplaaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:05:
Je zou je ook kunnen afvragen of we niet in de grootste huizenbubbel zitten van de Nederlandse geschiedenis.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je dat zo ziet! Alleen,... dat heb ik ook :)

Niemand kan in de toekomst kijken, en dus doen we allemaal een best guess. De vraag òf we in een bubbel zitten, kun je pas achteraf beantwoorden. Alle bekende bubbel-argumenten zoals de lage rente, fomo, bonus-ton, etc zijn ondertussen wel verdwenen.

Ondanks alle ellende van 2022 is de grote shake-out (nog) niet gekomen. Daar zijn ook redenen voor: de schaarste blijft, de economie draait goed, werkloosheid blijft laag, en de ergste crisis-prikkels rond energie hebben we in ieder geval onder controle. Alleen de inflatie is nog hoog.

En tja, we gaan zien wat de toekomst brengt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je dat zo ziet! Alleen,... dat heb ik ook :)

Niemand kan in de toekomst kijken, en dus doen we allemaal een best guess. De vraag òf we in een bubbel zitten, kun je pas achteraf beantwoorden. Alle bekende bubbel-argumenten zoals de lage rente, fomo, bonus-ton, etc zijn ondertussen wel verdwenen.

Ondanks alle ellende van 2022 is de grote shake-out (nog) niet gekomen. Daar zijn ook redenen voor: de schaarste blijft, de economie draait goed, werkloosheid blijft laag, en de ergste crisis-prikkels rond energie hebben we in ieder geval onder controle. Alleen de inflatie is nog hoog.

In de VS zijn de huizenprijzen al hard aan het dalen. VS loopt vaak voor op Europa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lxrml8WmCG8-uXsv9FgQMO7aWVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BwPcPzqzI7TpM7iH7eAjbhyf.png?f=user_large
https://wolfstreet.com/20...nd-supposed-to-come-from/

https://markets.businessi...ices-plunge-crisis-2023-2
https://fortune.com/2023/...ew-construction-builders/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:31

Dazzler2120

FP ProMod
De huizenprijzen in SF zijn ook geheel niet representatief voor de complete USA;
https://fred.stlouisfed.org/series/ASPUS

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dazzler2120 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:02:
[...]
De huizenprijzen in SF zijn ook geheel niet representatief voor de complete USA;
https://fred.stlouisfed.org/series/ASPUS
Maar een daling van 2.2% in een kwartaal is natuurlijk niet dramatisch genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:31

Dazzler2120

FP ProMod
Caelorum schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Maar een daling van 2.2% in een kwartaal is natuurlijk niet dramatisch genoeg.
Dat is pittig, maar ligt meer in lijn met wat we hier zien. Het is in ieder geval een stuk minder dramatisch dan het plaatje dat OCN schetst

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Alle bekende bubbel-argumenten zoals de lage rente, fomo, bonus-ton, etc zijn ondertussen wel verdwenen.
Dat zijn uiteindelijk ook allemaal maar details die uiteindelijk uitkomen op 'de waardeloosheid van geld', gecombineerd met de eenvoud van veel geld lenen, waar we nog steeds in zitten.

Verder; de woningmarkt is traagcyclisch. We zijn nog geen jaar verder sinds de rente fors is gestegen en de jubelton is afgeschaft. Er is nog geen conclusie te trekken.
Ondanks alle ellende van 2022 is de grote shake-out (nog) niet gekomen.
Klopt, de woningmarkt is traagcyclisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moOmgNOomYfw4k3T1z5wbcb4smg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VHP6IBvqGv6kFghNBJTsBGGx.png?f=user_large
Daar zijn ook redenen voor: de schaarste blijft, de economie draait goed, werkloosheid blijft laag, en de ergste crisis-prikkels rond energie hebben we in ieder geval onder controle.
Grappig hoe we dingen precies andersom zien. Uit deze argumenten zou ik dus helemaal niks concluderen.
  • De schaarste zal altijd blijven en was er in alle crisissen in het verleden ook, want Nederland heeft nog nooit een woningoverschot gehad. Schaarste is onoplosbaar altijd een gegeven en daardoor niet echt relevant in een discussie welke kant de markt op beweegt.
  • Uitgedrukt in waardelozer wordende euro's stijgt het BBP inderdaad en daaruit zou je kunnen concluderen dat de economie 'groeit'.
  • Werkloosheid neemt toe, maar gezien we al jaren op een laagterecord zaten is het natuurlijk ook niet zo dat dat maar zo omslaat. Áls het al gebeurd gaan daar jaren overheen.
  • Hoewel het energiecrisis argument klopt, heeft Nederland nog steeds geen fatsoenlijke eigen en betrouwbare energievoorziening. Het goedkope gas uit Rusland is weg en blijft weg, en er is nog altijd oorlog. Ik weet ook niet wat de toekomst brengt, maar dit kan nog altijd alle kanten op gaan.
Alleen de inflatie is nog hoog.
Gezien inflatie juist een berekening jaar-op-jaar is, zie je juist dat dat afvlakt en is het cijfer wat je nu ziet vooral veroorzaakt door de schok in de afgelopen maanden. Het CPI is momenteel grofweg de helft van wat het 3 maanden geleden was. Kortom: juist hieruit zou ik wél concluderen dat het de goede kant op gaat :P

Maar ja, we gaan zien wat de toekomst, en voornamelijk de ECB rente, gaat brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:06:
[...]

En toch:

[...]

Jaar-op-jaar slaat eventuele seizoensinvloeden alsnog plat. De absolute piek van de markt lag in Q4-21 / Q1-22. Blijkbaar is het balletje voor veel (ver)kopers nog steeds aan het rollen. Ja, de 500k labelE-rijwoningen en 1mil 2-onder-1 kappers gaan niet meer hard, maja is dat nu zo erg.
Als de insteek is dat de (goedkope) label E woningen niet meer zo hard lopen en er in plaats daarvan relatief veel (duurdere) label A woningen worden verkocht, dan zal dit bij gelijkblijvend prijsniveau per categorie uitmiddelen tot een veel hoger prijsniveau over alle verkopen gemiddeld. Dat de jaar op jaar prijzen ondanks dit effect maar matig gestegen zijn, doet me vermoeden dat de prijzen binnen ieder afzonderlijke categorie misschien juist gedaald zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Even los van het verloop van de grafiek. Een mediaan van rond de 1,4 miljoen dollar....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:22:
Grappig hoe we dingen precies andersom zien. Uit deze argumenten zou ik dus helemaal niks concluderen.
Ja, je kunt de toekomst altijd donker of zonnig zien:
  • De schaarste is nog nooit zó groot geweest als nu, met minder nieuwbouw én immigratie.
  • Gelukkig worden andere valuta ook waardelozer :)
    Afgezien daarvan, de industrie is bijvoorbeeld weer wat positiever gestemd.
  • Nee, het aantal vacatures neemt af. Werkloos ook nog steeds.
  • Voorlopig hebben we met energie de tijd èn seizoen aan onze kant.
Onder de streep: zolang het met de gemiddelde Medelander goed gaat, denk ik dat de huizenmarkt niet snel zal instorten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Miks
[...]

Tot nu toe is de prijsdaling sterker dan in 2008. De shake-out is zeker wel gekomen, we zitten er middenin!

Dat zie je ook aan de mate waarop het aan het instorten is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpLHto4PaalwjG8wl0mJdOlXYew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VIezh6ZNWCnO4snYfp4gcbjN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKE1VGHN5GWnkYU5Dd0MJbqR77s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IguOcCEbjJf1GbjaCgn6EWoK.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Miks op 22-02-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:19:
[...]
De schaarste is nog nooit zó groot geweest als nu, met minder nieuwbouw én immigratie.
Ten eerste is dit moeilijk aan te tonen, omdat de onderzoeksmethode achter het modelmatige woningtekort niet openbaar is.

Ik stel echt mijn vraagtekens bij het huidige woningtekort.

Daarnaast klopt het feitelijk niet wat je zegt. Het woningtekort was in het verleden echt veel groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLVqUftVN85udchFICzDFYhuNyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0NEMJ3WhT8PR2udYaVAouw7l.jpg?f=user_large
Bron: https://www.ftm.nl/artike...tra-woningen-is-lariekoek

[ Voor 4% gewijzigd door Miks op 22-02-2023 16:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grunwold
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Ten eerste is dit moeilijk aan te tonen, omdat de onderzoeksmethode achter het modelmatige woningtekort niet openbaar is.

Ik stel echt mijn vraagtekens bij het huidige woningtekort.

Daarnaast klopt het feitelijk niet wat je zegt. Het woningtekort was in het verleden echt veel groter.

[Afbeelding]
Je zou je bijna gaan afvragen wat er gebeurt is in 1938-1945 waarom er zo'n woningtekort was :). Zonder te dollen, omdat er minder woningen waren in de 40's door ongelukkige "omstandigheden" bleef dit tekort door slepen tot 20 jaar daarna. Het zou mij niet verbazen dat dit weer gebeurt, we zitten nu pas in het begin van de stijging.

en we hebben vorig jaar a 100k Oekraïners erbij gekregen bovenop onze reguliere instroom van expats / vluchtelingen. De stelling dat er een woningtekort is (voor betaalbare woningen!) lijkt mij dus juust correct.

[ Voor 10% gewijzigd door Grunwold op 22-02-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Grunwold schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:52:
[...]
Je zou je bijna gaan afvragen wat er gebeurt is in 1938-1945 waarom er zo'n woningtekort was :). Zonder te dollen, omdat er minder woningen waren in de 40's door ongelukkige "omstandigheden" bleef dit tekort door slepen tot 20 jaar daarna.
Wat is dan de reden van het woningtekort toen?

Denk je dat er nu opnieuw een baby-boom gaat plaatsvinden? Of bedoel je dat we heel veel immigratie krijgen?

Hoe dan ook, de krapte zorgt niet voor een prijsbubbel. Hoge leennormen en speculatie wel. Anders hadden we na de Tweede Wereldoorlog ook een bubbel gehad, toch? Sindsdien is onze economie echter veel te veel gefinancialiseerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Miks op 22-02-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
[...]
en we hebben vorig jaar a 100k Oekraïners erbij gekregen bovenop onze reguliere instroom van expats / vluchtelingen. De stelling dat er een woningtekort is (voor betaalbare woningen!) lijkt mij dus juust correct.
Voornamelijk vrouwen en kinderen. Grote kans dat die het land weer verlaten. Daarnaast hebben zij niet de financiën om te speculeren op de Nederlandse huizenmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Ja, je kunt de toekomst altijd donker of zonnig zien:
  • De schaarste is nog nooit zó groot geweest als nu, met minder nieuwbouw én immigratie.
  • Gelukkig worden andere valuta ook waardelozer :)
    Afgezien daarvan, de industrie is bijvoorbeeld weer wat positiever gestemd.
  • Nee, het aantal vacatures neemt af. Werkloos ook nog steeds.
  • Voorlopig hebben we met energie de tijd èn seizoen aan onze kant.
  • De correlatie tussen hoe groot de schaarste is en de huizenprijzen is denk ik niet zo lineair als veel mensen denken :) meer schaarste betekent uiteindelijk een kleinere, hogere inkomensgroep die nog wel een woning kan kopen, maar gezien heel veel (startende) inkomens toch rond het middeninkomen liggen, denk ik dat het uiteindelijke effect daarvan beperkt blijft.
  • Dat klopt, maar dat weerspreekt niet dat we in een asset-bubbel zitten, wat onder andere kán resulteren in overgewaardeerde huizen in overigens vrijwel iedere westerse economie.
  • De werkloosheid ligt hoger dan op het dieptepunt een half jaar geleden. Nogmaals, dit is allemaal dermate traagcyclisch dat je niet in een paar maanden kan concluderen welke riching een trend op gaat. Laat staat tot hoever en hoe lang het doorzet, dat weet ik ook niet.
  • Dat klopt. Echter kijk ik voor serieuze gevolgen liever naar een periode van 2-5 jaar ipv 2-5 maanden. Daar durf ik geen voorspelling op te hangen.
Onder de streep: zolang het met de gemiddelde Medelander goed gaat, denk ik dat de huizenmarkt niet snel zal instorten.
Ik denk ook niet dat er überhaupt sprake is van 'instorten' zolang de gemiddelde Nederlander een modale hypotheekruimte boven water staat.

Dat betekent echter niet dat er geen lucht uit de markt kan en de prijzen best een stuk kunnen dalen :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
De stelling dat er een woningtekort is (voor betaalbare woningen!) lijkt mij dus juust correct.
Dat lijkt me ook zééér correct! Echter, zie punt #1 hierboven, ik twijfel aan de directe correlatie tussen tekorten en prijzen ;)

Voorbeeldje: stel er zijn 10 inwoners. Inwoners 1-2 hebben een hypotheekruimte van <200k, inwoners 3-8 hebben een hypotheekruimte van ~250k, inwoners 9-10 hebben een hypotheekruimte van >300k.
Nu hebben we een aantal scenario's:
  • Vraag en aanbod zijn in balans, er zijn net zoveel huizen als woningzoekenden. Gevolg: de marktwaarde van een huis zal rond die 200k gaan liggen of misschien zelfs lager.
  • Er is een huizentekort: er zijn maar 8 woningen beschikbaar. Maar iedereen wil wonen! Gevolg: iedereen gaat z'n maximale hypotheek uitpluizen. Een huis zal in ieder geval meer dan 200k gaan kosten, waardoor inwoner 1 en 2 buiten de boot vallen.
  • Het woningtekort stijgt: er zijn maar 7 woningen beschikbaar. Iedereen wil wonen. Nu gaan inkomens 3-8 kijken met bijvoorbeeld spaargeld of extra leningen bepalen wie van 3-8 buiten de boot gaat vallen. De huizen zullen om en nabij de 250k kosten.
  • Er is een heel groot woningtekort, er zijn maar 4 woningen beschikbaar. Gevolg: eigenlijk precies hetzelfde als hierboven, met alleen meer afvallers. Uiteindelijk zal een huis ietsje meer dan 250k gaan kosten. Meer leenruimte is er niet, huizen kunnen niet meer waard zijn dan dat.
Tussen de laatste 2 punten is het woningtekort vrijwel verdubbeld, maar de prijs niet noemenswaardig toegenomen. Dat bedoel ik :)

De huizenprijzen zullen pas écht noemenswaardig stijgen, wanneer het tekort zó groot is, dat de hoogste inkomens nog maar een huis kunnen kopen.

Nu is dit een overgesimplificeerd scenario, maar desalniettemin wel degelijk toepasbaar op de realiteit: ook hier hebben de nieuwe woningzoekenden (de enige die 'nieuw geld' in de markt pompen) uiteindelijk een relatief vergelijkbare maximale hypotheek. Er zitten in Nederland nou eenmaal enorm veel stereotype starters met een modaal gezinsinkomen, soms nét iets erboven, soms nét iets eronder. Nederland heeft een hele brede middenklasse (die door belastingen netto ook nog eens allemaal hetzelfde overhoud).
Het is dan ook niet heel gek dat de gemiddelde huizenprijs al jaren ongeveer evenveel boven de maximale hypotheek van een modaal stel blijft hangen.
Iets meer of minder tekort laat de huizenprijzen daardoor niet enorm hard schommelen, ookal vallen er wel degelijk veel starters buiten de boot. Die zijn gefrustreerd dat ze niet nét 5000 euro meer hypotheek kunnen krijgen.

Schaarste is vooral heel nadelig voor heeel veel mensen! Maar: 10% meer schaarste betekent niet 10% hogere prijzen. Meer schaarste hoeft helemaal geen hogere prijzen te betekenen. Dat toont het grafiekje wat @Miks hierboven postte ook zeer duidelijk aan: er is vrijwel geen correlatie tussen schaarste en huizenprijzen. Terwijl die er wél is tussen hypotheekruimte en huizenprijzen :)

Hypotheekruimte is de feitelijke verdeelmethode waarmee we nu de schaarse koopwoningvoorraad verdelen, en bepaalt daarmee vanzelf de uiteindelijke woningprijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 22-02-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:31
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Voornamelijk vrouwen en kinderen. Grote kans dat die het land weer verlaten. Daarnaast hebben zij niet de financiën om te speculeren op de Nederlandse huizenmarkt.
De meeste "derdelanders" hebben in ieder geval weinig trek om terug te gaan, zelfs niet met een €5k vertrek bonus. https://www.ad.nl/binnenl...ng-in-nederland~a4b3e387/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Geen idee of het hier al is gepost, maar dit is wel een aardige documentaire (al laten ze een echte analyse achterwege).

https://anderetijden.nl/dossier/68/Van-krot-tot-Vinex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Ze hoeven niet te speculeren op de woningmarkt, bijna niemand heeft daar geld voor. Alleen als ze een woning toegewezen krijgen is dat weer iemand die op de normale markt moet huren omdat er geen sociale huurwoning beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Miks schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Denk je dat er nu opnieuw een baby-boom gaat plaatsvinden? Of bedoel je dat we heel veel immigratie krijgen?

Hoe dan ook, de krapte zorgt niet voor een prijsbubbel. Hoge leennormen en speculatie wel. Anders hadden we na de Tweede Wereldoorlog ook een bubbel gehad, toch? Sindsdien is onze economie echter veel te veel gefinancialiseerd.
Wel dat kwam door wat ongelukkig vliegverkeer. Nee een babyboom zal niet gebeuren, maar immigratie zie ik wel toenemen. We zijn een zeer populair land klaarblijkelijk en veroorzaken de ene naar de andere braindrain. Er wordt zelfs actief reclame gemaakt:

YouTube: Why We Won't Raise Our Kids in Suburbia
https://www.expatarrivals...d-cons-moving-netherlands

De reden dat er toen geen bubbel was is denk ik omdat toen gewoon niet veel geld hadden (of leen mogelijkheden) om een woning te kunnen kopen, dat is nu anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 22-02-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Richh schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Voor de leesbaarheid iets korter gemaakt

Schaarste is vooral heel nadelig voor heeel veel mensen! Maar: 10% meer schaarste betekent niet 10% hogere prijzen. Meer schaarste hoeft helemaal geen hogere prijzen te betekenen. Dat toont het grafiekje wat @Miks hierboven postte ook zeer duidelijk aan: er is vrijwel geen correlatie tussen schaarste en huizenprijzen. Terwijl die er wél is tussen hypotheekruimte en huizenprijzen :)

Hypotheekruimte is de feitelijke verdeelmethode waarmee we nu de schaarse koopwoningvoorraad verdelen, en bepaalt daarmee vanzelf de uiteindelijke woningprijzen.
Mee eens, zelf denk ik dat de huizenprijzen gecorigeerd worden op de hogere rentes, but that's all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Richh schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Dat lijkt me ook zééér correct! Echter, zie punt #1 hierboven, ik twijfel aan de directe correlatie tussen tekorten en prijzen ;)

Voorbeeldje: stel er zijn 10 inwoners. Inwoners 1-2 hebben een hypotheekruimte van <200k, inwoners 3-8 hebben een hypotheekruimte van ~250k, inwoners 9-10 hebben een hypotheekruimte van >300k.
Nu hebben we een aantal scenario's:
  • Vraag en aanbod zijn in balans, er zijn net zoveel huizen als woningzoekenden. Gevolg: de marktwaarde van een huis zal rond die 200k gaan liggen of misschien zelfs lager.
  • Er is een huizentekort: er zijn maar 8 woningen beschikbaar. Maar iedereen wil wonen! Gevolg: iedereen gaat z'n maximale hypotheek uitpluizen. Een huis zal in ieder geval meer dan 200k gaan kosten, waardoor inwoner 1 en 2 buiten de boot vallen.
  • Het woningtekort stijgt: er zijn maar 7 woningen beschikbaar. Iedereen wil wonen. Nu gaan inkomens 3-8 kijken met bijvoorbeeld spaargeld of extra leningen bepalen wie van 3-8 buiten de boot gaat vallen. De huizen zullen om en nabij de 250k kosten.
  • Er is een heel groot woningtekort, er zijn maar 4 woningen beschikbaar. Gevolg: eigenlijk precies hetzelfde als hierboven, met alleen meer afvallers. Uiteindelijk zal een huis ietsje meer dan 250k gaan kosten. Meer leenruimte is er niet, huizen kunnen niet meer waard zijn dan dat.
Tussen de laatste 2 punten is het woningtekort vrijwel verdubbeld, maar de prijs niet noemenswaardig toegenomen. Dat bedoel ik :)

De huizenprijzen zullen pas écht noemenswaardig stijgen, wanneer het tekort zó groot is, dat de hoogste inkomens nog maar een huis kunnen kopen.

Nu is dit een overgesimplificeerd scenario, maar desalniettemin wel degelijk toepasbaar op de realiteit: ook hier hebben de nieuwe woningzoekenden (de enige die 'nieuw geld' in de markt pompen) uiteindelijk een relatief vergelijkbare maximale hypotheek. Er zitten in Nederland nou eenmaal enorm veel stereotype starters met een modaal gezinsinkomen, soms nét iets erboven, soms nét iets eronder. Nederland heeft een hele brede middenklasse (die door belastingen netto ook nog eens allemaal hetzelfde overhoud).
Het is dan ook niet heel gek dat de gemiddelde huizenprijs al jaren ongeveer evenveel boven de maximale hypotheek van een modaal stel blijft hangen.
Iets meer of minder tekort laat de huizenprijzen daardoor niet enorm hard schommelen, ookal vallen er wel degelijk veel starters buiten de boot. Die zijn gefrustreerd dat ze niet nét 5000 euro meer hypotheek kunnen krijgen.

Ik vind dat je weinig concrete conclusies kunt trekken uit de grafieken van @Miks. Of er juist een andere interpretatie aan kan geven. Allereerst, de situatie van vlak na de oorlog vergelijken met nu en dan zeggen dat het tekort in het verleden groter was? Appels en peren.
Daarnaast zie ik een stijging van prijzen in '70-' 80 die minstens 10 jaar heeft aangehouden ondanks een stabiel tekort, met daarna een dip veroorzaakt door de explosie aan rente in die tijd (13% anyone?). Die explosie is totaal niet vergelijkbaar met de renteverhoging van nu, welke nog steeds historisch gezien vrij laag is.
Daarnaast als ik kijk naar de periode sinds 2000 is het tekort verdrievoudigd. Das nogal wat. Tenslotte zie ik minus de crisis van 2008 globaal gezien de afgelopen 40 jaar vooral een stijging van prijzen.

Hetzelfde voor de grafiek met verkopen/hypotheekaanvragen. Is dat vanwege een aankomende crisis of omdat het aanbod gewoon compleet opdroogt? Want dát hoor ik namelijk in mijn omgeving: niet dat ze het niet kunnen betalen, maar er domweg geen aanbod is.
Uiteindelijk ben ik het met je eens dat hypotheekruimte en prijzen een relatie hebben. Maar hoeveel concrete euro's is deze ruimte nu daadwerkelijk gezakt met de huidige rente, in combinatie met de verruiming van partnerinkomen + NHG grens? Kleine kans dat dit in verhouding staat tot een crash van 25+%, of welk ander percentage men hier verwacht dat de markt instort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
geekeep schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:10:
[...]
Daarnaast zie ik een stijging van prijzen in '70-' 80 die minstens 10 jaar heeft aangehouden ondanks een stabiel tekort, met daarna een dip veroorzaakt door de explosie aan rente in die tijd (13% anyone?). Die explosie is totaal niet vergelijkbaar met de renteverhoging van nu, welke nog steeds historisch gezien vrij laag is.
En dat is dus het gekke van deze tijd. De inflatie is vergelijkbaar aan toen. Maar de rente is bijna 10 procentpunt lager.
Daarom zal de rente echt nog wel behoorlijk verder gaan stijgen. Dat, of we zullen een blijvend hoge inflatie krijgen. Het gekke is dat beide scenario's niet erg prettig zijn.

We zijn dan ook niet alleen met de huizenmarkt, maar ook met het rentebeleid een fuik ingezwommen en eruit geraken is pijnlijk.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zie nu dat het al van 13 uur geleden is, ben waarschijnlijk spuit 11.

[ Voor 28% gewijzigd door JDx op 23-02-2023 08:11 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:11:

Zie nu dat het al van 13 uur geleden is, ben waarschijnlijk spuit 11.
32 zelfs. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.K.
Miks schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 01:09:
[...]

En dat is dus het gekke van deze tijd. De inflatie is vergelijkbaar aan toen. Maar de rente is bijna 10 procentpunt lager.
Daarom zal de rente echt nog wel behoorlijk verder gaan stijgen. Dat, of we zullen een blijvend hoge inflatie krijgen. Het gekke is dat beide scenario's niet erg prettig zijn.

We zijn dan ook niet alleen met de huizenmarkt, maar ook met het rentebeleid een fuik ingezwommen en eruit geraken is pijnlijk.
Je vergelijkt 2 periodes die op meerdere vlakken totaal niet te vergelijken zijn. Alles is relatief, destijds kwamen we niet uit een periode van negatieve rente. Bovendien is er onderliggend vrij weinig aan de hand momenteel, alles draait vooralsnog prima door.

De westerse economien zijn inmiddels volledig gestoeld op goedkoop geld. Een veel verdere rentestijging zal destructief werken, de centrale banken zullen dat heel goed beseffen en het heeft ook geen enkel doel.
De inflatie zal dit jaar grotendeels verdampen. De noodzaak om de rente nog veel verder te verhogen zal er niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
P.K. schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Je vergelijkt 2 periodes die op meerdere vlakken totaal niet te vergelijken zijn. Alles is relatief, destijds kwamen we niet uit een periode van negatieve rente. Bovendien is er onderliggend vrij weinig aan de hand momenteel, alles draait vooralsnog prima door.
Toentertijd leek er eerst ook weinig met de economie aan de hand en was bv de werkloosheid ook lekker laag. En schoten de huizenprijzen de lucht in. En uiteraard geldt: de geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel vaak. Dus dat de situatie niet 1 op 1 gelijk is maakt nog niet dat ze niet te vergelijken zijn. Als er ook een hoop zaken zijn die wel 'rijmen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
[...]

P.K. schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:24:
[...]

De westerse economien zijn inmiddels volledig gestoeld op goedkoop geld. Een veel verdere rentestijging zal destructief werken, de centrale banken zullen dat heel goed beseffen en het heeft ook geen enkel doel.
De inflatie zal dit jaar grotendeels verdampen. De noodzaak om de rente nog veel verder te verhogen zal er niet zijn.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Toentertijd leek er eerst ook weinig met de economie aan de hand en was bv de werkloosheid ook lekker laag. En schoten de huizenprijzen de lucht in. En uiteraard geldt: de geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel vaak. Dus dat de situatie niet 1 op 1 gelijk is maakt nog niet dat ze niet te vergelijken zijn. Als er ook een hoop zaken zijn die wel 'rijmen'.
Wat @P.K. zegt, en daarbovenop de invoering van de euro en globalisering. In de jaren 80 kon Nederland naar hartenlust de rente verhogen om de inflatie te beteugelen. Ok, daar zitten praktische gevolgen aan gezien we een handelsland zijn (hoewel nu volgens mij meer dan toen). Daarnaast hangt half Europa aan elkaar qua economieën en zijn de wereldmarkten een stuk meer afhankelijk van elkaar. Het is niet voor niks dat sinds de euro de inflatie ook gestabiliseerd is.
En, ik blijf het herhalen, maar behalve starters en de 'moetjes' is er niemand die moet/wil/gaat verhuizen komende jaren. Het merendeel is afgelopen jaren verhuisd of heeft voor een bizar lage maandlast overgesloten. Plus, met stilvallende nieuwbouw valt er weinig door te stromen naar iets beters/mooiers/luxueuser/zuinigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

geekeep schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:48:
[...]

[...]

[...]

Plus, met stilvallende nieuwbouw valt er weinig door te stromen naar iets beters/mooiers/luxueuser/zuinigers.
Wel grappig dat je dat zegt, want in de tijd dat ik nieuwbouw kocht (2016/2017) werd nieuwbouw gezien als iets waar je niet wilt wonen: kleine kavels in een buitenwijk. De woning die we kochten heeft toen 3-4 maanden te koop gestaan, voor een prijs waar je nu amper een appartement voor koopt. Met 2,2% rente.
Afgelopen jaren heeft daar een prijs explosie plaatsgevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je hebt op zich wel een punt en je scenario is op zich niet heel onrealistisch. Jij (en nog een andere tweaker die met z'n overwaarde in een huurhut zit) gaat alleen wel voorbij aan de enorme loonstijging die gaande is.
Gisteren werd bekend dat de ambtenaren er 7%-14% (hoogste schaal vs laagste schaal) bij krijgen in een 1 jarige cao !! En dat staat niet op zichzelf, vrijwel iedere cao heeft een behoorlijke stijging.
Dat is m.i. ongekend en heeft denk ik een dempend effect op de daling.

https://www.telegraaf.nl/...e-schalen-en-7-in-hoogste

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Je hebt op zich wel een punt en je scenario is op zich niet heel onrealistisch. Jij (en nog een andere tweaker die met z'n overwaarde in een huurhut zit) gaat alleen wel voorbij aan de enorme loonstijging die gaande is.
Gisteren werd bekend dat de ambtenaren er 7%-14% (hoogste schaal vs laagste schaal) bij krijgen in een 1 jarige cao !! En dat staat niet op zichzelf, vrijwel iedere cao heeft een behoorlijke stijging.
Nou ja een hoge inflatie en daarbij dus een hoge loonstijging zorgt er effectief gewoon voor dat de waarde van bezit gewoon daalt. Het is tevens een groot risico voor de werkgelegenheid omdat bedrijven bepaalde onderdelen naar het buitenland zullen verhuizen.

Een hogere rente met een lagere inflatie en dus een lagere loonstijging is veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Sport_Life schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Wel grappig dat je dat zegt, want in de tijd dat ik nieuwbouw kocht (2016/2017) werd nieuwbouw gezien als iets waar je niet wilt wonen: kleine kavels in een buitenwijk. De woning die we kochten heeft toen 3-4 maanden te koop gestaan, voor een prijs waar je nu amper een appartement voor koopt. Met 2,2% rente.
Nul-op-meter/BENG en overige regelgeving in combinatie met een terugloop van bouwpersoneel heeft ook wel gezorgd voor een verhoging van nieuwbouwprijzen. Al sluit ik niet uit dat de dalende rente en extra marge voor ontwikkelaars ook een rol speelden afgelopen jaren. Tegelijkertijd is duurzaamheid (=besparen) wel steeds belangrijker geworden voor woningzoekenden, zeker met de energiecrisis van nu. Maja, ik zal het feit niet ontkennen dat prijzen enorm gestegen zijn.
Gisteren werd bekend dat de ambtenaren er 7%-14% (hoogste schaal vs laagste schaal) bij krijgen in een 1 jarige cao !!
Grappig dat je dat noemt, want de loon-prijsspiraal is volgens meerdere bronnen o.a. oorzaak geweest van de inflatie in de jaren '80 ;). Grote verschil is wel dat vakbonden toen veel meer macht hadden en een groot deel van de bedrijven nog in overheidsbezit was, en de overheid over het algemeen meer toegeeft aan loonstijgingen dan bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09 11:31
Nul-op-meter/BENG en overige regelgeving in combinatie met een terugloop van bouwpersoneel heeft ook wel gezorgd voor een verhoging van nieuwbouwprijzen. Al sluit ik niet uit dat de dalende rente en extra marge voor ontwikkelaars ook een rol speelden afgelopen jaren. Tegelijkertijd is duurzaamheid (=besparen) wel steeds belangrijker geworden voor woningzoekenden, zeker met de energiecrisis van nu. Maja, ik zal het feit niet ontkennen dat prijzen enorm gestegen zijn.
Je vergeet de stijging van de grondprijzen. Een schimmig spel van gemeenten. In 2015 gekeken naar nieuwbouw, toen grondprijs € 85 p/m2 nu € 300 p/m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Zal zeker niet ontkennen dat er ook grote gelijkenissen zijn met toen, een oorlog die een energiecrisis veroorzaakt. Rente die flink stijgt. De vergelijking is snel gemaakt. De kans dat dit escaleert ligt nu ook weer op de loer, maar dat zal vooral afhangen van politieke ontwikkelingen op het wereldtoneel. Niet zozeer van de huidige staat van de economie.

De inflatie zorgt vooralsnog niet voor een onomkeerbare spiraal, i.t.t. toen. We blijken minder afhankelijk van Russisch gas, dan van Arabische olie destijds.
Het lijkt nu meer op een drempel die genomen is (blijvend) en door bijbehorende prijs/loonstijgingen nog wat naijlt. Er zijn geen signalen die duiden op dat we blijvend een inflatie houden in de dubbele cijfers. Sterker nog, we zitten al weer onder de 10% en zullen in de loop van dit jaar waarschijnlijk ruim onder de 5% uitkomen. Niet ideaal, maar peanuts vergeleken met de jaren 70.

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Zowel bij de fed als bij de ECB zijn ze helemaal niet tevreden met de inflatie en de nog steeds "te sterke" economie.

Zowel de 2jaars als 10jaars rentes lopen hierom in rap tempo op, omdat er dus nog meer in de pijplijn zit dan verwacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 07:03
Masvic schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:55:
Zowel bij de fed als bij de ECB zijn ze helemaal niet tevreden met de inflatie en de nog steeds "te sterke" economie.

Zowel de 2jaars als 10jaars rentes lopen hierom in rap tempo op, omdat er dus nog meer in de pijplijn zit dan verwacht
De kerninflatie is 5,3%. De verwachting was 5,2% dus niet zo spannend verschil maar dat de kerninflatie nog steeds niet stabiliseert is zorgwekkend voor de ECB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNyeTinzyO4Am-QCFTCzfJVv2W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbynQYaqp9Agkc315XiV8hGX.jpg?f=fotoalbum_large

Via: https://www.bloomberg.com...5-3-to-embolden-ecb-hawks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BlauweLucht schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:09:
[...]

De kerninflatie is 5,3%. De verwachting was 5,2% dus niet zo spannend verschil maar dat de kerninflatie nog steeds niet stabiliseert is zorgwekkend voor de ECB.

[Afbeelding]

Nou ja aangezien het doel van de inflatie onder de 2% blijven was zitten we daar flink boven. Inflatie is 250% van wat we als doel hebben gesteld dat is toch wel zorgwekkend.

Dus ECB mag even flink zijn best gaan doen om dit te corrigeren.

• P.K.
BlauweLucht schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Nou ja aangezien het doel van de inflatie onder de 2% blijven was zitten we daar flink boven. Inflatie is 250% van wat we als doel hebben gesteld dat is toch wel zorgwekkend.

Morgen is het 'pas' 12 maanden geleden dat de ellende echt begon. Zoveel zegt dat cijfer nu dus nog niet. Alleen dat we momenteel een prijsniveau hebben dat 5% hoger ligt dan januari '22.
Dat kan niet echt een verrassing zijn. Als de kerninflatie binnen 12 maanden zou afnemen zou je feitelijk deflatie hebben.

Het zou heel goed kunnen dat de kerninflatie vanaf volgende maand flink afneemt. Het wordt pas zorgelijk als de kerninflatie zo hoog blijft aan het eind van de zomer.

[ Voor 33% gewijzigd door P.K. op 23-02-2023 16:10 . Reden: januari ipv februari ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
@P.K. de inflatie liep al op vóórdat de oorlog begon, dus het is al langer dan een jaar aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
[...]

Het doel is dan ook niet onder de 2% maar rond de 2%, belangrijk verschil. Het is ook afgelopen 10 jaar consistent te laag geweest, eigenlijk alleen rond 2018 rond 2%, rest van de tijd te laag tot zelfs negatief in sommige maanden (2020).

"We consider negative and positive deviations from our 2% inflation target to be equally undesirable. This target provides a clear anchor for inflation expectations, which is essential for maintaining price stability."

• P.K.
Miks schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:27:
@P.K. de inflatie liep al op vóórdat de oorlog begon, dus het is al langer dan een jaar aan de gang.
De normale inflatie, ja.
De kerninflatie waar we het nu over hebben was nog helemaal niet zo hoog, die liep heel licht op, maar stond in januari '22 op een schamele 2,79%.

Zoals je ziet begon 12 maanden geleden pas de stijging:
https://tradingeconomics....union/core-inflation-rate

In december was de kerninflatie boven de 6%, dat cijfer is nu dus ook dalende.
Volgens mij kan je dit alleen maar positief uitleggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 07:03
[...]

Ik ben het met je eens dat de ECB haar best moet doen om de inflatie onder controle te houden en dus aan te pakken.

Dat gezegd hebbende zei Klaas Knot van de Nederlandse Bank in Buitenhof ( YouTube: Over dat geld niet aan bomen groeit | Klaas Knot | Buitenhof ) dat het monetaire beleid een vertraging heeft van 18 tot 24 maanden. Dat wil zeggen dat we in de inflatie eigenlijk nog niet veel merken van die rentestijging want dat is minder dan 18 maanden geleden. We merken het natuurlijk wel in andere zaken zoals hypotheekrente.

Merk ook op dat (vanwege die vertraging) wanneer je de rente te hoog maakt en de inflatie onder de 2% komt
(en mogelijk zelf negatief) het zomaar 18 maanden kan duren voor dat een correctie omlaag effect heeft. Dan krijg je langdurige tijd deflatie en dat is ook niet gewenst. Ik denk dat de ECB daarom liever de wijzigingen voorzichtig doorvoert om zo het effect te kunnen meten en niet achteraf een grote correctie naar beneden hoeft te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door BlauweLucht op 23-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
BlauweLucht schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Ik ben het met je eens dat de ECB haar best moet doen om de inflatie onder controle te houden en dus aan te pakken.

Dat gezegd hebbende zei Klaas Knot van de Nederlandse Bank in Buitenhof ( YouTube: Over dat geld niet aan bomen groeit | Klaas Knot | Buitenhof ) dat het monetaire beleid een vertraging heeft van 18 tot 24 maanden. Dat wil zeggen dat we in de inflatie eigenlijk nog niet veel merken van die rentestijging want dat is minder dan 18 maanden geleden. We merken het natuurlijk wel in andere zaken zoals hypotheekrente.

Merk ook op dat (vanwege die vertraging) wanneer je de rente te hoog maakt en de inflatie onder de 2% komt
(en mogelijk zelf negatief) het zomaar 18 maanden kan duren voor dat een correctie omlaag effect heeft. Dan krijg je langdurige tijd deflatie en dat is ook niet gewenst. Ik denk dat de ECB daarom liever de wijzigingen voorzichtig doorvoert om zo het effect te kunnen meten en niet achteraf een grote correctie naar beneden hoeft te maken.
Ik denk dat je het het beste kunt vergelijken met het rempedaal indrukken met je linkervoet. Voor wie dat ooit geprobeerd heeft; je medepassagiers kunnen er niet om lachen. Hetzelfde geldt voor de rente. Te snel laten stijgen heeft zowel NL, Europa en de rest van de wereld last van.
En uiteindelijk is inflatie een jaar-op-jaar verhaal, dus de enige manier om een inflatie van 10+% te behouden is een structureel aanhoudende maandelijkse stijging. Als de prijzen nu gelijk blijven hebben we eind dit jaar vergeleken met de piek in 2022 een negatieve inflatie.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:55
[...]

Wij hadden in 2016 een loting voor nieuwbouw rijwoningen.
De tijd was zeker anders, maar rond 2015-2016 trok het zeker weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:56
P.K. schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:59:
[...]

De normale inflatie, ja.
De kerninflatie waar we het nu over hebben was nog helemaal niet zo hoog, die liep heel licht op, maar stond in januari '22 op een schamele 2,79%.

Zoals je ziet begon 12 maanden geleden pas de stijging:
https://tradingeconomics....union/core-inflation-rate

In december was de kerninflatie boven de 6%, dat cijfer is nu dus ook dalende.
Volgens mij kan je dit alleen maar positief uitleggen...
Ik vind 'een schamele 2,79%' nog wel een understatement. Als je even uitzoomt op jouw grafiek en kijkt naar de afgelopen 25 jaar. Dan zie je direct dat deze vrijwel altijd onder de 2% zit en hierboven is echt een uitzondering. Daar zitten we nu dus al lange tijd ver boven.
MXMaster schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Het doel is dan ook niet onder de 2% maar rond de 2%, belangrijk verschil. Het is ook afgelopen 10 jaar consistent te laag geweest, eigenlijk alleen rond 2018 rond 2%, rest van de tijd te laag tot zelfs negatief in sommige maanden (2020).

"We consider negative and positive deviations from our 2% inflation target to be equally undesirable. This target provides a clear anchor for inflation expectations, which is essential for maintaining price stability."
De doelstelling is inderdaad rond de 2% inflatie. En kerninflatie is inflatie waar de prijzen van energie, voeding, alcoholhoudende dranken en tabak uitgehaald zijn. Dus dat betekent dat de werkelijke inflatie vrijwel altijd hoger ligt dan de kerninflatie. En dat kerninflatie ook veel hardnekkiger is omdat prijzen van energie en voeding veel grotere prijsschommelingen kennen.

[ Voor 21% gewijzigd door xiangpo op 23-02-2023 18:13 ]

• xiangpo
Mania-92 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Scherp!

Als ze wat m2 van de royale overige ruimtes hadden gepakt voor een tweede slaapkamer was dit appartement denk ik een stuk beter verkocht.
Ook de appartementen met 3 slaapkamers worden niet verkocht en zijn in prijs verlaagd.

https://www.funda.nl/koop...ent-42946308-terrace-739/

• Laapo
MXMaster schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Goed punt. Eurozone inflatie 2010 t/m 2022 is gemiddeld lager dan 2%. Zonder '22 zo rond de 1,35%. En dat met een hele poos van ultra lage rente. Zelfs met het geldkanon erop was de boel niet vooruit te branden. Dat scenario hebben ze bij de ECB ook geen trek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 07:01
xiangpo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Ook de appartementen met 3 slaapkamers worden niet verkocht en zijn in prijs verlaagd.

Maar dat zijn ook gelijk een stuk grotere en duurdere appartementen. Ik bedoelde specifiek die 1 kamer appartementen met hetzelfde aantal m2 en voor dezelfde prijs, dus enkel met een andere indeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
xiangpo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Dit zijn ook gewoon gestoorde prijzen voor wat je ervoor krijgt. Niet gek dat deze niet verkopen voor dat geld heb je gewoon een vrijstaande woning.

Als je dit soort bedragen kan betalen ben je meestal wat verder in je leven, ( relatie, kids ) dus zal je meer behoefte hebben aan wat meer ruimte en eventueel school voor de kinderen met voldoende leerkrachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Shadowhawk00 op 24-02-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Dit zijn ook gewoon gestoorde prijzen voor wat je ervoor krijgt. Niet gek dat deze niet verkopen voor dat geld heb je gewoon een vrijstaande woning.

Als je dit soort bedragen kan betalen ben je meestal wat verder in je leven, ( relatie, kids ) dus zal je meer behoefte hebben aan wat meer ruimte en eventueel school voor de kinderen met voldoende leerkrachten.
6700 per vierkante meter vind ik anders niet zo heel gek voor amsterdam hoor. Zeker niet voor een zuinige nieuwbouwwoning met redelijk veel buitenruimte voor amsterdamse begrippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
xiangpo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:26:
[...]

6700 per vierkante meter vind ik anders niet zo heel gek voor amsterdam hoor. Zeker niet voor een zuinige nieuwbouwwoning met redelijk veel buitenruimte voor amsterdamse begrippen.
Ligt misschien aan mijn referentiekader, maar ik vind dat soort bedragen gewoon gestoord. Goed ik woon niet in Amsterdam maar deze prijzen kunnen alleen maar aan de bouwkosten of de ontwikkelaar liggen, want de grondprijs word gedeeld.

Geeft wel aan hoe belangrijk locatie echt is, want voor dat bedrag heb je ook een nieuwbouw vrijstaande woning in andere delen van het land. Ja je houd zelfs geld over voor een nieuwe tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Voor Amsterdam in zijn algemeenheid is het een prima prijs. Maar voor deze plek, richting IJburg, vind ik het wel behoorlijk aan de prijs.

Wat Shadowhawk00 ook aangeeft, als je toch in deze buurt zou willen kijken/wonen, dan kun je voor het zelfde geld even verderop ook een iets ouder (2007) maar nog steeds label A vrijstaand huis kopen.
https://www.funda.nl/koop...8594-pieter-holmstraat-6/
Als je met een (toekomstig) gezin in deze buurt zoekt, dan zul je m.i. daarom niet zo snel in dit appartementencomplex kijken. Mede daarom zijn de appartementen eerder voor singles en kinderloze stellen geschikt. Terwijl die misschien eerder een locatie elders (bv dichter bij het centrum) zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Alleen de mensen met een goede baan kunnen een huis kopen en daar zijn geen klappen gevallen tijdens corona op de arbeidsmarkt.
En zolang er niet meer gebouwd wordt zal het echt niet hard zakken zolang de rente niet door het dak gaat of de werkgelegenheid hard zakt.

Die oorlog kan je niks aan doen dus hoef je niet mee te nemen in de overweging een huis te kopen.
Gas is duurder, maar voor de meeste 400k huizen vallen de totale stookkosten wel mee.
Voedselprijzen zijn inderdaad hoger, maar dat is voor de meeste mensen maar netto 100-200 euro per maand extra en zorgt er niet voor dat je maximale hypotheek lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
[...]

In Amsterdam/Oostenburg betaal je voor een nieuwbouw appartement al meer dan10k de meter (wel eigen grond).

Zelfs in Zuid Oost oftewel Bullenwijk maar marketing technisch Hondsrugpark betaal je al richting de 7500 de meter. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Voor Amsterdam in zijn algemeenheid is het een prima prijs. Maar voor deze plek, richting IJburg, vind ik het wel behoorlijk aan de prijs.

Wat Shadowhawk00 ook aangeeft, als je toch in deze buurt zou willen kijken/wonen, dan kun je voor het zelfde geld even verderop ook een iets ouder (2007) maar nog steeds label A vrijstaand huis kopen.
https://www.funda.nl/koop...8594-pieter-holmstraat-6/
Als je met een (toekomstig) gezin in deze buurt zoekt, dan zul je m.i. daarom niet zo snel in dit appartementencomplex kijken. Mede daarom zijn de appartementen eerder voor singles en kinderloze stellen geschikt. Terwijl die misschien eerder een locatie elders (bv dichter bij het centrum) zouden willen.
Goed gevonden, en ben ik helemaal met je eens inderdaad. Maar ook dit huis staat al langer dan 3 maanden te koop, dus ook hierin is weinig interesse voor deze doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:44:
De VvE bijdrage staat conveniently niet vermeld, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat ook niet bij een honderdje of twee per maand gaat blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jopie035 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:57:
[...]

In Amsterdam/Oostenburg betaal je voor een nieuwbouw appartement al meer dan10k de meter (wel eigen grond).
Dat is dan ook een veel 'stedelijker' omgeving. Vind ik niet gek dat dit een slagje duurder is dan Sluishuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ernemmer schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Allen de mensen met een goede baan kunnen een huis kopen en daar zijn geen klappen gevallen tijdens corona op de arbeidsmarkt.
En zolang er niet meer gebouwd wordt zal het echt niet hard zakken zolang de rente niet door het dak gaat of de werkgelegenheid hard zakt.
Dat valt wel mee, dat geld alleen in delen van het land die populair zijn. Als je dicht bij arbeid wilt wonen en/of in populaire gebieden zal je meer moeten betalen.
Paar maanden terug heb ik ook al via funda link laten zien dat er best woningen van 200-250k zijn.
Maar er zijn gewoon overal te weinig woningen dus de prijzen gaan echt niet extreem zakken, misschien dat er lokaal wat verschuivingen zijn, bepaalde gebieden minder populair worden of juist poplairder. Als er een paar grote bedrijven ( philips ) ineens veel mensen ontslaan zal dat lokaal wel wat invloed hebben.
Die oorlog kan je niks aan doen dus hoef je niet mee te nemen in de overweging een huis te kopen.
Gas is duurder, maar voor de meeste 400k huizen vallen de totale stookkosten wel mee.
Voedselprijzen zijn inderdaad hoger, maar dat is voor de meeste mensen maar netto 100-200 euro per maand extra en zorgt er niet voor dat je maximale hypotheek lager is.
De maximale hypotheek niet maar de leennorm word er wel op aangepast dus uiteindelijk zorgt dat er wel voor dat je minder kan lenen. En leuk dat je dan maximaal kan lenen voor een huis als je vervolgens geen geld meer hebt om van te leven dan schiet het natuurlijk ook niet echt op.
Pagina: 1 ... 237 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg