Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 236 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.688 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mesque schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Een van de redenen is dat het sociale huurdeel er een enorme puinhoop van maakt. In ons deel van de straat gaan bewoners letterlijk 2x per week met prikkers de straat op om de straat netjes te houden, in het stukkie verderop zijn mensen te lam om naar de volgende ondergrondse container te lopen als hij vol zit, en kwakken ze het afval gewoon op straat. Daarnaast zijn er ook veel andere normen en waarden die je op veel verschillende manieren terugzie. Nu trek ik dat prima maar als onze dochter 5/6+ is en alleen buiten rond kan lopen dan ben ik er wel klaar mee hier denk ik.. Hopelijk heeft de sloop/nieuwbouw van het oudste sociale deel dan wat goeds gedaan, maar het is wel cruciaal dat daar ook flink wat middenhuur/koop tussenkomt om te voorkomen dat het de sink hole wordt die het nu is.

Kinderen gaan inderdaad grotendeels niet naar dezelfde scholen, in ieder geval voorzover de islamitische jeugd naar de islamitische basisscholen gaan (in de sociale huurwoningen wonen geen dylanos hier). De openbare scholen zijn wel ietwat gemixter.
Heeft meer te maken met sociale huur en werklozen. Werkende mensen in sociale huur zijn gewoon prima mensen om mee om te gaan. Je kan net zo goed een asociale buur in een koopwoning treffen.
Juist het spreiden van sociale huur door koopwijken heen zorgt voor minder overlast. Ook als je niet met de sociale huur buren omgaat zorgt het ervoor dat er minder kritieke massa aan werkloze sociale huurders zijn die samen de overlast veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 21:27
Z___Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Werkende mensen in sociale huur zijn gewoon prima mensen om mee om te gaan.
Mwa. Ik woon zelf in een sociale huurwoning en het aantal fatsoenlijke mensen in de buurt is op 1 hand te tellen. Het aantal werklozen is niet erg hoog hier. Er is nou eenmaal gewoon een verschil in sociale klassen tussen sociale huurwoningen en koopwoningen. Verschil in denkniveau, opleidingsniveau, salarisniveau, etc. Natuurlijk heb je overal wel uitzonderingen, op zeker, maar over het algemeen is het wonen in een sociale huurwijk niet de meest prettige ervaring. Mijn vrouw durft echt niet hier 's nachts over straat in de buurt, maar in de woonwijk van haar zus (koopwoningen) weer wel.

Het is niet dé reden waarom we weg willen, maar het speelt zeker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:49
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:18:
Overigens zijn dit ook wel behoorlijke grote-stad bubbel problemen. Als je in een dorp in de periferie woont, dan gaan Dylano en Sterre zonder dat ze er verder over nadenken zonder problemen samen naar de dorpsschool.
Dan heb je het wel over een klein dorpje. Gevoelsmatig wonen veruit de meeste Nederlanders toch in middelgrote dorpen en kleine steden. Het CBS zegt dat er 3 miljoen Nederlanders in "plattelandsbuurten" wonen, maar te oordelen aan de kaart is de grensgemeente van een kleine stad ook al een "plattelandsbuurt".

Edit: En gemiddeld dus 11 basisscholen binnen een straal van 3 km. Dat suggereert toch dat gemeenten waar iedereen naar dezelfde basisschool "moet" een beetje de uitzondering zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 18-02-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Overseer10 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Mwa. Ik woon zelf in een sociale huurwoning en het aantal fatsoenlijke mensen in de buurt is op 1 hand te tellen. Het aantal werklozen is niet erg hoog hier. Er is nou eenmaal gewoon een verschil in sociale klassen tussen sociale huurwoningen en koopwoningen. Verschil in denkniveau, opleidingsniveau, salarisniveau, etc. Natuurlijk heb je overal wel uitzonderingen, op zeker, maar over het algemeen is het wonen in een sociale huurwijk niet de meest prettige ervaring. Mijn vrouw durft echt niet hier 's nachts over straat in de buurt, maar in de woonwijk van haar zus (koopwoningen) weer wel.

Mensen die overlast veroorzaken kom je sneller tegen dan mensen die fatsoenlijk zijn. Is het echt zo dat het grote deel van je buurt niet fatsoenlijk is, of is het in werkelijkheid maar 20% die 80% van de overlast veroorzaken?
Ik zou ook niet in een volksbuurt gaan wonen, maar in een straat waar de ene kant koop en en de andere kant sociale huur is prima te wonen. De sociale huurders hoeven ook niet je vrienden te zijn, dat is ook helemaal niet de doelstelling van gemengde wijken. Het gaat erom dat we elkaar gewoon respecteren, onafhankelijk van iemands financiële achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Mesque schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Een van de redenen is dat het sociale huurdeel er een enorme puinhoop van maakt. In ons deel van de straat gaan bewoners letterlijk 2x per week met prikkers de straat op om de straat netjes te houden, in het stukkie verderop zijn mensen te lam om naar de volgende ondergrondse container te lopen als hij vol zit, en kwakken ze het afval gewoon op straat. Daarnaast zijn er ook veel andere normen en waarden die je op veel verschillende manieren terugzie. Nu trek ik dat prima maar als onze dochter 5/6+ is en alleen buiten rond kan lopen dan ben ik er wel klaar mee hier denk ik.. Hopelijk heeft de sloop/nieuwbouw van het oudste sociale deel dan wat goeds gedaan, maar het is wel cruciaal dat daar ook flink wat middenhuur/koop tussenkomt om te voorkomen dat het de sink hole wordt die het nu is.

Kinderen gaan inderdaad grotendeels niet naar dezelfde scholen, in ieder geval voorzover de islamitische jeugd naar de islamitische basisscholen gaan (in de sociale huurwoningen wonen geen dylanos hier). De openbare scholen zijn wel ietwat gemixter.
Hier is het toevallig precies andersom. Prikken wordt door het buurthuis georganiseerd, en dat zijn vooral een paar heel sterk betrokken sociale huurders van het oude deel die de kar trekken. Maar goed, ze prikken op maandagochtend. Moet je maar net de tijd voor hebben op dat moment.

Een stukje van de nieuwbouw hier is sociaal en een deel vrije sector. Het zijn rijtjeswoningen, in Amsterdam. De sociale huurders in dit stuk weten dat dit de eindwoning is.

De echte puinzooi is het toch in het vrije sector gedeelte. Daar liggen soms gehele inboedels bij de containers weg te rotten. Sommige huurders hebben hun eigen parkeerplaats voor de deur niet bestraat. Woningen staan er al ruim 4 jaar. Hoge doorloop, duidelijk ook dat sommige huurders illegale medehuurders hebben, overal bezaaid met fietsen van Ubereats etc.

Eigenaarschap en verankering aan de buurt stimuleren goed gedrag. Meer koop is altijd een goed idee in zulke wijken, en dat kan wat mij betreft gewoon aan de zittende huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Charly schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Nieuwbouw wijkje naast het station, nieuwe wijk waar vroeger het ziekenhuis / zwembad stond, strook langs het winkelcentrum die volgebouwd is met appartementen (maar das na mijn tijd dus weet niet helemaal welk segment het is.)

[...]

Los van de voorbeelden die ik noem is het uiteindelijk (in ieder geval deels) ook gewoon gentrificatie. Daar kun je op zich ook weer van alles van vinden, maar dat het gebeurt zijn de meeste mensen het volgens mij al wel een tijdje over eens.
Aye en dat blijft met bevolkingsgroei gewoon doorgaan. Neem Oudwijk nu ivm jaren 90.
Eigenlijk geldt t voor alles op loop/fietsafstand van het centrum, en ook voor alle grote steden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
Overseer10 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Maar illustreert je verhaal niet vooral waarom het niet handig is om veel sociale huur in één buurt bij elkaar te zetten. En dat je beter een gemengde wijk kunt hebben, met een beperkt aantal sociale huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Dan heb je het wel over een klein dorpje. Gevoelsmatig wonen veruit de meeste Nederlanders toch in middelgrote dorpen en kleine steden. Het CBS zegt dat er 3 miljoen Nederlanders in "plattelandsbuurten" wonen, maar te oordelen aan de kaart is de grensgemeente van een kleine stad ook al een "plattelandsbuurt".

Edit: En gemiddeld dus 11 basisscholen binnen een straal van 3 km. Dat suggereert toch dat gemeenten waar iedereen naar dezelfde basisschool "moet" een beetje de uitzondering zijn.
Zo'n dorp hoeft uiteraard niet maar één school te hebben. Maar je ziet in een perifeer dorp wel vaker dat bij een beperkte keus uit scholen de kinderen/ouders toch eerder een school kiezen op basis van locatie of type school (bv openbaar, christelijk, Montessori oid). En veel minder op basis van het 'soort' kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
geekeep schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:07:
[...]

Je hebt gelijk. Tegelijkertijd word de (utopische) belofte gedaan dat iedereen uiteindelijk steeds verder komt op de woningladder, toch? Dus die villa is het einddoel, als geld geen rol speelt en degenen zonder groene vingers buiten beschouwing gelaten.

Ik vind het alleen een bijzondere redenatie als ik appels, aardbeien en passiefruit verkoop op de markt en de appels steevast uitverkocht zijn, ik blijkbaar meer passiefruit moet gaan aanbieden zodat er appels over blijven voor mensen met een minder budget.
Niet iedereen kan in een villa wonen, bovendien willen veel mensen geen villa. Net zoals niet iedereen in amsterdam wil wonen. Maar het is niet zo dat het voor iemand bij voorbaat onmogelijk is om in een villa te gaan wonen.

Alleen dat mensen geen appels nodig hebben en jij niet de enige aanbieder bent van appels. Ze kunnen die appels ook 50km verderop kopen. Voor huizen is dat wat minder makkelijk die verplaats je minder snel.
Maar we zijn het op zich wel eens dat je een mix moet aanbieden.
Das eerder een stigma dan een feit. Hier in de buurt zijn 5 jaar geleden drie appartementencomplexen opgeleverd naast elkaar. Koop, vrije huur en sociale huur. Daar kun je nu aan de buitenkant echt niet zien wat welke is.
De buitenkant word ook gemanaged door de VVE, grote kans dat ze alle 3 de appartementen complexen in dezelfde VVE hebben gezet, of in ieder geval door hetzelfde bedrijfje laten beheren.
Voorkomen is beter dan genezen. Het gaat om de concentratie aan overlast. Eén lastig gezin in een straat is vervelend, maar te managen.
Makkelijk spreken als jij niet de buurman bent. Als jij elke nacht wakker bent van de overlast is het dan nog zo goed te managen? Ja voor de overheid is het makkelijker, het valt minder op en ze kunnen voor de vorm een agent langssturen. Maar voor de bewoners zelf niet.
Overlast kan je veel beter concentreren zodat je het collectief kan managen. Zet ze bij elkaar in 1 wijk, en zorg dat daar veel toezicht is dan hebben ze alleen last van elkaar.
Overigens staat sociale huur niet gelijk aan overlast, genoeg mensen die sociaal huren die ook gewoon heel sociaal zijn en genoeg mensen die een koophuis hebben die overlast veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-02-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Met die vergrijzing zul je juist vanuit die seniorengroep een sterke vraag krijgen naar minder grote, maar wel comfortabele, woningen. Vanuit die groep zal de vraag naar moderne/nieuwbouwappartementen (en eventueel kleinere nieuwbouw tusenwoningen) dus juist flink toenemen. Die zitten dan vaak ook niet te wachten op woningen in het stadscentrum, maar willen wel woningen bij de voorzieningen. En liefst ook in de wijk waar ze nu al (soms decennia) wonen.

Dan lijkt het mij dus juist een logischer keus om op plekken waar relatief veel wat oudere mensen in ruime woningen wonen, in de buurt van het lokale winkelcentrum te denken aan de bouw van nieuwbouwappartementen. Volgens mij zie je ook op best veel plekken dat ze die wijkwinkelcentra een upgrade willen geven, waarbij een grote vernieuwing van het (verouderde) winkelcentrum gecombineerd wordt met de nieuwe hoogbouw woningen. Lijkt mij een prima ontwikkeling.
Mijn ervaring is dat nieuwbouw vaak redelijk ver van voorzieningen wordt gebouwd. Neem als voorbeeld Hoef en Haag , dat is zo'n typische nieuwbouwwijk met best leuke huizen, maar je zit overal ver vanaf. De kopers zijn mensen buiten de regio , mensen uit Vianen willen (en kunnen) het niet betalen.
In zo'n nieuwbouw dorp wonen ook alleen maar jonge gezinnen, de baby boom generatie woont daar niet.

Ik ken een ouder stel dat ook in een (gasloze) nieuwbouwwoning heeft gezeten op een industrie terrein, die zijn nu een jaar later weer terug naar hun oude stad op loopafstand van de kerk, markt, horeca, enz. Je kunt nog zo mooi (en energie zuinig) wonen, maar uiteindelijk is de locatie voor veel mensen het meest bepalend, met name ouderen die gehecht zijn aan een bepaalde buurt en sociale omgeving.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Mijn ervaring is dat nieuwbouw vaak redelijk ver van voorzieningen wordt gebouwd. Neem als voorbeeld Hoef en Haag , dat is zo'n typische nieuwbouwwijk met best leuke huizen, maar je zit overal ver vanaf. De kopers zijn mensen buiten de regio , mensen uit Vianen willen (en kunnen) het niet betalen.
In zo'n nieuwbouw dorp wonen ook alleen maar jonge gezinnen, de baby boom generatie woont daar niet.

Ik ken een ouder stel dat ook in een (gasloze) nieuwbouwwoning heeft gezeten op een industrie terrein, die zijn nu een jaar later weer terug naar hun oude stad op loopafstand van de kerk, markt, horeca, enz. Je kunt nog zo mooi (en energie zuinig) wonen, maar uiteindelijk is de locatie voor veel mensen het meest bepalend, met name ouderen die gehecht zijn aan een bepaalde buurt en sociale omgeving.
Dit dus, of ze zijn op een locatie gebouwd waar een oudere gewoon niet bij voorzieningen kan komen, of ze zijn zo duur in de huur dat ouderen met een afgeloste hypotheek denken bekijk het maar.
Of het is weer zo ver van hun netwerk dat ze alles aan sociale contacten kwijtraken, en ze zitten niet in een leeftijd dat ze die makkelijk weer opbouwen.
Zolang we blijven bouwen wat mensen niet willen blijven de mensen zitten waar ze nu zijn.

Dit is een generatie waarbij eerst sparen dan kopen er toch redelijk goed in zit. Die kopen niet op afbetaling, hebben liever geen schulden en hebben liever bezit dan huur.
En als je nu 300 euro per maand kwijt bent aan je woning want slecht energielabel maar als je de woning verkoopt en vervolgens 1200 per maand kwijt bent voor wonen is dat geen goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Daarom is gentrificatie ook zo succesvol. Matige wijken in de stad zijn vaak wel gunstig gelegen, zijn goed ontsloten met OV en hebben voorzieningen dichtbij. Je kan er moderne woningen in knallen zonder maatschappelijk grote investeringen te doen aan OV en andere voorzieningen.

Overigens maakt het in NL niet uit waar een nieuwbouwwijk verrijst, als ze er maar komen. Woningen worden wel verkocht. Locatie is een beetje een luxe probleem op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
HEY_DUDE schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Daarom is gentrificatie ook zo succesvol. Matige wijken in de stad zijn vaak wel gunstig gelegen, zijn goed ontsloten met OV en hebben voorzieningen dichtbij. Je kan er moderne woningen in knallen zonder maatschappelijk grote investeringen te doen aan OV en andere voorzieningen.

Overigens maakt het in NL niet uit waar een nieuwbouwwijk verrijst, als ze er maar komen. Woningen worden wel verkocht. Locatie is een beetje een luxe probleem op dit moment.
Dat zal nog tegenvallen, genoeg gebieden waar woningen echt niet zo gewild zijn. Zeker in de grensregio en wat verder van grote steden / bekende industrie zijn woningen toch wel een stuk goedkoper en worden ze minder snel verkocht.
Als je zoekt zijn er in nederland nog best wel wat huizen te koop tot 250k, als locatie geen probleem was dan hadden we veel minder discussie over dat het voor starters onmogelijk is om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Dat zal nog tegenvallen, genoeg gebieden waar woningen echt niet zo gewild zijn. Zeker in de grensregio en wat verder van grote steden / bekende industrie zijn woningen toch wel een stuk goedkoper en worden ze minder snel verkocht.
Als je zoekt zijn er in nederland nog best wel wat huizen te koop tot 250k, als locatie geen probleem was dan hadden we veel minder discussie over dat het voor starters onmogelijk is om te kopen.
Bedoelde meer de locatie rondom grote steden, de locatie t.o.v. de voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
HEY_DUDE schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Bedoelde meer de locatie rondom grote steden, de locatie t.o.v. de voorzieningen.
Niet gek, in nederland zit je nooit echt ver van voorzieningen af. Werkgelegenheid is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daarom is die nieuwbouw ook totaal niet interessant voor senioren. En als op zulke nieuwbouw wordt gemikt, dan hebben ze totaal geen reden om te verhuizen en vaak ook geen goede andere plek om naartoe te verhuizen. Dus blijven die, soms ook tegen de eigen wil, die ruime woning "bezet houden".

Terwijl er best veel oudere senioren zijn die best wel graag van hun te grote en onderhoudsintensieve woning af willen en naar een appartement dicht bij de voorzieningen willen verhuizen. Als die er maar zouden komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:52

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Shadowhawk00 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Dit dus, of ze zijn op een locatie gebouwd waar een oudere gewoon niet bij voorzieningen kan komen, of ze zijn zo duur in de huur dat ouderen met een afgeloste hypotheek denken bekijk het maar.
Of het is weer zo ver van hun netwerk dat ze alles aan sociale contacten kwijtraken, en ze zitten niet in een leeftijd dat ze die makkelijk weer opbouwen.
Zolang we blijven bouwen wat mensen niet willen blijven de mensen zitten waar ze nu zijn.

Dit is een generatie waarbij eerst sparen dan kopen er toch redelijk goed in zit. Die kopen niet op afbetaling, hebben liever geen schulden en hebben liever bezit dan huur.
En als je nu 300 euro per maand kwijt bent aan je woning want slecht energielabel maar als je de woning verkoopt en vervolgens 1200 per maand kwijt bent voor wonen is dat geen goede deal.
Alleen heb je dan wel een paar ton om leuke dingen van te doen (en/of die 900 extra per maand van te betalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Rubbergrover1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Daarom is die nieuwbouw ook totaal niet interessant voor senioren. En als op zulke nieuwbouw wordt gemikt, dan hebben ze totaal geen reden om te verhuizen en vaak ook geen goede andere plek om naartoe te verhuizen. Dus blijven die, soms ook tegen de eigen wil, die ruime woning "bezet houden".

Terwijl er best veel oudere senioren zijn die best wel graag van hun te grote en onderhoudsintensieve woning af willen en naar een appartement dicht bij de voorzieningen willen verhuizen. Als die er maar zouden komen.
De senior met eensgezinswoning in een buitenwijk schrikt ook van de prijs van een appartement in het centrum. Die heeft het gevoel dattie hetzelfde gaat betalen voor minder (m^2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ocn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:21:
[...]

De senior met eensgezinswoning in een buitenwijk schrikt ook van de prijs van een appartement in het centrum. Die heeft het gevoel dattie hetzelfde gaat betalen voor minder (m^2).
Dat is vaak vooral gevoel. Als je bv in een afgelost huis woont en na verhuizing ineens 1000 euro huur moet betalen, dan heb je het idee dat je veel duurder uit bent. Terwijl er misschien 5 ton uit de verkoop van dat afgelost huis vrij komt.

Overigens is het ook helemaal niet erg als een comfortabele en zorgeloze onderhoudsvrije woning meer per m2 kost dan een verouderde woning die misschien ook duur in onderhoud (en energie) is

[ Voor 15% gewijzigd door Rubbergrover1 op 19-02-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
Stoffa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:01:
Helemaal eens met @Mesque . Op papier is het concept van sociale huur heel goed, in de praktijk zul je merken dat je, als je dicht op sociale huur woont, je heel veel overlast zult ervaren en er anders over gaat denken.

Veel mensen in sociale huurwoningen hebben simpelweg een gedragsprobleem.
En daar stip je het meest belangrijke aan:
Sociale huurwoningen kunnen een indicator zijn maar is niet het echte probleem of de oorzaak.
“The finger points to the moon”.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:25
Stoffa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:01:
Helemaal eens met @Mesque . Op papier is het concept van sociale huur heel goed, in de praktijk zul je merken dat je, als je dicht op sociale huur woont, je heel veel overlast zult ervaren en er anders over gaat denken.

Veel mensen in sociale huurwoningen hebben simpelweg een gedragsprobleem.
Lekker generaliseren over een groot deel van de Nederlandse bevolking en vervolgens krijg je er plusjes voor. Wat een treurige site is dit aan het worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:16
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:30:
Daarom is die nieuwbouw ook totaal niet interessant voor senioren.
….
Dus blijven die, soms ook tegen de eigen wil, die ruime woning "bezet houden".
Senioren houden geen woning “bezet”, ze wonen in een huis zoals iedereen. En dat is hun goed recht.

Regelmatig wordt hier de indruk gewekt dat senioren een soort van vervelende groep is die huizen bezet houden en verder de samenleving alleen maar geld kosten. Ze hebben precies dezelfde rechten en plichten als ieder ander.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:55:
[...]
.... en na verhuizing ineens 1000 euro huur moet betalen....
Maar dat ga je dus op de meeste plekken ook lang niet redden met 1000 euro huur voor een beetje mooi appartement. Tenminste als je iets voor 5 ton verkoopt, dan heb je waarschijnlijk wel bepaalde wensen die ook op een bepaald niveau liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:31:
[...]

Senioren houden geen woning “bezet”, ze wonen in een huis zoals iedereen. En dat is hun goed recht.

Regelmatig wordt hier de indruk gewekt dat senioren een soort van vervelende groep is die huizen bezet houden en verder de samenleving alleen maar geld kosten. Ze hebben precies dezelfde rechten en plichten als ieder ander.
Ik zet het ook niet voor niets tussen aanhalingstekens ;) .

Zoals je uit de rest van de post kunt opmaken gaat het mij ook juist niet om de push om ouderen 'weg te sturen', maar gaat het mij vooral om de vraag die best veel oudere senioren zelf hebben. Namelijk de wens naar een comfortabel appartement/gelijkvloerse woning dicht bij de voorzieningen, in plaats van hun (te) grote en onderhoudsintensieve eengezinswoning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op maandag 20 februari 2023 @ 00:40:
[...]

Maar dat ga je dus op de meeste plekken ook lang niet redden met 1000 euro huur voor een beetje mooi appartement. Tenminste als je iets voor 5 ton verkoopt, dan heb je waarschijnlijk wel bepaalde wensen die ook op een bepaald niveau liggen.
Voor 5 ton heb je op veel plekken in het land niet echt iets heel bijzonders, hoor. En die 5 ton zit hem regelmatig ook niet in het comfort en afwerkingsniveau, maar vooral in tuin- en woonoppervlak. En dan vaak ook juist in de kamers van de kinderen die al lang uit huis zijn, waarbij die ruimte dus nauwelijks meer wordt gebruikt.

Maar het gaat ook niet zozeer om de exacte getallen. Het gaat er vooral om dat de aversie tegen maandlasten hebben vaak erg groot is, terwijl er soms wel tonnen in de afgeloste eigen woning zitten, en het in feite ook geld 'kost' dat dat geld niet beschikbaar is. (Of geld kan opleveren als de woning verkocht is.) Dat wordt vaak niet beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Voor 5 ton heb je een normale rijtjeswoning in de randstad.

Het is leuk als je je afgeloste huis verkoopt, 5 ton op de bankrekening hebt staan en een normale appartement voor €1500 per maand huurt, maar rendementsheffing in box 3 kost je ook geld. Met dat bedrag kan je prima onderhoud aan je huis laten plegen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Laapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:16:
Eigenaarschap en verankering aan de buurt stimuleren goed gedrag. Meer koop is altijd een goed idee in zulke wijken, en dat kan wat mij betreft gewoon aan de zittende huurders.
Voor een kritische noot is het misschien wel leuk om een stukje van Niall Ferguson's the Ascent of Money te kijken. De hele aflevering is leuk (hoewel deze, geproduceerd in 2008, natuurlijk sterk in het teken staat van de subprime mortgages). De documentaire kijkt naar het idee van Hernando de Soto, dat in de vroege jaren 2000 echt enorm populair was: dat mensen door een eigen huis te bezitten zich op kunnen werken uit de armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op maandag 20 februari 2023 @ 06:58:

Het is leuk als je je afgeloste huis verkoopt, 5 ton op de bankrekening hebt staan en een normale appartement voor €1500 per maand huurt, maar rendementsheffing in box 3 kost je ook geld. Met dat bedrag kan je prima onderhoud aan je huis laten plegen. :P
Dan kies je voor koopappartementen, ook prima. Het voorbeeld van 1000 euro huur had ik vooral gekozen om te laten zien dat mensen de afweging van een zak geld versus een maandelijks bedrag niet altijd goed (kunnen) maken. Het ging mij dus niet om een uitgebreide casus waarin de voor- en nadelen van huur versus koop aan bod komen. Dat wordt in dit topic al vaak genoeg uitgekauwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Rubbergrover1 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 06:16:
[...] terwijl er soms wel tonnen in de afgeloste eigen woning zitten, en het in feite ook geld 'kost' dat dat geld niet beschikbaar is. (Of geld kan opleveren als de woning verkocht is.) Dat wordt vaak niet beseft.
Dat valt nog wel mee denk. Weinig wat zo in waarde steeg als die stenen de afgelopen decennia (op de lange termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pelican schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Dat valt nog wel mee denk. Weinig wat zo in waarde steeg als die stenen de afgelopen decennia (op de lange termijn)
Volgens mij valt dat nog wel een beetje mee.
https://www.robeco.nl/nie...legging-dan-de-beurs.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Nope :)

Belastingdienst: De overwaarde van uw oude woning is de verkoopprijs min de eigenwoningschuld en de verkoopkosten van die woning.

Heel veel overwaarde ontstaat simpelweg door de hypotheek af te lossen.
Nog even hier op inhaken - de "grap" is dat fiscale overwaarde dus niet ontstaat door het aflossen van de hypotheek :o .

https://www.belastingdien...-overwaarde-of-restschuld

De eigenwoningschuld (welke van invloed is op de fiscale overwaarde) veranderd niet door wel of niet meer of minder af te lossen:
https://www.belastingdien...gschuld/eigenwoningschuld

Dus mocht er ooit een belasting op overwaarde ingevoerd worden, dan is de fiscale overwaarde een mooi beginpunt - dan worden mensen die extra hebben afgelost in elk geval niet gestraft (omdat (extra) aflossing dan dus niet zorgt voor een hogere overwaarde - je kijkt dan veel meer naar de aankoopprijs en verkoopprijs).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat grafiekje loopt tot 2017, de grootste stijging kwam daarna.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Dan kies je voor koopappartementen, ook prima. Het voorbeeld van 1000 euro huur had ik vooral gekozen om te laten zien dat mensen de afweging van een zak geld versus een maandelijks bedrag niet altijd goed (kunnen) maken. Het ging mij dus niet om een uitgebreide casus waarin de voor- en nadelen van huur versus koop aan bod komen. Dat wordt in dit topic al vaak genoeg uitgekauwd.
Nee, dat is helemaal niet mijn punt. Je overwaarde cashen door te verhuizen levert niet automatisch meer op. Je overwaarde wordt gewoon in box 3 belast, of je het nu op een spaarrekening heb staan of op een beleggingsrekening. Het kan zelfs goedkoper zijn door te blijven wonen waar je woont…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
De eigen woning is voor velen een kans om met een flinke hefboom (hypotheek) te 'beleggen', afhankelijk van of je je primaire woning echt als belegging zou willen zien. Dat allemaal met weinig tot geen eigen geld en zelfs aflossingsvrij met < 2% rente voor sommigen. Dat aspect mis ik een beetje in dit artikel wat uitgaat van 100% eigen geld. Beleggen in aandelen met een hefboom zo groot (zowel procentueel gezien als het absolute bedrag) als die voor het eigen huis is best lastig voor de gemiddelde particulier.

Het is logisch dat Robeco tot deze conclusie komt, want ze proberen je aan het maandbeleggen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Nee, dat is helemaal niet mijn punt. Je overwaarde cashen door te verhuizen levert niet automatisch meer op. Je overwaarde wordt gewoon in box 3 belast, of je het nu op een spaarrekening heb staan of op een beleggingsrekening. Het kan zelfs goedkoper zijn door te blijven wonen waar je woont…
Daar heb je dus geen last van als je kiest voor een koopappartement, de suggestie die ik noemde in de post waar je op reageert.

Maar de meerderheid van de oudere senioren met een verhuiswens wil juist graag huren. Vandaar dat ik in eerste instantie in eerdere posts dat als vergelijking noemde.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ige---woning?onepage=true

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
GioStyle schreef op maandag 20 februari 2023 @ 06:58:

Voor 5 ton kan je die woning nog minstens 28 jaar huren. De gemiddelde 75+ heeft geen 28 jaar meer te gaan dus het is vooral emotie over hoge kosten. Met huren koop je daarbij ook nog eens een hoop gemak, want het onderhoud heb je grotendeels uit handen gegeven. Dat is precies waar ouderen naar op zoek zijn.

Ik durf de stelling wel aan dat als je twee jaar na de verhuizing van een eengezinswoning naar een (senioren)appartement gaat vragen of het bevalt dat 90% zegt dat ze het jaren eerder hadden moeten doen. De enige echte uitzondering zijn denk ik echte 'buitenmensen', die krijg je echt niet uit hun hutje op de hei en dat hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Men vergeet voor gemakshalve het leverage effect wat je hebt door met een hypotheek geld te lenen dat niet van jou is. Je krijgt helaas geen vergelijkbare lening om mee te beleggen op de beurs ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
moshimoshi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Voor 5 ton kan je die woning nog minstens 28 jaar huren. De gemiddelde 75+ heeft geen 28 jaar meer te gaan dus het is vooral emotie over hoge kosten. Met huren koop je daarbij ook nog eens een hoop gemak, want het onderhoud heb je grotendeels uit handen gegeven. Dat is precies waar ouderen naar op zoek zijn.
Bovendien kun je bij een verhuizing naar een huurwoning ook dat geld gebruiken voor andere zaken. Alvast een deel met warme hand aan de (klein-)kinderen schenken of uitlenen, bijvoorbeeld. In plaats van dat je kinderen later over een deel van de erfenis wellicht 20% erfbelasting moeten gaan betalen. Leuker en soms ook voordeliger om het al voor die tijd te kunnen overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 12:16
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:33:
Bovendien kun je bij een verhuizing naar een huurwoning ook dat geld gebruiken voor andere zaken...
Vaak wordt de huizenmarkt hier zuiver financieel bekeken. De gemiddelde senioren maken geen 'businesscase' of het interessant is om hun huis in te ruilen voor een (service)appartement.

Dergelijke keuzes zijn veel emotioneler dan dat. Ze kijken niet vooruitkijken naar iets nieuws, maar juist terug wat ze aan herinneringen achterlaten. Het gezegde is niet-voor-niets dat je oude bomen niet moet verplanten.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Conrado schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Vaak wordt de huizenmarkt hier zuiver financieel bekeken. De gemiddelde senioren maken geen 'businesscase' of het interessant is om hun huis in te ruilen voor een (service)appartement.

Dergelijke keuzes zijn veel emotioneler dan dat. Ze kijken niet vooruitkijken naar iets nieuws, maar juist terug wat ze aan herinneringen achterlaten. Het gezegde is niet-voor-niets dat je oude bomen niet moet verplanten.
Daarom moet je het vooral op tijd doen. Als het nog uit eigen keuze is en niet gedwongen door gezondheidsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:37
[...]

Goed punt imho. De enige humane bijdrage die bouwen voor ouderen kan betekenen (in het vrijmaken van onderbezette gezinshuizen) is wat mij betreft, om zo te bouwen dat het voor een deel van de ouderen in te grote huizen toch aantrekkelijk wordt om over te stappen.

Onder meer vanwege de emotionele redenen die je daar bij noemt zul je een groot deel nooit bereiken. Focus op de (bijvoorbeeld) 10% die je wel kunt motiveren, bouw naar behoefte en je kunt toch weer een flink aantal gezinswoningen vrij spelen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Volgens mij is er in elke regio binnen de bebouwde kom dichtbij een appartementencomplex te vinden dat geschikt is voor ouderen. Ik zie niet zo dat voor ouderen de beschikbaarheid een probleem is. Het zijn meer emotionele redenen om te blijven zitten. Daarnaast is een huis kopen en verkopen nogal een proces waar je als oudere niet echt op zit te wachten. De weg van de minste weerstand is dan gewoon blijven zitten. Het hele proces van verhuizen kun je misschien nog een beetje ondersteuning bieden, maar het blijft een enorme stap.

Ik zie overigens in de nabije toekomst wel veel meer luxe private bejaardenhuizen ontstaan, waar de welgestelde senioren hun overwaarde op kunnen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Zijn er hier mensen die denken dat de rente anno 2023 gaat stijgen vanaf nu of zal het toch gaan dalen? En waarom denk je dat, je leest verschillende verhalen nu rond op het internet maar ben erg benieuwd naar wat er gaat gebeuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Kaasplankje schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:44:
Zijn er hier mensen die denken dat de rente anno 2023 gaat stijgen vanaf nu of zal het toch gaan dalen? En waarom denk je dat, je leest verschillende verhalen nu rond op het internet maar ben erg benieuwd naar wat er gaat gebeuren..
Het zal denk ik een beetje voortkabbelen. Zuid-Europa kan een rentestijging niet dragen dus dat die veel verder gaat stijgen geloof ik niet zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Eerder ook al besproken op dit draadje.

Ik denk dat de rente nog gaat dalen. Rekenkundig gaat de inflatie jaar op jaar flink omlaag en maand op maand stelt het niet langer wat voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
moshimoshi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:22:
[...]

Het zal denk ik een beetje voortkabbelen. Zuid-Europa kan een rentestijging niet dragen dus dat die veel verder gaat stijgen geloof ik niet zo in.
Woningmarkten in 'ons' stukje Eurozone kantelen eerder dan dan de Italiaanse staat dat doet. Het risico ligt hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daarom vind ik dat ook een non-discussie. Maar omdat die financiële kant hier toch wordt aangehaald als argument waarom mensen niet zouden (willen) verhuizen, kan ik weinig anders doen dan er toch op te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HEY_DUDE schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:58:
Volgens mij is er in elke regio binnen de bebouwde kom dichtbij een appartementencomplex te vinden dat geschikt is voor ouderen. Ik zie niet zo dat voor ouderen de beschikbaarheid een probleem is.
Het gaat niet alleen om het vinden van 'een appartementencomplex'. Het gaat ook om het vinden van een appartementencomplex dat zodanig gelegen is dat je er ook later, als het wat minder gaat, nog goed kunt wonen. Dus in de buurt van zorg etc., winkels en liefst ook iets van OV. Je schiet er weinig mee op als je het idee hebt dat je toch weer zult moeten verhuizen als het later minder met je gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Als je even zoekt in dit topic op 'rente' kom je hele discussies hierover tegen :).

Mijn 5 centjes:

De rente zal:

- Niet veel stijgen als hij al stijgt
- Redelijke kans dat het vrij stabiel blijft
- Een daling zal klein zijn.

Waarom?

De toekomstige verhogingen van de ECB zijn reeds bekend. Deze zijn al tot op flinke mate in geprijsd in de huidige marktrentes. Het is niet de verwachting dat de ECB na de aangekondigde verhogingen dit jaar nog meer verhogingen aankondigt.

Tegelijkertijd is een (grote) daling imo ook niet te verwachten. De ECB zal de renteverhogingen nog steeds doorzetten, ook om serieus genomen te blijven worden (do as promised), maar ook omdat de kern inflatie nog oploopt.

Een echte daling van de rentes gaan we - wellicht - ooit weer zien als de ECB de rentes weer wat zal afbouwen. Als de ECB serieus genomen wil worden door de markt kunnen ze dat pas in 2025 doen. Anders zal het een jojo beleid worden en dat helpt niet voor stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Het gaat niet alleen om het vinden van 'een appartementencomplex'. Het gaat ook om het vinden van een appartementencomplex dat zodanig gelegen is dat je er ook later, als het wat minder gaat, nog goed kunt wonen. Dus in de buurt van zorg etc., winkels en liefst ook iets van OV. Je schiet er weinig mee op als je het idee hebt dat je toch weer zult moeten verhuizen als het later minder met je gaat.
Er zijn nogal veel appartementen complexen centraal gelegen dichtbij voorzieningen. Zowel in de steden als in de dorpen waar ze vaak in de buurt van de winkels zijn te vinden. Ik zie niet zo dat locatie nou het issue is. Noch het aanbod. Een deel kan het natuurlijk niet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:12
HEY_DUDE schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:58:
Volgens mij is er in elke regio binnen de bebouwde kom dichtbij een appartementencomplex te vinden dat geschikt is voor ouderen. Ik zie niet zo dat voor ouderen de beschikbaarheid een probleem is.
Ik weet niet waar jij dan kijkt, maar in veel jaren 70-80 wijken zie je dat er maar weinig mix is van verschillende woningtypes. Je ziet in zulke wijken grotendeels rijtjeshuizen, op het mooiste stuk van de wijk wat vrijstaande bouw en 2/1 kap woningen met soms ergens in een hoekje voor de vorm een aantal eenvoudige appartementen om aan het sociale-huur, jongerenwoningen of 'betaalbare koop' quotum te voldoen zoals dat destijds door de gemeenteraad werd voorgeschreven.

De bewoners van de ééngezins-koopwoningen zullen zo'n eenvoudig sociaal huurflatje niet als optie beschouwen. En andere appartementen zijn er niet of nauwelijks in de wijken uit de jaren 70-80, waar momenteel de vergrijzing zeer aanwezig is. Vrijwel alle 'eerste bewoners' van die wijken zijn inmiddels gepensioneerd.

Doorstromen naar een appartement betekent veelal de wijk verlaten. En dat heeft een grote sociale impact. De mensen waar het om gaat wonen vaak al jarenlang op dezelfde plek en hebben daar fijne contacten met hun buren. Buren waar ze ook op durven terugvallen ala dat nodig is. Juist omdat je door de leeftijd minder mobiel wordt is de sociale impact van een verhuizing groot. Rijbewijzen verlengen wordt niet meer iets vanzelfsprekends en even een stukje fietsen wordt ook een steeds groter obstakel.

Er is echt héél weinig gemengde bouw in veel plaatsen. Een meer gemengde bouw. Niet alleen (sociale) huur <-> koop is vaak netjes gescheiden, maar ook de woning types zijn allemaal strak geordend en gescheiden.
Straten waar je binnen 30-50 huizen zowel verschillende types sociale huurwoningen als verschillende types koopwoningen vindt, zijn in de naoorlogse uitbreidingswijken schaars.

Door verkoop van sociale huurwoningen ontstaat in veel straten de laatste jaren wel een mix tussen huur en koop, maar dan blijft het om hetzelfde woningtype gaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:29
https://www.bloomberg.com...eak-bets-close-in-on-3-75

Economen verwachten dat de ECB de rentes nog ongeveer 1,25% gaat verhogen van nu 2,5% naar straks 3,75%. In het artikel staat dat het toppunt ergens in september word verwacht.

De verhogingen zijn grotendeels al ingeprijst in de (hypotheek-)markt. Vandaar dat ik denk dat de hypotheekrentes als ze stijgen hooguit licht gaan stijgen (max 0,5% erbij).

Mocht er een onverwachte ontwikkeling gebeuren (corona breekt weer uit, Oekraïne oorlog escaleert) dan kan de ECB een onverwachte beweging maken en zal de hypotheekrente die volgen.

Al met al zegt mijn duim: stabiel/lichte stijging tot september en vanaf dan lichte daling. Vanaf eind dit jaar sterke daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
BlauweLucht schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:24:
[...]

https://www.bloomberg.com...eak-bets-close-in-on-3-75

Economen verwachten dat de ECB de rentes nog ongeveer 1,25% gaat verhogen van nu 2,5% naar straks 3,75%. In het artikel staat dat het toppunt ergens in september word verwacht.

De verhogingen zijn grotendeels al ingeprijst in de (hypotheek-)markt. Vandaar dat ik denk dat de hypotheekrentes als ze stijgen hooguit licht gaan stijgen (max 0,5% erbij).

Mocht er een onverwachte ontwikkeling gebeuren (corona breekt weer uit, Oekraïne oorlog escaleert) dan kan de ECB een onverwachte beweging maken en zal de hypotheekrente die volgen.

Al met al zegt mijn duim: stabiel/lichte stijging tot september en vanaf dan lichte daling. Vanaf eind dit jaar sterke daling.
Eind dit jaar sterke daling, gebaseerd op wat? Als "economen de marktrente richting 3.75% verwachten" en de hypotheekrente praktisch altijd daar een procent bovenop zit, zal het enkel "sterk dalen" als de ECB de rente halveert. No way dat ze na een roerige anderhalf jaar van inflatie deze weer willen aanwakkeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Oops, probleempje voor ome Hugo:

https://archive.is/6ds6z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

Rente gaat denk ik echt niet meer sterk dalen, de beleidsmakers zijn er nu wel achter dat asset inflatie toch niet zo leuk is als gedacht, en de prijs inflatie die er gek genoeg achteraan kwam al helemaal niet.

Resteert, wat met de zuidelijke eurolanden te doen :+

4% zou prima houdbaar moeten zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
franssie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:39:
Rente gaat denk ik echt niet meer sterk dalen, de beleidsmakers zijn er nu wel achter dat asset inflatie toch niet zo leuk is als gedacht, en de prijs inflatie die er gek genoeg achteraan kwam al helemaal niet.

Resteert, wat met de zuidelijke eurolanden te doen :+

4% zou prima houdbaar moeten zijn.
Ja idd, Spanje en Portugal hebben meestal variabele rente die 1x per jaar herzien wordt. Die waren spekkoper de afgelopen jaren, maar dat gaat nu een probleempje worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
geekeep schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Eind dit jaar sterke daling, gebaseerd op wat? Als "economen de marktrente richting 3.75% verwachten" en de hypotheekrente praktisch altijd daar een procent bovenop zit, zal het enkel "sterk dalen" als de ECB de rente halveert. No way dat ze na een roerige anderhalf jaar van inflatie deze weer willen aanwakkeren.
Inflatie verdwijnt zo weer naar pagina 14 als de arbeidsmarkten tegen zitten. Dan wordt het weer brandjes blussen met verlagingen. Als er stappen van 0,75 bij kunnen, kunnen die er ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 23:39
-

[ Voor 100% gewijzigd door Midan op 21-02-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
geekeep schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Gebaseerd op de inflatie prognoses van de ECB zelf. De ECB heeft als grootste doel de prijzen stabiel te houden. D.w.z. een doel inflatie van 2%. Eind 2023 zitten we volgens hun prognose al op 3% inflatie. Waarom zou volgens jou de rente nog zo hoog moeten zijn als toen de inflatie boven de 10% was? Mij lijkt het, als leek, dat de rente door de vertraagde werking dan moet dalen zodat na 2023 de inflatie niet negatief word want ook dat is niet wenselijk.

chart 5 https://www.ecb.europa.eu...f~6c1855c75b.en.html#toc2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
.

[ Voor 99% gewijzigd door BlauweLucht op 21-02-2023 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ivow85 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:21:
[...]

Ik weet niet waar jij dan kijkt, maar in veel jaren 70-80 wijken zie je dat er maar weinig mix is van verschillende woningtypes. Je ziet in zulke wijken grotendeels rijtjeshuizen, op het mooiste stuk van de wijk wat vrijstaande bouw en 2/1 kap woningen met soms ergens in een hoekje voor de vorm een aantal eenvoudige appartementen om aan het sociale-huur, jongerenwoningen of 'betaalbare koop' quotum te voldoen zoals dat destijds door de gemeenteraad werd voorgeschreven.
En in veel wijken van daarna is het ook zeer beperkt. En als er al appartementen zijn gebouwd, dan zijn die vaak niet echt bij de voorzieningen, maar vaak juist aan de rand van de wijken. Heeft ook te maken met de uitgangspunten die golden: de 'goedkope scheefheid' op de woningmarkt verminderen, wat vaak neer kwam op veel gezinswoningen bouwen, en de nieuwe huizen moesten zorgen voor het versterken van bestaande voorzieningen (oftewel weinig voorzieningen in de wijk zelf).

De uitgangspunten die toen leidend waren, geven wijken die voor oudere senioren vaak niet heel aantrekkelijk zijn. Op dat moment geen onlogische keuze dat daar ook weinig voor gebouwd werd. Maar naar mate de wijken ouder worden, krijg je ook wel steeds meer bewoners die ook ouder worden. En zou je ook in andere woningen moeten gaan voorzien. Een wijk is immers nooit 'af'.

(Overigens zie je in de loop van de tijd ook wel weer een kentering, dat in het kader van verdichting juist relatief veel (kleine) appartementen worden gebouwd. Maar die zijn dan niet altijd bij de voorzieningen.)

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-02-2023 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
BlauweLucht schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:50:
[...]

D.w.z. een doel inflatie van 2%. Eind 2023 zitten we volgens hun prognose al op 3% inflatie.
Dus ze moeten 7-11% inflate weg zien te poetsen dit jaar naar 3%..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mierenfokker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:45:
[...]

januari was de inflatie 7,6%

https://www.cbs.nl/nl-nl/...economie/prijzen/inflatie

Dus dan hoeft er nog "maar" +/-5 af

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Ben geen techneut, maar dit lijkt me toch een flinke klap voor de warmtepomp in nieuwbouw.

In korte tijd dus zowel een tegenvaller bij de warmtenetten (bedrijven investeren niet meer na plan voor Nationalisatie van Jetten) als bij een van de alternatieven (slechte milieu score warmtepomp).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:13
De persoon die dit artikel geschreven heeft en alsnog deze titel hiervoor gebruikt mag zich wel vierkant kapot schamen.
Warmtepompen werken met enige liters koudemiddel, een chemische stof die snel kan afkoelen en opwarmen.
Snapt dus niet waarvoor een koudemiddel toegepast wordt (warmte ontrekken en afstoten).
Makkelijke clickbait headline om dommertjes op te fokken. "Kijk warmtepompen werken niet!!"
man man man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:13
mierenfokker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:45:
[...]

Inflatie is jaar-op-jaar. Inflatie zegt vooral iets over prijsstabiliteit (over de periode van 12 maanden). Er hoeft dus niks weggepoetst te worden, er moet alleen niet te veel bijkomen.

In maart zal je zien dat de inflatie al gaat dalen naar rond de 5%, puur omdat de inflatie vorig jaar maart al 10% was. De volgende tik voor de inflatie zal na de zomer komen. Afgelopen sept/okt/nov zaten we rond de 14%.
Er gaat gerekend worden ten op zichte van die momenten. Ergo: de hoge inflatie verdampt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Gebaseerd op de inflatie prognoses van de ECB zelf. De ECB heeft als grootste doel de prijzen stabiel te houden. D.w.z. een doel inflatie van 2%. Eind 2023 zitten we volgens hun prognose al op 3% inflatie. Waarom zou volgens jou de rente nog zo hoog moeten zijn als toen de inflatie boven de 10% was? Mij lijkt het, als leek, dat de rente door de vertraagde werking dan moet dalen zodat na 2023 de inflatie niet negatief word want ook dat is niet wenselijk.

Ik zie daarmee nog geen argument dat de rente sterk gaat dalen, want dat was namelijk zijn/haar uitspraak. Dat het weer een keer iets kan dalen, spreek ik niet tegen. Maar dat ze de sluizen weer open gooien als de rente eindelijk op het doel zit, geloof ik niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
P.K. schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:45:
[...]

Inflatie is jaar-op-jaar. Inflatie zegt vooral iets over prijsstabiliteit (over de periode van 12 maanden). Er hoeft dus niks weggepoetst te worden, er moet alleen niet te veel bijkomen.
Sterker nog, als de prijzen gelijk blijven, dan hebben we in oktober zelfs 4% deflatie. De CPI stond toen op zijn hoogtepunt, met 128,25, en stond in januari op 123,22. Dus de prijzen mogen tot oktober nog ongeveer 4% stijgen om in oktober op een inflatie van nul uit te komen.

Uiteraard is dit allemaal ook maar statistiek. Maar dat is eigenlijk de hele discussie over inflatiecijfers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Grunwold schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:32:
Snapt dus niet waarvoor een koudemiddel toegepast wordt (warmte ontrekken en afstoten).
Makkelijke clickbait headline om dommertjes op te fokken. "Kijk warmtepompen werken niet!!"
man man man.
Het NIBE is natuurlijk geen onzinorganisatie, en van koudemiddelen was al langer bekend dat ze een enorme bijdrage leveren aan het broeikaseffect; fabrikanten zijn niet voor niets massaal aan het overschakelen naar propaan.

En van electronica weten we het natuurlijk ook; de milieubelasting is behoorlijk, maar zit hem vooral in de productie.

Wat vooral gek is, is dat men blijkbaar elk onderdeel van de bouw van een huis is doorgerekernd qua milieuimpact, behalve de installaties.

Als de bouw van een woning al een milieubelasting heeft die op het randje ligt van wat is toegestaan (en Nederlandse bouwers kennende ...) is het niet zo gek dat je in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
[...]

De persoon die dit artikel geschreven heeft en alsnog deze titel hiervoor gebruikt mag zich wel vierkant kapot schamen.

[...]

man man man.
Op Cobouw stond anders een stuk van gelijke strekking...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het onvolledige van de berekening lijkt vooral dat de installatie wel, maar het verbruik van die installatie niet wordt meegenomen.

In theorie natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen, door ook energiegebruik van de apparaten mee te nemen in de berekening, of van een basisscenario uitgaan en een energiebesparing van superieure producten mee te nemen in de berekening.

Wel weer een mooi voorbeeld van hele onhandige wetgeving. Wat dat betreft lijkt het wel uit de koker van de afgelopen of huidige regering te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Het NIBE is natuurlijk geen onzinorganisatie, en van koudemiddelen was al langer bekend dat ze een enorme bijdrage leveren aan het broeikaseffect; fabrikanten zijn niet voor niets massaal aan het overschakelen naar propaan.

En van electronica weten we het natuurlijk ook; de milieubelasting is behoorlijk, maar zit hem vooral in de productie.

Wat vooral gek is, is dat men blijkbaar elk onderdeel van de bouw van een huis is doorgerekernd qua milieuimpact, behalve de installaties.

Als de bouw van een woning al een milieubelasting heeft die op het randje ligt van wat is toegestaan (en Nederlandse bouwers kennende ...) is het niet zo gek dat je in de problemen komt.
Mijn grootste probleem met dit artikel is de clickbait titel die de auteur gebruikt.
Nee het NIBE is geen onzin organisatie en inderdaad koudemiddelen kunnen een enorme bijdrage leveren aan de uitstoot van broeikasgassen. Daarom worden die uitgefaseerd naar HFO's en natuurlijke koudemiddelen (eerst genoemde is eigenlijk ook een PFAS).

Alternatieve titels voor dit artikel:
- Milieu impact warmtepompen hoger dan gedacht
- Koudemiddelen warmtepompen grote bron van broeikasgassen
- Warmtepompen stoten 2x minder C02 uitstoot uit als CV-ketels

Maarja, feitelijk correct zijn dat trekt geen lezers meer... Heftige mening maar we accepteren leken ook niet in de medische zorg, misschien moeten we eens wat wetten invoeren te voorkomen dat journalisten onzin kunnen verkondigen/verspreiden over de techniek/natuurkunde.. maarja muh opinion

Saliant detail, we accepteren als samenleving wel dat airco's van auto's gewoon hun charge (lading) kunnen lekken naar de buitenlucht in a 2/5 jaar met R134a en gooien graag onze koelkasten ook lekker op de vuilnisbuilt. Maar daar lees ik ook geen clickbait onzin over. Nota bene ik zit zelf in dit vakgebied

en nota bene:

De score geeft alleen de milieubelasting van materialen aan en laat de energieprestatie volledig buiten beschouwing”, stelt hij. „Dankzij de warmtepomp verbruiken nieuwbouwwoningen helemaal geen aardgas meer en daalt de CO2-uitstoot met de helft. Daarmee leveren warmtepompen een onmisbare bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.”

[ Voor 49% gewijzigd door Grunwold op 21-02-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:13
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Sterker nog, als de prijzen gelijk blijven, dan hebben we in oktober zelfs 4% deflatie. De CPI stond toen op zijn hoogtepunt, met 128,25, en stond in januari op 123,22. Dus de prijzen mogen tot oktober nog ongeveer 4% stijgen om in oktober op een inflatie van nul uit te komen.

Uiteraard is dit allemaal ook maar statistiek. Maar dat is eigenlijk de hele discussie over inflatiecijfers.
We komen straks inderdaad in een rare situatie waarin piekmomenten het inflatiecijfer vrij 'waardeloos' maken.
Zeker voor Nederland was oktober vorig jaar extreem. Eurozone breed zal de soep misschien niet zo heet zijn, maar het wordt interessant hoe de ECB om zal gaan met een inflatie die wellicht rond de 2% uitkomt, terwijl het prijspeil tov 2 jaar daarvoor meer dan 15% hoger is.

E.e.a. zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van de energieprijzen, ik zou het niet raar vinden dat die in de loop van de zomer weer iets oplopen wanneer de voorraden gevuld gaan worden. Deflatie zie ik daarom niet zo snel gebeuren, but we'll see.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Inflatie op zichzelf is niet het enige waar de ECB naar kijkt, juist ook naar de oorzaken.

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld blijft zorgen voor salarisstijgingen en daarmee ook koopkracht toename.

Daarnaast - waarom zou de ECB de rente verlagen als de inflatie 2-3% is?

De rente verlagen doen ze pas als de inflatie te laag wordt (of als de economische groei niet goed gaat).

Er is geen enkele reden om op korte termijn (1-2 jaar) verlagingen te verwachten.

Daarnaast: de ECB kan niet gaan jojo’en. Ze zullen een bepaalde consistentie moeten uitstralen naar de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

[...]

man man man.
Dat staat er toch niet. Er staat dat de NMB weer een of andere gare rekenmethode heeft toegepast en er wat onlogische variabelen aan toe heeft gevoegd en dat er nu een probleem is. Dat een domme krant er een sensatie artikeltje van heeft gemaakt: Dat doet de telegraaf nu eenmaal met inmiddels alle krantenartikelen.

Net als met de bepaling van de Natura2000 metingen enz. De rekenmethodes deugen gewoon voor geen kanten.

Neemt niet weg: Als dit echt waar is, dan is dit voer voor tegenpartijen om naar de rechter te gaan om bepaalde processen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Grunwold schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:11:
Mijn grootste probleem met dit artikel is de clickbait titel die de auteur gebruikt.
Eens. Warmtepomp blijkt enorme vervuiler (maar nog altijd beter dan het alternatief) zou passender geweest zijn. Maar ik heb de verslaggeving van de Telegraaf van dichtbij meegemaakt; "incompetentie" is niet eens het grootste probleem: je mag echt al in je handjes klappen als een journalist bij die krant het verhaal niet in zijn geheel verzint.

De gemiddeldeTelegraaf-lezer zal ook alleen de kop lezen, en zich waarschijnlijk weer gesterkt voelen in zijn mening.

Wat ik trouwens interessant zou vinden is om te weten hoe de bouwbesluit woning met warmtepomp zich nu verhoudt tov. een klassiek PassivHaus (hele dikke isolatie, dus veel milieuimpact door materiaalgebruik) met 'domme' weerstandsverwarming.
Grunwold schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:11:
Saliant detail, we accepteren als samenleving wel dat airco's van auto's gewoon hun charge (lading) kunnen lekken naar de buitenlucht in a 2/5 jaar met R134 en gooien graag onze koelkasten ook lekker op de vuilnisbuit. Maar daar lees ik ook geen clickbait onzin over. Nota bene ik zit zelf in dit vakgebied
offtopic:
Ja, ik kwam er pas recent achter hoe gemakkelijk men omgaat met verlies van koudemiddel in de auto-industrie. Ik zou verwachten dat fabrikanten een snoeiharde boete krijgen voor elke gram R134 die weglekt door gebrekkig leidingwerk, maar niets blijkt minder waar

[ Voor 8% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 21-02-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
mierenfokker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Dat staat er toch niet. Er staat dat de NMB weer een of andere gare rekenmethode heeft toegepast en er wat onlogische variabelen aan toe heeft gevoegd en dat er nu een probleem is. Dat een domme krant er een sensatie artikeltje van heeft gemaakt: Dat doet de telegraaf nu eenmaal met inmiddels alle krantenartikelen.

Net als met de bepaling van de Natura2000 metingen enz. De rekenmethodes deugen gewoon voor geen kanten.

Neemt niet weg: Als dit echt waar is, dan is dit voer voor tegenpartijen om naar de rechter te gaan om bepaalde processen tegen te gaan.
Alleen doen al die andere kranten dat dus ook:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230220_97143385
https://hitmarketing.nl/w...noodmaatregel-in-de-bouw/

Wel hart van Nederland doet het wat beter:
https://www.hartvannederl...or-het-milieu-dan-gedacht

Maar goed, je vergeet iets belangrijk, namelijk dat de score helemaal niet de energieprestatie meeneemt, dus dat zit ook nog niet in het rekenmodel. Zoals beschreven door onderstaande collega:
De score geeft alleen de milieubelasting van materialen aan en laat de energieprestatie volledig buiten beschouwing”, stelt hij. „Dankzij de warmtepomp verbruiken nieuwbouwwoningen helemaal geen aardgas meer en daalt de CO2-uitstoot met de helft. Daarmee leveren warmtepompen een onmisbare bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik heb een vraag maar wellicht stel ik hem in het verkeerde topic.
Is er een een 'landelijke' website waar alle grote nieuwbouw prokecten worden aangemeld ?
Soort van voor waarschuwing....zodat het mogelijk is om je in te lezen en evt. in te schrijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Eens. Warmtepomp blijkt enorme vervuiler (maar nog altijd beter dan het alternatief) zou passender geweest zijn. Maar ik heb de verslaggeving van de Telegraaf van dichtbij meegemaakt; "incompetentie" is niet eens het grootste probleem: je mag echt al in je handjes klappen als een journalist bij die krant het verhaal niet in zijn geheel verzint.

De gemiddeldeTelegraaf-lezer zal ook alleen de kop lezen, en zich waarschijnlijk weer gesterkt voelen in zijn mening.

Wat ik trouwens interessant zou vinden is om te weten hoe de bouwbesluit woning met warmtepomp zich nu verhoudt tov. een klassiek PassivHaus (hele dikke isolatie, dus veel milieuimpact door materiaalgebruik) met 'domme' weerstandsverwarming.

[...]

offtopic:
Ja, ik kwam er pas recent achter hoe gemakkelijk men omgaat met verlies van koudemiddel in de auto-industrie. Ik zou verwachten dat fabrikanten een snoeiharde boete krijgen voor elke gram R134 die weglekt door gebrekkig leidingwerk, maar niets blijkt minder waar
Betreffende Telegraaf lezers... breek me de bek niet open.

We weten dus pas de vergelijking (woning met warmtepomp zich nu verhoudt tov. een klassiek PassivHau) als de energieprestatie ook meegenomen kan worden in het rekenmodel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Grunwold schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Alleen doen al die andere kranten dat dus ook:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230220_97143385
https://hitmarketing.nl/w...noodmaatregel-in-de-bouw/

Wel hart van Nederland doet het wat beter:
https://www.hartvannederl...or-het-milieu-dan-gedacht

Maar goed, je vergeet iets belangrijk, namelijk dat de score helemaal niet de energieprestatie meeneemt, dus dat zit ook nog niet in het rekenmodel. Zoals beschreven door onderstaande collega:

[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zeg alleen dat zo'n gare verkeerde berekening die nu gemaakt is voor problemen zorgt. Inmiddels worden vrijwel alle nieuwbouwhuizen toch met warmtepomp opgeleverd. Dit is voer voor milieubewegingen om de bouw weer tegen te zitten.

Ik ben helemaal geen fan van telegraaf. Wat mij betreft mag TMG en DPG failliet gaan. Mist de samenleving niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mierenfokker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:52:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zeg alleen dat zo'n gare verkeerde berekening die nu gemaakt is voor problemen zorgt. Inmiddels worden vrijwel alle nieuwbouwhuizen toch met warmtepomp opgeleverd. Dit is voer voor milieubewegingen om de bouw weer tegen te zitten.
Ik denk dat het helemaal geen "gare berekening" is. Warmtepompen hebben een grote milieuimpact bij productie, maar een lage in gebruik. Bij gasketels is het omgekeerd. Op de lange termijn winnen warmtepompen het van gasketels. Maar ze hebben allebei een vervangingsperiode.

Het is helemaal niet zo gek dat hier aan gerekend wordt. En natuurlijk is het zo dat helemaal niet bouwen een stuk beter is voor het milieu dan woningen met warmtepompen bouwen.

Wat natuurlijk "gaar" is dat men de norm waarschijnlijk precies scherp genoeg gemaakt heeft dat een bouwbesluitwoning met warmtepomp er net aan kon voldoen. En nu die warmtepomp toch een forse impact blijkt te heben, moet de norm ineens worden opgerekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 15:18
eamelink schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:05:
Het onvolledige van de berekening lijkt vooral dat de installatie wel, maar het verbruik van die installatie niet wordt meegenomen.

In theorie natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen, door ook energiegebruik van de apparaten mee te nemen in de berekening, of van een basisscenario uitgaan en een energiebesparing van superieure producten mee te nemen in de berekening.

Wel weer een mooi voorbeeld van hele onhandige wetgeving. Wat dat betreft lijkt het wel uit de koker van de afgelopen of huidige regering te komen ;)
De energieprestatie wordt meegenomen in de EPC. De milieuprestatie is een op zichzelf staande berekening.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mierenfokker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Ik ben helemaal geen fan van telegraaf. Wat mij betreft mag TMG en DPG failliet gaan. Mist de samenleving niks aan.
Dat het koudemiddel van warmtepompen ook effect heeft vergelijkbaar met CO2 is natuurlijk absoluut niets nieuws. Er wordt niet voor niets overal en nergens over het CO2 equivalent van de gebruikte koudemiddelen geschreven. Maar er wordt wel heel dramatisch over geschreven. Er zit maar een paar kilo koudemiddel in een warmtepomp. Als je bv een warmtepomp met bv R32 hebt (een gebruikelijk koudemiddel), dan heeft dat per kg het equivalent van 675 kilo CO2. Dat klinkt als heel veel vervuiling, maar komt overeen met ongeveer 400 kuub aardgas. De impact van het koudemiddel van een R32 warmtepomp is over zijn hele levensduur dus vergelijkbaar met een jaar aardgasverbruik. En dan ook alleen als dat warmtemiddel bij afdanken zo de lucht in zou verdwijnen en niet wordt afgevangen.

Maar je zou dit m.i. uiteraard wel moeten meenemen in de totale berekening voor de bouw van de hele woning.

Overigens zijn er dus ook, zoals het artikel noemt, warmtepompen met bv propaan als koudemiddel, die een factor 3 hebben ipv bv 675. Dan is de CO2 impact van de warmtepomp vergelijkbaar met een of twee winterdagen aardgas stoken. Niet echt schokkend m.i. Maar gezien het verschil met R32 en andere middelen lijkt het mij wel nuttig om het gebruik daarvan te stimuleren. (Al dan niet met regelgeving of door simpelweg het wél meetellen bij de bouw van de impact van een warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:56
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:33:
Is er een een 'landelijke' website waar alle grote nieuwbouw prokecten worden aangemeld ?
Soort van voor waarschuwing....zodat het mogelijk is om je in te lezen en evt. in te schrijven ?
Voor zover ik weet; nee.

Landelijk komt https://www.funda.nl/nieuwbouw/ misschien nog het dischtste in de buurt bij wat je wilt, maar Funda is er natuurlijk altijd later bij dan wanneer het project daadwerkelijk is gaan lopen :P

Projectontwikkelaars verdienen nog altijd voldoende geld om voor ieder blok met meer dan 5 woningen een volledig nieuwe website op te tuigen met een nieuwe projectnaam + bijkomende domeinnaam, een splinternieuw design, fancy interactieve kaartjes en een dubieuze hypotheektooling :) Plus natuurlijk het inkopen van advertentieruimte er tot op verschilllende (social) media.

Wel hebben veel gemeenten ofwel de gemeentelijke website, ofwel speciale nieuwbouwwebsites, waar de links naar dergelijke projectwebsites worden gegroepeerd. Dat is een kwestie van googlen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:27:
[...]
Wel hebben veel gemeenten ofwel de gemeentelijke website, ofwel speciale nieuwbouwwebsites, waar de links naar dergelijke projectwebsites worden gegroepeerd. Dat is een kwestie van googlen :)
Dat vooral inderdaad. Vaak zijn er wel gemeentelijke of regionale verzamelsites waarop plannen komen te staan. Maar dan nog is dat geen garantie dat alle plannen er op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:33:
Dit wellicht iets voor je? https://www.nieuwbouw-nederland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou ik ben snel klaar op die site :P

https://www.nieuwbouw-ned...f[]=2&hk[]=k&wt[]=1&sort=

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:37
Klik op kaartweergave en je ziet een mooie lege ruimte om Apeldoorn heen inderdaad, net alsof ze daar vrijstaande huizen in nieuwbouw verboden hebben :9

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Eens. Warmtepomp blijkt enorme vervuiler (maar nog altijd beter dan het alternatief) zou passender geweest zijn.
Volgens mij is dat ook nog niet eens de boodschap. Die "enorme" vervuiling is namelijk al lang bekend. De echte boodschap is dat de (al lang bekende) impact onterecht niet wordt meegeteld bij de milieu-impact van een nieuwbouwwoning. En dat het tot problemen in de bouw zou kunnen leiden als dit wel meegeteld zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Deze inderdaad. Hoewel niet compleet, ik mis meerdere (aanstaande) projecten in mijn stad. Googlen op "nieuwbouw + plaatsnaam" geeft meestal betere opties.

@WiLLoW_TieN Ik neem aan dat je al wel een idee hebt van de regio waarin je wilt wonen. Dan kun je jezelf natuurlijk inschrijven bij verschillende makelaars in de buurt. Zij zijn namelijk de link tussen huisvesting en huizenzoekers.

[ Voor 13% gewijzigd door geekeep op 21-02-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
10 jaars kapitaalmarktrente heeft de laatste week toch weer de neiging om naar boven uit te breken nu deze vandaag op 2,82% is gesloten. De toch wel grote loonsverhogingen ( vooral ook in de qua werknemers grote publieke en semi publieke sector) gaan danwel de koopkracht verder opstuwen en verhoogt daarmee de leenruimte voor een hypotheek maar de forse inflatie als gevolg daarvan ( loon -prijs spiraal) kan daardoor weleens veel langer gaan duren en vertaalt zich daarmee ook in een lange hypotheekrente die eerder nog wat gaat stijgen dan dalen. Wel goed voor mijn spaardeposito’s waar ik gespreid instap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
https://www.funda.nl/koop...76312-haringbuisdijk-611/

Nieuwbouw in de uitverkoop. Prachtig gebouw. Uitgebreid ook in de media geweest. Als dit soort dingen al niet meer verkopen...

Rip nieuwbouw.

[ Voor 8% gewijzigd door Laapo op 21-02-2023 18:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 09:40
Laapo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:48:
https://www.funda.nl/koop...76312-haringbuisdijk-611/

Nieuwbouw in de uitverkoop. Prachtig gebouw. Uitgebreid ook in de media geweest. Als dit soort dingen al niet meer verkopen...

Rip nieuwbouw.
Drie woorden: Veel Te Duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:48
Het is Amsterdam dus er kan best animo voor zijn, helemaal omdat de grootte van het appartement best geschikt is om een gezin te starten en de locatie is prachtig. Als het elders was, ja dan te duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopie035
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:22:
[...]

Het is Amsterdam dus er kan best animo voor zijn, helemaal omdat de grootte van het appartement best geschikt is om een gezin te starten en de locatie is prachtig. Als het elders was, ja dan te duur.
Sluishuis is zeker een mooi ding, en ook best aardig gelegen. Er zijn zat projecten in Amsterdam die er beroerder uitzien (Bajes Kwartier, Hondsrugpark, Amstel 3), met vergelijkbare meterprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 06:32
spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:22:
[...]
helemaal omdat de grootte van het appartement best geschikt is om een gezin te starten
Ik zou er met één slaapkamer nooit een gezin starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:10
Mania-92 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Ik zou er met één slaapkamer nooit een gezin starten.
Misschien starten wel, maar na de geboorte direct weg 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 06:32
Smartbikers schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:11:
[...]

Misschien starten wel, maar na de geboorte direct weg 😂
Scherp!

Als ze wat m2 van de royale overige ruimtes hadden gepakt voor een tweede slaapkamer was dit appartement denk ik een stuk beter verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:20
Ja, inderdaad. Voor de ruimte die je krijgt is het nog steeds erg duur. De locatie (Reserve-Almere) zou mij ook niet blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
offtopic:
Gratis-Olijf-Boom ;) *

* of is dit inmiddels ook een render? ik ben oud aan het worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Grunwold op 21-02-2023 23:04 ]

Pagina: 1 ... 236 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg