Laapo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Weet je zeker dat het hier niet gewoon draait om het 'afpakken' van de overwaarde? Er kan prima gedraaid worden aan de leennormen van mensen met een hypotheek of koopgeschiedenis vs starters.
Wie heeft het over 'afpakken' dan?
Ik zal even uitleggen hoe het systeem in elkaar steekt

Eerst is het belangrijk om vast te stellen dat de woningwaarde wordt gebaseerd op recente vergelijkbare transacties. Dit betekent: als iemand 5 ton biedt op woning X, dan is het huis van de buren in vergelijkbare staat ook ongeveer 5 ton waard.
Vervolgens zitten we nu in de situatie waarin een stel met 2x modaal inkomen en een huurwoning, een huis behorend bij 2x modaal kan kopen. En een stel met 2x modaal inkomen en een koopwoning waar ze net 3-4 jaar in wonen, een huis behorend bij 3x modaal kan kopen. Als het laatste stel nu woning X koopt, kan het eerste stel geen huis meer in dezelfde straat betalen. Terwijl ze verder dezelfde banen, dezelfde gezinssituatie, hetzelfde uitgavenpatroon en dezelfde spaarrekening hebben. Dat gat is zó groot geworden dat 'wat zuiniger aan doen' zelfs icm een loterijprijs onvoldoende is om het andere stel bij te benen.
En zo worden er opeens een hoop huizen veel te duur voor 2x modaal of zelfs 2.5x modaal. Modelmatig is zo'n transactie niet meer rond te breien. En daar wringt de schoen, want zo heeft overwaarde een prijsopdrijvend effect wat in een vicieuze cirkel de prijzen omhoog stuwt.
Er is niks mis met overwaarde en al helemaal niet met aflossing

Maar het punt is dat het nu om zulke astronomische bedragen gaat dat 'outsiders' feitelijk een 3e inkomen nodig hebben om de boel bij te benen. De
gemiddelde Nederlander heeft een overwaarde van meer dan een modaal inkomen aan hypotheek. En daardoor loopt het, naar mijn mening, te ver uit de pas. Het heeft forse effecten, want als de markt bepaalt bouwen we alleen nieuwbouw wat het meeste geld oplevert, en zo wordt nieuwbouw onbetaalbaar voor de mensen die hun eerste huis zoeken.
Hoe je dat wilt oplossen is mij om het even: een belasting op overwaarde (voordeel: kan je direct de inkomensbelasting omlaag schroeven), het toestaan om slechts een deel van je overwaarde in de nieuwe woning te pompen (nu is 100% juist fiscaal aantrekkelijk), het beperken van de leennormen van mensen die al een hypotheek hebben / koopgeschiedenis zoals jij noemt. Ik vind het allemaal prima
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 14-02-2023 09:21
]