Toon posts:

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 246 Laatste
Acties:

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:44
Prima, begrijpelijk.

Ik denk dat je er van uit kan gaan dat juist de woningcorporaties en de grote institutionele beleggers de saaie en degelijke partijen zijn op de woningmarkt.
Bunk Hulkers schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:45:
[...]

Ja, precies met een label D/E/F/G het verduurzamen teveel kan/gaat kosten/niet rendabel iig, maar soms ook al met een pand wat A heeft, zoals dubbel glas /spouwiso/ al panelen op het dak...(nog steeds oud pand uit jaren 60, met dikwijls oud sanitair/keuken etc)
Sanitair/keuken zijn erg smaakgevoelig en vind ik logisch dat ze dat niet aanpakken naar de 'woningbouw smaak'.
Voor het energielabel is er in elk geval de 'sociale plicht' voor die wbv dat ze een goede woning achterlaten. En daarbij zorgen ze er soms zelf al voor dat het op orde is. Of ze verkopen het met bij de koop de plicht om de woning te verbeteren (bv. bepaalde maatregelen of naar label A brengen). Dat zijn zaken waarbij geldt dat sommige kopers liever minder uitgeven aan energiemaatregelen als ze in plaats daarvan een luxere keuken/badkamer kunnen kopen. En die keus willen ze dus 'sturen'.
twisterNL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:55:
[...]

Ohja, dit hele gebeuren waarbij in het begin enorm geheimzinnig werd gedaan en op de hele website niet te vinden was dat je in Hoofddorp komt te wonen _/-\o_
Dat is sowieso iets wat bij veel projecten zo is. Hele verhalen over hoe mooi die nieuwe wijk wordt en welke voorzieningen er komen en hoe goed het wonen hier is, maar de plaats waar het om gaat is vaak moeilijk te vinden. Heeft volgens mij weinig te maken met bewust geheimzinnig doen, want gebeurt dus overal, ook op plekken waarbij je zou denken dat je prominent zou vermelden dat je in stad X woont. Is volgens mij een beetje deformatie van de projectontwikkelaars.
G83 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Kan je een voorbeeld geven van woningen die door woningcorporaties in de verkoop gezet worden? In grotere gemeenten zijn daar duidelijke (en logische) afspraken over.
https://www.funda.nl/koop...2094296-akropolishof-112/
Heeft wel een flink pak verkoopvoorwaarden.
Overigens vind ik het bij zulke woningen niet altijd duidelijk of ze na de renovatie nog aan de puntentelling voor sociale woningbouw voldoen. Dus kan ook zijn dat ze daarom in de verkoop 'moeten'.
Daarnaast gebeurt dit ook vaak in buurten waar een 'te eenvormige' samenstelling is. Dat ze meer koop willen en liefst ook meer hogere inkomens. Dan komt er deels nieuwbouw voor de duurdere woningen en gaat ook een deel van het huuraanbod na renovatie in de verkoop om meer diversiteit te krijgen.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:13
lama83 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Misschien dat zij 2x modaal verdienen?

Als single kan je gewoon het beste in je goedkope huurwoning blijven zitten; als er toch geen alternatieven zijn. Zal mij niks verbazen dat menigeen al zijn/haar kinderwens (nog) niet heeft kunnen vervullen door al het wanbeleid op de huizenmarkt.
Dat is wat ik nu doe. Als ik de huurwoning waar ik nu in zit zou kopen (vergelijkbare woning), dan ben ik in maandlasten ongeveer 600 euro netto per maand meer kwijt (hypotheek, belastingen, VVE). Ruim 7000 euro per jaar. Van dat geld kan ik een hoop leuke vakanties maken en het leven nú een stuk leuker maken. Kortzichtig, I know. Koopwoning komt wel als ik ga samenwonen, mijn ouders overlijden en hun koopwoning achterlaten, of niet.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:23
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:09:
Dat is sowieso iets wat bij veel projecten zo is. Hele verhalen over hoe mooi die nieuwe wijk wordt en welke voorzieningen er komen en hoe goed het wonen hier is, maar de plaats waar het om gaat is vaak moeilijk te vinden. Heeft volgens mij weinig te maken met bewust geheimzinnig doen, want gebeurt dus overal, ook op plekken waarbij je zou denken dat je prominent zou vermelden dat je in stad X woont. Is volgens mij een beetje deformatie van de projectontwikkelaars.
De marketingmachine van projectontwikkelaars is sterk gericht op de plattelandsmythologie. een greep uit de namen, "Kennemerpark", "de Tuinkamer", "Lents Buiten Oost", "Borg en Buiten", "Groenkazerne", "Hooiwal", "de Boomgaert".

Dat die wijken meestal worden gebouwd tussen akkers, en dat er de eerste twintig jaar bijna niets van groen zal zijn, doet daar niet aan af.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25

Get!em

Oh die ja!

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:12:
[...]

De marketingmachine van projectontwikkelaars is sterk gericht op de plattelandsmythologie. een greep uit de namen, "Kennemerpark", "de Tuinkamer", "Lents Buiten Oost", "Borg en Buiten", "Groenkazerne", "Hooiwal", "de Boomgaert".

Dat die wijken meestal worden gebouwd tussen akkers, en dat er de eerste twintig jaar bijna niets van groen zal zijn, doet daar niet aan af.
Mooiste vind ik nog Verde Vista, Zoeterwoude. Bovenop de snelweg. Maar vooral noemen dat het Groen uitzicht heeft.....

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 16:46
lama83 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Misschien dat zij 2x modaal verdienen?

Als single kan je gewoon het beste in je goedkope huurwoning blijven zitten; als er toch geen alternatieven zijn. Zal mij niks verbazen dat menigeen al zijn/haar kinderwens (nog) niet heeft kunnen vervullen door al het wanbeleid op de huizenmarkt.
Niet echt, modaal is iets van 40k per jaar toch. De meeste mensen in mijn netwerk zitten daar in de buurt.
En veel hebben alleen een woning gekocht, ik heb zelf ook 6-7jaar geleden alleen gekocht. We roepen al heel lang dat het niet kan en onmogelijk is maar blijkbaar is het dus niet zo onmogelijk.

Als je een goedkope huurwoning hebt kunnen vinden misschien wel maar ik zit toch liever in mijn koopwoning als single. Ik bepaal liever zelf hoe mijn keuken eruit ziet :)

Ach kinderwens niet vervullen is dan wel weer een heel groen beleid, uiteindelijk zijn mensen de oorzaak van de milieuproblemen dus minder mensen is beter.
Get!em schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Mooiste vind ik nog Verde Vista, Zoeterwoude. Bovenop de snelweg. Maar vooral noemen dat het Groen uitzicht heeft.....
Ach de geluidswal kan je prima klimop tegen laten groeien, na een jaar of 2 is die dan helemaal groen. Voldoet dan dus prima aan de spec 8)7
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Tja marketing draait ook om de namen. Je kan wel een project, saaie grijze massa noemen of beton blokkendoos maar dan verkoopt gewoon wat minder. Ze kiezen die namen bewust dus blijkbaar is er bij een meerderheid van de huizenkopers de wens om vrij en groen te wonen. Marketingmensen zullen daar echt wel onderzoek naar gedaan hebben.

Als ze gebouwd worden tussen akkers hebben ze toch vanaf het begin al soort van groen om de wijk heen, akkers zijn groot deel van het jaar beplant met iets wat op zijn minst deels groen is.

[Voor 42% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-02-2023 12:31]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Ik zit niet elke dag alle projectenwebsites af te gaan maar doorgaans staat het gewoon op de homepage hoor.
https://www.nieuwbouwkloosterakker.nl/
https://nagtegael.com/
https://woneninhetpalet.nl/

Hyde Park (neem aan dat het daar over gaat) verbergt niet dat het in Hoofddorp zit maar eigenlijk vinden ze dat ze zo goed als in Amsterdam zitten.
https://www.hydeparkishere.nl/nl/

PV Output

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:23
Kalentum schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:47:
Hyde Park (neem aan dat het daar over gaat) verbergt niet dat het in Hoofddorp zit maar eigenlijk vinden ze dat ze zo goed als in Amsterdam zitten.
https://www.hydeparkishere.nl/nl/
Heh, het kopje duurzaamheid is wel amusant. Blijkbaar ga ik in een driekamerappartement in Hyde Park méér aan energie betalen dan in mijn jaren '60 huisje, zo te zien vanwege stadsverarming, en een vrij fors warmtegebruik van 18GJ (ongeveer equivalent aan 600m3 gas pj). Nieuwbouw was toch zo 'duurzaam'?

Het is wel een heel leuke kanarie voor de huizenmarkt; op het oog is het immers een duur, onaantrekkelijk project. Als het toch doorgang vindt kunnen we er denk ik vanuit gaan dat de huizenmarkt niet zomaar zal inzakken.

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:15
Is het opvallend dat ondanks de renteverhogingen van de ECB vorige week er meer banken de hypotheekrente nog lijken te verlagen dan te verhogen?
Of zit daar altijd meer vertraging in? Of heeft dit dit keer alleen effect op de Variabele rente waar het vorige keren ook op de langlopende rentes effect had?

https://www.vanbruggen.nl...es/actuele-hypotheekrente
https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp

Daarbij kwam ik ook dit artikel net tegen:
https://www.ad.nl/wonen/h...ip-in-nieuwbouw~a83e6237/

De alsmaar stijgende rentes en dalende huizenprijzen de komende 1,5 jaar lijken dus helemaal niet zo zeker :)

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 20:22
.Hypotheekrentes zijn gekoppeld aan de langetermijn-rentes, die dalen al een tijdje.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:23
tokjah schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:55:
Is het opvallend dat ondanks de renteverhogingen van de ECB vorige week er meer banken de hypotheekrente nog lijken te verlagen dan te verhogen?
Of zit daar altijd meer vertraging in? Of heeft dit dit keer alleen effect op de Variabele rente waar het vorige keren ook op de langlopende rentes effect had?

De alsmaar stijgende rentes en dalende huizenprijzen de komende 1,5 jaar lijken dus helemaal niet zo zeker :)
Niet iedereen schreeuwt hier moord en brand. Ruim een half jaar geleden was ik overtuigd van (op z'n minst) een correctie. Die heeft plaatsgevonden met het wegvallen van de overbiedingen, in ieder geval in het grootste deel van de regio's. Daarnaast zullen de woningen met de meeste lucht (over het algemeen de hogere/duurdere klassen) vast nog wel wat zakken in prijs. Vanwege gebrek aan referentiepanden is die prijs ook verre van een indicatie van wat een modaalwoning moet kosten. Ergens vind ik het jammer dat die excessen ook meetellen in de gemiddelde huizenprijs in NL.

Maar elk mens met een beetje inzicht snapt dat nieuwbouw nevernooit het tekort gaat oplossen door allerlei factoren die (blijven) spelen en ontwikkeling blokkeren. Die 900k woningen in de komende 7 jaar van Hugo zijn een loze belofte.

Rentes zijn aan het stabiliseren en zullen misschien nog íets dalen. Ik verwacht niet veel, gezien de ECB nog niet klaar is met verhogingen doorvoeren.
Dus welkom bij de nieuwe status quo:
- waar een deel van NL voor een paar honderd euro per maand in een ruime woning is doorgestroomd.
- de instappers van afgelopen 1-2 jaar niet gaan verkopen omdat ze blij zijn eindelijk iets hebben kunnen bemachtigen en met de vrees van restschuld lekker blijven zitten terwijl ze aflossen.
- de resterende groep woningzoekers hoopt op een flinke salarisverhoging, partner met inkomen, erfenis of loterij om een woning te kunnen kopen.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
tokjah schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:55:

De marktrentes anticiperen heel erg op wat de ECB gaat doen (met enige fluctuatie).
Dat zag je vorig jaar ook. Ruim voordat de ECB eindelijk met renteverhogingen kwam liep de marktrente al flink op.

Het is de verwachting van wat er op korte termijn gaat gebeuren die wordt ingeprijsd. Pas als daar van afgeweken wordt zal je een reactie zien. Iedereen zag de rentestijging van vorige week aankomen, dus gebeurt er nu niet zoveel met de hypotheekrente.

Voor maart wordt ook weer gerekend op een half procent erbij, Het zal vooral belangrijk zijn wat de verwachtingen gaan zijn voor daarna die bepalen wat de marktrente gaat doen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 21:12
Hyde Park was mij ook al opgevallen, inderdaad overal reclame van te zien online, met inderdaad de schijn alsof het in Amsterdam ligt, of in ieder geval meer in de buurt dan Hoofddorp :D

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen.. Ik denk niet dat de hoge prijzen een luchtbel zijn waar de ontwikkelaars aan willen verdienen, de bouwkosten zijn ook enorm gestegen. Of zullen de grote ontwikkelaars dat nog weten te drukken? De timmerman, loodgieter, stucador kan volgens mij nu het werk uitzoeken en bijna zelf de prijs bepalen.

• geekeep
geekeep schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Niet iedereen schreeuwt hier moord en brand. Ruim een half jaar geleden was ik overtuigd van (op z'n minst) een correctie. Die heeft plaatsgevonden met het wegvallen van de overbiedingen, in ieder geval in het grootste deel van de regio's. Daarnaast zullen de woningen met de meeste lucht (over het algemeen de hogere/duurdere klassen) vast nog wel wat zakken in prijs. Vanwege gebrek aan referentiepanden is die prijs ook verre van een indicatie van wat een modaalwoning moet kosten. Ergens vind ik het jammer dat die excessen ook meetellen in de gemiddelde huizenprijs in NL.

Maar elk mens met een beetje inzicht snapt dat nieuwbouw nevernooit het tekort gaat oplossen door allerlei factoren die (blijven) spelen en ontwikkeling blokkeren. Die 900k woningen in de komende 7 jaar van Hugo zijn een loze belofte.

Rentes zijn aan het stabiliseren en zullen misschien nog íets dalen. Ik verwacht niet veel, gezien de ECB nog niet klaar is met verhogingen doorvoeren.
Dus welkom bij de nieuwe status quo:
- waar een deel van NL voor een paar honderd euro per maand in een ruime woning is doorgestroomd.
- de instappers van afgelopen 1-2 jaar niet gaan verkopen omdat ze blij zijn eindelijk iets hebben kunnen bemachtigen en met de vrees van restschuld lekker blijven zitten terwijl ze aflossen.
- de resterende groep woningzoekers hoopt op een flinke salarisverhoging, partner met inkomen, erfenis of loterij om een woning te kunnen kopen.
In aanvulling op mijn verhaal:
https://www.nvm.nl/nieuws/2023/koopprijzen-dalen/
De huidige koopprijsdaling is eigenlijk niet conform eerdere perioden met marktcorrecties, omdat in de verkoopgegevens nog geen duidelijke vraaguitval is te herkennen. Het aantal door de NVM geregistreerde verkopen (ruim 32.500 woningen) komt in het vierde kwartaal van 2022 namelijk uit op hetzelfde niveau als in het voorliggende kwartaal en betekent slechts een daling met 1% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2021.
(..)
Huidige situatie op koopwoningmarkt niet te vergelijken met begin kredietcrisis
Door de huidige situatie met hoge inflatie, flink gestegen (maar historisch nog steeds lage) hypotheekrente, tot dusver beperkte inkomensstijgingen en een dalend vertrouwen in de koopwoningmarkt onder woonconsumenten, zal de koopprijsdaling gedurende 2023 naar verwachting doorzetten met circa 10% op jaarbasis. Het doembeeld van een langere periode van aanhoudende koopprijsdaling zoals tijdens de kredietcrisis tussen 2008 en 2013 ligt echter niet in het verschiet. Daarvoor wijken de huidige omstandigheden te veel af van de situatie destijds.
De financiële markt, destijds de veroorzaker van de kredietcrisis, lijkt nu veel meer solide. Daarbij zijn de huidige kapitaal- en hypotheekrentes, ook na de recente verhogingen, nog steeds lager dan aan het begin van 2008. De financiële huishouding van de Nederlandse overheid is momenteel veel gunstiger dan tijdens de kredietcrisis en ook de financiële situatie van veel huishoudens blijkt begin 2023 beter op orde dan in 2008 (meer spaargeld en te verwachten loonsverhogingen in 2023).

Door de versobering van de financieringsnormen in 2011 hebben eigenaar-bewoners in het afgelopen decennium meer buffer aan eigen vermogen in de woning opgebouwd. Bovendien hebben de enorme koopprijsstijgingen in 2021 en 2022 die buffer voor hen fors vergroot. Woningen zullen daardoor minder snel ‘onder water komen te staan’ dan in de eerste jaren van de kredietcrisis in 2008.
Kortom, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
Get!em schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Park 16hoven had ook een mooi "wonen in het groen" oid bord langs de weg staan... En daarnaast zag je de verkeerstoren van het vliegveld staan. :X

Vliegveld was laatst toevallig nog in het nieuws. "Ondanks enorme toename nachtvluchten houdt Rotterdams vliegveld zich aan geluidsregels door aanpassing meetmethode"

Lekker wonen in het groen :z

[Voor 30% gewijzigd door Charly op 09-02-2023 16:38]

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:31
Shadowhawk00 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:27:

Niet echt, modaal is iets van 40k per jaar toch. De meeste mensen in mijn netwerk zitten daar in de buurt.
En veel hebben alleen een woning gekocht, ik heb zelf ook 6-7jaar geleden alleen gekocht. We roepen al heel lang dat het niet kan en onmogelijk is maar blijkbaar is het dus niet zo onmogelijk.
Welke regio spreken we dan over? Ben wel benieuwd. En is dat een tussenwoning, (mini/ruim) appartement of ,,,?

[Voor 5% gewijzigd door lama83 op 09-02-2023 16:43]

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:25
Huizenprijzen kunnen weer stijgen door dip in nieuwbouw

AD: De huizenprijzen kunnen straks weer gaan stijgen omdat de nieuwbouwproductie hapert. Er ontstaat dan mogelijk een nog grotere krapte op de woningmarkt.
Dat staat in de vandaag gepubliceerde Monitor Koopwoningen, een vierjaarlijks rapport van de TU Delft waar onder meer het CBS, Vereniging Eigen Huis en makelaarsvereniging NVM aan hebben meegewerkt.

Edit:
Link naar de Monitor van TU Delft. Zoals gewoonlijk dekt de krantenkop niet helemaal de lading.

[Voor 17% gewijzigd door Conrado op 09-02-2023 17:26]

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Charly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Park 16hoven had ook een mooi "wonen in het groen" oid bord langs de weg staan... En daarnaast zag je de verkeerstoren van het vliegveld staan. :X

Vliegveld was laatst toevallig nog in het nieuws. "Ondanks enorme toename nachtvluchten houdt Rotterdams vliegveld zich aan geluidsregels door aanpassing meetmethode"

Lekker wonen in het groen :z
Nou heeft 16hoven gelukkig er veel minder last van dan Schiedam en de nog te bouwen wijk (2500woningen) Wildersekade. https://www.woneninbuyten.nl/#home
Zo’n plek waar het lijkt of de Randstad niet bestaat
Tussen nieuwe A16 (met euforische naam Groene Boog), HSL en vliegroute RTHA.

En wat is de headline bij wildersekade?:
Wonen in Buyten is het eerste plan in Wilderszijde, een toekomstgerichte klimaatadaptieve en groene wijk

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-03 19:13
Conrado schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:03:
Huizenprijzen kunnen weer stijgen door dip in nieuwbouw

AD: De huizenprijzen kunnen straks weer gaan stijgen omdat de nieuwbouwproductie hapert. Er ontstaat dan mogelijk een nog grotere krapte op de woningmarkt.
Dat staat in de vandaag gepubliceerde Monitor Koopwoningen, een vierjaarlijks rapport van de TU Delft waar onder meer het CBS, Vereniging Eigen Huis en makelaarsvereniging NVM aan hebben meegewerkt.

Edit:
Link naar de Monitor van TU Delft. Zoals gewoonlijk dekt de krantenkop niet helemaal de lading.
Dus met een halvering van de nieuwbouw koopwoningmarkt (aanbod, verkoop) zou je toch verwachten dat het (zonder vraaguitval) storm moet lopen op de bestaande (Hyde Park, Amstel III en Merwede) projecten... Mijn observatie, een halvering van het aanbod en dat verkoopt zelfs al niet of matig...

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:25
Jopie035 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:12:
Dus met een halvering van de nieuwbouw koopwoningmarkt (aanbod, verkoop) zou je toch verwachten dat het (zonder vraaguitval) storm moet lopen op de bestaande (Hyde Park, Amstel III en Merwede) projecten...
Volgens mij zijn dat ook de omgevingen met de hoogste prijsstijgingen, dus het negatieve effct lijtk em dan ook wat zwaarder.
Ik krijg vooral het idee - mijn n=1 waarneming - dat de boel een beetje stil staat. In mijn Funda-zoekertje gebeurt weinig. Misschien wachten (ver)kopers het voorjaar, warmte en lagere energieprijzen af?

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 01:58
De waarde van mijn huis is op Funda zowaar weer gestegen in februari :D (Amsterdam, 100m2, nieuwbouw opgeleverd in 2020).

[Voor 27% gewijzigd door vacuumcleaner op 09-02-2023 21:10]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03 15:24
Conrado schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:21:
[...]
Ik krijg vooral het idee - mijn n=1 waarneming - dat de boel een beetje stil staat. In mijn Funda-zoekertje gebeurt weinig. Misschien wachten (ver)kopers het voorjaar, warmte en lagere energieprijzen af?
Ook exact mijn waarneming ( Brabant). Het aanbod groeit (erg) langzaam en er wordt nauwelijks wat verkocht, en als er iets verkocht wordt stond het vaak al meer dan twee maanden te koop dus je kunt je afvragen hoeveel het uiteindelijk voor verkocht is.

• Strijpje
Laapo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:46:
[...]
Lage werkloosheid en loongroei is iets om te koesteren. Zeker in de Eurozone is dat meer dan welkom.
Nouja, het zijn twee indicatoren dat de inflatie nog wel even voortzet. Powell in de VS heeft letterlijk geroepen dat dat de reden is waarom ze nog wel even door zullen gaan met rentestijgingen (en de ECB zal niet achterblijven). We moeten naar een balans toe.

[Voor 3% gewijzigd door Strijpje op 09-02-2023 22:08]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

vacuumcleaner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:08:
De waarde van mijn huis is op Funda zowaar weer gestegen in februari :D (Amsterdam, 100m2, nieuwbouw opgeleverd in 2020).
De mijne nog gedaald met 0,7%, maar de daling vlakt wel af, aldus de glazen bol van Funda.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Strijpje schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Ook exact mijn waarneming ( Brabant). Het aanbod groeit (erg) langzaam en er wordt nauwelijks wat verkocht, en als er iets verkocht wordt stond het vaak al meer dan twee maanden te koop dus je kunt je afvragen hoeveel het uiteindelijk voor verkocht is.
Regionale verschillen. Zie bijv ook huizen monitor van januari van Ortec.

In mijn zoekopdracht op funda voor een gebied zonder grote steden, is het juist actiever sinds februari. Meerdere huizen per dag erbij. Meerdere huizen naar status onderbod/verkocht.

Gisteren 5 erbij, vandaag 5 erbij. Meerdere criteria aan staan.

• Strijpje
Als we het dan toch de glazen bol erbij pakken:
1. Aanbod blijft mondjesmaat stijgen (scheidingen en doorstromers blijf je hebben en daarbij komt erbij dat investeerders meer gaan verkopen ivm veranderende spelregels)
2. Hypotheek afnemen blijft duur en wordt met stijgende rente wellicht nog stuk duurder
3. Zodra er kwartaalcijfers over q1 bekend worden gemaakt en het nieuws rondgaat dat huizen voor, zeg 5% lager dan de vraagprijs is verkocht, zorgt dat weer voor een nieuw golf(je) van prijsdalingen. En dat zal zich de komende kwartalen wel herhalen

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:51
Conrado schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Volgens mij zijn dat ook de omgevingen met de hoogste prijsstijgingen, dus het negatieve effct lijtk em dan ook wat zwaarder.
Dat gaat nog niet overal op. Als ik kijk naar een nieuwbouwproject hier in de buurt, Weespersluis, gaat het tot mijn verbazing nog steeds hard. Zeker niet zo hard met enorme wachtlijsten als afgelopen jaren maar alles verkoopt nog prima. En dat is toch ook een gebied die de hoogste prijsstijgingen had, maar de daling blijkbaar minimaal pakt (nog).

Had verwacht dat het toch behoorlijk zou inzakken. En dan gaat het over woningen tussen de 700k en 1.2m. Bijzonder dat blijkbaar nog zoveel mensen dit kunnen betalen met de huidige rentestanden.

Ook net opgeleverde woningen die weer verkocht worden zijn binnen een week verkocht. En dan gaat het over gewoon hoekwoningen van rond de 1 miljoen zoals deze https://www.funda.nl/koop...62-fort-abcoudestraat-14/

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Mr0BB schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:44:
[...]

Ook net opgeleverde woningen die weer verkocht worden zijn binnen een week verkocht. En dan gaat het over gewoon hoekwoningen van rond de 1 miljoen zoals deze https://www.funda.nl/koop...62-fort-abcoudestraat-14/
Koop je een huis voor bijna 1 miljoen, en dan heb je een zithoek waar je nauwelijks je kont kunt keren en waar je ook nog half tegen een deur aan loopt te kijken…
Mr0BB schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:44:
[...]

Dat gaat nog niet overal op. Als ik kijk naar een nieuwbouwproject hier in de buurt, Weespersluis, gaat het tot mijn verbazing nog steeds hard. Zeker niet zo hard met enorme wachtlijsten als afgelopen jaren maar alles verkoopt nog prima. En dat is toch ook een gebied die de hoogste prijsstijgingen had, maar de daling blijkbaar minimaal pakt (nog).

Had verwacht dat het toch behoorlijk zou inzakken. En dan gaat het over woningen tussen de 700k en 1.2m. Bijzonder dat blijkbaar nog zoveel mensen dit kunnen betalen met de huidige rentestanden.

In denk dat mensen in de huidige marktsituatie extra blij zijn met een energiezuinig en af huis waar niets meer aan gedaan hoeft te worden en waar je zo in kunt trekken. Zodat ze geen extra dure en overbezette aannemer/keukenboer/whatever hoeven in te huren die misschien pas over een half jaar tijd heeft.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Gisteren de WOZ-aanslag gekregen. Ben van 281K naar 349K gegaan _O-
Eind vorig jaar is een precies dezelfde woning verkocht voor 338K. Dus een daling van 3,15%.
Lijkt me sterk dat het ooit 349K waard is geweest, of de daling is toch niet zoveel als we dachten...

Ik ga met een jaar verkopen, is een hogere WOZ-waarde gunstig voor de verkoop of zal ik bezwaar maken?

[Voor 16% gewijzigd door Wispe op 10-02-2023 07:13]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:11:
[...]

Koop je een huis voor bijna 1 miljoen, en dan heb je een zithoek waar je nauwelijks je kont kunt keren en waar je ook nog half tegen een deur aan loopt te kijken…
Die mensen hebben de keuken en woonkamer omgedraaid. Was bij ons ook een optie en sommige mensen die per per per se een keuken eiland wilden deden dat.

Volgens mij hebben ze de gang ook weggehaald.

Ik vind de tuin van die woning trouwens echt waardeloos, van alle kanten rijden er auto's, bizar veel geld.

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 10-02-2023 08:15]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Strijpje
Winkeliers die de deuren sluiten vanwege te hoge huren. Ik snap de verhuurders dan ook totaal niet- leegstand is nog veel erger dan iets mindere winst lijkt me? Ik hoop dat niemand die panden meer van ze gaat huren.

https://www.rtlnieuws.nl/...nkel-mallofthenetherlands

• Strijpje
Wispe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:12:
Gisteren de WOZ-aanslag gekregen. Ben van 281K naar 349K gegaan _O-
Eind vorig jaar is een precies dezelfde woning verkocht voor 338K. Dus een daling van 3,15%.
Lijkt me sterk dat het ooit 349K waard is geweest, of de daling is toch niet zoveel als we dachten...

Ik ga met een jaar verkopen, is een hogere WOZ-waarde gunstig voor de verkoop of zal ik bezwaar maken?
Ik snap niet helemaal waarom een hoge woz waarde gunstig kan zijn, uiteindelijk gaat het erom wat je verkoopprijs is en of iemand die bereid is te betalen denk ik? Overigens denk ik dat je er nu een hogere prijs voor kunt vangen dan over een jaar, maar wie weet- glazen bol alert..

• NACrat
  • Laatst online: 07:59
Strijpje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:24:
Winkeliers die de deuren sluiten vanwege te hoge huren. Ik snap de verhuurders dan ook totaal niet- leegstand is nog veel erger dan iets mindere winst lijkt me? Ik hoop dat niemand die panden meer van ze gaat huren.

https://www.rtlnieuws.nl/...nkel-mallofthenetherlands
Nou staat in het artikel niet hoeveel winkels er leeg staan / weg gaan. Maar ik denk dat de beredenatie nu is dat ze verwachten ze uiteindelijk gewoon te kunnen verhuren voor de verhoogde prijs. Dat ze nu nog niet voor minder gaan verhuren in de angst dat de andere huurders dan ook op hun achterste poten gaan staan omdat zij wel akkoord zijn gegaan met de hogere huur. En dat ze dus een paar maanden leegstand voor lief nemen.

Neemt niet weg dat ik het een vrij hoge verhoging vind.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Strijpje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:24:
Winkeliers die de deuren sluiten vanwege te hoge huren. Ik snap de verhuurders dan ook totaal niet- leegstand is nog veel erger dan iets mindere winst lijkt me?
[...]
Tsja, het voelt inderdaad tegenstrijdig maar er zit toch enige (wrange/scheve) logica in.

Die panden staan voor een bepaalde waarde in de boeken en moeten voor die waarde een bepaalde opbrengst hebben. Ga je het voor minder dan die opbrengst verhuren, dan moet je de waarde afwaarderen en wordt je portefeuille minder waard (en dat heeft dan weer gevolgen voor de leencapaciteit / leenkosten).

Daarnaast als 1 de prijzen verlaagd gaat een ander daar wellicht weer onder zitten - moet jij je prijs weer verlagen, etc.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Strijpje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:27:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom een hoge woz waarde gunstig kan zijn, uiteindelijk gaat het erom wat je verkoopprijs is en of iemand die bereid is te betalen denk ik? Overigens denk ik dat je er nu een hogere prijs voor kunt vangen dan over een jaar, maar wie weet- glazen bol alert..
Ik zou juist wel een hoge woz gunstig vinden bij verkoop. Dat geeft potentiële kopers toch iets meer het idee dat een (hoge) vraagprijs wel in lijn is net wat de woning werkelijk waard is.

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-03 14:12
[...]

Het huis zelf is nog best aardig, maar men heeft destijds (in mijn ogen) de kapitale fout gemaakt om de keuken en woonkamer om te draaien, waarschijnlijk om een enorm sta-in-de-weg kookeiland mogelijk te maken. Tja, dan zit je dus de hele dag in de keuken, en mis je een fijne woonkamer. |:(

• Blik1984
wfvanputten schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Het huis zelf is nog best aardig, maar men heeft destijds (in mijn ogen) de kapitale fout gemaakt om de keuken en woonkamer om te draaien, waarschijnlijk om een enorm sta-in-de-weg kookeiland mogelijk te maken. Tja, dan zit je dus de hele dag in de keuken, en mis je een fijne woonkamer. |:(
Ja, daar lijkt het ook op. Echter is dat kookeiland er nooit gekomen.

NU moet ik wel zeggen dat mijn keuken + zitgedeelte ook groter wordt dan de woonkamer, wat ook niet heel gek is met een kookeiland en een grote eettafel. Maar de woonkamer is dan alsnog bijna 2x groter als de woonkamer van dit huis...

• Mr0BB
[...]

Blijkbaar dus geen issue voor potentiele kopers. Je zou verwachten dat mensen met dergelijke bedragen erg kritisch zijn en wat incourante woningen (in dit geval qua layout) langer in de verkoop staan.

Maar dit voorbeeld was meer om aan te tonen dat niet alles dus stil komt te liggen qua verkoop. Sterker nog, het valt mij op dat het weer sneller gaat. Afgelopen kwartaal was men erg huiverig en verkocht alles veel slechter. Nu ziet men dat de rentes stabiliseren en lijkt het alsof de verkopen weer versnellen. In ieder geval de nieuwbouwprojecten/huizen. Oudere woningen lijken vooralsnog wel moeilijker verkoopbaar. Maar verwacht dat dit ook wel weer zal komen.

• Blik1984
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Blijkbaar dus geen issue voor potentiele kopers. Je zou verwachten dat mensen met dergelijke bedragen erg kritisch zijn en wat incourante woningen (in dit geval qua layout) langer in de verkoop staan.

Maar dit voorbeeld was meer om aan te tonen dat niet alles dus stil komt te liggen qua verkoop. Sterker nog, het valt mij op dat het weer sneller gaat. Afgelopen kwartaal was men erg huiverig en verkocht alles veel slechter. Nu ziet men dat de rentes stabiliseren en lijkt het alsof de verkopen weer versnellen. In ieder geval de nieuwbouwprojecten/huizen. Oudere woningen lijken vooralsnog wel moeilijker verkoopbaar. Maar verwacht dat dit ook wel weer zal komen.
Ik heb laatst in dit topic Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023 een huis geplaatst met vraagprijs van bijna 1.2 miljoen. (https://www.funda.nl/koop...92964-eendenkroosvliet-1/). 10 dagen later is die alweer verkocht en op Funda is die 182x bewaard!

Denk inderdaad dat als een huis er goed uitziet, nieuw en zuinig is en genoeg potentie heeft dat het huis dan zo weg is.

• Mr0BB
Blik1984 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Ik heb laatst in dit topic Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023 een huis geplaatst met vraagprijs van bijna 1.2 miljoen. (https://www.funda.nl/koop...92964-eendenkroosvliet-1/). 10 dagen later is die alweer verkocht en op Funda is die 182x bewaard!

Denk inderdaad dat als een huis er goed uitziet, nieuw en zuinig is en genoeg potentie heeft dat het huis dan zo weg is.
Dat zijn toch wel courante woningen, die verkopen wel ja. Jouw voorbeeld zeker met ruim 230m2, zit qua m2 prijs onder de 5k wat heel niet gek is.

Hier nog zo'n voorbeeld, ook nieuwbouw, een project in Muiden. 6500 euro per m2 en binnen een week was hij gewoon verkocht.
https://www.funda.nl/koop...-42093598-kruitbosrand-6/
[...]

Ik vind het geen heel gekke indeling als je geen heel grote woonkamer wil. Het deel aan de voorkant is met 3 bij 5 meter niet extreem klein of zo. En er zijn genoeg mensen die dat voor een knusse zithoek/tv-hoek liever hebben dan een grote ruimte. Maar ik denk dat ik dat deel van de kamer dan iets anders, of warmer, zou indelen dan hoe het nu lijkt.

In het deel van de keuken zou je trouwens ook het zitje en de eettafel kunnen omwisselen. Dan zit met met je lage stoelen meer bij het deel met lagere ramen.

Maar wat Sport_Life ook aangeeft, ik zou me vooral niet op mijn gemak voelen met de korte afstand tussen de ramen/deuren en de straat. Ik zou mij erg bekeken voelen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Het hoort bij de huidige tijd. Met tweeverdieners heb je bijna geen tijd meer om te zitten in de woonkamer met je gezin. De meeste tijd zal je door de weeks besteden aan de eettafel. Dus is het logisch om daar een groot deel van je woonruimte op in te richten.

• Z___Z
  • Niet online
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Dat zijn toch wel courante woningen, die verkopen wel ja. Jouw voorbeeld zeker met ruim 230m2, zit qua m2 prijs onder de 5k wat heel niet gek is.

Hier nog zo'n voorbeeld, ook nieuwbouw, een project in Muiden. 6500 euro per m2 en binnen een week was hij gewoon verkocht.
https://www.funda.nl/koop...-42093598-kruitbosrand-6/
Deze woning in Muiden ziet er toch veel beter uit dan die in Weesp. Zou dan toch proberen een beetje door te sparen en dit kopen ipv die in Weesp.
Z___Z schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Het hoort bij de huidige tijd. Met tweeverdieners heb je bijna geen tijd meer om te zitten in de woonkamer met je gezin. De meeste tijd zal je door de weeks besteden aan de eettafel. Dus is het logisch om daar een groot deel van je woonruimte op in te richten.
En die eettafel wordt daardoor ook vaak voor veel meer dingen gebruikt dan alleen eten. Huiswerk, knutselen, spelletjes, samen koken/bakken of gewoon een kop koffie drinken etc. Wij gebruiken de zithoek eigenlijk ook alleen maar als TV-hoek.
(En daarvoor is die huidige woonruimte volgens mij ook prima geschikt.)

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03 10:18
Het huis is m.i. goedkoop gebouwd. 2018 (!) en dan alleen op de begane grond vloerverwarming... Postzegel tuintje voor dat geld....

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:07:
[...]

En die eettafel wordt daardoor ook vaak voor veel meer dingen gebruikt dan alleen eten. Huiswerk, knutselen, spelletjes, samen koken/bakken of gewoon een kop koffie drinken etc. Wij gebruiken de zithoek eigenlijk ook alleen maar als TV-hoek.
(En daarvoor is die huidige woonruimte volgens mij ook prima geschikt.)
Wij hebben wel een klassieke indeling waar de keuken 1/3 van de woonruimte is op de begane grond en de woonkamer de andere 2/3. Maar toch zitten wij overdag voornamelijk in de keuken…

‘s-avonds voor de tv zou ook prima in een kleinere ruimte hebben gekund. Maar het is ook wel fijn om rondjes om de bank te kunnen lopen :p

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Ik vind het geen heel gekke indeling als je geen heel grote woonkamer wil. Het deel aan de voorkant is met 3 bij 5 meter niet extreem klein of zo. En er zijn genoeg mensen die dat voor een knusse zithoek/tv-hoek liever hebben dan een grote ruimte. Maar ik denk dat ik dat deel van de kamer dan iets anders, of warmer, zou indelen dan hoe het nu lijkt.
Het is ook vooral de indeling van die woonkamer die gek aanvoelt. Bank die precies past in de ene hoek en aan de andere kant een tv-meubel met TV die precies past in de andere hoek, en dan in het midden een deur die totaal niet past en geen fijn gevoel geeft
Z___Z schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Deze woning in Muiden ziet er toch veel beter uit dan die in Weesp. Zou dan toch proberen een beetje door te sparen en dit kopen ipv die in Weesp.
Ik heb van diverse Amsterdammers gehoord dat ze wat betreft woonplaats toch veel liever Weesp hebben dan Muiden. Omdat je in Weesp veel beter bij de voorzieningen zit. Met o.a. een station en een middelbare school is Weesp toch iets praktischer dan Muiden, waar je toch steeds eerst een flink stuk moet fietsen.

• Mr0BB
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb van diverse Amsterdammers gehoord dat ze wat betreft woonplaats toch veel liever Weesp hebben dan Muiden. Omdat je in Weesp veel beter bij de voorzieningen zit. Met o.a. een station en een middelbare school is Weesp toch iets praktischer dan Muiden, waar je toch steeds eerst een flink stuk moet fietsen.
Plus dat Amsterdammers dan voor hun gevoel in Amsterdam blijven wonen nu Weesp geannexeerd is ;)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Ik zou juist wel een hoge woz gunstig vinden bij verkoop. Dat geeft potentiële kopers toch iets meer het idee dat een (hoge) vraagprijs wel in lijn is net wat de woning werkelijk waard is.
Dit.

@Strijpje men krijgt een stukje “zekerheid” door een waarde op papier te hebben van de eigen woning.

Dit veroorzaakt ook een stukje “sentiment” (ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken) wat soms wel zorgt voor een verkeerde waarde inschatting bij verkopers in (vooral) een dalende markt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Op zich mee eens als je in het oudere deel van Weespersluis woont. Als je in het nieuwste gedeelte woont is het nog steeds een heel eind fietsen voor je in Weesp bent.

Sinds het bij Amsterdam hoort gaat het ook steeds meer op Amsterdam kijken. Overal wordt betaald/vergunning parkeren ingevoerd.
Opzich logisch, want als je ver in Weespersluis woont ga je lekker met de auto Weesp in ipv met de fiets. Die 2 auto’s heb je toch al voor de deur. Want als je zo dichtbij de A1 woont en een huis van 1M koopt ga je niet in de sprinter naar je werk.

• Mr0BB
Z___Z schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Op zich mee eens als je in het oudere deel van Weespersluis woont. Als je in het nieuwste gedeelte woont is het nog steeds een heel eind fietsen voor je in Weesp bent.

Sinds het bij Amsterdam hoort gaat het ook steeds meer op Amsterdam kijken. Overal wordt betaald/vergunning parkeren ingevoerd.
Opzich logisch, want als je ver in Weespersluis woont ga je lekker met de auto Weesp in ipv met de fiets. Die 2 auto’s heb je toch al voor de deur. Want als je zo dichtbij de A1 woont en een huis van 1M koopt ga je niet in de sprinter naar je werk.
Sterker nog, het nieuwe deel van Weespersluis ligt dichter bij Muiden dan Weesp. Het is ook oud grondgebied van Muiden wat voor de nieuwbouw verkocht is aan Weesp.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:43
De ‘woonkeuken’ is juist een moderne trend.

Dit soort woningen zullen een streepje voor hebben op huizen die nog ouderwets zijn ingericht met een joekel van een woonkamer waar je op 5 meter van de tv zit.

Soms is het even goed om niet vanuit je eigen smaak/behoefte/gewoonte te kijken, maar eens wat trend blaadjes openslaan of gewoon alle woningen op Funda te bekijken die na 2020 zijn gebouwd.

🤓
Z___Z schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Tsja, deze woning ligt op 700 m van het station af, en iets van anderhalve km van het oude centrum? Lijkt me dat je dat niet met de auto doet.

En je schoolgaande kinderen hebben er niet zo veel aan dat jij lekker alles met de auto kunt doen...

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
In de wijk waar ik mijn appartement vorig jaar heb verkocht wordt er weer meer verkocht de laatste weken. Ook neemt het aanbod af. Een aantal incourante appartementen die lang te koop stonden ook inmiddels verkocht. In iedergeval een tijdelijke stop in de afkoeling daar (populaire wijk in Rotterdam met overwegend appartementen).

• Strijpje
Ik vraag me dan overigens wel af waar het geld vandaan komt, als prijzen grotendeels nog hetzelfde is als vorig jaar maar de hypotheekrente wel flink is gestegen.

- Ofwel huizen zijn voor (stuk) minder verkocht dan dat ze te koop staan. Dit zien we natuurlijk niet. (Het speelt ook wel mee dat er niet meer massaal OVERboden wordt, dus techn gezien is dat al een daling)
- Of mensen krijgen zodanig hogere lonen dat ze de verhoogde hypotheekrente kunnen compenseren

Ik gun iedereen een woning hoor, maar ik hoop voor een grote groep starters (waaronder ik) dat de prijzen nog flink gecorrigeerd worden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Strijpje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:48:
Ik vraag me dan overigens wel af waar het geld vandaan komt, als prijzen grotendeels nog hetzelfde is als vorig jaar maar de hypotheekrente wel flink is gestegen.

- Ofwel huizen zijn voor (stuk) minder verkocht dan dat ze te koop staan. Dit zien we natuurlijk niet. (Het speelt ook wel mee dat er niet meer massaal OVERboden wordt, dus techn gezien is dat al een daling)
- Of mensen krijgen zodanig hogere lonen dat ze de verhoogde hypotheekrente kunnen compenseren

Ik gun iedereen een woning hoor, maar ik hoop voor een grote groep starters (waaronder ik) dat de prijzen nog flink gecorrigeerd worden.
Voorheen stegen de huizenprijzen en werd er overboden waarvoor ook geld nodig was. Daar komt dus een gedeelte van het geld vandaan. Voor veel mensen is de maximale hypotheek het probleem en niet de maandlasten. Als je van huren naar kopen gaat zijn die maandlasten meestal al lager, en als je uit een bestaand huis komt, heb je waarschijnlijk door je overwaarde nog maar een beperkte hypotheek nodig.

Aangezien er op de banenmarkt nog weinig problemen zijn zou ik er daarom maar van uit gaan dat de huizenprijzen nog wel dalen, maar niet zo hard dat je op maandlasten uitkomt die lager zijn dan wat je voorheen moest betalen (oftewel ik zie nog volledige compensatie door de daling van de huizenprijs komen)

Sowieso blijft het onderliggende probleem dat er teveel vraag en te weinig aanbod is bestaan (er zijn te weinig huizen). Daardoor zullen de starters al snel aan het kortste eind trekken omdat dat degene zijn die meestal nog geen vermogen opgebouwd hebben (al dan niet in een huis of gespaard). Ik geloof er iig niet in dat starters het op korte termijn echt makkelijker zullen krijgen.

[removed]

• geekeep

En dat blijkt uit je posts in dit topic. Ik gun het iedereen van harte, maar "de starter" heeft het nooit gemakkelijk gehad, of dit nu in 2000, 2008, 2015, 2020 of nu is. Mochten prijzen zover dalen dat het weer "aantrekkelijk" (wat/wanneer dat ook mag zijn) wordt te kopen, zullen samen met jou tig anderen dit beseffen. Met stijgende vraag, stijgen de prijzen ook weer. En er zullen altijd mensen zijn met meer geld dan jij, dat is helaas de werkelijkheid. Daarom is de enige manier van bieden om zelf te bedenken wat je iets waard vindt.

Ik heb vorig jaar als starter gekocht, na lang sparen, zoeken en een hoop woningen mislopen (top 10 stad in NL). Grote kans dat ik bijna op de piek gekocht heb (tot prijzen weer doorstijgen), gelukkig met een nog redelijk hypotheekpercentage. Mede door het volgen van dit topic, verschillende websites en bank/economie-gerelateerd nieuws zag ik de bui al hangen qua ommekeer. Let wel, nog vóórdat de mainstream media (NOS, NU, kranten) berichtten over een woningmarktdaling. Om deze reden heb ik daarom nog wat van de vraagprijs kunnen pingelen i.p.v. te overbieden (wat op een gemiddeld verjaardagsfeestje nog wel onderwerp van gesprek was). Met andere woorden, met het volgen van die mainstream media en koffiepraatjes op het werk loop je eigenlijk achter de feiten aan.

Het is iets van de laatste tijd om een woning als een investeringsobject te zien i.p.v. iets dat woongenot oplevert. Maar als je het zo bekijkt geldt ook hier "time in the market beats timing the market". Ik zou daarbij wel een horizon van zo'n 5 jaar pakken waarvan je zeker weet dat je die periode blijft zitten in verband met kosten koper en om een paar procent aan daling op te kunnen vangen. Je lost toch iedere maand af, dus uiteindelijk loop je die enkele procenten aan (potentiële) daling wel in.
Je hebt op dit moment in ieder geval het voordeel van het grotendeels ontbreken van overbiedingen. Als ik de tweakers hier moet geloven werd afgelopen jaren de taxatieprijs gelijk getrokken aan de biedprijs, waar degenen die 100% moesten financieren een grotere kans op onderwater staan hebben dan jij nu de prijzen wat realistischer zijn.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Plus dat Amsterdammers dan voor hun gevoel in Amsterdam blijven wonen nu Weesp geannexeerd is ;)
Vooral dit.
Je kan dan blijven zeggen dat je "in Amsterdam" woont.

Toen er nog geen sprake was van een fusie tussen Weesp en Amsterdam, was Weesp totaal niet populair en lagen de huizenprijzen er significant lager dan in Muiden & Muiderberg.
Die gemeentelijke annexatie heeft de prijzen in Weesp behoorlijk opgedreven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ivow85 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Vooral dit.

Toen er nog geen sprake was van een fusie tussen Weesp en Amsterdam, was Weesp totaal niet populair en lagen de huizenprijzen er significant lager dan in Muiden & Muiderberg.
Maar die fusie is ook al een jaar of 10, misschien wel langer aan de gang. Dat was niet een beslissing van vandaag op morgen. Hoeveel van de stijging is niet gewoon de algemene stijging van huizenprijzen in de buurt van Amsterdam?

blup

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:28
Het is nooit echt veranderd. Starters hebben het sinds de jaren 90 altijd al moeilijk gehad. In de jaren 1997 - 2001 was het net zo erg. Bij ons in het dorp (geen randstad) waren maar bepaalde flatjes betaalbaar voor alleenstaande starters. Daar moest je eigenlijk al hulp van je ouders bij krijgen. Dat gold zeker voor om in de omliggende wijk van de flatjes een jaren 60 woning te bemachtigen. In alle gevallen mocht je nog behoorlijk aan het klussen. Het dorp zelf had geen mogelijkheid om uit te breiden. Dus echte nieuwbouwwoningen waren er niet. In 2000 was een inbreidingsnieuwbouwproject voor echte starters met voorwaarden zoals hoogte salaris, minimaal duur van wonen e.d.: 20 woningen. Alleen uit het dorp waren er over de 60 gegadigden. Die hadden voorrang op de rest van de inschrijvers uit de rest van de gemeente.

Voor een woningbouwwoning stond je 4 tot 5 jaar op de wachtlijst. Inschrijven vanaf 18 jaar. Met veel geluk na 6 jaar inschrijving via de woonstichting een appartement kunnen huren.

• geekeep
RonnieKo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Het is nooit echt veranderd. Starters hebben het sinds de jaren 90 altijd al moeilijk gehad. In de jaren 1997 - 2001 was het net zo erg. Bij ons in het dorp (geen randstad) waren maar bepaalde flatjes betaalbaar voor alleenstaande starters. Daar moest je eigenlijk al hulp van je ouders bij krijgen. Dat gold zeker voor om in de omliggende wijk van de flatjes een jaren 60 woning te bemachtigen. In alle gevallen mocht je nog behoorlijk aan het klussen. Het dorp zelf had geen mogelijkheid om uit te breiden. Dus echte nieuwbouwwoningen waren er niet. In 2000 was een inbreidingsnieuwbouwproject voor echte starters met voorwaarden zoals hoogte salaris, minimaal duur van wonen e.d.: 20 woningen. Alleen uit het dorp waren er over de 60 gegadigden. Die hadden voorrang op de rest van de inschrijvers uit de rest van de gemeente.

Voor een woningbouwwoning stond je 4 tot 5 jaar op de wachtlijst. Inschrijven vanaf 18 jaar. Met veel geluk na 6 jaar inschrijving via de woonstichting een appartement kunnen huren.
Tel daarbij het politiek beleid op, waar een partner nu de volle 100% meetelt qua financiering en als alleenstaande maak je eigenlijk kans op een appartement (met 1 slaapkamer) als woontype. Bij woningen (rij of flat) met meerdere slaapkamers zul je moeten concurreren met stelletjes. Dus, of je moet dubbel modaal verdienen of genoegen nemen met iets voor een paar jaar om daarna door te stromen met partner.

• HEY_DUDE
De arbeidsmarkt is enorm goed en de mobiliteit op de arbeidsmarkt is enorm. Dat zorgt zeker in en rond de grote steden naar aanhoudende vraag door goedverdienende woningzoekenden. Gecombineerd met een schreeuwend woning tekort kan dat al voldoende zijn om de prijsdaling te dempen of op te heffen.

Voor een echte huizenmarkt crash moet eerst de arbeidsmarkt hard verslechteren en dat gebeurt nog niet echt. Er zijn overal nog tekorten.

• Kalentum
RonnieKo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Nou ik kon met mijn startsalaris en als alleenstaande nog wel een appartement van 35 000 euro kopen rond 2000 (was toen nog in guldens, 70-80 duizend). Ook waren er alleenstaande starters die in kleine schipperswoningen woonden.

Gemiddelde prijs woning nu: 400.000, toen 144.000
Modaal maandsalaris per maand nu: 3086, toen 1865

Het is echt wel lastiger geworden. Toen kostte een gemiddelde woning dus 77 modale maandsalarissen, nu 129 modale maandsalarissen.

PV Output

• Mr0BB
Bezulba schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Maar die fusie is ook al een jaar of 10, misschien wel langer aan de gang. Dat was niet een beslissing van vandaag op morgen. Hoeveel van de stijging is niet gewoon de algemene stijging van huizenprijzen in de buurt van Amsterdam?
Korte termijn visie van mensen. De noord zuid lijn in Amsterdam was ook al zoveel jaren bekend. Pas toen hij bijna af was en zeker toen hij daadwerkelijk af was, ging de populariteit en prijzen van Noord omhoog. Zo ook Weesp. Naast het feit dat er door Weespersluis ineens sinds een paar jaar een enorm aanbod is wat past bij Amsterdamse gezinnen.

• Jopie035
Ivow85 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Vooral dit.

Zowel Krijgsman als Weespersluis vind ik top projecten, waar een Amsterdammer voor relatief (als je Amsterdamse prijzen gewend bent' weinig geld woont... hier verwacht ik als laatste vraag uitval. Ken een hoop projecten die veel minder bieden.

• Mr0BB
Kalentum schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Nou ik kon met mijn startsalaris en als alleenstaande nog wel een appartement van 35 000 euro kopen rond 2000 (was toen nog in guldens, 70-80 duizend). Ook waren er alleenstaande starters die in kleine schipperswoningen woonden.

Gemiddelde prijs woning nu: 400.000, toen 144.000
Modaal maandsalaris per maand nu: 3086, toen 1865

Het is echt wel lastiger geworden. Toen kostte een gemiddelde woning dus 77 modale maandsalarissen, nu 129 modale maandsalarissen.
Je vergeet even dat is in tussentijd leennormen aangepast zijn. Met belangrijkste verandering, dat je op 2 inkomens mag lenen. Dus in dat opzicht, is een stijging van 77 naar 129 modale maandsalarissen heel niet raar. Dit gecombineerd met lagere rentepercentages, zou bijna betekenen dat de betaalbaarheid voor gezinnen verbeterd is. Voor eenverdieners en alleenstaanden is dit een ander verhaal natuurlijk. Die zijn de dupe van het beleid.

• Z___Z
  • Niet online
Jopie035 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Zowel Krijgsman als Weespersluis vind ik top projecten, waar een Amsterdammer voor relatief (als je Amsterdamse prijzen gewend bent' weinig geld woont... hier verwacht ik als laatste vraag uitval. Ken een hoop projecten die veel minder bieden.
De belangrijkste reden dat het populair is, is omdat het nieuw is en omdat er veel Amsterdammers komen wonen, waardoor je het gevoel van saamhorigheid krijgt. Over 15 jaar ben je geen Amsterdammer meer, maar Weespenaar. Vraag me dan af wat er dan overblijft van die populariteit, die dus de huidige prijzen rechtvaardigen. Het is dan gewoon weer een Alpen aan den Rijn, Zaandam, Zoetermeer, Almere denk ik. Dan heeft Muiden tenminste nog het IJsselmeer.

• Kalentum
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Je vergeet even dat is in tussentijd leennormen aangepast zijn. Met belangrijkste verandering, dat je op 2 inkomens mag lenen. Dus in dat opzicht, is een stijging van 77 naar 129 modale maandsalarissen heel niet raar. Dit gecombineerd met lagere rentepercentages, zou bijna betekenen dat de betaalbaarheid voor gezinnen verbeterd is. Voor eenverdieners en alleenstaanden is dit een ander verhaal natuurlijk. Die zijn de dupe van het beleid.
Ja precies, ik reageerde op dat het 'altijd al lastig was' voor alleenstaande starters. Zo van: de huidige situatie is normaal. Mijn herinnering van rond 2000 was dat je als alleenstaande zeker wel een woning kon kopen. Ik heb het idee op basis van herinnering dat het 25 jaar geleden nog wat makkelijker was en zocht dus data die dat vermoeden bevestigde.

Tweeverdieners uiteraard anders. Maar niet iedereen heeft op zijn 28ste al de partner van zijn/haar dromen gevonden.

[Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 10-02-2023 14:43]

PV Output

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Het is sowieso best vreemd dat het hier vooral gaat over 'nominale' prijzen.

Ik heb de data niet, maar volgens mij zou het best moeten kunnen om een grafiekje te maken van gemiddelde woningprijs t.o.v. betaalbaarheidindex o.i.d. Denk dat die heel dicht bij elkaar liggen. Waarbij betaalbaarheid een combinatie is van leennormen en hypotheekrente.

• Jopie035
Zou dit de toekomst zijn?

https://www.theurbanwoods.com/nl/

Living as a service.

• HEY_DUDE
In een goed functionerende huizenmarkt een leuk luxe alternatief voor huren. In een slecht functionerende markt heb je een commerciële partij die de hoogte van jouw service kosten vaststelt. Mogelijk dat ze ook nog gaan beweren dat een abbonement geen huur is en dat ze de prijzen mogen bepalen zoals ze willen.

In iedergeval een goed recept om een commerciële partij alle gelegenheid te geven om je een poot uit te draaien.

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
[...]

Stickers zitten nog op de wasmachine _O-

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:28
Hum... Modern huisjesmelker. Ze noemen het geen "huur" maar "Abbo". Of je dan netjes huurbescherming hebt e.d. is natuurlijk de vraag. Een basishuur / abbo met de mogelijkheden tot extra diensten en voorzieningen af te nemen. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die het doen. Het lijkt wel een grote hotelkamer huren.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
En het is niet voor gezinnen. Nu heb je wel bijna 9 maanden vooraankondiging voor, maar wel iets om rekening mee te houden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03

franssie

Save the albatross

Voor tijdelijke project werknemers natuurlijk ideaal, fijner dan een hotel en relatief betaalbaar. Ook als je even tussen twee huizen inzit.
Voor echt wonen lijkt het mij te onzeker. Huurrecht zal mede afhangen van of je je kan inschrijven op dat adres en hoe lang je mag huren. Als je om de twee jaar moet verkassen naar een ander huisnummer geldt het niet waarschijnlijk.
Concept doet me wel denken aan flats die ik in Miami gezien heb (al was dat koop) met relatief kleine appartementen maar een lobby, ruimtes die je kan afhuren voor een feest of bijeenkomst en logeerkamers etc.
Ik dat deze manier van bouwen wel iets is wat gaat blijven, het abbonement (living as a service) lijkt me lastig uit te rollen voor grote groepen.
Maar wel interessant, een mix tussen hotel suites en een studentenflat ;)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jopie035
franssie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Voor tijdelijke project werknemers natuurlijk ideaal, fijner dan een hotel en relatief betaalbaar. Ook als je even tussen twee huizen inzit.
Voor echt wonen lijkt het mij te onzeker. Huurrecht zal mede afhangen van of je je kan inschrijven op dat adres en hoe lang je mag huren. Als je om de twee jaar moet verkassen naar een ander huisnummer geldt het niet waarschijnlijk.
Concept doet me wel denken aan flats die ik in Miami gezien heb (al was dat koop) met relatief kleine appartementen maar een lobby, ruimtes die je kan afhuren voor een feest of bijeenkomst en logeerkamers etc.
Ik dat deze manier van bouwen wel iets is wat gaat blijven, het abbonement (living as a service) lijkt me lastig uit te rollen voor grote groepen.
Maar wel interessant, een mix tussen hotel suites en een studentenflat ;)
Dat soort complexen beginnen hier ook te komen... voor een bepaalde doelgroep wel interessant. Al zijn de nieuwe plannen van Hugo (optrekken WWS naar middenhuur) wel funest voor deze complexen.
https://jonasijburg.nl/
https://domus-houthaven.nl/

• Strijpje
Kalentum schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:41:
[...]
Tweeverdieners uiteraard anders. Maar niet iedereen heeft op zijn 28ste al de partner van zijn/haar dromen gevonden.
Exact, en daarbij komt nog bij dat de samenleving sterk is veranderd: veel mensen zijn single en veel koppels scheiden. Ik ken een koppel met drie kids die nu gaan scheiden maar nu erachter komt dat het wel een heel duur grapje is. Wat je op een gegeven moment wss krijgt is dat mensen uit financiele noodzaak bij elkaar blijven (of bij elkaar gaan).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03

franssie

Save the albatross

Strijpje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:09:
[...]

><Wat je op een gegeven moment wss krijgt is dat mensen uit financiele noodzaak bij elkaar blijven (of bij elkaar gaan).
Dat was/is sinds het toegestaan werd om op twee inkomens te financieren (1990 ongeveer) al een probleem. En toen werd het tweede lagere inkomen nog maar voor 60% meegeteld.
Als je koopt op twee inkomens moet je echt weten (en dat is een dingetje) dat je samen verder wilt en de woning minimaal 5 tot 9 jaar voldoet aan de wensen (lokatie, voorzieningen en kinderkamers indien van toepassing).
Werkkamers zijn nu daar nog bij gekomen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 16:46
RonnieKo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Hum... Modern huisjesmelker. Ze noemen het geen "huur" maar "Abbo". Of je dan netjes huurbescherming hebt e.d. is natuurlijk de vraag. Een basishuur / abbo met de mogelijkheden tot extra diensten en voorzieningen af te nemen. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die het doen. Het lijkt wel een grote hotelkamer huren.
Ja misschien bedoelen ze het daarom ook als abbonement, soort standaard hotelkamer + fitness erbij.
Maar als het een normale woning is zal je ook wel huurbescherming krijgen, denk niet dat er een rechter is die het argument gaat accepteren "ja maar het is een abbonement geen huurcontract".

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
Bezulba schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Grotendeels algemene stijging. Juiste woningen op de juiste plek en het juiste moment. In Badhoevedorp zit ook soortgelijke nieuwbouw tegen ongeveer dezelfde prijzen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Strijpje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Wat je op een gegeven moment wss krijgt is dat mensen uit financiele noodzaak bij elkaar blijven (of bij elkaar gaan).
Helaas is dat er altijd al geweest. De achterliggende redenen veranderen alleen in de loop der tijd, dat mensen uit financiële redenen bij elkaar blijven, is niets nieuws.

In 1960 omdat je als vrouw een huismoeder was zonder inkomen en dus geen kant op kon.
In 1980 kreeg je als moeder die ging scheiden weliswaar bijstand en een sociale huurwoning, maar als je man een goede baan had was dat ook niet aanlokkelijk. En de kinderen gingen standaard naar moeder, waarmee direct haar carrière kansen om na de scheiding alsnog serieus carrière te maken tot bijna 0 werden gereduceerd.

Nu is het 'goed' rondkomen na de scheiding niet meer het grootste probleem, maar de woonruimte. Andere oorzaak, zelfde resultaat dat mensen soms langer bij elkaar blijven dan 'gewenst'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• geekeep
HEY_DUDE schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:10:
[...]

In een goed functionerende huizenmarkt een leuk luxe alternatief voor huren. In een slecht functionerende markt heb je een commerciële partij die de hoogte van jouw service kosten vaststelt. Mogelijk dat ze ook nog gaan beweren dat een abbonement geen huur is en dat ze de prijzen mogen bepalen zoals ze willen.

In iedergeval een goed recept om een commerciële partij alle gelegenheid te geven om je een poot uit te draaien.
Nou, ik zie eerlijk gezegd de jongere generatie dit soort woonvormen best accepteren of interessant vinden. Gezien de vluchtigheid/flexibiliteit/vrijheid die deze generatie laat zien op allerlei vlakken (jobhoppen, woonbussen, backpacken, deelscooters, swapfietsen, thuisbezorging, etc) is er blijkbaar steeds minder behoefte aan stabiliteit of eigen bezit, wat blijkbaar als een soort "vastpinnen" gezien wordt. Dus ja, zo'n woonabonnement kan, zeker met het blijvend/groeiend tekort aan betaalbare koopwoningen, nog best wel eens tractie bij de huidige jongeren krijgen.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:13
geekeep schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:11:
[...]

Nou, ik zie eerlijk gezegd de jongere generatie dit soort woonvormen best accepteren of interessant vinden. Gezien de vluchtigheid/flexibiliteit/vrijheid die deze generatie laat zien op allerlei vlakken (jobhoppen, woonbussen, backpacken, deelscooters, swapfietsen, thuisbezorging, etc) is er blijkbaar steeds minder behoefte aan stabiliteit of eigen bezit, wat blijkbaar als een soort "vastpinnen" gezien wordt. Dus ja, zo'n woonabonnement kan, zeker met het blijvend/groeiend tekort aan betaalbare koopwoningen, nog best wel eens tractie bij de huidige jongeren krijgen.
Volgens mij is er niet minder behoefte aan stabiliteit of eigen bezit, het is alleen onbetaalbaar.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
Doet me denken aan Change=. Studios onder de sociale huur grenzen maar met bijkomende kosten voor onzin.

Zo kan een middelhuur appartementencomplex toch leuk renderen met nog een paar honderd euro voor yoga en latte's.

• geekeep
ocn schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Volgens mij is er niet minder behoefte aan stabiliteit of eigen bezit, het is alleen onbetaalbaar.
Als je het over wonen hebt wel, maar je negeert de overige voorbeelden die ik noem die (zeker op de lange termijn) duurder zijn dan eenmalig aanschaffen. Het "ver-servicen" van steeds meer dingen die een stuk gemak of zorgeloosheid bieden is juist steeds meer in trek. Dus waarom kan wonen-als-een-service dat niet gaan zijn?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Wonen as a service gaat niet werken op grote schaal omdat ze teveel eisen gaan stellen. Bij dit project ook: ouder dan 27, 2x de maandkosten als netto inkomen, geen huisdieren, geen kinderen. Bezoek mag, maar je bent zelf verantwoordelijk (lees geen overlast of je vliegt eruit). Bezoek mag dan wel 2x per jaar een eigen kamer krijgen en gebruik maken van alle faciliteiten.

Dat gaat maar voor een kleine groep echt werken en een nog kleinere interessant zijn.

[Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 11-02-2023 00:38]

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:02
geekeep schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:19:
[...]

Als je het over wonen hebt wel, maar je negeert de overige voorbeelden die ik noem die (zeker op de lange termijn) duurder zijn dan eenmalig aanschaffen. Het "ver-servicen" van steeds meer dingen die een stuk gemak of zorgeloosheid bieden is juist steeds meer in trek. Dus waarom kan wonen-als-een-service dat niet gaan zijn?
Jobhoppen is geen voorbeeld van ver-servicen, en de rest zijn vooral voorbeelden van iets goedkoper of efficiënter te maken. Dat is iets van alle generaties, zie leaseauto's en tal van andere voorbeelden. Kapitalisme drijft op goedkoper en efficiënter, en is niet iets van de laatste generatie.

Maar ontopic, ik denk dat het wel kan slagen, al is het bij een gebrek aan alternatieve woonruimte. Het staat of valt uiteindelijk bij de prijs.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:19
[...]

Hoezo radiatoren?

• Strijpje
“ Huizenprijzen dalen verder, maar starters hebben het nog moeilijker”
https://www.rtlnieuws.nl/...index-woningmarkt-tudelft

Die lijn van de verkoopprijs is wel behoorlijk aan het dalen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strijpje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:44:
“ Huizenprijzen dalen verder, maar starters hebben het nog moeilijker”
https://www.rtlnieuws.nl/...index-woningmarkt-tudelft

Die lijn van de verkoopprijs is wel behoorlijk aan het dalen.
"Tegelijkertijd worden er minder nieuwe huizen gebouwd. Mede daardoor zullen de prijzen aan het eind van jaar stabiliseren."

Kortom, iedereen roept maar wat.
Het kan alle kanten op. Historisch gezien gaat alles op de lange termijn omhoog.

[Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2023 08:00]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Strijpje
Sport_Life schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:56:
[...]

"Tegelijkertijd worden er minder nieuwe huizen gebouwd. Mede daardoor zullen de prijzen aan het eind van jaar stabiliseren."

Kortom, iedereen roept maar wat.
Het kan alle kanten op. Historisch gezien gaat alles op de lange termijn omhoog.
Nouja, die opmerking is in de context dat de rente niet verder omhoog gaat. Tegelijkertijd zegt ie ook dat als de rente de 5% bereikt dat het pas in 2025 stabiliseert. Ik raad iedereen aan om ook die interview te bekijken trouwens, staat onderaan.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:52
Ik zie dat de hypotheekrentes weer wat gedaald zijn. Is het plafond bereikt?

• Blik1984
Zo goedkoop mogelijk bouwen… is in de hele wijk zo dat de 1ste/2de verdieping radiatoren hebben en vloerverwarming een optie is
Blik1984 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Zo goedkoop mogelijk bouwen… is in de hele wijk zo dat de 1ste/2de verdieping radiatoren hebben en vloerverwarming een optie is
Met stadsverwarming is er ook weinig noodzaak voor lage temperatuur oplossingen zoals vloerverwarming.

Uiteraard is het vaak wel comfortabeler en mooier, maar dat was het tien of twintig jaar geleden ook. En toen hoorde je niemand klagen als er radiatoren waren

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:27:
Wie werkt hier in de GovC dan?

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:27:
Verschilt echt per week.. Van de week nog bericht met dat ze gestegen waren bij Obvion.
Pagina: 1 ... 232 ... 246 Laatste

Let op:
huisregels
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee