Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.800.041 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 22:26
mierenfokker schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Je moet je huis toch ook eerst verkopen? 8)7
Tuurlijk maar meestal maak je een stap omhoog in de markt dus ben je beter af bij lage prijzen, want duur huis daalt meer in prijs. Hier ging de discussie vorige week ook al over, het is natuurlijk wel dat het voor sommige mensen als verlies voelt om niet op de piek te verkopen, maar rationeel gezien ben je beter af.

Maar dat was niet het punt, het punt was dat deze mensen de hypotheek met lage rente vaak mee kunnen nemen, en daarom vroeg ik me af of het argument van @geekeep wel op gaat: dat de markt op slot gaat omdat die mensen hun lage rente willen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:20
Laapo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Vrij normaal voor januari. In 2020 was in nog opzoek in Utrecht, daar kwam in het gebied waar ik zocht tussen half december en eind januari 3 woningen te koop.

Maart werd het minstens 1 per dag.
In mijn geval hou ik het sinds september de markt in de gaten, maar als het in maart helemaal losgaat hoor je mij niet klagen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
geekeep schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar gezien de huidige omstandigheden is een slot op de markt waarschijnlijker dan een crisis met uitverkoop. Het gros heeft overgesloten met een debiel lage rente, de overige huizenbezitters zitten of op een zak overwaarde of hebben net gekocht. Dan blijven de 'moetjes' over, die in aantallen te klein zijn om aan de nog steeds hoge vraag te voldoen.
Klopt waarschijnlijk, al heb je nu ook nog de investeerders die door de nieuwe regels wegblijven / de aanbod vergroten. Lost dit de woningnood voor starters en masse op- nee, maar dat de markt afkoelt en kansen biedt voor een bepaalde groep mensen is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:55
geekeep schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Mijn toekomstvisie: huizenbezit wordt voor de rijken.
---
Ik zie nu in grote steden al nieuwbouwappartementen van 35m2 verschijnen. Het nieuwe normaal, denk ik, als je betaalbaar wilt kopen.
Rijk en arm is natuurlijk relatief, maar ik ga er van uit dat alle Tweakers - en zeker in dit draadje - onder het kopje 'rijk' vallen :)

Het probleem in steden is dat er nauwelijks beleid is om de koopprijs in toom te houden. We vinden het heel aanvaardbaar dat je bijvoorbeeld in A'dam sociaal kunt huren, de stad is immers niet alleen van de rijken, maar tegelijkertijd koop volledig aan de markt overlaat. Dat gaat wordt alleen maar groter.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-05 10:47
Conrado schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Rijk en arm is natuurlijk relatief, maar ik ga er van uit dat alle Tweakers - en zeker in dit draadje - onder het kopje 'rijk' vallen :)

Het probleem in steden is dat er nauwelijks beleid is om de koopprijs in toom te houden. We vinden het heel aanvaardbaar dat je bijvoorbeeld in A'dam sociaal kunt huren, de stad is immers niet alleen van de rijken, maar tegelijkertijd koop volledig aan de markt overlaat. Dat gaat wordt alleen maar groter.
Dat aanvaardbaar vinden is ook relatief: mensen willen liever zelf niet naast sociale huurwoningen. Die hebben de meeste mensen altijd liever ergens anders. We wonen nou eenmaal graag bij 'gelijken' en de rest op een mooie afstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:14
ZenMonkey schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Tuurlijk maar meestal maak je een stap omhoog in de markt dus ben je beter af bij lage prijzen, want duur huis daalt meer in prijs.
Die stap omhoog werd de laatste jaren voor een groot deel betaald door de snel oplopende overwaardes. Dat maakte een veel snellere doorstroming mogelijk. In een situatie met stabielere prijzen moet een stap omhoog vooral uit loonstijgingen komen en dat gaat veel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Same :)

Hoekhuis in Nijkerk met de wens door te stromen naar regio zuid-Apeldoorn (beekbergen, ugchelen, lieren, klarenbeek, loenen , hoenderloo, voorst), mits vrijstaand en beetje fatsoenlijk rustig.

Amper aanbod en feitelijk niks voor ons geschikts waar ik een rotklap geld voor over heb.
Vind ik niet vreemd. Als je het van de kant van de verkopers bekijkt, dan klinkt jouw omschrijving als een "eindwonung", een woning waarbij de meeste mensen geen reden hebben om te verhuizen. In een normale markt heb je dan weinig doorstroming. Je hebt dan vooral doorstroming dit natuurlijk verloop en een beetje vanwege verhuizing naar een ander deel van het land of scheiding. In de markt van de afgelopen jaren had je daar bovenop veel doorstroming doordat overwaarde en lage rente maakten dat ook dan een nog duurdere/luxere woning aantrekkelijk en bereikbaar was. Dat is nu weggevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:11:
[...]

Vind ik niet vreemd. Als je het van de kant van de verkopers bekijkt, dan klinkt jouw omschrijving als een "eindwonung", een woning waarbij de meeste mensen geen reden hebben om te verhuizen. In een normale markt heb je dan weinig doorstroming. Je hebt dan vooral doorstroming dit natuurlijk verloop en een beetje vanwege verhuizing naar een ander deel van het land of scheiding. In de markt van de afgelopen jaren had je daar bovenop veel doorstroming doordat overwaarde en lage rente maakten dat ook dan een nog duurdere/luxere woning aantrekkelijk en bereikbaar was. Dat is nu weggevallen.
ik vind dat ook niet vreemd, hoor je mij ook niet roepen....... hinderlijk, dat vind ik het dan weer wel :+

Ook de kleine oudeknarrenwoningen lijken niet meer gebouwd te worden, en wat er nog uit de grond gestampt wordt is inderdaad onevenredig duur. Zelfde gaat op voor appartementencomplexen op waar de nadruk ligt op seniorenbewoning met wat voorzieningen o rollatorafstand, je kent het wel.

maar zo te lezen moet ik me wat meer in Drenthe gaan orienteren. :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Fraggert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:21:
[...]
maar zo te lezen moet ik me wat meer in Drenthe gaan orienteren. :P
Ik had laatst nog een crematie hier, dat huis hebben de kinderen ook verkocht volgens mij. Vergrijzing is wel een ding hier, al m'n oud klasgenoten zijn naar steden vertrokken met universiteiten en nooit teruggekomen.

Moet zeggen dat ik zelf ook 6 jaar in Leiden en Den Haag heb gewoond, maar uiteindelijk niet meer te betalen.

Verhuur van m'n eigen woning leverde wel aardig wat op, maar is de stress niet waard.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 25-01-2023 08:04 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:21:
[...]
Ook de kleine oudeknarrenwoningen lijken niet meer gebouwd te worden, en wat er nog uit de grond gestampt wordt is inderdaad onevenredig duur. Zelfde gaat op voor appartementencomplexen op waar de nadruk ligt op seniorenbewoning met wat voorzieningen o rollatorafstand, je kent het wel.
Ik heb het idee dat met name bij die knarrenhof-woningen veel ouderen zich verkijken op wat er allemaal bij komt kijken en met name ook op de kosten. Dan begint een groep senioren vol enthousiasme (en naïviteit) met het ontwikkelen van zo'n idee, tot blijkt dat zo'n woning in een knarrenhof vaak nog een stuk duurder uitpakt dan een simpele (en ruimere) eengezinswoning. Vind ik een beetje vergelijkbaar met hoe soms naar tiny houses wordt gekeken. Genoeg enthousiaste mensen, tot uit het prijskaartje blijkt dat je net zo goed een gewone woning kunt kopen. En dan wordt het idealisme vaak toch vervangen door het pragmatisme.

Overigens geldt voor de bouw van seniorencomplexen in de buurt van de voorzieningen ook dat dit best complexe projecten zijn. Juist doordat je die in de buurt van voorzieningen wilt hebben, moet je een vrije plek hebben in de buurt van die bestaande voorzieningen. Of andersom, moet er in de wijk ook behoefte zijn aan de voorzieningen die je samen met die woningen wilt bouwen. Beide zijn niet evident. Het is dus best een gepuzzel om een goede plek te vinden waar je dit kunt bouwen. En dan moet het ook nog een locatie zijn waar die senioren ook graag zouden willen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:44:
[...]Hoekhuis in Nijkerk met de wens door te stromen naar regio zuid-Apeldoorn (beekbergen, ugchelen, lieren, klarenbeek, loenen , hoenderloo, voorst), mits vrijstaand en beetje fatsoenlijk rustig.
Helaas zit jij in dezelfde vijver te vissen als waar veel randstedelingen met veel overwaarde -vooral Amsterdammers- naar op zoek zijn. Vrijstaand net in het buitengebied, maar wel dichtbij de A1/A50. Met een uurtje ben je in Utrecht dan wel Amsterdam. Onze makelaar vertelde dat een tijdje terug. Een goed huis daar komt vaak niet eens op Funda.

[ Voor 5% gewijzigd door coazter op 25-01-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:
[...]
Vind ik een beetje vergelijkbaar met hoe soms naar tiny houses wordt gekeken. Genoeg enthousiaste mensen, tot uit het prijskaartje blijkt dat je net zo goed een gewone woning kunt kopen. En dan wordt het idealisme vaak toch vervangen door het pragmatisme.
Zag laatst ook nog een stuk over piepschuim huizen, ik dacht, als dat wat wordt zou dat een uitkomst zijn voor heel veel mensen, ergens grond kopen en dan zoiets erop. Bleken de kosten rond de 200K te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-05 16:11
Strijpje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:56:
Algemene vraag aan de groep hier: zijn er mensen die nu echt aan het rondkijken zijn of is iedereen nu wel van mening dat het beter is om over een half jaartje pas te kijken hoe het er voor staat?

In de regio waar ik naar aan het kijken ben gebeurt er vrijwel niets. Het aanbod wordt mondjesmaat groter maar zowat alles blijft al maandenlang staan. Het lijkt wel helemaal doodgevallen.
Op zoek naar een eensgezinswoning van 120+m2 tussen Utrecht en Nijmegen rond de 5 ton met label A of B in een leuke wijk. Nu vanaf september op zoek. Er komt haast niets vrij. Wat nog te koop staat is oude troep. Valt vooral op dat mensen nog steeds denken dat we in december ‘21 zitten kwa prijzen. We zitten nu in in een zeer goed huurhuis maar willen graag een plek die ‘van ons’ is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dexter24 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Op zoek naar een eensgezinswoning van 120+m2 tussen Utrecht en Nijmegen rond de 5 ton met label A of B in een leuke wijk. Nu vanaf september op zoek. Er komt haast niets vrij. Wat nog te koop staat is oude troep. Valt vooral op dat mensen nog steeds denken dat we in december ‘21 zitten kwa prijzen. We zitten nu in in een zeer goed huurhuis maar willen graag een plek die ‘van ons’ is.
Volgens mij is dat ook een vijver waarin veel mensen zitten te vissen. En waarbij de doorstroming nu stokt, omdat de huidige bewoners niet meer in no-time opgeblazen overwaardes krijgen. Zodat ze lekker blijven zitten waar ze zitten, omdat dat vaak ook prima bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb het idee dat met name bij die knarrenhof-woningen veel ouderen zich verkijken op wat er allemaal bij komt kijken en met name ook op de kosten. Dan begint een groep senioren vol enthousiasme (en naïviteit) met het ontwikkelen van zo'n idee, tot blijkt dat zo'n woning in een knarrenhof vaak nog een stuk duurder uitpakt dan een simpele (en ruimere) eengezinswoning. Vind ik een beetje vergelijkbaar met hoe soms naar tiny houses wordt gekeken. Genoeg enthousiaste mensen, tot uit het prijskaartje blijkt dat je net zo goed een gewone woning kunt kopen. En dan wordt het idealisme vaak toch vervangen door het pragmatisme.

Overigens geldt voor de bouw van seniorencomplexen in de buurt van de voorzieningen ook dat dit best complexe projecten zijn. Juist doordat je die in de buurt van voorzieningen wilt hebben, moet je een vrije plek hebben in de buurt van die bestaande voorzieningen. Of andersom, moet er in de wijk ook behoefte zijn aan de voorzieningen die je samen met die woningen wilt bouwen. Beide zijn niet evident. Het is dus best een gepuzzel om een goede plek te vinden waar je dit kunt bouwen. En dan moet het ook nog een locatie zijn waar die senioren ook graag zouden willen wonen.
Klopt, maar niet alleen de eigen initatieven zoals je omschrijft lopen tegen problemen aan (zoals veel te hoge kostprijzen voor het eindproduct) ook gemeentes bouwen dit soort woningen (bijna) niet meer.
Het lijkt wel of er wordt steevast gekozen voor (te grote) eengezinswoningen, vrijstaande of halfvrijstaande kasten van woningen, je kent het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Klopt, maar niet alleen de eigen initatieven zoals je omschrijft lopen tegen problemen aan (zoals veel te hoge kostprijzen voor het eindproduct) ook gemeentes bouwen dit soort woningen (bijna) niet meer.
Het lijkt wel of er wordt steevast gekozen voor (te grote) eengezinswoningen, vrijstaande of halfvrijstaande kasten van woningen, je kent het wel.
Lijkt mij ook logisch dat de gemeentes geen huizen gaan bouwen die onverkoopbaar duur worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Om het in marketing uit te drukken, daar zit ook precies de sweetspot: een grote groep mensen mèt geld. Dat genereert genoeg marge voor de bouwers èn voor de gemeente zowel belasting bij de transactie maar ook later.
Een beetje cru uitgedrukt, plannen gemeentes ook op zoveel mogelijke goede belastingbetalers per km² :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Conrado schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Om het in marketing uit te drukken, daar zit ook precies de sweetspot: een grote groep mensen mèt geld. Dat genereert genoeg marge voor de bouwers èn voor de gemeente zowel belasting bij de transactie maar ook later.
Een beetje cru uitgedrukt, plannen gemeentes ook op zoveel mogelijke goede belastingbetalers per km² :)
ik snap het ook wel, daar wordt gewoon het meeste aan verdiend, maar het lijkt haast wel alsof we niet meer anders bouwen dan dat soort tenten. Hier in de omgeving is het schering en inslag als ik alle wijken zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:05:
[...]

ik snap het ook wel, daar wordt gewoon het meeste aan verdiend, maar het lijkt haast wel alsof we niet meer anders bouwen dan dat soort tenten. Hier in de omgeving is het schering en inslag als ik alle wijken zie.
Kleine appartementen e.d. worden ook wel gebouwd, maar vaak voor de corporaties. Komen niet terug op Funda. De woco's hebben dat stuk van de koek zowat volledig in handen. Hier en daar zijn er nog wat commerciële middenhuur opdrachtgevers. Verder houdt het wel op.

De koopzijde van de markt pakt het resterende stuk op, woningen die ongeschikt zijn voor verhuur, want te groot en te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:37
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Dat is dus precies tegenovergesteld aan wat je eerst beweerde....
Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Fraggert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Veel mensen willen ook geen tuin meer. Ze willen een terras om in de zon te zitten en de bbq-en. En als je dan je bouwoppervlak goed kunt benutten met een groot volume/groot woonoppervlak heb je precies wat die mensen willen.
Bovendien is er een metric: € / woonoppervlak m2 die in makelaarsland meespeelt en ook vaak een argument is bij uitbouwen van een woning. m2 perceeloppervlak speelt bij bestaande woningen slechts beperkt mee in de totaalprijs. Dus hoe groter een woning, hoe hoger de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Kleine appartementen e.d. worden ook wel gebouwd, maar vaak voor de corporaties. Komen niet terug op Funda. De woco's hebben dat stuk van de koek zowat volledig in handen. Hier en daar zijn er nog wat commerciële middenhuur opdrachtgevers. Verder houdt het wel op.
Ook bij commerciele verhuur zie je het aanbod vaak niet terug op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:06:
We kunnen toch concluderen met nieuwste cijfers dat als je nu je huis te koop zet, je dezelfde vraagprijs kan vragen als januari 2022 alleen geen overbiedingen meer?
Oftewel: je zegt dat zowel de woning in Schubbekutteveen als de woning op de triple A locatie rücksichtlos tegen de zelfde vraagprijs van januari 2022 te koop kunt zetten, je krijgt alleen geen overboekingen meer. Die verandering is dus onafhankelijk van de locatie.
Paralize_nl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Tuurlijk hebben locatie etc invloed.
Maar de soep wordt wel wat minder heet gegeten.

Alles rondom ons verkoopt als een gek. Maar is triple a locatie.

Ik denk wel dat de schubbekutteveeners wel problemen gaan krijgen mochten ze nog weg willen voor de hoofdprijs.
Oftewel: je zegt dat je juist wel moet kijken naar de locatie. De triple A locatie beweegt heel anders dan de woning in Schubbekutteveen. Een bewering die m.i. haaks staat op je eerdere bewering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:37
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:44:
[...]

[...]

Oftewel: je zegt dat zowel de woning in Schubbekutteveen als de woning op de triple A locatie rücksichtlos tegen de zelfde vraagprijs van januari 2022 te koop kunt zetten, je krijgt alleen geen overboekingen meer. Die verandering is dus onafhankelijk van de locatie.

[...]

Oftewel: je zegt dat je juist wel moet kijken naar de locatie. De triple A locatie beweegt heel anders dan de woning in Schubbekutteveen. Een bewering die m.i. haaks staat op je eerdere bewering.
Ik heb het toch gewoon over gemiddelde?
Dus als je de prijs over het algemeen aanhoudt op prijs januari 2022, zou je over het algemeen gemiddeld goed moeten zitten.

Tuurlijk is het in sommige gebieden anders, tuurlijk moet je rekening houden met wat er in je omgeving gebeurt maar dat verandert de 2,7% gemiddelde yoy stijging toch niet?

Daarom is het ook gemiddeld.

Het is niet geheel zwart/wit als in mijn stelling maar dat leek mij logisch. Zal het voortaan (heb het al eerder gepoogd) met disclaimers danwel verduidelijken in mijn stelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Paralize_nl op 25-01-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:13
[...]

Bijzonder. Want er staat genoeg te koop voor 120-140m2 in bijvoorbeeld Oosterhout of Lent (tussen Utrecht en Nijmegen) voor 5 ton met energielabels A. Of zijn deze locaties niet naar wens? Wij hebben onze hoekwoning van 120+m2 in Lent een half jaar geleden verkocht.

Edit: ook Elst is een mooie locatie met mooi centrum om te wonen, en nog iets voordeliger dan Lent.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 25-01-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter24
Draakje5 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Bijzonder. Want er staat genoeg te koop voor 120-140m2 in bijvoorbeeld Oosterhout of Lent (tussen Utrecht en Nijmegen) voor 5 ton met energielabels A. Of zijn deze locaties niet naar wens? Wij hebben onze hoekwoning van 120+m2 in Lent een half jaar geleden verkocht.

Edit: ook Elst is een mooie locatie met mooi centrum om te wonen, en nog iets voordeliger dan Lent.
Deze locaties staan onderaan ons lijstje maar iig wel op ons lijstje. We probeerden eerst de gebieden om Utrecht. Toen de heuvelrug. Daarna Gelderland beginnend bij Ede en zo richting Arnhem tot aan Nijmegen. Toevallig gaan we ergens in dit gebied (Lent) binnenkort bezichtigen. Elst woont familie van ons en hebben we nooit willen overwegen want saai en slaperig. Ondertussen ook wel van teruggekomen. Nu ik er zo over nadenk moet ik bekennen dat het voor een heel groot deel aan ons zelf ligt. Als we echt hadden gewild hadden we kunnen kopen denk ik.
Maar we zijn erg kieskeurig, het is de bedoeling dat we 1 stap zetten voor de aankomende 30 jaar en dat willen we goed doen. We laten hier in Utrecht huis en haard achter met alles wat we hebben opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dexter24 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Deze locaties staan onderaan ons lijstje maar iig wel op ons lijstje. We probeerden eerst de gebieden om Utrecht. Toen de heuvelrug. Daarna Gelderland beginnend bij Ede en zo richting Arnhem tot aan Nijmegen. Toevallig gaan we ergens in dit gebied (Lent) binnenkort bezichtigen. Elst woont familie van ons en hebben we nooit willen overwegen want saai en slaperig. Ondertussen ook wel van teruggekomen. Nu ik er zo over nadenk moet ik bekennen dat het voor een heel groot deel aan ons zelf ligt. Als we echt hadden gewild hadden we kunnen kopen denk ik.
Maar we zijn erg kieskeurig, het is de bedoeling dat we 1 stap zetten voor de aankomende 30 jaar en dat willen we goed doen. We laten hier in Utrecht huis en haard achter met alles wat we hebben opgebouwd.
Dan moet je ook wel kieskeurig zijn als je er 30 jaar wilt wonen :-)

Vb. Deze in oosterhout, geschakeld vrijstaand energielabel A en 135m2 is 2 mnd geleden verkocht voor 525.000. (25k onder vraagprijs) ik ben geabboneerd op een mailing vam een.makelaar die alle verkochte prijzen stuurt van de omgeving van vergelijkbare woningen.

Andere regios ben ik niet zo bekend mee.
code:
1
https://www.funda.nl/koop/verkocht/nijmegen/huis-42902682-colmarstraat-83/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1234
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-03 13:06
[...]

Ik snap dat je een weloverwogen besluit wil nemen, maar waarom moet een keuze voor 30 jaar vast staan? Als je erg gehecht bent aan Utrecht kan je toch ook een tussenoplossing kiezen en voor een jaar of 5 jaar verhuizen om daarna eventueel weer iets in Utrecht te kiezen (als bijvoorbeeld je leencapaciteit ook is toegenomen). Ondertussen regelmatig op en neer naar de randstand is ook de wereld niet lijkt me. Maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zou als je nu wilt verhuizen, geen woning kopen als je er maar 5 jaar verwacht te gaan wonen. Dan maar huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1234
Draakje5 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:56:
Ik zou als je nu wilt verhuizen, geen woning kopen als je er maar 5 jaar verwacht te gaan wonen. Dan maar huren.
Waarom niet? Doe je de aanname dat je over 5 jaar het huis voor minder moet verkopen? Financieel is kopen nog altijd interessanter dan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

lasharor

7 december 2004

Draakje5 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:56:
Wij hebben hier ook mee gezeten omdat we eigenlijk bijna zeker weten dat we na 5 jaar weer weggaan.

5 jaar aan huur met de huidige huurprijs (1500 EUR) = 90.000 EUR aan huur wat je in die periode kwijt bent. Ik snap dat je als huizenbezitter nog andere kosten hebt waar je als huurder geen last van hebt maar dan nog heb je volgens mij best wel ruimte met betrekking tot de eventuele waardedaling van je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter24
JB1234 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Ik snap dat je een weloverwogen besluit wil nemen, maar waarom moet een keuze voor 30 jaar vast staan? Als je erg gehecht bent aan Utrecht kan je toch ook een tussenoplossing kiezen en voor een jaar of 5 jaar verhuizen om daarna eventueel weer iets in Utrecht te kiezen (als bijvoorbeeld je leencapaciteit ook is toegenomen). Ondertussen regelmatig op en neer naar de randstand is ook de wereld niet lijkt me. Maar dit is natuurlijk persoonlijk.
Gaat me meer om de kinderen dan om mezelf. Ik wil ze een gezonde stabiele basis geven en dat betekent voor mij ook een vaste plek ipv nu beiden van school af halen, paar jaar op een andere school en hup dan weer terug en weer op een andere school. Die koters zijn hartstikke weerbaar en redden zich vast wel maar zou ik ze dit graag laten ondergaan? Neuh. Maar je hebt gelijk, vanaf Lent is het een dikke 50 min naar mijn werk als het rustig is. Mijn partner nog wat langer maar die hoeft niet per se op t werk te verschijnen en dat moet ik wel vanwege mijn cliëntele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:31
[...]

Neem eens een kijkje in Rhenen. Leuk stadje, veel horeca en zo in de bossen. Niet perse goedkoop.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578046

JB1234 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Waarom niet? Doe je de aanname dat je over 5 jaar het huis voor minder moet verkopen? Financieel is kopen nog altijd interessanter dan huren.
Ik denk dat "5 jaar" een arbitrair getal is maar ik denk wat hij bedoeld is dat kopen ook kosten met zich meebrengen die je in een korte tijd (bijvoorbeeld 5 jaar) niet terug verdient.

Ter illustratie: stel het juiste getal is 1 jaar (en dit verschilt echt per situatie) en de woningprijs stijgt met 5k en ik besluit op voorhand dat ik na 1 jaar de woning verkoop:
* Ik blijf huren a 1k euro per maand. Netto kosten 12k.
* Ik koop. Maak 5k winst maar overdrachtsbelasting 20k. Netto kosten 15k

In dit fictief voorbeeld was huren goedkoper.

In het echt komen er natuurlijk veel meer factoren bij kijken zoals onderhoudskosten woning, verhuiskosten, makelaar/notaris kosten, belastingen, hypotheekrente, verbouwkosten, etc. Over het algemeen leid je verlies als je voor korte termijn een woning koopt en juist winst als je voor lange termijn koopt t.o.v. een huurwoning.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 578046 op 25-01-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1234
Anoniem: 578046 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat "5 jaar" een arbitrair getal is maar ik denk wat hij bedoeld is dat kopen ook kosten met zich meebrengen die je in een korte tijd (bijvoorbeeld 5 jaar) niet terug verdient.

Ter illustratie: stel het juiste getal is 1 jaar (en dit verschilt echt per situatie) en de woningprijs stijgt met 5k. Dan sta je nog steeds 15k in "verlies" als je 20k aan overdrachtsbelasting hebt betaald terwijl als je in de huidige sociale huurwoning bleef wellicht maar 10k had betaald aan huur en het "verlies" dus maar 10k was.

In het echt komen er natuurlijk veel meer factoren bij kijken zoals reistijd naar werk (i.v.m brandstofkosten), onderhoudskosten woning, verhuiskosten, belastingen, rente, etc. Over het algemeen leid je verlies als je voor korte termijn een woning koopt en juist winst als je voor lange termijn koopt t.o.v. een huurwoning.
20k overdrachtsbelasting geldt voor een woning 1milj. Maar mijn punt is meer dat ik merk dat men denkt dat het volgend jaar of over 2 jaar per definitief beter is om te kopen omdat 100% zeker de prijzen nog verder zakken. Ik denk en zie dat we voor nu grootste klap hebben gehad vanwege de hypotheekrente die tot eind vorig jaar flink is opgelopen (inmiddels stabiel/licht dalend). Wonen is toch meer dan alleen maar willen dat je huis in waarde stijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Als je een koopje wil, dan moet je juist gaan zoeken in die "oude troep". En vooral die woningen die er niet mooi uit zien maar in de basis wel goed zijn. Dit zijn de krenten uit de pap.

Als je verwacht dat je een volledig afgewerkte woning voor -20% kan kopen, dan kom je denk ik van de koude kermis thuis. In 2009-2013 gingen afgewerkte woningen ook gewoon voor courante prijzen weg. Alleen de mensen die moesten verkopen die verkochten hun huisje tegen de kortingen wat de daling in de markt weerspiegelde.

Ik verwacht dat er veel minder mensen moeten verkopen. Zeker in de categorie waarin jij zoekt. Woningen tot 500k waar je tot je pensioen kan blijven wonen gaan niet zo snel in de aanbieding. Bij scheidingen zijn die hypotheken met 1-2% voor de meesten wel op 1 salaris te betalen.
Je zal eerder huizen in de uitverkoop tegenkomen waar mensen uitgegroeid zijn. Dus te kleine appartementen enzo. Of je moet het geluk hebben dat iemand een nieuwbouw heeft gekocht en z'n tussenwoning moet verkopen en een incourante inrichting hebben waar jij wel doorheen kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:44
Volgens het rapport Starters op de Woningmarkt van Platform31
Gemeenten kunnen ervoor kiezen om hun stedenbouwkundige Programma
van Eisen aan te passen aan de lokale woningmarkt. In een krappe woning-
markt betekent dat kleiner en goedkoper bouwen. De oppervlakte wordt
kleiner, beukmaten worden smaller, de uitvoering wordt soberder en er wordt
meer gestapeld. De gedachte hierachter is dat de prijzen van de opgeleverde
woningen meer marktconform en (blijvend) betaalbaar zijn voor starters op
de woningmarkt.
In de praktijk
De geïnventariseerde gemeenten hebben hierin verschillende aanpakken.
Sommigen benadrukken dat ze met corporaties en ontwikkelaars afspreken
om kleiner te bouwen. Het is voor hen wenselijk dat de woningprijzen na
eerste verkoop niet te veel stijgen en het de starters niet meer dient. Anderen
geven juist aan dit niet te doen, omdat het resulteert in te kleine woningen en
ze dat niet wenselijk vinden voor de kwaliteit van de woningvoorraad op de
langere termijn.
Ik heb het idee dat in veel kleinere gemeenten de gemeenteraad vooral bevolkt wordt door mensen die, (ik zal ze maar geen 'boomer' noemen, want dan word ik beschuldigd van generatiebias :) ) "lang in de gemeenteraad zitten, en zich niet zo bewust zijn van de huidige marktprijzen".

Die snappen niet dat 60-80m2 tegenwoordig hele mooie middenklassewoningen zijn, en dat je daar echt geen Flodder-gezinnen mee je gemeente in haalt, maar gewoon tweeverdieners met een degelijke vooropleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JB1234 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:25:
[...]

20k overdrachtsbelasting geldt voor een woning 1milj. Maar mijn punt is meer dat ik merk dat men denkt dat het volgend jaar of over 2 jaar per definitief beter is om te kopen omdat 100% zeker de prijzen nog verder zakken. Ik denk en zie dat we voor nu grootste klap hebben gehad vanwege de hypotheekrente die tot eind vorig jaar flink is opgelopen (inmiddels stabiel/licht dalend). Wonen is toch meer dan alleen maar willen dat je huis in waarde stijgt?
Ik ben het met je eens hoor. De 20k was ook meer om mijn punt te maken dat de "kosten koper" en andere kosten in totaal groter kunnen zijn dan de potentiële winst die je kan maken. Daarom zou op korte termijn huren goedkoper kunnen zijn. Maar goed, als iemand van plan is om sowieso ergens lang te wonen dan kan die inderdaad gewoon kopen.

Nu wachten betekent dat eigenlijk dat je "gokt" dat de prijs nog verder daalt én dat je dat juist weet te timen. Maar goed, voor het zelfde geld kan het ook zijn dat de prijzen juist stijgen én er meer kopers komen op de markt waardoor je dubbel de sjaak bent. Ik zou het persoonlijk niet uitstellen om maar een paar procent te besparen. Dat noemen we penny wise pound foolish.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:09
lasharor schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Wij hebben hier ook mee gezeten omdat we eigenlijk bijna zeker weten dat we na 5 jaar weer weggaan.

5 jaar aan huur met de huidige huurprijs (1500 EUR) = 90.000 EUR aan huur wat je in die periode kwijt bent. Ik snap dat je als huizenbezitter nog andere kosten hebt waar je als huurder geen last van hebt maar dan nog heb je volgens mij best wel ruimte met betrekking tot de eventuele waardedaling van je woning.
Denk dat je dit ergens ook wel fors onderschat. Wij hebben eenzelfde berekening gedaan. Huren nu namelijk +- 80m2 in Amsterdam voor 1750 euro met een WOZ-waarde van +-500k en verkoopwaarde van 550k+.

Als je dit huis zou aankopen voor 550k met een hypotheek van 10-jaar vast en 4.6% rente, dan kom je uit op een netto rente maandlast van +-1250 euro. Dan komen hier nog kosten voor de VVE bij, laten we voorzichtig inschatten op 100 euro, plus hier en daar nog wat extra verzekeringen a 50 euro de maand. Dan is het verschil nog maar 350 euro per maand.

Over een periode van 5 jaar is dit inderdaad een voordeel van 21k voor de koper.

Echter zijn we er dan nog niet. Trek hier vervolgens nog eens 2% overbelasting van af, op 550k is dit 11k. Bij verkoop nog 1% makelaarscourtage a 5.5k.

Dan blijft er in het voordeel voor de koper nog maar 4500 euro over, in een periode van 5 jaar. Die ruimte voor een waardedaling is dan ineens een heel stuk kleiner dan je in eerste instantie dacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Bij een huis voor 30 jaar zou ik vooral op de kwaliteit letten en iets minder op de prijs. Op een termijn van 30 jaar stelt een paar duizend euro extra niet zo veel uit. Maar maakt het in het woongenot wel veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

xiangpo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Denk dat je dit ergens ook wel fors onderschat. Wij hebben eenzelfde berekening gedaan. Huren nu namelijk +- 80m2 in Amsterdam voor 1750 euro met een WOZ-waarde van +-500k en verkoopwaarde van 550k+.

Als je dit huis zou aankopen voor 550k met een hypotheek van 10-jaar vast en 4.6% rente, dan kom je uit op een netto rente maandlast van +-1250 euro. Dan komen hier nog kosten voor de VVE bij, laten we voorzichtig inschatten op 100 euro, plus hier en daar nog wat extra verzekeringen a 50 euro de maand. Dan is het verschil nog maar 350 euro per maand.

Over een periode van 5 jaar is dit inderdaad een voordeel van 21k voor de koper.

Echter zijn we er dan nog niet. Trek hier vervolgens nog eens 2% overbelasting van af, op 550k is dit 11k. Bij verkoop nog 1% makelaarscourtage a 5.5k.

Dan blijft er in het voordeel voor de koper nog maar 4500 euro over, in een periode van 5 jaar. Die ruimte voor een waardedaling is dan ineens een heel stuk kleiner dan je in eerste instantie dacht..
Nu wel, had je 5 jaar terug die woning gekocht, was het een ander verhaal. Zelfde wat het over pakweg 5 jaar gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Anoniem: 1511336 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Nu wel, had je 5 jaar terug die woning gekocht, was het een ander verhaal. Zelfde wat het over pakweg 5 jaar gaat worden..
En had je na 3 jaar alweer een nieuwe woning willen kopen dan was het sowieso negatief geweest bij een gelijkblijvende markt. Zo zijn er duizenden scenario's te bedenken. Maar om te roepen dat je met huren gelijk tienduizenden euro's geld per jaar weg gooit is gewoon niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 13:36
xiangpo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:21:
[...]

En had je na 3 jaar alweer een nieuwe woning willen kopen dan was het sowieso negatief geweest bij een gelijkblijvende markt. Zo zijn er duizenden scenario's te bedenken. Maar om te roepen dat je met huren gelijk tienduizenden euro's geld per jaar weg gooit is gewoon niet waar.
IRVINE, Calif. – Jan. 19, 2023 — ATTOM, a leading curator of real estate data nationwide for land and property data, today released its 2023 Rental Affordability Report, which shows that the average three-bedroom rent is more affordable than owning a comparably sized median-priced home in 210, or 95 percent, of the 222 U.S. counties analyzed for the report.

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xiangpo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Zeg nou zelf wat is dat zo enorme voordeel dan als je huurt? Dat je na opzegging contract binnen 1 of 2 maanden kan verhuizen? Tja als ik(koophuis) voor werk zou verhuizen is het eerder dat ik een flinke deal dan met mijn werkgever maak en dan zijn de verhuiskosten peanuts hoor.
Niet dat ik het van plan ben, maar heb wel eens dat voorstel gehad. Normaal ga je ook niet binnen de 5 jaar van koopwoning wisselen. Niet om de poen iig (naja, ik niet iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:46

PauseBreak

derp!

Anoniem: 1511336 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Zeg nou zelf wat is dat zo enorme voordeel dan als je huurt? Dat je na opzegging contract binnen 1 of 2 maanden kan verhuizen? Tja als ik(koophuis) voor werk zou verhuizen is het eerder dat ik een flinke deal dan met mijn werkgever maak en dan zijn de verhuiskosten peanuts hoor.
Niet dat ik het van plan ben, maar heb wel eens dat voorstel gehad. Normaal ga je ook niet binnen de 5 jaar van koopwoning wisselen. Niet om de poen iig (naja, ik niet iig)
Het is natuurlijk heel afhankelijk van je verhuurder, maar in principe hoef je je niet druk te maken om onderhoud of reparaties. Dat wordt gedaan. Daarnaast kan de flexibiliteit inderdaad een voordeel zijn. En sommige mensen willen ook gewoon geen huis kopen dan wel een dergelijke financiële verplichting aangaan.

Kortom, voor alles is wel iets te zeggen.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Vergeet niet. Woning kopen van 5 ton en over 5 jaar weer verkopen:
10K overdrachtsbelasting 2%
1.5K Notariskosten
0.5K Taxatiekosten
0.4K bouwkundig rapport (zou ik altijd doen, ook bij nieuwbouw)
2.5K Hypotheekadvies
5K Makelaarskosten verkoop woning
1K onderhoudskosten per jaar
8K Hypotheekrente kosten per jaar gemiddeld (40K over 5 jaar). (schatting, als je hypotheek neemt van paar ton)
___
Totaal 64.9K 'weggegooid' geld na 5 jaar.

Oke, dit is minder dan 60 maanden tegen 1500 euro ( 90K ) huren. Het verschil is overigens minimaal, dus de vraag is of je een risico wilt lopen dat je woning over 5 jaar minder waard is dan waar je deze nu voor koopt en daarmee dus duurder uit bent dan met huren. Tevens of je de 'stress' wilt hebben van verkoop van je woning. Daarnaast is 8K hypotheekrente per jaar nog voordelig berekend met de huidige rentes volgens mij.

Gewoon een afweging die je moet maken. Heel veel succes :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
Anoniem: 1511336 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Verhuiskosten zijn ook gewoon peanuts, ik weet niet waarom je dat als punt aandraagt? Vrachtwagentje huren, wat vrienden opbellen en na een dag ben je klaar voor minder dan 200 euro. Maar als je bedoeld dat je werkgever jouw overdrachtsbelasting en makelaarskosten betaald, wil ik wel weten waar dat was dan zal ik daar ook even solliciteren.

Wat nou het voordeel is van huren? Het is ons eerste huisje samen, dus eerst even huren was gewoon een veiligere optie. Kopen voor dat budget was mogelijk geweest, maar met 2 slaapkamers niet future-proof voor een kinderwens. Daarom wilde we eerst 2-3 jaartjes huren en dan nog wat loonsverhogingen afwachten om vervolgens iets nog leukers te kopen samen. En als laatste blijkt de dalende markt nu ook een voordeel te zijn, maar dat is meer geluk.

Zoals ik al zei we hebben het uitgerekend en het verschil tussen huren en kopen (zeker voor een periode van 3-5) jaar is er gewoon niet of heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Anoniem: 1511336 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:33:
[...]

De zelfverzekerheid waarmee je dit zegt is typisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ik mis in alle vergelijkingen dat de huur jaarlijks geïndexeerd wordt. Je weet wel, dat ene dat huren ronduit klote maakt en alleen geschikt als tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Masvic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:13:
[...]

De zelfverzekerheid waarmee je dit zegt is typisch.
Zelf ervaar ik iig meer rust in een koopwoning, dan een huurwoning...zal wel tussen de oren zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PauseBreak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Het is natuurlijk heel afhankelijk van je verhuurder, maar in principe hoef je je niet druk te maken om onderhoud of reparaties. Dat wordt gedaan. Daarnaast kan de flexibiliteit inderdaad een voordeel zijn. En sommige mensen willen ook gewoon geen huis kopen dan wel een dergelijke financiële verplichting aangaan.

Kortom, voor alles is wel iets te zeggen.
Klopt, ik heb ook vrienden die bewust voor huur kiezen omwille het zorgeloze en sommigen hadden voorheen een koopwoning. Ook een hele goede kennis die eigenlijk iedere 4 jaar verhuisde naar een nieuwbouw huur woning. Dan heb je eigenlijk nooit technische problemen en splinternieuw om de 4 jaar : Dat heeft ie lang vol kunnen houden, maar kon het niet meer opbrengen qua inkomen/huurkosten ...werd zelfs hem iets te

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1511336 op 25-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Grappig dat er nu sinds 8 jaar weer de huren vs kopen discussie komt, ik kan me die discussies nog wel herinneren van de vorige crisis (2009-2014).
Nu de prijzen weer zakken komt deze discussie ook weer terug. Zelfs met dezelfde argumenten als toen.

Ik herhaal mezelf uit 2013: als je voor langere tijd ergens gaat wonen is kopen in de meeste gevallen gunstiger, ook als je kocht in 2009 of 2022.
Maar nu een klein appartement kopen met een kinderwens zou ik niet doen ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2023 22:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Laapo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:23:
Ik mis in alle vergelijkingen dat de huur jaarlijks geïndexeerd wordt. Je weet wel, dat ene dat huren ronduit klote maakt en alleen geschikt als tijdelijke oplossing.
2 jaar geleden had je gelijk. Nu de huizenprijzen zo zijn gestegen én de rente op 4% zit is de situatie wel veranderd, zie mijn vorige comment over de stand van zaken in de US wat dat betreft...

Nu is het verschil tussen huur en koop echt niet groot meer, omdat kopen in een rap tempo duurder is geworden. In mijn n=1 geval zelfs veel voordeliger om te huren. Ik betaal zelf 12 euro per m2 inclusief voor een appartement wat verkocht wordt voor netto 20 euro per m2 (uitgaande van 4% rente). Geen eigen geld nodig, niks overbieden, maandelijks opzegbaar etc...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfOewk7rlC3rQdITOkdP31qQ30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXr7IxBuWqqqWnaOlQExu0zN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Masvic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:59:
[...]

IRVINE, Calif. – Jan. 19, 2023 — ATTOM, a leading curator of real estate data nationwide for land and property data, today released its 2023 Rental Affordability Report, which shows that the average three-bedroom rent is more affordable than owning a comparably sized median-priced home in 210, or 95 percent, of the 222 U.S. counties analyzed for the report.

:9
Zal ookwel wat van locatie afhangen. Heel wrch was het ooit een leuke locatie, maar nu de huur goedkoper is als de hypotheek aflossen voor eenzelfde vergelijkbare woning in die plaats.
Za wel wat vergane glorie zijn in dat dorp/stad...en dan kan het snel gaan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:40:
Die ruimte voor een waardedaling is dan ineens een heel stuk kleiner dan je in eerste instantie dacht..
Ik blijf me erover verbazen hoe hier voor velen het kopen van een huis een soort winst/verlies-verhaal is. Tuurlijk, de financiële aspecten zijn belangrijk, maar het gaat vooral om wonen en je woongenot, niet of je ‘rendement’ maakt. Je stapt nooit om precies het juiste moment in, maar dat is ook eigenlijk irrelevant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:01
Conrado schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Ik blijf me erover verbazen hoe hier voor velen het kopen van een huis een soort winst/verlies-verhaal is. Tuurlijk, de financiële aspecten zijn belangrijk, maar het gaat vooral om wonen en je woongenot, niet of je ‘rendement’ maakt. Je stapt nooit om precies het juiste moment in, maar dat is ook eigenlijk irrelevant :)
Is dat niet inherent aan de insteek van dit topic? Uberhaupt zijn er toch duidelijke momenten waarop instappen wel juist was? Denk aan 2016; lage rente, onderbieden, lage prijzen. Vervolgens bij de nóg lagere rente oversluiten voor de nieuwe lagere rente met een langere periode.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 26-01-2023 00:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:01
Sport_Life schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:37:
Grappig dat er nu sinds 8 jaar weer de huren vs kopen discussie komt, ik kan me die discussies nog wel herinneren van de vorige crisis (2009-2014).
Nu de prijzen weer zakken komt deze discussie ook weer terug. Zelfs met dezelfde argumenten als toen.

Ik herhaal mezelf uit 2013: als je voor langere tijd ergens gaat wonen is kopen in de meeste gevallen gunstiger, ook als je kocht in 2009 of 2022.
Maar nu een klein appartement kopen met een kinderwens zou ik niet doen ;).
Wat mij betreft te algemeen. Ongetwijfeld helemaal waar wanneer je in het segment zit van nieuwbouw woningen en daar vervolgens 20 jaar kunt blijven wonen. Maar wie minder budget heeft en een jaren 70 woning (of ouder) aanschaft kan met flinke kosten te maken krijgen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05 08:11
[...]

Voor mensen die nog niet in de markt zitten, kan het moment van instappen heel veel uitmaken voor welk woongenot je in aanmerking komt. Heeft niks met rendement te maken maar met waar voor je geld krijgen in plaats van lucht in de bubbel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 22:37

aex351

I am the one

Masvic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:50:
[...]

2 jaar geleden had je gelijk. Nu de huizenprijzen zo zijn gestegen én de rente op 4% zit is de situatie wel veranderd, zie mijn vorige comment over de stand van zaken in de US wat dat betreft...

Nu is het verschil tussen huur en koop echt niet groot meer, omdat kopen in een rap tempo duurder is geworden. In mijn n=1 geval zelfs veel voordeliger om te huren. Ik betaal zelf 12 euro per m2 inclusief voor een appartement wat verkocht wordt voor netto 20 euro per m2 (uitgaande van 4% rente). Geen eigen geld nodig, niks overbieden, maandelijks opzegbaar etc...
[Afbeelding]
Over het volgende punt: Huren en maandelijks opzegbaar? De meeste huurcontracten zijn voor minimaal 1 jaar.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 00:22
@aex351 en daarna maandelijks opzegbaar inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Zelf heb ik de markt in relatief korte tijd zien omslaan van "Jullie kunnen vanzelfsprekend kopen, er is keuze genoeg" (2015-2017) naar "Er zijn nauwelijks nog huizen binnen jullie prijscategorie, en het zijn per definitie opknappers" (2018-2020) naar "Schrijf het maar op je buik" (2021-)

Uiteraard heb ik in de middelste periode gekocht. Als we wat minder aggressief hadden durven bieden, waren we nu nog steeds "op zoek" (en waarschijnlijk hadden we de zoektocht gewoon opgegeven).

Voor mij is het wel duidelijk geworden dat timing en geluk allesbepalend zijn voor je woongenot, tenminste voorzover het de koopmarkt betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
De Gelderlander vanochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WqJ4ArFnnXfdv-YH7RheaqaGI8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PbA0Vt6ms9cVq7rPGoKXLiWQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43
"nog verder" impliceert dat de huizenmarkt al is ingestort? :? En dat er nog eens wel 6 en 4% afgaat en dus nóg verder in stort.
Zodat we per saldo terug zijn op prijzen van medio 2021, nou nou. Het lijkt de Telegraaf wel.

Edit, aanvulling: ja, normaal gesproken is 10-20% eraf best veel. Maar als je ziet hoeveel er de afgelopen tijd in een razend tempo bijgekomen is, dan is dat natuurlijk niet bijzonder veel, de kop is daarom nogal overdreven imo.

[ Voor 34% gewijzigd door rube op 26-01-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 05:55:
…..naar "Er zijn nauwelijks nog huizen binnen jullie prijscategorie, en het zijn per definitie opknappers" (2018-2020) naar "Schrijf het maar op je buik" (2021-)

Uiteraard heb ik in de middelste periode gekocht.
Want jij kan in de tijd vooruit kijken? Als je in de top van 2022 gekocht had, ben je beter af dan nu, en hoe ‘t verder gaat weet niemand….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
sdk1985 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:49:
Is dat niet inherent aan de insteek van dit topic? Uberhaupt zijn er toch duidelijke momenten waarop instappen wel juist was? Denk aan 2016; lage rente, onderbieden, lage prijzen.
Het financiële deel is belangrijk en bepaalt wat je kunt kopen. Wat ik bedoel is dat er hier vaak door starters in winst/verlies en rendement gedacht wordt. Of je op de beurs instapt. Er is geen optimaal instapmoment. Dat weet je overigens eigenlijk pas veel later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Geen idee wat instorten exact betekent en ik zou eerder naar de cijfers kijken dan de bangmakerij van kranten.

Als ik het op onze recent verkochte woning betrek kan ik wel spreke van een in zekere mate van instorting. Hoekwoning voor 580 verkocht (Q2 2022) wat nu met geluk voor 500 zou weggaan (gebaseerd op te koop staande en verkochte vergelijkbare huizen), tel daar een 30k (6%) daling bij op in 2023 is dat toch een flinke klap van 100K waardedaling in 1 jaar tijd.

Feit is er blijft een tekort en als je wilt verhuizen dan moet je het gewoon doen (zeker voor langere termijn).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Strijpje
[...]

Bij mij speelt ook nog wat anders: ik ben single , dus zal de vaste lasten (voorlopig) in mijn eentje moeten dragen. Ook als ik ziek zou worden of zonder opdrachten kom te zitten (zzper). Hoe minder de hypotheek als een soort zwaard van Damocles boven me hangt hoe beter.

De afgelopen paar jaren was het voor mij alsof ik tegen een berg zat te kijken die alleen maar hoger en steiler groeide. Het is zo extreem geweest dat ik serieus heb overwogen om te emigreren. Voor hetzelfde geld dat je hier kwijt bent aan huur en vaste lasten kan je namelijk op veel mooiere plekken op de wereld wonen. En in mijn IT werk kan ik werken waar ik maar wil. Er lijkt nu eindelijk een soort van kanteling te komen maar dit het gaat in mijn ogen nog veel te langzaam. Ik heb voor mezelf besloten dat als ik tegen het eind vh jaar (toevallig ook het bereiken van de overdrachtsbelasting-leeftijd) nog geen zicht heb op een koophuis, dat ik dan alsnog naar het buitenland vertrek. (Zo uitzonderlijk is mijn verhaal trouwens niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:14:
Want jij kan in de tijd vooruit kijken? Als je in de top van 2022 gekocht had, ben je beter af dan nu, en hoe ‘t verder gaat weet niemand….
Dat klopt; áls je in 2022 had kunnen kopen. Misschien dalen de prijzen weer, en volgt er een nieuw moment waarop starters kunnen instappen. Maar we zijn alweer vijf jaar verder tov. 2018. Veel jonge mensen willen gewoon plannen maken voor hun leven, ipv. wachten totdat ze kunnen instappen.

Dus ja, wat de huizenmarkt op de korte termijn gaat doen is belangrijk, juist voor mensen die een huis niet als beleggingsobject zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Draakje5 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:20:
Geen idee wat instorten exact betekent en ik zou eerder naar de cijfers kijken dan de bangmakerij van kranten.

Als ik het op onze recent verkochte woning betrek kan ik wel spreke van een in zekere mate van instorting. Hoekwoning voor 580 verkocht (Q2 2022) wat nu met geluk voor 500 zou weggaan (gebaseerd op te koop staande en verkochte vergelijkbare huizen), tel daar een 30k (6%) daling bij op in 2023 is dat toch een flinke klap van 100K waardedaling in 1 jaar tijd.

Feit is er blijft een tekort en als je wilt verhuizen dan moet je het gewoon doen (zeker voor langere termijn).
En toch had je die woning waarschijnlijk beter op de top kunnen kopen dan nu, omdat dan de hypotheekrente de helft lager lag.

Alleen als je er op korte termijn weer uit moet, is die waardedaling pijnlijk. Blijf je voorlopig zitten, dan is de woningwaarde helemaal niet van belang en tellen je maandlasten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ivow85 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:35:
[...]

En toch had je die woning waarschijnlijk beter op de top kunnen kopen dan nu, omdat dan de hypotheekrente de helft lager lag.

Alleen als je er op korte termijn weer uit moet, is die waardedaling pijnlijk. Blijf je voorlopig zitten, dan is de woningwaarde helemaal niet van belang en tellen je maandlasten.
Wij hebben hem verkocht. Maar voor de nieuwe bewoners inderdaad verwacht ik wel dat ze de keuze hebben gemaakt om er 10 jaar te blijven wonen, minstens. Dan is de waardedaling minder relevant, ja, als daar tegenover ook lagere rente(lasten) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

rube schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:08:
"nog verder" impliceert dat de huizenmarkt al is ingestort? :? En dat er nog eens wel 6 en 4% afgaat en dus nóg verder in stort.
Zodat we per saldo terug zijn op prijzen van medio 2021, nou nou. Het lijkt de Telegraaf wel.

Edit, aanvulling: ja, normaal gesproken is 10-20% eraf best veel. Maar als je ziet hoeveel er de afgelopen tijd in een razend tempo bijgekomen is, dan is dat natuurlijk niet bijzonder veel, de kop is daarom nogal overdreven imo.
Hier is het niet zo explosief gestegen dus hoop niet dat dat landelijk is.

Als er hier 20% af gaat zit ik weer op het niveau van de aankoop in 2006.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Strijpje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:26:
[...]
De afgelopen paar jaren was het voor mij alsof ik tegen een berg zat te kijken die alleen maar hoger en steiler groeide. Het is zo extreem geweest dat ik serieus heb overwogen om te emigreren. Voor hetzelfde geld dat je hier kwijt bent aan huur en vaste lasten kan je namelijk op veel mooiere plekken op de wereld wonen. En in mijn IT werk kan ik werken waar ik maar wil. Er lijkt nu eindelijk een soort van kanteling te komen maar dit het gaat in mijn ogen nog veel te langzaam. Ik heb voor mezelf besloten dat als ik tegen het eind vh jaar (toevallig ook het bereiken van de overdrachtsbelasting-leeftijd) nog geen zicht heb op een koophuis, dat ik dan alsnog naar het buitenland vertrek. (Zo uitzonderlijk is mijn verhaal trouwens niet)
Dat lijkt mij dan ook helemaal niet zo'n gek idee. Iets breder getrokken, dan wel. Ik denk dat het helemaal niet zo slecht zou zijn als mensen die niet op de dure en gewilde locatie X zouden 'moeten' wonen, ook elders gaan kijken. In plaats van dat ze koste wat het kost toch op die locatie willen kopen. Dan blijven de schaarse woningen daar beschikbaar voor de mensen die daar wel echt 'moeten' wonen. Of die het de meerprijs voor die locatie wel waard vinden.

Overigens lees ik vooral vaak dat mensen zoeken in bv. Randstad/Noord-Brabant/west Gelderland en daar tegen de hoge prijzen aanlopen. En dan vervolgens radicaal de andere kant op gaan en denken aan emigreren. Terwijl er ook een hoop nog betaalbare plekken in Nederland zijn, buiten die gewilde gebieden. De huizenprijzen kunnen wel een goed extra argument zijn als je al de gedachte hebt om misschien te gaan emigreren. Maar ik zou er niet voor kiezen als dit het enige of belangrijkste argument zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:42
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Dat lijkt mij dan ook helemaal niet zo'n gek idee. Iets breder getrokken, dan wel. Ik denk dat het helemaal niet zo slecht zou zijn als mensen die niet op de dure en gewilde locatie X zouden 'moeten' wonen, ook elders gaan kijken. In plaats van dat ze koste wat het kost toch op die locatie willen kopen. Dan blijven de schaarse woningen daar beschikbaar voor de mensen die daar wel echt 'moeten' wonen. Of die het de meerprijs voor die locatie wel waard vinden.

Overigens lees ik vooral vaak dat mensen zoeken in bv. Randstad/Noord-Brabant/west Gelderland en daar tegen de hoge prijzen aanlopen. En dan vervolgens radicaal de andere kant op gaan en denken aan emigreren. Terwijl er ook een hoop nog betaalbare plekken in Nederland zijn, buiten die gewilde gebieden. De huizenprijzen kunnen wel een goed extra argument zijn als je al de gedachte hebt om misschien te gaan emigreren. Maar ik zou er niet voor kiezen als dit het enige of belangrijkste argument zou zijn.
Die plekken hebben het grootste nadeel dat er weinig tot geen IT banen hebben omdat alles geconcentreerd is in de randstad en regio Eindhoven waardoor Limburg Groningen en Friesland niet of minder interessant zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:42
[...]

Bij mij speelt ook nog wat anders: ik ben single , dus zal de vaste lasten (voorlopig) in mijn eentje moeten dragen. Ook als ik ziek zou worden of zonder opdrachten kom te zitten (zzper). Hoe minder de hypotheek als een soort zwaard van Damocles boven me hangt hoe beter.

Ik snap je frustratie, Mijn vriendin en ik hebben dat ook gehad, wij huurde gelukkig scheef waardoor we flink konden sparen, maar wij zagen steeds de prijzen en het overbieden steeds hoger worden dus we hadden 130K gespaard totdat we konden kopen afgelopen voorjaar en toen zei de makelaar, ja dat geld heb niet meer nodig want driekwart van kopers zijn gestopt vanwege te weinig spaargeld. Wij konden dus 50K al in de hypotheek stoppen waardoor we minder maandlasten kregen en dit jaar kunnen we ook nog een zonnepanelen en een warmtepomp aanschaffen.

Nu is het voor jou als single lastiger, maar je bent wel mobieler voor emigratie. Alleen waar wil je heen? Duitsland zijn de huren ook hoog, Zuid europa hebben een hoge werkloosheid waardoor zelfs als Iter het lastiger kan zijn om daar te werken, Scandinavie heb je de helft van het jaar depressieve weersomstandigheden met veel donker. Murica word ik niet vrolijk van, die hebben hun eigen problemen dus is Nederland dan echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:59
Haha, dit is wel aardig de plank misslaan… helemaal met die afsluiter.
De verwachting dat de huizenprijzen gaan dalen is juist gebaseerd op dat de rente gaat stijgen. Een lagere rente dan momenteel kan je dit jaar ook wel op je buik schrijven (er komt eerst nog minstens één procent bij, dat is immers wat de ECB nu al roept).

Er zal een reden zijn dat deze man bij De Gelderlander werkt :+

[ Voor 9% gewijzigd door P.K. op 26-01-2023 08:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ivow85 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Wat een rare instelling.

"Ja je gooit gewoon 80k weg in het beste geval en in het slechtste geval heb je een restschuld van 80k bij verkoop maar dat is helemaal niet erg want je betaalt weinig rente."

Natuurlijk is dat wel erg.

Ik heb liever dat ik een huis koop voor 406k bij 4,7% rente, dan datzelfde huis voor 580k bij 1,7% rente.

Waarom? Die hogere rente kun je in de looptijd van 30 jaar nog wel een keer oversluiten. Van de principal kom je alleen af door gewoon keihard af te betalen.

En als je het niet erg vindt om teveel te betalen, als de rente maar laag is.... Jij mag elke TV uitzoeken die je wilt, ik koop m voor je en jij betaalt m maandelijks af plus slechts 1,3% rente. Maar als je er een uitzoekt van 2000, reken ik de rente over 170% van van dat bedrag en moet ook 170% worden terugbetaald. Deal 👍🏻

[ Voor 33% gewijzigd door DutchManticore op 26-01-2023 09:04 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Als je in de grote steden van de Randstad woont, wil je denk ik liever gaan wonen in een grote stad in het buitenland, dan in het buitengebied van Groningen/Limburg.

Mensen die emigreren gaan meestal naar plekken waar het beter is dan in Nederland voor hun fase in hun leven. Dus als je jong bent, wellicht Silcon Valley, New York, London, Parijs, Singapore etc. En als je oud bent, dan wellicht Spanje, Italie, Antillen voor het klimaat.

Ik denk overigens dat er weinig landen beter zijn dan Nederland voor de middeninkomens (de mensen die nergens in uitblinken zeg maar de middelste 80% van de bevolking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Die plekken hebben het grootste nadeel dat er weinig tot geen IT banen hebben omdat alles geconcentreerd is in de randstad en regio Eindhoven waardoor Limburg Groningen en Friesland niet of minder interessant zijn helaas.
Het ging hier juist om het voorbeeld waarin je vanwege de locatie-onafhankelijkheid kunt werken waar je wilt. En het dus niet uitmaakt of je woont in Amsterdam of in Veenendaal of in Schubbekutteveen, of dat je naar het buitenland gaat en in Kranenburg of aan de Algarve of in Thailand gaat wonen. Toch gaan de gedachten bij veel mensen vaak in een keer van in/bij de Randstad naar wonen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Overigens lees ik vooral vaak dat mensen zoeken in bv. Randstad/Noord-Brabant/west Gelderland en daar tegen de hoge prijzen aanlopen. En dan vervolgens radicaal de andere kant op gaan en denken aan emigreren. Terwijl er ook een hoop nog betaalbare plekken in Nederland zijn, buiten die gewilde gebieden.
En dan kun je fijn toekijken hoe het behang van de muur krult in je rotte rijtjeshuis in de tokkiewijk van Almelo, terwijl je een maandbedrag betaalt waarvoor je luxe had kunnen huren in de binnenstad van Lissabon, Hamburg of Antwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
Z___Z schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Als je in de grote steden van de Randstad woont, wil je denk ik liever gaan wonen in een grote stad in het buitenland, dan in het buitengebied van Groningen/Limburg.
Hangt nogal af van je sociale netwerk en hoe groot de wens is dit te behouden.
Als je in de randstad woont kan je best vriendschappen behouden als je verhuist binnen nederland. Hoewel groningen en limburg natuurlijk uitersten zijn.

Mensen doen soms net alsof ze al hun vrienden kwijtraken als ze 50km verderop gaan wonen. Als vriendschappen niet de moeite waard zijn om 30min voor te reizen zijn ze gewoon niet de moeite waard.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:09:
En dan kun je fijn toekijken hoe het behang van de muur krult in je rotte rijtjeshuis in de tokkiewijk van Almelo, terwijl je een maandbedrag betaalt waarvoor je luxe had kunnen huren in de binnenstad van Lissabon, Hamburg of Antwerpen.
Voor dat bedrag huur je veel beter dan een slechte woning zeker buiten de randstad. Denk niet dat je in de genoemde woningen een luxe appartement kan huren voor 600euro
Soms denk ik dat mensen in de randstad denken dat nederland en de beschaving ophoud buiten de ring.

[ Voor 30% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Mensen die emigreren gaan meestal naar plekken waar het beter is dan in Nederland voor hun fase in hun leven. Dus als je jong bent, wellicht Silcon Valley, New York, London, Parijs, Singapore etc. En als je oud bent, dan wellicht Spanje, Italie, Antillen voor het klimaat.
Maar in die buitenlandse steden ben je vaak niet bepaald goedkoper uit dan in Nederland. Als je vanwege de Nederlandse huizenmarkt naar het buitenland wilt vertrekken, waar het hier om ging, dan ligt de keus voor Silcon Valley, New York, London, Parijs, Singapore etc. niet bepaald voor de hand.

Uiteraard kun je prima voor de carriereperspectieven naar het buitenland willen. Maar dat is dan een andere situatie dan wat hier werd geschets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Wat ik ervaar is dat veel mensen juist liever toekijken hoe het behang van de muur krult in je rotte rijtjeshuis in de tokkiewijk in de Randstad, dan dat voor het zelfde geld luxe wonen in de periferie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:27
Als je goedkoop wilt wonen met wat grond om je pand dan stel ik Hongarije voor ;)

B.v www.elado.nl

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 26-01-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 20:30
DutchManticore schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:57:
[...]

En als je het niet erg vindt om teveel te betalen, als de rente maar laag is.... Jij mag elke TV uitzoeken die je wilt, ik koop m voor je en jij betaalt m maandelijks af plus slechts 1,3% rente. Maar als je er een uitzoekt van 2000, reken ik de rente over 170% van van dat bedrag en moet ook 170% worden terugbetaald. Deal 👍🏻
Dus jij bent bereid om 2000 euro neer te leggen en dan moet iemand anders jou in totaal 5000 terug betalen in 30 jaar? Dat durf ik wel aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:20:
Als je goedkoop wilt wonen met wat grond om je pand dan stel ik Hongarije voor ;)

B.v www.elado.nl
Wow, dat is niet duur nee. 10-15k haha, vraag me af of je dan wel NUTSvoorzieningen hebt.
Dan denk je toch...als ik hier mijn overwaarde opneem en dan daar heenga, ben je zo goed als financieel onafhankelijk!

Wat zal de courtage zijn, ook 1% van de verkoopwaarde? :+

[ Voor 22% gewijzigd door kx22 op 26-01-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
kx22 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Dus jij bent bereid om 2000 euro neer te leggen en dan moet iemand anders jou in totaal 5000 terug betalen in 30 jaar? Dat durf ik wel aan....
Op een TV verwacht ik een iets kortere looptijd. Uiteraard.
Je snapt best wat ik bedoel en welk punt ik wil maken :9

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 26-01-2023 09:45 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
DutchManticore schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Op een TV verwacht ik een iets kortere looptijd. Uiteraard.
Maar dan kan je ook niet over 170% praten (want kortere periode = minder rente)
Komt neer op dat jij 2000 euro wilt uitlenen tegen 1,3% rente. Als ik dat mag adverteren voor jou, ben jij straks de grootste verstrekker van NL.

Ik snap wat je bedoeld, maar je punt is niet valide.
Je kan beter MEER betalen tegenover lagere maandlasten, dan andersom.
Als je naar de totale berekening kijkt, ben je minder geld in totaal kwijt. Excl inflatie en marktverwachtingen.

[ Voor 22% gewijzigd door kx22 op 26-01-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
kx22 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Wow, dat is niet duur nee. 10-15k haha, vraag me af of je dan wel NUTSvoorzieningen hebt.
Dan denk je toch...als ik hier mijn overwaarde opneem en dan daar heenga, ben je zo goed als financieel onafhankelijk!

Wat zal de courtage zijn, ook 1% van de verkoopwaarde? :+
Ach het is natuurlijk wel in relatie tot de welvaar van het land. Dingen lijken goedkoop omdat ze bij ons duur zijn maar als het salaris daar er ook naar is zijn ze relatief even duur.
Aan de andere kant als je de woning + grond voor 15k hebt kan je natuurlijk makkelijk voor nog eens dat bedrag je eigen nutsvoorzieningen regelen. Dan ben je niet meer kwijt dan voor een kleine electrische auto hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Ach het is natuurlijk wel in relatie tot de welvaar van het land. Dingen lijken goedkoop omdat ze bij ons duur zijn maar als het salaris daar er ook naar is zijn ze relatief even duur.
Dat werkt in sommige andere landen (of regio's) ook andersom. Hoge inkomens met dure woningen. Dat zijn plekken waar je wat lastiger kunt rentenieren. Maar die wel handig zijn om -als je voldoende kunt sparen- in een paar jaar flink te cashen en dan weer rijk naar Nederland terug te komen.

Alleen zijn vanuit het Nederlandse perspectief die landen wat schaarser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Dat werkt in sommige andere landen (of regio's) ook andersom. Hoge inkomens met dure woningen. Dat zijn plekken waar je wat lastiger kunt rentenieren. Maar die wel handig zijn om -als je voldoende kunt sparen- in een paar jaar flink te cashen en dan weer rijk naar Nederland terug te komen.

Alleen zijn vanuit het Nederlandse perspectief die landen wat schaarser.
In de VS is dat zeker mogelijk hoor, maar ook vanuit de rest van nederland is de randstad zo'n gebied waar je veel kan verdienen maar wel veel kosten hebt. Dat is ook 1 van de oorzaken van het leraren en zorg tekort in de randstad.

Ligt ook aan het werk, heb een kennis gehad die iets met olie boringen deed. Die verdiende ook echt bakken met geld maar was wel 50% van de tijd niet thuis en ergens in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

P.K. schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Haha, dit is wel aardig de plank misslaan… helemaal met die afsluiter.
De verwachting dat de huizenprijzen gaan dalen is juist gebaseerd op dat de rente gaat stijgen. Een lagere rente dan momenteel kan je dit jaar ook wel op je buik schrijven (er komt eerst nog minstens één procent bij, dat is immers wat de ECB nu al roept).
Tussen de regels door lees ik dat je aanneemt dat een verhoging van ECB rente zich 1 op 1 vertaald naar de hypotheekrente maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. De ECB rentes zijn kortlopend (1 week of minder zie https://www.dnb.nl/de-eur...id-ecb/ecb-rentetarieven/ ) terwijl populaire hypotheekrentes 10/20/30 jaar zijn. Als de markt verwacht dat over een jaar de rentes weer negatief zijn dan kunnen de ECB rentes omhoog gaan terwijl de hypotheekrentes voor 10/20/30 jaar vast omlaag gaan.

Juist de inflatie prognose daalt sterk:
Nevertheless, inflation is expected to decline from an average of 8.4% in 2022 to 6.3% in 2023, with inflation declining from 10% in the last quarter of 2022 to 3.6% in the last quarter of 2023. Inflation is then expected to decline to an average of 3.4% in 2024 and of 2.3% in 2025.
Via: https://www.ecb.europa.eu...f~6c1855c75b.en.html#toc2

Als de hypotheekrente nu 4,31% is (10 jaar vast) met de huidige hoge inflatie wat denk je dan dat het is als de inflatie nog maar 3,6% is in eind 2023 en 2,3% in 2025?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 578046 op 26-01-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:31:
Dus ja, wat de huizenmarkt op de korte termijn gaat doen is belangrijk, juist voor mensen die een huis niet als beleggingsobject zien.
Dat begrijp ik, en helaas ziet dat er voor starters ronduit ongunstig uit.

Als de ABN/DNB voorspellingen uitkomen, dalen de prijzen met zo'n 6%, en dat is bij lange na onvoldoende om de stijging van de rente te compenseren. Daarbij komt de terugvallende nieuwbouw.
Mijn verwachting is dan ook dat de woningmarkt 'op slot' gaat en het aantal transacties duidelijk afneemt. Huizenbezitters blijven rustig zitten, waar ze al zitten. Een huis kopen wordt - in ieder segment - iets voor de happy few.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Als de ABN/DNB voorspellingen uitkomen, dalen de prijzen met zo'n 6%, en dat is bij lange na onvoldoende om de stijging van de rente te compenseren. Daarbij komt de terugvallende nieuwbouw.
Mijn verwachting is dan ook dat de woningmarkt 'op slot' gaat en het aantal transacties duidelijk afneemt. Huizenbezitters blijven rustig zitten, waar ze al zitten. Een huis kopen wordt - in ieder segment - iets voor de happy few.
Volgens mij gaan we gewoon hetzelfde scenario in al tijdens de vorige dip. Markt gaat op slot amper verkopen en geen nieuwbouwprojecten meer. Waarschijnlijk gaan er nog wel wat aannemers over de kop.
Dan gaan we weer buitenlandse investeerders paaien met regeltjes voor verhuurders zodat er nog iets gebouwd gaat worden.
En dan paar jaar later krijgen we weer dezelfde stijging want schaarste is alleen maar meer opgelopen en personeelstekort is ook alleen maar groter geworden.
En dan gaan we diezelfde investeerders weer wegpesten, als ze deze keer tenminste wel komen want die zien ook wel dat de overheid gewoon totaal onbetrouwbaar is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:20:
[...]

In de VS is dat zeker mogelijk hoor, maar ook vanuit de rest van nederland is de randstad zo'n gebied waar je veel kan verdienen maar wel veel kosten hebt. Dat is ook 1 van de oorzaken van het leraren en zorg tekort in de randstad.

Ligt ook aan het werk, heb een kennis gehad die iets met olie boringen deed. Die verdiende ook echt bakken met geld maar was wel 50% van de tijd niet thuis en ergens in het buitenland.
Lerarenprobleem is omdat er geen differentiatie is naar cost of living. Dus als je in Groningen 4k/maand krijgt als leraar, waarom zou je dan les gaan geven in Amsterdam voor diezelfde 4k/maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Er werd hier eerder overheen gestapt - maar de renteverhoging is nog compleet niet in de prijzen verwerkt. Je kan er op twee manieren naar kijken (maandelijkse netto lasten constant, of maximale leenruimte), en de prijzen hebben die daling nog lang niet gevolgd.

Verkopen is voor huidige bezitters makkelijker dan rond ~2010: Iedereen die voor 2021 heeft gekocht heeft op dit moment overwaarde.

[...]
Ook in loondienst bij een vast contract heb je een zwaard van Damocles. Je moet het gat tussen WW-maximum dagloon en het inkomen waar je een hypotheek op baseert ook verzekeren - of accepteren dat je moet verkopen.
Het is zo extreem geweest dat ik serieus heb overwogen om te emigreren. Voor hetzelfde geld dat je hier kwijt bent aan huur en vaste lasten kan je namelijk op veel mooiere plekken op de wereld wonen. En in mijn IT werk kan ik werken waar ik maar wil. Er lijkt nu eindelijk een soort van kanteling te komen maar dit het gaat in mijn ogen nog veel te langzaam. Ik heb voor mezelf besloten dat als ik tegen het eind vh jaar (toevallig ook het bereiken van de overdrachtsbelasting-leeftijd) nog geen zicht heb op een koophuis, dat ik dan alsnog naar het buitenland vertrek. (Zo uitzonderlijk is mijn verhaal trouwens niet)
Er zijn als je remote werkt veel locaties te vinden met een beter belastingklimaat. Toch is huren in Nederland op dit moment zo slecht niet. In een dalende markt verlies je minder aan huur dan aan waardedaling verliest als je nu inkoopt.

Voor de lange termijn kopen. Alleen in een stijgende markt is voor 1-2-3 jaar kopen gunstig. Op dit moment zit moet je voor die 5+ jaar aan commitment gaan inclusief veranderingen in levensfase die daarbij horen. Kort na aankoop een klein appartement moeten verkopen in deze markt is niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Lerarenprobleem is omdat er geen differentiatie is naar cost of living. Dus als je in Groningen 4k/maand krijgt als leraar, waarom zou je dan les gaan geven in Amsterdam voor diezelfde 4k/maand?
Meer andersom, je kan als leraan gewoon geen betaalbare woning vinden in Amsterdam dus dan ga je ergens anders wonen en als daar dan een vacature vrij komt is de keuze voor minder reistijd snel gemaakt.
In tegenstelling tot wat de politiek denkt staan de meeste mensen niet graag in de file.

De werkgelegenheid voor leraren is door het hele land verdeelt, in tegenstelling tot veel andere beroepen waar het redelijk geconcentreerd is. Als andere beroepen ook zo verspreid waren hadden we veel minder problemen met files en huizenprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Als er geen verwachting is dat de huizenprijzen veel verder dalen is er geen enkele reden om als huizenbezitter te blijven zitten. Met de dalingen die we gezien hebben vergeleken met eerdere stijgingen zullen er maar heel weinig onder water zitten. Oftewel de meesten kunnen prima verkopen en een nieuw huis kopen. Echt op slot gaan zie ik dan ook niet gebeuren, wel dat het aantal transakties zal afnemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Meer andersom, je kan als leraan gewoon geen betaalbare woning vinden in Amsterdam dus dan ga je ergens anders wonen en als daar dan een vacature vrij komt is de keuze voor minder reistijd snel gemaakt.
In tegenstelling tot wat de politiek denkt staan de meeste mensen niet graag in de file.

De werkgelegenheid voor leraren is door het hele land verdeelt, in tegenstelling tot veel andere beroepen waar het redelijk geconcentreerd is. Als andere beroepen ook zo verspreid waren hadden we veel minder problemen met files en huizenprijzen.
Leraar is een locatie gebonden beroep en zoals je zegt, als je dichtbij je huis hetzelfde beroep kan uitvoeren voor hetzelfde salaris, gaat niemand forenzen.

Marktwerking op de huizenmarkt zorgt er uiteindelijk voor dat alleen de bovenkant van de inkomensgroep een huis kunnen kopen in de populaire woongebieden. Omdat een gebied waar alleen maar rijken wonen niet aantrekkelijk is, want dan is er niemand die je vuilnis ophaalt, de parken onderhoud, in de winkel staat, je eten aan je tafel brengt, etc. zijn er sociale huurwoningen uitgevonden. Die zijn er dus niet om de laag betaalde mensen te helpen, maar juist om de hoog betaalde mensen van gemakken te voorzien. De groep middeninkomens zijn bij marktwerking gewoon de lul. Want hoge inkomens hebben deze mensen niet nodig.

Maar goed als er geen leraren, agenten, verplegers meer te vinden zijn in Amsterdam, dan vertrekken mensen vanzelf, want dan wordt de stad onleefbaar.
Dit zou je kunnen oplossen door regulering in de woningmarkt, maar er is dan altijd een groep die buiten de boot valt. Want je kan niet met 5 miljoen mensen gaan wonen in Amsterdam. Dus dan krijg je regulering in het voordeel van de mensen die het beleid bepalen (dus de mensen met geld). Dus krijg je dat middeninkomens die toegevoegde waarde leveren aan hun leven, worden voorgetrokken in het krijgen van een betaalbare woning. Als je echt marktwerking wil in de woningmarkt, moet je dus mensen die gewild zijn in de gewilde locaties, meer betalen, zodat ze wel een woning kunnen kopen/huren in die locaties. Dus agenten, verplegers, leraren etc moeten in Amsterdam IMHO meer betaald krijgen dan in Groningen/Limburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Volgens mij gaan we gewoon hetzelfde scenario in al tijdens de vorige dip. Markt gaat op slot amper verkopen en geen nieuwbouwprojecten meer. Waarschijnlijk gaan er nog wel wat aannemers over de kop.
Dan gaan we weer buitenlandse investeerders paaien met regeltjes voor verhuurders zodat er nog iets gebouwd gaat worden.
En dan paar jaar later krijgen we weer dezelfde stijging want schaarste is alleen maar meer opgelopen en personeelstekort is ook alleen maar groter geworden.
En dan gaan we diezelfde investeerders weer wegpesten, als ze deze keer tenminste wel komen want die zien ook wel dat de overheid gewoon totaal onbetrouwbaar is geworden.
De overheid zal wel niks geleerd hebben van de vorige woningcrisis. Als de vraag vanuit de markt wegvalt, zou juist de overheid moeten gaan bouwen. Maarja WoCo's zijn geprivatiseerd en gemeentes willen geen sociale huurwoningen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57
[...]

De daling van de woningmarkt wordt afgeremd door de stijging in de salarissen.

Als starter gaat het nu nog belangrijker worden om in een goede industrie te werken die ook meeloopt met de stijgingen van de salarissen. Als je net in de verkeerde sector zit (cultuur bijvoorbeeld?), dan wordt de afstand tot de woningmarkt eerder groter dan kleiner.

Als je als starter in een goede sector werkt zou het misschien qua huizenmarkt wel redelijk kunnen uitpakken.
Pagina: 1 ... 226 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg