Strijpje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Dit is wel interessant wat je aankaart, want ik zie dit als een voorbeeld van een loonprijsspiraal. Met als gevolg dat de centrale banken nog eens lekker doorgaan met renteverhogingen. Hun nr 1 prioriteit is juist dat de economie flink afkoelt en dat houdt oa in dat de werkloosheid oploopt en bedrijven failliet gaan. Ook ik deel trouwens je dubbele gevoel mbt baanzekerheid maar het gaat me even om wat we (objectief) verwachten.
In het zwartste scenario zal de werkloosheid te hoog oplopen en gaan te veel bedrijven failliet. En dan krijg je inderdaad de correctie waar sommige op hopen (of zelfs vanuitgaan), namelijk pre corona prijzen.
Dat is geen gunstig scenario voor welke (centrale) bank dan ook, bedenk ook dat degene die aan de knoppen draaien bewust de hoge rente (10-15%) in de jaren 80 en de economische crisis in 2009 hebben meegemaakt, misschien naïef van mij maar ik denk dat dergelijke scenario's voorkomen worden. Met name omdat ze dan hun eigen beleid tijdens corona volledig belachelijk maken cq gezichtsverlies krijgen.
Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat een aantal (met name starters) zich vasthouden aan deze scenario's , mensen die de enorme stijgingen sinds 2013 vanaf de zijlijn hebben meegemaakt.
Overigens is het doel van de centrale banken de inflatie op een gemiddeld (!) niveau van 2% brengen , de werkeloosheid kan iets oplopen en faillissementen van bedrijven die teveel afhankelijk zijn van de lage rente idem, dat is ook een gezonde cyclus. Dat is het gevolg van het beleid, niet het doel. Het verschil is dat dit gevolg ongewenst is , derhalve zal 'teveel' voorkomen (moeten) worden.
Tot slot hebben banken in de huidige tarieven reeds veel marge ingebouwd, dus er is ruimte voor een hogere rente zonder dat dit hoeft te worden doorbelast aan de consument. Tegelijkertijd is bij de spaarrentes hetzelfde aan de hand (in NL hooguit 0,8% variabel..).
[Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2023 00:25]
PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023