Toon posts:

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 224 ... 230 Laatste
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

spijkerhoofd schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Als je als starter dat kan betalen zou ik liever een twee onder een kapper kopen dan een appartementje, maar dan moet je wel geluk hebben. Wij hadden dat geluk dat wij kochten tijdens de rentestijgingen en dat er weinig concurrentie was, wij hoefde niet over te bieden.
Toen ik starter was (24/25jr) vond ik een 2kapper maar burgerlijk ;).

Destijds kon je de appartementen voor een prikkie oppikken :9 Sommige mensen denken dat die tijd weer komt, ik betwijfel het. Tevens moet de rente dan ook weer naar 1% gaan om dezelfde stijging weer te krijgen.

[Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2023 17:02]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:22
Wizardus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:53:
[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/...per-gemeente-en-wijk-2019

Gemiddelde voor NL is 27,1k. Zuidas 57k.

Ik snap daarom ook niet het nut van prijzen van een huis in Randstad en er buiten vergelijken. Feit is dat mensen liever dichtbij werk wonen dus de woningen in de buurt van de best betaalde banen zijn duurder en sneeuw is wit :+
Maar Zuidas is niet echt representatief voor rest van randstad. Op basis van je bron vind ik juist dat het wel meevalt hoe groot het verschil is.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:41
https://www.nrc.nl/nieuws...te-gaan-verkopen-a4154463

Woningen worden minder aantrekkelijk als beleggingsobject. Pandjesbazen zien met de nieuwe belastingmaatregelen geen knaken meer in de huizenmarkt. Oftewel verkopen. Factor die weer voor aanzienlijk meer aanbod gaat zorgen. Ik zie de markt niet zo snel op slot gaan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Sport_Life schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:59:
Toen ik starter was (24/25jr) vond ik een 2kapper maar burgerlijk ;).

Destijds kon je de appartementen voor een prikkie oppikken
Appartement kopen? Ik snap niet dat mensen uberhaupt in appartementen willen wonen. Of boven-, of onderburen, en ook nog zijburen. Geklooi met VVEs etc.

Geef mij maar burgerlijk :+

(hoekhuis, zou graag vrijstaand hebben :p )

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

gambieter schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:32:
[...]

(...zou graag vrijstaand hebben :p )
Kan ik iedereen aanraden :P.

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sport_Life schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Jij woont sinds corona onder een steen? :+.
Ik woon niet in de Randstad, dus heel erg daar op letten doe ik eerlijk gezegd niet nee.
Jasper89 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Waarom moet een startend stel met 2x modaal inkomen een 2-kapper kopen van 500k?
Kunnen die niet gewoon zoals iedereen beginnen in een appartementje van 200-250k? En niet komen met dat die niet te krijgen zijn in de randstad, want ze staan hier overal om mij heen te koop.
Oh nee dat moet helemaal niet, wat ik zeg is dat als het goedkoopste rijtjeshuis 5 ton moet kosten je als starter dus dikke vette pech hebt. Hoe het in de Randstad zit weet ik nogmaals niet maar hier in de buurt heb je echt bijna niks aan appartementen.
Wizardus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:53:
[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/...per-gemeente-en-wijk-2019

Gemiddelde voor NL is 27,1k. Zuidas 57k.

Ik snap daarom ook niet het nut van prijzen van een huis in Randstad en er buiten vergelijken. Feit is dat mensen liever dichtbij werk wonen dus de woningen in de buurt van de best betaalde banen zijn duurder en sneeuw is wit :+

Wat veel nuttiger is om te kijken wat iemand aan een woning spendeert (huur/hypotheek/onderhoud) als percentage van het inkomen. De zogenaamde woonquote:

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84487NED

Zo zie je dat huurders in 2012 36,2% uitgaven van hun inkomen en in 2021 40,8%. Voor kopers was dat in 2012 29,5% en in 2021 23,4%.
Ha kijk, dat is nu eens interessant! Dank.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:20
Kuusj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Ik woon niet in de Randstad, dus heel erg daar op letten doe ik eerlijk gezegd niet nee.

[...]

Oh nee dat moet helemaal niet, wat ik zeg is dat als het goedkoopste rijtjeshuis 5 ton moet kosten je als starter dus dikke vette pech hebt. Hoe het in de Randstad zit weet ik nogmaals niet maar hier in de buurt heb je echt bijna niks aan appartementen.

[...]

Ha kijk, dat is nu eens interessant! Dank.
Noem eens een regio? Ik geloof er niks van dat het goedkoopste rijtjeshuis 5 ton kost.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:25
MXMaster schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:26:
Interessante ontwikkeling in de buurt qua nieuwbouw. Verkoop van dit project loopt nauwelijks, om toch te kunnen starten gaan ze nu beginnen met de twee rijtjes die wel "goed" lopen qua verkoop. Misschien helpt de start bouw van dat deel wel met de verkoop van de rest.

Uit de mail: "Het is zover; de omgevingsvergunning voor de Kolk fase 3 is onherroepelijk! Met de omgevingsvergunning zijn we een stap dichter bij de realisatie van dit mooie nieuwbouwproject. De bouw van de Kolk fase 3 wordt in twee delen opgesplitst. In april dit jaar starten we met de bouw van deel A, bestaande uit bouwnummer 1 t/m 7 en 35 t/m 45. De bouw van de overige bouwnummers volgt later."
Was in 2019 ook geval met project ‘weideblik’ in zelfde wijk werd toen ook een a en b project. Volgens mij redelijk gangbaar want je versnelt de verkopen in project a want je biedt zekerheid over start bouw.

Dat het een verandering in de markt is ben ik het mee eens, maar dat het niet het geval was is natuurlijk maar een korte periode is geweest.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Appartement kopen? Ik snap niet dat mensen uberhaupt in appartementen willen wonen. Of boven-, of onderburen, en ook nog zijburen. Geklooi met VVEs etc.

Geef mij maar burgerlijk :+

(hoekhuis, zou graag vrijstaand hebben :p )
Omdat je in een appartement kan wonen op loopafstand van winkels, cafés, restaurants, bioscopen en theaters, wat vrijwel onmogelijk is als iedereen op de grond woont. Want te weinig bevolkingsdichtheid voor de voorzieningen.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 18:48
Z___Z schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Omdat je in een appartement kan wonen op loopafstand van winkels, cafés, restaurants, bioscopen en theaters, wat vrijwel onmogelijk is als iedereen op de grond woont. Want te weinig bevolkingsdichtheid voor de voorzieningen.
Niet iedereen wil in een appartement wonen, leuk dat je overal heen kan lopen maar tenzij je hele sociale netwerk ook bij je in de buurt woont word het bijna onmogelijk om dat goed te onderhouden.
Je vrienden zouden maar parkeergeld moeten betalen om een keer te komen eten, nee dan nodig ik ze liever gewoon uit zodat ze gratis en gemakkelijk kunnen parkeren.

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Niet iedereen wil in een appartement wonen, leuk dat je overal heen kan lopen maar tenzij je hele sociale netwerk ook bij je in de buurt woont word het bijna onmogelijk om dat goed te onderhouden.
Je vrienden zouden maar parkeergeld moeten betalen om een keer te komen eten, nee dan nodig ik ze liever gewoon uit zodat ze gratis en gemakkelijk kunnen parkeren.
@gambieter vraagt waarom iemand een appartement zou kopen, nou daarom dus. Dat niet iedereen een appartement wil kopen is duidelijk.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Z___Z schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:53:
@gambieter vraagt waarom iemand een appartement zou kopen, nou daarom dus. Dat niet iedereen een appartement wil kopen is duidelijk.
Het ging mij er meer om dat er werd gesuggereerd dat mensen moeten beginnen met een appartement kopen, en pas later naar rijtjeshuis of beter gaan. Ik heb op kamers gewoond en mini-appartmentjes, en nooit meer...

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:43
Vinny1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:28:
https://www.nrc.nl/nieuws...te-gaan-verkopen-a4154463

Woningen worden minder aantrekkelijk als beleggingsobject. Pandjesbazen zien met de nieuwe belastingmaatregelen geen knaken meer in de huizenmarkt. Oftewel verkopen. Factor die weer voor aanzienlijk meer aanbod gaat zorgen. Ik zie de markt niet zo snel op slot gaan.
Investeerders weten altijd heel veel herrie te maken als ze in hun portemonnee geraakt worden, maar de soep wordt vast niet zo heet gegeten als ‘ie hier wordt opgediend. Vastgoed is niet een statiegeld fles die je zomaar weer inlevert.

Bovendien:
1) Dit doet de woningvoorraad niet(!) toenemen, als er al een effect is dat eerder een afname.
2) Dit gaat nog meer een rem zetten op nieuwbouw projecten, als het voor de projectontwikkelaar niet interessant is om ook huurbaas te spelen / er niet verkocht kan worden aan investeerders.
3) Huurders krijg je niet zomaar weg, dus de verschuiving zal maar heel langzaam gaan.

De kleine belegger was sowieso al van de markt gezien de huidige rente. De vraag is dus wat hier het voordeel van is.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-02 00:36
gambieter schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Het ging mij er meer om dat er werd gesuggereerd dat mensen moeten beginnen met een appartement kopen, en pas later naar rijtjeshuis of beter gaan. Ik heb op kamers gewoond en mini-appartmentjes, en nooit meer...
Grappig, ik heb sinds mei een woning gekocht en heb ontzettend heimwee naar mijn appartement.

Voorkeur i guess.

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:22
Interessante ontwikkeling in de buurt qua nieuwbouw. Verkoop van dit project loopt nauwelijks, om toch te kunnen starten gaan ze nu beginnen met de twee rijtjes die wel "goed" lopen qua verkoop. Misschien helpt de start bouw van dat deel wel met de verkoop van de rest.

Uit de mail: "Het is zover; de omgevingsvergunning voor de Kolk fase 3 is onherroepelijk! Met de omgevingsvergunning zijn we een stap dichter bij de realisatie van dit mooie nieuwbouwproject. De bouw van de Kolk fase 3 wordt in twee delen opgesplitst. In april dit jaar starten we met de bouw van deel A, bestaande uit bouwnummer 1 t/m 7 en 35 t/m 45. De bouw van de overige bouwnummers volgt later."
Het zijn ook belachelijke bedragen voor wat je krijgt in die wijk! Als je ziet wat je hypotheekkosten zijn.

• Z___Z
  • Niet online

Dit is net als het voorbeeld uit Alphen aan den Rijn het stoppen van het waterbed effect. Als je niet meer hoeft te overbieden, kan je voor dit geld in Rotterdam nu wel aan een huis komen, dus waarom zou je dan als Rotterdammer vertrekken naar Gouda?

Qua m2 prijs is Westergouwe zo'n beetje de duurste wijk van Gouda, maar qua ligging zeker niet ideaal (behalve dus als je dagelijks naar Rotterdam zou gaan). Dus als straks het nieuwe eraf is, dan is het vergelijkbaar met Goverwelle. Beiden aan de uiteinden van Gouda en beiden gescheiden door van het centrum door een volkswijk (Korte Akkeren/Oosterwei).

Just my 2 cents.

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-01 06:49
FrankoNL schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:04:
Grappig, ik heb sinds mei een woning gekocht en heb ontzettend heimwee naar mijn appartement.

Voorkeur i guess.
Waarom ben je verhuisd naar iets anders, en wat mis je aan je appartement?

Ik kan me voorstellen dat je specifieke zaken als de ligging mist, maar over het algemeen lijkt minder afhankelijkheid van anderen toch een betere positie.

• XOR
Kuusj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:54:
Dat gaat dus niet, en daarom trekt men wat meer richting Parkstad/Geleen etc. waar de prijzen voor dergelijke woningen nog op een normaal niveau liggen (200-250K voor een 2 kapper).
Wat is normaal? In de Randstad is een twee-onder-een-kap voor dat soort bedragen al sinds de vorige crisis niet realistisch meer. Daar betaal je voor een net huis in een rijtje regelmatig een half miljoen. Een instap-appartementje kan je op sommige plekken misschien net kopen voor 200k, op veel andere niet eens.

• XOR
md10 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:53:
Alles is relatief. Ik kocht in Amersfoort Vathorst een 180m2 2 onder 1 kapper voor 372000 VON met 340m2 grond in 2015/2016. No way dat 490K voor huisje van 135m2 een scherpe prijs is....
135 vierkante meter is geen huisje. Dat is prima voor een modaal gezin met meerdere kinderen. Met 180 vierkante meter zit je toch rap in het hogere segment. Zelfs als je uitgaat van een zeer conservatieve 3500 euro per vierkante meter zit je al ruim over de 6 ton.

Sowieso is het wel erg lastig om prijzen van vlak na de crisis te vergelijken met topprijzen bijna een decennium later. Dat gaat hoe dan ook mank.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Alles is relatief. Ik kocht in Amersfoort Vathorst een 180m2 2 onder 1 kapper voor 372000 VON met 340m2 grond in 2015/2016. No way dat 490K voor huisje van 135m2 een scherpe prijs is....
Joh :D.

Jouw woning zal nu waard zijn 800-900k, dat is dan redelijk in verhouding tot een tussenwoning van 500k.

[Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2023 08:09]

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-02 08:42
Lastig al die ontwikkelingen allemaal. Wij zitten te denken aan een verbouwing (echt groots met een architect) circa 40m2 erbij. 15 beneden en 25 boven.

Met de huidige prijzen echt giga duur. Maar in deze regio is verhuizen nog steeds duurder. (Om hetzelfde aantal m2 te krijgen op een goede plek). Castricum.

Kan me haast niet voorstellen dat mensen deze prijzen kunnen blijven betalen. Dus uiteindelijk moet er toch een vacuüm ontstaan? Want nieuwbouw zou er ook niet goedkoper op worden.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 12:09
Ik weet niet of die voorbij gekomen is:

"Kees de Kort waarschuwt voor beleid huizenmarkt: 'Ze hebben oogkleppen op!' | Big Five
YouTube: Kees de Kort waarschuwt voor beleid huizenmarkt: 'Ze hebben oogklepp...

Over het (faal)beleid vanaf o.a. 2010.

Kan je dit toelichten? Nu verwacht je dat iedereen een filmpje gaat kijken. Dit wordt ook wel een linkdrop genoemd

[Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2023 13:23]

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:20
meermarco schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:50:
Lastig al die ontwikkelingen allemaal. Wij zitten te denken aan een verbouwing (echt groots met een architect) circa 40m2 erbij. 15 beneden en 25 boven.

Met de huidige prijzen echt giga duur. Maar in deze regio is verhuizen nog steeds duurder. (Om hetzelfde aantal m2 te krijgen op een goede plek). Castricum.

Kan me haast niet voorstellen dat mensen deze prijzen kunnen blijven betalen. Dus uiteindelijk moet er toch een vacuüm ontstaan? Want nieuwbouw zou er ook niet goedkoper op worden.
Ik woon in Uitgeest en wij hebben ook gekeken naar Castricum omdat het gewoon een leukere plaats om te wonen dan Uitgeest. Maar inderdaad, de prijzen daar zijn bizar hoog voor een jaren 70 woning met een hoog energielabel. Daarom zijn we in Uitgeest gebleven omdat het aanbod beter was voor wat wij zochten. Voor een lagere prijs hebben we een woning gekocht uit 2014 ipv een oudere woning uit de jaren 70. Qua grootte maakte het geen flaus aus.
Het is vooral de krapte en inflatiecorrectie die veel mensen krijgen die de prijzen hoog houden. Toch zie ik een kentering op funda:

https://www.funda.nl/koop...901241-kalverkamplaan-10/
Deze staat bij ons in de buurt en staat voor 500K te koop al weken.

https://www.funda.nl/koop...r-van-roosmalenstraat-46/
Deze woning is groter, beter afgewerkt staat voor 459 te koop.

• meermarco
Klopt. Wordt wel wat goedkoper (minder duur). Heiloo is ook een fijne plaats. Ik sprak vrienden van verder weg (Almere, den bosch)
En ze zeggen allemaal. Als ik ooit verhuis, is het naar Castricum of Heiloo ivm strand en toch goede breikbaarheid. Uitgeest ook gekeken trouwens. Inderdaad meer huis voor je geld.

Maar een verbouwing van 250K tov 150K 4 jaar geleden doet wel pijn. Maar we denken als we hier sowieso nog 10 jaar gaan wonen, we het er wel uit halen qua comfort, en ook nog wel qua prijs.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:36
spijkerhoofd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:04:
[...]
Ik woon in Uitgeest en wij hebben ook gekeken naar Castricum omdat het gewoon een leukere plaats om te wonen dan Uitgeest. Maar inderdaad, de prijzen daar zijn bizar hoog voor een jaren 70 woning met een hoog energielabel. Daarom zijn we in Uitgeest gebleven omdat het aanbod beter was voor wat wij zochten. Voor een lagere prijs hebben we een woning gekocht uit 2014 ipv een oudere woning uit de jaren 70. Qua grootte maakte het geen flaus aus.

[...]

Het is vooral de krapte en inflatiecorrectie die veel mensen krijgen die de prijzen hoog houden. Toch zie ik een kentering op funda:

https://www.funda.nl/koop...901241-kalverkamplaan-10/
Deze staat bij ons in de buurt en staat voor 500K te koop al weken.

https://www.funda.nl/koop...r-van-roosmalenstraat-46/
Deze woning is groter, beter afgewerkt staat voor 459 te koop.
3100 per m2 vind je niet zo snel in de randstad voor een relatief nieuw huis tegenwoordig. Je vraag je dan af waar het addertje zit.

• meermarco
Midan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:51:
[...]

3100 per m2 vind je niet zo snel in de randstad voor een relatief nieuw huis tegenwoordig. Je vraag je dan af waar het addertje zit.
Haast? Scheiding? Maar inderdaad, je vraagt je wel af wat er 'mis' is.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-02 00:36
XOR schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 05:47:
[...]

Waarom ben je verhuisd naar iets anders, en wat mis je aan je appartement?

Ik kan me voorstellen dat je specifieke zaken als de ligging mist, maar over het algemeen lijkt minder afhankelijkheid van anderen toch een betere positie.
Huis van begin deze eeuw aangekocht op de top, dus ook zonder de welbekende ontbindende voorwaarden. Achteraf toch een paar dingen tegengekomen. Daarnaast ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor al het onderhoud etc.

Bij mijn appartement (uit dezelfde tijd ongeveer kwa bouwjaar) hadden we een goede vve met een betrouwbare beheerder. Ja, je betaalt dan wel vve maar het gaf me wel veel meer rust en zekerheid.

• spijkerhoofd
[...]

Wij hebben onze woning gekocht voor 500K, dat is met de rente van mei 3% ongeveer gewoon normale prijzen, net zoals de 460K ook gewoon normale prijzen zijn nu. Uitgeest is niet echt randstad meer, maar op het randje...
[...]

De gemiddelde woningprijzen zijn in die periode met ongeveer ¾ gestegen. Dus als jouw woning de gemiddelde prijsstijging volgt, dan zou die zonder verdere afwerking op dit moment zo'n 650k doen. Maar waarschijnlijk heb je er ook wel wat in gestopt aan noodzakelijke afwerking (sanitair, keuken, vloer/wand/plafondafwerking, tuininrichting etc.) zodat je afgewerkte woning wel richting de 8 ton gaat.

Kleine (135 m²) tweekappers in Vathorst komen op Funda overigens voor prijzen die rond de 6 ton beginnen. Dus als je een nieuwbouw tweekapper, voldoend aan de hedendaagse normen, voor minder dan 5 ton kunt kopen, dan vind ik dat best schappelijk.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:36
Midan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:12:
https://www.funda.nl/koop...uis-42930536-spiering-58/
https://www.funda.nl/koop...48605-palissanderhout-28/

Deze huizen zijn relatief snel (voor deze tijd) verkocht. Wat maakt deze huizen aantrekkelijker dan de tientallen andere moderne huizen die in de wijk te koop staan?

Toch het feit dat ze volledig gasloos zijn? Er zijn ook andere gasloze huizen die al een tijdje staan:

https://www.funda.nl/koop...is-42992814-honingbij-57/
https://www.funda.nl/koop...huis-42923911-grondel-20/
Inmiddels is het huis met 155 per maand huurkosten warmtepomp en zonnepanelen ook verkocht. Echt benieuwd naar de transactieprijs.

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-01 13:39
[...]

Het addertje is waarschijnlijk de nabijgelegen N203. Deze woning ligt toevallig aan de "goede" kant van dit wijkje. De achterburen hebben de N203 zo ongeveer in hun voortuin liggen.

Edit: En dan vergeet ik nog de spoorlijn, die zich exact op dit punt splitst richting Amsterdam en Haarlem. Inclusief extra veel treinen, want goederentreinen vanaf Hoogovens/Tata Steel rangeren in Uitgeest.

[Voor 19% gewijzigd door kgl op 20-01-2023 16:12]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57
kgl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Het addertje is waarschijnlijk de nabijgelegen N203. Deze woning ligt toevallig aan de "goede" kant van dit wijkje. De achterburen hebben de N203 zo ongeveer in hun voortuin liggen.

Edit: En dan vergeet ik nog de spoorlijn, die zich exact op dit punt splitst richting Amsterdam en Haarlem. Inclusief extra veel treinen, want goederentreinen vanaf Hoogovens/Tata Steel rangeren in Uitgeest.
Klinkt als een leuke casus voor de geluidsbelasting op de gevel :+

Nee, merp!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-01 13:39
PauseBreak schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Klinkt als een leuke casus voor de geluidsbelasting op de gevel :+
Oh zeker. Dit is ook onder/net naast de aanvliegroute voor de polderbaan namelijk. Maar dat geldt voor heel Uitgeest.
kgl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Die andere woning uit de post ligt zo te zien ook dicht bij het spoor. Wel iets verder van de N203, maar niet zo veel verder dat dat het verschil tussen 3k en 4k per m² zou verklaren, lijkt mij.

Misschien zit het hem in de onzekerheid over het veldje tegenover de woning?
https://api1.ibabs.eu/pub...oordholland&id=1100250943

Al denk ik dat ook als dat bebouwd wordt, je daar toch veel vrijer en prettiger woont dan in die duurdere woning.

• spijkerhoofd
kgl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Oh zeker. Dit is ook onder/net naast de aanvliegroute voor de polderbaan namelijk. Maar dat geldt voor heel Uitgeest.
Het is afhankelijk waar je woont of je ze recht onder je hebt vliegen of niet. Sommige straten hebben echt last andere merk je er weinig van. Overigens heeft volgens mij Heiloo ook last van de polderbaan.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-02 09:58
Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Ik woon nu in derde appartement en zou niet anders willen. Midden in de stad, alles aan winkels en horeca bij de hand, snel bij treinstation. Ideaal voor iemand met een hekel aan een tuin. In tegenstelling tot wat andere mensen vinden zie ik de VvE vooral als iets positiefs (ben een technische kluns en kan dus geen onderhoud zelf doen) en als vrienden komen eten parkeren ze op grote parkeerplaats of in parkeergarage voor 7 cent per uur met de bezoekerspas. Maar goed, ik heb idd ook vrienden die het heerlijk vinden om hier op bezoek te komen maar er niet aan moeten denken ergens te wonen zonder een tuin te hebben

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
DutchChelsea schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:10:
[...]

Ik woon nu in derde appartement en zou niet anders willen. Midden in de stad, alles aan winkels en horeca bij de hand, snel bij treinstation. Ideaal voor iemand met een hekel aan een tuin. In tegenstelling tot wat andere mensen vinden zie ik de VvE vooral als iets positiefs (ben een technische kluns en kan dus geen onderhoud zelf doen) en als vrienden komen eten parkeren ze op grote parkeerplaats of in parkeergarage voor 7 cent per uur met de bezoekerspas. Maar goed, ik heb idd ook vrienden die het heerlijk vinden om hier op bezoek te komen maar er niet aan moeten denken ergens te wonen zonder een tuin te hebben
In de zomer vind ik het echt heerlijk om in de tuin te zitten, maar als ik eerlijk ben is dat misschien maar 2 maanden in het jaar. De rest van het jaar wordt er niet naar omgekeken. Als ik naar de gemiddelde tuin kijk krijg ik ook niet echt het idee dat de rest er wel veel mee doet- veel kunstgras en tegels. Maar je hebt natuurlijk ook wijken net buiten het centrum waar je de best of both worlds kunt krijgen (voor een prijskaartje) of een groot balkon.

OT: lagarde heeft eergisteren nog eens goed benadrukt dat de inflatie nog steeds veel te hoog is en dat ze de rente blijven ophogen tot de inflatie zakt naar de 2%. De beurs heeft er sterk op gereageerd, die begonnen al te denken/hopen dat de rente stabiliseert.
Strijpje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:37:
[...]

In de zomer vind ik het echt heerlijk om in de tuin te zitten, maar als ik eerlijk ben is dat misschien maar 2 maanden in het jaar. De rest van het jaar wordt er niet naar omgekeken. Als ik naar de gemiddelde tuin kijk krijg ik ook niet echt het idee dat de rest er wel veel mee doet- veel kunstgras en tegels. Maar je hebt natuurlijk ook wijken net buiten het centrum waar je de best of both worlds kunt krijgen (voor een prijskaartje) of een groot balkon.
Ik heb ook het idee dat er best veel mensen zijn die per se een tuin willen, maar dan niet zozeer voor de tuin zelf maar bijvoorbeeld omdat ze daar graag in willen barbecueën. Terwijl ze in de praktijk dan iets van vijf keer per jaar gaan barbecueën en je je afvraagt of het dat nou ook waard is. Dan heb je inderdaad soms een stuk grond met tegels/kunstgras waar bijna niets mee gebeurt, alleen maar voor die heilige mogelijkheid van het kunnen barbecueën.

In zo'n situatie zou je volgens mij vaak beter uit zijn met een appartement met fatsoenlijk balkon met daarbij bijvoorbeeld een gezamenlijk dakterras of binnentuin waar je kunt barbecueën.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:11
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Ik heb ook het idee dat er best veel mensen zijn die per se een tuin willen, maar dan niet zozeer voor de tuin zelf maar bijvoorbeeld omdat ze daar graag in willen barbecueën. Terwijl ze in de praktijk dan iets van vijf keer per jaar gaan barbecueën en je je afvraagt of het dat nou ook waard is. Dan heb je inderdaad soms een stuk grond met tegels/kunstgras waar bijna niets mee gebeurt, alleen maar voor die heilige mogelijkheid van het kunnen barbecueën.

In zo'n situatie zou je volgens mij vaak beter uit zijn met een appartement met fatsoenlijk balkon met daarbij bijvoorbeeld een gezamenlijk dakterras of binnentuin waar je kunt barbecueën.
Maar waar je dan weer rekening moet houden is de rest die ook op die mooie zonnige dag wil barbecueen. We kopen b.v. ook massaal een grote auto omdat we een paar weken met de caravan op pad willen. Daar kun je wat van vinden, maar is iets dat gewoon in de aard van het beestje zit en wat je niet gaat veranderen.

Kort gezegd mensen vinden mensen het dus belangrijk genoeg om daarop een koop te baseren.

[removed]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 19:50
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Maar wat doe je anders met een tuin?
Buiten boeken lezen (hooguit 1 uurtje per dag op een hele mooie zomerdag)
Moestuin of planten, nah

Alleen als vrienden komen voor BBQ of als de kinderen even buiten willen spelen (maar die spelen liever in pleintje ervoor met speeltoestellen).

Ik heb ook geen probleem mee als mijn tuin 2x kleiner was, had wel meer privacy in tuin gewild.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
Wat een beetje vergeten wordt in deze tuinen-discussie, is dat de tuin vaak een afgeleide is van andere wooneisen.

Niemand boven, onder, naast je -> vrijstaand; dus een tuin

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 19:50
jeroenkb schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:29:
Wat een beetje vergeten wordt in deze tuinen-discussie, is dat de tuin vaak een afgeleide is van andere wooneisen.

Jep, in mijn studententijd gewoond naast mensen (volwassenen met kinderen) die enorm veel herrie maakten. Toen vond ik het ook niet erg (kon ook niks anders krijgen/betalen, maar zou ik nu echt niet meer willen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:24

Ga je wel even voorbij aan alle rijtjeswoningen die ook nog bestaan.

En heb er in eentje gewoond met een "tuin". 3*4.5m.

[Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 21-01-2023 09:47]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Caelorum schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Ga je wel even voorbij aan alle rijtjeswoningen die ook nog bestaan.

En heb er in eentje gewoond met een "tuin". 3*4.5m.
Ik had in ons appartement (1 hoog) meer privacy dan in onze rijwoning met 250m2 kavel. Dat appartement voelde daardoor wat rustiger. Maar met kinderen niet te doen natuurlijk en ook geen behoefte meer aan om midden in het centrum te zitten.

[Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2023 09:53]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

Dat is wel een hele belangrijke inderdaad. Een stukje eigen grond geeft je ook meer rust in de woning. Minder last van buren en/of passanten.

Wat betreft het buiten zitten volstaat een groot balkon ook wel. De barbecue kun je eventueel best vervangen voor een elektrische grillplaat. Maar dan zit je nog in een appartement met aan 4 kanten buren. Met als iedereen zo'n ruim balkon heeft met plek voor een paar vrienden en elektrische grillplaat elke mooie zomeravond het geluid van een "balkon barbecue", omdat natuurlijk niet iedere bewoner van het complex op dezelfde dag zijn vrienden uitnodigt.

En ook binnenshuis hoor je bijna altijd wel leefgeluiden van buren. Het hele jaar door. Hoe minder directe buren je hebt, hoe minder last van leefgeluiden.
Met daarbij direct een belangrijke kanttekening. Als je in een complex woont met koop-appartementen die op basis van het aantal kamers niet geschikt zijn voor huishoudens met kinderen, kan het zomaar zijn dat je in je appartement minder last van leefgeluiden hebt dan iemand die in een 2/1kap woning woont met een jong gezin met meerdere kinderen in de aangrenzende woning.
Kinderen maken doorgaans veel geluid. Een werkende zonder kinderen maakt meestal juist niet zoveel geluid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

kx22 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Maar wat doe je anders met een tuin?
Buiten boeken lezen (hooguit 1 uurtje per dag op een hele mooie zomerdag)
Moestuin of planten, nah

Alleen als vrienden komen voor BBQ of als de kinderen even buiten willen spelen (maar die spelen liever in pleintje ervoor met speeltoestellen).

Ik heb ook geen probleem mee als mijn tuin 2x kleiner was, had wel meer privacy in tuin gewild.
Ik ben vrij vaak in de tuin te vinden, van voorjaar tot najaar. Daarnaast is er de dynamiek van de seizoenen die je in een groene tuin ook van binnenuit meemaakt. En waarvan je het hele jaar kunt genieten. Zelfs in het huidige 'slapende' seizoen is er nog van alles te beleven aan vogels, bollen en knoppen die langzaam weer tot leven komen etc.

Maar dat zijn zaken die je in een tegeltuin uiteraard niet of nauwelijks hebt.
Ivow85 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:51:
[...]
En ook binnenshuis hoor je bijna altijd wel leefgeluiden van buren. Het hele jaar door. Hoe minder directe buren je hebt, hoe minder last van leefgeluiden.
Dat hangt meer af van de bouwkwaliteit dan van het soort woning.

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02 23:31
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Ik ben vrij vaak in de tuin te vinden, van voorjaar tot najaar. Daarnaast is er de dynamiek van de seizoenen die je in een groene tuin ook van binnenuit meemaakt. En waarvan je het hele jaar kunt genieten. Zelfs in het huidige 'slapende' seizoen is er nog van alles te beleven aan vogels, bollen en knoppen die langzaam weer tot leven komen etc.

Op moment van spreken geniet ik van de vogelgeluiden en de vogels die in onze tuin nu aan het eten zijn van de zaadjes e.d. wat er allemaal aan de boom hier hangt.
Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Ik had in ons appartement (1 hoog) meer privacy dan in onze rijwoning met 250m2 kavel. Dat appartement voelde daardoor wat rustiger. Maar met kinderen niet te doen natuurlijk en ook geen behoefte meer aan om midden in het centrum te zitten.
Ik denk ook dat je in/nabij het stadscentrum vaak meer privacy en rust hebt in een modern appartement dan in een rijtjeshuis stadsvilla met postzegeltuin. Uiteraard moet je dan geen bagger-bouwkwaliteit hebben, maar moet er wel fatsoenlijk worden gebouwd.

• Shadowhawk00
P.K. schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Investeerders weten altijd heel veel herrie te maken als ze in hun portemonnee geraakt worden, maar de soep wordt vast niet zo heet gegeten als ‘ie hier wordt opgediend. Vastgoed is niet een statiegeld fles die je zomaar weer inlevert.

Bovendien:
1) Dit doet de woningvoorraad niet(!) toenemen, als er al een effect is dat eerder een afname.
2) Dit gaat nog meer een rem zetten op nieuwbouw projecten, als het voor de projectontwikkelaar niet interessant is om ook huurbaas te spelen / er niet verkocht kan worden aan investeerders.
3) Huurders krijg je niet zomaar weg, dus de verschuiving zal maar heel langzaam gaan.

De kleine belegger was sowieso al van de markt gezien de huidige rente. De vraag is dus wat hier het voordeel van is.
Vooral het effect dat er minder bouw gerealiseerd gaat worden is zorgwekkend, We zitten nu al met een tekort, mensen blijven samen wonen omdat ze moeten, tijdelijke container woningen voor zorgmedewerkers omdat ze niet in de buurt van hun werk kunnen wonen. Dat gaat alleen maar erger worden met deze regels.
Het kabinet denkt weer eens niet verder dan 1 jaar, dus de volgende huizencrisis kunnen we alweer voorspellen over een jaar of 3-4

• spijkerhoofd
[...]

Ik heb het zelfde, ik wilde een grote tuin omdat ik juist heel veel planten, bloemen en kleine boompjes wil hebben. De vorige bewoners hebben er met kunstgras en veel tegels een afschuwelijke tuin(eigen smaak) van gemaakt, een van de dingen die ik in September al gedaan heb ik het kunstgras eruit en veel zand al weggeschept zodat ik in het voorjaar daar een border kan plaatsen, aarde kan gooien en een mooie vlinderstruik met kleine bloemenplanten er omheen. Ik ga aan de zijkanten ook borders maken voor kleine planten en bloemperken. Ik vind in de tuin werken heerlijk! Mijn vriendin vind het niet leuk trouwens. Overigens met BBQen, ik ben zelf iemand die in de winter als het droog is de BBQ aanzet voor een stuk vlees langzaam te garen in mijn green egg. Lekker winters biertje erbij of als er vrienden zijn warme gluwwijn en we hebben heel gezellig buiten hoor!

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Vooral het effect dat er minder bouw gerealiseerd gaat worden is zorgwekkend, We zitten nu al met een tekort, mensen blijven samen wonen omdat ze moeten, tijdelijke container woningen voor zorgmedewerkers omdat ze niet in de buurt van hun werk kunnen wonen. Dat gaat alleen maar erger worden met deze regels.
Het kabinet denkt weer eens niet verder dan 1 jaar, dus de volgende huizencrisis kunnen we alweer voorspellen over een jaar of 3-4
De huidige huizencrisis gaat dus niet weg. Juist nu zouden we moeten sturen in zowel landelijk als lokaal niveau. Want als de landelijke overheid geld geeft aan gemeentes om de grondprijs te laten zakken zodat er goedkoper gebouwd kan worden kunnen we gewoon doorgaan met bouwen. En kunnen starters makkelijker een nieuwbouwwoning kopen. Maar zowel de gemeentes, provincies als de landelijke overheid moeten wel met een visie komen waar vooral Rutte een probleem mee heeft.

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:16:
[...]

De huidige huizencrisis gaat dus niet weg. Juist nu zouden we moeten sturen in zowel landelijk als lokaal niveau. Want als de landelijke overheid geld geeft aan gemeentes om de grondprijs te laten zakken zodat er goedkoper gebouwd kan worden kunnen we gewoon doorgaan met bouwen. En kunnen starters makkelijker een nieuwbouwwoning kopen. Maar zowel de gemeentes, provincies als de landelijke overheid moeten wel met een visie komen waar vooral Rutte een probleem mee heeft.
Dit is niet een probleem met het kabinet alleen maar eigenlijk met de gehele semi-overheid. Het lijkt wel of dat daar alleen maar hokjesgeest heerst waardoor dingen inefficient en duur gedaan worden of gewoon niet.

Je moet nu inderdaad zorgen dat er gebouwd kan blijven worden, en alle plannen waar ze nu mee aankomen zouden gewoon 4 jaar terug ingevoerd moeten zijn geweest. Het is eigenlijk altijd precies wat je niet zou moeten doen wat de overheid doet.

De overheid zou structureel zorgtaken weer naar de rijksoverheid moeten trekken zodat dingen efficienter kunnen en waardoor de gemeenten wat meer ruimte krijgen in hun budgetten. Waarom moet bijvoorbeeld elke gemeente zelf een eigen website hebben? En waarom moet dat bij een extern bedrijf liggen? Waarom niet gewoon 1 overheids organisatie die voor alle gemeentes dit regeld met eigen servers en eigen personeel geen dure inhuur. Maar goed dat is maar 1 van de vele voorbeelden waar het veel efficienter zou kunnen.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb het zelfde, ik wilde een grote tuin omdat ik juist heel veel planten, bloemen en kleine boompjes wil hebben. De vorige bewoners hebben er met kunstgras en veel tegels een afschuwelijke tuin(eigen smaak) van gemaakt, een van de dingen die ik in September al gedaan heb ik het kunstgras eruit en veel zand al weggeschept zodat ik in het voorjaar daar een border kan plaatsen, aarde kan gooien en een mooie vlinderstruik met kleine bloemenplanten er omheen. Ik ga aan de zijkanten ook borders maken voor kleine planten en bloemperken. Ik vind in de tuin werken heerlijk!
Het was overigens niet mijn bedoeling om een discussie te krijgen over wat goed of fout is of wat je met een tuin zou 'mogen' doen. Het ging mij er meer om dat het 'jammer' is als iemand die niet van tuinieren houdt, en die bij wijze van spreken de tuin alleen gebruikt om een paar keer per jaar te barbecueën, eigenlijk toch automatisch bij een eengezinswoning uitkomt. Deels omdat er geen alternatieven zijn, deels omdat niet aan alternatieven wordt gedacht of die vaak bij voorbaat worden afgeschoten.

Je zou volgens mij als ontwikkelaar daar ook in je bouwplannen meer rekening mee kunnen houden. Je ziet bijvoorbeeld wel regelmatig dat er bij een groep woningen een gezamenlijk speeltuintje is. Omdat dat de kinderen ook meer te bieden heeft dan iedereen een eigen schommel in de tuin. Dat zou je volgens mij prima door kunnen trekken naar gezamenlijke barbecueplekken, waar je dan gewoon goede barbecues en tafels kunt hebben in plaats van dat iedereen zijn eigen spullen koopt. Uiteraard wel met voldoende capaciteit. Dat kan ook juist wel handig zijn als je met grotere groep wilt barbecueën en je anders in je eigen tuin toch wat moet improviseren.

Als je daarbij dan bij je eigen woning een fatsoenlijk ruim terras hebt, en een fatsoenlijke geluidswering met de buren, dan is volgens mij bij veel mensen al aan de grootste wensen voldaan. En zou je dus net zo goed (of misschien wel beter) in een appartement met goede gezamenlijke voorzieningen kunnen wonen.

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Het was overigens niet mijn bedoeling om een discussie te krijgen over wat goed of fout is of wat je met een tuin zou 'mogen' doen. Het ging mij er meer om dat het 'jammer' is als iemand die niet van tuinieren houdt, en die bij wijze van spreken de tuin alleen gebruikt om een paar keer per jaar te barbecueën, eigenlijk toch automatisch bij een eengezinswoning uitkomt. Deels omdat er geen alternatieven zijn, deels omdat niet aan alternatieven wordt gedacht of die vaak bij voorbaat worden afgeschoten.

Je zou volgens mij als ontwikkelaar daar ook in je bouwplannen meer rekening mee kunnen houden. Je ziet bijvoorbeeld wel regelmatig dat er bij een groep woningen een gezamenlijk speeltuintje is. Omdat dat de kinderen ook meer te bieden heeft dan iedereen een eigen schommel in de tuin. Dat zou je volgens mij prima door kunnen trekken naar gezamenlijke barbecueplekken, waar je dan gewoon goede barbecues en tafels kunt hebben in plaats van dat iedereen zijn eigen spullen koopt. Uiteraard wel met voldoende capaciteit. Dat kan ook juist wel handig zijn als je met grotere groep wilt barbecueën en je anders in je eigen tuin toch wat moet improviseren.

Als je daarbij dan bij je eigen woning een fatsoenlijk ruim terras hebt, en een fatsoenlijke geluidswering met de buren, dan is volgens mij bij veel mensen al aan de grootste wensen voldaan. En zou je dus net zo goed (of misschien wel beter) in een appartement met goede gezamenlijke voorzieningen kunnen wonen.
Je hebt op dat punt gelijk dat zeker als mensen alleen maar soms willen BBQen het misschien efficienter en beter is om dat met een groep woningen te delen. Alleen kom je dan vaak weer uit op het probleem dat mensen niet altijd even sociaal zijn. Dit soort dingen werkt alleen als eigenlijk de hele groep die er gebruik van maakt ook dezelfde normen heeft qua onderhoud/schoonhouden van deze faciliteiten. Dit zijn tevens vaak ook de grootste pijnpunten in een VVE.
Ja in theorie is wat jij beschrijft het beste als je niet van tuinieren houd klein complex met een algemene plek waar iedereen gebruik van kan maken en waar je samen zorg voor draagt, helaas zijn we al mensen vaak toch te egoistisch daarvoor. Als dit idee namelijk zou werken dan zou communisme ook de perfecte bestuursvorm zijn ( is het in theorie ook maar de praktijk is helaas anders )
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Je hebt op dat punt gelijk dat zeker als mensen alleen maar soms willen BBQen het misschien efficienter en beter is om dat met een groep woningen te delen. Alleen kom je dan vaak weer uit op het probleem dat mensen niet altijd even sociaal zijn. Dit soort dingen werkt alleen als eigenlijk de hele groep die er gebruik van maakt ook dezelfde normen heeft qua onderhoud/schoonhouden van deze faciliteiten. Dit zijn tevens vaak ook de grootste pijnpunten in een VVE.
Ja in theorie is wat jij beschrijft het beste als je niet van tuinieren houd klein complex met een algemene plek waar iedereen gebruik van kan maken en waar je samen zorg voor draagt, helaas zijn we al mensen vaak toch te egoistisch daarvoor. Als dit idee namelijk zou werken dan zou communisme ook de perfecte bestuursvorm zijn ( is het in theorie ook maar de praktijk is helaas anders )
Het is zeker een punt dat de groep waarvoor je zulke faciliteiten maakt niet te groot moet zijn. Er zijn mooie sociologische onderzoeken over het verband tussen de groepsgrootte en het 'verantwoordelijkheidsgevoel'. (Waarbij uiteraard ook nog wat andere factoren komen kijken, denk bijvoorbeeld maar aan het verschil koop/huur.) Dit is (in Nederland) daarom ook niet iets wat je voor een hele wijk moet doen, maar eerder per gebouw.

Maar er zijn een hoop gebouwen die nu ook al bepaalde gezamenlijke faciliteiten hebben, waarbij het niet mis gaat. Zoals bijvoorbeeld fitnessruimtes of een gezamenlijk zwembad.

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Dit is niet een probleem met het kabinet alleen maar eigenlijk met de gehele semi-overheid. Het lijkt wel of dat daar alleen maar hokjesgeest heerst waardoor dingen inefficient en duur gedaan worden of gewoon niet.

Je moet nu inderdaad zorgen dat er gebouwd kan blijven worden, en alle plannen waar ze nu mee aankomen zouden gewoon 4 jaar terug ingevoerd moeten zijn geweest. Het is eigenlijk altijd precies wat je niet zou moeten doen wat de overheid doet.

De overheid zou structureel zorgtaken weer naar de rijksoverheid moeten trekken zodat dingen efficienter kunnen en waardoor de gemeenten wat meer ruimte krijgen in hun budgetten. Waarom moet bijvoorbeeld elke gemeente zelf een eigen website hebben? En waarom moet dat bij een extern bedrijf liggen? Waarom niet gewoon 1 overheids organisatie die voor alle gemeentes dit regeld met eigen servers en eigen personeel geen dure inhuur. Maar goed dat is maar 1 van de vele voorbeelden waar het veel efficienter zou kunnen.
Helemaal gelijk! Vooral met de zorgtaken merk je de verschillen tussen de rijkere gemeentes en de armlastige gemeentes. Rijkere gemeentes hebben minder bijstandsgerechtigden, minder sociale issues, minder mensen die bepaalde zorg nodig hebben, en minder jeugdzorg nodig. Daarom kunnen minder belasting vragen en kunnen ze vaak de wijken woonbaarder houden door bijvoorbeeld meer groenvoorziening.

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Wat wel vaak is met tuinen in zowel stenen als met veel beplanting is dat beide goed gebruikt worden door de kinderen van de bewoners. Daarom is inderdaad het niet perse goed of slecht.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Wat wel vaak is met tuinen in zowel stenen als met veel beplanting is dat beide goed gebruikt worden door de kinderen van de bewoners. Daarom is inderdaad het niet perse goed of slecht.
Zeker, ik wil hier ook juist geen goed of slecht stickertje op plakken. Maar ik denk wel dat er een groep mensen is die je op zo'n manier meer keus kunt geven.

Zo heb je ook steeds vaker dat er woningen bovenop een parkeergarage (of soms ook op winkels) worden gebouwd, wat een prima oplossing is. (Bij de hedendaagse versie dan, bij de jaren '80 versie is het niet altijd even geslaagd...) Als je door zo'n buurtje loopt, dan merk je soms helemaal niet dat het op een parkeergarage gebouwd is. Met normale wandel-/fietsstraten, vaak ook gras en beplanting etc. Zo geeft je zo'n ruimte een dubbele bestemming en kan het intensiever worden gebruikt.

Ik denk dat het ook goed zou zijn als er veel meer in zulke dubbele functies gedacht wordt. In mogelijkheden in plaats van in bezwaren.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Inderdaad onderschat ook de 4 seizoenen niet, wij kochten onze woning in de winter en in het voorjaar kwamen er overal rozen enzo tevoorschijn. Had vroeger nooit de rust om naar een tuin te kijken maar tegenwoordig kan ik er best van genieten.

Enige nadeel is het onderhoud (als je geen groene vingers hebt zoals ik). Al wil ik op den een cursus volgen en goed gereedschap aanschaffen om het zelf te doen :), zodra de kinderen wat ouder zijn :+

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Het is zeker een punt dat de groep waarvoor je zulke faciliteiten maakt niet te groot moet zijn. Er zijn mooie sociologische onderzoeken over het verband tussen de groepsgrootte en het 'verantwoordelijkheidsgevoel'. (Waarbij uiteraard ook nog wat andere factoren komen kijken, denk bijvoorbeeld maar aan het verschil koop/huur.) Dit is (in Nederland) daarom ook niet iets wat je voor een hele wijk moet doen, maar eerder per gebouw.

Maar er zijn een hoop gebouwen die nu ook al bepaalde gezamenlijke faciliteiten hebben, waarbij het niet mis gaat. Zoals bijvoorbeeld fitnessruimtes of een gezamenlijk zwembad.
Of je moet de groep zo groot maken dat je samen voor een kleine bijdrage het onderhoud kan uitbesteden. Als de groep groot wordt heb je misschien ook weer een bestuur nodig, die je met de groep kan kiezen.
Ohja dat bestaat al, dan heet je tuin opeens park en het bestuur heet opeens gemeente en de kleine bijdrage die iedereen doet heet dan belasting :+

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Of je moet de groep zo groot maken dat je samen voor een kleine bijdrage het onderhoud kan uitbesteden. Als de groep groot wordt heb je misschien ook weer een bestuur nodig, die je met de groep kan kiezen.
Ohja dat bestaat al, dan heet je tuin opeens park en het bestuur heet opeens gemeente en de kleine bijdrage die iedereen doet heet dan belasting :+
Dat is leuk maar daar zit ook niet iedereen op te wachten, bovendien is het in de zomer dan weer zo druk dat je niet eens rustig kan BBQen.
Hoe groter de groep hoe minder verantwoordelijk en betrokken mensen zich voelen. Als jij een binnentuin met 10 andere gezinnen deelt laat je minder snel troep achter dan dat je een park met 100 gezinnen deelt.

Er zijn gewoon heel veel wensen op het gebied van wonen, sommig willen geen tuin andere juist wel. En het ligt ook heel erg aan waar je in nederland woont en wat je levensfase is, Als je kinderen hebt kan een rustige buurt en een tuintje en een school waar ze genoeg leerkrachten hebben veel belangrijker zijn dan dicht bij de kroeg wonen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:43

Een rijtjeshuis heeft ook een tuin. ;-)
Enige reden dat ik voor een tuin heb gekozen is een eigen schuur en auto bij huis, de tuin zelf heb ik een gruwelijk hekel aan en die is hier ook "onderhoudsvrij".
Gewoon heerlijk auto bij huis dan een openbaar parkeerplaats of aan straat moeten zetten.

Even sleutelen aan de auto of in de toekomst een EV bij huis opladen behoort dan allemaal tot de mogelijkheden, en de warmtepomp staat hier ook in de tuin.

Veel mensen willen wel een tuin maar niet de onderhoud.

[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2023 13:41]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dat is leuk maar daar zit ook niet iedereen op te wachten, bovendien is het in de zomer dan weer zo druk dat je niet eens rustig kan BBQen.
Hoe groter de groep hoe minder verantwoordelijk en betrokken mensen zich voelen. Als jij een binnentuin met 10 andere gezinnen deelt laat je minder snel troep achter dan dat je een park met 100 gezinnen deelt.

Er zijn gewoon heel veel wensen op het gebied van wonen, sommig willen geen tuin andere juist wel. En het ligt ook heel erg aan waar je in nederland woont en wat je levensfase is, Als je kinderen hebt kan een rustige buurt en een tuintje en een school waar ze genoeg leerkrachten hebben veel belangrijker zijn dan dicht bij de kroeg wonen.
Dat klopt, maar dan zijn er te weinig parken (zoals in Rotterdam dus).
Maar je ziet wel in de grote parken dat er in de zomer veel wordt ge BBQ’d, dus de vraag is er wel.

Overigens is er tussen privé tuin en gemeente park nog wel wat tussenvormen mogelijk. Een VVE tuin of de gezamenlijke tuin van die 10 gezinnen die je noemt. Maar ik zou liever een tuin delen in een VVE van 100 appartementen dan een met 10. Een kleine groep zorgt altijd voor gezeik en een groep van 100 is zo groot dat je het opruimen wel kan uitbesteden. 1 FTE conciërge voor 3k/maand is maar 30 euro per huis bijvoorbeeld.
Z___Z schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Dan heb je dus juist dat mensen zich niet verantwoordelijk voelen. En de boel de vernieling in draait.
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Een rijtjeshuis heeft ook een tuin. ;-)
Enige reden dat ik voor een tuin heb gekozen is een eigen schuur en auto bij huis, de tuin zelf heb ik een gruwelijk hekel aan en die is hier ook "onderhoudsvrij".
Gewoon heerlijk auto bij huis dan een openbaar parkeerplaats of aan straat moeten zetten.

Even sleutelen aan de auto of in de toekomst een EV bij huis opladen behoort dan allemaal tot de mogelijkheden, en de warmtepomp staat hier ook in de tuin.

Veel mensen willen wel een tuin maar niet de onderhoud.
Volgens mij wil je ook helemaal geen tuin, als ik dat zo lees. Je wilt een privé parkeerplaats en een plek om aan de auto te sleutelen. En een plek voor de warmtepomp.

Die wensen vertalen zich bij jou naar een eengezinswoning, waar dan noodgedwongen, naast die zaken, ook nog een tuin zit.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-02 09:58
Ivow85 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Dat is wel een hele belangrijke inderdaad. Een stukje eigen grond geeft je ook meer rust in de woning. Minder last van buren en/of passanten.

Wat betreft het buiten zitten volstaat een groot balkon ook wel. De barbecue kun je eventueel best vervangen voor een elektrische grillplaat. Maar dan zit je nog in een appartement met aan 4 kanten buren. Met als iedereen zo'n ruim balkon heeft met plek voor een paar vrienden en elektrische grillplaat elke mooie zomeravond het geluid van een "balkon barbecue", omdat natuurlijk niet iedere bewoner van het complex op dezelfde dag zijn vrienden uitnodigt.

Met daarbij direct een belangrijke kanttekening. Als je in een complex woont met koop-appartementen die op basis van het aantal kamers niet geschikt zijn voor huishoudens met kinderen, kan het zomaar zijn dat je in je appartement minder last van leefgeluiden hebt dan iemand die in een 2/1kap woning woont met een jong gezin met meerdere kinderen in de aangrenzende woning.
Kinderen maken doorgaans veel geluid. Een werkende zonder kinderen maakt meestal juist niet zoveel geluid.
Dat laatste is een goede toevoeging: ik woon in complex met stellen of alleenstaanden en niemand heeft kinderen die in huis wonen. Dat scheelt ontegenzeggelijk. Desondanks hoor ik wel wat contactgeluiden van mijn buurman, die allesbehalve asociaal is maar schuivende stoelen et cetera niet kan maskeren. En qua geen tuin: we hebben een behoorlijk groot balkon/terras (37 m2) op het zuiden, vind ik veel fijner dan een arbeidsintensieve tuin

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:43
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Volgens mij wil je ook helemaal geen tuin, als ik dat zo lees. Je wilt een privé parkeerplaats garage/carport en een plek om aan de auto te sleutelen. En een plek voor de warmtepomp.

Die wensen vertalen zich bij jou naar een eengezinswoning, waar dan noodgedwongen, naast die zaken, ook nog een tuin zit.
Dat klopt die tuin zit erbij helaas, maar gelukkig is die maar klein.
(En gelukkig geen VVE ook daar op gelet).

Anders mocht het van mij wel een appartement zijn.

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2023 17:39]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:14
Nibud: huishoudens gaan erop vooruit, maar 2023 wordt jaar van herstel

"Wat we zien is dat mensen meer overhouden in de portemonnee", zegt Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud. De organisatie rekende voor 117 soorten huishoudens uit of ze er dit jaar op voor- of achteruitgaan. In de meeste gevallen komt er een plus uit de berekening, variërend van 0,5 procent tot ruim 8 procent.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:19
Dhr. Satoshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:14:
Hier de afgelopen week alweer 3 woningen van de circa 87 in prijs verlaagd. Aanbod was vorig jaar in deze periode geen 87 maar 23 stuks.

Nieuwe trend ofzo?
Update:

Beschikbaar: 89
6 woningen in prijs gedaald.

20 Jan -3.63% € -14.500,00 € 399.500,00 € 385.000,00
19 Jan -5.00% € -10.500,00 € 210.000,00 € 199.500,00
19 Jan -2.38% € -10.000,00 € 420.000,00 € 410.000,00
17 Jan -10.04% € -25.000,00 € 249.000,00 € 224.000,00
17 Jan -7.14% € -37.500,00 € 525.000,00 € 487.500,00

Woning van 16 jan staat er niet meer op omdat deze buiten de scope valt op de site. Gaat snel hier!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-02 09:52
Staan vaak nog steeds hoger te koop dan q1 2022 toch?

Of zitten ze bij jou inmiddels op 2019 prijzen?

• Dhr. Satoshi
Paralize_nl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:41:
Staan vaak nog steeds hoger te koop dan q1 2022 toch?

Of zitten ze bij jou inmiddels op 2019 prijzen?
Nee maar het kan voor mij persoonlijk (starter) niet snel genoeg gaan. Zie ook de statistieken in mijn post van begin 2022...

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eind 2021 een woning in de buurt verkocht voor 775k (vraagprijs 720k) , soortgelijke woning (minder oppervlakte/tuin, betere staat) staat nu te koop voor 795k, dus die kan nog 20k zakken om op dezelfde verkoopprijs uit te komen ;).

Gaat om 2kappers in de randstad.

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2023 00:00]

• Bunk Hulkers
  • Laatst online: 07:53
Het zou pas echt een duidelijk beeld geven als we kijken in welke prijscategorie de meeste te koop staande woningen nu, het laatste half jaar, aangeboden worden:
-Deels D-label of slechter (Weet dat in België de koper van een D of slechter binnen 5 jaar minimaal naar C moet, anders zwaait er wat! Zou dit ook bij ons kunnen ?)
-Deels hengelen om nu te verkopen en over half jaar weer aan te kopen(speculeren zeg maar)
-Deels afgestoten door verhuurders/woco's want wegens nieuwe overheid regelgeving, niet meer rendabel om te verhuren
-Deels persoonlijke omstandigheden (echtscheiding/werkonbekwaamheid/geldgebrek/pensioen tekort/...)
-Deels al een nieuwbouwwoning gekocht, die over zeg een jaar klaar is en de huidige woning moet dan eigenlijk wel €€€K, minimaal opleveren in verkoop. Anders is er een overbruggings tekort.
-Deels op einde van een rentevaste periode/nog te groot deel aflossingsvrij erin zitten en hikken nu tegen hogere rente aan, dus verkopen die hap en huren maar.

Vooralsnog zijn er weinig executie verkopen, het laagste sinds jaren...kan de evolutie/grafiek ff niet vinden(dacht CBS)

[Voor 3% gewijzigd door Bunk Hulkers op 22-01-2023 00:36]

• Dhr. Satoshi
Bunk Hulkers schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:03:

Vooralsnog zijn er weinig executie verkopen, het laagste sinds jaren...kan de evolutie/grafiek ff niet vinden(dacht CBS)
Verklaring daarvoor is wellicht de scherpere regelgeving door het een en ander(dacht DSB)

• Bunk Hulkers
Dhr. Satoshi schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:11:
[...]

Verklaring daarvoor is wellicht de scherpere regelgeving door het een en ander (dacht DSB)
Da's inderdaad een scherpe : Hetgeen nu in de verkoop staat is ook merendeels speculatie of het nu is om er zelf beter van te worden of als organisatie minder winst te draaien. Er vallen iig geen bosjes executie verkopen zoals +/-10 jaar terug. Strenge(strengere) spelregels sinds de vorige crisis mbt financiering/hypotheek etc was toch wel een goed idee. Dus zitten we nu wel echt met een "crisis"? Voor enkelingen wel, maar merendeel heeft er geen last van blijkbaar. Zoals Conrado ookal aangeeft mbt het Nibud. Blijkbaar tekkelen we toch die inflatie en is het niet dit jaar, dan wel volgend jaar en is grotendeels iedereen weer bij qua inkomen/koopkracht. Zal mssh nog wel duur zijn voor echte luxe zaken, maar betaalbaar in de basis.

https://nos.nl/artikel/24...23-wordt-jaar-van-herstel

[Voor 13% gewijzigd door Bunk Hulkers op 22-01-2023 00:57]

• Dhr. Satoshi
Bunk Hulkers schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Da's inderdaad een scherpe : Hetgeen nu in de verkoop staat is ook merendeels speculatie of het nu is om er zelf beter van te worden of als organisatie minder winst te draaien. Er vallen iig geen bosjes executie verkopen zoals +/-10 jaar terug. Strenge(strengere) spelregels sinds de vorige crisis mbt financiering/hypotheek etc was toch wel een goed idee. Dus zitten we nu wel echt met een "crisis"? Voor enkelingen wel, maar merendeel heeft er geen last van blijkbaar. Zoals Conrado ookal aangeeft mbt het Nibud. Blijkbaar tekkelen we toch die inflatie en is het niet dit jaar, dan wel volgend jaar en is grotendeels iedereen weer bij qua inkomen/koopkracht. Zal mssh nog wel duur zijn voor echte luxe zaken, maar betaalbaar in de basis.

Tsjah zolang de oplossing bestaat uit steunpakketten en een loonsverhoging die op niks gebaseerd is is het wat mij betreft meer een pleister op de wond dan symptoombestrijding. Een soort verkapte hoe houden we het volk rustig tot de boel echt implodeert-methode. Maar goed misschien zit ik er ook compleet naast en is dit slechts wishful thinking. Steun vanuit de overheid wil niet zeggen dat het hele systeem er gezonder op wordt.

• Bunk Hulkers
Dhr. Satoshi schreef op zondag 22 januari 2023 @ 01:04:
[...]

Tsjah zolang de oplossing bestaat uit steunpakketten en een loonsverhoging die op niks gebaseerd is is het wat mij betreft meer een pleister op de wond dan symptoombestrijding. Een soort verkapte hoe houden we het volk rustig tot de boel echt implodeert-methode. Maar goed misschien zit ik er ook compleet naast en is dit slechts wishful thinking. Steun vanuit de overheid wil niet zeggen dat het hele systeem er gezonder op wordt.
Het is lastig om een toekomstig helikopter-view te voorspellen. Het is wel een gegeven dat de overheid op moeilijke momenten helpt. Zoals met de Corona-periode of het energieplafond, tja dit zijn goede steunpakketten of welke bedoel je anders?
Gevalletje loonverhogingen ten compensatie inflatie...hmm, kan als een boemerang terugkomen.

• Dhr. Satoshi
Ik doelde meer op de steunpakketten uit het Nibud artikel. Echt super fijn dat ze dit doen maar net als een loonsverhoging zie ik dit alleen maar resulteren in een duurdere maatschappij. Ergens moet het tij toch keren om weer in economisch gezonde regionen te komen (zonder te veel lucht). Wellicht de boemerang die je noemt.

• Bunk Hulkers
Dhr. Satoshi schreef op zondag 22 januari 2023 @ 01:48:
Ik doelde meer op de steunpakketten uit het Nibud artikel. Echt super fijn dat ze dit doen maar net als een loonsverhoging zie ik dit alleen maar resulteren in een duurdere maatschappij. Ergens moet het tij toch keren om weer in economisch gezonde regionen te komen (zonder te veel lucht). Wellicht de boemerang die je noemt.
Klopt, wordt nog een behoorlijk vraagstuk

Het luxere zal nog duurder worden en de basis kan voor iedereen. Maar zal ook afhangen wat de toekomstige politieke samenstelling gaat worden. Zoals het er nu uitziet gaat die regerende coalitie toch verder in deze samenhang, omdat ze punten hebben gescoord op vlak van ondersteuning(Corona/energieprijsplafond/meegaand in loonsverhogingen...belastingverlaging)
Die koers gaat niet snel veranderen en wat de woningmarkt betreft ook niet echt, want hangt ook sterk van politieke beslissingen af. Aangezien diezelfde politieke club al een aantal termijnen de lakens uitdeelt zal de samenstelling/standpunten ook niet al teveel veranderen. Immers zijn bijna alle woningen in eigendom(ook de verhuurde ntrl)

De boemerang:

Die kan er komen als NL zijn AA+Status (of welke hebben we) AAA kwijtraakt en dan moeten we allemaal de pijn nemen vrees ik.

Het zal zeker niet zomaar in elkaar storten, dan maar iets minder winst voor bedrijven, maken ze nog steeds winst of mssh een minnetje, maar hek is dan nog lang niet vd dam :

https://think.ing.com/art...s-sluggish-growth-in-2023

[Voor 55% gewijzigd door Bunk Hulkers op 22-01-2023 03:36]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bunk Hulkers schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Een groot deel of misschien wel alles wordt rechtgetrokken door cao verhogingen in combinatie met de aanpassing van de schijven van de inkomstenbelasting, beide leveren 100-250 euro per (>modaal) gezin netto op dus samen al snel 200-500 netto.
Tegelijkertijd dalen de kosten voor energie behoorlijk (zowel brandstof als gas/electra). Alleen de boodschappen stijgen nog wel hard, ervan uitgaande dat de boodschappen zo'n 300-600 euro per maand zijn dan betekent dat bij 20% stijging zo'n 60-120 euro per maand.. Valt dus reuze mee.

In Amerika vallen wel ontslagen bij de grote tech jongens , maar dat is m.i. niet representatief voor de mkb/beursbedrijven in Europa. Die tech bedrijven zijn voornamelijk gebaseerd op groei obv lage rente en de hoge rente maakt het lastig die groei door te zetten.

Dus als de werkgelegenheid laag blijft dan zie ik eigenlijk geen enorme crash gebeuren, behalve de 10-15% die er al af is sinds de top van q1 2022 en komende jaar misschien nog 5-10% om de betaalbaarheid iets te verhogen met 4-5% rente. Dan komen we ergens uit op prijsniveau van 2020/2021, degene die na die tijd gekocht hebben zonder spaargeld/overwaarde (dus >90% ltv) komen misschien in de gevarenzone. Maar dat zijn erg weinig mensen en dan moet er ook nog eens noodzaak zijn om te verkopen...

De situatie in 2009-2013 was echt totaal anders, heb zelf gekocht in die tijd en het was in die tijd bijzonder om 2 vaste contracten te hebben (mijn vriendin had een jaarcontract en kon niks lenen). Ik had even bij een call center gewerkt en daar was 90% hoog opgeleid maar kon geen baan vinden. Nu is het omgekeerd, 90% heeft geen opleiding.

Nu is de situatie anders namelijk dat de betaalbaarheid vanwege de hoge rente scheef is. Bij ons krijgen hbo/wo starters 3k per maand met een leaseauto en er wordt van alles georganiseerd om mensen binnen te houden.

[Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2023 08:42]

• Paralize_nl
Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Nee maar het kan voor mij persoonlijk (starter) niet snel genoeg gaan. Zie ook de statistieken in mijn post van begin 2022...
Mij ook niet hoor. Ik wil er wel een huis bijkopen.
1 voor de verhuur via airbnb en de andere grotendeels cash kopen zodat ik nog wat minder hoef te werken.

Zou dus lekker zijn als er nog eens 50% af gaat. Dan komt mijn droom ook dichterbij.
Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:30:
[...]

19 Jan -5.00% € -10.500,00 € 210.000,00 € 199.500,00
Ik weet niet waar dit is, maar 100k voor een huis klinkt prettig.
Jij kan nu als starter toch gewoon kopen als ik die prijzen zo zie?

[Voor 24% gewijzigd door Paralize_nl op 22-01-2023 09:18]

Paralize_nl schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:13:
Ik weet niet waar dit is, maar 100k voor een huis klinkt prettig.
Jij kan nu als starter toch gewoon kopen als ik die prijzen zo zie?
Ik weet niet waar de die 100k ziet staan?

Maar voor een woning voor 199.500 (wat je geciteerd had) hoef je ook in de Randstad niet heel ver te zoeken. In een stad als Den Haag of Rotterdam heb je daar best veel keus in. Uiteraard zal alle waar naar zijn geld zijn, dus of dit woningen zijn waar je ook graag zou willen wonen is een andere vraag.

• Paralize_nl
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet waar de die 100k ziet staan?

Maar voor een woning voor 199.500 (wat je geciteerd had) hoef je ook in de Randstad niet heel ver te zoeken. In een stad als Den Haag of Rotterdam heb je daar best veel keus in. Uiteraard zal alle waar naar zijn geld zijn, dus of dit woningen zijn waar je ook graag zou willen wonen is een andere vraag.
Als dat huis dat daalt 50% inlevert zit je op 100k ;)

Overigens denk ik niet dat het gaat gebeuren maar ik zou het voor mijn persoonlijk belang wel prima vinden.

• Strijpje
Aan de mede-“wachters” hier; op wat voor omstandigheden wachten jullie?

Ik zit zelf momenteel naar huizen te kijken die zo rond de 400k-425k kosten (tien jaar oud) en hoop dat deze tegen eind dit jaar nog eens 10-12% zakken. Als dat gebeurt ben ik bereid te kopen, ook al is dat mogelijk nog niet de absolute dal. De huidige prijzen vind ik echt nog te hoog en niet overeenkomend met de veranderde realiteit.

[Voor 54% gewijzigd door Strijpje op 22-01-2023 19:32]

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 22:38
@Strijpje Persoonlijk wil ik niet zulke strenge criteria voor mezelf hanteren. Heb momenteel een koopwoning (appartement), maar wil graag wat groters. Als ik wat moois zie en financieel past het allemaal, dan breng ik een bod uit ongeacht wat m’n verwachtingen over de woningmarkt op dat moment zijn.

• Strijpje
Knot heeft vandaag het volgende al verklapt: "(..) het is volstrekt helder dat we nog een aantal forse renteverhogingen nodig zullen hebben". Dat betekent volgens Knot dat er zowel in februari als in maart nog een verhoging met 50 basispunten komt. "En dat er ook nog wel iets gaat volgen in mei en juni enzovoorts."

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:30
Strijpje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:28:

Ik zit zelf momenteel naar huizen te kijken die zo rond de 400k-425k kosten (tien jaar oud) en hoop dat deze tegen eind dit jaar nog eens 10-12% zakken. Als dat gebeurt ben ik bereid te kopen, ook al is dat mogelijk nog niet de absolute dal. De huidige prijzen vind ik echt nog te hoog en niet overeenkomend met de veranderde realiteit.
Wat is de reden dat je überhaupt een woning wilt kopen? Ik neem aan dat je nog geen woning bezit, dus huurt dan wel op een andere manier een dak boven je hoofd hebt (ouders?).

Puur interesse van mij hoor, ik heb zelf nog nooit naar de huizenmarkt gekeken bij verhuisbeslissingen, altijd waren er genoeg andere redenen om te verhuizen.

PV Output

• spijkerhoofd
@Strijpje Even een vraag. Wat als de prijzen van nu niet meer omlaag gaan door, iets wat volkomen possible scenario kan zijn, de woningmarkt gaat op slot? Dat betekend dat er weinig woningen te koop aangeboden worden omdat niemand wilt bewegen, want lets face it, er is nog steeds een groot tekort aan woningen.

Toen wij voor de eerste keer met de makelaar spraken zei hij dat de helft van de kopers gestopt zijn met zoeken door de sterke stijging van de rente. Dat betekend dat ze net als jij, wellicht ter vergeefs, wachten tot de woningen met 10 % dalen, vervolgens wellicht als de markt met 10% daalt dat je weer met 20 anderen in een huis staat en weer moet overbieden.

In mijn ervaring moet je nooit wachten maar gewoon kopen als je kan want de boot missen door leeftijd lijkt mij een stuk vervelender dan erachter komen dat je wellicht goedkoper had kunnen kopen...

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:55

Wij wonen net samen en huren nu in amsterdam. Bedoeling is om met een jaar of 2-3 wat te kopen (+-120m2 in amsterdam zuid). Mocht er nu met de dalingen eerder wat vrij komen zullen we dat ook overwegen. Anders kijken we dus over 2-3 jaar wel met wat loonsverhogingen verder. We hebben geen haast.

[Voor 3% gewijzigd door xiangpo op 22-01-2023 19:57]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57

Het hangt heel erg af van wat je krijgt voor je geld en wat je ervoor verwacht te krijgen. We hebben vorige week een huis gekocht (jaren 90) en daar hoeft eigenlijk niks aan te gebeuren. Energielabel A en vrij simpel naar A++ te brengen, goed onderhouden, goede ligging in stad en wijk en t.o.v. voorzieningen en uitvalswegen.

Uiteindelijk is onze afweging geweest om hier wel op te bieden omdat we de vraagprijs zoals die nu is acceptabel vinden gelet op de de woning en randvoorwaarden. Daarbij moet je niet vergeten dat met een stijgende rente je leencapaciteit ook fors omlaag gaat. Ik verwacht zelf niet dat de vraagprijzen van courante woningen navenant omlaag zal worden bijgesteld. Van de woningen uit de jaren 60 en 70 (en ouder) verwacht ik wel dat deze voor fors lagere prijzen verkocht zullen gaan worden. Hetzelfde voor recentere woningen die niet courant zijn (om welke reden dan ook). Maar dat is maar een deel van de huizenmarkt.

Nee, merp!

• Conrado
Strijpje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:33:
Knot heeft vandaag het volgende al verklapt: "(..) het is volstrekt helder dat we nog een aantal forse renteverhogingen nodig zullen hebben".
Knot roept vaak en van alles :)

Onder de streep gaat hij er niet over, dat is de ECB. Knot heeft daarin natuurlijk wel een stem. Lagarde heeft - off the record - ook al over een hogere rente gesproken. Òf dat gaat gebeuren is een tweede, er speelt van alles begrijp ik in de monetaire wereld.

• Strijpje
Kalentum schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Wat is de reden dat je überhaupt een woning wilt kopen? Ik neem aan dat je nog geen woning bezit, dus huurt dan wel op een andere manier een dak boven je hoofd hebt (ouders?).

Puur interesse van mij hoor, ik heb zelf nog nooit naar de huizenmarkt gekeken bij verhuisbeslissingen, altijd waren er genoeg andere redenen om te verhuizen.
Sinds de zomer van 2020 woon ik bij mn ouders, daarvoor heb ik een aantal jaren gehuurd. Het was voor mij jarenlang achter de feiten aanhollen tot ik tijdens corona zzper werd en aandelen ging uitproberen en nu ineens veel cash kan aftikken. Kan ik een huis kopen tegen de huidige prijzen? Ja, maar tis niet zo dat ik zoveel haast heb dat ik geen jaar kan wachten. Overigens ben ik single- als ik een partner/kinderen had was het wellicht anders geweest.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:43

Volgens mij strookt het op dit moment juist wel weer aardig met de 'veranderde' realiteit. We komen net uit een fase (q2/q3 '22) waar verkopers de hoofdprijs verwachtten, ondanks de gestegen rente, maar die lijkt wel een beetje voorbij.
Door de hogere rente is de leencapaciteit +/- 10% afgenomen. Dat lijkt wel aardig overeen te komen met de daling in gemiddelde verkoopprijs.

Je quote Klaas Knot zelf al... 1% rentestijging voor de zomer lijkt mij een gegeven, met ergens nog een half procent erbij gaat je leencapaciteit ook 7-8% omlaag. Je maandlasten stijgen daarentegen ook flink.

425k tegen 4,4% is goedkoper dan 380 tegen 5,9%.

Edit: je vorige post maakt de situatie idd anders, met een flink deel eigen vermogen kan wachten lonen.

[Voor 4% gewijzigd door P.K. op 22-01-2023 21:23]

• Strijpje
Conrado schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Knot roept vaak en van alles :)

Onder de streep gaat hij er niet over, dat is de ECB. Knot heeft daarin natuurlijk wel een stem. Lagarde heeft - off the record - ook al over een hogere rente gesproken. Òf dat gaat gebeuren is een tweede, er speelt van alles begrijp ik in de monetaire wereld.
Ik vind een “voorstel” wel wat anders dan even feitelijk opnoemen wat de ECB gaat doen. Hij spreekt hier toch echt als board member (bron: https://www.reuters.com/m...rch-knot-says-2023-01-22/) en heeft het iig al zeer concreet over feb en maart.

Wat ik dan weer niet helemaal snap is waarom iedereen een “hooguit milde recessie” verwacht. We gaan van een periode waarin bedrijven extreem makkelijk konden lenen naar “ineens” vol op de rem.

[Voor 10% gewijzigd door Strijpje op 22-01-2023 21:38]

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:13

Het is verstandig om je niet vast te pinnen aan arbitraire prijsniveaus of prijspunten.

Kijk naar wat de markt doet, welke signalen en ontwikkelingen er zijn.

Dat bepaalt wat de prijzen gaan doen, niet zozeer een bepaald prijspunt of doel dat je in gedachten hebt

• Conrado
Strijpje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:24:
Ik vind een “voorstel” wel wat anders dan even feitelijk opnoemen wat de ECB gaat doen.
-
Wat ik dan weer niet helemaal snap is waarom iedereen een “hooguit milde recessie” verwacht. We gaan van een periode waarin bedrijven extreem makkelijk konden lenen naar “ineens” vol op de rem.
Verwachting worden door de markt natuurlijk ingeprijd, maar uiteindelijk telt maar één ding: de werkelijke beslissingen.

Wij merken niets van een recessie: De industrie draait goed, en onze orderintake is boven verwachting. En dat is ook wat ik om heen zie. Merkt hier iemand iets van een teruggang dan?

• Conrado
DutchManticore schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:36:
Het is verstandig om je niet vast te pinnen aan arbitraire prijsniveaus of prijspunten.
Helemaal met je eens. Ter aanvulling, probeer in scenario's te denken. Je denkt in kortingen (van zo'n € 40K). Dat zijn enorme bedragen, maar reken dat eens door tegen verschillende rentetarieven en over 30 jaar (met zwakke inflatie). Is het dan het risico waard om te wachten?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Verwachting worden door de markt natuurlijk ingeprijd, maar uiteindelijk telt maar één ding: de werkelijke beslissingen.

Wij merken niets van een recessie: De industrie draait goed, en onze orderintake is boven verwachting. En dat is ook wat ik om heen zie. Merkt hier iemand iets van een teruggang dan?
Bij ons is meer het probleem dat het lastig is goed personeel te vinden. Veel afgestudeerden blijven 1-2 jaar plakken en gaan dan voor 500 euro meer elders aan de gang.
Dat is bij ons wel flink recht gezet met een 'modern' salarishuis, maar het blijft lastig.

En mensen met >10j relevante ervaring en bewezen track record zijn nog veel lastiger te vinden.

Mede daardoor verwacht ik dat het allemaal wel meevalt met de ellende.
Mijn positie is vrij objectief, heb (veel) baat bij lagere prijzen want dat drukt de woz/ewf (hra is nu precies 0), aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op baan onzekerheid.

• Strijpje
Conrado schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Zo snel wordt er nooit gereageerd op renteverhogingen. Dat de (kern)inflatie iets begint te zakken zou je in principe kunnen zien als teruggang want dwz dat de economie afkoelt.
Pagina: 1 ... 224 ... 230 Laatste

Let op:
huisregels
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee