5% meer salaris kan zorgen voor een max hypotheek die tienduizenden euro's hoger ligt, terwijl de inflatiecijfers niet per se hetzelfde percentage van het maandinkomen 'afsnoepen', vooral als niet het hele maandinkomen op gaat aan vaste lasten (wat meestal het geval is).
Kortom: die twee kan je niet rechtstreeks met elkaar vergelijken, en verschilt van persoon tot persoon.
En wat je zegt, naast de rente zijn de maandlasten ook flink gestegen, waardoor hypotheekverstrekkers nog eens extra risico’s in gaan calculeren.
Dat laatste is dus niet het geval; uiteindelijk volgen de hypotheekverstrekkers gewoon de adviezen van instanties hierover. Ze volgen uiteindelijk allemaal de standaard rekenmodellen.
Tuurlijk kan de rente theoretisch dit jaar weet gaan dalen maar dat ligt aan hoe snel de (kern)inflatie daalt tot 2%.En dan nog verwacht ik dan eerder stabilisatie op korte termijn en zeker geen daling.
Klopt, en dat is weer afhankelijk van het to-taal misplaatste standaardmandje. Daar zit vooral veel brandstof en energie in, maar bijna geen huizenprijzen bijvoorbeeld. De oplossingen om dat te beïnvloeden worden al gezocht:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ergieprijzen-te-berekenen
Andersom geldt ook dat ik 4 jaar heb gehoord dat de inflatie 1% was terwijl ik aan het einde van die periode 50% minder huis kon kopen met mijn spaargeld - want dat neemt men amper mee in het standaardmandje. Het inflatiemandje is voor iedereen anders.
Verder zijn dit soort cijfers jaargebaseerd. Als de prijzen nu 12 maanden stabiliseren op het huidige niveau, dan is de inflatie in januari 2024 dus 0%, ondanks dat alles nog steeds zo duur is. (Moet je voorstellen wat er gebeurd als prijzen (zoals die van gas) weer gaan dalen).
Je ziet nu al dat de CPI daalt (14,3% in oktober, 9,6% in december), terwijl de prijzen die je in bijvoorbeeld de supermarkt ziet nog steeds stijgen. Die 'kerninflatie' van 2% kan maar zo met 1-2 jaar bereikt worden (afhankelijk van talloze onzekere factoren) als men blind kijkt naar cijfers van een instantie als de ECB zonder dat men rekening houd met wat er eigenlijk met de economie gebeurd. Dat doen men namelijk niet, met als gevolg het huizenprijsprobleem van 2017 tot 2022
Verder speelt er natuurlijk nog veel meer. Zuid-Europa is nog steeds bijna failliet, er zijn nog steeds gigantische schuldenbergen, we hebben nog steeds vergrijzing (meer spaargeld, minder arbeidskrachten) - dit soort problemen zijn nog precies zo actief en relevant als in 2013, toen de hele renteverlagingtrend is gestart.