Fraggert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:10:
[...]
Mooie uitleg, helder, thanks.
Verwacht je dan bij deze (min of meer) gelijkblijvende rente dan nog fors dalende huizenprijzen? Of zal de daling gedempt worden door het uitblijven van rentestijgingen op korte(re) termijn.
Het is een lastig speelveld, stagnerende bouw dus blijvend huizentekort, stijgende kosten voor boodschappen/zorg et cetera.
Ik vraag het voor een vriend

Dat is de grote hamvraag, “in hoeverre denken we dat de prijzen zullen dalen?” Mijn gedachten:
- De huidige huizenprijzen horen niet bij de huidige hypotheekrente, en de salarissen blijven ondanks verhogingen toch nog flink achter op de inflatie.
- Toen we voor het laatst zo’n hoge hypotheekrente hadden was het 2015, en de prijzen zaten toen veel lager (gemiddeld 230k).
- Maar! Het aanbod was toen veel groter en de economie draait nu beter dan toen waardoor gedwongen verkopen minder zijn
- de salarissen zijn ook gestegen en door inflatie is geld ook flink minder waard. Ik weet de exacte cijfers niet maar stel dat inflatie sinds 2015 20% is geweest dan kom je op zo’n 280k.
- er is wel nog altijd meer spaargeld (oorzaak: lockdowns corona)
- energielasten: die gaan per 2024 weer flink omhoog omdat de energieprijsplafond verdwijnt. De overheid moet vervolgens wel flink gaan bezuinigen. Dit is een de stilte voor de storm (zie ook artikel vandaag op nu.nl)
- economische crisis: ik werk in de dienstverlening en hoor nu constant gezeur over budgetten. Bedrijven gaan flink bezuinigen, wat ook inhoudt dat de werkloosheid zal gaan stijgen.
- niemand gelooft meer dat die 900k huizen van Hugo er zullen komen, maar ik zie wel dat de overheid dit nu eindelijk als prioriteit wil oppakken. Uiteindelijk kunnen ze aan veel knoppen draaien, bijv moeilijker maken voor buurtbewoners om te protesteren tegen nieuwe projecten, gemeentes te verplichten x plek vrij te maken voor nieuwbouw, prefab stimuleren, creatieve oplossingen zoals tiny houses toestaan, etc.
Conclusie: dit is erg veel koffiedik kijken maar je kunt er niet omheen dat huizen niet meer makkelijk verkocht worden voor dezelfde prijs als een jaar geleden. Ik denk zelf dat de hypotheekrente de grootste bepalende factor is in het verhaal en dat de rest elkaar een beetje af kan strepen. Het aanbod kan dan nog wel relatief gering zijn maar dat was het afgelopen twee jaar ook en toen was de (financierbare) vraag veel groter. Plus het aanbod stijgt nu langzamerhand omdat huizen amper verkocht worden. Mijn voorspelling: we gaan binnen een jaar een correctie van 18% tegemoet en 25% binnen twee jaar.