Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.800.698 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:53
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Wacht, zeg je nu echt dat kopers geen baat hebben bij prijsdalingen? 8)7
De dag na de koop hebben ze niets aan prijsdalingen. Daarom is kopen in een dalende markt veel enger dan in een stijgende markt.

Deze prijsdalingen zijn verder te wijten aan de rente. Aan dat soort dalingen hebben kopers niet direct een voordeel, tenzij zoals gesteld, ze over een hoop cash/vermogen beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Oke, dus het was beter geweest voor kopers als de prijzen gelijk waren gebleven? Natuurlijk niet! Dat de prijzen minder hard dalen dan de leenruimte van de koper maakt nog niet dat ze geen baat hebben bij prijsdalingen.

Dat de betaalbaarheid niet verbetert wil nog niet zeggen dat het niet in het voordeel van de koper is dat de prijzen uberhaupt dalen.
Als dezelfde woning minder bereikbaar wordt, heeft een koper niets aan de daling.

Dat is toch een basisbeginsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
https://www.nu.nl/economi...nieuw-flink-gestegen.html
Huurprijzen in grote steden opnieuw flink gestegen

De huurprijzen van woningen in de vrije sector zijn in het afgelopen kwartaal flink gestegen in de vijf grootste steden van het land. Dat blijkt donderdag uit cijfers van huurplatform Pararius.
De aangevoerde reden is waar sommigen al op hebben gewezen: beleggers die afstoten vanwege veranderende regelgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Oke, dus het was beter geweest voor kopers als de prijzen gelijk waren gebleven? Natuurlijk niet! Dat de prijzen minder hard dalen dan de leenruimte van de koper maakt nog niet dat ze geen baat hebben bij prijsdalingen.

Dat de betaalbaarheid niet verbetert wil nog niet zeggen dat het niet in het voordeel van de koper is dat de prijzen uberhaupt dalen.
Oftewel jij vindt het voor een koper beter als de prijzen lager zijn bij een mindere betaalbaarheid? Ik denk dat de meeste kopers het tegendeel zullen zeggen, die betalen liever een duurder huis dat ze kunnen kopen dan een goedkoper huis dat onbetaalbaar is.

Maar deze discussie komt regelmatig terug. Uiteindelijk is voor een koper van belang hoeveel zijn maandlasten worden. Als de rente dus meer stijgt dan dat de prijzen omlaag gaan is dat een slechte situatie voor een koper.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:49
Laapo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:18:
https://www.nu.nl/economi...nieuw-flink-gestegen.html

[...]

De aangevoerde reden is waar sommigen al op hebben gewezen: beleggers die afstoten vanwege veranderende regelgeving.
Dat zorgt ook voor additioneel aanbod in de markt. Als je deze beweging eraf haalt is dat aanbod helemaal niet zo extreem gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
Natuurlijk is betaalbaarheid van een woning belangrijker dan de prijs an sich, maar dat de prijs richting de leenruimte van de gemiddelde starter beweegt ipv dat de prijzen verder stijgen, is in het voordeel van de starter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:25:
Natuurlijk is betaalbaarheid van een woning belangrijker dan de prijs an sich, maar dat de prijs richting de leenruimte van de gemiddelde starter beweegt ipv dat de prijzen verder stijgen, is in het voordeel van de starter.
Eens, maar dat werkt dus alleen als de prijsdaling doorzet bij gelijkblijvende rente.

Prijs gaat hand in hand met de rente. Op dit moment koopt een starter minder huis, voor meer geld. Met als grote nadeel dat de bruto maandlasten nog veel hoger zijn dan de huidige netto maandlasten. Door de HRA afbouw wordt het dus ook nog eens jaar op jaar duurder voor een starter die nu koopt.

De situatie wordt pas echt interessant als de prijs nog veel verder zakt en de rente gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Ik ken de markt in Amersfoort ook niet, dus weet niet wat wel realistisch zou zijn, maar zo vast blijven houden aan dat vorig jaar de woningen nog voor 800k verkocht werden is nooit een juiste strategie.
Maar de woning ziet er wel prima uit. Alleen zou ik echt de foto's opnieuw laten maken, ik vind de foto's echt heel matig. Er staan maar 2 foto's van de badkamer op, op beide staat de badkamer er niet in zijn geheel op. En dat valt me bij meer kamers op, dat ze slecht gefotografeerd zijn. Ook vind ik de foto's van de woonkamer met zijn rozige gloed erop heel slecht.
Inderdaad, zeer slechte presentatie, volgorde en zelfs tekst van deze woning. Veel foto's van buiten, weinig van binnen. En dit is echt een dertien in een dozijn huis in de wijk, die niet echt onderscheidend is.

En...... als je een woning met 725k schrijft in je eerste zin: "Een lage energierekening is tegenwoordig niet voor iedereen weggelegd, maar wel voor de nieuwe bewoner van deze woning!"

Tja. mensen zoeken voor zo'n woningprijs zoek meer dan dit. Geen presentatie.... Weinig aanlokkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:42
Deewop schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Ik snap je punt wel. Volgens de NVM cijfers is het totale aanbod inderdaad gestegen (+123% in een jaar, ruime verdubbeling dus). Maar dat geeft 34.756 te koop staande huizen, terwijl het in 2017 nog bijna 60.000 was.
Die 34.756 is het aantal bij NVM-makelaars te koop staande woningen. Niet elke makelaar is lid van de NVM, het aanbod op Funda is dan ook groter: op het ogenblik 51.864 woningen beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MaStar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Inderdaad, zeer slechte presentatie, volgorde en zelfs tekst van deze woning. Veel foto's van buiten, weinig van binnen. En dit is echt een dertien in een dozijn huis in de wijk, die niet echt onderscheidend is.

En...... als je een woning met 725k schrijft in je eerste zin: "Een lage energierekening is tegenwoordig niet voor iedereen weggelegd, maar wel voor de nieuwe bewoner van deze woning!"

Tja. mensen zoeken voor zo'n woningprijs zoek meer dan dit. Geen presentatie.... Weinig aanlokkelijk.
Vraag me af hoeveel huur ze hiervoor denken te kunnen vragen. Je zou 3k/maand moeten vragen voor deze categorie, maar er zullen weinig huurders bereid zijn zoveel geld te betalen denk ik.

Overbrugging loopt meestal ook maar maximaal 2 jaar, moeten ze daarna tegen marktrente herfinancieren zonder HRA.

Tijdelijk verhuren is eigenlijk alleen rendabel in een stijgende woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 14:35
Als de prijzen weer te veel dalen, wordt de vraag weer te groot t.o.v. aanbod. Leuk dat dan het aanbod betaalbaar is, maar zie er dan nog ook nog maar eens tussen te komen.
Als ik één ding heb geleerd in mijn zoektocht naar een koopwoning het afgelopen jaar, is het wel dat je voornamelijk moet kijken naar de brutomaandlasten en dan een beetje mazzel hebben dat hetgeen waar je voorlopig goed bij voelt voorbij komt. De huizenprijs an sich maakt niks uit.
Bovendien, stellen we ook vaak te hoge eisen aan wat we willen voor een x bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
Z___Z schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Vraag me af hoeveel huur ze hiervoor denken te kunnen vragen. Je zou 3k/maand moeten vragen voor deze categorie, maar er zullen weinig huurders bereid zijn zoveel geld te betalen denk ik.

Overbrugging loopt meestal ook maar maximaal 2 jaar, moeten ze daarna tegen marktrente herfinancieren zonder HRA.

Tijdelijk verhuren is eigenlijk alleen rendabel in een stijgende woningmarkt.
3k ga je nooit krijgen inderdaad. Daarnaast is het echt een woning waar mensen nu niet echt gaan huren. Het is geen expat omgeving oid of dichtbij een grote stad.

Daarnaast is het ook dom zo open het nieuws in te gaan met je woning. Maakt je woning alleen maar onaantrekkelijk en je verliest nu helemaal je onderhandelingspositie. Ik snap dat niet zo goed.

Zorg dan dat je een week lang alles moderniseert, schildert, lelijke behang eruit, nieuwe foto's en opnieuw online. Effectiever dan aangeven dat je 0 bezichtigingen in 6 maanden hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Leuk dat jij dat niet ziet, misschien moeten de cijfers ook in braille gepresenteerd worden...

Aanbod op Funda is VERDRIEVOUDIGD t.o.v. 1 jaar geleden.
Net als bij de daling van het aanbod in de jaren voorafgaand aan 2022, is de verandering in de hoeveelheid beschikbare woningen op Funda voornamelijk het gevolg van een verandering in de doorlooptijd.

Afgelopen jaren werd de doorlooptijd steeds korter, en daarmee het 'actuele aanbod' op een willekeurig moment steeds kleiner. Het aantal transacties nam helemaal niet zo sterk af.

Nu loopt de doorlooptijd weer op, en daarmee groeit het actuele aanbod. Maar dat heeft geen directe link met het aantal transacties.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:52
Ja, scherp. Ik had beter "de situatie" (doelende op relatief beperkte prijsdaling i.c.m. sterke verhoging van rente) in plaats van "deze prijsdalingen" moeten zeggen.
antidote schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Die 34.756 is het aantal bij NVM-makelaars te koop staande woningen. Niet elke makelaar is lid van de NVM, het aanbod op Funda is dan ook groter: op het ogenblik 51.864 woningen beschikbaar.
Ook scherp (geen goeie dag voor mij haha). Maar het getal van 2017 sloeg ook op het NVM-aanbod. Dus het punt was meer dat het aanbod an sich (voor NVM) in 2017 twee keer zo hoog was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
Deewop schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:06:
[...]
Ook scherp (geen goeie dag voor mij haha). Maar het getal van 2017 sloeg ook op het NVM-aanbod. Dus het punt was meer dat het aanbod an sich (voor NVM) in 2017 twee keer zo hoog was.
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar: waar zijn de NVM-cijfers uit het verleden te vinden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaStar
De onderstaande extensie is trouwens wel geniaal om te checken of huizen al eerder op funda stonden:

Betrap de makelaar:

https://chrome.google.com...dofeindaebhnckigdme?hl=nl

Ik zie vooral veel huizen van boven de 700-800k-1.000.000 veel zakken tot 50.000 - 100k. (10-15%) Maar waarschijnlijk is dat nog niet genoeg.

Zie bijvoorbeeld:Bizar - deze huizen gaan straks allemaal onder de vraagprijs verkocht worden en dat is echt 10-20% onder vraagprijs. Het percentage van de NVM was maar een begin..... :/

[ Voor 85% gewijzigd door MaStar op 12-01-2023 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:52
antidote schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar: waar zijn de NVM-cijfers uit het verleden te vinden?
Ik haalde die bijna 60.000 uit het rapport dat je op de NVM site kan downloaden dat vandaag gepubliceerd is. Uit de grafieken rechts, die beginnen bij Q4 2017. Maar net kwam ik ook dit NVM rapport tegen met de grafiek hieronder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cQm0XtsHDQ8aB9p9Aw8idQheA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOkJnaisBa33czk78hVywOIC.png?f=fotoalbum_large.

Een NVM aanbod ruim boven 170.000 rond 2012 zet de huidige 35.000 wel in perspectief. Bizar. Wel andere tijden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
twowheeler schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:41:
Toch, ik heb in juli vorig jaar een huis gekocht (3.4 ton). Overboden, want dat ging als een idioot en we wilde gewoon de zekerheid het huis te hebben. Veel goedkoper kon dus niet. We zijn starters.

Nu vraag ik me af: moeten we ons "zorgen" maken. Ergens bekruipt me het gevoel een slechte koop te hebben gedaan. Maar als ik om me heen kijk en mensen zie die hetzelfde als wij verdienen, dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat de prijzen heel veel lager gaan worden voor huizen zoals de onze. We kunnen het simpelweg betalen, dus blijven we het er ook voor kopen. Zeker in onze regio (Noord Holland, Alkmaar, Hoorn) zie ik nog lang geen grote daling. Eerder een stabilisatie.

Ik hoop gewoon dat we over een jaar of 10 dit huis weer goed kunnen verkopen of in de tussentijd gewoon enorm veel meer gaan verdienen (dat hebben we zelf in de hand)
Niemand kan de markt timen en als je koopt worden andere woningen ook goedkoper.

Zeker niet in jouw budget klasse. Het bedrag van jouw woningwaarde heb ik ongeveer overboden op een woning. :X

Gewoon lekker wonen en over 10 jaar is de markt totaal anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:48:
[...]

[..]Het bedrag van jouw woningwaarde heb ik ongeveer overboden op een woning. :X [..]
Whut? :o

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 22:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:02
MaStar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:25:

Bizar - deze huizen gaan straks allemaal onder de vraagprijs verkocht worden en dat is echt 10-20% onder vraagprijs. Het percentage van de NVM was maar een begin..... :/
Niet bizar, gevolg van nivelleren = beleid, natuurlijk in combinatie met de gestegen rente.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBq06WX0rdxeuAgQyFLH930TpSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2hj7CTgyc6vMc8Td7hRbKiU.png?f=fotoalbum_large

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
MaStar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Niemand kan de markt timen en als je koopt worden andere woningen ook goedkoper.

Zeker niet in jouw budget klasse. Het bedrag van jouw woningwaarde heb ik ongeveer overboden op een woning. :X

Gewoon lekker wonen en over 10 jaar is de markt totaal anders.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Woning voor 1 miljoen te koop en dan 1,3 miljoen moeten bieden om het te krijgen? Het gaat mijn voorstellingsvermogen een beetje te boven.

[ Voor 5% gewijzigd door moshimoshi op 12-01-2023 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ik heb al een tijdje niet gekeken, maar in Utrecht is het aanbod helemaal niet zoveel omhoog gegaan. Op moment van schrijven zo’n 640 huizen in de hele gemeente Utrecht. Dat was van de zomer niet anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Prognose 2022:
- Rabobank verwacht een huizenprijsstijging in 2022 van 11,5%.
- ING verwacht een prijsstijging van 9,9%
- De meest recente verwachting van ABN AMRO is een prijsstijging van 12,5%.
:+

Wat wel bizar is, want de FED had op dat moment al rente verhoogd of in ieder geval aangekondigd en bovendien kan een beetje analyst wel voorspellen dat de inflatie van toen voor hogere rente ging zorgen.
Vraag me af wie die verwachtingen bij de grootbanken uitvoert. Zullen allemaal wel naar elkaar wijzen nu _O-

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:18:
Ik heb al een tijdje niet gekeken, maar in Utrecht is het aanbod helemaal niet zoveel omhoog gegaan. Op moment van schrijven zo’n 640 huizen in de hele gemeente Utrecht. Dat was van de zomer niet anders
Het begon dan ook al voor de zomer. April was het keerpunt en iedereen heeft in de zomer zijn huis nog snel te koop gezet, maar die waren allemaal net te laat. Veel mensen die een nieuwbouwhuis hadden gekocht en zolang mogelijk wachten omdat de prijzen toch wel bleven stijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door moshimoshi op 12-01-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
moshimoshi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Het begon dan ook al voor de zomer. April was het keerpunt en iedereen heeft in de zomer zijn huis nog snel te koop gezet, maar die waren allemaal net te laat. Veel mensen die een nieuwbouwhuis hadden gekocht en zolang mogelijk wachten omdat de prijzen toch wel bleven stijgen.
Net te laat waarvoor? Ik heb mijn huis in september nog prima verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Het wordt nog steeds prima verkocht natuurlijk, maar de hoofdprijs krijg je echt niet meer. Het blijven n=1-waarnemingen, maar ik ken gevallen van identieke huizen naast elkaar waar tussen verkoop april 2022 en verkoop juni 2022 al 12% daling te zien was.

Mij verbaast het dat de daling maar 6% is, gevoelsmatig is het veel meer en eerder richting de 15%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Tussen prima verkopen en de gekte t/m Q1 2023 zit zomaar 10%. Met uitschieters naar 30%.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578046

moshimoshi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Ik vraag mij af in hoeverre de huidige stijging van het aanbod te wijten valt aan mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht en hun huidige woning uit paniek snel willen verkopen. Je zou verwachten dat de vijver met dat soort mensen langzamerhand leeg is en het woningaanbod gaat stabiliseren of dalen. De meeste woningbezitters die niet een nieuwe woning hebben gekocht hebben immers geen noodzaak om te verhuizen (=verkopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Anoniem: 578046 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Ik vraag mij af in hoeverre de huidige stijging van het aanbod te wijten valt aan mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht en hun huidige woning uit paniek snel willen verkopen. Je zou verwachten dat de vijver met dat soort mensen langzamerhand leeg is en het woningaanbod gaat stabiliseren of dalen. De meeste woningbezitters die niet een nieuwe woning hebben gekocht hebben immers geen noodzaak om te verhuizen (=verkopen).
Klopt, daarom gaat de markt straks ook op slot.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:14
moshimoshi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Nee joh, we hebben Hugo nog met z'n 900k nieuwe woningen voor de komende 7 jaar :o.

Wel ironisch overigens. Als men de afgelopen jaren meer links had gestemd, was de kans groot geweest dat de veestapel geslinkt was, waren er minder boeren en was er nu dus meer (stikstof)ruimte om te bouwen. Maja, we laten het aan de markt over. Viva la kapitalisme.

[ Voor 35% gewijzigd door geekeep op 12-01-2023 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik vraag mij af in hoeverre de huidige stijging van het aanbod te wijten valt aan mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht en hun huidige woning uit paniek snel willen verkopen.
Ja natuurlijk, maar er zijn - in de grote steden - ook particuliere verhuurders die hun portefeuille willen inkrimpen en er zij ongetwijfeld ook mensen die nu eerst hun huis proberen te verkopen alvorens een huis te kopen.

Kortom, net als de koers van de huizenprijzen, is ook het aanbod er niet helderder op geworden :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
[...]

Of (meer) mensen krijgen het idee dat een huis verkopen misschien lastiger is dan een huis kopen. Als die eerst gaan verkopen voordat ze een ander huis kopen, loopt het aanbod ook op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:33

aex351

I am the one

moshimoshi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:37:
[...]

De markt gaat straks niet op slot. Daar is geen enkele aanleiding voor. Wat er nu gebeurd is dat de luchtbel ten aanzien van de huizenmarkt stuk is en er een groep mensen zijn die nu met de hete aardappel zitten.

Nu is dat voor deze groep mensen op korte termijn niet slecht. Ze hebben waarschijnlijk een hypotheek met een zeer lage rente en naar verhouding wanneer ze verhuisd zijn met behulp van de overwaarde (wat dus voor een groot deel lucht is) van hun vorige woning een grotere (duurdere) woning ervoor terug gekocht.

Degene die de pineut zijn, zijn degene die zonder overwaarde een huis hebben en/of degene die op korte termijn weer aan de beurt zijn om hun hypotheek te vernieuwen. Zeker voor degene die nu dus in een duurdere woning zitten. Die maandlasten zullen dan explosief stijgen. Met als gevolg dat ook zij tegen een eventuele verlies hun woning moeten verkopen.

Kortom, markt is totaal niet op slot. Het wordt juist alleen maar mooier. Er zit alleen wat vertraging in. Hetzelfde met de huidige vraagprijzen. Verkopers denken nog steeds de hoofdprijs te kunnen vangen.

Edit: wat ook helpt, minder beleggers die actief zijn. Althans ik heb inmiddels een aantal huizen voorbij zien komen van onafgemaakte projecten. Dat waren dus mensen die voor een al veel te hoge prijs een huis hebben gekocht met als doel opknappen en voor een nog hogere bedrag te verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door aex351 op 13-01-2023 01:36 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
aex351 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:33:
[...]

De markt gaat straks niet op slot. Daar is geen enkele aanleiding voor. Wat er nu gebeurd is dat de luchtbel ten aanzien van de huizenmarkt stuk is en er een groep mensen zijn die nu met de hete aardappel zitten.

Nu is dat voor deze groep mensen op korte termijn niet slecht. Ze hebben waarschijnlijk een hypotheek met een zeer lage rente en naar verhouding wanneer ze verhuisd zijn met behulp van de overwaarde (wat dus voor een groot deel lucht is) van hun vorige woning een grotere (duurdere) woning ervoor terug gekocht.

Degene die de pineut zijn, zijn degene die zonder overwaarde een huis hebben en/of degene die op korte termijn weer aan de beurt zijn om hun hypotheek te vernieuwen. Zeker voor degene die nu dus in een duurdere woning zitten. Die maandlasten zullen dan explosief stijgen. Met als gevolg dat ook zij tegen een eventuele verlies hun woning moeten verkopen.

Kortom, markt is totaal niet op slot. Het wordt juist alleen maar mooier. Er zit alleen wat vertraging in. Hetzelfde met de huidige vraagprijzen. Verkopers denken nog steeds de hoofdprijs te kunnen vangen.

Edit: wat ook helpt, minder beleggers die actief zijn. Althans ik heb inmiddels een aantal huizen voorbij zien komen van onafgemaakte projecten. Dat waren dus mensen die voor een al veel te hoge prijs een huis hebben gekocht met als doel opknappen en voor een nog hogere bedrag te verkopen.
Ben het niet met je eens op een aantal punten:
1. Je moet echt ballen van staal hebben gehad wil je niet je aflopende hypotheekrente langer hebben vastgezet de afgelopen paar jaar. Ik denk dus niet dat er zoveel mensen met een aflopende rente die opeens de hoogte ingaat tov de huidige situatie. Voorbeeld: 10 of 20 jaar geleden was de rente 5% of hoger, dus die mensen die nu moeten oversluiten hebben niet opeens hogere maandlasten
2. De mensen die in de problemen komen zijn juist wél de mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht begin 2022, mede op basis van hoge overwaarde op het huidige huis. Die overwaarde verdampt nu snel, en hun nieuwbouwhuis is gekocht op het hoogtepunt en daalt ook in waarde. Deze mensen hebben echt een probleem, mede ook omdat ze niet zomaar een huurwoning gevonden krijgen
3. De woningmarkt heeft er juist alle schijn van dat die op slot gaat zitten, of in ieder geval in een periode van beperkte mogelijkheden voor doorstroming gaat zitten. Ook in dit topic hoor je genoeg mensen voorbij komen die twijfelen of de aankoop van hun woning door moet gaan of niet vanwege de dalende markt. Mensen gaan dus wachten, en wachten, en wachten. Tegelijkertijd stijgt de hypotheekrente alleen maar, en worden de maandlasten er helemaal niet beter op ondanks de lagere prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:14

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geekeep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Nee joh, we hebben Hugo nog met z'n 900k nieuwe woningen voor de komende 7 jaar :o.
Klopt, met de stikstofuitruil van een algeheel vuurwerkverbod in NL en al door die elektrische vrachtwagens die toch niet kunnen rijden omdat er geen laadpalen zijn, laat staan genoeg elektriciteit, :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Sport_Life schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:19:
[...]

:+

Wat wel bizar is, want de FED had op dat moment al rente verhoogd of in ieder geval aangekondigd en bovendien kan een beetje analyst wel voorspellen dat de inflatie van toen voor hogere rente ging zorgen.
Vraag me af wie die verwachtingen bij de grootbanken uitvoert. Zullen allemaal wel naar elkaar wijzen nu _O-
Die prognoses heb ik echt met verbazing gevolgd. Ik had kort ervoor een nieuwbouwwoning gekocht, en ben op basis van de inflatie en rentestijgingen direct een huurwoning gaan zoeken. Vorige woning verkocht in juni. Een goede zet, genoeg gegadigden maar qua overbiedingen zeker al een ander scenario dan een jaar ervoor. Hoe bestaat het dat zij de gevolgen van een hogere rente wel zo konden onderschatten, die ik als leek zelfs kon zien aankomen door simpelweg uit te rekenen wat de maandlasten gingen worden met 4% tov 1%?
Wat mij ook opviel, de rentevoorspellingen van de hoofdeconomen van grootbanken, die oa via Hypotheker gedeeld worden, waren ook echt dramatisch. Bijna komisch om terug te lezen…

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 13-01-2023 09:38 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:28
aex351 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:33:
[...]

Ik denk dat de markt wel op slot gaat! Het afgelopen jaar hebben heel veel mensen de verkoop van hun huis naar voren gehaald om nog een goede prijs voor hun woning te krijgen, die gaan volgens jaar dus niet verkopen. Daarnaast er zijn weinig redenen om te moeten verkopen, want als je braaf hebt afgelost is zelfs met een hogere rente de maandlasten niet super hoog of je kan een deel aflossingsvrij maken, bij een hypotheek van 450K betekend na 20 jaar dat je 150K moet herfinancieren, als je 75 K aflossingsvrij maakt vallen de lasten mee.

Daarnaast de situatie is behoorlijk veranderd sinds 2008, zo zijn de volledig aflossingsvrije hypotheken niet meer mogelijk, mensen moeten aflossen, de eisen voor een hypotheek zijn fors gestegen en financieel gezien zijn mensen gezonder door alle regels. Het overgrote gedeelte van de woningeneigenaren hoeven niet te verkopen en zullen dat nu zeker niet meer doen, de markt zal dus deels op slot gaan.

De mensen die het afgelopen 2 jaar gekocht hebben zullen ook niet snel verkopen want de meeste stellen zullen langdurig met elkaar samenwonen in dat huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:13:
[...]

De mensen die in de problemen komen zijn juist wél de mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht begin 2022, mede op basis van hoge overwaarde op het huidige huis. Die overwaarde verdampt nu snel, en hun nieuwbouwhuis is gekocht op het hoogtepunt en daalt ook in waarde. Deze mensen hebben echt een probleem, mede ook omdat ze niet zomaar een huurwoning gevonden krijgen
Ik denk dat de mensen in nieuwbouwwoningen niet in de problemen komen, want ze hebben het net gekocht voor langere termijn, dus de urgentie om te verkopen is de komende jaren er niet. Plus niet te vergeten, zij zijn van het gas af en hebben daardoor al mindere maandlasten plus nieuwbouwwoningen zijn voor heel veel mensen een heilige graal, die gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:13:

3. De woningmarkt heeft er juist alle schijn van dat die op slot gaat zitten, of in ieder geval in een periode van beperkte mogelijkheden voor doorstroming gaat zitten. Ook in dit topic hoor je genoeg mensen voorbij komen die twijfelen of de aankoop van hun woning door moet gaan of niet vanwege de dalende markt. Mensen gaan dus wachten, en wachten, en wachten. Tegelijkertijd stijgt de hypotheekrente alleen maar, en worden de maandlasten er helemaal niet beter op ondanks de lagere prijzen.
Het wachten is op het omslagpunt dat een woning voldoende in prijs gedaald is, ondanks een hogere rente.

Even buiten het feit om dat een hogere koopprijs leidt tot minder overwaarde in de toekomst is het mij verder lood om oud ijzer of mijn maandlasten tot stand zijn gekomen door:

lage koopprijs+hoge rente
hoge koopprijs+lage rente.

Deze N=1 kijkt namelijk nu vanuit zijn eengezinshoekwoning naar onze, waarschijnlijk, laatste koopwoning.

Voordat de rente naar beneden klapte zaten wij per maand net zo duur als de vrijstaande woonboerderij waar wij in de huizencrisis naar zijn wezen kijken.
Die move ging destijds helaas niet door omdat de negatieve onderwaarde van ons eigen huis niet te dichten was met ons spaargeld. Hadden wij meer spaargeld gehad dan waren we over gegaan.

Huizen kopen is meer dan koopprijs en rentestand, zeker voor doorstromers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
spijkerhoofd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat de mensen in nieuwbouwwoningen niet in de problemen komen, want ze hebben het net gekocht voor langere termijn, dus de urgentie om te verkopen is de komende jaren er niet. Plus niet te vergeten, zij zijn van het gas af en hebben daardoor al mindere maandlasten plus nieuwbouwwoningen zijn voor heel veel mensen een heilige graal, die gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank.
Ik bedoel dus niet de mensen die nu al in een nieuwbouwwoning zitten. Ik bedoel de mensen die in 2022 een nieuwbouw hebben gekocht op basis van overwaarde huidige huis, nieuwbouw die pas eind 2023 of begin 2024 opgeleverd wordt. Ondertussen daalt het huidige huis en het nieuwbouwhuis enorm in waarde, huidige huis kan nog niet verkocht worden omdat het te ver in de toekomst ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Ik bedoel dus niet de mensen die nu al in een nieuwbouwwoning zitten. Ik bedoel de mensen die in 2022 een nieuwbouw hebben gekocht op basis van overwaarde huidige huis, nieuwbouw die pas eind 2023 of begin 2024 opgeleverd wordt. Ondertussen daalt het huidige huis en het nieuwbouwhuis enorm in waarde, huidige huis kan nog niet verkocht worden omdat het te ver in de toekomst ligt
Kun je die toelichten?

bedoel je dat omdat er niemand een huis koop met zo'n lange oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Sorry misread dat :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zie wel opvallend veel nieuwbouwwoningen die recent zijn opgeleverd al in de verkoop staan. Kan 2 dingen bekekenen:
- gekocht met als doel beleggen (zo was onze nieuwbouwwoning in 2019 ruim 20-25% meer waard incl meerwerk toen we de sleutel kregen . Idem met ons appartement. Daar koop je niks voor, behalve dat het in latere fases beleggers aantrok)
- de verkoop van de oude woning vlot niet/valt tegen. Of een combinatie.

Vergeleken met q1 2022 koop je nu voor 'relatief weinig' een gasloze nieuwbouwwoning waar je meteen in kunt. Moet je wel van visgraat en taatsdeuren houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
sdk1985 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Niet bizar, gevolg van nivelleren = beleid, natuurlijk in combinatie met de gestegen rente.

[Afbeelding]
Bedoel je inkomensnivellering dan? Want uit dat plaatje blijkt dat nauwelijks; een dubbel zo hoog inkomen levert een meer dan twee keer zo hoge leencapaciteit op.

Je ziet wel dat de HRA en leennorm een mooi dempend effect heeft op de gestegen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
spijkerhoofd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Ik denk dat de markt wel op slot gaat! Het afgelopen jaar hebben heel veel mensen de verkoop van hun huis naar voren gehaald om nog een goede prijs voor hun woning te krijgen, die gaan volgens jaar dus niet verkopen. Daarnaast er zijn weinig redenen om te moeten verkopen, want als je braaf hebt afgelost is zelfs met een hogere rente de maandlasten niet super hoog of je kan een deel aflossingsvrij maken, bij een hypotheek van 450K betekend na 20 jaar dat je 150K moet herfinancieren, als je 75 K aflossingsvrij maakt vallen de lasten mee.

Daarnaast de situatie is behoorlijk veranderd sinds 2008, zo zijn de volledig aflossingsvrije hypotheken niet meer mogelijk, mensen moeten aflossen, de eisen voor een hypotheek zijn fors gestegen en financieel gezien zijn mensen gezonder door alle regels. Het overgrote gedeelte van de woningeneigenaren hoeven niet te verkopen en zullen dat nu zeker niet meer doen, de markt zal dus deels op slot gaan.

De mensen die het afgelopen 2 jaar gekocht hebben zullen ook niet snel verkopen want de meeste stellen zullen langdurig met elkaar samenwonen in dat huis.
Eens, met deze argumenten. Bovendien, mensen die afgelopen 2 jaar gekocht hebben zullen niet verkopen omdat de vraagprijs is gezakt tov hun aankoop bedrag. En dan verlies je waarde...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Sport_Life schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:19:
Zie wel opvallend veel nieuwbouwwoningen die recent zijn opgeleverd al in de verkoop staan. Kan 2 dingen bekekenen:
- gekocht met als doel beleggen (zo was onze nieuwbouwwoning in 2019 ruim 20-25% meer waard incl meerwerk toen we de sleutel kregen)
- de verkoop van de oude woning vlot niet/valt tegen. Of een combinatie.

Vergeleken met q1 2022 koop je nu voor 'relatief weinig' een gasloze nieuwbouwwoning waar je meteen in kunt. Moet je wel van visgraat en taatsdeuren houden.
Zou daar nog wel een 3de, vanuit de markt 'positievere', aan willen toevoegen. Relaties willen ook nog wel eens eindigen, in die vaak bijna 2 jaar van tekenen tot oplevering kan een hoop gebeuren, vooral bij de jonge starters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:03
Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Kun je die toelichten?

bedoel je dat omdat er niemand een huis koop met zo'n lange oplevering?
Als je nieuwbouwwoning in 2026 opgeleverd wordt, dan kun je je huidige huis wel te koop zetten, maar niemand die met de oplevering daarvan wil wachten tot 2024. Dus geen kopers of alleen koopjesjagers.

Dus je zult ofwel pas in 2024 kunnen verkopen, met het risico dat de waarde flink lager is dan waar op gerekend is. En je in de problemen komt.
Ofwel je moet nu al verkopen en iets gaan huren. Terwijl huurwoningen nauwelijks te vinden zijn. Of alleen in een zo duur segment dat je inkomen wellicht totaal niet aan de eisen voldoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:21
MXMaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:28:
Zou daar nog wel een 3de, vanuit de markt 'positievere', aan willen toevoegen. Relaties willen ook nog wel eens eindigen, in die vaak bijna 2 jaar van tekenen tot oplevering kan een hoop gebeuren, vooral bij de jonge starters.
Dat is wel een ding inderdaad, want dergelijke beslissingen kun je niet timen. Wanneer je een ander huis wilt kopen met je partner kun je dat (over het algemeen) nog wel even uitstellen als de markt niet handig is. Wanneer je relatie stukloopt zul je wel moeten en dat gebeurd nogal vaak. In mijn omgeving speelt dat nu ook. Een vriend van mij is net een jaar getrouwd en nu gaat de stekker eruit. Je kunt daar natuurlijk vanalles over denken, maar het feit is dat de woning verkocht moet worden. Dat was nieuwbouw, ze zitten er nog geen jaar in. Ze hebben mazzel dat ze de woning al eerder gekocht hebben en dus nog een beetje mazzel hebben met de prijsstijging van de afgelopen jaren. Maar ze moeten er nu niet te lang over doen. De kosten koper, schilderwerk, de keuken en badkamer gaan ze er niet meer uithalen denk ik.

Door de gestegen rente gaat het hun beide ook niet lukken om een eigen woning te vinden. Dat is wel zuur van deze daling (voor hun dan, verder werd het tijd dat ze gingen dalen), ze zijn te laat om nog echt winst te hebben en dat geld te kunnen gebruiken voor een volgende woning. En ze zijn te vroeg omdat de huizenprijzen niet ver genoeg gedaald zijn om zelf iets terug te kopen bij 4% rente.

Vooralsnog zie ik vooral een hoop onzekerheid op de huizenmarkt. Compleet anders dan een jaar geleden. Het voelt voor mij ook wel apart. Jaren hadden we moeite met sparen tegenover de prijsstijgingen, de woningen stegen harder dan wij konden sparen. Met meer werken is het gelukt een woning te krijgen en nu verdampt dat vermogen harder dan wij inleggen in de hypotheek :o Maakt verder niet uit, ik ben blij dat ik een woning heb. Maar het voelt wel een beetje gek dat die huizenmarkt zoveel impact heeft op je leven. Even 20-30k meer of minder op een bepaald moment kan nog jaren impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Ik denk dat de markt wel op slot gaat! Het afgelopen jaar hebben heel veel mensen de verkoop van hun huis naar voren gehaald om nog een goede prijs voor hun woning te krijgen, die gaan volgens jaar dus niet verkopen.
Plus nog een hoop fear of missing out de laatste jaren. Een hoop mensen zonder verhuiswens zijn toch maar (iets anders) gaan kopen omdat als de stijgingen van de laatste jaren nog een tijd zo door zouden gaan, een toekomstige verhuizing onmogelijk zou zijn.

Zulk soort factoren hebben tot een enorme vraag geleid, wat dan weer de selffulfilling prophecy van stijgende prijzen voedt. En tegelijk leidt dat ook tot cijfers met een groot verschil tussen vraag en aanbod en een groot gebrek aan woningen. Dus ik vermoed dat de komende jaren de cijfers over het woningtekort ineens ook veel minder erg zijn dan recent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Als je nieuwbouwwoning in 2026 opgeleverd wordt, dan kun je je huidige huis wel te koop zetten, maar niemand die met de oplevering daarvan wil wachten tot 2024. Dus geen kopers of alleen koopjesjagers.

Dus je zult ofwel pas in 2024 kunnen verkopen, met het risico dat de waarde flink lager is dan waar op gerekend is. En je in de problemen komt.
Ofwel je moet nu al verkopen en iets gaan huren. Terwijl huurwoningen nauwelijks te vinden zijn. Of alleen in een zo duur segment dat je inkomen wellicht totaal niet aan de eisen voldoet.
bednakt voor de uitzetting

ik dacht ook wel dat hij dat bedoelde, vandaar mijn eigen invulling even onder mijn vraag, maar als iemand zoiets stelt, dan verneem ik altijd even graag waarom hij dat denkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:13
Vraag me nog steeds af op welk scenario de “wachters” wachten. Daarmee bedoel ik de mensen die willen en kunnen kopen maar het te duur vinden nu. Op mijn bierviltje zie ik over een jaar geen betere situatie voor deze groep.

Scenario”s over 1 jaar:

1. Rente stijgt nog 1% en de huizenprijs daalt 10% in een jaar. = netto bijna zelfde maandlasten met annuïteiten hypotheek.
2. Rente stijgt meer dan 1%. Dat gaat echt veel pijn doen bij de Hypotheker.
3. Rente blijft gelijk, verwacht zelf dan geen 10% daling, maar dan pak je zeg nog 5% op je maandlasten.
4. Rente daalt. Voor de paar die snel handelen een goede deal. Maar vrijwel direct stijgt de prijs weer als een malle.
5. Algehele economisch malaise: niemand wil nog kopen.
6. …..

Ik zou nou niet zeggen dat wachten een goede optie is. Maar misschien mis ik nog iets?

Er zullen nu wel wat meer mensen met hun huis in de maag zitten voor verkoop. De huizenprijsdaling nu is gemiddeld. Maar er moeten echt koopjes tussen zitten, c.q. eigenaren die hun verlies willen nemen om het risico van een blijvende dalende markt te vermijden.

Ik zou op zoek gaan naar zo”n koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sport_Life schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:19:

_O- _O- _O- thanks, hier moest ik even goed om lachen :)

en met "relatief weinig"......bedoel je dan koopprijs of maandlasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
HEY_DUDE schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:49:
Vraag me nog steeds af op welk scenario de “wachters” wachten.
Minder maandlasten. In mijn vriendenkring zijn meerdere mensen opzoek naar een woning, we zitten nu eenmaal in die fase van ons leven, maar allen hoor ik ze daarover klagen. Het ging eerst van 'ik heb geen geld om over te bieden en ik kan niet meer lenen' naar 'ik kan nu wel een huis krijgen, maar dan zijn de maandlasten veel te hoog'. Voorgaande jaren kreeg ik bij iedere fundalink de vraag te horen of ze het wel zouden kunnen betalen, want overbieden etc. Tegenwoordig hoor ik alleen maar 'zijn de maandlasten niet te hoog?'. Het is ook wel gek dat je met een hogere rente soms meer kunt lenen en een hoger maandbedrag kunt betalen. Soms werkt de woonquote een beetje raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
MXMaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:28:
[...]

In 2021 zijn er meer dan 25000 scheidingen geweest, en dan hebben we het nog niet eens over relatiebreuken van niet-getrouwde mensen.

Zodra dat aantal de vraag (die nu erg laag is want onzekere tijden) overstijgt dan kan het hard gaan. De rente is nu op korte termijn de boosdoener, een weggevallen vraag kan dit op de middellange termijn verder aanjagen.

Maar goed, uiteindelijk zit iedereen naar z'n eigen wens te redeneren, dat zie je hier ook. Degene met huizen en voorstander van hoge prijzen verwachten geen daling, huizenzoekers weer wel. Het blijft grappig om te volgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Zenomyscus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:12:
Minder maandlasten. In mijn vriendenkring zijn meerdere mensen opzoek naar een woning, we zitten nu eenmaal in die fase van ons leven, maar allen hoor ik ze daarover klagen.
Als er niets geks gebeurd - we rennen nu eenmaal van incident naar incident - ben ik bang dat ze nog lang moeten wachten. De huizenprijzen dalen wat omdat kopers tegen de grenzen van betaalbaarheid aanlopen. Dat verlaagd dus niet de maandlasten.

Het trieste is dat je vrienden eigenlijk een geleden hadden moeten kopen. Maar ja, de bekende kennis die achteraf komt.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:51
Conrado schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:00:
[...]
Het trieste is dat je vrienden eigenlijk een geleden hadden moeten kopen. Maar ja, de bekende kennis die achteraf komt.... :)
Daarom moet je de markt ook niet willen timen. Gezegde is niet voor niks:

Time in the market beats timing the market.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:46:
[...]

bednakt voor de uitzetting

ik dacht ook wel dat hij dat bedoelde, vandaar mijn eigen invulling even onder mijn vraag, maar als iemand zoiets stelt, dan verneem ik altijd even graag waarom hij dat denkt :)
Dat bedoelde ik inderdaad :)

Eigenlijk zitten die mensen met 2 huizen in een dalende markt, dus hebben dubbel pech. Ik ben zelf heel blij dat ik van de zomer heb kunnen verkopen en een huurhuis van een vriend heb kunnen betrekken. Anders zat ik in hetzelfde schuitje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad :)

Eigenlijk zitten die mensen met 2 huizen in een dalende markt, dus hebben dubbel pech. Ik ben zelf heel blij dat ik van de zomer heb kunnen verkopen en een huurhuis van een vriend heb kunnen betrekken. Anders zat ik in hetzelfde schuitje
Dus we vinden nu naast starters ook de mensen met 2 huizen zielig? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:51
Vraag me nog steeds af op welk scenario de “wachters” wachten. Daarmee bedoel ik de mensen die willen en kunnen kopen maar het te duur vinden nu. Op mijn bierviltje zie ik over een jaar geen betere situatie voor deze groep.

Scenario”s over 1 jaar:

1. Rente stijgt nog 1% en de huizenprijs daalt 10% in een jaar. = netto bijna zelfde maandlasten met annuïteiten hypotheek.
3. Rente blijft gelijk, verwacht zelf dan geen 10% daling, maar dan pak je zeg nog 5% op je maandlasten.
4. Rente daalt. Voor de paar die snel handelen een goede deal. Maar vrijwel direct stijgt de prijs weer als een malle.
6. …..

Ik zou nou niet zeggen dat wachten een goede optie is. Maar misschien mis ik nog iets?

Er zullen nu wel wat meer mensen met hun huis in de maag zitten voor verkoop. De huizenprijsdaling nu is gemiddeld. Maar er moeten echt koopjes tussen zitten, c.q. eigenaren die hun verlies willen nemen om het risico van een blijvende dalende markt te vermijden.

Ik zou op zoek gaan naar zo”n koopje.
In mijn geval... alleenstaande oudere starter (huur nu) met wel spaargeld (maar ook niet genoeg tot nu toe).

Als ik iets had gevonden waar ik mezelf 10+ jaar zie zitten en het (enigzins ok) kon betalen had ik al gekocht. Maar ik huur nu een flat, en wil niet weer naar een flat bijv. Dat zou voelen als ;kopen om maar wat te kopen' en een te groot risico met de markt op dit punt. Aanbod waar ik mezelf zou zien zitten was, en is, erg beperkt en onbetaalbaar voor me.

Met dalende prijzen en (nog wat) stijgende rente wordt mijn spaargeld meer waard in verhouding. Heb dit ook apart gehouden puur voor koop vna een huis, en mocht het daarvoor gebruikt kunnen worden is de inflatie (wat ruk is want mn spaargeld is wat dat betreft een stuk minder waard geworden) weer niet zo'n issue.

Oftewel, ik wacht nog steeds op een woning die 'het' is en te betalen is. Met de stijging van 20% vorig jaar is de daling tot nu toe een stap in de goede richting maar nog te beperkt om er direct wat mee te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
twain4me schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Dus we vinden nu naast starters ook de mensen met 2 huizen zielig? :+
Die mensen hebben geen 2 huizen, maar een huis plus een huis-in-aanbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
m0ridin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:21:
[...]

In mijn geval... alleenstaande oudere starter (huur nu) met wel spaargeld (maar ook niet genoeg tot nu toe).

Als ik iets had gevonden waar ik mezelf 10+ jaar zie zitten en het (enigzins ok) kon betalen had ik al gekocht. Maar ik huur nu een flat, en wil niet weer naar een flat bijv. Dat zou voelen als ;kopen om maar wat te kopen' en een te groot risico met de markt op dit punt. Aanbod waar ik mezelf zou zien zitten was, en is, erg beperkt en onbetaalbaar voor me.

Met dalende prijzen en (nog wat) stijgende rente wordt mijn spaargeld meer waard in verhouding. Heb dit ook apart gehouden puur voor koop vna een huis, en mocht het daarvoor gebruikt kunnen worden is de inflatie (wat ruk is want mn spaargeld is wat dat betreft een stuk minder waard geworden) weer niet zo'n issue.

Oftewel, ik wacht nog steeds op een woning die 'het' is en te betalen is. Met de stijging van 20% vorig jaar is de daling tot nu toe een stap in de goede richting maar nog te beperkt om er direct wat mee te kunnen.
advies: maak een plan en hou je daaraan, als de markt zakt zakt doorgaans ook het vertrouwen om te kopen en missen veel mensen die nu wachten op een dalende markt weer de boot omdat ze denken dat de bodem lager ligt etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Die mensen hebben geen 2 huizen, maar een huis plus een huis-in-aanbouw.
Maar wel een hypotheek voor 2.5 huizen (namelijk huis 1, huis-in-aanbouw én overbrugging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
Conrado schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Als er niets geks gebeurd - we rennen nu eenmaal van incident naar incident - ben ik bang dat ze nog lang moeten wachten. De huizenprijzen dalen wat omdat kopers tegen de grenzen van betaalbaarheid aanlopen. Dat verlaagd dus niet de maandlasten.

Uiteindelijk lukt het ze wel, net als ik. De ene zal hogere lasten accepteren, de ander misschien een nieuwe baan of partner krijgen en een derde zal misschien een klushuis kopen. Het duurt alleen langer dan ze gehoopt hadden. Eerder kopen had ik zelf ook graag gewild, maar toen was ik daar nog niet aan toe. Mijn partner studeerde toen nog, ik was zelf net begonnen met werken (laag salaris) en we wisten nog niet hoe onze relatie zou lopen. Soms kun je niet eerder. Ook het verleden had uitdagingen en dat zal in de toekomst niet anders zijn. Ik geloof niet dat de markt dermate op slot gaat dat geen van mijn vrienden nog een woning zou kunnen kopen. Uiteindelijk win je het als oudere starter van de jongere door veelal een hoger inkomen en meer spaargeld. Het kost alleen een hoop tijd, ipv je eerste huis tussen 25-30 zal dat 30-35 worden als je pech hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Scenario”s over 1 jaar:

6. …..
De scenario's die je noemt heb je vanuit jouw perceptie van de markt 'bedacht'. Andere scenario's zijn bijvoorbeeld
6. Er zit vaak een vertraging in het effect van rentewijziging op de marktprijzen, waardoor de scherpe stijging van de rente van het afgelopen jaar nog niet in de huizenprijzen is ingeprijsd. En er nog een forse prijsdaling als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt.
Met een rentestijging van grofweg 1½% naar 4%+ in minder dan een jaar kun je voor de zelfde maandlasten zo'n 30% minder lenen. Terwijl de prijzen in die tijd nauwelijks gedaald zijn. 'Gelukkig' is de inflatie ook hoog en stijgen de lonen daardoor ook fors mee, maar het zou mij niet verbazen als bij een gelijkblijvende rentestand de huizenprijzen nog zo'n 20% zullen gaan dalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:46
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Met een rentestijging van grofweg 1½% naar 4%+ in minder dan een jaar kun je voor de zelfde maandlasten zo'n 30% minder lenen. Terwijl de prijzen in die tijd nauwelijks gedaald zijn. 'Gelukkig' is de inflatie ook hoog en stijgen de lonen daardoor ook fors mee, maar het zou mij niet verbazen als bij een gelijkblijvende rentestand de huizenprijzen nog zo'n 20% zullen gaan dalen.
De hypotheekrentes zullen wel binnenkort weer serieus wat dalen.

10-jaars swap rente is 0.52% gedaald sinds de start van het jaar en staat nu op 2.68%. Nederlandse 10-jaar staatsobligatie noteert 2.38%. De 10-jaars hypotheekrentes die nu nog (net) boven de 4% zitten, zullen komende maand ver daaronder zitten.

Ik deel wel de mening dat we nog een flinke daling van huizenprijzen gaan zien, want een verdubbeling van rentelasten zijn op een 30-jaars lening (dat is een hypotheek namelijk) nu eenmaal heel erg flink. Zeker nu mensen in de hoogste belastingschijf nog maar maximaal 37% aan rentelasten kunnen aftrekken van de belasting. Dit was 40% in 2022.

You ready?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:51
twain4me schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:24:
[...]

advies: maak een plan en hou je daaraan, als de markt zakt zakt doorgaans ook het vertrouwen om te kopen en missen veel mensen die nu wachten op een dalende markt weer de boot omdat ze denken dat de bodem lager ligt etc.
Tnx, mijn idee/plan blijft zoals het was... komt er iets langs wat ik kan kopen en waar ik mezelf x tijd zie zitten dan ga ik daarvoor. Ik heb al lang bewezen de markt totaal niet te kunnen timen dus 'wachten want misschien zakt het meer' zal ik dan zo goed als zeker ook niet doen ;)

Maar er moet eerst uberhaupt weer eens wat langskomen wat in mijn interessegebied en binnen de mogelijkheden valt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:07
fishy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:41:
[...]

10-jaars swap rente is 0.52% gedaald sinds de start van het jaar en staat nu op 2.68%. Nederlandse 10-jaar staatsobligatie noteert 2.38%. De 10-jaars hypotheekrentes die nu nog (net) boven de 4% zitten, zullen komende maand ver daaronder zitten.

Ik deel wel de mening dat we nog een flinke daling van huizenprijzen gaan zien, want een verdubbeling van rentelasten zijn op een 30-jaars lening (dat is een hypotheek namelijk) nu eenmaal heel erg flink. Zeker nu mensen in de hoogste belastingschijf nog maar maximaal 37% aan rentelasten kunnen aftrekken van de belasting. Dit was 40% in 2022.
Als de rente nog weer wat gaat dalen verwacht ik niet een enorme daling van de prijzen. De afgelopen paar weken zie ik hier in Zwolle de verkopen weer oplopen. Zolang er geen grote massa ontslagen gaan komen, verwacht ik nog wel een daling, maar niet enorm. Per regio zal daar wel verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:35:
[...]

6. Er zit vaak een vertraging in het effect van rentewijziging op de marktprijzen
Aanvullend: Je kan historisch gezien merken dat er een vertraging is in de huizenprijzen na veranderingen (veranderingen algemeen, niet puur rente):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQIviFPMSBx9hLQe36OCcJkvTN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDHt2aGXvX8VLXwrxyvMlF82.png?f=fotoalbum_large

Je ziet in 2006 dat er 209k aan huizen verkocht worden. De verkopen lopen vanaf 2006 tot 2013 terug tot 110k.

De prijzen dalen vanaf 2009 tot 2013. Rond deze periode duurde het dus flink wat jaren voordat de prijzen veranderden. Nu is de verandering groter en heftiger.

In 2021 is er minder verkocht dan 2020 (echter niet door rente; meer gigantisch hoge prijzen). In 2022 is er ook een daling qua verkopen tov 2021. CBS gaat maar tot Nov 2022.

Bron: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83906NED/table

Oorzaak gok ik zoals eerder gezegd: van huis veranderen of "wachten met verkoop na uit elkaar gaan" kan je een tijdje vertragen. Echter niet voor eeuwig.

Ik neem aan dat dit eerder voorbij is gekomen, maar tja, lang topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 578046

[...]

Op korte termijn ben ik er met je eens. Als we kijken naar de actuele inflatiecijfers van o.a. Nederland [1] en Amerika [2] zien we dat de inflatie flink aan het afremmen is. Mijn verwachting is dan ook dat centrale banken weer de rente gaan verlagen zodra de inflatie naar hun mening onder controle is. Dat zal mogelijk snel het geval zijn. Veel mensen die nu in wachtmodus zitten (en die groep word met de dag groter) willen op dat moment massaal een woning kopen met als gevolg een herhaling van (extreme) stijging. Want waarom zou je op dat moment niet even 10% overbieden als je verwacht dat de huizenprijzen 20% stijgen per jaar :+ .

[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/...economie/prijzen/inflatie
[2] https://fred.stlouisfed.org/series/CORESTICKM679SFRBATL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fraggert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:02:
[...]

_O- _O- _O- thanks, hier moest ik even goed om lachen :)

en met "relatief weinig"......bedoel je dan koopprijs of maandlasten?
Wij hebben zelf ook visgraat beneden :+ (m'n vrouw haar vloertje, ik mijn mancave was de deal), het was ook niet echt een oordeel maar meer een gegeven :P. Je ziet het in best veel nieuwbouwwoningen.

Met 'relatief weinig' bedoel ik tov de top van q1 2022, er is zeker 10% vanaf sindsdien, op 700-900k zijn dat beste bedragen.
Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwbouwwoningen nog wel aardig waardevast zouden blijven, maar zijn blijkbaar te hoog gewaardeerd .
Dat er nu veel von woningen niet verkocht raken helpt ook niet echt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:57
[...]

Zolang de inflatie niet significant daalt, komen er renteverhogingen en dan hollen die bonds er gewoon achteraan.
De hypotheekrente zal wellicht tot het volgende rentebesluit iets dalen, als het rustig blijft in de wereld, maar de banken zullen ook anticiperen op een stijgende rente daarna (tot tenminste deze zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anoniem: 578046 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:09:
[...]
Als we kijken naar de actuele inflatiecijfers van o.a. Nederland [1] en Amerika [2] zien we dat de inflatie flink aan het afremmen is.
[...]
[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/...economie/prijzen/inflatie
[2] https://fred.stlouisfed.org/series/CORESTICKM679SFRBATL
Dat 'flink afremmen' valt volgens mij wel mee. Dat grafiekje laat een dalende lijn zien omdat het inflatiecijfer natuurlijk wordt berekend t.o.v. het prijspeil een jaar eerder. In de grafiek zie je dus een flinke piek in september/oktober omdat er in sept/okt vorig jaar weinig inflatie was, vervolgens zie je 'm flink afzwakken in december omdat de inflatie waar we nu mee te maken hebben december vorig jaar al flink in gang was gezet.

Zou je zo'n zelfde grafiek maken van het absolute prijspeil van een ton graan een televisie (ik noem maar een willekeurig product) dan zou de grafiek maand op maand flink omhoog schieten en in de afgelopen paar maanden een wat minder steile lijn laten zien...

Edit: wanneer je op die site van de door jouw gelinkte 'fred' kijkt zie je precies zo'n grafiek, die in de afgelopen periode vrij stijl omhoog loopt en die nu iets afzwakt maar weliswaar nog steeds een flinke stijging laat zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie_ op 13-01-2023 13:49 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Harrie_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Dat 'flink afremmen' valt volgens mij wel mee. Dat grafiekje laat een dalende lijn zien omdat het inflatiecijfer natuurlijk wordt berekend t.o.v. het prijspeil een jaar eerder. In de grafiek zie je dus een flinke piek in september/oktober omdat er in sept/okt vorig jaar weinig inflatie was, vervolgens zie je 'm flink afzwakken in december omdat de inflatie waar we nu mee te maken hebben december vorig jaar al flink in gang was gezet.

Zou je zo'n zelfde grafiek maken van het absolute prijspeil van een ton graan (ik noem maar een willekeurig product) dan zou de grafiek maand op maand flink omhoog schieten en in de afgelopen paar maanden een wat minder steile lijn laten zien...

Edit: wanneer je op die site van de door jouw gelinkte 'fred' kijkt zie je precies zo'n grafiek, die in de afgelopen periode vrij stijl omhoog loopt en die nu iets afzwakt maar weliswaar nog steeds een flinke stijging laat zien.
De graanprijs is ongeveer gelijk als een jaar geleden. (pre Oekraïne).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
perspectivebass schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Waren bij een tegelbedrijf vorige week. Die gaf ook aan dat de energietoeslagen er ook vanaf gingen bij fabrikanten. Je ziet wel dat eea weer wat normaliseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

perspectivebass schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:30:
[...]
Zoals ik zei; ik noem maar een willekeurig iets. Lees mijn post nou eens en de boodschap erachter in plaats van je vast te bijten in het product wat ik - ter illustratie - misschien wat ongelukkig heb gekozen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Sport_Life schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Wij hebben zelf ook visgraat beneden :+ (m'n vrouw haar vloertje, ik mijn mancave was de deal), het was ook niet echt een oordeel maar meer een gegeven :P. Je ziet het in best veel nieuwbouwwoningen.

Met 'relatief weinig' bedoel ik tov de top van q1 2022, er is zeker 10% vanaf sindsdien, op 700-900k zijn dat beste bedragen.
Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwbouwwoningen nog wel aardig waardevast zouden blijven, maar zijn blijkbaar te hoog gewaardeerd .
Dat er nu veel von woningen niet verkocht raken helpt ook niet echt.
Opgeleverde nieuwbouw is ook echt skyhigh gegaan. Voorbeeld: 2016 200k von incl meerwerk opgeleverd 2018, eind 2021 voor 620k verkocht. Daar kan makkelijk een ton of anderhalf af. Dan is de daling hoger dan het landelijke, maar de woningwaarde alsnog meer gestegen dan landelijk..

Effect van de 'nieuwbouw-bonus'.

[ Voor 3% gewijzigd door Laapo op 13-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Maar wel een hypotheek voor 2.5 huizen (namelijk huis 1, huis-in-aanbouw én overbrugging)
Gewoon 2 hypotheken. Een bestaande hypotheek en een hypotheek die deels uit een kortlopende overbrugging bestaat.

Ti's al vervelend zat om op 2 woningen verlies te lijden, maar laten we het niet erger maken dan het is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Laapo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Gewoon 2 hypotheken. Een bestaande hypotheek en een hypotheek die deels uit een kortlopende overbrugging bestaat.

Ti's al vervelend zat om op 2 woningen verlies te lijden, maar laten we het niet erger maken dan het is :p
Prima, uiteindelijk is het ook zo dat die overbrugging eigenlijk de overwaarde is van woning 1. Maar die kortlopende overbrugging is wel de plek waar het dus uiteindelijk pijn doet. Want daar zit de overwaarde op je eerste woning in die aan het verdampen is. En van die overbrugging worden vaak de extra's betaald zoals de vloer, stucadoor, tuin, badkamer, keuken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ik zit in zo'n situatie: wachten tot de nieuwbouwwoning klaar is, huidige woning nog niet verkocht. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zenuwachtig, en ook niet van plan alvast te gaan verkopen. Ik woon nu fijn, en iets vergelijkbaars huren in de regio voor ca 2 jaar tot de verwachte opleverdatum zou zo'n 50k kosten - meer als de bouw vertraging oploopt. Woongenot en niet twee keer hoeven te verhuizen is me ook wat waard.

Het is koffiedik kijken, wie weet daalt mijn woning terwijl ik wacht met 50k of zelfs nog meer. Maar dan nog is er geen man overboord, bij de financiering is al uitgegaan van 90% van de getaxeerde waarde en zijn toekomstige aflossingen niet meegenomen. Het moet wel heel dramatisch lopen wil ik echt in de problemen komen als de verkoop tegenvalt.

Het grootste risico van niet verkopen lijkt op het moment teleurstelling dat de overwaarde niet voldoende is om straks de muren en vloeren af te werken. Daar heb ik spaargeld voor, mocht het nodig zijn. Maar wel verkopen heeft ook een risico: wie weet valt het wel mee met de prijsdalingen, en blijkt achteraf dat de tussenpoos huren een stuk duurder was dan gewoon blijven zitten.

Het is denk ik maar net hoe je aankijkt tegen risico, en hoe precair de situatie is: valt je hele financiele plaatje in elkaar als de prijzen 5% dalen, dan zul je eerder verkopen dan wanneer er enige buffer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
SL104 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:17:
Ik zit in zo'n situatie: wachten tot de nieuwbouwwoning klaar is, huidige woning nog niet verkocht. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zenuwachtig, en ook niet van plan alvast te gaan verkopen. Ik woon nu fijn, en iets vergelijkbaars huren in de regio voor ca 2 jaar tot de verwachte opleverdatum zou zo'n 50k kosten - meer als de bouw vertraging oploopt. Woongenot en niet twee keer hoeven te verhuizen is me ook wat waard.

Het is koffiedik kijken, wie weet daalt mijn woning terwijl ik wacht met 50k of zelfs nog meer. Maar dan nog is er geen man overboord, bij de financiering is al uitgegaan van 90% van de getaxeerde waarde en zijn toekomstige aflossingen niet meegenomen. Het moet wel heel dramatisch lopen wil ik echt in de problemen komen als de verkoop tegenvalt.

Het grootste risico van niet verkopen lijkt op het moment teleurstelling dat de overwaarde niet voldoende is om straks de muren en vloeren af te werken. Daar heb ik spaargeld voor, mocht het nodig zijn. Maar wel verkopen heeft ook een risico: wie weet valt het wel mee met de prijsdalingen, en blijkt achteraf dat de tussenpoos huren een stuk duurder was dan gewoon blijven zitten.

Het is denk ik maar net hoe je aankijkt tegen risico, en hoe precair de situatie is: valt je hele financiele plaatje in elkaar als de prijzen 5% dalen, dan zul je eerder verkopen dan wanneer er enige buffer is.
Same hiero. In juni 2021 getekend voor nieuwbouw en verwacht nu de oplevering begin 2024.

Dit is niet de eerste nieuwbouwwoning voor mij, en dat wachten + onzekerheid is me al bekend. Ik verwachtte al vanaf april/mei vorig jaar dat de prijzen echt een duik omlaag zouden maken. Die -10% valt mij nog mee tot nu toe. Maar goed 2x verhuizen zie ik niet zitten.

Ik heb wel wat comfort qua financiering. Bij -30% vanaf het hoogtepunt komt het alsnog uit, en dan hoeft het spaarvarken nog niet stuk.

Ohja, en de mega gunstige rente die nog 19+ jaar kan worden meeverhuisd.. :+

Moet wel zeggen, denk soms wel stiekem, stel dat.. de markt nog 2 jaar lang +20% deed :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Prima, uiteindelijk is het ook zo dat die overbrugging eigenlijk de overwaarde is van woning 1. Maar die kortlopende overbrugging is wel de plek waar het dus uiteindelijk pijn doet. Want daar zit de overwaarde op je eerste woning in die aan het verdampen is. En van die overbrugging worden vaak de extra's betaald zoals de vloer, stucadoor, tuin, badkamer, keuken, etc.
Echter zijn de regels gelukkig redelijk aangescherpt. De nieuwe hypotheek is niet meer zoals vroeger ver boven de 100%. En voor het overbruggingsdeel kan je vaak ook maar 90% van je oude woningwaarde gebruiken. Er zit dus wel wat ruimte om het oude huis te laten dalen in waarde. Ik zit in zo'n situatie en voor mij zie ik echt 0 problemen. Mogelijk omdat ik de verkoop van het oude huis als een onzekerheid/risico zag.

Zelfs voor diegenen die er geen rekening mee hebben gehouden, de huizen zijn echt gigantisch in waarde gestegen. Die overwaarde lijkt me echt nog wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Das waar. Dat geld moet uit de verkoop binnenkomen anders gaat het uit het spaargeld of moet er worden geherfinancieerd.. tegen huidige rente's. Moet ook maar net kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
bkor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Echter zijn de regels gelukkig redelijk aangescherpt. De nieuwe hypotheek is niet meer zoals vroeger ver boven de 100%. En voor het overbruggingsdeel kan je vaak ook maar 90% van je oude woningwaarde gebruiken. Er zit dus wel wat ruimte om het oude huis te laten dalen in waarde. Ik zit in zo'n situatie en voor mij zie ik echt 0 problemen. Mogelijk omdat ik de verkoop van het oude huis als een onzekerheid/risico zag.

Zelfs voor diegenen die er geen rekening mee hebben gehouden, de huizen zijn echt gigantisch in waarde gestegen. Die overwaarde lijkt me echt nog wel genoeg.
Ik ken anders wel een paar mensen die bij mij in de wijk gaan wonen in een latere nieuwbouwfase, en die het toch een beetje spannend beginnen te vinden. Je hebt gelijk dat 90% wordt meegenomen voor de financiering. Maar die 10% daling heb je al te pakken tov begin dit jaar.

Verder vergeet je dat je om een hypotheek voor een nieuwbouwwoning te krijgen je helemaal geen sluitende begroting hoeft aan te leveren. Ik heb een specificatie meerwerk opgegeven van €150.000 en daarvoor een hypotheek gekregen. Maar als ik die €150.000 additioneel niet kon krijgen dan zou ik gewoon het postje meerwerk omlaag kunnen zetten naar €100.000 en op basis van die €100.000 de hypotheek krijgen. Waar ik dan de additionele €50.000 vandaan haal moet je dan zelf regelen en is dan inleg eigen geld. Als de daling dan nog wat harder gaat dan die 10% dan mag je dus nog wat extra eigen geld in gaan leggen, en dat moet wel beschikbaar zijn.

Ik snap dat dat natuurlijk een situatie is waar je zelf bij bent en zelf ook een verantwoordelijkheid hierin hebt, inclusief een financieel adviseur. Maar ik denk dat een heleboel mensen inclusief een financieel adviseur niet direct heel goed weet hoeveel additionele kosten er bijkomen gedurende een nieuwbouwtraject, en dat die kosten schromelijk onderschat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Harrie_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Zoals ik zei; ik noem maar een willekeurig iets. Lees mijn post nou eens en de boodschap erachter in plaats van je vast te bijten in het product wat ik - ter illustratie - misschien wat ongelukkig heb gekozen.
Doe ik ook wel en hoewel ik de strekking niet oneens ben vind ik het wel belangrijk dat in discussies ook voorbeelden feitelijk juist zijn. En dan kom je op het punt dat veel grondstoffen 'normaliseren' afgelopen maanden in prijs naar begin vorig jaar. Zelfs het voorbeeld van je, aangepast post televisies, klopt niet want ook die zijn in prijs gedaald (-2%, Dec 22).

Al hoewel ook veel prijzen historisch gezien niet laag zijn komt de rust gewoon terug in de markt. Op zijn minst tot de volgende crisis zich aan dient :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:42:
[...]
Verder vergeet je dat je om een hypotheek voor een nieuwbouwwoning te krijgen je helemaal geen sluitende begroting hoeft aan te leveren. Ik heb een specificatie meerwerk opgegeven van €150.000 en daarvoor een hypotheek gekregen. Maar als ik die €150.000 additioneel niet kon krijgen dan zou ik gewoon het postje meerwerk omlaag kunnen zetten naar €100.000 en op basis van die €100.000 de hypotheek krijgen. Waar ik dan de additionele €50.000 vandaan haal moet je dan zelf regelen en is dan inleg eigen geld.
Bij mij werd het eigen geld gecontroleerd. Verder moest eerst het eigen geld gebruikt worden voordat je de overbrugging aanspreekt. In jou voorbeeld gaat het er meer over dat mensen mogelijk geen open kaart spelen en gokken dat ze 50k aan niet-opgegeven kosten toch wel kunnen "financieren". Tja, ben benieuwd hoe vaak dat is gebeurd. Lijkt me niet dat een financieel adviseur hier aan mee hoort te werken.
Als de daling dan nog wat harder gaat dan die 10% dan mag je dus nog wat extra eigen geld in gaan leggen, en dat moet wel beschikbaar zijn.
Lijkt me vooral te liggen aan de waarde van de huidige woning. De rente heeft flink meer impact 550k+ verdieners (vanwege hypotheekrenteaftrek dat gelimiteerd is tot laagste schaal). Ik volg hoe de markt gaat een beetje, ik zie vooral voor duurdere huizen (welke juist flink in waarde zijn gestegen, zelfs nog 2022) nu soms in prijs dalen. Echter tja, CBS/kadaster vs Funda/NVM en de vertraging van cijfers is wel een dingetje. Ik zie ook nog genoeg huizen voor teveel geld te koop gezet worden. Meestal is het makkelijk te voorspellen welke huizen lang te koop zullen zijn.
Ik snap dat dat natuurlijk een situatie is waar je zelf bij bent en zelf ook een verantwoordelijkheid hierin hebt, inclusief een financieel adviseur. Maar ik denk dat een heleboel mensen inclusief een financieel adviseur niet direct heel goed weet hoeveel additionele kosten er bijkomen gedurende een nieuwbouwtraject, en dat die kosten schromelijk onderschat worden.
Daar heb je een goed punt. Ik heb redelijk uitgezocht hoeveel extra kosten er zouden zijn. Kennissen hoorden "een ton" van een financieel adviseur en namen dat als waarheid. Totaal niks onderzocht, de additionele kosten zijn "een ton". Ik heb juist dingen uitgezocht en een redelijke begroting gemaakt. Deze ook gedeeld toen ze het vroegen. Er werd echter weinig mee gedaan. Ze hebben vervolgens naar keukens gekeken enzo, maar nooit gekeken of alles binnen die "een ton" zou blijven. Dat werd aangenomen dat het wel zo zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bkor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Maar die overwaarde is vaak ook nodig (en al gebruikt) voor de aankoop van de nieuwe woning. Zeker als er een hoge overwaarde is, is er vaak bij de nieuwe woning met een flink stuk overwaarde meegerekend. Als daarbij de waarde van de woning voor 90% meetelt, betekent een daling in de woningprijs hoger dan 10% dat die overwaarde flink kleiner kan worden. En je begroting in de mist loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
bkor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Bij mij werd het eigen geld gecontroleerd. Verder moest eerst het eigen geld gebruikt worden voordat je de overbrugging aanspreekt. In jou voorbeeld gaat het er meer over dat mensen mogelijk geen open kaart spelen en gokken dat ze 50k aan niet-opgegeven kosten toch wel kunnen "financieren". Tja, ben benieuwd hoe vaak dat is gebeurd. Lijkt me niet dat een financieel adviseur hier aan mee hoort te werken.
Maar dat eigen geld is puur het geld dat je uberhaupt nodig hebt om de oorspronkelijke financiering rond te krijgen. Als dan de overwaarde toch tegenvalt en de overbruggingshypotheek kan niet helemaal afgelost worden met de verkoop van de woning, dan zal je toch nog ergens wat eigen geld vandaan moeten zien te toveren. Combinaar dat met het schromelijk onderschatten van de totale meerwerkkosten en je moet opeens enkele tienduizenden euro's extra zien op te hoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Emgeebee schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:21:
[...]

In 2021 zijn er meer dan 25000 scheidingen geweest, en dan hebben we het nog niet eens over relatiebreuken van niet-getrouwde mensen.

Zodra dat aantal de vraag (die nu erg laag is want onzekere tijden) overstijgt dan kan het hard gaan. De rente is nu op korte termijn de boosdoener, een weggevallen vraag kan dit op de middellange termijn verder aanjagen.

Maar goed, uiteindelijk zit iedereen naar z'n eigen wens te redeneren, dat zie je hier ook. Degene met huizen en voorstander van hoge prijzen verwachten geen daling, huizenzoekers weer wel. Het blijft grappig om te volgen. :)
Bedoel je nu dat scheidingen het aanbod vergroten en daarmee mogelijk de vraag overstijgen? Ik zie dat andersom; er is nu tenminste één extra persoon in de kopersgroep beland en mogelijk zelfs twee extra personen als de hypotheek niet alleen voor de achterblijver te dragen is. M.a.w. de vraag groeit juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:46
Emgeebee schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Klinkt logisch. Overigens denk ik dat er onder de huidige huizenbezitters méér mensen zijn die juist profiteren van een flinke correctie in de markt, dan dat er mensen zijn die hier 's nachts van wakker liggen / dit vrezen.

Maar het onderbuikgevoel bij de huizenbezitter, zelfs bij hen die al meer dan 50% overwaarde hebben en dus sowieso weinig te vrezen, is vreemd genoeg vaak dat een daling voor hen per definitie slecht nieuws is. Niets is minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

geekeep schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Bedoel je nu dat scheidingen het aanbod vergroten en daarmee mogelijk de vraag overstijgen? Ik zie dat andersom; er is nu tenminste één extra persoon in de kopersgroep beland en mogelijk zelfs twee extra personen als de hypotheek niet alleen voor de achterblijver te dragen is. M.a.w. de vraag groeit juist.
Dat zie ik zo ook. Als een koppel uit elkaar gaat na 10 jaar een woning van huidige waarde 400K verkoopt, ze beide meer dan een ton eraan overhouden. Dan gaan ze alle 2 (of 1tje blijft in het huis) maar die andere gaat met die 100K overwaarde + wrch nogwel wat spaargeld en modaal salaris op zoek naar wat er te makken valt : Dat wordt dan in de categorie max 300K en daar vind(nee niet midden in Utrecht) je echt wel wat voor. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat die onderkant vd markt steeds meer druk krijgt. Die zie ik niet zomaar in waarde dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
SL104 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:17:
Ik zit in zo'n situatie: wachten tot de nieuwbouwwoning klaar is, huidige woning nog niet verkocht. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zenuwachtig,
Let's shake hands. Ik ben aan het bouwen. Tussen het ontwerp en nu de feitelijke bouw zit ruim 10% verhogingen, de uitschieters daargelaten. Beton wordt al bijna met waarde transport gebracht :)
Tegelijkertijd ga ik voor de verkoop van m'n huis uit van -20%. Tot nu toe is dat - althans volgens Funda - beperkt gebleven tot -0,5%, maar we gaan het tzt wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
bkor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:01:
Bij mij werd het eigen geld gecontroleerd. Verder moest eerst het eigen geld gebruikt worden voordat je de overbrugging aanspreekt.
D'as toch ook overal anders zeg. Hier heeft de bank de hypotheek en overbrugging op één rekening gekwakt. Ze zeggen nog net niet 'veel plezier ermee' bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Anoniem: 1511336 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dat zie ik zo ook. Als een koppel uit elkaar gaat na 10 jaar een woning van huidige waarde 400K verkoopt, ze beide meer dan een ton eraan overhouden. Dan gaan ze alle 2 (of 1tje blijft in het huis) maar die andere gaat met die 100K overwaarde + wrch nogwel wat spaargeld en modaal salaris op zoek naar wat er te makken valt : Dat wordt dan in de categorie max 300K en daar vind(nee niet midden in Utrecht) je echt wel wat voor. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat die onderkant vd markt steeds meer druk krijgt. Die zie ik niet zomaar in waarde dalen.
Ik zie dat toch anders. Bij scheidingen kan de 1 de ander vaak niet uitkopen. Zeker als er overwaarde is dan wordt het al snel moeilijk. De achterblijver moet namelijk de openstaande schuld plus de helft van de overwaarde kunnen financieren.

In de praktijk als het al zover is dat je elkaar niet meer kan uitstaan, dan willen koppels het liefst zo snel mogelijk van het huis af. Bij weinig kopers zijn dit soort huizen de buitenkansjes waar je naar op zoek moet gaan als koper. De verkopers zien het huis als een blok aan hun been. Want zonder verkoop is een nieuwe aankoop bijna niet mogelijk. Je kan niet overbruggen, want het oude huis is deels van de partner en die gaat zeker niet hoofdelijk aansprakelijk nemen voor jouw nieuwe overbruggingshypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:02
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Bedoel je inkomensnivellering dan? Want uit dat plaatje blijkt dat nauwelijks; een dubbel zo hoog inkomen levert een meer dan twee keer zo hoge leencapaciteit op.

Je ziet wel dat de HRA en leennorm een mooi dempend effect heeft op de gestegen rente.
Ik doel eigenlijk op de verschillen. Bij de duurdere huizen kun je ineens 60K minder besteden, hoe lager de leencapaciteit des minder dat aan de orde is. De dalingen zijn dan zowel absoluut als relatief minder ernstig.

3x modaal 648>588 = -60K / 90%
2x modaal 395>367 = -28K / 93%
1.5x modaal 262>251 = -11K 96%

De hogere inkomens worden momenteel benadeeld tov de oude situatie in de modellen die de maximale lening bepalen.

Verder verwacht ik persoonlijk dat er uberhaupt minder impact van prijsdalingen zal zijn voor 'betaalbare' woningen. Want iemand kan natuurlijk altijd nog minder dan zijn maximale leencapaciteit besteden. Omgekeerd is dat niet het geval.

Vanaf dit jaar telt tweede inkomen overigens 100% mee. Dus ten opzichtte van de oude situatie worden alleenverdieners ook benadeeld.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Z___Z schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Ik zie dat toch anders. Bij scheidingen kan de 1 de ander vaak niet uitkopen. Zeker als er overwaarde is dan wordt het al snel moeilijk. De achterblijver moet namelijk de openstaande schuld plus de helft van de overwaarde kunnen financieren.

In de praktijk als het al zover is dat je elkaar niet meer kan uitstaan, dan willen koppels het liefst zo snel mogelijk van het huis af. Bij weinig kopers zijn dit soort huizen de buitenkansjes waar je naar op zoek moet gaan als koper. De verkopers zien het huis als een blok aan hun been. Want zonder verkoop is een nieuwe aankoop bijna niet mogelijk. Je kan niet overbruggen, want het oude huis is deels van de partner en die gaat zeker niet hoofdelijk aansprakelijk nemen voor jouw nieuwe overbruggingshypotheek.
Mijn ervaring is dat degene die het liefst weg wil, dat vaak al snel geregeld heeft door (tijdelijk) verblijf ergens anders (want een breuk ontstaat niet van de ene op de andere dag) en daarbij zoveel mogelijk winst voor zichzelf wil hebben. Zéker als de ander achterblijft in 'hun' huis, wat vaak een soort van afgunst veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 16:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:41
Harrie_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:20:
[...]
Zou je zo'n zelfde grafiek maken van het absolute prijspeil van een ton graan een televisie (ik noem maar een willekeurig product) dan zou de grafiek maand op maand flink omhoog schieten en in de afgelopen paar maanden een wat minder steile lijn laten zien...
Weer een ongelukkig gekozen willekeurig product?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221111_96214100

[ Voor 10% gewijzigd door Michiel1978 op 13-01-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
sdk1985 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Ik doel eigenlijk op de verschillen. Bij de duurdere huizen kun je ineens 60K minder besteden, hoe lager de leencapaciteit des minder dat aan de orde is. De dalingen zijn dan zowel absoluut als relatief minder ernstig.

3x modaal 648>588 = -60K / 90%
2x modaal 395>367 = -28K / 93%
1.5x modaal 262>251 = -11K 96%

De hogere inkomens worden momenteel benadeeld tov de oude situatie in de modellen die de maximale lening bepalen.

Verder verwacht ik persoonlijk dat er uberhaupt minder impact van prijsdalingen zal zijn voor 'betaalbare' woningen. Want iemand kan natuurlijk altijd nog minder dan zijn maximale leencapaciteit besteden. Omgekeerd is dat niet het geval.

Vanaf dit jaar telt tweede inkomen overigens 100% mee. Dus ten oprichtte van de oude situatie worden alleenverdieners ook benadeeld.
Zoals je aangaf telt het 2e inkomen nu meer mee, is dat in de hoogte van de hypotheek ook meegenomen? Daarnaast zijn er dit jaar best veel cao verhogingen, daar is denk ik ook geen rekening mee gehouden. Uiteindelijk zorgen die zaken er voor dat het verschil iets minder groot zal zijn voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
geekeep schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Mijn ervaring is dat degene die het liefst weg wil, dat vaak al snel geregeld heeft door (tijdelijk) verblijf ergens anders (want een breuk ontstaat niet van de ene op de andere dag) en daarbij zoveel mogelijk winst voor zichzelf wil hebben. Zéker als de ander achterblijft in 'hun' huis, wat vaak een soort van afgunst veroorzaakt.
Zoveel mogelijk winst maken is niet maanden/jaren door blijven betalen aan een huis waar je zelf niet meer in woont lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

Z___Z schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Ja klopt in zo'n situatie word het lastig, heb maar een vechtscheiding aan je been, nou nou wens ik niemand toe iig. Dat is ook onnodig kapitaal vernietigen, bijna zoals oorlog pfff

Hoewel stel huis vorig jaar gekocht 700K en koppel gaat uit elkaar : Nu op de markt en hoppa verkocht voor 600K. Tonnetje minder, dat wel maarrr : Als je dat huis kon kopen vorig jaar het je ofwel dat gedaan met flinke overwaarde van een vorighuis/jubelton/2 a` 3 x modaal/eigen geld. Dus als die in de verkoop gaat, is daar toch echt wel överwaarde" beschikbaar voor beiden, wat dan weer op zoek gaat naar een andere betaalbare woning. Beiden lijkt mij, komen wel in aanmerking voor iets rond de 300K... Hup, weer meer druk op die onderkant

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1511336 op 13-01-2023 19:58 ]

Pagina: 1 ... 219 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg