Blik1984 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:42:
[...]
Verder vergeet je dat je om een hypotheek voor een nieuwbouwwoning te krijgen je helemaal geen sluitende begroting hoeft aan te leveren. Ik heb een specificatie meerwerk opgegeven van €150.000 en daarvoor een hypotheek gekregen. Maar als ik die €150.000 additioneel niet kon krijgen dan zou ik gewoon het postje meerwerk omlaag kunnen zetten naar €100.000 en op basis van die €100.000 de hypotheek krijgen. Waar ik dan de additionele €50.000 vandaan haal moet je dan zelf regelen en is dan inleg eigen geld.
Bij mij werd het eigen geld gecontroleerd. Verder moest eerst het eigen geld gebruikt worden voordat je de overbrugging aanspreekt. In jou voorbeeld gaat het er meer over dat mensen mogelijk geen open kaart spelen en gokken dat ze 50k aan niet-opgegeven kosten toch wel kunnen "financieren". Tja, ben benieuwd hoe vaak dat is gebeurd. Lijkt me niet dat een financieel adviseur hier aan mee hoort te werken.
Als de daling dan nog wat harder gaat dan die 10% dan mag je dus nog wat extra eigen geld in gaan leggen, en dat moet wel beschikbaar zijn.
Lijkt me vooral te liggen aan de waarde van de huidige woning. De rente heeft flink meer impact 550k+ verdieners (vanwege hypotheekrenteaftrek dat gelimiteerd is tot
laagste schaal). Ik volg hoe de markt gaat een beetje, ik zie vooral voor duurdere huizen (welke juist flink in waarde zijn gestegen, zelfs nog 2022) nu soms in prijs dalen. Echter tja, CBS/kadaster vs Funda/NVM en de vertraging van cijfers is wel een dingetje. Ik zie ook nog genoeg huizen voor teveel geld te koop gezet worden. Meestal is het makkelijk te voorspellen welke huizen lang te koop zullen zijn.
Ik snap dat dat natuurlijk een situatie is waar je zelf bij bent en zelf ook een verantwoordelijkheid hierin hebt, inclusief een financieel adviseur. Maar ik denk dat een heleboel mensen inclusief een financieel adviseur niet direct heel goed weet hoeveel additionele kosten er bijkomen gedurende een nieuwbouwtraject, en dat die kosten schromelijk onderschat worden.
Daar heb je een goed punt. Ik heb redelijk uitgezocht hoeveel extra kosten er zouden zijn. Kennissen hoorden "een ton" van een financieel adviseur en namen dat als waarheid. Totaal niks onderzocht, de additionele kosten zijn "een ton". Ik heb juist dingen uitgezocht en een redelijke begroting gemaakt. Deze ook gedeeld toen ze het vroegen. Er werd echter weinig mee gedaan. Ze hebben vervolgens naar keukens gekeken enzo, maar nooit gekeken of alles binnen die "een ton" zou blijven. Dat werd aangenomen dat het wel zo zal zijn.