Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.800.508 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:10
Conrado schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Ehh nee..., want je eigen huis is geen economische activiteit en wordt ook niet als belegging gezien.
Maar waar die posts op reageerden was nu juist een post over de vergelijking van het 'investeren' door Musk en door die Tante Joop.

Maar als ik het goed begrijp zien we die investering dan alleen als belegging als het ons uitkomt, en zien we het niet als een belegging als dat ons niet zou uitkomen? OK, dan is dat ook duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Maar waar die posts op reageerden was nu juist een post over de vergelijking van het 'investeren' door Musk en door die Tante Joop.

Maar als ik het goed begrijp zien we die investering dan alleen als belegging als het ons uitkomt, en zien we het niet als een belegging als dat ons niet zou uitkomen? OK, dan is dat ook duidelijk.
Dan komt het neer op semantiek en is het voor mij Woning != Huis, en een Woning dient onbelast te zijn als vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:29
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:54:
Maar waar die posts op reageerden was nu juist een post over de vergelijking van het 'investeren'
Duidelijk is het zeker niet want ik schreef “Ze hebben allebei het lef gehad ergens geld in te steken en risico te nemen. Tante Joop lost vervolgens keurig af”. Dat jij daar ‘belegging’ in ziet en conclusies trekt is je goed recht, alleen op je eigen interpretatie gebaseerd. De eigen woning zit nu eenmaal in Box 1 en niet in Box 3.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Zou het dan niet logisch zijn om de winst uit die 'economische activiteit' van tante Joop de huizenkoper net zo te belasten als de winst die de belegger of bank maakt?
Ik heb al heel vaak gezegd dat ik voorstander ben van een belasting bij verkoop, dus ja.

Met die kanttekening dat een huis zowel een vermogensbestanddeel is als een primaire levensbehoefte. Het gevolg daarvan is dat je het zo zwaar zou moeten belasten als een belegger of een bank.

Die dualiteit van woningen (zowel vermogen als primaire levensbehoefte) maakt het ingewikkeld. Zeker in een wereld waarin iedereen heel graag zwart/wit denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

Toch zou ik iedereen een betaalbare, op maat koopwoning wensen. Eigenlijk is het in belang van de hele bevolking om dit te realiseren en ja er gaan woningen of kapitaal vd eene nr de andere generatie. Het verhuren van een woning zou ik eerder in een kwaad daglicht benoemen als we het over luie-reet-verdienmodel hebben. Dat is investeren, ga maar de beurs/aandelen/obligaties/etc met die money

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:28
Anoniem: 1511336 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:52:
Toch zou ik iedereen een betaalbare, op maat koopwoning wensen. Eigenlijk is het in belang van de hele bevolking om dit te realiseren en ja er gaan woningen of kapitaal vd eene nr de andere generatie. Het verhuren van een woning zou ik eerder in een kwaad daglicht benoemen als we het over luie-reet-verdienmodel hebben. Dat is investeren, ga maar de beurs/aandelen/obligaties/etc met die money
Huren zou veel goedkoper dan kopen moeten zijn. En dat was het in mijn beleving voor 1995 ook. Kosten van huren is de rente op een lening, verzekering, onderhoud en misschien wat administratie. De rest is gewoon winst voor de verhuurder.

Dan is er ook een keus te maken tussen goedkoper huren vs kopen met vermogensopbouw. Nu ben je als huurder, vooral in de vrije sector, gewoon het slechts uit. Je betaald de hoofdprijs, vaak meer dan de koop van een gelijk huis, maar hebt geen vermogensopbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
HEY_DUDE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:27:
Huren zou veel goedkoper dan kopen moeten zijn.
.....
Dan is er ook een keus te maken tussen goedkoper huren vs kopen met vermogensopbouw. Nu ben je als huurder, vooral in de vrije sector, gewoon het slechts uit. Je betaald de hoofdprijs, vaak meer dan de koop van een gelijk huis, maar hebt geen vermogensopbouw.
Je gedachte snap ik wel, alleen zo werkt het economisch niet. In ieder economisch model is - op de langere termijn - een product kopen goedkoper dan het dezelfde tijd huren. Ze zijn - zelfs voor twee identieke huizen - ook slecht vergelijkbaar want kopen is bezit en huren is een dienst. Bij kopen komt de aanschaf bam in één keer, huren niet. Ik zie huren en kopen dan ook niet als tegenstelling, maar aanvullend. Los van de hoogte van maandlasten past huren sommige beter als kopen, en andersom natuurlijk.

Overigens ageer ik direct tegen 'huren vs kopen met vermogensopbouw' want dat wekt de indruk dat je met kopen altijd slapend rijk wordt. Kopen is een risico en een verhaal van de lange adem, en verreweg het grootste deel van de overwaarde los je zelf bij elkaar. Los daarvan zit dat vermogen vervolgens vast in stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:28
Conrado schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Je gedachte snap ik wel, alleen zo werkt het economisch niet. In ieder economisch model is - op de langere termijn - een product kopen goedkoper dan het dezelfde tijd huren.
Dat geldt voor goederen die je binnen vrij korte termijn afschrijft. In dat geval moet de waarde / aanschaf in de verhuur prijs opgenomen worden om het product terug te verdienen. En ben je dus altijd de waarde plus kosten kwijt.

Voor huizen is er geen afschrijving, sterker nog huizen worden meer waard op de langere termijn. Met lange termijn 30-50 jaar. Er is geen reden om de waarde/ afschrijving in de verhuur prijs op te nemen. Alleen het onderhoud en de kosten (rente) om het kapitaal aan te trekken. Alle het overige is echt winst dan wel een vergoeding voor het risico. Wat natuurlijk ook winst is.

[ Voor 3% gewijzigd door HEY_DUDE op 11-01-2023 20:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:54
Laapo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:12:
Iemand een voorspelling voor morgen?

Transacties -20%
Transactieprijs landelijk -10% vanaf het 2kwartaal. Zo'n 4% dus kwartaal op kwartaal.
Amsterdam kwartaal op kwartaal 5% eraf.

Altijd leuk om ook een voorspelling voor de eigen regio te toetsen. Dat is toch wat men meestal op Funda bekijkt, koopsommen opvraagt etc..
Ik verwacht morgen ook de NVM cijfers. Als ik in mijn zoekgebied kijk (huizen van max 10 jaar, omgeving Eindhoven) merk ik een kanteling. Er wordt echt bijna niks meer verkocht en huizen staan er na 3 maanden nog steeds. In dezelfde straten komen meerdere woningen te koop en dat zorgt voor directe onderlinge concurrentie waardoor men de prijzen verlaagt in een poging om aantrekkelijker te zijn dan “de buurman”. Ik zou zo 10% “durven” te onderbieden maar doe het nu niet omdat ik vermoed dat het tegen het einde van het jaar zelfs met 20% kan. Wishful thinking? Misschien, maar er is dan ook een hele boel lucht bijgekomen in de afgelopen 2-3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46
Strijpje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Ik verwacht morgen ook de NVM cijfers. Als ik in mijn zoekgebied kijk (huizen van max 10 jaar, omgeving Eindhoven) merk ik een kanteling. Er wordt echt bijna niks meer verkocht en huizen staan er na 3 maanden nog steeds. In dezelfde straten komen meerdere woningen te koop en dat zorgt voor directe onderlinge concurrentie waardoor men de prijzen verlaagt in een poging om aantrekkelijker te zijn dan “de buurman”. Ik zou zo 10% “durven” te onderbieden maar doe het nu niet omdat ik vermoed dat het tegen het einde van het jaar zelfs met 20% kan. Wishful thinking? Misschien, maar er is dan ook een hele boel lucht bijgekomen in de afgelopen 2-3 jaar.
Ja helemaal eens met jou. Onze woning (bescheiden vrijstaande woning in finex wijk) januari ‘21 gekocht voor 400k. Nu 2 dezelfde woningen in afgelopen half jaar verkocht voor 650k. En die zijn in mindere staat/hebben geen dakkapel.

Dat zijn prijsverschillen van 50% in 2 jaar. Dat is wel héél extreem. Hebben wij het dan zo goed gekocht, of is de gekte zo enorm? Het zal ergens in het midden liggen. Ik kijk in ieder geval niet op van een enorme daling. Zodra het opbieden en gevoel van fomo verdwijnt, gaat het heel hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Transacties -20%
Transactieprijs landelijk -10% vanaf het 2kwartaal. Zo'n 4% dus kwartaal op kwartaal.

Altijd leuk om ook een voorspelling voor de eigen regio te toetsen. Dat is toch wat men meestal op Funda bekijkt, koopsommen opvraagt etc..
Door het lage aantal transacties wordt de gemiddelde woningwaarde een stuk volatieler. Ik denk dat we verrast gaan worden. :)

Als ik naar deze REIT kijk, heeft die vorig jaar ruim een kwart verloren: https://ca.finance.yahoo.com/quote/ERE-UN.TO/. Natuurlijk is de samenstelling anders dan unlisted vastgoed voor eigen gebruik, maar iets in die richting zou me niet verbazen. Er zit dan misschien wel nog wat vertraging in: deze REIT piekte in maart, de woningmarkt in de zomer ergens geloof ik. Het dieptepunt lijkt me in ieder geval nog niet bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-05 11:23

K van k

18x 400 wp oost-west

Tuurlijk ik zou ook afwachten, vooral met deze rente.
Maar er komen nu nog minder huizen op de markt, er komt elke maand 20.000 aan vluchtelingen bij, azc zitten bomvol.
Er worden dit jaar een 40.000 a 45.000 max bijgebouwd,door allerlei stikstofregels.
En amper matrialen zoals dakpannen,stenen,hout, tegels,warmtepomp enzenz
Iedereen blijft nu waar hij zit schat ik in.
Want banken willen nu ook dat je die lage rente niet mee kan nemen,dus dat bevordert ook stilstand.
Zal hectisch jaar worden voor makelaars schat ik in.
Boodschappen gaan komende maanden met 10%omhoog, de energiebelasting is per maand afhankelijk van je verbruik tussen de 60 en 90 toegenomen.Zorgverzekering enzenz
Er zijn veel vissen in een kleine vijver nu aan het hengelen, dus dat dalen zal wel meevallen.
Als ik het nu te koop zet is het een uur geleden al verkocht.
Pas alles energieneutraal gemaakt, scheelt zo 500 per maand. Dus zeer gewild en op top plekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strijpje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:45:
[...]

In mijn regio (midden) wordt alles nog wel verkocht, niet meer binnen 3 weken maar tussen 5 weken en 3 maanden. Waarbij ik ervan uitga dat de woningen die met 5 weken worden verkocht voor ongeveer de vraagprijs gaan (tot vorig jaar met 10-25% overboden) en de woningen met 3 maanden (ruim) onder de vraagprijs.
Er is dus blijkbaar nog wel genoeg vraag, alleen is men niet meer bereid honderd duizend euro's over te bieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 11-01-2023 22:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

t14wo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Ja helemaal eens met jou. Onze woning (bescheiden vrijstaande woning in finex wijk) januari ‘21 gekocht voor 400k. Nu 2 dezelfde woningen in afgelopen half jaar verkocht voor 650k. En die zijn in mindere staat/hebben geen dakkapel.

Dat zijn prijsverschillen van 50% in 2 jaar. Dat is wel héél extreem. Hebben wij het dan zo goed gekocht, of is de gekte zo enorm? Het zal ergens in het midden liggen. Ik kijk in ieder geval niet op van een enorme daling. Zodra het opbieden en gevoel van fomo verdwijnt, gaat het heel hard.
Je was de top net voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 12:35
Het is al geschreven maar de kwartaalcijfers dus van de NVM

Wat mij betreft de enige cijfers die er toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:51

Transacties -20%

Houd ook rekening met seizoensinvloeden. Het aantal transacties ligt in Q4 altijd al lager, dus een eventuele daling kan niet volledig aan een inzakkende markt toegeschreven worden.
Lastig om te voorspellen wat de prijzen gedaan hebben, omdat ik denk dat juist de courante woningen nog prima verkocht zijn en de slechtere/goedkopere woningen op de markt zijn gebleven. Grootste klappen vallen vermoedelijk bij de hoge klasse (vrijstaand, meer 'lucht') en appartementen. Appartementen omdat de doelgroep daarvan over het algemeen minder budget heeft dan de groep die een gezinswoning zoekt.

Tevens zeggen NVM cijfers enkel iets over wat de markt gedaan heeft, zonder voorspellend vermogen. Ik heb hier vrij recent nog een link gedeeld van een artikel waarin de NVM nu (toen, 2020 dacht ik) écht de piek in de huizenmarkt voorspelt. We weten allemaal hoe het uiteindelijk echt gelopen is.

[ Voor 13% gewijzigd door geekeep op 11-01-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 15:59

aex351

I am the one

Laapo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Het is al geschreven maar de kwartaalcijfers dus van de NVM

Wat mij betreft de enige cijfers die er toe doen.
Is dit een uitgesproken hoop dat morgen het NVM rapport wordt gepubliceerd of wordt dit ook daadwerkelijk ergens aangegeven? Ben namelijk ook wel nieuwsgierig.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:01
Sport_Life schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:18:
[...]

De eerste 10-15% is er al vanaf, ga maar na woningen die tot Q1 2022 binnen 3 weken verkocht waren zijn allemaal nog 10-15% overboden. Dat is sinds de hoge rente Q2 minder geworden, inmiddels mag men blij zijn dat een woning überhaupt voor de vraagprijs verkocht wordt. Dus in 1 jaar 10-15% eraf.

Nog 8-10% te gaan dus denk ik , dat zal het moment zijn dat een woning met 4-5% rente èn 10% loonstijging weer enigszins betaalbaar is. (Kortom nog steeds niet goedkoper dan 2022 in maandlasten).
Die kant zal het inderdaad wel uitgaan. Ik denk dat er tot nu toe sinds de top ongeveer 10% van de prijs af is. In de NVM cijfers voor afgelopen kwartaal zou dat een daling van rond de 4% betekenen.
Als aanpassing op de huidige hypotheekrente verwacht ik dat er nog een keer 10% vanaf gaat, tussen nu en 2025.

Dit is natuurlijk gissen, voor Q4 bij gebrek aan actuele transactieprijzen en voor komend jaar vanwege de onmogelijkheid om de rente, inflatie, loonontwikkeling, de verhouding daartussen, en het weer van volgende winter te voorspellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
aex351 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:01:
[...]

Is dit een uitgesproken hoop dat morgen het NVM rapport wordt gepubliceerd of wordt dit ook daadwerkelijk ergens aangegeven? Ben namelijk ook wel nieuwsgierig.
Van mijn kant gissen, gebaseerd op wanneer de publicaties waren in de vorige kwartalen. Dat was meestal op een woe of don van de tweede week (13 jan, 7 april, 6 juli, 6 okt)

Overigens heeft de NVM twee weken terug al dit bericht naar buiten gebracht: het gemiddelde hypotheekbedrag is met 11% JoJ gedaald.
https://www.hypotheker.nl...-vrijwel-alle-provincies/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Strijpje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:44:
[...]

Van mijn kant gissen, gebaseerd op wanneer de publicaties waren in de vorige kwartalen. Dat was meestal op een woe of don van de tweede week (13 jan, 7 april, 6 juli, 6 okt)

Overigens heeft de NVM twee weken terug al dit bericht naar buiten gebracht: het gemiddelde hypotheekbedrag is met 11% JoJ gedaald.
https://www.hypotheker.nl...-vrijwel-alle-provincies/
https://www.nvm.nl/nvm-ev...aalcijfers-wonen-2022-q4/

Cijfers over hypotheken komen meestal van het HDN en in dit geval van de Hypotheker zelf. Ook interessant. Die zitten op een schat aan data. Geen hypotheek zonder koopsom, nog ver voordat deze geregistreerd wordt door het Kadaster en het CBS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Laatst online: 29-05 10:43
Regio Twente is inmiddels een duidelijke kanteling gaande. Grotere vrijstaande woningen zie ik met regelmaat herplaatst worden tegen een lagere prijs. (10 a 15%). Grotere stukken (800m2+) grond worden nauwelijks nog verkocht.

Andere trend; hele make-over concepten waarbij de makelaar ook met een heel interieur ontwerp etc komt.

De tukker houdt de hand op de knip.

[ Voor 16% gewijzigd door MagniArtistique op 12-01-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:18
Strijpje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:44:
Dat kan echter ook komen doordat er meer kleinere huizen en/of minder villa's verkocht zijn, minder starters en/of meer mensen met overwaarde.

Zonder context kan je met dit cijfer niet zoveel, anders dan dat er significant minder geleend wordt. 10%-15% daling zie ik hier in het midden van het land (nog) niet in de vraagprijzen terug, de gekte is er gelukkig wel uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:23
aex351 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:01:
[...]

Ja vandaag om 10u presenteert NVM de kwartaalcijfers van Q4 2022:

Wat ik zelf merk in mijn zoekgebied (Leiden e.o.) dat het aanbod groeit, en dat sommige verkopers voor bijzonder lage vraagprijs op de markt zetten. Dat is maar een klein aandeel ( ~10 a 20% van wat er de afgelopen week bij kwam) maar dat zijn wel de huizen die verkocht gaan worden en dus de huidige marktprijs gaan bepalen. De enkelingen die het kunnen veroorloven om te dalen, waarschijnlijk lui met veel overwaarde, bepalen dan wat de markt doet. Ik denk dat afgelopen kwartaal nog wel meevalt qua daling, misschien een procent of 3-4. Maar op basis van wat ik nu op funda zie denk ik dat het bewustzijn van de dalende prijzen er nu echt in zit en dat Q1 2023 een nog grotere klapper gaat worden dan de historische daling in Q3 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:23
hoevenpe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:33:
[...]

Dat kan echter ook komen doordat er meer kleinere huizen en/of minder villa's verkocht zijn, minder starters en/of meer mensen met overwaarde.

Zonder context kan je met dit cijfer niet zoveel, anders dan dat er significant minder geleend wordt. 10%-15% daling zie ik hier in het midden van het land (nog) niet in de vraagprijzen terug, de gekte is er gelukkig wel uit.
Ja klopt nogal logisch dat mensen minder lenen met een hoge rente. Dan stop je elke cent overwaarde/spaargeld die je kunt missen in je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ZenMonkey schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Ja klopt nogal logisch dat mensen minder lenen met een hoge rente. Dan stop je elke cent overwaarde/spaargeld die je kunt missen in je huis
Precies dat, ik lees veel berichten op tweakers van mensen die gedeeltelijk de overwaarde niet in de nieuwe woning stopten tegen 1-2% rente, maar apart zetten voor beleggen/sparen.

Desondanks verklaart dat denk ik niet de daling van 11%, dat heeft waarschijnlijk ook te maken met dat mensen minder gingen lenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Precies dat, ik lees veel berichten op tweakers van mensen die gedeeltelijk de overwaarde niet in de nieuwe woning stopten tegen 1-2% rente, maar apart zetten voor beleggen/sparen.

Desondanks verklaart dat denk ik niet de daling van 11%, dat heeft waarschijnlijk ook te maken met dat mensen minder gingen lenen.
Dat denk ik dus juist niet. Ik lees vanochtend in het 'Welke hypotheekrente'-topic nog van iemand die vorig jaar zijn 2 ton overwaarde heeft bijgeleend, omdat je dat voor een prikkie kon doen. Wat hij in bij de huidige rentestanden niet meer zou doen. Dat bedrag was ongeveer 60% van de gemiddelde hypotheek op dat moment. Dus dit is een behoorlijk 'verstorende' factor in de hoogte van de gemiddelde hypotheek.

De hoogte van de hypotheken is daarmee dus op dit moment geen goede indicator voor de ontwikkeling van de huizenmarkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 12-01-2023 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Dat denk ik dus juist niet. Ik lees vanochtend in het 'Welke hypotheekrente'-topic nog van iemand die vorig jaar zijn 2 ton overwaarde heeft bijgeleend, omdat je dat voor een prikkie kon doen. Wat hij in bij de huidige rentestanden niet meer zou doen. Dat bedrag was ongeveer 60% van de gemiddelde hypotheek op dat moment. Dus dit is een behoorlijk 'verstorende' factor in de hoogte van de gemiddelde hypotheek.

De hoogte van de hypotheken is daarmee dus op dit moment geen goede indicator voor de ontwikkeling van de huizenmarkt.
Ja dat is dus precies wat ik zeg :). Heb zelf ook een stukje overwaarde niet in de woning gedaan (ongeveer de helft van de overbieding 8)7) staat nu lekker te renderen op de spaarrekening.

Als ik nu de stap zou nemen (doorstromen) had ik zeker 100k minder hypotheek genomen vanwege de hogere rente. En ook 100k minder opbrengst vorige woning (10%) dus ook minder geboden op de nieuwe woning.
Treintje komt zo dus tot stilstand.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:51

Slapstick

Me, myself or I

ZenMonkey schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Ja vandaag om 10u presenteert NVM de kwartaalcijfers van Q4 2022:

Wat ik zelf merk in mijn zoekgebied (Leiden e.o.) dat het aanbod groeit, en dat sommige verkopers voor bijzonder lage vraagprijs op de markt zetten. Dat is maar een klein aandeel ( ~10 a 20% van wat er de afgelopen week bij kwam) maar dat zijn wel de huizen die verkocht gaan worden en dus de huidige marktprijs gaan bepalen. De enkelingen die het kunnen veroorloven om te dalen, waarschijnlijk lui met veel overwaarde, bepalen dan wat de markt doet. Ik denk dat afgelopen kwartaal nog wel meevalt qua daling, misschien een procent of 3-4. Maar op basis van wat ik nu op funda zie denk ik dat het bewustzijn van de dalende prijzen er nu echt in zit en dat Q1 2023 een nog grotere klapper gaat worden dan de historische daling in Q3 2022.
https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/

Zo te zien is de website al geupdate. -6,4% daling tov vorig jaar.

:TweakBlog:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:43
https://nos.nl/artikel/24...goedkoper-dan-jaar-eerder

-6,4 Yoy.

- 3,7 QoQ

Wie had goed gegokt?

Voor de rest veel info in het artikel wat niet heel nieuw is als je de huizenmarkt volgt.
Nieuwbouw lijkt wel echt tot stilstand te komen zeker gezien bestaand en nieuwbouw prijs steeds verder uit elkaar gaan lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antidote
De "daling van rond de 4%" die ik gisteravond heb gepost reken ik goed ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
- Geen verschil in aantal verkochte woningen t.o.v. vorig jaar. Bijzonder, aangezien de echte piek op de woningmarkt in Q3-2021/Q1-2022 lag.
- Meer dan een verdubbeling van het aantal woningen; gezonde ontwikkeling lijkt mij.
- Krapte-indicator is gestegen; was 2.8 in Q3.

Het lijkt er op dat grofweg de meest opgeblazen regio's nu de grootste daling zien, wat op zich niet zo gek is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnH5hxRyihiIwrXkxfienfsmBDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqQtq26oK153XZ7z047H2Fdy.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
nog meer cijfers:
- nog steeds 45% boven de vraagprijs verkocht
- verkooptijd gestegen van 27 dagen in Q3 naar 30 dagen in Q4, significant genoeg?
- vraagprijs +8,2% t.o.v. een jaar eerder, verkopers anticiperen dus op onderbieden?

Moet zeggen dat ik de laatste best interessant vind.

[ Voor 17% gewijzigd door geekeep op 12-01-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Toch, ik heb in juli vorig jaar een huis gekocht (3.4 ton). Overboden, want dat ging als een idioot en we wilde gewoon de zekerheid het huis te hebben. Veel goedkoper kon dus niet. We zijn starters.

Nu vraag ik me af: moeten we ons "zorgen" maken. Ergens bekruipt me het gevoel een slechte koop te hebben gedaan. Maar als ik om me heen kijk en mensen zie die hetzelfde als wij verdienen, dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat de prijzen heel veel lager gaan worden voor huizen zoals de onze. We kunnen het simpelweg betalen, dus blijven we het er ook voor kopen. Zeker in onze regio (Noord Holland, Alkmaar, Hoorn) zie ik nog lang geen grote daling. Eerder een stabilisatie.

Ik hoop gewoon dat we over een jaar of 10 dit huis weer goed kunnen verkopen of in de tussentijd gewoon enorm veel meer gaan verdienen (dat hebben we zelf in de hand)

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 12-01-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 16:15
De daling van Q3 naar Q4(3,7) is lager dan Daling van Q2 naar Q3(5,4). Terwijl het leven tussen Q3-Q4 duurder is geworden en de rente gestegen is. Is hier een verklaring voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midan
twowheeler schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:41:
Toch, ik heb in juli vorig jaar een huis gekocht (3.4 ton). Overboden, want dat ging als een idioot en we wilde gewoon de zekerheid het huis te hebben. Veel goedkoper kon dus niet. We zijn starters.

Nu vraag ik me af: moeten we ons "zorgen" maken. Ergens bekruipt me het gevoel een slechte koop te hebben gedaan. Maar als ik om me heen kijk en mensen zie die hetzelfde als wij verdienen, dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat de prijzen heel veel lager gaan worden voor huizen zoals de onze. We kunnen het simpelweg betalen, dus blijven we het er ook voor kopen. Zeker in onze regio (Noord Holland, Alkmaar, Hoorn) zie ik nog lang geen grote daling. Eerder een stabilisatie.

Ik hoop gewoon dat we over een jaar of 10 dit huis weer goed kunnen verkopen of in de tussentijd gewoon enorm veel meer gaan verdienen (dat hebben we zelf in de hand)
Ik zie weinig reden tot zorg. Je hebt in juli vorig jaar waarschijnlijk ook tegen een veel lagere rente afgesloten. Uiteindelijk gaat het om de maandlasten (zolang je niet wilt verhuizen) en ik acht de kans klein dat die voor een vergelijkbaar woning lager worden dan vorig jaar juli.

En stel dat je iets lagere maandlasten had als je 3 jaar langer had gewacht, was dat het waard geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep

Grote kans dat het allemaal wel losloopt. De PDF-rapporten (per regio) geven een beter beeld van de cijfers per type woning. De grootste (negatieve) impact is toch voor de vrijstaande/2-onder-1 kappers. Logisch, aangezien kopers met stijgende (rente)lasten een klasse lager gaan kijken. Plus, de doorstromersgroep met overwaarde in combinatie met een laag af te sluiten rente is opgedroogd. Dus ja, de gemiddelde prijs daalt, maar de instapkant van de markt blijft enorm krap.
De tussen-/hoekwoningen zijn niet schrikbarend veranderd qua cijfers. Uiteindelijk zijn er (teveel) tweeverdieners die graag uit het ouderlijk huis willen en/of willen samenwonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat me vooral opvalt is hoe groot de verschillen per regio zijn. De sterkste stijgers krijgen uiteraard de hardste tikken, maar daardoor wordt het algemene gemiddelde wel abstract. Als ik naar mijn regio kijk ZO Brabant is er vooralsnog geen daling. Dat komt dan weer overeen met de Funda waarde-inschatting van mijn huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smPBE_h-AgI9i5-g_HXh1M5RUWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm3kqJXgXYw7EHZiBMKRFKQe.jpg?f=fotoalbum_large

Overzichtelijker wordt de woningmarkt er niet van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
geekeep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Grote kans dat het allemaal wel losloopt. De PDF-rapporten (per regio) geven een beter beeld van de cijfers per type woning. De grootste (negatieve) impact is toch voor de vrijstaande/2-onder-1 kappers. Logisch, aangezien kopers met stijgende (rente)lasten een klasse lager gaan kijken. Plus, de doorstromersgroep met overwaarde in combinatie met een laag af te sluiten rente is opgedroogd. Dus ja, de gemiddelde prijs daalt, maar de instapkant van de markt blijft enorm krap.
De tussen-/hoekwoningen zijn niet schrikbarend veranderd qua cijfers. Uiteindelijk zijn er (teveel) tweeverdieners die graag uit het ouderlijk huis willen en/of willen samenwonen.
Ergens ook logisch, als mensen 10% minder kunnen besteden aan een woning is dat effect natuurlijk groter als de waarde van de woning groter is. 10% van 500k is gewoon meer dan 10% van 200k

Je krijgt nu gewoon wat meer druk naar beneden, dus mensen kunnen die vrijstaande woning niet kopen dus dan maar 2kapper, de 2kapper -> hoekwning. en zo door. Uiteindelijk is de starterswoning het laagste in prijs dus daar blijft wel redelijk wat vraag op bestaan.

Ik vind het eigenlijk allemaal prima, ik wil niet verkopen dus laat maar dalen die prijzen scheelt me weer belasting. EWF is gewoon % van de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Conrado schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:54:
Wat me vooral opvalt is hoe groot de verschillen per regio zijn. De sterkste stijgers krijgen uiteraard de hardste tikken, maar daardoor wordt het algemene gemiddelde wel abstract. Als ik naar mijn regio kijk ZO Brabant is er vooralsnog geen daling. Dat komt dan weer overeen met de Funda waarde-inschatting van mijn huis.

[Afbeelding]

Gemiddeldes, zeker met excessen, zijn eigenlijk nooit echt zuiver. Temeer omdat het aanbod begin vorig jaar compleet was opgedroogd en men zelfs op krotten overbood, is het al snel appels met peren vergelijken. Het is niet voor niks dat de statistiek uitschieters vaak uitsluit om een betere representatie van de werkelijkheid te krijgen.

Het zou wel zeer interessant zijn als er datasets waren van deze cijfers en je kunt spelen met gemiddeldes door bijvoorbeeld 10% van de bovenkant van de verkopen weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Zeer waarschijnlijk heb je markt/waarde technisch een "slechte" koop gedaan. Maar maakt dat uit? Je woont waarschijnlijk in een fijn huis, anders had je het niet gekocht.

Net zoals aandelen de markt timen in vrijwel onmogelijk. Er was (is) extreem veel "gratis" geld bijgepompt en dat heeft als resultaat extreme inflatie en opgepompte huizenprijzen. Zoals je al aangeeft over 10 jaar verkopen dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Iedereen die afgelopen 1-1,5 jaar heeft gekocht staat waarschijnlijk nu of binnenkort "onder water" tenzij je snel moet verkopen is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:00:
Het zou wel zeer interessant zijn als er datasets waren van deze cijfers en je kunt spelen met gemiddeldes door bijvoorbeeld 10% van de bovenkant van de verkopen weg te laten.
Ja eens, vooral omdat het aantal transacties zo afgenomen is. Excessen - in welke richting ook - worden bij veel transacties wel (wat) gedempt, bij een laag aantal bepalen ze juist de trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Gemiddeldes, zeker met excessen, zijn eigenlijk nooit echt zuiver. Temeer omdat het aanbod begin vorig jaar compleet was opgedroogd en men zelfs op krotten overbood, is het al snel appels met peren vergelijken. Het is niet voor niks dat de statistiek uitschieters vaak uitsluit om een betere representatie van de werkelijkheid te krijgen.

Klopt ook dingen als nieuwbouw kan het beeld redelijk verstoren, zeker lokaal.
Voorbeeld bij mij in de buurt zijn er vorig jaar een appartementencomplex en rijtje met woningen opgeleverd. Dat project heeft ook 2kappers maar die zijn pas dit jaar klaar. En de vrijstaande woningen einde van dit jaar.
Dus vorig jaar veel woningen tussen de 200-300k verkocht, dit jaar veel woningen tussen de 500-800k verkocht. Met 30 goedkope woningen en iets van 20dure woningen vertekend dat lokaal het beeld heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Midan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:45:
De daling van Q3 naar Q4(3,7) is lager dan Daling van Q2 naar Q3(5,4). Terwijl het leven tussen Q3-Q4 duurder is geworden en de rente gestegen is. Is hier een verklaring voor?
Weet niet of het leven tussen Q3-Q4 signifigant duurder was dan Q2-Q3. Naar mijn idee was het gros van de inflatie in Q1 en Q2 en is het daarna redelijk stabiel hoog gebleven. Of dat zo is gaan we dat komende 2-3 maanden ook in de inflatie cijfers zijn welke wat zullen dalen. (rond 4 tot 6% is mijn inschatting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:58
Mag je de inflatie optellen bij de daling van de huizenprijzen? Dus kan je stellen dat de huizenprijzen gemiddeld 6%(prijs)+10%(inflatie)=16% zijn gedaald? Of werkt dat zo niet?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

In 2007 heb ik mijn eerste gekocht. Ook rond de piek. Als je lekker zit in je woning, maakt de huizenmarket gekte -- dalend of stijgend -- niet echt uit. Misschien als je over 5 jaar verkoopt, heb je weinig overwaarde. ;w Maar de kans dat geld naar de tafel moet brengen om te verkopen is niet groot als je niet meer dan 100% leende en netjes aflost.

Gewoon genieten van je huis en weten dat als jouw huis in waarde daalt, daalt ook je toekomstige doorstroomhuis ook in waarde.

(Mijn glasbol zegt dat we zitten nu in een tijd van een lichte daling qua huizenprijzen tot stabilisatie. Mocht de economie echt slecht worden en vooral dat banen worden krapper met ontslagrondes, dan zou de prijzen echt kunnen dalen totdat banen weer zekerder zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
pingkiller schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:09:
Mag je de inflatie optellen bij de daling van de huizenprijzen? Dus kan je stellen dat de huizenprijzen gemiddeld 6%(prijs)+10%(inflatie)=16% zijn gedaald? Of werkt dat zo niet?
Dat werkt zo niet. Dat zou alleen zo zijn als lonen volledig mee zouden stijgen met de inflatie wat ze (nog) niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Toch, ik heb in juli vorig jaar een huis gekocht (3.4 ton). Overboden, want dat ging als een idioot en we wilde gewoon de zekerheid het huis te hebben.

Nu vraag ik me af: moeten we ons "zorgen" maken. Ergens bekruipt me het gevoel een slechte koop te hebben gedaan.
Je hebt geen slechte koop gedaan, want toen was het prima transactie. Bedenk daarbij ook dat nu wellicht de prijzen wat lager zijn, maar de maandlasten veel hoger. Een prijsdaling van -6,5% staat in schril contrast tot de verdrievoudiging van de rente. Nu is dat laatste in de maandlasten gedempt, maar toch.

Anders gezegd; een tweede starter die een vergelijkbaar huis wil kopen - met een goede glazen bol - en dacht slim te zijn om te wachten kan het nu niet meer betalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je de rentestijging erbij optelt krijg je een stijging van 400% minus 6% = 394% ;).

Al met al is het wel naar verwachting en ik denk dat het goed is dat het aanbod weer toeneemt, dat voorkomt die enorme overbiedingen wat voor niemand fijn is (ook niet voor verkopers die doorstromen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoelang staat je rente vast? En kun je die meeverhuizen?

Indien 20jaar vast, dan ben je spekkoper. Indien korter dan 10jaar.. ai

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Sport_Life schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Hoelang staat je rente vast? En kun je die meeverhuizen?

Indien 20jaar vast, dan ben je spekkoper. Indien korter dan 10jaar.. ai
30 jaar zelfs, we zitten wel in de lage 3% maar het scheelde toen niks. We hebben voor zekerheid gekozen en plukken daar nu dus de vruchten van.

Bedankt voor alle reacties, beetje relativering helpt enorm tussen alle andere berichten

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-04 23:01
Iedereen lijkt zich blind te staren op de daling in transactieprijzen. Waar je beter naar kunt kijken, is de prijsontwikkeling per vierkante meter. Als er vooral kleinere huizen verkocht worden gaat de transactieprijs al snel hard naar beneden. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn regio, is de transactieprijs van vrijstaande woningen met 18,8% gedaald jaar op jaar. Maar de m2 prijs is met 0,4% gestegen. Gemiddeld zijn de transactieprijzen met 5,5 gedaald in de regio, m2 prijzen met 3,6% gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 11:48
Mr0BB schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:55:
Iedereen lijkt zich blind te staren op de daling in transactieprijzen. Waar je beter naar kunt kijken, is de prijsontwikkeling per vierkante meter. Als er vooral kleinere huizen verkocht worden gaat de transactieprijs al snel hard naar beneden. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn regio, is de transactieprijs van vrijstaande woningen met 18,8% gedaald jaar op jaar. Maar de m2 prijs is met 0,4% gestegen. Gemiddeld zijn de transactieprijzen met 5,5 gedaald in de regio, m2 prijzen met 3,6% gedaald.
Eens, maar het heeft weer zijn eigen nadelen. Kleine huizen zijn per m2 duurder dan iets grotere huizen. Voor een huis van wel 100m2 als 150m2 heb je beide een keuken, badkamer, ventilatiesysteem, verwarming, meterkast, voordeur etc nodig. Door de bank genomen zal de 160m2 woning weliswaar een iets duurdere keuken, badkamer, warmtepomp etc hebben, maar meestal niet 1,5x zo duur.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Conrado schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:54:

[Afbeelding]

net nu ik vanaf centraal NL (Nijkerk :+ ) naar het Wilde Oosten wil gaan verhuizen zakken de prijzen daar niet of minder dan waar we nu zitten |:( :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
Nee, dat werkt niet zo helemaal. Bij relatief kleine getallen zoals 6% en 10% zal het bij benadering wel correct zijn, maar als je even nadenkt zal je zien dat het niet klopt. Stel 100% inflatie? Zijn huizen dan 100% goedkoper aka gratis? Nope, natuurlijk niet. Dat is dan een daling van 50%!

Ook het optellen van percentages kan niet. Want 50% inflatie en 50% prijsdaling is, zoals je snapt ook geen 100% daling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Fraggert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:47:
net nu ik vanaf centraal NL (Nijkerk :+ ) naar het Wilde Oosten wil gaan verhuizen ....
Dwarsliggers in het Oosten :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Eerder die vervelende randstedelingen die steeds van gedachte wisselen over de waarde van hun woning. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Conrado schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Dwarsliggers zijn er om het spoor recht te houden :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Eerder die vervelende randstedelingen die steeds van gedachte wisselen over de waarde van hun woning. :+
Binnenkort krijgt iedereen weer de woz waarde per 1/1/22 op de deurmat, gaan we weer klagen dat de waarde veel te hoog is ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Binnenkort krijgt iedereen weer de woz waarde per 1/1/22 op de deurmat, gaan we weer klagen dat de waarde veel te hoog is ;).
Ja standaard bezwaarschrift ligt al weer klaar, geen idee tegen welke waarde ik bezwaar ga maken dus dat moet ik nog even invullen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:52
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Ja standaard bezwaarschrift ligt al weer klaar, geen idee tegen welke waarde ik bezwaar ga maken dus dat moet ik nog even invullen.
Ah ja voor enkele tientjes voordeel, gemeentes op duizenden euro's kosten jagen. Je weet dat de WOZ uiteindelijk een verdeelsleutel is voor je OZB belasting? Als ze niet genoeg geld krijgen gaan ze gewoon het percentage ieder jaar verhogen..

En iedereen maar afvragen waarom de gemeentelijke belastingen omhoog gaan 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
xiangpo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Ah ja voor enkele tientjes voordeel, gemeentes op duizenden euro's kosten jagen. Je weet dat de WOZ uiteindelijk een verdeelsleutel is voor je OZB belasting? Als ze niet genoeg geld krijgen gaan ze gewoon het percentage ieder jaar verhogen..

Volgens mij gaat hij zelf bezwaar aantekenen - jij verwijst naar een artikel wat aangeeft dat er bedrijven die bezwaar voor jou maken veel geld kosten, dat is dus iets anders.

Burgers die zelf bezwaar maken kosten maar beperkt geld voor de gemeente (namelijk het salaris van de betreffende ambtenaar die het bezwaar verwerkt) - via zo'n bedrijfje kost het inderdaad honderden euro's per bezwaar, maar Shadowhawk00 lijkt dus niet zo'n bedrijfje te gebruiken.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
xiangpo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Gaat niet om de OZB maar wel om EWF. Ik weet ook wel dat OZB gewoon een verdeelsleutel is maar EWF is gewoon belasting heffen over geld waar al belasting over betaald is.
Als de overheid niet bestaand rendement wil belasten dan ga ik dat fictief bedrag natuurlijk naar beneden brengen.
Als de gemeente goed haar werk doet hoef ik geen bezwaar te maken, maar als 2 appartementen in hetzelfde complex meer dan 15% in waarde afwijken dan doet de gemeente haar werk niet goed.
Maestro.mosjuh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Volgens mij gaat hij zelf bezwaar aantekenen - jij verwijst naar een artikel wat aangeeft dat er bedrijven die bezwaar voor jou maken veel geld kosten, dat is dus iets anders.

Burgers die zelf bezwaar maken kosten maar beperkt geld voor de gemeente (namelijk het salaris van de betreffende ambtenaar die het bezwaar verwerkt) - via zo'n bedrijfje kost het inderdaad honderden euro's per bezwaar, maar Shadowhawk00 lijkt dus niet zo'n bedrijfje te gebruiken.
Ik doe inderdaad zelf mijn bezwaar, maar aangezien dat al enkele jaren het geval is heb ik tegenwoordig ook een soort standaard template formulier in word wat ik invul.

[ Voor 26% gewijzigd door Shadowhawk00 op 12-01-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:50
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Gaat niet om de OZB maar wel om EWF. Ik weet ook wel dat OZB gewoon een verdeelsleutel is maar EWF is gewoon belasting heffen over geld waar al belasting over betaald is.
Als de overheid niet bestaand rendement wil belasten dan ga ik dat fictief bedrag natuurlijk naar beneden brengen.
Als de gemeente goed haar werk doet hoef ik geen bezwaar te maken, maar als 2 appartementen in hetzelfde complex meer dan 15% in waarde afwijken dan doet de gemeente haar werk niet goed.
Ga ik ook weer doen. Laatste paar jaar niet gedaan wegens oog op verkoop van de woning (al weet ik niet in hoeverre een hoge WOZ ook echt een waardeverhogend effect heeft). Maar komende jaren ga ik die WOZ ook weer zo laag mogelijk proberen te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:48:
EWF is gewoon belasting heffen over geld waar al belasting over betaald is.
Er zijn geen regels die bepalen dat geld waar ooit al een belasting over is betaald in de toekomst vrijgesteld wordt van nieuwe belastingen. Dit wordt ook vaak gebruikt als argument tegen erfbelasting, maar daar is het ook onzin.

[ Voor 11% gewijzigd door Eärendil op 12-01-2023 14:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:52
Eärendil schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Er zijn geen regels die bepalen dat geld waar ooit al een belasting over is betaald in de toekomst vrijgesteld wordt van nieuwe belastingen. Dit wordt ook vaak gebruikt als argument tegen erfbelasting, maar daar is het ook onzin.
Met die logica zouden we BTW ook moeten afschaffen.. Want we hebben toch al loonbelasting betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Eärendil schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Klopt misschien, maar het EWF is ingesteld als belasting op inkomen uit vermogen. Met als idee dat mensen die in 1893 een huis konden kopen geen huur betaalde. In de huidige tijdsgeest van hypotheken slaat het hebben van een EWF echt helemaal nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:33:
Klopt misschien, maar het EWF is ingesteld als belasting op inkomen uit vermogen. Met als idee dat mensen die in 1893 een huis konden kopen geen huur betaalde. In de huidige tijdsgeest van hypotheken slaat het hebben van een EWF echt helemaal nergens op.
BTW werd in 1934 als 'tijdelijke' belasting ingevoerd om de gevolgen van de crisis op te vangen :)

Ons belastingstelsel is een ingewikkelde opeenstapeling van heffingen en accijnzen die ook nog eens allerlei uitzonderingen, staffels en bijzonderheden hebben. Die ingewikkeldheid danken we aan de politiek die graag voor iedere specifieke achterban en belanggroep een wieltje heeft om aan te draaien. Dat is niet alleen hier zo, maar kom je in ieder land tegen.

Belasting hebben we nu eenmaal te betalen en daarmee functioneert onze overheid. Echter het is niet onbillijk om je individuele belastingaanslag te minimaliseren door gebruik te maken van bezwaarprocedures die de overheid ingesteld heeft.
Ook ik heb wel'es bezwaar tegen de WOZ aangevoerd en dat ook gedoneerd gezien :)

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 12-01-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dat werkt niet altijd. Prijs per m2 is een parabool. Hele kleine huizen hebben vaak hoge m2 prijs, daarna daalt het, want je krijgt dan die grote groep flatwoningen en rijtjeshuizen, maar daarna stijgt het weer, want dan kom je in het luxere segment terecht, een topappartement van 140m2 dat 2x zo duur is als een rijtjeshuis buiten het centrum. En de m2 prijs is ook 'messed up' als de grond die je erbij krijgt heel groot is, want m2 prijs is alleen gebaseerd op woon-oppervlak.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bezwaar maken heeft ook alleen zin als de waarde (veel) te hoog is. Zo was er een aantal jaar geleden bij ons een piepklein huisje verkocht. Vervolgens werd die m2 prijs vermenigvuldigd met onze m2 prijs, wat een absurd hoge waarde opleverde. Met een telefoontje is de woz toen 600k naar beneden gegaan.
(Had er ook een topic over geopend).

Er kwam geen woz bureau aan te pas, ik sprak direct met de 'taxateur' van de gemeente.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 13:42
Dit huis staat in een artikel van de NOS. Ze krijgen het niet verkocht en hun bodemprijs is 725.000 voor hun moderne standaard 2/1 kap. Ik ken de wijk en locatie niet, maar dit is toch veel te optimistisch gedacht? Zo te lezen zitten de makelaars ook nog in de ontkenningsfase... https://nos.nl/artikel/24...-vaker-hun-prijs-op-funda

Ik ben trouwens benieuwd wat mijn WOZ waarde gaat zijn, want nog een jaar met 10+% ga ik niet mee akkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-01 01:05
De prijsdalingen klinken mooier dan het is. Er wordt nogsteeds flink overboden. Iemand die denkt nu zijn slag te kunnen slaan kan alsnog van een koude kermis thuis komen. Vorige maand nog geboden op deze woning, die uiteindelijk voor 47k boven de vraagprijs van de hand is gegaan.

Ik zie de dalende cijfers zich nog niet snel vertalen in een betere kopersmarkt. Daarvoor zal er toch echt flink meer aanbod moeten komen, maar ik zie het aanbod juist dalen. Ben benieuwd hoe komend jaar zich gaat ontwikkelen met de aanstaande recessie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
TwiSteD1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:33:
Dit huis staat in een artikel van de NOS. Ze krijgen het niet verkocht en hun bodemprijs is 725.000 voor hun moderne standaard 2/1 kap. Ik ken de wijk en locatie niet, maar dit is toch veel te optimistisch gedacht? Zo te lezen zitten de makelaars ook nog in de ontkenningsfase... https://nos.nl/artikel/24...-vaker-hun-prijs-op-funda

Ik ben trouwens benieuwd wat mijn WOZ waarde gaat zijn, want nog een jaar met 10+% ga ik niet mee akkoord.
Ik ken de markt in Amersfoort ook niet, dus weet niet wat wel realistisch zou zijn, maar zo vast blijven houden aan dat vorig jaar de woningen nog voor 800k verkocht werden is nooit een juiste strategie.
Maar de woning ziet er wel prima uit. Alleen zou ik echt de foto's opnieuw laten maken, ik vind de foto's echt heel matig. Er staan maar 2 foto's van de badkamer op, op beide staat de badkamer er niet in zijn geheel op. En dat valt me bij meer kamers op, dat ze slecht gefotografeerd zijn. Ook vind ik de foto's van de woonkamer met zijn rozige gloed erop heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 18:48
Overseer10 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:40:
De prijsdalingen klinken mooier dan het is. Er wordt nogsteeds flink overboden. Iemand die denkt nu zijn slag te kunnen slaan kan alsnog van een koude kermis thuis komen. Vorige maand nog geboden op deze woning, die uiteindelijk voor 47k boven de vraagprijs van de hand is gegaan.

Ik zie de dalende cijfers zich nog niet snel vertalen in een betere kopersmarkt. Daarvoor zal er toch echt flink meer aanbod moeten komen, maar ik zie het aanbod juist dalen. Ben benieuwd hoe komend jaar zich gaat ontwikkelen met de aanstaande recessie.
De prijsdalingen kun je eigenlijk niet zo vertalen naar de gehele woningmarkt. De verschillen zijn gewoon nog steeds aanzienlijk per regio, prijsklasse en type woning. Dus ja, een tussenwoning van 325k zal minder snel dalen - en blijkbaar dus nog op overboden worden - dan een slecht geisoleerde vrijstaande woning.

Geen peil op te trekken. Maar overall gezien zullen die dalingen wel gaan plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 18:48

Zo, op die bank is al menig pornofilm opgenomen vermoed ik. Pff. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Die prijs per m² staat toch ook gewoon in het rapport? Met -4,1% gemiddeld is dat iets 'beter' dan de -6,4% van de gemiddelde transactieprijs, maar nog steeds niet bepaald rooskleurig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
Daarvoor zal er toch echt flink meer aanbod moeten komen, maar ik zie het aanbod juist dalen. Ben benieuwd hoe komend jaar zich gaat ontwikkelen met de aanstaande recessie.
*knip*

Aanbod op Funda is VERDRIEVOUDIGD t.o.v. 1 jaar geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 12-01-2023 22:45 . Reden: We houden het vriendelijk naar elkaar aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Ik ken de markt in Amersfoort ook niet, dus weet niet wat wel realistisch zou zijn, maar zo vast blijven houden aan dat vorig jaar de woningen nog voor 800k verkocht werden is nooit een juiste strategie.
Maar de woning ziet er wel prima uit. Alleen zou ik echt de foto's opnieuw laten maken, ik vind de foto's echt heel matig. Er staan maar 2 foto's van de badkamer op, op beide staat de badkamer er niet in zijn geheel op. En dat valt me bij meer kamers op, dat ze slecht gefotografeerd zijn. Ook vind ik de foto's van de woonkamer met zijn rozige gloed erop heel slecht.
Dat was mijn gedachte ook: wat een matige presentatie. De openingsfoto lokt bij mij ook helemaal niet om verder te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Dat was mijn gedachte ook: wat een matige presentatie. De openingsfoto lokt bij mij ook helemaal niet om verder te klikken.
Weet vrij zeker dat Funda een algoritme inzet om de openingsfoto met de hoogste click ratio te selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Weet vrij zeker dat Funda een algoritme inzet om de openingsfoto met de hoogste click ratio te selecteren
Het is toch aan de makelaar om die foto's te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Het is toch aan de makelaar om die foto's te bepalen?
Ja klopt, maar wat me een paar keer is opgevallen is dat de volgorde van de foto's nog wel eens wisselt snachts, als de huizen net online zijn gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:50
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Vraag is wel natuurlijk in welke categorie. Het aanbod in 750k+ zal ongetwijfeld keer 5 zijn gegaan. Aan de onderkant van de markt geloof ik er echter niets van. Hooguit een tiende ofzo meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ga ik ook weer doen. Laatste paar jaar niet gedaan wegens oog op verkoop van de woning (al weet ik niet in hoeverre een hoge WOZ ook echt een waardeverhogend effect heeft). Maar komende jaren ga ik die WOZ ook weer zo laag mogelijk proberen te krijgen.
Wat zouden potentiële argumenten daarvoor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep

Wel interessant dat biedingslijstje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcSEArerqtzyl9Ra6FvNbn5n7XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0nY5P55pWImenZ1k3GdNeRG.jpg?f=fotoalbum_large

Was dit een open bieding met een deadline van 21u ofzo? Anders zitten de biedingen wel erg dicht bij elkaar, zowel qua bedrag als tijd. Zeker gezien het totaal van 31 biedingen vermoed ik een veiling, wat vaak wel prijsopdrijvend werkt.

Caelorum schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Vraag is wel natuurlijk in welke categorie. Het aanbod in 750k+ zal ongetwijfeld keer 5 zijn gegaan. Aan de onderkant van de markt geloof ik er echter niets van. Hooguit een tiende ofzo meer.
Oh jewel hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFPgPtxxgknSvmi8233g23YD1CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOgVuNkYMJvo4yxO6PhXBkho.jpg?f=fotoalbum_large
De 3x is overdreven, maar ook de onderkant is gestegen in aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Midan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Wat zouden potentiële argumenten daarvoor zijn?
In tijden van een dalende of stabiele markt kan een hogere WOZ-waarde nog wel helpen. Ik heb mijn woning in 2008 gekocht en 5 jaar lang daarna was er een dalende markt, en toen werd dit wel vaker geopperd, er gaan namelijk maar weinig woningen de verkoop in voor een prijs lager dan de WOZ.

Of het uiteindelijk echt wat uitmaakt, geen idee eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:46:
[...]

In tijden van een dalende of stabiele markt kan een hogere WOZ-waarde nog wel helpen. Ik heb mijn woning in 2008 gekocht en 5 jaar lang daarna was er een dalende markt, en toen werd dit wel vaker geopperd, er gaan namelijk maar weinig woningen de verkoop in voor een prijs lager dan de WOZ.

Of het uiteindelijk echt wat uitmaakt, geen idee eigenlijk
Nee ik bedoel potentiële argumenten voor waarom je WOZ-waarde te hoog ingeschat zou zijn :P

Want ik heb nu meerdere mensen gezien hier die bezwaar willen gaan maken tegen de WOZ waarde, maar wat voer je dan als argument vraag ik mij af.

[ Voor 11% gewijzigd door Midan op 12-01-2023 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:50
geekeep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:43:
[...]
Oh jewel hoor:
[Afbeelding]
De 3x is overdreven, maar ook de onderkant is gestegen in aanbod.
Ik had het over prijs. Gezien er nog steeds mensen 800K willen voor een rijtjeswoning kan ik deze grafiek mijn statement niet mee onderbouwen of ontkrachten. Ik kan overigens zo snel ook geen uitsplitsing per 100k waarde vinden ergens.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 12-01-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Midan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Nee ik bedoel potentiële argumenten voor waarom je WOZ-waarde te hoog ingeschat zou zijn :P

Want ik heb nu meerdere mensen gezien hier die bezwaar willen gaan maken tegen de WOZ waarde, maar wat voer je dan als argument vraag ik mij af.
Ah, bijvoorbeeld dat referentie-panden niet kloppen om diverse redenen (mijn vorige huis had bijvoorbeeld geen tuin, en de referentiepanden allemaal wel). In een stijgende markt overigens best lastig om het omlaag te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Het gaat toch over de woningwaarde op 1 januari 2022? Daar zit nog wel een stijging in.

Overigens weet ik niet hoe het landelijk zit, maar de OZB is bij ons verlaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overseer10
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Leuk dat jij dat niet ziet, misschien moeten de cijfers ook in braille gepresenteerd worden...

Landelijk misschien, maar niet in de regio en prijsklasse waar ik in op zoek ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Overseer10
geekeep schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Wel interessant dat biedingslijstje.
[Afbeelding]

Was dit een open bieding met een deadline van 21u ofzo? Anders zitten de biedingen wel erg dicht bij elkaar, zowel qua bedrag als tijd. Zeker gezien het totaal van 31 biedingen vermoed ik een veiling, wat vaak wel prijsopdrijvend werkt.
Was voor mij ook een nieuwe manier van bieden. Er is een eindtijd, in dit geval 20u, maar als er binnen een kwartier vóór de eindtijd een bod wordt gedaan wordt die met een kwartier verlengd. De deadline wordt dus steeds opgeschoven, dus het gaat om wie de langste adem heeft (en de diepste portemonnee).

Op zich een mooi systeem, maar ik weet niet hoe foolproof het is. Wie zegt niet dat een kennis van de verkoper (of de verkoper zelf) er ook tussen zit om de prijs een beetje op te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote

Even het marktoverzicht Oost-Zuid-Holland (waar Alphen a/d Rijn onder valt) erbij gepakt:
-transactieprijs voor alle wonintypen is gedaald, gemiddeld totaal met 5,6%
-aanbod is met 18% gegroeid t.o.v. Q3, en met 123% t.o.v. een jaar geleden
-vraag-verkoopprijsverschil is 1,2%, dit is het verschil tussen de vraag- en transactiepijs

De anekdote over één woning is al niet representatief voor de regio, laat staan voor heel Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Overseer10 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Landelijk misschien, maar niet in de regio en prijsklasse waar ik in op zoek ben.
Zeg dat er dan bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:05

De enigen die iets aan deze prijsdalingen hebben zijn mensen met veel spaargeld. Voor de anderen die graag willen kopen/verkopen betekent het vooral extra (rente)kosten en gedoe. Ook omdat verkopers liever nog wat langer wachten op diegene die de hoofdprijs wilt betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Bij de vorige huizencrisis was er van alles mis, met als gevolg dat velen hun huis moesten verkopen. Te veel aanbod liet de prijzen zakken. Hoewel het aantal flink is gestegen blijft het aanbod gewoon laag. Zolang er voor mensen geen noodzaak is om te verkopen, wachten ze betere tijden af.

[n=1] Zo'n 10 jaar geleden was mijn standaard zoekstring op Funda goed voor circa 12 pagina's, nu anderhalve pagina :)
Nou, akkoord of niet maar de WOZ-bepaling loopt altijd een jaar achter. De nieuwe waarde is per 01-01-2022. Kortom daar moet de piek nog komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:05
Conrado schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:52:

Bij de vorige huizencrisis was er van alles mis, met als gevolg dat velen hun huis moesten verkopen. Te veel aanbod liet de prijzen zakken. Hoewel het aantal flink is gestegen blijft het aanbod gewoon laag. Zolang er voor mensen geen noodzaak is om te verkopen, wachten ze betere tijden af.

[n=1] Zo'n 10 jaar geleden was mijn standaard zoekstring op Funda goed voor circa 12 pagina's, nu anderhalve pagina :)
Ik snap je punt wel. Volgens de NVM cijfers is het totale aanbod inderdaad gestegen (+123% in een jaar, ruime verdubbeling dus). Maar dat geeft 34.756 te koop staande huizen, terwijl het in 2017 nog bijna 60.000 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Never mind...

[ Voor 98% gewijzigd door Laapo op 12-01-2023 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deewop schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Ik snap je punt wel. Volgens de NVM cijfers is het totale aanbod inderdaad gestegen (+123% in een jaar, ruime verdubbeling dus). Maar dat geeft 34.756 te koop staande huizen, terwijl het in 2017 nog bijna 60.000 was.
Vorige huizencrash was ook nav recessie en hoge werkeloosheid, dat gaat nu niet gebeuren zoals het er nu voor staat.

Laatste cijfers van usa geven ook aan dat de inflatie minder wordt. Zelfs sprake van deflatie als de brandstof prijzen meegenomen worden.

Nu is de oorzaak hoge rente, maar zodra de rente en loonstijgingen vs woningwaarde weer in evenwicht is komt er vanzelf weer een stijging.

Rente was ook absurd laag.

Paniek is in Utrecht alweer voorbij :P . Het went snel dat er weer max de vraagprijs wordt geboden.
,,De paniek is voorbij.” Dat stelt de Utrechtse makelaar Brecheisen over de woningmarkt in de regio Utrecht. En die paniek heeft opvallend kort geduurd, constateert ook Marcel Arendsen, directeur van Brecheisen.
https://www.ad.nl/utrecht...r-iedereen-goed~a09d52c3/

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Deewop schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:51:
[...]

De enigen die iets aan deze prijsdalingen hebben zijn mensen met veel spaargeld. Voor de anderen die graag willen kopen/verkopen betekent het vooral extra (rente)kosten en gedoe. Ook omdat verkopers liever nog wat langer wachten op diegene die de hoofdprijs wilt betalen.
Wacht, zeg je nu echt dat kopers geen baat hebben bij prijsdalingen? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49
Masvic schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Wacht, zeg je nu echt dat kopers geen baat hebben bij prijsdalingen? 8)7
Icm stijgende rentes inderdaad niet.

Voelt alsof we constant dezelfde discussie hebben over de prijsdalingen, terwijl het vrij duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Requiem19 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Icm stijgende rentes inderdaad niet.

Voelt alsof we constant dezelfde discussie hebben over de prijsdalingen, terwijl het vrij duidelijk is.
Oke, dus het was beter geweest voor kopers als de prijzen gelijk waren gebleven? Natuurlijk niet! Dat de prijzen minder hard dalen dan de leenruimte van de koper maakt nog niet dat ze geen baat hebben bij prijsdalingen.

Dat de betaalbaarheid niet verbetert wil nog niet zeggen dat het niet in het voordeel van de koper is dat de prijzen uberhaupt dalen.
Pagina: 1 ... 218 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg