Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 213 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.060 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:53:
De paniek slaat een beetje in de markt. Nieuwbouw woningen die als warme broodjes over de toonbank vlogen worden nu gigantisch afgeprijsd om er nog snel vanaf te komen.

Opvallend veel reclame voor nieuwbouw projecten, er worden weer open dagen gehouden. Veel makelaars die even een foto toevoegen van "dit kun je er van maken hoor, dus het is echt wel 6k per m2 waard".

https://www.funda.nl/koop...ysdaelplantsoen-bouwnr-6/

Afgeprijsd van 515.000 naar 430.000 nu.
En dan hebben we het over een nette energie zuinige twee onder een kap.

Volgend jaar nog meer renteverhogingen bij de centrale banken, dus nog hogere hypotheek rentes.

Kan niet wachten tot de boel echt goed crasht en dan kunnen wij aan het kopen slaan 👍🏻

En toch heb ik afgelopen week nog een vriend moeten "feliciteren" met de aankoop van een jaren 30 arbeiderswoning met energie label G voor 6.3k /m2 bij 84m2. Hoop dat ze het een future proof huis vinden want daar gaan ze voorlopig op onderwater staan...
Wat versta jij onder crashen? 20% eraf?
Op het hoogtepunt verkopen is je aardig gelukt , ben benieuwd of het je ook lukt zonder hypotheek een geschikte woning te vinden!

Ik denk dat met name woningen die niemand wil hebben hard zakken (locatie minder zoals Veendam bijvoorbeeld ;), label G, aflopende erfpacht, etc). Daar werd in 2021 nog wel hard op overboden bij gebrek aan aanbod.
Goede /populaire woningen zullen altijd wel in trek blijven, denk ik.

Als ik zie wat er bij ons afgelopen maanden te koop stond waren dat weinig interessante woningen, degene die wel mooi/gemoderniseerd waren die gingen alsnog binnen 3 weken op verkocht onder voorbehoud. Waarschijnlijk rond of net onder de vraagprijs, maar een echte crash lijkt het nog niet te worden. Dan is er al wel 10-20% vanaf sinds het hoogtepunt. (Dus we zitten nu ongeveer op het prijsniveau van begin 2021).
Wat nu maanden te koop staat is met alle respect crap :P.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2022 15:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Furious
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:11:
[...]

Gelukkig heeft niemand dat dan ook beweerd haha. Deze had ik toevallig openstaan.

Maar als je nog een voorbeeld wilt, prima.
In Lelystad. Ook afgeprijsd van 670k naar 530k. https://www.funda.nl/koop...-de-buurtgenoten-warande/

Houd huisverklikker.nl maar in de gaten.
Of spreek eens met een makelaar.
Of wacht even tot de NVM zo hun cijfers over het vierde kwartaal publiceren..
Ik woon daar in de buurt, dus ik kon bovenstaande al niet helemaal plaatsen.
Deze woningen worden pas sinds dit weekend aangeboden.

Maar 670k is voor de vrijstaande woningen, 530k is voor de 2-onder-1 kap.

Nu blijkbaar nog geen paniek. Maar even afwachten wat de toekomst brengt voor dit project. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Carnoustie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:19:
[...]

Volgens best gunstig, als je zelf maar de juiste "businesscase" neemt. Je moet daar natuurlijk niet 15 jaar gaan wonen en investeren. Je moet dit als starter gewoon gebruiken als supergoedkope huurwoning. Is vrij op naam dus je hypotheekrente is je "huur". Verder doe je niets aan onderhoud of wat dan ook. Huis is zelfs in verwaarloosde staat immers toch meer dan 180k waard. Kun je mooi 5 jaar sparen met je gezin voor een "echte" koopwoning :)
Ja, maar... je moet er zoiezo een keuken ingooien. En alles stofferen. Kost echt wel wat.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
S0epkip schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:30:
[...]

Ja, maar... je moet er zoiezo een keuken ingooien. En alles stofferen. Kost echt wel wat.
En dit 'meerwerk' is uitgesloten bij de terugverkoop. Krijg je dus niets voor. Dit soort ontwikkelaars horen in het gevang thuis. Goed dat die gemeente probeert in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Sport_Life schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:19:
[...]

Wat versta jij onder crashen? 20% eraf?
Op het hoogtepunt verkopen is je aardig gelukt , ben benieuwd of het je ook lukt zonder hypotheek een geschikte woning te vinden!
Ik denk dat de markt weer terugkeert naar een staat waarin de gemiddelde transactiewaarde terugzakt van de huidige 425k naar ca 300k.

Dat is dus zon 30%. Maar daarbij is niet uit te sluiten dat de prijzen nog veel verder zakken in een paniek periode. Of veel minder als de recessie en de paniek meevalt.

Ook zal niet ieder type huis even sterk reageren. Sommige segmenten zullen harden dalen dan andere.

We hebben inderdaad precies op de piek verkocht, en de mensen die ons huis hebben gekocht hebben hun eigen woning nog steeds te koop staan. Zijn al 130k gezakt in de vraagprijs...

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 27-12-2022 15:50 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:17
sertechaun schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:19:
Op huisverklikker.nl zie je inderdaad veel grotere prijsverlagingen. -10% is niet meer zo vreemd en dan hoor je nog steeds mensen zeggen van "er is schaarste, prijzen zullen niet dalen".
Er is een behoorlijk verschil tussen Funda- en transactieprijzen. De laatste tellen uiteindelijk :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Conrado schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:49:
[...]

Er is een behoorlijk verschil tussen Funda- en transactieprijzen. De laatste tellen uiteindelijk :)
De transactie prijzen dalen op het moment nog harder dan de prijzen op Funda hoor....

Begin januari hebben we de vierde kwartaal cijfers van de NVM. 👍🏻

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 27-12-2022 15:52 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Precies, daar gaan we op wachten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:11:
[...]

Gelukkig heeft niemand dat dan ook beweerd haha. Deze had ik toevallig openstaan.

Maar als je nog een voorbeeld wilt, prima.
In Lelystad. Ook afgeprijsd van 670k naar 530k. https://www.funda.nl/koop...-de-buurtgenoten-warande/

Houd huisverklikker.nl maar in de gaten.
Of spreek eens met een makelaar.
Of wacht even tot de NVM zo hun cijfers over het vierde kwartaal publiceren..
Dat klopt niet. Ze zijn 3 type woningen aan het bouwen. 670k is voor de vrijstaande woning. 530k voor de twee onder één kap.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ben heel benieuwd. Kan het moeilijk inschatten. Mijn broertje heeft drie weken geleden z'n huis vlot verkocht tegen een goede prijs. Makkelijk segment en locatie, maar wel een beetje gek huis. Maar het is moeilijk in te schatten of hij er nu 5% of 15% minder voor heeft gekregen dan als hij het een jaar geleden verkocht zou hebben.

Als je kijkt naar de betaalbaarheid verwacht ik geen daling van 20%.

Neem bijvoorbeeld een stel dat begin 2022 50k en 25k verdiende. Die konden begin van het jaar met 1,5% rente een hypotheek krijgen van 389k. Nu, met 4,5% nog maar 351k. Een daling van 10%. Maar, als je compenseert voor een gemiddelde loonstijging van 3,5%, kunnen ze alweer 370k lenen. Effectief dus maar een daling van nog geen 5%.

Komend jaar zijn de normen wat strenger, en als de rente stijgt naar 5%, kunnen ze nog maar 349k lenen, dan zit je op ruim 10% daling in wat ze kunnen financieren, in een jaar.

Dat vind ik nog niet echt aanleiding geven om te denken dat de prijzen meer dan 20% gaan dalen. Maargoed, factoren als 'paniek', 'onzekerheid over de toekomst', 'hoge prijzen voor voeding en energie' en niet te vergeten 'verwachting dat de prijzen dalen' kunnen de prijzen harder laten dalen. Aan de andere kan kunnen factoren als 'inflatie' (schuld wordt goedkoper) en 'verwachte inflatiecorrectie van loon' de prijzen weer omhoog helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door eamelink op 27-12-2022 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:51:
[...]

De transactie prijzen dalen op het moment nog harder dan de prijzen op Funda hoor....

Begin januari hebben we de vierde kwartaal cijfers van de NVM. 👍🏻
Nieuwbouw en Funda moet je echt dubbelchecken. De laatste met een prijsdaling die ik tegenkwam stond opeens een ander type onder.

Dat gezegd hebbende zou het me niet verbazen als die prijzen nu ook dalen. Alhoewel dat dan wel achter de schermen plaats zal vinden. Adverteren met een lagere prijs gaat voor veel ellende met andere kopers zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
eamelink schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:38:
Ik ben heel benieuwd. Kan het moeilijk inschatten. Mijn broertje heeft drie weken geleden z'n huis vlot verkocht tegen een goede prijs. Makkelijk segment en locatie, maar wel een beetje gek huis. Maar het is moeilijk in te schatten of hij er nu 5% of 15% minder voor heeft gekregen dan als hij het een jaar geleden verkocht zou hebben.

Neem bijvoorbeeld een stel dat begin 2022 50k en 25k verdiende. Die konden begin van het jaar met 1,5% rente een hypotheek krijgen van 389k. Nu, met 4,5% nog maar 351k. Een daling van 10%. Maar, als je compenseert voor een gemiddelde loonstijging van 3,5%, kunnen ze alweer 370k lenen. Effectief dus maar een daling van nog geen 5%.

Komend jaar zijn de normen wat strenger, en als de rente stijgt naar 5%, kunnen ze nog maar 349k lenen, dan zit je op ruim 10% daling in wat ze kunnen financieren, in een jaar.

Dat vind ik nog niet echt aanleiding geven om te denken dat de prijzen meer dan 20% gaan dalen. Maargoed, factoren als 'paniek', 'onzekerheid over de toekomst', 'hoge prijzen voor voeding en energie' en niet te vergeten 'verwachting dat de prijzen dalen' kunnen de prijzen harder laten dalen. Aan de andere kan kunnen factoren als 'inflatie' (schuld wordt goedkoper) en 'verwachte inflatiecorrectie van loon' de prijzen weer omhoog helpen.
Wel tricky om van de max uit te gaan. Veel mensen hebben bijvoorbeeld max 1500 netto in de maand als grens terwijl ze veel meer mogen besteden aan de hypotheek. Dan hakt zo'n rentestijgingen er wel harder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 18:38
DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat de markt weer terugkeert naar een staat waarin de gemiddelde transactiewaarde terugzakt van de huidige 425k naar ca 300k.

Dat is dus zon 30%. Maar daarbij is niet uit te sluiten dat de prijzen nog veel verder zakken in een paniek periode. Of veel minder als de recessie en de paniek meevalt.

Ook zal niet ieder type huis even sterk reageren. Sommige segmenten zullen harden dalen dan andere.

We hebben inderdaad precies op de piek verkocht, en de mensen die ons huis hebben gekocht hebben hun eigen woning nog steeds te koop staan. Zijn al 130k gezakt in de vraagprijs...
30% is wel erg veel, maar dat zal erg afhangen van de regio en prijsklasse. In een regio waar het nogsteeds dringen is, zoals in de randstad, zal dat denk ik beperkt blijven. In ons dorp wordt er nog steeds veel en vaak overboden, een daling van 30% zie ik hier voorlopig niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
aex351 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:34:
[...]

Dat klopt niet. Ze zijn 3 type woningen aan het bouwen. 670k is voor de vrijstaande woning. 530k voor de twee onder één kap.
Ik zie het inderdaad nu. Ik kreeg het verwijt dat één voorbeeld geen goed pijlpunt was dus heb er nog snel eentje bijgezocht. Dat gaat dus niet goed.

Maar ik zie nogmaals in regio Arnhem, Utrecht, meerdere nieuwbouw projecten in de uitverkoop gaan. Ook veel bestaande huizen die flink in vraagprijs moeten dalen, en dan nog onder de vraagprijs verkocht worden.

We gaan het zien. De gemiddelde transactie waarde gaat met ongeveer 20-30% dalen is mijn verwachting en dat gaat dus ook zorgen dat huizen flink minder waard worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Laapo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:47:
Wel tricky om van de max uit te gaan. Veel mensen hebben bijvoorbeeld max 1500 netto in de maand als grens terwijl ze veel meer mogen besteden aan de hypotheek. Dan hakt zo'n rentestijgingen er wel harder in.
Mwoah, minder dan je wellicht zou denken.

Max hypotheek bij 1,5% is 389k, geeft netto 1198 in het eerste jaar.
Max hypotheek bij 4,5% is 351k, geeft netto 1272 in het eerste jaar.
Max hypotheek bij 5%, normen 2023 is 337k, geeft netto 1263 in het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:50
eamelink schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:53:
[...]

Mwoah, minder dan je wellicht zou denken.

Max hypotheek bij 1,5% is 389k, geeft netto 1198 in het eerste jaar.
Max hypotheek bij 4,5% is 351k, geeft netto 1272 in het eerste jaar.
Max hypotheek bij 5%, normen 2023 is 337k, geeft netto 1263 in het eerste jaar.
Alleen zijn de mensen met een hogere hypotheekrente gevoeliger voor de afbouw van de hypotheekrente aftrek :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-09 17:44
(…)

Er speelt denk ik nog iets meer mee:
1. Een aantal mensen hebben op de piek gekocht en moeten hun huis nog kwijt. Voor hen wordt het steeds spannender dus het zou me niks verbazen als je bij hen nu al 10-15% kan onderbieden.
2. Ja salarissen stijgen deels mee, echter dekt dat in de meeste gevallen bij lange na niet de hogere (vaste) lasten.
3. Aanbod: dit is wel een dingetje, want er wordt nauwelijks gebouwd en mensen die al een huis hebben tegen een lage rente gaan niet zomaar hun huis te koop zetten tenzij ze niet anders kunnen (eg scheiding, ontslag).
4. Plannen van de overheid: extra belasten van inkomen uit verhuur? Zelfbewoningsplicht? Verkoopplicht aan iemand binnen de gemeente? Boeren gedwongen uitkopen zodat er stikstofruimte komt?

In 2013 stond de rente op zo’n 5% (10jr) en was de gemiddelde huizenprijs 220k. Zelf denk ik dat een daling tm 20% niet onrealistisch is, maar dat een grotere daling pas zou kunnen plaatsvinden met een hevige recessie met hoge werkloosheid. Ook dat is trouwens niet ondenkbaar nu overheden recordbedragen aan steun moeten bieden om de maatschappij enigszins draaiend te houden. Mocht Kaag en haar internationale collegas die steun op een gegeven moment intrekken (2024?) dan kan het alle kanten op gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Strijpje op 27-12-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik hoop het :).

Ik denk dat het niet zover zal komen, inflatie/loonstijging is gigantisch. En zodra de inflatie weer zakt dan zal de (hypotheek)rente ook weer zakken. (Het moment om mijn deposito ladder weer af te bouwen ;)).
Loonstijging + verlaging rente is niet goed voor de huizenprijzen.
Kan best wat jaren overheen gaan, voordat prijzen weer op een laagtepunt zitten.

Alleen een flinke recessie kan voor een flinke daling zorgen (vanaf nu nog 30% eraf, dus gem prijs 300k).
Dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2022 18:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

Ik denk als ik zo hier de glazen bol pak, we richting 1996 gaan kwa prijzen.

We vergeten gewoon 10 jaar waarde ontwikkeling en loonsverhogingen, dat negeren we met zijn allen zodat we terug kunnen naar 2013 prijzen.

Dus over de breedte genomen een 50% daling binnen 4 maanden als de recessie naar depressie is overgesprongen en 30-40% van de mensen werkloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Paralize_nl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:54:
[...]
Dus over de breedte genomen een 50% daling binnen 4 maanden als de recessie naar depressie is overgesprongen en 30-40% van de mensen werkloos is.
Dat lijkt mij vrij pessimistisch gezien het huidige werkloosheidpercentage (a 3.7%). Zelf tijdens de donkere corona periode nam de werkloosheid niet veel toe. De Nederlandse economie is vrij robuust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen ben ik het met je eens maar voor de volledigheid zijn de hypotheekregels in 2023 anders en dat heeft als gevolg met de salarissen die je noemde:

2022:
1,5% - max € 389.357
4,5% - max € 351.550

2023:
4,5% - € 345.382
4,5% - € 356.641 (met 3,5% loonsverhoging)

Dit laatste is 8,4% lager dan toen de rente laag was. Als we alleen naar deze factor kijken dan zouden huizen ongeveer 8,4% goedkoper moeten zijn dan de top (inmiddels zijn we al 6% gedaald geloof ik?) om weer in balans te komen. Maar, er zijn nog veel meer factoren. Sommige die de vraag/aanbod vergroten en sommige die het verkleinen. Persoonlijk lijkt het mij onwaarschijnlijk om een daling van 20% mee te maken. Mede ook vanwege de trage bouw van nieuwe woningen, bevolkingsgroei, 50k hogere NHG en ik denk dat salarisgroei de komende tijd de daling van leencapaciteit zal inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:15
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:42:
[...]

Over het algemeen ben ik het met je eens maar voor de volledigheid zijn de hypotheekregels in 2023 anders en dat heeft als gevolg met de salarissen die je noemde:

2022:
1,5% - max € 389.357
4,5% - max € 351.550

2023:
4,5% - € 345.382
4,5% - € 356.641 (met 3,5% loonsverhoging)

Dit laatste is 8,4% lager dan toen de rente laag was. Als we alleen naar deze factor kijken dan zouden huizen ongeveer 8,4% goedkoper moeten zijn dan de top (inmiddels zijn we al 6% gedaald geloof ik?) om weer in balans te komen. Maar, er zijn nog veel meer factoren. Sommige die de vraag/aanbod vergroten en sommige die het verkleinen. Persoonlijk lijkt het mij onwaarschijnlijk om een daling van 20% mee te maken. Mede ook vanwege de trage bouw van nieuwe woningen, bevolkingsgroei, 50k hogere NHG en ik denk dat salarisgroei de komende tijd de daling van leencapaciteit zal inhalen.
Je vergeet nog dat een 2e inkomen in 2023 volledig meetelt waardoor de max omhoog gaat in 2023.

Er zijn denk ik twee scenario”s waarin de huizenprijs echt hard gaan dalen.

1. Hypotheekrente blijft fors stijgen richting 6-7%. Niet heel waarschijnlijk omdat Italië en andere Zuid Europese landen dan in de problemen komen. De ECB zal de rente lager houden dan nodig om de inflatie te beteugelen. Ergo meer inflatie en bij functionerende arbeidsmarkt ook stijgende lonen.

2. Hard oplopende werkloosheid waardoor veel (gedwongen) verkopen. Dat scenario vergt nog een veel hardere recessie. En als het moment daar is duurt het nog even voordat dat zich vertaald in grote ontslagrondes.

In alle andere gevallen zijn er ruim voldoende aanbod aan woningzoekenden die de huizen wel kunnen financieren. Nu is het gesprek tijdens het Kerstdiner un de familie dat hypotheken zoveel duurder zijn geworden door de rente. Tijdens Pasen zijn er al meer voorbeelden in ieders sociale omgeving dat het bij 4.5% allemaal nog wel mee valt. Zoals ook de rekenvoorbeelden laten zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Paralize_nl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:54:
Kom op, dat kan beter: gewoon 80% er af, van recessie via depressie naar het grote zwarte gat :+
O ja, beste wensen voor het nieuwe jaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strijpje
Grunwold schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:14:
[...]

Dat lijkt mij vrij pessimistisch gezien het huidige werkloosheidpercentage (a 3.7%). Zelf tijdens de donkere corona periode nam de werkloosheid niet veel toe. De Nederlandse economie is vrij robuust.
Dat komt doordat de overheid heel gul is geweest met leningen. Leningen die vanaf oktober dit jaar terugbetaald moeten worden overigens. Dat men volgend jaar vooralsnog een milde recessie verwacht is ook puur te danken aan het prijsplafond van de overheid.

@HEY_DUDE: de ECB heeft op dit moment maar 1 taak en dat is de inflatie beteugelen. Wat jij beschrijft is een loon-prijs spiraal en dat is nou net datgene wat alle centrale banken absoluut willen voorkomen. De Amerikaanse Centrale Bank heeft zelfs gezegd dat werkloosheid flink moet oplopen om de inflatie te drukken (https://amp.cnn.com/cnn/2...d-labor-market/index.html).

[ Voor 25% gewijzigd door Strijpje op 27-12-2022 21:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
Als ik het heb over een daling van 30% heb ik het over een retour naar de prijzen van 2018...

Mensen lijken wel te zijn vergeten dat tussen 2015 en 2022 de woningen letterlijk verdubbeld zijn in waarde. Ongekende stijging onder invloed van monetair wanbeleid, de extreem lage rente, de opkoopprogrammas van de ECB en de overwaarde feedback loop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw4N3bskGKcXasiWtYKxAWRcb-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhiis47wUG6Gf9hTlBfSed7h.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt iedereen prima, acceptabel en vanzelfsprekend te vinden maar nu wijzen op de reële mogelijkheid voor een gedeeltelijke correctie nu de oorzaken voor de stijging 180 graden gedraaid zijn en nu direct zorgen voor daling lijkt onacceptabel voor velen hier.

De hogere rentes drukken wat mensen maximaal kunnen bieden, de huizenprijzen dalen, dat betekent minder inzetbare overwaarde, en dus wederom minder te bieden enzovoorts.

[ Voor 65% gewijzigd door DutchManticore op 27-12-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Strijpje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:59:
[...]

Dat komt doordat de overheid heel gul is geweest met leningen. Leningen die vanaf oktober dit jaar terugbetaald moeten worden overigens. Dat men volgend jaar vooralsnog een milde recessie verwacht is ook puur te danken aan het prijsplafond van de overheid.
Desalniettemin is een werkeloosheidpercentage van 3.7 -> 30/40% in 4 maanden tijd een vrij extreme voorspelling :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:06:
Als ik het heb over een daling van 30% heb ik het over een retour naar de prijzen van 2018...

Mensen lijken wel te zijn vergeten dat tussen 2015 en 2022 de woningen letterlijk verdubbeld zijn in waarde. Ongekende stijging onder invloed van monetair wanbeleid, de extreem lage rente, de opkoopprogrammas van de ECB en de overwaarde feedback loop.

[Afbeelding]

Dat lijkt iedereen prima, acceptabel en vanzelfsprekend te vinden maar nu wijzen op de reële mogelijkheid voor een gedeeltelijke correctie nu de drivers voor de stijging 180 graden gedraaid zijn lijkt onacceptabel voor velen hier.

De hogere rentes drukken wat mensen maximaal kunnen bieden, de huizenprijzen dalen, dat betekent minder inzetbare overwaarde, en dus wederom minder te bieden enzovoorts.
Je zou dan eigenlijk denken dat er voorlopig geen enkel huis verkocht wordt(want dief van eigen porto..). Wachten op prijzen ala 2018(dus -30%) is wishful thinking. We krijgen nu een begin-periode heengaan vd 1ste babyboomers en degenen die ervan gaan erven...(beetje effect als de bekende voor 2023 gereduceerde jubelton, maar dan anders)

Gemiddelde overwaarde naar leeftijdsgroep
2021, verschil tussen marktwaarde woningen en hypotheek
tot 25 jaar
€81.897
25-35 jaar
€97.516
65-75 jaar
€297.967
75-85 jaar
€328.226
85+
€351.768

https://www.businessinsid...ers-jongeren-woningmarkt/

Dan is er het geldtreintje : De babyboomer zeg 85+ komt te overlijden : De erfgenamen zijn 55 tot zeg 65 jaar. Die erven dus dat geld wat ze mssh helemaal niet nodig hebben, want zelf al 15 á 25 jaar hypotheek aan het aflossen (of al compleet afgelost) en kunnen dan sneller aflossen of hun kinderen weer wat toestoppen die een tegenvaller (mssh) gaan krijgen doordat er de komende jaren een kleine recessie verwacht word.

Dit is geen glazenbol, maar toch enigszins een verloop op een heengaande generatie en waar dan de poen naartoe gaat...

Deze uit 2014, het overheidsbeleid wilde destijds ook niet teveel inzetten op bouwen, bouwen, bouwen...omdat er tegen 2030... Maar we zien wat er gebeurde in 2015, hetgeen tot op de dag van vandaag ongerept doorgaat : Immigratie dus. Voorlopig zit er in de verste verte nog geen rem op en gaan we vlotjes richting 18 miljoen en dat is inclusief de babyboomers die de komende 10 jaar op respectabele 85+ leeftijd heengaan.
https://www.businessinsid...uitstroom-ouderen-495518/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:06:
Dat lijkt iedereen prima, acceptabel en vanzelfsprekend te vinden maar nu wijzen op de reële mogelijkheid voor een gedeeltelijke correctie nu de oorzaken voor de stijging 180 graden gedraaid zijn en nu direct zorgen voor daling lijkt onacceptabel voor velen hier.
Nou, of we een daling of stijging acceptabel vinden is niet aan de orde: het loopt zoals het loopt, daar hebben we geen invloed op. Jouw glazen bol of mijn koffiedik blijven onder de streep onze eigen kijk. Wel met één duidelijkheid: niemand voorspelt vooralsnog correct.

Er zijn veel onzekere factoren die bepalen wat mensen aan een huis kunnen uitgeven per maand, want dat bepaald uiteindelijk wat voor prijzen kopers kunnen/willen accepteren. De grote jongens als hypotheekbanken en de DNB - ik weet dat is hun glazen bol - verwachten dalingen van zo'n 3% per jaar.
Echter, sinds corona wordt alles vooral gedreven door incidenten en we hebben geen idee wat voor (nare) incidenten 2023 voor ons in petto heeft. En misschien juist niet en is er in mei of zo spontaan weer wereldvrede en kost gas nog maar 40 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
Grunwold schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:06:
[...]

Desalniettemin is een werkeloosheidpercentage van 3.7 -> 30/40% in 4 maanden tijd een vrij extreme voorspelling :).
Die voorspelling van 4 maanden komt niet van mij :P. Ik denk zelf dat het een jaartje of twee, drie kan duren voordat het dieptepunt is bereikt. Ik zie de banken niet zo snel nog eens zulke extreem lage rentes hanteren, ze weten nu immers wat het teweeg kan brengen.

@Conrado: mee eens dat niemand van ons een glazen bol heeft. Echter zijn er zat indicatoren waarmee we wel iets van een gerichte voorspelling kunnen doen. Een huizenprijsdaling van 3% over 2023 lijkt me wel erg conservatief als je nu al kunt zien (eg huisverklikker) hoe de huizenprijzen zich ontwikkelen. En we weten nu al dat de rente nog voorlopig door zal stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Strijpje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:56:
[...]
Een huizenprijsdaling van 3% over 2023 lijkt me wel erg conservatief als je nu al kunt zien (eg huisverklikker) hoe de huizenprijzen zich ontwikkelen. En we weten nu al dat de rente nog voorlopig door zal stijgen.
Wat we eigenlijk weten is dat de stijging van de rente aan het afnemen is. Rentestijging is niet het doel, het afremmen van inflatie zonder het beperken van de economisch groei is het doel.
En tja, we moeten afwachten hoe dat uitpakt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
Strijpje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:56:
[...]

En we weten nu al dat de rente nog voorlopig door zal stijgen.
Nee. De hypotheekrentes zijn al een half jaar zo 4,5 / 5 % 20 jaar vast.

Er komt mss nog 2x een 0,5% erbij (ecb) maar dat hoeft geen effect te hebben op de hypotheekrente. Indien de energieprijzen zakken, de lonen stijgen (kleine compensatie inflatie) en de inflatie afneemt, zie ik gewoon niet in dat we 30 tot 50% dalingen gaan zien in woningprijzen.

Er wordt niks gebouwd maar er komen alleen al door immigratie 100k+ mensen bij ieder jaar.

Schaarste hebben we ook in 2013 gehad, alleen die is nu zo lijkt het, alleen maar groter aan het worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strijpje
Paralize_nl schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:22:
[...]

Nee. De hypotheekrentes zijn al een half jaar zo 4,5 / 5 % 20 jaar vast.

Er komt mss nog 2x een 0,5% erbij (ecb) maar dat hoeft geen effect te hebben op de hypotheekrente. Indien de energieprijzen zakken, de lonen stijgen (kleine compensatie inflatie) en de inflatie afneemt, zie ik gewoon niet in dat we 30 tot 50% dalingen gaan zien in woningprijzen.

Er wordt niks gebouwd maar er komen alleen al door immigratie 100k+ mensen bij ieder jaar.

Schaarste hebben we ook in 2013 gehad, alleen die is nu zo lijkt het, alleen maar groter aan het worden.
Ik lees vooral veel aannames, bijv. dat de rente “maar” 2x een halve punt stijgt. Knot zei tegen FT dat we pas net begonnen zijn aan de tweede helft, dus nog eens 2-2,5 punt erbij is niet onrealistisch. Dat de energieprijzen significant gaan zakken binnen het komende 2 jaar ligt ook niet in de lijn der verwachting en inflatie zal tot 2025 hoog blijven (5% hoopt men tegen die tijd te bereiken, bron: nieuwsuur interview met Knot). Alles draait om de financierbaarheid en juist dat ligt nu onder druk. Even de nvm cijfers van 5 jan afwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
Strijpje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:16:
[...]

Ik lees vooral veel aannames, bijv. dat de rente “maar” 2x een halve punt stijgt. Knot zei tegen FT dat we pas net begonnen zijn aan de tweede helft, dus nog eens 2-2,5 punt erbij is niet onrealistisch. Dat de energieprijzen significant gaan zakken binnen het komende 2 jaar ligt ook niet in de lijn der verwachting en inflatie zal tot 2025 hoog blijven (5% hoopt men tegen die tijd te bereiken, bron: nieuwsuur interview met Knot). Alles draait om de financierbaarheid en juist dat ligt nu onder druk. Even de nvm cijfers van 5 jan afwachten :)
Zelfs als de rente zo’n 2 procentpunt nog stijgt, is de financiering niet echt in gevaar. De woningprijzen zijn wat gestabiliseerd, overbieden hoeft niet meer met 10-20% (zelf ervaren deze week), dat betekent dat kopers meer spaargeld hebben om geen maximale hypotheek te hoeven afsluiten, salarissen stijgen met zo’n 4% over alle sectoren gemiddeld.
De inflatie lijkt ook maar beperkt, en met bijvoorbeeld het energieplafond is een deel van het effect van de inflatie beteugeld.

Maar, belangrijker wellicht, je wilt als nieuwe koper zolang mogelijk van de belastingvoordelen gebruik maken. Hypotheekrenteaftrek bijvoorbeeld, die gaat er toch een keer helemaal aan, maar zolang ie er is, profiteer er van, toch mooi tegen 36%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Ik lees vooral veel aannames, bijv. dat de rente “maar” 2x een halve punt stijgt. Knot zei tegen FT dat we pas net begonnen zijn…
Daarin heb je helemaal gelijk!

Echter, we moeten ‘t allemaal met aannames doen. Knot heeft al vaker wat gezegd, maar bepaalt het beleid niet. Dat doet immers de ECB. Het is aan de andere kant ook een manier om beleid te verkopen. Een lagere rentestijging valt dan opeens mee.
Maar….., ook dat zijn weer aannames :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Joosie200 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:33:
Ondertussen fixt Hugo de nodige handtekeningen oa in mijn provincie https://www.rtlnieuws.nl/...s-voor-bouw-900000-huizen. Leuk maar zelfs met spoedprocedures, alle kavels bouwrijp en alle personeel en materialen heb je nog steeds niet direct een nieuwe woonwijk uit de grond gestampt. En we zitten praktisch al in 2023. Succes die 900k woningen in 7 jaar als die 50k per jaar al moeizaam gehaald wordt https://www.rtlnieuws.nl/...uwbouw-huizen-woningmarkt Als werkelijk alle stakeholders (gemeente/provincie / projectontwikkelaar / bouwer) met de neuzen in dezelfde richting uitstaan ben je zo een jaar verder minimaal. En realiseer je dus een keertje 350k woningen in 2030. Dus dat tekort dat blijft gewoon bestaan.
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:01:

Leuk dat hij handtekeningen fixed maar de omgeving heeft natuurlijk ook nog inspraak recht. Dus mogelijke bezwaren zullen gewoon volgens de regels afgehandeld moeten worden.
En we krijgen natuurlijk nog de nodige milieuclubjes die bezwaar gaan maken omdat stikstof/bomen dus dat kost ook nog wel een paar jaar. Intussen blijft de vraag alleen maar toenemen.
Dit is nog veel erger bij sociale huurwoningen die maar mondjesmaat vrij komen en eigenlijk allemaal gereserveerd moeten worden voor statushouders omdat we daar geen plek voor hebben.

Tenzij je heel snel kan bijbouwen heeft de huizenmarkt een compleet politiek plan nodig. Zowel de instroom van mensen als de bouw van woningen moeten geregeld worden. En met de huidige problemen met energie en inflatie kan dit wel eens de perfect storm gaan worden.
Ja, Hugo merkt nu ook dat het dweilen met de kraan open is met migratie:
https://www.trouw.nl/poli...et-woningtekort~bb8cac46/

[ Voor 30% gewijzigd door lama83 op 28-12-2022 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 18:08
lama83 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:07:
[...]

[...]

Ah eindelijk eens een minister die de feiten durft te benoemen ipv dat eeuwige gedraai van politici om maar niemand tegen het zere been te schoppen. Hugo de Jonge is zojuist in aanzien gestegen bij mij, nou moet de rest van het clubje in de haag nog wakker worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Henkdezoveelste schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:25:
[...]

Ah eindelijk eens een minister die de feiten durft te benoemen ipv dat eeuwige gedraai van politici om maar niemand tegen het zere been te schoppen. Hugo de Jonge is zojuist in aanzien gestegen bij mij, nou moet de rest van het clubje in de haag nog wakker worden.
Zouden er misschien verkiezingen aankomen?
En is er misschien een minister die zich aan het indekken is om zijn beleid (waarvan ik wel durf te voorspellen dat het gaat falen) alvast van allemaal voorwaarden te voorzien waarvan hij weet dat hij ze niet kan waar maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Als er iemand niet te vertrouwen is in Den Haag is het Hugo wel, hij heeft echt nog nooit gedaan wat ie zei. Eigenlijk kan je er wel van op aan dat ie niet doet wat ie zegt.
Willy84 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:39:
[...]

En is er misschien een minister die zich aan het indekken is om zijn beleid (waarvan ik wel durf te voorspellen dat het gaat falen) alvast van allemaal voorwaarden te voorzien waarvan hij weet dat hij ze niet kan waar maken?
Inderdaad, zodra er verkiezingen zijn is de VVD tegen al die migranten en als ze gekozen zijn gaat de grens wijd open. Als iemand daar nu nog intrapt :X

En als je heel eerlijk bent ligt het probleem niet bij de migranten, maar bij het bouwbeleid in dit land. Gewoon meer bouwen is de enige juiste oplossing, al het andere dat Hugo verzint is een excuus om zijn werk niet goed te hoeven doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2022 10:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:16
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_-QtrUkms0A4uX5YaRkXw_0oKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj3rIRIOQnJyxqv3cDr5CCue.jpg?f=fotoalbum_large

Het woningtekort is een politieke keuze en gecreëerd met wanbeleid na de bankencrisis. Dat mag elke Nederlander nu onderhand wel weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:36
lama83 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:07:
[...]

[...]

Zo te zien heeft Hugo pvv-corvee gekregen. Dat en alvast een voorsorteren op falen, want de gestelde doelen worden toch niet gehaald. Zeker niet wanneer commerciële projectontwikkelaars hun projecten op pauze zetten omdat ze er niet meer de hoofdprijs voor kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 06:59
Ernemmer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:52:
[...]
En als je heel eerlijk bent ligt het probleem niet bij de migranten, maar bij het bouwbeleid in dit land. Gewoon meer bouwen is de enige juiste oplossing, al het andere dat Hugo verzint is een excuus om zijn werk niet goed te hoeven doen.
Als je heel eerlijk bent ligt het bij aantallen van 227.000 migranten per jaar natuurlijk wel aan de migranten. Daar is op geen enkel vlak tegenop te bouwen. Daar hebben we de mensen en de stikstofruimte niet voor.

Natuurlijk kunnen we nog meer migranten halen die ons helpen met bouwen :).

Ben het wel eens met het feit dat de reden dat dit nu door De Jonge wordt aangehaald het maskeren van eigen falen en nakende verkiezingen is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:07:
[...]

Als je heel eerlijk bent ligt het bij aantallen van 227.000 migranten per jaar natuurlijk wel aan de migranten. Daar is op geen enkel vlak tegenop te bouwen. Daar hebben we de mensen en de stikstofruimte niet voor.

Ben het wel eens met het feit dat de reden dat dit nu door De Jonge wordt aangehaald het maskeren van eigen falen en nakende verkiezingen is.
Te weinig mensen is gewoon gevolg van slecht beleid de afgelopen jaren en stikstof is ook een gekozen belemmering door Den Haag.

Dit zie je ook een beetje in de zorg nu, daar is al een tekort en door slecht beleid loopt het tekort op ipv dat het minder wordt. Over 10 jaar zeggen we dat de problemen door personeelstekort komt, maar eigenlijk komt het gewoon door slecht beleid 10 jaar eerder.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
Laapo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:45:
[...]

Nieuwbouw en Funda moet je echt dubbelchecken. De laatste met een prijsdaling die ik tegenkwam stond opeens een ander type onder.

Dat gezegd hebbende zou het me niet verbazen als die prijzen nu ook dalen. Alhoewel dat dan wel achter de schermen plaats zal vinden. Adverteren met een lagere prijs gaat voor veel ellende met andere kopers zorgen.
Ligt ook een beetje aan de fase waarin een project zich bevindt. Als er nog geen paal staat, dan lijkt mij dat ontwikkelaars ervoor kiezen om niet te bouwen totdat genoeg woningen verkocht zijn? Als een huis bijna af is en je moet het zien te verkopen, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
Zijn er andere manieren om achter te kopen voor hoeveel een huis verkocht is, of te koop stond dan via kadaster? Ik krijg nu bij bepaalde woningen deze melding via kadaster:

code:
1
Dit product is voor het door u opgegeven adres niet beschikbaar. Wellicht is er sprake van een storing...

Recent had ik op funda gefilterd op "Verkocht". Ik zag toen verschillende huizen inclusief vraagprijs. Maar ze staan nu niet meer tussen. Is er een manier op deze informatie terug te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
[...]

De migranten an sich niet (hoewel, misschien een enkeling die denkt: 'nu gebruik ik straks een schaarse resource op bestemming als ik er naar toe emigreer' of 'mijn eco-footprint is daar hoger', maar dat bewust niet overweegt in zijn keuze wel/niet emigreren). We kunnen echter wel beleid voeren om aantallen te verminderen door strenger te zijn (zie Denemarken).
twisterNL schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:02:
[...]

Zo te zien heeft Hugo pvv-corvee gekregen. Dat en alvast een voorsorteren op falen, want de gestelde doelen worden toch niet gehaald. Zeker niet wanneer commerciële projectontwikkelaars hun projecten op pauze zetten omdat ze er niet meer de hoofdprijs voor kunnen krijgen.
Jep. Je zou bijna zeggen, trap die commerciele partijen eruit en neem zelf de regie in handen met een overheidsbouwbedrijf. Heb je een maatschappelijk probleem en laat je het bepalen door commerciele partijen of er wel of niet gebouwd wordt.
Ernemmer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:10:
Dit zie je ook een beetje in de zorg nu, daar is al een tekort en door slecht beleid loopt het tekort op ipv dat het minder wordt. Over 10 jaar zeggen we dat de problemen door personeelstekort komt, maar eigenlijk komt het gewoon door slecht beleid.
Denk dat kosten er ook mee te maken hebben: met zoveel mensen die beroep doen op zorg dan kan het haast niet meer uit. Toename van aantal mensen in NL zal hier ook wel een rol in spelen. Met 5000 extra artsen uit India laten invliegen, dan zitten volgens mij nog wel met capaciteitproblemen in fysieke zin.

[ Voor 58% gewijzigd door lama83 op 28-12-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:43
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/biedlogboek/
De (kandidaat)koper krijgt - als de koopovereenkomst definitief is - via het biedlogboek inzicht in het biedingsproces. De koopovereenkomst is definitief na het verstrijken van de 3 dagen bedenktijd en het financieringsvoorbehoud en eventuele andere voorbehouden.
(..)
Per 1 januari 2023 is het gebruik van het digitale biedlogboek bij verkoop van woningen verplicht voor leden van de NVM. Dat betekent dat als je biedt op een huis, je inzicht krijgt in de biedingen. Daardoor wordt het koopproces bij een NVM-makelaar transparant voor iedereen. Alle biedingen van kandidaat-kopers worden automatisch vastgelegd in een geanonimiseerd Biedlogboek.
Ben benieuwd wat dit precies gaat opleveren, aangezien je pas naderhand de biedingen (als daadwerkelijk bieder) te zien krijgt i.p.v. realtime zoals op een veilingsite. Moet zeggen dat ik als koper zijnde met een winnend bod niet perse vrolijk wordt als er veel verschil tussen mij en nummer twee is. En de redenatie dat verkoopmakelaars nu niet meer kunnen bluffen met concurrerende kopers is een beetje halve waarheid, aangezien dat spel al eeuwenlang gespeeld wordt en niet iets is van de afgelopen koopgekte.
Van de andere kant geeft het wel meer inzicht in een gemiddeld bod, wat weer informatie is voor toekomstige biedingen op vergelijkbare woningen. Maar de uitspraak "er hoeft maar één gek te zijn" blijft gelden, zowel afgelopen jaren als in crisistijd. Dus de boodschap om te bieden wat je iets waard vindt, ongeacht andermans bod, blijft wat mij betreft van kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
geekeep schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:27:
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/biedlogboek/

[...]

Ben benieuwd wat dit precies gaat opleveren, aangezien je pas naderhand de biedingen (als daadwerkelijk bieder) te zien krijgt i.p.v. realtime zoals op een veilingsite. Moet zeggen dat ik als koper zijnde met een winnend bod niet perse vrolijk wordt als er veel verschil tussen mij en nummer twee is. En de redenatie dat verkoopmakelaars nu niet meer kunnen bluffen met concurrerende kopers is een beetje halve waarheid, aangezien dat spel al eeuwenlang gespeeld wordt en niet iets is van de afgelopen koopgekte.
Van de andere kant geeft het wel meer inzicht in een gemiddeld bod, wat weer informatie is voor toekomstige biedingen op vergelijkbare woningen. Maar de uitspraak "er hoeft maar één gek te zijn" blijft gelden, zowel afgelopen jaren als in crisistijd. Dus de boodschap om te bieden wat je iets waard vindt, ongeacht andermans bod, blijft wat mij betreft van kracht.
Oh, dan is het toch wat anders dan ik dacht. Idd, dat bluffen en prijsopjagen kan/heb je nog steeds als makelaar (aangezien je toch niet de hoogste huidige bod mag vertellen, kan je wel zeggen 'koper B' overweegt 100k meer, en als dat achteraf niet in het biedlogboek te vinden is kan je altijd zeggen 'hij is van gedachten veranderd'). Bij een bezichting is mij wel eens vertelt, 'we hebben al een bod dat zo'n 30k boven de vraagprijs ligt.' Als bieder heb je natuurlijk realtime andere biedingen nodig voor je beslissing i.p.v. dom gokken. Anders is het dus mosterd na de maaltijd.

"Waarom wordt het biedlogboek ingevoerd?

In de overspannen woningmarkt van de afgelopen jaren is in de samenleving het vertrouwen in de integriteit van het koopproces afgenomen. Het vertrouwen kan worden hersteld door het bieden van meer transparantie en duidelijke regels."

Laat dat realtime biedingen tonen nou het element voor transparantie zijn om alle onzin/geheimzinnigheden tussen de biedingen door eruit te filteren.

[ Voor 23% gewijzigd door lama83 op 28-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ObiTewodros schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:11:
Zijn er andere manieren om achter te kopen voor hoeveel een huis verkocht is, of te koop stond dan via kadaster? Ik krijg nu bij bepaalde woningen deze melding via kadaster:

code:
1
Dit product is voor het door u opgegeven adres niet beschikbaar. Wellicht is er sprake van een storing...

Recent had ik op funda gefilterd op "Verkocht". Ik zag toen verschillende huizen inclusief vraagprijs. Maar ze staan nu niet meer tussen. Is er een manier op deze informatie terug te halen?
Verkoopprijs is via Kadaster op te halen. Er zijn een aantal websites waar je de Funda geschiedenis kunt terugvinden, bijv. https://www.checkdithuis.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:13
[...]

Een groot deel van die migratie is een gevolg van de grote wens van vrij verkeer en open grenzen binnen de EU. Nederland is niet meer een losstaand 'eilandje' in de wereld, maar onderdeel van een groter geheel. Waarbij 'we' vaak juist sterk profiteren van die instroom. Net als dat een hoop Nederlanders ervan profiteren dat ze tegenwoordig een stuk eenvoudiger elders kunnen gaan wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 06:59
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:32:
[...]

Een groot deel van die migratie is een gevolg van de grote wens van vrij verkeer en open grenzen binnen de EU. Nederland is niet meer een losstaand 'eilandje' in de wereld, maar onderdeel van een groter geheel. Waarbij 'we' vaak juist sterk profiteren van die instroom. Net als dat een hoop Nederlanders ervan profiteren dat ze tegenwoordig een stuk eenvoudiger elders kunnen gaan wonen.
Eens. Maar die constatering lost het probleem niet op :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:32:
[...]

Een groot deel van die migratie is ook een gevolg van werkgevers die graag zo min mogelijk willen betalen aan personeel. Hoe makkelijk is dat bij mensen die gebrekkig Nederlands spreken, geen benul hebben van de wet- en regelgeving, een heel ander referentiekader qua salaris hebben, geen familie om op terug te vallen en al blij zijn met een (gedeeld) dak boven hun hoofd.

Maar anders worden producten duurder? Misschien moeten we het concept van eeuwige (winst)groei, zelfs in mindere tijden, eens loslaten...

Daar parallel aan is de influx van buitenlandse studenten ook serieus een probleem geworden door gebrek aan beleid en langetermijnvisie. Ondertussen komt 40%(!) van de eerstejaars studenten uit het buitenland. Die tienduizenden mensen moet ook gehuisvest worden in een markt waar de druk al hoog is. Om over de druk op de kwaliteit van onderwijs en leerkrachten nog maar te zwijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door geekeep op 28-12-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
alexbl69 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:04:
[...]

Eens. Maar die constatering lost het probleem niet op :).
Klopt, maar een hoop van die mensen voert wel het werk uit dat die problemen moet oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 18-09 15:32
geekeep schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:20:
[...]

Een groot deel van die migratie is ook een gevolg van werkgevers die graag zo min mogelijk willen betalen aan personeel. Hoe makkelijk is dat bij mensen die gebrekkig Nederlands spreken, geen benul hebben van de wet- en regelgeving, een heel ander referentiekader qua salaris hebben, geen familie om op terug te vallen en al blij zijn met een (gedeeld) dak boven hun hoofd.

Maar anders worden producten duurder? Misschien moeten we het concept van eeuwige (winst)groei, zelfs in mindere tijden, eens loslaten...

Daar parallel aan is de influx van buitenlandse studenten ook serieus een probleem geworden door gebrek aan beleid en langetermijnvisie. Ondertussen komt 40%(!) van de eerstejaars studenten uit het buitenland. Die tienduizenden mensen moet ook gehuisvest worden in een markt waar de druk al hoog is. Om over de druk op de kwaliteit van onderwijs en leerkrachten nog maar te zwijgen.
Vergeet ook niet de fiscale prixels om migraten naar Nederland te halen. Zoals de 30% regeling en aftrekposten voor bedrijven. Die al jaren zorgen voor extra druk op de huizenmarkt.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
twisterNL schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:02:
Zo te zien heeft Hugo pvv-corvee gekregen. Dat en alvast een voorsorteren op falen....
Waarom direct zo alt-rechts en negatief.... :?

Ik krijg de indruk dat Den Haag begint te beseffen dat we de migratiestroom niet kunnen handelen zoals we dat toe nu toe doen. Het systeem loopt al direct vast met de eerste opvang, de juridische processen en natuurlijk daarna de woningmarkt.

Iedereen wil bouwen, maar niemand wil dat in zijn achtertuin, woonplaats of omgeving, dat is - kort voor de bocht - de actuele situatie. De beslissingsprocessen die normaal 10 jaar duren zijn niet geschikt als er meer dan 100K inwoners per jaar bijkomen.

Het zal anders moeten, alleen weet niemand nog goed hoe....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
[...]

Dus je pareert mijn antwoord met nog meer aannames? Nice! Haha.

Ik denk gewoon dat het niet zo zwaarmoedig gaat worden en de prijzen halveren. Ik snap voor de mensen die nu gehuurd zitten dit wenselijk is, ik zou er zelf alleen niet op gokken.

Indien ik ‘t nu kon betalen zou ik nu kopen. Prijzen zijn immers al gezakt, markt is al tijden (half jaar ;)) relatief stabiel rentetechnisch gezien.
Daar gaan kwartaal cijfers niks aan doen. De vorige keer dat ze positief uitpakten zei men ook hier: ja maar wacht maar op de volgende… ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Arbeidsmigranten wegen de cost of living af voordat zij besluiten ergens heen te gaan voor werk.

Ofwel: kneiterdure woningen maken een land onaantrekkelijk voor migranten. En omgekeerd natuurlijk. Toch wel een dilemma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Laapo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:17:
Arbeidsmigranten wegen de cost of living af voordat zij besluiten ergens heen te gaan voor werk.

Ofwel: kneiterdure woningen maken een land onaantrekkelijk voor migranten. En omgekeerd natuurlijk. Toch wel een dilemma.
Met waar een groot deel van die mensen vandaag komt is een dure woning wel een van hun laatste zorgen. Tel daar allerlei sociale voorzieningen bij op en ik snap best waarom mensen hier naar toe komen.

Begrijp mij niet verkeerd, echte oorlogsvluchtelingen zijn hier meer dan welkom maar qua economische vluchtelingen mogen we best strenger selecteren. Het is echter wel ironisch dat deze instroom alleen maar groter gaat worden komende decennia vanwege klimaatverandering, waar (gebrek aan beleid van) de westerse wereld grotendeels zelf de oorzaak van is. Ik heb namelijk nooit gevraagd om microplastics, fast fashion, gratis verzenden uit China, bloemkolen uit Spanje, sperziebonen uit Kenia en gepelde Hollandse garnalen uit Marokko. Beetje vergelijkbaar met hoe het aanbod aan nieuwbouwwoningen vooral steeds meer is toegespitst op de rijkste groep kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
geekeep schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:39:
[...]

Met waar een groot deel van die mensen vandaag komt is een dure woning wel een van hun laatste zorgen. Tel daar allerlei sociale voorzieningen bij op en ik snap best waarom mensen hier naar toe komen.

Begrijp mij niet verkeerd, echte oorlogsvluchtelingen zijn hier meer dan welkom maar qua economische vluchtelingen mogen we best strenger selecteren. Het is echter wel ironisch dat deze instroom alleen maar groter gaat worden komende decennia vanwege klimaatverandering, waar (gebrek aan beleid van) de westerse wereld grotendeels zelf de oorzaak van is. Ik heb namelijk nooit gevraagd om microplastics, fast fashion, gratis verzenden uit China, bloemkolen uit Spanje, sperziebonen uit Kenia en gepelde Hollandse garnalen uit Marokko. Beetje vergelijkbaar met hoe het aanbod aan nieuwbouwwoningen vooral steeds meer is toegespitst op de rijkste groep kopers.
Het grootste deel is arbeidsmigrant, van uienpellers tot aan hoofden van grote divisies van de bekende techreuzen. Mijn opmerking slaat meer op deze groep en alles er tussen. Goedkoper wonen maakt deze groep groter, duur wonen kleiner.

Vluchtelingen hebben het te doen met wat er wordt aangeboden. Kwestie van beleid, wat we ermee willen. Ik denk zelf niet zo zeer dat Nederland aantrekkelijk is vanwege de ruime keuze uit woningen. En zelfs als we het helemaal ruk maken voor vluchtelingen denk ik niet dat ze dan maar weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Laapo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:14:
https://www.nrc.nl/nieuws...ale-huurwoningen-a4152276

[...]

En

[...]

De titel van dit stuk opinie is goed gekozen. Er is werkelijk sprake van een taboe als het op ideëen of oplossingen aankomt waarbij de corporaties moeten inleveren. Een waar heilig huisje.

Ik denk dat het 'm in de naam zit. 'sociale' huurwoningen. Ik noem het voortaan gewoon corporatiebezit. Dat is namelijk wat het is.
Ingezonden brief:

https://www.nrc.nl/nieuws...-huur-geen-geluk-a4152592

Huren, te duur, zelfs als het sociaal meent te zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twisterNL
  • Laatst online: 21:36
Conrado schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:17:
[...]

Waarom direct zo alt-rechts en negatief.... :?

Ik krijg de indruk dat Den Haag begint te beseffen dat we de migratiestroom niet kunnen handelen zoals we dat toe nu toe doen. Het systeem loopt al direct vast met de eerste opvang, de juridische processen en natuurlijk daarna de woningmarkt.

Iedereen wil bouwen, maar niemand wil dat in zijn achtertuin, woonplaats of omgeving, dat is - kort voor de bocht - de actuele situatie. De beslissingsprocessen die normaal 10 jaar duren zijn niet geschikt als er meer dan 100K inwoners per jaar bijkomen.

Het zal anders moeten, alleen weet niemand nog goed hoe....
Huh? Wat? Alt-rechts? Ik? Allerminst... Moet er helemaal niks van hebben van die gekkies.

Wat ik ermee wil zeggen is dat Hugo met deze uitspraken pvv-corvee verricht. Het paaien van de rechterflank van de kiezers. In dit geval specifiek de 'mIgRaNtEn sTeLeN oNzE wOnInGeN' welke ik te vaak hoor. Migratie kan aangewakkerd of gemitigeerd worden. En ik zie dat migratie tot op de dag van vandaag door deze partijen en bewindspersonen wordt gestimuleerd, of het nu arbeidsmigranten (goedkope arbeid dmv ontwijken minimumloon of 30% regeling) of studenten betreft. (schaalvergroting dmv Engelstaling onderwijs).

Of deze beleidskeuzes nou goed of slecht zijn laat ik even buiten beschouwing, maar het houdt in dat je voor die stromen van migranten woningen moet bouwen of beschikbaar stelt afhankelijk van welk beleid je kiest. Doe je dat niet en bezig je termen als 'de markt is af' en zondebokpolitiek als 'scheefhuurders' dan is het niet vreemd dat we nu in deze shitzooi zitten. Dit zijn krokodillentranen van Hugo achteraf en daar ga ik bijzonder slecht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• di-Rossi
  • Laatst online: 19-09 15:58
twisterNL schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:16:
[...]

Of deze beleidskeuzes nou goed of slecht zijn laat ik even buiten beschouwing, maar het houdt in dat je voor die stromen van migranten woningen moet bouwen of beschikbaar stelt afhankelijk van welk beleid je kiest. Doe je dat niet en bezig je termen als 'de markt is af' en zondebokpolitiek als 'scheefhuurders' dan is het niet vreemd dat we nu in deze shitzooi zitten. Dit zijn krokodillentranen van Hugo achteraf en daar ga ik bijzonder slecht op.
Eens dat de afgelopen jaren er echt een enorme zooi is gemaakt van de woningmarkt, alleen we zitten er nu mee en moeten er mee dealen.

Het is toch niet gek dat als je moet beginnen met dweilen dat je eerst de kraan dicht zet? met alle problematiek gaan er nooit 100k huizen per jaar komen, of we zullen Chinees beleid moeten hanteren (ergo: inspraak wat is dat) Ik neem aan dat we niet die kant op willen.

Is het dan zo gek om ook eens beleid te gaan maken op hoeveel nieuwe inwoners ons land aan kan? Of betekent open grenzen dat NL straks 20 mio plus inwoners heeft, dus dat we maar 1 kant op kunnen? Nee toch mag ik hopen.

[ Voor 8% gewijzigd door di-Rossi op 28-12-2022 20:59 ]

Blizzard: Speakerrrr#2714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
di-Rossi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:58:
[...]

Eens dat de afgelopen jaren er echt een enorme zooi is gemaakt van de woningmarkt, alleen we zitten er nu mee en moeten er mee dealen.

Het is toch niet gek dat als je moet beginnen met dweilen dat je eerst de kraan dicht zet? met alle problematiek gaan er nooit 100k huizen per jaar komen, of we zullen Chinees beleid moeten hanteren (ergo: inspraak wat is dat) Ik neem aan dat we niet die kant op willen.

Is het dan zo gek om ook eens beleid te gaan maken op hoeveel nieuwe inwoners ons land aan kan? Of betekent open grenzen dat NL straks 20 mio plus inwoners heeft, dus dat we maar 1 kant op kunnen? Nee toch mag ik hopen.
Wat is dat beleid dan? Een bordje bij de grens met 'dit jaar maximaal 16.000 mensen' gaat niet werken. Hele nare maatregelen zoals het opheffen van complete bedrijfstakken die draaien op arbeidsmigranten zie ik ook niet gebeuren.

Maar goed, ik ben niet zo tegen die groei. Het gaat hier wel lekker, daar past een stevig groeiende bevolking bij.

Een beetje fantaserend.. Nederland als een soort van Europees Singapore. Stel je voor dat je dan allerlei anti immigratiebeleid voert en er ontstaat hier toevallig net de eerste Europese techgigant a la Google, Tencent of hoe ze tegenwoordig ook heten...

Dan zien we die 20 miljoen in de achteruitkijkspiegel, in de verte, op weg naar de 30milj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
di-Rossi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:58:
[...]

Die kraan dichtzetten zal betekenen dat je uit de EU zult moeten stappen. Het grootste deel van de migranten komt namelijk gewoon uit Europa. Uit de EU stappen zal gepaard gaan met een hoop nadelige economische 'bijeffecten', omdat Nederland heel sterk afhankelijk is van het buitenland. Ik vind het zelf dus niet echt een goed plan om die kraan dicht te draaien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• di-Rossi
Laapo schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:59:
[...]

Wat is dat beleid dan? Een bordje bij de grens met 'dit jaar maximaal 16.000 mensen' gaat niet werken. Hele nare maatregelen zoals het opheffen van complete bedrijfstakken die draaien op arbeidsmigranten zie ik ook niet gebeuren.

Maar goed, ik ben niet zo tegen die groei. Het gaat hier wel lekker, daar past een stevig groeiende bevolking bij.

Een beetje fantaserend.. Nederland als een soort van Europees Singapore. Stel je voor dat je dan allerlei anti immigratiebeleid voert en er ontstaat hier toevallig net de eerste Europese techgigant a la Google, Tencent of hoe ze tegenwoordig ook heten...

Dan zien we die 20 miljoen in de achteruitkijkspiegel, in de verte, op weg naar de 30milj.
Tja de nieuwe Google wilt iedereen wel natuurlijk. Zullen we eens beginnen met de vleesindustrie door de helft? 70% wordt geëxporteerd en dit drijft op arbeidsmigranten. Daarna al die kassen vol met oost Europeanen, bedoeld voor de export. Lekker efficiënt bloemen laten groeien in NL dit kan ook in Kenia.
Waarom staat half Waalwijk vol met blokkendozen, daar werkt geen Nederlander meer. Etc etc.

Hoezo is dit bovenstaand dan anti immigratie? Volgens mij maak je als land dan keuzes. Zoals Remkes al aangaf, “niet alles kan”

Ah ja Singapore wat een fijn vooruitzicht, nee dankjewel.
https://www.ad.nl/buitenl...eden-ter-wereld~ad1c7a5c/
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:08:
[...]

Die kraan dichtzetten zal betekenen dat je uit de EU zult moeten stappen. Het grootste deel van de migranten komt namelijk gewoon uit Europa. Uit de EU stappen zal gepaard gaan met een hoop nadelige economische 'bijeffecten', omdat Nederland heel sterk afhankelijk is van het buitenland. Ik vind het zelf dus niet echt een goed plan om die kraan dicht te draaien.
Wie heeft het over uit de EU stappen? Je kan toch nog steeds mensen toelaten, alleen dan gecontroleerd? Canada doet niet anders, lijkt mij best een gezonde democratie daar en geen dictatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door di-Rossi op 28-12-2022 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
di-Rossi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:29:
[...]

Wie heeft het over uit de EU stappen? Je kan toch nog steeds mensen toelaten, alleen dan gecontroleerd? Canada doet niet anders, lijkt mij best een gezonde democratie daar en geen dictatuur.
Omdat het gros van de immigranten uit Europa komt en vrij verkeer van goederen en mensen een van de belangrijke kernpunten is van het streven naar Europese eenheid. Wil je dat vrij verkeer binnen Europa inperken, dan gaat dat lijnrecht in tegen het EU beleid. Dat zul je daarom alleen kunnen als je uit de EU gaat stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Tja de nieuwe Google wilt iedereen wel natuurlijk. Zullen we eens beginnen met de vleesindustrie door de helft? 70% wordt geëxporteerd en dit drijft op arbeidsmigranten. Daarna al die kassen vol met oost Europeanen, bedoeld voor de export. Lekker efficiënt bloemen laten groeien in NL dit kan ook in Kenia.
Waarom staat half Waalwijk vol met blokkendozen, daar werkt geen Nederlander meer. Etc etc.

Hoezo is dit bovenstaand dan anti immigratie? Volgens mij maak je als land dan keuzes. Zoals Remkes al aangaf, “niet alles kan”

[...]

Die landbouw en veeteelt opzich wel mee eens, maar die magazijnen liggen vooral vol met spullen die wij online bestellen. Ja dat er geen Nederlanders werken heeft meer te maken met het loon wat er betaald wordt voor dat werk en de prijs die wij willen betalen voor online shoppen. Als een normaal salaris niet uit kan voor online shops, dan moeten we misschien weer terug naar normale winkels. Die betalen ook niet goed, maar daar werken nog wel Nederlanders, vooral om marketing redenen.

Singapore is in absolute prijs wel duur, maar in verhouding tot de salarissen daar is het wel betaalbaar. Er is ook een hele overheid woonprogramma eerder in dit topic voorbij gekomen. Singapore is ook een van de meest welvarende landen in de wereld. Dus lijkt me niet zo slecht als Nederland het Singapore van Europa zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• di-Rossi
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:44:
[...]

Omdat het gros van de immigranten uit Europa komt en vrij verkeer van goederen en mensen een van de belangrijke kernpunten is van het streven naar Europese eenheid. Wil je dat vrij verkeer binnen Europa inperken, dan gaat dat lijnrecht in tegen het EU beleid. Dat zul je daarom alleen kunnen als je uit de EU gaat stappen.
Dus die hele regeling is een one way ticket, dat kan toch niet. Naar mijn weten zijn we nog steeds soeverein. Ja we hebben getekend voor vrij verkeer, maar naar mijn mening kan je nog steeds beleid voeren op:
- handhaven migratie dmv strengere regels huisvesting en inperken bedrijven met lage lonen arbeid.
- actief opsporen en uitzetten illegalen
- asielzoekers welke door 9 landen zijn gereisd en hier asiel aanvragen, terugsturen naar het buurland.
Etc etc.

Maar goed terug on-topic.
Z___Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:49:
[...]

Die landbouw en veeteelt opzich wel mee eens, maar die magazijnen liggen vooral vol met spullen die wij online bestellen. Ja dat er geen Nederlanders werken heeft meer te maken met het loon wat er betaald wordt voor dat werk en de prijs die wij willen betalen voor online shoppen. Als een normaal salaris niet uit kan voor online shops, dan moeten we misschien weer terug naar normale winkels. Die betalen ook niet goed, maar daar werken nog wel Nederlanders, vooral om marketing redenen.

Singapore is in absolute prijs wel duur, maar in verhouding tot de salarissen daar is het wel betaalbaar. Er is ook een hele overheid woonprogramma eerder in dit topic voorbij gekomen. Singapore is ook een van de meest welvarende landen in de wereld. Dus lijkt me niet zo slecht als Nederland het Singapore van Europa zou worden.
Eens, de consumptiemaatschappij mag wel een tandje minder.
Singapore, verschrikkelijk. Alle mensen dicht op elkaar gepakt, daar begint het in de randstad ook steeds meer op te lijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
di-Rossi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:01:
Singapore, verschrikkelijk. Alle mensen dicht op elkaar gepakt, daar begint het in de randstad ook steeds meer op te lijken.
Om het toch maar even in perspectief te zetten. In Nederland is slechts 8% van het land bebouwd. In de drukste provincie (ZH) heeft nog altijd meer dan de helft(!) van de grond een agrarische bestemming.

We zijn geen Singapore en gaat dat ook niet worden. Ons land is vooral erg leeg, alleen beseffen we dat niet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
di-Rossi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:01:
[...]

Dus die hele regeling is een one way ticket, dat kan toch niet. Naar mijn weten zijn we nog steeds soeverein. Ja we hebben getekend voor vrij verkeer, maar naar mijn mening kan je nog steeds beleid voeren op:
- handhaven migratie dmv strengere regels huisvesting en inperken bedrijven met lage lonen arbeid.
- actief opsporen en uitzetten illegalen
- asielzoekers welke door 9 landen zijn gereisd en hier asiel aanvragen, terugsturen naar het buurland.
Etc etc.

Maar goed terug on-topic.
Komt dus toch weer voor een groot deel neer op de asielzoekers. Als je problemen hebt met het aantal migranten, dan is het inperken van asielzoekers niet de meest logische stap. Omdat dat minder dan 15% is van de buitenlanders die naar Nederland komen. Zeg dan gewoon eerlijk dat je niet van asielzoekers houdt in plaats van dat je er een politiek correct migratiesaldo-verhaal van maakt.

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:34
Is het gebruikelijk dat makelaars een woning na 2 maanden van funda afhalen, om het daarna weer op funda te zetten met dezelfde vraagprijs? Dit doet zich namelijk voor bij een woning die ik had bewaard en bezichtigd.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

• di-Rossi
Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 06:35:
[...]

Komt dus toch weer voor een groot deel neer op de asielzoekers. Als je problemen hebt met het aantal migranten, dan is het inperken van asielzoekers niet de meest logische stap. Omdat dat minder dan 15% is van de buitenlanders die naar Nederland komen. Zeg dan gewoon eerlijk dat je niet van asielzoekers houdt in plaats van dat je er een politiek correct migratiesaldo-verhaal van maakt.
?
Ik heb het over migranten en noem in mijn laatste post inderdaad ook asielzoekers, aangezien ook zij, voor een veel kleiner deel, onderdeel zijn van de hoge bevolkingsgroei. Hetzelfde als dat Hugo de Jonge benoemde in zijn interview.

Maar ik zie het alweer, je kan niet discussiëren over dit probleem zonder binnen korte tijd in een bepaalde hoek te worden neergezet.

• Rubbergrover1
di-Rossi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:26:
[...]

?
Ik heb het over migranten en noem in mijn laatste post inderdaad ook asielzoekers, aangezien ook zij, voor een veel kleiner deel, onderdeel zijn van de hoge bevolkingsgroei. Hetzelfde als dat Hugo de Jonge benoemde in zijn interview.

Maar ik zie het alweer, je kan niet discussiëren over dit probleem zonder binnen korte tijd in een bepaalde hoek te worden neergezet.
Die gedachte is toch niet zo vreemd als twee van de drie suggesties daar over gingen?

Je kunt best duidelijke voorwaarden aan immigratie stellen. Maar tegelijk hebben zulke maatregelen vaak ook grote neveneffecten. Het is heel makkelijk om te zeggen dat ze paal en perk moeten stellen aan immigratie (van welke soort dan ook). Maar dan moet je ook de daarmee samenhangende consequenties accepteren. En ik denk dat voor veel maatregelen geldt dat als puntje bij paaltje komt, veel mensen die consequenties eigenlijk ook niet willen. En dan toch eieren voor hun geld kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lasmibalsingh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:08:
Is het gebruikelijk dat makelaars een woning na 2 maanden van funda afhalen, om het daarna weer op funda te zetten met dezelfde vraagprijs? Dit doet zich namelijk voor bij een woning die ik had bewaard en bezichtigd.
Dat gebeurt inderdaad wel regelmatig. De meeste mensen kijken namelijk alleen naar de 'nieuwe' woningen op Funda. Dus de eerste dagen/weken is het druk op Funda en daarna kijkt niemand meer naar de woning. Dan kun je de woning soms beter even eraf halen en er vervolgens weer zogenaamd nieuw op zetten. Dan heb je grote kans dat er weer nieuwe kijkers zijn die de woning eerst nog niet hadden gezien.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:08:
[...]

Zijn het dan de Europese arbeidsmigranten die dergelijke druk leggen op de woningmarkt? Volgens mij niet.. Het overgrote deel van die arbeidsmigranten komen in van die parken terecht en slechts een klein deel blijft hier 'hangen' en gaat vervolgens de reguliere woningmarkt op. Die arbeidsmigranten die hier blijven en de reguliere woningmarkt op gaan zijn dan vaak ook gewoon tweeverdieners die hier dus ook gewoon bijdragen aan alle sociale lasten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:38:
[...]

Zijn het dan de Europese arbeidsmigranten die dergelijke druk leggen op de woningmarkt? Volgens mij niet.. Het overgrote deel van die arbeidsmigranten komen in van die parken terecht en slechts een klein deel blijft hier 'hangen' en gaat vervolgens de reguliere woningmarkt op. Die arbeidsmigranten die hier blijven en de reguliere woningmarkt op gaan zijn dan vaak ook gewoon tweeverdieners die hier dus ook gewoon bijdragen aan alle sociale lasten...
Het gaat bij de immigratiecijfers om mensen die ook bij het bevolkingsregister zijn ingeschreven. Dan gaat het bij arbeidsmigranten dus niet om de mensen die een paar maanden in een vakantiepark wonen, maar om mensen die hier ook 'echte' woonruimte hebben. En dus direct druk leggen op de woningmarkt.

Uiteraard leveren zij ook gewoon een bijdrage aan de maatschappij. Dat is ook waarom ik aangeef dat immigranten niet alleen 'problemen' geven. En dat als je de wens hebt om die immigratie in te perken, je dan ook die consequenties zult moeten accepteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strijpje
Immigratie is van alle tijden (de kritiek erop tijdens slechte tijden ook :) ). Wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom zoveel mensen een verblijfsvergunning krijgen, zou daar een internationale quotum aan hangen? Want waarom zouden we die niet allemaal geven aan migranten met bepaalde nodige kennis?

De hoeveelheid immigranten draagt bij aan het probleem, maar het moet ook geen bliksemafleider worden. De oorzaak ligt mi voor een groot deel bij jarenlange fout kabinetsbeleid tov de agrarische sector maar ook externe omstandigheden (covid/oorlog). Ik zou zeggen, haal eerst die subsidies weg bij de boeren zodat we met ons belastinggeld niet deze klimaat/wooncrisis in stand houden. Investeer dan massaal in (modulaire) prefab bedrijven die veel sneller en efficienter kunnen bouwen. Oja en buurtbewoners mogen niet meer protesteren tegen bouwplannen zonder hele goede argumenten. Soms heb ik het idee dat ze alleen maar een protest indienen omdat ze bang zijn dat hun huis dan relatief minder waard wordt (want hoe meer huizen in de wijk..), schandalig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
Lasmibalsingh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:08:
Geen idee of de regels verandert zijn intussen, maar dit was niet toegestaan zo'n 6 jaar geleden. Je kan het even bij de NVM melden dat er een makelaar wat aparte transacties doet in Tiara. Het strookt namelijk net niet helemaal met de gedragscode, al is het zoals eerder al vermeld iets dat vaker voorkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 29-12-2022 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 18:08
Willy84 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:39:
[...]

Had je verwacht dat de Jonge een kans had om de problemen op de woningmarkt op te lossen in 1-2 jaar? Of een willekeurige andere minister op zijn plek?

De situatie waarin we zitten is het gevolg van jarenlang gebrek aan visie en en daadkracht. Reageren in plaats van regeren. Het is nu zaak dat de politici eerst de feiten onder ogen zien en durven te benoemen, daarna een toekomstvisie uitstippelen en vervolgens gaan acteren. In die volgorde.

Die toekomstvisie mis ik totaal, hoe willen we dat Nederland er over 10, 20 en 50 jaar uitziet? Spreek dat eens uit en presenteer dan plannen die aan dat toekomstplan bijdragen. Willen we dat Nederland over 20 jaar 25 miljoen inwoners heeft? Prima, bouw dan ook de huizen. Willen we geen huizen bouwen in het groen? Prima, accepteer dan ook de consequenties en laat zeer beperkt immigratie toe.

Het zou mooi zijn als alle politieke partijen zo'n concrete toekomstvisie schetsen met bijbehorende pijnpunten en dan kunnen de kiezers hun stem uitspreken. Wat mij betreft is het uitspreken tegen immigratie geen populistisch standpunt en ik ben blij dat dit eindelijk eens benoemd wordt. Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben, maar het moet besproken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:06
Strijpje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:07:
Immigratie is van alle tijden (de kritiek erop tijdens slechte tijden ook :) ). Wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom zoveel mensen een verblijfsvergunning krijgen, zou daar een internationale quotum aan hangen? Want waarom zouden we die niet allemaal geven aan migranten met bepaalde nodige kennis?
Onze mede-Europeanen (en dat is veruit de grootste groep) hebben geen verblijfsvergunning nodig. Als iemand uit Spanje zich hier wil vestigen om zelfstandig kaassommelier te worden, dan is dat gewoon zijn recht.

Verder is er de 30%-regeling; die gaat er vanuit dat als iemand een 'hoog' salariis betaald krijgt, ze waardevol zijn voor de Nederlandse economie, en dus een verblijfsvergunning verdient. Daar zit geen verdere controle op.

Een 'hoog' salaris is gedefinieerd als minimaal 3000 euro bruto per maand, of 2300 euro bruto per maand als iemand jonger is dan 20 jaar, en een Nederalndse mastertitel heeft.

Je ziet daar eigenlijk al de reden waarom in sectoren waar vooral simpel productiewerk wordt gedaan (bouw, landbouw, logistiek en IT) er op de werkvloer nauwelijks nog Nederlands gesproken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:36:
[...]

Onze mede-Europeanen (en dat is veruit de grootste groep) hebben geen verblijfsvergunning nodig. Als iemand uit Spanje zich hier wil vestigen om zelfstandig kaassommelier te worden, dan is dat gewoon zijn recht.
Overigens speelt een vergelijkbare problematiek natuurlijk ook op regionaal niveau. Er is in feite ook sprake van "arbeidsmigratie" binnen Nederland. Bv. tussen de periferie en de randstad. Iemand uit Groningen mag ook er voor kiezen om kaassommelier te worden in Amsterdam. En iemand uit Appelscha kan er ook voor kiezen om na school een vervolgopleiding of een universitaire opleiding naar de stad te trekken.

Die migratie binnen Nederland levert volgens mij heel veel meer druk op dan de internationale migratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Henkdezoveelste schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:05:
[...]

Had je verwacht dat de Jonge een kans had om de problemen op de woningmarkt op te lossen in 1-2 jaar? Of een willekeurige andere minister op zijn plek?

(..)
Nee, maar wel dat 'ie een jaar geleden al deze conclusie had moeten trekken. Als een gemiddelde (minder geïnformeerde) tweaker hier vér voor de vele crises die we nu hebben op z'n klompen al kon aanvoelen dat 900k woningen in zo'n korte tijd totaal onrealistisch is. Nog los van allerlei regelgeving en vertragende factoren, is er simpelweg te weinig personeel.

Daarnaast mogen ze wat mij betreft de NIMBY's zover mogelijk beperken. Slechts binnen een bestek van enkele weken na publicatie van een plan bezwaar kunnen maken en zo snel mogelijk niet-ontvankelijk verklaren als er geen zwaarwegende argumenten in staan. Het is te gek voor woorden dat één iemand de huisvesting voor potentieel honderden mensen kan blokkeren. Hierbij heb ik het dan over woningbouwprojecten en geen windmolens o.i.d. Ja, er zullen vást schrijnende voorbeelden verschijnen op tv met Piet en Corrie die nu tegen een appartementencomplex aankijken, maar anders komen we helemaal nergens.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:36:
[...]

Verder is er de 30%-regeling; die gaat er vanuit dat als iemand een 'hoog' salariis betaald krijgt, ze waardevol zijn voor de Nederlandse economie, en dus een verblijfsvergunning verdient. Daar zit geen verdere controle op.

Een 'hoog' salaris is gedefinieerd als minimaal 3000 euro bruto per maand, of 2300 euro bruto per maand als iemand jonger is dan 20 jaar, en een Nederalndse mastertitel heeft.
Maak daar maar 5008 euro van, of 3672 onder de 30 jaar. Kennismigranten bezetten meestal slechts tijdelijk een woning, net als arbeidsmigranten uit andere EU-landen. De asielmigratie is per jaar wellicht lager, maar een ritje door de grote steden laat het langetermijneffect zien. Ook op de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
geekeep schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:17:
[...]

Nee, maar wel dat 'ie een jaar geleden al deze conclusie had moeten trekken. Als een gemiddelde (minder geïnformeerde) tweaker hier vér voor de vele crises die we nu hebben op z'n klompen al kon aanvoelen dat 900k woningen in zo'n korte tijd totaal onrealistisch is. Nog los van allerlei regelgeving en vertragende factoren, is er simpelweg te weinig personeel.
Er is geen enkele politieke wil om problemen op te lossen, op welk vlak dan ook. Pappen en nathouden, en af en toe wat geleend geld strooien voor het bloeden.

• CVTTPD2DQ
RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:23:
Maak daar maar 5008 euro van, of 3672 onder de 30 jaar. Kennismigranten bezetten meestal slechts tijdelijk een woning, net als arbeidsmigranten uit andere EU-landen.
Nee hoor.

Wat je zegt klopt als je er vanuit gaat dat je altijd de maximale belastingvrije vergoeding wil geven. Het minimum is echter 3000/2300 pm.

De belastingvrije vergoeding mag namelijk 0 zijn, of niet als loon worden uitgekeerd, en dan krijgt zo'n werknemer nog steeds een verblijfsvergunning en alle voordelen die daarbij horen (familie mee mogen nemen, rijbewijs, etc.)

[ Voor 7% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:24:
[...]

Er is geen enkele politieke wil om problemen op te lossen, op welk vlak dan ook. Pappen en nathouden, en af en toe wat geleend geld strooien voor het bloeden.
Het minste wat je in dit geval kan doen is je stemgedrag aanpassen en een wat progressievere maar vooral jongere (qua gemiddelde leeftijd) partij kiezen. Politici die er zelf ook nog over 30 jaar zijn en het dus ook 'hun' toekomst betreft qua beleid. Helaas vallen veel Nederlanders voor de populistische oneliners van de anti-partijen of zijn bang wat tientjes extra (belasting) te moeten betalen voor het algemeen belang.

Als ik zie hoe hier mensen met 3x modaal het blijkbaar ook niet ruim hebben, zouden zij zichzelf eens achter de oren moeten krabben betreft wiens belangen nu daadwerkelijk worden behartigd door 'hun' partij.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 12:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

geekeep schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:20:
TU Delft wil dacht ik groeien naar 40-45k studenten, dat is de helft (!) van de Delftse bevolking. Dat geeft echt immense druk op de leefbaarheid van mensen met een normaal dag/nachtritme als studenten overal in woonwijken worden gehuisvest vanwege gebrek aan woontorens op de universiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 29-12-2022 14:05 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
geekeep schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:11:
[...]
een wat progressievere maar vooral jongere (qua gemiddelde leeftijd) partij kiezen.
Dat zijn wel de laatste partijen die het verband tussen de woningmarkt en immigratie (in alle vormen) erkennen...

• Laapo
[...]

Maak daar maar 5008 euro van, of 3672 onder de 30 jaar. Kennismigranten bezetten meestal slechts tijdelijk een woning, net als arbeidsmigranten uit andere EU-landen. De asielmigratie is per jaar wellicht lager, maar een ritje door de grote steden laat het langetermijneffect zien. Ook op de woningmarkt.
Mwua.. in de grote steden zie je vooral een concentratie van 2e, 3e en zelfs 4e generatie kinderen van gastarbeiders. Niet per se vluchtelingen of asielzoekers.

In Amsterdam tegenwoordig vooral jonge Europeanen, expats. En die blijven ook gewoon hangen hoor, mits de woningmarkt ze toelaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
FunkyTrip schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:42:
[...]

TU Delft wil dacht ik groeien naar 40-45k studenten, dat is de helft (!) van de Delftse bevolking. Dat geeft echt immense druk op de leefbaarheid van mensen met een normaal dag/nachtritme als studenten overal in woonwijken worden gehuisvest vanwege gebrek aan woontorens op de universiteit.
Universiteiten zouden ook gewoon gedwongen moeten worden om een passend woningaanbod te vinden voor hun studenten. Laat iedere student die een woning wil maar in een door de universiteit aangeleverde woning leven. Dan wordt de realiteit van het probleem snel genoeg duidelijk voor de universiteiten en is de perverse drang naar meer en meer studenten ten koste van de samenleving ook wel verleden tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
Caelorum schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:10:
[...]

Universiteiten zouden ook gewoon gedwongen moeten worden om een passend woningaanbod te vinden voor hun studenten. Laat iedere student die een woning wil maar in een door de universiteit aangeleverde woning leven. Dan wordt de realiteit van het probleem snel genoeg duidelijk voor de universiteiten en is de perverse drang naar meer en meer studenten ten koste van de samenleving ook wel verleden tijd.
Volgens mij worden buitenlandse studenten nu al actief ontmoedigd om te komen studeren omdat er geen simpelweg geen woonruimte is. Volgens mij is dit wel een tikkende tijdbom want NL is een kenniseconomie en een sterk verminderde aanwas van expats is niet goed. Bij ons in de regio wil ASML tussen nu en 2030 groeien met tig duizenden werknemers, hoe dan? Het zou me helemaal niks verbazen als men op een gegeven moment alles opdoekt en naar bijv Amerika verhuist.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:15
Strijpje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:51:
[...]

Volgens mij worden buitenlandse studenten nu al actief ontmoedigd om te komen studeren omdat er geen simpelweg geen woonruimte is. Volgens mij is dit wel een tikkende tijdbom want NL is een kenniseconomie en een sterk verminderde aanwas van expats is niet goed. Bij ons in de regio wil ASML tussen nu en 2030 groeien met tig duizenden werknemers, hoe dan? Het zou me helemaal niks verbazen als men op een gegeven moment alles opdoekt en naar bijv Amerika verhuist.
Nee universiteiten werven nog actief buitenlandse studenten. Aan buitenlandse studenten mag je de hoofdprijs aan collegegeld vragen. Het is een lucratieve bezigheid voor de universiteiten. Dijkgraaf heeft pas een paar maand geleden een brief gestuurd met het verzoek om er mee te kappen met actief werven.

• Caelorum
[...]
. Bij ons in de regio wil ASML tussen nu en 2030 groeien met tig duizenden werknemers, hoe dan? Het zou me helemaal niks verbazen als men op een gegeven moment alles opdoekt en naar bijv Amerika verhuist.
Nou: https://www.omroepbrabant...-wegen-in-regio-eindhoven
En dat moet ook wel. Ook in regio's in de VS met veel tech bedrijven moeten ze dat doen:
[...] Veterans Square is a 30-unit building for both veterans and individuals who have been identified as having the greatest need for housing. It was opened in March, with funding from donors including Apple, as part of the company’s $2.5 billion commitment to address the housing crisis across California. Apple has now deployed more than $1.3 billion of that commitment to a diverse array of projects in conjunction with California Housing Finance Agency (CalHFA), Destination: Home, and Housing Trust Silicon Valley. [...]
Bovenstaand is een random eerste voorbeeld. Ze zijn mede oorzaak van de huizencrisis daar en het is niet altruïsme waarom ze bijdrage aan de oplossing. De crisis heeft daar, net zoals hier, een negatief effect op de bedrijven die er opereren.

Microsoft: https://blogs.microsoft.c...ve-washington-state-2022/
Google: https://realestate.withgoogle.com/bay-housing/

En zo kan je alle "oudere" grote bedrijven wel afgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 29-12-2022 20:11 ]

• Conrado
Bij ons in de regio wil ASML tussen nu en 2030 groeien met tig duizenden werknemers, hoe dan? Het zou me helemaal niks verbazen als men op een gegeven moment alles opdoekt en naar bijv Amerika verhuist.
@Caelorum linkte al naar een artikel dat ASML dat financieel wil ondersteunen. Geld is daarbij geen probleem :)

offtopic:
De groei van ASML wordt nogal geremd door het exportverbod naar China, wat de VS oplegt. Dat is mede mogelijk omdat ASML heel veel Amerikaanse onderdelen gebruikt. Nog even afgezien van de enorme investeringen die in Veldhoven gedaan zijn en worden, is het laatste wat ze willen zich overleveren aan de Amerikaanse politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
[...]

[...]

Wie zich zorgen maakt om de woningmarkt wilt helemaal geen Nederlandse Google.

Verder eens hoor, we laten hier nu Roemeense gastarbeiders paprika's plukken die vervolgens in de Roemeense supermarkt belanden. Weinig efficiënt allemaal. Maar, wat ik al zei, de politiek die bedrijfstakken opdoekt, ik zie het echt niet gebeuren.

En met Singapore bedoel ik vooral de rol die ze innemen in Azië. Niet per se the way of life.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

[...]

De kennismigranten vormen wel een probleem. Zowel op de banenmarkt als op de huizenmarkt. Kennismigranten hebben belastingvoordeel en krijgen zodoende naar verhouding meer salaris. Hierdoor hebben ze simpelweg meer geld om een huis te huren (prijs gaat omhoog) en/of om een huis te kopen op termijn. Ze kunnen ook veel meer sparen. En dus kunnen ze makkelijker en sneller een huis kopen dan een Nederlander.

Nu is het zo dat voor veel banen in de IT met kennismigranten deze banen prima ingevuld hadden kunnen worden door een Nederlander. Echter, vanwege de belastingvoordelen is personeel uit het buitenland halen voor zo'n organisatie toch goedkoper.

Het hele idee van de 30% regeling was volgens mij om gespecialiseerd hoog opgeleid personeel aan te trekken. Een junior tester of een junior programmeur lijkt mij nou niet bepaald het doelgroep van zo'n regeling. De realiteit is echter dat steden als Amstelveen inmiddels omgetoverd zijn tot klein-India.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• di-Rossi
aex351 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:56:
[...]

Het hele idee van de 30% regeling was volgens mij om gespecialiseerd hoog opgeleid personeel aan te trekken. Een junior tester of een junior programmeur lijkt mij nou niet bepaald het doelgroep van zo'n regeling. De realiteit is echter dat steden als Amstelveen inmiddels omgetoverd zijn tot klein-India.
En niet alleen Amstelveen maar ook in de buurgemeenten daarvan. Die olievlek breid zich uit.
Uit eigen ervaring, die mensen klitten ook enorm bij elkaar, (wat op zich logisch is) hier zie je ook weer de falende integratie. Niets geleerd van de afgelopen decennia, de krokodillentranen komen later..

Voorbeeld is ook dat Europese medicijnschap dat moest en zou naar NL moeten komen, nou de gevolgen zie je duidelijk. Het is en, en, en. En die kennismigrant, en die lage lonen arbeid, etc.. Het is teveel geworden.

En de jongere die nog thuis woont bij zijn ouders heeft het nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
aex351 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:56:
Nu is het zo dat voor veel banen in de IT met kennismigranten deze banen prima ingevuld hadden kunnen worden door een Nederlander. Echter, vanwege de belastingvoordelen is personeel uit het buitenland halen voor zo'n organisatie toch goedkoper.

IT zou bijna categorisch van dit soort regelingen kunnen worden uitgesloten. Maar hetzelfde zie je met de (miljarden verslindende) WBSO; het CPB pleit al jaren om eens echt te gaan toetsen of subsidie-aanvragen wel innovatief werk betreffen, maar de geldpot moet op, blijkbaar.

Het 'innovatie' beleid van Nederland is ooit een keer bedacht in de tijd dat iedereen nog applaudiseerde als je modem klaar was met inbellen. Toen was IT nog spannend; inmiddels is het vooral dingen toepassen die al decennia bestaan, en in andere landen ontwikkeld zijn. En nu zie je eigenlijk precies hetzelfde effect als bij de landbouw en logistiek; de sector wordt vooral gestimuleerd om zo arbeidsintensief mogelijk te zijn. En net als in de landbouw en logistiek zijn "werknemers niet aan te slepen". Goh.

Als we de miljarden die de overheid verspilt aan bezigheidstherapie voor boeren en ICTers eens zou besteden aan een sector die wel maatschappelijk belangrijk is, relatief bescheiden salarissen kent, en bovendien een enorme boom-bust cycle kent: de bouw. Dan zouden we niet alleen meer woningen hebben, maar zouden een hoop Nederlanders die in de bouw werkzaam zijn ineens een veel stabieler en zekerder inkomen hebben.

Zou dat niet goed uitpakken voor de - werkelijke - economie?

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 30-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:10:
[...]

Dat is juist tegen het zere been van de neoliberale politiek. En daarmee het gros van het electoraat. Men vindt nu juist dat die 'gesubsidieerde' overheids-universiteiten zich tot de kerntaken zouden moeten beperken. En zeker niet met de commerciele (woning-)markt zou moeten concurreren. Daarnaast hebben ze juist zo veel mogelijk een scheiding in geldstromen van onderwijs, onderzoek etc. En wordt het gebruik van bv onderwijsgeld voor andere doeleinden al helemaal afgekeurd door menigeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:34:
[...]

Dat is juist tegen het zere been van de neoliberale politiek. En daarmee het gros van het electoraat. Men vindt nu juist dat die 'gesubsidieerde' overheids-universiteiten zich tot de kerntaken zouden moeten beperken. En zeker niet met de commerciele (woning-)markt zou moeten concurreren. Daarnaast hebben ze juist zo veel mogelijk een scheiding in geldstromen van onderwijs, onderzoek etc. En wordt het gebruik van bv onderwijsgeld voor andere doeleinden al helemaal afgekeurd door menigeen.
Ik zeg niet dat ze het moeten bekostigen (al lukt Amerikaanse universiteiten dat ook), maar dat ze verplicht een passende woning moeten vinden voor elke student die dit wil. En anders geen student, of een boete, of een andere consequentie.
En als ze het wel willen bekostigen kunnen ze een aparte tak met aparte geldstromen opzetten en bijv. bedrijven of alumni vragen te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:38:
[...]

Ik zeg niet dat ze het moeten bekostigen (al lukt Amerikaanse universiteiten dat ook), maar dat ze verplicht een passende woning moeten vinden voor elke student die dit wil. En anders geen student, of een boete, of een andere consequentie.
En als ze het wel willen bekostigen kunnen ze een aparte tak met aparte geldstromen opzetten en bijv. bedrijven of alumni vragen te investeren.
In veel steden hebben de universiteiten de studentenhuisvesting nu juist min of meer noodgedwongen moeten afstoten. Omdat dat niet hun core-business is en ze zich daar dus volgens de politiek niet mee bezig zouden moeten houden. Ook al zou het geld (grotendeels) uit andere potjes komen.
Pagina: 1 ... 213 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg