Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.070 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:11
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:25:
[...]

Is dat niet het grootste probleem met heel veel regels, het alles of niets systeem.
Onder een grens krijg je maximaal toeslagen zodra je eroverheen gaat is het 0.
Zit je onder de liberalisatiegrens ben je beperkt maar 1 euro erboven en de sky is the limit.
Zit je net onder de toeslaggrens krijg je best veel 1 euro erboven en alles is weg.
Dat 'alles of niets' is bij de toeslagen alleen voor het vermogen en voor de maximale huur warbij je toeslag krijgt. (En voor het aantal punten van de woning, of je wel of niet geliberaliseerd (ver-)huurt.) Voor het inkomen en bv de huur per 'punt' is het wel een glijdende schaal.

De 'alles of niets' van die maximale huur en maximaal aantal punten is ook een belangrijke reden waarom ze de liberalisatiegrens zo flink optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RocketKoen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:11:
[...]
Dat er buiten de woningbouwverenigingen maar weinig sociale huurwoningen zijn komt meer omdat daar geen fluit aan wordt verdiend. Je kan beter 20% meer investeren en de dubbele huur vragen.
Dat gaat twee kanten op. Op veel plekken zijn de huizenprijzen zo hard gestegen dat de maximale gereguleerde huur op sommige plekken niet meer de kosten dekt. En aan de andere kant is het aanbod aan geliberaliseerde huur zo klein dat je als verhuurder bij geliberaliseerde huur bijna woekerprijzen kunt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:25:
[...]

Is dat niet het grootste probleem met heel veel regels, het alles of niets systeem.
Onder een grens krijg je maximaal toeslagen zodra je eroverheen gaat is het 0.
Zit je onder de liberalisatiegrens ben je beperkt maar 1 euro erboven en de sky is the limit.
Zit je net onder de toeslaggrens krijg je best veel 1 euro erboven en alles is weg.
De huurpunten grens wordt als het goed is verlegd zodat het straks ook voor middenhuur telt. Nu zie je inderdaad vrijwel niets tussen de sociale huurgrens en de €1200. Maar eigenlijk verschuift dit het probleem gewoon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:33:
[...]

Dat gaat twee kanten op. Op veel plekken zijn de huizenprijzen zo hard gestegen dat de maximale gereguleerde huur op sommige plekken niet meer de kosten dekt. En aan de andere kant is het aanbod aan geliberaliseerde huur zo klein dat je als verhuurder bij geliberaliseerde huur bijna woekerprijzen kunt vragen.
Klopt. Een deel wordt straks opgelost door huurpunten te gebruiken voor middenhuur. Maar er wordt nog steeds te weinig gebouwd. En dat stikstof gedoe helpt daar ook niet echt bij. Je ziet nu eigenlijk al dat projectontwikkelaars alleen nog huurwoningen bouwen als de gemeente ze dwingt. Koopwoningen leveren veel meer op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:55:
[...]
Je ziet nu eigenlijk al dat projectontwikkelaars alleen nog huurwoningen bouwen als de gemeente ze dwingt. Koopwoningen leveren veel meer op.
Dat is een beeld dat al jaren aan de gang is. En wat juist tot de huidige woningmarkt heeft geleid. Voor projectontwikkelaars zijn de grote en dure koopwoningen het interessantst, dus is daar heel veel van gebouwd. Met als gevolg een tekort aan betaalbare woningen, zowel koop als huur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:00:
[...]

Dat is een beeld dat al jaren aan de gang is. En wat juist tot de huidige woningmarkt heeft geleid. Voor projectontwikkelaars zijn de grote en dure koopwoningen het interessantst, dus is daar heel veel van gebouwd. Met als gevolg een tekort aan betaalbare woningen, zowel koop als huur.
Zolang die dure woningen nog steeds als zoete broodjes verkopen, blijven ze die ook bouwen.
De capaciteit in de bouw is beperkt. En natuurlijk doen ze eerst het werk dat het meeste geld oplevert.

De enige die daar wat aan kunnen doen zijn gemeentes. Maar die hebben ook gemerkt dat je meer geld voor de bouwgrond krijgt als je de projectontwikkelaar dure huizen laat bouwen. En dat is ook nog eens beter voor je gemeentelijke financiën op de lange termijn. Hoge OZB inkomsten en veel minder bijstand of jeugdzorg kosten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:07:
[...]

Zolang die dure woningen nog steeds als zoete broodjes verkopen, blijven ze die ook bouwen.
Gelukkig zal dat wel flink gaan veranderen als er een rem komt op de groei in overwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:09:
[...]

Gelukkig zal dat wel flink gaan veranderen als er een rem komt op de groei in overwaarde.
Eigenlijk moet de prijs een stuk dalen. De stijging van de afgelopen jaren is absurd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:15:
[...]

Eigenlijk moet de prijs een stuk dalen. De stijging van de afgelopen jaren is absurd.
Prijs-kwaliteiet verhouding zal vast wel kloppen, alleen zouden er meer 'gewone' betaalbare woningen moeten worden gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:35:
[...]

Prijs-kwaliteiet verhouding zal vast wel kloppen, alleen zouden er meer 'gewone' betaalbare woningen moeten worden gebouwd.
Mijn huis is de afgelopen 6 jaar verdubbeld in waarde. Maar qua kwaliteit is er eigenlijk niets veranderd. Het is puur schaarste.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:52:
[...]

De huurpunten grens wordt als het goed is verlegd zodat het straks ook voor middenhuur telt. Nu zie je inderdaad vrijwel niets tussen de sociale huurgrens en de €1200. Maar eigenlijk verschuift dit het probleem gewoon.
Ja dat vind ik zelf ook een heel goede ontwikkeling, nu nog de huursubsidie gewoon afhankelijk maken van inkomen niet van de woning en dan hebben veel mensen ineens wat meer ruimte.
Mensen die sociaal verhuren hebben er geen last van, huisjesmelkers wel en dat is precies wat je zou willen. Een gezonde verhuur sector.
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:15:
[...]

Ergens wel, maar als je kijkt naar de prijs van andere goederen en diensten zijn huizen dan wel zo hard gestegen? De inflatie is ook redelijk hoog de afgelopen jaren. Nu zeg ik niet dat de huizen niet extreem duur zijn of hard gestegen zijn maar als je inflatie meerekent is het natuurlijk wat minder. Dan zijn de huizen afgelopen jaar al met 8% gedaald in waarde.

[ Voor 30% gewijzigd door Shadowhawk00 op 24-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Inderdaad, in deze discussie gaat het vaak over de verkoopprijs, die gemiddeld licht aan het dalen is. Maar op de achtergrond is er een flinke 'correctie' gaande, vanwege de inflatie.

Min of meer gelijkblijvende prijzen met hoge inflatie zou op zich een mooie manier zijn om de huizenprijzen weer wat te matigen. De starters die op de top zijn ingestapt raken niet in de problemen als de nominale waarde amper wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
SL104 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:28:
Inderdaad, in deze discussie gaat het vaak over de verkoopprijs, die gemiddeld licht aan het dalen is. Maar op de achtergrond is er een flinke 'correctie' gaande, vanwege de inflatie.

Min of meer gelijkblijvende prijzen met hoge inflatie zou op zich een mooie manier zijn om de huizenprijzen weer wat te matigen. De starters die op de top zijn ingestapt raken niet in de problemen als de nominale waarde amper wijzigt.
Leuk maar alleen als de lonen ook mee stijgen, en dat doen ze niet. Dus ja huizen worden effectief minder waard maar je salaris daalt ook effectief met hetzelfde % dus per saldo ben je toch de lul.

We zouden toe moeten naar een inflatie naar zwitsers model 0% en gewoon stabiele huizenmarkt waar genoeg woningen zijn voor mensen en de overheid nadenkt over bevolkingsgroei ipv maar zo veel mogelijk bevolking te willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:31:
[...]

Leuk maar alleen als de lonen ook mee stijgen, en dat doen ze niet. Dus ja huizen worden effectief minder waard maar je salaris daalt ook effectief met hetzelfde % dus per saldo ben je toch de lul.
Lonen zijn hard aan het stijgen in reactie op de inflatie. Zit wel enige vertraging in maar in nieuwe coa’s gaan de lonen gewoon fors omhoog. Niet de 10% om de inflatie volledig te compenseren maar wel fors. Mijn werkgever is dan een uitzondering met +10% in 2023 voor 75000 personeelsleden. Maar er zijn er meer. Volgend jaar kom je als werkgever lastig weg met minder dan 5% erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
HEY_DUDE schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:50:
[...]

Lonen zijn hard aan het stijgen in reactie op de inflatie. Zit wel enige vertraging in maar in nieuwe coa’s gaan de lonen gewoon fors omhoog. Niet de 10% om de inflatie volledig te compenseren maar wel fors. Mijn werkgever is dan een uitzondering met +10% in 2023 voor 75000 personeelsleden. Maar er zijn er meer. Volgend jaar kom je als werkgever lastig weg met minder dan 5% erbij.
Ja dat wel, dan gaan mensen gewoon verkassen naar een andere werkgever dat scheelt. Maar dat kan de inflatie ook nog wel verder aanjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:16
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:31:
[...]

Mijn huis is de afgelopen 6 jaar verdubbeld in waarde. Maar qua kwaliteit is er eigenlijk niets veranderd. Het is puur schaarste.
Eerder de absurd hoge leenruimte dan schaarste. Schaarste is er altijd geweest. Daarom zie je de markt nu zo snel draaien. Als starter kan je geen 5 ton meer lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:17
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:31:
[...]

We zouden toe moeten naar een inflatie naar zwitsers model 0% en gewoon stabiele huizenmarkt waar genoeg woningen zijn voor mensen en de overheid nadenkt over bevolkingsgroei ipv maar zo veel mogelijk bevolking te willen hebben.
U vergeet er bij te zeggen dat woningbezit in Zwitserland niet gewoon is, er is een forse belasting op woningbezit zit. Ik weet niet of u dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vinny1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:26:
[...]

Eerder de absurd hoge leenruimte dan schaarste. Schaarste is er altijd geweest. Daarom zie je de markt nu zo snel draaien. Als starter kan je geen 5 ton meer lenen.
Welke starter kon ooit 5 ton lenen dan?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 12:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Ook alleen maar als het goed gaat he. Wij krijgen noppes erbij en net een ontslagronde ook (IT, dus ze moeten uitkijken dat de lonen competitief blijven anders gaan de goede werknemers vanzelf weg en ben je nog verder van huis).

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
SL104 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:28:

Denk juist voor starters dat een daling gunstiger is om in te kunnen stappen; beleggers hebben hun feestje gehad van 2012-2021, waarbij zij en de lage rente de boel hebben laten exploderen qua prijs waardoor starters het nakijken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:37:
[...]

U vergeet er bij te zeggen dat woningbezit in Zwitserland niet gewoon is, er is een forse belasting op woningbezit zit. Ik weet niet of u dat wilt?
Ik had het over de inflatie niet over de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JDx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:39:
[...]

Welke starter kon ooit 5 ton lenen dan?
Mijn vriendin en ik konden dat, 2x bovenmodale inkomens in de IT en je komt er gemakkelijk. Alleen ja wel 2x hoger opgeleid in een krapte beroep, dan is het te doen, echter als je in de zorg werkt en in de IT word het al lastig, laat staan als je 2x een baan hebt die niet goed betaald maar toch erg belangrijk is voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:17
lama83 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:58:
Denk juist voor starters dat een daling gunstiger is om in te kunnen stappen; beleggers hebben hun feestje gehad....
De huizenmarkt is gelukkig veel groter dan starters en beleggers.... :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
Conrado schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:03:
[...]

De huizenmarkt is gelukkig veel groter dan starters en beleggers.... :)
Klopt (zoals onbekwame politici die er een draai proberen aan te geven en woningstichtingen dwarszitten); daarom verandert er waarschijnlijk niet zoveel (met alle gevolgen). Het electoraat moet ook bediend worden. Je bent als starter gek als je de ballen uit je broek werkt voor het vergrijzende have's publiek.

[ Voor 10% gewijzigd door lama83 op 24-12-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
lama83 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:13:
[...]

Klopt (zoals onbekwame politici die er een draai proberen aan te geven en woningstichtingen dwarszitten); daarom verandert er waarschijnlijk niet zoveel (met alle gevolgen). Het electoraat moet ook bediend worden. Je bent als starter gek als je de ballen uit je broek werkt voor het vergrijzende have's publiek.
Duurt nog wel even voor de huidige 25-30 jarige vergrijst zijn. En daar zitten ook redelijk wat huizenbezitters bij hoor. Dus tja je kan inderdaad 40 uur /week werken en kijken of je ook op het treintje kan komen, of gewoon minder werken en accepteren dat je weinig opbouwt en dus achter blijft lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
FunkyTrip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:39:
[...]

Ook alleen maar als het goed gaat he. Wij krijgen noppes erbij en net een ontslagronde ook (IT, dus ze moeten uitkijken dat de lonen competitief blijven anders gaan de goede werknemers vanzelf weg en ben je nog verder van huis).
Apart. Wij krijgen geen mensen aangetrokken (ook IT). Welke branche?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Het electoraat moet ook bediend worden. Je bent als starter gek als je de ballen uit je broek werkt voor het vergrijzende have's publiek.
Ik vind dat nogal een zure en eenzijdige kijk op de wereld. Je hoeft overigens helemaal niets, niemand die je verplicht een huis te kopen. Regel je eigen leven zoals je wilt en kunt.
Ik begin grijs te worden, maar bouw mijn eigen huis. Er is altijd wel een oplossing :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
[...]

Helaas zijn er tijdje geleden al veel cao's al afgesloten die tot eind 2023 lopen en waar de enorme inflatie niet in is verdisconteerd. Die van mij bijvoorbeeld. Ik krijg er 2,6 procent bij. Ik heb gelukkig niet veel te klagen en red het prima, maar 2,6 procent is niets vergeleken bij de gestegen prijzen van bijvoorbeeld energie en boodschappen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Je bent als starter gek als je de ballen uit je broek werkt voor het vergrijzende have's publiek.
En zodra die met pensioen gaan, wie wordt er dan de baas? Die starter die z'n ballen uit z'n broek werkte!

'We' leven in een tijd van enorme mogelijkheden.

Ergens vind ik dat woning 'flippen' bijvoorbeeld ook wel cool. Het zijn alvast geen makke schapen. Beetje risico, wat zweet, bloed en tranen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:00:
[...]

Nee, gewoon niet nadenken over de slechte ondergrond.

Originele ondergrond is veen en klei op -6 nap oorspronkelijk maaiveld. Zoals zo veel plekken was dit ooit een veen meer, water dus. Lokaal zijn grote verschillen in dikte van veenlaag en (ongerijpte) klei. Ze hebben ten tijde van de bouw hier 1,5m opgehoogd met bagger (kort gerijpte klei met veen), maar dit rücksichtslos over de oorspronkelijke veenweide percelen heen gebuldozerd. Dus ook ongeacht of er sloot of vijvertje was.

Na ophoging is oorspronkelijk waterpeil 1 meter hoger gelegd.

Nu is bij dit huis en het hele blok lokaal de boel meer gezakt dan bij de rest van de wijk. Mogelijk doordat hier dus een sloot of vijver of meertje was, met extra veenlaag. Over de hele wijk is touchback wel een daling van gemiddeld 20-30cm te zien. Hier lokaal bijna 1m.

Wijk verder wordt nu gebouwd en dus op zelfde wijze weeer gebulldozerd. Succes voor de aankomende kopers.
Nog even de context voor mensen die het niet kennen: oorspronkelijke maaiveld + waterniveau voor het ophogen en bebouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu7xIosP_gWLdQZTU8qUtwzRjgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r125Ijl5ngJkb5YdnIAtWiV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
TheGhostInc schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:22:
[...]

En zodra die met pensioen gaan, wie wordt er dan de baas? Die starter die z'n ballen uit z'n broek werkte!

'We' leven in een tijd van enorme mogelijkheden.

Ergens vind ik dat woning 'flippen' bijvoorbeeld ook wel cool. Het zijn alvast geen makke schapen. Beetje risico, wat zweet, bloed en tranen.
Als iedereen zo dacht als jij, hadden we geen tekorten op de arbeidsmarkt. Helaas heb je meer volk dat depressief wordt als ze verder dan 10 jaar vooruit moeten kijken.

Woning flippen is net als scalpen. Je kan zeggen dat het immoreel is, maar zolang mensen bereid zijn om het te betalen is er niks immoreels aan. De kopers vinden het niet immoreel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
Get!em schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:47:
Nog even de context voor mensen die het niet kennen: oorspronkelijke maaiveld + waterniveau voor het ophogen en bebouwen:
Sowieso ook veel uitbloeiing bij het metselwerk van je oorspronkelijke foto. Als ik het goed begrijp is dat een teken dat er niet al te vakkundig is gemetseld. Typisch dat je dat vrijwel alleen bij (recente) nieuwbouw ziet, en vrijwel nooit bij gebouwen van vóór de jaren '90.
kx22 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:07:
Woning flippen is net als scalpen. Je kan zeggen dat het immoreel is, maar zolang mensen bereid zijn om het te betalen is er niks immoreels aan. De kopers vinden het niet immoreel.
Immoreel is een groot woord, maar volgens mij maak je gewoon gebruik van een aantal eigenschappen van ons bancaire en fiscale systeem. Door een huis op eigen naam te kopen kun je ineens een smak geld lenen; veel makkelijker dan een bedrijfslening. Verder klus je voor eigen rekening aan dat huis, dus je arbeid is ook volledig onbelast. De enige belasting die je uiteindelijk betaalt is de (relatief lage) overdrachtsbelasting. Die ook nog eens wordt weggestreept als je snel genoeg de flip rond hebt.

Als je dat ook nog eens doet op een stijgende markt, lijkt het alsof je gigantisch veel geld kunt verdienen als flipper. Maar het is niet alsof onze economie het hier van moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:02:
[...]

Sowieso ook veel uitbloeiing bij het metselwerk van je oorspronkelijke foto. Als ik het goed begrijp is dat een teken dat er niet al te vakkundig is gemetseld. Typisch dat je dat vrijwel alleen bij (recente) nieuwbouw ziet, en vrijwel nooit bij gebouwen van vóór de jaren '90. [...]
AFAIK spoelt een deel daarvan over de tijd wel weg aangezien het vaak gewoon zoutuitslag is, en zal je het daarom meer op nieuwe gebouwen zien dan oude bouwwerken. Er is maar een klein deel waarbij bijv. gemetseld is in de regen, waarbij je jaren later nog steeds de uitslag ziet.
In dit geval is het grondwaterstand dusdanig hoog dat je onderin ook kan zien dat alles zeiknat is. Die stenen zijn waarschijnlijk nooit fatsoenlijk droog geweest en kan je dus wel vergeten qua stevigheid. Ik heb zo een complete tuinmuur af zien breken over de breedte +- 4m, omdat ze die in de winter hadden lopen metselen en nooit goed heeft kunnen uitharden doordat het constant nat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Sowieso ook veel uitbloeiing bij het metselwerk van je oorspronkelijke foto. Als ik het goed begrijp is dat een teken dat er niet al te vakkundig is gemetseld. Typisch dat je dat vrijwel alleen bij (recente) nieuwbouw ziet, en vrijwel nooit bij gebouwen van vóór de jaren '90.

[...]
Of het echt metselwerk is, of paneelbouw weet ik niet, maar ze zijn hier wel zo snel aan het bouwen dat ze op een aantal plekken veel complete metselmuren als bouwblokken er gewoon tegenaan plakken.

Laatste storm zijn er ook metselmuren van de gevels afgewaaid. (Iets met ankers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Het komt vooral door tijdsdruk denk ik want het is vooral zoutaanslag bij nieuwbouw door bijvoorbeeld te metselen in de volle zon of in de stromende regen en onvoldoende of niet afdekken van de recente metselwerk tijdens de volle zon en regen. Overigens is de aanslag gemakkelijk te verwijderen hoorde ik van een vriend van mij. Hij is de enige in de buurt die die aanslag verwijderd heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-09 17:44
Misschien is dit een interessante casus om te delen:
Ik ben een single vrouw van 34, heb tot eind 2019 in loondienst gewerkt (software bedrijf). Het was voor mij constant een uphill battle om de woningmarkt bij te benen want de prijzen stegen veel harder dan mijn salaris ondank enkele promoties. In 2020 heb ik het roer omgegooid en ben ik zzper geworden maar ook weer bij mijn ouders gaan wonen. Inmiddels heb ik flink kunnen doorsparen waardoor ik eigenlijk zonder hypotheek een huis kan kopen.

Tegelijkertijd merk ik natuurlijk wel op dat anderen nu veel minder kunnen lenen en dat de huizenprijzen daardoor dus ook aan het dalen zijn. Vriend van me heeft in de zomer (piek) een huis gekocht van 620k en kon zijn eigen huis pas na 3 maanden verkocht krijgen, voor zo’n 40k minder dan gevraagd. Zijn nieuwe huis zal nu ook niet meer zoveel waard zijn dus met een beetje pech is hij een ton slechter af dan als hij de koop/verkoop een half jaar eerder had gedaan.

Mijn plan is dus voorlopig: nog een jaartje wachten en hopen op flinke waardedalingen, en dan mijn slag slaan. Mag ook wel op deze leeftijd :) mogelijk neem ik alsnog wel een kleine hypotheek en stop ik een deel in aandelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Strijpje op 25-12-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Strijpje schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:47:
Ik ben een single vrouw van 34, heb tot eind 2019 in loondienst gewerkt (software bedrijf). Het was voor mij constant een uphill battle om de woningmarkt bij te benen want de prijzen stegen veel harder dan mijn salaris ondank enkele promoties. In 2020 heb ik het roer omgegooid en ben ik zzper geworden maar ook weer bij mijn ouders gaan wonen. Inmiddels heb ik flink kunnen doorsparen waardoor ik eigenlijk zonder hypotheek een huis kan kopen.

Tegelijkertijd merk ik natuurlijk wel op dat anderen nu veel minder kunnen lenen en dat de huizenprijzen daardoor dus ook aan het dalen zijn. Vriend van me heeft in de zomer (piek) een huis gekocht van 620k en kon zijn eigen huis pas na 3 maanden verkocht krijgen, voor zo’n 40k minder dan gevraagd.

Mijn plan is dus voorlopig: nog een jaartje wachten en hopen op flinke waardedalingen, en dan mijn slag slaan. Mag ook wel op deze leeftijd :) mogelijk neem ik alsnog wel een kleine hypotheek en stop ik een deel in aandelen.
Interessante gedachte... de rente is nu rond de 4% maar stel dat ie over een jaar rond de 6 a 7% is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
tokjah schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:52:
[...]

Interessante gedachte... de rente is nu rond de 4% maar stel dat ie over een jaar rond de 6 a 7% is?
Dan zou ik gaan kopen zonder hypotheek want ik verwacht van (relatief veilige) aandelen niet zo’n hoge rendement te behalen. Ook zal zo’n hoge hypotheekrente betekenen dat de financieringsruimte/prijzen flink dalen.

Maar ik ben me bewust van het feit dat ik hier een uitzondering vorm- voor veruit de meeste starters is het niet te doen. Een aantal leeftijdsgenootjes die op afstand kunnen werken zitten inmiddels in het buitenland (houden zo meer over aan het einde vd maand en beter klimaat) en geef ze eens ongelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Strijpje op 25-12-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Strijpje schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:47:Het was voor mij constant een uphill battle om de woningmarkt bij te benen want de prijzen stegen veel harder dan mijn salaris ondank enkele promoties.
Dat is ook deels omdat er een heleboel anderen ook in het zelfde schuitje zaten. Dus jouw concurrentie op de woningmarkt steeg ook mee in salaris. En in spaargeld.
Mijn plan is dus voorlopig: nog een jaartje wachten en hopen op flinke waardedalingen, en dan mijn slag slaan.
Lijkt mij met een flinke zak eigen geld een prima plan. Dan kun je bijna alleen maar hopen dat de rente flink doorstijgt. Zodat de prijzen flink onder druk komen te staan.

Dat is eigenlijk het omgekeerde scenario van de laatste decennia. Tien of twintig jaar geleden waren huizen nog zo betaalbaar dat je daar nog voor kon sparen. En had ik nog het idee dat ik 'later' een huisje voor mijn kinderen zou kunnen kopen als die zouden gaan studeren. Dat plan heb ik inmiddels laten varen, omdat mede door de dalende rente de prijzen zo uit de hand zijn gelopen. Maar misschien dat het plan weer uit de ijskast kan als de huizenprijzenindex flink gaan kelderen.

Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop maatregelen genomen die het veel minder aantrekkelijk maken om een tweede woning te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
mierenfokker schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:47:
[...]

Apart. Wij krijgen geen mensen aangetrokken (ook IT). Welke branche?
Denk dat regio even hard een rol speelt als branche, zelfs ITers zitten liever niet 3uur per dag in de auto.
kx22 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:07:
[...]
Als iedereen zo dacht als jij, hadden we geen tekorten op de arbeidsmarkt. Helaas heb je meer volk dat depressief wordt als ze verder dan 10 jaar vooruit moeten kijken.
Tekorten zijn er ook voornamelijk in bepaalde regios niet landelijk. En veel beroepen zijn niet sexy geweest de afgelopen 10 jaar dus dan heb je tekorten. Nog even en een loodgieter kan meer per uur vragen dan een advocaat.
Tja als mensen bereid zijn om heel veel te betalen voor cosmetische extras is het dan immorteel. Genoeg mensen die geen zin hebben om een keuken in te bouwen of de badkamer te verbouwen of de tuin aan te leggen. Dus die betalen daar gewoon extra voor.
Het is ook best een risico voor de persoon die de woning flipt, als hij zich misrekend kan hij ook heel veel geld verliezen aan dat soort verbouwingen.
Get!em schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:30:
[...]
Of het echt metselwerk is, of paneelbouw weet ik niet, maar ze zijn hier wel zo snel aan het bouwen dat ze op een aantal plekken veel complete metselmuren als bouwblokken er gewoon tegenaan plakken.
Laatste storm zijn er ook metselmuren van de gevels afgewaaid. (Iets met ankers)
Hm als dat nieuwe woningen zijn denk ik dat de verkopende partij ( projectontwikkelaar ) toch een uitdaging heeft. Want je kan er gewoon vanuit gaan dat een degelijke muur blijft staan als het waait dat doen oude muren ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Tegelijkertijd merk ik natuurlijk wel op dat anderen nu veel minder kunnen lenen en dat de huizenprijzen daardoor dus ook aan het dalen zijn. Vriend van me heeft in de zomer (piek) een huis gekocht van 620k en kon zijn eigen huis pas na 3 maanden verkocht krijgen, voor zo’n 40k minder dan gevraagd. Zijn nieuwe huis zal nu ook niet meer zoveel waard zijn dus met een beetje pech is hij een ton slechter af dan als hij de koop/verkoop een half jaar eerder had gedaan.

Als je het geld hebt liggen is het nu misschien niet de optimale tijd om te kopen. Door de hoge rente zullen huizen waarschijnlijk ietsje dalen en dan heb je daar voordeel van. Je hebt natuurlijk geen last van de stijgende rente.
Het scenario van mensen die hun woning moeten verkopen omdat ze een nieuwe hebben gekocht zal de komende 6 maanden regelmatig voorkomen. Veel mensen zitten nu nog in de modus mijn oude woning verkoop ik zo wel en daar zal best nog wel een groep tussen zitten die het fout gaat hebben.

Dan heb je overigens wel extreem hard gespaard als je ruim 300k bij elkaar hebt verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:33:
[...]

Dan heb je overigens wel extreem hard gespaard als je ruim 300k bij elkaar hebt verzameld.
1720 uur x €75/uur = €129.000/jaar bruto-bruto.
Als je vaste lasten meevallen zet je zo €50.000 op een spaarrekening. Na 3 jaar kun je dan prima richting de €200.000 gaan. Dat voelt al aardig richting hypotheekloos kopen als je nog wel even door spaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83

Hans de Geus zat al weer te klagen dat het voor starters nu weer onbetaalbaarder is geworden omdat velen op krediet kopen (en wellicht zou een renteverlaging daar geoorloofd voor zijn). Het idee van eerst sparen en dan kopen (pre '90 zeg maar) gaat er maar moeilijk in bij velen tegenwoordig. Wat betreft jouw persoonlijke situatie: je weet niet wat de markt gaat doen, maar hoorde dat sommigen het over nog -10% hebben voordat het stabiliseert.

[ Voor 4% gewijzigd door lama83 op 25-12-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ik ben een single vrouw van 34, heb tot eind 2019 in loondienst gewerkt (software bedrijf).
...
Inmiddels heb ik flink kunnen doorsparen waardoor ik eigenlijk zonder hypotheek een huis kan kopen.
Complimenten! Mooi om te zien hoe je het initiatief in eigen hand neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:16

Mooi gebruik gemaakt van situatie en nog altijd geldt: cash is king! De voor jou meest gunstige situatie is een verdere daling van de prijzen. Maar zelfs bij een stijging zal de rente op een relatief kleine hypotheek mee gaan vallen. Nog even een jaar doorsparen is sowieso zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2022 22:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:05

lekker hoor. 425k in 2 jaar sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Magpie schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:15:
[...]

Mooi gebruik gemaakt van situatie en nog altijd geldt: cash is king! De voor jou meest gunstige situatie is een verdere daling van de prijzen. Maar zelfs bij een stijging zal de rente op een relatief kleine hypotheek mee gaan vallen. Nog even een jaar doorsparen is sowieso zo gek nog niet.
All Cash, no Contingency!

- Josh Flagg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je van jongs af aan al bij bank_x zit en daar duidelijk een spaarpatroon zichtbaar is, helpt dat ook. Gevalletje Strijpje, is wel verhaal op zich(wie kan 50K zomaar jaarlijks opzij zetten?), kan wel, maar voor bijna niemand haalbaar verder.

Het cash hebben helpt de volgende(nu al) jaren enorm, want alles wat je niet moet hypothekeren(a`4%) tik je zo af : Dus de spaarzame onder ons(ook al krijg je geen bal voor die money op je spaarrekening, nee, je mag er nog ff bij de belastingdienst voor betalen), krijgen een voordeeltje. De vlijtige spaarder kan zo toch zijn slag slaan doordat ie wat voorsprong heeft....en dan toch net wél dat huis kan kopen.

Meer dan terecht of ziet Bunk dat weer verkeerd??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:24:
Als je van jongs af aan al bij bank_x zit en daar duidelijk een spaarpatroon zichtbaar is, helpt dat ook. Gevalletje Strijpje, is wel verhaal op zich(wie kan 50K zomaar jaarlijks opzij zetten?), kan wel, maar voor bijna niemand haalbaar verder.

Het cash hebben helpt de volgende(nu al) jaren enorm, want alles wat je niet moet hypothekeren(a`4%) tik je zo af : Dus de spaarzame onder ons(ook al krijg je geen bal voor die money op je spaarrekening, nee, je mag er nog ff bij de belastingdienst voor betalen), krijgen een voordeeltje. De vlijtige spaarder kan zo toch zijn slag slaan doordat ie wat voorsprong heeft....en dan toch net wél dat huis kan kopen.

Meer dan terecht of ziet Bunk dat weer verkeerd??
Geen bal voor spaargeld? Je kunt deposito's afsluiten tot 3,6% 5 jaar , bij sommige banken mag je die openbreken als je een woning koopt :).
3% deposito + 5% daling huizenprijzen = beurs verslaan (gem. 7% per jaar) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:37:
[...]

Geen bal voor spaargeld? Je kunt deposito's afsluiten tot 3,6% 5 jaar , bij sommige banken mag je die openbreken als je een woning koopt :).
3% deposito + 5% daling huizenprijzen = beurs verslaan (gem. 7% per jaar) ;).
Openbreken als je een woning (zeg 400K)koopt(niet morgen, maar ergens eind 2023 of 2024), ja dan alles bijna weer inleveren zeker op die deposito. Maar idd kan wel, maar op een tonnetje op jaarbasis is 1.2% ofzoiets en dan komt de vermogensbelasting nog ff koekoek en sta je ex-ekoo

Dus ik zie dat spaargeld liever niet vast staan en vrij beschikbaar en inzetbaar .
Zowiezo -4% hypotheekrente op dat spaarbedrag/eigen inbreng(100K) en -5% voorspelling woningwaarde index 2023/2024 = 25%(die 100K)+5% winst op 400K
Ok, je zal een paar honderdjes vermogensbelasting moeten betalen

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2022 00:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

TheGhostInc schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:11:
[...]

1720 uur x €75/uur = €129.000/jaar bruto-bruto.
Als je vaste lasten meevallen zet je zo €50.000 op een spaarrekening. Na 3 jaar kun je dan prima richting de €200.000 gaan. Dat voelt al aardig richting hypotheekloos kopen als je nog wel even door spaart
Totaal niet realistisch. Ongeveer de helft gaat al naar de belastingdienst. Daarbij komen nog vaste lasten kijken. Zoals verzekeringen (o.a. beroepsaansprakelijkheid, ongevallen, etc.). Verder heb je dan nog zaken zoals pensioen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:36:
[...]

Totaal niet realistisch. Ongeveer de helft gaat al naar de belastingdienst. Daarbij komen nog vaste lasten kijken. Zoals verzekeringen (o.a. beroepsaansprakelijkheid, ongevallen, etc.). Verder heb je dan nog zaken zoals pensioen.
https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Als je 'niks' doet aan die dingen zet je net geen €80.000 op je privé rekening na alle belastingen.
Pensioen? Als ik 34 was, zonder huis? Dan lijkt mij een koopwoning een prima pensioenplan voor de eerste paar jaar.
Laten we €10.000 bedrijfskosten voor de verzekeringen e.d. pakken en nog €1500/maand aan levensonderhoud, allebei erg ruim.
Dan klopt die €50.000 prima die op de spaarrekening kan gezet worden.
Iets hoger tarief en iets minder kosten en die €100.000 per jaar komt zelfs in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

TheGhostInc schreef op maandag 26 december 2022 @ 02:41:
[...]

Als je 'niks' doet aan die dingen zet je net geen €80.000 op je privé rekening na alle belastingen.
Pensioen? Als ik 34 was, zonder huis? Dan lijkt mij een koopwoning een prima pensioenplan voor de eerste paar jaar.
Laten we €10.000 bedrijfskosten voor de verzekeringen e.d. pakken en nog €1500/maand aan levensonderhoud, allebei erg ruim.
Iets hoger tarief en iets minder kosten en die €100.000 per jaar komt zelfs in zicht.
:F.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strijpje
TheGhostInc schreef op maandag 26 december 2022 @ 02:41:
[...]

Dit klopt inderdaad, met een uurtarief van 80 excl. en fulltime opdrachten gaat het sparen zeer gemakkelijk. Kosten als zzper in de IT zijn er nauwelijks en natuurlijk zijn die ook nog aftrekbaar van de belasting.

Alles stoppen in een eigen woning lijkt me op dit moment het verstandigst aangezien het kopen van vastgoed voor de verhuur aan banden wordt gelegd en winst uit vermogen (bijv aandelen) extra wordt belast. Misschien dat ik een kamer van mijn woning kan verhuren aangezien ik voorlopig toch alleen woon.

[ Voor 4% gewijzigd door Strijpje op 26-12-2022 04:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:13:
[...]

Openbreken als je een woning (zeg 400K)koopt(niet morgen, maar ergens eind 2023 of 2024), ja dan alles bijna weer inleveren zeker op die deposito. Maar idd kan wel, maar op een tonnetje op jaarbasis is 1.2% ofzoiets en dan komt de vermogensbelasting nog ff koekoek en sta je ex-ekoo

Dus ik zie dat spaargeld liever niet vast staan en vrij beschikbaar en inzetbaar .
Zowiezo -4% hypotheekrente op dat spaarbedrag/eigen inbreng(100K) en -5% voorspelling woningwaarde index 2023/2024 = 25%(die 100K)+5% winst op 400K
Ok, je zal een paar honderdjes vermogensbelasting moeten betalen
Deposito's zijn nu al ~1,7% voor 1 jaar (LPB/Nibc) en gaan momenteel hard omhoog (0,5>1,0>1,7 in paar maanden). Historisch gezien kan het met deze ecb rente naar 3-4% :9. Als het zo doorgaat duurt dat een paar maanden.
Dat is best een leuke extra op een gemiddelde woningwaarde. En ondertussen rustig op zoek naar een leuke woning.

Zo ging dat ook in 2011.. :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Strijpje schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:49:
[...]
Misschien dat ik een kamer van mijn woning kan verhuren aangezien ik voorlopig toch alleen woon.
Aangezien ik een heel huis heb en de airco beneden hangt heb ik vorig jaar de gameroom opgegeven en de computer in de woonkamer gezet, nu doe ik boven niets anders dan slapen, er staat alleen een bed. Vraag me af hoe snel je in deze markt een fatsoenlijke (kamer)huurder krijgt en tegen welke prijs.

Aan de ene kant kan ik elke 100 euro gebruiken, aan de andere kant brengt het veel gezeur met zich mee. Kan me wel voorstellen dat sommige mensen in een vechtscheiding ofzo staan te trappelen voor zoiets, maar die wil je denk ik niet op je adres hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Strijpje schreef op maandag 26 december 2022 @ 03:49:
[...]

Dit klopt inderdaad, met een uurtarief van 80 excl. en fulltime opdrachten gaat het sparen zeer gemakkelijk. Kosten als zzper in de IT zijn er nauwelijks en natuurlijk zijn die ook nog aftrekbaar van de belasting.

Alles stoppen in een eigen woning lijkt me op dit moment het verstandigst aangezien het kopen van vastgoed voor de verhuur aan banden wordt gelegd en winst uit vermogen (bijv aandelen) extra wordt belast. Misschien dat ik een kamer van mijn woning kan verhuren aangezien ik voorlopig toch alleen woon.
Maar je bent in 2020 terug bij je ouders gaan wonen. Had je toen al veel spaargeld? Anders snap ik niet hoe je in 3 jaar een woning bij elkaar spaart :)

Alsnog driewerf hulde! Sparen voor iets groots is iets wat we nauwelijks meer aanleren, de laatste jaren werd voor alles geleend. Iets wat mij persoonlijk zeer tegenstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

FreakNL schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:44:
[...]

Maar je bent in 2020 terug bij je ouders gaan wonen. Had je toen al veel spaargeld? Anders snap ik niet hoe je in 3 jaar een woning bij elkaar spaart :)

Alsnog driewerf hulde! Sparen voor iets groots is iets wat we nauwelijks meer aanleren, de laatste jaren werd voor alles geleend. Iets wat mij persoonlijk zeer tegenstaat.
Fulltime werken is 176 uur toch?

Omzet ex btw is dan 176x80x12x3 = 506.880

Je kan hier in de regio een huis kopen voor 139.000 euro, je weet niet wat voor huis in de picture staat.

Heb ook in de IT gewerkt en tussen 2 huizen/banen in een half jaar bij m'n ouders gewoond, kon toen van de WW uitkering een nieuwe auto kopen. Doe ik nooit weer trouwens, een nieuwe auto.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 26-12-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ze is in 2020 ergens bij haar ouders gaan wonen. Dus die 3 jaar haalt ze nog niet. Maar er zit ook wel een groot verschil tussen januari en december 2020…

Tevens is 176 per maand x 12 maanden wel ambitieus. 160 is realistischer, maar dat zou ik persoonlijk ook veel te veel vinden. Dat is alsnog 48 weken werken per jaar.

Ik werk 42 tot 44 weken per jaar (om en nabij) en dat vind ik meer dan voldoende. En omdat het loondienst is kost dat niet meteen omzet.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 26-12-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:55
JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:47:
[...]

Fulltime werken is 176 uur toch?
Alleen als je nooit vakantie hebt én alle feestdagen ook nog doorwerkt.

Als, ZZP-er komt daar nog bij dat het vast niet altijd zal lukken om opdrachten precies op elkaar aan te laten sluiten, waardoor je nog wat extra dagen/weken zonder declarabele uren zit.

En hoe gering het ook is in de IT als je opdrachten van redelijke omvang weet binnen te slepen, ook de uren die je besteedt aan acquisitie en administratie zijn niet declarabel, maar wél werkuren. Als je uitgaat van niet meer uren werken dan 'fulltime', dan is 150 declarabele uren gemiddeld per maand al best veel.
Want met 'gewoon' 5 weken per jaar vakantie + alle feestdagen vrij, kom je maar net op die 150 uur per maand. Daar moeten de uren voor administratie, acquisitie en het niet op elkaar aansluiten van opdrachten dan ook nog vanaf.

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 26-12-2022 09:14 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:11:
[...]

Alleen als je nooit vakantie hebt én alle feestdagen ook nog doorwerkt.

Als, ZZP-er komt daar nog bij dat het vast niet altijd zal lukken om opdrachten precies op elkaar aan te laten sluiten, waardoor je nog wat extra dagen/weken zonder declarabele uren zit.

En hoe gering het ook is in de IT als je opdrachten van redelijke omvang weet binnen te slepen, ook de uren die je besteedt aan acquisitie en administratie zijn niet declarabel, maar wél werkuren. Als je uitgaat van niet meer uren werken dan 'fulltime', dan is 150 declarabele uren gemiddeld per maand al best veel.
Want met 'gewoon' 5 weken per jaar vakantie + alle feestdagen vrij, kom je maar net op die 150 uur per maand. Daar moeten de uren voor administratie, acquisitie en het niet op elkaar aansluiten van opdrachten dan ook nog vanaf.
Het was maar een voorbeeld van het maximaal haalbare, of nog meer als je workaholic bent en natuurlijk een van de goedkoopste huizen.

Het was slechts om aan te geven dat een huis kopen met 3 jaar volop sparen best kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is nu gewoon best slim om te sparen voor een woning, mes snijdt dan aan 2 kanten. Zoals het tot 2021 dankzij de lage rente van 1-1,5% interessanter was om te kopen met eventueel een deel aflossingsvrij. Mits je er 10-20 jaar blijft wonen natuurlijk. Een woning kopen voor enkele jaren is nooit een slim/doordacht idee.

Zie trouwens in mijn omgeving wel een paar gevallen van mensen die uit principe niet meededen aan het overbieden in 2021 en nu wel slagen voor de vraagprijs (of iets eronder). Die betalen nu ongeveer 50k minder voor de nieuwe woning dan een jaar geleden, met een rente van 4-4,5% , en bij verkoop valt de verkoop van de oude woning ook makkelijk 50k lager uit dan de taxatiewaarde .
Kortom onderaan de streep dezelfde hypotheek als ze vorig jaar zouden hebben maar dan met 4% rente ipv 1%.

Ook helaas een schrijnend geval van vrienden, nieuwe woning gekocht en de oude raakt niet verkocht, geen eens kijkers. :| Zij gaan nu overwegen de nieuwe woning proberen te verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 09:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Strijpje
FreakNL schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:44:
[...]

Ik had inderdaad al wat spaargeld van mijn loondienst periode (2015-2019, salaris gemiddeld +- 40k per jaar). Ook heb in de coronaperiode flink wat winst kunnen maken op (gewone aex) aandelen. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk eerder al iets moeten kopen (wel tegen max lenen) maar hopelijk kom het gemiste bootje nog een keer langs.

Update: voor degenen die het interesseren, ik haal na aftrek jaarlijks zo’n ton binnen. Ik heb sinds ik zzper ben wel minder vakantie genomen dan normaal in loondienst (de wereldwijde lockdown speelde ook mee). In bepaalde drukke periodes werk ik meer dan 40u per week. Plus ik reis zo af en toe naar een mooi plek met mijn laptop waar ik parttime werk; voor sommigen niet ideaal maar ik vind het heerlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Strijpje op 26-12-2022 09:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Zijn we toch weer in het wat verdient de tweaker topic terecht gekomen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 20:43
Masvic schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:18:
Zijn we toch weer in het wat verdient de tweaker topic terecht gekomen
Ik snap ook niet zo goed wat er interessant is aan haar casus (al dan niet binnen dit topic). Thuiswonen op je 34e met een zzp IT-loon en na enkele jaren warempel een flinke smak spaargeld hebben. No shit Sherlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:31:
[...]

Ik vind het wel interessant dat je 'vrijheid' aanstipt. Natuurlijk heb je in sommige opzichten meer vrijheid om bijv. aanpassingen te maken aan je woning, en op het moment levert het natuurlijk meer financiële vrijheid op (maar dat heeft alles te maken met hoe we woningeigenaren fiscaal bevoordelen boven huurders).

Maar je bent een stuk minder vrij om te verhuizen. Dat zie je op allerlei momenten terug. Als de markt inzakt blijven huiseigenaren zitten waar ze zitten om geen grote financiële verliezen te hoeven nemen. Huiseigenaren die van woning wisselen moeten soms twee keer verhuizen omdat ze met overdrachtsmomenten moeten goochelen.

In Nederland forenzen we heel ver (voor een klein land), en dat wordt toegeschreven aan de statische, inflexibele huizenmarkt, waar mensen hun koopwoning niet snel op kunnen geven om dichter bij hun werk te wonen.
Dichter bij werk (in de stad) zit heel veel corporatiebezit, waar je een regiogebonden inschrijving nodig hebt van een x aantal jaar. Een koopwoning kun je overal wel kopen of verkopen maar aan een sociale huurwoning komen buiten je inchrijfgebied... Flinke aanjager van de inflexibiliteit als je het mij vraagt...

Tuurlijk heeft een koopwoning ook nadelen. Maar je hebt vrijheid om bij je te laten wonen wie je wilt, ongeacht het gezamenlijk inkomen, je kunt een stukje verhuren. Je kunt de boel verkopen omdat je na een jaar wel bent uitgekeken en in iedere andere gemeente weer iets kopen. Groter in het dorp, kleiner in de stad.

Met het corporatiebezit ligt dat anders. Omdat het praktisch overheidseigendom is moet men overal wel wat van vinden. Want stel je voor dat iemand een (financiëel) voordeeltje behaalt of het zich te comfortabel maakt in zo'n woning.. zou niet eerlijk zijn tegenover de maatschappij. Kop indrukken, meteen. Ohja, en dan bouw je nog steeds geen vermogen op in zo'n woning die je kunt inzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:22:
[...]

Die stap zou een keus moeten zijn. In de situatie waarin betaalbare huur eigenlijk alleen voor de onderkant van de samenleving is, is die leraar de facto afhankelijk van de grillen van de markt. En haast gedwongen om een koopwoning te kopen, tegen een prijs die puur bepaald wordt door de betaalcapaciteit van de hoogste bieder. Want voor jou tien anderen (nou, eerder honderd anderen). Maar als dat de enige manier is om aan woonruimte te kopen, dan heb je weinig keus dan je volledige leencapaciteit plus spaargeld te besteden aan een minimale woning.
Precies dat stukje corporatiebezit zou naast financieel gunstige voorwaarden ook een deel verzwarende doelgroepgerichte voorwaarden kunnen dragen.

Ik ben 100% voor keuzevrijheid, heel het punt is dat het grote bezit van de corporaties de keuze voor een koopwoning belemmerd voor starters en mensen met een wat lager inkomen.

Helemaal platgeslagen: het eigendom kan in veel gevallen beter bij de bewoner dan de corporatie liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Laapo schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:03:
[...]

Dichter bij werk (in de stad) zit heel veel corporatiebezit, waar je een regiogebonden inschrijving nodig hebt van een x aantal jaar. Een koopwoning kun je overal wel kopen of verkopen maar aan een sociale huurwoning komen buiten je inchrijfgebied... Flinke aanjager van de inflexibiliteit als je het mij vraagt...
Daar heb je wel een punt; betaalbaar verhuizen wordt hem dan niet. Dus wellicht bepaalde kennis/vaardigheid niet op de juiste plaats vanuit een bredere context gezien. Bovendien, waarom zou je verhuizen voor een nieuwe baan als je er netto niks op vooruit gaat.. leuk dat extra loon, maar als je kosten navenant stijgen... er moeten wel erg aanlokkende dingen zijn in de nieuwe regio. Ik meende dat er ooit wel eens een landelijk WongingNet gegopperd is voor dit soort situaties; blijkbaar niks van terecht gekomen.
geekeep schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:28:

Ik snap ook niet zo goed wat er interessant is aan haar casus (al dan niet binnen dit topic). Thuiswonen op je 34e met een zzp IT-loon en na enkele jaren warempel een flinke smak spaargeld hebben. No shit Sherlock.
Kan wellicht een motivatie zijn, voor nu nog loonslaaf, als die ook nog een huis wil kopen? Blijkbaar werkt het sociale contract van vroeger van een voorbeeldig burger 'goed je best doen op school en een modaal salaris proberen te verdienen, dan komt het allemaal goed' niet meer.

[ Voor 30% gewijzigd door lama83 op 26-12-2022 20:05 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 20:43
lama83 schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:58:
[...]

Kan wellicht een motivatie zijn, voor nu nog loonslaaf, als die ook nog een huis wil kopen? Blijkbaar werkt het sociale contract van vroeger van een voorbeeldig burger 'goed je best doen op school en een modaal salaris proberen te verdienen, dan komt het allemaal goed' niet meer.
Vast de natte droom van de gemiddelde kapitalist/werkgever. Iedereen als (schijn) zzp-er aan het werk, zonder pensioenopbouw, ziekte/verlof op eigen kosten en wegbezuinigd worden als de cijfers even wat tegenvallen.
Het gebrek aan loonsverhogingen in de afgelopen twee decennia recht praten door te stellen dat iedereen maar zelfstandige moet worden.. De VS is het ultieme voorbeeld hoe vasthouden aan dit denkbeeld (ieder voor zich) resulteert in een (op papier) welvarend land vol armoede, polarisatie, overvolle gevangenissen, omgekochte politici, onbetaalbare zorg, honderdduizenden daklozen en nog meer zaken die wij in NL hopelijk nooit in dezelfde mate zullen meemaken..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
lama83 schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:58:
[...]
Blijkbaar werkt het sociale contract van vroeger van een voorbeeldig burger 'goed je best doen op school en een modaal salaris proberen te verdienen, dan komt het allemaal goed' niet meer.
Dat werkt inderdaad niet meer. Het 'studeer, vind werk, krijg promotie incl vast contract en regel een hypotheek met dito koophuis' heeft me nog niks gebracht. Ja, geld op de bankrekening. Maar te weinig hypotheek (door hogere rentes die nog even zullen blijven stijgen in 2023 zolang de ECB niet pauzeert https://www.rtlnieuws.nl/...-verhoging-renteverhoging) om tussen 2020 en nu wat te kunnen kopen. En dan terwijl ik mijn spaarsaldo maandelijks zie toenemen stel ik me de vraag waar ben ik nu in vredesnaam mee bezig. Alle stapjes netjes doorlopen zoals van je verwacht is en je koopt er niks voor. Ik spaar de helft van mijn salaris nu al vier jaar op, met nog eens vier jaar doorsparen tik ik niet cash een woning af.

Denk dat ik beter het mantra: regel een vaste aanstelling door niet door te studeren maar meteen te beginnen bij je voormalig stagebedrijf en een relatie had kunnen volgen. Kennelijk liggen de gouden bergen in het IT zzp landschap en is dat mijn verkeerde keuze geweest. Loonslaaf zijn in een niet IT branche. Niet elke Tweaker heeft werk in de IT, er bestaat meer dan dat. En dat IT dik betaalt gezien het 'wat verdient de Tweaker' zegt niks over andere sectoren. En niet iedereen heeft nog ouders die leven of die in NL wonen. Dus dat 'vaste lasten op nul bij je ouders op zolder en maximaal sparen aan' is niet iedereen gegeven.

Het motiveert verre van dat het sparen voor iets groots als een huis niks oplevert als je er niet tegen op kunt sparen tegen de maandelijkse stijging van woningen tussen 2019-2021. Zelfs niet bij 1,5% rente bij een Renault bank en Co scenario als de inflatie nog minstens 6% kerninflatie is dan wel feitelijk hoger. Die spaarrente mag minimaal ook naar 5-6% en zo heb je echt iets aan het rente op rente effect.

Ondertussen fixt Hugo de nodige handtekeningen oa in mijn provincie https://www.rtlnieuws.nl/...s-voor-bouw-900000-huizen. Leuk maar zelfs met spoedprocedures, alle kavels bouwrijp en alle personeel en materialen heb je nog steeds niet direct een nieuwe woonwijk uit de grond gestampt. En we zitten praktisch al in 2023. Succes die 900k woningen in 7 jaar als die 50k per jaar al moeizaam gehaald wordt https://www.rtlnieuws.nl/...uwbouw-huizen-woningmarkt Als werkelijk alle stakeholders (gemeente/provincie / projectontwikkelaar / bouwer) met de neuzen in dezelfde richting uitstaan ben je zo een jaar verder minimaal. En realiseer je dus een keertje 350k woningen in 2030. Dus dat tekort dat blijft gewoon bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Joosie200 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:33:

Ondertussen fixt Hugo de nodige handtekeningen oa in mijn provincie https://www.rtlnieuws.nl/...s-voor-bouw-900000-huizen. Leuk maar zelfs met spoedprocedures, alle kavels bouwrijp en alle personeel en materialen heb je nog steeds niet direct een nieuwe woonwijk uit de grond gestampt. En we zitten praktisch al in 2023. Succes die 900k woningen in 7 jaar als die 50k per jaar al moeizaam gehaald wordt https://www.rtlnieuws.nl/...uwbouw-huizen-woningmarkt Als werkelijk alle stakeholders (gemeente/provincie / projectontwikkelaar / bouwer) met de neuzen in dezelfde richting uitstaan ben je zo een jaar verder minimaal. En realiseer je dus een keertje 350k woningen in 2030. Dus dat tekort dat blijft gewoon bestaan.
Leuk dat hij handtekeningen fixed maar de omgeving heeft natuurlijk ook nog inspraak recht. Dus mogelijke bezwaren zullen gewoon volgens de regels afgehandeld moeten worden.
En we krijgen natuurlijk nog de nodige milieuclubjes die bezwaar gaan maken omdat stikstof/bomen dus dat kost ook nog wel een paar jaar. Intussen blijft de vraag alleen maar toenemen.
Dit is nog veel erger bij sociale huurwoningen die maar mondjesmaat vrij komen en eigenlijk allemaal gereserveerd moeten worden voor statushouders omdat we daar geen plek voor hebben.

Tenzij je heel snel kan bijbouwen heeft de huizenmarkt een compleet politiek plan nodig. Zowel de instroom van mensen als de bouw van woningen moeten geregeld worden. En met de huidige problemen met energie en inflatie kan dit wel eens de perfect storm gaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
geekeep schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:18:
[...]

Vast de natte droom van de gemiddelde kapitalist/werkgever. Iedereen als (schijn) zzp-er aan het werk, zonder pensioenopbouw, ziekte/verlof op eigen kosten en wegbezuinigd worden als de cijfers even wat tegenvallen.
Het gebrek aan loonsverhogingen in de afgelopen twee decennia recht praten door te stellen dat iedereen maar zelfstandige moet worden.. De VS is het ultieme voorbeeld hoe vasthouden aan dit denkbeeld (ieder voor zich) resulteert in een (op papier) welvarend land vol armoede, polarisatie, overvolle gevangenissen, omgekochte politici, onbetaalbare zorg, honderdduizenden daklozen en nog meer zaken die wij in NL hopelijk nooit in dezelfde mate zullen meemaken..
En ook vanuit de werknemer/zzp kant wordt dit perspectief al in dit topic een warm hart toegedragen. Zelfs tot het punt dat levensgeluk ondergeschikt wordt gemaakt voor die situatie.
Bedoel kom op, 34 jaar, inwonend bij ouders, zonder eigen gezin, vrijwel geen vakantie nemen, om te kunnen sparen voor een huis…

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Ondertussen...

https://m.nl.investing.co...rlands-10-year-bond-yield

Het praatje van Knot heeft z'n effect. De 10jaars staat lijkt de hoogste stand van het jaar te benaderen. De recente dalingen van de hypotheekrente zullen rap moeten worden teruggedraaid. De doodssteek voor de woningmarkten binnen de Eurozone.

Het blijft bij mij knagen. De inflatie moet blijkbaar kostte wat het kost de kop in worden gedrukt. Hiervoor worden woningmarkten opgeofferd, met als gevolg diep consumentenleed en in sommige markten een (zeer) problematische uitval van woningproductie. Daar komt ongetwijfeld een recessie uit voort die inflatie doet dempen maar brengt ook een hoop ander leed met zich mee. Hoe worden die zaken tegen elkaar afgewogen? Een raadsel..

In tijden van lage hypotheekrentes werd wel eens beweerd dat starters veel beter af zijn met een hoge rente. Dat lijkt nu verre van de realiteit te zijn. Voorlopig moet er alleen meer rente worden afgetikt.

Ik kijk toch met een wat gemengd gevoel naar heel het inflatie/rente verhaal. Voorlopig dragen deze renteverhogingen enkel bij aan een verdere kostenstijging, zoals woonlasten, en lijkt het enige 'positieve' effect voort te moeten komen uit een recessie..

Toevoeging: ook wel bijzonder dat de laatste verhoging kleiner was dan de eerdere, maar met veel meer -voor centrale banken- agressieve retoriek gepaard gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Laapo op 27-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strijpje
wimpie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:25:
[...]

En ook vanuit de werknemer/zzp kant wordt dit perspectief al in dit topic een warm hart toegedragen. Zelfs tot het punt dat levensgeluk ondergeschikt wordt gemaakt voor die situatie.
Bedoel kom op, 34 jaar, inwonend bij ouders, zonder eigen gezin, vrijwel geen vakantie nemen, om te kunnen sparen voor een huis…
U doet alsof ik tot mijn 34e alles heb moeten laten om maar te kunnen sparen voor een huis. Dat is gelukkig niet zo; in mijn 20s ben ik op kamers gegaan en heb ik veel gereisd en heb in totaal twee jaar in Noorwegen, Taiwan en Los Angeles gewoond. Ook heb ik jarenlang gehuurd, eerst als studente en daarna als starter op de arbeidsmarkt. Het is pas sinds corona dat ik zelfstandig ben en flink kan doorsparen. Er zijn mensen die op me neer kijken dat ik ervoor heb gekozen om tijdelijk “weer bij mams en paps” te wonen. Ik kan alleen mijn schouders daarvoor ophalen- ik heb een goede relatie met mijn ouders, betaal voor hen ongevraagd de energierekening, en kan binnen afzienbare tijd op mezelf wonen (hypotheekvrij als het een beetje meezit). Geen partner of gezin hebben is trouwens meestal niet altijd een keuze :’).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Strijpje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:07:
[...]

U doet alsof ik tot mijn 34e alles heb moeten laten om maar te kunnen sparen voor een huis. Dat is gelukkig niet zo; in mijn 20s heb ik veel gereisd en heb in totaal twee jaar in Noorwegen. Taiwan en Los Angeles gewoond. Ook heb ik jarenlang gehuurd, eerst als studente en daarna als starter op de arbeidsmarkt. Het is pas sinds corona dat ik zelfstandig ben en flink kan doorsparen. Er zijn mensen die op me neer kijken dat ik ervoor heb gekozen om tijdelijk “weer bij mams en paps” te wonen. Ik kan alleen mijn schouders daarvoor ophalen- ik heb een goede relatie met mijn ouders, betaal voor hen ongevraagd de energierekening, en kan binnen afzienbare tijd op mezelf wonen (hypotheekvrij als het een beetje meezit). Geen partner of gezin hebben is trouwens meestal niet altijd een keuze :’).
Dit is het Ontwikkelingen op de Huizenmarkt -topic, jouw ervaringen passen meer in het FO-topic, ik zie ik dat je dat al had gevonden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
[b]Laapo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:00:[/b
Het blijft bij mij knagen. De inflatie moet blijkbaar kostte wat het kost de kop in worden gedrukt. Hiervoor worden woningmarkten opgeofferd, met als gevolg diep consumentenleed en in sommige markten een (zeer) problematische uitval van woningproductie. Daar komt ongetwijfeld een recessie uit voort die inflatie doet dempen maar brengt ook een hoop ander leed met zich mee. Hoe worden die zaken tegen elkaar afgewogen? Een raadsel..

In tijden van lage hypotheekrentes werd wel eens beweerd dat starters veel beter af zijn met een hoge rente. Dat lijkt nu verre van de realiteit te zijn. Voorlopig moet er alleen meer rente worden afgetikt.
Ik keer het om; de geldpers staat niet langer aan om de huizenprijzen op te blazen. Iets waar alleen speculanten en mensen die een huis bezaten voordeel uit haalden, en wat nadelig was voor alle mensen die hard werkten en geld spaarden.

De huizenprijzen dalen nog niet; dat komt omdat Jan en Miep nog moeten wennen aan het idee dat hun jaren '90-tweekapper geen zes ton meer waard is.

Hoge rente na lage rente is hetzelfde als dry januari en de sportschool na een decembermaand vol diners en feestjes; niet leuk, wel nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johndoe1009
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-08-2023
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:18:
[...]

Ik keer het om; de geldpers staat niet langer aan om de huizenprijzen op te blazen. Iets waar alleen speculanten en mensen die een huis bezaten voordeel uit haalden, en wat nadelig was voor alle mensen die hard werkten en geld spaarden.

De huizenprijzen dalen nog niet; dat komt omdat Jan en Miep nog moeten wennen aan het idee dat hun jaren '90-tweekapper geen zes ton meer waard is.

Hoge rente na lage rente is hetzelfde als dry januari en de sportschool na een decembermaand vol diners en feestjes; niet leuk, wel nodig.
Eens. Minder kunnen lenen is simpelweg gewoon minder kunnen bieden.

Zelf geloof ik ook niet dat het argument 'er is schaarste aan woningen' zo makkelijk op gaat. Ik denk echt dat de vraag naar woningen fluïde is. Ik neem mijzelf even als voorbeeld: ik werk nu 5 jaar en ben na mijn studententijd een appartement gaan huren met een vriendin, omdat we ons studentenhuis uit wilden. Dit appartement gingen we met zijn 3en delen. Hier woon ik nu nog steeds.

Waarom? Niet omdat dit mijn 'vraag' is qua woningmarkt. Wel omdat andere woningen simpelweg idioot duur zijn geworden. Dit geldt ook voor de andere twee dames waar ik mee woon (onze leeftijd is 27-30). Onze vraag is 3 starterswoningen, ons gebruik is 1 appartement in een flatgebouw.

In mijn optiek waren er de volgende opties voor ons:
1) In je eentje gaan huren. Hier moet je minimaal 4,5 x de kale huur voor verdienen (bruto, en dit is nog simpel). Laten we zeggen dat je, als je geluk hebt, een studio kan vinden voor 1100 euro kale huur. = 4950 bruto salaris = 59.400 jaarsalaris. Modaal salaris: 38.000.
2) Kopen.. tsja. Deze begrijpen jullie.
3) Je woonbehoefte aanpassen en dus bijv met huisgenoten gaan wonen.

Met mijn casus ben ik ook een uitzondering qua salaris - en ik kies op dit moment nog bewust voor deze woonconstructie hopend dat de volgende stap die naar een eigen woning is. Maar pfft, wat is de totale woningmarkt situatie frustrerend zeg... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:18:
[...]

Ah ja, de 'lage rente is diefstal van hardwerkende spaarders' fabel..

Hardwerkende mensen hebben ook gewoon een hypotheek te betalen. Niets bijzonders. Die zagen eindelijk het voordeel hun kant op komen in de vorm van een mega lage rente bij renteherziening en rentemiddeling. Dat is een dik voordeel dat gewoon terugkomt op het bankafschrift. Kun je als nadelig zien, niet eerlijk voor wie dat voordeel niet heeft etc, maar zo zie ik het niet. Het is voor veel mensen écht goedkoop wonen. Dus geen geneuzel met corporatiebezit, toeslagen en hypotheekrente aftrek, middenhuren en ander niet werkend spul. Gewoon een lage rente.

Pleitten voor een hoge rente is een brute vorm van zelfkastijding. Uiteindelijk betaalt de hardwerkende burger, letterlijk. Tenzij je bulkt van de cash.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij past onderstaande heel mooi in dit topic.

Ik blader met regelmaat Funda door op zoek naar een mooie eerste woning. Nu kwam ik afgelopen week een hele bijzondere constructie tegen:

https://www.funda.nl/koop...is-42068920-hoeksehof-32/
180K voor hele grote nieuwbouwwoningen. What is the catch? :7

Nou de voorwaarden:
VOORWAARDEN:
1. De doelgroep voor de woningen is starters. Een starter is beginnend op de koopmarkt.
2. De 14 starterswoningen dienen gedurende 15 jaar op de markt te worden aangeboden voor € 180.000,00 V.O.N.
3. In geval van vervreemding binnen die 15 jaar wordt verplicht de woning aan te bieden aan verkoper tegen de oorspronkelijke betaalde koopsom, zodat verkoper de woningen opnieuw kan aanbieden aan starters voor € 180.000,-. Er is een tussentijdse mogelijkheid tot afkoop voor deze verplichting.
4. De 14 starterswoningen blijven zodoende gedurende 15 jaar ter beschikking voor de beoogde doelgroep.
5. Na de 15 jaar gaan de woningen in principe terug naar de verkoper voor het aankoopbedrag.
De uitwerking van deze voorwaarden wordt vastgelegd in een akte.
Ik heb uit nieuwsgierigheid de makelaar gebeld om e.e.a. te controleren en dit is volgens mij nooit gunstig voor starters:

Je koopt de woning voor 180K. Daarna ga je 15 jaar lang heel veel geld investeren om de woning helemaal eigen te maken, mooie keuken erin etc.

Na 15 jaar ben je verplicht om de woning te verlaten en terug te verkopen aan de verkoper voor 180K. alle meerwaarde die je gecreerd ben je kwijt.

Maar.... je kan de verplichting afkopen! Dus ik heb geïnformeerd wat de afkoopsom betreft.
De afkoopsom is de taxatiewaarde op het moment dat je de woning besluit te willen afkopen. Oftewel alle extra waarde die jij zelf in de woning heb gecreeerd komt hier dus bovenop in de taxatie van de woning :X .

Even vanuitgaande dat deze woningen wssch rond de 450k-550k getaxeerd worden moet je als starter dus in 15 jaar tijd zorgen dat je de woning kan afkopen, lukt dit je niet dan ben je alles kwijt waar je ooit hard voor gewerkt hebt en sta je na 15 jaar weer op straat.

Besluit je tussentijds de woning te verlaten krijg je dus alleen je 180k terug en ben je de rest van je meerwaarde kwijt.

Volgens mij is dit gewoon tegen het misdadige aan. Het project wordt neergezet als gunstig voor starters maar aan het einde van de streep wordt je driedubbel gen**id -O- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johndoe1009
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-08-2023
Laapo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:40:
[...]

Ah ja, de 'lage rente is diefstal van hardwerkende spaarders' fabel..

Hardwerkende mensen hebben ook gewoon een hypotheek te betalen. Niets bijzonders. Die zagen eindelijk het voordeel hun kant op komen in de vorm van een mega lage rente bij renteherziening en rentemiddeling. Dat is een dik voordeel dat gewoon terugkomt op het bankafschrift. Kun je als nadelig zien, niet eerlijk voor wie dat voordeel niet heeft etc, maar zo zie ik het niet. Het is voor veel mensen écht goedkoop wonen. Dus geen geneuzel met corporatiebezit, toeslagen en hypotheekrente aftrek, middenhuren en ander niet werkend spul. Gewoon een lage rente.

Pleitten voor een hoge rente is een brute vorm van zelfkastijding. Uiteindelijk betaalt de hardwerkende burger, letterlijk. Tenzij je bulkt van de cash.
Ik zou graag jouw visie beter willen begrijpen maar merk dat dit nog niet volledig lukt.

Je hebt het over consumentenleed die nu zal ontstaan.. maar hoe kijk jij dan aan tegen de enorme kloof die ontstaat tussen mensen met huisbezit en zonder / met een rijke familie en zonder? Hoe kijk jij naar de woningnood, mensen die 80% van hun inkomen kwijt zijn aan huur aan hun lieftallige huisjesmelker? Hoe zou deze kloof ooit kunnen dichten als de prijzen van de woningen niet meer richting 'normale' inkomens zal bewegen en de daadwerkelijke koopkracht van mensen? (Tip: artikel de huizenmarkt in 10 grafieken in het FD). Zolang de mensen hun hypotheek kunnen betalen, is het toch OK? Tsja, dat dan 3 ton over'waarde' op papier verdwijnt wat ze niet kunnen innen van de volgende generatie.. hoe erg is dit?

Ik heb als een malle gespaard afgelopen jaar en verdien dubbel modaal, maar ik kreeg geen voet tussen de deur mbt de woningmarkt. Vrienden die rijke ouders hadden wel, zij konden namelijk wel overbieden.
Maar verder is iedereen woningen gaan delen of eigenlijk 'gedwongen' vroeg gaan samenwonen of terug naar hun ouders. Wat zou jij dan zien als oplossing van het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bloodhoundje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:48:

Ik blader met regelmaat Funda door op zoek naar een mooie eerste woning. Nu kwam ik afgelopen week een hele bijzondere constructie tegen:

Nou de voorwaarden:

[...]

Ik heb uit nieuwsgierigheid de makelaar gebeld om e.e.a. te controleren en dit is volgens mij nooit gunstig voor starters:

Je koopt de woning voor 180K. Daarna ga je 15 jaar lang heel veel geld investeren om de woning helemaal eigen te maken, mooie keuken erin etc.

Na 15 jaar ben je verplicht om de woning te verlaten en terug te verkopen aan de verkoper voor 180K. alle meerwaarde die je gecreerd ben je kwijt.

Maar.... je kan de verplichting afkopen! Dus ik heb geïnformeerd wat de afkoopsom betreft.
De afkoopsom is de taxatiewaarde op het moment dat je de woning besluit te willen afkopen. Oftewel alle extra waarde die jij zelf in de woning heb gecreeerd komt hier dus bovenop in de taxatie van de woning :X .

Even vanuitgaande dat deze woningen wssch rond de 450k-550k getaxeerd worden moet je als starter dus in 15 jaar tijd zorgen dat je de woning kan afkopen, lukt dit je niet dan ben je alles kwijt waar je ooit hard voor gewerkt hebt en sta je na 15 jaar weer op straat.

Besluit je tussentijds de woning te verlaten krijg je dus alleen je 180k terug en ben je de rest van je meerwaarde kwijt.

Volgens mij is dit gewoon tegen het misdadige aan. Het project wordt neergezet als gunstig voor starters maar aan het einde van de streep wordt je driedubbel gen**id -O- .
vroeger kon je nog het koper en lood verkopen, maar dat zit er bijna niet meer in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:15

Nou de voorwaarden:

[...]

Dus als je weet dat dit je woning is voor de komende 15 jaar heb je 2 ton korting gehad op de reële waarde! Zo kan je het toch ook zien? Fantastische deal volgens mij. Met inderdaad, een risico. Binnen 15 jaar 2 ton rendement maken gaat ook gepaard met extreem risico. Dat is deze vrij overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Niet verboden maar inderdaad bijzonder als men hier in mee gaat bij de koop van zo'n woning. Datzelfde kan je mijn inziens stellen bij monddoodclausules om te voorkomen dat kopers bezwaar indien bij de uitbreiding van bijvoorbeeld een agrarisch bedrijf.

In hetzelfde daglicht zie je de hosanaverhalen van politiek over de verruiming van de leennormen voor onderandere starters. Op het eerste oog klinkt het positief maar als je ook maar iets langer nadenkt moet je concluderen dat het helemaal niets oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
johndoe1009 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:51:
[...]

Ik zou graag jouw visie beter willen begrijpen maar merk dat dit nog niet volledig lukt.

Je hebt het over consumentenleed die nu zal ontstaan.. maar hoe kijk jij dan aan tegen de enorme kloof die ontstaat tussen mensen met huisbezit en zonder / met een rijke familie en zonder? Hoe kijk jij naar de woningnood, mensen die 80% van hun inkomen kwijt zijn aan huur aan hun lieftallige huisjesmelker? Hoe zou deze kloof ooit kunnen dichten als de prijzen van de woningen niet meer richting 'normale' inkomens zal bewegen en de daadwerkelijke koopkracht van mensen? (Tip: artikel de huizenmarkt in 10 grafieken in het FD). Zolang de mensen hun hypotheek kunnen betalen, is het toch OK? Tsja, dat dan 3 ton over'waarde' op papier verdwijnt wat ze niet kunnen innen van de volgende generatie.. hoe erg is dit?

Ik heb als een malle gespaard afgelopen jaar en verdien dubbel modaal, maar ik kreeg geen voet tussen de deur mbt de woningmarkt. Vrienden die rijke ouders hadden wel, zij konden namelijk wel overbieden.
Maar verder is iedereen woningen gaan delen of eigenlijk 'gedwongen' vroeg gaan samenwonen of terug naar hun ouders. Wat zou jij dan zien als oplossing van het probleem?
Ik zie een hogere rente er niet toe leiden dat wonen betaalbaarder wordt. Het effect is enkel dat een starter nog steeds hoge kosten heeft, maar een lagere koopsom. Iedereen die al in een woning zit pakt alleen het nadeel, namelijk hogere woonlasten.

Dus, starter betaalt zich alsnog blauw, maar nu meer aan rente dan aan de koopsom. Zittende bewoners betalen zich ook blauw, want, hoge rente op het moment dat het rentecontract afloopt.

Het enige waar het voordeel ligt, is voor de koper met veel cash geld. De woningopkopers en de richkids. Ohja, en de enkele starter met heel, heel veel spaargeld.

Verder haal je de woningnood aan, die is niet gebaat bij een hoge rente. Nieuwbouw wordt op die wijze moeilijker rond te krijgen.

Oplossingen, de eerste die mij te binnen schiet:

Mix tussen bewonerseigendom/corporatiebezit/vrije sector aanpassen. Ieder betaalbaar hok in een minder populaire wijk is van een woningcorporatie en buiten bereik voor bewoner/kopers. Dit zijn de grootste woningbezitters van het land met meer dan 2,4 miljoen woningen. Dit is veel te veel, een fors deel zou moeten worden omgezet naar koopwoning.

In het verlengde daarvan, de nieuwbouwproductie in grote steden valt voor 40% bij corporaties voor de verhuur, in Amsterdam is dat zelfs een eis. Er wordt wel eens gesteld dat er alleen duur en groot wordt gebouwd, maar dat is dus niet het geval. Klein en betaalbaar gaat nu gewoon naar de woningcorporaties.

Van die verhuur moeten we af en werken aan een vorm van sociale koop met een doelgroepen beleid, bijvoorbeeld voor starters. Zodat iedereen die werkt op een gegeven moment gewoon in een koopwoning terecht kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 01:53

Nou de voorwaarden:

[...]

Volgens best gunstig, als je zelf maar de juiste "businesscase" neemt. Je moet daar natuurlijk niet 15 jaar gaan wonen en investeren. Je moet dit als starter gewoon gebruiken als supergoedkope huurwoning. Is vrij op naam dus je hypotheekrente is je "huur". Verder doe je niets aan onderhoud of wat dan ook. Huis is zelfs in verwaarloosde staat immers toch meer dan 180k waard. Kun je mooi 5 jaar sparen met je gezin voor een "echte" koopwoning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

Nou de voorwaarden:

[...]

Alle constructies waarbij eventuele overwaarde niet (deels) bij de bewoner komt te liggen vind ik niet best. Maar, hier valt in ieder geval voor te zeggen dat het een hele creatieve en goedkope manier is om een woning te huren. Mét fiscale voordelen van koop.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
Huizen staan al twee jaar leeg. Helpt ook niet dat deze constructie zo niet financieerbaar is. Gemeente is er ook niet al te blij mee:

https://www.hartvanlansin...ht-op-bewoning-hoekse-hof

[ Voor 15% gewijzigd door wibblemoo op 27-12-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laapo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:00:
Ondertussen...

https://m.nl.investing.co...rlands-10-year-bond-yield

Het praatje van Knot heeft z'n effect. De 10jaars staat lijkt de hoogste stand van het jaar te benaderen. De recente dalingen van de hypotheekrente zullen rap moeten worden teruggedraaid.
Inmiddels is de rente alweer voorbij de vorige piek geschoten. De laatste keer dat die zo hoog was was eind oktober van dit jaar. Toen was de hypotheekrente zo'n half procent hoger dan nu. Ik denk dat we binnen de kortste keren boven de 5% voor 10 jaar vast gaan zien. Zeker als je rekening houd met dat Knot gisteren zei dat we tot de zomer van volgend jaar nog verhogingen van de ECB gaan zien. Hij denkt dat we nu net voorbij halverwege zitten kwa verhogingen. Tot nu toe zijn er in totaal 2,5% aan verhogingen geweest.

https://www.ad.nl/economi...-achter-de-rug~ad14f07f0/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:32:
[...]

Inmiddels is de rente alweer voorbij de vorige piek geschoten. De laatste keer dat die zo hoog was was eind oktober van dit jaar. Toen was de hypotheekrente zo'n half procent hoger dan nu. Ik denk dat we binnen de kortste keren boven de 5% voor 10 jaar vast gaan zien. Zeker als je rekening houd met dat Knot gisteren zei dat we tot de zomer van volgend jaar nog verhogingen van de ECB gaan zien. Hij denkt dat we nu net voorbij halverwege zitten kwa verhogingen. Tot nu toe zijn er in totaal 2,5% aan verhogingen geweest.

https://www.ad.nl/economi...-achter-de-rug~ad14f07f0/
Kan zijn uitspraken maar moeilijk plaatsen. Het is overduidelijk dat de inflatie van een klif af gaat vanwege het y-o-y effect. De laatste verhoging was al kleiner. Maar dan nu opeens al die retoriek er om heen.. alsof het nu pas menens is.

Ik sta niet in zijn schoenen en informatiepositie, maar ik denk dat we rond maart misschien al een verlaging te pakken hebben. Vraag blijft alleen of ze tot maart daadwerkelijk gaan verhogen. Dan wordt het lelijk.

5% voor de 10j NHG lijkt mij er in ieder geval zeker in te zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
De paniek slaat een beetje in de markt. Nieuwbouw woningen die als warme broodjes over de toonbank vlogen worden nu gigantisch afgeprijsd om er nog snel vanaf te komen.

Opvallend veel reclame voor nieuwbouw projecten, er worden weer open dagen gehouden. Veel makelaars die even een foto toevoegen van "dit kun je er van maken hoor, dus het is echt wel 6k per m2 waard".

https://www.funda.nl/koop...ysdaelplantsoen-bouwnr-6/

Afgeprijsd van 515.000 naar 430.000 nu.
En dan hebben we het over een nette energie zuinige twee onder een kap.

Volgend jaar nog meer renteverhogingen bij de centrale banken, dus nog hogere hypotheek rentes.

Kan niet wachten tot de boel echt goed crasht en dan kunnen wij aan het kopen slaan 👍🏻

En toch heb ik afgelopen week nog een vriend moeten "feliciteren" met de aankoop van een jaren 30 arbeiderswoning met energie label G voor 6.3k /m2 bij 84m2. Hoop dat ze het een future proof huis vinden want daar gaan ze voorlopig op onderwater staan...

[ Voor 14% gewijzigd door DutchManticore op 27-12-2022 15:01 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
1 huis in Oost-Groningen lijkt me nu niet echt een goede graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:53:
https://www.funda.nl/koop...ysdaelplantsoen-bouwnr-6/

En toch heb ik afgelopen week nog een vriend moeten "feliciteren" met de aankoop van een jaren 30 arbeiderswoning met energie label G voor 6.3k /m2 bij 84m2. Hoop dat ze het een future proof huis vinden want daar gaan ze voorlopig op onderwater staan...
Dat was dan niet in Veendam denk ik, hier in de regio gaan ze vanaf 1500/m2.

en veendam is nog weer ietsje verder weg van alles

[ Voor 44% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
wibblemoo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:01:
1 huis in Oost-Groningen lijkt me nu niet echt een goede graadmeter.
Gelukkig heeft niemand dat dan ook beweerd haha. Deze had ik toevallig openstaan.

Maar als je nog een voorbeeld wilt, prima.
In Lelystad. Ook afgeprijsd van 670k naar 530k. https://www.funda.nl/koop...-de-buurtgenoten-warande/

Houd huisverklikker.nl maar in de gaten.
Of spreek eens met een makelaar.
Of wacht even tot de NVM zo hun cijfers over het vierde kwartaal publiceren..

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 27-12-2022 15:12 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:08:
[...]

Dat was dan niet in Veendam denk ik, hier in de regio gaan ze vanaf 1500/m2.

en veendam is nog weer ietsje verder weg van alles
Utrecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023

Nou de voorwaarden:

[...]

Dit is een bijzondere casus en zeker niet de norm.
https://www.rijnmond.nl/n...-krijgen-een-wurgcontract

Hier zijn al veel rechtszaken over gevoerd en dat waren zeker niet de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Iemand ervaring met starterswoningen en onderstaande voorwaarden?
1. De doelgroep voor de woningen is starters. Een starter is beginnend op de koopmarkt.
2. De 14 starterswoningen dienen gedurende 15 jaar op de markt te worden aangeboden voor € 180.000,00 V.O.N.
3. In geval van vervreemding binnen die 15 jaar wordt verplicht de woning aan te bieden aan verkoper tegen de oorspronkelijke betaalde koopsom, zodat verkoper de woningen opnieuw kan aanbieden aan starters voor € 180.000,-. Er is een tussentijdse mogelijkheid tot afkoop voor deze verplichting.
4. De 14 starterswoningen blijven zodoende gedurende 15 jaar ter beschikking voor de beoogde doelgroep.
5. Na de 15 jaar gaan de woningen in principe terug naar de verkoper voor het aankoopbedrag.
Vooral de laatste klinkt mij vreemd in de oren, je bent dan je huis weer kwijt en krijgt 180k terug (wat in 2038 natuurlijk veel minder waard is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Zie de post boven je!

En die huizen gaan nooit verkocht worden, maar die gaan gewoon de verhuur in voor 900 per maand.

[ Voor 70% gewijzigd door moshimoshi op 27-12-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
|:( Ik vond het zo'n rare conditie dat ik eigenlijk dacht dat het hier nog niet besproken zou zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:59
DutchManticore schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:11:
[...]

Gelukkig heeft niemand dat dan ook beweerd haha. Deze had ik toevallig openstaan.

Maar als je nog een voorbeeld wilt, prima.
In Lelystad. Ook afgeprijsd van 670k naar 530k. https://www.funda.nl/koop...-de-buurtgenoten-warande/

Houd huisverklikker.nl maar in de gaten.
Of spreek eens met een makelaar.
Of wacht even tot de NVM zo hun cijfers over het vierde kwartaal publiceren..
Nieuwbouw Hoofddorp
https://www.funda.nl/koop...ij-tussenwoning-bouwnr-6/
Afgeprijsd van 699 naar 675. Is maar een schamele 4% misschien maar die is na maanden nog steeds niet verkocht. Op huisverklikker.nl zie je inderdaad veel grotere prijsverlagingen. -10% is niet meer zo vreemd en dan hoor je nog steeds mensen zeggen van "er is schaarste, prijzen zullen niet dalen". Welk alternate universe wonen die in? 8)7

Kom aanstaande lente en ik denk dat de denial weg vrij zal maken voor wanhoop bij de verkopers.
Pagina: 1 ... 212 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg