johndoe1009 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:51:
[...]
Ik zou graag jouw visie beter willen begrijpen maar merk dat dit nog niet volledig lukt.
Je hebt het over consumentenleed die nu zal ontstaan.. maar hoe kijk jij dan aan tegen de enorme kloof die ontstaat tussen mensen met huisbezit en zonder / met een rijke familie en zonder? Hoe kijk jij naar de woningnood, mensen die 80% van hun inkomen kwijt zijn aan huur aan hun lieftallige huisjesmelker? Hoe zou deze kloof ooit kunnen dichten als de prijzen van de woningen niet meer richting 'normale' inkomens zal bewegen en de daadwerkelijke koopkracht van mensen? (Tip: artikel de huizenmarkt in 10 grafieken in het FD). Zolang de mensen hun hypotheek kunnen betalen, is het toch OK? Tsja, dat dan 3 ton over'waarde' op papier verdwijnt wat ze niet kunnen innen van de volgende generatie.. hoe erg is dit?
Ik heb als een malle gespaard afgelopen jaar en verdien dubbel modaal, maar ik kreeg geen voet tussen de deur mbt de woningmarkt. Vrienden die rijke ouders hadden wel, zij konden namelijk wel overbieden.
Maar verder is iedereen woningen gaan delen of eigenlijk 'gedwongen' vroeg gaan samenwonen of terug naar hun ouders. Wat zou jij dan zien als oplossing van het probleem?
Ik zie een hogere rente er niet toe leiden dat wonen betaalbaarder wordt. Het effect is enkel dat een starter nog steeds hoge kosten heeft, maar een lagere koopsom. Iedereen die al in een woning zit pakt alleen het nadeel, namelijk hogere woonlasten.
Dus, starter betaalt zich alsnog blauw, maar nu meer aan rente dan aan de koopsom. Zittende bewoners betalen zich ook blauw, want, hoge rente op het moment dat het rentecontract afloopt.
Het enige waar het voordeel ligt, is voor de koper met veel cash geld. De woningopkopers en de richkids. Ohja, en de enkele starter met heel, heel veel spaargeld.
Verder haal je de woningnood aan, die is niet gebaat bij een hoge rente. Nieuwbouw wordt op die wijze moeilijker rond te krijgen.
Oplossingen, de eerste die mij te binnen schiet:
Mix tussen bewonerseigendom/corporatiebezit/vrije sector aanpassen. Ieder betaalbaar hok in een minder populaire wijk is van een woningcorporatie en buiten bereik voor bewoner/kopers. Dit zijn de grootste woningbezitters van het land met meer dan 2,4 miljoen woningen. Dit is veel te veel, een fors deel zou moeten worden omgezet naar koopwoning.
In het verlengde daarvan, de nieuwbouwproductie in grote steden valt voor 40% bij corporaties voor de verhuur, in Amsterdam is dat zelfs een eis. Er wordt wel eens gesteld dat er alleen duur en groot wordt gebouwd, maar dat is dus niet het geval. Klein en betaalbaar gaat nu gewoon naar de woningcorporaties.
Van die verhuur moeten we af en werken aan een vorm van sociale koop met een doelgroepen beleid, bijvoorbeeld voor starters. Zodat iedereen die werkt op een gegeven moment gewoon in een koopwoning terecht kan.