Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 211 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.076 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:58:
[...]

Zo slecht betaald het onderwijs niet hoor dat valt best mee. Dat is echt geen minimum loon dat is ook ongeveer modaal. Niet als je net van de pabo komt maar na een jaar of 3-4 wel.
En dan kan je dus gewoon een appartement of een rijtjeshuis met mini tuin kopen alleen. Dat is inderdaad wel heel wat minder dan een villa of penthouse maar niet heel beroerd.

Daarom dat de randstad ook een tekort aan leraren heeft, daar kan je inderdaad lastig een woning kopen op 1 salaris. Maar Nederland is heel wat groter dan alleen de randstad.
De meeste juffen bij mijn kinderen op school werken part-time. Dan kan je geen huis kopen. Er werkt 1 meester wel fulltime, komt minder dan 5 jaar geleden van de pabo en heeft wel gewoon een huis gekocht in Zuid Holland. Dus ik denk dat het leraren probleem meer een parttimer probleem is dan een inkomens probleem.
Toen ik vroeger op de basisschool zat had ik altijd 5 dagen per week dezelfde meester/juf en ik heb heel wat basisscholen gezien door veel verhuisd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:58:
[...]

Voor dat inkomen kan je nog prima een huis kopen. Een gemiddeld huis van 450k wordt echt niet 2200 euro/maand aan lasten betaald. De meeste mensen hebben de afgelopen jaren een huis gekocht met overwaarde en starters beginnen meestal niet met een gemiddeld huis.
Met de huidige rentestanden kom je behoorlijk in de buurt van 2200 euro aan hypotheek, wij betalen voor 2,5 procent 1900 euro bruto per maand, goed na de rente aftrek houd je daarvan 1600 ongeveer van over. De rente is volgens mij verdubbeld sinds wij een woning kochten dus 2200 euro is misschien nog krap voor 450K.

Daarnaast 5400 euro delen door 2 is 2700 euro is begin modaal en daar is het kopen van een woning al vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Zo slecht betaald het onderwijs niet hoor dat valt best mee. Dat is echt geen minimum loon dat is ook ongeveer modaal. Niet als je net van de pabo komt maar na een jaar of 3-4 wel.
En dan kan je dus gewoon een appartement of een rijtjeshuis met mini tuin kopen alleen. Dat is inderdaad wel heel wat minder dan een villa of penthouse maar niet heel beroerd.

Daarom dat de randstad ook een tekort aan leraren heeft, daar kan je inderdaad lastig een woning kopen op 1 salaris. Maar Nederland is heel wat groter dan alleen de randstad.
Je ziet even over het hoofd dat je 3-4 jaar na de pabo nog met een studieschuld zit? En je ook nog ergens een slordige 10-12.000 aan spaargeld vandaan moet halen voor de kosten koper.

Tenzij je geluk hebt met je ouders of de winnende Lotto-getallen weet te voorspellen, is dat toch best wel een hindernis om te kopen. En als je particulier gehuurd zit wordt het lastig om dat spaargeld op te bouwen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:58:
Als eenverdiener klinkt dit misschien veel, maar voor 2 verdieners lijkt me dit wel een modaal inkomen.
Exact dit. Een inkomen van 100k bruto wordt nog wel eens weggezet als rijkdom. Echter, als dat de enige kostwinner in een gezin is blijft er netto net zoveel over als twee leraren die beide modaal verdienen (die categorie waar we over inzitten of ze wel een huis kunnen kopen).
100k -> 60k netto
2x38k -> 60k netto

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 23-12-2022 10:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:03:
[...]

De meeste juffen bij mijn kinderen op school werken part-time. Dan kan je geen huis kopen. Er werkt 1 meester wel fulltime, komt minder dan 5 jaar geleden van de pabo en heeft wel gewoon een huis gekocht in Zuid Holland. Dus ik denk dat het leraren probleem meer een parttimer probleem is dan een inkomens probleem.
Toen ik vroeger op de basisschool zat had ik altijd 5 dagen per week dezelfde meester/juf en ik heb heel wat basisscholen gezien door veel verhuisd te zijn.
De meeste juffen werken parttime omdat ze kinderen hebben en een goedverdiendende partner en diverse loonsverhogingen gehad hebben. Waarom neem je kinderen als je ze 5 dagen in de week dumpt in de opvang en in het weekend zijn ze te moe. Parttime werken is niet het probleem. Het werkelijke probleem is dat er al meer dan 30 jaar bekend dat we een vergrijzing tegemoet gaan zien maar Kok, Balkenende en Rutte hebben er 30 jaar lang niks aan gedaan, en nu lopen we vast.

Ik zou het zelfs zo zeggen, conservatisme is enkel het uitstellen van problemen. Het conservatisme over 40 uur werken werkt niet meer omdat Millennial stellen alles gezamelijk moeten doen, werken, financien en het huishouden, en 40 uur erbij werken is dan teveel. Ik en mijn vriendin werken beide 32 uur omdat we gemakkelijker alles kunnen doen en er een beter balans is tussen werk en prive/weekend. Millennials en Zoomers begrijpen eindelijk dat er meer in het leven is dan werken en als je zelfs met 2x 40 uur banen geen woning kan huren of kopen waarom zou je dan 40uur werken. De beloning voor Zoomers om 40 uur te werken om goed je best te doen in het werkende leven is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SkiFan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:49:
[...]

Hummm... Geen paard, wel een Italiaanse bella, Mondeo en 2e cabrio (14 jaar oud). Geen vliegvakanties, wel wintersport, en een veel goedkoper huis dan die 4,5 ton.

Maarre, kinderen gaan studeren, 1 zit op pianoles, doen aan sport (boogschieten en zwemmen), hebben autorijles. En dan is die 6K netto ineens inderdaad niet zo gek riant meer. Tuurlijk, dadelijk zijn we van die kosten af, maar nu heb je wel al die onkosten.

[Afbeelding]
Wat poog je nu bij te dragen met dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:04:
[...]

Je ziet even over het hoofd dat je 3-4 jaar na de pabo nog met een studieschuld zit? En je ook nog ergens een slordige 10-12.000 aan spaargeld vandaan moet halen voor de kosten koper.

Tenzij je geluk hebt met je ouders of de winnende Lotto-getallen weet te voorspellen, is dat toch best wel een hindernis om te kopen. En als je particulier gehuurd zit wordt het lastig om dat spaargeld op te bouwen.
Dat is ook weer een aanname, zeker als je 3-4 jaar na je studie gewoon nog thuis blijft wonen is die studieschuld zo weg. Vaak kan je wel een school in de buurt vinden die mensen nodig heeft. Voordeel van leraar is dat er overal wel scholen zijn.

Inderdaad werken ze in het onderwijs veel parttime, er werken ook heel veel vrouwen.
Dus mijn theorie is dat het vaak stelletjes zijn waarvan de man 4 dagen werkt de vrouw 3 zodat ze meer tijd voor de kinderen hebben.
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:14:
[...]

De meeste juffen werken parttime omdat ze kinderen hebben en een goedverdiendende partner en diverse loonsverhogingen gehad hebben. Waarom neem je kinderen als je ze 5 dagen in de week dumpt in de opvang en in het weekend zijn ze te moe. Parttime werken is niet het probleem. Het werkelijke probleem is dat er al meer dan 30 jaar bekend dat we een vergrijzing tegemoet gaan zien maar Kok, Balkenende en Rutte hebben er 30 jaar lang niks aan gedaan, en nu lopen we vast.
Vergrijzing argument roepen ze nu al 30 jaar. Maar het probleem is helemaal niet leeftijd maar het aantal mensen wat geld opbrengt voor de overheid tegen het aantal mensen dat geld kost voor de overheid.
De bevolking blijft groeien maar het aantal banen dat iets toevoegt word niet veel groter. De overheid heeft steeds meer mensen in dienst maar levert steeds slechtere prestaties.

Het lullige is dat het grote voordeel van het onderwijs is dat je gewoon 3 dagen in de week kan werken. Genoeg banen waar je minimaal 32 of zelfs 40uur moet werken. En je dat kan je wettelijk wel afdwingen naar 32 uur maar dan weet je ook wat je komende beoordelingen gaan zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-12-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:45
[...]

Maar dit is slechts een voorbeeld van de vele beroepen waarvan je wilt dat het overal in het land uitgevoerd kan worden. En waarvan de vraag ook sterk afhankelijk is van het aantal inwoners, dus waarvan juist ook veel mensen nodige zijn in de randstad en andere druk bewoonde gebieden.

Met een modaal inkomen kun je momenteel volgens mij iets van 170k lenen. Daarmee kun je in een groot deel van het land weinig meer kopen dan een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:38
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:16:

Vergrijzing argument roepen ze nu al 30 jaar. Maar het probleem is helemaal niet leeftijd maar het aantal mensen wat geld opbrengt voor de overheid tegen het aantal mensen dat geld kost voor de overheid.
De bevolking blijft groeien maar het aantal banen dat iets toevoegt word niet veel groter. De overheid heeft steeds meer mensen in dienst maar levert steeds slechtere prestaties.
Vergrijzing is toch onlosmakelijk verbonden met datgene wat je daarna schrijft?

Vergrijzing zorgt er per definitie voor dat minder mensen werken.
Vervolgens kosten deze mensen een fortuin aan zorgkosten voor de overheid.
Vervolgens zijn er veel meer mensen in de zorg nodig. Voegt niets toe, maar het moet wel gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:21
Ik dacht even dat ik per ongeluk een verkeerd topic had aangeklikt

Het (on)bestaan van het middeninkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Deewop schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:35:
[...]

Vervolgens zijn er veel meer mensen in de zorg nodig. Voegt niets toe, maar het moet wel gebeuren.
En door de houding van de verschillende regeringen en zorgverzekeraars is er ipv een hoge instroom een ware exodus van zorg medewerkers die elders meer kunnen verdienen of die lichamelijk als geestelijk op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
migchiell schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:36:
Ik dacht even dat ik per ongeluk een verkeerd topic had aangeklikt

Het (on)bestaan van het middeninkomen
Middeninkomen en huizemarkt heeft heel veel raakvlakken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:05
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:04:
[...]

Je ziet even over het hoofd dat je 3-4 jaar na de pabo nog met een studieschuld zit? En je ook nog ergens een slordige 10-12.000 aan spaargeld vandaan moet halen voor de kosten koper..
Een studieschuld voor de pabo is een keuze, net als part time gaan werken of geen spaargeld hebben. Keuzes hebben consequenties. Zoals geen huis kunnen kopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 18:38
geekeep schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:17:
[...]

Today I learned: maandelijks netto €5400 binnenharken exclusief vakantiegeld is "helemaal niet zo ruim". }:O Als het zo krap is in die huishoudens hebben we blijkbaar écht een probleem in Nederland. Tijd om de echte rijken te belasten?
Wij verdienden dat (ongeveer 5500 netto) met elkaar en het zou je verbazen hoe weinig je ermee kunt. Maximale hypotheek ongeveer 420k. Dat is nogsteeds onder de gemiddelde koopprijs.

Je wilt niet maximaal lenen, om ernaast nog enigszins comfortabel te leven/sparen wil je misschien 80% van je capaciteit benutten. Voor 336k incl. overbieden (dus +/- 300k vraagprijs) is er haast niks te vinden.

Ik heb geen idee hoeveel modaal we verdienen, eerlijk gezegd interesseert dat me ook niet, maar ik weet wel dat we flink meer moeten verdienen om in een prijsklasse te komen waar er nog keuze is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:22
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:44:
[...]
Een studieschuld voor de pabo is een keuze, net als part time gaan werken of geen spaargeld hebben. Keuzes hebben consequenties. Zoals geen huis kunnen kopen :-)
Ja, ik snap ook niet waarom mensen ervoor kiezen arm te zijn, je kan er toch gewoon voor kiezen om rijk te zijn?

/S voor de zekerheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Rijke ouders hebben of de lotto winnen is ook een keuze. Gewoon een kwestie van een keertje 20 gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
supersoco80 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:46:
[...]

Ja, ik snap ook niet waarom mensen ervoor kiezen arm te zijn, je kan er toch gewoon voor kiezen om rijk te zijn?

/S voor de zekerheid
Waar heb jij het over? Wij hebben het over waarom de ene leraar wel een huis kan kopen en de andere niet. Arm zijn? Ook begrijpend lezen is een keuze :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:47:
[...]

Rijke ouders hebben of de lotto winnen is ook een keuze. Gewoon een kwestie van een keertje 20 gooien.
Een studieschuld voor de pabo is een keuze. Ik heb mijn studie volledig zelf betaald, met minimale schuld en woonde ook nog op kamers. Keuzes…

Misschien een apart topic openen voor de standaard ‘de wereld is oneerlijk en ik heb recht op van alles, maar wil niet te veel doen ervoor’ klagers? :-) /s

[ Voor 19% gewijzigd door Johan Bogle op 23-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Doorredenerend: de keus voor het beleid van de overheid dat er voor zorgt dan voor een groot deel van het land wonen voor alleenstaande leerkrachten bijna onmogelijk is, is dan ook een bewuste keus om ervoor te zorgen dat in een groot deel van het land er op termijn geen leerkrachten meer zijn. En er daar ook geen onderwijs (of zorg en ga zo maar door) meer is. Die consequentie moet je dan ook accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:42:
[...]

En door de houding van de verschillende regeringen en zorgverzekeraars is er ipv een hoge instroom een ware exodus van zorg medewerkers die elders meer kunnen verdienen of die lichamelijk als geestelijk op zijn.
Het is vooral ook dat "we" daar niet voor willen betalen. Bijna 10% van de Nederlanders werkt in de zorg. Veranderingen in de zorg en in het personeelsbeleid in de zorg hebben daarom flinke impact op het hele land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:43
Napo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:14:
[...]

Wat poog je nu bij te dragen met dit?
Te laten zien dat een dergelijk inkomen niet zo extreem is als sommige mensen hier beweren, en dat het ook niet zo ruim is als mensen denken. Ja, het kan met minder, maar dan is wel de sjeu van het leven af.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SkiFan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:02:
[...]

Te laten zien dat een dergelijk inkomen niet zo extreem is als sommige mensen hier beweren, en dat het ook niet zo ruim is als mensen denken. Ja, het kan met minder, maar dan is wel de sjeu van het leven af.
Eigenlijk zeg je in je voorbeeld: als je een riant uitgavenpatroon hebt, dan blijft er na die uitgaven weinig over en is het dus niet zo riant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:49:
[...]
Een studieschuld voor de pabo is een keuze. Ik heb mijn studie volledig zelf betaald, met minimale schuld en woonde ook nog op kamers. Keuzes…

Misschien een apart topic openen voor de standaard ‘de wereld is oneerlijk en ik heb recht op van alles, maar wil niet te veel doen ervoor’ klagers? :-) /s
Ik hoop niet dat u of kinderen krijgt die straks onderwijs moeten volgen want er zijn straks geen docenten meer, ik hoop al helemaal niet dat u de komenden 15 zorg nodig heeft vanwege leeftijd want er zijn mede door uw houding, straks geen zorgmederwerkers meer over want als alleenstaande HBO verpleegkundige is de beloning behoorlijk slecht waardoor letterlijk de zorg leegloopt.

Mijn vriendin en ik hebben het 'geluk' dat we goed zijn IT en dat we daardoor per persoon 2x modaal verdienen, maar zelfs voor ons was een woning kopen vrij lastig en hebben we het geluk gehad dat de "emotie" uit de markt waren waardoor we 50K in de hypotheek konden stoppen.

Geluk dwing je deels af, deels is echt geluk dat wij konden scheefhuren en dus veel konden sparen en geen vakanties gingen doen naar god weet waarheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:01
offtopic:
Eigenlijk is het wel interessant dat we activiteit in de zorg als 'kostbaar' en 'ongewenst' zien, terwijl we bijna elke andere activiteit als een bijdrage aan de economie beschouwen. Als je een cursus "hoe word je rijk met bitcoin" geeft, ben je een ondernemer die bijdraagt aan de samenleving. Als je er voor zorgt dat een oudere mobiel blijft, ben je een kostenpost voor de maatschappij.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:02:
[...]

Het is vooral ook dat "we" daar niet voor willen betalen. Bijna 10% van de Nederlanders werkt in de zorg. Veranderingen in de zorg en in het personeelsbeleid in de zorg hebben daarom flinke impact op het hele land.
Tel daarbij op dat in de zorg werken buiten de randstad beter te doen is dan binnen de randstad vanwege de kosten in woonruimtes. Het is niet enkel dat we er niet voor willen betalen, het is ook dat de overheid en zorgverzekeraars een grote bureaucratie gecreert hebben waardoor ipv 80% van de tijd met patienten bezig zijn nu rond de 40 procent is vanwege de vele administratie en de velen managers en hun werkgroepjes. Als je passie voor de zorg had is dat met 40% gewoon weg natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:23
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:04:
[...]

Eigenlijk zeg je in je voorbeeld: als je een riant uitgavenpatroon hebt, dan blijft er na die uitgaven weinig over en is het dus niet zo riant.
Mooi he, zijn voorbeelden van studiegeld en rijlessen. Waarschijnlijk ook nog iPhones, tablets, kleedgeld en uitgaan erbij. Er zijn ook gezinnen waarbij de kinders vanaf hun 18e alles zelf betalen behalve inwoning+eten. Maar blijkbaar is een bijbaantje niet hip voor de jeugd, gezien de verhalen die ik hoor over hoe makkelijk ze 10 min voor aanvang appen dat ze niet komen werken. Maandelijks €1000 aan hobby's te besteden en dan stellen dat het inkomen niet riant is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

geekeep schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:12:
[...]

Mooi he, zijn voorbeelden van studiegeld en rijlessen. Waarschijnlijk ook nog iPhones, tablets, kleedgeld en uitgaan erbij. Er zijn ook gezinnen waarbij de kinders vanaf hun 18e alles zelf betalen behalve inwoning+eten. Maar blijkbaar is een bijbaantje niet hip voor de jeugd, gezien de verhalen die ik hoor over hoe makkelijk ze 10 min voor aanvang appen dat ze niet komen werken. Maandelijks €1000 aan hobby's te besteden en dan stellen dat het inkomen niet riant is..
Heeft dat er misschien ook mee te maken dat de jeugd bij een hoop van die 'bijbaantjes' als oud vuil wordt behandeld met dito salaris, omdat managers graag voor een dubbeltje eerste rang willen zitten?

Als ik een kwartier van te voren onbetaald op de zaak moet staan voor nog geen 4 euro per uur, dan zou ik ook niet gaan vakkenvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]

Makkelijk op de jeugd afgeven, dit was in mij tijd 2005 ook het verhaal, bedenk echter wel dat de jeugd nog niet volwassen is(het woord jeugd zegt het al) en dat met een niet volgroeide puberbrein vragen we misschien wel teveel van de jongeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:16:
[...]

Heeft dat er misschien ook mee te maken dat de jeugd bij een hoop van die 'bijbaantjes' als oud vuil wordt behandeld met dito salaris, omdat managers graag voor een dubbeltje eerste rang willen zitten?

Als ik een kwartier van te voren onbetaald op de zaak moet staan voor nog geen 4 euro per uur, dan zou ik ook niet gaan vakkenvullen.
Nou ik was als 16 jarige toch blij dat ik met 3 uurtjes per avond vakkenvullen na een maand een dubbel-CD van Happy Hardcore kon kopen :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:21:
[...]

Nou ik was als 16 jarige toch blij dat ik met 3 uurtjes per avond vakkenvullen na een maand een dubbel-CD van Happy Hardcore kon kopen :9
Werken op die leeftijd is niet iets slechts, maar denken dat een 16 jarige super volwassen is is natuurlijk reinste flauwe kul, en daar betaald de supermarkten ook voor. Wil je betere werknemers hebben moet je meer betalen om volwassenen aan te nemen. Pay peanuts, get monkeys...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:08:
[...]

Ik hoop niet dat u of kinderen krijgt die straks onderwijs moeten volgen want er zijn straks geen docenten meer, ik hoop al helemaal niet dat u de komenden 15 zorg nodig heeft vanwege leeftijd want er zijn mede door uw houding, straks geen zorgmederwerkers meer over want als alleenstaande HBO verpleegkundige is de beloning behoorlijk slecht waardoor letterlijk de zorg leegloopt.

Mijn vriendin en ik hebben het 'geluk' dat we goed zijn IT en dat we daardoor per persoon 2x modaal verdienen, maar zelfs voor ons was een woning kopen vrij lastig en hebben we het geluk gehad dat de "emotie" uit de markt waren waardoor we 50K in de hypotheek konden stoppen.

Geluk dwing je deels af, deels is echt geluk dat wij konden scheefhuren en dus veel konden sparen en geen vakanties gingen doen naar god weet waarheen.
die onzinnige doembeelden. IC verpleegkundige die fulltime werkt pakt gewoon >5k per maand. Een private verpleegkundige ZZP-er idem dito. Een verpleegster in een bejaardenhuis voor 28 uur per week niet. Leraar op voortgezet onderwijs pakt ook >5k.

Niemand leeft overigens op straat. Leraren, politiemensen, verpleegkundigen wonen grotendeels gewoon in of net buiten de stad. Ze kunnen alleen niet allemaal een huis kopen, wat mijnsinziens volkomen normaal is dat dit niet kan en niet anders dan waar dan ook ter wereld. Zelfs in een socialistische heilstaat hebben mensen niet allemaal een koophuis :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
SkiFan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:02:
[...]

En dan realiseer je ook dat die "sjue van het leven" er voor een grote groep dus al jaar en dag niet echt is? of eerder dat ze die ergens anders vandaan dienen te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
[...]

Geen Ipads, kleedgeld en uitgaan. Gewoon hetgene wat nodig is, en nee, ik wil niet dat mn kids gaan werken, dat moeten ze nog lang genoeg doen, en voor die *knip*die werkgevers tegenwoordig betalen, heb ik liever dat ze de tijd aan hun school en dadelijk studie besteden. Kunnen ze tenminste zonder studievertraging en schulden aan hun leven beginnen. Ik heb wel altijd moeten werken, ben er niet slechter van geworden, maar heeft me wel de nodige problemen met mn studie opgeleverd.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 24-12-2022 14:11 . Reden: Die term klopt in de context, maar is niet even gepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:23:
[...]

Niemand leeft overigens op straat.
Nóg niet.

Als je statushouders/asielzoekers tenminste niet mee telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:23:
[...]

Werken op die leeftijd is niet iets slechts, maar denken dat een 16 jarige super volwassen is is natuurlijk reinste flauwe kul, en daar betaald de supermarkten ook voor. Wil je betere werknemers hebben moet je meer betalen om volwassenen aan te nemen. Pay peanuts, get monkeys...
Maar dat is toch ook prima, minumloon was toen 4 gulden(!) per uur en daar kon je als kind een hoop leuke dingen mee doen, tegenwoordig kunnen ze daar blijkbaar nog weinig mee als een iPhone al 1000 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Napo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:24:
[...]

En dan realiseer je ook dat die "sjue van het leven" er voor een grote groep dus al jaar en dag niet echt is? of eerder dat ze die ergens anders vandaan dienen te halen?
Dat snap ik, maar dat maakt het niet leuker erop. Wens iedereen een leuk leven toe. Overigens, die Italiaanse bella was bijna gratis, dat heeft me alleen vieze handen en een stapel onderdelen gekost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

SkiFan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:26:
[...]
Wens iedereen een leuk leven toe.
Dat hebben dus een hele hoop mensen niet, sommige mensen werken keihard en kunnen hun hele leven geen huis meer kopen (in deze markt). En alle inkomsten gaan naar huur en andere vaste lasten.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]
die onzinnige doembeelden. IC verpleegkundige die fulltime werkt pakt gewoon >5k per maand. Een private verpleegkundige ZZP-er idem dito. Een verpleegster in een bejaardenhuis voor 28 uur per week niet. Leraar op voortgezet onderwijs pakt ook >5k.

Niemand leeft overigens op straat. Leraren, politiemensen, verpleegkundigen wonen grotendeels gewoon in of net buiten de stad. Ze kunnen alleen niet allemaal een huis kopen, wat mijnsinziens volkomen normaal is dat dit niet kan en niet anders dan waar dan ook ter wereld. Zelfs in een socialistische heilstaat hebben mensen niet allemaal een koophuis :-)
Dat niet iedereen een koopwoning kan betalen is niet het probleem, het probleem is dat de geen koopwoning betekend veel te duur huren bij iemand die teveel geld had want sociale huurwoningen is een vies woord. 5K is reinste onzin trouwens:
Minimum en maximum salaris voor Verpleegkundigen met hogere opleiding - van € 2.112 tot € 4.809 per maand - 2022.
Het aanvangssalaris van een Verpleegkundigen met hogere opleiding bedraag meestal tussen de € 2.112 en € 2.868 bruto per maand.
Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.616 en € 3.641 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Bron
https://loonwijzer.nl/car...ris/hoofdverpleegkundigen

Dus na 5 jaar, ben je 27 als je 22 was toen je van school kwam, is het nog max 36 K, aanvang is 2100 per maand, de gemiddelde ITer begint met 3000 per maand om een vergelijk te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
[...]
die onzinnige doembeelden. IC verpleegkundige die fulltime werkt pakt gewoon >5k per maand. Leraar op voortgezet onderwijs pakt ook >5k.

Niemand leeft overigens op straat.
Eh, nee:
https://www.werkzoeken.nl/salaris/ic-verpleegkundige/ https://www.nationalebero...e-intensive-care-afdeling
En IC verpleegkunde gaat vaak gepaard met vreselijk lange en onregelmatige shifts, waardoor het salaris wat je krijgt niet opweegt tegen de zwaarte van het werk.

En docenten die 5k per maand verdienen... Dan zit je echt in de hoogste schalen. Zeker startende docenten, juist degene die op zoek zijn naar een veel te duur koophuis en nu in een veel te duur huurhuis zitten, worden op 3k/maand ingeschaald. En dat is op fulltimebasis, wat de meeste docenten helemaal niet redden qua werkdruk.

Maar ga vooral door met praten over dingen waar je 0,0 verstand van hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Masvic op 23-12-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:25:
[...]

Maar dat is toch ook prima, minumloon was toen 4 gulden(!) per uur en daar kon je als kind een hoop leuke dingen mee doen, tegenwoordig kunnen ze daar blijkbaar nog weinig mee als een iPhone al 1000 kost.
Natuurlijk is dat prima voor een 16 jarige, maar behandel een 16 jarige niet als eeen 30 jarige...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:23:
[...]

Wat ik wel oneerlijk vind is dat een 16jarige vakkenvuller soms wel de helft zoveel betaald krijgt als zijn 20jarige collega, terwijl hij toch echt even snel vakken kan vullen. Maar goed dat is in de samenleving een breder probleem, zeker in de (semi)overheid, waar mensen meer betaald krijgen omdat ze ergens lang werken of ouder zijn i.p.v. omdat ze goed zijn in hun werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33

Consequentie is dat er wellicht velen zijn die hun hakken in het zand zetten en lange reistijden weigeren of gewoon in de part-time stand gaan voor 24 uur, want bij modaal salaris is (voor alleenstaande) kopen al niet mogelijk, dus waarom zou je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
lama83 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:36:
[...]

Consequentie is dat er wellicht velen zijn die hun hakken in het zand zetten en lange reistijden weigeren of gewoon in de part-time stand gaan voor 24 uur, want bij modaal salaris is (voor alleenstaande) kopen al niet mogelijk, dus waarom zou je?
Of naar het buitenland vertrekken, er was laatst een poll onder studenten waarin meer dan de helft al dan niet tijdelijk erover na dachten om naar het buitenland te vertrekken. Ja daar kun je ook geen woning kopen maar in het warme Spanje is buitenslapen iig een stuk fijner... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:23
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:16:
[...]

Precies dat projecteren van je eigen beeld op de jeugd zorgt voor deze situatie. Paps en mams die alles in het werk stellen om de kids enkel te laten doen wat écht moet, zonder te zwoegen. Alsof aardbeien plukken of een krantenwijk 20 jaar geleden zoveel verdiende. Een bijbaantje is meer dan wat geld. Verantwoordelijkheidsbesef, omgang met collega's en leidinggevende, nieuwe vrienden maken, met tegenzin uit je bed komen op een regenachtige dag, grenzen aangeven, samenwerken. Life skills noem ik dat.
Ik heb nu een riant (naar mijn perspectief) inkomen, maar ik kom van weinig. Voor grote dingen spaarde je of hoopte je op datgene tijdens een verjaardag. Vrijdagmiddag was euroknallers in de mac eten, in tegenstelling tot huidige jeugd die terrasjes pikt met uitgebreide lunch terwijl ze continu selfies schieten met een mobiel waar ik 4 maanden voor moest werken.
Maar wellicht is bovenstaande een teken dat ik oud word. :+

Enfin, terug naar de huizenmarkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Al die herinneringen over bijbaantjes kunnen beter in PFSL of AZ, dat heeft weinig hier te zoeken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:14:
[...]

Ik zou het zelfs zo zeggen, conservatisme is enkel het uitstellen van problemen. Het conservatisme over 40 uur werken werkt niet meer omdat Millennial stellen alles gezamelijk moeten doen, werken, financien en het huishouden, en 40 uur erbij werken is dan teveel. Ik en mijn vriendin werken beide 32 uur omdat we gemakkelijker alles kunnen doen en er een beter balans is tussen werk en prive/weekend. Millennials en Zoomers begrijpen eindelijk dat er meer in het leven is dan werken en als je zelfs met 2x 40 uur banen geen woning kan huren of kopen waarom zou je dan 40uur werken. De beloning voor Zoomers om 40 uur te werken om goed je best te doen in het werkende leven is er niet.
De PABO kan je in elke middelgrote stad in Nederland volgen. Dus niemand hoeft voor de Pabo op kamers. Dan blijft er alleen collegegeld en boekengeld over. Ja als je daarvoor een dikke studieschuld overhoud is dat IMHO een keuze.

Maar goed als die juffen een partner hebben die ook goed verdienen, die juffen hoor je denk ik ook niet klagen over de huizenmarkt. Met twee lerarensalarissen 32 uur kan ook een prima huis kopen en 10 jaar later ook verhuizen naar een bovengemiddeld huis van >500k omdat je afgelost hebt.
Je komt vanaf de Pabo met 21-23 jaar oud. Als je de eerste 5 jaar gewoon fulltime werkt, want er zijn tegenwoordig weinig mensen die voor hun 30e met kinderen beginnen, dan kan je al een flinke buffer aanleggen, zelfs als je in de vrije sector huurt.
We zijn gewoon heel erg verwend met z'n allen de laatste 30 jaar. De laatste echte crisis was in de jaren 80. Daarna hebben we wel kleine dipjes gehad, maar zeker geen langdurige crisis. Door deze welvaart zijn we vergeten dat je ook prima kan leven zonder 3x per jaar op vakantie te gaan 1-2x per week uit eten, elke 2 jaar een nieuwe iPhone en de welbekende advocado toastjes op het terras.

Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is om nu een woning te kopen, maar dat was het nooit geweest als starter, ookal lijkt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:51:
[...]

De PABO kan je in elke middelgrote stad in Nederland volgen. Dus niemand hoeft voor de Pabo op kamers. Dan blijft er alleen collegegeld en boekengeld over. Ja als je daarvoor een dikke studieschuld overhoud is dat IMHO een keuze.

Maar goed als die juffen een partner hebben die ook goed verdienen, die juffen hoor je denk ik ook niet klagen over de huizenmarkt. Met twee lerarensalarissen 32 uur kan ook een prima huis kopen en 10 jaar later ook verhuizen naar een bovengemiddeld huis van >500k omdat je afgelost hebt.
Je komt vanaf de Pabo met 21-23 jaar oud. Als je de eerste 5 jaar gewoon fulltime werkt, want er zijn tegenwoordig weinig mensen die voor hun 30e met kinderen beginnen, dan kan je al een flinke buffer aanleggen, zelfs als je in de vrije sector huurt.
We zijn gewoon heel erg verwend met z'n allen de laatste 30 jaar. De laatste echte crisis was in de jaren 80. Daarna hebben we wel kleine dipjes gehad, maar zeker geen langdurige crisis. Door deze welvaart zijn we vergeten dat je ook prima kan leven zonder 3x per jaar op vakantie te gaan 1-2x per week uit eten, elke 2 jaar een nieuwe iPhone en de welbekende advocado toastjes op het terras.

Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is om nu een woning te kopen, maar dat was het nooit geweest als starter, ookal lijkt dat wel.
Het is toch echt wel veel makkelijker geweest hoor, omdat men er op een gegeven moment van uit ging dat huizen hoe dan ook meer waard worden. Je kon ca. 15 jaar geleden gewoon veel meer lenen dan de waarde van het huis en dat met een relatief laag loon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
[...]
Leuk al dat geneuzel zonder feitelijke onderbouwing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnYM62KWim2SBmV1UX5JBzQbxxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTy6e5Kcf03682Fhp8PF8BDe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Masvic schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:02:
[...]

Leuk al dat geneuzel zonder feitelijke onderbouwing
[Afbeelding]
Ja en nu gecorrigeerd naar huishoud inkomen en een gemiddelde woning wordt niet gekocht door een gemiddelde starter op de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
@Masvic Is er nog iets interessants te melden over de data die je gebruikt voor huisverklikker.nl?

Hoe zit het met de prijsdalingen: groter/kleiner, meer/minder frequent? Of beginnen mensen te snappen dat ze beter wat lager kunnen inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:28:
[...]

Bron
https://loonwijzer.nl/car...ris/hoofdverpleegkundigen

Dus na 5 jaar, ben je 27 als je 22 was toen je van school kwam, is het nog max 36 K, aanvang is 2100 per maand, de gemiddelde ITer begint met 3000 per maand om een vergelijk te maken.
Max voor een verpleegkundige is 4287 ex onregelmatigheid. Dat is ruim 60k per jaar. Niet voor 28 uur in het bejaardenhuis nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:27:
[...]
Max voor een verpleegkundige is 4287 ex onregelmatigheid. Dat is ruim 60k per jaar. Niet voor 28 uur in het bejaardenhuis nee.
Dat is voor een senior. Niet voor een starter op de woningmarkt dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:29:
[...]

Dat is voor een senior. Niet voor een starter op de woningmarkt dus.
Starter op de woningmarkt is ook geen starter op de arbeidsmarkt. Dat is nu niet en vroeger ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:27:
[...]
En deze mensen die als verzorgende werken mogen geen betaalbare woning bewonen dus? Kent u mensen die als verpleegkundige werken? Ik ken ze wel en een voor een verlaten ze de zorg want leuk onregematigheidstoeslag maar dat betekend in de nacht werken oa, en dan heb ik het nog niet over dat 28 uur per week wellicht het max is mentaal en fysiek gezien, dus nogmaals lekker zeiken op de jonge mensen maar ow als u er zelf last van hebt van personeelstekorten. Daarnaast u heeft het constant over specialisaties maar het gros van de verpleegkundige is helemaal niet gespecialiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:31:
[...]

En deze mensen die als verzorgende werken mogen geen betaalbare woning bewonen dus? Kent u mensen die als verpleegkundige werken? Ik ken ze wel en een voor een verlaten ze de zorg want leuk onregematigheidstoeslag maar dat betekend in de nacht werken oa, en dan heb ik het nog niet over dat 28 uur per week wellicht het max is mentaal en fysiek gezien, dus nogmaals lekker zeiken op de jonge mensen maar ow als u er zelf last van hebt van personeelstekorten. Daarnaast u heeft het constant over specialisaties maar het gros van de verpleegkundige is helemaal niet gespecialiseerd.
ik ken er genoeg en het merendeel woont in een koophuis en de rest in prima huur appartementen. Niet als ze 25 zijn nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:33:
[...]
ik ken er genoeg en het merendeel woont in een koophuis en de rest in prima huur appartementen. Niet als ze 25 zijn nee.
En dat is dus precies de leeftijd dat ze dus forse huren mogen betalen waardoor sparen voor een koopwoning niet gaat tenzij ze buiten de randstad gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:33:
[...]
En die woonden op hun 25ste nog bij hun ouders?

Wanneer zou iemand volgens jouw mening 'uit huis' mogen? IMO zou iemand zo vroeg mogelijk de kans moeten krijgen om op eigen benen te kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:05:
[...]

Ja en nu gecorrigeerd naar huishoud inkomen en een gemiddelde woning wordt niet gekocht door een gemiddelde starter op de woningmarkt.
Veel hangt daarbij ook af van wat je als 'startpunt' neemt. Kijk je naar het verloop vanaf het dal in de crisis, dan zie je uiteraard een flinke stijging. Maar als je vergelijkt met een redelijk rustige periode, bijvoorbeeld met 20 jaar geleden, en je vergelijkt dit met vorig jaar, dan zie je dat een modaal inkomen wel wat meer is gestegen dan de woonlasten. Vooral bruto maar ook netto. Met een stijging van het modaal inkomen met ongeveer eenderde zou ik verwachten dat ook de woonlasten ongeveer eenderde zouden zijn gestegen. Daarom vind ik het prijspeil van begin vorig jaar ook helemaal niet zo raar.

Maar het huidige prijspeil is gezien de bijbehorende woonlasten uiteraard wel extreem hoog. En geeft een mooie indicatie van wat ons te wachten staat binnenkort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:38
[...]

Precies. Startend PO is 42K, na 5 jaar ca 49K. Dat is toch niet laag oid.
"Probleem" is meestal dat ook starters besluiten om part time te gaan werken, het liefst nog 3 dagen ook. Het is nogal uitzonderlijk om fulltime te werken blijkbaar. Mijn vriendin is de enige op haar school die fulltime werkt (van de 15 onderwijskrachten), vind ik redelijk bizar.

Ik ben begonnen met 1.300 bruto fulltime in 2005 :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
VidaR-9 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:39:
[...]

Precies. Startend PO is 42K, na 5 jaar ca 49K. Dat is toch niet laag oid.
"Probleem" is meestal dat ook starters besluiten om part time te gaan werken, het liefst nog 3 dagen ook. Het is nogal uitzonderlijk om fulltime te werken blijkbaar. Mijn vriendin is de enige op haar school die fulltime werkt (van de 15 onderwijskrachten), vind ik redelijk bizar.

Ik ben begonnen met 1.300 bruto fulltime in 2005 :+
Probleem is dus dat er geen beloning is om 40 uur te werken want er is dus geen betaalbare woonruimte waardoor jongeren dus thuis moeten wonen, en ja dan kan je dus gemakkelijker thuis parttime werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:35:
[...]

En die woonden op hun 25ste nog bij hun ouders?
Die woonden op hun 25e in een simpel 1-kamer appartementje, net als ik zelf…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:46:
[...]
Huur dan, neem ik aan?

Dat is dus in de tegenwoordige markt geen optie meer, want met je 25ste sta je maximaal 7 jaar ingeschreven en kom je dus bijna nergens meer in aanmerking. Daarvoor zijn de wachtlijsten te lang.

En met een verpleegkundige startsalaris ga je geen particuliere verhuurder vinden die met je in zee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]
Alleen kost zo'n appartement tegenwoordig 1000 per maand en dat is dus niet te betalen voor jonge docenten. Dus nogmaals als er geen beloning is om 40 uur te werken dan gaan mensen dat dus ook niet doen.

Ergo 40 uur vind ik persoonlijk gewoon ouderwets met tweeverdiende koppels want naast 2x 40 uur werken wie doet het huishouden en wie verzorgd de kinderen? Juist dat moet in het weekend allemaal gebeuren, daarom vind ik het plan van de CNV om de 32 urige werkweek in te voeren een heel goed idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik woon blijkbaar in een andere wereld dan jullie 2 of kijk er in ieder geval met een hele andere blik naar. Agree to disagree zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:45:
[...]

Probleem is dus dat er geen beloning is om 40 uur te werken want er is dus geen betaalbare woonruimte waardoor jongeren dus thuis moeten wonen, en ja dan kan je dus gemakkelijker thuis parttime werken.
Het is een mindset. De jongeren die wel 40 uur zijn gaan werken kunnen 5 jaar later wel een huis kopen. De jongeren die 20 uur zijn gaan werken en dezelfde uitgaven deden als de fulltimer in 5 jaar kunnen nog steeds geen huis kopen en vinden dat het de schuld is van alles en iedereen behalve zichzelf.

Moet wel zeggen dat als iedereen verstandig zou zijn er alsnog een groep buiten de boot zou vallen, want dan zou er nog meer krapte zijn op de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:49:
[...]

Alleen kost zo'n appartement tegenwoordig 1000 per maand en dat is dus niet te betalen voor jonge docenten. Dus nogmaals als er geen beloning is om 40 uur te werken dan gaan mensen dat dus ook niet doen.

Ergo 40 uur vind ik persoonlijk gewoon ouderwets met tweeverdiende koppels want naast 2x 40 uur werken wie doet het huishouden en wie verzorgd de kinderen? Juist dat moet in het weekend allemaal gebeuren, daarom vind ik het plan van de CNV om de 32 urige werkweek in te voeren een heel goed idee...
Kan je ook zelf doen toch, je inkomen gaat 80% worden tegenover 50% meer weekend, ik vond 't het waard.

Alleen word je leencapaciteit wel een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:49:
[...]

Huur dan, neem ik aan?

Dat is dus in de tegenwoordige markt geen optie meer, want met je 25ste sta je maximaal 7 jaar ingeschreven en kom je dus bijna nergens meer in aanmerking. Daarvoor zijn de wachtlijsten te lang.

En met een verpleegkundige startsalaris ga je geen particuliere verhuurder vinden die met je in zee wil.
Dat had ik ook toen ik van het oosten naar de randstad ging, dan moest ik al gaan werken met ouders die garant staan en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:53:
[...]

Het is een mindset. De jongeren die wel 40 uur zijn gaan werken kunnen 5 jaar later wel een huis kopen. De jongeren die 20 uur zijn gaan werken en dezelfde uitgaven deden als de fulltimer in 5 jaar kunnen nog steeds geen huis kopen en vinden dat het de schuld is van alles en iedereen behalve zichzelf.

Moet wel zeggen dat als iedereen verstandig zou zijn er alsnog een groep buiten de boot zou vallen, want dan zou er nog meer krapte zijn op de woningmarkt.
Precies. 40 uur is niet alleen een directe investering, maar ook indirect doordat je leercurve waarschijnlijk stijler is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

JDx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:57:
[...]

Dat had ik ook toen ik van het oosten naar de randstad ging, dan moest ik al gaan werken met ouders die garant staan en dat soort dingen.
Jep, en voor het garant staan van ouders heb je dus wel al ouders met vermogen nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:58:
[...]

Jep, en voor het garant staan van ouders heb je dus wel al ouders met vermogen nodig...
Ik kon inderdaad pas na 3 jaar werken in Den Haag helemaal op mezelf een appartement van 760/maand huren en dan nog kwam ik niet aan de inkomenseis, maar coulance omdat ze de flat niet vol kregen, deze kosten nu ook al 1000+ zag ik laatst en zitten helemaal vol.

Edit, voor 875 had je er nog met super veel geluk eentje kunnen krijgen
https://www.funda.nl/huur...936426-vrederustlaan-457/

Inkomenseis komt dan wel op zo'n 4000 bruto/maand. En deze is kleiner dan die ik had zie ik nu, veel kleiner zelfs, dit is een studio, ik had 2 slaapkamers, eentje was wel meer een kast dan een kamer.

https://www.funda.nl/huur...834449-vrederustlaan-373/ omg... 1195...

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 23-12-2022 13:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:51:
Ik woon blijkbaar in een andere wereld dan jullie 2 of kijk er in ieder geval met een hele andere blik naar. Agree to disagree zullen we maar zeggen.
Ja dat heet de boomerwereld waarin woningen gemakkelijk gekocht konden worden op 1 salaris, waar gemakkelijk uberhaupt een woning gekocht kon worden dankzij het premiesysteem en waar sociale huurowoningen nog geen 10+ jaren wachtlijsten stonden. Het jammere is dat u en veel van u leeftijdsgenoten niet doorhebben dat de wereld veranderd en dat door het conservatieve stemwijzen de afgelopen decennia de vergrijzing erger gemaakt hebben. Niemand wilde de rekening betalen waardoor deze bijna niet meer te betalen is. Ipv de generaties die nu werken te koesteren zie ik enkel Nimbys die geen appartementencomplex willen in de achtertuin en zie ik enkel dat er gebouwd word voor gezinnen en niet voor singles waardoor jongeren thuis blijven bij pa en moe en niet meer 40 uur willen werken vanwege het uitblijven van de beloning tussen de 25e en 35e levensjaar.

Het conservatisme word zoals altijd ingehaald door de realiteit en als de overheid, bedrijfsleven en andere maatschappelijke organisaties niet ingrijpen om jongeren te steunen zoals dat bij de boomers wel gebeurt is krijg je dus een generatie die niet meer 40 uur werkt, dat gaat ook niet meer gebeuren ben ik bang en vooral zelf doen wat ze willen en niet wachten tot overheid of bedrijfsleven ingrijpt en jongeren tegemoet komt. Restultaat is dat banen die hard nodig zijn maar stuk minder betaald dat werken als marketeer niet meer populair is en dat je nu voor een vakman de hoofdprijs mag betalen, wat ik overigens graag doe hoor.

/Rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]

Totdat dus niemand qua jongeren nog fulltime werkt waardoor niemand een woning kan kopen waardoor de huizeprijzen dus fors zullen dalen in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:00:
[...]

Ja dat heet de boomerwereld waarin woningen gemakkelijk gekocht konden worden op 1 salaris, waar gemakkelijk uberhaupt een woning gekocht kon worden dankzij het premiesysteem en waar sociale huurowoningen nog geen 10+ jaren wachtlijsten stonden. Het jammere is dat u en veel van u leeftijdsgenoten niet doorhebben dat de wereld veranderd en dat door het conservatieve stemwijzen de afgelopen decennia de vergrijzing erger gemaakt hebben. Niemand wilde de rekening betalen waardoor deze bijna niet meer te betalen is. Ipv de generaties die nu werken te koesteren zie ik enkel Nimbys die geen appartementencomplex willen in de achtertuin en zie ik enkel dat er gebouwd word voor gezinnen en niet voor singles waardoor jongeren thuis blijven bij pa en moe en niet meer 40 uur willen werken vanwege het uitblijven van de beloning tussen de 25e en 35e levensjaar.

Het conservatisme word zoals altijd ingehaald door de realiteit en als de overheid, bedrijfsleven en andere maatschappelijke organisaties niet ingrijpen om jongeren te steunen zoals dat bij de boomers wel gebeurt is krijg je dus een generatie die niet meer 40 uur werkt, dat gaat ook niet meer gebeuren ben ik bang en vooral zelf doen wat ze willen en niet wachten tot overheid of bedrijfsleven ingrijpt en jongeren tegemoet komt. Restultaat is dat banen die hard nodig zijn maar stuk minder betaald dat werken als marketeer niet meer populair is en dat je nu voor een vakman de hoofdprijs mag betalen, wat ik overigens graag doe hoor.

/Rant
Ik ben 40 :-) Verder beste rant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:04:
[...]

Totdat dus niemand qua jongeren nog fulltime werkt waardoor niemand een woning kan kopen.
Niemand behalve de kinderen van rijke ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Wat er wel duidelijk onverandert is in al die jaren is dat het probleem altijd komt door de 'andere' groep.

Hierbij is het vooral opvallend dat de groep die nu dat huis niet kan huis kopen, net zo goed VVD/D66 stemmers zijn. Met als enige verschil een verschuiving naar D66, maar het kabinet zelf zou amper anders zijn. Wil je dus die 'andere' groep de schuld geven van verkeerd stemmen zou het handig zijn als de groep waar het om gaat dan ook daadwerkelijk iets anders zouden stemmen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het is inderdaad een mindset. Het zou namelijk helemaal geen probleem moeten zijn als iemand geen huis kan kopen. Maar in de huidige samenleving is het helaas vaak de keus tussen kopen of thuis blijven wonen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[...]
Ik heb net even op wat commerciele huursites gekeken. Dat simpele 1-kamerappartementje kost vandaag de dag al snel 900 euro per maand, en dat is nog ver buiten de randstad. Sociale woningbouw is er inderdaad niet meer.

Ik ben van jouw generatie, en ik ervaar dezelfde bevreemding bij mensen die verwachten dat ze na hun studie gelijk van het ouderlijk huis in een koopwoning kunnen trekken. Maar het lijkt toch een stuk krapper geworden om als alleenstaande twintiger een huurwoning 'voor jezelf' te vinden.

Niet dat dat vijftien jaar geleden zo makkelijk was, trouwens, maar het is echt alleen maar lastiger geworden.

Eigenlijk gun je mensen wel tijd om tussen hun twintigste en dertigste jaar wat onafhankelijkheid op te bouwen, zonder gelijk aan een koopwoning en relatie vast te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb net even op wat commerciele huursites gekeken. Dat simpele 1-kamerappartementje kost vandaag de dag al snel 900 euro per maand, en dat is nog ver buiten de randstad. Sociale woningbouw is er inderdaad niet meer.
En die 900 euro betekent dat je al een bruto-inkomen moet hebben van 4x 900 = 3600 euro (na aftrek van studieschuld) om in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:01:
[...]

En die 900 euro betekent dat je al een bruto-inkomen moet hebben van 4x 900 = 3600 euro (na aftrek van studieschuld) om in aanmerking te komen.
Bij Vesteda was dit vroeger zelfs 5x, zie dat dat nu veranderd is naar 4x en 3,5x bij huren boven de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Stoney3K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:01:
[...]
Ja en nee. Ook ik moest toen ik eenmaal op de vrije sector was aangewezen 4,5 x maandbedrag als inkomen hebben. Verschillende aanbieders moeten proberen en telkens een nee gehoord, zelfs na uitleg over onze financiën. Totdat we een grote partij hadden die wel wilde meedenken en na een gesprek met onderbouwing van cijfers toch wel aandurfden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het toen even moeilijk was, wel dat je heel erg out of the box moet denken als je niet voldoet aan alle eisen. Puntje bij paaltje maakt het de verhuurders niet uit wie er komen te wonen, als ze maar netjes met de woning om gaan en financieel gezond zijn. En dat is toen, maar ook nu het geval. (Al zal je nu in plaats van een half jaar, een jaar of 3 rond moeten zoeken tot je een treffer hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Precies dat en als je dan vanaf je 20ste tot 30ste 60K bij elkaar spaart...zeg dat je nu in die positie zit en dan nog thuis woont met 60K op de rekening, liefst een vaste baan als het kan dan heb je idd een voorsprong. Want overbieden is nu eerder een uitzondering en de hele aankoop doen met een hypotheek is nu duur(4%).

Het is mssh nog niet makkelijk, maar als je nog een jaartje (of 2) zo verder kan gaan (voorspelling DNB dat er totaal dan 8% afgaat op de woningprijzen eind 2024, zoals het er nu voorstaat), kom je toch echt wel in aanmerking voor die koopwoning.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2022 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:20:
[...]

Precies dat en als je dan vanaf je 20ste tot 30ste 60K bij elkaar spaart...zeg dat je nu in die positie zit en dan nog thuis woont met 60K op de rekening
Lekker tot je 30e thuis wonen 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:23:
[...]

Ja, i know...verre van ideaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Masvic schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:23:
[...]

Voor de mensen die dat kunnen. Als je ouders in de tussentijd scheiden of komen te overlijden ben je ook in de aap gelogeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:04:
[...]

Totdat dus niemand qua jongeren nog fulltime werkt waardoor niemand een woning kan kopen waardoor de huizeprijzen dus fors zullen dalen in de toekomst.
Niemand behalve de jongeren die wel iets voor zichzelf willen opbouwen. Er heerst wel een mening dat gen-Z lui is en niet meer fulltime wil weken, maar gelukkig ken ik ook wel mensen uit gen-Z die wel willen werken en vooruit willen komen.
Zeker als je thuis woont is de marginale belastingdruk helemaal niet zo hoog van part-time naar fulltime. Die is pas hoog als je op jezelf woont in sociale huur en part-time wekt. Dan levert elke extra uur weinig op, omdat je die direct weer mag inleveren aan minder huur/zorg toeslag.

Ik gun die sociale huurwoningen eerder aan de order pickers, vuilnismannen, schoonmakers en andere mensen zonder opleiding maar wel 40 uur werken dan aan mensen die 20 uur werken voor een uurtarief dat bij fulltime boven modaal uitkomt, maar door te teren op toeslagen niet meer willen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:42:
[...]

Niemand behalve de jongeren die wel iets voor zichzelf willen opbouwen. Er heerst wel een mening dat gen-Z lui is en niet meer fulltime wil weken, maar gelukkig ken ik ook wel mensen uit gen-Z die wel willen werken en vooruit willen komen.
Zeker als je thuis woont is de marginale belastingdruk helemaal niet zo hoog van part-time naar fulltime. Die is pas hoog als je op jezelf woont in sociale huur en part-time wekt. Dan levert elke extra uur weinig op, omdat je die direct weer mag inleveren aan minder huur/zorg toeslag.
Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoeveel jongeren tussen de 22 en 30 er parttime werken, ik krijg soms wel het gevoel dat het rijkelijk overdreven word. Ik zie vooral 30ers e 40ers meer parttime werken nadat ze hun woning gekocht hebben.
Ik gun die sociale huurwoningen eerder aan de order pickers, vuilnismannen, schoonmakers en andere mensen zonder opleiding maar wel 40 uur werken dan aan mensen die 20 uur werken voor een uurtarief dat bij fulltime boven modaal uitkomt, maar door te teren op toeslagen niet meer willen werken.
Ik vind dit een beetje populistisch als ik eerlijk ben want hoeveel jongeren hebben tegenwoordig weinig tot geen opleiding plus ik vind dat iedereen die net van de uni of HBO afkomen een sociale woning klaar moet staan, want de gemiddelde starters op de werkvloer hebben echt niet een heel hoog salaris. Als je deze starters een kans op woonruimte geeft dat betaalbaar is hebben ze een doel om fulltime te werken. Wel zouden er tijdelijke wooncontracten gegeven moeten worden, want als ze teveel verdienen moeten ze duurder huren of kopen. Er is niks mis met sociale huurwoningen, helaas heeft de overheid het een vies woord van gemaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deewop
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:56:

Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoeveel jongeren tussen de 22 en 30 er parttime werken, ik krijg soms wel het gevoel dat het rijkelijk overdreven word. Ik zie vooral 30ers e 40ers meer parttime werken nadat ze hun woning gekocht hebben.
Natuurlijk wordt dat rijkelijk overdreven. Sterker nog, de cijfers zijn duidelijk: 25-35 jarigen werken het vaakst fulltime. Hoe ouder, hoe groter de kans dat men parttime werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:56:
[...]

[...]

Ik vind dit een beetje populistisch als ik eerlijk ben want hoeveel jongeren hebben tegenwoordig weinig tot geen opleiding plus ik vind dat iedereen die net van de uni of HBO afkomen een sociale woning klaar moet staan, want de gemiddelde starters op de werkvloer hebben echt niet een heel hoog salaris. Als je deze starters een kans op woonruimte geeft dat betaalbaar is hebben ze een doel om fulltime te werken. Wel zouden er tijdelijke wooncontracten gegeven moeten worden, want als ze teveel verdienen moeten ze duurder huren of kopen. Er is niks mis met sociale huurwoningen, helaas heeft de overheid het een vies woord van gemaakt.
Na Uni hoor je sowieso niet thuis in een sociale huurwoning IMHO. Vrijwel iedereen zit na 1-2 jaar al boven het maximum. Na HBO zitten de meesten ook wel snel boven de sociale huurgrens.
https://www.beaks.nl/startsalaris-wo/

Maar zoals @Deewop hierboven ook meld, de meeste jongeren werken niet part-time. En met een fulltime HBO/WO salaris heb je genoeg kansen op de woningmarkt binnen afzienbare tijd na je studie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:25
Jongere hier. 🤪

Ik kon een halfjaar geleden eindelijk uit huis op mijn 25e door het kopen van een veel te duur en veel te klein appartement. Dit nadat ik al vanaf mijn 17e fulltime werk in de IT sector. Het was een heel gevecht in de woningmarkt van toen. 😔

Als parttime werkende jongere kom je er echt heel moeilijk en de meeste ouders schenken echt geen jubelton.

Dan zou huren de enige optie zijn, maar zoals al gezegd moet je dan wel 4x de huur verdienen en dat lukt je als jongere gewoon nog niet, want dat ben je "nog niet waard".

Men om mij heen van mijn leeftijd (inmiddels 26) wonen ook allemaal nog thuis omdat het zelfs als fulltimer gewoon lastig is om aan een optrekje te komen.

Wil niet al te pessimistisch zijn overigens, want ik ben wel heel blij met mijn woning. Maar als ik een mindset had, zoals menig jongere momenteel, dat het me wel aan komt waaien, had ik nu nog steeds bij lange na niet uit kunnen vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:42:
[...]

Niemand behalve de jongeren die wel iets voor zichzelf willen opbouwen. Er heerst wel een mening dat gen-Z lui is en niet meer fulltime wil weken, maar gelukkig ken ik ook wel mensen uit gen-Z die wel willen werken en vooruit willen komen.[...]
Ik merk niet dat ze meer parttime werken, maar wel dat de reden anders is. Waar een ouder iemand minder werkt, omdat ze het geld niet nodig hebben (ze wonen in mijn kringen al in een goedkope koophuis) en vaak meer met het gezin willen doorbrengen of met de hobby bezig zijn, geven de jongere mensen (twintigers) juist vaak aan dat ze geen zin hebben om meer te werken want ze hebben er niets aan. De kans op een zelfstandige (koop)woning is toch al zowat nihil, zelfs met goedbetaalde IT banen, dat ze liever minder werken en meer met vrienden zijn.

n=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:32:
[...]

Na Uni hoor je sowieso niet thuis in een sociale huurwoning IMHO. Vrijwel iedereen zit na 1-2 jaar al boven het maximum. Na HBO zitten de meesten ook wel snel boven de sociale huurgrens.
https://www.beaks.nl/startsalaris-wo/

Maar zoals @Deewop hierboven ook meld, de meeste jongeren werken niet part-time. En met een fulltime HBO/WO salaris heb je genoeg kansen op de woningmarkt binnen afzienbare tijd na je studie.
Dus het alternatief is dan vrije sector huren voor 1200 euro per maand ipv 600 voor iemand die net begint. Nogmaals er is niks mis met sociale huur voor iets beter verdienende singles zodat ze sneller hun studieschuld kunnen afbetalen en 5 jaar later iets kunnen kopen mits ze natuurlijk de juiste keuzes gemaakt hebben. Nu is er dus geen betaalbare woning beschikbaar waardoor een deel zal willen emigreren en een deel verplicht bij pa en moe moeten wonen.

De VVD heeft sociale huurwoningen iets schandelijks van gemaakt zodat rijke huisjesmelkers en buitenlandse investeerders zich gemakkelijk konden vestigen zonder de concurrentie van sociale huur. Sociale huur hebben we dus ingeruild voor asiociale verhuur tegen woekerprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Nee vergrijzing heeft te maken met de verdeling gepensioneerden / niet gepensioneerden.
Dat is heel wat anders dan de verhouding werkenden /niet werkenden.
Stell dat je 80% onder de 65 hebt en 20% erboven heb je niet echt een vergrijzing en dus geen probleem
Als van die 80% er maar 30% werken en de rest een uitkering hebben heb je geen vergrijzing maar wel een groot probleem.
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:42:
[...]

Komt voornamelijk omdat ze moeten aantonen efficient te zijn. Dus zo veel mogelijk doen met zo min mogelijk mensen, een zeer onmenselijke manier van handelen, en laat dat voor veel zorgmedewerkers precies niet zijn wat ze willen. Het moet efficient en onmenselijk, dus stel dat je een bejaarde moet helpen douchen en ze moet ook even naar de WC dan kan dat niet want daar heb je geen tijd voor.
Ze berekenen aan de hand van modellen hoeveel zorg er nodig is en daar word precies op ingekocht aan FTE's en geen minuut meer. Dat iemand van 90 niet in 5 min kan douchen dat klopt niet volgens het model kan het wel dus dan is de zorgmedewerker niet efficient genoeg.
Voordeel is wel dat je op deze manier geen medewerkers hebt en dus alles dus zonder inefficientie gedaan word.
Caelorum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:17:
[...]

Ik merk niet dat ze meer parttime werken, maar wel dat de reden anders is. Waar een ouder iemand minder werkt, omdat ze het geld niet nodig hebben (ze wonen in mijn kringen al in een goedkope koophuis) en vaak meer met het gezin willen doorbrengen of met de hobby bezig zijn, geven de jongere mensen (twintigers) juist vaak aan dat ze geen zin hebben om meer te werken want ze hebben er niets aan. De kans op een zelfstandige (koop)woning is toch al zowat nihil, zelfs met goedbetaalde IT banen, dat ze liever minder werken en meer met vrienden zijn.

n=1
Kan zeker als je heel hoge eisen hebt aan die koopwoning als 20er ga je er geen kunnen vinden.
Modaal is iets van 40k per jaar, dan kan je 245k lenen. Daarvan kan je in nederland best wat kopen. Niet overal in nederland natuurlijk.
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:20:
[...]

Dus het alternatief is dan vrije sector huren voor 1200 euro per maand ipv 600 voor iemand die net begint. Nogmaals er is niks mis met sociale huur voor iets beter verdienende singles zodat ze sneller hun studieschuld kunnen afbetalen en 5 jaar later iets kunnen kopen mits ze natuurlijk de juiste keuzes gemaakt hebben. Nu is er dus geen betaalbare woning beschikbaar waardoor een deel zal willen emigreren en een deel verplicht bij pa en moe moeten wonen.

De VVD heeft sociale huurwoningen iets schandelijks van gemaakt zodat rijke huisjesmelkers en buitenlandse investeerders zich gemakkelijk konden vestigen zonder de concurrentie van sociale huur. Sociale huur hebben we dus ingeruild voor asiociale verhuur tegen woekerprijzen.
Veel buitenlandse investeerders zijn binnen gehaald omdat de huizenmarkt op dat moment redelijk in het slob zat. Onder het mom dan krijgen we de huizenmarkt weer een beetje vlot.
Uiteraard zonder goed na te denken over de lange termijn gevolgen zoals met bijna alle plannen van onze overheid.
Klopt overigens niet als de woning maar 600 euro mag opbrengen volgens de punten mag je er geen 1200 voor vragen maar gewoon 600.
Sociale huur is niets mis mee zelfs niet als je genoeg verdient zolang het maar een marktconforme huur is. Vaak is sociale huur zo goedkoop juist omdat er vanuit de overheid subsidie bij zit ergens in het process. Goedkopere grond, lening tegen 0%. En dan vind ik dat een ander verhaal. Als je de normale kosten kan betalen moet je niet korting krijgen omdat je geluk hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Broabander
  • Laatst online: 20-08 22:04
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:28:

Kan zeker als je heel hoge eisen hebt aan die koopwoning als 20er ga je er geen kunnen vinden.
Modaal is iets van 40k per jaar, dan kan je 245k lenen. Daarvan kan je in nederland best wat kopen. Niet overal in nederland natuurlijk.
Modaal is rond de 38k, en daarmee kun je 165k lenen (bron: Hypotheker).

Voor dat geld vind je niks, behalve parkeerplaatsen, seniorenflats of bouwvallen in aardbevingsgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:28:
[...]

Nee vergrijzing heeft te maken met de verdeling gepensioneerden / niet gepensioneerden.
Dat is heel wat anders dan de verhouding werkenden /niet werkenden.
Stell dat je 80% onder de 65 hebt en 20% erboven heb je niet echt een vergrijzing en dus geen probleem
Als van die 80% er maar 30% werken en de rest een uitkering hebben heb je geen vergrijzing maar wel een groot probleem.
We kunnen er een definitiekwestie van maken. Vergrijzing is veroudering van de gemiddelde leeftijd doordat het aandeel ouderen stijgt. Als pensioen niet zou bestaan, en morgen vallen alle 20-jarigen om, dan heb je ook vergrijzing. Heeft niets met pensioen te maken.

Maar goed, we hebben wel vergrijzing, en het gaat zeker weten een grote impact hebben op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:20:
[...]

Er is niks mis met huur. Sociale huur heet zo, omdat er geld vanuit de overheid naar toe gaat (naast de huurtoeslag). Ik vind als er publiek geld ergens heen gaat, je ook eisen mag stellen als overheid wie er mag wonen.
Als je met 100k/jaar inkomen een studio wil huren van 600 euro per maand is dat IMHO prima. Alleen volgens de huidige wetgeving valt alles onder de sociale huurgrens onder het kopje sociale huur. Daarom bouwt niemand voor mensen die boven de grens verdient, maar niet veel wil uitgeven aan woonruimte. Daar is nog wel winst te behalen in de woningmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:57:
Er is niks mis met huur. Sociale huur heet zo, omdat er geld vanuit de overheid naar toe gaat (naast de huurtoeslag).
Volgens mij gaat er enkel de huurtoeslag naartoe, en is vrijwel alleen de huurprijs bepalend voor of iets huurtoeslag krijgt. Er zijn genoeg private partijen die woningen onder de toeslaggrens verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Z___Z schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:57:
[...]

Er is niks mis met huur. Sociale huur heet zo, omdat er geld vanuit de overheid naar toe gaat (naast de huurtoeslag). Ik vind als er publiek geld ergens heen gaat, je ook eisen mag stellen als overheid wie er mag wonen.
Als je met 100k/jaar inkomen een studio wil huren van 600 euro per maand is dat IMHO prima. Alleen volgens de huidige wetgeving valt alles onder de sociale huurgrens onder het kopje sociale huur. Daarom bouwt niemand voor mensen die boven de grens verdient, maar niet veel wil uitgeven aan woonruimte. Daar is nog wel winst te behalen in de woningmarkt.
De inkomenseis voor sociale huur telt alleen bij woningbouwverenigingen.
Een particuliere eigenaar hoeft geen inkomenstoets te doen voor het verhuren van een woning onder de sociale huurgrens. Hij moet zich wel houden aan de maximale huur volgens het punten systeem.

Dat er buiten de woningbouwverenigingen maar weinig sociale huurwoningen zijn komt meer omdat daar geen fluit aan wordt verdiend. Je kan beter 20% meer investeren en de dubbele huur vragen.
Het enige aanbod zijn vaak particulieren die vroeger zelf in de woning hebben gewoond. Mijn gebouw was bijvoorbeeld sociale huur. In 2008 zijn de woningen verkocht en gerenoveerd. En intussen is zo'n 20% van de bewoners weer huurder. Vaak familie of vrienden van de eigenaren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
RocketKoen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:11:
[...]

De inkomenseis voor sociale huur telt alleen bij woningbouwverenigingen.
Een particuliere eigenaar hoeft geen inkomenstoets te doen voor het verhuren van een woning onder de sociale huurgrens. Hij moet zich wel houden aan de maximale huur volgens het punten systeem.

Dat er buiten de woningbouwverenigingen maar weinig sociale huurwoningen zijn komt meer omdat daar geen fluit aan wordt verdiend. Je kan beter 20% meer investeren en de dubbele huur vragen.
Het enige aanbod zijn vaak particulieren die vroeger zelf in de woning hebben gewoond. Mijn gebouw was bijvoorbeeld sociale huur. In 2008 zijn de woningen verkocht en gerenoveerd. En intussen is zo'n 20% van de bewoners weer huurder. Vaak familie of vrienden van de eigenaren.
Is dat niet het grootste probleem met heel veel regels, het alles of niets systeem.
Onder een grens krijg je maximaal toeslagen zodra je eroverheen gaat is het 0.
Zit je onder de liberalisatiegrens ben je beperkt maar 1 euro erboven en de sky is the limit.
Zit je net onder de toeslaggrens krijg je best veel 1 euro erboven en alles is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deewop schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:35:
[...]

Maar goed, we hebben wel vergrijzing, en het gaat zeker weten een grote impact hebben op de huizenmarkt.
Weet je dat zo zeker? Want zoals het er nu voor staat en in dit tempo verder, staan we in 2030 op +18 miljoen. Er is een enorme instroom om die vergrijzing te tekkelen, niet mijn plan of ideaal idee, maar het gebeurt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:25:
[...]

Is dat niet het grootste probleem met heel veel regels, het alles of niets systeem.
Onder een grens krijg je maximaal toeslagen zodra je eroverheen gaat is het 0.
Zit je onder de liberalisatiegrens ben je beperkt maar 1 euro erboven en de sky is the limit.
Zit je net onder de toeslaggrens krijg je best veel 1 euro erboven en alles is weg.
Op welke toeslagen doel je dan?

Zowel huurtoeslag en zorgtoeslag bouwen af op basis van het toetsingsinkomen.
Pagina: 1 ... 211 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg