“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zolang je niet verkoopt kost het je alleen maar extra belasting. O en je kan niet verkopen zolang het verhuurd is want huurbescherming.assje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:45:
[...]
Voor (particuliere) verhuurders zijn stijgende prijzen juist wél heel relevant, het is gewoon onderdeel van het rendement.
Starters zijn niet zozeer geintreeerd in lage prijzen, maar in lagere maandlastengeekeep schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:00:
Kortom, geen enkele partij behalve starters en de enkeling die wakker ligt van wat tientjes extra OZB hebben belang bij inzakkende huizenprijzen.
En dat maakt het triest want structurele lage maandlasten zitten er voorlopig niet in.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Je kunt altijd schenken tot 27K dus enige verschil is dat je na afschaffing 7500 euro belasting betaalt voor het geval je het volledige bedrag had willen schenken (105K). Echter gemiddelde ligt AFAIK rond de 65.000 euro, dus daar blijf je dan nog ruim onder. Met andere woorden; ouders die willen en kunnen helpen kunnen dat zonder jubelton ook.lama83 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:34:
[...]
Ja die jubelton die je 2 jaar vooruit mag schuiven werkt ook nog steeds prijsopdrijvend.
Verder is de jubelton bij zo'n 5% van de woningtransacties betrokken als ik het zo even snel op een bierviltje uitreken (10K/200K). Wat an sich nog wel veel is, alleen gezien bovenstaande denk ik niet dat het uitmaakt.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Zo lang ik mijn aandelen niet verkoop kost het ook alleen maar extra belasting maar de koerswijziging is wel degelijk relevant voor mijn rendement.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:50:
Zolang je niet verkoopt kost het je alleen maar extra belasting. O en je kan niet verkopen zolang het verhuurd is want huurbescherming.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nieuwbouw? Want daar moet altijd nog wel aardig wat geld bij. Voor 240K moet je solo momenteel 56K voor verdienen.Shadowhawk00 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:34:
[...]
Zag overigens vandaag reclame voorbij komen voor starterswoningen vanaf 240k von, natuurlijk heb je heel veel extras die je kan laten doen maar dat zijn wel woningen die voor een starter nog redelijk betaalbaar zijn.
Grondgebonden en 90m2 met eigen parkeerplaats klinkt niet eens zo heel slecht voor die prijs.
Dat zijn natuurlijk wel de goedkoopste woningen in het project met de vanaf prijs maar toch.
Je aandelen kan jij gewoon elk moment verkopen.assje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:09:
[...]
Zo lang ik mijn aandelen niet verkoop kost het ook alleen maar extra belasting maar de koerswijziging is wel degelijk relevant voor mijn rendement.
Ik kan mijn verhuurde woning niet zomaar verkopen.
Dat is nogal een groot verschil denk je niet?
Dit is nieuwbouw dus die woningen voldoen aan de eisen van een woonhuis, je kan er dus gewoon in wonen.sdk1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:10:
[...]
Nieuwbouw? Want daar moet altijd nog wel aardig wat geld bij. Voor 240K moet je solo momenteel 56K voor verdienen.
Ik heb ook alleen maar de website van de verkoper bekeken aangezien ik al een woning heb en er dus niet nog 1 nodig heb.
Nu is 240k voor 90M2 ( 96M2 perceel ) nog redelijk aan de prijs maar dat is voor een stel nog wel te betalen. Dus voor starters word er wel degelijk weer wat gebouwd, was 2 jaar terug ook al maar ja die waren al verkocht en deze moeten nog verkocht worden.
Heb even opgezocht, gemiddelde is +9%. Je moet bijvoorbeeld ook een erfafscheiding regelen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:23:
[...]
Dit is nieuwbouw dus die woningen voldoen aan de eisen van een woonhuis, je kan er dus gewoon in wonen.
Ik heb ook alleen maar de website van de verkoper bekeken aangezien ik al een woning heb en er dus niet nog 1 nodig heb.
Ik weet nog steeds niet wat we hier als starter definiëren. Want als het modaal inkomen van een gezin ligt op een gezamenlijk inkomen van 90K. Dus dan kun je een veel duurdere 'eerste' woning kopen.Nu is 240k voor 90M2 ( 96M2 perceel ) nog redelijk aan de prijs maar dat is voor een stel nog wel te betalen. Dus voor starters word er wel degelijk weer wat gebouwd, was 2 jaar terug ook al maar ja die waren al verkocht en deze moeten nog verkocht worden.
Hoe kom je bij een modaal inkomen per huishouden van 90k?sdk1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:44:
[...]
Heb even opgezocht, gemiddelde is +9%. Je moet bijvoorbeeld ook een erfafscheiding regelen.
[...]
Ik weet nog steeds niet wat we hier als starter definiëren. Want als het modaal inkomen van een gezin ligt op een gezamenlijk inkomen van 90K. Dus dan kun je een veel duurdere 'eerste' woning kopen.
@Shadowhawk00
Om welke regio gaat het? Want hier gaat soortgelijke nieuwbouw qua oppervlakte voor minimaal 365k.
[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 08-12-2022 16:21 ]
Dat is nogal een fors salaris maar waarop is die 9% gebaseerd? Want dat lijkt gewoon een hoop luxe te zijn die mensen leuk vinden om erbij te hebben. Dat zijn dus opties die je weg kan laten om de prijs te drukken.sdk1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:44:
[...]
Heb even opgezocht, gemiddelde is +9%. Je moet bijvoorbeeld ook een erfafscheiding regelen.
[...]
Ik weet nog steeds niet wat we hier als starter definiëren. Want als het modaal inkomen van een gezin ligt op een gezamenlijk inkomen van 90K. Dus dan kun je een veel duurdere 'eerste' woning kopen.
9% is 20k ongeveer, dat is een fors bedrag om een huis in te richten. Vloer, behang/verf/ keuken/gordijnen/schutting dat is een beetje wat nodig is. Bij een bouwmarkt en online kan je veel van die dingen vinden voor niet heel veel geld.
Ik kwam dat een keer tegen in de bron (CBS geloof ik) van deze data over huishoudens: sdk1985 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6" . Je ziet huishoudens daar rond de 75K zitten. Gezinnen, mensen met kinderen, was daar een (rijkere) subset van.geekeep schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:20:
[...]
Hoe kom je bij een modaal inkomen per huishouden van 90k?Zelfs het 'gemiddeld bruto inkomen per huishouden' komt nog niet in de buurt daarvan. https://longreads.cbs.nl/.../inkomen-van-huishoudens/
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2022 16:45 ]
Nee dat denk ik niet. Een verhuurde woning kan gewoon verkocht worden, de marktwaarde zal wellicht anders zijn.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:20:
Je aandelen kan jij gewoon elk moment verkopen.
Ik kan mijn verhuurde woning niet zomaar verkopen.
Dat is nogal een groot verschil denk je niet?
Hier komen ze met de 9% en een opsomming van kosten; https://www.hypotheker.nl...an%20je%20nieuwe%20woning.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:31:
[...]
Dat is nogal een fors salaris maar waarop is die 9% gebaseerd? Want dat lijkt gewoon een hoop luxe te zijn die mensen leuk vinden om erbij te hebben. Dat zijn dus opties die je weg kan laten om de prijs te drukken.
9% is 20k ongeveer, dat is een fors bedrag om een huis in te richten. Vloer, behang/verf/ keuken/gordijnen/schutting dat is een beetje wat nodig is. Bij een bouwmarkt en online kan je veel van die dingen vinden voor niet heel veel geld.
Overigens gaat geld uitgeven aan inrichting en bouwmarkten erg hard

Dat was wellicht deze, uit 2015 dus inmiddels sterk gedateerd:sdk1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:45:
[...]
Ik kwam dat een keer tegen in de bron (CBS geloof ik) van deze data over huishoudens: sdk1985 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6" . Je ziet huishoudens daar rond de 75K zitten. Gezinnen, mensen met kinderen, was daar een (rijkere) subset van.
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/
Is bij het CBS ook naar wens te configureren, voor dit topic is deze wel interessant:
:strip_exif()/f/image/kTVYFYyq9YDN5IH4IKkvza4m.jpg?f=fotoalbum_large)
Huishoudens met eigen woningbezit gemiddeld €102,8k inkomen en mediaan €86,2k.
In deze data vind ik vooral het aantal personen met inkomen in de hogere inkomensgroepen nogal opvallend. Inwonende kinderen met inkomen zal een factor zijn maar daarmee snap ik nog niet perse het verschil tussen het 8e en 10e percentiel.
[ Voor 42% gewijzigd door assje op 08-12-2022 17:18 ]
Dan moet ik nogsteeds een makelaar regelen en andere dingen.assje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:51:
[...]
Nee dat denk ik niet. Een verhuurde woning kan gewoon verkocht worden, de marktwaarde zal wellicht anders zijn.
En er zijn veel minder mensen die een verhuurde woning willen/kunnen kopen dus de waarde is een heel stuk lager daarom mag je ook een stuk minder dan de WOZ waarde opgeven als waarde.
Aandelen is letterlijk 5 min en het is verkocht een huis verkopen duurt heel wat langer.
Wat is hier nu toch allemaal de relevantie van? Het simpele punt is en blijft dan waardeontwikkeling van een object relevant is voor het rendement van een verhuurder aan het einde van de rit. Hoe significant dit is ten opzichte van de kosten/uitgaven zal per situatie verschillen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:08:
Dan moet ik nogsteeds een makelaar regelen en andere dingen.
En er zijn veel minder mensen die een verhuurde woning willen/kunnen kopen dus de waarde is een heel stuk lager daarom mag je ook een stuk minder dan de WOZ waarde opgeven als waarde.
Aandelen is letterlijk 5 min en het is verkocht een huis verkopen duurt heel wat langer.
We hebben een maand ofzo terug een pagina lange discussie hierover gehad, inclusief data van 120+ tweakers die een nieuwbouwwoning gekocht hebben.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:31:
[...]
Dat is nogal een fors salaris maar waarop is die 9% gebaseerd? Want dat lijkt gewoon een hoop luxe te zijn die mensen leuk vinden om erbij te hebben. Dat zijn dus opties die je weg kan laten om de prijs te drukken.
Het gemiddelde percentage lag rond de 19%, maar 2 of 3 van de 120 konden onder de 5-10k blijven.
En natuurlijk, alles kan. Je kunt afvalhout bij de sloop halen, zelf een schutting neerzetten, zelf je tuin graven, een keuken op marktplaats gratis afhalen etc etc.
Maar je kunt ook in een tentje wonen, of een tiny house, of een vakantiewoning op een park..
Daar kwamen ook dingen voorbij als je tuin laten aanleggen of een uitbouw als optie. Dat vertekend het beeld.Requiem19 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:20:
[...]
We hebben een maand ofzo terug een pagina lange discussie hierover gehad, inclusief data van 120+ tweakers die een nieuwbouwwoning gekocht hebben.
Het gemiddelde percentage lag rond de 19%, maar 2 of 3 van de 120 konden onder de 5-10k blijven.
En natuurlijk, alles kan. Je kunt afvalhout bij de sloop halen, zelf een schutting neerzetten, zelf je tuin graven, een keuken op marktplaats gratis afhalen etc etc.
Maar je kunt ook in een tentje wonen, of een tiny house, of een vakantiewoning op een park..
Als een woning 240 VoN is dan moet je voor niet veel extra dat gewoon bewoonbaar kunnen maken en dat kan ook. Moet je wel zelf je vloer leggen en schilderen en zelf je schutting plaatsen.
Ja maar dat wil ik niet, prima als je meer geld wilt uitgeven omdat je dingen niet wilt doen maar dan kan je niet klagen dat het niet betaalbaar is.
Je kunt ook een bouwval kopen en opknappen voor heel weinig geld.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:24:
[...]
Daar kwamen ook dingen voorbij als je tuin laten aanleggen of een uitbouw als optie. Dat vertekend het beeld.
Als een woning 240 VoN is dan moet je voor niet veel extra dat gewoon bewoonbaar kunnen maken en dat kan ook. Moet je wel zelf je vloer leggen en schilderen en zelf je schutting plaatsen.
Ja maar dat wil ik niet, prima als je meer geld wilt uitgeven omdat je dingen niet wilt doen maar dan kan je niet klagen dat het niet betaalbaar is.
Klopt maar dan hebben we het wel over een heel andere verzameling skills die je nodig hebt dan voor het leggen van een laminaatvloer en het schilderen van muren en plafonds of het zetten van een schutting.Requiem19 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:17:
[...]
Je kunt ook een bouwval kopen en opknappen voor heel weinig geld.
Dan krijg je dingen als leidingen leggen, electra aanleggen, compleet nieuwe vloer en misschien kozijnen. Dat is natuurlijk wel een heel ander verhaal.
Je kunt ook je eigen huis bouwen. Dat wordt in Nederland nauwelijks gedaan.....Requiem19 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:17:
Je kunt ook een bouwval kopen en opknappen voor heel weinig geld.
Meubels of een keuken koop je in de aanbieding voor maximaal duizend gulden. Dan heb je maar niet de meest moderne spullen, he?
En zeuren dat je het zwaar hebt en geen tijd hebt? In mijn ouwe tijd moest ik nog door de sneeuw en regen naar mijn werk fietsen! Heen en terug beide heuvelopwaarts!
[ Voor 4% gewijzigd door Masvic op 09-12-2022 00:29 ]
Waarom zou je leidingen moeten verleggen? Dat is alleen nodig als je niet tevreden bent met de inrichting of als ze zodanig versleten zijn dat het gevaarlijk is. Zelfde voor elektra.Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:27:
[...]
Klopt maar dan hebben we het wel over een heel andere verzameling skills die je nodig hebt dan voor het leggen van een laminaatvloer en het schilderen van muren en plafonds of het zetten van een schutting.
Dan krijg je dingen als leidingen leggen, electra aanleggen, compleet nieuwe vloer en misschien kozijnen. Dat is natuurlijk wel een heel ander verhaal.
Een nieuwe vloer is ook alleen nodig als de oude bijna niet meet veilig zijn. Hangt dus volledig af van je opknapper die je koopt en van je persoonlijke wensen.
Gek genoeg is dat bij nieuwbouw niet heel anders… en dan heb je bij nieuwbouw nog bepaalde verplichtte kosten zoals de erfafscheiding, de tuin etc).
Een betere oplossing zou imo zijn om nieuwbouw voor starters aan te bieden met een all-in prijs met een basis tuin (afgegraven, gras ingezaaid), erfafscheiding, eenvoudige vloer, baskamer en keuken.
Zeker als het je 1e woning is, is de kans vrij groot dat je nog weinig geklust hebt en geen ervaring hebt met budgettering voor zo’n groot project.
Ik wist niet dat handig zijn ook al een generatiedingetje is.Masvic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:54:
….als je een beetje handig bent, helaas zijn de meeste millenials dat niet….
Waarom zou je mensen verplichten iets af te nemen wat ze misschien helemaal niet willen.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:24:
[...]
Waarom zou je leidingen moeten verleggen? Dat is alleen nodig als je niet tevreden bent met de inrichting of als ze zodanig versleten zijn dat het gevaarlijk is. Zelfde voor elektra.
Een nieuwe vloer is ook alleen nodig als de oude bijna niet meet veilig zijn. Hangt dus volledig af van je opknapper die je koopt en van je persoonlijke wensen.
Gek genoeg is dat bij nieuwbouw niet heel anders… en dan heb je bij nieuwbouw nog bepaalde verplichtte kosten zoals de erfafscheiding, de tuin etc).
Een betere oplossing zou imo zijn om nieuwbouw voor starters aan te bieden met een all-in prijs met een basis tuin (afgegraven, gras ingezaaid), erfafscheiding, eenvoudige vloer, baskamer en keuken.
Zeker als het je 1e woning is, is de kans vrij groot dat je nog weinig geklust hebt en geen ervaring hebt met budgettering voor zo’n groot project.
Ik zet die erfafscheiding zelf wel en zolang ze gewoon een schone tuin opleveren leg ik die zelf wel aan, dan is het meteen wat ik wil en kost het me niet een hoop extra werk om alles waar ik voor betaald heb eruit te slopen. De tuin moet natuurlijk wel gewoon puin vrij zijn maar een vlakte zwart zand is prima.
Overigens het project hier aan de overkant lijkt wel erg standaard te zijn ook qua tuin, volgens mij hebben die allemaal hetzelfde tuinhuisje en tuin inrichting+afzetting dus het lijkt erop dat dit bij het project bij zat. Het lijkt me namelijk sterk dat 12 mensen op rij dezelfde optie voor tuin gekozen hebben.
Dikke prima. Waar kan ik tekenen voor de partij die dit (betaalbaar!) levert of stemmen voor de politicus die dit gaat afdwingen?Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:24:
[...]
(..)
Dat hebben ze aan de (boomer) ouders te danken. "Ga maar studeren kind, dan komt alles goed".Conrado schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:41:
[...]
Ik wist niet dat handig zijn ook al een generatiedingetje is.
Er zijn best wat nieuwbouwprojecten waar onder het mom van architectuur/beeld een hoop zaken vast staan, waaronder dus erfafscheiding of een standaard beukenhaag in de voortuin, twee-onder-een-kap tuinhuis, type buitenverlichting, etc.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:24:
[...]
Waarom zou je mensen verplichten iets af te nemen wat ze misschien helemaal niet willen.
Ik zet die erfafscheiding zelf wel en zolang ze gewoon een schone tuin opleveren leg ik die zelf wel aan, dan is het meteen wat ik wil en kost het me niet een hoop extra werk om alles waar ik voor betaald heb eruit te slopen. De tuin moet natuurlijk wel gewoon puin vrij zijn maar een vlakte zwart zand is prima.
Overigens het project hier aan de overkant lijkt wel erg standaard te zijn ook qua tuin, volgens mij hebben die allemaal hetzelfde tuinhuisje en tuin inrichting+afzetting dus het lijkt erop dat dit bij het project bij zat. Het lijkt me namelijk sterk dat 12 mensen op rij dezelfde optie voor tuin gekozen hebben.
[ Voor 38% gewijzigd door geekeep op 09-12-2022 10:28 ]
Denk dat veel nieuwbouw projecten dat ook echt wel aanbieden voor een meerprijs, dus dan kan je er gewoon voor kiezen. Zie niet in waarom je moet verplichten dat ze die optie aan gaan bieden. Bovendien kom je dan al snel in het gebied van koppelverkoop en dat is bij wet ook verboden.geekeep schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:25:
[...]
Dikke prima. Waar kan ik tekenen voor de partij die dit levert of stemmen voor de politicus die dit gaat afdwingen?
[...]
Dat hebben ze aan de (boomer) ouders te danken. "Ga maar studeren kind, dan komt alles goed".
[...]
Er zijn best wat nieuwbouwprojecten waar onder het mom van architectuur/beeld een hoop zaken vast staan, waaronder dus erfafscheiding of een standaard beukenhaag in de voortuin, twee-onder-een-kap tuinhuis, type buitenverlichting, etc.
Je kan best wel beargumenteren dat het kopen van een huis en het kopen van een schutting heel goed los van elkaar kan plaatsvinden.
Alleen de regeltjes al.. of bedoel je een kavel kopen en daarop een huis laten bouwen iov een architect/bouwbedrijf?Conrado schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:19:
[...]
Je kunt ook je eigen huis bouwen. Dat wordt in Nederland nauwelijks gedaan.....
Als ze een alles-in-1 pakket zouden aanbieden met daarbij daadwerkelijk schaalvoordeel/inkoopkorting/standaardiseringbesparingen (waar @Requiem19 denk ik op doelt), zijn er zat mensen die hier voor zouden kiezen. Driekwart van de mensen vind visgraatvloeren en taatsdeuren ook dikke prima. Maja, dan moet dat alles-in-1 pakket wel voordeliger zijn dan de huidige prijsvoering bij nieuwbouw waarbij iedere optie een dikke marge heeft..Shadowhawk00 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:31:
[...]
Denk dat veel nieuwbouw projecten dat ook echt wel aanbieden voor een meerprijs, dus dan kan je er gewoon voor kiezen. Zie niet in waarom je moet verplichten dat ze die optie aan gaan bieden. Bovendien kom je dan al snel in het gebied van koppelverkoop en dat is bij wet ook verboden.
Je kan best wel beargumenteren dat het kopen van een huis en het kopen van een schutting heel goed los van elkaar kan plaatsvinden.
Hugo de Jonge is aardig op weg, met zijn tinyhouse concept van hout. Oh wacht, dat gaat niet werken want die krengen worden 60graden warm in de zomer.geekeep schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:25:
[...]
Dikke prima. Waar kan ik tekenen voor de partij die dit (betaalbaar!) levert of stemmen voor de politicus die dit gaat afdwingen?
Er is nog een tussenweg door gewoon (prefab) rijwoningen van hout te bouwen. Wat betreft houtbouw loopt Nederland een beetje achter. Ook zeker met betrekking tot stikstofreductie is dit een uitkomst om toch door te bouwen. Er komt minder vrij bij de productie, maar door het lagere gewicht scheelt het ook logistiek (vervoer + plaatsen) in uitstoot.mierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:38:
[...]
Hugo de Jonge is aardig op weg, met zijn tinyhouse concept van hout. Oh wacht, dat gaat niet werken want die krengen worden 60graden warm in de zomer.
https://www.ing.nl/zakeli...struction/bouwen-met-hout
Ik hoop alleen dat ze dat hout een beetje duurzaam kweken.
Nee, ik bedoeld echt je eigen huis bouwen, niet laten bouwen. In België en Duitsland best normaal, hier (nog steeds) niet.mierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
Alleen de regeltjes al.. of bedoel je een kavel kopen en daarop een huis laten bouwen iov een architect/bouwbedrijf?
Studeren èn handigheid zijn geen tegenpolen, dat kan best samengeekeep schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:25:
[...]
Dat hebben ze aan de (boomer) ouders te danken. "Ga maar studeren kind, dan komt alles goed".
Gooi er een beetje inflatie op zit je nu waarschijnlijk op 7k met alleen maar budget apparatuur. Een vloer laminaat 10tje m2 en ondervloer kom je waarschijnlijk rond de 1000 euro uit voor 90m2. Zeg de schutting gedeeld met de buren ook 1000 euro en anders stop je de rest wel in de tuin zelf. Verf kan je zo duur maken wat je zelf wilt maar ook dan ga je met primer etc ook nog wel 500 euro kosten, al dan niet dat cheapo verf toch niet goed dekt en je 2x zoveel nodig hebt. Breek me de bek niet open over gordijnen maar bij de kwantum ga je 2 verdiepingen misschien wel redden voor een euro of 1000. Ow en vergeet de plinten niet. dure krengen.
Alle talloze ritjes gamma karwei voor schroeven,kit en troep lopen ook op.
dan ga je al richting de 11k ongeveer, als je ook maar ergens meer geld aan wilt uitgeven, zoals iets deugdelijkere keukenapparatuur of een betere vloer (10 euro m2 is niet veel) dan ga je al snel de 15k halen.
Ik zou het persoonlijk niet als luxe willen bestempelen dat je in ieder geval je huis zou willen schilderen met knappe verf/leuk behangetje en een goede vloer en keuken die een tijdje meekunnen. Als je al meer wilt dan verduisterende rolgordijnen kan de prijs snel oplopen voor gordijnen.
En ik ga hierboven er natuurlijk vanuit dat je alles zelf doet! (op de keuken na) geen legservice, geen plintenservice etc etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Aurum op 09-12-2022 14:50 ]
https://m.standaard.be/cnt/dmf20181210_04024091Conrado schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:09:
[...]
Nee, ik bedoeld echt je eigen huis bouwen, niet laten bouwen. In België en Duitsland best normaal, hier (nog steeds) niet.
Wij kijken anders naar ruimtelijke ordening.
Het is vooral 'anders'. Beter of slechter, tja, ik denk dat we in NL het niet slecht doen. Het gaat immers niet alleen om die ene woning, maar om alles eromheen.
Ik schreef niet dat we 'op z'n Belgisch' moeten bouwen, want dat is een rampTheGhostInc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:18:
Wij kijken anders naar ruimtelijke ordening.
In Duitsland is dat weer echt anders, en daar zijn ook veel zelfbouwers.
In de hele woningwereld in Nederland komt geen particulier kijken. Alles draait om gemeente, ontwikkelaars en aannemers. Nergens in de wet staat dat, dat geen particulieren zouden kunnen zijn....
Precies - waarom zou zo een all in one pakket verplicht zijn?Shadowhawk00 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:24:
[...]
Waarom zou je mensen verplichten iets af te nemen wat ze misschien helemaal niet willen.
En verder denk je volgens mij vooral vanuit jezelf… ‘ik zet die erfscheiding zelf wel’.
Je kunt volgens mij simpelweg niet verwachten/eisen dat iedere toekomstige huiseigenaar zelf een schutting kan neerzetten.
De nieuwbouw woning wordt inderdaad vaak zonder keuken opgeleverd. Vergeet niet dat er standaard te weinig stopcontacten (en groepen) in de keuken zitten. Vanuit de bouw krijg je dus ook nog een stelpostje elektra (EUR 350+ per stopcontact/groep). Natuurlijk kun je stopcontacten zelf aanleggen doormiddel van doorlussen. Echter, aparte groepen maken is al een stuk meer werk.Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:13:
Aangezien een nieuwbouwwoning tegenwoordig nog steeds zonder keuken opgeleverd wordt zit je denk ik voor minimaal aan 10k voor de inrichting van je woning. 5 jaar geleden zelf een kluswoning opgeknapt en toen kwamen we er zelfs niet onderuit om 6k te betalen voor een nieuwe keuken die op de oude bestaande aansluitingen paste. Ikea was voor dezelfde opstelling nog duurder.
Gooi er een beetje inflatie op zit je nu waarschijnlijk op 7k met alleen maar budget apparatuur. Een vloer laminaat 10tje m2 en ondervloer kom je waarschijnlijk rond de 1000 euro uit voor 90m2. Zeg de schutting gedeeld met de buren ook 1000 euro en anders stop je de rest wel in de tuin zelf. Verf kan je zo duur maken wat je zelf wilt maar ook dan ga je met primer etc ook nog wel 500 euro kosten, al dan niet dat cheapo verf toch niet goed dekt en je 2x zoveel nodig hebt. Breek me de bek niet open over gordijnen maar bij de kwantum ga je 2 verdiepingen misschien wel redden voor een euro of 1000. Ow en vergeet de plinten niet. dure krengen.
Alle talloze ritjes gamma karwei voor schroeven,kit en troep lopen ook op.
dan ga je al richting de 11k ongeveer, als je ook maar ergens meer geld aan wilt uitgeven, zoals iets deugdelijkere keukenapparatuur of een betere vloer (10 euro m2 is niet veel) dan ga je al snel de 15k halen.
Ik zou het persoonlijk niet als luxe willen bestempelen dat je in ieder geval je huis zou willen schilderen met knappe verf/leuk behangetje en een goede vloer en keuken die een tijdje meekunnen. Als je al meer wilt dan verduisterende rolgordijnen kan de prijs snel oplopen voor gordijnen.
En ik ga hierboven er natuurlijk vanuit dat je alles zelf doet! (op de keuken na) geen legservice, geen plintenservice etc etc.
Al je muren worden waarschijnlijk "behangklaar" opgeleverd - "behangklaar" wil nog wel eens een ruim begrip zijn. Neem dus zeker een post op voor je wanden.
Dan moet je nog je voor/achtertuin afgraven, schuttingen, etc. etc. Wij komen bij een 2/1 kap woning over de EUR 100k aan meerwerk en hebben we niet eens heel gek gedaan.
Ja & neeConrado schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:22:
In de hele woningwereld in Nederland komt geen particulier kijken. Alles draait om gemeente, ontwikkelaars en aannemers. Nergens in de wet staat dat, dat geen particulieren zouden kunnen zijn....
Een ontwikkelaar is niks meer of minder dan een particulier, maar ....
Naast het huis moet er ook infra zijn, er moeten faciliteiten zijn (scholen, kdv's, winkels) etc.
Bouw je 1 huis, dan is dit niet zo relevant. Maar bouw je 100 woningen, hoe verdeel je dan de kosten? En 'wie betaald bepaald'.
Dus de 10 pensionado's willen een zorgcentrum, de jongeren speel gelegenheid....
Een gemeente zal met een projectontwikkelaar 1 plan maken. Dat plan 'klopt' dan enigszins en kosten voor het plan komen voor rekening van het plan.
Hoe later je 'weet' wat er komt, hoe minder je kunt plannen.
Stel je hebt 100 vrije kavels, komen er 80 gezinswoningen, dan mag er een basisschool bij. Komen er 80 tiny houses, zonder kinderen staat de basisschool leeg. Dus voordat je verkavelt moet je dergelijke keuzes al maken.
Ik zeg niet dat het niet kan. Maar de huidige plannen zorgen ervoor dat gemeenten kunnen sturen. Wil je dat veranderen is dat meer dan 'grond afpakken en los verkopen'. De gemeenten moeten dan echt anders gaan werken.
Dan moet je 'onafhankelijke' projectontwikkelaars hebben. En laat nu net het grote geld zitten in de koppeling tussen project & bouw. De projectontwikkelaar zorgt ervoor dat de aanneemtak lekker bezig blijft.
Staan 'projectontwikkelaars' in de wet? Zo niet, zijn ze onnodigTheGhostInc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:42:
Dan moet je 'onafhankelijke' projectontwikkelaars hebben. En laat nu net het grote geld zitten in de koppeling tussen project & bouw. De projectontwikkelaar zorgt ervoor dat de aanneemtak lekker bezig blijft.
Ook nu worden al vrije kavels als complete wijken gerealiseerd. Alleen nu zijn vrije kavels nagenoeg allemaal voor vrijstaand gereserveerd. Je kunt zo ook tweekappers, of rijtjeshuizen realiseren. Alle historische kernen tonen al hoe mooi dat er uit kan zien
Tjonge wat kinderachtig. Bakkers staan ook niet in de wet...Conrado schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:57:
Staan 'projectontwikkelaars' in de wet? Zo niet, zijn ze onnodig
Projectontwikkelaars zijn nodig, heel hard zelfs! Het is de stap tussen plan & kavel.
'Vroeger' hadden gemeenten deze kennis (meer) in huis, tegenwoordig moet 'de markt' dit invullen. Maar het 'vak' is nodig.
Natuurlijk, een villawijkje zonder noemenswaardige faciliteiten. Jep, dat is een realistisch voorbeeld van een gemixte wijk mét faciliteiten.Conrado schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:57:
Ook nu worden al vrije kavels als complete wijken gerealiseerd. Alleen nu zijn vrije kavels nagenoeg allemaal voor vrijstaand gereserveerd. Je kunt zo ook tweekappers, of rijtjeshuizen realiseren.
Een mooie aanvulling, dit komt er inderdaad ook nog bovenop. Aangezien het geschaard wordt onder een woning van 90m2 op een grondoppervlakte van 96m2 dan zou je misschien met de hand nog je voor/achtertuin kunnen afgraven.ColeJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:41:
[...]
De nieuwbouw woning wordt inderdaad vaak zonder keuken opgeleverd. Vergeet niet dat er standaard te weinig stopcontacten (en groepen) in de keuken zitten. Vanuit de bouw krijg je dus ook nog een stelpostje elektra (EUR 350+ per stopcontact/groep). Natuurlijk kun je stopcontacten zelf aanleggen doormiddel van doorlussen. Echter, aparte groepen maken is al een stuk meer werk.
Al je muren worden waarschijnlijk "behangklaar" opgeleverd - "behangklaar" wil nog wel eens een ruim begrip zijn. Neem dus zeker een post op voor je wanden.
Dan moet je nog je voor/achtertuin afgraven, schuttingen, etc. etc. Wij komen bij een 2/1 kap woning over de EUR 100k aan meerwerk en hebben we niet eens heel gek gedaan.
die 9% van de 240k is denk ik zelf nog redelijk een inschatting voor een budget afwerking.
Ik snap je punt wel en het voorbeeld van een grote wijk met 100 woningen kunnen/worden misschien ook extra faciliteiten bij gebouwd. Als de gemeente dit niet goed kan dan kan je dit overlaten aan projectontwikkelaars denk ik.TheGhostInc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:45:
[...]
Tjonge wat kinderachtig. Bakkers staan ook niet in de wet...
Projectontwikkelaars zijn nodig, heel hard zelfs! Het is de stap tussen plan & kavel.
'Vroeger' hadden gemeenten deze kennis (meer) in huis, tegenwoordig moet 'de markt' dit invullen. Maar het 'vak' is nodig.
[...]
Natuurlijk, een villawijkje zonder noemenswaardige faciliteiten. Jep, dat is een realistisch voorbeeld van een gemixte wijk mét faciliteiten.
Ik zie alleen in de buurt niets anders dan projecten van rond de 30 woningen die toegevoegd worden aan de rand van het dorp waarbij er niet gemeenschappelijke ruimtes parallel gebouwd wordt voor de bewoners? of staat dit los? komt dit later dan.
ik woon zelf in een vrije kavel wijk van 21 woningen. Je kon een kavel kopen om daarop een vrijstaande woning te bouwen of een 2-onder-1 kap. Alle kavels zijn nu wel bebouwd met vrijstaande woningen want 2-onder-1 kap woning bouwen in combinatie met 2 gezinnen is blijkbaar erg lastig.
2 kavels zijn zelfs gekocht door aannemers om het weer door te verkopen met een aangevraagde bouwvergunning van 1 van hun woningen
Dorp....Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:08:
Ik zie alleen in de buurt niets anders dan projecten van rond de 30 woningen die toegevoegd worden aan de rand van het dorp waarbij er niet gemeenschappelijke ruimtes parallel gebouwd wordt voor de bewoners? of staat dit los? komt dit later dan.
Maar ik kom ook uit een dorp en ik weet uit de raadsdiscussies dat er echt niet 'zomaar' 30 woningen worden gebouwd. Dan wordt er ook gekeken naar scholen, commerciële ruimtes (winkels e.d.) etc.
Alleen het gemiddelde dorp heeft last van vergrijzing, van minder aanloop bij de winkels, hoge kosten voor faciliteiten (zwembad/sportzaal).
30 gezinnen betekent meer bestaansrecht & inkomsten.
Ga je naar stedelijke uitbreidingen met herinrichting en gecombineerde functies...
Een straat?Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:08:
ik woon zelf in een vrije kavel wijk van 21 woningen.
Dus zelfs zonder 'plan'-problemen krijgen NLers het niet voor elkaar om samen te bouwen. En dan hebben we nog de illusie dat we een setje kavels voor een rijtje woningen zouden kunnen aanbieden?Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:08:
Je kon een kavel kopen om daarop een vrijstaande woning te bouwen of een 2-onder-1 kap. Alle kavels zijn nu wel bebouwd met vrijstaande woningen want 2-onder-1 kap woning bouwen in combinatie met 2 gezinnen is blijkbaar erg lastig.
2 kavels zijn zelfs gekocht door aannemers om het weer door te verkopen met een aangevraagde bouwvergunning van 1 van hun woningendat is wat mij betreft niet anders dan projectbouw want je kan niet zelf meer kiezen voor een aannemer.
Begrijp me overigens niet verkeerd, er is niks fundamenteels op tegen. Maar praktisch krijg je het (in onze huidige cultuur/inrichting) niet voor elkaar.
We hadden ergens een plan van 10+ tiny houses. Moesten 'alleen' nog grond regelen...
Zie hier ook de reden waarom de overheid niet teveel bouwgrond kan vrijgeven, want dan valt het verdienmodel in het water en moet de gemeenschap opdraaien voor de voorzieningen in een nieuwe wijk i.p.v. de bewoners van die wijk. Als we dat doen dan krijgen we 'suburbia' en dat willen we echt niet, want dan gaat de kwaliteit van leven in NL sterk achteruit.
Vorig jaar voor 6K bij de Ikea gedaan incl. koelkast, oven, magnetron, kookplaat, afzuigkap en wasbak. Aanrechtblad is ~5m totaal, dus ook niet meteen een kleine keuken ofzo.Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:13:
[...] 5 jaar geleden zelf een kluswoning opgeknapt en toen kwamen we er zelfs niet onderuit om 6k te betalen voor een nieuwe keuken die op de oude bestaande aansluitingen paste. Ikea was voor dezelfde opstelling nog duurder..[...]
Ik blijf erbij dat je voor 10k prima een bestaande en/of nieuwbouwwoning bewoonbaar kan maken. Of je dat ook wil is een tweede. Wij waren ~10k kwijt maar bleven met een aftandse badkamer en wc zitten. Daarvoor hebben we wel 120m2 aan huis gesausd, behangen, reparaties gedaan op een heeeeleboel plekken enz. om het enigszins aantrekkelijk bewoonbaar te maken.
Inmiddels is daar nog wel een kleine 15k aan materiaalkosten tegenaan gegooid (7k voor de badkamer alleen al, 5k voor ramen vervangen). Binnenkort nog eens 10k voor een nieuw dak.
Maar.. veel van bovenstaande kosten konden uitgesteld worden. Net zoals je bij een nieuwbouwwoning van 240k ook niet meteen dure natuurstenen vloer erin hoeft te leggen. Kan ook later met of zonder inhuur.
Dat snap ik wel, maar wat ik probeer mee te geven is dat het geen verplichting is. Probleem dat ik met de ontwikkelaars heb is dat het een monopolie is. Onder de streep heeft de woonconsument niets te kiezen of te vertellen, maar mag wel alles betalen.TheGhostInc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:45:
Ja, je kunt ieder glas half leeg beschouwen als het ook half vol is. In het buitenland lukt dat ook allemaal. Zie het als een kans in plaats van een probleem...Natuurlijk, een villawijkje zonder noemenswaardige faciliteiten. Jep, dat is een realistisch voorbeeld van een gemixte wijk mét faciliteiten.
10k om een nieuwbouwwoning met tuin aan te kleden? Volkomen onrealistisch.Caelorum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:41:
[...]
Vorig jaar voor 6K bij de Ikea gedaan incl. koelkast, oven, magnetron, kookplaat, afzuigkap en wasbak. Aanrechtblad is ~5m totaal, dus ook niet meteen een kleine keuken ofzo.
Ik blijf erbij dat je voor 10k prima een bestaande en/of nieuwbouwwoning bewoonbaar kan maken. Of je dat ook wil is een tweede. Wij waren ~10k kwijt maar bleven met een aftandse badkamer en wc zitten. Daarvoor hebben we wel 120m2 aan huis gesausd, behangen, reparaties gedaan op een heeeeleboel plekken enz.
Inmiddels is daar nog wel een kleine 15k aan materiaalkosten tegenaan gegooid (7k voor de badkamer alleen al, 5k voor ramen vervangen). Binnenkort nog eens 10k voor een nieuw dak.
Maar.. veel van bovenstaande kosten konden uitgesteld worden. Net zoals je bij een nieuwbouwwoning van 240k ook niet meteen dure natuurstenen vloer erin hoeft te leggen. Kan ook later met of zonder inhuur.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daar heb je op zich gelijk in, belangrijk is dat nieuwe wijken de eigen broek ophouden. Echter, nieuwe wijken brengen zoveel op dat het voor gemeente een structurele inkomstenbron is. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:40:
Zie hier ook de reden waarom de overheid niet teveel bouwgrond kan vrijgeven, want dan valt het verdienmodel in het water en moet de gemeenschap opdraaien voor de voorzieningen in een nieuwe wijk i.p.v. de bewoners van die wijk. Als we dat doen dan krijgen we 'suburbia' en dat willen we echt niet, want dan gaat de kwaliteit van leven in NL sterk achteruit.
En dat is nou precies waar de discussie om gaat: Waarom zou je de tuin meteen aankleden? Is dat nou echt perse nodig om er in te kunnen wonen? De tuin van mijn woning was in aanzienlijk slechtere staat dan de meeste kale nieuwbouwwoningvlaktes en die heb ik ook niet meteen gedaan. Niet nodig om er in te wonen. Kan ook een jaar of twee later.revolution-nl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:42:
[...]
10k om een nieuwbouwwoning met tuin aan te kleden? Volkomen onrealistisch.
En ja, dat kan ook goedkoop ipv terrastegels van 1m2 per stuk. Of duurder. Whatever je wil, maar 10k neerleggen voor een tuin bij een nieuwbouwwoning van 240K (overigens succes met het vinden van die woning, maar ok, cijfer is eerder geroepen hier) is ook een beetje uit balans IMO
[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 09-12-2022 13:45 ]
Er zijn zoveel regels in nederland dat dat bijna onmogelijk is. Waar je bijvoorbeeld al aan moet voldoen aan energienormen. Veel te moeilijk. En daarnaast de hoeveelheid expertises die je in huis moet halen. Alleen weggelegd voor mensen met een familiebedrijf in de bouwwereld.Conrado schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:09:
[...]
Nee, ik bedoeld echt je eigen huis bouwen, niet laten bouwen. In België en Duitsland best normaal, hier (nog steeds) niet.
Een nieuwbouwwoning heeft letterlijk helemaal niks. Dus de tuin is alleen zand (geel zand of alleen maar klei waar je ook niks mee kunt). Dus als je er niks aan doet, kun je lekker bij je overburen en buren in huis kijken. Leuk, maar niet heus. Dus een schutting plaatsen. Daarnaast als je een tuin hebt gekocht wil je er toch ook een beetje plezier van hebben? Tenzij jij van zandkastelen bouwen houd, moet je er wel wat mee doen. Anders had je wel een appartement gekocht. Die zijn om die reden vaak ook een stuk goedkoper.Caelorum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:44:
[...]
En dat is nou precies waar de discussie om gaat: Waarom zou je de tuin meteen aankleden? Is dat nou echt perse nodig om er in te kunnen wonen? De tuin van mijn woning was in aanzienlijk slechtere staat dan de meeste kale nieuwbouwwoningvlaktes en die heb ik ook niet meteen gedaan. Niet nodig om er in te wonen. Kan ook een jaar of twee later.
En ja, dat kan ook goedkoop ipv terrastegels van 1m2 per stuk. Of duurder. Whatever je wil, maar 10k neerleggen voor een tuin bij een nieuwbouwwoning van 240K (overigens succes met het vinden van die woning, maar ok, cijfer is eerder geroepen hier) is ook een beetje uit balans IMO
Die kosten moeten alsnog gemaakt worden. Met jouw redenatie kan je een nieuwbouwwoning ook voor 1000 euro bewoonbaar maken. Een keuken van marktplaats, kranten voor de ramen en wonen op kaal beton, de rest komt later welCaelorum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:44:
[...]
En dat is nou precies waar de discussie om gaat: Waarom zou je de tuin meteen aankleden? Is dat nou echt perse nodig om er in te kunnen wonen? De tuin van mijn woning was in aanzienlijk slechtere staat dan de meeste kale nieuwbouwwoningvlaktes en die heb ik ook niet meteen gedaan. Niet nodig om er in te wonen. Kan ook een jaar of twee later.

10k om een nieuwbouwwoning enigszins aan te kleden is gewoonweg niet realistisch.
/edit: Als toevoeging, jij vind een tuin aanleggen voor 10k niet realistisch, de tuin van je nieuwbouwing eens afgraven en voorzien van nieuw zand, dan ben je al minstens 5k verder en heb je verder nog niets.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 09-12-2022 14:12 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het lukt denk ik alleen als je alles zelf doet in combinatie met:revolution-nl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:08:
[...]
Die kosten moeten alsnog gemaakt worden. Met jouw redenatie kan je een nieuwbouwwoning ook voor 1000 euro bewoonbaar maken. Een keuken van marktplaats en wonen op kaal beton, de rest komt later wel![]()
10k om een nieuwbouwwoning enigszins aan te kleden is gewoonweg niet realistisch.
- Goedkope verf voor plafond ~0.1k)
- het allergoedkoopste behang (11 euro voor 5 m2 op praxis.nl, plus benodigdheden ~0.8k)
- de allergoedkoopste ikea keuken (~3.5k)
- de allergoedkoopste pvc vloer ( ga uit van vloerverwarming, ~3.5k incl. benodigdheden)
- geen wijzigingen in loze leidingen, elektra, toilet, badkamer
- geen additionele opties
- Tuin met betontegels zonder zand afgraven en afvullen met fatsoenlijk zand (dus verzakkingen in de loop van de tijd)
En zelfs dan... is het naar mijn mening zeer krap qua budget en woon je in een soort van sociale woningbouw qua inrichting
En je vergeet dat je alles zelf doet. Ik zie hierboven dus al 3 verschillende soorten beroepen: Schilder, vloerenlegger, hovenier (en eigenlijk ook keukenboer)Blik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:19:
[...]
Het lukt denk ik alleen als je alles zelf doet in combinatie met:
- het allergoedkoopste behang (11 euro voor 5 m2 op praxis.nl, plus benodigdheden ~0.8k)
- de allergoedkoopste pvc vloer ( ga uit van vloerverwarming, ~3.5k incl. benodigdheden)
- geen wijzigingen in loze leidingen, elektra, toilet, elektra
- Tuin met betontegels zonder zand afgraven en afvullen met fatsoenlijk zand (dus verzakkingen in de loop van de tijd)
En zelfs dan... is het naar mijn mening zeer krap qua budget en woon je in een soort van sociale woningbouw qua inrichting
Dat vergeet ik niet, dat staat in mijn eerste zin.mierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:21:
[...]
En je vergeet dat je alles zelf doet. Ik zie hierboven dus al 3 verschillende soorten beroepen: Schilder, vloerenlegger, hovenier (en eigenlijk ook keukenboer)
Sorry, niet goed gelezenBlik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:21:
[...]
Dat vergeet ik niet, dat staat in mijn eerste zin.
En wat is er mis mee? Voor 10K kan je best eenvoudige dingen kopen. Natuurlijk kan het duurder, maar het hoeft niet. Persoonlijk vind ik dat je voor betaalbaarheid moet kijken wat echt moet en niet wat "leuk" is.revolution-nl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:08:
[...]
Die kosten moeten alsnog gemaakt worden. Met jouw redenatie kan je een nieuwbouwwoning ook voor 1000 euro bewoonbaar maken. Een keuken van marktplaats, kranten voor de ramen en wonen op kaal beton, de rest komt later wel![]()
10k om een nieuwbouwwoning enigszins aan te kleden is gewoonweg niet realistisch.[...]
400E aan aarde om 50m2 te voorzien van 40cm nieuwe grond. Moet je alleen zelf scheppen. Afvoeren van die hoeveelheid kost je nog eens max 2K. Dus dan zit je op de helft daarvan. 2500E kan je ook prima voor aankleden.[...]
/edit: Als toevoeging, jij vind een tuin aanleggen voor 10k niet realistisch, de tuin van je nieuwbouwing eens afgraven en voorzien van nieuw zand, dan ben je al minstens 5k verder en heb je verder nog niets.
Waar op zich dus niets mis mee is en IMO een prima uitgangspunt. Om even terug te komen op de post die dit weer heeft ontketend:Blik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:19:
[...]
Ik vind dan een "sociale woningbouw qua inrichting" een prima uitgangspunt want dat is inderdaad vaak het noodzakelijke zonder al teveel opsmuk. Dat je dit niet in een huis van 500K doet snap ik, maar in de nieuwbouwwoningen voor starters (240k) zijn dat toch best realistische bedragen (10k, ~4.5%)?Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:31:
[...]
Als starter is je gespaarde geld dan dus vaak op en dan heb je het nog op de überkarigste manier gedaan, waar nog veel kosten later zullen komen om alles weer te fixen.Blik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:19:
[...]
Dan zul je dus kranten op de ramen moet plakken (of gewoon geen gordijnen, want ja, is dat nu echt nodig? ;-)) en op campingmeubilair moeten zitten ben ik bang.
Inrichting heb je in een huurwoning ook nodig, dus dat heb ik even buiten beschouwing gelatenRequiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:31:
[...]
Als starter is je gespaarde geld dan dus vaak op en dan heb je het nog op de überkarigste manier gedaan, waar nog veel kosten later zullen komen om alles weer te fixen.
Dan zul je dus kranten op de ramen moet plakken (of gewoon geen gordijnen, want ja, is dat nu echt nodig? ;-)) en op campingmeubilair moeten zitten ben ik bang.
Voor die huurwoning hoef je (bijna) geen kosten te maken, dus dan kun je de inrichting betalen van je gespaarde geld.Blik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:32:
[...]
Inrichting heb je in een huurwoning ook nodig, dus dat heb ik even buiten beschouwing gelaten
Mijn punt is dat in deze hypothetische situatie (Starter die nieuwbouw minimalistisch woonklaar maakt), er geen geld meer is voor de inrichting.
Ik heb niets tegen op projectontwikkelaars he, daarom schreef ik de reactie niet. Ik zie alleen om me heen gewoon woonwijken gedropt worden met alleen woningen geen verdere voorzieningen. Dit voelt voor mij dus niet aan als de meerwaarde van een projectontwikkelaar.TheGhostInc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:26:
[...]
Dorp....
Maar ik kom ook uit een dorp en ik weet uit de raadsdiscussies dat er echt niet 'zomaar' 30 woningen worden gebouwd. Dan wordt er ook gekeken naar scholen, commerciële ruimtes (winkels e.d.) etc.
Alleen het gemiddelde dorp heeft last van vergrijzing, van minder aanloop bij de winkels, hoge kosten voor faciliteiten (zwembad/sportzaal).
30 gezinnen betekent meer bestaansrecht & inkomsten.
Ga je naar stedelijke uitbreidingen met herinrichting en gecombineerde functies...
[...]
Een straat?![]()
[...]
Dus zelfs zonder 'plan'-problemen krijgen NLers het niet voor elkaar om samen te bouwen. En dan hebben we nog de illusie dat we een setje kavels voor een rijtje woningen zouden kunnen aanbieden?
Begrijp me overigens niet verkeerd, er is niks fundamenteels op tegen. Maar praktisch krijg je het (in onze huidige cultuur/inrichting) niet voor elkaar.
We hadden ergens een plan van 10+ tiny houses. Moesten 'alleen' nog grond regelen...
In NL nu is de meerwaarde van een projectontwikkelaar dat als je in ook maar iets anders wilt wonen dan een vrijstaande woning dat ze essentieel zijn omdat het particulier heel moeilijk voor elkaar te krijgen is.
zeker met eisen van de welstand etc dat de woningen op elkaar afgestemd moeten worden. Ga dat maar eens doen in een rijtje van 5 gezinnen.
Waar was dat?Shadowhawk00 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:34:
Zag overigens vandaag reclame voorbij komen voor starterswoningen vanaf 240k von
Even terugkomend op je eerste post. Ik denk dat wij het helemaal eens zijn. Zoals ik het in mijn post uiteen gezet hebt moet je voor 10~11k je huis redelijk kunnen afmaken als je het gewoon allemaal zelf doet. Ook daarin zelf de schutting plaatsen en zelf even scheppen met een kruiwagen red je ook nog wat te maken van de tuin denk ik. Zeker als in de winter alles opgeleverd wordtCaelorum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:41:
[...]
Vorig jaar voor 6K bij de Ikea gedaan incl. koelkast, oven, magnetron, kookplaat, afzuigkap en wasbak. Aanrechtblad is ~5m totaal, dus ook niet meteen een kleine keuken ofzo.
Ik blijf erbij dat je voor 10k prima een bestaande en/of nieuwbouwwoning bewoonbaar kan maken. Of je dat ook wil is een tweede. Wij waren ~10k kwijt maar bleven met een aftandse badkamer en wc zitten. Daarvoor hebben we wel 120m2 aan huis gesausd, behangen, reparaties gedaan op een heeeeleboel plekken enz. om het enigszins aantrekkelijk bewoonbaar te maken.
Als ik de gemiddelde vrijstaande woning op zo'n kavel zie dan stelt de welstandscommissie in zulke wijken helemaal niets voor. Als er echt serieuze eisen zouden zijn dan zou een boerderette of notariswoning nooit toegestaan worden.Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:40:
[...]
Ik heb niets tegen op projectontwikkelaars he, daarom schreef ik de reactie niet. Ik zie alleen om me heen gewoon woonwijken gedropt worden met alleen woningen geen verdere voorzieningen. Dit voelt voor mij dus niet aan als de meerwaarde van een projectontwikkelaar.
In NL nu is de meerwaarde van een projectontwikkelaar dat als je in ook maar iets anders wilt wonen dan een vrijstaande woning dat ze essentieel zijn omdat het particulier heel moeilijk voor elkaar te krijgen is.
zeker met eisen van de welstand etc dat de woningen op elkaar afgestemd moeten worden. Ga dat maar eens doen in een rijtje van 5 gezinnen.
En dan heb je het verder nog niet ingericht toch? Meubilair is ook niet gratisBlik1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:19:
[...]
Al die eenverdieners uit de jaren 80 die op één salaris een woning konden betalen, deden dat allemaal wel zelf.mierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:21:
[...]
En je vergeet dat je alles zelf doet. Ik zie hierboven dus al 3 verschillende soorten beroepen: Schilder, vloerenlegger, hovenier (en eigenlijk ook keukenboer)
Komt de gemiddelde starter direct uit het ouderlijk huis of uit een huurwoning?Masvic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:53:
[...]
En dan heb je het verder nog niet ingericht toch? Meubilair is ook niet gratis
Ligt aan de wijk en de gemeente hoe streng de welstand is. Maar ga maar eens met 5 gezinnen om tafel om 1 soort type woning etc uit te gaan kiezen waar de welstand mee akkoord gaat. Nog los van budgetten waarom de ene de goedkoopste baksteen van het rijtje wilt en de andere een gestucte gevel is smaak ook wel een ding natuurlijk.moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:48:
[...]
Als ik de gemiddelde vrijstaande woning op zo'n kavel zie dan stelt de welstandscommissie in zulke wijken helemaal niets voor. Als er echt serieuze eisen zouden zijn dan zou een boerderette of notariswoning nooit toegestaan worden.
En je koopt allemaal dan alleen een stukje grond, dus dat zegt niets over hoe goed iemand kan budgetteren om daadwerkelijk met een budget een stukje van een rijwoning neer te kunnen zetten anders kan de bouw stilliggen omdat je buurman zn zaken niet op orde heeft.
Neem aan dat een starter niet in een kleiner huis gaat wonen, over het algemeen is huren per m2 VEEL duurder dan kopen namelijk.Napo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:54:
[...]
Komt de gemiddelde starter direct uit het ouderlijk huis of uit een huurwoning?
Misschien is het verstandig om te kijken naar de mogelijkheden van een starter ( welk inkomen is nodig om een huis aan te kunnen kopen) en welke leeftijd ze dan genieten. De cijfers van wanneer men gemiddeld genomen uit huis gaan is bekend.Masvic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:56:
[...]
Neem aan dat een starter niet in een kleiner huis gaat wonen, over het algemeen is huren per m2 VEEL duurder dan kopen namelijk.
Direct een woning kopen is momenteel niet te norm, financiering is lastig en dan kan je inderdaad roepen (de hoofdletters van veel zijn compleet overbodig) dat huren duurder is maar als de keuze is tussen wellicht een duurdere huurwoning of niet zelfstandig wonen dan valt de keuze toch regelmatig op duurder huren dan bij je ouders blijven wonen omdat je niet kan kopen.
Nee hoor..moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:53:
[...]
Al die eenverdieners uit de jaren 80 die op één salaris een woning konden betalen, deden dat allemaal wel zelf.
Bijzondere stelling van het IMF. Mensen waarvan de hypotheek in de komende vijf jaar afloopt hebben over het algemeen 5-15 jaar geleden de rente vastgezet. Hierbij:Het IMF waarschuwt dat (in combinatie met een mogelijke economische crisis) huishoudens in problemen kunnen komen. Zo gaat bij een kwart van de afgesloten hypotheken de rente ergens in de komende vijf jaar waarschijnlijk omhoog. Huishoudens zitten dan met hogere lasten en een huis dat mogelijk in waarde daalt.
- liften ze al die jaren mee op de stijging
- is de vastgezette rente van toen niet veel anders dan nu
- hebben ze ondertussen ook afgelost
In hoeverre stijgen de lasten dusver dat het problemen oplevert c.q. is er sprake van een waardedaling..?
Sommige mensen kunnen het wel anderen kunnen het niet, maar dat betekend niet dat je dus iedereen die extra kosten moet laten maken. Prima als bedrijven dit zouden aanbieden als opties, net zoals je bij veel auto's ook veel opties hebt, maar dat maakt natuurlijk het basisbedrag niet anders.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:36:
[...]
Precies - waarom zou zo een all in one pakket verplicht zijn?
En verder denk je volgens mij vooral vanuit jezelf… ‘ik zet die erfscheiding zelf wel’.
Je kunt volgens mij simpelweg niet verwachten/eisen dat iedere toekomstige huiseigenaar zelf een schutting kan neerzetten.
Voor een basisbedrag zou er gewoon een leefbaar huis opgeleverd moeten worden, dus gewoon een keuken/WC/badkamer en de rest kan je zelf inregelen. En dan is het helemaal prima als een bouwer opties heeft voor extra dingen die je kan laten doen, maar het verplichten maakt alle woningen duurder.
Als je betaalbare woningen wilt moet je zo veel mogelijk buiten de basis gewoon als opties erbij kunnen nemen.
In dat oogpunt kan je het zien als een softijsje, het ijsje zelf kost maar 1 euro maar als je disco-dip en nootjes wilt dan kost het ijsje 2 euro. Dan kost dus niet elk ijsje 2 euro omdat het zonder die 2 opties niet lekker is. Dan kan je een ijsje van 1 euro kopen of kiezen voor de luxe versie.
Of er een keuken in nieuwbouw zit hangt af van het project, soms wel soms niet of krijg je een bon ervoor.
Dat is mijn punt ook, voor dat bedrag kom je best een eind, laat het 15k zijn dat is nog best een verschil met 25k ( 10% van 250 ) die mensen roepen. En dat was dan voor een goedkope woning.Aurum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:46:
[...]
Even terugkomend op je eerste post. Ik denk dat wij het helemaal eens zijn. Zoals ik het in mijn post uiteen gezet hebt moet je voor 10~11k je huis redelijk kunnen afmaken als je het gewoon allemaal zelf doet. Ook daarin zelf de schutting plaatsen en zelf even scheppen met een kruiwagen red je ook nog wat te maken van de tuin denk ik. Zeker als in de winter alles opgeleverd wordtkan je nog een paar maanden sparen.
En anders komt de tuin gewoon het jaar daarna toch? Soms is het geld er gewoon even niet voor alles tegelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-12-2022 21:19 ]
Gordijnen heb je vanaf 30 euro bij de IKEA, en waarschijnlijk nog een stukje goedkoper bij de discounters. Ik snap het hele spookbeeld van "kranten op de ramen" niet zo.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:31:
Edit: En ik denk dat mensen onderschatten wat voor hoogwaardige meubels je in iedere Kringloopwinkel voor een prikkie kunt meenemen.
[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 09-12-2022 21:50 ]
Vintage meubels gaan tegenwoordig juist voor de hoofdprijs weg.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:47:
[...]
Gordijnen heb je vanaf 30 euro bij de IKEA, en waarschijnlijk nog een stukje goedkoper bij de discounters. Ik snap het hele spookbeeld van "kranten op de ramen" niet zo.
Edit: En ik denk dat mensen onderschatten wat voor hoogwaardige meubels je in iedere Kringloopwinkel voor een prikkie kunt meenemen.
Maar dit spelletje kunnen we natuurlijk blijven spelen: constant de grenzen verlagen om te laten zien ‘het kan wel’.
Dan zeg ik: starters hadden prima kunnen kopen afgelopen jaren, als ze maar met minder genoegen genomen hadden, want dat is kennelijk de verwachting..?
Maar de andere kant op mag wel?Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
[...]
Maar dit spelletje kunnen we natuurlijk blijven spelen: constant de grenzen verlagen om te laten zien ‘het kan wel’.[...]
De keiharde feiten laten zien dat bijna niemand voor 5-10k meerwerk z’n nieuwbouwwoning afmaakt.
Dat is data. Als het tegenargument dan is ‘ja maar de kringloopwinkel’, dan is dat niet heel anders dan ‘koop wat goedkopers’. En daar wordt altijd zwaar tegen geageerd door starters, die - mijn indruk - vinden dat ze een gelijke kans zouden moeten hebben op de woningmarkt.
In mijn visie betekent dat dat je niet van een starter kan verwachten dat hij zelf z’n schutting neerzet, z’n tuin afgraaft, z’n keuken zelf plaatst en dan alsnog naar de kringloopwinkel moet gaan.
Dan is er geen gelijke kans. Maar wellicht dat wat starters maar eens moeten zeggen wat ze ervan vinden dat dit van hun verwacht kan worden.
Hoezo kan je dat niet? Denk je dat iedereen alles laat uitvoeren? Hier in de straat drie woningen verkocht in een jaar tijd. Vrijwel niets in die drie woningen is door een aannemer gedaan. Ja, 1 van de 2 badkamers die is verbouwd, 1 plat dak vervangen en 1x al het hout vervangen (had ik ook zelf kunnen doen, maar die 800E was pure luxe om het niet te doen IMO). Al het overige, inclusief keukens plaatsen, is gedaan door de starters zelf. (schutting gaat komende zomer ook zelf worden gedaan, of nouja, gezamenlijk met de buurman van tegen de 60..)Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:32:
[...]
In mijn visie betekent dat dat je niet van een starter kan verwachten dat hij zelf z’n schutting neerzet, z’n tuin afgraaft, z’n keuken zelf plaatst en dan alsnog naar de kringloopwinkel moet gaan.
Dan is er geen gelijke kans. Maar wellicht dat wat starters maar eens moeten zeggen wat ze ervan vinden dat dit van hun verwacht kan worden.
Dus waarom kan je dat niet verwachten? Als dat is wat het betaalbaar maakt dan is dat toch gewoon prima?
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 09-12-2022 22:51 ]
Volgens mij begrijp je mij niet:Caelorum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:49:
De keiharde feiten laten dat inderdaad zien. Tegelijkertijd zegt die poll niets over wat het minimale is wat iedereen had kunnen uitgeven om in zo'n woning te trekken.
[...]
Hoezo kan je dat niet? Denk je dat iedereen alles laat uitvoeren? Hier in de straat drie woningen verkocht in een jaar tijd. Vrijwel niets in die drie woningen is door een aannemer gedaan. Ja, 1 van de 2 badkamers die is verbouwd, 1 plat dak vervangen en 1x al het hout vervangen (had ik ook zelf kunnen doen, maar die 800E was pure luxe om het niet te doen IMO). Al het overige, inclusief keukens plaatsen, is gedaan door de starters zelf. (schutting gaat komende zomer ook zelf worden gedaan, of nouja, gezamenlijk met de buurman van tegen de 60..)
Dus waarom kan je dat niet verwachten? Als dat is wat het betaalbaar maakt dan is dat toch gewoon prima?
Ik vind - nota bene als niet starter (!) - dat we niet van alle starters moeten eisen dat ze zelf de schutting neerzetten, zelf de keuken plaatsen, de plintjes, de tuin afgraven, en dan naar de kringloopwinkel moeten omdat er nog 5 € over is.
In 2021 waren er 88.000 starters die een woning kochten. Vind jij oprecht dat we van deze 88.000 mensen moeten kunnen eisen dat ze bovenstaande alles zelf moeten doen?
Als je dat oprecht vindt, dan vind ik dat vrij bijzonder en niet heel eerlijk naar starters. Want ze gaan dit niet alle 88.000 kunnen.
Dat vind ik behoorlijk neigen naar het beeld van de 'verwende' jongeren die verwachten dat ze 'alles' zouden moeten kunnen krijgen, omdat ze daar 'recht op' zouden hebben.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:32:
[...]
De keiharde feiten laten zien dat bijna niemand voor 5-10k meerwerk z’n nieuwbouwwoning afmaakt.
Dat is data. Als het tegenargument dan is ‘ja maar de kringloopwinkel’, dan is dat niet heel anders dan ‘koop wat goedkopers’. En daar wordt altijd zwaar tegen geageerd door starters, die - mijn indruk - vinden dat ze een gelijke kans zouden moeten hebben op de woningmarkt.
Juist als starter vind ik dat het niet gek is dat je niet alles op zijn meest luxueus zou hoeven te hebben, maar dat goed genoeg ook wel goed genoeg is. Dus dat je inderdaad gewoon voor je gordijnen langs de Ikea gaat, omdat je dan bij wijze van spreken je hele huis gordijnen kunt geven voor de prijs die je elders voor één raam betaalt. Dat betekent niet dat je die gordijnen dan ook maar zelf zou moeten gaan naaien, maar er zijn een hoop dingen die je prima met een lager budget kunt (laten) doen.
Dat je andere wensen hebt als je al 20 jaar koopwoningen hebt gehad en inmiddels bent doorgestroomd naar een hoog segment woning vind ik niet gek. Maar dat zou niet de norm hoeven te zijn voor starters.
Ik denk dat daar inderdaad een goede middenweg in moet zijn. En budget ikea spullen is daar een prima voorbeeld van.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:20:
[...]
Dat vind ik behoorlijk neigen naar het beeld van de 'verwende' jongeren die verwachten dat ze 'alles' zouden moeten kunnen krijgen, omdat ze daar 'recht op' zouden hebben.
Juist als starter vind ik dat het niet gek is dat je niet alles op zijn meest luxueus zou hoeven te hebben, maar dat goed genoeg ook wel goed genoeg is. Dus dat je inderdaad gewoon voor je gordijnen langs de Ikea gaat, omdat je dan bij wijze van spreken je hele huis gordijnen kunt geven voor de prijs die je elders voor één raam betaalt. Dat betekent niet dat je die gordijnen dan ook maar zelf zou moeten gaan naaien, maar er zijn een hoop dingen die je prima met een lager budget kunt (laten) doen.
Dat je andere wensen hebt als je al 20 jaar koopwoningen hebt gehad en inmiddels bent doorgestroomd naar een hoog segment woning vind ik niet gek. Maar dat zou niet de norm hoeven te zijn voor starters.
Mijn punt - wat je nu uit z’n context haalt - is dat je niet kunt verwachten dat iedere starter alles zelf moet kunnen. Dat is geen eerlijke verwachting voor een jaarlijkse populatie van ong 100.000 huishoudens.
Als je dan ook nog eens alles zelf moet doen op ultra budget wijze EN je moet naar de kringloopwinkel omdat je blut bent, doen we starters tekort.
Eerlijker, in een gezonde woningmarkt, zou het zijn als er voldoende betaalbare woningen voor starters bij zijn, waarbij starters zelf kunnen kiezen tussen bijv iets groter, maar meer zelf doen, of iets kleiner en minder zelf doen.
Als je snel veel woningen wilt bouwen met een redelijke prijs/kwaliteit verhouding, dan is je juist beter om standaard al een complete woning te hebben en juist zo weinig mogelijk opties te bieden. Zodat je door kunt pakken met het bouwen en niet met heel veel duur en vertragend maatwerk zit.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:16:
[...]
Als je betaalbare woningen wilt moet je zo veel mogelijk buiten de basis gewoon als opties erbij kunnen nemen.
In dat oogpunt kan je het zien als een softijsje, het ijsje zelf kost maar 1 euro maar als je disco-dip en nootjes wilt dan kost het ijsje 2 euro. Dan kost dus niet elk ijsje 2 euro omdat het zonder die 2 opties niet lekker is. Dan kan je een ijsje van 1 euro kopen of kiezen voor de luxe versie.
Als 80% van de mensen een ijsje met disco-dip wil, dan kun je misschien beter aan de lopende band alleen disco-dip ijsjes verkopen voor 1,50 in plaats van dat je vertragend iedere klant gaat vragen wat voor ijsje die wil, om vervolgens in de zelfde tijd misschien maar de helft van de ijsjes te kunnen verkopen.
Daar ben ik het mee eens. Maar tegelijk zijn er wel behoorlijke gradaties in. Ik verwacht niet dat mensen alles bij de kringloop zouden moeten kopen, maar tegelijk verwacht ik van mensen aan het begin van de wooncarriere ook niet dat ze bij een verhuizing een compleet nieuw interieur bij de meubelboulevard kopen. Toch zijn er een hoop mensen die dat als de normaalste zaak van de wereld zien. En haast verwachten dat iedere starter dat zou moeten kunnen doen.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:27:
[...]
Als je dan ook nog eens alles zelf moet doen op ultra budget wijze EN je moet naar de kringloopwinkel omdat je blut bent, doen we starters tekort.
Natuurlijk niet en de ene starter is de andere niet. Wat ik wel vind dat je kan verwachten is dat je als starter niet meteen alles hebt. Ook ik heb een tijd in een huurwoning moeten zitten op een aftandse bank en eten van b-keus ikea borden (jeweetwel, de borden die zelfs ikea voor een habbekrats wegdoet omdat ze niet meer kunnen). De inrichting is steeds luxueuzer geworden, maar desondanks had mijn eerste koopwoning kapotte tegels aan de muren in de badkamer, een bad met kapot glazuur, kapotte deurklinken en weet ik wat nog meer. Daarvan is nu het meeste opgeknapt en met een jaar is alles helemaal in orde van wat je van een nornale woning mag verwachten. Veel daarvan heb ik zelf gedaan, maar voornamelijk omdat ik dan in 3 jaar kan doen wat anders 7-8 jaar had gekost om bij elkaar te sparen. En ja, ik vind dat iets wat je wel kan verwachten. Misschien is het milieu, maar ik ken niemand in mijn familie of die van mijn vrouw die niet op een vergelijkbare manier is gestart in de afgelopen 50 jaar.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:09:
[...]
In 2021 waren er 88.000 starters die een woning kochten. Vind jij oprecht dat we van deze 88.000 mensen moeten kunnen eisen dat ze bovenstaande alles zelf moeten doen?
Als je dat oprecht vindt, dan vind ik dat vrij bijzonder en niet heel eerlijk naar starters. Want ze gaan dit niet alle 88.000 kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 09-12-2022 23:40 ]
Ik pik dit er even uit, want deze mening delen we. Een starter kan geen gespreid bedje verwachten.Caelorum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:38:
[...]
Wat ik wel vind dat je kan verwachten is dat je als starter niet meteen alles hebt.
Waar we anders over denken is de ‘eis’ dat een starter alles zelf moet kunnen doen om een woning woonklaar te maken. Dat vind ik teveel vanuit jezelf / je eigen bubbel gedacht. Toevallig kan jij dat en kennelijk gebeurt het veel in je omgeving, dat betekent echter niet dat dit ook zo gebeurt (en kan) bij de 100.000 starters per jaar.
Daarom herhaal ik hier vaak dat we niet moeten onderbouwen ‘bij mij in de straat is het zus of zo’, of ‘ik ken mensen die’. Dat soort waarnemingen zegt wat over je eigen omgeving en is zelden representatief voor het gehele land.
Hangt een beetje van het 'vintage' af. Juist de jaren '90 meubeltjes, herkenbaar aan de massieve bouw, afgeronde vormen, en hoogglanslak zijn nu de winkeldochters van elke kringloopwinkel. Maar vaak wel degelijk massief hout dat jou en mij kan overleven. Een ouderwetse linnenkast scoor je ook voor minder dan een golfkartonnen PAX bij de Ikea.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
Vintage meubels gaan tegenwoordig juist voor de hoofdprijs weg.
Het hoeft niet je eerste keus te zijn, maar het is ook geen minderwaardige keuze.
Mogelijk zijn we de grenspaaltjes aan het verzetten, maar ik begrijp niet zo goed hoe deze discussie afgebakend is. Hoeveel van deze 88000 starters zouden een nieuwbouwwoning kopen? Vast maar een kleine fractie, want nieuwbouw is niet zo'n goedkope manier om te wonen. De starters die een nieuwbouwwoning kopen zullen over het algemeen een wat groter budget hebben; een stel mid-twintigers met allebei een ruim bovenmodale voltijdsbaan, eventueel een jubeltonnetje erbij. Die hebben ook het geld om vanalles te laten doen.Requiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:09:
Ik vind - nota bene als niet starter (!) - dat we niet van alle starters moeten eisen dat ze zelf de schutting neerzetten, zelf de keuken plaatsen, de plintjes, de tuin afgraven, en dan naar de kringloopwinkel moeten omdat er nog 5 € over is.
Dan blijven de zuinige starters over, die een beperkt budget hebben, maar per sé nieuwbouw willen. Vanwege de voorspelde waardeontwikkeling/onderhoudskosten/whatever. En daar kan ik me wel van voorstellen dat ze rücksichtlos compromissen maken. Een (relatief) duur casco huis kopen, veel zelf doen, genoegen nemen met een karige inrichting, omdat ze verwachten dat het op termijn lagere woonlasten oplevert.
Dit alles bestaat natuurlijk in de context van de Nederlandse woningmarkt zoals-ie nu is. Als nieuwbouw for goedkoper zou zijn, zouden veel meer starters natuurlijk een nieuwbouwwoning kopen.
Ik denk dat veel starters in dat geval vooral een duurdere/grotere woning willen en niet per se de zelfde woning voor minder geld. Als de zak geld die aan de woning op gaat gelijk blijft, en je alleen meer huis voor het geld krijgt, dan blijven starters dus het zelfde probleem houden met de extra bijkomende kosten. Sterker nog, die zullen eerder hoger worden, omdat een grotere woning in de regel ook meer bijkomende kosten geeft.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:17:
[...]
Dit alles bestaat natuurlijk in de context van de Nederlandse woningmarkt zoals-ie nu is. Als nieuwbouw for goedkoper zou zijn, zouden veel meer starters natuurlijk een nieuwbouwwoning kopen.
Om even terug te gaan naar het begin; de originele probleemstelling is dat de genoemde nieuwbouwprijs niet representatief is voor de echte kosten, ik kwam met die 9%. Dat is gewoon een 'feitelijke' vaststelling (over de exacte percentages valt ongetwijfeld te discussiëren).Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:20:
[...]
Dat vind ik behoorlijk neigen naar het beeld van de 'verwende' jongeren die verwachten dat ze 'alles' zouden moeten kunnen krijgen, omdat ze daar 'recht op' zouden hebben.
Vervolgens komt daar een counter op dat er een groep starters is die daar omheen kan en wil werken. Maar uit de cijfers blijkt dat die groep heel klein is, anders zouden de gemiddeldes anders liggen. Hetgeen wat mij betreft logisch is. Immers iemand die tijd heeft en handig is en in mogelijkheden denkt kan beter een bestaande kluswoning zoeken. Iemand die goed inzicht heeft maar weinig tijd en weinig geld die kan beter een bestaande woning zoeken waar hij zo in kan. Indien gewenst kun je zelfs vragen de gordijnen te laten hangen.
Het hele concept van de kringloopwinkel starter die een nieuwbouw woning aanschaft komt op mij over als een enorme outlier. Verder verandert het ook niks aan de originele punt; je kunt binnen de discussie die we hier voeren, ontwikkelingen op de huizenmarkt, bij nieuwbouw niet met de vraagprijs rekenen. Daar moet eerst nog wat bij.
Ik vind het vooral vreemd dat bij mensen die het goedkoper aanpakken de discussie meteen doorslaat naar kringloop en alles zelf doen.sdk1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
[...]
Het hele concept van de kringloopwinkel starter die een nieuwbouw woning aanschaft komt op mij over als een enorme outlier.
Je zegt wel al, die 9% is een gemiddelde. Wat dus betekent dat er mensen zijn die het (veel) duurder doen en mensen die het (veel) goedkoper. En een hoop gradaties daarin. Waarbij tussen de mensen die het goedkoper doen dus ook een hoop mensen zijn met twee linkerhanden, maar die tevreden zijn met een 'normale' keuken of badkamer zonder al te veel poespas en gordijnen van de Ikea. Niets mis mee. En zeker starters die nog niet heel veel gewend zijn hoeven vaak ook helemaal geen über luxe.
Zeker mee eens. Daarom is het als nieuwbouw-koper ook belangrijk dat je van tevoren al een idee hebt van hoe je wensen en eisen zijn. Zodat je ook een idee hebt of je eerder richting 5% extra neigt of richting 25% extra.Verder verandert het ook niks aan de originele punt; je kunt binnen de discussie die we hier voeren, ontwikkelingen op de huizenmarkt, bij nieuwbouw niet met de vraagprijs rekenen. Daar moet eerst nog wat bij.
Het kan allemaal wel voor een appel en een ei, maar dan moet je er wel een cursus klussen bij geven, 4 weken vrij en een paar handige ooms.sdk1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
[...]
Om even terug te gaan naar het begin; de originele probleemstelling is dat de genoemde nieuwbouwprijs niet representatief is voor de echte kosten, ik kwam met die 9%. Dat is gewoon een 'feitelijke' vaststelling (over de exacte percentages valt ongetwijfeld te discussiëren).
Vervolgens komt daar een counter op dat er een groep starters is die daar omheen kan en wil werken. Maar uit de cijfers blijkt dat die groep heel klein is, anders zouden de gemiddeldes anders liggen. Hetgeen wat mij betreft logisch is. Immers iemand die tijd heeft en handig is en in mogelijkheden denkt kan beter een bestaande kluswoning zoeken. Iemand die goed inzicht heeft maar weinig tijd en weinig geld die kan beter een bestaande woning zoeken waar hij zo in kan. Indien gewenst kun je zelfs vragen de gordijnen te laten hangen.
Het hele concept van de kringloopwinkel starter die een nieuwbouw woning aanschaft komt op mij over als een enorme outlier. Verder verandert het ook niks aan de originele punt; je kunt binnen de discussie die we hier voeren, ontwikkelingen op de huizenmarkt, bij nieuwbouw niet met de vraagprijs rekenen. Daar moet eerst nog wat bij.
Het valt vooral op - dat met 1 uitzondering - iedereen die denkt dat het allemaal zo makkelijk is, recent geen nieuwbouwwoning gekocht heeft.
Die edge cases zijn totaal ook niet interessant. Volgens mij proberen we een generiek goedwerkende woningmarkt te bedenken. En niet een woningmarkt voor handige klussers.
Die hebben namelijk al meer dan genoeg mogelijkheden met opknapwoningen.
Ja, in Heerlen had je nog (afgetrapte) huizen voor 180k, financieerbaar met 1 persoon; ben je wel afgezonderd van de rest van NL. Daar zou ik geen sociale huurwoning voor opzeggenRequiem19 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
[...]
Vintage meubels gaan tegenwoordig juist voor de hoofdprijs weg.
Maar dit spelletje kunnen we natuurlijk blijven spelen: constant de grenzen verlagen om te laten zien ‘het kan wel’.
Dan zeg ik: starters hadden prima kunnen kopen afgelopen jaren, als ze maar met minder genoegen genomen hadden, want dat is kennelijk de verwachting..?
Eigenlijk zouden alle starters zich moeten verenigen: zolang er niet voor modaal gebouwd wordt, gaan ze minimaal werken... kijken wat dat met het BBP doet
[ Voor 17% gewijzigd door lama83 op 10-12-2022 19:22 ]
Dat hoor ik so wie so wel om mij heen.lama83 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:17:
[...]
Ja, in Heerlen had je nog (afgetrapte) huizen voor 180k, financieerbaar met 1 persoon; ben je wel afgezonderd van de rest van NL. Daar zou ik geen sociale huurwoning voor opzeggen
Eigenlijk zouden alle starters zich moeten verenigen: zolang er niet voor modaal gebouwd wordt, gaan ze minimaal werken... kijken wat dat met het BBP doet
Ben zelf 30 en veel leeftijdsgenoten die niet full time willen werken, want echt iets opschieten doen ze niet. Werk je 40 uur kun je nog geen huis kopen, volgende stap maken etc. Kortom ze vinden het wel prima en werken 32 uur en soms zelfs nog wel minder en genieten van de extra vrije tijd.
Te bedenken? Dan vind ik het verhoudingsgewijs weer jammer dat de fantasie niet verder reikt dan "dezelfde karig afgewerkte projectbouw als nu, maar dan betaalbaar voor starters."Requiem19 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:51:
Het valt vooral op - dat met 1 uitzondering - iedereen die denkt dat het allemaal zo makkelijk is, recent geen nieuwbouwwoning gekocht heeft.
Die edge cases zijn totaal ook niet interessant. Volgens mij proberen we een generiek goedwerkende woningmarkt te bedenken. En niet een woningmarkt voor handige klussers.
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20221210_47975456
Ik snap het wel, maar het is wel typisch de nieuwe generatie: korte termijn gedachtes.perspectivebass schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:31:
[...]
Dat hoor ik so wie so wel om mij heen.
Ben zelf 30 en veel leeftijdsgenoten die niet full time willen werken, want echt iets opschieten doen ze niet. Werk je 40 uur kun je nog geen huis kopen, volgende stap maken etc. Kortom ze vinden het wel prima en werken 32 uur en soms zelfs nog wel minder en genieten van de extra vrije tijd.
Maar wat je suggereert is dat de omgekeerde situatie zou dan dus zijn dat mensen 40 uur zouden gaan (of misschien zelfs zouden moeten) werken om ergens te kunnen wonen. Het lijkt mij sowieso geen prettig idee om puur 'voor je woning' te (moeten) werken. Het kan ook zijn dat ze gewoon liever voor een wat gezondere werk-vrijetijd verhouding kiezen.perspectivebass schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:31:
[...]
Nee, juist lange termijn.kx22 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:21:
Ik snap het wel, maar het is wel typisch de nieuwe generatie: korte termijn gedachtes.
Je leeft maar één keer en het is minder slim om dan jezelf kapot te werken als je eenmaal doorhebt dat het huidige neoliberale systeem zo in elkaar zit dat jij toch niet kunt winnen.
Want dat is voor de groep waar je het over hebt op dit moment gewoon vaak de situatie.
Of op zijn minst voelt dat zo - en ik denk vaak terecht. Ik val overigens zelf niet in die groep, voor alle duidelijkheid.
Ik vind het een mooie trend.Wilke schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:31:
[...]
Nee, juist lange termijn.
Je leeft maar één keer en het is minder slim om dan jezelf kapot te werken als je eenmaal doorhebt dat het huidige neoliberale systeem zo in elkaar zit dat jij toch niet kunt winnen.
Want dat is voor de groep waar je het over hebt op dit moment gewoon vaak de situatie.
Of op zijn minst voelt dat zo - en ik denk vaak terecht. Ik val overigens zelf niet in die groep, voor alle duidelijkheid.
https://www.ad.nl/binnenl...anon-afschieten~aa724c2e/
Samenvatting van dit stuk is dat mensen nu eerder uitgaan en ook eerder klaar zijn.
Dus personeel kan eerder naar huis, baas kan eerder sluiten en besparen. Moet personeel wel zelfde salaris krijgen en dan is iedereen happy toch?
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg