Wellicht interessant om mijn verhaal te delen:
Ik ben in mijn eentje sinds begin 2020 opzoek naar een appartement in de regio van Utrecht, maar tot op heden helaas zonder succes. Na in 2020 en 2021 een paar appartementen bezichtigd te hebben had ik besloten om mijn zoektocht te staken. De reden om mijn zoektocht te staken was vanwege de manier hoe er met je wordt omgegaan als koper, de omstandigheden waarin je een bod moest uitbrengen plus natuurlijk de absurditeit in overbieden.
Nadat ik in mei 2022 een leuk appartement zag besloot ik toch weer een poging te wagen. Na een bezichtiging was ik erg enthousiast en daarop besloot ik om een aankoopmakelaar te benaderen om mij te helpen bij het uitbrengen van een gedegen bod. Het appartement was modern, had 50m2 aan oppervlakte en stond te koop voor 250k, maar mijn aankoopmakelaar zei dat die verwachtte dat het appartement weg zou gaan voor minimaal 290k. In mei 2022 waren de rentes al aardig gestegen en merkte ik door research te doen dat de woningmarkt al licht begon af te koelen. Doordat de rentes stegen en alle financiële onzekerheden was ik terughoudend om flink over te bieden, maar het appartement was precies wat ik zocht en daarom had ik, wellicht tegen gezond verstand in, toch een bod uitgebracht van 280k. "Helaas" (zie onder) was mijn bod niet voldoende en zaten er nog bieders boven mij.
Na het weer even rustig aan te doen zag ik afgelopen week weer een appartement dat mij erg aansprak, dit keer een appartement van 60m2 dat te koop staat voor 265k. Ik ben weer erg enthousiast geworden en besloot de aankoopmakelaar opnieuw te berichten om te vragen wat hij het waard vond. In spanning wachtte ik de reactie af, ik wist al wel door verhalen om mij heen en research te doen dat de markt aardig was verandert sinds mei, maar toch had ik weinig hoop. Toen kwam het: de makelaar adviseerde mij om eerst de animo voor het appartement te peilen en om daarna pas te kijken wat te gaan bieden. Bij weinig animo zou hij ieder geval beginnen met een bod onder de vraagprijs. Ik moest het een keer opnieuw vragen om zeker te zijn dat ik het goed had verstaan, maar dat had ik. Zelf had de makelaar ook 35 woningen te koop staan, waarvan er maar 6 goed liepen, de markt is volgens hem 180 graden gedraaid.
Eigenlijk ben ik nog steeds verbaasd hoe snel de woningmarkt lijkt te kantelen, maar: de stijgende rentes, de energieprijzen, reguleringen voor verhuurders, een hoogstwaarschijnlijk aanstaande recessie en andere financiële onzekerheden lijken wel zeker hun tol te eisen op de woningmarkt.
Zie ook onderstaande tweets/artikelen. Het gaat dan wel deels om de huizenmarkt in Amerika, maar als je een beetje research doet weet je wel beter.
"Blackstone’s $69 billion real estate fund announced today that it’s limiting redemptions."
https://twitter.com/GRDec...&t=NbKijqFp0yQ3oLd9ObQ8IQ
"Fed Chair Powell: U.S. ‘housing bubble’ formed during the pandemic and now ‘the housing market will go through the other side of that"
https://twitter.com/Wonin...&t=NbKijqFp0yQ3oLd9ObQ8IQ
"Hoge rente schrikt huizenzoekers af"
https://www.bnr.nl/nieuws...-schrikt-huizenzoekers-af
"Massive RENTAL company has started liquidating homes"
YouTube: Massive RENTAL company has started liquidating homes