Dat gaat sowieso nog wel een stukje hoger uitkomen, en dan heb je nog de periodiek erbij die ook 3-4% bedraagt. Dan zit je gewoon aan die 10+%. In het onderwijs bijvoorbeeld is er eerst een loonkloof gedicht met voortgezet onderwijs, inclusief hogere eindejaarsuitkering en eenmalige uitkering, en direct erna is er nog een extra 4.75% bijgekomen. Dit zijn 2 flinke cao’s waar miljoenen mensen in werkzaam zijn.Eärendil schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:55:
[...]
De vakbonden eisen >10% loonsverhoging, maar het bod van werkgevers komt daar meestal niet in de buurt. Bijv. de genoemde gemeenteambtenaren:
[Afbeelding]
In de CAO voor academische ziekenhuizen is een loonsverhoging ten hoogte van de reeele inflatie opgenomen voor 2023. CAO was afgesloten in andere tijden. Vakbonden zetten hakken in het zand en willen de ziekenhuizen aan de afspraken houden ergo +10%. Moet het nog zien. Gaat de zorgpremie wel weer omhoog.Blik1984 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:11:
[...]
Dat gaat sowieso nog wel een stukje hoger uitkomen, en dan heb je nog de periodiek erbij die ook 3-4% bedraagt. Dan zit je gewoon aan die 10+%. In het onderwijs bijvoorbeeld is er eerst een loonkloof gedicht met voortgezet onderwijs, inclusief hogere eindejaarsuitkering en eenmalige uitkering, en direct erna is er nog een extra 4.75% bijgekomen. Dit zijn 2 flinke cao’s waar miljoenen mensen in werkzaam zijn.
Wat is dan precies de redenatie achter de ratio modaal inkomen:gemiddelde huizenprijs van 11.2 waarom jij deze "hoog" acht?DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:29:
[...]
Ja als je het niet erg vindt heb ik het even beperkt gehouden en niet op mijn vrije dag van de afgelopen 30 jaar datapunten verzameld om te gebruiken in een discussie die iedereen maar halfbakken leest. We wisselen op hoog niveau van gedachten en ik deel daarbij wat selecties uit data die ik laagdrempelig kan delen om een punt te maken.
Ik heb mijn strategie allang gekozen op basis van uitgebreid onderzoek en zoveel mogelijk objectieve datapunten.. Het is leuk om hier nog even van gedachten en inzichten te wisselen maar ik heb niet de illusie dat we hier nu ineens allemaal op één lijn gaan komen met zijn allen.
Er wordt beweerd dat ik afwijking van historische data zie als reden en causatie voor correctie![]()
Slecht gelezen. Ik heb ook niet beweerd dat de ratio met 6,55 moet zakken in 2-3 jaar tijd?
[...]
Ik heb niet gezegd dat de ratio naar 6.55 MOET haha. Kommop nu even. Ik zeg als je kijkt naar deze arbitraire datapunten is het gemiddelde 6.55, we zitten nu op 11.2. Dat is om een indicatie te geven lieve mensen. Je denkt toch niet echt dat ik hier met het idee zit dat ik ga wachten tot die ratio 6.55 is voordat ik weer wat ga kopen en het precies probeer te timen alsof het exacte wetenschap is?
Er zijn ook hele goede redenen waarom die ratio überhaupt historisch oploopt. Huizen worden steeds duurder, hebben steeds meer geavanceerde technologie aan boord. Het enige wat ik wilde signaleren is dat 11.2 wel erg hoog is in vergelijking met de rest van de datapunten.
[...]
De kans is inmiddels al 100% dat ik zo een mooie woning hypotheekvrij op kan pikken. Het huis dat we verkocht hebben is inmiddels al een stuk minder waard geworden dus we hebben daar alle equity and overwaarde maximaal benut door uit te cashen. Daarnaast heb ik een prima rendement op mijn bearish posities gehaald en hebben we nu voldoende spaargeld om per direct hypotheekvrij te kopen als we dat zouden willen.
We wachten nu alleen nog maar af voor verdere dalingen om zoveel mogelijk voor ons geld te krijgen.
Kondigen centrale banken aan dat de rentes morgen weer naar 1% gaan dan kopen we direct en is er niets overboord. We wachten rustig af, kijken naar de ontwikkelen en bepalen dan wanneer we kopen. Het doel is om voor ons 35e hypotheekvrij in een huis te zitten dat ons bevalt, het gaat niet om de laatste euro winst of maximaal timen.
De totale winst van onze beslissing om te verkopen, en de beursposities is vandaag de dag een paar ton.
(Waarbij ik bij winst op het huis uitga van het verschil tussen onze verkoopprijs, en wat de woning volgens onbetrouwbare flutwebsites nu waard is.) Het is een huis uit 1880 met energielabel G dus die waarde is behoorlijk geraakt gezien de energeprijzen nu...
Huren kost ons 850 per maand, met alle respect een flutbedrag en daarvoor hebben we een prima appartement met uitzicht over de uiterwaarden van de Rijn. Mijn woongenot is nu al prima en wordt zo alleen nog maar beter als ik zo hypotheekvrij zit
Ja, hij is hoger dan in jaar x. Met andere woorden, wat zijn de tegenargumenten om dit niet als het nieuwe normaal te accepteren?
Want impliciet deel je met ons het feit dat jij denkt dat je op de piek verkocht hebt en dus een daling verwacht (anders was er geen piek, toch?). Dus @Requiem19 is niet de enige die deze boodschap uit jouw posts haalt.
Overigens vind ik het veel interessanter om de mediaan van huizenprijzen (liefst per woontype en per regio) te zien, omdat uitschieters stiekem veel invloed op gemiddelde waardes hebben. Ik verwacht echt wel dat de villa's waarin je je arm stookt een smak zullen maken in waarde. Maar met een stijgende rente en dus dalende hypotheekruimte kunnen mensen altijd nog hun wensen bijstellen. De villazoekers gaan richting de tweekappers, de tweekappers richting de rijwoningen, etc. Het treintje kan dus nog best blijven rollen in alles behalve de "villa coupé".
Dat is nou precies waarom de prijzen naar verwachting gaan zakken. Zoals @DutchManticore beschrijft hangt de prijs heel erg samen met de rente. Je kunt die twee niet los van elkaar beschouwen.BekSide schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:46:
[...]
Wel een beetje kort door de bocht toch?
Weet niet welke plaats het was maar met de huidige rente van 4,5% ofzo? Ben je voor een appartementen van €400.000,- al €1.500,- per maand kwijt aan alleen rente. Moet je de aflossing nog betalen, belasting, service kosten, etc.
Waarom ik die hoog acht? Omdat, hou je vast, omdat gemiddeld 11.2 modale jaarsalarissen uitgeven aanzienlijk hoger is dan alle voorgaande meetpunten. En ja ik heb de afgelopen 30 jaar gecontroleerd. Poh het is wat. Het is feitelijk 100% correct om te constateren dat huizen nu erg uit balans zijn zijn ten opzichte van de modale inkomens en daardoor dus duur uitvallen. Mensen spenderen er absoluut en relatief meer aan.geekeep schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:55:
[...]
Wat is dan precies de redenatie achter de ratio modaal inkomen:gemiddelde huizenprijs van 11.2 waarom jij deze "hoog" acht?
Ja, hij is hoger dan in jaar x. Met andere woorden, wat zijn de tegenargumenten om dit niet als het nieuwe normaal te accepteren?
Nee niet met andere woorden en dan een heel ander punt aansnijden. Iemand vraagt "waarom zijn huizen volgens jou duur", en ik geef daarop antwoord.Met andere woorden, wat zijn de tegenargumenten om dit niet als het nieuwe normaal te accepteren?
Dan maakt het niet uit of jij, Requiem of nog 15 anderen daarmee aan de haal gaan om vervolgens foutief te beweren dat ik zou zeggen dat die afwijking reden is om een correctie te verwachten. Dat zeg ik simpelweg niet.
Ik heb uitgebreid gesproken over de invloeden van centraal monetair beleid in de afgelopen 50 jaar, de overwaarde-overbieden-overwaarde feedbackloop, een shift in het monetair paradigma, het ophopen van veel ingebracht geld bij consumenten tijdens de corona crisis door gebrek aan uitgeef mogelijkheden en nog 20 andere factoren waaronder de wisselwerking met de globale economie.
Dan kun je nogmaals blijven beweren dat ik zeg "nu 11.2, vroeger 6.5 en daarom moet het wel crashen" maar dat heb ik echt niet beweerd.
Niet impliciet. Dat heb ik expliciet gedeeld. Van tevoren aangekondigd zelfs, als ik me niet vergis?Want impliciet deel je met ons het feit dat jij denkt dat je op de piek verkocht hebt en dus een daling verwacht (anders was er geen piek, toch?)
Ja ik zie het. Hoop niet dat het besmettelijk is haha. Dan wordt het een saai en repetitief topicDus @Requiem19 is niet de enige die deze boodschap uit jouw posts haalt.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 20:42 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Maar dit is toch precies waar Requiem19 op doelde? Je geeft geen reden waarom 11,2 hoog is. Je geeft alleen aan dat de koopprijs naar verhouding hoger is dan in het verleden.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:13:
[...]
Waarom ik die hoog acht? Omdat, hou je vast, 11.2 aanzienlijk hoger is dan alle voorgaande meetpunten. En ja ik heb de afgelopen 30 jaar gecontroleerd. Poh het is wat.
[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 28-11-2022 20:45 ]
Oh god het is wel besmettelijk.Rubbergrover1 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:45:
[...]
Maar dit is toch precies waar Requiem19 op doelde? Je geeft geen reden waarom 11,2 hoog is. Je geeft alleen aan dat de koopprijs naar verhouding hoger is dan in het verleden.
Even serieus?

Jij gaat zelfs nu Requiem nog onbegrijpend lezen. Hij heeft als bezwaar dat het feit dat die waarde hoog is, niet hoeft te betekenen dat er een crash aankomt. Dat was ik sinds het eerste moment met hem eens maar dat ziet hij niet in. Hij denkt dat ik zeg dat die hoge waarde betekent dat deze weer moet stabiliseren naar historische waardes en het feit dat die waarde hoog is gebruik als argument om een correctie te verwachten. Daar is geen enkele reden toe, en dat heb ik ook nooit beweerd ookal valt dat kwartje niet.
Nu kom jij er nog overheen door te stellen dat hij beweert dat het feit dat 11,2 hoger is dan voorgaande ratios niet betekent dat een koopprijs in 2022 hoger is dan vroeger (?!)
Ik ga het echt voor de laatste keer proberen:
Mensen geven nu 11.2 modale jaarsalarissen uit aan een gemiddelde woning. Vroeger was dat 4-6 keer een jaarsalaris. Letterlijk het enige dat ik zeg is "dat is hoger dan eerst", als direct antwoord op de vraag "Waarom denk jij dat huizen nu duur zijn". Full. Stop. Ik vergelijk de verhouding tussen inkomen en uitgaven op een zo makkelijk mogelijk vergelijkbare manier over een groot tijdbestek. Full stop.
Daarnaast poneer ik een tweede stelling dat de huizenmarkt een correctie te wachten staat en daarvoor heb ik een losstaande set argumenten. Je hebt alle voorgaande posts gemist waarbij ik uitleg waarin ik zie hoe die de huidige huizenprijzen tot stand zijn gekomen, welke factoren ik zie die huidige prijzen onhoudbaar maken, hoe zich nu een complete antithese in de markt voordoet van de situatie die eerst de prijzen opdreef en waarom dat geheel nu wel een risico tot flinke dalingen met zich meebrengt?
[ Voor 92% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 21:12 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Dat klopt voorzover mensen de overwaarde te gelde maken. Dus ja, de babyboomers die hun huis inruilen voor een camper, de mensen die nog eens een hypotheek ophogen voor een nieuwe keuken; die stimuleren de economie.Sineplex schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:50:
Historisch gezien is er een zeer duidelijke correlatie tussen de toestand van de economie en de woningmarkt. Daar zijn ook zeer duidelijke statistieken voor. Das ook logisch, aangezien een zeer groot deel van het vermogen van individuen in de woningmarkt zit d.w.z. het consumptievermogen van de gemiddelde persoon houdt tred met de woningprijs.
Maar voor de meeste mensen wordt het consumptievermogen gewoon bepaald door het bedrag dat ze overhouden na afschrijving van de hypotheek of huur. En als dat structureel omhoog gaat raakt dat de economie veel harder dan af en toe een overwaarde-windfall.
En ja, als de huidige prijzen - bij de huidige rentestanden - aanhouden, betekent dat gewoon dat mensen structureel meer geld moeten uitgeven aan dezelfde stapels stenen. Dat is niet goed voor de economie, en ook geen teken van een economie die goed loopt.
Je kunt jezelf blijven herhalen, maar als meerdere mensen hier je redenatie niet volgen is er wellicht wat aan te merken op je argumentatie.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:13:
[...]
Waarom ik die hoog acht? Omdat, hou je vast, omdat gemiddeld 11.2 modale jaarsalarissen uitgeven aanzienlijk hoger is dan alle voorgaande meetpunten. En ja ik heb de afgelopen 30 jaar gecontroleerd. Poh het is wat. Het is feitelijk 100% correct om te constateren dat huizen nu erg uit balans zijn zijn ten opzichte van de modale inkomens en daardoor dus duur uitvallen. Mensen spenderen er absoluut en relatief meer aan.
[...]
Nee niet met andere woorden en dan een heel ander punt aansnijden. Iemand vraagt "waarom zijn huizen volgens jou duur", en ik geef daarop antwoord.
Dan maakt het niet uit of jij, Requiem of nog 15 anderen daarmee aan de haal gaan om vervolgens foutief te beweren dat ik zou zeggen dat die afwijking reden is om een correctie te verwachten. Dat zeg ik simpelweg niet.![]()
Ik heb uitgebreid gesproken over de invloeden van centraal monetair beleid in de afgelopen 50 jaar, de overwaarde-overbieden-overwaarde feedbackloop, een shift in het monetair paradigma, het ophopen van veel ingebracht geld bij consumenten tijdens de corona crisis door gebrek aan uitgeef mogelijkheden en nog 20 andere factoren waaronder de wisselwerking met de globale economie.
Dan kun je nogmaals blijven beweren dat ik zeg "nu 11.2, vroeger 6.5 en daarom moet het wel crashen" maar dat heb ik echt niet beweerd.
[...]
Niet impliciet. Dat heb ik expliciet gedeeld. Van tevoren aangekondigd zelfs, als ik me niet vergis?
[...]
Ja ik zie het. Hoop niet dat het besmettelijk is haha. Dan wordt het een saai en repetitief topic
De ene keer schrijf je dat huizenprijzen "hoger zijn dan" jaar x, y, z en de andere keer schrijf je dat huizenprijzen "hoog zijn". Daarom vraag ik naar de argumentatie waarom huizenprijzen "hoog zijn" i.p.v. "hoger dan x jaar geleden". Want dat eerste is een uitspraak/bewering (of op z'n minst vanuit een referentiekader, welke?), dat tweede een feitelijke constatering.
Een simpele vergelijking. Een brood is ook duurder dan 6, 16 of 19 jaar geleden. Is je conclusie dan dat de broodprijs 'hoog' is of houden we het bij de simpele constatering dat brood in de loop der jaren in prijs gestegen is?
p.s. in de afgelopen 10 jaar is er niet bijster veel veranderd in de woonlasten van huiseigenaren, ondanks dat volgens jou de ratio steeds verder uiteen is gelopen:
https://opendata.cbs.nl/s...t/84487NED/table?dl=67FC4
- Dus in hoeverre zegt jouw tabel dan iets over een "hoge woningwaarde" t.o.v. modaal inkomen?
- En waarom zouden we niet naar een situatie (kunnen) gaan waarin een huishouden meer kwijt gaat zijn aan woonlasten, al dan niet omdat het Nibud de norm verruimt?
Huurders zijn gemiddeld al 36% van hun inkomen kwijt. Ter vergelijk; huiseigenaren slechts zo'n 23% (https://www.cbs.nl/item?s...ab769de5cba&sc_lang=nl-nl). Kortom, er is nog ruimte.
Nee zo werkt het dus niet haha. Als vijf mensen hier niet begrijpend kunnen lezen is dat niet mijn probleem. Ze zijn het ook nog met elkaar oneens over waar ze het met mee oneens zijn ook.geekeep schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:17:
[...]
Je kunt jezelf blijven herhalen, maar als meerdere mensen hier je redenatie niet volgen is er wellicht wat aan te merken op je argumentatie.
De ene keer schrijf je dat huizenprijzen "hoger zijn dan" jaar x, y, z en de andere keer schrijf je dat huizenprijzen "hoog zijn".
De opmerkingen "hoger zijn" of "hoog zijn" zijn ook niet wederzijds uitsluitend. De een of een relatieve constatering de andere een absolute of subjectieve.
Doet me weer denken aan de discussies vroeger bij filosofie. Als ik zei dat beweren dat iemand niet-schuldig is, niet hetzelfde is als beweren dat iemand onschuldig is bleef er ook altijd een groepje die het niet vatte volhouden dat het wel hetzelfde was ongeacht hoeveel uitleg je erin stopte.
Als je kijkt naar het gemiddelde inkomen, de ontwikkeling daarvan, en dan ook naar de prijs van brood kun je extraheren wat de verhouding en relatieve prijs ontwikkeling van brood ten opzichte van het inkomen is ja. Ik kijk niet alleen naar de prijs die hoger is of niet haha. Ik maak een relatieve vergelijking ten opzichte van een ander noemenswaardig datapunt.Daarom vraag ik naar de argumentatie waarom huizenprijzen "hoog zijn" i.p.v. "hoger dan x jaar geleden". Want dat eerste is een uitspraak/bewering (of op z'n minst vanuit een referentiekader, welke?), dat tweede een feitelijke constatering.
Een simpele vergelijking. Een brood is ook duurder dan 6, 16 of 19 jaar geleden. Is je conclusie dan dat de broodprijs 'hoog' is of houden we het bij de simpele constatering dat brood in de loop der jaren in prijs gestegen is?
En ik heb het niet over woonlasten. Ik heb het over "is een huis relatief duurder geworden" door het inkomen en de huizenprijzen tegen elkaar af te zetten.p.s. in de afgelopen 10 jaar is er niet bijster veel veranderd in de woonlasten van huiseigenaren, ondanks dat volgens jou de ratio steeds verder uiteen is gelopen:
https://opendata.cbs.nl/s...t/84487NED/table?dl=67FC4
- Dus in hoeverre zegt jouw tabel dan iets over een "hoge woningwaarde" t.o.v. modaal inkomen?
- En waarom zouden we niet naar een situatie (kunnen) gaan waarin een huishouden meer kwijt gaat zijn aan woonlasten, al dan niet omdat het Nibud de norm verruimt?
Huurders zijn gemiddeld al 36% van hun inkomen kwijt. Ter vergelijk; huiseigenaren slechts zo'n 23% (). Kortom, er is nog ruimte.
Dat doe ik om de simpele reden dat je daarmee veel variabelen filtert. Zoals loan to value, actuele rentestanden overwaarde, utilisatie daarvan, en allerlei andere factoren.
Met zo min mogelijk variabelen is de vergelijking het makkelijkst te maken. Zeker wanneer je een zeer duidelijk gedefinieerde vraag als "zijn huizen duurder geworden".
[ Voor 23% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 22:58 ]
Dat cijfer wordt ook wel gebiased doordat een modaal inkomen nauwelijks nog een huis kan kopen de afgelopen jaren. Het kopen van een huis is verschoven naar de hogere inkomens. En dus gaat deze ratio omhoog. Gaat zeker net alles verklaren maar geeft in iedergeval wel een beste upward bias. Verder wel benieuwd naar de mediane waarde, omdat deze dat is vast niet normaal verdeeld is moet je ook wat voorzichtig zijn met een gemiddelde waarde.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:47:
[...]
Mensen geven nu 11.2 modale jaarsalarissen uit aan een gemiddelde woning.
Edit even opgezocht mediane huizenprijs was in eind 2021 419000 en modaal inkomen 38k dus die 11 komt wel overeen met de mediane waarde.
[ Voor 9% gewijzigd door HEY_DUDE op 28-11-2022 22:43 ]
Voor de starters geldt dat zeker. Mensen die al een huis hadden genieten nu behoorlijke overwaarde en zetten deze vol in om in een veel hogere prijsklasse te shoppen dan ze normaal met hun inkomen zouden kunnen.HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:38:
[...]
Dat cijfer wordt ook wel gebiased doordat een modaal inkomen nauwelijks nog een huis kan kopen de afgelopen jaren. Het kopen van een huis is verschoven naar de hogere inkomens. En dus gaat deze ratio omhoog. Gaat zeker net alles verklaren maar geeft in iedergeval wel een beste upward bias. Verder wel benieuwd naar de mediane waarde, omdat deze dat is vast niet normaal verdeeld is moet je ook wat voorzichtig zijn met een gemiddelde waarde.
Edit even opgezocht mediane huizenprijs was in eind 2021 419000 en modaal inkomen 38k dus die 11 komt wel overeen met de mediane waarde.
En inderdaad die 11 blijft wel kloppen, ook bij mediaan zo te zien 👍🏻
[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 22:56 ]
Waarom noem je dat "biased"? Dat lijkt me een gevolg van de huizenprijzen. Indien een huis al ~11+ jaar modale salarissen kosten en dit uniek is dan lijkt me het redelijk logisch dat huizen meer gekocht worden door mensen die meer dan modaal verdienen. Er spelen wel wat factoren maar je opmerking vind ik best opmerking vanwege de "biased".HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:38:
[...]
Dat cijfer wordt ook wel gebiased doordat een modaal inkomen nauwelijks nog een huis kan kopen de afgelopen jaren. Het kopen van een huis is verschoven naar de hogere inkomens.
Als een bepaald product alleen toegankelijk is voor de top 10% dan heeft het niet zoveel zin om de waarde te vergelijken met wat Jan modaal kn betalen. Gaat er meer om wat die 10% kan en wil betalen voor de prijs. Even gechargeerd bij een enorm krappe woningmarkt boeit het modale inkomen niet. Het heeft ook niet veel zin om de huizenprijs in Londen te vergelijken met het modale inkomen in Engeland. En dan concluderen dat de markt wel moet dalen want ratio is boven de 6. Zolang er voldoende klanten met ver bovenmodaal inkomen zijn blijft de prijs wel op pijl.bkor schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:15:
[...]
Waarom noem je dat "biased"? Dat lijkt me een gevolg van de huizenprijzen. Indien medelanders een huis al ~11+ jaar modale salarissen kosten en dit uniek is dan lijkt me het redelijk logisch dat huizen meer gekocht worden door mensen die meer dan modaal verdienen. Er spelen wel wat factoren maar je opmerking vind ik best opmerking vanwege de "biased".
Dat effect is door de krappe woningmarkt in Nederland ook deels in die 11 opgenomen. Je kan de 11 dan niet zomaar vergelijken met 30 jaar geleden toen Jan modaal nog wel makkelijk kon kopen.
Tenzij er nu massaal gebouwd zou gaan worden blijft die bias wel.
Een betere maat is denk ik het aantal jaarsalarissen dat gemiddeld aan hypotheek wordt neergelegd. Door de leen normen valt dat dan nog wel mee.
Mijn hypothese is dat de huizenprijs wordt bepaald door het Max te lenen bedrag. Ondanks dat in sommige gevallen de maandlasten twee keer hoger zijn door de gestegen rente is het maximaal te lenen bedrag verre van gehalveerd.
Edit sterker nog 30 jaar geleden was denk ik 1 inkomen de norm en nu 2 inkomens. Dat zou een verdubbeling in huizenprijs v.s. modaal inkomen exact verklaren
Dat het niet zo zwart wit is weet ik ook wel, maar die huizenprijs v.s. modaal inkomen heeft best wat kanttekeningen nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door HEY_DUDE op 28-11-2022 23:46 ]
Je geeft nu over de markt zoals hij nu is. Echter is de vergelijking gemaakt om aan te geven hoe de markt is veranderd over tientallen jaren. Voorheen was een huis niet ~11x modaal. Tegenwoordig wel. Het hoe en waarom, tja, daar is genoeg over geschreven. De huizen waren niet alleen voorbehouden aan de top 10%.HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:33:
[...]
Als een bepaald product alleen toegankelijk is voor de top 10% dan heeft het niet zoveel zin om de waarde te vergelijken met wat Jan modaal kn betalen. Gaat er meer om wat die 10% kan en wil betalen voor de prijs. Even gechargeerd bij een enorm krappe woningmarkt boeit het modale inkomen niet.
Deze vergelijking vind je logisch? Sorry, maar voor Londen maakt het wel uit om het salaris in Londen te vergelijken met de huizenprijzen in Londen. Hetzelfde, voor Nederland is het prima logisch om het Nederlandse salaris te gebruiken. Zou nou het modale salaris van de EU gebruikt worden, of van een dorp, tja, maar voor Londen spelen ook redelijk dezelfde problemen. Huizen in Londen zijn ook niet te betalen voor mensen in Londen.Het heeft ook niet veel zin om de huizenprijs in Londen te vergelijken met het modale inkomen in Engeland.
Je doet nu een uitspraak over een argument dat niet gesteld is. Deze vergelijking is gemaakt om aan te geven hoe de huizenprijzen over de jaren zijn veranderd. Of dat te hoog is of niet staat er los van.En dan concluderen dat de markt wel moet dalen want ratio is boven de 6. Zolang er voldoende klanten met ver bovenmodaal inkomen zijn blijft de prijs wel op pijl.
Maar dat is exact waarom het vergeleken wordt. Voorheen was het betaalbaarder, tegenwoordig niet. De rest is bijzaak, het enige dat bekeken wordt is wat je aangeeft, dat huizen tegenwoordig een veel kleinere groep te betalen zijn.Dat effect is door de krappe woningmarkt in Nederland ook deels in die 11 opgenomen. Je kan de 11 dan niet zomaar vergelijken met 30 jaar geleden toen Jan modaal nog wel makkelijk kon kopen.
Jesus f'ing christ on a bicycleHEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:33:
[...]
En dan concluderen dat de markt wel moet dalen want ratio is boven de 6.

Dit moet toch wel opzettelijk zijn ondertussen. De dikte van het bord dat hiervoor nodig is zou gebruikt kunnen worden om de woning krapte op te lossen
[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2022 00:04 ]
Bkor echt je geeft me vertrouwen in de mensheid zo voor het slapen gaan. Dank daarvoorbkor schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:54:
[...]
Je geeft nu over de markt zoals hij nu is. Echter is de vergelijking gemaakt om aan te geven hoe de markt is veranderd over tientallen jaren. Voorheen was een huis niet ~11x modaal. Tegenwoordig wel. Het hoe en waarom, tja, daar is genoeg over geschreven. De huizen waren niet alleen voorbehouden aan de top 10%.
[...]
Deze vergelijking vind je logisch? Sorry, maar voor Londen maakt het wel uit om het salaris in Londen te vergelijken met de huizenprijzen in Londen. Hetzelfde, voor Nederland is het prima logisch om het Nederlandse salaris te gebruiken. Zou nou het modale salaris van de EU gebruikt worden, of van een dorp, tja, maar voor Londen spelen ook redelijk dezelfde problemen. Huizen in Londen zijn ook niet te betalen voor mensen in Londen.
[...]
Je doet nu een uitspraak over een argument dat niet gesteld is. Deze vergelijking is gemaakt om aan te geven hoe de huizenprijzen over de jaren zijn veranderd. Of dat te hoog is of niet staat er los van.
[...]
Maar dat is exact waarom het vergeleken wordt. Voorheen was het betaalbaarder, tegenwoordig niet. De rest is bijzaak, het enige dat bekeken wordt is wat je aangeeft, dat huizen tegenwoordig een veel kleinere groep te betalen zijn.
@DutchManticore Ik vind je posts erg goed leesbaar en ik vind het mooi dat je zo open bent over je strategie, hoe je de wereld ziet en daarop acteert. Dat getuigt van zelfvertrouwen en lef. (Ongeacht of een ander het met je eens is of niet). Ik vind het een verrijking van dit topic.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:03:
[...]
Bkor echt je geeft me vertrouwen in de mensheid zo voor het slapen gaan. Dank daarvoor
Jammergenoeg lijken mensen je niet 100% te (willen?) begrijpen, worden er interpretaties aan toegevoegd of lezen mensen je extra uitleg (keer op keer) niet goed.
En nu wel. Wellicht zitten we over 20 jaar wel op 20x modaal. Die 11 zou zomaar eens de nieuwe norm kunnen zijn.bkor schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:54:
[...]
Je geeft nu over de markt zoals hij nu is. Echter is de vergelijking gemaakt om aan te geven hoe de markt is veranderd over tientallen jaren. Voorheen was een huis niet ~11x modaal. Tegenwoordig wel. Het hoe en waarom, tja, daar is genoeg over geschreven. De huizen waren niet alleen voorbehouden aan de top 10%.
Huizen zijn generational wealth geworden.
[ Voor 4% gewijzigd door Paralize_nl op 29-11-2022 00:23 ]
Dat het vergeleken wordt is niet zo’n punt maar het als maatgevend nemen voor een realistische prijs wel. Daarvoor zou ook de krapte opgelost moeten worden en dat zit er voorlopig nog niet in.bkor schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:54:
[...]
Maar dat is exact waarom het vergeleken wordt. Voorheen was het betaalbaarder, tegenwoordig niet. De rest is bijzaak, het enige dat bekeken wordt is wat je aangeeft, dat huizen tegenwoordig een veel kleinere groep te betalen zijn.
Verder is in 2014 bij 40% van de hypotheekaanvragen het tweede inkomen meegenomen en in 2020 bij 80%. Logischerwijs gaat dat ook gepaard met een sterke stijging van de huizenprijs v.s. modaal inkomen. Als ik in mijn glazen bol kijk dan blijven twee verdieners de norm en dus een blijvend fors hogere huizenprijs v.s. modaal inkomen ratio t.o.v. 2014.
https://www.abnamro.com/r...itzichten-minder-positief
Dat was een gechargeerd voorbeeld neem het nou niet te letterlijk voordat je je hoofd tegen de muur koptDutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:02:
[...]
Jesus f'ing christ on a bicycle![]()
Dit moet toch wel opzettelijk zijn ondertussen. De dikte van het bord dat hiervoor nodig is zou gebruikt kunnen worden om de woning krapte op te lossen
Precies dit. Wat vertelt het ons nu precies dat het 11x is ipv 6x als het enkel een constatering is?Paralize_nl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:20:
[...]
En nu wel. Wellicht zitten we over 20 jaar wel op 20x modaal. Die 11 zou zomaar eens de nieuwe norm kunnen zijn.
Huizen zijn generational wealth geworden.
Als het - kennelijk - niet normatief bedoeld is en alleen descriptief, voegt het niets toe als we het over toekomstige verwachtingen hebben van de prijzen. Jammer dat dit maar niet duidelijk te krijgen is
Het zou wel op een ander vlak een interessante constatering kunnen zijn, bijvoorbeeld de tendens dat de toegankelijkheid van de koopmarkt steeds lager wordt.
Dit is een beetje een onzindiscussie, want dit onderwerp is in dit topic eerder behandeld, en een stuk beter. In de periode van superlage rente (2016-2021) stegen de prijzen gigantisch, maar bleven de maandelijkse hypotheeklasten goed vergelijkbaar.bkor schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:54:
De reden dat mensen klaagden dat ze werden buitengesloten op de huizenmarkt had te maken met 1) de veel strengere leennormen die vooral starters raakten 2) de grote vraag naar die goedkope hypotheken. Alle doorstromers konden ineens groter wonen, of goedkoper wonen, door simpelweg te verhuizen en zo'n supergoedkope hypotheek te nemen.
Nu worden die supergoedkope hypotheken niet meer uitgegeven, en kun je objectief vaststellen dat huizen op dit moment "duur" zijn tov. de voorgaande periode (2016-2021), en ten opzichte van alle voorgaande perioden.
Als je op dit moment met hoge rente, tegen de prijzen die horen bij lage rente, een huis koopt betaal je flink meer per maand dan iemand uit 2021 of 2008. Je betaalt ook flink meer over de gehele levensduur van de hypotheek.
Zelf denk ik en hoop ik dat als de rente terugkeert naar het niveau van 2008, de verhouding tussen modaal en de woningprijs terugkeert naar het niveau van 2008 (en het liefst een stukje lager). Dus of de prijzen moeten dalen, of de lonen moeten fors stijgen.
Als dat niet gebeurt betekent dat dat toekomstige generaties Nederlanders een flink stuk armer zullen zijn, omdat ze veel geld kwijt zijn aan een basisbehoefte. Dat is niet goed voor hen, en ook niet goed voor mij.
En hier zijn we het fundamenteel oneens. Mensen blijven maar volhouden dat er zon tekort is, en dat dat zo enorm prijsopdrijvende heeft gewerkt en dat er geen weg terug is zonder de krapte op te lossen (waarbij dan vaak wordt uitgegaan dat bijbouwen de enige oplossing is). Dat is fundamenteel onjuist.HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:31:
[...]
Dat het vergeleken wordt is niet zo’n punt maar het als maatgevend nemen voor een realistische prijs wel. Daarvoor zou ook de krapte opgelost moeten worden en dat zit er voorlopig nog niet in.
Dus er zijn relatief weinig woningen in Nederland, check. Maar tekort of overschot is een functie(!) van vraag en aanbod. Met andere woorden, je kunt een tekort oplossen door de vraag weg te slaan, en je kunt een tekort ook creëren door de vraag enorm op te blazen. In beide gevallen is het aantal huizen of mensen niet veranderd, maar is er wel sprake van een tekort versus een overschot.
Met name dat laatste is gebeurd. Door de lage rente, de hoge aan de spreken overwaarde, de centrale bank die alle risicos op zich nam, kon werkelijk Jan en alleman shoppen in een prijscategorie die voorheen ondenkbaar was. De grap is dat dat niet zozeer betekent dat mensen luxere huizen kregen, maar wel dat ze meer voor dezelfde categorie huizen gingen betalen. Instapwoningen bestaan niet meer, de middenklasse woningen vliegen weg voordat de op Funda staan
Het verbaast me ook dat niemand in de gaten lijkt te hebben dat de afgelopen 2-4 jaar wereldwijd ineens een huizentekort was, dat overal de prijzen omhoog vlogen en kopers in de rij stonden. Dit probleem is veel groter dan Nederland. Je zou bijna denken dat monetair beleid een invloed had.
https://www.cnbc.com/2021...-taylor-morrison-ceo.html
https://www.cmhc-schl.gc....toring-affordability-2030
https://www.bbc.com/news/business-51605912
https://www.reuters.com/a...ics-housing-idUSKCN1M11YA
Even zonder grap. Letterlijk overal in de ontwikkelde wereld speelt het hetzelfde probleem plots. De prijzen zijn omhoog geknald, het is overal onbetaalbaar, overal is een tekort, overal is een enorme woon-en budgetmobiliteit en dat alles precies tegelijktijdig met elkaar en de ontwikkelingen binnen het monetair beleid.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2022 08:46 ]
Dat iets overal gebeurd wil niet zeggen dat het in Nederland met dezelfde reden gebeurd.
Mijn persoonlijke observatie is dat een grote doelgroep die voorheen wel kon kopen (young professionals met goed betaalde baan), de afgelopen paar jaar niet konden kopen terwijl woningen in die gebieden wel werden verkocht. Dat is tevens de groep die de prijs dus weer omhoogdrukt en hoe langer het duurt hoe groter die druk wordt, verwacht ik.
Niet onderbouwd met cijfers natuurlijk ^_^
Mijn persoonlijke observatie is dat een grote doelgroep die voorheen wel kon kopen (young professionals met goed betaalde baan), de afgelopen paar jaar niet konden kopen terwijl woningen in die gebieden wel werden verkocht. Dat is tevens de groep die de prijs dus weer omhoogdrukt en hoe langer het duurt hoe groter die druk wordt, verwacht ik.
Niet onderbouwd met cijfers natuurlijk ^_^
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 29-11-2022 08:50 ]
Het is wel duidelijk wat je bedoelt maar het slaat gewoon nergens op. Je probeert te doen alsof iets alleen maar waarde heeft als het normatief is. En dan buig je het naar normatief, terwijl ik zes keer zeg dat het dat niet is om het vervolgens weg te kunnen wuiven....Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 06:59:
[...]
Precies dit. Wat vertelt het ons nu precies dat het 11x is ipv 6x als het enkel een constatering is?
Als het - kennelijk - niet normatief bedoeld is en alleen descriptief, voegt het niets toe als we het over toekomstige verwachtingen hebben van de prijzen.
Terwijl de constatering dat 11 hoog is ten opzichte van de historische 6, voor mij slechts een analysemiddel is voor een brede set op zichzelf staande argumenten met waarom huizenprijzen zich in de toekomst een bepaalde kant op gaan ontwikkelen, en waarom ze zich hebben ontwikkeld naar huidig punt.
Weet je hoe dokters kijken of je koorts hebt? Door gewoon de thermometer er eens in te steken. Doordat ze dat op verschillende momenten doen kun je zien of zich een patroon ontwikkelt. Als de temperatuur dan eens omhoog schiet of hard daalt zeggen ze niet direct dat je ziek of dood bent maar gaan ze wel verder kijken dan hun neus lang is omdat het een alert is.
Nee dus! Zo lastig is het allemaal niet, maar je bent echt je best aan het doen om het niet te hoeven begrijpen lijkt het. Jammer dat dat niet helder te krijgen is. Oprecht.Maar dan is het dus niet normatief en dus nutteloos!
[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2022 09:03 ]
Hele verhaal klopt helemaal! Ook dat het monetaire beleid mede de boel wat opgeblazen heeft. Als het een gewone markt was zou er meer geproduceerd worden en de de prijs door groter aanbod zakken echter is de huizenmarkt niet een best functionerende markt. Daarnaast is het aantal klanten dat wil wonen volstrekt voor speelbaar, namelijk alle Nederlanders. Danwel koop huur of sociale huur. Dat we een stijgende trend zien in de afgelopen 30 jaar van mensen dat een woning zoekt is duidelijk.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:41:
[...]
Even zonder grap. Letterlijk overal in de ontwikkelde wereld speelt het hetzelfde probleem plots. De prijzen zijn omhoog geknald, het is overal onbetaalbaar, overal is een tekort, overal is een enorme woon-en budgetmobiliteit en dat alles precies tegelijktijdig met elkaar en de ontwikkelingen binnen het monetair beleid.
Dit geeft hoe dan ook blijvende druk op de koopmarkt omdat vrije sector ook veel geld kost. Dat wil niet zeggen dat de prijzen niet kunnen dalen. Het wil alleen zeggen dat je cijfers uit het verleden niet zonder context met nu moet vergelijken. Zoals ik eerder ook al aangaf is het aantal hypotheken op basis van twee inkomens ook geëxplodeerd. Waar vroeger 1 inkomen de norm was is dat nu 2. Ik weet niet wel monetair wapen of mass destruction de ECB uit de kast gaat trekken maar twee verdieners blijven de norm schat ik in. Dat geeft blijvend een fors hogere huizenprijs modaal inkomen ratio.
Zoals iemand eerder ook aangaf we zijn een steeds groter deel van ons inkomen aan wonen kwijt. Dat zie ik ook niet veranderen ongeacht beleid van de ECB.
Dokters stellen voordat ze een thermometer in je gat steken eerst een anamnese op. Context matters altijd. Context van cijfers wegwuiven helpt de discussie niet imho.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:56:
[...]
Weet je hoe dokters kijken of je koorts hebt? Door gewoon de thermometer er eens in te steken. Doordat ze dat op verschillende momenten doen kun je zien of zich een patroon ontwikkelt. Als de temperatuur dan eens omhoog schiet of hard daalt zeggen ze niet direct dat je ziek of dood bent maar gaan ze wel verder kijken dan hun neus lang is omdat het een alert is.
[...]
@DutchManticore
Ik heb even gefilterd op al je posts in dit topic en vind het een logisch en helder verhaal. Maar heel eerlijk, ik kan niet beoordelen of jouw hypotheses toevallig uitkomen of dat die feitelijk kloppen. Ik vermoed het laatste maar ik ben geen expert en merk dat ik in mijn perceptie enorm gekleurd ben door mijn persoonlijke situatie.
Ik denk dat dit breder speelt in dit topic. Als je net gekocht hebt en zwaar overboden dan is de kans groot dat je iets anders wilt geloven (confirmation bias). Maar misschien is dat andersom ook wel, omdat jij op de piek verkocht hebt en bent gaan huren
(als ik het goed gelezen heb)
Ik heb even gefilterd op al je posts in dit topic en vind het een logisch en helder verhaal. Maar heel eerlijk, ik kan niet beoordelen of jouw hypotheses toevallig uitkomen of dat die feitelijk kloppen. Ik vermoed het laatste maar ik ben geen expert en merk dat ik in mijn perceptie enorm gekleurd ben door mijn persoonlijke situatie.
Ik denk dat dit breder speelt in dit topic. Als je net gekocht hebt en zwaar overboden dan is de kans groot dat je iets anders wilt geloven (confirmation bias). Maar misschien is dat andersom ook wel, omdat jij op de piek verkocht hebt en bent gaan huren
CISSP! Drop your encryption keys!
Er zijn meerdere oorzaken..... in 10 jaar tijd zijn er een miljard mensen bij gekomen. Die zullen toch ergens moeten wonen.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:41:
[...]
En hier zijn we het fundamenteel oneens. Mensen blijven maar volhouden dat er zon tekort is, en dat dat zo enorm prijsopdrijvende heeft gewerkt en dat er geen weg terug is zonder de krapte op te lossen (waarbij dan vaak wordt uitgegaan dat bijbouwen de enige oplossing is). Dat is fundamenteel onjuist.
Dus er zijn relatief weinig woningen in Nederland, check. Maar tekort of overschot is een functie(!) van vraag en aanbod. Met andere woorden, je kunt een tekort oplossen door de vraag weg te slaan, en je kunt een tekort ook creëren door de vraag enorm op te blazen. In beide gevallen is het aantal huizen of mensen niet veranderd, maar is er wel sprake van een tekort versus een overschot.
Met name dat laatste is gebeurd. Door de lage rente, de hoge aan de spreken overwaarde, de centrale bank die alle risicos op zich nam, kon werkelijk Jan en alleman shoppen in een prijscategorie die voorheen ondenkbaar was. De grap is dat dat niet zozeer betekent dat mensen luxere huizen kregen, maar wel dat ze meer voor dezelfde categorie huizen gingen betalen. Instapwoningen bestaan niet meer, de middenklasse woningen vliegen weg voordat de op Funda staan
Het verbaast me ook dat niemand in de gaten lijkt te hebben dat de afgelopen 2-4 jaar wereldwijd ineens een huizentekort was, dat overal de prijzen omhoog vlogen en kopers in de rij stonden. Dit probleem is veel groter dan Nederland. Je zou bijna denken dat monetair beleid een invloed had.
https://www.cnbc.com/2021...-taylor-morrison-ceo.html
https://www.cmhc-schl.gc....toring-affordability-2030
https://www.bbc.com/news/business-51605912
https://www.reuters.com/a...ics-housing-idUSKCN1M11YA
https://nos.nl/artikel/24...aarde-maar-groei-vlakt-af
Ik denk dat de conclusie is dat het aan mijn beperkte intellectuele capaciteit is, maar ik lees hier twee tegengestelde dingen. In de eerste alinea zeg je 'dat het niet normatief is'.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:56:
[...]
Het is wel duidelijk wat je bedoelt maar het slaat gewoon nergens op. Je probeert te doen alsof iets alleen maar waarde heeft als het normatief is. En dan buig je het naar normatief, terwijl ik zes keer zeg dat het dat niet is om het vervolgens weg te kunnen wuiven....
Terwijl de constatering dat 11 hoog is ten opzichte van de historische 6, voor mij slechts een analysemiddel is voor een brede set op zichzelf staande argumenten met waarom huizenprijzen zich in de toekomst een bepaalde kant op gaan ontwikkelen, en waarom ze zich hebben ontwikkeld naar huidig punt.
In de volgende zin zeg je - bold door mij - dat je het gebruikt als een analysemiddel 'waarom huizenprijzen zich in de toekomst een bepaalde kant op gaan ontwikkelen'. Dat is voor mij een normatieve toepassing van historische data, in de zin dat je de historische data dus als analysemiddel gebruikt om inschattingen te maken voor de toekomst.
Maar ongetwijfeld begrijp ik je verkeerd
Absoluut eens. Maar de analogie voor jouw toepassing van historische data is iets anders. Je laat de dokter de ene dag de temperatuur meten van persoon x terwijl hij in Nederland is en keurig 37,0 graden op de thermometer zit. 2 jaar later is persoon x naar de Sahara verhuisd en is zijn temperatuur elke dag vol in de zon 37,9. Terwijl deze persoon in de Sahara blijft wonen, zou jouw dokter dan zeggen '37,9 is historisch gezien wel erg hoog, daar moeten we conclusies uit trekken'.Weet je hoe dokters kijken of je koorts hebt? Door gewoon de thermometer er eens in te steken. Doordat ze dat op verschillende momenten doen kun je zien of zich een patroon ontwikkelt. Als de temperatuur dan eens omhoog schiet of hard daalt zeggen ze niet direct dat je ziek of dood bent maar gaan ze wel verder kijken dan hun neus lang is omdat het een alert is.
No shit sherlock, de situatie is anders.
Om de historische rente even te pakken als voorbeeld: de afgelopen 14 jaar waren een uitzondering in historische zin volgens jou. Eens, historisch helemaal waar. Maar je gaat dan rente-tarieven vergelijken van de periode dat er nog geen gezamenlijke Europese munt was en nog geen sturende functie van de ECB. Een betere vergelijking, met meer waarde voor de analyse, is alleen de periode te nemen sinds we de Euro hebben, op papier sinds 1999, effectief sinds 2002. Van de 20 jaar dat we nu 1 munt hebben, hebben we dus 14 jaar (63,6%) van het geheel een monetair beleid gehad dat zich richt op lage rentes.
Dat komt al heel anders over dan allerlei rentetarieven te vergelijken van de tijd dat men voor de Nederlandse munt gekoppeld was aan de Duitse mark.
Een ander voorbeeld is deze vergelijking op basis modaal inkomen en woningprijzen; zou het niet een veel reeeler beeld geven om te kijken naar het modale inkomen per huishouden? Dan neem je namelijk 1 economische ontwikkeling die plaatsvond tussen 1995 en 2022 mee in de analyse, maar dat is dan nog steeds maar 1 factor die je meeneemt, terwijl er tal van andere factoren zijn die nog steeds niet gewogen worden in de analyse. Hence mijn herhaalde punt dat historische data weinig waarde heeft, omdat a) vaak de context weggelaten wordt (zoals in de tabel hieronder) en het b) ook moeilijk is om alle context mee te wegen.
1995 2003 2008 2014 2022 Gemiddelde verkoopsom €93.750 €204.829 €254.918 €222.218 €448.218 Modaal inkomen €22.235 €28.500 €31.500 €33.000 €40.000 Ratio 4.2 7.18 8.09 6.73 11.2
Ik denk dat ik het met je eens moet zijn. Het zal heus niet aan je intelligentie liggen maar begrijpend lezen is in ieder geval niet je sterkste punt. We gaan er inderdaad niet uit komen. Je negeert weer een compleet zinsdeel. Als je je bold nu even 15 woorden terug had meegenomen. Echt waar zeg haha.Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:09:
[...]
Ik denk dat de conclusie is dat het aan mijn beperkte intellectuele capaciteit is, maar ik lees hier twee tegengestelde dingen. In de eerste alinea zeg je 'dat het niet normatief is'.
In de volgende zin zeg je - bold door mij - dat je het gebruikt als een analysemiddel 'waarom huizenprijzen zich in de toekomst een bepaalde kant op gaan ontwikkelen'. Dat is voor mij een normatieve toepassing van historische data, in de zin dat je de historische data dus als analysemiddel gebruikt om inschattingen te maken voor de toekomst.
Maar ongetwijfeld begrijp ik je verkeerd.
Er staat letterlijk dat het een analyse middel is voor een op zichzelf staande set argumenten, en jij maakt ervan "Je zegt nu toch weer dat het voorspellend is". Je haalt echt dingen door elkaar, leest selectief in zinsneden en mist daardoor de betekenis en lading van de zin. Geeft er je hele eigen draai aan terwijl ik nu al voor de zesde keer uitleg hoe het wel zit.
Als de temperatuur dan eens omhoog schiet of hard daalt zeggen ze niet direct dat je ziek of dood bent maar gaan ze wel verder kijken dan hun neus lang is omdat het een alert is.Je laat de dokter de ene dag de temperatuur meten van persoon x terwijl hij in Nederland is en keurig 37,0 graden op de thermometer zit. 2 jaar later is persoon x naar de Sahara verhuisd en is zijn temperatuur elke dag vol in de zon 37,9. Terwijl deze persoon in de Sahara blijft wonen, zou jouw dokter dan zeggen '37,9 is historisch gezien wel erg hoog, daar moeten we conclusies uit trekken'.
Is letterlijk wat ik zei. En jij maakt ervan dat mijn dokter zou zeggen "daar moeten we conclusies uit trekken".
Ik zeg toch letterlijk dat een arts dan even verder kijkt dan zijn neus lang is, omdat de data afwijkt. Als je dan een verklaring kunt vinden in het feit dat je ambiente temperatuur nu veel hoger ligt is, en een sluitende set argumenten hebt waarom dat een verklaring kan zijn is daarmee de temperatuursverhoging verklaard en is het rond.
Je maakt echt je eigen verhaal van wat ik zeg, telkens weer. Ik ga er nu echt mee stoppen
[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2022 10:34 ]
Dat is heel normaal, en dat is ook precies het vermoeden dat ik heb. Heel eerlijk, dat ik bij mijzelf iets dat ik me dagelijks afvraag. Zoek ik nu bevestiging bij de positie die ik heb gekozen of ben ik echt een eerlijk analyse aan het maken. Ik neig toch naar het tweede. Ik ben heel erg academisch in opzet en aanleg.laurens0619 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:02:
@DutchManticore
Ik heb goed en lang nagedacht voordat ik gedaan heb wat ik gedaan heb, en heb een uitgebreide risico/baten analyse gemaakt inclusief projecties voor verschillende scenario's.
Ik heb al langer mijn vraagteken bij de nieuwe MMT (modern monetary theory) en de uitwerking daarvan.
Maar ik heb het 13 jaar lang aangekeken zonder actie te ondernemen. Mid 2021 ben ik voor het eerst langzaam begonnen met het innemen van posities die zouden profiteren van een crash of neergang.
Eerst voorzichtig, daarna toen de data het bleef ondersteunen steeds vollere stappen met als summum uiteindelijk de verkoop van ons huis om de overwaarde te incasseren. Ik analyseer nu nog wekelijks zoveel mogelijk data als kan en maak daarbij echt geen onderscheid tussen data die mijn huidige positie ondersteunt of juist ontkracht. Ik wil weten wat ik het best kan doen, daarvoor laat ik de data spreken.
Als ik arbitrair een positie kies en dan ga zoeken hoe ik deze kan gaan zitten verdedigen doe ik niet aan waarheidsvinding en daar heb ik dus niets aan. Zo lang ik nog zie dat de data objectief een kant op wijst, houd ik deze positie aan en zal ik dus ook meer praten over punten die mijn huidige standpunt bevestigen. Als de situatie en de ondersteunende data veranderen, verandert ook mijn positie automatisch mee en gaat het gewicht naar de nieuwe standpunten en argumenten.
Veel mensen vinden dat moeilijk te geloven omdat ze zichzelf kennen, en hun eigen neiging om een positie te verdedigen waar ze emotioneel in geïnvesteerd zijn te blijven verdedigen.
En ik weet dat dat heel menselijk is, en ook helemaal iets van deze tijd. Mensen kunnen zich op social of digitale media makkelijk met gelijkgestemden groeperen en voelen zich daardoor gesterkt in allerlei waanideeën of rare logica kronkels.Ik denk dat dit breder speelt in dit topic. Als je net gekocht hebt en zwaar overboden dan is de kans groot dat je iets anders wilt geloven (confirmation bias). Maar misschien is dat andersom ook wel, omdat jij op de piek verkocht hebt en bent gaan huren(als ik het goed gelezen heb)
Dat zie je in het politieke debat, in de idioten die denken dat de aarde plat is maar ook in hele normale verder vrij neutrale discussies. Men heeft zich totaal aangeleerd eindeloos te blijven verzetten, twisten en turnen door de ervaren cognitieve dissonantie.
Ik denk dat oprecht veel mensen zichzelf een beetje voor de gek houden, en dat ze in discussies vaak best wel vinden dat de andere zijde gelijk heeft op punten maar dit toch blijven ontkennen omdat ze niet 'in dat kamp' willen zitten.
Het wordt er allemaal niet laagdrempeliger op. Daarom probeer ik, samen met de rest hier volgens mij, gewoon eerlijk objectief en intellectueel-integer te discussiëren. Verschil van inzicht maakt het interessant, mits dat dan ook met een onderbouwing komt.
Jammer dat je het interessante gedeelte van mijn post geheel negeert, want ik ben juist benieuwd wat je daarvan vindt.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:16:
[...]
Ik denk dat ik het met je eens moet zijn. We gaan er inderdaad niet uit komen. Je negeert weer een compleet zinsdeel. Als je je bold nu even 5 woorden terug had meegenomen. Echt waar zeg haha
[...]
Als de temperatuur dan eens omhoog schiet of hard daalt zeggen ze niet direct dat je ziek of dood bent maar gaan ze wel verder kijken dan hun neus lang is omdat het een alert is.
Is letterlijk wat ik zei. En jij maakt ervan dat mijn dokter zou zeggen "daar moeten we conclusies uit trekken".
Je maakt echt je eigen verhaal van wat ik zeg, telkens weer. Ik ga er nu echt mee stoppen
Wat vind je van de suggestie om historisch gezien voor de rente-tarieven alleen te kijken naar de periode dat we de ECB hebben?
En dat we voor de ratio gemiddelde woningprijs niet moeten kijken naar een modaal salaris, maar naar het gemiddelde modale inkomen van een huishouden?
Ben ik de enige die 2012-2021 een prima periode vond? Ging economisch allemaal wel aardig, als dat te danken was aan het verruimen van de geldhoeveelheid en de lage rentes dan zou het zomaar kunnen dat bij de eerste echte pijn de centrale banken meteen weer in die modus schieten. Om die reden alleen verwacht ik dat het geen unieke periode in de historie zal blijken. Het werkte prima. Enne.. de huidige inflatie komt door eenmalige gebeurtenissen, corona, oorlog etc. Dat zou zomaar de heersende gedachte kunnen zijn.
Daarnaast merk ik dat de langere NL staats vanaf 10j meer met de ontwikkelingen in de VS meeschommelt dan de eigen rente en inflatie verwachtingen binnen de Eurozone. Weet niet wat dat precies zegt, wel opmerkelijk.
Op het rentegebied denk ik verder dat deze altijd te laag zal zijn voor onze Nederlandse sores. De Eurozone is groot en het begint vast elders het eerst te knellen waardoor bijsturen nodig is terwijl het hier nog doorloopt. Aan de andere kant zit hier ook een risico. Misschien is onze huizenmarkt wel dermate opgeblazen dat deze hier omvalt nog voordat ze in andere landen echt in de knel komen. In that case.. we're de klos.
Daarnaast merk ik dat de langere NL staats vanaf 10j meer met de ontwikkelingen in de VS meeschommelt dan de eigen rente en inflatie verwachtingen binnen de Eurozone. Weet niet wat dat precies zegt, wel opmerkelijk.
Op het rentegebied denk ik verder dat deze altijd te laag zal zijn voor onze Nederlandse sores. De Eurozone is groot en het begint vast elders het eerst te knellen waardoor bijsturen nodig is terwijl het hier nog doorloopt. Aan de andere kant zit hier ook een risico. Misschien is onze huizenmarkt wel dermate opgeblazen dat deze hier omvalt nog voordat ze in andere landen echt in de knel komen. In that case.. we're de klos.
Ik denk dat in ruime zin het economisch een goede periode was, maar dat het pijnpunt erin zit dat we met 1 munt zelden een passend monetair beleid voor specifiek Nederland hebben.Laapo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:37:
Ben ik de enige die 2012-2021 een prima periode vond? Ging economisch allemaal wel aardig, als dat te danken was aan het verruimen van de geldhoeveelheid en de lage rentes dan zou het zomaar kunnen dat bij de eerste echte pijn de centrale banken meteen weer in die modus schieten. Om die reden alleen verwacht ik dat het geen unieke periode in de historie zal blijken. Het werkte prima. Enne.. de huidige inflatie komt door eenmalige gebeurtenissen, corona, oorlog etc. Dat zou zomaar de heersende gedachte kunnen zijn.
In de periode - grofweg - 2009 tot 2014 was ook de Nederlandse economie gebaat bij een lage rente en opkoopmaatregelen vanuit de ECB. De economie moest echt weer even op gang geholpen worden. In de periode daarna was het voor sec de Nederlandse economie misschien al beter geweest om iets meer monetair af te remmen, maar omdat de ECB de belangen van de hele EU behartigd, kwam die verandering van koers niet.
Dat zorgt uiteindelijk steeds meer voor ongelijkheid binnen de samenleving, omdat iedereen die op het wagonnetje van de woningmarkt kon (en wilde) springen, veel grotere stappen kon maken dan mensen die dat niet konden. Tegelijkertijd heeft iedereen die net begon met werken weer heel erg geprofiteerd van de economische situatie de afgelopen 5-6 jaar.
De grote vraag voor mij is de houdbaarheid van het beleid. Hoe lang kan de ECB alle ballen in de lucht houden? Gaat het ad infinitum werkbaar blijven dat de ECB de rente laag moet houden voor landen met enorme staatsschulden, maar tegelijkertijd wil taperen voor de inflatie?
Zolang de ECB er in huidige vorm is, zie ik in ieder geval niet voor me dat de rente teruggaan naar historische hoogtepunten uit de jaren 80.
Het is oprecht doodvermoeiend om telkens iets te zeggen, het dan anders terug te krijgen, en dan weer te moeten verdedigen haha. Maar inderdaad laat ik me richten op het deel van je antwoord dat wel interessant is.Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:32:
[...]
Jammer dat je het interessante gedeelte van mijn post geheel negeert, want ik ben juist benieuwd wat je daarvan vindt.
Ik wilde een hele simpele vraag beantwoorden. Zijn huizen duurder geworden of niet...Wat vind je van de suggestie om historisch gezien voor de rente-tarieven alleen te kijken naar de periode dat we de ECB hebben?
En dat we voor de ratio gemiddelde woningprijs niet moeten kijken naar een modaal salaris, maar naar het gemiddelde modale inkomen van een huishouden?
Daarvoor heb ik een hele simpele vergelijking nodig die allebei inherent gecorrigeerd zijn voor allerlei variabelen. Modaal inkomen omvangt een objectief ijkpunt voor wat betreft economisch functioneren, en de gemiddelde transactiewaarde omvat een objectief ijkpunt voor de dan geldende economische marktwaarde van een woning. Daarmee kun je dus effectief vergelijking hoe 'duur' een huis op enig moment is.
Voor het beoordelen van hoe hoog of hoe laag rente-tarieven zijn ben ik helemaal geen fan van univariabele vergelijkingen van alleen hoe de rente is veranderd. Dat moet je ten alle tijden tegen iets af kunnen zetten, dat zou bijvoorbeeld GDP kunnen zijn, maar je zult daarin ook mee moeten nemen dat het beleid en inzicht compleet is veranderd. We hebben nogal wat verschillende dominerende macro-economische theorieën voorbij zien komen in die tijd. Keynes, Friedman, MMT en dat maakt het moeilijk of bijna onzinnig om rentepercentages te vergelijken als je naar voorspellende waarde zoekt. Het gebruik en de gedachte omtrent inzetbaarheid van rentepercentages verschilt gewoon door de loop der tijd. Daarom doe ik dat ook niet...
Je kunt je dataset verkleinen, maar daarmee wordt de waarde nog minder. Het ontstaan van de ECB hangt ongeveer samen met de overtuiging bij centrale banken dat het niet alleen mogelijk is, maar ook nodig is dat een centrale bank de economie stimuleert of niet. Sinds ongeveer 2010 zie je veel MMT economen bij centrale banken terugkomen, en verandert de gedachte naar dat inflatie niet hoeft te volgen uit het, eventueel eindeloos, bijdrukken van valuta zo lang deze wordt beheerd en gegarandeerd door een eindeloze bron. Mensen met deze overtuiging hebben geen enkele moeite om de rente te drukken maar doen dat met hele andere overtuigingen, bedoelingen en insteek dan de economen die 20 jaar eerder aan de knoppen zaten.
Het is erg moeilijk om daar vergelijkingen in te maken, en nogmaals, daarom heb ik ook nooit gezegd. "Vroeger was de rente X, en daarom moet het nu weer X worden ookal is het nu Y"
Ja dat kan maar dan beantwoord je dus een andere vraag dan diegene die ik probeerde te beantwoorden haha.En dat we voor de ratio gemiddelde woningprijs niet moeten kijken naar een modaal salaris, maar naar het gemiddelde modale inkomen van een huishouden?
Ik had het over "Hoe kan ik een objectieve maatstaf vinden om te bepalen hoe duur een huis is".
Als jij gaat kijken naar het modale inkomen van een huishouden, omdat je de realiteit van tweeverdieners mee wilt nemen, dan mag dat maar dan beantwoord je eerder een vraag over hoe 'affordable' een huis is.
Dat is een andere vraag dan dat ik aan het beantwoorden was? Wil niet zeggen dat dat niet interessant is!
Maar je ziet toch zelf ook wel dat dat een heel andere vraag is?
Voor echt de allerlaatste keer. De reden dat ik huizenprijs/modaal nam was als antwoord op de vraag "Waarom vind jij een huis duur". Verder niets.
Jij probeert nog steeds te doen alsof dit een fundamenteel argument is voor mijn verwachting van een prijsdaling, terwijl dit op geen enkel moment het geval is geweest en er bijna volledig los van staat.
Daar heeft de ECB geen invloed op. Indien de inflatie niet afneemt of stijgt zal de rente omhoog moeten. Of dat nu hele nare consequenties heeft voor de zuidelijke landen of niet….Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:44:
[...]
Zolang de ECB er in huidige vorm is, zie ik in ieder geval niet voor me dat de rente teruggaan naar historische hoogtepunten uit de jaren 80.
Het lijkt er gelukkig op dat de inflatie snel afneemt maar het is nog wat vroeg om dat met zekerheid te bevestigen.
https://www.nvm.nl/nieuws...-inkomen-gedaald-in-2021/
De gemiddelde huiseigenaar is er flink op vooruit gegaan in 2021. De aankoopprijs is maar 1 ding in de 'vergelijking'. Daarna staan je woonlasten voor jaren relatief vast, terwijl door inflatie en de inflatiecorrecties de rest wel omhoog loopt.
In dit topic wordt veels te veel naar de prijs gekeken. Gemiddeld genomen woont een huiseigenaar voordeliger dan een huurder. Het Nibud doet ook heel hard z'n best om de lasten binnen de perken (= veilig) te houden.
O ja, en zelf gaan rekenen werkt zelden. Daarvoor hebben we het CBS en andere instituten die dat veel beter en zorgvuldiger kunnen doen.
De gemiddelde huiseigenaar is er flink op vooruit gegaan in 2021. De aankoopprijs is maar 1 ding in de 'vergelijking'. Daarna staan je woonlasten voor jaren relatief vast, terwijl door inflatie en de inflatiecorrecties de rest wel omhoog loopt.
In dit topic wordt veels te veel naar de prijs gekeken. Gemiddeld genomen woont een huiseigenaar voordeliger dan een huurder. Het Nibud doet ook heel hard z'n best om de lasten binnen de perken (= veilig) te houden.
O ja, en zelf gaan rekenen werkt zelden. Daarvoor hebben we het CBS en andere instituten die dat veel beter en zorgvuldiger kunnen doen.
Alleen als de inflatie aangewakkerd is door de hoge energieprijzen dan kan ik begrijpen waarom de ECB terughoudend is op rente-verhogingen (althans in 2023....). Waarom zou je de economie opblazen als het niet hoeft? (lees: als energie weer goedkoper wordt).Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:59:
[...]
Daar heeft de ECB geen invloed op. Indien de inflatie niet afneemt of stijgt zal de rente omhoog moeten. Of dat nu hele nare consequenties heeft voor de zuidelijke landen of niet….
Het lijkt er gelukkig op dat de inflatie snel afneemt maar het is nog wat vroeg om dat met zekerheid te bevestigen.
Inflatie is niet de enige factor waar de ECB rekening mee moet houden, dus wat je zegt is te kort door de bocht.Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:59:
[...]
Daar heeft de ECB geen invloed op. Indien de inflatie niet afneemt of stijgt zal de rente omhoog moeten. Of dat nu hele nare consequenties heeft voor de zuidelijke landen of niet….
Zoals @eamelink al eerder zei in dit topic, is de kern-opdracht van de ECB breder dan alleen prijsstabiliteit:
The Treaty adds that “without prejudice to the objective of price stability”, the ECB shall also support the general economic policies in the EU with a view to contributing to the achievement of the Union’s objectives as laid down in Article 3 of the Treaty on European Union.
These objectives include balanced economic growth, a highly competitive social market economy aiming at full employment and social progress, and a high level of protection and improvement of the quality of the environment – without prejudice to the objective of price stability.
De ECB is veel politieker dan datGrunwold schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:03:
[...]
Alleen als de inflatie aangewakkerd is door de hoge energieprijzen dan kan ik begrijpen waarom de ECB terughoudend is op rente-verhogingen (althans in 2023....). Waarom zou je de economie opblazen als het niet hoeft? (lees: als energie weer goedkoper wordt).
Je wilt als ECB ook dat bedrijven in NL klaar zijn voor de toekomst, niet teveel zombie bedrijven die eigenlijk maar weinig concurrerend zijn. De hoge energieprijzen en de hoge rente 'straft' de bedrijven die achterop zijn geraakt af. Bedrijven die al duurzaam zijn zullen minder last hebben van de hoge energieprijzen en hoeven ook niet meer grote investeringen te doen. Bedrijven die teveel energie verbruiken moeten nu ineens de markt om te verduurzamen. Maar betalen ook meer voor het kapitaal dat ze daarvoor nodig hebben.
https://www.ecb.europa.eu...sition/html/index.en.htmlTheGhostInc schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:17:
[...]
De ECB is veel politieker dan dat
Je wilt als ECB ook dat bedrijven in NL klaar zijn voor de toekomst, niet teveel zombie bedrijven die eigenlijk maar weinig concurrerend zijn. De hoge energieprijzen en de hoge rente 'straft' de bedrijven die achterop zijn geraakt af. Bedrijven die al duurzaam zijn zullen minder last hebben van de hoge energieprijzen en hoeven ook niet meer grote investeringen te doen. Bedrijven die teveel energie verbruiken moeten nu ineens de markt om te verduurzamen. Maar betalen ook meer voor het kapitaal dat ze daarvoor nodig hebben.
Volgens mij willen ze de transitie ruimte bieden. En hoe anders dan met... Lage rente's en verruiming?
Meer duurzaamheidskortingen op de hypotheekrente, bedrijfsleningen etc.
Het in in ieder geval meer dan rente = inflatie + x%..
Wellicht dat niet voor iedereen duidelijk is hoe gevaarlijk inflatie is en dat de ‘flexibiliteit’ om daar wel of niet op in te grijpen zeer beperkt is voor centrale banken. Indien de rente naar 10 moet om deze te beteugelen, zal de ECB daar geen seconde over twijfelen…
Ik snap heel goed dat te snelle inflatie gevaarlijk is, maar snel rente verhogen is koopkracht dempen = minder volume = minder werk en inkomen = recessie.Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:27:
Wellicht dat niet voor iedereen duidelijk is hoe gevaarlijk inflatie is en dat de ‘flexibiliteit’ om daar wel of niet op in te grijpen zeer beperkt is voor centrale banken. Indien de rente naar 10 moet om deze te beteugelen, zal de ECB daar geen seconde over twijfelen…
Het hele idee dat mensen meer salaris moeten krijgen om bij te benen met de inflatie kan nu de prullenbak in.
Ben ik met je eens trouwens; een aanzienlijk deel van de vraag naar koopwoningen is een gevolg van politieke keuzes. De vraag zal afnemen als mensen minder geld mogen lenen en/of het minder financieel aantrekkelijk wordt om een huis te bezitten. Ik denk dat dat, tot op zekere hoogte, ook goede maatregelen zijn om precies die redenen. Denk daarbij aan HRA.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:41:
[...]
En hier zijn we het fundamenteel oneens. Mensen blijven maar volhouden dat er zon tekort is, en dat dat zo enorm prijsopdrijvende heeft gewerkt en dat er geen weg terug is zonder de krapte op te lossen (waarbij dan vaak wordt uitgegaan dat bijbouwen de enige oplossing is). Dat is fundamenteel onjuist.
Dus er zijn relatief weinig woningen in Nederland, check. Maar tekort of overschot is een functie(!) van vraag en aanbod. Met andere woorden, je kunt een tekort oplossen door de vraag weg te slaan, en je kunt een tekort ook creëren door de vraag enorm op te blazen.
Tegelijkertijd moet je ook niet vergeten dat een huis uiteindelijk gewoon een primaire levensbehoefte is. Als je niet kan kopen, dan moet je gaan huren. En dat is simpelweg veel en veel te duur, zolang je niet in de sociale sector terecht kan (en dat kunnen heel veel mensen niet, enerzijds door inkomenseisen, anderzijds door wachtlijsten, waar je soms zo lang op staat dat je inkomen al te ver is gestegen).
Als je de vraag [naar koopwoningen] weg gaat slaan, ontstaat er daarom vooral meer vraag naar huurwoningen. Het zijn communicerende vaten. En die huurwoningen zijn er ook niet. Dan heb je toch weer beleggers nodig die moeten gaan bouwen, die willen daar geld aan verdienen, en met te sterke regulering gecombineerd met torenhoge grondprijzen gaan die er ook weer niet komen...
Uiteindelijk moet je er óók voor gaan waken dat er door dalende aankoopprijzen niet teveel huizen naar verhuurders gaan, of dat mensen 2e huizen gaan kopen. Daarmee los je namelijk wat naar mijn mening het hoofdprobleem is (jonge mensen moeten veel te veel geld betalen voor een primaire levensbehoefte) gewoon niet op.
Het is lastig te kwantificeren hoe groot het woningtekort precies is, en het zal per regio verschillen ook nog. Op alle onderzoeken is veel aan te merken op de gebruikte methode.
Maar al met al, kijk naar de geboortecijfers van pak 'm beet 25-30 jaar geleden, kijk naar de woningbouwproductie van de afgelopen 5 jaar en kijk naar de migratiecijfers van de afgelopen 5 jaar. Op zo'n bierviltje moet je concluderen dat er wel degelijk een woningtekort is, en dat gaan we niet oplossen door énkel de vraagkant naar koopwoningen te beperken.
Begrijp me goed: het afremmen van de hoeveelheid geld die in de huizenmarkt stroomt is goed voor iedereen. En ja, de huurmarkt moet gereguleerd worden om eerlijke huren te krijgen.
Maar 'het tekort oplossen', over de gehele huizenmarkt? Met enkel monetair en politiek ingrijpen? Dat zou ik toch echt als onhaalbaar bestempelen.
En al helemaal met de huidige politieke bezetting en de belangen die een meerderheid van Nederland heeft.
Om maar niet te beginnen over de bouw icm stikstof...
Maar natuurlijk, en natuurlijk past de prijs zich daarop aan.Even zonder grap. Letterlijk overal in de ontwikkelde wereld speelt het hetzelfde probleem plots. De prijzen zijn omhoog geknald, het is overal onbetaalbaar, overal is een tekort, overal is een enorme woon-en budgetmobiliteit en dat alles precies tegelijktijdig met elkaar en de ontwikkelingen binnen het monetair beleid.
Toch is de mate waarop de prijzen zijn gestegen wel verschillend per land. Het kleine landje Nederland heeft daarin toch nog een aantal deeloorzaken die andere landen niet hebben.
Enkel rente is niet het hele verhaal. Maar daar had ik hier al wat over geschreven: Richh in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Hoe zou dat uitwerken dan voor landen met een hoge staatsschuld die ze moeten herfinancieren? Die laten we dan gewoon failliet gaan, die gaan uit de Eurozone, of die moeten we - net als met Griekenland - met bakken nieuw kapitaal gaan redden?Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:27:
https://www.bnr.nl/nieuws...rsector-wil-je-niet-wonen
Er zat ook veel frustratie van huurders achter, denk ik. En dat blijft nog wel even..
In de huursector wil je niet wonen. Deze frenzy van prijsstijgingen bestond toch wel meer dan alleen ruim geld en lage rente's.. het alternatief, huren werd alleen maar erger en de sociale sector niet eens toegankelijk.'In Nederlandse huursector wil je niet wonen'
Starters met een middeninkomen hebben het zwaar op de woningmarkt met oplopende rentes en een achterblijvende woningbouw. 'Een combinatie van factoren duwt starters naar de huurmarkt, maar in de Nederlandse huursector wil je eigenlijk niet wonen', zegt econoom Stefan Groot van RaboResearch. 'In de huursector zijn mensen een groot deel van hun inkomen kwijt aan wonen.'
Er zat ook veel frustratie van huurders achter, denk ik. En dat blijft nog wel even..
Wat valt eerst, onze huizenmarkt of de Italiaanse staat?Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:36:
[...]
Hoe zou dat uitwerken dan voor landen met een hoge staatsschuld die ze moeten herfinancieren? Die laten we dan gewoon failliet gaan, die gaan uit de Eurozone, of die moeten we - net als met Griekenland - met bakken nieuw kapitaal gaan redden?
Ik begin steeds meer te neigen naar onze huizenmarkt. Dan moet Griekenland ons maar een bailout geven. Samen uit, samen thuis.
Niet best inderdaad, maar toch is dat wat zou gebeuren. Centrale banken moeten de rente verhogen om inflatie te beteugelen, ongeacht de consequenties. Er is geen andere optie indien de inflatie hoog blijft.Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:36:
[...]
Hoe zou dat uitwerken dan voor landen met een hoge staatsschuld die ze moeten herfinancieren? Die laten we dan gewoon failliet gaan, die gaan uit de Eurozone, of die moeten we - net als met Griekenland - met bakken nieuw kapitaal gaan redden?
Erdogan heeft een andere oplossing, waarbij hij wel dit soort factoren meeweegt. Werkt nog niet zo heel goed :-)
Bij blijvend hoge inflatie zal de rente blijvend hoog zijn en net zo lang stijgen tot het de kop in wordt gedrukt. Het enige wat je kan doen is hopen dat het niet zover komt (en daar lijkt het gelukkig deze keer op)
Een recessie is dan ook exact wat je probeert te bewerkstelligen met het verhogen van de rente. Centrale banken pretenderen soms dit allemaal heel gecontroleert te kunnen doen, maar inflatie is op een zeker punt niet zo makkelijk meer te controleren. Je remt de economie bewust af. Ongeacht hoe ver nodig is.kx22 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:31:
[...]
Ik snap heel goed dat te snelle inflatie gevaarlijk is, maar snel rente verhogen is koopkracht dempen = minder volume = minder werk en inkomen = recessie.
Het hele idee dat mensen meer salaris moeten krijgen om bij te benen met de inflatie kan nu de prullenbak in.
Laten we hopen dat dit nooit meer gebeurt want dat leidt tot grote tragedies.
Allesbepalend is zoals hier gesteld de ontwikkeling van de inflatie. Inflatie kan op twee manieren ontstaan. Vanuit aanbod krapte van grondstoffen of mensen. Of vanuit groeiende vraag door economische groei.
Wat we nu zien is getriggerd door schaarste aan energie. Als een schokgolf gaat dit momenteel door de economie heen.
Mijn stelling is dat deze inflatie tijdelijk is, veel meer tijdelijk dan in de jaren zeventig, begin jaren tachtig. Er zijn twee cruciale verschillen namelijk:
1. Demografie. We vergrijzen, waardoor de vraagkant structureel in groeitermen achterblijft. Jongeren geven meer uit dan ouderen. Zie Japan, jaren van ultra lage rentes, maar lage inflatie. Eind jaren zeventig lag dit fundamenteel anders, waardoor er veel harder op de rem moest worden getrapt.
2. Technologische ontwikkeling en globalisering. Werkgevers hebben nu veel meer mogelijkheden om mankracht efficiënter te maken met machines en werk te verplaatsen naar lage lonen landen. Dit geeft een structurele druk op de groei van de lonen. In 1981 geloof ik was daar een breed akkoord voor nodig waarbij we in Nederland afspraken om de lonen te matigen. Corona heeft deze globalisering wat getemperd, dit zou meer loonstijgingen kunnen geven dan in het verleden.
Mijn scenario zou dus zijn dat als de energieprijzen stabiliseren of mogelijk zelfs dalen, dat dan de neerwaartse druk op rentes nog wel eens sneller zou kunnen komen dan verwacht. En dat is zeer relevant voor de huizenmarkt.
PS een rente van 10% in Europa is of einde Euro (zodat zuidelijke lidstaten hun valuta kunnen devalueren) of leidt tot het afstempelen of eeuwigdurend maken van huidige door ECB opgekochte staatsschulden tegen 0% rente. Het structurele antwoord is overigens Eurobonds vanuit de EU voor alle lidstaten maar dat is nu nog een stap te ver.
Wat we nu zien is getriggerd door schaarste aan energie. Als een schokgolf gaat dit momenteel door de economie heen.
Mijn stelling is dat deze inflatie tijdelijk is, veel meer tijdelijk dan in de jaren zeventig, begin jaren tachtig. Er zijn twee cruciale verschillen namelijk:
1. Demografie. We vergrijzen, waardoor de vraagkant structureel in groeitermen achterblijft. Jongeren geven meer uit dan ouderen. Zie Japan, jaren van ultra lage rentes, maar lage inflatie. Eind jaren zeventig lag dit fundamenteel anders, waardoor er veel harder op de rem moest worden getrapt.
2. Technologische ontwikkeling en globalisering. Werkgevers hebben nu veel meer mogelijkheden om mankracht efficiënter te maken met machines en werk te verplaatsen naar lage lonen landen. Dit geeft een structurele druk op de groei van de lonen. In 1981 geloof ik was daar een breed akkoord voor nodig waarbij we in Nederland afspraken om de lonen te matigen. Corona heeft deze globalisering wat getemperd, dit zou meer loonstijgingen kunnen geven dan in het verleden.
Mijn scenario zou dus zijn dat als de energieprijzen stabiliseren of mogelijk zelfs dalen, dat dan de neerwaartse druk op rentes nog wel eens sneller zou kunnen komen dan verwacht. En dat is zeer relevant voor de huizenmarkt.
PS een rente van 10% in Europa is of einde Euro (zodat zuidelijke lidstaten hun valuta kunnen devalueren) of leidt tot het afstempelen of eeuwigdurend maken van huidige door ECB opgekochte staatsschulden tegen 0% rente. Het structurele antwoord is overigens Eurobonds vanuit de EU voor alle lidstaten maar dat is nu nog een stap te ver.
Het fijne nieuws over huren blijft binnenstromen
https://www.ad.nl/wonen/k...-is-onwenselijk~adfe4691/
Gaat wat worden..
Dus in geval van verdere huurregulering, tot 1000 of 1200 euro onder het huidige puntenstelsel, zal ook moeten worden nagedacht over de verdeling van deze woningen, net zoals nu met sociale huurwoningen.Krijgen we straks ook wachtlijsten in de vrije sector? ‘Beperken van verhuizingen is onwenselijk’
Mensen in een sociale huurwoning verhuizen veel minder vaak dan huurders in de vrije sector. Ga je de vrije sector meer reguleren, dan houdt dat verhuizingen tegen en dat is slecht voor de woningmarkt en zelfs voor de economie.
Gaat wat worden..
Heel bijzonder allemaal. "Vrije sector" huur bestaat zo meteen niet meer.Laapo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:08:
[...]
Dus in geval van verdere huurregulering, tot 1000 of 1200 euro onder het huidige puntenstelsel, zal ook moeten worden nagedacht over de verdeling van deze woningen, net zoals nu met sociale huurwoningen.
Gaat wat worden..
Toen Hugo een nieuwe rol kreeg dacht ik; kan vast niet slechter dan het Corona debacle. Krijgen we nu dit...
Doordat het beleid afgelopen jaren gefaald heeft om voldoende (sociale huur)woningen te bouwen, wordt er nu wanhopig gezocht naar maatregelen in een hoek waar dat helemaal niet zou moeten.
Helaas is dit niet iets wat je zomaar achter je rekenmachine kan oplossen.SquareOne schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:18:
[...]
Heel bijzonder allemaal. "Vrije sector" huur bestaat zo meteen niet meer.
Toen Hugo een nieuwe rol kreeg dacht ik; kan vast niet slechter dan het Corona debacle. Krijgen we nu dit...
Doordat het beleid afgelopen jaren gefaald heeft om voldoende (sociale huur)woningen te bouwen, wordt er nu wanhopig gezocht naar maatregelen in een hoek waar dat helemaal niet zou moeten.
In AMS is nou eenmaal iemand bereid meer te betalen dan in Almelo. De lonen liggen ook hoger, dus dan mag je ook vanuit gaat dat iemand meer kan betalen voor huur. Anders zou iedereen naar AMS gaan verhuizen, want ja zelfde hoogte van woonlasten, maar wel meer salaris en meer aanbieders van voorzieningen.
Ik denk dat ook dit nog 3 a 4x aangepast gaat worden en uiteindelijk maken ze het zo dat het niet veel scheelt met huidige situatie.
Net zoals het ging met de energieplafond. Eerst kregen we 23-24c per kWh verhalen en uiteindelijk kwamen ze met 75c en nu is het 40c geworden.
en idd als ze het probleem in sociale huur hadden opgelost, had je ook geen gekke huurprijzen in de vrije sector.
[ Voor 4% gewijzigd door kx22 op 29-11-2022 14:29 ]
Maar in Japan zijn de mensen wel bereid om 40+ uur te werken in de week.Magpie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:01:
Allesbepalend is zoals hier gesteld de ontwikkeling van de inflatie. Inflatie kan op twee manieren ontstaan. Vanuit aanbod krapte van grondstoffen of mensen. Of vanuit groeiende vraag door economische groei.
Daar is het dus goed opgevangen. Hier hebben we vergrijzing EN jonge mensen willen minder werken.
Het begin van een recessie is inflatie. Inflatie komt uit vraag > aanbod.
Ik ben voor de rest zeker met je eens dat grootste rentestijging door corona en de oorlog komt, maar wat zegt dat hierna niet een ander probleem komt? Na corona kwam opeens de oorlog. Wat hierna?
Dat laatste. Dat zijn we nu al aan het doen!Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:36:
[...]
Het TPI instrument van de ECB is letterlijk niets meer of minder dan bakken geld aan Italië en andere zwakke Euro-economien uitdelen...
Helemaal eens met je uiteenzetting, minder met je uitkomst.Magpie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:01:
Mijn stelling is dat deze inflatie tijdelijk is, veel meer tijdelijk dan in de jaren zeventig, begin jaren tachtig.
Allereerst zie ik de energiecrisis nog lang niet stabiliseren. Onze afhankelijkheid van Russisch gas/kool is nog lang niet opgelost, en de relatie nog lang niet hersteld. Zelfs al de oorlog morgen voorbij is. Het prijsplafond is tijdelijk, en het is een hele grote kostenpost van een kabinet dat al 9 miljard op de begroting tekort komt en door de EC ter orde wordt geroepen. En dan is Nederland al een braaf jongentje in de klas. Er zijn landen nog veel dieper in de ellende. Wijs een land in zuid of midden Europa aan
Maar stel dat dat nu wel zo is. Morgen stroomt het gas weer. Energie is weer zo goedkoop als het altijd was. Problemen opgelost? Nee wat mij betreft niet.
Er is door de ECB veel te laat gereageerd en de schokken zijn al toegestaan door het systeem te gaan. De core inflatie (exclusief energie en voedsel) is voor de euro zone al 5,96% met een duidelijke uptrend. De basisrente is slechts 2%
Ik denk dat we heel veel euforie gaan zien die snel weer wegebt als blijkt dat de problemen nu al structureel zijn geworden. Ook Knot gaat steeds meer die kant op.
Er wordt vooral geregeerd uit ideologie en gevoel, niet met (economisch) verstand.
Huizenprijzen te hoog? Dan krijg je de eerste driekwart ton van ons. Een goede manier om huizen nog verder te laten stijgen. Tijdelijke inflatie? Direct volle indexering plus wat extras eisen. Mensen die niet economisch rendabel zijn kunnen niet rondkomen? Klets 10% bij het minimum loon erbij
En het gaat maar door. We graven een steeds dieper graf. Er komt steeds meer van de piekinflatie in de core inflatie en hoe langer we uitstellen met het op de tanden bijten hoe erger het wordt.
Ik begrijp je honderd procent maar mijn verwachte uitkomst gaat 100% de andere kant op.
Dat blijft hier maar keer op keer terugkomen en toch betwijfel ik dit. Ik geloof direct dat de lonen gemiddeld hoger liggen door bijv. de Zuidas in Amsterdam en allerlei andere hoogopgeleide / hooggewaardeerde banen. Je gaat mij echt niet wijs maken dat mensen met 'normale' banen die onder een CAO vallen in Amsterdam honderden of zelfs duizend euro meer binnen harken.kx22 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:27:
[...]
In AMS is nou eenmaal iemand bereid meer te betalen dan in Almelo. De lonen liggen ook hoger, dus dan mag je ook vanuit gaat dat iemand meer kan betalen voor huur. Anders zou iedereen naar AMS gaan verhuizen, want ja zelfde hoogte van woonlasten, maar wel meer salaris en meer aanbieders van voorzieningen.
Edit:
Afwijking gemiddeld inkomensniveau per gemeente, 2008
Van de vier grote steden kwam alleen in Utrecht het inkomensniveau boven het landelijk gemiddelde uit. Het inkomen per inwoner was er 3 procent hoger dan dat van de gemiddelde Nederlander. Het laagst was met -10 procent het inkomensniveau in Rotterdam.
Bron
[ Voor 20% gewijzigd door Harrie_ op 29-11-2022 16:08 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Je hebt nog een doorstromingseffect door de grotere vraag. Ik ken mensen met LTS die in het Oosten van het land bij de sociale werkplaats liepen, terwijl ze in het Westen waarschijnlijk een goede baan hadden gehad. Miep, die in Hoogeveen al dertien jaar bij snackbar "het prutje" werkt en droomt van een eigen yogastudio, had in Amsterdam een rendabel eigen bedrijf kunnen hebben. Iemand die het tot ploegleider kruidenierswaren in de enige supermarkt in het dorp heeft geschopt, had in Amsterdam wellicht filiaalmanager kunnen worden.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:55:
Dat blijft hier maar keer op keer terugkomen en toch betwijfel ik dit. Ik geloof direct dat de lonen gemiddeld [u[hoger[/u] liggen door bijv. de Zuidas in Amsterdam en allerlei andere hoogopgeleide / hooggewaardeerde banen. Je gaat mij echt niet wijs maken dat mensen met 'normale' banen die onder een CAO vallen in Amsterdam honderden of zelfs duizend euro meer binnen harken.
Zelfs als mensen niet meer verdienen, hebben mensen met vergelijkbare capaciteiten waarschijnlijk een beter betaalde baan.
[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-11-2022 16:07 ]
Ja maar zijn dit nu aannames of zijn hier ook cijfers van? Puur kijkende naar gemiddeldes dan is dit inkomensverschil er gewoon niet.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:07:
[...]
Je hebt nog een doorstromingseffect door de grotere vraag. Ik ken mensen met LTS die in het Oosten van het land bij de sociale werkplaats liepen, terwijl ze in het Westen waarschijnlijk een goede baan hadden gehad. Miep, die in Hoogeveen al dertien jaar bij snackbar "het prutje" werkt en droomt van een eigen yogastudio, had in Amsterdam een rendabel eigen bedrijf kunnen hebben. Iemand die het tot ploegleider kruidenierswaren in de enige supermarkt in het dorp heeft geschopt, had in Amsterdam wellicht filiaalmanager kunnen worden.
Zelfs als mensen niet meer verdienen, hebben mensen met vergelijkbare capaciteiten waarschijnlijk een beter betaalde baan.
Zonder enig internet bron kan ik je wel garanderen dat horeca veel hogere salarissen betaald dan buiten randstad. In Amsterdam hoef je niet met 12 euro per uur voor een 21jarige aan te komen. Daarnaast liggen de uurtarieven van een loodgieter en elektricien ook hoger.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:55:
[...]
Dat blijft hier maar keer op keer terugkomen en toch betwijfel ik dit. Ik geloof direct dat de lonen gemiddeld [u[hoger[/u] liggen door bijv. de Zuidas in Amsterdam en allerlei andere hoogopgeleide / hooggewaardeerde banen. Je gaat mij echt niet wijs maken dat mensen met 'normale' banen die onder een CAO vallen in Amsterdam honderden of zelfs duizend euro meer binnen harken.
Edit:
[...]
Dat een Hema haar medewerker in AMS evenveel betaald als in Almelo geloof ik wel en idem met zorgpersoneel en scholen.
Maar buiten de zuidas om, je hebt ook te maken met expats, studenten. Allemaal mensen die in amsterdam WILLEN wonen. Als een plek gewild is, zijn mensen ook bereid om meer voor te betalen.
Het aan banden leggen van huurprijzen, betekend ook aan banden leggen van de verkoopprijzen. Of dat iets positiefs is, weet ik niet, want vraag/aanbod verhaal.
Vergeet niet dat de Europese staatsschuld nu groter is dan het ooit is geweest. Om wat voor reden dan ook is dat nu niet nieuwswaardig, maar we staan dichter bij de afgrond dan ooit. Er hoeft maar iets te gebeuren en we hebben een europese schuldencrisis on steroids. Het zal er om spannen of de Euro en Europa dat nogmaals overleven.
Ik krijg het gevoel dat we voor nu nog even de kogel ontwijken met de inflatie en dat inflatie wellicht niet de trigger zal zijn. Hier ben ik echter zeker niet 100% van overtuigd en ik kijk met grote belangstelling hoe dit zich ontwikkelt.
Gelukkig is er in NL nog wel enig besef dat we fors moeten bezuinigen om de schulden terug te dringen. Of dat politiek ook gaat lukken is een tweede... In de rest van Europa is het besef dat de schulden onhoudbaar zijn er niet eens lijkt het...
De invloed op de huizenmarkt laat zich raden wanneer die trigger komt. De niet te beantwoorden vraag is: Wanneer en wat gaat het zijn? Mijnsinziens gaan we een spannend decennium tegemoet.
Ik krijg het gevoel dat we voor nu nog even de kogel ontwijken met de inflatie en dat inflatie wellicht niet de trigger zal zijn. Hier ben ik echter zeker niet 100% van overtuigd en ik kijk met grote belangstelling hoe dit zich ontwikkelt.
Gelukkig is er in NL nog wel enig besef dat we fors moeten bezuinigen om de schulden terug te dringen. Of dat politiek ook gaat lukken is een tweede... In de rest van Europa is het besef dat de schulden onhoudbaar zijn er niet eens lijkt het...
De invloed op de huizenmarkt laat zich raden wanneer die trigger komt. De niet te beantwoorden vraag is: Wanneer en wat gaat het zijn? Mijnsinziens gaan we een spannend decennium tegemoet.
Volgens Paul de Grauwe, de econoom die de meest geaccepteerde verklaring voor de Griekse schuldencrisis gaf, is dat niet vanzelfsprekend. Een land met een eigen centrale bank de munt als kamikazepiloot kan gebruiken op het moment dat speculanten de rente op staatsschulden opdrijven; ze kunnen geld gaan drukken, totdat de schuldenlast kleiner wordt. De keerzijde is natuurlijk enorme inflatie, maar de speculanten komen er nog slechter vanaf.Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:13:
Vergeet niet dat de Europese staatsschuld nu groter is dan het ooit is geweest. Om wat voor reden dan ook is dat nu niet nieuwswaardig, maar we staan dichter bij de afgrond dan ooit. Er hoeft maar iets te gebeuren en we hebben een europese schuldencrisis on steroids. Het zal er om spannen of de Euro en Europa dat nogmaals overleven.
Met de Europese muntunie was een situatie geschapen waarbij Europese landen wel zelfstandig schulden aangingen, maar geen controle hadden over de waarde van de munt. Zeker een kleine economie als Griekenland wordt al snel een speelbal op de kapitaalmarkten.
Overigens is de Grauwe, hier tijdens coronatijd, er wel voorstander van om de geldpers weer onder directe politieke controle te brengen.
Walterliving schrapt de abonnementskosten
https://walterliving.com/blog/walter-plus-is-nu-gratis/
Heb het altijd wel handig gevonden
https://walterliving.com/blog/walter-plus-is-nu-gratis/
Heb het altijd wel handig gevonden
Dat is een interessante tabel, je zou denken dat dit onmogelijk zo door kan blijven gaan. Dat de ratio 'Gemiddelde huizenprijs / Modaal inkomen' altijd maar blijft stijgen.Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:09:
[...]
Ik denk dat de conclusie is dat het aan mijn beperkte intellectuele capaciteit is, maar ik lees hier twee tegengestelde dingen. In de eerste alinea zeg je 'dat het niet normatief is'.
Maar ongetwijfeld begrijp ik je verkeerd.
[...]
Absoluut eens. Maar de analogie voor jouw toepassing van historische data is iets anders. Je laat de dokter de ene dag de temperatuur meten van persoon x terwijl hij in Nederland is en keurig 37,0 graden op de thermometer zit. 2 jaar later is persoon x naar de Sahara verhuisd en is zijn temperatuur elke dag vol in de zon 37,9. Terwijl deze persoon in de Sahara blijft wonen, zou jouw dokter dan zeggen '37,9 is historisch gezien wel erg hoog, daar moeten we conclusies uit trekken'.
Om de historische rente even te pakken als voorbeeld: de afgelopen 14 jaar waren een uitzondering in historische zin volgens jou. Eens, historisch helemaal waar. Maar je gaat dan rente-tarieven vergelijken van de periode dat er nog geen gezamenlijke Europese munt was en nog geen sturende functie van de ECB. Een betere vergelijking, met meer waarde voor de analyse, is alleen de periode te nemen sinds we de Euro hebben, op papier sinds 1999, effectief sinds 2002. Van de 20 jaar dat we nu 1 munt hebben, hebben we dus 14 jaar (63,6%) van het geheel een monetair beleid gehad dat zich richt op lage rentes.
Dat komt al heel anders over dan allerlei rentetarieven te vergelijken van de tijd dat men voor de Nederlandse munt gekoppeld was aan de Duitse mark.
Een ander voorbeeld is deze vergelijking op basis modaal inkomen en woningprijzen; zou het niet een veel reeeler beeld geven om te kijken naar het modale inkomen per huishouden? Dan neem je namelijk 1 economische ontwikkeling die plaatsvond tussen 1995 en 2022 mee in de analyse, maar dat is dan nog steeds maar 1 factor die je meeneemt, terwijl er tal van andere factoren zijn die nog steeds niet gewogen worden in de analyse. Hence mijn herhaalde punt dat historische data weinig waarde heeft, omdat a) vaak de context weggelaten wordt (zoals in de tabel hieronder) en het b) ook moeilijk is om alle context mee te wegen.
[...]
Inmiddels denk ik daar anders over, mede na het lezen van het boek Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten. Daarin lees je dat de winst van bedrijven steeds meer naar de eigenaren van het bedrijf gaat (aandeelhouders) en steeds minder naar de werknemers, een trend die al enkele decennia gaande is. Als je deze lijn doortrekt is het effect behoorlijk dramatisch. Arbeid wordt steeds minder beloond en bezit steeds meer.
Als je denkt dat het vanzelf stopt wanneer een normaal persoon geen huis meer kan betalen, kijk dan eens naar Londen. Daar is dat al aan de hand en het gebeurt gewoon, er lijkt geen prijsplafond te zijn.
Je gaat nu dus uit één aspect van de huidige sociale huur situatie concluderen dat er een causaal verband is tussen of de huur gereguleerd is en of mensen vaak gaan doorstromen. Apart.Laapo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:08:
[...]
Dus in geval van verdere huurregulering, tot 1000 of 1200 euro onder het huidige puntenstelsel, zal ook moeten worden nagedacht over de verdeling van deze woningen, net zoals nu met sociale huurwoningen.
Gaat wat worden..
Die gemiddeldwa uit je quote zijn zinloos. Genoeg gemeentes waar het gemiddelde 2x hoger ligt dan landelijk, maar niet omdat de schoonmaker daar nou meer betaald krijgt dan in Hengelo (Gelderland).Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:55:
[...]
Dat blijft hier maar keer op keer terugkomen en toch betwijfel ik dit. Ik geloof direct dat de lonen gemiddeld hoger liggen door bijv. de Zuidas in Amsterdam en allerlei andere hoogopgeleide / hooggewaardeerde banen. Je gaat mij echt niet wijs maken dat mensen met 'normale' banen die onder een CAO vallen in Amsterdam honderden of zelfs duizend euro meer binnen harken.
Edit:
[...]
Je zal daarvoor echt naar verschillende beroepsgroepen moeten kijken + kans op betere baan etc.
Ik weet niet of die tabel heel veel zegt want:Henkdezoveelste schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:30:
[...]
Dat is een interessante tabel, je zou denken dat dit onmogelijk zo door kan blijven gaan. Dat de ratio 'Gemiddelde huizenprijs / Modaal inkomen' altijd maar blijft stijgen.
Inmiddels denk ik daar anders over, mede na het lezen van het boek Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten. Daarin lees je dat de winst van bedrijven steeds meer naar de eigenaren van het bedrijf gaat (aandeelhouders) en steeds minder naar de werknemers, een trend die al enkele decennia gaande is. Als je deze lijn doortrekt is het effect behoorlijk dramatisch. Arbeid wordt steeds minder beloond en bezit steeds meer.
Als je denkt dat het vanzelf stopt wanneer een normaal persoon geen huis meer kan betalen, kijk dan eens naar Londen. Daar is dat al aan de hand en het gebeurt gewoon, er lijkt geen prijsplafond te zijn.
- Er zijn steeds meer tweeverdieners in de samenleving. Per persoon per huishouden zijn de kosten misschien juist wel lager dan 25 jaar geleden
- De absolute prijs van een woning zegt minder dan de maandlasten. Dat geeft een effectiever beeld van wat een woning kost per persoon per huishouden.
Vandaar ook mijn boodschap in de post die je quote: pas op met data. Zonder context kun je er makkelijk onjuiste conclusies uit trekken.
Dat zegt niets over de prijs van een huis of hoe duur dat is maar eerder iets over hoe goed de lasten op te brengen zijn. Je kunt kinderarbeid legaliseren en 4 verdieners van gezinnen maken waardoor de kosten per persoon laag zijn maar dan kunnen huizen nog wel duur zijn.Requiem19 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:17:
[...]:
Er zijn steeds meer tweeverdieners in de samenleving. Per persoon per huishouden zijn de kosten misschien juist wel lager dan 25 jaar geleden
Dat zegt al helemaal niets over hoe duur een huis is, en echt alleen maar hoe goed het voor huizenbezitters op te brengen is. In een markt als deze zijn de lasten niet erg hoog, de rente is immers laag en mensen hebben veel overwaarde die ze kunnen gebruiken. Maar iedereen klaagt steen en been dat huizen zo onoverkomelijk duur zijn en dat in de markt instappen niet te doen is. De woonlasten hebben zeker invloed, en zijn ook interessant om te bekijken maar niet bij het bepalen van hoe duur een huis is.De absolute prijs van een woning zegt minder dan de maandlasten. Dat geeft een effectiever beeld van wat een woning kost per persoon per huishouden.
Context is belangrijk maar ook of de data aansluit bij wat je wilt weten.
Modaal salaris in vergelijking met de gemiddelde transactie prijs is niet iets wat ik verzonnen heb, dat wordt bij financiële analyses niet zonder reden ook gebruikt

[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2022 19:50 ]
Als je de bron aanklikt dan zul je zien dat er helemaal niet "genoeg gemeentes zijn waar het gemiddelde 2x hoger ligt dan landelijk", sterker nog geen enkele; de spreiding is zeer laag. Dus als die gemiddelden iets zeggen dan is het wat mij betreft dat ze nog altijd meer zeggen dan wat 'n=1 ervaringen' hier op Tweakers van users die denken dat mensen in Amsterdam meer betaald krijgen dan daar buiten.Caelorum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:09:
[...]
Die gemiddeldwa uit je quote zijn zinloos. Genoeg gemeentes waar het gemiddelde 2x hoger ligt dan landelijk, maar niet omdat de schoonmaker daar nou meer betaald krijgt dan in Hengelo (Gelderland).
Je zal daarvoor echt naar verschillende beroepsgroepen moeten kijken + kans op betere baan etc.
Je moet mijn reactie even lezen in de context van de post waar ik op reageer, want die gebruikt jouw grafiekje voor een ander doel dan jij voor ogen had.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:31:
[...]
Dat zegt niets over de prijs van een huis of hoe duur dat is maar eerder iets over hoe goed de lasten op te brengen zijn. Je kunt kinderarbeid legaliseren en 4 verdieners van gezinnen maken waardoor de kosten per persoon laag zijn maar dan kunnen huizen nog wel duur zijn.
[...]
Dat zegt al helemaal niets over hoe duur een huis is, en echt alleen maar hoe goed het voor huizenbezitters op te brengen is. In een markt als deze zijn de lasten niet erg hoog, de rente is immers laag en mensen hebben veel overwaarde die ze kunnen gebruiken. Maar iedereen klaagt steen en been dat huizen zo onoverkomelijk duur zijn en dat in de markt instappen niet te doen is.
Context is belangrijk maar ook of de data aansluit bij wat je wilt weten.
Modaal salaris in vergelijking met de gemiddelde transactie prijs is niet iets wat ik verzonnen heb, dat wordt bij financiële analyses niet zonder reden ook gebruikt
Succes met vinden van een 200k per jaar baan in IT, finance, legal, consultancy etc buiten de randstad… Steden trekken ook beduidend meer arme mensen waardoor wellicht het gemiddelde omlaag gaat, maar ik durf wel met redelijke zekerheid te zeggen dat vrijwel alle topbanen in de randstad te vinden zijn.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:40:
[...]
Als je de bron aanklikt dan zul je zien dat er helemaal niet "genoeg gemeentes zijn waar het gemiddelde 2x hoger ligt dan landelijk", sterker nog geen enkele; de spreiding is zeer laag. Dus als die gemiddelden iets zeggen dan is het wat mij betreft dat ze nog altijd meer zeggen dan wat 'n=1 ervaringen' hier op Tweakers van users die denken dat mensen in Amsterdam meer betaald krijgen dan daar buiten.
Ja maar daar ging de discussie niet over. Het gaat erover dat er door users wordt beweerd dat dezelfde banen in Amsterdam (of de randstad zo je wil) beter betaald worden dan daar buiten. Ik ben zelf developer en ik weet dat er voor mij persoonlijk in Amsterdam meer te halen valt, maar het overgrote deel van de inwoners van Amsterdam zijn geen developer of advocaat; die hebben 'normale' banen als verpleegkundige, heftruckchauffeur, winkelmedewerker, etc. En ik betwijfel ten zeerste dat de griet die in Amsterdam bij de Kruidvat achter de kassa staat per definitie meer verdient dan haar collega in Hengelo.Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:43:
[...]
Succes met vinden van een 200k per jaar baan in IT, finance, legal, consultancy etc buiten de randstad… Steden trekken ook beduidend meer arme mensen waardoor wellicht het gemiddelde omlaag gaat, maar ik durf wel met redelijke zekerheid te zeggen dat vrijwel alle topbanen in de randstad te vinden zijn.
Dat soort banen denk ik inderdaad niet.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:47:
[...]
Ja maar daar ging de discussie niet over. Het gaat erover dat er door users wordt beweerd dat dezelfde banen in Amsterdam (of de randstad zo je wil) beter betaald worden dan daar buiten. Ik ben zelf developer en ik weet dat er voor mij persoonlijk in Amsterdam meer te halen valt, maar het overgrote deel van de inwoners van Amsterdam zijn geen developer of advocaat; die hebben 'normale' banen als verpleegkundige, heftruckchauffeur, winkelmedewerker, etc. En ik betwijfel ten zeerste dat de griet die in Amsterdam bij de Kruidvat achter de kassa staat per definitie meer verdient dan haar collega in Hengelo.
Valt wel mee als je in de techniek zitJohan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:43:
[...]
maar ik durf wel met redelijke zekerheid te zeggen dat vrijwel alle topbanen in de randstad te vinden zijn.
70% dan, blijft hetzelfde argument staan: zonder naar het soort beroep te kijken zegt het weinig. Een schoonmaker zal overal ongeveer hetzelfde betaald krijgen, maar een gemeenteambtenaar bijv. al niet, laat staan een persoon in de IT. Daarnaast is bereikbaarheid van een hoger inkomen ook overal anders, simpelweg doordat er in sommige gebieden meer baankans is. Dat je dan nog steeds weinig spreiding hebt kan ook aan andere factoren liggen, zoals grotere gemeentes die bovengemiddeld vaak probleemgevallen in hun schoot geworpen krijgen.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:40:
[...]
Als je de bron aanklikt dan zul je zien dat er helemaal niet "genoeg gemeentes zijn waar het gemiddelde 2x hoger ligt dan landelijk", sterker nog geen enkele; de spreiding is zeer laag. Dus als die gemiddelden iets zeggen dan is het wat mij betreft dat ze nog altijd meer zeggen dan wat 'n=1 ervaringen' hier op Tweakers van users die denken dat mensen in Amsterdam meer betaald krijgen dan daar buiten.
Gemiddelde heb je in die dus ook weinig aan, net zoals gemiddelde woningprijs ook weinig zegt.
Dat is inderdaad ook het probleem waarom in Amsterdam bijna geen leraren te vinden zijn terwijl er leraren in oost Groningen in de bijstand kunnen zitten omdat ze geen baan kunnen vinden. Hoewel Nederland klein is, zou een leraar in Amsterdam gewoon meer betaald moeten worden dan een leraar in oost Groningen.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:47:
[...]
Ja maar daar ging de discussie niet over. Het gaat erover dat er door users wordt beweerd dat dezelfde banen in Amsterdam (of de randstad zo je wil) beter betaald worden dan daar buiten. Ik ben zelf developer en ik weet dat er voor mij persoonlijk in Amsterdam meer te halen valt, maar het overgrote deel van de inwoners van Amsterdam zijn geen developer of advocaat; die hebben 'normale' banen als verpleegkundige, heftruckchauffeur, winkelmedewerker, etc. En ik betwijfel ten zeerste dat de griet die in Amsterdam bij de Kruidvat achter de kassa staat per definitie meer verdient dan haar collega in Hengelo.
Dat de kassa medewerker van de Kruidvat niet meer betaald krijgt lost zichzelf wel op met marktwerking. Als de Kruitvat geen personeel meer kan krijgen gaan ze vanzelf meer betalen. Overheid salarissen zitten helaas vast in CAO’s die geen ruimte laten voor regionale verschillen.
Dit probleem wordt nu geprobeerd op te lossen in de woningmarkt. Dan zou de gemeente weer terug moeten komen op de woningmarkt en woningen gaan verhuren aan mensen die sociaal wenselijke beroepen doen die goed zijn voor de gemeente (leraren, brandweer, politie, verpleegkundige, plantsoen medewerker, vuilnisman, etc). Alle niet semi publieke beroepen moet de markt dan maar oplossen. Als er geen winkels meer zijn in Amsterdam omdat daarvoor geen personeel te vinden is wordt Amsterdam vanzelf een minder aantrekkelijke stad.
Daar heb je gelijk in, maar bij gebrek aan cijfers moet ik ergens vanuit gaan natuurlijk, want de users die op basis van N=1 dit roepen kan ik helaas niet op hun blauwe ogen geloven. Uiteindelijk begon deze discussie n.a.v. een opmerking dat het niet uitmaakt dat wonen in Amsterdam een hogere prijs kent dan daarbuiten omdat mensen daar meer verdienen. Los van het feit dat er in Amsterdam een verhoogde concentratie van professionele vakgebieden is, dat er meer baankans is, etc. denk ik nog steeds dat die vrije sector huurprijs van een paar honderd meer toch wel uitmaakt voor die griet die bij de Kruidvat werkt...Caelorum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:05:
[...]
70% dan, blijft hetzelfde argument staan: zonder naar het soort beroep te kijken zegt het weinig. Een schoonmaker zal overal ongeveer hetzelfde betaald krijgen, maar een gemeenteambtenaar bijv. al niet, laat staan een persoon in de IT. Daarnaast is bereikbaarheid van een hoger inkomen ook overal anders, simpelweg doordat er in sommige gebieden meer baankans is. Dat je dan nog steeds weinig spreiding hebt kan ook aan andere factoren liggen, zoals grotere gemeentes die bovengemiddeld vaak probleemgevallen in hun schoot geworpen krijgen.
Gemiddelde heb je in die dus ook weinig aan, net zoals gemiddelde woningprijs ook weinig zegt.
Die gemeenteambtenaar valt toch gewoon onder dezelfde CAO in zowel Amsterdam als Schubbekutteveen?Caelorum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:05:
[...]
Een schoonmaker zal overal ongeveer hetzelfde betaald krijgen, maar een gemeenteambtenaar bijv. al niet, laat staan een persoon in de IT.
Amsterdam heeft bovengemiddeld veel sociale huur. Dat maakt bijna per definitie het gemiddelde inkomen lager want inkomensgrenzen + eenpersoonshuishoudens.
En dan nog talloze studenten etc.
Dat vertroebelt de inkomenscijfers.
En dan nog talloze studenten etc.
Dat vertroebelt de inkomenscijfers.
Ik trek geen conclusies, deel enkel het bericht met de opmerking dat er over de verdeling van die gereguleerde woningen moet worden nagedacht. Hoe men zich gaat gedragen als de huurprijzen gereguleerd zijn, geen idee. Denk dat men wel langer blijft hangen in zo'n woning als de kosten meevallen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:01:
[...]
Je gaat nu dus uit één aspect van de huidige sociale huur situatie concluderen dat er een causaal verband is tussen of de huur gereguleerd is en of mensen vaak gaan doorstromen. Apart.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat je hetzelfde ingeschaald wordt.Eärendil schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:18:
[...]
Die gemeenteambtenaar valt toch gewoon onder dezelfde CAO in zowel Amsterdam als Schubbekutteveen?
Als je in deze tabel de percentielgroepen aanvinkt zie je wel iets over de inkomensverdelingHarrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:11:
[...]
Ja maar zijn dit nu aannames of zijn hier ook cijfers van? Puur kijkende naar gemiddeldes dan is dit inkomensverschil er gewoon niet.
1e | 2e | 3e | 4e | 5e | 6e | 7e | 8e | 9e | 10e | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
COROP-regio Oost-Groningen | 4 | 6 | 9 | 12 | 15 | 15 | 13 | 12 | 9 | 5 |
COROP-regio Groot-Amsterdam | 6 | 5 | 7 | 9 | 10 | 10 | 10 | 11 | 13 | 17 |
Ik heb hier geselecteerd op particuliere huishoudens (excl. studenten) met een voornaamste inkomen als werknemer. De getallen zijn de afwijking tov de landelijke decielen. Als er dus in een vakje '10' staat lijkt de regio op de rest van Nederland, is het vakje lager of hoger dan 10, dan zitten verhoudingsgewijs meer mensen in deze regio in dat deciel.
De inkomensverdeling is in Amsterdam e.o. dus wel degelijk anders. Mensen hebben over het algemeen beter betalende banen.
Vooral gas is een ding, steenkool gebruiken we niet zoveel.DutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:32:
Allereerst zie ik de energiecrisis nog lang niet stabiliseren. Onze afhankelijkheid van Russisch gas/kool is nog lang niet opgelost
Uiteindelijk gaan we dan grote schepen met LNG laten varen uit landen als Qatar, dat doen we nu. Dat maakt gas opeens 4-5x zo duur, maar niet 'oneindig veel' duurder in een stijgende lijn die voor eeuwig door zal blijven stijgen. Uiteindelijk kost zo'n schip gewoon geld en dat plafond is op een gegeven moment bereikt.
Het 'fijne' aan inflatie en dit soort energiecijfers, is dat we ze telkens laten afhangen van de situatie van 12 maanden geleden. Dat heeft het gevolg dat je ongeveer 1 jaar na de start van de ellende een soort 'nieuwe normaal' hebt gecreerd
Ja, energie zal nog wel even heel duur blijven en wellicht volgend jaar wel duurder zijn dan dit jaar. Maar ik verwacht niet dat we volgend jaar opnieuw een verdrievoudiging van de energierekening gaan zien naar 9 euro per kuub gas.
Zoveel regelingen zijn tijdelijkHet prijsplafond is tijdelijk
Zolang het modale inkomen in een modale woning geen modale energierekening kan betalen, gaat de overheid wel weer ergens anders geld vandaan toveren om de totaal denkbeeldige koopkrachtplaatjes enigszins recht te trekken.
Als gas volgend jaar 9 euro per kuub kost komt er wellicht een aangepast prijsplafond, maar het mechanisme zal blijven bestaan.
Hoe wordt inflatie 'structureel' volgens jou?Er is door de ECB veel te laat gereageerd en de schokken zijn al toegestaan door het systeem te gaan. De core inflatie (exclusief energie en voedsel) is voor de euro zone al 5,96% met een duidelijke uptrend. De basisrente is slechts 2%
Ik denk dat we heel veel euforie gaan zien die snel weer wegebt als blijkt dat de problemen nu al structureel zijn geworden. Ook Knot gaat steeds meer die kant op.
Ik heb een paar posts geleden al een paar keer mijn visie op dit verhaal uitgelegd: door vergrijzing en een hoge schuldenberg dichtbij beleidsmakers van de ECB is een hoge inflatie juist best gek. Vergelijkbaar met wat @Magpie zegt. Ik zou juist ook zeggen dat de inflatie structureel gezien erg laag zou moeten zijn. Het is juist precies daarom dat centrale banken zo kneiterhard de economie aan het stimuleren zijn geslagen de afgelopen jaren
Waarom zou het nu 'structureel' de andere kant op gaan? Enkel de trend van de core inflation vind ik daarvoor niet overtuigend. Wat zijn de achterliggende metrics waardoor die trend door moet zetten?
Bedoel je nu te zeggen dat de inflatie 'structureel' gaat worden omdat we nu op deze wijze geld blijven pompen? Daarbij is het vooral de vraag of loonstijginen nu wel zullen aanhouden.Er wordt vooral geregeerd uit ideologie en gevoel, niet met (economisch) verstand.
Huizenprijzen te hoog? Dan krijg je de eerste driekwart ton van ons. Een goede manier om huizen nog verder te laten stijgen. Tijdelijke inflatie? Direct volle indexering plus wat extras eisen. Mensen die niet economisch rendabel zijn kunnen niet rondkomen? Klets 10% bij het minimum loon erbij
Daar kan ik wel in komen, maar precies de dingen die je hier noemt (starterssubsidie en riante loonsverhogingen) zullen precies de huizenprijzen doen stijgen, want je geeft meer bestedingsruimte.
Dat terwijl jij precies speculeert op fors dalende prijzen? Je noemt hier precies de basisreden waarom ik denk dat het wel mee zal vallen: omdat de politieke wil ontbreekt en omdat ons monetaire beleid totaal faalt
Dit ben ik volledig met je eens overigens.En het gaat maar door. We graven een steeds dieper graf.
Primaire reden waarom ik 3-4 jaar geleden juist in dit topic vaak zei dat deze hoge prijzen onhoudbaar zijn en dat het in elkaar moet donderen. Als ik iets heb geleerd is dat de wil er niet is, niet onder burgers (zo ook velen in dit topic), niet in de politiek, en niet bij de monetaire beleidsmakers. Kortzichtige besluitvorming maakt het probleem alleen maar erger. Ik zie nog niet in waarom het nú dan eindelijk wél zou moeten veranderen.
Kuch,Richh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:05:
[...]
Vooral gas is een ding, steenkool gebruiken we niet zoveel.
Comeback voor steenkool door wegvallen gas
Eens maar met het nieuwe normaal is niemand geholpen met het betalen van de rekeningen. Er zit geen oneindige rek in.Uiteindelijk gaan we dan grote schepen met LNG laten varen uit landen als Qatar, dat doen we nu. Dat maakt gas opeens 4-5x zo duur, maar niet 'oneindig veel' duurder in een stijgende lijn die voor eeuwig door zal blijven stijgen. Uiteindelijk kost zo'n schip gewoon geld en dat plafond is op een gegeven moment bereikt.
Het 'fijne' aan inflatie en dit soort energiecijfers, is dat we ze telkens laten afhangen van de situatie van 12 maanden geleden. Dat heeft het gevolg dat je ongeveer 1 jaar na de start van de ellende een soort 'nieuwe normaal' hebt gecreerd
Dat is dus de vraag. Alle overheden zitten nu al behoorlijk tegen de grenzen aan van wat ze uit mogen geven, ten opzichte van het GDP. Ook Nederland is net weer teruggefloten. Bij name door het energie plafond., energie zal nog wel even heel duur blijven en wellicht volgend jaar wel duurder zijn dan dit jaar. Maar ik verwacht niet dat we volgend jaar opnieuw een verdrievoudiging van de energierekening gaan zien naar 9 euro per kuub gas.
Zoveel regelingen zijn tijdelijken blijven voorlopig stiekem voor eeuwig bestaan.
Zolang het modale inkomen in een modale woning geen modale energierekening kan betalen, gaat de overheid wel weer ergens anders geld vandaan toveren om de totaal denkbeeldige koopkrachtplaatjes enigszins recht te trekken.
Als gas volgend jaar 9 euro per kuub kost komt er wellicht een aangepast prijsplafond, maar het mechanisme zal blijven bestaan.
Die inflatie wordt structureel omdat er niet-simpel omkeerbare stappen worden genomen door politiek als ook bijvoorbeeld de vakbonden. De inflatie piekt door een duidelijk aanwijsbare reden tot 11% en dat is voor de FNV reden om 14% structurele loonsverhoging te eisen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niet de illusie dat dit allemaal zomaar ook realiteit wordt.Hoe wordt inflatie 'structureel' volgens jou?
Ik heb een paar posts geleden al een paar keer mijn visie op dit verhaal uitgelegd: door vergrijzing en een hoge schuldenberg dichtbij beleidsmakers van de ECB is een hoge inflatie juist best gek. Vergelijkbaar met wat @Magpie zegt. Ik zou juist ook zeggen dat de inflatie structureel gezien erg laag zou moeten zijn. Het is juist precies daarom dat centrale banken zo kneiterhard de economie aan het stimuleren zijn geslagen de afgelopen jaren
Waarom zou het nu 'structureel' de andere kant op gaan? Enkel de trend van de core inflation vind ik daarvoor niet overtuigend. Wat zijn de achterliggende metrics waardoor die trend door moet zetten?
Bedoel je nu te zeggen dat de inflatie 'structureel' gaat worden omdat we nu op deze wijze geld blijven pompen? Daarbij is het vooral de vraag of loonstijginen nu wel zullen aanhouden.
Daar kan ik wel in komen, maar precies de dingen die je hier noemt (starterssubsidie en riante loonsverhogingen) zullen precies de huizenprijzen doen stijgen, want je geeft meer bestedingsruimte.
Dat terwijl jij precies speculeert op fors dalende prijzen? Je noemt hier precies de basisreden waarom ik denk dat het wel mee zal vallen: omdat de politieke wil ontbreekt en omdat ons monetaire beleid totaal faaltik zie nog niet wat dat gaat veranderen.
Maar er zijn veel zaken die na de initiële prijsschok, nu doorebben in de niet-transiente prijsverhogingen. Tegelijk verwacht ik ook dat veel ondernemers het bijltje er gedwongen of vrijwillig bij neer gaan gooien, en dat de verhogingen zodanig worden doorberekend aan de consument dat de koopkracht er weinig op vooruit zal gaan.
Ik geef zelf ook letterlijk aan dat de maatregelen van 75k ter beschikking stellen, het verruimen van de leeneisen, en al dat soort andere lekker-voor-de-buhne-maar-het-doet-niets maatregelen prijsopdrijvend werken. Maar dat zit een eind aan. Of de centrale bank of de markt gaat dit afstraffen. De markt gaat het niet accepteren dat de euro zodanig wordt uitgehold en zal toevlucht zoeken in veiligere valuta. Die bijvoorbeeld wel een sterke centrale bank en ook nog eens het privilege exorbitant hebben 😉. Daarna zal de hand van de politiek gedwongen worden om toch maatregelen te nemen. Ze zijn erg hard bezig met het positioneren van de EU als machtsblok in de geo-politiek, en een instortende valuta past daar niet bij.
Het helpt nogal dat er nu wereldwijd druk op de ketel staat die op breekpunt staat, sentiment is belangrijk. We gaan het zien! Ik blijf het nog dagelijks volgen. Erg interessantDit ben ik volledig met je eens overigens.
Primaire reden waarom ik 3-4 jaar geleden juist in dit topic vaak zei dat deze hoge prijzen onhoudbaar zijn en dat het in elkaar moet donderen. Als ik iets heb geleerd is dat de wil er niet is, niet onder burgers (zo ook velen in dit topic), niet in de politiek, en niet bij de monetaire beleidsmakers. Kortzichtige besluitvorming maakt het probleem alleen maar erger. Ik zie nog niet in waarom het nú dan eindelijk wél zou moeten veranderen.
[ Voor 23% gewijzigd door DutchManticore op 29-11-2022 21:35 ]
Ik heb het natuurlijk vooral over de Nederlandse markt. In NL verbruiken we zeer weinig kolen, het artikel wat je hier deelt beschrijft enkel dat een vervroegde sluiting niet doorgaat. Je artikel heeft het voornamelijk over Europees beleid.
Nouja, een hoge kostprijs van energie is helemaal desastreus, dus moet je wel opzoek gaan naar een kunstmatige manier om dat te drukken. Daar zal men niet zo snel mee stoppen denk ik.Eens maar met het nieuwe normaal is niemand geholpen met het betalen van de rekeningen. Er zit geen oneindige rek in.
Het grootste probleem is volgens mij de onzekerheid die de Nederlandse staat op zich heeft genomen, in plaats van bij de burgers te laten. Bij een nogmaals verdrievoudiging van de prijs zal Brussel inderdaad terecht boos worden, maar het kan op verschillende manieren uit pakken. Uiteindelijk zullen veel landen iets vergelijkbaars doen, waar Brussel allemaal iets van vind, en naar alle waarschijnlijkheid opnieuw ook helemaal niks aan gaat doen.Dat is dus de vraag. Alle overheden zitten nu al behoorlijk tegen de grenzen aan van wat ze uit mogen geven, ten opzichte van het GDP. Ook Nederland is net weer teruggefloten. Bij name door het energie plafond.
Ik ben het met je eens he, dit is allemaal feitelijk heel raar en zou niet moeten kunnen. Maarja, het gebeurd toch weer
Inflatie is jaar op jaar. Als vakbonden dit jaar een 10% loonsverhoging bij elkaar lullen, dan is dat geen garantie dat ze dat ieder opvolgend jaar wéér gaat lukken. Sterker nog, gecombineerd met een aankomende recessie is het juist erg onwaarschijnlijk dat dit gaat blijven.Die inflatie wordt structureel omdat er niet-simpel omkeerbare stappen worden genomen door politiek als ook bijvoorbeeld de vakbonden.
Opzich is dat niet heel gek, de belanghemmenden van FNV zijn pensionado's burgers die de lasten met 11% zien stijgen, natuurlijk is het uitgangspunt van FNV dan ook een vergelijkbare loonstijging. FNV heeft natuurlijk schijt aan de achterliggende redenen en dat is hun goed rechtDe inflatie piekt door een duidelijk aanwijsbare reden tot 11% en dat is voor de FNV reden om 14% structurele loonsverhoging te eisen.
Ik ben dit volledig met je eens, echter ben ik van mening dat dit eigenlijk al jaren geleden had moeten gebeuren. Ik vind het persoonlijk heel duidelijk dat niemand het durft en men echt tot het gaatje zal gaan met domme onhoudbare maatregelen. Ik vrees dat ze daar nog een paar jaar ongestraft mee door kunenn gaanIk geef zelf ook letterlijk aan dat de maatregelen van 75k ter beschikking stellen, het verruimen van de leeneisen, en al dat soort andere lekker-voor-de-buhne-maar-het-doet-niets maatregelen prijsopdrijvend werken. Maar dat zit een eind aan. Of de centrale bank of de markt gaat dit afstraffen.

Dat zie ik inderdaad als een mogelijke uitkomstDe markt gaat het niet accepteren dat de euro zodanig wordt uitgehold en zal toevlucht zoeken in veiligere valuta. Die bijvoorbeeld wel een sterke centrale bank en ook nog eens het privilege exorbitant hebben 😉
Wat maakt dit een 'breekpunt' voor jou? Ik dacht dat een wereldwijde pandemie en een stilgevallen wereldeconomie een breekpunt zou zijn. Niks bleek minder waar: de geldkraan ging gewoon een stukje verder open.Het helpt nogal dat er nu wereldwijd druk op de ketel staat die op breekpunt staat, sentiment is belangrijk. We gaan het zien! Ik blijf het nog dagelijks volgen. Erg interessant
Het sentiment op dit moment acht ik minder heftig dan toen, uiteindelijk is er nog overal werk, staat er meer file dan ooit en is het druk in de winkels. En ondanks een verdrievoudiging van de rente worden er nog altijd huizen verkocht voor meer geld dan het huis van de buren 12 maanden geleden.
Ik ben het echt helemaal met je eens dat het toch een keer moet en zal breken
Zo danDutchManticore schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:37:
Lees nog eens, ik was met de rest nog bezig
[ Voor 85% gewijzigd door Richh op 29-11-2022 22:02 ]
Ja maar jij stelde:CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:02:
[...]
Als je in deze tabel de percentielgroepen aanvinkt zie je wel iets over de inkomensverdeling
1e 2e 3e 4e 5e 6e 7e 8e 9e 10e COROP-regio Oost-Groningen 4 6 9 12 15 15 13 12 9 5 COROP-regio Groot-Amsterdam 6 5 7 9 10 10 10 11 13 17
Ik heb hier geselecteerd op particuliere huishoudens (excl. studenten) met een voornaamste inkomen als werknemer. De getallen zijn de afwijking tov de landelijke decielen. Als er dus in een vakje '10' staat lijkt de regio op de rest van Nederland, is het vakje lager of hoger dan 10, dan zitten verhoudingsgewijs meer mensen in deze regio in dat deciel.
De inkomensverdeling is in Amsterdam e.o. dus wel degelijk anders. Mensen hebben over het algemeen beter betalende banen.
Die cijfers laten een andere verdeling zien maar dat zegt toch helemaal niets over in welke mate mensen meer of minder betaald krijgen voor hetzelfde werk of (zoals jij stelt) dat mensen met vergelijkbare capaciteiten waarschijnlijk een beter betaalde baan hebben.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:07:
[...]
Mijn excuses, mijn reactie was niet op jouw opmerking bij het citaat, maar op de geciteerde tekst:Laapo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:24:
[...]
Ik trek geen conclusies, deel enkel het bericht met de opmerking dat er over de verdeling van die gereguleerde woningen moet worden nagedacht. Hoe men zich gaat gedragen als de huurprijzen gereguleerd zijn, geen idee. Denk dat men wel langer blijft hangen in zo'n woning als de kosten meevallen.
"Ga je de vrije sector meer reguleren, dan houdt dat verhuizingen tegen"
Nou nou nou, ik was nog aan het typen haha. Ik zit op de mobiel en er werd te vroeg verstuurd. Ik moest quote tags zien te copy pasten en toen was hij al weg.Richh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:23:
[...]
Dat is wel een heel selectieve reactie op maar een heel klein deel van wat ik heb gepostgaat helemaal niet over waar de discussie over begon...
Daarbij: ik heb het natuurlijk vooral over de Nederlandse markt. In NL verbruiken we zeer weinig kolen, het artikel wat je hier deelt beschrijft enkel dat een vervroegde sluiting niet doorgaat. Je artikel heeft het voornamelijk over Europees beleid.

Lees nog eens, ik was met de rest nog bezig
Dat ben ik niet met je eens. Dat er in Amsterdam moeilijk leerkrachten te vinden zijn, in vergelijking met bv oost Groningen, ligt voornamelijk aan de huizenmarkt. En niet aan de beloning zelf. Als je als leerkracht gewoon, net als 'vroeger', in een sociale huurwoning terecht zou kunnen, dan zouden een hoop leerkrachten maar al te graag in Amsterdam willen werken. Omdat het leven daar ook een hoop andere voordelen heeft, in vergelijking met het leven in oost Groningen.Z___Z schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:14:
[...]
Dat is inderdaad ook het probleem waarom in Amsterdam bijna geen leraren te vinden zijn terwijl er leraren in oost Groningen in de bijstand kunnen zitten omdat ze geen baan kunnen vinden. Hoewel Nederland klein is, zou een leraar in Amsterdam gewoon meer betaald moeten worden dan een leraar in oost Groningen.
Dat eerste zul je mij niet horen stellen, maar het is te verwachten dat Amsterdam niet overloopt van de genieen, en dat in Oost-Groningen geen overmatige concentratie van middelmatige mensen is. Als de bevolkingsgroepen verder vergelijkbaar zijn, kun je dus stellen dat er een flink deel van de populatie in Amsterdam beter betaald wordt.Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:25:
Die cijfers laten een andere verdeling zien maar dat zegt toch helemaal niets over in welke mate mensen meer of minder betaald krijgen voor hetzelfde werk of (zoals jij stelt) dat mensen met vergelijkbare capaciteiten waarschijnlijk een beter betaalde baan hebben.
Waarom niet? Het is juist vrij gebruikelijk dat 'slimme' mensen vertrekken uit de periferie. Eerst om hoger onderwijs te volgen, later om een beter passende baan te vinden. En die 'slimmere' mensen hebben vaker ook 'slimme' kinderen, die eerder in de stad blijven dan naar de periferie verhuizen. Zodat dit effect ook versterkt wordt.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:44:
[...]
Dat eerste zul je mij niet horen stellen, maar het is te verwachten dat Amsterdam niet overloopt van de genieen, en dat in Oost-Groningen geen overmatige concentratie van middelmatige mensen is.
Voorbeeld ter illustratie: https://www.cbs.nl/nl-nl/...de-meeste-hoogopgeleiden-
In Oost Groningen is 23,7% hoogopgeleid, in groot Amsterdam is dat 44,7%>
https://www.amsterdam.nl/...icht/nieuw-puntensysteem/
Als je al in de sociale huur zit dan is inschrijfduur zoals overwaarde is op de koopwoningmarkt. Je doet er niets voor, tikt lekker aan en je blaast alle starters ermee weg. Nu gaan ze hiervoor corrigeren door starters een voordeeltje te gunnen en daadwerkelijke zoekinspanningen mee te tellen. Slim, eindelijk.
Met een ruime 40% aan sociale woningen is dit een verandering die voor een hoop Amsterdamse woningen geldt. Blijkbaar is men er achter dat het verdelen van woningen op basis van inschrijfduur ronduit achterlijk is.Op zoek naar een huurwoning? Er komt een nieuw puntensysteem
30 november 2022
Zoekt u een sociale huurwoning en staat u ingeschreven bij WoningNet of Woonmatch? Goed om te weten dat vanaf 16 januari 2023 het puntensysteem verandert. Je bouwt niet alleen punten op met je inschrijftijd, maar ook als je heel dringend een woning zoekt of minimaal 4 keer per maand reageert op een woning. Punten kwijtraken kan ook.
Als je al in de sociale huur zit dan is inschrijfduur zoals overwaarde is op de koopwoningmarkt. Je doet er niets voor, tikt lekker aan en je blaast alle starters ermee weg. Nu gaan ze hiervoor corrigeren door starters een voordeeltje te gunnen en daadwerkelijke zoekinspanningen mee te tellen. Slim, eindelijk.
Wow, dat wonen in Tokyo, Jakarta en Delhi - top-3 grootste steden ter wereld - enkele nog maar EinsteinsRubbergrover1 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:56:
In Oost Groningen is 23,7% hoogopgeleid, in groot Amsterdam is dat 44,7%>
Zullen we 't maar weer over de woningmarkt hebben
Mijn huis is slimmer dan ik...
Als je denkt dat dit geen impact heeft op de woningmarkt, dan kunnen we wel ophouden.Conrado schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:34:
[...]
Wow, dat wonen in Tokyo, Jakarta en Delhi - top-3 grootste steden ter wereld - enkele nog maar Einsteins![]()
Zullen we 't maar weer over de woningmarkt hebben
Opleiding, sociale status, (im)migratie, inkomen, gezinssamenstelling, demografie, en nog 100 zaken hebben allemaal invloed op de woningmarkt. Daarom bewandelt dit draadje zoveel zijwegen.
En daarom is het prima af en toe ook weer de hoofdweg op te zoeken
En daarom is het prima af en toe ook weer de hoofdweg op te zoeken
Mijn huis is slimmer dan ik...
Dat is ook geen probleem en word door de marktwerking opgelost. Geen leraren is slecht onderwijs dus mensen met kinderen trekken de stad uit. Daardoor word de stad gewoon minder aantrekkelijk en worden de huizen goedkoper. Dus eigenlijk is het ook gewoon marktwerking maar dan indirect.Z___Z schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:14:
[...]
Dat is inderdaad ook het probleem waarom in Amsterdam bijna geen leraren te vinden zijn terwijl er leraren in oost Groningen in de bijstand kunnen zitten omdat ze geen baan kunnen vinden. Hoewel Nederland klein is, zou een leraar in Amsterdam gewoon meer betaald moeten worden dan een leraar in oost Groningen.
Dat de kassa medewerker van de Kruidvat niet meer betaald krijgt lost zichzelf wel op met marktwerking. Als de Kruitvat geen personeel meer kan krijgen gaan ze vanzelf meer betalen. Overheid salarissen zitten helaas vast in CAO’s die geen ruimte laten voor regionale verschillen.
Dit probleem wordt nu geprobeerd op te lossen in de woningmarkt. Dan zou de gemeente weer terug moeten komen op de woningmarkt en woningen gaan verhuren aan mensen die sociaal wenselijke beroepen doen die goed zijn voor de gemeente (leraren, brandweer, politie, verpleegkundige, plantsoen medewerker, vuilnisman, etc). Alle niet semi publieke beroepen moet de markt dan maar oplossen. Als er geen winkels meer zijn in Amsterdam omdat daarvoor geen personeel te vinden is wordt Amsterdam vanzelf een minder aantrekkelijke stad.
Mensen gaan toch kiezen voor betere scholing voor hun kinderen dus als ze dat niet in de randstad kunnen krijgen verhuizen ze vanzelf.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
2024 word de huur tot onder 187 punten maximaal 1000 euro.
Dit houd in dat veel woningen en appartementen ( er word gesproken van 80% van de vrije huursector ) zullen worden verkocht die nu verhuurd worden, zodra de huurder de huur opzegt vanaf 2024.
De daling van de woningmarkt gaat traag, dit zal ook pas over 2 jaar goed/beter zichtbaar zijn? ( ook al zijn er nu al scheuren zichtbaar )
Dus de 2 zullen elkaar versterken, waardoor het nog harder zakt? ( explosieve groei van aanbod in slechte tijd)
Wat als de inflatie nog 5 jaar lang plus minus 8 % blijft gemiddeld?
Word de hypotheek rente dan ook minimaal de inflatie? ( anders verliezen ze toch geld, of is die alleen maar afhankelijk van de 10 jaars rente van nederland?)
Dit houd in dat veel woningen en appartementen ( er word gesproken van 80% van de vrije huursector ) zullen worden verkocht die nu verhuurd worden, zodra de huurder de huur opzegt vanaf 2024.
De daling van de woningmarkt gaat traag, dit zal ook pas over 2 jaar goed/beter zichtbaar zijn? ( ook al zijn er nu al scheuren zichtbaar )
Dus de 2 zullen elkaar versterken, waardoor het nog harder zakt? ( explosieve groei van aanbod in slechte tijd)
Word de hypotheek rente dan ook minimaal de inflatie? ( anders verliezen ze toch geld, of is die alleen maar afhankelijk van de 10 jaars rente van nederland?)
Ik verwacht niet dat het zo extreem is als word geroepen. Zoals eerder aangegeven kan je een pand met 187 punten commercieel gezien prima verhuren voor onder de 1000 euro. Je kan geen woekerwinsten meer maken nee maar moeten we dat willen? Dus die 80% van de woningen zal zwaar overdreven zijn.Meethenoob schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:07:
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Het gaat wel wat effect hebben zeker in de grote steden waar er in verhouding meer aanbod van dat soort woningen is maar of dat heel veel gaat doen voor de prijzen verwacht ik niet.
De daling van de prijzen is al lang in gang gezet, dus dat is veroorzaakt door iets wat ongeveer 6 maanden geleden gebeurd is, niet door iets wat over 1 maand pas zal gaan gebeuren.
Van stijging naar daling gaat vaak langzaam, en andersom van daling naar stijging ook. Voornamelijk door sentiment in de markt, als iedereen roept "je moet nu wel/niet kopen want" dan zal jij daar ook in mee gaan en dus wel/niet willen kopen. Maar zodra de switch gemaakt is versterkt het effect zichzelf alleen maar.
Inflatie word deels veroorzaakt door lage rente, dus als de rente omhoog gaat dan zal dit de inflatie wel dempen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg