Jij hebt denk ik onder een rots geslapen want laatste kwartaal daalden de prijzen met een flink tempo.Johan Bogle schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:12:
[...]
Bedankt en tot over 6 maanden dan maar weer he
Dat de huizenmarkt enorm traag en met flinke vertraging beweegt is zeker waar. Die hogere rente gaat pas echt effect op prijzen hebben na minstens een jaar en waarschijnlijk langer. Mensen passen niet zomaar hun prijzen aan.
Dan kun je alsnog debatteren over of de gehele prijsdaling die toegeschreven kan worden aan de gestegen rente al in de huizenprijzen verwerkt zit. En daar is eigenlijk geen goed antwoord op te geven.Masvic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:39:
Jij hebt denk ik onder een rots geslapen want laatste kwartaal daalden de prijzen met een flink tempo.
Niets van te merken hier.Masvic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:39:
[...]
Jij hebt denk ik onder een rots geslapen want laatste kwartaal daalden de prijzen met een flink tempo.
+ dat dit letterlijk het snelst is dat een woningmarkt in vredestijd kan bewegen. En dan nog heeft het meerdere kwartalen geduurd.
6% in een kwartaal is niet snel genoeg?Caelorum schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:03:
[...]
Niets van te merken hier.
+ dat dit letterlijk het snelst is dat een woningmarkt in vredestijd kan bewegen. En dan nog heeft het meerdere kwartalen geduurd.
.. maar een ytd daling van -5% terwijl de maandlasten zijn verdubbeld is toch niet echt een groot effect te noemen.Masvic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:39:
[...]
Volgens mij hebben wij het over de absolute prijs en niet de betaalbaarheidHbeez schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:29:
[...]
.. maar een ytd daling van -5% terwijl de maandlasten zijn verdubbeld is toch niet echt een groot effect te noemen.
Transactieprijzen vertellen maar een deel van het verhaal. Woningen die niet verkocht raken komen niet tot uiting in de transactieprijzen.
Denk dat het helpt om meer het gehele plaatje te bekijken, met een handjevol cijfers en een handjevol sentiment.
Dat laatste is keihard gedraaid in een zéér korte tijd. Wachten tot dat ook daadwerkelijk volledig in de transactieprijzen tot uiting komt kan even duren, maar dat moeten we niet verwarren met een hele trage inelastische markt.
De markt is heel rap totaal anders.
Denk dat het helpt om meer het gehele plaatje te bekijken, met een handjevol cijfers en een handjevol sentiment.
Dat laatste is keihard gedraaid in een zéér korte tijd. Wachten tot dat ook daadwerkelijk volledig in de transactieprijzen tot uiting komt kan even duren, maar dat moeten we niet verwarren met een hele trage inelastische markt.
De markt is heel rap totaal anders.
https://twitter.com/StefanTT/status/1595666777551380480
"Bedenk hoe krankzinnig de dynamiek in de bouw is. De huizenprijzen zijn in 8 jaar tijd verdubbeld. Dat is +100%. Nu de markt kantelt (-2%) zeggen bouwers ineens: oef, we krijgen de huizen niet meer verkocht! En de overheid komt met subsidie!"
De vastgoedlobby is krachtig....
"Bedenk hoe krankzinnig de dynamiek in de bouw is. De huizenprijzen zijn in 8 jaar tijd verdubbeld. Dat is +100%. Nu de markt kantelt (-2%) zeggen bouwers ineens: oef, we krijgen de huizen niet meer verkocht! En de overheid komt met subsidie!"
Jij hebt gemist dat de rente 4 keer zo hoog is geworden onder je rotsje? Pandemietje? Iets van meegekregen? Stijging van 50% in 2 jaar meegekregen?Masvic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:39:
[...]
5% daling is veel?
Meerdere kwartalen op rij en YoY daling geven meer inzicht dan 1 kwartaal. Het kwartaal daarvoor was er immers nog een totaal onverwachte stijging, ondanks toen al fors opgelopen rentes.
Zijn de rentes al gestegen naar 6%? Hier in Zwolle zijn de prijzen ook wel enorm gestegen, maar in 2 jaar ongeveer 30%. Van die stijging is de helft er nu wel weer vanaf in de categorie €550k -€700k. De cijfers lopen ook altijd minstens 3 tot 6mnd achter. De mensen die ik ken die een huis hebben gekocht of verkocht hebben de sleuteloverdracht meestal na 3-6 maanden. Dat zie je dus ook pas in die cijfers terug.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:19:
[...]
Jij hebt gemist dat de rente 4 keer zo hoog is geworden onder je rotsje? Pandemietje? Iets van meegekregen? Stijging van 50% in 2 jaar meegekregen?
5% daling is veel?
6 procent in een kwartaal is veel, reken maar uit wat dat op jaarbasis is. Realiseer je ook dat een om een daling van 50% te compenseren je een stijging van 100% nodig hebt.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:19:
[...]
Jij hebt gemist dat de rente 4 keer zo hoog is geworden onder je rotsje? Pandemietje? Iets van meegekregen? Stijging van 50% in 2 jaar meegekregen?
5% daling is veel?
Oh dank je. Hadden ze dat nu maar behandeld bij mijn CFA…Masvic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:09:
[...]
6 procent in een kwartaal is veel, reken maar uit wat dat op jaarbasis is. Realiseer je ook dat een om een daling van 50% te compenseren je een stijging van 100% nodig hebt.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik tegen belastingontduiking en aparte regelingen voor bepaalde bedrijven ben. Daarentegen is het de vvd geweest die maar wat blij waren om onze zorgvuldig opgebouwde Volkshuisvesting in de uitverkoop te doen ten behoeve van hun eigen achterban oa vastgoed belang. En aanvullend ook nog onnodig zeer strenge inkomenseisen stelde voor de sociale huursector.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:37:
[...]
Ja want je moet vooral de nederlanders die 1 of 2 extra huizen hebben voor de verkoop hard aanpakken. Buitenlandse investeerders laten we natuurlijk met rust want internationale verdragen. Maar als je als nederlander net even iets meer financieel geluk hebt dan moet dat afgepakt worden.
Grappig dat de belastingdienst uitgaat van 5% rendement op huurpanden maar de overheid straks het rendement veel lager maximaliseert. Dat gaat nog een leuke rechtszaak worden tegen de belastingdienst. Ze weten immers dat het rendement niet realistisch is omdat het wettelijk bepaald lager is.
Laat de jonge gewoon zo snel mogelijk wat anders gaan doen, kleuterschool, en zet daar een capabele minister neer. Want die 100.000 woningen per jaar die beloofd zijn dat halen we door de overheid ook al niet.
Ik denk dat het inderdaad meer dan prima is om parasiterende huisjesmelkers hard aan te pakken. De leden van vastgoed belang voegen over het algemeen geen waarde toe (meer woningen) maar onttrekken die wel (buy-to-let). Om die te bewegen in de richting van obligaties en aandelen in plaats van parasiteren van iets wat een mensenrecht is vind ik prima. Dat ze als een stel tokkies tekeer gingen tegen de minister bevestigd alleen maar mijn overtuiging. Ze zullen zich ook zo opstellen tegenover de huurders.
Is de Jonge de beste minister? Dat weet ik niet. Maar ik geloof echt dat hij roeit met de riemen welke hij nu heeft, tegen de richting van de vvd in. Die hebben nog steeds de heilige overtuiging van de markt en geven niet de (financiële) middelen geeft welke nodig zijn om echt betaalbaarheid te verbeteren. De kracht van de minister is zo sterk als het mandaat welke die krijgt, en dat is in dit geval niet veel. Want heilige overtuiging in de markt en dergelijke.
En dat is nog los van andere beperkende factoren als materialen en arbeid. 100.000 woningen per jaar gaat niet gehaald worden, om begrijpelijke redenen. Daar mag wel realistisch over gecommuniceerd worden.
Er is jaren op rij alleen een stijgende lijn geweest, verwacht je echt dat dat in een kwartaal of zelfs jaar teniet gedaan wordt? Denk dat zelfs de meest pessimistische tweaker hier een daling van 6% in 1 kwartaal niet had voorspeld. Grootste (kwartaal) daling ooit gemeten volgens NVM...Johan Bogle schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:24:
[...]
Oh dank je. Hadden ze dat nu maar behandeld bij mijn CFA…
6% stijging was tevens in kwartaal 1 2022, dus eigenlijk zitten we nu weer op het niveau van q4 2021. Destijds was de rente 1-1,5% (ik had 'm destijds 10/20j vast gezet voor resp. 1/1,5%Masvic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:09:
[...]
6 procent in een kwartaal is veel, reken maar uit wat dat op jaarbasis is. Realiseer je ook dat een om een daling van 50% te compenseren je een stijging van 100% nodig hebt.
Als de prijzen nog 30% zakken is de betaalbaarheid ongeveer gelijk aan eind vorig jaar... Maar voordat de daling 30% is zijn we makkelijk 2 jaar verder (= >24k huur).
En als we in een recessie komen gaat de ecb de rente weer wat verlagen wat weer meteen een effect heeft op de huizenmarkt.. Daar komt nog even 10% loonstijging bij in 1,5-2 jaar - en wellicht de jaren daarna ook - prima recept voor weer een flinke stijging.
[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2022 18:04 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is enkel het geval als de inflatie(verwachting) tot onder de 2% daalt.Sport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:40:
[...]
6% stijging was tevens in kwartaal 1 2022, dus eigenlijk zitten we nu weer op het niveau van q4 2021. Destijds was de rente 1-1,5% (ik had 'm destijds 10/20j vast gezet voor resp. 1/1,5%) . Nu is de rente 4-4,5% , dus je kunt ook stellen dat veel woningen nog steeds voor recordbedragen weggaan, als je kijkt naar de betaalbaarheid (maandlast). Alleen label F woningen in een dorp in Friesland of appartementen van 50m2 voor 450k in de grote steden wil niemand meer hebben (even gekscherend gezegd). Veel moderne woningen in de randstad gaan nog steeds hard.
Als de prijzen nog 30% zakken is de betaalbaarheid ongeveer gelijk aan eind vorig jaar... Maar voordat de daling 30% is zijn we makkelijk 2 jaar verder (= >24k huur).
En als we in een recessie komen gaat de ecb de rente weer wat verlagen wat weer meteen een effect heeft op de huizenmarkt.. Daar komt nog even 10% loonstijging bij in 1,5-2 jaar - en wellicht de jaren daarna ook - prima recept voor weer een flinke stijging.
Zolang er geen harde recessie komt met ontslagen opgevolgd door (gedwongen) verkopen, verwacht ik inderdaad geen extreme daling. Heb het idee dat veel mensen de kredietcrisis voor ogen hebben met 30% daling vanaf 2008. Het scenario nu is heel anders.Sport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:40:
[...]
6% stijging was tevens in kwartaal 1 2022, dus eigenlijk zitten we nu weer op het niveau van q4 2021. Destijds was de rente 1-1,5% (ik had 'm destijds 10/20j vast gezet voor resp. 1/1,5%) . Nu is de rente 4-4,5% , dus je kunt ook stellen dat veel woningen nog steeds voor recordbedragen weggaan, als je kijkt naar de betaalbaarheid (maandlast). Alleen label F woningen in een dorp in Friesland of appartementen van 50m2 voor 450k in de grote steden wil niemand meer hebben (even gekscherend gezegd). Veel moderne woningen in de randstad gaan nog steeds hard.
Met inflatie van 10% en rente van 4% verdampt de hypotheek waar je bij staat. Ongeacht wat de huizenprijs doet. En inderdaad veel loonsverhogingen komende tijd.
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:17:
[...]
Zolang er geen harde recessie komt met ontslagen opgevolgd door (gedwongen) verkopen, verwacht ik inderdaad geen extreme daling. Heb het idee dat veel mensen de kredietcrisis voor ogen hebben met 30% daling vanaf 2008. Het scenario nu is heel anders.
Met inflatie van 10% en rente van 4% verdampt de hypotheek waar je bij staat. Ongeacht wat de huizenprijs doet. En inderdaad veel loonsverhogingen komende tijd.
Dat je andere lasten duurder worden heeft toch geen invloed op je hypotheek? Inflatie is alleen maar gunstig voor schulden als het om looninflatie gaat. En waarom een hogere rente zou leiden tot een verdampende hypotheek is mij ook niet geheel duidelijk...
Overigens hoeven ontslagen niet de driver te zijn voor gedwongen verkopen. Als de betaalbaarheid onder druk komt te staan kan dat ook een gedwongen verkopen betekenen.
Als de verwachting <2% is dan is de rente 2-3%, en (met name goed geïsoleerde) huizenprijzen +15-20% (= loonstijging) tov 2022.wimjongil schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:17:
[...]
Dat is enkel het geval als de inflatie(verwachting) tot onder de 2% daalt.
Rente kan nog wel even stijgen, en als gevolg daarvan dalende huizenprijzen , maar uiteindelijk gaat de rente vroeg of laat toch weer naar 2-3% (dat is namelijk de enige taak vd ECB, aan de renteknop draaien) en dan is de vraag of dat over 2, 5 of 7 jaar is, maar dat betekent wel een flinke correctie in de huizenprijzen naar boven want dan moet de inflatie (loonstijging) nog verwerkt worden
My 2cts
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2022 18:40 ]
Waarom naar 2-3%? Waarom niet naar 4-5%, die jarenlang gold als "de" risicovrije rente? Het is natuurlijk volstrekt arbitrair wat een "goede" instelling van de renteknop is, maar ik denk dat het aan alle excessen (onzinbedrijfjes, omhoogspuitende bitcoin) wel duidelijk is dat het rond Coronatijd echt te laag stond.Sport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:33:
Als de verwachting <2% is dan is de rente 2-3%, en (met name goed geïsoleerde) huizenprijzen +15-20% (= loonstijging) tov 2022.
Rente kan nog wel even stijgen, en als gevolg daarvan dalende huizenprijzen , maar uiteindelijk gaat de rente vroeg of laat toch weer naar 2-3% (dat is namelijk de enige taak vd ECB, aan de renteknop draaien) en dan is de vraag of dat over 2, 5 of 7 jaar is, maar dat betekent wel een flinke correctie in de huizenprijzen naar boven want dan moet de inflatie (loonstijging) nog verwerkt worden.
Huren zullen veel sneller met inflatie mee stijgen. Met een koophuis zit je heel snel in een gunstige positie. Met stijgende inflatie zullen lonen ook stijgen. Dat zie je nu al gebeuren + een overheid die als Sinterklaas energie compensaties met een helicopter boven het land uitgooit. Waarvan slechts een zeer klein deel terecht komt bij mensen die het nodig hebben. Ik betaal dit jaar nada voor energie.wimjongil schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:29:
[...]
![]()
Dat je andere lasten duurder worden heeft toch geen invloed op je hypotheek? Inflatie is alleen maar gunstig voor schulden als het om looninflatie gaat.
Omdat de ECB haar taak wilt uitvoeren zijnde de inflatie gemiddeld (!) op 2% houden. Dus de inflatie moet naar beneden = rente omhoog (hypotheekrente >5%). Straks zitten we in een recessie = rente omlaag (hypotheekrente <3%). En de ECB kan zichzelf weer een schouderklopje geven, want we zullen dankzij hun beleid uit de recessie komen.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:05:
[...]
Waarom naar 2-3%? Waarom niet naar 4-5%, die jarenlang gold als "de" risicovrije rente? Het is natuurlijk volstrekt arbitrair wat een "goede" instelling van de renteknop is, maar ik denk dat het aan alle excessen (onzinbedrijfjes, omhoogspuitende bitcoin) wel duidelijk is dat het rond Coronatijd echt te laag stond.
Maar wat ze niet vertellen is dat die hele recessie/hyper inflatie/fluctuatie niet aanwezig was als er niet zo met geld was gestrooid..

Als particulier kun je hier prima op anticiperen door een passende woning te kopen en bij hoge rente de rente kort vast te zetten, bij lage rente lang
Wat de woning waard is ,is irrelevant (zolang maandlasten prima zijn, en dat is op dit moment niet in verhouding), want over 20 jaar is de historische aankoopprijs peanuts .
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2022 19:39 ]
Alleen is dat in Nederland beperkt. In België is correctie naar inflatie doodnormaal in iedere CAO. Per 1 Januari krijgen al onze werkende Zuiderburen er 12% bij.HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:16:
Met stijgende inflatie zullen lonen ook stijgen.
Kortom, we moeten vooral afwachten hoe de prinsjesdagmaatregelen, de extra energiemaatregelen en de diverse loonstijgingen in het algemeen uitwerken. Dat bepaald het huishoudboekje van eventuele huurders of kopers.
De huizenmarkt is daarnaast vooral emotioneel gedreven en deze herfst viel iedereen zwaar op de maag met de ene economische rampspoed naar de andere. Gelukkig ziet de nabije toekomst er gunstiger uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 26-11-2022 21:34 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Eigenlijk denk ik dat een tijdje recessie wel goed zou zijn voor de economie. In sommige opzichten hebben we de effecten al; de prijs van allerlei goederen en diensten stijgt veel sneller dan die van arbeid. Dus ook al is er nauwelijks werkloosheid en groeit het BNP, stiekem worden we allemaal "armer".Sport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:33:
Omdat de ECB haar taak wilt uitvoeren zijnde de inflatie gemiddeld (!) op 2% houden. Dus de inflatie moet naar beneden = rente omhoog (hypotheekrente >5%). Straks zitten we in een recessie = rente omlaag (hypotheekrente <3%). En de ECB kan zichzelf weer een schouderklopje geven, want we zullen dankzij hun beleid uit de recessie komen.
Net als in Nederland zullen lang niet alle Belgen onder een CAO vallen.Conrado schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:33:
Alleen is dat in Nederland beperkt. In België is correctie naar inflatie doodnormaal in iedere CAO. Per 1 Januari krijgen al onze werkende Zuiderburen er 12% bij.
Verder worden ook loononderhandelingen gedreven door sentiment. Toen de arbeidsmarkt goed liep, gingen mensen er vanuit dat ze bij een overstap wel 10% meer zouden krijgen - als ze het niet bij hun eigen baan los konden peuteren. Nu de banen opdrogen heeft niemand meer een grote bek.
Dat ben ik wel met je eens, een reset op de huizenmarkt is ook best prima. Alleen als we straks echt hoge rentes krijgen (denk aan jaren 80) en een enorme klap op de huizenmarkt dan is dat voor sommige mensen wel echt heel erg vervelend, denk aan starters die duur huren (hoge rente/hoog risico dus kopen niet interessant) of mensen die uit elkaar gaan en >2021 gekocht hebben.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:15:
[...]
Eigenlijk denk ik dat een tijdje recessie wel goed zou zijn voor de economie. In sommige opzichten hebben we de effecten al; de prijs van allerlei goederen en diensten stijgt veel sneller dan die van arbeid. Dus ook al is er nauwelijks werkloosheid en groeit het BNP, stiekem worden we allemaal "armer".
Maar ik hoor en lees om me heen nog teveel mensen die zogenaamd wachten op lagere prijzen (ook op tweakers een paar die alles verkocht hebben en zijn gaan huren en verwachten tegen 2013 prijzen een villa oid te kopen). Die groep houdt uiteindelijk de prijzen hoog als ze 1 voor 1 gaan kopen wanneer de prijzen wat zakken
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2022 22:32 ]
De NVM cijfers gaven in het eerste kwartaal 2022 een daling van 2,1% en in het tweede een stijging van 3,5%. Woningprijzen zijn nog steeds hoog, maar dus niet meer zo hoog als eind vorig jaar. De hypotheekrente is inderdaad 2 à 3 keer zo hoog als een jaar geleden en er is 80% meer aanbod (bij NVM-makelaars). Hierdoor zal de neerwaartse trend in de prijzen voorlopig nog wel aanhouden -wat dan weer niet direct samenhangt met een betere betaalbaarheid.Sport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:40:
[...]
Sport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:33:
[...]
Als de verwachting <2% is dan is de rente 2-3%, en (met name goed geïsoleerde) huizenprijzen +15-20% (= loonstijging) tov 2022.
Rente kan nog wel even stijgen, en als gevolg daarvan dalende huizenprijzen , maar uiteindelijk gaat de rente vroeg of laat toch weer naar 2-3% (dat is namelijk de enige taak vd ECB, aan de renteknop draaien) en dan is de vraag of dat over 2, 5 of 7 jaar is, maar dat betekent wel een flinke correctie in de huizenprijzen naar boven want dan moet de inflatie (loonstijging) nog verwerkt worden.
My 2cts
Ik reageer maar even op deze twee reacties tegelijkertijd omdat je in beide een vrij exacte verhouding tussen rente en inflatie lijkt te impliceren. Die verhouding lijkt mij echter niet zo exact, als dat wel was zouden we namelijk niet jarenlang te lage inflatie hebben gehad en zouden we nu ook geen veel te hoge inflatie hebben. Ik ben zelf ook van mening dat het lage rente experiment van de afgelopen jaren ook heeft aangetoond dat inflatie aanwakkeren wat moeilijker is dan inflatie temperen. Ik zou dan ook verwachten dat de ECB in het vervolg wat voorzichtig is met het verlagen van de rente tot beneden het neutrale niveau (waarvan niemand natuurlijk weet wat dat isSport_Life schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:33:
[...]
Omdat de ECB haar taak wilt uitvoeren zijnde de inflatie gemiddeld (!) op 2% houden. Dus de inflatie moet naar beneden = rente omhoog (hypotheekrente >5%). Straks zitten we in een recessie = rente omlaag (hypotheekrente <3%). En de ECB kan zichzelf weer een schouderklopje geven, want we zullen dankzij hun beleid uit de recessie komen.
Maar wat ze niet vertellen is dat die hele recessie/hyper inflatie/fluctuatie niet aanwezig was als er niet zo met geld was gestrooid..en de rente gewoon stabiel op 3% was gebleven. Maar dan heeft de ECB geen instrumenten meer om in en uit een recessie te geraken...
Als particulier kun je hier prima op anticiperen door een passende woning te kopen en bij hoge rente de rente kort vast te zetten, bij lage rente lang.
Wat de woning waard is ,is irrelevant (zolang maandlasten prima zijn, en dat is op dit moment niet in verhouding), want over 20 jaar is de historische aankoopprijs peanuts .
En wat betreft die te lage inflatie: mijn initiele punt was dat de ECB letterlijk niets geeft om een recessie. Het mandaat van de ECB is prijsstabiliteit. Als we in een recessie komen, de werkloosheid bij naar 50% gaat maar de inflatie wel op 2% blijft, gaat de ECB niks doen. Ook huizenprijzen boeit de ECB niets. In de VS is dit wat anders, daar heeft de FED namelijk een duaal mandaat met ook een werkloosheidsdoelstelling.
Exact. Een aantal mensen blijft rooskleurig geloven dat alles straks weer richting het oude gaat (huizen, energie, inflatie). De kans op een stijgende rente is nu echter nog groter dan een dalende, temeer omdat onze economie nog lekker door pruttelt.wimjongil schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:05:
[...]
[...]
Ik reageer maar even op deze twee reacties tegelijkertijd omdat je in beide een vrij exacte verhouding tussen rente en inflatie lijkt te impliceren. Die verhouding lijkt mij echter niet zo exact, als dat wel was zouden we namelijk niet jarenlang te lage inflatie hebben gehad en zouden we nu ook geen veel te hoge inflatie hebben. Ik ben zelf ook van mening dat het lage rente experiment van de afgelopen jaren ook heeft aangetoond dat inflatie aanwakkeren wat moeilijker is dan inflatie temperen. Ik zou dan ook verwachten dat de ECB in het vervolg wat voorzichtig is met het verlagen van de rente tot beneden het neutrale niveau (waarvan niemand natuurlijk weet wat dat is).
En wat betreft die te lage inflatie: mijn initiele punt was dat de ECB letterlijk niets geeft om een recessie. Het mandaat van de ECB is prijsstabiliteit. Als we in een recessie komen, de werkloosheid bij naar 50% gaat maar de inflatie wel op 2% blijft, gaat de ECB niks doen. Ook huizenprijzen boeit de ECB niets. In de VS is dit wat anders, daar heeft de FED namelijk een duaal mandaat met ook een werkloosheidsdoelstelling.
@Sport_Life definieer "hoge" en "lage" rente. We zitten nog steeds onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar..Als particulier kun je hier prima op anticiperen door een passende woning te kopen en bij hoge rente de rente kort vast te zetten, bij lage rente lang.
Overigens zit de hypotheekrente altijd een marge bóven de marktrente, dus als we zoals beweerd naar een marktrente van 2-3% stabiliseren, zal het niet veel voordeliger worden dan de huidige hypotheekrentes..
En je denkt serieus dat een handjevol mensen die hun huis verkocht hebben en nu huren om straks hun slag te slaan de woningmarkt ook maar iets beïnvloeden?
Wat is onderstaande tenenkrommend trouwens:
https://nos.nl/l/2454165
1725 euro kale huur voor een uitgemolken 50-70m2, pardon my French maar krijg de t*ring.
[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 27-11-2022 21:10 ]
Tweede deel ben ik met je eens, dat verklaart ook waarom de ECB zo agressief de rente is gaan verhogen. Er zit m.i. wel een verband tussen de inflatie en de rente, alleen zit er veel vertraging op. Vergelijk het met een auto op de snelweg besturen waarbij de motor pas 2 minuten later reageert op het gaspedaal. Wat je dan krijgt is een soort pendelgedrag: je geeft gas, gebeurt niks, dus je geeft nog meer gas, ondertussen gaat de auto vooruit, maar doordat je teveel gas gaf gaat de auto te hard (= 2020/2021) , vervolgens trap je op de rem, maar ook hier weer vertraging dus als het te laat is (= recessie) gaat de rem er pas op.wimjongil schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:05:
[...]
[...]
Ik reageer maar even op deze twee reacties tegelijkertijd omdat je in beide een vrij exacte verhouding tussen rente en inflatie lijkt te impliceren. Die verhouding lijkt mij echter niet zo exact, als dat wel was zouden we namelijk niet jarenlang te lage inflatie hebben gehad en zouden we nu ook geen veel te hoge inflatie hebben. Ik ben zelf ook van mening dat het lage rente experiment van de afgelopen jaren ook heeft aangetoond dat inflatie aanwakkeren wat moeilijker is dan inflatie temperen. Ik zou dan ook verwachten dat de ECB in het vervolg wat voorzichtig is met het verlagen van de rente tot beneden het neutrale niveau (waarvan niemand natuurlijk weet wat dat is).
Je kunt imo beter op de cruise control rijden (een rente waarbij de economie stabiel blijft) en eventuele obstakels met het stuur ontwijken ipv gasgeven > remmen, gasgeven > remmen, enz,,
Of anders gezegd: waarom moest de rente zo laag in 2020/2021, een hypotheekrente van ~2-3% had veel minder FOMO opgeleverd denk ik. En dan had de hypotheekrente ook geen sprong van 100% hoeven maken.
Ondertussen zit ik met het meeste spaargeld aan de zijlijn te wachten tot de spaarrentes (deposito) verder stijgen , de 1 jaarsrente zit al ruim boven het niveau van mijn bruto hypotheekrente van 20j vast

Note: ik praat hier vooral met mijn onderbuikgevoel
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2022 21:20 ]
Op zich is de hoogte op zichzelf niet relevant, waar het om gaat is de stijging tov afgelopen maanden/jaren.geekeep schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:52:
[...]
Exact. Een aantal mensen blijft rooskleurig geloven dat alles straks weer richting het oude gaat (huizen, energie, inflatie). De kans op een stijgende rente is nu echter nog groter dan een dalende, temeer omdat onze economie nog lekker door pruttelt.
[...]
@Sport_Life definieer "hoge" en "lage" rente. We zitten nog steeds onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar..
Overigens zit de hypotheekrente altijd een marge bóven de marktrente, dus als we zoals beweerd naar een marktrente van 2-3% stabiliseren, zal het niet veel voordeliger worden dan de huidige hypotheekrentes..
En je denkt serieus dat een handjevol mensen die hun huis verkocht hebben en nu huren om straks hun slag te slaan de woningmarkt ook maar iets beïnvloeden?
Als de rente afgelopen jaar 3% was , dan was de huidige rente van 4-4,5% ook wel fors, maar niet dermate hoog (tov 3%) dat de huizenprijzen flink zakken (wat overigens nog niet echt gaande is trouwens, maar als er niets veranderd wel een logisch gevolg).
Haha ja WTF, hoe zo'n huisjesmelker ook denkt. 'Ja er zitten net nieuwe huurders in DUS hebben we de huren verhoogd' - dat is eigenlijk natuurlijk helemaal geen logische gevolgtrekking. Ik snap dat het gebeurd hè, maar die hele manier van denken moet echt de deur uit.geekeep schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:52:
1725 euro kale huur voor een uitgemolken 50-70m2, pardon my French maar krijg de t*ring.
En dan huur je dus klaarblijkelijk een huisje van minder dan 70m2 zonder thermostatische douche? Guttegut, arme belegger, moet je helemaal een restpartij kraan kopen van €100? Omdat je anders misschien wel moet verkopen (oftewel verzilveren) waardoor een middeninkomen zelf vermogen op kan bouwen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Verwijderd
Lijkt me niet echt middeninkomen als ke zoiets kan huren maar meer expat afdeling..of je wil echt ergens midden in de hoofdstad zitten. Nou ja dan betaal je de volle mep en dan stem je er toch echt zelf mee in om te tekenen bij het huur-kruisje.(maar dan nogmaals : Dit is geen middeninkomens-groep beletten vermogen op te bouwen...die komen hier niet eens voor in aanmerking )Richh schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:01:
[...]
Haha ja WTF, hoe zo'n huisjesmelker ook denkt. 'Ja er zitten net nieuwe huurders in DUS hebben we de huren verhoogd' - dat is eigenlijk natuurlijk helemaal geen logische gevolgtrekking. Ik snap dat het gebeurd hè, maar die hele manier van denken moet echt de deur uit.
En dan huur je dus klaarblijkelijk een huisje van minder dan 70m2 zonder thermostatische douche? Guttegut, arme belegger, moet je helemaal een restpartij kraan kopen van €100? Omdat je anders misschien wel moet verkopen (oftewel verzilveren) waardoor een middeninkomen zelf vermogen op kan bouwen?
Dat kraantje, jaaa echt zielig, zum

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2022 22:18 ]
Dit is echt onzin. Het mandaat van de ECB is veel breder:wimjongil schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:05:
En wat betreft die te lage inflatie: mijn initiele punt was dat de ECB letterlijk niets geeft om een recessie. Het mandaat van de ECB is prijsstabiliteit. Als we in een recessie komen, de werkloosheid bij naar 50% gaat maar de inflatie wel op 2% blijft, gaat de ECB niks doen. Ook huizenprijzen boeit de ECB niets.
The Treaty adds that “without prejudice to the objective of price stability”, the ECB shall also support the general economic policies in the EU with a view to contributing to the achievement of the Union’s objectives as laid down in Article 3 of the Treaty on European Union.
These objectives include balanced economic growth, a highly competitive social market economy aiming at full employment and social progress, and a high level of protection and improvement of the quality of the environment – without prejudice to the objective of price stability.
Haha, en vervolgens ook de barmhartige samaritaan uithangen.... Alsof je iemand een gunst verleend wanneer je die elke maand weer 1700 euro afhandig maakt voor een middelmatig huisje.Richh schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:01:
[...]
Haha ja WTF, hoe zo'n huisjesmelker ook denkt. 'Ja er zitten net nieuwe huurders in DUS hebben we de huren verhoogd' - dat is eigenlijk natuurlijk helemaal geen logische gevolgtrekking. Ik snap dat het gebeurd hè, maar die hele manier van denken moet echt de deur uit.
You're a leech, go fuck yourself.
Ik blijft dit soort redenaties erg interessant vinden. Ik zie jou en meer mensen er bijna vanuit gaan dat crashes op de huizenmarkt maar op een manier mogelijk zijn en dan moet het de 2008 variant zijn waarbij mensen massaal niet meer aan hun hypotheekbetalingen konden voldoen waardoor de hele boel in de gedwongen verkoop ging, de markt overspoeld werd met aanbod en de prijzen kelderden.HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:17:
[...]
Zolang er geen harde recessie komt met ontslagen opgevolgd door (gedwongen) verkopen, verwacht ik inderdaad geen extreme daling. Heb het idee dat veel mensen de kredietcrisis voor ogen hebben met 30% daling vanaf 2008. Het scenario nu is heel anders.
Laten we eens even in beschouwing nemen wat er de laatste 14 jaar gebeurd is.
Centrale banken hebben de economie non-stop gestimuleerd. Niet alleen door de basisrente zeer laag of zelfs negatief te maken, waardoor hypotheken als secundair product ook erg goedkoop werden, maar ook door schulden bij commerciële banken op te kopen waardoor deze losjes om konden gaan met zaken als risico management. Immers, de schulden werden direct die maand overgenomen door de centrale bank met eindeloos diepe zakken.
Het resultaat van met name de goedkope hypotheken was dat iedereen ineens meer kon bieden, en dat in een te krappe markt. Het resultaat was dat de huizenprijzen eerst langzaam, maar daarna steeds sneller begonnen te klimmen. Hierdoor ontstond bij huizenbezitters substantiële overwaarde, waarmee weer meer geboden kon worden, en dus de huizenprijzen verd er omhoog gingen, en dus ook de overwaarde, en dus ook meer geboden kon worden, en dus ook de huizenprijzen omhoog gingen, en dus ook de overwaarde enzovoorts enzovoorts. Een koopwoning in Nederland heeft een gemiddelde overwaarde van 175.000 euro

Dat financiële beleid gaat nu weer normaliseren. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten dat de laatste 14 jaar een unicum zijn in de geschiedenis van het monetair centraal beleid. Een hypotheekrente van 5% of meer is historisch vele malen normaler dan, ookal zijn de mensen nu anders gewend.
Wat er nu gebeurt is dat de handen van centrale banken gedwongen worden de rentes weer op te schroeven. Met elke rentestap daalt het bedrag wat mensen kunnen bieden, en dus worden huizen minder waard, en dus hebben mensen minder overwaarde die ze in kunnen zetten voor het kopen van een andere woning, en dus worden huizen minder waard etc. etc.
De rente hoeft niet eindeloos verhoogd te worden om dit effect te bereiken.
Als we zo rond de 5% gaan stabiliseren (ookal denk ik dat we op middellange termijn van een paar jaar) ook nog wel rentes van 7% gaan zien, drukt dit het hypotheek plafond enorm.
De enige reden dat huizen nu kosten wat ze kosten is het feit dat iedereen en zijn moeder 4 ton kon bieden. Als dat bedrag terugloopt lopen de huizenprijzen evenredig mee.
Een correctie van 30% is niet eens bijna uitgesloten. Je ziet nu al dat het aanbod hard oploopt, het aantal kopers hard terugloopt en dat is nog voordat de recessie (die wat mij betreft met zekerheid komt) zich materialiseert.
Ik heb vrienden die in januari dit jaar dol enthousiast 6 ton hebben neergelegd voor een woning die in 2014 nog 380 kostte. Die hebben bij een correctie van 30% een probleem van 180.000 onderwater stand....daar helpt hun lage hypotheekrente niets bij. En dan zou je zeggen; ja boeiend. Zo lang ze niet willen of hoeven te verhuizen. Klopt, maar niemand gaat er vanuit te gaan scheiden, ziek te worden, een baan te verliezen of wat dan ook. Dat kan je overkomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je nergens meer voor kunt lenen. Bij elke lening voor verbouwing of wat dan ook zal de bank tot de conclusie komen dat het onderpand al minder waard is dan je huidige lening en dus geen verdere ruimte bieden.
Mijn gevoel is dat mensen die in de laatste 2 jaar hebben gekocht allemaal dat risico lopen, en dat ze het tot op de dag van vandaag niet eens als risico zien. Veel mensen zijn met bruut geweld, maximale hypotheken strijdvaardig boven de vraagprijs aan het bieden geweest omdat ze in het onzin verhaaltje zijn getrapt dat huizenprijzen alleen maar omhoog zouden blijven gaan, er een effectieve krapte zou zijn en weet ik wat nog meer.
Ondertussen hebben de mensen die ons huis hebben gekocht 8 maanden na dato nog steeds hun eigen huis niet verkocht, ondanks dat ze al 90k in vraagprijs gedaald zijn, ontvang ik alweer flyers en online reclames voor nieuwbouw projecten en staan er elke maand meer huizen tegen een dalende prijs tendens online.
Lang verhaal kort, de huizenmarkt kan ook anders dan in 2008 crashen. Als je de vraag onder de markt uitslaat door lenen zo duur te maken dat de huidige prijzen niet meer in stand te houden zijn gaat het ook hard.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Uiteraard heb je gelijk, er zijn genoeg andere manieren waardoor een crash kan ontstaan. Een energieprijs-crisis met hoge inflatie kan daar best wel voor zorgen. Al denk ik persoonlijk dat dat van vrij korte duur gaat zijn en een en ander weer gaat normaliseren (zie bijv de benzineprijzen op dit moment)DutchManticore schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
[...]
Ik blijft dit soort redenaties erg interessant vinden. Ik zie jou en meer mensen er bijna vanuit gaan dat crashes op de huizenmarkt maar op een manier mogelijk zijn en dan moet het de 2008 variant zijn waarbij mensen massaal niet meer aan hun hypotheekbetalingen konden voldoen waardoor de hele boel in de gedwongen verkoop ging, de markt overspoeld werd met aanbod en de prijzen kelderden.
Centrale banken hebben de economie non-stop gestimuleerd. Niet alleen door de basisrente zeer laag of zelfs negatief te maken, waardoor hypotheken als secundair product ook erg goedkoop werden, maar ook door schulden bij commerciële banken op te kopen waardoor deze losjes om konden gaan met zaken als risico management. Immers, de schulden werden direct die maand overgenomen door de centrale bank met eindeloos diepe zakken.
Het resultaat van met name de goedkope hypotheken was dat iedereen ineens meer kon bieden, en dat in een te krappe markt. Het resultaat was dat de huizenprijzen eerst langzaam, maar daarna steeds sneller begonnen te klimmen. Hierdoor ontstond bij huizenbezitters substantiële overwaarde, waarmee weer meer geboden kon worden, en dus de huizenprijzen verd er omhoog gingen, en dus ook de overwaarde, en dus ook meer geboden kon worden, en dus ook de huizenprijzen omhoog gingen, en dus ook de overwaarde enzovoorts enzovoorts. Een koopwoning in Nederland heeft een gemiddelde overwaarde van 175.000 euro![]()
![]()
Dat financiële beleid gaat nu weer normaliseren. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten dat de laatste 14 jaar een unicum zijn in de geschiedenis van het monetair centraal beleid. Een hypotheekrente van 5% of meer is historisch vele malen normaler dan, ookal zijn de mensen nu anders gewend.
Wat er nu gebeurt is dat de handen van centrale banken gedwongen worden de rentes weer op te schroeven. Met elke rentestap daalt het bedrag wat mensen kunnen bieden, en dus worden huizen minder waard, en dus hebben mensen minder overwaarde die ze in kunnen zetten voor het kopen van een andere woning, en dus worden huizen minder waard etc. etc.
Als we zo rond de 5% gaan stabiliseren (ookal denk ik dat we op middellange termijn van een paar jaar) ook nog wel rentes van 7% gaan zien, drukt dit het hypotheek plafond enorm.
De enige reden dat huizen nu kosten wat ze kosten is het feit dat iedereen en zijn moeder 4 ton kon bieden. Als dat bedrag terugloopt lopen de huizenprijzen evenredig mee.
Een correctie van 30% is niet eens bijna uitgesloten. Je ziet nu al dat het aanbod hard oploopt, het aantal kopers hard terugloopt en dat is nog voordat de recessie (die wat mij betreft met zekerheid komt) zich materialiseert.
Ik heb vrienden die in januari dit jaar dol enthousiast 6 ton hebben neergelegd voor een woning die in 2014 nog 380 kostte. Die hebben bij een correctie van 30% een probleem van 180.000 onderwater stand....daar helpt hun lage hypotheekrente niets bij. En dan zou je zeggen; ja boeiend. Zo lang ze niet willen of hoeven te verhuizen. Klopt, maar niemand gaat er vanuit te gaan scheiden, ziek te worden, een baan te verliezen of wat dan ook. Dat kan je overkomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je nergens meer voor kunt lenen. Bij elke lening voor verbouwing of wat dan ook zal de bank tot de conclusie komen dat het onderpand al minder waard is dan je huidige lening en dus geen verdere ruimte bieden.
Mijn gevoel is dat mensen die in de laatste 2 jaar hebben gekocht allemaal dat risico lopen, en dat ze het tot op de dag van vandaag niet eens als risico zien. Veel mensen zijn met bruut geweld, maximale hypotheken strijdvaardig boven de vraagprijs aan het bieden geweest omdat ze in het onzin verhaaltje zijn getrapt dat huizenprijzen alleen maar omhoog zouden blijven gaan, er een effectieve krapte zou zijn en weet ik wat nog meer.
Ondertussen hebben de mensen die ons huis hebben gekocht 8 maanden na dato nog steeds hun eigen huis niet verkocht, ondanks dat ze al 90k in vraagprijs gedaald zijn, ontvang ik alweer flyers en online reclames voor nieuwbouw projecten en staan er elke maand meer huizen tegen een dalende prijs tendens online.
Lang verhaal kort, de huizenmarkt kan ook anders dan in 2008 crashen. Als je de vraag onder de markt uitslaat door lenen zo duur te maken dat de huidige prijzen niet meer in stand te houden zijn gaat het ook hard.
Maar onderschat niet de hoeveelheid mensen die een flinke loonsverhoging krjgen en de mogelijke impact daarvan. er zijn hele volksstammen die er volgend jaar 10-20% in loon op vooruit gaan. Denk aan bijvoorbeeld iemand die bij een gemeente werkt, een trede erbij krijgt en ook nog eens 11% loonsverhoging. En dan is tegelijkertijd zijn pensioen ook nog eens met 12% gestegen.
Je vergeet echter wel een groep kopers met diepere zakken dan Jan modaal: investeerders. En dan heb ik het niet over die oom die "medeinvesteerder" is in een "huurobject" maar de grote jongens die tientallen/honderden panden bezitten.DutchManticore schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
[...]
Ik blijft dit soort redenaties erg interessant vinden. Ik zie jou en meer mensen er bijna vanuit gaan dat crashes op de huizenmarkt maar op een manier mogelijk zijn en dan moet het de 2008 variant zijn waarbij mensen massaal niet meer aan hun hypotheekbetalingen konden voldoen waardoor de hele boel in de gedwongen verkoop ging, de markt overspoeld werd met aanbod en de prijzen kelderden.
Het resultaat van met name de goedkope hypotheken was dat iedereen ineens meer kon bieden, en dat in een te krappe markt. Het resultaat was dat de huizenprijzen eerst langzaam, maar daarna steeds sneller begonnen te klimmen. Hierdoor ontstond bij huizenbezitters substantiële overwaarde, waarmee weer meer geboden kon worden, en dus de huizenprijzen verd er omhoog gingen, en dus ook de overwaarde, en dus ook meer geboden kon worden, en dus ook de huizenprijzen omhoog gingen, en dus ook de overwaarde enzovoorts enzovoorts. Een koopwoning in Nederland heeft een gemiddelde overwaarde van 175.000 euro![]()
![]()
Allicht dat er minder geld los te peuteren is voor hen met hogere marktrentes, maar zolang huren door blijven stijgen, komt er zelfs met een dalende markt weer een punt waarop verhuur interessant wordt voor degene waarbij het woning nr 421 is in hun portfolio.
En hoeveel zijn de lonen in 2023/2024 gestegen tov 2014? (Zie recente cao's).DutchManticore schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
[...]
![]()
Wat was de rente in 2014 en januari 2022? (Lees betaalbaarheid).
Dat ontbreekt in je betoog. Ik ga je niet de les wijzen want je weet best goed waar je over praat, het valt me alleen op dat je van 1 (voor jouw gunstig, want je hebt cash en geen assets) scenario uitgaat. Alle andere scenario's negeer je .
Ik heb trouwens ook gekocht eind vorig jaar , moet wel heel gek lopen als we onder water komen te staan (50% ltv, restere rente 1-1,5%)
Voor mij juist gunstig als de waarde wat zakt, want we hikken tegen de villataks aan..
Ik ken je tactiek en heb ongeveer hetzelfde vermogen (overwaarde, de andere helft gefinancierd), ben wel benieuwd in hoeverre jij financieel beter af bent wanneer je uiteindelijk een woning koopt. Ik denk dat het onderaan de streep elkaar niet zoveel zal ontlopen. Behalve wat ongemak en hogere kosten in jouw geval. (2x verhuizen, huurkosten, hogere kosten verbouwing, hogere rente en risico..).
Groot voordeel wat jij hebt is dat het aanbod veel groter is/wordt, mits je niet een enorm populaire woning zoekt (bv gasloos op een goede locatie). Maar financieel denk ik dat je zoveel kosten hebt gemaakt - en nog gaat krijgen, denk aan een keuken of pv panelen - dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-11-2022 09:07 ]
Je gaat voorbij aan enorm veel zaken die anders zijn, maar er is 1 belangrijk ander punt:DutchManticore schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
[...]
[...]
We zijn hier veels te veel bezig met het prijskaartje. De crash in 2008 was veel breder dan 'de prijzen gingen omlaag'. De markt heeft jaren 'op slot gezeten'. Van 2009 tot 2013 was het een ravage die ergens in 2016-2018 omsloeg. Toen was het merendeel weer boven water. Maar is ondertussen de LTV teruggebracht, HRA afbouw geïntroduceerd, aflossen gedeeltelijk verplicht en nog veel meer.
Waarom zou de markt nu op slot gaan? Als de nieuwe werkelijkheid 4-5% is, dan horen daar nieuwe prijzen bij. Zodra dat prijsniveau bereikt is, dan stabiliseert de markt.
De meeste huiseigenaren kijken tegen overwaarde aan, of je nu voor €400k of €300k verkoopt, als je €250k hypotheek tegen 2% hebt is het alleen de vraag of je de meerprijs kunt financieren tegen de nieuwe rente.
Kijk je naar post-2008, dan hadden mensen een huis van €300k met €350k hypotheek. Dan kun je niet verhuizen zonder €50k 'cash'. Zelfs als het nieuwe huis ook €300k is.
De markt heeft nu de wind tegen door de rente & recessie ellende. Als die onzekerheid afneemt (rente blijft gelijk, recessie krijgt vorm) gaat de markt weer lopen.
Maar de (meeste) problemen zitten buiten de markt itt 2008. Een van de grotere problemen is de beperkte transparantie bij de prijsvorming, als dat verbeterd (en dat is al verbeterd door de vraag uitval) kan de markt snel herstellen.
Ik verwacht dus geen spiraal omlaag en complete crash. Maar een prijscorrectie (hogere rente) en vraaguitval (onzekerheid door recessie).
Zijn die 2 dingen gebeurd, dan komen de krachten omhoog weer in beeld: schaarste en toename besteedbaar inkomen/inflatie.
En met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn er echt wel 100k gezinnen te vinden die wel dik er op vooruit zijn gegaan.
(Er klotst nog genoeg geld: https://www.cbs.nl/nl-nl/...tegoeden-sterk-toegenomen )
Volgens mij heb je de boodschap van Richh niet helemaal goed gelezen. Dat ging niet over in hoeverre de huidige huur voor middeninkomens betaalbaar zou zijn (niet, dus), maar over dat als de huisjesmelker besluit te verkopen, die woning eerder bereikbaar wordt voor middeninkomens. Wat mij betreft is het juist een prima effect van de uitbreiding van de regulering dat woningen die momenteel (onterecht) tegen een te hoge huur worden verhuurd, en daarmee nauwelijks bereikbaar zijn, straks wellicht tegen een zodanige prijs verkocht worden, dat die voor meer mensen bereikbaar zijn.Verwijderd schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:14:
[...]
Lijkt me niet echt middeninkomen als ke zoiets kan huren maar meer expat afdeling..of je wil echt ergens midden in de hoofdstad zitten. Nou ja dan betaal je de volle mep en dan stem je er toch echt zelf mee in om te tekenen bij het huur-kruisje.(maar dan nogmaals : Dit is geen middeninkomens-groep beletten vermogen op te bouwen...die komen hier niet eens voor in aanmerking )
Mooi dat die dame ook heel ernstig in de camera kijkt om te vertellen dat het toch echt wel een probleem is als dat soort woningen (van € 1.725 kale huur) met het nieuwe puntenstelsel onder de 1k terecht komen; dan zijn ze niet meer rendabel en verdwijnen ze van de huurmarkt.geekeep schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:52:
[...]
Misschien als die woningen 'noodgedwongen' verkocht moeten worden, kunnen ze eindelijk gekocht worden door dezelfde mensen die nu iedere maand die € 1.725 op moeten hoesten
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Wel een beetje kort door de bocht toch?Harrie_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:37:
[...]
Mooi dat die dame ook heel ernstig in de camera kijkt om te vertellen dat het toch echt wel een probleem is als dat soort woningen (van € 1.725 kale huur) met het nieuwe puntenstelsel onder de 1k terecht komen; dan zijn ze niet meer rendabel en verdwijnen ze van de huurmarkt.
Misschien als die woningen 'noodgedwongen' verkocht moeten worden, kunnen ze eindelijk gekocht worden door dezelfde mensen die nu iedere maand die € 1.725 op moeten hoesten
Weet niet welke plaats het was maar met de huidige rente van 4,5% ofzo? Ben je voor een appartementen van €400.000,- al €1.500,- per maand kwijt aan alleen rente. Moet je de aflossing nog betalen, belasting, service kosten, etc.
Vrouw zei ook dat de. Huurprijs verhoogd was vanwege verduurzamende maatregelen?
Uiteraard is €1750 veel geld, maar als je in het centrum wil zitten ook weer niet zo gek toch?
Bijzonder dat iedereen lijkt te vergeten dat er in 2008-2013 een financiële crisis was, waarbij het onzeker was of sommige banken konden blijven bestaan. EN het een economische crisis was met hoge werkeloosheid.
De geldverstrekkers zaten in zwaar weer. De huizenkopers hadden geen vertrouwen in de financiele markt EN hadden veel minder te besteden. Geen baan = geen hypotheek. Baan onder je niveau = lage hypotheek.
Het probleem was niet goedkope woningen die de markt op kwamen doordat men de hypotheek niet kon betalen (zoals @DutchManticore stelt). Het probleem was a) dat er geen of weinig inkomen was en b) dat men niet meer wilde kopen omdat er geen vertrouwen was in het systeem.
Punt a) is nu nog geen probleem. De lonen nemen flink toe (en zelfs de pensioenen). De economische krimp valt ook alleszins mee. Neemt niet weg dat a) wel een probleem kan worden als er wat economische domino steentjes omvallen.
Punt b) is nu ook geen probleem. Er is nergens grote directe zorg voor financiële instabiliteit, met name door betere regelgeving voor banken in NL. Wel hebben we natuurlijk wat angst voor de spill over van China en de Zuid Europese landen.
Als je echt speculeert op een crash zal of a) of b), en bij voorkeur beiden, flink moeten toenemen.
Zoals het schip nu vaart zal de correctie geleidelijk zijn en niet al te diep.
De geldverstrekkers zaten in zwaar weer. De huizenkopers hadden geen vertrouwen in de financiele markt EN hadden veel minder te besteden. Geen baan = geen hypotheek. Baan onder je niveau = lage hypotheek.
Het probleem was niet goedkope woningen die de markt op kwamen doordat men de hypotheek niet kon betalen (zoals @DutchManticore stelt). Het probleem was a) dat er geen of weinig inkomen was en b) dat men niet meer wilde kopen omdat er geen vertrouwen was in het systeem.
Punt a) is nu nog geen probleem. De lonen nemen flink toe (en zelfs de pensioenen). De economische krimp valt ook alleszins mee. Neemt niet weg dat a) wel een probleem kan worden als er wat economische domino steentjes omvallen.
Punt b) is nu ook geen probleem. Er is nergens grote directe zorg voor financiële instabiliteit, met name door betere regelgeving voor banken in NL. Wel hebben we natuurlijk wat angst voor de spill over van China en de Zuid Europese landen.
Als je echt speculeert op een crash zal of a) of b), en bij voorkeur beiden, flink moeten toenemen.
Maar is dat niet altijd zo? Het kan dooien, en het kan vriezen, maar uiteindelijk moet je 's morgens toch beslutien of je wel of niet je winterjas aantrekt.Sport_Life schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:11:
Dat ontbreekt in je betoog. Ik ga je niet de les wijzen want je weet best goed waar je over praat, het valt me alleen op dat je van 1 (voor jouw gunstig, want je hebt cash en geen assets) scenario uitgaat. Alle andere scenario's negeer je .
De krapte op de arbeidsmarkt lijkt in ieder geval voorbij.. Er zijn nu een paar CAO's met grote (lees: alsnog een stuk minder dan de inflatie) loonstijgingen afgesproken, maar de kans lijkt me kleiner geworden dat dat gaat doorzetten, want de bonden staan ineens een stuk minder sterk.
Alle voorwaarden voor een recessie zijn aanwezig, en ik denk dat die ook gewoon gaat komen.
Het lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk dat huizen de komende tijd, mits gecorrigeerd voor inflatie, zullen dalen in prijs.
Zowel in de €1750 als in die 4 ton voor woningen van 50-70m² zit héél veel "wat de gek er voor kan geven"-waarde voor de locatie.BekSide schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:46:
[...]
Wel een beetje kort door de bocht toch?
Weet niet welke plaats het was maar met de huidige rente van 4,5% ofzo? Ben je voor een appartementen van €400.000,- al €1.500,- per maand kwijt aan alleen rente. Moet je de aflossing nog betalen, belasting, service kosten, etc.
Vrouw zei ook dat de. Huurprijs verhoogd was vanwege verduurzamende maatregelen?
Uiteraard is €1750 veel geld, maar als je in het centrum wil zitten ook weer niet zo gek toch?
De intrinsieke waarde voor het vervaardigen van zo'n huisje of appartement is de helft. De rest is het gevolg van schaarste. En die schaarste veranderd niets aan als die woning van de huurmarkt naar de koopmarkt verschuift.
Waar wel wat aan veranderd met die verschuiving, is dat meer mensen een kans krijgen op het bezitten van een eigen koopwoning, en daarmee op vermogensopbouw. En dat leidt weer tot verschillende voordelen op langere termijn.
Zoals lasten die als gevolg van inflatie een steeds kleiner deel van het inkomen omvatten, in plaats van juist eindeloos mee te stijgen met de inflatie.
Of het voordeel van eigen vermogen bij een toekomstige verhuizing.
Of het grotendeels vrij zijn van woonlasten tegen de tijd dat het pensioen nadert, zodat je de laatste jaren het financieel makkelijk aan kan om een dag minder te gaan werken en na pensionering ondanks lager inkomen nog goed kunt rondkomen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Er bestaat geen intrinsieke waarde imo. Niet voor huizen, niet voor graan, niet voor iPhones.Ivow85 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:59:
[...]
Zowel in de €1750 als in die 4 ton voor woningen van 50-70m² zit héél veel "wat de gek er voor kan geven"-waarde voor de locatie.
De intrinsieke waarde voor het vervaardigen van zo'n huisje of appartement is de helft. De rest is het gevolg van schaarste. En die schaarste veranderd niets aan als die woning van de huurmarkt naar de koopmarkt verschuift.
Waar wel wat aan veranderd met die verschuiving, is dat meer mensen een kans krijgen op het bezitten van een eigen koopwoning, en daarmee op vermogensopbouw. En dat leidt weer tot verschillende voordelen op langere termijn.
Zoals lasten die als gevolg van inflatie een steeds kleiner deel van het inkomen omvatten, in plaats van juist eindeloos mee te stijgen met de inflatie.
Of het voordeel van eigen vermogen bij een toekomstige verhuizing.
Of het grotendeels vrij zijn van woonlasten tegen de tijd dat het pensioen nadert, zodat je de laatste jaren het financieel makkelijk aan kan om een dag minder te gaan werken en na pensionering ondanks lager inkomen nog goed kunt rondkomen.
De kostprijs is 1 element van de marktprijs, maar wel slechts 1 element.
De bouwkosten zijn anders ook meer dan verdubbeld... EPC is BENG geworden, gasketel van ~1.500 euro werd een warmtepomp van 15k en de MV werd een WTW. Grofweg van 2.000 naar 20k voor alleen al die twee posten. Wet kwaliteitsborging is in aantocht en vooral voor kleine bouwers en projecten gaat dat een levensgroot probleem worden.Maahes schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:01:
https://twitter.com/StefanTT/status/1595666777551380480
Er zijn genoeg mensen die een CV-ketel leasen omdat ze de ~1.500 euro voor vervanging niet kunnen of willen ophoesten. Laat staan als ze hun warmtepomp moeten laten vervangen...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zolang de levenskosten niet dalen staan ze juist sterker dan ooit. De bereidwilligheid om te demonstreren voor een fatsoenlijk loon is hoger dan het in jaren is geweest, waardoor het mobiliseren van de achterban een stuk eenvoudiger wordt.CVTTPD2DQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:56:
[...]
De krapte op de arbeidsmarkt lijkt in ieder geval voorbij.. Er zijn nu een paar CAO's met grote (lees: alsnog een stuk minder dan de inflatie) loonstijgingen afgesproken, maar de kans lijkt me kleiner geworden dat dat gaat doorzetten, want de bonden staan ineens een stuk minder sterk.[...]
Ze - de werkgevers - komen er nu inmiddels geruime tijd mee weg dat ze de reden "personeelstekort" kunnen aanvoeren als onderbouwing van verminderde serviceverlening richting de klant, zeker in de B2C markt en wat minder in de B2B markt. Waarom zouden ze dan nu alsnog meer kosten gaan maken zeker met in het achterhoofd enige onzekerheid hoe de economie in de breedste zin zich gaat voorzetten.CVTTPD2DQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:56:
[...]
Maar is dat niet altijd zo? Het kan dooien, en het kan vriezen, maar uiteindelijk moet je 's morgens toch beslutien of je wel of niet je winterjas aantrekt.
De krapte op de arbeidsmarkt lijkt in ieder geval voorbij.. Er zijn nu een paar CAO's met grote (lees: alsnog een stuk minder dan de inflatie) loonstijgingen afgesproken, maar de kans lijkt me kleiner geworden dat dat gaat doorzetten, want de bonden staan ineens een stuk minder sterk.
Lease ketel is ook gezeik afkopen. Er is denk ik weinig verschil in kosten tussen ketel kopen + onderhoudscontract of een lease ketel. Beiden zijn een soort van vendor lock-in. Voordeel van een lease ketel is wel weer dat als hij stuk gaat, dit het probleem is van de eigenaar en niet van de bewoner.Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:14:
[...]
De bouwkosten zijn anders ook meer dan verdubbeld... EPC is BENG geworden, gasketel van ~1.500 euro werd een warmtepomp van 15k en de MV werd een WTW. Grofweg van 2.000 naar 20k voor alleen al die twee posten. Wet kwaliteitsborging is in aantocht en vooral voor kleine bouwers en projecten gaat dat een levensgroot probleem worden.
Er zijn genoeg mensen die een CV-ketel leasen omdat ze de ~1.500 euro voor vervanging niet kunnen of willen ophoesten. Laat staan als ze hun warmtepomp moeten laten vervangen...
Lease warmtepompen die zijn pas echt duur.
Je kunt je ook afvragen of je überhaupt zou moeten kopen als je dat niet kunt. Zeker als je een relatief kleine tegenslag van 1500 euro niet kunt dragen.Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:14:
[...]
Ik vind dat helemaal niet kort door de bocht. Van alle problemen die deze woningmarkt kent (en dat zijn er nogal wat) denk ik dat het het probleem van "voldoende huuraanbod in de prijscategorie > 1500" ergens onderaan zou moeten bengelen in de prioriteitenlijst.BekSide schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:46:
[...]
Wel een beetje kort door de bocht toch?
[...]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Als huiseigenaar moet je je realiseren dat er een aantal elementen op den duur vervangen dienen te worden en daarvoor buffers voor aanhouden. De economische levensduur vaan CV-ketel is bekend en mocht hij langer meegaan is dat "winst".Rubbergrover1 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:36:
[...]
Je kunt je ook afvragen of je überhaupt zou moeten kopen als je dat niet kunt. Zeker als je een relatief kleine tegenslag van 1500 euro niet kunt dragen.
Natuurlijk kunnen er tegenvallers zijn die er voor zorgen dat je het tijdelijk lastig/niet kan dragen maar in essentie, afdoende potjes aanhouden/reserveren voor onderhoud/vervanging.
Overdrijven is ook een vak.Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:14:
[...]
De bouwkosten zijn anders ook meer dan verdubbeld... EPC is BENG geworden, gasketel van ~1.500 euro werd een warmtepomp van 15k en de MV werd een WTW. Grofweg van 2.000 naar 20k voor alleen al die twee posten.
Warmtepomp kost geen 15k voor een nieuwbouwwoning (wij betaalden dit jaar 11k voor een warmtepomp in de bestaande woning, nieuwbouw kan met een kleiner en voordeliger model af) en de cv-ketel is met 1500 euro aanschaf + installatiekosten niet operationeel, want dat ding brandt niet op lucht. Gasaansluiting laten aanleggen kost al minimaal 1k.
Van 3k naar 12-12k is toch wat anders. Als er meer gerekend wordt, dan komt dat door dubbele pennen en dikke strijkstokken.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
[quote]geekeep schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:52:
[...]
Exact. Een aantal mensen blijft rooskleurig geloven dat alles straks weer richting het oude gaat (huizen, energie, inflatie). De kans op een stijgende rente is nu echter nog groter dan een dalende, temeer omdat onze economie nog lekker door pruttelt.
[...]
Houd iemand al rekening dat de grote klappen nog komen?
https://www.bnr.nl/nieuws...0-euro-duurder-vanaf-2024
Iedereen denkt dat het weer het oude word, maar de energie en gas prijs blijft gewoon kunstmatig hoog. (belasting met 225% omhoog, het prijs plafond halen ze in 1 jaar terug )
Ook de vaste levering kosten worden volgend jaar verdubbeld.
Ze willen dat iedereen, jazeker iedereen gaat isoleren.
Eerst moet 80 % zonnepanelen hebben, daarna ga je net als in belgie betalen voor terug leveren.
Zo word je weer naar de batterij gepusht, dit heet vooruit kijken.
[...]
[...]
Houd iemand al rekening dat de grote klappen nog komen?
https://www.bnr.nl/nieuws...0-euro-duurder-vanaf-2024
Iedereen denkt dat het weer het oude word, maar de energie en gas prijs blijft gewoon kunstmatig hoog. (belasting met 225% omhoog, het prijs plafond halen ze in 1 jaar terug )
Ook de vaste levering kosten worden volgend jaar verdubbeld.
Ze willen dat iedereen, jazeker iedereen gaat isoleren.
Eerst moet 80 % zonnepanelen hebben, daarna ga je net als in belgie betalen voor terug leveren.
Wellicht, maar sinds de jaren '80 is de macht van de vakbonden vakkundig gebroken. De vakbondsleden met de kleinste inkomens waren eigenlijk de ruggegraat bij stakingen; die zijn allemaal verhuisd naar de flexibele schil, met onderaannemers, uitzendbureau's, etc.Caelorum schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:24:
Zolang de levenskosten niet dalen staan ze juist sterker dan ooit. De bereidwilligheid om te demonstreren voor een fatsoenlijk loon is hoger dan het in jaren is geweest, waardoor het mobiliseren van de achterban een stuk eenvoudiger wordt.
Om maar niet te spreken over de vergrijzing bij de vakbonden, en het feit dat contributie van leden voor de grote vakbonden minder geld in het laatje brengt dan de bijdragen van de werkgevers. Als je kijkt naar de geldstromen zijn alle vakbonden eigenlijk gele vakbonden geworden.
Samengevat, er zijn een aantal deelnemers hier die verwachten dat lonen de inflatie gaan bijhouden, wat uitstekend nieuws is voor huizenbezitters met een hypotheek. Ik vermoed dat het tegen gaat vallen.
Heb je daar een bron voor?Meethenoob schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:14:
Was dat inclusief de boiler? Want die heb je met een ketel niet nodig. Ook is een bron boren (bodempomp is efficiënter dan lucht en stiller voor de omgeving) duurder geworden per boring door een aantal randvoorwaarden en sinds een paar weken telt de boorstelling weer mee voor stikstofuitstoot. Oh joy.Ivow85 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:04:
[...]
Overdrijven is ook een vak.
Warmtepomp kost geen 15k voor een nieuwbouwwoning (wij betaalden dit jaar 11k voor een warmtepomp in de bestaande woning, nieuwbouw kan met een kleiner en voordeliger model af) en de cv-ketel is met 1500 euro aanschaf + installatiekosten niet operationeel, want dat ding brandt niet op lucht. Gasaansluiting laten aanleggen kost al minimaal 1k.
Van 3k naar 12-12k is toch wat anders. Als er meer gerekend wordt, dan komt dat door dubbele pennen en dikke strijkstokken.
Onderdeel van gewijzigde regelgeving is ook de individuele regelbaarheid per verblijfsruimte wat een stuk meer regeltechniek geeft i.c.m. de LTV vloerverwarming (ook bijkans verplicht om gigantische radiatoren te voorkomen).
Het zijn telkens incrementele wijzigingen, maar er gaat niets af, er komt alleen maar bij.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit snap ik dus ook niet waarom zijn de woningen in Harderwijk zo duurder dan Emmen? Harderwijk is nog niet eens een stad maar een dorp.JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:51:
Staan nog steeds maar 6 huizen onder de 200k in Emmen
https://www.funda.nl/kaar...2639384340111&id=42916782
Daarop kijk ik altijd een beetje wat de markt doet, toen ik dit huis kocht stonden er alleen in mijn straat al 7 huizen rond de 100k te koop, sommige eronder en +6 maanden.
Echt instorten doet het nog niet in deze regio. En dan bedoel ik niet alleen de prijzen, maar ook het aanbod.
Location, location, location ...Routepr0bleem schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:30:
Dit snap ik dus ook niet waarom zijn de woningen in Harderwijk zo duurder dan Emmen? Harderwijk is nog niet eens een stad maar een dorp.
zolang mensen goed betaald werk hebben en de lasten goed kunnen betalen zal het meevallen. Deel v.d. Mensen blijft eerder vast zitten in hun huis mobiliteit van de woningmarkt sneuvelt als eerste. Aantal starters woningen blijft krap. Er wordt te weinig gebouwd. De gruwelijke hoeveelheden geld die in de economie zijn gepompt verdwijnen ook niet zomaar. Aan de andere kant is er met een goed draaiende arbeidsmarkt natuurlijk wel vraag naar woningen door wisselen baan starten baan etc.DutchManticore schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
[...]
![]()
Ik zie hier heel veel mensen voorspellingen doen van -30% maar als je de prognoses van de financiële instellingen bekijkt schatten ze het in op -2 tot -6% per jaar.
Rente naar 7% is natuurlijk wel een issue maar dat is meteen een 2008 scenario. Dan kunnen de Zuid Europese landen hun schulden niet meer betalen. En stort het hele zooitje weer in elkaar. En moet de rente weer richting nul om die landen te redden. Maar bij inflatie kan dat weer niet. De ECB heeft veel minder mogelijkheden om de rente te verhogen dan de FED.
In 2008 hebben we dicht bij een totale crash van het financiële systeem gestaan. Er zijn wel wat anekdotes van topmannen in de sector die hun vrouw naar de pin automaat hadden gestuurd omdat ze dachten dat er snel geen geld meer beschikbaar zou zijn. De situatie is op dit moment nog veel stabieler.
Huizen kopen is helaas niet als autorijden; je hebt geen bewijs van bewkaamheid nodig om een woning te kunnen kopen.Rubbergrover1 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:36:
[...]
Je kunt je ook afvragen of je überhaupt zou moeten kopen als je dat niet kunt. Zeker als je een relatief kleine tegenslag van 1500 euro niet kunt dragen.
De kans is dus behoorlijk aanwezig dat mensen die niet goed zijn met financien toch een woning kopen. Dus eens met je advies (niet iedereen moet zomaar een woning kopen). De realiteit zal echter zijn dat er veel mensen die het niet zouden moeten doen, het toch doen (onbewust onbekwaam).
De vraag is dan weer of je dit soort mensen tegen zichzelf moet beschermen, of dat je dit soort mensen uit de brand moet helpen als het misgaat (of dat je gewoon niets doet natuurlijk).
Helaas niet, dit vertelde de belg me waar ik een kachel kocht. ( 2021 )
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181219_04047391
Misschien nu er een energie crisis gaande is dat ze wel weer iets voor krijgen, of in ieder geval niet er voor hoeven te betalen.
https://www.vreg.be/nl/faq/terugleveringscontract
@Meethenoob het gaat niet over wat er nu in België gebeurd, maar de rest van je opmerking: dat het ook in Nederland zo gaat komen. Vooralsnog is het wettelijk verplicht om jaarlijks te salderen en afgezien van de afbouw daarvan is er politiek nog geen beweging (zover ik weet) die naar momentprijzen wil gaan.
Minus 30% - laten we hopen dat degenen die dat voorspellen er faliekant naast zitten. Dat betekent niet alleen een gigantische crash op de woningmarkt, maar ook een enorme toename voor wat betreft werklozen, algemene welvaart etc. Ik denk niet dat het tot een "normalisering" gaat leiden, maar een economische catastrofe met alle gevolgen van dien want ik zie niet hoe de woningmarkt in gaat storten zonder dat andere onderdelen van de economie ook hard geraakt worden.
Dat ontbreekt in je betoog.Sport_Life schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:11:
[...]
En hoeveel zijn de lonen in 2023/2024 gestegen tov 2014? (Zie recente cao's).
Wat was de rente in 2014 en januari 2022? (Lees betaalbaarheid).
Nee dat heb ik al expliciet benoemd, in ofwel dit of het beleggingstopic. Die hogere lonen gaan geen stand houden, vormen zelfs voor zover ze al doorgang gaan vinden een extra recessie stimulans. Ondernemers hebben ook geen eindeloos diepe zakken en gaan nog veel harder gebukt onder de inflatie, hogere inkoopkosten, hogere energieprijzen en ga zo maar door. Met hoge sprongen in het salaris betekent dit dat meer ondernemers het niet zullen gaan redden, dat meer mensen hun baan verliezen, en dat mensen met een baan minder uren zullen maken. Daarnaast gaan de prijzen van de diensten en goederen die die ondernemers leveren omhoog om te compenseren voor de hogere loonkosten en ben je dus netto niets beter af of zelfs slechter. De koopkracht gaat het in ieder geval niet ten goede komen.
En goed dat je de betaalbaarheid aanhaalt. In de financiële wereld wordt veel gekeken naar de verhouding tussen modaal inkomen en de gemiddelde koopwoning prijs om daaruit een ratio te destilleren.
1995 | 2003 | 2008 | 2014 | 2022 | |
Gemiddelde verkoopsom | €93.750 | €204.829 | €254.918 | €222.218 | €448.218 |
Modaal inkomen | €22.235 | €28.500 | €31.500 | €33.000 | €40.000 |
Ratio | 4.2 | 7.18 | 8.09 | 6.73 | 11.2 |
Van alle datapunten is 6.55 de gemiddelde ratio. Als we de huidige huizenprijzen in stand moeten houden, zouden de lonen dus moeten stijgen naar een modaal salaris van €68.430

Nee hoor, ik zit objecteif veilig met mijn inschatting dat huizen momenteel veel te duur zijn
En beetje vreemde manier van denken. Ik heb cash en geen assets en dus negeer ik volgens jou de feiten die me niet aanstaan. Of zou het soms zo zijn dat ik cash en assets heb OMDAT ik een analyse van de gehele markt heb gemaakt en op basis daarvan mijn posities gekozen heb.Ik ga je niet de les wijzen want je weet best goed waar je over praat, het valt me alleen op dat je van 1 (voor jouw gunstig, want je hebt cash en geen assets) scenario uitgaat. Alle andere scenario's negeer je .
Het moge toch duidelijk zijn dat ik niet selectief de feiten kies die bij mijn situatie past, maar dat ik in plaats daarvan juist mijn situatie heb gekozen.
Met 50% LTV loop je niet zoveel risico (even uitgaande dat je geen 100% hypotheekruimt hebt opgenomen voor de 50% die je niet cash in kon brengenIk heb trouwens ook gekocht eind vorig jaar , moet wel heel gek lopen als we onder water komen te staan (50% ltv, restere rente 1-1,5%). En dat is inclusief grote verbouwing om gasloos te raken.
Voor mij juist gunstig als de waarde wat zakt, want we hikken tegen de villataks aan..
Mijn gekozen posities waren onderdeel van een pakket, waarin ook het liquideren van mijn gehele aandelenportfolio zat, een sprong naar de dollar als opslag voor mijn cash en een redelijk aantal SPY puts.Ik denk dat het onderaan de streep elkaar niet zoveel zal ontlopen. Behalve wat ongemak en hogere kosten in jouw geval. (2x verhuizen, huurkosten, hogere kosten verbouwing, hogere rente en risico..).
Groot voordeel wat jij hebt is dat het aanbod veel groter is/wordt, mits je niet een enorm populaire woning zoekt (bv gasloos op een goede locatie). Maar financieel denk ik dat je zoveel kosten hebt gemaakt - en nog gaat krijgen, denk aan een keuken of pv panelen - dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.
Dit jaar zit ik op 30% gerealiseerd rendement op een behoorlijke som geld.
Het verhuizen kost 500 voor het huren van een busje per keer, en wat diesel. Dat is echt nihil.
De huurkosten zijn nu lager dan onze hypotheeklasten waren, al bouwen we nu geen equity op en is het geld daar wel 'weg'. Hogere rente hebben we geen last van, want we kopen zo hypotheekvrij van eigen geld en risico snap ik niet zo goed. Waar jij de kans hebt om 30% van je woningwaarde aan equity in te eten, heb ik het risico dat ik vandaag de dag een huis hypotheekvrij moet kopen als een grote correctie uitblijft en dus niet van grote prijsdalingen kan profiteren, en dan heb ik alleen de verhuiskosten/inspanning voor niets gehad.
En dan is het eigenlijk voor ons met het verkopen en kopen van een huis nog niet eens een euro spel geweest. Het doel was om voor ons 35e een afbetaald huis te hebben, in het segment dat wij voor ogen hebben. Al dalen de huizenprijzen maar 10% dan scheelt dat op een woning van 6 ton toch al behoorlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 14:05 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Is dat zo? Nogmaal daarmee ga je toch voorbij aan mijn hele betoog dat de prijzen nu zo hoog zijn omdat er een vicieuze prijsopdrijvende cirkel was? Het plafond van wat mensen maximaal kunnen bieden komt naar beneden, en de huidige prijzen liggen boven dat plafond...HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:51:
[...]
Zolang mensen goed betaald werk hebben en de lasten goed kunnen betalen zal het meevallen.
Diezelfde financiële instellingen die eind vorig jaar en begin dit jaar nog zeiden dat de huizenprijzen in 2023 nog met 10-15% zouden stijgen, en nu sinds een kwartaal bij dalende prijzen ineens een daling van -2% tot -6% over 2023 voorspellen?Ik zie hier heel veel mensen voorspellingen doen van -30% maar als je de prognoses van de financiële instellingen bekijkt schatten ze het in op -2 tot -6% per jaar.
Je zou bijna denken dat ze erbij gebaat zijn om geen paniek in de markt te gooien. Partijen als ABN AMRO verdienen meer dan 60% van hun winst met het verkopen van hypotheken als je de jaarcijfers erop naslaat.
Dan had ik het over de 7% hypotheekrente he, niet de centrale bank rentes.Rente naar 7% is natuurlijk wel een issue maar dat is meteen een 2008 scenario. Dan kunnen de Zuid Europese landen hun schulden niet meer betalen. En stort het hele zooitje weer in elkaar. En moet de rente weer richting nul om die landen te redden. Maar bij inflatie kan dat weer niet. De ECB heeft veel minder mogelijkheden om de rente te verhogen dan de FED.
Maar ik wil niet vervelend doen, Italie kan haar schulden bij de huidige 2% basisrente al niet meer betalen.
Daar is een speciale tool voor in het leven geroepen. TPI (transmission protection instrument) maar wordt door de markt gekscherend To Protect Italy genoemd. Daarmee kan de ECB volhouden dat ze gestopt zijn met stimuleren maar toch miljarden aan staatsschulden van Italië op blijven kopen.
Ik ben het helemaal met je eens dat de Euro en de Europese samenhang op dit moment weer hard gevaar lopen. Sterker nog dat is precies waarom ik mijn geld in de dollar heb zitten. De ECB staat tussen twee vuren, het opschroeven van de rente en daarmee zuid-Europa failliet laten gaan en de Euro in gevaar brengen, of de rente niet opschroeven en inflatie zijn gang laten gaan en daarmee ook weer een eigen set problemen.
Ik focus me dan ook niet teveel op het 2008 scenario. Daar was de huizenmarkt ook heel anders. Er werden leningen verstrekt aan mensen die ze eigenlijk niet op konden hoesten, een variabele rente was veel normaler, er werd ronduit gespeculeerd en gefraudeerd met derivaten.In 2008 hebben we dicht bij een totale crash van het financiële systeem gestaan. Er zijn wel wat anekdotes van topmannen in de sector die hun vrouw naar de pin automaat hadden gestuurd omdat ze dachten dat er snel geen geld meer beschikbaar zou zijn. De situatie is op dit moment nog veel stabieler.
Maar het financiële systeem staat nu ook enorm onder druk, en loopt zelfs gevaar.
De laatste 14 jaar is men druk aan het overschakelen geweest naar de Modern Monetairy Theory, en het is nog veel langer goed gegaan dan ik gedacht had maar de eerste barsten komen nu en de val van het MMT gaat nog veel schokgolven zorgen.
snip
[ Voor 179% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 13:41 ]
Ho ho ho. Nee in Amerika was het probleem dat mensen hun hypotheeklasten niet meer konden betalen. Daar is alles mee begonnen. In Amerika refereert men naar 2008 als zijnde 'de housing crisis'. En toen de huizenbubbel klapte, werden meerdere financiële instellingen onderwater getrokken omdat zij in CDO's handelden waarvan de waarde overnacht nul werd en hun schulden groter waren dan hun assets.Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:54:
Bijzonder dat iedereen lijkt te vergeten dat er in 2008-2013 een financiële crisis was, waarbij het onzeker was of sommige banken konden blijven bestaan. EN het een economische crisis was met hoge werkeloosheid.
Via diezelfde derivate CDOs waar ook onze banken tot aan hun tepels diep inzaten is de contagion toen hier toegeslagen en werd het een financiële crisis die ook Europa trof. Daardoor was het onduidelijk welke financiële partijen nog meer dergelijke tijdbommen op hun balans hadden staan, en weigerden banken ook aan elkaar te lenen en dat is het stukje verlies in het systeem dat jij bedoelt.
Dat is dus inderdaad een verschil van inzicht. Ik zie al veel meer beren op de weg die zich in rap tempo materialiseren.Punt a) is nu nog geen probleem. De lonen nemen flink toe (en zelfs de pensioenen). De economische krimp valt ook alleszins mee. Neemt niet weg dat a) wel een probleem kan worden als er wat economische domino steentjes omvallen.
Die CDO's hadden als probleem dat ze een heel hogere ratio subprime hypotheken hadden, waardoor partijen die dergelijke producten kochten veel hogere risico's op hun balans hadden dan ze zelf dachten. Die risico's waren dan natuurlijk ook niet goed afgedekt en toen het balletje ging rollen, ging het dan ook heel hard rollen inderdaad.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:40:
[...]
Ho ho ho. Nee in Amerika was het probleem dat mensen hun hypotheeklasten niet meer konden betalen. Daar is alles mee begonnen. In Amerika refereert men naar 2008 als zijnde 'de housing crisis'. En toen de huizenbubbel klapte, werden meerdere financiële instellingen onderwater getrokken omdat zij in CDO's handelden waarvan de waarde overnacht nul werd en hun schulden groter waren dan hun assets.
Via diezelfde derivate CDOs waar ook onze banken tot aan hun tepels diep inzaten is de contagion toen hier toegeslagen en werd het een financiële crisis die ook Europa trof. Daardoor was het onduidelijk welke financiële partijen nog meer dergelijke tijdbommen op hun balans hadden staan, en weigerden banken ook aan elkaar te lenen en dat is het stukje verlies in het systeem dat jij bedoelt.
En uiteraard was dat het probleem dat leidde tot de financiële (systeem)crisis. In Nederland - waar dit topic over gaat - is er echter nooit een grote verplichte verkoop van woningen geweest door wanbetalingen. Wij hadden enkel last van de systeemschokken die onze (groot)banken ook voelden, het sentiment wat daarmee gepaard ging (woningmarkt is nog steeds een groot deel sentiment) en uiteindelijk natuurlijk de economische malaise, waardoor er simpelweg minder mensen werk hadden.
Of beren zich wel of niet materialiseren kan niemand voorspellen (helaas). Met dit soort dingen maak je inderdaad zelf een inschatting op basis van de informatie die je uit verschillende hoeken / verschillende markten etc krijgt. Mijn indruk is dat het lang zo hard niet de verkeerde kant op rolt als in 2008.Dat is dus inderdaad een verschil van inzicht. Ik zie al veel meer beren op de weg die zich in rap tempo materialiseren.
Neemt niet weg dat als er ergens een groot legosteentje omvalt, de situatie morgen wel zo kan zijn dat we richting een 2008 scenario rollen.
Het is vooralsnog een stabiliserende factor. Ik ben het er wel mee eens dat de prijzen dalen, maar niet dat we binnenkort op 30% daling zitten en een crisissituatie hebben. Als je gewoon je baan hebt en de lasten gewoon kan betalen is er niet een issue. Een crisis zie ik pas ontstaan als er massaal gedwongen verkopen gaan plaatsvinden, zoals in 2008. Dat drukt de prijs heel snel naar beneden. Ik denk dat het een harde of zachte landing wordt maar voorlopig zitten we in een zacht scenario. Risicofactoren voor een harde landing zijn er zeker.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:29:
[...]
Is dat zo? Nogmaal daarmee ga je toch voorbij aan mijn hele betoog dat de prijzen nu zo hoog zijn omdat er een vicieuze prijsopdrijvende cirkel was? Het plafond van wat mensen maximaal kunnen bieden komt naar beneden, en de huidige prijzen liggen boven dat plafond...
Plafond gaat ook weer iets omhoog starters mogen tot 450k zonder overdrachtsbelasting kopen en tweede inkomen gaat meer meetellen.
Heb je hier ook ergens onderbouwing voor? Ik hoor alleen de kleine bedrijven klagen dat ze de rekening niet meer kunnen betalen. De grote ondernemingen klagen vooral dat hun winst minder snel groeit.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:18:
[...]
Nee dat heb ik al expliciet benoemd, in ofwel dit of het beleggingstopic. Die hogere lonen gaan geen stand houden, vormen zelfs voor zover ze al doorgang gaan vinden een extra recessie stimulans. Ondernemers hebben ook geen eindeloos diepe zakken en gaan nog veel harder gebukt onder de inflatie, hogere inkoopkosten, hogere energieprijzen en ga zo maar door. Met hoge sprongen in het salaris betekent dit dat meer ondernemers het niet zullen gaan redden, dat meer mensen hun baan verliezen, en dat mensen met een baan minder uren zullen maken. Daarnaast gaan de prijzen van de diensten en goederen die die ondernemers leveren omhoog om te compenseren voor de hogere loonkosten en ben je dus netto niets beter af of zelfs slechter. De koopkracht gaat het in ieder geval niet ten goede komen.[....]
Maar dan mis je nog steeds het hele punt dat ik probeer te maken. Als je een ander inzicht / mening hebt kan dat prima maar ik heb nog steeds het idee dat je niet begrijpt wat ik bedoel.HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:21:
[...]
Het is vooralsnog een stabiliserende factor. Ik ben het er wel mee eens dat de prijzen dalen, maar niet dat we binnenkort op 30% daling zitten en een crisissituatie hebben. Als je gewoon je baan hebt en de lasten gewoon kan betalen is er niet een issue. Een crisis zie ik pas ontstaan als er massaal gedwongen verkopen gaan plaatsvinden, zoals in 2008. Dat drukt de prijs heel snel naar beneden. Ik denk dat het een harde of zachte landing wordt maar voorlopig zitten we in een zacht scenario. Risicofactoren voor een harde landing zijn er zeker.
Plafond gaat ook weer iets omhoog starters mogen tot 450k zonder overdrachtsbelasting kopen en tweede inkomen gaat meer meetellen.
Huizenprijzen kunnen zoals in 2008 crashen omdat mensen hun lasten niet meer kunnen betalen.
Maar dat is slechts een van de mogelijkheden.
Als je het bedrag dat mensen met goedbetaalde banen kunnen bieden inperkt door hypotheekrentes die oplopen, dan dalen huizenprijzen ook zonder baanverlies. Mensen kunnen immers gewoon niet meer bieden.
Nogmaals, we zitten nu op 11.2 modaal jaarsalarissen als gemiddeld aankoopbedrag waar dat bij de datapunten die ik heb gepakt historisch gemiddeld op 6.55 zit.
Dat is alleen maar mogelijk omdat mensen door de lage hypotheekrentes extreem veel konden lenen, hun huizen meer waard werden, en dus ook enorme overwaarde waarmee ze nog meer konden bieden etc. Dat spel verandert nu. Mensen kunnen gewoon met een modaal salaris + overwaarde zo geen 455.000 meer bieden en dus moeten de huizenprijzen dalen om nog te kunnen verkopen. De markt gaat zo op slot.
En dan zijn er nog mensen die MOETEN verkopen door ziekte, scheiding, baanverlies of wat dan ook.
Dit zijn de mensen door wie de huizenprijzen zo gaan crashen. Immers je kunt volhouden dat jouw huis 455 op moet brengen, maar er is zo niemand meer die dat kan bieden en de gedwongen verkoop bij de buurman zorgt ervoor dat zijn huis voor 340 weggaat. Dan daalt ook de waarde van jouw huis die je tegen 1,2% op 455 hebt gefinancierd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
More Homeowners Using Helocs as Financial Safety Net
Home-equity lines of credit were up 40% in the second quarter from a year earlier.
Americans took out $66 billion in home-equity lines of credit, or Helocs, in the second quarter, a 40% increase from a year ago and the largest amount in almost three years, according to data from real-estate analytics firm Attom Data Solutions. These accounts, which allow homeowners to borrow against the value of their house, are making a comeback as higher rates make it less favorable to refinance a mortgage.
A Heloc works like a credit card, but since it is backed by your property generally offers a much more favorable interest rate. The average Heloc rate is 7.7%, according to Bankrate.com, compared with the average 19.04% APR on a credit card and 10.64% average personal loan rate. Owners get a credit line based on their home equity, but don’t have to use all or even any of available funds.
Financial planners say the ready access to money Helocs provide can be particularly appealing during a time of economic uncertainty—as long as borrowers refrain from treating their home as an ATM. Lenders tend to tighten credit standards during a downturn so it may be wise to apply for a Heloc now if you’re worried about needing the funds later, they said.
https://www.wsj.com/artic...al-safety-net-11668572616
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FGaiiJtXfYRt0FtTgEcbXRBc.gif?f=user_large)
Dus eerst hebben we de huizenprijzen opgedreven met lage (hypotheek)rentes.
Nu stijgen de hypotheekrentes maar we hoeven ons geen zorgen te maken omdat veel mensen overwaarde hebben, en geen variabele rentes...
Waarop Amerikanen massaal hun overwaarde gaan uitcashen tegen variabele rente omdat ze hun uitgavenpatroon niet willen aanpassen bij hoge inflatie en stijgende kosten.
Echt waar wat een wereld haha.
[ Voor 31% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 14:30 ]
Dit is momenteel nog hard aan het materialiseren maar in Nederland zie je al duidelijk dat er veel minder vacatures uitgaan en dat externe contracten (ZZP/detach) onder een vergrootglas liggen of deze wel verlengd moeten worden.Caelorum schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:28:
[...]
Heb je hier ook ergens onderbouwing voor? Ik hoor alleen de kleine bedrijven klagen dat ze de rekening niet meer kunnen betalen. De grote ondernemingen klagen vooral dat hun winst minder snel groeit.
Daarnaast kunnen de enorme ontslagrondes in de VS (waar de centrale basisrente voorloopt op die van ons) maar ook gewoon in ons binnenland je niet ontgaan zijn? Even een greep uit het nieuws.
https://nos.nl/artikel/24...n-verdwijnen-in-nederland
https://www.businessinsid...ana-another-1500-people-1
https://www.telegraaf.nl/...rapt-180-banen-in-tilburg
https://fd.nl/bedrijfslev...en-op-zijn-klantenservice
https://www.agconnect.nl/...-6000-werknemers-ontslaan
https://www.nu.nl/economi...nederlands-personeel.html
https://www.schuttevaer.n...en-tijdelijk/?gdpr=accept
https://www.telegraaf.nl/...landse-banen-om-gascrisis
https://www.trouw.nl/econ...ntbanen-schrapt~bf2d9d10/
https://www.bndestem.nl/m...chrapt-70-banen~a3b46216/
https://mtsprout.nl/groei/ontslagrondes-techbedrijven
[ Voor 38% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 14:40 ]
Een voordeel: over een aantal jaar hebben we weer een goede Hollywood film hierover (ala The Big Short).DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:29:
[Afbeelding]
Dus eerst hebben we de huizenprijzen opgedreven met lage (hypotheek)rentes.
Nu stijgen de hypotheekrentes maar we hoeven ons geen zorgen te maken omdat veel mensen overwaarde hebben, en geen variabele rentes...
Waarop Amerikanen massaal hun overwaarde gaan uitcashen tegen variabele rente omdat ze hun uitgavenpatroon niet willen aanpassen bij hoge inflatie en stijgende kosten.
Echt waar wat een wereld haha.
Ik ben in elk geval van mening dat de houding die veel mensen hebben, dat 'iedereen het beste een koophuis kan hebben', geen goede houding is. En dat je óók moet zorgen voor een fatsoenlijke huurmarkt. In plaats van dat de huurmarkt steeds verder wordt afgebouwd omdat de huizen zo nodig zo veel mogelijk voor kopers beschikbaar moeten komen.Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:13:
[...]
Huizen kopen is helaas niet als autorijden; je hebt geen bewijs van bewkaamheid nodig om een woning te kunnen kopen.
De kans is dus behoorlijk aanwezig dat mensen die niet goed zijn met financien toch een woning kopen. Dus eens met je advies (niet iedereen moet zomaar een woning kopen). De realiteit zal echter zijn dat er veel mensen die het niet zouden moeten doen, het toch doen (onbewust onbekwaam).
De vraag is dan weer of je dit soort mensen tegen zichzelf moet beschermen, of dat je dit soort mensen uit de brand moet helpen als het misgaat (of dat je gewoon niets doet natuurlijk).
Er zitten een aantal interessante Nederlandse bedrijven tussen inderdaad. De banenmarkt en huizenmarkt in de VS vin dik minder relevant, want die zitten enorm anders in elkaar. Waar je daar vaak at-will employment hebt en mensen aannemen om later weer te ontslaan heel normaal is, is dat in Nederland en de meeste, zo niet alle, EU landen niet zo. Een hypotheek is in de VS ook een heel ander product. Je kan je hypotheek niet meer betalen? Lever je sleutel in en ga huren. Dat gaat je in Nederland niet lukken (althans, niet zonder jaaaren te moeten doorbetalen aan schuldsanering die je nog dieper de put in drukt).DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:33:
[...]
Dit is momenteel nog hard aan het materialiseren maar in Nederland zie je al duidelijk dat er veel minder vacatures uitgaan en dat externe contracten (ZZP/detach) onder een vergrootglas liggen of deze wel verlengd moeten worden.
Daarnaast kunnen de enorme ontslagrondes in de VS (waar de centrale basisrente voorloopt op die van ons) maar ook gewoon in ons binnenland je niet ontgaan zijn? Even een greep uit het nieuws.
[...]
Verder zie ik in Nederland inderdaad ontslagrondes, maar dat zijn veelal van twee type bedrijven: 1) bedrijven die het al moeilijk hadden een paar jaar geleden en uitstel van "executie" (ontslagronde) hebben gekregen door gratis geld in de afgelopen paar jaar en 2) bedrijven die direct of indirect enorm afhangen van lage energieprijzen.
Ik vraag me echt af hoeveel impact ze echt hebben op de inkomsten van de gemiddelde Nederlander. Bedrijf 2) is namelijk ook gebaat bij stijging van inkomsten, omdat prijzen dan ook omhoog kunnen gaan en energie dus een relatief minder hoog component is. De overgangsperiode is echter enorm lastig voor ze.
Ik begrijp je punt wel en ben het er mee eens dat de huizenprijzen gaan dalen. Maar dat dit met een zekerheid moet leiden tot een crash kan ik niet volgen. En als het al leidt tot een crash kan dit ook nog wel even duren / 1-2 jaar. Als ik iets heb geleerd van 2008 is dat zelfs als je voorziet dat het hele zooitje in elkaar stort (daar was ik er een van) het verdomt lastig is aan te geven wanneer en hoe.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:29:
[...]
Maar dan mis je nog steeds het hele punt dat ik probeer te maken. Als je een ander inzicht / mening hebt kan dat prima maar ik heb nog steeds het idee dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overwaarde kan ook blijvend de prijs opdrijven. Genoeg papa's en mama's die hun kroost helpen. Babyboomers die een erfenis nalaten aan de kinderen. Er zijn ook voldoende positieve scenario's denkbaar. Vrede in Oekraine, teruglopende inflatie etc. Als de Zuid-Europese landen in de problemen komen en de rente gaat daarom fors naar beneden, kan de huizenmarkt in het Noorden weer profiteren.
Ik zie geen noodzaak voor een crash in de cijfers die jij presenteert daar is meer voor nodig. Correctie afkoeling etc. Jazeker.
Edit: Misschien moet je even aangeven over welke tijdschaal jij de ontwikkelingen ziet. Dat het over jaren naar beneden gaat volg ik helemaal. Bij een crash heb je het over binnen een jaar -30% en talloze onverkoopbare huizen.
[ Voor 7% gewijzigd door HEY_DUDE op 28-11-2022 15:10 ]
Daarbij ga je er heel snel overheen wáárom centrale banken dat hebben gedaan.DutchManticore schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
Laten we eens even in beschouwing nemen wat er de laatste 14 jaar gebeurd is. Centrale banken hebben de economie non-stop gestimuleerd.
[...]
Dat financiële beleid gaat nu weer normaliseren. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten dat de laatste 14 jaar een unicum zijn in de geschiedenis van het monetair centraal beleid.
Ik ga even wat kort door de bocht, maar toch:
De aanhoudende rentedaling is er geweest omdat men vond dat de economie gestimuleerd moest worden, omdat er te weinig groei was, zeker na afloop van de crisis. Groei [van het BBP] ontstaat namelijk door meer productie en diensten (iets wat overigens zeer slecht rijmt met vergrijzing), ofwel kan je het kunstmatig aanwakkeren door geld lenen heel goedkoop te maken / valuta te devalueren, om consumptie waar men eerst nog 'voor gaat sparen' door inflatie en goedkoop lenen, naar voren te trekken. Bijkomend voordeel is dat je hoge schulden van landen, bedrijven en consumenten, kan door laten betalen zonder teveel impact op het besteedbaar budget.
Overigens moet men het de jaren daarna gewoon gaan afbetalen, dus eigenlijk is kunstmatig aanwakkeren altijd een heel slecht idee. Je legt de rekening in de toekomst, met alle onzekerheid van dien. Zie ook de laatste zin van deze post
Nu zie je 'opeens' dat er inflatie ontstaat. En dus trappen centrale banken op de rem door de rente te verhogen, zolang er inflatie is.
Daarbij is het belangrijk om te weten hoe inflatie berekend wordt. Het is belangrijk om op te merken dat het inflatiemandje zeer afhankelijk is van energieprijzen. En overigens vrijwel niet kijkt naar huizen- en huurprijzen. Inflatie is een procentueel verschil tussen nu en 1 jaar geleden.
Hoe gaat dat nu verder?
De energieprijzen zijn nu aan het dalen. En anders worden ze door het prijsplafond in ieder geval afgeremd. Hierdoor zullen huishoudens niet een heel veel hogere energierekening gaan krijgen dan, ik noem maar wat, juli 2022.
Natuurlijk, dan zullen andere prijzen nog wel even doorstijgen, zeker nu we een soort loon-prijsspiraal zijn gestart. Maar midden volgend jaar zullen er gegarandeerd weer schouderklopjes aan centrale banken worden uitgedeeld dat de inflatie nog 'maar' 5% is ofzoiets. Dan zijn de prijzen dus nog altijd net zo hoog, maar de inflatie is niet meer zo ernstig.
Daarmee verdwijnt de sterke wil om de rente te verhogen.
En dat terwijl de kernredenen waarom we de afgelopen 14 jaar zo in het 'rentedaling'-verhaaltje zijn gelopen (vergrijzing -> weinig groei, hoge schuldenberg die telkens opnieuw gefinancierd moet worden) feitelijk nog altijd niet zijn opgelost. Ik zie dus ook niet in waarom dat nu opeens anders gaat worden, en waarom de rentestijging nu gaat aanhouden (tenzij, zie laatste zin van deze post).
Het klopt dat de afgelopen 14 jaar een unicum waren. Tegelijkertijd: het is een situatie die je niet heel makkelijk terug kan draaien. Het terugdraaien van de rente naar >5% heeft als implicatie dat er een paar huizenbezitters onder water komen.
Sowieso: de situatie 'vergrijzing' gecombineerd met een democratie waarin de meerderheid straks (bijna) gepensioneerde is, is eveneens een unicum. Ik denk niet dat dat veranderd kan worden
Om daar verder op in te gaan: de toetsrente bij variabele hypotheken is 5%; de leenruimte zal ook daarboven dus niet ontzettend veel verder dalen. Natuurlijk gaat men uiteindelijk de maandlasten niet meer accepteren, maar de ruimte om zo'n lening aan te gaan zal blijven.Een hypotheekrente van 5% of meer is historisch vele malen normaler dan, ookal zijn de mensen nu anders gewend.
[...]
We zitten nu al bijna op die 5%, de inkomens zullen short-term ook nog wat stijgen... al met al denk ik dat de hypotheekruimte niet veel verder zal afnemen. De politieke wil daartot is er ook niet, sterker nog: de lobby voor meer extra leningen (al dan niet in een soort premiewoningvorm) is alweer aangeslingert
Want dat is dus precies de vraag.De enige reden dat huizen nu kosten wat ze kosten is het feit dat iedereen en zijn moeder 4 ton kon bieden. Als dat bedrag terugloopt lopen de huizenprijzen evenredig mee.
Een correctie van 30% is niet eens bijna uitgesloten.
Een denkbeeldig stel waarvan de een 40.000 per jaar verdiend en de ander 35.000 per jaar, kon bij 1.5% ongeveer 4 ton lenen inderdaad (389k). Bij een rente van 5% is dat 343k, oftewel ~50k minder, oftewel grofweg 12% prijsdaling. Dat is aanzienlijk veel minder dan 30%.
Nu ben ik het volledig met je eens mbt het 'overwaarde-kaartenhuis' wat bij voornamelijk duurdere woningen (600k en hoger) een belangrijke pijler is voor de betaalbaarheid, ik snap wel dat je dan ~30% verwacht.
Maar bij de woningen die nu 200-300k kosten denk ik niet dat de prijsdaling zo groot zal zijn; de leenruimte neemt lang niet zo ver af en de vraag blijft bestaan.
Er zijn immers nog altijd veel jongeren met een goed inkomen die een eigen huisje willen zonder dat ze op enige vorm dan ook betaalbaar kunnen huren.
Die lage hypotheekrente heeft wel een voordeel: de maandlasten zijn, ook na afbouw HRA, behoorlijk behapbaar na X jaar in je hypotheekafbetaling. Dat is wel degelijk een voordeelIk heb vrienden die in januari dit jaar dol enthousiast 6 ton hebben neergelegd voor een woning die in 2014 nog 380 kostte. Die hebben bij een correctie van 30% een probleem van 180.000 onderwater stand....daar helpt hun lage hypotheekrente niets bij. En dan zou je zeggen; ja boeiend. Zo lang ze niet willen of hoeven te verhuizen. Klopt, maar niemand gaat er vanuit te gaan scheiden, ziek te worden, een baan te verliezen of wat dan ook. Dat kan je overkomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je nergens meer voor kunt lenen.
Maar inderdaad, deze groep is vooral de lul bij gedwongen verhuizing (dat is een heel naar risico, idd) of bij een nodige verhuizing, bijvoorbeeld omdat de starterswoning te klein was (wat ook heel oneerlijk is gezien het gehamer op avocado toast-achtige verhaaltjes).
Het is niet waar dat je nergens meer voor kan lenen. Bij een kredietbeoordeling kijkt men naar de maandlasten, niet naar het onderpand wat er tegenover staat. Een lening tbv energiebesparing of een private lease auto zijn geen probleem.
Bij verbouwingen gaat de (verwachte) taxatiewaarde in de weg zitten, dat klopt en kan heel vervelend worden, maar door de lagere maandlasten is er (als het goed is) wel relatief meer spaarruimte. Daarnaast willen geldverstrekkers je natuurlijk maar wat graat meer geld lenen. Bij langdurige forse prijsdalingen zal er ook politieke wil ontstaan om de 'leen meer geld!!!'-knop weer in te drukken. Helaas.
Begrijp me goed: dit ben ik volledig met je eens. Echter, ik denk dat de voorgespiegelde prijsdalingen iets overdreven zijn, voornamelijk bij de lagere prijsklassen. Belangrijkste is dat de kernoorzaak van lage rentes feitelijk nog altijd niet is opgelost, en dat het mij helemaal niks zou verbazen dat we over X jaar weer terug gaan vallen in de economische situatie die je een unicum noemtMijn gevoel is dat mensen die in de laatste 2 jaar hebben gekocht allemaal dat risico lopen, en dat ze het tot op de dag van vandaag niet eens als risico zien.
[...]
de huizenmarkt kan ook anders dan in 2008 crashen
Tenzij centrale banken logisch gaan redeneren / naar de toekomst kijken, bepalen dat het de afgelopen jaren niet goed ging en/of bepalen dat het inflatiemandje eigenlijk van geen kant klopt
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Algemene opmerking, niet gericht op iemand specifiek, maar ik begrijp de argumentatie 'historisch gezien was het gemiddelde X, we zitten nu op Y, dus er komt nog een daling/stijging aan'.
Historisch gezien is het aantal mensen dat belde met een mobiele telefoon tot ergens in de jaren 90 ongeveer 0, of bijna 0. Vanaf de jaren 90 tot 2022 is het aantal mensen dat met een mobiele telefoon belt toegenomen tot 15 miljoen (ik roep maar een getal).
Als iemand dan zegt: 'het gemiddelde is historisch veel lager, dus we zullen ongetwijfeld weer veel dalen met het aantal mensen dat belt met mobiele telefoon', voelen we allemaal aan dat dit geen logische redenering is.
De historische rentetarieven waren afhankelijk van de economie en huidige structuur toentertijd, die veelal veel minder globalistisch was dan nu, waarbij de Nederlandse bank een veel grotere rol speelde dan zij nu doet (bijna nihil).
Daarnaast is er politiek ook een andere weg ingeslagen sinds de ECB een steeds grotere rol kreeg.
Historische rentetarieven van 1970, 1980 of zelfs 1990 zeggen echt weinig als indicator voor toekomstige voorspellingen.
Historisch gezien is het aantal mensen dat belde met een mobiele telefoon tot ergens in de jaren 90 ongeveer 0, of bijna 0. Vanaf de jaren 90 tot 2022 is het aantal mensen dat met een mobiele telefoon belt toegenomen tot 15 miljoen (ik roep maar een getal).
Als iemand dan zegt: 'het gemiddelde is historisch veel lager, dus we zullen ongetwijfeld weer veel dalen met het aantal mensen dat belt met mobiele telefoon', voelen we allemaal aan dat dit geen logische redenering is.
De historische rentetarieven waren afhankelijk van de economie en huidige structuur toentertijd, die veelal veel minder globalistisch was dan nu, waarbij de Nederlandse bank een veel grotere rol speelde dan zij nu doet (bijna nihil).
Daarnaast is er politiek ook een andere weg ingeslagen sinds de ECB een steeds grotere rol kreeg.
Historische rentetarieven van 1970, 1980 of zelfs 1990 zeggen echt weinig als indicator voor toekomstige voorspellingen.
Denk niet dat we in een paar maanden 30% prijsverlaging krijgen. Vraag is er nog steed en aanbod is nog steed beperkt.HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:21:
[...]
Het is vooralsnog een stabiliserende factor. Ik ben het er wel mee eens dat de prijzen dalen, maar niet dat we binnenkort op 30% daling zitten en een crisissituatie hebben. Als je gewoon je baan hebt en de lasten gewoon kan betalen is er niet een issue. Een crisis zie ik pas ontstaan als er massaal gedwongen verkopen gaan plaatsvinden, zoals in 2008. Dat drukt de prijs heel snel naar beneden. Ik denk dat het een harde of zachte landing wordt maar voorlopig zitten we in een zacht scenario. Risicofactoren voor een harde landing zijn er zeker.
Zelf denk ik dat de hoge rente in 2023 gaat zorgen voor 3% a 6% prijsdaling. Met het puntensysteem van Hugo gaan we nog eens 2% tot 4% prijsdaling zien voor woningen onder de 300K.
GoT, You have to love it!
Het grote voordeel is dat er ook heel veel eigen kapitaal in de woningmarkt zit, veel meer dan in 2008. Die mensen hoeven dus niet te verhuizen en zullen dus ook dikwijls blijven zitten. In London is daar een hele discussie over gevoerd (zeker omdat je in de UK niet je rente zo lang kunt vastzetten) en eigenaren zonder hypotheek (en dat zijn er aardig wat in London) zullen simpelweg niet moven, zodat een eventuele shock veel meer beperkt zal zijn.
De Nederlandse woningmarkt is niet de enige woningmarkt in Europa die als "oververhit" beschouwd worden. Er zijn andere woningmarkten in Europa die al veel langer als "oververhit" beschouwd worden en waarbij de discussie min of meer hetzelfde is (ook qua argumenten). Dus wellicht kun je stellen dat de waarde van een woning als multiple van modale jaarsalarissen hoog ligt, maar je zult ook rekening moeten houden met het eigen vermogen dat in de woningmarkt zit en het structure tekort aan woningen (en woningbouw).
De Nederlandse woningmarkt is niet de enige woningmarkt in Europa die als "oververhit" beschouwd worden. Er zijn andere woningmarkten in Europa die al veel langer als "oververhit" beschouwd worden en waarbij de discussie min of meer hetzelfde is (ook qua argumenten). Dus wellicht kun je stellen dat de waarde van een woning als multiple van modale jaarsalarissen hoog ligt, maar je zult ook rekening moeten houden met het eigen vermogen dat in de woningmarkt zit en het structure tekort aan woningen (en woningbouw).
He-le-maal mee eens. Maar ik heb dan ook nooit beweerd dat de prijzen zouden moeten dalen omdat ze vroeger lager waren, en ook niet dat de rente omhoog moet omdat die vroeger ook hoger was.Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:35:
Algemene opmerking, niet gericht op iemand specifiek, maar ik begrijp de argumentatie 'historisch gezien was het gemiddelde X, we zitten nu op Y, dus er komt nog een daling/stijging aan'.
Volgens mij is het helemaal nergens in deze discussie door iemand gebruikt als argument dus het is inderdaad een beetje een aan niemand-gerichte loze opmerking haha.
Dan heb ik je verkeerd begrepen denk ikDutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:51:
[...]
He-le-maal mee eens. Maar ik heb dan ook nooit beweerd dat de prijzen zouden moeten dalen omdat ze vroeger lager waren, en ook niet dat de rente omhoog moet omdat die vroeger ook hoger was.
Volgens mij is het helemaal nergens in deze discussie door iemand gebruikt als argument dus het is inderdaad een beetje een aan niemand-gerichte loze opmerking haha.
Nogmaals, we zitten nu op 11.2 modaal jaarsalarissen als gemiddeld aankoopbedrag waar dat bij de datapunten die ik heb gepakt historisch gemiddeld op 6.55 zit.
Klopt en niet voor het eerstRequiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:56:
[...]
Dan heb ik je verkeerd begrepen denk ik.

Dus even heel simpel;
Signaleren dat huidige data afwijkt van historische data =/= beweren dat huidige data terug moet naar historische data omdat het afwijkt
[ Voor 198% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 17:03 ]
Zekerheden bestaan niet, maar ik heb dan ook een gevarieerd portfolio aan opties geopend (en een positie in de dollar, en mijn huis verkocht) om in verschillende risico tranches te profiteren van de ellende die ik aan zie komen.HEY_DUDE schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:01:
[...]
Ik begrijp je punt wel en ben het er mee eens dat de huizenprijzen gaan dalen. Maar dat dit met een zekerheid moet leiden tot een crash kan ik niet volgen. En als het al leidt tot een crash kan dit ook nog wel even duren / 1-2 jaar. Als ik iets heb geleerd van 2008 is dat zelfs als je voorziet dat het hele zooitje in elkaar stort (daar was ik er een van) het verdomt lastig is aan te geven wanneer en hoe.
Overwaarde kan ook blijvend de prijs opdrijven. Genoeg papa's en mama's die hun kroost helpen. Babyboomers die een erfenis nalaten aan de kinderen. Er zijn ook voldoende positieve scenario's denkbaar. Vrede in Oekraine, teruglopende inflatie etc. Als de Zuid-Europese landen in de problemen komen en de rente gaat daarom fors naar beneden, kan de huizenmarkt in het Noorden weer profiteren.
Ik zie geen noodzaak voor een crash in de cijfers die jij presenteert daar is meer voor nodig. Correctie afkoeling etc. Jazeker.
Edit: Misschien moet je even aangeven over welke tijdschaal jij de ontwikkelingen ziet. Dat het over jaren naar beneden gaat volg ik helemaal. Bij een crash heb je het over binnen een jaar -30% en talloze onverkoopbare huizen.
De tijdschaal die ik zie? Tussen nu en zes maanden een doorzetting van de tendens waarbij huizen afwaarderen geen noemenswaardige dalingen of crashes, maar over 12 maanden verwacht ik dat we duidelijk zichtbaar een daling hebben gerealiseerd (>10%).
Crashes zijn verder niet te voorspellen qua timing, vooral omdat het sterk afhangt van sentiment.
De laatste anderhalf jaar was "Er is een tekort, je moet nu kopen hoor" het geaccepteerde sentiment, en dat begint nu om te vormen naar "De markt wordt wat moeilijker maar het gaat nog".
Als mensen echt denken "Deze daling zet door!" dan konden er nog wel eens veel kopers gaan afwachten, en veel verkopers 'nog even snel op dit niveau uit willen stappen" en dan kan het hard gaan.
Dat is niet te voorspellen qua timing. Hangt ook af van de verdere wereldontwikkelingen.
[ Voor 76% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 17:03 ]
Inderdaad. Andere context (en ondertussen veranderen de regels tijdens het spel; helemaal op gebied van het monetaire beleid: daar wordt de een na de andere kunstgreep gedaan). Dus we 'moeten' niks qua huizenmarkt.Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:35:
[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 28-11-2022 17:06 ]
Wat is de relevantie dan?DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:58:
[...]
Klopt en niet voor het eerst. Jij denkt dat ik een causaal verband leg tussen historische data en toekomstige ontwikkelingen. Terwijl ik in feite toekomstige ontwikkelingen met hun eigen causa prima omschrijf, en dan vervolgens vergelijk met historische data.
Dus even heel simpel;
Signaleren dat huidige data afwijkt van historische data =/= beweren dat huidige data terug moet naar historische data omdat het afwijkt
‘Het weer was dit jaar anders dan vorig haar’.
No shit sherlock? :-).
Als je een gemiddelde neemt moet je natuurlijk wel alle jaren nemen vanaf 1995 tot 2022 , of op z'n minst gelijke intervallen (5 jaar bv), dus 1995-2000-2005, etc maar niet 1995-2003-2008-2014-2022.DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:18:
[...]
Dat ontbreekt in je betoog.
Nee dat heb ik al expliciet benoemd, in ofwel dit of het beleggingstopic. Die hogere lonen gaan geen stand houden, vormen zelfs voor zover ze al doorgang gaan vinden een extra recessie stimulans. Ondernemers hebben ook geen eindeloos diepe zakken en gaan nog veel harder gebukt onder de inflatie, hogere inkoopkosten, hogere energieprijzen en ga zo maar door. Met hoge sprongen in het salaris betekent dit dat meer ondernemers het niet zullen gaan redden, dat meer mensen hun baan verliezen, en dat mensen met een baan minder uren zullen maken. Daarnaast gaan de prijzen van de diensten en goederen die die ondernemers leveren omhoog om te compenseren voor de hogere loonkosten en ben je dus netto niets beter af of zelfs slechter. De koopkracht gaat het in ieder geval niet ten goede komen.
En goed dat je de betaalbaarheid aanhaalt. In de financiële wereld wordt veel gekeken naar de verhouding tussen modaal inkomen en de gemiddelde koopwoning prijs om daaruit een ratio te destilleren.
1995 2003 2008 2014 2022 Gemiddelde verkoopsom €93.750 €204.829 €254.918 €222.218 €448.218 Modaal inkomen €22.235 €28.500 €31.500 €33.000 €40.000 Ratio 4.2 7.18 8.09 6.73 11.2
Van alle datapunten is 6.55 de gemiddelde ratio. Als we de huidige huizenprijzen in stand moeten houden, zouden de lonen dus moeten stijgen naar een modaal salaris van €68.430. Ik denk niet dat het gaat helpen als we hier en daar 10% extra afgedongen hebben in de CAO's. Om nog maar af te wachten of dit überhaupt gaat materialiseren.
De uitkomst/ratio zul je allereerst moeten corrigeren met de factor tweeverdieners (1995), FL > EUR (2000), etc.
Dan nog laat 2008-2014 zien dat het 6 jaar duurde om de ratio met 1,36 te laten zakken, en jij verwacht dat de ratio met 6,55 zakt in... 2-3 jaar tijd? Stel dat de ratio met 6,55 zakt dan zijn we - gebaseerd op het verleden - bijna 29 jaar verder (6.55/1.36 * 6).
Anders gezegd: waarom zouden prijzen nu in 2 jaar tijd met een ratio van 6.55 zakken, terwijl het bij de vorige crisis 6 jaar duurde om 1.36 te zakken?
Nogmaals, je doet echt enorm veel aannames waarvan ik me heel erg afvraag hoe groot de kans is dat een dergelijke situatie zich voordoet (ratio naar 6.55 bijvoorbeeld), ik denk dat de kans enorm klein is dat jij straks je mooie woning met >30% prijsverlaging kunt oppikken, en als het al gebeurt zul je jaren moeten huren wat 1) geld kost en 2) waarbij je woongenot inlevert.
ITV is <50% (dus praktisch op 1 inkomen) en dat daalt ieder jaar... , onze verhoging cf CAO is hoger dan de rente die we de komende 20 jaar betalenDutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:18:
[...]
Met 50% LTV loop je niet zoveel risico (even uitgaande dat je geen 100% hypotheekruimt hebt opgenomen voor de 50% die je niet cash in kon brengen) je rentepercentage is echter van geen enkele invloed op de kans om onderwater te komen staan. Je loopt wel risico dat je het ingebrachte spaargeld een deel gaat verbranden maar als je daar niet gevoelig voor bent is dat niet erg.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-11-2022 17:27 ]
Er stroomt ook veel meer kapitaal de markt in dan in 2008.Sineplex schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:50:
Het grote voordeel is dat er ook heel veel eigen kapitaal in de woningmarkt zit, veel meer dan in 2008.
Dat zijn eenmalige schenkingen (jubelton e.d.), spaargeld etc, maar vooral het verplicht aflossen zorgt voor een continu stroom aan geld. En dat geeft de banken ook de ruimte om coulant te zijn. De aflossingen pauzeren we 1-2 jaar, maar de rentebetalingen gaan door. Executies gaan ook minder voorkomen. Op de markt verkopen is altijd gunstiger dan executeren.
Vergelijk maar eens een starter in 2008, met een starter in 2022 (zo ver die nog bestonden)
120% LTV in 2008, 100% LTV in 2022. 5 jaar later (2013) stond de starter uit 2008 35% onder water (de prijzen gingen zo'n 15% onderuit. De starter uit 2022 zal over 5 jaar zo'n 85% over hebben aan hypotheek. Bij dezelfde curve krijgen we niemand onder water.
We kunnen best een prijscorrectie krijgen, maar dat idee dat de hele markt enorm gaat crashen, op slot gaat en we huilende mensen op tv krijgen over hun huis? Dat verwacht ik niet.
En dat zorgt ervoor dat mijn verwachting is dat (ongeacht de prijsdaling) de markt redelijk snel weer in beweging gaat komen en weer 'aan de hoge kant' gaat zitten qua waardering. Wel met de nieuwe rentestanden in acht genomen. En dat is compleet anders dan bijvoorbeeld 2013, waarbij er echt koopjes zijn geweest, dat verwacht ik nu (nog) niet. Dan moet de recessie echt gaan bijten.
Zucht haha. Als je het niet wilt begrijpen dan vooral geen moeite doen maar zullen we deze route niet ingaan? Iemand zegt "Hoe zit het met inkomensstijging en huizenprijzen?". Ik geef een antwoord door een vergelijking te maken op huizenprijzen en inkomens met een aantal historische datapunten.Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:04:
[...]
Wat is de relevantie dan?
‘Het weer was dit jaar anders dan vorig haar’.
No shit sherlock? :-).
Jij grijpt dit uit verband, en doet vervolgens alsof ik beweer dat rentes moeten stijgen en huizenprijzen moeten dalen omdat ze afwijken van de historische waardes. Je gebruikt mijn input voor iets heel anders dan waar ik het voor gebruikte en dan ben je verbaasd dat ik dat ontken?
Even je quote opgesplitst:DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:10:
[...]
Zucht haha. Als je het niet wilt begrijpen dan vooral geen moeite doen maar zullen we deze route niet ingaan? Iemand zegt "Hoe zit het met inkomensstijging en huizenprijzen?". Ik geef een antwoord door een vergelijking te maken op huizenprijzen en inkomens met een aantal historische datapunten.
Jij grijpt dit uit verband, en doet vervolgens alsof ik beweer dat rentes moeten stijgen en huizenprijzen moeten dalen omdat ze afwijken van de historische waardes. Je gebruikt mijn input voor iets heel anders dan waar ik het voor gebruikte en dan ben je verbaasd dat ik dat ontken?
Dat financiële beleid gaat nu weer normaliseren.
Veel mensen hebben totaal niet in de gaten dat de laatste 14 jaar een unicum zijn in de geschiedenis van het monetair centraal beleid.
Als ik je goed begrijp zeg je nu dat de 1e zin, je stelling dat het financiële beleid gaat normaliseren, niet samenhangt met de 2e en 3e zin, waarin je een argumentatie lijkt te geven waarom het financiele beleid 'zal gaan normaliseren'.Een hypotheekrente van 5% of meer is historisch vele malen normaler dan, ookal zijn de mensen nu anders gewend.
Als dat inderdaad is hoe je het bedoelt hebt, zou het voor mij als lezer helpen als dit duidelijker wordt opgeschreven. Je brengt het nu als een causaal verband. Iets gaat gebeuren, omdat....
Ja als je het niet erg vindt heb ik het even beperkt gehouden en niet op mijn vrije dag van de afgelopen 30 jaar datapunten verzameld om te gebruiken in een discussie die iedereen maar halfbakken leest. We wisselen op hoog niveau van gedachten en ik deel daarbij wat selecties uit data die ik laagdrempelig kan delen om een punt te maken.Sport_Life schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:05:
[...]
Als je een gemiddelde neemt moet je natuurlijk wel alle jaren nemen vanaf 1995 tot 2022 , of op z'n minst gelijke intervallen (5 jaar bv), dus 1995-2000-2005, etc maar niet 1995-2003-2008-2014-2022.
Dat getal zul je allereerst moeten corrigeren met de factor tweeverdieners (1995), FL > EUR (2000), etc.
Dan nog laat 2008-2014 zien dat het 6 jaar duurde om de ratio met 1,36 te laten zakken, en jij verwacht dat de ratio met 6,55 zakt in... 2-3 jaar tijd?
Ik heb mijn strategie allang gekozen op basis van uitgebreid onderzoek en zoveel mogelijk objectieve datapunten.. Het is leuk om hier nog even van gedachten en inzichten te wisselen maar ik heb niet de illusie dat we hier nu ineens allemaal op één lijn gaan komen met zijn allen.
Er wordt beweerd dat ik afwijking van historische data zie als reden en causatie voor correctie
Slecht gelezen. Ik heb ook niet beweerd dat de ratio met 6,55 moet zakken in 2-3 jaar tijd?
Ik heb niet gezegd dat de ratio naar 6.55 MOET haha. Kommop nu even. Ik zeg als je kijkt naar deze arbitraire datapunten is het gemiddelde 6.55, we zitten nu op 11.2. Dat is om een indicatie te geven lieve mensen. Je denkt toch niet echt dat ik hier met het idee zit dat ik ga wachten tot die ratio 6.55 is voordat ik weer wat ga kopen en het precies probeer te timen alsof het exacte wetenschap is?Nogmaals, je doet echt enorm veel aannames waarvan ik me heel erg afvraag hoe groot de kans is dat een dergelijke situatie zich voordoet (ratio naar 6.55 bijvoorbeeld),
Er zijn ook hele goede redenen waarom die ratio überhaupt historisch oploopt. Huizen worden steeds duurder, hebben steeds meer geavanceerde technologie aan boord. Het enige wat ik wilde signaleren is dat 11.2 wel erg hoog is in vergelijking met de rest van de datapunten.
De kans is inmiddels al 100% dat ik zo een mooie woning hypotheekvrij op kan pikken. Het huis dat we verkocht hebben is inmiddels al een stuk minder waard geworden dus we hebben daar alle equity and overwaarde maximaal benut door uit te cashen. Daarnaast heb ik een prima rendement op mijn bearish posities gehaald en hebben we nu voldoende spaargeld om per direct hypotheekvrij te kopen als we dat zouden willen.ik denk dat de kans enorm klein is dat jij straks je mooie woning met 30% prijsverlaging kunt oppikken, en als het al gebeurt zul je jaren moeten huren wat 1) geld kost en 2) waarbij je woongenot inlevert.
We wachten nu alleen nog maar af voor verdere dalingen om zoveel mogelijk voor ons geld te krijgen.
Kondigen centrale banken aan dat de rentes morgen weer naar 1% gaan dan kopen we direct en is er niets overboord. We wachten rustig af, kijken naar de ontwikkelen en bepalen dan wanneer we kopen. Het doel is om voor ons 35e hypotheekvrij in een huis te zitten dat ons bevalt, het gaat niet om de laatste euro winst of maximaal timen.
De totale winst van onze beslissing om te verkopen, en de beursposities is vandaag de dag een paar ton.
(Waarbij ik bij winst op het huis uitga van het verschil tussen onze verkoopprijs, en wat de woning volgens onbetrouwbare flutwebsites nu waard is.) Het is een huis uit 1880 met energielabel G dus die waarde is behoorlijk geraakt gezien de energeprijzen nu...
Huren kost ons 850 per maand, met alle respect een flutbedrag en daarvoor hebben we een prima appartement met uitzicht over de uiterwaarden van de Rijn. Mijn woongenot is nu al prima en wordt zo alleen nog maar beter als ik zo hypotheekvrij zit
Ik weet echt niet hoe vaak je nog nodig hebt te horen dat ik dus geen causaal verband leg tussen de afwijkingen met historische waarden en de richting of het ontstaan van toekomstige ontwikkelingen. Ik heb het nu drie keer expliciet uitgelegd en je komt gewoon weer terug haha.Ik heb geen behoefte om te gaan ontdekken bij de hoeveelste keer herhalen het kwartje valt. Ik heb (vooral in het beleggen topic) enorme ritsen tekst gepost met argumentatie over waarom ik denk dat dingen gaan gebeuren, met welke aanleiding en reden.Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:18:
Je brengt het nu als een causaal verband. Iets gaat gebeuren, omdat....
Je kunt nu blijven proberen om vol te houden dat ik een simpele ziel ben die zegt "oh kijk anders dan vroeger dus moet terug" met opmerkingen in de ruimte die 'aan niemand specifiek gericht zijn' maar daarmee laat je vooral zien dat je het of niet begrijpt of niet wilt begrijpen en in beide gevallen zie ik geen toegevoegde waarde voor de discussie. Zelf weten hoor maar ik laat ik nu lekker zitten

[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 28-11-2022 18:09 ]
Waarom? De woningmarkt is eigenlijk net zoiets als bitcoin, postzegels, klassieke auto's, of Magic: The Gathering kaarten. Als er veel lucht in de economie wordt gepompt schieten ze meestal omhoog. Maar met het productieve deel van de economie hebben ze niet zo heel veel te maken.Sineplex schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:13:
Minus 30% - laten we hopen dat degenen die dat voorspellen er faliekant naast zitten. Dat betekent niet alleen een gigantische crash op de woningmarkt, maar ook een enorme toename voor wat betreft werklozen, algemene welvaart etc. Ik denk niet dat het tot een "normalisering" gaat leiden, maar een economische catastrofe met alle gevolgen van dien want ik zie niet hoe de woningmarkt in gaat storten zonder dat andere onderdelen van de economie ook hard geraakt worden.
Elke euro die je aan wonen uitgeeft kan niet meer uitgegeven worden aan een theater, restaurantbezoek, kapper of album van je favoriete band.
Dus nee, voor de economie zijn lage woonlasten, en lage woningprijzen juist fantastisch.
Edit: je hebt gelijk - laat maar :-).DutchManticore schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:32:
[...]
Ik weet echt niet hoe vaak je nog nodig hebt te horen dat ik dus geen causaal verband leg tussen historische waarden en (de richting van) toekomstige ontwikkelingen. Ik heb het nu drie keer expliciet uitgelegd en je komt gewoon weer terug haha.Ik heb geen behoefte om te gaan ontdekken bij de hoeveelste keer herhalen het kwartje valt. Ik heb (vooral in het beleggen topic) enorme ritsen tekst gepost met argumentatie over waarom ik denk dat dingen gaan gebeuren, met welke aanleiding en reden.
Je kunt nu blijven proberen om vol te houden dat ik een simpele ziel ben die zegt "oh kijk anders dan vroeger dus moet terug" met opmerkingen in de ruimte die 'aan niemand specifiek gericht zijn' maar daarmee laat je vooral zien dat je het of niet begrijpt of niet wilt begrijpen en in beide gevallen zie ik geen toegevoegde waarde voor de discussie. Zelf weten hoor maar ik laat ik nu lekker zitten
[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 28-11-2022 17:54 ]
Historisch gezien is er een zeer duidelijke correlatie tussen de toestand van de economie en de woningmarkt. Daar zijn ook zeer duidelijke statistieken voor. Das ook logisch, aangezien een zeer groot deel van het vermogen van individuen in de woningmarkt zit d.w.z. het consumptievermogen van de gemiddelde persoon houdt tred met de woningprijs.CVTTPD2DQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:42:
[...]
Waarom? De woningmarkt is eigenlijk net zoiets als bitcoin, postzegels, klassieke auto's, of Magic: The Gathering kaarten. Als er veel lucht in de economie wordt gepompt schieten ze meestal omhoog. Maar met het productieve deel van de economie hebben ze niet zo heel veel te maken.
Elke euro die je aan wonen uitgeeft kan niet meer uitgegeven worden aan een theater, restaurantbezoek, kapper of album van je favoriete band.
Dus nee, voor de economie zijn lage woonlasten, en lage woningprijzen juist fantastisch.
De vakbonden eisen >10% loonsverhoging, maar het bod van werkgevers komt daar meestal niet in de buurt. Bijv. de genoemde gemeenteambtenaren:Blik1984 schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:52:
[...]
Maar onderschat niet de hoeveelheid mensen die een flinke loonsverhoging krjgen en de mogelijke impact daarvan. er zijn hele volksstammen die er volgend jaar 10-20% in loon op vooruit gaan. Denk aan bijvoorbeeld iemand die bij een gemeente werkt, een trede erbij krijgt en ook nog eens 11% loonsverhoging. En dan is tegelijkertijd zijn pensioen ook nog eens met 12% gestegen.
:strip_exif()/f/image/hyNzCFmkhxmgxJwJMzw2p4LD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit soort mensen zijn niet de norm voor alle verhuurders natuurlijk. Het zet natuurlijk wel de toon voor de discussie maar is niet altijd terecht. Persoonlijk wil ik niet hiermee vergeleken ( ik verhuur 1 andere woning ) worden want kom op 1700 voor 70M2 dat slaat nergens op.Harrie_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:37:
[...]
Mooi dat die dame ook heel ernstig in de camera kijkt om te vertellen dat het toch echt wel een probleem is als dat soort woningen (van € 1.725 kale huur) met het nieuwe puntenstelsel onder de 1k terecht komen; dan zijn ze niet meer rendabel en verdwijnen ze van de huurmarkt.
Natuurlijk kan je altijd de discussie aangaan wat is een eerlijke huur maar het puntensysteem is daarvoor best handig. Als ze 800-900 per maand vragen voor die woning is het nog redelijk veel.
Ik heb ook helemaal geen probleem met het plan om de punten door te trekken tot 1000 euro ( al is dat misschien nog aan de lage kant ) want dat is een redelijke huur voor de meeste huizen.
Als bedrijven dit niet rendabel kunnen verhuren betalen ze of te veel rente-kosten of er zit en te dure makelaar tussen of ze willen gewoon te veel winst maken. Die vrouw ziet haar inkomsten wel afnemen als ze huur ineens van 1700 naar 900 gaat, dat is wel even slikken maar nu vragen ze gewoon veel te veel voor die woning.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 28-11-2022 18:17 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg