Een zelfbewoningsplicht heeft natuurlijk ook een realistische/rechtvaardige grens qua duur. Je kunt mensen moeilijk dwingen om 10, 15, 20(?) jaar op dezelfde plek te blijven wonen. Eerlijker zou zijn om een eventuele overwaarde (grotendeels) terug te laten vloeien naar de oorspronkelijke woningbouwvereniging. Daarmee bereik je hetzelfde, namelijk het voorkomen van snelle doorverkoop voor een hogere prijs. En de woningbouwvereniging heeft weer wat extra geld in de pot.Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:07:
[...]
Ben absoluut tegenstander van sociale woningen die in handen van beleggers vallen. Dat bedoel ik hier dus helemaal niet mee. Ik zie juist graag dat meer mensen een woning in eigendom hebben. Sociale koop is daar een manier voor.
Ik snap verder niet waarom dat zo moeilijk is. Een strikte zelfbewoningsplicht moeten we gewoon kunnen afdwingen. Hier in de wijk zijn ook wat sociale huurwoningen verkocht die nu duur worden verhuurd. Blijkt de zelfbewoningsplicht maar voor 5 jaar te zijn geweest.
Reken je ook even al het overige mee dat de afgelopen 20 jaar in prijs is gestegen?kx22 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:21:
[...]
We hebben ook meer spullen dan ooit, dus als we zouden leven zoals vroeger....zouden we met de huidige salarissen ook wel een nieuwe Astra kunnen kopen.
In 1998-2000 kostte een nieuwe astra 16.000 euro (omgerekend) tegenwoordig 27.000
Modaal inkomen in 2000 = 25.000
Modaal inkomen in 2022 = 38.000
In verhouding scheelt dus niet zoveel (zonder mijn rekenmachientje erbij gepakt te hebben).
Ja huizen zijn wel echt vele malen duurder geworden, maar auto's vallen wel redelijk mee in verhouding met salarisstijgingen.
[ Voor 27% gewijzigd door geekeep op 22-11-2022 16:06 ]