Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.208 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:40:
[...]

Hier liggen kansen. Met de juiste versoepelingen van regelgeving kan dit de nood voor bepaalde groepen snel ledigen. Studenten, maar ook mensen die op straat komen te staan vanwege beëindigde relatie etc.

Moeten we alleen wel af van de angst dat iemand hier een financieel voordeeltje mee behaalt. Geen rare volledig uit de lucht gegrepen fiscale grenzen, geen toeslagen of uitkeringen afpakken en geen dwarsliggende woningcorpo's. Dan slaapt echt geen student meer in een tent.
Er zouden helemaal geen studenten op straat slapen bij een goed beleid, want dan zouden we gewoon geen buitenlandse studenten aantrekken waar geen woonruimte voor is. De oorzaak is niet het gebrek aan woonruimte maar het stompzinnig binnenhalen van buitenlanders zonder dat daar ruimte voor is want dat levert geld op.

En als hospita loop je in nederland best wel een groot risico dat de belastingdienst zomaar besluit dat de grens ineens lager ligt en dat je toch je toeslagen kwijt raakt zomaar. Jij bent wel je privacy kwijt, en je haalt een wildvreemde in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:16
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:55:
[...]

Er zouden helemaal geen studenten op straat slapen bij een goed beleid, want dan zouden we gewoon geen buitenlandse studenten aantrekken waar geen woonruimte voor is. De oorzaak is niet het gebrek aan woonruimte maar het stompzinnig binnenhalen van buitenlanders zonder dat daar ruimte voor is want dat levert geld op.
Gewoon zorgen voor slecht onderwijs dus ;) .
Dan wordt het vanzelf onaantrekkelijk om hier te studeren, zowel voor Nederlanders als voor buitenlanders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:32
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:40:
Hier liggen kansen. Met de juiste versoepelingen van regelgeving kan dit de nood voor bepaalde groepen snel ledigen. Studenten, maar ook mensen die op straat komen te staan vanwege beëindigde relatie etc.

Moeten we alleen wel af van de angst dat iemand hier een financieel voordeeltje mee behaalt. Geen rare volledig uit de lucht gegrepen fiscale grenzen, geen toeslagen of uitkeringen afpakken en geen dwarsliggende woningcorpo's. Dan slaapt echt geen student meer in een tent.
Op de lange termijn wil je natuurlijk dat iedereen kan wonen met een goede rechtspositie. Ofwel een huurwoning waar je niet zomaar uit kan worden geschopt. Of een eigen huis waar je bezit opbouwt.

Op het moment is er natuurlijk woningnood, en nood breekt wet. (Voor de tweakers hier: als je vijfduizend kunt uitgeven aan meerwerk op je nieuwbouwwoning heb je in geen enkel opzicht iets te maken met de woningnood :p)

Zoals je al hebt aangegeven is het publiek dat in sociale huurwoningen woont veelal ouder en alleen. Dat lijkt me een goede doelgroep.
Sport_Life schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:06:
Een keuken die 10k meer kost omdat er een Siematic in zit ipv een ander degelijk A merk zal niet meer opleveren. Of allerlei glazen bouwsels van tienduizenden euro's in de tuin (onze vorige nieuwbouwwijk heeft van alles) levert soms zelfs minderwaarde op om dat onding te verwijderen..
Maar een woning was toch "om in te wonen", geen investering? :)
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:55:
Kortom, je bent het niet eens met het probleem, en dus wil je ook niet dat mensen het gaan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:01:
Op de lange termijn wil je natuurlijk dat iedereen kan wonen met een goede rechtspositie. Ofwel een huurwoning waar je niet zomaar uit kan worden geschopt. Of een eigen huis waar je bezit opbouwt.
Die situatie hebben we eigenlijk al, zodra je een huurcontract hebt voor onbepaalde tijd mag je niet zomaar die woning uitgezet worden. Als jij gewoon de huur betaald moet je het erg bont maken voordat een rechter jou uit je woning zet.

Kortom, je bent het niet eens met het probleem, en dus wil je ook niet dat mensen het gaan oplossen?
Nee het probleem bestaat wel maar als we de oorzaak negeren blijft het probleem bestaan. Als de kraan lekt ga je dan alleen dweilen of repareer je ook de kraan en ga je dan dweilen?

Dit soort kunstgrepen is gewoon dweilen maar de kraan laten we gewoon open staan dan heeft het toch geen zin. Als je het oorzaak niet wilt oplossen waarom dan moeite doen voor het probleem wat niet opgelost kan worden.

Bouw gewoon een aantal grote studenten flats, of zelfs campus waar je als school studenten in kan huisvesten die van verder weg komen. Als studenten naar de school willen komen prima maar tenzij je kan aantonen dat je huisvesting hebt of er ruimte op die campus is heb je pech.
Nu laten we iedereen komen terwijl we goed weten dat er geen huisvesting is, en dan roepen we er is niet genoeg huisvesting, goh dat wist je vooraf.

[ Voor 20% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-11-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
https://www.at5.nl/artike...koop-van-278-huurwoningen
Sinds 2021 wordt de huur niet meer verhoogd doordat de overheid ingreep met de zogenoemde Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten. Als deze wet in 2024 niet wordt verlengd acht Spel de kans groot dat een nieuwe investeerder flinke verhogingen zal doorvoeren.

Hoewel Bouwinvest dat eerder ook deed, ging de maatschappij niet tot het maximale. De huurdersvereniging ziet kans dat een nieuwe partij dat wel doet: "Bouwinvest heeft gemiddeld 4 procent per jaar verhoogd in de periode van 2014 tot 2020 terwijl de inflatie 1 procent was. Maar volgens de contracten van de meeste huurders hier kan het nog erger. Het mag 5 procent plus de inflatie zijn", aldus de penningmeester.
Huren. Wat een hel. Ieder jaar 4% erbij en nog is het voor de eigenaar niet rendabel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Op het moment is er natuurlijk woningnood, en nood breekt wet. (Voor de tweakers hier: als je vijfduizend kunt uitgeven aan meerwerk op je nieuwbouwwoning heb je in geen enkel opzicht iets te maken met de woningnood :p)

Zoals je al hebt aangegeven is het publiek dat in sociale huurwoningen woont veelal ouder en alleen. Dat lijkt me een goede doelgroep.
Ik zie huren echt als iets dat tijdelijk zou moeten zijn. Maar tijdelijk omdat de koopzijde van de markt aantrekkelijk genoeg is en ruimte biedt voor doorstroom van huur naar koop. En niet omdat langdurig huren ronduit onmogelijk wordt gemaakt vanwege huurverhogingen etc. Ofwel, iedereen uiteindelijk in een eigen woning, stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:43:
https://www.at5.nl/artike...koop-van-278-huurwoningen

[...]

Huren. Wat een hel. Ieder jaar 4% erbij en nog is het voor de eigenaar niet rendabel genoeg.
Hangt dan uiteraard wel af van hoe hoog de huur was. 4% van 4.000 huur is een forse aderlating. Maar als de huur 500 euro was, dan zullen veel mensen die 4% probleemloos kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:46:
[...]

Ik zie huren echt als iets dat tijdelijk zou moeten zijn. Maar tijdelijk omdat de koopzijde van de markt aantrekkelijk genoeg is en ruimte biedt voor doorstroom van huur naar koop. En niet omdat langdurig huren ronduit onmogelijk wordt gemaakt vanwege huurverhogingen etc. Ofwel, iedereen uiteindelijk in een eigen woning, stukken beter.
Dat vind ik heel sterk vanuit de huidige Nederlandse situatie geredeneerd. In veel andere landen, en ook in het verleden in Nederland, is huren een manier om zorgeloos te kunnen wonen. Waarbij je van een hoop zorgen (over bv onderhoud en waardeontwikkeling/verkoopmogelijkheden) verlost bent.

Ik ken overigens genoeg mensen die ook nu nog om die redenen huren. Soms al decennia in de zelfde woning. En die er niet over piekeren om dat op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:34
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:01:
[...]

Dat vind ik heel sterk vanuit de huidige Nederlandse situatie geredeneerd. In veel andere landen, en ook in het verleden in Nederland, is huren een manier om zorgeloos te kunnen wonen. Waarbij je van een hoop zorgen (over bv onderhoud en waardeontwikkeling/verkoopmogelijkheden) verlost bent.

Ik ken overigens genoeg mensen die ook nu nog om die redenen huren. Soms al decennia in de zelfde woning. En die er niet over piekeren om dat op te geven.
Precies. Er zijn zat mensen die geen zin hebben in het "gedoe" van o.a. onderhoud, reparaties, verzekeringen, belastingen en investeringen van een eigen woning. Rare stelling dus dat iedereen een eigen huis zou moeten kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:30
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:46:
[...]

Tja als je een nieuw dak nodig hebt ben je zo 20K kwijt. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
geekeep schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:04:
[...]

Precies. Er zijn zat mensen die geen zin hebben in het "gedoe" van o.a. onderhoud, reparaties, verzekeringen, belastingen en investeringen van een eigen woning. Rare stelling dus dat iedereen een eigen huis zou moeten kunnen kopen.
Probleem is dat de vrije sector huurprijs harder is gestegen dan de huizenprijzen, zie https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/huurmarkt/
Je betaald dus relatief steeds met voor de luxe om je geen zorgen te hoeven maken over het onderhoud/waarde van je huis. Het gat tussen iemand die zijn hele leven in de vrijesector heeft gehuurd VS iemand die vroeg in de woning markt is gestapt, wordt daarmee bizar hoog.

En uiteraard zijn er kopers die extreem pech hebben gehad en tijdens een crises moesten verkopen. Die moeten dan opeens tot een paar ton zien af te lossen. Daar hebben mensen zelfmoord door gepleegd. Het is een soort Russisch roulette, met een zéér minimale maar niet 0 kans dat het verkeerd afloopt.

Je bent als land daarom veel beter af met zeer stabiele huizenprijzen. Minder kans dat het bij sommige radicaal misgaat, en voor die kleine groep die dan over blijft kan je mitigerende maatregelen treffen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:10
Conrado schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:55:
[...]

Met die stelling ben ik het niet zo eens :)

Een nieuwbouw (von) is in principe woonklaar. Een keuken is daarbij verplicht volgens het bouwbesluit. Of je een cheque van 6,5K euro daarvoor voldoende vind, is eerder een luxe vraag.

Ja, bij nieuwbouw is er nog geen tuin, maar bij bestaande woningen is dat ook soms een trist grasveldje of een complete wildernis. Ook in bestaande woningen wordt vaak de keuken direct opgeknapt. Dat vind ik allemaal best vergelijkbaar.
Ben benieuwd waar je dit hebt gevonden in het bouwbesluit? Snap dat er een vereiste is voor een aansluitingen voor een keuken. Verwar je dit niet met de badkamer?

Bij onze nieuwbouwwoning zat er wel een badkamer in maar geen keuken of keukencheque.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59
Ik denk dat je gelijk hebt, de wet spreekt van een ''Opstelplaats voor een aanrecht en opstelplaats voor een kooktoestel', 4.15.

Omdat ik in de omgevingsaanvraag de keuken moest intekenen, nam ik aan dat het verplicht was. Maar het gaat om de opstelplaats :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:01:
[...]

Huren is niet zorgeloos. Het eindeloze vooruitzicht van huurverhogingen raakt mensen in de bestaanszekerheid. Als het niet nu is, dan wel in de toekomst. Huurders kunnen ook rekenen, die weten echt wel dat 4% ieder jaar, in het gunstigste geval, uiteindelijk leidt tot een compleet onbetaalbare huur. Zeker als het pensioen wordt meegenomen.

Nu ken ik de voorbeelden ook, voor 250 piek in de Jordaan, met de pensioen om de hoek. Ja, daar hoeft het niet voor. Die zingen het wel uit. Voor alle anderen wordt het een hard gelag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
geekeep schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:04:
[...]

Denk dat er meer mensen zijn die liever een woning afbetalen voordat ze met pensioen gaan dan wegzwijmelen bij de gedachte van een huurbaas die af en toe een reparatie doet. En anders huren ze gewoon lekker. Ook prima, zolang er sprake is geweest van een bewuste keuze.

En dat dan nog even los van koopappartementen met VvE..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
sdk1985 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:35:
[...]

Tja als je een nieuw dak nodig hebt ben je zo 20K kwijt. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Kopen scheelt een hoop huur betalen. Al die aflossingen bieden mogelijkheden. Maar waar, kopen betekent ook onderhouden. Wie daar tegenop ziet kan altijd vrijwillig een woning met VvE kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:43:
Huren. Wat een hel. Ieder jaar 4% erbij….
In hoeverre compenseert huurtoeslag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 22:09
Laapo schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:17:
[...]

Huren is niet zorgeloos. Het eindeloze vooruitzicht van huurverhogingen raakt mensen in de bestaanszekerheid. Als het niet nu is, dan wel in de toekomst. Huurders kunnen ook rekenen, die weten echt wel dat 4% ieder jaar, in het gunstigste geval, uiteindelijk leidt tot een compleet onbetaalbare huur. Zeker als het pensioen wordt meegenomen.

Nu ken ik de voorbeelden ook, voor 250 piek in de Jordaan, met de pensioen om de hoek. Ja, daar hoeft het niet voor. Die zingen het wel uit. Voor alle anderen wordt het een hard gelag.
Het is zeker niet zorgeloos. En als je er toch heel lang wilt blijven wonen is het slimmer om te kopen, maar er zijn genoeg mensen die "flexibel" willen zijn.
Genoeg jonge mensen die werken en snel carriere willen maken door jobhoppen (oa gedachte naar buitenland) of mensen die voor eerst gaan samenwonen (even testen of dit wel wat is voor hen).

Het is ook logisch dat huren duurder is dan kopen, want ook de verhuurder heeft onzekerheid. Elk jaar of 2 weer op zoek naar nieuwe huurders in de hoop dat ze alles kunnen betalen en niet een tyfus bende achter laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Laapo schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:42:
[...]

Kopen scheelt een hoop huur betalen. Al die aflossingen bieden mogelijkheden. Maar waar, kopen betekent ook onderhouden. Wie daar tegenop ziet kan altijd vrijwillig een woning met VvE kopen.
Ook dan moet je onderhouden alleen betaal je daar een bedrijf voor. Dat kan je bij een normale woning ook gewoon doen hoor. Vast wel bedrijven te vinden die tegen betaling het voor je regelen.

Ach rente en huur kan je met elkaar vergelijken. Als je koopt zit je er wel aan vast je kan er niet altijd makkelijk uit. Als je huurt zeg je de huur op en 1 maand later ben je er vanaf. Als je koopt moet je het eerst verkopen dus te koop zetten makelaar regelen koper zien te vinden overdracht, ben je zo 4 maanden verder in beste geval soms meer dan 2 jaar als je net op het verkeerde moment weg wilt/moet.

Net zoals alles wat je huurt ontzorgt het je voor een bepaalde extra prijs. Ik snap niet dat mensen dat zo vreemd vinden eigenlijk. Als je een auto huurt, of een fiets of een TV dan vinden we het normaal dat je veel meer betaald op langere termijn maar bij een huis zou dat ineens vreemd zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 20:45
Vind de gedachte dat je bij huur wordt ontzorgd van onderhoud wel erg optimistisch. Je hoeft inderdaad zelf geen (groot) onderhoud te doen maar het gevolg daarvan is dat het vaak minimaal of gewoonweg niet gebeurd. Zie al die huurpanden met slechte isolatie en enkel glas. Dan ben ik toch liever zelf verantwoordelijkvoor onderhoudt waardoor ik een bepaalde mate van comfort kan bewerkstelligen die ik in een huurhuis nooit ervaren heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Mania-92 op 20-11-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 22:54
Mania-92 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:49:
Vind de gedachte dat je bij huur wordt ontzorgd van onderhoud wel erg optimistisch. Je hoeft inderdaad zelf geen (groot) onderhoud te doen maar het gevolg daarvan is dat het vaak minimaal of gewoonweg niet gebeurd. Zie al die huurpanden met slechte isolatie en enkel glas. Dan ben ik toch liever zelf verantwoordelijkvoor onderhoudt waardoor ik een bepaalde mate van comfort kan bewerkstelligen die ik in een huurhuis nooit ervaren heb.
Dan huurde je aan de onderkant van de markt. Huur lekker een nieuwbouwappartementje en dan is dat echt allemaal prima. Huren kan echt een prima (tijdelijke) oplossing zijn. Op de lange termijn is kopen altijd (financieel) beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:30
Laapo schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:42:
[...]

Wellicht was ik wat te impliciet. Zonder hier over te willen oordelen; sommige mensen geven de euro's die ze besparen makkelijk uit. Een extra abonnementje hier of daar of een extra vakantie. Niet iedereen is in staat die 20k extra te sparen en voor een periode van 10 jaar apart te zetten.

Mee eens dat een VVE dan wellicht wel een optie is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Johan Bogle schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:53:
[...]
Dan huurde je aan de onderkant van de markt. Huur lekker een nieuwbouwappartementje en dan is dat echt allemaal prima. Huren kan echt een prima (tijdelijke) oplossing zijn.
Enkel glas en isolatie waren slechts een voorbeeld omdat dat nu actueel is. Maar ik heb nog nooit gehuurd (goedkoop en duur, oudbouw en nieuwbouw) met een mate van onderhoud die ook maar enigzins kan tippen aan de manier waarop ik mijn koopwoning nu onderhoud. Dat wil niet zeggen dat er prima scenarios zijn waarop huren een prima oplossing is, heb het ook jaren als student/young professional gedaan. Alleen dat het zou ontzorgen heb ik echt nooit zo ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
Conrado schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:47:
[...]

In hoeverre compenseert huurtoeslag dat?
Niet, want die 4% huurstijging zit in de vrije sector voornamelijk. Daar krijgen mensen geen huurtoeslag.

De huren in de sociale sector zijn jarenlang bevroren geweest, en de huurtoeslag gaat hooguit eens met enkele euro's omhoog. Dat houd natuurlijk onmogelijk stijgingen van überhaupt 1% bij.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Je hebt altijd verhuurders die geen/slecht onderhoud plegen maar dat is niet de norm. Een heel grote groep zijn cooperatie woningen of van grote investeerders ( pensioenfondsen ed ) en die onderhouden gewoon alles netjes. Dat de keuken misschien niet nieuw is en niet jou smaak kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mania-92
Shadowhawk00 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:52:
[...]

Je hebt altijd verhuurders die geen/slecht onderhoud plegen maar dat is niet de norm. Een heel grote groep zijn cooperatie woningen of van grote investeerders ( pensioenfondsen ed ) en die onderhouden gewoon alles netjes. Dat de keuken misschien niet nieuw is en niet jou smaak kan.
Ik heb daar toch echt andere ervaringen mee. Ben zelden onderhoud tegengekomen dat naar de standaard is die ik er zelf aan zou stellen.. Ze doen wat ze moeten doen, maar niets extras en zo goedkoop mogelijk. Zo heb ik ooit een huurpand gehad met loslatende voegen gehad toen zijn ze langsgekomen met als resultaat voegen in een volstrekt andere tint dan het andere voegwerk en cementsluier all over. Functioneel is het een prima voeg, maar ik ga op dat soort details heel slecht. Dus voor mij is een huurpand alles behalve zorgeloos, het levert me meer zorgen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vind de gedachte dat je bij huur wordt ontzorgd van onderhoud wel erg optimistisch. Je hoeft inderdaad zelf geen (groot) onderhoud te doen maar het gevolg daarvan is dat het vaak minimaal of gewoonweg niet gebeurd.
Dat heeft niet zozeer met huren op zich te maken. Dat heeft meer te maken met de Nederlandse huurwoningmarkt van de laatste decennia, waarbij je bij mag zijn dat je überhaupt iets kunt vinden om te huren. Dan heb je dus een compleet scheve situatie dat de verhuurder zich alles kan veroorloven, voor jou 10 anderen. En die situatie wordt alleen maar slechter doordat het huuraanbod eerder afneemt dan toeneemt.

Terwijl je in een normale huurmarkt de keus zou moeten hebben om, zeker als het te erg wordt, een andere huurwoning te kiezen. Zodat de verhuurder de boel wel op orde moet houden, omdat hij anders zijn woning niet verhuurd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:23
Mania-92 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:28:
[...]

Ik heb daar toch echt andere ervaringen mee. Ben zelden onderhoud tegengekomen dat naar de standaard is die ik er zelf aan zou stellen.. Ze doen wat ze moeten doen, maar niets extras en zo goedkoop mogelijk. Zo heb ik ooit een huurpand gehad met loslatende voegen gehad toen zijn ze langsgekomen met als resultaat voegen in een volstrekt andere tint dan het andere voegwerk en cementsluier all over. Functioneel is het een prima voeg, maar ik ga op dat soort details heel slecht. Dus voor mij is een huurpand alles behalve zorgeloos, het levert me meer zorgen op.
Ik ken genoeg mensen die een huis huren van een woningbouwcorporatie die zelf het een en ander veranderen aan hun woning. Nieuwe keuken naar eigen wens. Bad plaatsen. Muur tussen de woonkamer en keuken verwijderen. Andere radiatoren plaatsen.
Kopen kunnen ze niet, maar wel hun huurwoning naar eigen smaak inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bijkomend voordeel met eigen huis is, dat je het ook geheel naar eigen smaak/tempo kan doen. Want zoals ik zo dikwijls heb gezien en nog steeds zie is dat bij huurhuizen meestal het hoogst noodzakelijke wordt aangepakt(meestal op vraag vd huurder).
-Beetje bijkitten in de badkamer
-Rot deurtje vd keuken of badkamer meubel vv, door ander deurtje, maar dan net niet dezelfde kleur of andere klink/greep erop.
-De trap kraakt alsof je er ieder moment doorheen kan zakken, net zoals die vlizo-trap die eral 50jaar in hangt.
-Ouwe cv, die herrie maakt
-Staat van elektra/sanitair/gasleidingen etc...

Dan is het gerepareerd(in de vorm van functieherstel) of het maakt herrie(tis dus niet kapot, het werkt nog)

Tjsa cosmetisch laat dat wel eens de wensen over, de bekende lapmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trichoglossus schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:19:
[...]

Ik ken genoeg mensen die een huis huren van een woningbouwcorporatie die zelf het een en ander veranderen aan hun woning. Nieuwe keuken naar eigen wens. Bad plaatsen. Muur tussen de woonkamer en keuken verwijderen. Andere radiatoren plaatsen.
Kopen kunnen ze niet, maar wel hun huurwoning naar eigen smaak inrichten.
Dat zou ik dus nooit doen. Een huurwoning dusdanig verbouwen, waar ben je dan mee bezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Vind de gedachte dat je bij huur wordt ontzorgd van onderhoud wel erg optimistisch. Je hoeft inderdaad zelf geen (groot) onderhoud te doen maar het gevolg daarvan is dat het vaak minimaal of gewoonweg niet gebeurd.
Helaas zie ik om me heen dat ook bij koophuizen het onderhoud nog wel’es het stiefkindje is….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:36:
[...]

Dat zou ik dus nooit doen. Een huurwoning dusdanig verbouwen, waar ben je dan mee bezig?
Als je van plan bent te blijven wonen is het natuurlijk geen probleem, ze kunnen je er niet uitzetten dus dan heb je eigenlijk gewoon je eigen woning. En na 30 jaar is die keuken toch al lang weer afgeschreven.

Maar naast mij sociale huur, vorige bewoner eruit en de hele woning is aangepakt, nieuwe keuken moderniseren kamer dat soort dingen. Vaak word het natuurlijk ingepland als het huis tijdelijk even leeg staat want dat is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Waarom zou je het niet doen? Of beter gezegd, waarom zou je het dan wel bij een koopwoning doen? Zaken als een andere keuken zijn erg smaakgevoelig en leiden lang niet altijd tot waardevermeerdering. Maar dat hoeft ook helemaal niet, omdat je het toch vooral voor je eigen plezier zou moeten doen. En daarvoor maakt het weinig uit of je koopt of huurt.

Uiteraard is het een ander verhaal als je ergens gaat wonen met het idee dat je er op korte termijn weer weg wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:24:
[...]

Als je van plan bent te blijven wonen is het natuurlijk geen probleem, ze kunnen je er niet uitzetten dus dan heb je eigenlijk gewoon je eigen woning. En na 30 jaar is die keuken toch al lang weer afgeschreven.

Maar naast mij sociale huur, vorige bewoner eruit en de hele woning is aangepakt, nieuwe keuken moderniseren kamer dat soort dingen. Vaak word het natuurlijk ingepland als het huis tijdelijk even leeg staat want dat is veel makkelijker.
Als je van plan bent minstens 10 jaar te blijven wonen, is het nog niet zo'n gek idee. Maar er zijn meer zaken als enkel de keuken en dan loopt het toch rap in de papieren. Gemiddeld verhuizen we 7 keer in ons leven, dus tel uit je winst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 03:51:
[...]

Waarom zou je het niet doen? Of beter gezegd, waarom zou je het dan wel bij een koopwoning doen? Zaken als een andere keuken zijn erg smaakgevoelig en leiden lang niet altijd tot waardevermeerdering. Maar dat hoeft ook helemaal niet, omdat je het toch vooral voor je eigen plezier zou moeten doen. En daarvoor maakt het weinig uit of je koopt of huurt.

Uiteraard is het een ander verhaal als je ergens gaat wonen met het idee dat je er op korte termijn weer weg wilt.
Die keuken zal de waarde vd woning niet veel verhogen voor verkoop of verhuur, zijn eerder zaken als badkamer, draagmuur slopen, verduurzamen, energiezuinig, de installatie(cv, el, gas, water), de tuin... en dan is het toch beter zoiets te investeren in een koopwoning. Want als je dit allemaal bij een huurwoning doet die je achterlaat is het maar de vraag of je het eruit mag halen of er een vergoeding voor gaat krijgen.
Verhuizen doen we gemiddeld om de 10 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:23
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:55:
[...]

Die keuken zal de waarde vd woning niet veel verhogen voor verkoop of verhuur, zijn eerder zaken als badkamer, draagmuur slopen, verduurzamen, energiezuinig, de installatie(cv, el, gas, water), de tuin... en dan is het toch beter zoiets te investeren in een koopwoning. Want als je dit allemaal bij een huurwoning doet die je achterlaat is het maar de vraag of je het eruit mag halen of er een vergoeding voor gaat krijgen.
Ik zit op 2, en daar blijft het ook wel bij. Ik ken zat mensen hier in de dorpen die er al tig jaar wonen, zowel koop- als huurwoning.

Moeten mensen wel een koopwoning kunnen kopen uiteraard. De inkomensgrens voor een sociale huurwoning is aardig opgerekt. Maar daar koop je letterlijk niets voor momenteel. Ja een garagebox.

Investeren in een huurwoning die je bevalt is prima, ongeacht of je er een vergoeding voor krijgt. Woonplezier, comfort zijn zaken die belangrijker zijn dan wel of geen vergoeding. En als je een beetje handig bent dan hoeft het niet de hoofdprijs te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Dat gemiddelde geld ook voor mensen die van huis -> studentenhuis->eerste woning doen. Dan heb je al 3 verhuizingen gehad en inderdaad in de eerste 30 jaar van je leven. Dan gaan mensen vaak nog een keer samen wonen dat is al 4x maar daarna gaat het niet zo snel meer.

Zodra je echter samen woont ga je niet zo heel snel meer verhuizen dan zit er toch wel wat meer tijd tussen. Verhuizen word lastig ivm werk/kinderen/school/netwerk. Dus als jij in die situatie zit en je verwacht er nog wel een jaar of 20 te wonen dan investeer je in je eigen woongenot. Jammer als dat geld kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:56:
[...]

Dat gemiddelde geld ook voor mensen die van huis -> studentenhuis->eerste woning doen. Dan heb je al 3 verhuizingen gehad en inderdaad in de eerste 30 jaar van je leven. Dan gaan mensen vaak nog een keer samen wonen dat is al 4x maar daarna gaat het niet zo snel meer.

Zodra je echter samen woont ga je niet zo heel snel meer verhuizen dan zit er toch wel wat meer tijd tussen. Verhuizen word lastig ivm werk/kinderen/school/netwerk. Dus als jij in die situatie zit en je verwacht er nog wel een jaar of 20 te wonen dan investeer je in je eigen woongenot. Jammer als dat geld kost
Ik ben 40 en 11x verhuisd :9 mede ook vanwege werk ver weg. Zou nu amper nog lukken.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
[...]

Ja zonde van je geld. Dan maar een brak keukentje in sociale huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Het gebeurt stiekem best veel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Veel van de zaken waar we het over hadden zijn zaken die geen, of niet altijd, toegevoegde waarde geven aan de woning. Maar die wel het persoonlijke woongenot verhogen. Die "investering" levert dus bij een koopwoning net zo veel "rendement" op als bij een huurwoning.

Het zijn vaak zaken die bij een koopwoning ook geen hogere verkoopprijs opleveren. En waarvoor je bij verkoop dus ook geen 'vergoeding' krijgt. Waarom zou het dan erg zijn dat je bij een huurwoning ook geen vergoeding krijgt voor die zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
Die keuken zal de waarde vd woning niet veel verhogen
Zie dat de laatste pagina's veel discussie grofweg over dit onderwerp gaat, ik citeer toevallig even @Verwijderd maar er zijn er meer die het hier over hebben :)

Ben het daar namelijk niet helemaal mee eens: er wordt wel degelijk veel meer geld besteed aan 'instapklare' woningen, en bovendien ook meer geboden. Sterker nog: flippers zouden niet kunnen bestaan als een nieuwe keuken geen 'waarde' toe zou voegen. Het tegenovergestelde is het geval als je het mij vraagt.

Toegegeven: enkel een nieuwe keuken, dat haalt niet heel veel uit. Maar uiteindelijk is het toch een combinatie van alles wat tezamen wel het verschil maakt tussen de 'jaren 70 woning waar 50 jaar niks aan gedaan is' en de hippe VT-Wonen-woning die al snel voor een ton hoger verkocht wordt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:18:
[...]
Toegegeven: enkel een nieuwe keuken, dat haalt niet heel veel uit. Maar uiteindelijk is het toch een combinatie van alles wat tezamen wel het verschil maakt tussen de 'jaren 70 woning waar 50 jaar niks aan gedaan is' en de hippe VT-Wonen-woning die al snel voor een ton hoger verkocht wordt.
Maar het gaat hier niet om een hippe splinternieuwe VT wonen inrichting, maar om een woning waar je als bewoner al jaren van hebt genoten. (In de context van "verhuizen doen we gemiddeld om de 10 jaar", om een keuken van 10 jaar oud.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:18:
[...]

Zie dat de laatste pagina's veel discussie grofweg over dit onderwerp gaat, ik citeer toevallig even @Verwijderd maar er zijn er meer die het hier over hebben :)

Ben het daar namelijk niet helemaal mee eens: er wordt wel degelijk veel meer geld besteed aan 'instapklare' woningen, en bovendien ook meer geboden. Sterker nog: flippers zouden niet kunnen bestaan als een nieuwe keuken geen 'waarde' toe zou voegen. Het tegenovergestelde is het geval als je het mij vraagt.

Daar zeg je ook weer zoiets : "Flippers zouden anders niet bestaan".

Gezien dat er zoveel technische vacatures openstaan(blijkbaar steeds minder handige Harry's, die zelf gaan klussen) is ook het moderniseren van een woning erg duur de laatste jaren(ook zowiezo door stijging bouwmaterialen) en als je dan met een 100K bovenop een vergelijkbaar huis dat bv nog in dezelfde jaren 70 staat is, die instapklare hebt..... Dan kan dat voor veel mensen ook wel interessant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:03:
[...]

Daar zeg je ook weer zoiets : "Flippers zouden anders niet bestaan".

Gezien dat er zoveel technische vacatures openstaan(blijkbaar steeds minder handige Harry's, die zelf gaan klussen) is ook het moderniseren van een woning erg duur de laatste jaren(ook zowiezo door stijging bouwmaterialen) en als je dan met een 100K bovenop een vergelijkbaar huis dat bv nog in dezelfde jaren 70 staat is, die instapklare hebt..... Dan kan dat voor veel mensen ook wel interessant zijn.
Het lost vooral een financieringsprobleem op. Je kan tegenwoordig geen volledige verbouwing meer voor 100% meefinanancieren, maar het is geen enkel probleem om een nog hogere prijs te financieren om aan een flipper te betalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
.

[ Voor 164% gewijzigd door Johan Bogle op 21-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:10
Blijkbaar is 10-15% geen optie ^_^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Caelorum schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:24:
ah haha, nee, dat is onmogelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:24:
Ja 7.5% ook niet, dat is mijn glazen-bol-advies. Het hangt ook wel af hoe snel de oorlog in Oekraïne voorbij is. Zoals het er nu voorstaat, gaat dat ergens 2023 ophouden. Dan is er toch al wat druk vd ketel. Wat het hele stikstofgebeuren/dossier gaat doen is nog koffiedik kijken. Straks mag je mssh (als particulier)niet eens meer verbouwen of renoveren...alleen met elektrische apparaten(onbetaalbaar lijkt mij, maar kan ook zijn dat we qua politieke kleuren wel eens een draai krijgen, volgend jaar provinciale staten)
Nou dan gaat er nergens meer een schop in de grond > minder nieuwbouw > bestaande bouw blijft zijn waarde behouden. Het is niet zo moeilijk

Maar die r e n t e !

Het is bijzonder lastig om een soort van ' helikopter view " hierin te hebben. Zoveel variabelen. Maar toch lijkt mij dat politiek/regering/wetgeving/juridisch hierin uiteindelijk aan knopen kan draaien die dingen nog meer onvoorspelbaar maken.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2022 01:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
De prijzen in Zweden gaan nu enorm hard naar beneden. Al 14%.

https://www.tijd.be/markt...er-onderuit/10429248.html

Wat gaat er hier gebeuren?

Poll: Waar staan de NL huizenprijzen 31 december 2023
hoger dan vandaag
0 tot 5% lager
5 tot 10% lager
10 tot 15% lager
Meer dan 15% lager
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405032&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 13% gewijzigd door Johan Bogle op 21-11-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:38:
Ten opzichte van welk moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
van nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:45
En welke locatie? Verwacht dat huizen in de grote steden wel op peil blijven. Oosten en noorden van het land zie ik eerder dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
HEY_DUDE schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:27:
[...]

En welke locatie? Verwacht dat huizen in de grote steden wel op peil blijven. Oosten en noorden van het land zie ik eerder dalen.
Nederland.

Dat is niet samen met percentages in 1 poll te vatten, maar is een leuke vervolgvraag voor wie een daling verwacht. Waar verwachten we de hoogste daling? Vrijstaand VS appartement, stad VS buitengebied?

Ik zeg vrijstaand in de buitengebieden, nauw gevolgd door appartementen in de steden.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 21-11-2022 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HEY_DUDE schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:27:
[...]

Nee, het zou net in de grootsteden het 1ste dalen.al gaande is (NH op kop), met name het >600K segment.

https://nos.nl/artikel/24...kt-heeft-keerpunt-bereikt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:34:
[...]
Nederland.

Dat is niet samen met percentages in 1 poll te vatten, maar is een leuke vervolgvraag voor wie een daling verwacht. Waar verwachten we de hoogste daling? Vrijstaand VS appartement, stad VS buitengebied?

Ik zeg vrijstaand in de buitengebieden, nauw gevolgd door appartementen in de steden.
Beneden/bovenwoningen in vooroorlogse wijken tegen het centrum aan? Worden in veel steden voor studenten/kamerverhuur gebruikt, maar dat wordt nu sterk tegengegaan. Hebben minder de charme van herenhuizen en vaak ook een slecht energieverbruik en zijn soms lastig te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:19:
[...]

Beneden/bovenwoningen in vooroorlogse wijken tegen het centrum aan? Worden in veel steden voor studenten/kamerverhuur gebruikt, maar dat wordt nu sterk tegengegaan. Hebben minder de charme van herenhuizen en vaak ook een slecht energieverbruik en zijn soms lastig te verbeteren.
Met de tuin op zuiden of oosten en dan met een achterom of niet? (Oftewel, dat is wel heel erg specifiek :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Johan Bogle schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:34:
[...]
Nederland.

Energie + verbouwen is duur, dus het ligt redelijk voor de hand dat woningen waar 20 jaar niet of nauwelijks wat aan gedaan is (waaronder isolatie ed) het hardst gaan dalen. En grote (half) vrijstaande woonboerderijen in het oosten van het land die met corona erg populair waren zullen denk ik ook hard gaan.

Vooralsnog zie ik de 'betere' woningen bij ons nog wel snel verkopen , alleen de woningen waar veel aan moet gebeuren of op mindere locaties (nabij een spoorweg bv) niet. Waarbij deze woningen vermoedelijk voor de vraagprijs (of net eronder) gaan, terwijl dit vorig jaar 50k-300k overboden werd.

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 22-11-2022 08:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83

hoger dan vandaag
0 tot 5% lager
5 tot 10% lager
10 tot 15% lager
Meer dan 15% lager
[Afbeelding]
Tja, als het vertrouwen wegvalt... Als men denkt dat het lager kan/gaat, dan zullen kopers wachten. Ik verwacht echter niet dat spaarzame starters kans maken :'( Met 14% is het alsnog een druppel op gloeiende plaat qua waardeverdamping en je hebt ook nog dat starters eveneens minder kunnen lenen (zouden huizen dan toch gewoon te duur zijn voor Jan Modaal / starter?).

[ Voor 9% gewijzigd door lama83 op 22-11-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:42
Tot nog toe vind ik het allemaal een storm in een glas water. Zodra de rente weer wat lager wordt trekt de markt natuurlijk als een gek weer aan. Mensen moeten nog steeds ergens wonen, het te kort is niet weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:59
jessy100 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:41:
Tot nog toe vind ik het allemaal een storm in een glas water. Zodra de rente weer wat lager wordt trekt de markt natuurlijk als een gek weer aan. Mensen moeten nog steeds ergens wonen, het te kort is niet weg.
Er vanuit gaande dat dat vermeende tekort daadwerkelijk bestaat, die mensen wonen nu namelijk ook al ergens.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:25
assje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:57:
[...]

Er vanuit gaande dat dat vermeende tekort daadwerkelijk bestaat, die mensen wonen nu namelijk ook al ergens.
Bij hun ouders.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat er vooral weer verschillen gaan komen, afhankelijk van locatie/huis/energielabel.

2021 was wel beetje het jaar dat steeds meer uitgsemeerd werd en er steeds minder verschil kwam in prijs tussen een woning in de stad of in een gehucht. Idem voor energielabel a of oude jaren 50-70 bouw.

Nu de gekte wat veranderd is denk ik dat het weer meer "bieden naar waarde" zal worden. Dat zal vast flink wat dalingen met zich meebrengen als mensen het huis nog steeds te koop zetten voor 2021 prijzen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:04
Yup, wij hebben drie buurmeisjes.
MBO opgeleid, geen vriendjes.
leeftijd 24+ allemaal.
Kennen geen kant op...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Johan Bogle
mentalozzie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:05:
[...]

leeftijd 24+ allemaal.
Kennen geen kant op...
Die kochten vroeger allemaal een vrijstaand huis :p

Nee serieus, was er ooit een tijd dan een 24 jarige alleenstaande mbo-er iets anders dan een kamer kon nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
leeftijd 24+ allemaal.
Kennen geen kant op...
Ze kunnen een studentenkamer zoeken? Waarom verwacht je op die leeftijd zelfstandig te kunnen wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:21:
[...]
Met de tuin op zuiden of oosten en dan met een achterom of niet? (Oftewel, dat is wel heel erg specifiek :))
Haha, ja, dat is op zich wel een beetje zo. Maar de vraag (en de daarbij genoemde verwachting) was ook wel heel specifiek:
"Waar verwachten we de hoogste daling? Vrijstaand VS appartement, stad VS buitengebied?

Ik zeg vrijstaand in de buitengebieden, nauw gevolgd door appartementen in de steden"

Dan is vooroorlogse bovenwoningen in de stad misschien nog een stapje specifieker, maar ook weer niet heel erg uitgedund.

(Mijn gedachte: woningen met slecht energielabel, zonder al te veel meerwaarde wat betreft sfeer, die daar bovenop te maken krijgen met bovengemiddeld teruglopende vraag vanwege de aangepaste regelgeving omtrent huur/verhuur. Dan kom ik uit op de genoemde categorie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:07:
[...]

Ze kunnen een studentenkamer zoeken? Waarom verwacht je op die leeftijd zelfstandig te kunnen wonen?
Omdat in steeds meer studentensteden studentenkamers alleen nog beschikbaar zijn als je als student ingeschreven staat. En je na afloop van de studie de kamer binnen een paar maanden moet verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

leeftijd 24+ allemaal.
Kennen geen kant op...
Denk alleen niet dat MBO opgeleide starters 10 of 20 jaar geleden wel iets konden kopen, ongeacht de grootte van het tekort. Met een vooruitziende blik hadden ze zich op een 18e ingeschreven bij de woningbouw, waarmee je met 6 jaar inschrijving best wel wat kans maakt. Geen 100% garantie, maar wel meer dan 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Johan Bogle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:07:
[...]
Die kochten vroeger allemaal een vrijstaand huis :p

Nee serieus, was er ooit een tijd dan een 24 jarige alleenstaande mbo-er iets anders dan een kamer kon nemen?
Ja hoor, zo heel lang geleden is dat nog niet eens.

Zowel mijn vriendin als ik hebben beide met een MBO opleiding en ruim onder modaal een huis gekocht, we waren rond de 25 (kenden elkaar nog niet).
Dan heb je het over 2013/2015 periode.
Beide een hoekwoning gekocht, waarbij ik de mijne vorig jaar heb verkocht.

Ik heb mijn huis verkocht voor een prijs die ik hedendaags niet eens in mijn eentje kan lenen, zelfs starters zouden het nét aan kunnen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:04
Ben zelf pas 33 maar was "vroeger" het huren ook niet een optie als 25 jarige die werkt met een startsalaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
FabianGTI schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:25:
[...]

Zowel mijn vriendin als ik hebben beide met een MBO opleiding en ruim onder modaal een huis gekocht, we waren rond de 25 (kenden elkaar nog niet).

Ik heb mijn huis verkocht voor een prijs die ik hedendaags niet eens in mijn eentje kan lenen, zelfs starters zouden het nét aan kunnen misschien.
Dat was toen ook al uitzonderlijk. Startsalaris ligt op 2000 bruto denk ik voor mbo. Max hypotheek met heel veel geluk 125k. Of jij bent heeeel oud of jij had geen gemiddeld mbo startsalaris :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
FabianGTI schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:25:
[...]

Modaal in die jaren waren 33.000.
Daar kon je in 2013-2015 hooguit 150k lenen.
Dus of je had heel veel eigen geld (/ton van papa)
Of we praten over een plek wat alleen te bereiken is met helikopter/veerboot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Johan Bogle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
[...]
Dat was toen ook al uitzonderlijk. Startsalaris ligt op 2000 bruto denk ik voor mbo. Max hypotheek met heel veel geluk 125k. Of jij bent heeeel oud of jij had geen gemiddeld mbo startsalaris :-)
kx22 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
[...]

Nounou, jullie hoeven niet meteen denigrerend te doen hoor, lijkt me nergens voor nodig.
We hadden inderdaad destijds geen gemiddeld MBO salaris, daar zaten wij beide ruim onder.

Members only:

Wat misschien wel een verschil is, ik was niet vies van werken. ;)
Daarnaast lijkt het wel alsof starters tegenwoordig meteen een nieuwbouw vrijstaande woning willen van minimaal 160 m².

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:05:
Daarnaast lijkt het wel alsof starters tegenwoordig meteen een nieuwbouw vrijstaande woning willen van minimaal 160 m².
Laten we nu niet doen of het aan de starters ligt :)

Zo'n 30 jaar geleden kocht ik een nieuwbouw 2-onder-1-kap op een startersinkomen. Dat gaat nu niet meer. Huizen zijn duur geworden, dat weten we allemaal. En deels komt dat dor de schaarste.

Echter, het komt ook door alle loonmatiging. We staan al veel te lang op en rond de nul-lijn. Dat is deels aardig verbloemd omdat producten steeds goedkoper werden. Ooit koste een TV een netto maandsalaris bijvoorbeeld. Vliegen en vakanties zijn ook zo'n mooi voorbeeld.
Echter, wie kan zich nog echte grote aankopen permitteren. Vroegûh kochten middeninkomens gewoon een nieuwe Astra of Golf. Wie kan dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Napo op 22-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:05:
[...]

Wat misschien wel een verschil is, ik was niet vies van werken. ;)
De gemiddelde starter is allang blij als ze een woning kunnen vinden, er zal een groep zijn die wel "vies is van werken" omdat ze de mogelijkheden/ervaring/zin niet hebben maar zo'n algemene sneer lijkt me nogal overbodig.

Als aanvulling; de gemiddelde starter heeft een studieschuld en geen groot eigen vermogen. Je kan dan stellen dat ze maar een huurwoning moeten betrekken en eerst vermogen opbouwen alvorens dat vermogen naar verbouwing/interieur maar zelfs dat is niet gemakkelijk met de huidige huurprijzen (indien je niet iets in de sociale huur weet te bemachtigen). Het is de combinatie van factoren die het bijzonder lastig maakt.

We moeten de wens (nieuwbouw vrijstaande woning willen van minimaal 160 m²) niet verwarren met wat realistisch haalbaar is, indien een starter denkt dat het realistisch is dan komen ze snel van een koude kermis thuis en menig starter past op basis daarvan de eisen aan, indien ze dat niet doen gaat het vrijwel nooit lukken.

[ Voor 47% gewijzigd door Napo op 22-11-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Shadowhawk00 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:17:
[...]

Ook dan moet je onderhouden alleen betaal je daar een bedrijf voor. Dat kan je bij een normale woning ook gewoon doen hoor. Vast wel bedrijven te vinden die tegen betaling het voor je regelen.

Ach rente en huur kan je met elkaar vergelijken. Als je koopt zit je er wel aan vast je kan er niet altijd makkelijk uit. Als je huurt zeg je de huur op en 1 maand later ben je er vanaf. Als je koopt moet je het eerst verkopen dus te koop zetten makelaar regelen koper zien te vinden overdracht, ben je zo 4 maanden verder in beste geval soms meer dan 2 jaar als je net op het verkeerde moment weg wilt/moet.

Net zoals alles wat je huurt ontzorgt het je voor een bepaalde extra prijs. Ik snap niet dat mensen dat zo vreemd vinden eigenlijk. Als je een auto huurt, of een fiets of een TV dan vinden we het normaal dat je veel meer betaald op langere termijn maar bij een huis zou dat ineens vreemd zijn.
Had laatst nog een vent aan de deur die loodgietersdiensten in abonnementsvorm aanbood. Dus ja dat onderhoud valt zeker te regelen.

Wat de laatste alinea betreft, ik snap echt wel dat huren duurder is dan kopen. Maar de huidige woningmix zorgt er voor dat er onnodig veel mensen huren die veel beter af zouden zijn als ze zouden kopen.

Ik zie het als noodgedwongen maar een wasmachine en tv leasen. Niet omdat je het niet kan betalen, puur omdat alles is uitverkocht en we nu eenmaal 40% door de huurfunnel duwen.

Heb het wel vaker aangekaart, maar waar het op neer komt is dat ik liever zie dat de corporaties kleiner worden ten gunste van meer koopwoningen. Daarnaast de mogelijkheid om huren te verhogen voor bestaande huurders drastisch inperken. Aanvangshuur + max 1% ieder jaar bijvoorbeeld. Dan worden huurders niet met een paar jaar al de woning uitgeperst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Conrado schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:21:
[...]

Laten we nu niet doen of het aan de starters ligt :)

Zo'n 30 jaar geleden kocht ik een nieuwbouw 2-onder-1-kap op een startersinkomen. Dat gaat nu niet meer. Huizen zijn duur geworden, dat weten we allemaal. En deels komt dat dor de schaarste.

Echter, het komt ook door alle loonmatiging. We staan al veel te lang op en rond de nul-lijn. Dat is deels aardig verbloemd omdat producten steeds goedkoper werden. Ooit koste een TV een netto maandsalaris bijvoorbeeld. Vliegen en vakanties zijn ook zo'n mooi voorbeeld.
Echter, wie kan zich nog echte grote aankopen permitteren. Vroegûh kochten middeninkomens gewoon een nieuwe Astra of Golf. Wie kan dat nog?
Ik zeg ook zeker niet dat het aan de starters ligt, ik geef alleen aan dat het 10 jaar geleden nog mogelijk was.
We zijn ook achteraf blij dat we destijds de huizen hebben gekocht, daardoor staan we nu wel iets steviger in de markt.
De prijzen in deze omgeving zijn natuurlijk ook de lucht in geknald, het is tegenwoordig voor starters gewoon niet meer te doen.
De makelaar (we zijn op huizenjacht) heeft al een wachtrij met starters die ons huis willen kopen, omdat het huis wat we nu nog hebben (huis van m'n vriendin) nog redelijk in de range is gebleven.
Napo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:23:
[...]

De gemiddelde starter is allang blij als ze een woning kunnen vinden, er zal een groep zijn die wel "vies is van werken" omdat ze de mogelijkheden/ervaring/zin niet hebben maar zo'n algemene sneer lijkt me nogal overbodig.
Als ik het tegenwoordig zo om me heen hoor en ook lees op het forum is het tegenwoordig heel normaal om niet meer te werken dan 24/28/32 uur per week, want anders is er te weinig tijd voor sociale dingen.
Ik heb hier ook relatief jonge collega's rondlopen die graag naar een huis gaan kijken, maar inderdaad is het daarvoor te hoog gegrepen, voor die mensen is het echt knap waardeloos dat je niets voor jezelf kan opbouwen.
Maar tegelijk zitten ze allemaal wel te schreeuwen dat meer werken dan 4 dagen in de week niet te doen is.

Als je fulltime werkt en je redt het niet, is het gewoon helemaal ruk, in die situatie zou ik hedendaags ook hebben gezeten, dat ben ik me ook echt wel bewust.
Als je parttime werkt terwijl je makkelijk fulltime kan werken, dan heb ik een heel stuk minder medelijden met de mensen die dan niet in de markt gaan komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:39:
[...]

Heb het wel vaker aangekaart, maar waar het op neer komt is dat ik liever zie dat de corporaties kleiner worden ten gunste van meer koopwoningen.
Momenteel is de balans
57% koop
29% woningcorporaties
14% overige verhuurders

In die 14% zit de grootste stijging (2,5 procentpunt in 10 jaar), voor de woningcorporaties neemt het al af (2 procentpunt in 10 jaar).
Daarnaast de mogelijkheid om huren te verhogen voor bestaande huurders drastisch inperken. Aanvangshuur + max 1% ieder jaar bijvoorbeeld. Dan worden huurders niet met een paar jaar al de woning uitgeperst.
Is dit niet juist het middel om huurders uit te persen? Een nieuwe huurder kan je direct meer vragen waardoor dus verloop een positief effect heeft voor de beheerder van de woning. We zagen het al met de wildgroei aan tijdelijke huurcontracten met prijsstijgingen nadat de vorige huurder vertrok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:43:
[...]

Als ik het tegenwoordig zo om me heen hoor en ook lees op het forum is het tegenwoordig heel normaal om niet meer te werken dan 24/28/32 uur per week, want anders is er te weinig tijd voor sociale dingen.
Ik heb hier ook relatief jonge collega's rondlopen die graag naar een huis gaan kijken, maar inderdaad is het daarvoor te hoog gegrepen, voor die mensen is het echt knap waardeloos dat je niets voor jezelf kan opbouwen.
Maar tegelijk zitten ze allemaal wel te schreeuwen dat meer werken dan 4 dagen in de week niet te doen is.

Als je fulltime werkt en je redt het niet, is het gewoon helemaal ruk, in die situatie zou ik hedendaags ook hebben gezeten, dat ben ik me ook echt wel bewust.
Als je parttime werkt terwijl je makkelijk fulltime kan werken, dan heb ik een heel stuk minder medelijden met de mensen die dan niet in de markt gaan komen. ;)
Dit gegeneraliseer doet compleet geen recht aan de realiteit.

Allemaal zitten ze te schreeuwen dat meer dan 4 dagen werken in de week niet te doen is?

Ja, die gevallen zijn er maar dat als norm neerzetten is niet bijzonder constructief. Met één modaal inkomen (fulltime) heb je de mogelijkheid tot een hypotheek van zo'n 170k (studieschuld niet meegenomen). Succes met iets vinden, het uitzicht is er amper dus dan snap ik enerzijds wel dat je kijkt waar je mee rond kan komen als het zelfs met een modaal inkomen vrij lastig is om iets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo

hoger dan vandaag
0 tot 5% lager
5 tot 10% lager
10 tot 15% lager
Meer dan 15% lager
[Afbeelding]
Ben voor 10-15% gegaan. Ik gok/vermoed/schat een rentedaling in halverwege komend jaar die de prijsdaling dempt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Aan de andere kant: Mijn ouders zijn van de generatie babyboom, en hebben tien jaar lang na hun afstuderen in een vrije-sectorhuurwoning mogen zitten voordat er de mogelijkheid was iets te kopen. En dat was geen nieuwbouw tweekapper. Tweeverdieners, allebei academisch opgeleid, voltijdbaan. En nee, dichter bij de landsgrens dan bij de randstad.

Ik merk dat we in deze discussie de neiging hebben om de gunstigste momenten op de markt (de jaren '90, 2015) als "vroeger" te bestempelen. Terwijl we vergeten wat de randvoorwaarden waren voor die momenten.

De jaren '90 kwamen aan het eind van 40 jaar beleid om de woningnood op te lossen. Waarin weilanden zonder al te veel discussie werden onteigend, en het zeker wel de politiek was om met betaalbare nieuwbouw de prijzen te drukken. Het ministerie van VROM had eind jaren '80 een begroting van 12 miljard gulden.

Sindsdien hebben we in Nederland beleid dat vooral interessant is voor grondspeculanten. En sommige van die grondspeculanten bouwen als bijzaak ook nog woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Napo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:48:
[...]

Momenteel is de balans
57% koop
29% woningcorporaties
14% overige verhuurders

In die 14% zit de grootste stijging (2,5 procentpunt in 10 jaar), voor de woningcorporaties neemt het al af (2 procentpunt in 10 jaar).

[...]

Is dit niet juist het middel om huurders uit te persen? Een nieuwe huurder kan je direct meer vragen waardoor dus verloop een positief effect heeft voor de beheerder van de woning. We zagen het al met de wildgroei aan tijdelijke huurcontracten met prijsstijgingen nadat de vorige huurder vertrok.
29% is echt een gigantische hoeveelheid woningen in corporatie bezit. Ik wil de discussie niet weer oprakelen, maar dat zou prima 15% kunnen zijn. De rest verkopen aan de zittende bewoners of op de markt met strikte zelfbewoning, eventueel onder sociale koopvoorwaarden geeft een hoop mensen voordelen die ze nu niet hebben.

Schofterige verhogingen van de huur kan natuurlijk alleen als er voldoende vraag is. Voor de zittende huurder 10 anderen die bij aanvang al direct meer betalen of de woning kan worden verkocht. Dus Ja, ik twijfel er niet aan dat huurverhogingen als instrument worden gebruikt om huurders weg te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
kx22 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:40:
[...]

In de grote steden stonden er echt wel appartementen te koop voor 100-150k. Niet op de meest chique plekken, maar mogelijkheden waren er te over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:03:
Aan de andere kant: Mijn ouders zijn van de generatie babyboom, en hebben tien jaar lang na hun afstuderen in een vrije-sectorhuurwoning mogen zitten voordat er de mogelijkheid was iets te kopen. En dat was geen nieuwbouw tweekapper.

Ik merk dat we in deze discussie de neiging hebben om de gunstigste momenten op de markt (de jaren '90, 2015) als "vroeger" te bestempelen. Terwijl we vergeten wat de randvoorwaarden waren voor die momenten.
Dat is fake-news: babyboomers en iets niet kunnen in één zin :)

Zonder gekheid, je hebt helemaal gelijk. Mijn woonervaring begint in de jaren '90, net zoals voor velen hier de woonherinnering start met de 2009!2015 crisis. Natuurlijk allemaal n=1 waarheden. Maar dat is wel bepalend hoe we ergens tegenaan kijken.
En de babyboomers hebben ook hun portie problemen en tegenslag gehad. Alleen dat weten we eigenlijk hier enkel uit statistieken, en dat maakt het wat afstandelijk en abstract.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:40:
En de babyboomers hebben ook hun portie problemen en tegenslag gehad. Alleen dat weten we eigenlijk hier enkel uit statistieken, en dat maakt het wat afstandelijk en abstract.
Ik heb genoeg steekwoorden als "kolenkit", "levertraan", "badhuis" en "gepoederde aardappelen" gehoord om te beseffen dat het welvaartsbegrip toen wezenlijk anders was; tussen de jaren '60 en de jaren '90 zat een groter verschil dan tussen de jaren '90 en nu.

Het verschil is wel dat de babyboomers zijn opgegroeid met een politiek die geloofde in de maakbare samenleving. De overheid had een actieve rol in het verbeteren van de welvaart, zeker die van de jongere generatie. Woningnood? Dat lossen we op. Onderwijs? Dat kon beter.

Dat is heel anders dan de overheid van nu, die vooral de schouders ophaalt en zegt dat ze niets kunnen betekenen. Terwijl ze fantastisch veel macht hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:04:
[...]

29% is echt een gigantische hoeveelheid woningen in corporatie bezit. Ik wil de discussie niet weer oprakelen, maar dat zou prima 15% kunnen zijn. De rest verkopen aan de zittende bewoners of op de markt met strikte zelfbewoning, eventueel onder sociale koopvoorwaarden geeft een hoop mensen voordelen die ze nu niet hebben.

Schofterige verhogingen van de huur kan natuurlijk alleen als er voldoende vraag is. Voor de zittende huurder 10 anderen die bij aanvang al direct meer betalen of de woning kan worden verkocht. Dus Ja, ik twijfel er niet aan dat huurverhogingen als instrument worden gebruikt om huurders weg te pesten.
Lol, jij ziet die cijfers en het ding dat je eruit pakt is "oh nee te veel WoCo bezit" :o Bijzonder op z'n minst. Er is toch helemaal niks mis met huren van een woningcorporatie over het algemeen? Ik vind het heel logisch dat er juist woningaanbod is voor mensen met een kleine beurs of die door allemaal omstandigheden niet (veel) kunnen werken.

oprechte vraag: wat zou je er mee opschieten als je 10% woco-bezit verkoopt? Ja meer huiseigenaren, maar is dat dan beter? Vind ik zeer twijfelachtig. Woningcorporaties zijn juist partijen die over het algemeen hun spul goed onderhouden, ze zijn ook vrij fanatiek met verduurzaming etc. Als je 10% van de totale woningen ineens naar particuliere eigenaren laat gaan dan voorzie ik een grote val in kwaliteit van die woningen, het vertraagt verduurzaming en levert denk ik vooral meer ellende op.

En ik geloof er ook niks van dat dit grotere aanbod ineens iets met de prijzen zou doen (laten we zeggen dat er 1% per jaar beschikbaar komt ofzo). Dat gaat toch niet zorgen dat huizen ineens betaalbaarder worden of de stijging afneemt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:10
Het hele idee dat de woningcorporatie er alleen is "voor mensen met een kleine beurs of die door allemaal omstandigheden niet (veel) kunnen werken." is al absurd. Ze zijn er voor het sociale aspect, maar ze mogen best ook wat duurdere woningen hebben waar wat meer winst uit te trekken is, om dat doel te bereiken IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Fr33z schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]

Lol, jij ziet die cijfers en het ding dat je eruit pakt is "oh nee te veel WoCo bezit" :o Bijzonder op z'n minst. Er is toch helemaal niks mis met huren van een woningcorporatie over het algemeen? Ik vind het heel logisch dat er juist woningaanbod is voor mensen met een kleine beurs of die door allemaal omstandigheden niet (veel) kunnen werken.
Laat me raden. De woningmarkt moet beter maar over corporaties mogen we het niet hebben. Ondanks dat deze partijen veruit de allergrootste woningbezitters zijn in dit land. Wat is dat toch, de corporaties, het heilige huisje van Nederland. Je ziet woco en denkt 'ohnee, dat is voor de armen, red de armen!!' :P

Ondertussen hebben we het over meer dan 2,4 miljoen woningen. Is Nederland dermate armoedig, is het zo erg gesteld dat dit gigantische bezit noodgedwongen bij de (semi)overheid moet liggen?

Ondertussen landen alle voordelen van het eigendom zoals de waardestijging niet bij de bewoners van die huizen. Terwijl ze best zouden willen kopen. Sterker nog, ze pakken niets mee van de waarde ontwikkeling maar worden wel om de oren geslagen met inkomensafhankelijke huurverhoging etc.
oprechte vraag: wat zou je er mee opschieten als je 10% woco-bezit verkoopt? Ja meer huiseigenaren, maar is dat dan beter? Vind ik zeer twijfelachtig. Woningcorporaties zijn juist partijen die over het algemeen hun spul goed onderhouden, ze zijn ook vrij fanatiek met verduurzaming etc. Als je 10% van de totale woningen ineens naar particuliere eigenaren laat gaan dan voorzie ik een grote val in kwaliteit van die woningen, het vertraagt verduurzaming en levert denk ik vooral meer ellende op.
Ja, 10% meer bewoners/eigenaren zou uitstekend zijn. Vooral voor de huurders die graag willen kopen. Die maken hun financiële toekomst daarmee veel robuuster en zien investeringen in woning en omgeving ook bij hun landen. Hoe kan je daar eigenlijk tegen zijn? Moeten deze mensen maar blijven huren omdat de corporaties maar zoveel mogelijk moeten bezitten?

Vergeet daarnaast ook niet dat de corporaties hiermee gigantisch geld kunnen binnenhalen. Wat mij betreft mag dat rechtstreeks naar de overheid. Kan veel nuttigs mee gedaan worden. Zoals de verduurzamingsslag maken. Of het vernieuwen van de woningen die ze wel behouden. Voor mijn part spuiten we met het geld een eiland op voor de kust.
En ik geloof er ook niks van dat dit grotere aanbod ineens iets met de prijzen zou doen (laten we zeggen dat er 1% per jaar beschikbaar komt ofzo). Dat gaat toch niet zorgen dat huizen ineens betaalbaarder worden of de stijging afneemt?
Ja, dat gaat dus zeker wel gebeuren. Corporaties bezitten vaak woningen die wat goedkoper zijn. Uitgerekend het aanbod waar koopstarters vaak naar opzoek zijn. Er komen dus geen miljoen villa's bij maar vooral 2 en 3 kamer appartementen.

Daarnaast direct ook af van regels die bepalen dat bij nieuwbouw 40% naar een corporatie moet, zoals in de gemeente Utrecht. Maak daar 10% van en er komt een hoop beter betaalbaar aanbod bij. Starters worden niet alleen beconcurreerd door pandjesprinsen, de concurrentie van woningcorporaties is veel groter maar minder zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
@Laapo ik vind zeker dat woco's besproken mogen worden, maar verbaas me er gewoon over het standpunt dat dit echt een belangrijk probleem is en iets bij zou dragen aan de woningmarkt-problemen die er zijn. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat de helft van de mensen die nu in sociale huur zit die woningen zou kunnen financieren en dus kopen. Verder vind ik het nogal een statement dat het "vergroten" van het aanbod ook maar iets met de prijzen zou doen. Hoe zou dat werken dan? Er zijn namelijk niet netto meer woningen, de mensen die nu zo'n huurwoning bewonen moeten namelijk ook ergens heen. De koopmarkt neemt wel wat toe maar het doet niks aan de totale vraag naar woonruimte.

ik vind het juist bijzonder dat er zo'n sterk beeld lijkt te zijn van 'huizenbezit goed -- huren slecht'. Er zijn genoeg landen om ons heen waar de verhoudingen heel anders liggen en daar lijken dingen ook redelijk goed te gaan (bijv. duitsland). Dus die kruistocht tegen huren/verhuurders vind ik heel bijzonder ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:04:
[...]

Ja joh, laten we die nog betaalbare huurwoningen op de markt gooien om opgekocht te worden door een of andere investeerder. Sociale huur is op dit moment een godsgeschenk in Nederland voor de mensen die geen HBO/WO IT inkomen hebben zoals de gemiddelde tweaker hier. Met nog meer krapte voor betaalbare huurwoningen wordt de kans op rellen of kraken een stuk groter. Zie de jaren '80.

Sociale koopvoorwaarden zorgen er enkel voor dat de huidige bewoner boven zijn/haar stand kan kopen en heeft nul invloed op de marktprijzen. Daarnaast ben je er met enkel de hypotheeklasten dragen nog niet en dat voor iemand die waarschijnlijk onder modaal verdient...

Het is overduidelijk in wat voor bubbel sommige mensen leven, zonder rekening te houden met de financiële situatie van heel veel beroepen in Nederland.

p.s. het verminderen van sociale huur werkt overduidelijk niet:
https://eenvandaag.avrotr...-enorme-inhaalslag-maken/

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 22-11-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:56:
Dat is heel anders dan de overheid van nu, die vooral de schouders ophaalt en zegt dat ze niets kunnen betekenen. Terwijl ze fantastisch veel macht hebben.
De hele (semi)overheid is één grote brei organisaties die vooral druk zijn met elkaar.

Ik heb 20 jaar geleden gebouwd en start weer binnenkort. Een 'bouwvergunning' is een 'omgevingsvergunning' geworden, en dat zegt eigenlijk al dat het over héél veel dingen gaat, enkel om bureaucratische lijstjes af te vinken en archieven te vullen.
En tegelijkertijd heeft die omgeving - de omwonenden - juist minder in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:07:
[...]

D'r was eens een gast van 44 die nog op studentenkamers woonde; alles is mogelijk. Hij had het daar gezellig met z'n 20+ jaar jongere medebewoners en was nog lang niet van plan om te verkassen.

[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 22-11-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:16:
[...]

In de grote steden stonden er echt wel appartementen te koop voor 100-150k. Niet op de meest chique plekken, maar mogelijkheden waren er te over.
En nu dus niet meer.. met alle gevolgen van dien (kinderwensen die uitgesteld worden, mensen die niet in hun carriere tot volle potentie komen etc.).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lama83
FabianGTI schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:43:

Misschien gaan mensen ook wel part-time werken door gebrek aan woonperspectief (waarom zou je B.V. NL gaan sponsoren als er toch niks voor je gedaan wordt qua betaalbare koop?).

[ Voor 12% gewijzigd door lama83 op 22-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Fr33z schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:26:
@Laapo ik vind zeker dat woco's besproken mogen worden, maar verbaas me er gewoon over het standpunt dat dit echt een belangrijk probleem is en iets bij zou dragen aan de woningmarkt-problemen die er zijn. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat de helft van de mensen die nu in sociale huur zit die woningen zou kunnen financieren en dus kopen. Verder vind ik het nogal een statement dat het "vergroten" van het aanbod ook maar iets met de prijzen zou doen. Hoe zou dat werken dan? Er zijn namelijk niet netto meer woningen, de mensen die nu zo'n huurwoning bewonen moeten namelijk ook ergens heen. De koopmarkt neemt wel wat toe maar het doet niks aan de totale vraag naar woonruimte.

ik vind het juist bijzonder dat er zo'n sterk beeld lijkt te zijn van 'huizenbezit goed -- huren slecht'. Er zijn genoeg landen om ons heen waar de verhoudingen heel anders liggen en daar lijken dingen ook redelijk goed te gaan (bijv. duitsland). Dus die kruistocht tegen huren/verhuurders vind ik heel bijzonder ja.
Er wordt in Duitsland veel gehuurd, maar de woningmarkt wordt daar niet gedomineerd door woningcorporaties zoals we die hier kennen.
Duitsland is – op Zwitserland na – het land met het grootste aandeel particuliere huur in Europa. De helft van de Duitsers woont in een particuliere huurwoning. Het contrast met Nederland is groot. Waar in Nederland 90% van de huurwoningen is gereguleerd, is in Duitsland juist de geliberaliseerde sector groot (90%). De sociale huursector is hier zeer beperkt van omvang (5% van de gehele woningmarkt, 10% van de huurmarkt).
Https://www.bpd.nl/media/...arkten-in-perspectief.pdf

Heb nog even de cijfers van de toeslagen opgezocht. 1,5 miljoen huishoudens krijgen huurtoeslag. Dat is inclusief huurders die sociaal huren bij een particuliere verhuurder. Corporaties hebben ruim 2,4miljoen woningen. Aardige mismatch als je het mij vraagt.

En om de opmerkingen mbt de inkomensgrenzen voor te zijn. Deze zijn er later pas bijgezocht en niet geheel toevallig zo gesteld dat pakweg 1/3e van de bevolking er voor in aanmerking komt. (Incl studenten etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
geekeep schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:28:
[...]

Ja joh, laten we die nog betaalbare huurwoningen op de markt gooien om opgekocht te worden door een of andere investeerder. Sociale huur is op dit moment een godsgeschenk in Nederland voor de mensen die geen HBO/WO IT inkomen hebben zoals de gemiddelde tweaker hier. Met nog meer krapte voor betaalbare huurwoningen wordt de kans op rellen of kraken een stuk groter. Zie de jaren '80.

Sociale koopvoorwaarden zorgen er enkel voor dat de huidige bewoner boven zijn/haar stand kan kopen en heeft nul invloed op de marktprijzen. Daarnaast ben je er met enkel de hypotheeklasten dragen nog niet en dat voor iemand die waarschijnlijk onder modaal verdient...

Het is overduidelijk in wat voor bubbel sommige mensen leven, zonder rekening te houden met de financiële situatie van heel veel beroepen in Nederland.

p.s. het verminderen van sociale huur werkt overduidelijk niet:
https://eenvandaag.avrotr...-enorme-inhaalslag-maken/
Ben absoluut tegenstander van sociale woningen die in handen van beleggers vallen. Dat bedoel ik hier dus helemaal niet mee. Ik zie juist graag dat meer mensen een woning in eigendom hebben. Sociale koop is daar een manier voor.

Ik snap verder niet waarom dat zo moeilijk is. Een strikte zelfbewoningsplicht moeten we gewoon kunnen afdwingen. Hier in de wijk zijn ook wat sociale huurwoningen verkocht die nu duur worden verhuurd. Blijkt de zelfbewoningsplicht maar voor 5 jaar te zijn geweest. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Maar heeft dat ook niet te maken met keuzes?
Vroeger gingen mensen echt niet 2x op vakantie per jaar + 2 weekendjes weg.
Nu gaan mensen al 2x in de zomer op vakantie en dan nog heel veel weekendjes een vakantieparkje.

We sparen steeds minder (ja want koopkracht moest omhoog) en geven steeds meer geld uit aan korte termijn dingen.

We hebben ook meer spullen dan ooit, dus als we zouden leven zoals vroeger....zouden we met de huidige salarissen ook wel een nieuwe Astra kunnen kopen.

In 1998-2000 kostte een nieuwe astra 16.000 euro (omgerekend) tegenwoordig 27.000
Modaal inkomen in 2000 = 25.000
Modaal inkomen in 2022 = 38.000
In verhouding scheelt dus niet zoveel (zonder mijn rekenmachientje erbij gepakt te hebben).

Ja huizen zijn wel echt vele malen duurder geworden, maar auto's vallen wel redelijk mee in verhouding met salarisstijgingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:44:
Er wordt in Duitsland veel gehuurd, maar de woningmarkt wordt daar niet gedomineerd door woningcorporaties zoals we die hier kennen.
Ook daar zijn er excessen: dit soort fijne wooncomplexen bijvoorbeeld (video over grote woontorens met ernstige lekkages en schimmelproblematiek, met verhuurbedrijven die via brievenbusfirma's elke verantwoordelijkheid ontduiken), of aan de andere kant van de markt dit soort praktijken (video verhuurders die via kunstgrepen de gereguleerde huurprijs omzeilen).

En nee, dit is allebei in West-Duitsland. En toch een stukje erger van aard dan ik ooit in Nederland heb gezien.
Pagina: 1 ... 201 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg