Fr33z schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]
Lol, jij ziet die cijfers en het ding dat je eruit pakt is "oh nee te veel WoCo bezit"

Bijzonder op z'n minst. Er is toch helemaal niks mis met huren van een woningcorporatie over het algemeen? Ik vind het heel logisch dat er juist woningaanbod is voor mensen met een kleine beurs of die door allemaal omstandigheden niet (veel) kunnen werken.
Laat me raden. De woningmarkt moet beter maar over corporaties mogen we het niet hebben. Ondanks dat deze partijen veruit de allergrootste woningbezitters zijn in dit land. Wat is dat toch, de corporaties, het heilige huisje van Nederland. Je ziet woco en denkt 'ohnee, dat is voor de armen, red de armen!!'
Ondertussen hebben we het over meer dan 2,4 miljoen woningen. Is Nederland dermate armoedig, is het zo erg gesteld dat dit gigantische bezit noodgedwongen bij de (semi)overheid moet liggen?
Ondertussen landen alle voordelen van het eigendom zoals de waardestijging niet bij de bewoners van die huizen. Terwijl ze best zouden willen kopen. Sterker nog, ze pakken niets mee van de waarde ontwikkeling maar worden wel om de oren geslagen met inkomensafhankelijke huurverhoging etc.
oprechte vraag: wat zou je er mee opschieten als je 10% woco-bezit verkoopt? Ja meer huiseigenaren, maar is dat dan beter? Vind ik zeer twijfelachtig. Woningcorporaties zijn juist partijen die over het algemeen hun spul goed onderhouden, ze zijn ook vrij fanatiek met verduurzaming etc. Als je 10% van de totale woningen ineens naar particuliere eigenaren laat gaan dan voorzie ik een grote val in kwaliteit van die woningen, het vertraagt verduurzaming en levert denk ik vooral meer ellende op.
Ja, 10% meer bewoners/eigenaren zou uitstekend zijn. Vooral voor de huurders die graag willen kopen. Die maken hun financiële toekomst daarmee veel robuuster en zien investeringen in woning en omgeving ook bij hun landen. Hoe kan je daar eigenlijk tegen zijn? Moeten deze mensen maar blijven huren omdat de corporaties maar zoveel mogelijk moeten bezitten?
Vergeet daarnaast ook niet dat de corporaties hiermee gigantisch geld kunnen binnenhalen. Wat mij betreft mag dat rechtstreeks naar de overheid. Kan veel nuttigs mee gedaan worden. Zoals de verduurzamingsslag maken. Of het vernieuwen van de woningen die ze wel behouden. Voor mijn part spuiten we met het geld een eiland op voor de kust.
En ik geloof er ook niks van dat dit grotere aanbod ineens iets met de prijzen zou doen (laten we zeggen dat er 1% per jaar beschikbaar komt ofzo). Dat gaat toch niet zorgen dat huizen ineens betaalbaarder worden of de stijging afneemt?
Ja, dat gaat dus zeker wel gebeuren. Corporaties bezitten vaak woningen die wat goedkoper zijn. Uitgerekend het aanbod waar koopstarters vaak naar opzoek zijn. Er komen dus geen miljoen villa's bij maar vooral 2 en 3 kamer appartementen.
Daarnaast direct ook af van regels die bepalen dat bij nieuwbouw 40% naar een corporatie moet, zoals in de gemeente Utrecht. Maak daar 10% van en er komt een hoop beter betaalbaar aanbod bij. Starters worden niet alleen beconcurreerd door pandjesprinsen, de concurrentie van woningcorporaties is veel groter maar minder zichtbaar.