CVTTPD2DQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 06:34:
[...]
Hebben we het nog steeds over 'de zielige starter'? Want ik ben voorstander van betaalbare woonruimte voor iedereen.
Maar als het argument is "er moet betaalbare nieuwbouw komen komen voor starters, want dan zijn ze voordeliger uit dan als ze een bestaand huis compleet renoveren" dan wordt het mij te gortig.
Nouja, het ding is vooral dat ik vind dat je nieuwbouw voor starters moet realiseren ipv dat het hele verhuistreintje op gang gestoomd moet worden. Dat zorgt namelijk voor veel minder huizen om verschillende besproken redenen.
Het is best raar dat starters de hoofdprijs moeten betalen voor een oude woning, zodat anderen een extra dure woning kunnen kopen. Dat is een omweg om starters aan een huis te helpen. En klaarblijkelijk ook geen effectieve.
Betaalbare woonruimte betekent niet dat alles (ver)nieuw(d) moet zijn. Ik zie niet in waarom de totaalrenovatie / nieuwbouw het referentiekader zou moeten zijn van hoe we in Nederland wonen.
De tijd dat een 'oud huis' geen CV of badkamer had ligt ook al een tijd achter ons. Er zijn maar heel weinig woningen in Nederland waar je bij bewoning zou kunnen spreken over een mensonwaardige situatie.
Zielige starters hoeven zeker niet verwend te worden, maar het is wel raar als ze 3 ton voor een appartementje moeten neertellen, terwijl ze, als er niet zulke excessieve grondwinsten behaald moesten worden, eigenlijk voor de helft van dat geld een beter appartement konden kopen. Als ze gebouwd zouden worden. Wat niet gebeurd omdat we de marktwerking uit nieuwbouw hebben gehaald.
Als er heel veel mensen bereid zijn meer te betalen dan de productiekosten, staan er meer producenten op om geld te verdienen. Daardoor zullen veel producten uiteindelijk qua prijs toegroeien naar de productiekosten + marge.
Precies, dat is mijn punt. Daarmee haal je dus precies je redenering onderuit dat het niet raar zou moeten zijn dat nieuwbouw goedkoper is dan bestaande bouw. Dat zou in je analogie namelijk betekenen dat je het ook niet raar zou vinden als die tweedehands smartphone duurder zou zijn dan een nieuwe.
Dat mensen uiteindelijk hun vraagprijs van het tweedehandsje moeten verlagen, is een gevolg, geen oorzaak.
Of ik begrijp je niet helemaal