Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 200 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.805.812 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Grunwold schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:09:
[...]

Dan ben je toch een beetje een luxe paardje, dat heeft niet zozeer met een nieuwbouwwoning te maken of niet. Zo ben ik uitgekomen:

- VON woning : 240k
- keuken : 12k
- meerwerk voor bad : 3k
- vloeren : 5k
- plafond : 0k
- timmerman : 0k
- tuin : 8k
- raambekleding : 0.5k
- trap : 0.1k (schuren, lik witte verf)
- meubels : 5k
- alle verfspullen incl verf, wandschuurmachine, vliezen laten doen: 7k

a 281k euro.

144m2 woning en 146m2 kavel.
Luxepaardje valt wel mee hoor, maar wij zijn het stadium starters / studenteninrichting / tweedehands zooi wel al ruimschoots voorbij. Wij wilden het nu nog één keer goed doen.
En we hebben geen taatsdeuren, visgraatjes, houten stompe kozijnen of hexagon tegeltjes in de badkamer.... :O

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Tja je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk dat kan met alles. Maar goedkoop hekwerk en bestrating voor 8k dan moet je wel een extreem perceel hebben.

Wat je nu voor tuin krijgt bij een nieuwbouw woning ( zelfs vrijstaand ) kan je voor veel minder doen.
Zeker als je bekijkt dat er maar 5k voor de meubels staat. Vreemd dat je dan goedkoop meubels koopt maar de duurste tuin aanleg kiest.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 17-11-2022 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:53
wfvanputten schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:49:
[...]

Luxepaardje valt wel mee hoor, maar wij zijn het stadium starters / studenteninrichting / tweedehands zooi wel al ruimschoots voorbij. Wij wilden het nu nog één keer goed doen.
(Is dat niet een beetje wat er met luxepaardje bedoeld wordt? Dat je het extra mooi doet, of 'nog één keer goed doet', omdat het kan?)

Maar als je het stadium van starters/studenteninrichting wel ruimschoots voorbij bent, dan ga ik er vanuit dat je ook al wel een prima inrichting hebt (en geen studentenzooi meer). Dan zie ik niet waarom je bij een verhuizing per se 20k+ moet uitgeven aan nieuwe inrichting.

(Overigens vraag ik me ook af waar je voor 7k aan timmermanswerk voor nodig hebt?)

[ Voor 10% gewijzigd door Rubbergrover1 op 17-11-2022 08:55 ]

• wfvanputten
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:42:
[...]

Wat ik veel schokkender vind zijn de prijzen voor de tuin. Dat je niet technisch bent daar kan ik nog wel inkomen maar een tuin aanleggen daar is weinig technisch aan.
Zeker als je de grote van tuintjes ziet bij nieuwbouw woningen die heb je voor paar 100 euro toch gewoon aangelegd. Zeker als je beetje verstandig bent en de planten in het najaar koopt als ze in de aanbieding zijn bij het tuincentrum.
Waar komen die bedragen als 5-8k voor een tuin vandaan? Gaan jullie echt een hectare beplanten ofzo?

Als je van een kleine woning komt of van je ouders dat je dan wat nieuwe meubels nodig hebt kan ik inkomen. Je gaat samenwonen dan wil je niet 2x een 1persoons bed plaatsen toch. En 2 kratjes bier om op te zitten is leuk voor een student maar dat houd op.
Met name de kosten van het laten straten en tegelen gaat in de papieren lopen.

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:54:
[...]

(Is dat niet een beetje wat er met luxepaardje bedoeld wordt? Dat je het extra mooi doet, of 'nog één keer goed doet', omdat het kan?)

Maar als je het stadium van starters/studenteninrichting wel ruimschoots voorbij bent, dan ga ik er vanuit dat je ook al wel een prima inrichting hebt (en geen studentenzooi meer). Dan zie ik niet waarom je bij een verhuizing per se 20k+ moet uitgeven aan nieuwe inrichting.

(Overigens vraag ik me ook af waar je voor 7k aan timmermanswerk voor nodig hebt?)
Denk dat hij bedoelt dat ze daar nu wel klaar mee zijn en nu ze verhuizen de stap gaan maken van studentenspullen naar grote mensen meubels >:) .

Ja dat kost even wat meer geld maar dan ben je ook wel van het gezever af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:51:
[...].
Zeker als je bekijkt dat er maar 5k voor de meubels staat. Vreemd dat je dan goedkoop meubels koopt maar de duurste tuin aanleg kiest.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je al aan meubels hebt. Als je al voor een ton aan designmeubels hebt, dan kan het goed zijn dat je alleen een extra lamp van 5k nodig hebt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:28
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:51:
[...]

Tja je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk dat kan met alles. Maar goedkoop hekwerk en bestrating voor 8k dan moet je wel een extreem perceel hebben.

Wat je nu voor tuin krijgt bij een nieuwbouw woning ( zelfs vrijstaand ) kan je voor veel minder doen.
Je bent bij dezen uitgenodigd om m’n tuin te komen aanleggen :-). De prijzen die jij noemt bestaan gewoon niet meer in 2022.

Ik heb de goedkoopste offerte gekozen om de oprit te bestraten. Moet eerst worden uitgegraven, dan wordt er korrel (soort puin) gelegd voor de stevigheid. Vervolgens wordt het dan bestraat. Weer paar duizend euro weg terwijl het niet eens heel mooi is.

Kon ik dat zelf? Denk het niet.

Het besef van de echte prijzen in de bouw is hier zeer laag, sorry :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

En we hebben geen taatsdeuren, visgraatjes, houten stompe kozijnen of hexagon tegeltjes in de badkamer.... :O
Het gaat dan ook meer om het punt dat je het zo duur kan maken als je wilt maar dat het uitgaan van 25% aan extra kosten voor een nieuwbouwwoning niet de norm is.

In iedere woning kan je vele duizende euro's steken om het helemaal op en top naar je smaak te krijgen en dat je alle faciliteiten hebt die je wil hebben. De realiteit is dat de meeste niet de mogelijkheid om alles tot het perfecte te doen omdat er beperkingen zitten in de financiering daarvan.

23k aan meerwerkopties voor een keuken is fors, daar hoef je inderdaad niet bijzonder veel geks voor te doen maar er zijn ook simpele keuzes om de kostprijs daarvan met een redelijke hoeveelheid te laten dalen. Dat is effectief hoe men het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:19
[...]

Ah was ook niet vervelend bedoelt, begrijp dat je wat meer wilt uitgeven als je het al ziet als je eindwoning. Persoonlijk zie ik het nog niet als mijn eindwoning en ben wat minder bereid om er veel geld in te steken, al zit er nu wel veel arbeid en tijd in... en dat drukte de kosten die ik gemaakt heb aanzienlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 17-11-2022 09:04 ]

• Grunwold
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:57:
[...]

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je al aan meubels hebt. Als je al voor een ton aan designmeubels hebt, dan kan het goed zijn dat je alleen een extra lamp van 5k nodig hebt...
Ow makker, daar zit je vrij vlot aan, zeker als je de slechte bouwgrond vervangt door teelaarde en zand. Daarna nog schuttingen...... zit je al aan de 4k.

[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 17-11-2022 09:03 ]

• wfvanputten
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:54:
[...]

Tot en met onze vorige koopwoning hadden wij nooit veel uitgegeven aan meubels etc. en deze waren dan ook tot op de draad versleten (and beyond). Nieuw huis, nieuwe meubels dus.

De timmerman heeft een boekenkast op maat gemaakt (wel luxe), schappen op zolder, schappen in de trapkast, paar ombouwtjes om de vloerverwarmingsbuizen, etc. Dit kon ook alleen uit onvoorzien extra overwaarde... :D

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:00:
[...]

Je bent bij dezen uitgenodigd om m’n tuin te komen aanleggen :-). De prijzen die jij noemt bestaan gewoon niet meer in 2022.

Ik heb de goedkoopste offerte gekozen om de oprit te bestraten. Moet eerst worden uitgegraven, dan wordt er korrel (soort puin) gelegd voor de stevigheid. Vervolgens wordt het dan bestraat. Weer paar duizend euro weg terwijl het niet eens heel mooi is.

Kon ik dat zelf? Denk het niet.

Kon je dat zelf, een groot deel dus wel. Zand afgraven kan je zelf, die korrel ( zag het hier in de buurt ook soort grote kiezelstenen ) daarin gooien kan ook ( kost je wel wat tijd ) dan houd je alleen het erop leggen van de stenen nog over.

Overigens moet dat zo? Bij mijn ouders was het gewoon een zooi zwart zand eruit, wit zand erin, stenen erover en klaar. Oprit ligt er al meer dan 30 jaar. Staat ook bijna 30 jaar een auto op ( tijd lang zelfs meerdere ) ligt nog prima.

Ik heb mijn tuin ook opgehoogd met 20kuub zand ( dat is meer dan 1 vrachtwagen ) koste ook maar iets van 120 euro ( en 3 weekenden ). Dat had ook makkelijk 2000 kunnen zijn als ik alles had laten doen.

Prima als mensen dingen laten doen omdat ze daar zelf geen zin/tijd voor hebben natuurlijk. Uiteindelijk betaal je gewoon in tijd of geld. Maar dat betekend niet dat het altijd zoveel geld kost. Niet alles kan iedereen zelf dus het is niet altijd een keuze maar veel kan je wel goed zelf en maken mensen bewust de keuze om het uit te besteden.

• wfvanputten
Napo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:00:
[...]

Het gaat dan ook meer om het punt dat je het zo duur kan maken als je wilt maar dat het uitgaan van 25% aan extra kosten voor een nieuwbouwwoning niet de norm is.

In iedere woning kan je vele duizende euro's steken om het helemaal op en top naar je smaak te krijgen en dat je alle faciliteiten hebt die je wil hebben. De realiteit is dat de meeste niet de mogelijkheid om alles tot het perfecte te doen omdat er beperkingen zitten in de financiering daarvan.

23k aan meerwerkopties voor een keuken is fors, daar hoef je inderdaad niet bijzonder veel geks voor te doen maar er zijn ook simpele keuzes om de kostprijs daarvan met een redelijke hoeveelheid te laten dalen. Dat is effectief hoe men het doet.
23k keuken was geen 'meerwerk keuken', maar de keuken zelf, all-in. En dan geen kookeiland, of kookkveldafzuiging.... :O Maar het kan uiteraard veel goedkoper. 25% over de VON is zeker niet de norm
Ik stel elders ook dat het met 10% van de VON ook wel zou moeten lukken. Keuzes, keuzes...

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20
[...]
Dat geld de andere kant op ook. Bij de "normale" dingen zitten mensen hier nog steeds te denken aan de prijzen uit 2015 ofzo, maar voor de grote verbouwingen (complete renovaties) zitten mensen hier veelal een factor 3-4 te hoog. Hoe groter het project hoe goedkoper de individuele dingen worden :)

Overigens is het voor een groot deel best luxe wat mensen nu neerzetten als hoge prijzen. Een hoop kan je best zelf doen ook als je twee linker handen hebt (en dan wordt er 1 wat minder links..). Vrijwel iedereen kan bijv. een stuk afgraven en waterpas maken voor bestrating of hekwerk en dat scheelt al snel een paar honderd euro. Ik zeg niet dat iedereen dat nu ook moet doen, maar het kan wel en daarmee is de keuze om iemand anders te laten doen een "luxe".

• Requiem19
Caelorum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:34:
[...]

Dat geld de andere kant op ook. Bij de "normale" dingen zitten mensen hier nog steeds te denken aan de prijzen uit 2015 ofzo, maar voor de grote verbouwingen (complete renovaties) zitten mensen hier veelal een factor 3-4 te hoog. Hoe groter het project hoe goedkoper de individuele dingen worden :)

Overigens is het voor een groot deel best luxe wat mensen nu neerzetten als hoge prijzen. Een hoop kan je best zelf doen ook als je twee linker handen hebt (en dan wordt er 1 wat minder links..). Vrijwel iedereen kan bijv. een stuk afgraven en waterpas maken voor bestrating of hekwerk en dat scheelt al snel een paar honderd euro. Ik zeg niet dat iedereen dat nu ook moet doen, maar het kan wel en daarmee is de keuze om iemand anders te laten doen een "luxe".
Het is een luxe als je het zelf kunt en het dan uitbesteedt.

Het is geen luxe als je zelf niet de vereiste vaardigheden hebt.

Want dan kunnen we het ook omdraaien: een huis kopen is luxe, want als je twee linker handen hebt kun je het ook prima zelf bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Wij zij ook ouderwets denk ik. Er was meer dan genoeg hypotheekruimte over en beiden hebben we een goedbetaalde baan.

Desondanks besloten ieder drie weken vakantie en drie maanden de avonden en weekenden op te offeren om veel werk zelf te doen en de verbouwing die niet zelf kon, of waar niet genoeg tijd meer voor was, grotendeels uit spaargeld te betalen.

Allemaal keuzes… er wordt iets te makkelijk met geleend geld gesmeten naar mijn mening.

Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Requiem19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:37:
[...]

Want dan kunnen we het ook omdraaien: een huis kopen is luxe, want als je twee linker handen hebt kun je het ook prima zelf bouwen.
Niet zelf eenvoudig kan aanleren. Een huis bouwen is van een hele andere orde dan een gat graven. Dat heeft nagenoeg iedereen wel gedaan toen die kind was en is niet een vaardigheid die lastig te leren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:37:
[...]

Hij geeft aan dat er heel veel klusjes zijn die je ook zelf kan doen. Zand afgraven kan iedereen die niet gehandicapt is. Het vereist geen technische skills. Alles wat je zelf kan doen hoeft een ander niet te doen en dat bespaard geld. Zeker als het weinig speciaal gereedschap vereist.

Bestraten is wat anders, ik zal ook niet roepen dat iedereen zijn eigen tegels kan leggen of een badkamer kan betegelen.

Dit kan je vergelijken met een schoonmaker inhuren om je huis schoon te houden, dat kan iedereen best zelf ( tenzij gehandicapt ) maar toch doen veel mensen dat niet. Prima dan hebben schoonmakers wat meer te doen maar dan kan je niet stellen dat het een maandelijkse kostenpost is die erbij hoort en iets is wat niet goedkoper kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-04 23:01
[...]

Wat ik veel schokkender vind zijn de prijzen voor de tuin. Dat je niet technisch bent daar kan ik nog wel inkomen maar een tuin aanleggen daar is weinig technisch aan.
Zeker als je de grote van tuintjes ziet bij nieuwbouw woningen die heb je voor paar 100 euro toch gewoon aangelegd. Zeker als je beetje verstandig bent en de planten in het najaar koopt als ze in de aanbieding zijn bij het tuincentrum.
Waar komen die bedragen als 5-8k voor een tuin vandaan? Gaan jullie echt een hectare beplanten ofzo?

Als je van een kleine woning komt of van je ouders dat je dan wat nieuwe meubels nodig hebt kan ik inkomen. Je gaat samenwonen dan wil je niet 2x een 1persoons bed plaatsen toch. En 2 kratjes bier om op te zitten is leuk voor een student maar dat houd op.
Een beetje knappe tuin laten aanleggen kost je momenteel gewoon al snel 150 euro per m2. Wil je echt luxe gaan, ga je makkelijk richting de 200 euro per m2. Daar zit dan alles in vanaf het grondwerk, van besproeiing tot verlichting, materiaal en arbeid. Arbeid is vaak de helft, daar zit al je besparing als je zelf aan de slag gaat. Maar daar moet je maar tijd en zin in hebben. Ook vrije tijd kost geld als je de berekening maakt…

Alles kan uiteraard goedkoop zolang je maar wilt, maar dit zijn gangbare bedragen tegenwoordig. In het nieuwbouwproject waar wij komen hoor ik eigenlijk alleen maar bedragen van anywhere tussen de 20k voor de kleine middenwoning tuinen tot over de 100k voor vrijstaande woningen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr0BB op 17-11-2022 11:48 ]

• Shadowhawk00
Mr0BB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:46:
[...]

Een beetje knappe tuin laten aanleggen kost je momenteel gewoon al snel 150 euro per m2. Wil je echt luxe gaan, ga je makkelijk richting de 200 euro per m2. Daar zit dan alles in vanaf het grondwerk, van besproeiing tot verlichting, materiaal en arbeid. Arbeid is vaak de helft, daar zit al je besparing als je zelf aan de slag gaat. Maar daar moet je maar tijd en zin in hebben. Ook vrije tijd kost geld als je de berekening maakt…

Alles kan uiteraard goedkoop zolang je maar wilt, maar dit zijn gangbare bedragen tegenwoordig. In het nieuwbouwproject waar wij komen hoor ik eigenlijk alleen maar bedragen van anywhere tussen de 20k voor de kleine middenwoning tuinen tot over de 100k voor vrijstaande woningen.
Je hebt het over laten aanleggen, en dat was ook mijn punt. Moet je de tuin laten aanleggen of kan je dat gewoon zelf? Vroeger was het gangbaar om gewoon zelf je tuin aan te leggen maar nu kan dat blijkbaar niet. Dus het laten aanleggen is wel degelijk een keuze het kan een stuk goedkoper en dat was ook mijn punt. Leuk dat huizen zo duur zijn maar vervolgens aankomen met dingen laten aanleggen die je zelf ook kan dat klopt naar mijn mening gewoon niet. Zeker niet als mensen stellen dat je daarom geen huis kan kopen.

Het voorbeeld hierboven was de woning VON 240k maar uiteindelijk koste de woning 280k, waarvan ik denk leuk als je het geld hebt maar als je 250k hebt kan je die woning ook kopen en de rest zelf doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 17-11-2022 11:55 ]

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Mr0BB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:23:
[...]

Zijn natuurlijk allemaal keuzes, net hoe luxe je het wil en wat bestedingsruimte is. Toch merk ik dat het vies tegenvalt. Wij doet toch ook niet heel gek maar komen toch ook op posten uit als

- keuken: 45k
- vloeren: 15k
- meerwerk badkamer 10k
- tuin 35k
- wandafwerking 15k
- elektra 6k
- deuren, trappen 10k

Zit je dus ook heel rap op ruim 130k nog los van ruwbouw opties. Gaat dan om 175m2 oppervlak en 350m2 perceel

En dan komen zaken als raambekleding, meubels etc ook nog om de hoek kijken. Met nieuwbouw ben je lang niet klaar met de kale prijs, wil je het een beetje afwerken.
Same here. Het gaat rete snel als je alles optelt. Heb wel een dure smaak :-)
Opties vanuit de bouw: 90K (uitbouw, erker, dakkapel, stroomgroepen, etc)
Keuken: 45K (maatwerk)
Overige: 75K (stuc, plafonds, verlichting, schilder, meubelmaker, trap, etc)
Tuin: 70K
Veranda: 30K

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mr0BB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:46:
[...]

Een beetje knappe tuin laten aanleggen kost je momenteel gewoon al snel 150 euro per m2. Wil je echt luxe gaan, ga je makkelijk richting de 200 euro per m2. Daar zit dan alles in vanaf het grondwerk, van besproeiing tot verlichting, materiaal en arbeid.

Alles kan uiteraard goedkoop zolang je maar wilt, maar dit zijn gangbare bedragen tegenwoordig.
Ik vermoed dat het leggen van al die dure grote natuursteentegels (en het aanleggen van fundament daarvan) de gemiddelde prijs aardig omhoog trekken, zeker gezien de gemiddelde tuin (nu die steeds kleiner wordt in nieuwbouw) voor meer dan de helft uit tegels bestaat.

Ook is bij de gemiddelde tuin in de randstad de bouwgrond opgehoogd met rommelgrond (oude baggerdepot slib, puin gemixt etc) en moet je er flink wat tuinaarde in brengen om er uberhaupt wat anders in te doen dan tegels, want planten groeien slecht op stukken beton en puin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr0BB
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:52:
[...]

Je hebt het over laten aanleggen, en dat was ook mijn punt. Moet je de tuin laten aanleggen of kan je dat gewoon zelf? Vroeger was het gangbaar om gewoon zelf je tuin aan te leggen maar nu kan dat blijkbaar niet. Dus het laten aanleggen is wel degelijk een keuze het kan een stuk goedkoper en dat was ook mijn punt. Leuk dat huizen zo duur zijn maar vervolgens aankomen met dingen laten aanleggen die je zelf ook kan dat klopt naar mijn mening gewoon niet. Zeker niet als mensen stellen dat je daarom geen huis kan kopen.

Het voorbeeld hierboven was de woning VON 240k maar uiteindelijk koste de woning 280k, waarvan ik denk leuk als je het geld hebt maar als je 250k hebt kan je die woning ook kopen en de rest zelf doen.
Natuurlijk kun je het zelf, het is geen rocket science. Het zal waarschijnlijk wat minder mooi worden en je doet er een stuk langer over. En dat laatste punt is een belangrijke. Die uren kun je ook werken. Reken maar eens terug wat het zelf doen je dan echt kost op basis van je uurtarief. Zoveel bespaar je dan ineens niet meer. Tenzij je het ziet als vrije tijd, maar die besteed ik liever aan leuke dingen doen met het gezin.

Maar goed, het klopt wel wat je zegt. Een hoop kun je zelf. Zijn allemaal keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Get!em schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:56:
[...]

Ik vermoed dat het leggen van al die dure grote natuursteentegels (en het aanleggen van fundament daarvan) de gemiddelde prijs aardig omhoog trekken, zeker gezien de gemiddelde tuin (nu die steeds kleiner wordt in nieuwbouw) voor meer dan de helft uit tegels bestaat.

Ook is bij de gemiddelde tuin in de randstad de bouwgrond opgehoogd met rommelgrond (oude baggerdepot slib, puin gemixt etc) en moet je er flink wat tuinaarde in brengen om er uberhaupt wat anders in te doen dan tegels, want planten groeien slecht op stukken beton en puin.
Volgens mij mogen ze helemaal geen puin dumpen in je tuin dus dat mag er helemaal niet liggen. Dat moet gewoon redelijk schone grond zijn. Zo duur is ophoog zand niet. dus gewoon zwart zand he niet metselzand. Dan zit je aan 20euo per M2 of zelfs nog minder. Een perceel van 150m2 maak je dus gewoon 1meter hoger voor 3000 euro.

Maar dan nog de tuin is iets wat je redelijk zelf kan doen en zo duur kan maken als je zelf wilt. Dat hoeft ook niet meteen te gebeuren dus dat zijn gewoon luxe kosten. Leuk als je het kan betalen maar ook zonder die kosten kan je een woning kopen.
Zelfde geld voor een luxe keuken, ligbad. Het zijn allemaal heel mooie leuke luxe dingen maar je kan een huis ook zonder kopen en dat maakt nogal een verschil voor een nieuwbouw woning.
Zoals hierboven ruim 10%.
Mr0BB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:06:
Natuurlijk kun je het zelf, het is geen rocket science. Het zal waarschijnlijk wat minder mooi worden en je doet er een stuk langer over. En dat laatste punt is een belangrijke. Die uren kun je ook werken. Reken maar eens terug wat het zelf doen je dan echt kost op basis van je uurtarief. Zoveel bespaar je dan ineens niet meer. Tenzij je het ziet als vrije tijd, maar die besteed ik liever aan leuke dingen doen met het gezin.

Maar goed, het klopt wel wat je zegt. Een hoop kun je zelf. Zijn allemaal keuzes.
Kan je die tijd werken? Niet iedereen kan altijd werken. En het kost je je vrije tijd het hangt er ook vanaf wat je leuk vind. En quality tijd met het gezin doorbrengen kan vele vormen hebben. Samen met de kinderen in het voorjaar plantjes planten kan ook best leuk zijn en een vorm van quality tijd zijn.

Maar het is een keuze en die moet ieder voor zich maken natuurlijk. Alleen je kan niet zeggen dat huizen te duur zijn omdat je ook nog de tuin en andere luxe erbij moet tellen. Dat word vaak hier gesteld maar dat vind ik redelijk onzin.

[ Voor 28% gewijzigd door Shadowhawk00 op 17-11-2022 12:13 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:06:
[...]

Volgens mij mogen ze helemaal geen puin dumpen in je tuin dus dat mag er helemaal niet liggen. Dat moet gewoon redelijk schone grond zijn.
Klopt, maar praktijk is dat bij het bouwrijp maken er toch minder schone grond wordt gestort (1 tot 2,5m ophogen over hele wijk) en dat tijdens de bouw ook best veel puin in die grond verdwijnt. Bovendien is het vrij zware klei / slib die er gestort is, incl alle slootwaterplantenzaden en kiemen die er inzitten.

Ze hebben net hier in de buurt de gemeente perkjes weer opnieuw beplant. Ze gingen er met de tuinfrees doorheen en er kwamen enorme brokken beton en asfalt naar boven. Ondanks dat die perkjes bij het inplanten 10 jaar terug nog voorzien zijn van 40cm tuinaarde over de onderliggende ophoogklei/bagger.
Maar dan nog de tuin is iets wat je redelijk zelf kan doen en zo duur kan maken als je zelf wilt. Dat hoeft ook niet meteen te gebeuren dus dat zijn gewoon luxe kosten. Leuk als je het kan betalen maar ook zonder die kosten kan je een woning kopen.
Zoals hierboven ruim 10%.
Mee eens hoor. Ik zou de tuin ook lekker zelf doen.

Hier met de buren hetzelfde effect: ik heb het tegen heel weinig kosten, mooi groen en onderhoudsvriendelijk. Grondverbetering gedaan door tuinaarde en veel bladeren vanuit de heg te mixen in de grond. En alle stenen/beton/asfalt er tot 60cm diep uitgehaald door zelf te graven met een schop.

Buren hebben een hele dure hovenier (tegelzetter.. :X ) en het ziet er na een jaar niet meer uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:39:
[...]

Niet zelf eenvoudig kan aanleren. Een huis bouwen is van een hele andere orde dan een gat graven. Dat heeft nagenoeg iedereen wel gedaan toen die kind was en is niet een vaardigheid die lastig te leren is.
Het gaat er bij een nieuwbouwhuis niet alleen om wat je wel en niet zelf kunt, maar vooral ook hoeveel dingen je (tegelijk) kunt en wilt doen. Ik heb in het verleden ook een hoop grote klussen in huis gedaan en zou bij een nieuwbouwwoning dan ook een hoop dingen zelf kunnen doen. Maar er zijn bij een nieuwbouwwoning zo ontzettend veel dingen te doen, dat als je dat allemaal zelf zou gaan doen, je maanden verder bent met . Het is daarom niet gek dat je een heleboel klussen, ook klussen die je zelf prima kunt doen, bij nieuwbouw toch uitbesteedt.

Keerzijde ervan is dat de drempel heel laag is om ook dingen te doen die je wel makkelijk zelf kunt doen. En ook dat je veel dingen meteen wilt laten doen in plaats van dat je dat op een later moment doet. Bij het voorbeeld van de tuin hebben wij bijvoorbeeld wel de schuttingen met de buren laten aanleggen, omdat dat een vrij rottige klus is en het wel prettig is als dat een beetje stevig staat. Maar de verdere aanleg hebben we zelf gedaan. Dat hoeft dan ook niet allemaal af te zijn op de dag dat je in je huis trekt, maar kan ook in de loop van de tijd worden gedaan. Vooral bij de tuin is het vaak juist ook beter om in de loop van het jaar stapsgewijs de aanleg uit te voeren. Beter voor de planten en het scheelt een hoop geld.

• Caelorum
@Rubbergrover1 Ik heb zelf een 50 jaar oud studentenhuis gekocht. Als je het wil hebben over alles tegelijk moeten doen om het leefbaar te maken. Zo moest ik niet alleen een badkamer en keuken aanleggen, maar ook de oude eerst verwijderen en 50 jaar aan onderhoud en vreemde beslissingen wegwerken. Om maar niet te beginnen over het verwijderen van asbest. Ook bij niet nieuwbouwhuizen heb je soms een hoop te doen.

Je hebt gelijk dat de drempel heel laag wordt overigens als je eenmaal begint, maar je kan niet zeggen dat je een huis niet kan betalen omdat je de werklui niet kan betalen om zaken aan te pakken die je zelf ook kan doen (al dan niet na 2 uur Youtube kijken). En daar ging het om. Mensen die zeggen dat woningen te duur zijn geworden, maar wel even 20-25% bij de prijs optellen om alles te laten doen door anderen tot aan het schilderen en vloer leggen aan toe. Ja, dan wordt het allemaal wel snel vrij prijzig ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:16:

Je hebt gelijk dat de drempel heel laag wordt overigens als je eenmaal begint, maar je kan niet zeggen dat je een huis niet kan betalen omdat je de werklui niet kan betalen om zaken aan te pakken die je zelf ook kan doen (al dan niet na 2 uur Youtube kijken). En daar ging het om. Mensen die zeggen dat woningen te duur zijn geworden, maar wel even 20-25% bij de prijs optellen om alles te laten doen door anderen tot aan het schilderen en vloer leggen aan toe. Ja, dan wordt het allemaal wel snel vrij prijzig ja.
Inderdaad dat was mijn punt, het wel of niet laten doen is een keuze maar als het laten doen zorgt dat je het huis niet kan betalen is het huis niet te duur dan heb je de verkeerde keuze gemaakt.

En ja die drempel word steeds lager want het is maar X bedrag meer. En in verhouding word dat steeds minder, als je al 20k laat verbouwen is 1k meer voor schilderen ( willekeurig bedrag ) niet veel meer. Maar als je alleen kijkt naar dat schilder klusje zal je veel eerder zeggen nou dat pak ik het weekend even aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
kraaitje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:55:
[...]

Same here. Het gaat rete snel als je alles optelt. Heb wel een dure smaak :-)
Opties vanuit de bouw: 90K (uitbouw, erker, dakkapel, stroomgroepen, etc)
Keuken: 45K (maatwerk)
Overige: 75K (stuc, plafonds, verlichting, schilder, meubelmaker, trap, etc)
Tuin: 70K
Veranda: 30K
We zijn verzand in een opsomlijstjes topic van hoeveel geld er boven op de basisprijs in huizen is gepompt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 19:21
Toen wij in ons nieuwbouwhuis gingen hebben we ook vrij veel laten doen. Alles laten behangen en schilderen, PVC-vloer beneden, plinten beneden, keuken laten plaatsen, tuin laten aanleggen. Was een hoop geld bij elkaar maar daardoor was het wel in 3 weken klaar om in te trekken en konden we lekker snel ons huurhuis opzeggen wat een hoop dubbele lasten scheelt.

Bovendien had ik sommige dingen ook echt geen zin in. Het hele huis binnen schilderen bijvoorbeeld, ik vind het echt niet erg om nu de babykamer opnieuw in een kleurtje te verven en heb 2 jaar geleden onze hele zolderverdieping verbouwd en geschilderd, maar dat is toch anders dan een heel huis.

Maar een achtertuin aanleggen lukt echt niet voor 'een paar honderd euro'. Misschien als je het helemaal betegeld met tweedehands betonnen 30x30 tegels maar of je daar nou blij van word.. Ik was al bijna 5k kwijt aan materiaal en dan is onze achtertuin maar 70m2. En dat gaat ook nog eens over prijzen van 2017. Zal inmiddels wel weer wat duurder zijn geworden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Ozzie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:43:

Bovendien had ik sommige dingen ook echt geen zin in. Het hele huis binnen schilderen bijvoorbeeld, ik vind het echt niet erg om nu de babykamer opnieuw in een kleurtje te verven en heb 2 jaar geleden onze hele zolderverdieping verbouwd en geschilderd, maar dat is toch anders dan een heel huis.
Het ligt er ook een beetje aan hoe je het doet en of je goed gereedschap hebt.
Ik heb ons hele huis met een verfspuit gedaan, totale woning (minimaal 700 m² spuitwerk) 2x op 1 dag gespoten. Zeker voor nieuwbouw woningen die nog leeg zijn, is dat echt een ideale manier van verven.
Maar inderdaad, als ik het allemaal had moeten rollen, dan had ik er ook zeker geen zin in gehad, met name de plafonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
Onder aan de streep: uitbesteden van vanalles en nogwat is de ideale manier om van je overwaarde af te komen is gebleken. Bovendien houd je dan nog vakantiedagen over voor waar het voor bedoeld is: vakantie, zij het in Nederland dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
wfvanputten schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:57:
Onder aan de streep: uitbesteden van vanalles en nogwat is de ideale manier om van je overwaarde af te komen is gebleken. Bovendien houd je dan nog vakantiedagen over voor waar het voor bedoeld is: vakantie, zij het in Nederland dit jaar.
Nee uitbesteden van allemaal dingen maakt alles gewoon duurder. Waar je dat van betaald maakt niet uit.

Het kan voor starters wel het verschil maken tussen een woning kopen en geen woning kopen.

Ik ben ook het jaar dat ik in mijn huidige woning trok niet op vakantie geweest omdat er gewoon geen geld en tijd voor was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58
Afhankelijk van je persoonlijke situatie is dat echt niet de enige mogelijkheid. Soms kun je in overleg met je werkgever bijvoorbeeld een maand onbetaald verlof op nemen. Dan moet je natuurlijk wel een (netto) maandsalaris gespaard hebben (modaal ca €2500). Voor die €2500 die je dan mis loopt kun je een maand full time klussen aan je huis. Dat bespaard vaak meer dan €2500, al is het maar dat bij uitbesteden met je netto salaris het bruto salaris van iemand anders betaald.

Hoe hoger je maandloon, hoe minder deze vlieger op gaat natuurlijk, maar bij 3x modaal kun je sowieso nog wel een huis kopen ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Shadowhawk00
big bang schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:21:
[...]

Afhankelijk van je persoonlijke situatie is dat echt niet de enige mogelijkheid. Soms kun je in overleg met je werkgever bijvoorbeeld een maand onbetaald verlof op nemen. Dan moet je natuurlijk wel een (netto) maandsalaris gespaard hebben (modaal ca €2500). Voor die €2500 die je dan mis loopt kun je een maand full time klussen aan je huis. Dat bespaard vaak meer dan €2500, al is het maar dat bij uitbesteden met je netto salaris het bruto salaris van iemand anders betaald.

Hoe hoger je maandloon, hoe minder deze vlieger op gaat natuurlijk, maar bij 3x modaal kun je sowieso nog wel een huis kopen ;)
Je hoeft niet eens zo extreem te gaan, niet alles moet meteen af sommige klusjes kunnen best maanden wachten.
Moet de kinderkamer af zijn als je vriendin nog niet zwanger is bijvoorbeeld, je hebt daar vaak 9 maande advance warning.
Het hangt heel erg af van wat voor staat de woning is die je koopt. Bij nieuwbouw moet je vaak schilderen, de vloer leggen en een keuken inbouwen ( of je laat de standaard keuken plaatsen ) Dat zijn vaak niet de klussen die weken duren, vaak kan je in 1 weekend je woning al bewoon klaar krijgen.

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 21:27
lama83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:01:
[...]

Misschien een simpelere baan (wat ook een laaggeschoolde zou kunnen doen, dus een soort 'freeter') nemen zodat je geen extra huur hoeft te betalen (dat 'klemzit' straftarief van Hugo). Was vanochtend een nieuwsitem dat die 900 extra woningen door stijgende kosten van o.a. materialen niet meer haalbaar is (zie @Laapo ). En als je een kinderwens en een betaalbaar koophuis wilt, is het misschien handig om eens bij onze zuiderburen te kijken. Hopen dat het beter wordt is redelijk kansloos; ondertussen vliegt je leven aan je voorbij (en zullen vrienden wel slagen). En elk opgebouwd spaargeld is onderheving aan inflatie en belasting; lijkt vechten tegen de bierkaai. Iemand in een sociale huurwoning kan geen aanspraak maken op de 'duurhuur' mogelijkheid van de hypotheekverstrekker - dan zou je eerst moeten sparen maar dan loop je weer tegen het probleem van geldontwaarding en belasting aan. Een duurhuurder kan lekker op krediet gaan. Dus je kan ook nog gokken dat je via duurhuren een hogere hypotheek kan bemachtigen, maar zal mij niks verbazen dat je daarvoor 3 jaar duurhuur moet aantonen.
Ik snap je frustratie, die zit er bij ons ook goed in. Maar het komt natuurlijk wel ergens weer een keer goed. De rentes zijn gestegen, de stijging van de huizenprijzen is afgeremd. Alleen het overbieden is nog een ding. Verreweg het meest frustrerende, oneerlijke en minst transparante deel van het kopen. Als je tegen elkaar op kon bieden weet je zeker dat je niet teveel of te weinig hebt geboden, maar je brengt nu een bod uit zonder dat je weet wat de rest doet en na afloop weet je ook niet of je teveel of te weinig hebt geboden. Raar dat dat nog niet gereguleerd is eigenlijk.

Ook aan dat overbieden moet ergens een eind komen, het is alleen de vraag wanneer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:10
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 06:34:
[...]

Hebben we het nog steeds over 'de zielige starter'? Want ik ben voorstander van betaalbare woonruimte voor iedereen.

Maar als het argument is "er moet betaalbare nieuwbouw komen komen voor starters, want dan zijn ze voordeliger uit dan als ze een bestaand huis compleet renoveren" dan wordt het mij te gortig.
Nouja, het ding is vooral dat ik vind dat je nieuwbouw voor starters moet realiseren ipv dat het hele verhuistreintje op gang gestoomd moet worden. Dat zorgt namelijk voor veel minder huizen om verschillende besproken redenen.

Het is best raar dat starters de hoofdprijs moeten betalen voor een oude woning, zodat anderen een extra dure woning kunnen kopen. Dat is een omweg om starters aan een huis te helpen. En klaarblijkelijk ook geen effectieve.
Betaalbare woonruimte betekent niet dat alles (ver)nieuw(d) moet zijn. Ik zie niet in waarom de totaalrenovatie / nieuwbouw het referentiekader zou moeten zijn van hoe we in Nederland wonen.

De tijd dat een 'oud huis' geen CV of badkamer had ligt ook al een tijd achter ons. Er zijn maar heel weinig woningen in Nederland waar je bij bewoning zou kunnen spreken over een mensonwaardige situatie.
Zielige starters hoeven zeker niet verwend te worden, maar het is wel raar als ze 3 ton voor een appartementje moeten neertellen, terwijl ze, als er niet zulke excessieve grondwinsten behaald moesten worden, eigenlijk voor de helft van dat geld een beter appartement konden kopen. Als ze gebouwd zouden worden. Wat niet gebeurd omdat we de marktwerking uit nieuwbouw hebben gehaald.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:38:
[...]

Dat is juist hoe een vrije markt werkt. Daar is de prijs die je betaalt, of bereid bent te betalen, in zekere zin los van de productiekosten.
Als er heel veel mensen bereid zijn meer te betalen dan de productiekosten, staan er meer producenten op om geld te verdienen. Daardoor zullen veel producten uiteindelijk qua prijs toegroeien naar de productiekosten + marge.
Precies, dat is mijn punt. Daarmee haal je dus precies je redenering onderuit dat het niet raar zou moeten zijn dat nieuwbouw goedkoper is dan bestaande bouw. Dat zou in je analogie namelijk betekenen dat je het ook niet raar zou vinden als die tweedehands smartphone duurder zou zijn dan een nieuwe.
Dat mensen uiteindelijk hun vraagprijs van het tweedehandsje moeten verlagen, is een gevolg, geen oorzaak.

Of ik begrijp je niet helemaal :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Overseer10 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:35:
[...]

Ik snap je frustratie, die zit er bij ons ook goed in. Maar het komt natuurlijk wel ergens weer een keer goed. De rentes zijn gestegen, de stijging van de huizenprijzen is afgeremd. Alleen het overbieden is nog een ding. Verreweg het meest frustrerende, oneerlijke en minst transparante deel van het kopen. Als je tegen elkaar op kon bieden weet je zeker dat je niet teveel of te weinig hebt geboden, maar je brengt nu een bod uit zonder dat je weet wat de rest doet en na afloop weet je ook niet of je teveel of te weinig hebt geboden. Raar dat dat nog niet gereguleerd is eigenlijk.

Ook aan dat overbieden moet ergens een eind komen, het is alleen de vraag wanneer.
Daar is in zekere delen van brabant al spraken van, ik weet niet hoe dat in de randstad is of in het hoge noorden, maar hier hoor ik veelal dat er 10% onderboven wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-07 06:32
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:52:
Je hebt het over laten aanleggen, en dat was ook mijn punt. Moet je de tuin laten aanleggen of kan je dat gewoon zelf? Vroeger was het gangbaar om gewoon zelf je tuin aan te leggen maar nu kan dat blijkbaar niet.
Ik heb het idee dat het afwerkingsniveau ook achteruit is gegaan. Hier in de buurt (eind jaren '60 huurwoningen) zijn alle woningen met dezelfde tuin opgeleverd: een pad naar de voordeur en achterdeur van grindtegels, en de rest zwart zand. Succes ermee.

Dan heb je inderdaad nauwelijks kosten aan een tuin. Dat groeit bijna vanzelf.

Maar de bouwers van nu leveren opzettelijk een gele zandbak op, waar niets in groeit. Zodat je keuzes uiteenvallen in laten straten, grond laten storten (allebei behoorlijk kostbaar) of een paar jaar tevreden zijn met een duinlandschap vol heermoes.

De schuld, kortom, ligt weer eens bij een sector die nauwelijks concurrentie kent en een steeds lager afwerkingsniveau normaliseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:41:
De schuld, kortom, ligt weer eens bij een sector die nauwelijks concurrentie kent en een steeds lager afwerkingsniveau normaliseert.
Ja, dat zie je door de hele bouw. 20 jaar geleden was stucen en bouwbehang heel normaal, nu heet het 'sausklaar' waar snel de grote naden dichtgezet zijn. Aftimmeren is vervangen door wat kunststof voorzetdelen of strips.. Gemetselde schuren zijn door tuinhout pakketten vervangen. Binnenmuren zijn al lang gasbeton platen, en ga zo maar door.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Grunwold
Conrado schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:56:
[...]

Ja, dat zie je door de hele bouw. 20 jaar geleden was stucen en bouwbehang heel normaal, nu heet het 'sausklaar' waar snel de grote naden dichtgezet zijn. Aftimmeren is vervangen door wat kunststof voorzetdelen of strips.. Gemetselde schuren zijn door tuinhout pakketten vervangen. Binnenmuren zijn al lang gasbeton platen, en ga zo maar door.
Tegenwoordig is het "behangklaar" en ook dat valt vies tegen. Je moet echt zelf met een wandschuurmachine aan de gang om de muren een beetje egaal te krijgen en dan mag je de betonmuren nog 2x impregneren. De gips/pleister ( de tussenwanden...) mag je nog wel meer dan 2x impregneren, zuigen dat het doet.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:42
BarendBotje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:49:
[...]

Daar is in zekere delen van brabant al spraken van, ik weet niet hoe dat in de randstad is of in het hoge noorden, maar hier hoor ik veelal dat er 10% onderboven wordt..
Ik sprak vorige week een bevriende makelaar en het overbieden is hier in het zuiden van Drenthe ook op z’n retour. Een enkel pareltje waar dat nog gebeurd, wel gaf hij aan dat de meeste woningen nu “gewoon” voor de vraagprijs weggaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Jij hebt echt geen besef :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Grunwold schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:40:
[...]

Alleen die CAT6 kabel kun je ook voor a 20 euro zelf trekken door een loze leiding. Daar is niet veel ervaring voor nodig, maar wel wat zorgvuldigheid. Alleen dat al scheelt je a 380 euro.
De loze leiding kost je alleen 200 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

Moet eerst worden uitgegraven, dan wordt er korrel (soort puin) gelegd voor de stevigheid. Vervolgens wordt het dan bestraat.
Dat heet gebroken puin. Vooral handig als je met je zware electrische auto op de oprit gaat staan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mierenfokker
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:12:
[...]

Kon je dat zelf, een groot deel dus wel. Zand afgraven kan je zelf, die korrel ( zag het hier in de buurt ook soort grote kiezelstenen ) daarin gooien kan ook ( kost je wel wat tijd ) dan houd je alleen het erop leggen van de stenen nog over.

Overigens moet dat zo? Bij mijn ouders was het gewoon een zooi zwart zand eruit, wit zand erin, stenen erover en klaar. Oprit ligt er al meer dan 30 jaar. Staat ook bijna 30 jaar een auto op ( tijd lang zelfs meerdere ) ligt nog prima.

Ik heb mijn tuin ook opgehoogd met 20kuub zand ( dat is meer dan 1 vrachtwagen ) koste ook maar iets van 120 euro ( en 3 weekenden ). Dat had ook makkelijk 2000 kunnen zijn als ik alles had laten doen.

Prima als mensen dingen laten doen omdat ze daar zelf geen zin/tijd voor hebben natuurlijk. Uiteindelijk betaal je gewoon in tijd of geld. Maar dat betekend niet dat het altijd zoveel geld kost. Niet alles kan iedereen zelf dus het is niet altijd een keuze maar veel kan je wel goed zelf en maken mensen bewust de keuze om het uit te besteden.
Ja even YouTube filmpje kijken “hoe leg ik een oprit” en klaar hatsieflatsie!!!

20kuub voor 120 euro: daar komt een vrachtwagen inmiddels niet eens meer voor aanrijden..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is wel erg kort door de bocht.
Mijn afweging was als volgt. Een schilder werkt 3x zo snel als ik, en veel netter. Bovendien koopt hij z'n materiaal goedkoper in.

Mijn uurloon x3 plus duurdere inkoop materiaal is (flink) hoger dan de kosten van een specialist (schilder , stukadoor, tuinman etc), dus het is financieel niet interessant. En ik vind schilderen saai/eentonig.

Snap heus wel dat niet iedereen in die positie zit, ook in mijn eerste woning ook zelf laminaat gelegd enzo. Maar iedereen om mij heen die in hetzelfde schuitje zit pakt het zo aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2022 20:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:56:
Wat eigenlijk te denken geeft over de toch al hoge prijs van nieuwbouw. Als je het "kaal" opgeleverd wil hebben naar de standaarden van 20, 40 jaar geleden, ben je eigenlijk al een hoop geld kwijt voor "meerwerk". Volgens mij staat er iets in het bouwbesluit over trappen, maar anders was de houten halfslagtrap ongetwijfeld door een ladder vervangen.

En dat zou niet erg zijn als er wat keuze was, maar er zijn gemeenten waar één of twee aannemers feitelijk een alleenrecht hebben op het bouwen van woningen.

• Conrado
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:14:
En dat zou niet erg zijn als er wat keuze was, maar er zijn gemeenten waar één of twee aannemers feitelijk een alleenrecht hebben op het bouwen van woningen.
Het is gewoon triest dat in een nieuwbouwproject de woonconsument geen enkele spat in te brengen heeft, afgezien van het geld dan natuurlijk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Ik werd toch wel benieuwd wat een beetje normaal is qua meerwerkkosten voor nieuwbouw. In het nieuwbouwtopic een polletje geplaatst waarop ongeveer 100 mensen gereageerd hebben. Interessant om te zien dat de grootste groep tussen de 100-150k meer uitgeven dan de VON prijs en dat slechts een enkeling onder de 5k blijft (2%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f6a83d941d9cabad9d2dff9740c0b4e9a5659351/?url=http%3A%2F%2Fpoll.dezeserver.nl%2Fresults.cgi%3Fpid%3D405013%26layout%3D2%26sort%3Dprc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
Requiem19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:28:
Ik werd toch wel benieuwd wat een beetje normaal is qua meerwerkkosten voor nieuwbouw. In het nieuwbouwtopic een polletje geplaatst waarop ongeveer 100 mensen gereageerd hebben. Interessant om te zien dat de grootste groep tussen de 100-150k meer uitgeven dan de VON prijs en dat slechts een enkeling onder de 5k blijft (2%).

[Afbeelding]
Super gaaf dat er zoveel reacties gekomen zijn! Interessant om te zien. Bij je conclusie wel een kanttekening: dat segrment met de grootste groep dekt een groter van-tot bedrag, dat vertekent nogal. Je zou op basis van deze data dan ook kunnen stelken dat de grootste groep, namelijk ongeveer 47%, tussen de 50k en de 100k uitgeeft. Dat lijkt een logischere conclusie toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Valorian schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:07:
[...]

Super gaaf dat er zoveel reacties gekomen zijn! Interessant om te zien. Bij je conclusie wel een kanttekening: dat segrment met de grootste groep dekt een groter van-tot bedrag, dat vertekent nogal. Je zou op basis van deze data dan ook kunnen stelken dat de grootste groep, namelijk ongeveer 47%, tussen de 50k en de 100k uitgeeft. Dat lijkt een logischere conclusie toch?
Eens, maar het gemiddelde zal iets hoger zijn, aangezien 41% tussen de 100k en 250k zit…

Maakt ook niet zoveel uit, leek me vooral goed om wat real world inzichten te geven over wat men doorgaans extra uitgeeft bij nieuwbouw, omdat het m.i. nogal ernstig onderschat werd (/wordt :-)) hier.

Uiteraard kun je nu natuurlijk weer stellen dat iedereen die zoveel geld uitgeeft dat uit luxe doet, of met overwaarde…. Dat zou een interessant vervolgonderzoek zijn.

• Caelorum
@Requiem19 ik ben vooral benieuwd naar de percentages van meerwerk. Een huis van 300m2 a 1.2 miljoen geloof ik best dat daar 250k aan woest uitgegeven.

Het probleem was hier overigens niet de bedragen, maar de begeleidende tekst dat het onbetaalbaar is want er komt nog 20-25% aan bijkomende kosten bij en dus is er niets te vinden. Echter zie je in deze poll ook dat er twee voor 5k klaar waren. Dat zal toch ruimschoots onder dat percentage zitten (of er moet een absoluut koopje van 25k zijn gekocht ergens). Het is dus mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 17-11-2022 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 578046

Caelorum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:58:
Het probleem was hier overigens niet de bedragen, maar de begeleidende tekst dat het onbetaalbaar is want er komt nog 20-25% aan bijkomende kosten bij en dus is er niets te vinden. Echter zie je in deze poll ook dat er twee voor 5k klaar waren. Dat zal toch ruimschoots onder dat percentage zitten (of er moet een absoluut koopje van 25k zijn gekocht ergens). Het is dus mogelijk.
Tja het is ook een kwestie van hoeveel geld (o.a. overwaarde) je meeneemt. Ik heb vorig jaar als starter een nieuwbouwwoning gekocht en had niet het geld om de uitbouw meerwerk optie te kiezen (want ik neem 0 overwaarde mee) en al je spaargeld gaat al naar zaken zoals stucen/verfen, vloeren en zonwering. Basale zaken m.b.t. meerwerk opties zoals een waterkraan in de achtertuin (900) en een utp kabel op bovenste 2 verdiepingen (150+400) heb ik wel gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Caelorum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:58:
@Requiem19 ik ben vooral benieuwd naar de percentages van meerwerk. Een huis van 300m2 a 1.2 miljoen geloof ik best dat daar 250k aan woest uitgegeven.

Bij 2% van de populatie was het mogelijk inderdaad :-). Die 2% is zo laag dat daar wat meer context nodig is - is men er zelf gaan wonen, of is het gelijk doorverkocht? Was het een heel luxe project waarop meer zat dan standaard etc.

Je kunt het gemiddelde % tov de aankoopprijs ongeveer uitrekenen. We weten namelijk de gemiddelde prijs van (nieuwbouw) woningen.

In juli 2021 was de gem prijs voor nieuwbouw ong 450.000. Het gemiddelde meerwerk van het polletje kan ik niet uitrekenen op mn telefoon, maar dit zal iig boven de 100k liggen. Kennelijk geeft de doorsnee nieuwbouwer dan ongeveer 22% extra uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

[Afbeelding]
Tsja, grote vraag is dan wanneer je spreekt over 'meerwerk'. Woning A heeft standaard al een uitbouw, dakkapel, vloerverwarming, keuken en badkamer en bij woning B moet je die allemaal 'aanvinken' in de keuzelijst. Dan ga je al snel naar meer dan een ton aan 'meerwerk'. Maar als de kale prijs van woning B dan ook meer dan een ton lager is dan woning A, dan vind ik het niets zeggen dat de koper van woning B zo veel 'meerwerk' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:41:
[...]

Ik heb het idee dat het afwerkingsniveau ook achteruit is gegaan. Hier in de buurt (eind jaren '60 huurwoningen) zijn alle woningen met dezelfde tuin opgeleverd: een pad naar de voordeur en achterdeur van grindtegels, en de rest zwart zand. Succes ermee.

Dan heb je inderdaad nauwelijks kosten aan een tuin. Dat groeit bijna vanzelf.

Maar de bouwers van nu leveren opzettelijk een gele zandbak op, waar niets in groeit. Zodat je keuzes uiteenvallen in laten straten, grond laten storten (allebei behoorlijk kostbaar) of een paar jaar tevreden zijn met een duinlandschap vol heermoes.

Heeft ook met de toegenomen wens naar individuele keuzes te maken. Vroeger kreeg je ook simpelweg de standaardwoning en had je ook geen keus om bij de bouw apart te kiezen voor een uitbouw, dakkapel of wat dan ook. Tegenwoordig willen "we" overal uit kunnen kiezen. En buurman X wil een witte zandbak om te bestraten, terwijl buurman Y een ecologische tuin met houtsnipperpad wil. Dan kun je beter de keus bij de koper leggen in plaats van iedereen standaard ofwel tuinaarde ofwel bestratingsgrond leveren.

Volgens mij kun je bij de meeste nieuwbouwwoningen trouwens bij de meerwerkkeuzes ook aangeven of je iets van tuinafwerking wil. Dat hadden wij in elk geval wel, we konden aangeven of we tuingrond wilden of bestratingszand en welk deel van de tuin dan daarmee 'opgevuld' moest worden. Dat zijn uiteraard extra kostenposten, maar die vallen in het niet bij de tienduizenden aan tuinaanleg die hier voorbij komen.

En als de basis van het grondwerk er al ligt, dan kun je zelf relatief eenvoudig dingen zelf doen of selectief onderdelen uitbesteden. De verleiding om dan in een keer tienduizenden euro's uit te geven wordt zo een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:49:
[...]

Nouja, het ding is vooral dat ik vind dat je nieuwbouw voor starters moet realiseren ipv dat het hele verhuistreintje op gang gestoomd moet worden. Dat zorgt namelijk voor veel minder huizen om verschillende besproken redenen.

Het is best raar dat starters de hoofdprijs moeten betalen voor een oude woning, zodat anderen een extra dure woning kunnen kopen. Dat is een omweg om starters aan een huis te helpen. En klaarblijkelijk ook geen effectieve.
Ik vind het helemaal niet gek dat starters geen nieuwbouwwoning (kunnen) kopen. Ik denk dat de meeste mensen bij een auto bijvoorbeeld ook niet beginnen met een nieuwe auto, maar eerder met een tweedehandsje. En de eerste nieuwe auto die ze kopen zal dan ook geen auto van een halve ton zijn, maar eerder een goedkope compacte auto. Op de zelfde manier zou het goed zijn als er op de woningmarkt ook meer 'kleine' doorstroomwoningen zouden komen, voor vroeg in de 'wooncarriere'. Nieuwbouw is nu vaak toch voor later in de wooncarriere. Grotere en complexere woningen terwijl je op de zelfde oppervlak, voor het zelfde geld en in de zelfde tijd meer kleinere en gestandaardiseerde woningen zou kunnen bouwen. Als de prioriteit ligt bij de kwantiteit, is dat dus een logischer keus.
Als er heel veel mensen bereid zijn meer te betalen dan de productiekosten, staan er meer producenten op om geld te verdienen. Daardoor zullen veel producten uiteindelijk qua prijs toegroeien naar de productiekosten + marge.
Niet altijd. Bij het voorbeeld van de fles cola heb je ook de keus voor flessen van 50 ct per liter. Toch verkopen de flessen van 2 euro als warme broodjes. Want bij veel producten zijn alternatieven niet 100% gelijk. Het hangt er dus vanaf wat de 'meerwaarde' is van die cola van 2 euro. En of mensen het die 2 euro waard vinden. Zo werkt dat dus ook enigszins bij woningen. Als woning A bepaalde meerwaarde heeft (bv locatie), dan zijn mensen bereid daar zo twee keer of drie keer zo veel voor te betalen als voor een andere woning die 'kwantitatief' even veel te bieden heeft.
Dat mensen uiteindelijk hun vraagprijs van het tweedehandsje moeten verlagen, is een gevolg, geen oorzaak.

Of ik begrijp je niet helemaal :P
Ja, dus? De stelling dat het niet gek zou zijn als nieuwbouw goedkoper zou zijn dan oudbouw zegt niets over causaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:36:
[...]

Tsja, grote vraag is dan wanneer je spreekt over 'meerwerk'. Woning A heeft standaard al een uitbouw, dakkapel, vloerverwarming, keuken en badkamer en bij woning B moet je die allemaal 'aanvinken' in de keuzelijst. Dan ga je al snel naar meer dan een ton aan 'meerwerk'. Maar als de kale prijs van woning B dan ook meer dan een ton lager is dan woning A, dan vind ik het niets zeggen dat de koper van woning B zo veel 'meerwerk' heeft.
Heb je suggesties hoe we dit polletje dan beter zouden kunnen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
Requiem19 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:55:
[...]

Heb je suggesties hoe we dit polletje dan beter zouden kunnen maken?
Hi, wat ik interessant zou vinden is om de zaken als uitbouw, dakkapellen en dergelijke buiten beschouwing te laten, of meer te zien als onderdeel van de huisaankoop. Dan krijg je een wat zuiverder beeld van wat er “nodig” is om een nieuwbouw huis te betrekken. Nu vertekent dat behoorlijk. Formeel is die uitbouw ook “meerwerk” natuurlijk, dus de poll klopt, maar het lijkt mij het interessantste voor een lezer om te weten “als ik een nieuwbouw huis koop, wat ben ik dan ongeveer kwijt aan kosten waar ik niet meteen rekening mee hou”. Je zou nog kunnen debatteren over wel/niet keuken er in opnemen, omdat die echt van 5 tot 50k gaan. Ik zou niet zo goed weten hoe dat in een poll te verwerken maar wie weet kun je er iets mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-07 21:50

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier was de keuze of een bestaande 2 onder 1 kap (bouwjaar 2009) in dezelfde wijk of een nieuwbouw 2 onder 1 kap in een gasloze wijk (gereed Q1 2024). Bestaande bouw was de vraagprijs 510k en nieuwbouw v.o.n. 480k.

Toen gingen we nog verder rekenen en kwamen we er op uit dat nieuwbouw net zo duur was dan bestaande bouw. Omdat de bestaande bouw niet helemaal aan onze wensen voldeed moest daar volgens ons ook een nieuwe badkamer, vloeren en keuken in. En 'moesten' we nog van het gas af in de komende 8 jaar, dit is de doelstelling van de gemeente. Dan kwamen we dus op een totaalbedrag van rond de 580k voor de bestaande bouw.

Nu hebben we dus voor nieuwbouw gekozen en zitten we ook op een geschatte meerwerk van 100k, dus zitten we rond het zelfde bedrag als bestaande bouw. Maar daarvoor hebben we wel een woning die 14 jaar nieuwer is, ook qua isolatie en overig toekomstig onderhoud en al van het gas is. Daarnaast konden we nu heel veel dingen kiezen qua opties wat bij bestaande bouw natuurlijk veel lastiger is om achteraf te realiseren. De overige wensen qua badkamer, vloeren en keuken moesten in beide huizen dus daardoor was voor ons de berekening en keuze snel gemaakt.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 19:24
In 2021 kon ik tweekappers kopen uit 1970-1980 die met overbieden voor 560-600 weggingen, en dat waren woningen waar je ook echt je keuken/badkamer/vloer/muren wilde opfrissen/vernieuwen dus ging minstens nog 50-80k in. En dat had je een woning die ook veel gas kostte. Nieuwbouw gaat ook sloot geld in maar uiteindelijk toen wel goedkoper en imho meer waar voor je geld.

Maar dat was 2021, met het goedkoper worden van bestaande bouw (geen overbieden meer) en het belachelijk duurder worden van nieuwbouw is 2022 bestaande bouw veel goedkoper ja

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:43:
Heeft ook met de toegenomen wens naar individuele keuzes te maken. Vroeger kreeg je ook simpelweg de standaardwoning en had je ook geen keus om bij de bouw apart te kiezen voor een uitbouw, dakkapel of wat dan ook. Tegenwoordig willen "we" overal uit kunnen kiezen.
Vroeger waren electronische ontgrendeling, cruise control en een airco dure meeropties op een nieuwe auto. Tegenwoordig zijn er fabrikanten die ze niet eens meer als 'opties' vermelden. Waarom? De automarkt bestaat niet uit lokale monopolisten die exclusief mogen leveren in ruil voor wat steekpenningen aan een gemeenteambtenaar.

Verder is het zo dat geen architect uit zichzelf een nieuw huis met dakkapel en uitbouw zou ontwerpen. Het zijn allemaal nogal onhandige oplossingen als je meer ruimte wil, met veel dakaansluitingen, en esthetisch is het natuurlijk ook niks.

Het is natuurlijk de schuld van het Nederlandse systeem van "vergunningsvrij" uitbouwen, maar die "opties" bestaan echt puur om meerwerk op te leveren voor de bouwers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh

[Afbeelding]
Interessant valt wel mee toch? Vind het niet zo verwonderlijk dat in de vermogende doorstromende Tweakers bubbel men dit soort bedragen betaald voor meerwerk.

Uiteindelijk zegt dat niks over dat het voor starters niet mogelijk zou zijn om een starterswoning woonklaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
laurens0619 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:27:
In 2021 kon ik tweekappers kopen uit 1970-1980 die met overbieden voor 560-600 weggingen, en dat waren woningen waar je ook echt je keuken/badkamer/vloer/muren wilde opfrissen/vernieuwen dus ging minstens nog 50-80k in. En dat had je een woning die ook veel gas kostte. Nieuwbouw gaat ook sloot geld in maar uiteindelijk toen wel goedkoper en imho meer waar voor je geld.
Maar bij die oudbouw is het je eigen keus dat je veranderingen wil. Bij nieuwbouw moet je voor een keuken, badkamer en afwerking voor vloer en wanden betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:47:
[...]

Maar bij die oudbouw is het je eigen keus dat je veranderingen wil. Bij nieuwbouw moet je voor een keuken, badkamer en afwerking voor vloer en wanden betalen.
Klopt, je moet er altijd wel IETS bij op tellen. Badkamer zit er eigenlijk altijd wel in, maar voor basic: reken 5-7K voor een basic keuken en 5K voor basic afwerking, en je kunt er prima in wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mr.Viper schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:15:
Hier was de keuze of een bestaande 2 onder 1 kap (bouwjaar 2009) in dezelfde wijk of een nieuwbouw 2 onder 1 kap in een gasloze wijk (gereed Q1 2024). Bestaande bouw was de vraagprijs 510k en nieuwbouw v.o.n. 480k.

Toen gingen we nog verder rekenen en kwamen we er op uit dat nieuwbouw net zo duur was dan bestaande bouw. Omdat de bestaande bouw niet helemaal aan onze wensen voldeed moest daar volgens ons ook een nieuwe badkamer, vloeren en keuken in. En 'moesten' we nog van het gas af in de komende 8 jaar, dit is de doelstelling van de gemeente. Dan kwamen we dus op een totaalbedrag van rond de 580k voor de bestaande bouw.

Nu hebben we dus voor nieuwbouw gekozen en zitten we ook op een geschatte meerwerk van 100k, dus zitten we rond het zelfde bedrag als bestaande bouw. Maar daarvoor hebben we wel een woning die 14 jaar nieuwer is, ook qua isolatie en overig toekomstig onderhoud en al van het gas is. Daarnaast konden we nu heel veel dingen kiezen qua opties wat bij bestaande bouw natuurlijk veel lastiger is om achteraf te realiseren. De overige wensen qua badkamer, vloeren en keuken moesten in beide huizen dus daardoor was voor ons de berekening en keuze snel gemaakt.
Bij de oudbouw zijn dat dus grotendeels wensen en is het, zeker voor een starter die krap bij kas zit, vaak helemaal niet noodzakelijk om aan te pakken. En zeker niet om dat allemaal te doen op het moment dat je de woning koopt, maar zou je onderdelen ook nog kunnen aanpakken als je er al een tijd woont.

Dat is een beetje het punt in deze discussie. Als je allerlei opties en wensen meteen bij aankoop al financieel kunt realiseren, dan is er geen bezwaar om dat ook te doen en dan is de nieuwbouw vaak ook veel handiger. Maar voor de starter, die niet zo veel speelruimte heeft en al snel aan de top van zijn financiële kunnen zit, die zal eerder kijken naar wat een goed leefbare woning kost. Zonder alle leuke extra's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 19:24
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:47:
[...]

Ja eens.
Maar stel je accepteert al het gedateerde dan is je standaard dus, laag :P
Een badkamer zit in nieubouw er meestal (altijd?) in. Dan moet je dus nog keuken, vloeren, wandafwerking doen.

Nou als je dat voor dezelfde, lage standaard, doet dan kun je echt wel voor significant minder dan de 100-150k die hier geschetst wordt klaar zijn hoor :) Het is gewoon beetje appels met peren vergelijken omdat de nieuwe mensen met nieuwbouw juist direct voor luxe gaan

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 18-11-2022 09:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
big bang schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:54:
[...]

Klopt, je moet er altijd wel IETS bij op tellen. Badkamer zit er eigenlijk altijd wel in, maar voor basic: reken 5-7K voor een basic keuken en 5K voor basic afwerking, en je kunt er prima in wonen.
Ja, het hoeft uiteraard niet het goedkoopste van het goedkoopste te worden, maar met de eerder genoemde 9% zul je in veel gevallen een heel net afgewerkte woning kunnen hebben. Uiteraard kun je het zo gek maken als je wilt, maar zeker als starter met een krap budget, krijg je dan niet altijd de meest logische keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:54:
[...]

Ik vind het helemaal niet gek dat starters geen nieuwbouwwoning (kunnen) kopen. Ik denk dat de meeste mensen bij een auto bijvoorbeeld ook niet beginnen met een nieuwe auto, maar eerder met een tweedehandsje. En de eerste nieuwe auto die ze kopen zal dan ook geen auto van een halve ton zijn, maar eerder een goedkope compacte auto. Op de zelfde manier zou het goed zijn als er op de woningmarkt ook meer 'kleine' doorstroomwoningen zouden komen, voor vroeg in de 'wooncarriere'. Nieuwbouw is nu vaak toch voor later in de wooncarriere. Grotere en complexere woningen terwijl je op de zelfde oppervlak, voor het zelfde geld en in de zelfde tijd meer kleinere en gestandaardiseerde woningen zou kunnen bouwen. Als de prioriteit ligt bij de kwantiteit, is dat dus een logischer keus.
Ik ook niet per se, maar stel nou dat de situatie zich voor zou doen dat nieuwbouw goedkoper te realiseren zou zijn dan waar tweedehands huizen nu voor verkocht worden https://www.eigenwijsbouw.nl/woningen/maas-en-waal/ - natuurlijk ben je er niet voor dat bedrag, maar daar is nog behoorlijk budget voor over ook.
Moet je voorstellen wat de prijs van zoiets in rijwoningvorm zou moeten zijn.

Dan zou je willen dat als mensen massaal bereid zijn om tonnen voor zo'n huis neer te tellen, dat grootschalige bouw van de grond af komt. En dat gebeurd nu niet, omdat het onmogelijk móét zijn dat nieuwbouw prijs drukt.
Ja, dus? De stelling dat het niet gek zou zijn als nieuwbouw goedkoper zou zijn dan oudbouw zegt niets over causaliteit.
Nouja, mijn stelling is eigenlijk dat het niet onmogelijk zou moeten zijn dat nieuwbouw goedkoper is dan bestaande bouw.
We bieden nu alleen maar flessen cola van 2 euro aan, terwijl er ongetwijfeld heel veel starters op zoek zijn naar die fles van 50 cent. Maar die is er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
laurens0619 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:56:
[...]

Ja eens.
Maar stel je accepteert al het gedateerde dan is je standaard dus, laag :P
Een badkamer zit in nieubouw er meestal (altijd?) in. Dan moet je dus nog keuken, vloeren, wandafwerking doen.

Nou als je dat voor dezelfde, lage standaard, doet dan kun je echt wel voor significant minder dan de 100-150k die hier geschetst wordt klaar zijn hoor :)
Deels mee eens, maar ook een standaard badkamer/keuken/afwerking is vaak al heel wat beter dan wat je in een 'tweedehands' woning vindt. Maar het is wel waarom ik het ook belachelijk vind dat die ton of meer hier min of meer als 'noodzakelijke' meerkosten worden gezien. Zeker bij starters.
Het is gewoon beetje appels met peren vergelijken omdat de nieuwe mensen met nieuwbouw juist direct voor luxe gaan
Dat is ook omdat de meeste mensen die nieuwbouw kopen (in dit topic) daarvoor kiezen omdat je dan veel zelf kunt maken zoals je het zelf wilt. Ook als daar een fors prijskaartje aan hangt.

Als je na een paar keer oudbouw wel eens een huis wilt dat helemaal aan je wensen voldoet en je met een forse zak overwaarde en een lekker inkomen ook financieel de mogelijkheid hebt om een luxe nieuwbouwwoning te realiseren, dan is het logisch, en ook prima, dat je een flinke meerprijs wilt betalen om ieder detail volledig naar jouw zin te krijgen. Maar dat betekent niet dat als je voor starters zou gaan bouwen, die extra hoge meerkosten de standaard zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:04:
[...]

Ik ook niet per se, maar stel nou dat de situatie zich voor zou doen dat nieuwbouw goedkoper te realiseren zou zijn dan waar huizen nu voor verkocht worden https://www.eigenwijsbouw.nl/woningen/maas-en-waal/ - natuurlijk ben je er niet voor dat bedrag, maar daar is nog behoorlijk budget voor over ook.
Moet je voorstellen wat de prijs van zoiets in rijwoningvorm zou moeten zijn.

Dan zou je willen dat als mensen massaal bereid zijn om tonnen voor zo'n huis neer te tellen, dat grootschalige bouw van de grond af komt. En dat gebeurd nu niet, omdat het onmogelijk móét zijn dat nieuwbouw prijs drukt.
Nee, dat gebeurt nu niet omdat de praktijk dan wordt dat de kopers van die goedkope nieuwbouwwoningen die woning later gewoon voor de hogere 'marktprijzen' kunnen verkopen. En dat uiteindelijk zij de winst in de zakken steken.
[...]
Nouja, mijn stelling is eigenlijk dat het niet onmogelijk zou moeten zijn dat nieuwbouw goedkoper is dan bestaande bouw.
We bieden nu alleen maar flessen cola van 2 euro aan, terwijl er ongetwijfeld heel veel starters op zoek zijn naar die fles van 50 cent. Maar die is er gewoon niet.
En jij wilt dat er een beperkte voorraad flessen van 50 cent komt, zodat die door enkele 'gelukkigen' opgekocht kunnen worden en later voor 2 euro verkocht kunnen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:44:
[...]

Interessant valt wel mee toch? Vind het niet zo verwonderlijk dat in de vermogende doorstromende Tweakers bubbel men dit soort bedragen betaald voor meerwerk.

Uiteindelijk zegt dat niks over dat het voor starters niet mogelijk zou zijn om een starterswoning woonklaar te maken.
Het zou inderdaad nog interessanter zijn als we inzicht krijgen in de populatie die gestemd heeft. We weten in ieder geval dat er op tweakers veel starters zitten, zoals jijzelf en verschillende anderen in dit topic.

We weten alleen niet in hoeverre deze starters op tweakers nieuwbouw hebben gekocht en of ze dan ook gestemd hebben. Evenmin heb jij inzicht of de stemmers alleen de bovengemiddeld goed verdienende tweaker is, of dat het een mooie mix is.

Zo’n overzichtje is in ieder geval interessanter dan ‘ik ken mensen die…’. Want dat is vaak n=1 of n=2, die ook uit een bepaalde bubbel komen. Namelijk onze eigen kleine bubbel.

Tweakers is plufirormer dan de meeste persoonlijke bubbels. Dan is n=130 (waar we nu op zitten) een stuk inzichtelijker dan ‘ik ken mensen die’.

We kunnen in ieder geval concluderen dat bij 130 tweakers het meerwerk gemiddeld uitkomt op 95.000. Het is dan op z’n minst opvallend dat men denkt dat je ‘makkelijk’ met 10k uitkomt, wat 10% van het gemiddelde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:08:
[...]

Nee, dat gebeurt nu niet omdat de praktijk dan wordt dat de kopers van die goedkope nieuwbouwwoningen die woning later gewoon voor de hogere 'marktprijzen' kunnen verkopen. En dat uiteindelijk zij de winst in de zakken steken.
In een vrije markt zou dat niet mogelijk moeten zijn, er zal immers voldoende aanbod ontstaan en alle prijzen zullen daarop moeten reageren.
En jij wilt dat er een beperkte voorraad flessen van 50 cent komt, zodat die door enkele 'gelukkigen' opgekocht kunnen worden en later voor 2 euro verkocht kunnen gaan worden.
Dat is helemaal niet het geval, dan heeft het inderdaad weinig nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 09:54
Tsja das de gedachte. Een huis helemaal hebben zoals jij die wilt. Uiteindelijk heb je toch punten waar het je aan stoort en hoopte anders gedaan te hebben. En na enkele maanden zie je het verschil ook al niet meer tussen een badkamer van 15k of 5k.
Als je er eenmaal woont, accepteer je zoals het is.

Een maat van mij heeft 2 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht en inclusief ALLES ruim 160k ingestoken.
Zijn buurman heeft het gedaan voor 60k. Beide hebben een taxatie laten maken. Taxateur vind verschil geen 100k waard. 15k maar.
Het idee van beide was idd om er heel lang te wonen.

Zonde van het geld, maar waarschijnlijk gaat hij in zijn nieuwe woning weer zo tekeer.
Ik trek er lering uit. Ik ga niet meer 100k in verbouwing stoppen. Probeer alles zo min mogelijk te doen, wat gedaan MOET worden, doe ik, wat ik nog bruikbaar acht (ja standaard witte tegels toilet) hou ik gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-07 21:50

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:55:
[...]

Bij de oudbouw zijn dat dus grotendeels wensen en is het, zeker voor een starter die krap bij kas zit, vaak helemaal niet noodzakelijk om aan te pakken. En zeker niet om dat allemaal te doen op het moment dat je de woning koopt, maar zou je onderdelen ook nog kunnen aanpakken als je er al een tijd woont.

Dat is een beetje het punt in deze discussie. Als je allerlei opties en wensen meteen bij aankoop al financieel kunt realiseren, dan is er geen bezwaar om dat ook te doen en dan is de nieuwbouw vaak ook veel handiger. Maar voor de starter, die niet zo veel speelruimte heeft en al snel aan de top van zijn financiële kunnen zit, die zal eerder kijken naar wat een goed leefbare woning kost. Zonder alle leuke extra's.
Dat klopt ook wat je zegt, wij zijn ook geen starters. Door de 'verwachte' overwaarde van onze huidige woning kunnen we dat doen. Maar dat zou bij beide woningen zijn, dus de wensen werden voor ons sowieso wel uitgevoerd.

Als je als starter een woning zou kopen dan kun je genoegen nemen met een bestaande woning omdat daar alles al in zit, maar misschien niet naar wens is. Bij een nieuwbouw moet je altijd meer uitgeven dan de v.o.n. prijs. Misschien als nieuwbouwwoningen ook echt woningen zijn waar je in kunt wonen bij oplevering zal dat voor starters zonder jubelton of flinke spaarrekening te betalen zijn.

Bij bestaande bouw heb je ook natuurlijk nog k.k. en dat is ook geen kleingeld met de huidige prijzen, al zal dat voor onder de 35 jaar minder zijn omdat die geen overdrachtsbelasting betalen. Dus de kans dat starters alleen maar een keuze hebben voor bestaande bouw is heel groot. Maar die hebben dan het 'probleem' dat het nog van het gas af moet en de nodige onderhoud vraagt in de komende jaren wat je bij nieuwbouw niet hebt. Dat geld voor dat onderhoud moet de starter ook sparen maar dat is natuurlijk lastig als je al een top hypotheek moet nemen om überhaupt een woning te kunnen kopen.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:11:
We kunnen in ieder geval concluderen dat bij 130 tweakers het meerwerk gemiddeld uitkomt op 95.000. Het is dan op z’n minst opvallend dat men denkt dat je ‘makkelijk’ met 10k uitkomt, wat 10% van het gemiddelde is.
Gezien er toch nog 2 stemmen beweren dat het zelfs in de prijsklasse 0 tot 5.000 is gelukt, geeft het vooral aan dat het om 'keuzes' draait. Keuzes die starters niet per sé hoeven te hebben: daar moeten we gewoon grootschalig voor bouwen zodat ze voor een betaalbaar bedrag kúnnen wonen.
Het gemiddelde zegt niet zoveel als we een discussie hebben over de 'optie tot'.

Verder heb ik nu al een paar keer gevraagd welke kosten jij hebt moeten maken, waardoor je überhaupt de conclusie hebt getrokken dat starters geen nieuwbouw zouden kunnen betalen ( / je afvraagt hoe ze dat zouden moeten doen) puur omdat er zogenaamd niet voldoende vermogen beschikbaar zou zijn bij die doelgroep?
Ben je daar al eens met de stofkam doorheen gegaan wat noodzaak en luxe is, en wat blijft er dan over?

Dat is imho een nuttiger insteek dan een polletje van een gemiddelde van overwaardewinnaars die alle opties kunnen aanvinken bij de goedverdienende aannemers.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 18-11-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:20:
[...]

Gezien er toch nog 2 stemmen beweren dat het zelfs in de prijsklasse 0 tot 5.000 is gelukt, geeft het vooral aan dat het om 'keuzes' draait.
Het geeft volgens mij vooral aan dat sommige nieuwbouwhuizen al nagenoeg instapklaar worden opgeleverd. Terwijl andere woningen haast casco worden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:17:
Tsja das de gedachte. Een huis helemaal hebben zoals jij die wilt. Uiteindelijk heb je toch punten waar het je aan stoort en hoopte anders gedaan te hebben. En na enkele maanden zie je het verschil ook al niet meer tussen een badkamer van 15k of 5k.

Een maat van mij heeft 2 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht en inclusief ALLES ruim 160k ingestoken.
Zijn buurman heeft het gedaan voor 60k. Beide hebben een taxatie laten maken. Taxateur vind verschil geen 100k waard. 15k maar.

Zonde van het geld, maar waarschijnlijk gaat hij in zijn nieuwe woning weer zo tekeer.
Ik trek er lering uit. Ik ga niet meer 100k in verbouwing stoppen. Probeer alles zo min mogelijk te doen, wat gedaan MOET worden, doe ik, wat ik nog bruikbaar acht (ja standaard witte tegels toilet) hou ik gewoon.
Dat hangt vooral af van de insteek die je bij je nieuwe woning hebt. Als je toch al weet dat je over een paar jaar weer gaat verhuizen, dan heeft het inderdaad niet heel veel zin om extreem veel geld uit te geven aan meerwerk. Maar als je insteek is dat het een woning is waar je voor lange tijd wilt wonen, dan zou ik het ook gewoon maken zoals ik het zou willen. En dan kan je best enkele 10k stoppen in zaken die jij belangrijk vindt, maar die helemaal geen meerwaarde opleveren bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:20:
[...]

Gezien er toch nog 2 stemmen beweren dat het zelfs in de prijsklasse 0 tot 5.000 is gelukt, geeft het vooral aan dat het om 'keuzes' draait. Keuzes die starters niet per sé hoeven te hebben: daar moeten we gewoon grootschalig voor bouwen zodat ze voor een betaalbaar bedrag kúnnen wonen.
Het gemiddelde zegt niet zoveel als we een discussie hebben over de 'optie tot'.

Verder heb ik nu al een paar keer gevraagd welke kosten jij hebt moeten maken, waardoor je überhaupt de conclusie hebt getrokken dat starters geen nieuwbouw zouden kunnen betalen puur omdat er niet voldoende vermogen beschikbaar zou zijn bij die doelgroep?
Ben je daar al eens met de stofkam doorheen gegaan wat noodzaak en luxe is, en wat blijft er dan over?
2% van de populatie is het gelukt inderdaad. Zoals ik op de vorige pagina al reageerde op @Caelorum zou het interessant zijn om kwalitatieve data van deze 2 stemmers te hebben.

Mijn persoonlijke situatie lijkt me niet heel relevant (want n=1 en ik ben geen starter). Ik heb op de vorige pagina’s echter al wel paar keer genoemd welke kosten noodzakelijk waren voor mij. Dit is het volledige lijstje, waarvan nog niet alles gedaan is overigens (de tuin is nu een jungle).

- Keuken (vergeet niet dat er ook kosten zijn voor de aansluitingen die de bouwer moet maken hiervoor (!))
- oprit
- tuin
- schutting
- vloeren
- wanden schilderklaar maken
- schilderen
- plinten

And again, dit rijtje zal voor iedereen anders zijn, dus het voegt weinig toe in het grote geheel lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:12:
[...]

2% van de populatie is het gelukt inderdaad. Zoals ik op de vorige pagina al reageerde op @Caelorum zou het interessant zijn om kwalitatieve data van deze 2 stemmers te hebben.
Waarom specifiek die 2 stemmers? Dat gaat ook potentieel op voor de stemmen tot 50k omdat je ook daar kan stellen dat een deel luxe zijn ipv noodzakelijk. Alles staat en valt met de doelstelling van de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vergeet ook niet dat deze hele discussie hier begon met de stelling dat je flink wat overwaarde of eigen geld nodig hebt om een nieuwbouwhuis klaar voor bewoning te maken.

Maar ik denk dat een heel flink deel van de meerwerkkosten uit die poll gewoon meegenomen worden in de hypotheek. Die geven nauwelijks een beeld van het bedrag dat uit overwaarde of eigen geld betaald moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 18-11-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
eamelink schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:18:
Vergeet ook niet dat deze hele discussie hier begon met de stelling dat je flink wat overwaarde of eigen geld nodig hebt om een nieuwbouwhuis klaar voor bewoning te maken.

Maar ik denk dat een heel flink deel van de meerwerkkosten uit die poll gewoon meegenomen worden in de hypotheek. Die geven nauwelijks een beeld van het bedrag dat uit overwaarde of eigen geld betaald moet worden.
Dan moet je dus wel die financieringscapaciteit hebben.

Een VON prijs van 450k (gemiddelde prijs nieuwbouw juli 2021) en meerwerk van 95k vereist in jouw voorbeeld een financieringscapaciteit van 545k, als je dus alles wilt meenemen in je hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:23:
[...]

Dan moet je dus wel die financieringscapaciteit hebben.

Een VON prijs van 450k (gemiddelde prijs nieuwbouw juli 2021) en meerwerk van 95k vereist in jouw voorbeeld een financieringscapaciteit van 545k, als je dus alles wilt meenemen in je hypotheek.
Daarom moet je met een leencapaciteit van 450k dus ook niet kijken naar een nieuwbouwwoning van 450k VON......

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59

Dat komt mede omdat in Nederland nagenoeg alles in- en rondom de woning gefinancierd kan worden met een hypotheek zolang de totale hypotheekschuld de geschatte waarde / taxatiewaarde niet overstijgt. Nieuwe tuin volgens de actuele trend van de tuintegelindustrie of een nieuwe keuken voor €20000 om je dr. Oetker pizza op te warmen? Allemaal geen probleem want je hebt “overwaarde” en de rente was laag dus herfinanciering van het huis is mogelijk.

In het financieel stabiele Duitsland daarentegen kun je als eerst maximaal 80% lenen via de “Baufinanzierung” met een lagere rente. En alleen voor het vastgoed zelf. Keukens worden terecht als meubelstuk beschouwd en kunnen niet met een Baufinanzierung gefinancierd worden. Hetzelfde geldt voor alles waar een stekker aan zet en de inrichting. Ook de aanleg van de tuin kan meestal niet worden meegefinancierd. Voor kleine verbouwingen die de laatste jaren zo populair waren in Nederland hoef je in DLD kun helemaal niet bij de bank aankloppen voor een Baufinanzierung Want alles wat niet als waarde verhoging wordt gezien voor het vastgoed zelf kan niet gefinancierd worden met een een Baufinanzierung. Wil je toch een hip VT-wonen interieurtje mag je het eigen zak betalen of met een persoonlijke lening met een veel hogere rente. Wat wel in populariteit toeneemt is een vaak gesubsidieerde en doelgerichte renovatie crediet tot €50000 voor waardebehoud van het huis. Waardebehoud wordt in Duitsland beschouwd als isoleren van de gevel, vervangen van kozijnen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr0BB

Je hoeft een woning toch niet alleen als investering te zien? Lijkt me toch dat je het primair doet om het woongenot en secundair om de investering. Dan zit ik toch liever een paar keer per dag in een mooi aangekleed 'poephuisje' dan dagelijks tegen de standaard witte tegels met spackplafond aan te kijken, omdat het me 5k heeft bespaard.

Gros van de mensen zien wel degelijk het verschil tussen een badkamer van 5k of 15k als ze er wonen. Ik huur nu tijdelijk tot mijn nieuwbouw af is maar irriteer me rot aan de standaard badkamer zonder comfort of luxe, wat ik in mijn oude huis wel gewend was en straks weer terug krijg. Ook na inmiddels een dik jaar hier te wonen,

Als je het geld niet hebt, is het een ander geval, maar om het argument investering te gebruiken is ook wat kort door de bocht...

[ Voor 10% gewijzigd door Mr0BB op 18-11-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Autonoesis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:19:
Dat komt mede omdat in Nederland nagenoeg alles in- en rondom de woning gefinancierd kan worden met een hypotheek zolang de totale hypotheekschuld de geschatte waarde / taxatiewaarde niet overstijgt. Nieuwe tuin volgens de actuele trend van de tuintegelindustrie of een nieuwe keuken voor €20000 om je dr. Oetker pizza op te warmen? Allemaal geen probleem want je hebt “overwaarde” en de rente was laag dus herfinanciering van het huis is mogelijk.
Ja, het is eigenlijk bizar dat we een tuin of een keuken als middelen in de boeken zetten tegenover een hypotheekschuld. Zeker als je weet dat die keuken sneller z'n waarde verliest dan dat die schuld zal afnemen.

Wat dat betreft maakt het eigenlijk niet uit hoe streng je de hypotheeknormen maakt; de taxateurs zorgen wel dat het ollekebolleke van prijsstijgingen blijft doorgaan.
Mr0BB schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:04:
Gros van de mensen zien wel degelijk het verschil tussen een badkamer van 5k of 15k als ze er wonen. Ik huur nu tijdelijk tot mijn nieuwbouw af is maar irriteer me rot aan de standaard badkamer zonder comfort of luxe, wat ik in mijn oude huis wel gewend was en straks weer terug krijg.
Misschien off-topic, maar ik erger me vooral aan badkamers die lastig schoon te maken zijn. En juist de luxe-varianten, met allerlei hoekjes, badkuipen, cabines en wandmeubels maken het ingewikkelder dan nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 18-11-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:25
Autonoesis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:19:
[...]

In het financieel stabiele Duitsland daarentegen kun je als eerst maximaal 80% lenen via de “Baufinanzierung” met een lagere rente. En alleen voor het vastgoed zelf. Keukens worden terecht als meubelstuk beschouwd en kunnen niet met een Baufinanzierung gefinancierd worden. Hetzelfde geldt voor alles waar een stekker aan zet en de inrichting. Ook de aanleg van de tuin kan meestal niet worden meegefinancierd. Voor kleine verbouwingen die de laatste jaren zo populair waren in Nederland hoef je in DLD kun helemaal niet bij de bank aankloppen voor een Baufinanzierung Want alles wat niet als waarde verhoging wordt gezien voor het vastgoed zelf kan niet gefinancierd worden met een een Baufinanzierung. Wil je toch een hip VT-wonen interieurtje mag je het eigen zak betalen of met een persoonlijke lening met een veel hogere rente. Wat wel in populariteit toeneemt is een vaak gesubsidieerde en doelgerichte renovatie crediet tot €50000 voor waardebehoud van het huis. Waardebehoud wordt in Duitsland beschouwd als isoleren van de gevel, vervangen van kozijnen etc.
Volgens mij ook een van de redenen waarom de pieken en dalen in Duitsland wat gedempt zijn (geweest) vergeleken met NL. Hier is de relatie tussen financieringsruimte en woonprijs een stuk directer als je vrijwel alles zonder eigen geld kunt financieren (en daarbij opgeteld de politieke impulsen qua voordeeltjes links en rechts die beïnvloeden hoeveel "geluk" huizenkopers in de loop der tijd hebben).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Het probleem is eigenlijk voornamelijk wat is meerwerk in deze. Als je een woning laat bouwen en meteen een uitbouw is dat wel meerwerk maar van een heel andere orde dan de tuin laten inrichten of de muren behangen.

En met dingen als een dakkappel of een uitbouw kom je al heel snel aan grote bedragen.
Veel van de dingen waar de discussie over begon waren dingen als, tuin aanleggen, schilderen, vloer leggen ed. Dat zijn meer verhuiskosten die je hebt bij zowel nieuwbouw als bestaande bouw. Of kosten die je kan maken in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:05:
Ja, het is eigenlijk bizar dat we een tuin of een keuken als middelen in de boeken zetten tegenover een hypotheekschuld. Zeker als je weet dat die keuken sneller z'n waarde verliest dan dat die schuld zal afnemen.
Daarin heb je eigenlijk wel gelijk. Echter de warmtepompinstallatie - duurder dan de keuken - gaat ook de 30 jaar niet halen, en dat geldt voor nog wat zaken. Je kunt het ook anders zien: daarvoor neem je dan extra hypotheek op, daar is dan ook ruimte voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Met die stelling ben ik het niet zo eens :)

Een nieuwbouw (von) is in principe woonklaar. Een keuken is daarbij verplicht volgens het bouwbesluit. Of je een cheque van 6,5K euro daarvoor voldoende vind, is eerder een luxe vraag.

Ja, bij nieuwbouw is er nog geen tuin, maar bij bestaande woningen is dat ook soms een trist grasveldje of een complete wildernis. Ook in bestaande woningen wordt vaak de keuken direct opgeknapt. Dat vind ik allemaal best vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:05:
[...]
Zolang de totale waarde van het onderpand minder snel daalt dan de hoogte van de hypotheekschuld zie ik daar niet zo snel het probleem van. Natuurlijk is dit in de eerste paar jaar niet helemaal haalbaar en zeker wat dat betreft zie ik wel wat in het verplicht x% eigen geld inleggen bij aankoop.

Natuurlijk schrijf je over de woning ook af in de loop der tijd, al kun je die afschrijving ernstig beïnvloeden met de mate van onderhoud. Echter over de grond schrijf je niet af. De waarde daarvan wordt bepaald door de grillen van de markt en de locatie, maar niet door de leeftijd van het huis. De grond compenseert daarmee voor enkele zaken die sneller verslijten dan dertig jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59
geekeep schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:07:
[...]

Volgens mij ook een van de redenen waarom de pieken en dalen in Duitsland wat gedempt zijn (geweest) vergeleken met NL. Hier is de relatie tussen financieringsruimte en woonprijs een stuk directer als je vrijwel alles zonder eigen geld kunt financieren (en daarbij opgeteld de politieke impulsen qua voordeeltjes links en rechts die beïnvloeden hoeveel "geluk" huizenkopers in de loop der tijd hebben).
Huizenprijzen zijn ook giga gestegen op gewilde locaties >100% in 10 jaar. Eigenlijk alles wat in Nederland tijdens de corona periode gold ook voor Duitsland; run op bouwkavels en gebruikte huizen, overbieden, Fachkräftemangel en opgeblazen prijzen. Huizenprijzen zijn zo sterk gestegen dan voor de meeste Duitsers de "Traum vom Eigenheim" een droom zal blijven.

Maar toch is Duitsland een compleet andere markt. Wanneer je in Duitsland een huis koopt is het vaak een investering voor het hele leven. Property ladder of het treintje van huizenmarkt is eigenlijk een nagenoeg onbekend begrip in Duitsland. Simpelweg omdat Duitsland een enorm aanbod van huurwoningen heeft in alle prijsklassen. Huren, helemaal voor een periode < 10 jaar, is meestal goedkoper dan kopen. In vergelijking met Nederland is het aanbod van koophuizen maar heel beperkt en heel vaak erg gedateerd omdat de verkopers er meer dan 30 jaar in hebben gewoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
In ander nieuws, de Hospita is terug van weggeweest
“Ik heb bijvoorbeeld studente Nicoleta uit Moldavië kunnen koppelen aan Truus, een alleenstaande vrouw van zestig met een vrijstaande woning”, zo vertelt Van der Made. “Ze gaan samen winkelen en koken om de beurt voor elkaar. Zo krijgt Nicoleta meer inzicht in de Nederlandse cultuur en kan Truus haar Engels verbeteren. Iets wat ze graag wil.”
Vroeger was het natuurlijk bittere noodzaak voor ouderen om een student (of twee) in huis te nemen; er waren toen best wat oudere mensen met een woning, maar zonder inkomen.

Inmiddels is het aantal studenten gigantisch toegenomen, en het aantal hospita's fors afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:28:

[...]

Vroeger was het natuurlijk bittere noodzaak voor ouderen om een student (of twee) in huis te nemen; er waren toen best wat oudere mensen met een woning, maar zonder inkomen.

Inmiddels is het aantal studenten gigantisch toegenomen, en het aantal hospita's fors afgenomen.
Eigenlijk een orde oplossing voor een oud probleem.
Uit dat artikel ook relevant moins inziens:
Hugo de Jonge, minister van Volkshuisvesting, weet dat ook. Hij pleitte er onlangs nog voor om meer gebruik te maken van de hospitaregeling. Er mag jaarlijks 5711 euro belastingvrij aan huur worden opgehaald.
En over de rest erboven waarschijnlijk ook niet veel belasting bij AOW een een klein pensioen.
Beter dan op een camping wonen of erger...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
franssie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:39:
[...]

Eigenlijk een orde oplossing voor een oud probleem.
Uit dat artikel ook relevant moins inziens:

[...]

En over de rest erboven waarschijnlijk ook niet veel belasting bij AOW een een klein pensioen.
Beter dan op een camping wonen of erger...
Dat valt tegen. Als je boven dat bedrag zit, dan vervalt die speciale regeling volledig. Dat betekent dat voor het deel van de woning dat verhuurd is, de waarde naar rato in box 3 komt. Bij de stereotype Boomer met afgelost huis kan het dan zo gaan over een ton die je moet optellen bij je box 3 saldo. En wat in de nieuwe regeling dus onder de dure categorie van beleggingen valt.

Het kan dus een hoop belasting schelen door onder de grens van de kamerverhuur vrijstelling te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:21
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:28:

[...]

Hier liggen kansen. Met de juiste versoepelingen van regelgeving kan dit de nood voor bepaalde groepen snel ledigen. Studenten, maar ook mensen die op straat komen te staan vanwege beëindigde relatie etc.

Moeten we alleen wel af van de angst dat iemand hier een financieel voordeeltje mee behaalt. Geen rare volledig uit de lucht gegrepen fiscale grenzen, geen toeslagen of uitkeringen afpakken en geen dwarsliggende woningcorpo's. Dan slaapt echt geen student meer in een tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Over het algemeen biedt die 100k extra (60k vs 160k) investering in een nieuwbouwwoning wel degelijk meer waarde, alleen hangt het nogal af van waar dat geld in zit. Bv uitbouw van 12m2 vs geen uitbouw (ca 30k) levert simpelweg 12x [prijs per m2] op, in de praktijk vaak meer dan die 30k kosten.
Een keuken die 10k meer kost omdat er een Siematic in zit ipv een ander degelijk A merk zal niet meer opleveren. Of allerlei glazen bouwsels van tienduizenden euro's in de tuin (onze vorige nieuwbouwwijk heeft van alles) levert soms zelfs minderwaarde op om dat onding te verwijderen..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:06:
[...]

Over het algemeen biedt die 100k extra (60k vs 160k) investering in een nieuwbouwwoning wel degelijk meer waarde, alleen hangt het nogal af van waar dat geld in zit. Bv uitbouw van 12m2 vs geen uitbouw (ca 30k) levert simpelweg 12x [prijs per m2] op, in de praktijk vaak meer dan die 30k kosten.
Een keuken die 10k meer kost omdat er een Siematic in zit ipv een ander degelijk A merk zal niet meer opleveren. Of allerlei glazen bouwsels van tienduizenden euro's in de tuin (onze vorige nieuwbouwwijk heeft van alles) levert soms zelfs minderwaarde op om dat onding te verwijderen..
Dat is volgens mij hier dus eerder het geval. Als de taxateur het verschil 15k vindt, dan zullen de meerkosten niet in extra m2 woonruimte zijn gaan zitten, maar eerder in leuke luxe extra's die weinig meerwaarde geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:40:
[...]

Hier liggen kansen. Met de juiste versoepelingen van regelgeving kan dit de nood voor bepaalde groepen snel ledigen. Studenten, maar ook mensen die op straat komen te staan vanwege beëindigde relatie etc.

Moeten we alleen wel af van de angst dat iemand hier een financieel voordeeltje mee behaalt. Geen rare volledig uit de lucht gegrepen fiscale grenzen, geen toeslagen of uitkeringen afpakken en geen dwarsliggende woningcorpo's. Dan slaapt echt geen student meer in een tent.
Volgens mij is die kamerverhuurvrijstelling dus precies zo'n regeling. Alleen 'durven' veel mensen dat misschien niet, of kennen ze de regeling niet goed.
Pagina: 1 ... 200 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg