Uiteindelijk worden er allerlei kostenposten genoemd die wij in onze bestaande woning ook tegen zijn gekomen. Daarvan hebben we de benedenverdieping ook geheel gestript, leidingen verlegd, stucen, pvc, nieuwe keuken, nieuwe raambekleding, nieuwe meubels. Dat heeft ons ook tienduizenden euro's gekost en we hebben nog niet eens alles gehad.
Ik snap ook heus wel dat de 'gemiddelde nieuwbouwkoper' die kosten óók zal maken.
Maar de 'gemiddelde nieuwbouwkoper' is veelal een doorstromer met (tot voor kort) door overwaarde en lage rentes een vaak zeer riant budget. Die betalen de hoofdprijs voor een mooi huis en hebben daar logischerwijs verwachtingen bij. Natuurlijk ga je geen IKEA laminaat in je tweekapper leggen.
Een starter is een heel andere doelgroep dan de huidige gemiddelde nieuwbouwkoper, en die staat daarmee gewoon voor andere keuzes en mogelijkheden.
Als ze maar
willen, dan
kán je voor <10k in principe heel ver komen. Als we nieuwbouw willen realiseren voor starters, dan is dat de consequentie.
En ik ben van mening dat ze daarmee beter af zijn dan met een gemiddelde bestaande woning waar alles net precies aan vervanging toe is. Daar hebben ze feitelijk gewoon hetzelfde geld voor nodig. En daarom is een betaalbare huurwoning met spaarruimte ook zo belangrijk.
Precies, dat is toch perfect voor een starter?
Wat men vooral onderschat zijn simpelweg de prijzen die nu gerekend worden voor alles wat je uitbesteedt. Het is schrikken wat een paar meter schutting laten plaatsen kost, zelfs als je de kosten deelt met je buren.
Dat klopt, de crux zit hier in 'uitbesteden'. Dat kost bizar veel geld
Wil je dingen nét wat luxer, dan lopen de prijzen exponentieel op. PVC laten plakken kost een veelvoud van zelf een laminaatvloertje klikken. Stucen kost een veelvoud van zelf behangen. En daardoor kán het allemaal wel goedkoop, maar daar kies je natuurlijk niet voor als je een andere keuze hebt.
Als je moeite hebt met een laminaatvloer leggen of een lamp ophangen wordt het lastig, maar dan is zelfs een huurwoning betrekken lastig, want daar moet je dat ook gewoon zelf doen.
Als die 10k er doorheen is, waar ga je dan je meubels etc van kopen?
Van de kringloop / Marktplaats?
We hebben het toch over starters?

Zouden ze in een huurwoning ook doen. Als het goed is houden ze elke maand wat centjes over en kunnen de mooie meubels later worden gekocht. Door de aflossing hoeft er in ieder geval minder gespaard te worden dan bij een huurwoning

Ik volg het projectnieuwbouw topic al ruim 2 jaar hier en ik heb in ieder geval nog geen enkele tweaker voorbij zien komen die het meerwerk bij 10k kon houden...
Ik ken ook maar weinig starters die bestaande bouw kopen die het met een dergelijk budget lukt. Vaak wordt dat ook niet gedaan omdat er meer financiele ruimte ís.
Maar in principe kán het wel.