Je kan ook gewoon pech hebben he. Als er net iemand komt die daar wil wonen en die serieus geld heeft kan die ook gewoon vet overbieden om het te krijgen. En jij hebt nu net pech dat hij bij deze woning is gaan kijken en niet een maand eerder of later.Overseer10 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:35:
Een aankoopmakelaar kan maar zoveel doen. Een jaar geleden zou hij geadviseerd hebben om flink meer dan wat wij geboden hebben over te bieden, maar de markt is nu zo dat er geen touw aan vast te knopen is. Vergelijkbare woningen in de regio zijn de afgelopen tijd ook voor onder de vraagprijs weg gegaan, naar zijn zegge. We hebben in elk geval niet zomaar iets geboden.
Dan heb je al twee vinkjes van de populaire woningen. Instapklaar en 5 jaar oud. Een woning van 5 jaar oud is momenteel dan misschien niet gasloos, maar zal dat vaak wel eenvoudig te maken zijn en ook relatief zuinig zijn. Die woningen zijn momenteel volgens mij juist roofgoed en dus juist wel redelijk 'bijzonder'.Overseer10 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:35:
[...]
Wij hebben ook een aankoopmakelaar. Het huis stond de koop voor 375 en naar verwachting zou de woning de 400 aantikken. Dat hebben wij dus ook geboden (net iets onder onze max). Het ging overigens om een woning uit 2017, ±100m2. Niks bijzonders (niet gasloos o.i.d.) maar wel instapklaar.
Precies. Volgens mij zijn instapklaar en 5 jaar oud (= goed label) nu juist dé populairste wensen waar iedereen (met geld) wat meer voor over heeft. Veel mensen hebben geen zin om te klussen en willen zo weinig mogelijk kwijt zijn aan energie.Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:50:
[...]
Dan heb je al twee vinkjes van de populaire woningen. Instapklaar en 5 jaar oud. Een woning van 5 jaar oud is momenteel dan misschien niet gasloos, maar zal dat vaak wel eenvoudig te maken zijn en ook relatief zuinig zijn. Die woningen zijn momenteel volgens mij juist roofgoed en dus juist wel redelijk 'bijzonder'.
Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen maatwerk voor particuliere opdrachtgevers of een zeer gestandaardiseerde rijtjeswoning met dezelfde beukmaten waar een architect een leuk geveltje mag ontwerpen zonder teveel fratsen want het mag natuurlijk niet te veel kosten . Globale m^2 prijzen die ook op diverse site’s te vinden zijn, zijn meestal turnkey projecten voor particuliere opdrachtgevers met een veel hoogwaardiger afwerkingsniveau en een andere factor wat de prijs beïnvloedt, is de regio. De pure bouwkosten in de Randstad zijn aanzienlijk hoger dan in Twente. Maar zoals gezegd prijzen voor gestandaardiseerde projectbouw zijn aanzienlijk lager. Bijvoorbeeld Kartonnenopdekdeuren vs afgelakte/hpl hoogwaardige stompe deuren. Inclusief kozijn en montage kan het prijsverschil al snel oplopen tot € 1000 per deur. Hetzelfde voor stucwerk. Gibo, dichtgesmeerde naden van de betonwanden en plafonds spackspuiten vs Schilderklaar gestucte wanden en gesmeerde plafonds is ook weer een verschil van duizenden euro’s per woning. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien is seriebouw veel goedkoper doordat personeel en materieel veel efficiënter wordt ingezet.Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:07:
[...]
Zonder verdere onderbouwing dan alleen ik denk dat het zoveel kost zegt deze prijs natuurlijk niet heel erg veel. Maar wat houd je tegen om zelf een woning te bouwen? Je koopt de grond en regelt alles zelf steek jij toch ruim 200k in je eigen zak. Heeft een oud collega van mij ook gedaan alles zelf regelen, die had daar naast zijn werk nog bijna een fulltime baan aan ( puur bellen/bestellen/afspraken maken ).
Staat ook op mijn verlanglijstje nadat ik o.a. 3 woningen met "authentieke details" heb opgeknapt en voor een zeer goede prijs heb verkocht. Maar bouwgrond als particulier is bijna onmogelijk te verkrijgen op courante locaties en ik heb op dit moment andere prioriteiten waar veel tijd in gaat zitten.
Wij niet.Overseer10 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:30:
[...]
Dat is het hem juist. We hebben enorm veel water bij de wijn gedaan. Gasloze woningen slaan we al over, zeker als ze al in een modern jasje zijn gestoken. Bouwjaar, energielabel, wel of geen isolatie, het maakt ons eigenlijk al niet meer uit. Specifieke wensen, zoals welke richting de tuin op staat bijvoorbeeld, hebben we al helemaal geschrapt. En hoe meer we verdienen, hoe meer we zelf ook kunnen en willen aanpakken, zolang het maar geen bouwval is. Maarja, wat voor de een een bouwval is is voor de ander instapklaar.
Energielabel (bj; 2002), locatie, oppervlakte, isolatie, oprit, garage/bergruimte, aantal slaapkamers, 2-onder-1-kap/hoekkavel, instapklaar; 't klopt allemaal.
En dat voor een schappelijke vraagprijs.
Bonuspunt; niet in de randstad en zonder aankoopmakelaar
Dus ja, het kan wel.
Soms moet je ook geluk hebben.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ook een punt ja. Die 355k voor een 2-kamer appartement van 60m2 zou ik (als vrije sector huurder) wel kunnen betalen, maar ik wil het niet omdat ik het te klein vind (zit nu 78m2 3 kamers). Maar als ik het voor 280k kan kopen word het qua maandlasten wel interessanter.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:03:
[...]
Maar ze krijgen de 'bonus' enkel als ze nieuwbouw kopen, en daarom denk ik dat dat het eigenlijke doel van de regeling is: de vraag naar nieuwbouw op peil houden, onder de inkomensgroep die tevreden is met wat de heren projectontiwkkelaars voor <350k bieden (dwz. een galerijflatje van 50-60m2)
Als structurele inkomenssteun voor de huizenmarkt is het natuurlijk onzinnig.
Ik hou me aanbevolen. Als je echt in het grensgebied zit (Kerkrade, Emmen) kun je wel heea. vinden. Maar zodra je meer dan 20km van de Duitse of Belgische grens afzit kom je al snel op dit soort bouwsels uit.Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:22:
Buiten de grote steden kun je wel iets meer dan dat krijgen, hoor.
Ik denk dat je toch wel mag stellen dat de woningen die onder de regeling vallen overwegend klein en niet-grondgebonden zullen zijn, zonder een "Ja, maar bij ons in Klazienaveen ..."
Eerlijk gezegd zie ik ook hier de tweeslachtige houding van de Nederlandse overheid tegenover marktwerking. De markt is feilloos, moet het allemaal maar oplossen, en het is niet de bedoeling dat de overheid zelf de regie in handen gaat nemen. Maar tegelijkertijd verzint diezelfde overheid tientallen tegenstrijdige regels die allerlei perverse prikkels opleveren, en gooien we er als doekje voor het bloeden maar een zak(je) geld tegenaan.Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:22:
Maar de bedoeling is inderdaad bewust om relatief kleine en goedkope woningen te bouwen, juist om er doorstroming in te voeren en het aanbod voor starters ook op termijn beter te maken. Een beetje vergelijkbaar met de hat/Van Dam eenheden van vroeger: zo klein dat veel mensen vanzelf doorstromen.
De laatste jaren is nieuwbouw volgens mij vooral groot en duur of heel klein (studios etc) tegen een erg hoge prijs per m2 (en vaak voor de verhuur). Als ze op deze manier de bouw van betaalbare koopwoningen waar je ook als stel fatsoenlijk kunt beginnen kunnen stimuleren, dan lijkt mij dat prima.
Voor de zelfde prijs heb je bv ook in de kop van Noord Holland deze eengezinswoningCVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:48:
[...]
Ik hou me aanbevolen. Als je echt in het grensgebied zit (Kerkrade, Emmen) kun je wel heea. vinden. Maar zodra je meer dan 20km van de Duitse of Belgische grens afzit kom je al snel op dit soort bouwsels uit.
Ik denk dat je toch wel mag stellen dat de woningen die onder de regeling vallen overwegend klein en niet-grondgebonden zullen zijn, zonder een "Ja, maar bij ons in Klazienaveen ..."
https://www.funda.nl/koop...ngezinswoningen-bouwnr-6/
Lijkt me weinig mis mee.
Als je dat te ver weg vindt, ook in Gouda worden zo te zien prima eengezinswoningen voor de zelfde prijs gebouwd.
https://www.funda.nl/koop...-woningtype-300-bouwnr-7/
Of iets kleiner en goedkoper
https://www.funda.nl/koop...ouwnummer-027-bouwnr-027/
Volgens mij prima starterswoningen.
Helemaal mee eens. Het heilige vertrouwen in de marktwerking, terwijl inherent aan die zelfde marktwerking is dat bepaalde groepen buiten de boot vallen. Om er toch voor te zorgen dat iedereen woonruimte kan krijgen, moeten ze dan alsnog aan die marktwerking sleutelen.Eerlijk gezegd zie ik ook hier de tweeslachtige houding van de Nederlandse overheid tegenover marktwerking. De markt is feilloos, moet het allemaal maar oplossen, en het is niet de bedoeling dat de overheid zelf de regie in handen gaat nemen. Maar tegelijkertijd verzint diezelfde overheid tientallen tegenstrijdige regels die allerlei perverse prikkels opleveren, en gooien we er als doekje voor het bloeden maar een zak(je) geld tegenaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-11-2022 19:35 ]
Valt wel mee, tussen den bosch en eindhoven in en daar zijn recent rijtjes opgeleverd voor onder de 300k. Dat zal nu wel iets meer zijn want ze zijn natuurlijk verkocht voor ze gebouwd zijn. 2kappers waren 500k btw dus dat was ook absurd duur.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:48:
[...]
Ik hou me aanbevolen. Als je echt in het grensgebied zit (Kerkrade, Emmen) kun je wel heea. vinden. Maar zodra je meer dan 20km van de Duitse of Belgische grens afzit kom je al snel op dit soort bouwsels uit.
Dat ben ik met je eens, overal roept de overheid marktwerking en de markt moet het doen, zelfs in het OV waar per definitie geen marktwerking mogelijk is want monopolie willen ze marktwerking. Maar tegelijk wel overal regeltjes aan hangen, bijbouwen beperken om de markt te beinvloeden.Eerlijk gezegd zie ik ook hier de tweeslachtige houding van de Nederlandse overheid tegenover marktwerking. De markt is feilloos, moet het allemaal maar oplossen, en het is niet de bedoeling dat de overheid zelf de regie in handen gaat nemen. Maar tegelijkertijd verzint diezelfde overheid tientallen tegenstrijdige regels die allerlei perverse prikkels opleveren, en gooien we er als doekje voor het bloeden maar een zak(je) geld tegenaan.
Precies, en tegen die 'verdiensten' - overwaarde in stenen zit helaas muurvast - kun je moeilijk werkenShadowhawk00 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:07:
Maar wat houd je tegen om zelf een woning te bouwen? Je koopt de grond en regelt alles zelf steek jij toch ruim 200k in je eigen zak. Heeft een oud collega van mij ook gedaan alles zelf regelen, die had daar naast zijn werk nog bijna een fulltime baan aan ( puur bellen/bestellen/afspraken maken ).
Mijn huis is slimmer dan ik...
https://www.funda.nl/koop...st-rijwoningen-bouwnr-12/
Prima prijs, ondanks verkoop voorwaarden, zulke prijzen kunnen dus wel?
Of zit hier al subsidie op?
Nee, geen subsidie denk ik, wel stadsverwarming, dat is dan weer een lastenverzwaring
.
Hier nog wel 2 onder 1 kap, maar staan al geruime tijd te koop, maar nog niet veel interesse in (toch sta je in een half uur in Groningen met de auto).
https://www.funda.nl/koop...74053-bouwkavel-bouwnr-8/
Hier nog wel 2 onder 1 kap, maar staan al geruime tijd te koop, maar nog niet veel interesse in (toch sta je in een half uur in Groningen met de auto).
Stadsverwarming pakte dit jaar uitstekend uit qua kosten. Een warmtepomp is nóg beter, maar stadsverwarming is lang niet zo slecht.CrazyOne schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:35:
Nee, geen subsidie denk ik, wel stadsverwarming, dat is dan weer een lastenverzwaring.
En je kan altijd stadsverwarming nog gewoon opzeggen en een warmtepomp nemen.
In princiepe geld daarvoor hetzelfde als voor de gas aansluiting dat je niet verplicht bent af te nemen van een commerciele partij.
In princiepe geld daarvoor hetzelfde als voor de gas aansluiting dat je niet verplicht bent af te nemen van een commerciele partij.
Nee, stadsverwarming kun je vaak niet zomaar opzeggenShadowhawk00 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:42:
En je kan altijd stadsverwarming nog gewoon opzeggen en een warmtepomp nemen.
Prijs van stadsverwarming wordt losgekoppeld van gas komende jaren. Dit jaar betaalde je eigenlijk nog te veel. Als je de kosten van de installatie van warmtepomp of CV ketel meerekend is het een lachertje. Verder heeft stadsverwarming grotendeels vaste kosten en veel minder variabel. Het maakt voor mij nauwelijks uit of ik 5 minuten of 15 onder de douche sta.Laapo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:29:
[...]
Stadsverwarming pakte dit jaar uitstekend uit qua kosten. Een warmtepomp is nóg beter, maar stadsverwarming is lang niet zo slecht.
Het verschil met de iets grotere woningen doet mij vermoeden dat er wel enige vorm van subsidie op de woningen is gegeven. Danwel vanuit de gemeente, danwel vanuit de duurdere grotere woningen.kx22 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:10:
Dat soort woningen zijn bij mij aan de overkant ook gezet, begin dit jaar opgeleverd en ze lijken ongeveer even groot. Hier in de straat hebben ze alleen warmtepomp ipv stadsverwarming.Flipswix schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:40:
[...]
Het verschil met de iets grotere woningen doet mij vermoeden dat er wel enige vorm van subsidie op de woningen is gegeven. Danwel vanuit de gemeente, danwel vanuit de duurdere grotere woningen.
Dit is geen vreemde prijs voor dit soort woningen hoor, maar het zal er vooral vanaf hangen waar de woning staat of deze prijs vreemd is of niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 10-11-2022 08:45 ]
Maar het kan dus wel! Als er geen subsidie op zit, en je kan bouwen voor dit soort prijzen....Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:45:
[...]
Dat soort woningen zijn bij mij aan de overkant ook gezet, begin dit jaar opgeleverd en ze lijken ongeveer even groot. Hier in de straat hebben ze alleen warmtepomp ipv stadsverwarming.
Dit is geen vreemde prijs voor dit soort woningen hoor, maar het zal er vooral vanaf hangen waar de woning staat of deze prijs vreemd is of niet.
Aan locatie ligt het niet, want je hebt in hetzelfde project ook tussenwoningen met 116m2 vanaf 445k Dat is 150k voor 13m2 meer!
Er moet wel een subsidie op zitten lijkt mij. En discussie van stadsverwarming/ketel/warmtepomp. Dat is wel het laatste waar je aan moet denken bij een huis van 300k. Hoe perfect wil je het hebben voor een instapwoning.
Volgens mij hebben veel gemeentes wel bepaalde eisen aan de bouwprojecten die de ontwikkelaars mogen neerzetten. Bijvoorbeeld minstens een bepaald aantal/percentage huizen met een maximale prijs per m2. Of, wat ik in dit geval denk, minstens X woningen van tenminste 100 m² voor maximaal 275k. Dat lijken mij helemaal geen slechte voorwaarden om een minimaal aanbod aan betaalbare woningen te garanderen. Uiteraard betalen de duurdere woningen dan mee voor het goedkoop kunnen aanbieden van een deel van de woningen, maar dat vind ik geen heel slecht principe.kx22 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:36:
[...]
Maar het kan dus wel! Als er geen subsidie op zit, en je kan bouwen voor dit soort prijzen....
Aan locatie ligt het niet, want je hebt in hetzelfde project ook tussenwoningen met 116m2 vanaf 445k Dat is 150k voor 13m2 meer!
Er moet wel een subsidie op zitten lijkt mij.
Inderdaad, als je de keus hebt tussen een woning met warmtepomp die je niet kunt betalen of een woning met stadsverwarming die je wel kunt betalen, dan kun je eigenlijk niet van keus spreken. Belangrijkste is dat ze een woning voor een betaalbare koopprijs kunnen neerzetten.En discussie van stadsverwarming/ketel/warmtepomp. Dat is wel het laatste waar je aan moet denken bij een huis van 300k. Hoe perfect wil je het hebben voor een instapwoning.
Het project had ook een groot appartementen complex ( deels huur ) en wat grotere woningen maar qua prijs/grote kwam dat wel ongeveer overeen met de kleinere woningen.kx22 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:36:
[...]
Maar het kan dus wel! Als er geen subsidie op zit, en je kan bouwen voor dit soort prijzen....
Er moet wel een subsidie op zitten lijkt mij. En discussie van stadsverwarming/ketel/warmtepomp. Dat is wel het laatste waar je aan moet denken bij een huis van 300k. Hoe perfect wil je het hebben voor een instapwoning.
Maar goed hoeveel de projectontwikkelaar erop verdient heeft weet ik niet natuurlijk. Het was voorheen terrein van iets van een school/klooster gebouw dus kan goed zijn dat de ontwikkelaar het al 5+jaar in bezit had voordat hij dit project mocht doen.
Die woningen hebben dus inderdaad ook aanvullende voorwaarden. Deels ook vergelijkbaar met de nieuw bedachte regeling.kx22 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:36:
[...]
Er moet wel een subsidie op zitten lijkt mij.
- De toewijzing in eerste instantie alleen aan inkomens onder de 55k, en voor een deel ook aan wie nu sociale huur heeft.
- Bij verkoop ook aanvullende voorwaarden
Een gemaximaliseerde verkoopprijs bij verkoop binnen de eerste 10 jaar na eerste
ingebruikname, ten hoogte van:
□ Voor de eerste eigenaar:
‐ De aankoopprijs, vermeerderd met:
‐ Het meerwerk en verbeteringen aan de woning tot een maximum van
€ 25.000,-;
‐ En de door de NVM vastgestelde waardeontwikkeling die heeft
plaatsgevonden voor vergelijkbare woningen in de regio Veenendaal.
□ Voor volgende eigenaren:
‐ De door hen betaalde aankoopprijs k.k., vermeerderd met;
‐ De door de NVM vastgestelde waardeontwikkeling die heeft plaatsgevonden
voor vergelijkbare woningen in de regio Veenendaal.
• Indien de eigenaar besluit de woning te verkopen na de eerste 10 jaar, dient de
woning eerst aangeboden te worden aan LATEI tegen de gemaximaliseerde
verkoopprijs zoals hierboven omschreven. Dit geldt voor elke eigenaar binnen 10
jaar na eerste ingebruikname.
• Een zelfbewoningsplicht van 2 jaar voor elke eigenaar binnen 10 jaar na eerste
ingebruikname.
Als dat dezelfde afspraken zijn die ze in het verleden hebben gemaakt voor huurwoningen, dan heb je daar niks aan.Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:22:
[...]
Volgens mij hebben veel gemeentes wel bepaalde eisen aan de bouwprojecten die de ontwikkelaars mogen neerzetten. Bijvoorbeeld minstens een bepaald aantal/percentage huizen met een maximale prijs per m2. Of, wat ik in dit geval denk, minstens X woningen van tenminste 100 m² voor maximaal 275k. Dat lijken mij helemaal geen slechte voorwaarden om een minimaal aanbod aan betaalbare woningen te garanderen. Uiteraard betalen de duurdere woningen dan mee voor het goedkoop kunnen aanbieden van een deel van de woningen, maar dat vind ik geen heel slecht principe.
Rhapsody Amsterdam
Genestetlaan Nijmegen
Geeft ook wel weer aan hoe onrealistisch koopstarters (nog steeds) zijn. 1e woning en dan is een nieuwbouwwoning van 5 jaar oud al niet bijzonder meer.Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:50:
[...]
Dan heb je al twee vinkjes van de populaire woningen. Instapklaar en 5 jaar oud. Een woning van 5 jaar oud is momenteel dan misschien niet gasloos, maar zal dat vaak wel eenvoudig te maken zijn en ook relatief zuinig zijn. Die woningen zijn momenteel volgens mij juist roofgoed en dus juist wel redelijk 'bijzonder'.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
In het verleden was het zo dat woningen met stadsverwarming per definitie "duurzaam" verwarmd werden (wat natuurlijk helemaal niet zo is, want meestal is men vuilnis/houtpallets aan het opfikken), waardoor isolatie en afwerking een stuk minder hoeven te zijn.kx22 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:10:
Ik weet niet of dit nu nog steeds zo is, of dat men zich gewoon aan het bouwbesluit moet houden, maar het zou de bouwkosten omlaag kunnen brengen.
Het idee van de eerste stadsverwarming was dat fabrieken hun restwarmte op die manier weg konden loodsen. Je gebruikt de woningen dus eigenlijk als koelelementen van je fabriek.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:09:
[...]
In het verleden was het zo dat woningen met stadsverwarming per definitie "duurzaam" verwarmd werden (wat natuurlijk helemaal niet zo is, want meestal is men vuilnis/houtpallets aan het opfikken), waardoor isolatie en afwerking een stuk minder hoeven te zijn.
Ik weet niet of dit nu nog steeds zo is, of dat men zich gewoon aan het bouwbesluit moet houden, maar het zou de bouwkosten omlaag kunnen brengen.
Maar nu alle grote productie in het buitenland gebeurd is dat eigenlijk niet meer van toepassing waardoor stadsverwarming eigenlijk nooit echt rendabel kan zijn. Je hebt best veel verlies bij het transport van de warmte die bij gas en stroom veel minder hebt.
https://www.ad.nl/wonen/v...ben-echt-kwaad~a297a5195/
Achter een paywall, maar als de rechter dit toekent...
Mag ik dan ook een rechtzaak beginnen om te zeggen dat ik ook "teveel" voor mijn nieuwe huis heb betaald, omdat de huizenmarkt is afgekoeld.SVE Group zou van de koop af willen zien omdat de huizenmarkt afkoelt en de plannen voor de jachthaven niet uitpakken zoals ooit bedacht, SVE zou minder dan de koopsom van 2,55 miljoen euro willen betalen en de bewuste meneer Simons zou, zoals gezegd, niet bevoegd zijn een overeenkomst te sluiten.
Overigens verblijft Simons, de man die enig licht kan schijnen op de zaak, in het buitenland, zo laat de advocaat van SVE weten. ,,Is het nog mogelijk met elkaar in gesprek te gaan?” stelt de rechter voor, in de wetenschap dat voor beide partijen welk oordeel dan ook grote gevolgen kan hebben. ,,Moeilijk”, zegt De la Haye. ,,Het vertrouwen is niet al te hoog.”
Het gaat hier meer erom dat iemand een woning heeft gekocht maar vervolgens zich terug wil trekken uit de overeenkomst zonder de kosten te betalen.kx22 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:27:
https://www.ad.nl/wonen/v...ben-echt-kwaad~a297a5195/
Mag ik dan ook een rechtzaak beginnen om te zeggen dat ik ook "teveel" voor mijn nieuwe huis heb betaald, omdat de huizenmarkt is afgekoeld.
En dat gebruiken ze om een soort van onderhandelings positie te krijgen.
Zo van nou ja we hebben het eigenlijk nog niet gekocht van je en de prijs staat nog helemaal niet vast, maar goh weet je wat we betalen bedrag X er wel voor.
[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 10-11-2022 11:39 ]
Ja dat kan iedere koper toch?Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:37:
[...]
Het gaat hier meer erom dat iemand een woning heeft gekocht maar vervolgens zich terug wil trekken uit de overeenkomst zonder de kosten te betalen.
En dat gebruiken ze om een soort van onderhandelings positie te krijgen.
Zo van nou ja we hebben het eigenlijk nog niet gekocht van je en de prijs staat nog helemaal niet vast, maar goh weet je wat we betalen bedrag X er wel voor.
Dat hangt af van of het contract getekend is en rechtsgeldig is. Zodra jij een koopcontract hebt getekend en de 3 dagen termijn is verlopen kom jij daar niet meer vanaf. Tenzij er andere voorbehouden zijn opgenomen natuurlijk.
Maakt die prijzen gewoon transparanter dit is waarschijnlijk een compromis tussen een gezellige potje kwartetten dus de gemeente en de projectontwikkelaar. De basisprijs zal weer zo ver zijn uitgekleed , dat je niet ontkomt aan peperdure opties.Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:03:
[...]
Die woningen hebben dus inderdaad ook aanvullende voorwaarden. Deels ook vergelijkbaar met de nieuw bedachte regeling.
- De toewijzing in eerste instantie alleen aan inkomens onder de 55k, en voor een deel ook aan wie nu sociale huur heeft.
- Bij verkoop ook aanvullende voorwaarden
Een gemaximaliseerde verkoopprijs bij verkoop binnen de eerste 10 jaar na eerste
ingebruikname, ten hoogte van:
□ Voor de eerste eigenaar:
‐ De aankoopprijs, vermeerderd met:
‐ Het meerwerk en verbeteringen aan de woning tot een maximum van
€ 25.000,-;
‐ En de door de NVM vastgestelde waardeontwikkeling die heeft
plaatsgevonden voor vergelijkbare woningen in de regio Veenendaal.
□ Voor volgende eigenaren:
‐ De door hen betaalde aankoopprijs k.k., vermeerderd met;
‐ De door de NVM vastgestelde waardeontwikkeling die heeft plaatsgevonden
voor vergelijkbare woningen in de regio Veenendaal.
• Indien de eigenaar besluit de woning te verkopen na de eerste 10 jaar, dient de
woning eerst aangeboden te worden aan LATEI tegen de gemaximaliseerde
verkoopprijs zoals hierboven omschreven. Dit geldt voor elke eigenaar binnen 10
jaar na eerste ingebruikname.
• Een zelfbewoningsplicht van 2 jaar voor elke eigenaar binnen 10 jaar na eerste
ingebruikname.
En dan zit je in f*cking Veenendaal, daar ga je echt niet voor je plezier wonen wanneer je geen aanbidder bent van de bijbel of Koran. De mensen die dit kopen zijn vanwege de hoge prijzen waarschijnlijk Utrecht ontvlucht en zoeken een goedkoper woonplekje zonder binding met het dorp. Dit soort kortetermijndenken zorgt alleen voor maar urban sprawl! De bewoners draaien elke morgen de A12 op richting Utrecht wat weer voor meer files gaat zorgen en nog meer uitstoot van onwenselijke gassen. Wanneer gaan we in Nederland een fatsoenlijk stedenbouwkundig beleid uitvoeren.? Maak van de Bilt Maarssen Utrecht, Nieuwegein, Vianen, Houten en Zeist één grote stad. Bouw een goed openbaarvervoernetwerk met een S-bahn ring netwerk en metroverbindingen en dan kun je bouwen bouwen bouwen en is het woningtekort is opgelost . In Utrecht willen mensen wonen en werken en niet aan een tactisch gelegen dorpje aan de snelweg want alleen maar een betaalbaar compromis is.
Klopt. In dit geval wordt de volmacht namens de BV betwist. Zoiets kan/mag gewoon mondeling/schriftelijk.Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:52:
[...]
Dat hangt af van of het contract getekend is en rechtsgeldig is. Zodra jij een koopcontract hebt getekend en de 3 dagen termijn is verlopen kom jij daar niet meer vanaf. Tenzij er andere voorbehouden zijn opgenomen natuurlijk.
Mij lijkt dat de koop vaststaat en dat de BV dan het maar moet oplossen met die meneer die heeft getekend.
Dat is jou mening dat mensen daar niet willen wonen. Waarom zou je in Utrecht willen wonen? Peperduur om te parkeren, je bezoek moet altijd betaald parkeren. Tenzij je een mini appartement wilt woon je nog ver van het centrum af waardoor je alsnog met de fiets moet.Autonoesis schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:31:
[...]
Maakt die prijzen gewoon transparanter dit is waarschijnlijk een compromis tussen een gezellige potje kwartetten dus de gemeente en de projectontwikkelaar. De basisprijs zal weer zo ver zijn uitgekleed , dat je niet ontkomt aan peperdure opties.
En dan zit je in f*cking Veenendaal, daar ga je echt niet voor je plezier wonen wanneer je geen aanbidder bent van de bijbel of Koran. De mensen die dit kopen zijn vanwege de hoge prijzen waarschijnlijk Utrecht ontvlucht en zoeken een goedkoper woonplekje zonder binding met het dorp. Dit soort kortetermijndenken zorgt alleen voor maar urban sprawl! De bewoners draaien elke morgen de A12 op richting Utrecht wat weer voor meer files gaat zorgen en nog meer uitstoot van onwenselijke gassen. Wanneer gaan we in Nederland een fatsoenlijk stedenbouwkundig beleid uitvoeren.? Maak van de Bilt Maarssen Utrecht, Nieuwegein, Vianen, Houten en Zeist één grote stad. Bouw een goed openbaarvervoernetwerk met een S-bahn ring netwerk en metroverbindingen en dan kun je bouwen bouwen bouwen en is het woningtekort is opgelost . In Utrecht willen mensen wonen en werken en niet aan een tactisch gelegen dorpje aan de snelweg want alleen maar een betaalbaar compromis is.
Veel mensen willen helemaal niet in de randstad of utrecht wonen maar willen gewoon niet te ver van hun werk af zitten. Dus dan maar noodgedwongen een fortuin per maand aan huur voor 60m2 zodat je niet elke dag in de file staat. Spreid gewoon het werk beter dan los je het probleem ook op.
Binnen utrecht heb je ook geen OV nodig pleur gewoon een berg OV fietsen bij het centraal station en stop met de bussen en stoptreintjes. Scheel heel veel onnodige CO2 uitstoot, de meerderheid kan best 5km fietsen.
Dat ziet de BV blijkbaar anders.Wispe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:36:
Klopt. In dit geval wordt de volmacht namens de BV betwist. Zoiets kan/mag gewoon mondeling/schriftelijk.
Mij lijkt dat de koop vaststaat en dat de BV dan het maar moet oplossen met die meneer die heeft getekend.
[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 10-11-2022 12:41 ]
Ik denk niet dat tegenwoordig de isolatie e.d. bij nieuwbouw met stadsverwarming zo veel anders is dan bij woningen zonder stadsverwarming. Maar het scheelt wel een hoop dat je geen duizenden euros aan kosten voor een warmtepomp kwijt bent. De eenmalige kosten zijn dan dus een stuk lager en de woning wordt voor meer mensen bereikbaar.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:09:
[...]
In het verleden was het zo dat woningen met stadsverwarming per definitie "duurzaam" verwarmd werden (wat natuurlijk helemaal niet zo is, want meestal is men vuilnis/houtpallets aan het opfikken), waardoor isolatie en afwerking een stuk minder hoeven te zijn.
(Bovendien neemt stadsverwarming in het algemeen volgens mij minder ruimte in in je huis, zodat je meer nuttige ruimte overhoudt.)
Iedereen heeft natuurlijk andere woonwensen dus je zou altijd wel kunnen zeggen "waarom zou je in f*cking [insert-plaats] willen wonen", maar waar @Autonoesis waarschijnlijk op doelt is het sterk reformatorische karakter van Veenendaal...Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:40:
[...]
Dat is jou mening dat mensen daar niet willen wonen. Waarom zou je in Utrecht willen wonen? Peperduur om te parkeren, je bezoek moet altijd betaald parkeren. Tenzij je een mini appartement wilt woon je nog ver van het centrum af waardoor je alsnog met de fiets moet.
Veel mensen willen helemaal niet in de randstad of utrecht wonen maar willen gewoon niet te ver van hun werk af zitten. Dus dan maar noodgedwongen een fortuin per maand aan huur voor 60m2 zodat je niet elke dag in de file staat. Spreid gewoon het werk beter dan los je het probleem ook op.
Binnen utrecht heb je ook geen OV nodig pleur gewoon een berg OV fietsen bij het centraal station en stop met de bussen en stoptreintjes. Scheel heel veel onnodige CO2 uitstoot, de meerderheid kan best 5km fietsen.
[...]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Nou, als ik de nieuwsberichten lees over hoeveel bedrijven en industrie die de gestegen gasprijzen in de problemen komen, valt het nog wel mee (of tegen) hoeveel energieverslindende industrie we in Nederland hebben.Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:15:
[...]
Maar nu alle grote productie in het buitenland gebeurd is dat eigenlijk niet meer van toepassing waardoor stadsverwarming eigenlijk nooit echt rendabel kan zijn.
Prijzen hebben altijd maanden nodig om aan te passen aan de situatie. Ik zit in hetzelfde schuitje, maar ga nog even een jaartje een heel mooi high-end appartement huren in Amsterdam.Overseer10 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:11:
Ligt het aan mij of schetst de media een compleet ander beeld van de huidige situatie dan de werkelijkheid? Overal lees ik dat het consumentenvertrouwen een dieptepunt heeft bereikt, dat er steeds minder vaak wordt overboden en dat zelfs onderbieden de norm is geworden. Hoge rentes, hoge inflatie, hoge energieprijzen: de huizenmarkt zou zijn afgekoeld. Ook onze aankoopmakelaar zegt dat de tijd van hoge biedingen voorbij is.
Ben zelf sinds 2020 met mijn vrouw op zoek naar een koopwoning en afgelopen maandag voor de zoveelste keer een bod gedaan (ben gestopt met tellen). Daar ging iemand nog eens rustig met 50k overheen, om in totaal 70k over de vraagprijs heen te gaan.
Misschien ligt het aan de regio of aan de koopprijs, maar wij merken niks van die afgekoelde markt. Het gaat er hier (regio Groene Hart) nog net zo hard aan toe als 2 jaar geleden. Inmiddels zijn we beide 35 en hoewel we een goede baan hebben moeten we het nu opnemen tegen mensen met een flinke overwaarde én de volle mep aan overdrachtsbelasting betalen. Daar kunnen we gewoon niet tegenop. We houden de moed erin, maar het lijkt er steeds meer op dat wij nog voor lange tijd in deze sociale huurwoning zullen blijven zitten.
Het is gewoon zo'n uitzichtloze situatie.
Hier in mijn regio Heiloo-Heemskerk-Castricum zie ik sommige huizen al echt 100k lager dan vorig jaar en ze worden nog steeds niet verkocht. De eerste ontslaggolven zijn begonnen, het kan dan heel snel gaan.
Shifting baseline syndrome. Deze woningen waren 3 jaar geleden 175.000.Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:33:
[...]
Voor de zelfde prijs heb je bv ook in de kop van Noord Holland deze eengezinswoning
https://www.funda.nl/koop...ngezinswoningen-bouwnr-6/
Lijkt me weinig mis mee.
Als je dat te ver weg vindt, ook in Gouda worden zo te zien prima eengezinswoningen voor de zelfde prijs gebouwd.
https://www.funda.nl/koop...-woningtype-300-bouwnr-7/
Of iets kleiner en goedkoper
https://www.funda.nl/koop...ouwnummer-027-bouwnr-027/
Volgens mij prima starterswoningen.
[...]
Helemaal mee eens. Het heilige vertrouwen in de marktwerking, terwijl inherent aan die zelfde marktwerking is dat bepaalde groepen buiten de boot vallen. Om er toch voor te zorgen dat iedereen woonruimte kan krijgen, moeten ze dan alsnog aan die marktwerking sleutelen.
Dat zou ook een nette prijs zijn voor Jan Modaal.
Er is geen reden waarom deze kleine woningen zoveel geld waard zouden zijn en zeer immoreel ten opzichte van de starters nu.
[ Voor 25% gewijzigd door Gigi op 10-11-2022 13:02 ]
Dat zijn heel veel kleine bedrijven, stadsverwarming doe je niet van de snackbar om de hoek of de bakker. Dat heeft niet zo heel veel zin. Maar bij een energiecentrale waar je veel koelwater gebruikt heeft het wel veel meer zin.Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:52:
[...]
Nou, als ik de nieuwsberichten lees over hoeveel bedrijven en industrie die de gestegen gasprijzen in de problemen komen, valt het nog wel mee (of tegen) hoeveel energieverslindende industrie we in Nederland hebben.
Vroeger hadden we in eindhoven en omgeving fabrieken voor gloeilampen waar je dus best veel warmte nodig hebt om glas te produceren. Die warmte wil je kwijt dus dan is stadsverwarming best een duurzaam alternatief. Als je echter puur gaat stoken om de stadsverwarming te voorzien van warmte verdien je er eigenlijk weinig aan.
Het is wel goedkoper dan een warmtepomp, hoewel dat als je alle kosten meeneemt misschien nog wel gaat tegen vallen. En qua ruimte tja een warmtepomp ( lucht/water ) heeft de grote van een koelkast ( 60*60*160 ongeveer )Ik heb geen idee wat de warmtewisselaar van stadsverwarming kost. Want ik neem aan dat daar ook geen 60+ graden uit gaat komen.
Dat valt denk ik wel mee. Ik kan niet geloven dat woningen van pak 'm beet 100m² op die locaties 3 jaar geleden onder de 200k deden.Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:57:
Shifting baseline syndrome. Deze woningen waren 3 jaar geleden 175.000.
Dat zou zeker een nette prijs zijn, 100k zou nog netter zijn, maar grond, materialen en arbeid zijn helaas nog steeds niet gratisGigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:57:
Dat zou ook een nette prijs zijn voor Jan Modaal.
Leg dit eens uit? Ik snap niet waarom deze woningen niet 300k waard zouden kunnen zijn en waarom deze prijsstelling immoreel is?Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:57:
Er is geen reden waarom deze kleine woningen zoveel geld waard zouden zijn en zeer immoreel ten opzichte van de starters nu.
We zullen het zien. Tijdens corona zei ook iedereen dat er rust op de woningmarkt zou komen. Die kwam niet. Er is nogsteeds een woningtekort en veel huizenbezitters hebben nog veel overwaarde die ze kunnen inzetten, ook als de prijzen dalen.Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:57:
Prijzen hebben altijd maanden nodig om aan te passen aan de situatie. Ik zit in hetzelfde schuitje, maar ga nog even een jaartje een heel mooi high-end appartement huren in Amsterdam.
Hier in mijn regio Heiloo-Heemskerk-Castricum zie ik sommige huizen al echt 100k lager dan vorig jaar en ze worden nog steeds niet verkocht. De eerste ontslaggolven zijn begonnen, het kan dan heel snel gaan.
Klopt voorspellingen zijn niet altijd correct maar goed als we alles perfect vooraf weten dan beinvloed dat ook weer wat er gaat gebeuren.Overseer10 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:13:
[...]
We zullen het zien. Tijdens corona zei ook iedereen dat er rust op de woningmarkt zou komen. Die kwam niet. Er is nogsteeds een woningtekort en veel huizenbezitters hebben nog veel overwaarde die ze kunnen inzetten, ook als de prijzen dalen.
De markt reageert natuurlijk altijd erg traag, zeker als je bedenkt dat veel mensen een huis kopen en pas over 4 maanden laten passeren dus dat is vertraging in de getallen. De effecten die je nu ziet zijn begonnen tijdens de corona periode. En er zijn heel veel bedrijven in die periode overeid gebleven door de overheidssteun, niet al die bedrijven gaan het overleven natuurlijk.
Wat betreft die overwaarde, die mensen concurreren niet met starters dus daar heb je weinig last van. Misschien een voordeel als ze van woning wisselen omdat er dan goedkopere woningen vrij komen.
[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 10-11-2022 13:22 ]
Ik ben een starter en naar alle waarschijnlijkheid overboden door een doorstromer die zijn overwaarde kon inzetten. Dus die concurrentie is er wel degelijk. Niet alle startes zijn 23 met een budget van 150k.Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:19:
[...]
Klopt voorspellingen zijn niet altijd correct maar goed als we alles perfect vooraf weten dan beinvloed dat ook weer wat er gaat gebeuren.
Wat betreft die overwaarde, die mensen concurreren niet met starters dus daar heb je weinig last van. Misschien een voordeel als ze van woning wisselen omdat er dan goedkopere woningen vrij komen.
Dat karakter wordt wel mooi verdund door alle randstedelingen die er naar toe vloeien; waardoor juist het voorzieningenniveau en de werkgelegenheid in dit soort plaatsen stijgt. Zelf heb ik de keuze dus wel gemaakt. Ik ben vanuit Utrecht naar deze regio verhuisd; 20-30min reizen met het OV en fiets en je zit in hartje Utrecht. Daarvoor krijg je veel meer woonoppervlak, meer natuur en rust terug. En een redelijk voorzieningenniveau niet te vergeten. Mocht ik over een aantal jaar kinderen willen, dan kan ik nog enigzins invloed hebben op naar welke school ze gaan ook.Autonoesis schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:31:
[...]
Maakt die prijzen gewoon transparanter dit is waarschijnlijk een compromis tussen een gezellige potje kwartetten dus de gemeente en de projectontwikkelaar. De basisprijs zal weer zo ver zijn uitgekleed , dat je niet ontkomt aan peperdure opties.
Juist die verschillende compacte kernen verspreid over Nederland vind ik een verademing ten opzichte van de metorpolitane klonten zoals Londen; waar je vanuit de suburb een uur in de metro zit voordat je op je werk aankomt en nauwelijks echt landschap bent tegengekomen.
Hangt uiteraard ook van je eigen voorkeur af. Als je "noodgedwongen" in een dorp ver buiten de stad gaat zitten, maar eigenlijk in de stad zou willen wonen, dan heb je een heel ander beeld van zo'n dorp dan als je bewust juist de drukte van de stad ontvlucht en een dorp zoekt voor de rust/ruimte/kleinschalige dorpsheid. Dat geldt ook voor de stad. De een ziet een buitenwijk als een stap om van buitenaf dichter bij de stadse levendigheid te kunnen wonen, de ander ziet een buitenwijk juist als een stap om vanuit de het drukke centrum wat rustiger/kindvriendelijker te kunnen wonen met toch de voorzieningen enigszins binnen bereik. Die verschillende groepen kunnen heel andere wensen en voorkeuren hebben.Flipswix schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:30:
[...]
Juist die verschillende compacte kernen verspreid over Nederland vind ik een verademing ten opzichte van de metorpolitane klonten zoals Londen; waar je vanuit de suburb een uur in de metro zit voordat je op je werk aankomt en nauwelijks echt landschap bent tegengekomen.
Volgens mij zie je dan een behoorlijk stuk van de Nederlandse industrie over het hoofd, zoals in het Rijnmondgebied. En een bedrijf als Tata is ook niet echt een heel kleine jongen wat betreft warmteproductie.Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:06:
[...]
Dat zijn heel veel kleine bedrijven, stadsverwarming doe je niet van de snackbar om de hoek of de bakker. Dat heeft niet zo heel veel zin. Maar bij een energiecentrale waar je veel koelwater gebruikt heeft het wel veel meer zin.
O die zijn er ook wel veel maar heel veel is ook al jaren geleden verhuist naar lage lonen landen. En voor Tata zal dat de komende jaren ook wel gebeuren want CO2 uitstoot.Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:09:
[...]
Volgens mij zie je dan een behoorlijk stuk van de Nederlandse industrie over het hoofd, zoals in het Rijnmondgebied. En een bedrijf als Tata is ook niet echt een heel kleine jongen wat betreft warmteproductie.
Is dat relevant? Het ging er om of je voor die 3½ ton iets van nieuwbouw kan kopen. Niet of dat een goede prijs is.Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:57:
[...]
Shifting baseline syndrome. Deze woningen waren 3 jaar geleden 175.000.
Is het te doen om die warmte over ettelijke kilometers te transporteren? Volgens mij moeten de woningen dan toch vrij dicht in de buurt van industrie staan?Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:09:
[...]
Volgens mij zie je dan een behoorlijk stuk van de Nederlandse industrie over het hoofd, zoals in het Rijnmondgebied. En een bedrijf als Tata is ook niet echt een heel kleine jongen wat betreft warmteproductie.
Dat kan je van elke dorp/stad ook wel zeggen. Veenendaal zit wel in de Biblebelt, maar Utrecht Kanaleneiland is hoofdstad van Marokko. Dus ja...Autonoesis schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:31:
[...]
Oh vergeet Ondiep niet, een gevangenis ziet er gezelliger uit.
Kan mij persoonlijk niet voorstellen dat mensen in Utrecht willen wonen (buiten de studenten om).
Ach het maakt ook niet uit dat Gigi het immoreel vind, ze zijn allemaal al verkochtHarrie_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:07:
[...]
Dat valt denk ik wel mee. Ik kan niet geloven dat woningen van pak 'm beet 100m² op die locaties 3 jaar geleden onder de 200k deden.
[...]
Dat zou zeker een nette prijs zijn, 100k zou nog netter zijn, maar grond, materialen en arbeid zijn helaas nog steeds niet gratis
[...]
Leg dit eens uit? Ik snap niet waarom deze woningen niet 300k waard zouden kunnen zijn en waarom deze prijsstelling immoreel is?
Dus blijkbaar is de mening/moreel van Gigi niet zoveel zeggend
"Maakt niet uit dat we slavernij hebben, de slaven werken toch wel door"kx22 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:26:
[...]
Ach het maakt ook niet uit dat Gigi het immoreel vind, ze zijn allemaal al verkocht![]()
Dus blijkbaar is de mening/moreel van Gigi niet zoveel zeggend
Gelukkig zijn er wel mensen met een geweten: https://woonopstand.nl/en/
[ Voor 9% gewijzigd door Gigi op 10-11-2022 18:09 ]
Wat heeft slavernij ermee te maken? Blijkbaar waren er genoeg mensen die de prijs wel acceptabel vonden dus wat is het probleem? Ik vind een Iphone ook veel te duur dan ga ik toch ook geen slavernij roepen.Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:06:
[...]
"Maakt niet uit dat we slavernij hebben, de slaven werken toch wel door"
Maar jij hebt geen koopwoning en gaat nog maar een jaartje high end woning in Amsterdam huren?Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:06:
[...]
"Maakt niet uit dat we slavernij hebben, de slaven werken toch wel door"
Draag jij dan ook niet bij aan het probleem?
Veel faciliteiten, werkgelegenheid, centraal gelegen in Nederland en je bent dus overal relatief snel, gezellig stadscentrum. En mijn vrouw en ik werken er allebei en dus op het fietsje naar kantoor. Gewoon eigen parkeerplaats bij de woning.kx22 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:19:
[...]
Dat kan je van elke dorp/stad ook wel zeggen. Veenendaal zit wel in de Biblebelt, maar Utrecht Kanaleneiland is hoofdstad van Marokko. Dus ja...
Oh vergeet Ondiep niet, een gevangenis ziet er gezelliger uit.
Kan mij persoonlijk niet voorstellen dat mensen in Utrecht willen wonen (buiten de studenten om).
De problematiek die je noemt heb je in iedere grotere stad. Die moet je voor lief nemen door er zo min mogelijk te komen. Ik zou niet weten wat ik in Ondiep of Kanaleneiland zou moeten doen bijvoorbeeld.
In iedere grotere Nederlandse stad. Als je een inwoner van Parijs of Londen een rondje Ondiep of Kanaleneiland laat doen zullen ze vooral opmerken hoe vriendelijk de mensen zijn en hoe schoon het op straat is.Blik1984 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:39:
[...]
Veel faciliteiten, werkgelegenheid, centraal gelegen in Nederland en je bent dus overal relatief snel, gezellig stadscentrum. En mijn vrouw en ik werken er allebei en dus op het fietsje naar kantoor. Gewoon eigen parkeerplaats bij de woning.
De problematiek die je noemt heb je in iedere grotere stad. Die moet je voor lief nemen door er zo min mogelijk te komen. Ik zou niet weten wat ik in Ondiep of Kanaleneiland zou moeten doen bijvoorbeeld.
Nederland heeft geen echt superberoerde grootstedelijke dramawijken. Dat zit hier maar tussen de oren.
Even een persoonlijke ervaring. Ik weet niet hoe het bij andere stadsverwarming aanbieders zit maar die van ons (Vattenfall) installeert gratis de stadsverwarmingunit, deze is van een formaat die gemakkelijk in een standaard meterkast past. De temperatuur die binnenkomt varieert tussen de 70 en 80 graden, maar daar schijnen verschillen in te zitten per netwerk. Onderhoud is eens in de paar jaar het batterijtje van de meter vervangen, wat Vattenfall gratis doet.Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:06:
[...]
Dat zijn heel veel kleine bedrijven, stadsverwarming doe je niet van de snackbar om de hoek of de bakker. Dat heeft niet zo heel veel zin. Maar bij een energiecentrale waar je veel koelwater gebruikt heeft het wel veel meer zin.
Vroeger hadden we in eindhoven en omgeving fabrieken voor gloeilampen waar je dus best veel warmte nodig hebt om glas te produceren. Die warmte wil je kwijt dus dan is stadsverwarming best een duurzaam alternatief. Als je echter puur gaat stoken om de stadsverwarming te voorzien van warmte verdien je er eigenlijk weinig aan.
Het is wel goedkoper dan een warmtepomp, hoewel dat als je alle kosten meeneemt misschien nog wel gaat tegen vallen. En qua ruimte tja een warmtepomp ( lucht/water ) heeft de grote van een koelkast ( 60*60*160 ongeveer )Ik heb geen idee wat de warmtewisselaar van stadsverwarming kost. Want ik neem aan dat daar ook geen 60+ graden uit gaat komen.
Ik las ergens eerder in dit topic er getwijfeld werd aan de isolatie van nieuwbouwwoningen met stadsverwarming. Dit huis is van begin deze eeuw en goed geïsoleerd. De verwarming hebben wij nog niet nodig gehad en het is nog 20 graden binnen. Stroom wekken wij zelf op. Maandbedrag op dit moment voor electriciteit en stadsverwarming is 100 euro, en tot nu toe lijkt het er op dat we niet bij hoeven te betalen en wellicht wat terug krijgen. Ik ben tevreden over de stadsverwarming, en de snap (buiten het monopolie) de weerstand er niet zo tegen.
Kapitaalmarktrente neemt een duik omlaag. Nog steeds relatief hoog, maar duidelijk dat de markt ontzettend gevoelig is voor inflatiecijfers. Een minimale meevaller in de VS voldoende op direct 0,3% van de 10j te halen, in een beweging. AEX boven de 700, Nasdaq doet volgens mijn appje zelfs +7% momenteel.
Er zit duidelijk een hoop geld langs de zijlijnen te wachten op positief nieuws, en wellicht geldt dat ook voor de woningmarkt..
Er zit duidelijk een hoop geld langs de zijlijnen te wachten op positief nieuws, en wellicht geldt dat ook voor de woningmarkt..
Waarom zijn onbetaalbare huizen positief?Laapo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:47:
Kapitaalmarktrente neemt een duik omlaag. Nog steeds relatief hoog, maar duidelijk dat de markt ontzettend gevoelig is voor inflatiecijfers. Een minimale meevaller in de VS voldoende op direct 0,3% van de 10j te halen, in een beweging. AEX boven de 700, Nasdaq doet volgens mijn appje zelfs +7% momenteel.

PS: dit is sowieso een dead cats bounce.
Positief nieuws omtrent de inflatie. Daarnaast vind ik een dalende trend qua koopsom met een stijgende rente een veel nadeliger scenario dan stijgende prijzen met een dalende rente.Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:53:
[...]
Waarom zijn onbetaalbare huizen positief?![]()
PS: dit is sowieso een dead cats bounce.
Iedere opleving is een dead cat bounce, totdat het niet zo is. Omgekeerd net zo. Ik zoom enkel in op wat er vandaag gebeurt. Licht meevallende inflatiecijfers hebben een fors effect op de kapitaalmarkt rente en zelfs een blowout effect op de beurs. Men staat te popelen.
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik ben van een huis uit 2014 label A met warmtenet van Vattenfall naar een even groot huis uit 1970 label C gegaan en ben er 50E/maand op vooruit gegaan. Intussen is het huis beter geïsoleerd en verbruik ik nog minder. Zelfs met de aanschaf van een nieuwe cv-ketel zou ik minder betalen.Iris1234 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:18:
[...]
Maandbedrag op dit moment voor electriciteit en stadsverwarming is 100 euro, en tot nu toe lijkt het er op dat we niet bij hoeven te betalen en wellicht wat terug krijgen. Ik ben tevreden over de stadsverwarming, en de snap (buiten het monopolie) de weerstand er niet zo tegen.
Dat is dus zo'n beetje het probleem dat ik persoonlijk heb met warmtenetten. Je bent overgeleverd aan wat de overheid vind dat je maximaal mag betalen, want dat maximale zal de enige aanbieder van het warmtenet aan je huis ook vragen.
Ik begrijp je punt, maar onder de streep blijven de maandlasten gelijk. Dat maakt de starters situatie dus niet beter of slechter.Gigi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:53:
Waarom zijn onbetaalbare huizen positief?
Bizar gewoon. Opvallend dat het zo snel gaat, meestal is er wel een dempend effect na een paniekschok die de rentes zo sterk deed stijgen.Laapo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:47:
Een minimale meevaller in de VS voldoende op direct 0,3% van de 10j te halen, in een beweging. AEX boven de 700, Nasdaq doet volgens mijn appje zelfs +7% momenteel.
Dat de maandlasten niet wijzigen, maar de huizenprijzen wél, maakt wel degelijk uit voor de starters situatie.Conrado schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:46:
[...]
Ik begrijp je punt, maar onder de streep blijven de maandlasten gelijk. Dat maakt de starters situatie dus niet beter of slechter.
In een situatie zoals de afgelopen jaren moest je als starter steeds meer eigen geld uit de hoge hoed toveren om nog maar een beetje kans te maken op een aardige woning. Want doorstromers hebben letterlijk tonnen overwaarde die ze zonder knipperen met de ogen ook weer uitgeven aan de volgende woning.
Bij dalende woningprijzen heb je als starter weer meer aan je eigen gespaarde kapitaal. Hoe harder de woningprijzen dalen, hoe kleiner de ongelijkheid in 'eigen vermogen' bij de aankoop van een woning wordt. En daarmee staan starters dus minder ver achter de groep doorstromers met een vergelijkbaar inkomen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
5% rente met 10% inflatie dan verdampt je hypotheek waar je bijstaat. Huren zullen veel eerder meestijgen met inflatie. Je hypotheek ligt vast voor de rentevaste periode.Laapo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:37:
[...]
Positief nieuws omtrent de inflatie. Daarnaast vind ik een dalende trend qua koopsom met een stijgende rente een veel nadeliger scenario dan stijgende prijzen met een dalende rente.
Het zal ongetwijfeld wisselen per huis en per aanbieder van stadsverwarming. Mijn huis is 130m2, tussenwoning met label A. Als ik het vergelijk met mijn vorige huis, appartement, nieuwbouw, label A met CV ketel en koken op gas betaal ik nu 30 euro meer voor een persoon extra en een huis dat meer dan twee keer zo groot is.Caelorum schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:38:
[...]
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik ben van een huis uit 2014 label A met warmtenet van Vattenfall naar een even groot huis uit 1970 label C gegaan en ben er 50E/maand op vooruit gegaan. Intussen is het huis beter geïsoleerd en verbruik ik nog minder. Zelfs met de aanschaf van een nieuwe cv-ketel zou ik minder betalen.
Dat is dus zo'n beetje het probleem dat ik persoonlijk heb met warmtenetten. Je bent overgeleverd aan wat de overheid vind dat je maximaal mag betalen, want dat maximale zal de enige aanbieder van het warmtenet aan je huis ook vragen.
Verder met je eens dat het jammer is dat je niet van aanbieder kan wisselen. Ik vind het grote voordeel dat je geen onderhoud hebt aan installaties, en dus ook geen geld hoeft te reserveren voor vervanging van je warmtepomp. Daarnaast scheelt het ook ruimte om geen installatie in je huis te hebben.
Als ik het op een bierviltje uitreken is het energieverlies behoorlijk, maar niet onoverkomelijk.Harrie_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:41:
Is het te doen om die warmte over ettelijke kilometers te transporteren? Volgens mij moeten de woningen dan toch vrij dicht in de buurt van industrie staan?
Als de buis geisoleerd is met een R-waarde van 2 (volgens mij is het in de praktijk veel minder, trouwens) en een omtrek heeft van 10cm, is het warmteverlies dus 0,05W/m/K, dus 50W per graad per km. Stadsverwarming zit op 80 graden, grond zal op een meter diep eerder rond de 15 graden zitten, dus het temperatuurverschil is 65 graden. Daarmee verliest een buis stadsverwarming van een kilometer lang continu zo'n 3250W.
Dat is niet niks, want daar kun je in het midden van de winter een huis mee verwarmen. En stadsverwarming "verliest" deze warmte dus continu, ook hartje zomer. Op jaarbasis kun je met het warmteverlies van een kilometer stadsverwarming drie huizen verwarmen.
Aan de andere kant, als je met zo'n buis een hele wijk van warmte kunt voorzien, is het verlies verhoudingsgewijs misschien niet zo groot.
Maar...CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:01:
[...]
Als ik het op een bierviltje uitreken is het energieverlies behoorlijk, maar niet onoverkomelijk.
Als de buis geisoleerd is met een R-waarde van 2 (volgens mij is het in de praktijk veel minder, trouwens) en een omtrek heeft van 10cm, is het warmteverlies dus 0,05W/m/K, dus 50W per graad per km. Stadsverwarming zit op 80 graden, grond zal op een meter diep eerder rond de 15 graden zitten, dus het temperatuurverschil is 65 graden. Daarmee verliest een buis stadsverwarming van een kilometer lang continu zo'n 3250W.
Dat is niet niks, want daar kun je in het midden van de winter een huis mee verwarmen. En stadsverwarming "verliest" deze warmte dus continu, ook hartje zomer. Op jaarbasis kun je met het warmteverlies van een kilometer stadsverwarming drie huizen verwarmen.
Aan de andere kant, als je met zo'n buis een hele wijk van warmte kunt voorzien, is het verlies verhoudingsgewijs misschien niet zo groot.
Als je een hele wijk of appartementencomplex wil verwarmen dan kom je denk ik niet uit met 1 pijp met een omtrek van 10cm. Dan moet je een veel dikkere pijp hebben of meerdere pijpen, waardoor het warmteverlies nóg groter wordt...
Een starter gaat toch voor de goedkopere ex woning van de doorstromer.Ivow85 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:26:
In een situatie zoals de afgelopen jaren moest je als starter steeds meer eigen geld uit de hoge hoed toveren om nog maar een beetje kans te maken op een aardige woning. Want doorstromers hebben letterlijk tonnen overwaarde die ze zonder knipperen met de ogen ook weer uitgeven aan de volgende woning.
Waarom zou je met de doorstromers willen concurreren, dat is toch niet realistisch... Die huizen zijn gewoon buiten bereik, niet naar kijken.
Een dikkere pijp heeft juist minder warmteverlies.Harrie_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:19:
[...]
Maar...
Als je een hele wijk of appartementencomplex wil verwarmen dan kom je denk ik niet uit met 1 pijp met een omtrek van 10cm. Dan moet je een veel dikkere pijp hebben of meerdere pijpen, waardoor het warmteverlies nóg groter wordt...
Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat het warmteverlies bij oude stadsverwarming op grofweg een kwart of eenderde ligt. Dat zal bij nieuwe netwerken waarschijnlijk wel een stuk beter zijn. En een vergelijkbaar verlies heb je bijvoorbeeld ook bij opening van elektriciteit.
Maar een belangrijke vraag daarbij is of dat verlies erg is. Als het bij stadsverwarming gaat om restwarmte (of voor een groot deel), waar anders niets nee gedaan wordt, dan is de efficiëntie minder van belang dan de vraag of er genoeg warmte geproduceerd wordt voor het aantal woningen dat je wilt verwarmen. Ook al verlies je de helft van de warmte onderweg, die andere helft wordt dan nog altijd beter gebruikt dan als je geen stadsverwarming hebt.
Groter in absolute zin, maar relatief per woning niet.Harrie_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:19:
[...]
Maar...
Stel een grotere/langere pijp verliest 25kW, verdeeld over 1000 woningen is dat maar 25W "sluipverbruik". Waarschijnlijk is de gecentraliseerde verwarming ook veel efficiënter dan 1000 CV ketels.
Ja, ik heb geprobeerd uit te zoeken wat de dikte van een typische stadsverwarmingsbuis is, en 1) er is niet één dikte 2) de meeste voorbeelden die ik vind zijn vrij 'dun'. Verder kan de pompsnelheid in een stadsverwarmingsbuis natuurlijk fors hoger zijn dan in een CV-buisje, dus misschien verkijken we ons op de omvang die nodig is.Harrie_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:19:
Verder is het zo dat isolatie helaas niet dunner wordt als je maar een dun buisje wil isoleren. Als je ipv. een R van 2 een R van 4 wil bereiken, moet je al snel naar een isolatiepakket van 10cm dik. Rondom, en dan kilometers lang. De materiaal- en milieukosten daarvan lijken me behoorlijk.
Waarom? Een dikkere pijp heeft een groter verliesoppervlak. Als ik warmteverlies zou willen minimaliseren, zou ik toch voor een zo dun mogelijk buisje met zo hoog mogelijke pompsnelheid kiezen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:38:
Een dikkere pijp heeft juist minder warmteverlies.
Nouja ligt eraan natuurlijk, ja je hebt meer oppervlak, maar je kan ook kwadratisch toenemend meer door die pijp heen pompen. Hierdoor moet je meer energie verliezen(gebeurt ook door grotere buiten oppervlak) om een kwart in temperatuur te zakken bij een groter debiet. Uiteindelijk wordt het binnenoppervlak sneller groter dan het buitenoppervlak, zie afhankelijkheid hieronder (heb getallen en pi weggelaten). Dus zeggen dat de een beter is dan de ander kan je niet zeggen zolang het debiet in allebei de gevallen niet gelijk is, is dat wel het geval dan klopt wat @CVTTPD2DQ zegt, maar zodra je ook gebruik maakt van de ruimte in de pijp kan @Rubbergrover1 ook best gelijk hebben.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:05:
[...]
Waarom? Een dikkere pijp heeft een groter verliesoppervlak. Als ik warmteverlies zou willen minimaliseren, zou ik toch voor een zo dun mogelijk buisje met zo hoog mogelijke pompsnelheid kiezen.
Buitenoppervlak ~r
Totale binnen oppervlak van doorsnele ~r^2
[ Voor 13% gewijzigd door BarendBotje op 11-11-2022 09:27 ]
Even gegoogled en ik heb een bierviltje gevonden.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:01:
[...]
Als ik het op een bierviltje uitreken is het energieverlies behoorlijk, maar niet onoverkomelijk.

Uit dit rapport (pagina 20) begrijp ik dat de energie efficienty als volgt is:
1G: 25%
2G: 50%
3G: 70%
4G: 85-90%
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 11-11-2022 09:26 ]
Ok maar het is me niet helemaal duidelijk over welke afstanden we praten? De discussie begon met het feit dat er stiekem in Nederland genoeg industrie staat, maar dan rest nog steeds de vraag over hoeveel kilometer je dat kunt transporteren... Als je 'slechts' een paar procent verlies hebt over een kilometer dan kan er natuurlijk genoeg industrie zijn bij een stad maar daar heb je dan niet zoveel aan in een dorp 30km verderop.Wolly schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:26:
[...]
Even gegoogled en ik heb een bierviltje gevonden.
[Afbeelding]
Uit dit rapport (pagina 20) begrijp ik dat de energie efficienty als volgt is:
1G: 25%
2G: 50%
3G: 70%
4G: 85-90%
Warmteverlies is afhankelijk van een hoop dingen. Isolatie bepaalt samen met de grootte van de buis over het warmteverlies, dan krijg je een term in [W/m/K], in lijn met het bericht van @CVTTPD2DQ hieronder. Dus een paar procent weet je niet precies, je weet alleen wat je verliest per km, maar hoeveel energie pomp je erdoorheen per km? Als je 10MW(onrealistisch) weet te pompen dan is een 3kW verlies verwaarloosbaar natuurlijk, maar als je maar 10kW hierdoorheen pompt dan is het weer een te groot verlies.. Heeft alles te maken met het debiet [m3/s]Harrie_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:40:
[...]
Ok maar het is me niet helemaal duidelijk over welke afstanden we praten? De discussie begon met het feit dat er stiekem in Nederland genoeg industrie staat, maar dan rest nog steeds de vraag over hoeveel kilometer je dat kunt transporteren... Als je 'slechts' een paar procent verlies hebt over een kilometer dan kan er natuurlijk genoeg industrie zijn bij een stad maar daar heb je dan niet zoveel aan in een dorp 30km verderop.
In Rotterdam komt de stadsverwarming uit de Haven. Ik ga wonen in een huis met stadsverwarming op hemelsbreed 30km van de haven. 30 km is dus niet zon probleem.Harrie_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:40:
[...]
Ok maar het is me niet helemaal duidelijk over welke afstanden we praten? De discussie begon met het feit dat er stiekem in Nederland genoeg industrie staat, maar dan rest nog steeds de vraag over hoeveel kilometer je dat kunt transporteren... Als je 'slechts' een paar procent verlies hebt over een kilometer dan kan er natuurlijk genoeg industrie zijn bij een stad maar daar heb je dan niet zoveel aan in een dorp 30km verderop.
Het verlies op het hoofdtransportnet is inderdaad niet erg groot, echter zodra je daarvan aftakt zit je al gauw op een veelvoud.BarendBotje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:52:
[...]
Warmteverlies is afhankelijk van een hoop dingen. Isolatie bepaalt samen met de grootte van de buis over het warmteverlies, dan krijg je een term in [W/m/K], in lijn met het bericht van @CVTTPD2DQ hieronder. Dus een paar procent weet je niet precies, je weet alleen wat je verliest per km, maar hoeveel energie pomp je erdoorheen per km? Als je 10MW(onrealistisch) weet te pompen dan is een 3kW verlies verwaarloosbaar natuurlijk, maar als je maar 10kW hierdoorheen pompt dan is het weer een te groot verlies.. Heeft alles te maken met het debiet [m3/s]
Uiteindelijk komt het dus neer op ongeveer 25% verlies.
Het probleem is dat je wel betaalt voor warmte die je niet krijgt (hoge vastrechtkosten) en dat er ook bijvoorbeeld afval geimporteerd wordt om die centrales maar warm te houden. Met bijbehorende uitstoot waar tegenwoordig veel om te doen is.HEY_DUDE schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:23:
[...]
In Rotterdam komt de stadsverwarming uit de Haven. Ik ga wonen in een huis met stadsverwarming op hemelsbreed 30km van de haven. 30 km is dus niet zon probleem.
Als straks de industrie over gaat op schone energie is het ook nog maar de vraag of er genoeg warmte overblijft.
Ik neem aan dat daar echt wel door iemand over nagedacht is bij aftakkingen hoe daar slim mee omgesprongen kan worden. Uiteindelijk vind ik die 25% een redelijk hoge afschatting op basis van weinig zichtbare bronnen. Maargoed ik heb zelf niet een berekening paraat dus ik kan het niet challengen op het moment.Wolly schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:04:
[...]
Het verlies op het hoofdtransportnet is inderdaad niet erg groot, echter zodra je daarvan aftakt zit je al gauw op een veelvoud.
Uiteindelijk komt het dus neer op ongeveer 25% verlies.
Dit is gewoon informatie van het CBS.BarendBotje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:08:
[...]
Ik neem aan dat daar echt wel door iemand over nagedacht is bij aftakkingen hoe daar slim mee omgesprongen kan worden. Uiteindelijk vind ik die 25% een redelijk hoge afschatting op basis van weinig zichtbare bronnen. Maargoed ik heb zelf niet een berekening paraat dus ik kan het niet challengen op het moment.
WarmteLinq zegt hetzelfde.Het warmteverlies is ongeveer een kwart van de warmte geleverd aan het warmtenet,
overeenkomend met een derde van de warmte geleverd door de warmtenetten. Tussen de
warmtenetten is veel variatie in warmteverlies. De belangrijkste factor (maar zeker niet de enige)
daarbij is de verhouding tussen grote klanten en kleine klanten. Het meeste warmteverlies zit in de
haarvaten van een warmtenet en een warmtenet met veel grote klanten heeft relatief weinig dunne
leidingen en daardoor minder warmteverlies
De maximale afstand waarover je warmte kunt transporteren zonder te veel verlies, hangt van een aantal zaken af: de warmtevraag, de benodigde pompenergie, het temperatuurverschil en de materiaalkeuze. Door goede isolatie, stroomsnelheid, een passend temperatuurregime en de diameter van de leiding, kan het temperatuurverlies worden beperkt tot grofweg 0,5 graden per 10 km. Het warmteverlies over de WLQ leiding bij volle belasting is ongeveer 3,5 à 4% op jaarbasis. In de warmtedistributienetten in de wijken ligt dit percentage hoger.
[ Voor 23% gewijzigd door Wolly op 11-11-2022 11:11 ]
Als je anders niets met die warmte doet, dan levert een nuttige toepassing daarvan automatisch een voordeel op, zolang de aanlegkosten niet extreem buiten proporties is. Ook al raak je onderweg een hoop warmte kwijt, je houdt altijd meer nuttige energie over dan wanneer de warmte simpelweg de lucht of de zee in zou gaan.Harrie_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:40:
[...]
Als je 'slechts' een paar procent verlies hebt over een kilometer dan kan er natuurlijk genoeg industrie zijn bij een stad maar daar heb je dan niet zoveel aan in een dorp 30km verderop.
(Uiteraard alleen als je anders niets met die warmte zou doen.)
[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-11-2022 11:12 ]
Daarom noem ik het zichtbare bronnen, omdat je eerst iets liep te spouwen zonder bronWolly schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:10:
[...]
Dit is gewoon informatie van het CBS.
[...]
WarmteLinq zegt hetzelfde.
[...]
Vooralsnog ben ik de enige die reeds drie bronnen heeft aangedragen.BarendBotje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:11:
[...]
Daarom noem ik het zichtbare bronnen, omdat je eerst iets liep te spouwen zonder bron
En dat het verlies op 20-30% zit is algemene kennis als je de krant leest waar veelvuldig over warmtenetten wordt gesproken.
Uiteraard is dat wel een voorwaarde/aanname. Maar als daar een groot verschil tussen zou zijn, dan zou je ook een andere dimensionering van de pijpen verwachten.BarendBotje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:25:
[...]
Dus zeggen dat de een beter is dan de ander kan je niet zeggen zolang het debiet in allebei de gevallen niet gelijk is
Ja van de grote pijpen wel, maar niemand heeft baat bij een pijp van een halve meter diameter naar zijn/haar huis, als je het debiet niet kwijt kan heb je er niks aan en is automatisch een dunnere pijp efficienter. Het is een optimalisatie die ervoor zorgt dat er te kiezen is tussen 1/10/100cm diameter buis.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:13:
[...]
Uiteraard is dat wel een voorwaarde/aanname. Maar als daar een groot verschil tussen zou zijn, dan zou je ook een andere dimensionering van de pijpen verwachten.
Hier worden voor het warmtenet bomen geïmporteerd. De gemeente kijkt naar het overzetten naar geothermie, maar de kosten zijn behoorlijk hoog en het vinden van een geschikte locatie is ook nog best lastig. Die locaties gaan namelijk een jaar of 30 mee, waarna je een andere locatie moet vinden. Die backup locatie moet je dus wel al hebben op een plek die je eenvoudig kan aansluiten op het warmtenet. Al kijken ze nu overigens naar een locatie die mogelijk geschikt is voor 50 jaar warmte uit putten.Wolly schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:07:
[...]
Het probleem is dat je wel betaalt voor warmte die je niet krijgt (hoge vastrechtkosten) en dat er ook bijvoorbeeld afval geimporteerd wordt om die centrales maar warm te houden. Met bijbehorende uitstoot waar tegenwoordig veel om te doen is.
Als straks de industrie over gaat op schone energie is het ook nog maar de vraag of er genoeg warmte overblijft.
Maar je moet dus maar net het geluk hebben dat je een geschikte locatie binnen bereik van het huidige net hebt zitten of je uiteindelijk kan overstappen op waterstof oid. Want de bomen importeren om te verbranden om zo onder de uitstootnorm te komen kan echt niet meer.
Bij het aanbod dat ik volg zie ik een hele andere ontwikkeling. Om te beginnen staat er veel meer te koop dan in vorige jaren. Voor een gedeelte komt dit door een langere looptijd: meer dan de helft staat langer dan een maand te koop. Bijna 40% van de beschikbare woningen is opnieuw op Funda geplaatst en/of afgeprijsd t.o.v. de oorspronkelijke vraagprijs, 20% is afgeprijsd.Overseer10 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:11:
Ligt het aan mij of schetst de media een compleet ander beeld van de huidige situatie dan de werkelijkheid? Overal lees ik dat het consumentenvertrouwen een dieptepunt heeft bereikt, dat er steeds minder vaak wordt overboden en dat zelfs onderbieden de norm is geworden. Hoge rentes, hoge inflatie, hoge energieprijzen: de huizenmarkt zou zijn afgekoeld. Ook onze aankoopmakelaar zegt dat de tijd van hoge biedingen voorbij is.
Ben zelf sinds 2020 met mijn vrouw op zoek naar een koopwoning en afgelopen maandag voor de zoveelste keer een bod gedaan (ben gestopt met tellen). Daar ging iemand nog eens rustig met 50k overheen, om in totaal 70k over de vraagprijs heen te gaan.
Misschien ligt het aan de regio of aan de koopprijs, maar wij merken niks van die afgekoelde markt. Het gaat er hier (regio Groene Hart) nog net zo hard aan toe als 2 jaar geleden. Inmiddels zijn we beide 35 en hoewel we een goede baan hebben moeten we het nu opnemen tegen mensen met een flinke overwaarde én de volle mep aan overdrachtsbelasting betalen. Daar kunnen we gewoon niet tegenop. We houden de moed erin, maar het lijkt er steeds meer op dat wij nog voor lange tijd in deze sociale huurwoning zullen blijven zitten.
Het is gewoon zo'n uitzichtloze situatie.
Door deze ontwikkeling verdwijnt de noodzaak om hoger dan de vraagprijs te bieden, en ontstaat weer ruimte om te onderbieden en onderhandelen. In 2020, 2021 en begin dit jaar was dit in dezelfde buurten (in Amsterdam) allemaal niet aan de orde: elke courante woning die op de markt kwam was binnen twee tot drie weken verkocht.
De meeste starters zullen hier niks mee opschieten gezien de prijs van deze woningen. Maar als de omstandigheden -zoals hoge hypotheekrente- hetzelfde blijven kan dit ook gaan doorzetten naar de goedkopere segmenten.
Het is echt heel erg afhankelijk van de regio. Hier in de regio in het midden van het land zijn de transacties nog steeds erg hoog en ook wordt er nog steeds standaard overboden. Het aantal woningen dat te koop staat op een gegeven moment is nog steeds laag. Resultaat is dat aan de onderkant van de markt eigenlijk amper nog woningen te koop zijn en deze ook steevast binnen 6 weken verkocht zijn voor een hogere prijs dan ze aangeboden werden. Het percentage dat overboden wordt is wel wat lager geworden, dus dat is een "pluspunt".antidote schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:30:
[...]
Bij het aanbod dat ik volg zie ik een hele andere ontwikkeling. [...]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Hoe de markt nu is zal inderdaad verschillen per regio / woonplaats, woningtype en prijsklasse. Economische factoren en het sentiment in de markt hebben uiteindelijk invloed op al die deelmarkten, als ze maar lang genoeg aanhouden of doorontwikkelen.Caelorum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:45:
[...]
Het is echt heel erg afhankelijk van de regio. Hier in de regio in het midden van het land zijn de transacties nog steeds erg hoog en ook wordt er nog steeds standaard overboden. Het aantal woningen dat te koop staat op een gegeven moment is nog steeds laag. Resultaat is dat aan de onderkant van de markt eigenlijk amper nog woningen te koop zijn en deze ook steevast binnen 6 weken verkocht zijn voor een hogere prijs dan ze aangeboden werden. Het percentage dat overboden wordt is wel wat lager geworden, dus dat is een "pluspunt".
In mijn zoekstring - ZO Brabant - gebeurt niets, he-le-maal niets.Caelorum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:45:
[...]
Het is echt heel erg afhankelijk van de regio. Hier in de regio in het midden van het land zijn de transacties nog steeds erg hoog en ook wordt er nog steeds standaard overboden.
Wel wat, tochConrado schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:49:
[...]
In mijn zoekstring - ZO Brabant - gebeurt niets, he-le-maal niets.
:strip_exif()/f/image/i8DESyaZOMluPHHvL1ILbOR8.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.funda.nl/koop...-500000/sorteer-datum-af/
Dagelijks toch wel een handjevol nieuw aanbod in de range 250k-500k.
De instapklare visgraat woning wordt nog grof geld voor gevraagd zie ik. Bijna 420k voor 85m2 appartement...
https://www.funda.nl/koop...4764-stratumsedijk-23-27/
Oké toegegeven, wel op loopafstand van het centrum.
Hoewel, ver erbuiten zijn ze ook niet mals.
https://www.funda.nl/koop...91-hugo-de-grootplein-94/
475k voor 90m2 appartement: 2500 bruto hypotheek + 188 VVE per maand. Leuk voor de pensionado die z'n vrijstaande hok heeft verkocht met 2 ton overwaarde wellicht.
* Nnoitra knijpt in z'n handjes met een 2onder1kap 170m2+tuin+oprit+centrum op loopafstand voor 450...geekeep schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:14:
[...]
Wel wat, toch
[Afbeelding]
https://www.funda.nl/koop...-500000/sorteer-datum-af/
Dagelijks toch wel een handjevol nieuw aanbod in de range 250k-500k.
De instapklare visgraat woning wordt nog grof geld voor gevraagd zie ik. Bijna 420k voor 85m2 appartement...
https://www.funda.nl/koop...4764-stratumsedijk-23-27/
Oké toegegeven, wel op loopafstand van het centrum.
Hoewel, ver erbuiten zijn ze ook niet mals.
https://www.funda.nl/koop...91-hugo-de-grootplein-94/
475k voor 90m2 appartement: 2500 bruto hypotheek + 188 VVE per maand. Leuk voor de pensionado die z'n vrijstaande hok heeft verkocht met 2 ton overwaarde wellicht.
Het noorden is zo gek nog niet
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Touché
Dit is allemaal (centrum) Eindhoven, ik beperk me tot mijn eigen omgeving, Ja, links en rechts wordt er een beetje afgedaan, maar er wordt nauwelijks wat verkocht.
De hypotheekrenteshock (+ inflatie) van een paar weken/maanden terug heeft ervoor gezorgd dat kopers even de kat uit de boom kijken. Tegelijkertijd schieten verkopers (die moeten verkopen) in de stress omdat mensen niet meer als een gek lopen te (over)bieden en bezichtigingen mondjesmaat binnen komen.Conrado schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:11:
[...]
Touché
Dit is allemaal (centrum) Eindhoven, ik beperk me tot mijn eigen omgeving, Ja, links en rechts wordt er een beetje afgedaan, maar er wordt nauwelijks wat verkocht.
We zullen zien welk verhaal de media zal spinnen met de cijfers van november straks. Sentiment en na-gepraat heeft best veel invloed op de huizenmarkt.
Ik zie dat de hypotheekrente in de VS weer op het hoogste punt sinds 2002 zit (7%) en het daar wat harder begint te kraken. Tegelijkertijd verwachten 'experts' niet zoveel chaos eigenlijk.
https://www.forbes.com/ad...using-market-predictions/There are mixed signals about if and when the housing market will crash; or if it will simply “correct” itself from the double-digit percentage jumps seen in home prices the past year, as some economists say.
“We’re estimating about a 5% drop nationally,” says Sharga. “Some markets, believe it or not, will probably see prices continue to increase.”
Other experts agree, pointing out that today’s homeowners stand on much more secure footing than those coming out of the 2008 financial crisis, so the likelihood of a housing market crash is low.
“Homeowner equity is at the highest level it’s been in the past several decades, so homeowners have a lot of value in their home,” says Nicole Bachaud, an economist at Zillow.
Bachaud also notes that mortgage products have become less risky.
“There are a lot more regulations and restrictions in the mortgage market that make it a lot stronger, and less volatile and less risky, than it was in the market after 2008,” she says.
Daarbovenop, iedere verkoper denkt dat hun huis speciaal is dus zakken in prijs zal niet zo snel gebeuren. De 'moetjes' op de markt zullen vast wel in prijs zakken, maar de nice-to-have verhuizers zullen zoveel mogelijk voor hun huis willen vangen als het opstapje ook nog steeds duur is.
In de onderkant van de markt verwacht ik vrij weinig verandering eerlijk gezegd, omdat de startersgroep alleen maar gaat groeien met een piek aan millennials die willen gaan kopen aankomende jaren: https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide
Zolang het inderdaad restwarmte is doet het verlies er niet echt toe, eigenlijk is het in dat geval zo dat wat je van de warmte nog zinnig kan gebruiken meegenomen is. Je wilt de warmte namelijk kwijt het is niet voor niets restwarmte.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:38:
[...]
Een dikkere pijp heeft juist minder warmteverlies.
Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat het warmteverlies bij oude stadsverwarming op grofweg een kwart of eenderde ligt. Dat zal bij nieuwe netwerken waarschijnlijk wel een stuk beter zijn. En een vergelijkbaar verlies heb je bijvoorbeeld ook bij opening van elektriciteit.
Maar een belangrijke vraag daarbij is of dat verlies erg is. Als het bij stadsverwarming gaat om restwarmte (of voor een groot deel), waar anders niets nee gedaan wordt, dan is de efficiëntie minder van belang dan de vraag of er genoeg warmte geproduceerd wordt voor het aantal woningen dat je wilt verwarmen. Ook al verlies je de helft van de warmte onderweg, die andere helft wordt dan nog altijd beter gebruikt dan als je geen stadsverwarming hebt.
Maar zodra je vast zit aan het systeem loop je ook het risico dat de warmtebron anders word of wegvalt en dan is het geen restwarmte meer maar word het opgewekt voor verwarmen en dan is elk verlies meteen wel een nadeel.
Leuk overigens de berekening per KM maar als je dan een wijk hebt op 50km van die fabriek dan is je verlies al bijna groot genoeg om elke woning te voorzien van energie.
Mee eens. Tegelijk geldt ook dat als het niet om restwarmte gaat, maar om een andere manier van warmte-opwekking, er ook geen reden is om die warmtefabriek heel ver van de bewoonde wereld te bouwen.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:27:
[...]
Zolang het inderdaad restwarmte is doet het verlies er niet echt toe, eigenlijk is het in dat geval zo dat wat je van de warmte nog zinnig kan gebruiken meegenomen is. Je wilt de warmte namelijk kwijt het is niet voor niets restwarmte.
Maar zodra je vast zit aan het systeem loop je ook het risico dat de warmtebron anders word of wegvalt en dan is het geen restwarmte meer maar word het opgewekt voor verwarmen en dan is elk verlies meteen wel een nadeel.
Maar volgens mij dwalen we een beetje af van waar het mee begonnen was. Dat stadsverwarming een handige manier is om de bouwkosten van een woning te verlagen. En daarmee woningen voor meer mensen bereikbaar te maken. Alleen daarom al vind ik het best een interessante optie.
Dat valt wel mee, een CV ketel kost niet zo heel veel dan hebben we het over 2k op een woning dat is gewoon peanuts.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:05:
[...]
Mee eens. Tegelijk geldt ook dat als het niet om restwarmte gaat, maar om een andere manier van warmte-opwekking, er ook geen reden is om die warmtefabriek heel ver van de bewoonde wereld te bouwen.
Maar volgens mij dwalen we een beetje af van waar het mee begonnen was. Dat stadsverwarming een handige manier is om de bouwkosten van een woning te verlagen. En daarmee woningen voor meer mensen bereikbaar te maken. Alleen daarom al vind ik het best een interessante optie.
Ja het is niet zo makkelijk als x50, gelukkig blijft er meer over omdat de delta T niet meer zo hoog is. Wel geef ik je gelijk dat de afstand niet meer dan 30km moet zijn om het efficiënt te makenShadowhawk00 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:27:
[...]
Leuk overigens de berekening per KM maar als je dan een wijk hebt op 50km van die fabriek dan is je verlies al bijna groot genoeg om elke woning te voorzien van energie.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg