Ik lees al een paar maanden mee maar reageer eigenlijk nooit, maar eens moet de eerste keer zijn.
In dit topic gaat het geregeld over " bouwen bouwen bouwen" vs verhogen belasting op woningbezit vs aanpakken verhuurders etc.
Zelf denk ik dat we wellicht de oplossing ook deels kunnen zoeken bij nog strengere regels voor het securitiseren van hypotheken door hypotheekverstrekkers. Misschien zelfs een verbod.
Ik werd aan het denken gezet door een artikel op Zerohedge over de Amsterdamse/Nederlandse woningmarkt:
https://www.zerohedge.com...400-years-analysis-bubble
Ik ken de auteur niet, lijkt me een goldbug die kritiek heeft op het moderne bancaire systeem waardoor hij vast niet onbevooroordeeld in de wedstrijd zit.
Hij stelt eigenlijk dat de Amsterdamse woningmarkt een enorme bubbel is die is opgeblazen door het verstrekken van steeds meer hypotheekkrediet, mogelijk gemaakt door o.a. securitisering van de hypotheken sinds de jaren 90. Vond het grafiekje met historische prijzen wel aardig:

The securitization of mortgages, that took off in the 1990s, also contributed to “the cycle.” Securitization enables banks to bundle and package mortgages into a Mortgage Backed Security (MBS). An illiquid asset (mortgage) is turned into a liquid asset (MBS) that can be sold, for example, to a pension fund. Banks earn fees for selling MBSs, and when the securities are off their balance sheet, it leaves more room for new mortgage lending.
[...]
The cycle needs more debt and increasing housing prices. This unsustainable debt spiral endures by the grace of central banks lowering interest rates. In my view, the above resembles a ponzi scheme and the housing market is in a bubble. Although I am not certain how long this situation will last and how the bubble will pop. Perhaps nominal housing prices will decline, perhaps inflation will rise such that real housing prices retrace their long-term average. A problem with declining nominal prices is that it can tear down the banking system, something central banks want to prevent, as banks have massive exposure to mortgages.
De boodschap van het artikel komt redelijk overeen met het verhaal dat Arno Wellens al jaren aan de man probeert te brengen: De huizenmarkt is een bubbel die opgeblazen wordt door o.a. het securitiseren van hypotheken.
In 2018 schreef Arno hier een mooi stuk over voor Follow The Money: "Een eigen huis, een plekje onder water".
Voor de liefhebber terug te lezen via:
https://www.ftm.nl/artikelen/aflossingsvrije-hypotheek... huizen worden in Nederland net zo gewaardeerd als een RMBS: de waardering bij de laatste transactie bepaalt de waarde van alle soortgelijke objecten. Als in een blok huizen iemand zijn woning voor 10 procent boven de verwachte prijs verkoopt, gaat elk huishouden in dat blok er vervolgens vanuit dat ook hun vermogen met dat bedrag is gestegen. De marktwaarde van hun huis wordt bepaald door de waarde van de laatste transactie. Maar het is een papieren winst.
Op die manier is al het Nederlandse vastgoed op dit moment (2018) 1,64 biljoen euro waard. In 1997 was dat nog 497 miljard. Door steeds meer krediet beschikbaar te stellen, zorgden de banken ervoor dat Nederlanders steeds meer konden lenen voor hetzelfde huis. Het aantal huizen stijgt nauwelijks, hetzelfde huis kan dus met steeds meer hypotheek verzwaard worden, dankzij securitisatie.
Het nadeel voor een verbod op het securitizeren van hypotheken is dat banken terughoudender zullen zijn bij het verstrekken van nieuwe hypotheken waardoor
een starter er alsnog niets mee opschiet omdat een bank het risico te groot vind als hij de hypotheek niet makkelijk kan doorverkopen. Maar als ik naar de alsmaar stijgende prijzen kijk lijkt het me verstandig om toch meer regulering toe te gaan passen op de tweedehands hypotheekmarkt.
Zit hier iets in of lees ik artikelen van de verkeerde auteurs?